MIDI'S- KJ lllïEKTEÏÏIEDUb LolM voor is Nalionale Militie. 1 Het valsche Testament I Wllll SJEEk KJ OKïliUkU Soerates. I. Woensdag 5 October 1804. 59e Jaargang. '0 KENNISGEVING. g No. 80. Uitgever: B. FALKENA Mzn., Singel, Sneek. Officieele Advertentiën. FEUILLETON. n, z. iSi Ik ben De mensch is de maat DERDE HOOFDSTUK. 'E. tien- "I Ier ve Dit blad verschynt WOENSDAGS en ZATERDAGS. ABONNEMENTSPRIJS voor Sneek f 0,40 per 3 maanden, franco per post f0,50. Abonnementen worden te allen tijde aangenomen. Bewerkt door AMO. 5). »Dat was het gelukkigste oogenblik mijns levens, dierbare Minona.® «En misschien de grootste domheid van mijn leven.® «Minona!® «Men heeft ons bespied!® «Wie?» «Niemand anders dan de graaf. «Dat is niet mogeljjk!® «Ik weet het zeker.« «Hoe dan?« «Uit hetgeen hij den volgenden nacht in ijlende koorts sprak. Toenik op het kasteel terugkeerde,vernam ik dat de graaf ongesteld was. Hij was in zijne kamer gegaan en had bevolen nie mand bij hem toe te laten, ook mij niet. Tegelijker tijd had hij een dokter ontboden. Ik maakte mij onge rust, want bij lichtere ongesteldheid riep de graaf nooit geneeskundige hulp in. Nog altijd vermoedde ik niet wat den ouden man zoo geschokt had, maar ik kreeg daar kennis van, toen ik omstreeks middernacht aan zijn bed sloop. In ijlende koorts lag hij onrustig te woelen, opeens richtte hij zich op, noemde je naam en stak dreigend de vuist op; toen zonk hij kermend op zijn bed neer. Bij het schemerende nachtlicht had hij kiezing zal plaats hebben van drie Leden der Kamer van Koophandel en Fabrieken alhier, wegens periodieke aftreding met 1 Januari 1905. Sneek, den 1 October 1904. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. JAC. van der LAAN, Secretaris. Over ’t leven van Soerates. Waarom is Soerates aangeklaagd? Hij verkondigde vreemde góden en bedierf de jeugd. Stel eens twee overtuigingen tegenover el kaar; bijv. -Thorbecke tegenover Groen van Prinsterer. Beiden zijn in de diepten der we tenschap en beiden hebben eerbied voor elkan ders overtuiging. Een meening omhelst men, omhelst men als een bruid; kleeft ze aan. Nu, omdat Soerates aan de meening der kleinzielige Atheners kwam, moest hij ster ven. me niet gezien en de moed ontbrak me om hem uit zijn ijlen te wekken. Uit ieder woord bemerkte ik, dat hem nog duidelijk voor den geest stond, wat hij gezien had, en als een schuldige, dat was ik «Daar kom ik tegen op,« viel de baron haar in de reden, «maar ga voort.« «Als een schuldige sloop ik weg. Spoedig daarna kwam de dokter. Ik bracht hem bij den zieke; deze liet zich onderzoeken en een recept voorschrijven, en sprak ondertusschen vriendelijk met mij. De dokter vertrok; de voorgeschreven drank deed zijn werking en de zieke verviel in een rustigen slaap. Ik ging naar mijn kamer, die slechts door een portiere van de zijne gescheiden was, en begaf me ook ter ruste. Tegen den morgen ontwaakte ik door een roode schemering voor mijne oogen, die verdween zoodra ik de oogen opende. Waarschijnlijk had de graaf met een kaars in mijn bed gelicht, om te zien of ik sliep. Ik hoorde zachte schreden in de aangrenzende kamer en meende door de vouwen der portière daar een vlam te zien flikke ren. In groote ongerustheid stond ik op en sloop naar de portière. Tusschen de plooieji door zie ik dat de graaf een geschrift aan de kaars aansteekt en toen in den haard werpt. Hij zet het licht op den schoorsteenmantel, gaat in een leunstoel zitten en wacht tot het papier ge heel verbrand is. Bliksemsnel begreep ik alles het geschrift, dat daar verbrandde, beduidde voor mij vijf millioen, dat papier was het testament van een ster vende.