K1EIWS- i ADTOmEM IMI! WK KJ Het Zionisme. 5 Een Droom? u 7 woensdag 19 Augustus 1903. No. 66- Uitgever: B. FALKENA Mzn., Singel, Sneek. I FEUILLETON. een Dit blad verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. ABONNEMENTSPRIJS voor Sneek f 0,40 per 3 maanden, franco per post f0,50. Abonnementen worden te allen tijde aangenomen. SYNODE DER NED. HERV. KERK. 20e25e zitting, 612 Augustus. zijn. Hij meent, dat benepen ghetto-vrees, vrees voor anti-semitisme de Joden van West- Europa terughoudt, maar denkt, dat steeds grooter zal worden de schare van zelfbewuste Joden, die zich verzamelen om ’t Zionistisch vaandel. voelde geen lust om mij opnieuw aan de eene of andere ontmoeting bloot te stellen. Alzoo sloot ik de deur en maakte mij den slaapplaats op een paar stoelen gereed. Vermoeid door hetgeen ik uitgestaan had, viel ik spoedig in slaap. Den volgenden morgen werd ik gewekt door de am bachtslieden, die aan hun werk gingen. Toen ik de slaperigheid had afgeschud, herinnerde ik mij alles weer, maar dat was stellig een dwaze droom geweest. Ik was zeker in het kantoor in slaap gevallen en aan het droomen geraakt. Ik keek eens door het raam naar den admiraal. Daar stond hij nog even rustig als altijd en in het kiezelzand waren geen voetstappen te zien. Zonderling, zonderling! Stellig en zeker was het slechts een droom! Mijn oom kwam een paar dagen daar na uit Londen over en toen ik hem de geschiedenis ver telde, lachte hij er recht hartelijk om. In het vervolg was ik echter zoo voorzichtig, niet weer ’s avonds na zonsondergang op de werf te gaan. Maar stel je nu mijn verbazing voor, toen op zekeren morgen de meesterknecht bij me op het kantoor kwam om me een zinken koker ter hand te stellen, die in de kiel van 1' Orgueilleuse in een gang van de rotten ge vonden was. Ik liet mij de plaats aanwijzen, ’t was precies waar de admiraal mij gezegd had. Natuurlijk volbracht ik nu ook den last van onzen admiraal. Ik spoedde mij naar Londen en bezocht daar eerst mijn oom om hem van de vondst kennis te geven. Hij was ook ten hoogste verrast maar hij bleef toch in twijfel over het antwoord op de vraag of ik gedroomd zou hebben of niet. Om mij den weg te wijzen kreeg ik den huisknecht mee en zoo kwam ik aan Dickson’s Chophouse in Lilyport Lane. Mijn hart klopte hoorbaar, toen ik er voor stond. Ik moest aan mij zelf bekennen, dat ik een vreemdsoortige zelschap te verschijnen. Wie bedoel je, jonkman'? vroeg de admiraal. Allen, die bij u zijn, admiraal! antwoordde ik weinig gerustgesteld. O, die zullen je niet opeten en je geen kwaad doen ook, stelde de admiraal mij gerust. Ik zou nu toch liefst met u alleen zijn, antwoordde ik daarop. Nu, als je dat wenscht, zal ik ze wegzenden, en nu hoorde ik in een taal, die ik niet verstond, een bevel geven, waarop een luid gestamp en getrappel in het kiezelzand volgde. De monsters vertrokken dus, dat was alvast een groote geruststelling voor me. Doe nu de deur open! gebood de admiraal. U wilt me toch geen kwaad doen? vroeg ik nog eens voor de zekerheid. Neen! op mijn woord als officier en als man van eer! luidde het antwoord. Toen opende ik de deur en trad naar buiten. Met een vergenoegd gezicht sprak de admiraal: Ik verheug me er over, dat je eindelijk moed hebt gevat. Reeds vreesde ik, dat je niet zoudt opendoen voor het te laat was. Mijn wacht is bijna om. Wat dat moest beduiden, begreep ik niet; ik vroeg daarom, wat de admiraal daarmee bedoelde. Hij ver telde mij toen, dat lord Nelson met hem beurt om beurt de wacht hield op de werf, en dat hij Zijne Excellen tie binnen weinige minuten zou moeten oproepen om de wacht over te nemen. Ik zou hem daarom een ge noegen doen door hem spoedig aan boord der Orgueil leuse te volgen. Hierin stemde ik toe en nu bracht hij mij heel onder in het schip, waar hij me een plank a an wees. Jonkman, onder deze plank hebben de rotten een doorloopende gang uitgevreten, juist in het midden van voor hen, die eenigszins met den Bijbel of een