® «Minona! Is het mogelijk? Heeft hij zich zoo ge wroken En welke bewijzen heb je «Luister verder. Ik bleef rustig verscholen, alsof het de onverschilligste zaak der wereld gold. En nu zag ik het volgendeHij stond op, nam het licht en sloop zacht naar de schrijftafel. Hij nam een blad papier, schreef ongeveer tien minuten, vouwde het papier dicht en sloot het weg op dezelfde plaats waar het testament gelegen had. Toen ging hij stil weer te bed en zonk met een zucht in de kussens.® Hier hield zij een oogenblik op en hield de hand voor de oogen, alsof zij haar tranen wilde bedwingen. «Nu volgt een akelig oogenblik, waar ik niet gaarne aan denk,« vervolgde zij. «Laten wij daar over heen stappen. Twee uren later was de graaf dood.« «Stierf hij bij zijn volle bewustzijn »Neen.« «En wie was bij hem «Niemand dan ik.® «Die gunstige omstandigheid zal je niet ongebruikt hebben gelaten.® «Natuurlijk dacht ik aan mijn eigen belangen. Ik opende het vakje in de schrijftafel.® «En het papier dat de graaf dien nacht verzegelde?® «Dat heb ik in handen.® «Bevat het zijn testament?® «Zoo luidt het opschrift van den omslag.® «En de inhoud? Heb je den omslag geopend?® «De inhoud bevat mijn onterving: ik word weggezon den meteen jaargeld van tienduizend gulden.® «Dat papier kan verdwijnen.® «Tot heden denkt het gerecht, dat dit het geval is. Dan krijg ik de tweemaal honderdduizend gulden, die de graaf mij vóór het huwelijk als bruidschat heeft te goed laten schrijven.® «Hm! Dat zou een vergoeding wezen voor de duizend gulden ’s jaars volgens het testament.® «Wil je me dat papier eens laten zien?« «Dadelijk!® Wat waar is, is voor ADVERTENTIëN 4 cent per regel. Bij abonnement van 500 regels 3 cent en van 1000 regels 21/» cent. Groote letters naar plaatsruimte. Slot. Spr. komt even terug op een wondervol boek. Een boek, waaraan eeuwen gewerkt is. Op den Bijbel. Wat is de Bijbel? Wat is de wijsbegeerte der geschiedenis? Dit is een beschouwing van de menschheid, alsof deze maar één mensch is. ’n Beschouwing, alsof die ééne mensch als kind begon en op groeide. Wie deze wijsbegeerte ’t eerst probeerde te beoefenen, was een wijsgeer. En nu is de Bijbel de eerste wijsbegeerte der historie. In den Bijbel begint de menschheid als een kind. Spr. komt er niet op, of hij het met den Bijbel eens is, of niet. Spr. zegt alleen: De Bijbel is de eerste wijsbegeerte der historie, die geschreven is. Met de allerdiepste diepte des harten laat de Bijbel in ’t begin een paar hartstochten spelen. De wangunst is de hartstocht, die Kaïn van Abel scheidt. Velen schijnen zich nu niet meer de moeite te willen geven, dit schoonste der boeken te lezen. Zoo mooi: Aan den wieg der menschheid treedt reeds de jalousie op den voorgrond. Schrijf van alles, van iederen staat of stand de historie: In ’t kort gezegd, maakt de ja lousie de geschiedenis. Neem de kunstwerken van Italië. Michel Angelo begon een leeuw te scheppen; Leonar do di Vinei begon ook een leeuw enz. Door jalousie zijn veldslagen verloren. Van de jalousie is dit ’t eigenaardige: Op alle hartstochten hebben menschen zich trotsch getoond: ga ze maar na. Alleen niet op de jalousie; daar schaamt men zich voor. AtheneSparta in de 5e eeuw. Sparta is jaloersch, kan ’t niet zetten, dat ’t de tweede geworden is in de Grieksche wereld. De jalousie begint te werken en nu gaat ’t schoone weg. De Kaïn-zaak hernieuwt zich. De gravin opende een vakje van haar schrijttafel, die in een hoek van het boudoir stond, nam daaruit een cassette en nam daaruit een verzegelden omslag. «De omslag is nog verzegeld,® zeide de baron verrast. «Maar de zijkant is opengesneden. Hier is het do cument. Lees het maar eens.