uittreksel, een Bijbelsche geschiedenis be kend zijn, de naam Zionisme, als afgeleid van Zion, zeer duidelijk is. Liefde voor ’t oude vaderland Palestina, ge loof in de kracht van ’t Joodsche volk en de ernstige wil, om 't als volk te doen herleven, vormen volgens den Zionist de basis, breed genoeg om alle groepeeringen van ’t Zionisme te omvatten. Bovengenoemde Zionist zegt, dat de erken ning van eigen volk-zijn, van eigen taal, gods dienst, zeden bij de West-Europeesche Joden zeer verzwakt is sedert dezer emancipatie, en dat juist de rijksten en hoogstgeplaatsten het meest hun Jood-zijn trachten uit te wisschen. Is er dus, volgens hem, in West-Europa een moreele Jodennood, in Oost-Europa is een phy- sieke nood, ontstaan door de vervolging en verdrukking, waardoor ’t tijdsbewustzijn bij die Oostersche Joden bleef, maar ’t z^ZZbewustzijn verkwijnde. de kiel. Welnu, in die gang bevindt zich een rol be langrijke papieren. Ik waagde de onderstelling dat de rotten de papie ren opgevreten of bedorven zouden hebben O neen, mijn waarde, zei de admiraal. Ze hebben wel perkamenten omslag in stukken geknaagd, maar de papieren zelf zijn in een zinken koker, waar het perka ment omheen gerold zat. Ze zijn nog ongeschonden, ik zie ze duidelijk liggen. Onwillekeurig liet ik mijn verwondering blijken, dat hij door het hout heen kon zien, want hij sprak nu: Door het hout heen zien wel dat is voor mij gemak kelijk genoeg, ik ben immers zelf van hout. Luister nu goed, jonkman. Als je deze papieren in handen hebt, breng ze dan zorgvuldig naar Londen. Ben je daar goed bekend? Ik moest hem wel zeggen, dat ik Londen bijna in ’t geheel niet kende, ik kon er zonder vragen het huis van mijn oom vinden, maar dat was ook alles. Nu, dat is niemendal, als je mijn woorden slechts goed onthoud. Je moet dan, zeg ik, naar Londen gaan, en daar Lilyport Lane opzoeken; daar is een restaurant, dat Dickson’s Chophouse genoemd wordt. Je moet daar binnengaan en naar den heer George Cranstonne vra gen. Stel hem deze papieren ter hand en vertel hem dan ook waar ze gevonden werden. Ook. Hier hield hij op met spreken het beeld van Neptunus kwam hem waarschuwen, dat zijne wacht om was en hij dus lord Nelson moest roepen. De admi raal haastte zich aan wal te gaan om zijn plicht te ver vullen en daarbij volgde ik hem op den voet. Toen ik zag, dat hij weer zijn gewone plaats nabij mijn kan toor innam, ging ik mijn kantoor binnen, waar ik be sloot den nacht door te brengen. Wel kon ik naar het woonhuis aan het begin van de werf gaan, doch ik ge- I ADVERTENTIëN 4 cent per regel. Bij abonnement van 500 regels 3 cent en van 1000 regels 27, cent. Groote letters naar plaatsruimte. Had de Classis van Leiden voorgesteld dat de Synode maatregelen berame om, wat hare organisatie betreft, terug te keeren tot de Dordtsche Kerkorde, in den zin waarin de Afgescheidenen in 1832 en de Doleerenden in ’86 deden, op ééne na werd dit voorstel met alge meens stemmen verworpen. D. i. gewijzigd naar de tijdsomstandigheden. Wilde de Classis van Brielle dat de Synode bepalingen in ’t leven zou roepen om te verhinderen dat democraat- socialistische en anarchistisch gezinde predikanten in onze Kerk eenig ambt bekleeden of zelfs lid der kerk kunnen zijn, met een beroep op art. XI Alg. Regl., de Synode kon niet anders dan dit schrijven ter zijde leggen, vooreerst omdat het voorstel niet gemotiveerd was, en dan ook omdat, waar de leer der Kerk niet gehandhaafd wordt, het niet aangaat iemand te be straffen die ten aanzieu van andere heilige verplich tingen zondigt. Afgewezen werd ook een voorstel der Classis ’s-Gravenhage om de Waalsche Kerken als afzonderlijk kerkelijk ressort op te heffen en evenals de Engelsch-Presbyteriaansche en de Schotsche Ker ken haar te doen behooren tot het ressort der stad waarin zij gevestigd zijn en in dien zin art. 34 v. h. Alg. Regl. te wijzigen. Het gaat niet aan de circa 10.000 Walen gelijk te stellen met de nog geen 350 Engelschen en Schotten. Langdurige discussie lokte de vraag uitzal de Synode gehoor geven aan de uitnoodiging van het Class. Bestuur van Amsterdam en zich laten vertegenwoordigen bij de a.s. feestvie ring der Classis Amsterdam, waar deze 16 Sept. e. k. haar 325-jarig bestaan hoopt te herdenken? Met 10 tegen 8 stemmen luidde het antwoord »neen!