« De baron las het volgende: Dit is mijn laatste wil. I. Op het oogenblik, dat ik mij voorbereid op den dood, denk ik met smart aan mjjn kind, waarnaar ik zoolang te vergeefs heb laten zoeken. In welke om standigheden dit kind ook verkeeren moge, ik vermaak daaraan mijn geheele vermogen, met uitzondering van het stamgoed en van het kapitaal voor de later te noemen legaten. In ’n geheim vak van mijn schrijftafel zalmen nadere aanwijzingen omtrent dit kind vinden, dat in Juli 1859 geboren werd en dus nu 20 jaar oud moet zijn. In datzelfde geheime vak zijn ook nog fa miliepapieren en eenige aanteekeningen over den oor log van 1859. Aan dengene, die het spoor van mijn kind vindt en zijn afkomst kan bewijzen uit mijn ver binding met de moeder, Louise Koch, die bij de ge boorte stierf, moet een vergoeding van twintigduizend gulden uit mijn nalatenschap worden uitgekeerd. II. Indien mijn kind niet meer leeft, of binnen een jaar na mijn dood niet gevonden is, vervalt bovenbe doelde erfenis voor de helft aan de stad Weenen, voor de andere helft aan de stad Brünn, om daarmede in richtingen van weldadigheid te ondersteunen. UI. Voor mijn vrouw Minona, geboren von Bjela- Ferrari, wordt een rente van tienduizend gulden ’s jaars vastgezet, uit te betalén op den tweeden Ja nuari van elk jaar. IV. De erfgenamen, onder I en II genoemd, heb ben voor mijn bedienden te zorgen, zoodat ze mjjn na- Soerates gaat weer weg; komt in een ach terbuurt; ziet een schrijnwerker, die onder 't gehoor van den sophist op de markt stond. Soerates doet weer vragen en ziet, deze schrijn werker is trotsch door de democratie der we tenschap. Spr. haalt voorbeelden aan van de democra tie der wetenschap: Ik moet de valwetten uit leggen aan 't volk; er komen kwadraten bij te pas en ik heb drie uren noodig om eerst het woord kwadraat voldoende te verklaren. Neen, niet 3 uur gestudeerd, gewerkt. Neen, 3 uren per dag en dan 40 jaren lang; dan komt er eenige wetenschap. De wetenschap laat zich niet in een oogenblik zien, laat zich niet democratiseeren. Wetenschap, weten, wat schoon. zijn niet voor f 10 te koop. Dat was de fout der sophisten; zij wilden de wetenschap democratiseeren. En dit wist Soerates. En hoe werkte Soerates nu, om ’t volk weer vasten grond te geven? Twee menschen spreken nooit met elkaar; er is altijd een derde bij, waaraan die twee moeten gehoorzamen, willen ze vorderen. Die derde is de rede, de logos. De menschen verstaan elkaar daarom, omdat ze luisteren naar die rede. Spr. geeft nog meer voorbeelden-a-la-Socra- tes, om het heersehen der rede aan te duiden. Soerates zegt Gij sophist zegt: aller dingen. Ik zeg: De mensch (datgene, wat in der menschen ziel is, de rede) is de maat aller dingen. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de ge meente Sneek, Gelet op art. 26 der Militiewet 1901 en art. 24 van het Koninklijk Besluit van den 2den December 1901 (Staatsblad no. 230) Brengen ter openbare kennis, dat de Loting van hen die in dit jaar in deze Gemeente voor de lichting 1905 der Nationale Militie zijn ingeschreven, zal plaats heb ben in de Concertzaal alhier, op Zaterdag den 15 Oc tober e. k., des voormiddags te 91/, uur; dat op Maandag 17 October ter Secretarie der Ge meente door of van wege de lotelingen aanvraag kan geschieden voor de getuigschriften ter bekoming van vrijstelling wegens broederdienst. Om