« De meerderheid meende, dat voornoemde Classis het de Synode onmogelijk maakte aan de uitnoodiging gehoor te geven door op het program der feestviering ook te plaatsen een referaat dat gehouden zal worden naar aanleiding van het onderwerp »de reorganisatie onzer Kerk.® Van reorganisatie wil de Synode op dit oogen- blik volstrekt niet weten. Eenige classicale vergade ringen wilden het Regl. op het Godsdienstonderwijs zóó gewijzigd hebben, dat het aan godsdienstonderwij- zeressen niet veroorloofd werd in openbare godsdienst oefeningen als voorgangsters op te treden ook in die voorstellen trad de Synode niet omdat ze niet genoeg lijk centrum van grooter beteekenis dan die van honderden koloniën. Die hoogeschool acht hij onontbeerlijk voor de wedergeboorte van den nationalen Joodschen geestde intel- lectueele krachten van ’t Joodsche volk zouden er zich kunnen concentreeren, de nationale individualiteit zich vrij ontwikkelen. Men begrijpt licht, dat deze partij in botsing moet komen met de Politieke Zionisten, die in de eerste plaats een eigen bodem voor eigen cultuur wenscheneen eigen landhun stam land; een veilige wijkplaats voor de moede zwervelingen; een eigen haard voor hen, die niet of slechts noode geduld worden aan den disch der volken. Deze Zionisten hebben voor vechters als Nordau, Zangwill en Herzl. Hun richting vindt steun in ’t Messiaansch geloof van den orthodoxen Jood, in ’t Joodsch gemoed van den Joodschen vrijdenker. Alleen wordt opgemerkt, dat de orthodoxe vooral den stren gen godsdienst op den voorgrond plaatst, wat den vrijzinnige meer koud laat. Beiden voelen zich echter oprecht patriot en ijveren voor hunne stamgenooten, al staan die ook op een veel lager peil van beschaving, zooals de Oos tersche Joden. Nu de Practische Zionisten. Deze willen dadelijk beginnen met kolonisatie in ’t klein van Palestina. Zij willen niet wachten tot het heele Beloofde Land hun als erfdeel wordt afgestaan, maar liever zoetjes, zachtjes aan beginnen. En juist de Jodenvervolgingen van den laatsten tijd, juist de Kisjinev-moorden hebben hun groot gezag gegeven. De ver volgden daar roepen om een veilig toevluchts oord. Bij de Zionisten kan men drie richtingen onderscheiden en wel de Cultuur-Zionisten, de Politieke Zionisten en de Practische Zio nisten. De Cultuur-Zionisten verleggen ’t zwaarte punt der beweging van ’t doel naar ’t middel en willen in de eerste plaats het Joodsche zelf bewustzijn en nationaal gevoel aanwakkeren. Zij willen medewerken met ’t reeds genoemde program van Bazel, maar wenschen vooral organisatie voor de beoefening en ’t steunen der Joodsche wetenschappen en litteratuur in de eigen, Hebreeuwsche taal. Zij eischen het aankomend geslacht voor zich op om het tot bewuste Joden te vormen en willen daarvoor een onderwijs, op nationale leest geschoeid. Men moge scholen oprichten, van welke rich ting men wil, als ze maar nationaal zijn, als zij de jeugd maar doordringen van het besef, dat het Jodendom niet meer mag teren op ouden roem van lang vervlogen tijden, maar moet arbeiden om den stam tot nieuwen bloei te brengen. Het Hebreeuwsch moet niet al leen geleerd worden om de gebeden en wet boeken te begrijpen, alleen als doode taal, maar als die van een herlevend volk, dat schijndood lag onder den druk der eeuwen. De voornaamste woordvoerder dezer partij vindt de stichting van één Joodsche universi- teit, van één Joodsche kunstschool als geeste- Wat er van ’t nu zesjarig werken der Zio nisten tot stand komen zal, durven we niet raden. Ook willen we de beweging niet beoor- deelen volgens Christelijk of welk ander stand punt. We hebben ze alleen aangeduid. De Zionist, dien we aanhaalden, vindt, dat de geld-Joden van West-Europa hunne beurzen gesloten houden, terwrijl in ’t Oosten duizenden arme families geld besparen willen voor het Zion-idee der toekomst. Hij hoopt, dat eenmaal »’t land zonder volk< (zooals hij het door de meeste Joden verlaten Palestina noemt,) zal worden teruggekocht door »het volk zonder land« en vindt, dat de millioenen van baron Hirsch, gelegateerd voor landaankoop en kolo nisatie in Amerika, weggeworpen millioenen Te Bazel (Zwitserland) wordt binnenkort het zesde Congres der Zionisten gehouden. Naar aanleiding daarvan een klein artikeltje, waarbij we geen Christelijk of Joodsch, maar een geheel objectief standpunt innemen. Ook voor den objectieven opmerker blijft ’t volk der Joden een hoogst merkwaardig volk merkwaardig, doordat ’t zich telkens meer over alle deelen der aarde verspreidt; juist in de beschaafde landen eene op den voorgrond tre dende plaats inneemt, daar vooral door rijk dom invloed uitoefent en als bestrijder het anti-semitisme zag opkomen merkwaardig, doordat ’t zich, ondanks die verspreiding en de verschillende ontwikkeling en positie in verschillende deelen der aarde, toch één volk blijft voelen. Wel is dit opmerkelijk, wan neer men ’t groote verschil nagaat tusschen den Israëliet in Frankrijk of een der andere beschaafdste landen en zijn stamgenoot in Rusland. We willen nu niet spreken over de betee kenis der Joden in de groote Westersche en Amerikaansche steden, over dezer invloed op den geld- en effectenhandelook niet over de ghetto’s, de stadswijken, waarin zij in som mige landen moesten wonenniet over de Jodenvervolgingen in Rusland en den daar door ontstanen trek van Joodsche landverhui zers naar Amerika; maar aan de hand van een Zionist het Zionisme even nagaan. We vallen dadelijk maar met de deur in huis, door ’t program van ’t Bazeler congres te geven >Het Zionisme streeft naar ’t verkrijgen van een publiekrechtelijk gewaarborgde woonplaats in Palestina voor 't Joodsche volk en gebruikt, om dat doel te bereiken de volgende middelen 1. Doelmatig te bevorderen de bezetting van Palestina met Jcodsche landbouwers, hand werkslieden en industriëelen2. De indeeling en vereeniging van alles wat Jood is3. Het aankweeken en bevorderen van Joodsch zelf bewustzijn en nationaliteitsgevoel4. Voorbe reidende stappen te doen om van verschillen de regeeringen toestemming te verkrijgen tot het bereiken van ’t Zionistisch doel.« Laten we dadelijk opmerken, dat dit pro gram zoo algemeen mogelijk gesteld is, om de verschillende stroomingen van ’t Zionisme te kunnen omvatten en ook even zeggen, dat 2) Slot. Nu gevoelde ik mij tamelijk veilig en kon mijn ge dachten verzamelen om den toestand te overzien. Ik luisterde: Het scheen wel of ik een verward getrappel van een menigte houten voeten op het kiezelzand hoor de. De vensterluiken waren gesloten, maar door een rond gat daarin kon ik zien, dat de beelden voor de deur stonden. Tegen zulke aanvallers zou mijn toe vluchtsoord slecht te verdedigen zijn. Als een ervan zijn hoofd als stormram geliefde te gebruiken, zou de deur in minder dan een minuut in splinters liggen. Daar werd op de deur geklopt. Wie is daar? vroeg ik, mijn best doende om flink te spreken. 0, een oud vriend van je de admiraal! antwoordde een holle stem. Goed volk, jonkman, goed volk! Ik zal je geen kwaad doen, integendeel, ik wil je goeddoen. Kom naar buiten en houd je ferm. In den admiraal stelde ik wel vertrouwen, maar de gedachten aan zijn gezelschap deed mij toch beven. Twijfelend stond ik na te denken, hoe ik mij uit de ongelegenheid zou redden, want ik vermoedde, dat de admiraal bezwaar zou maken tegen het wegzeuden van zijn makkers. Zoo beleefd mogelijk antwoordde ik daar om: Ik heb veel eerbied voor u, admiraal! en zou gaar ne alles willen doen om u te believen, maar ik ben nu te zenuwachtig en ontsteld om in zulk een groot ge- 1 I J J I I» RCOURANT I i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1903 | | pagina 1