vrijstelling wegens eigen militairen dienst of dien van broeders te verkrijgen, moet men overleggen een paspoort of ander bewijs van ontslag, of een uittreksel uit het stamboek of een bewijs van werkelijken dienst; dit bewijsstuk kan, zoo het niet reeds onder den Bur gemeester berust, ten minste tien dagen vóór den dag, waarop de zitting van den militieraad wordt geopend, op de gewone Secretarie-uren bij den Burgemeester worden ingeleverd. Ter bekoming van vrijstelling wegens broederdienst moet men bovendien overleggen een getuigschrift van den Burgemeester, waaruit het getal zonen, tot het gezin behoorende, blijkt. De opgave van eene reden van vrijstelling bij de loting ontslaat hem, die vrijgesteld wenscht te worden, niet van de verplichting om bij den militieraad de reden van vrijstelling in te brengen, hetgeen in elk geval bij dit college moet worden gedaan op het daarvoor be stemde tijdstip. Sneek, den 1 October 1904. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. JAC. van der LAAN, Secretaris. Verkiezing van leden der Kamer van Koop handel en Fabrieken te Sneek. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek, Gelet op artikel 10 van het Koninklijk besluit van den 4 Mei 1896 (Staatsblad no. 76) Brengen ter openbare kennis: dat ten Gemeente- huize op Maandag den 7 November 1904, van des voormiddags 11 tot des namiddags 1 uur, eene ver- Athene blijft nu niet meer schoon. De democratie heerscht nu in Athene. Spr. wil nu niet over de democratie spreken. Eén ding wil hij echter wel zeggen: Hoe men ook denke over democratie, de democratie der wetenschap is uit den booze. In Athene komen de sophisten op, die zeg gen dat iedereen kan weten. De mensch vergelijkt alles met zich zelf. Ik zat zoo even onder in de veetbcot; ik zag geen beweging. Neem ons hier: We merken niet, dat’we met de aarde draaiën en, terwijl «we hier stil zitten, reeds vele kilometers hebben afgelegd. De sophisten zeiden: u, voor mij waar. De overtuiging zeggen de soph., heeft geen recht van bestaan; alleen de meening. Ik meen bijv. Amerika is in 1492 ontdekt. U zult zeggen: Neen, in 1493! of ’t is heele- maal niet ontdekt. Dit maakt me niet warm. Maar ik ben bijv, overtuigd, dat die en die man dertig jaren mijn oprechten vriend is, dat hij me helpen zal, als ’t noodig is. hiervan overtuigd uit ondervinding. Zeg me nu, dat die vriendschap niet echt is, dan breekt ge mijn meening niet, maar mijn overtuiging. En dat laat me niet koud. Overtuiging, geloof, dat laat niet koud. Mijn overtuiging is mijn leven. Daaraan heb ben ouders, vrienden, onderwijzers, boeken, om geving gearbeid, Neem die overtuiging weg uit een mensch, uit een volk en we kunnen die mensch, dat volk vergelijken met een streng koralen dat door een draad wordt bijeengehouden; deze draad wordt doorgeknipt en ’t streng koralen is weg. Gaat de overtuiging te niet, uit een volk, dan gaat ook dit volk te niet. En, de overtuiging vernietigen, dat deden de sophisten. En daar stond nu op de markt van Athene een sophist, om ’t kromme recht te praten, vóór zijn leerlingen. Daar komt langzaam aan een leelijke figuur; geen hals, een hangbuik, uitpuilende oogen; een gedrocht. Hij gaat door de menigte tot bij den spreker. Hij doet den sophist een vraag en krijgt antwoord. Doet nog een vraag en krijgt antwoord. En nog eens en nog eens. Steeds door vraagt de kal me Soerates. Steeds meer raakt de sophist in de war; wordt geheel dwaas. Doch ze e i 1 1 a RCOURANT i «Juist.® e e

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1904 | | pagina 1