MMS- EK ADVERTENTIEBLAD VOOR SKEEk EK 0I8TMEK. ct Uitbreiding van Onderwijs. s n Bet valsche 1 I Zaterdag 15 October 1904. 59e Jaargang. No. 83. 8 Uitgever: B. FALKENA Mzn., Singel, Sneek. FEUILLETON. 1., n O 5 O el m et i- en wij hopen le >f t Alleen VIJFDE HOOFDSTUK. sr ni id. jn al m tl of stroominkje in ons land, De kinderen tot 15 eerst dan begint de een weinig op- b.v. ’t programma in it e- le Dit blad verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS, ABONNEMENTSPRIJS voor Sneek f 0,40 per 3 maanden, franco per post f0,50. Abonnementen worden te allen tijde aangenomen. cr c )0 >0 •O >0 •o >0 •o •0 >0 >0 10 ie- n. Ü- ig 18 de a- a en Voge »N< zag alleen, dat hij een voornaam heer was in een fjj- e- ot O L, Bewerkt door AMO. n r- le spaard en eenvoudig haar adres gevraagd om haar een bezoek te kunnen brengen? Toen hij afscheid van haar nam, was hij niet van plan het avontuur voort te zetten en nu hij in zijn rijtuig naar de tram zat te kijken, was hij in angstige spanning dat hij haar uit het oog zou verliezen. Telkens als er passagiers uitstapten, vatte hij die goed in het oog. Dicht bij de WAhringer lijn geko men, meende hij dat een blauw fluweelen hoedje op de treeplank zichtbaar werd. Ja, hij vergiste zich niet. Hij zag het lieve kind afstappen, terwijl de conducteur de oude dame hielp. Vervolgens sloegen moeder en dochter den weg in naar de Schoolstraat van Wahring. Hij liet het rijtuig stil staan, betaalde haastig den koetsier en volgde toen de beide gestalten, die arm in arm op het voetpad voort schreden. Waren de straten van Weenen nog levendig, hier heerschte in de voorstad reeds de stilte van den nacht. Hier en daar zag men een nachtwacht of iemand, die nog laat huiswaarts keerde evenals de beide dames, die nu de Schoolstraat insloegen. Hij volgde ze voor zichtig op een kleinen afstand en bleef bij een muur staan, toen zij voor de deur van haar woning stilhielden. Een oogenblik later waren ze in huis verdwenen. In een wip was hij bij de deur om het huisnummer te zien. «Schoolstraat no. 33,mompelde hij. «Goeden nacht, EefjeIk zal je wederzien.* En gelukkig in deze gedachte sloeg hij den terugweg in. Weinige minuten later stond op diezelfde plaats een man, in wien men moeilijk den bevalligen ridder von Hoffmann zou herkend hebben, dien wij in het boudoir der schoone Minoua leerden kennen. Het gefriseerde haar en de goed verzorgde baard waren nu verward, zijn gouden lorgnet was vervangen door een stalen wordt gegeven; dat ’t zoowat onmogelijk is, om nog analphabeten onder de recruten aan te treffen. Ook in de kleinste plaatsen kun nen de kinderen van lager onderwijs genieten en zelfs in min bevolkte streken wordt er nog voor gezorgd, dat de afstand, die de kinderen van hun school scheidt, niet groot is. Bovendien is er in de laatste jaren nog leer plicht bijgekomen; het lager onderwijs wordt gedurende zooveel jaren en tot zooveel klas sen verplichtend gesteld. Over de werking dezer Leerplichtwet willen we echter niet uit weiden en alleen zeggen, dat de voorstanders van leerplicht, door den staat opgelegd, niet uitbundig zullen zijn in hun lof over den inhoud en nog minder over de werking, de toepassing dezer wet. Men mag ook zeggen, dat op ’t gebied van lager onderwijs in Nederland behoorlijk goed gezorgd wordt voor de opleiding der onder wijzers, waarvan zeer velen zorgen, zich ook nog op speciale vakken toe te leggen. En sedert 1863 zorgt de Wet op ’t Mid delbaar Onderwijs er voor, dat in alle plaatsen van eenig belang Hoogere Burgerscholen met 5- of 3-jarigen cursus zijn. Deze wet verplicht iedere gemeente boven de 10,000 inwoners, er een Hoogere Burger school op na te houden. Alleen stelt ze de gelegenheid open, in speciale gevallen daar van vrij te zijn. Neem bijv, de groote platte landsgemeenten, zooals men ze in Friesland, Drente en Gelderland aantreft; gemeenten die 10, 20 en soms nog veel meer dorpen en buur ten omvatten; gemeenten van 10,000, van 20.000, ja van nog veel meer, zelfs van 32.000 Hectares oppervlakte. Waar zouden die een H. B. S. moeten plaatsen. De regeering des lands heeft verder gezorgd, dat een opleiding aan een H. B. S. steeds be geerlijk gemaakt werd, door ze te verbinden met een openstelling van andere onderwijsin richtingen. Een Wet op ’t Hooger Onderwijs stelt reeds zeer lang ’t hebben van Gymnasia in gemeen ten boven de 20.000 inwoners verplichtend, terwijl men op universitair terrein de keuze heeft tusschen meerdere hoogescholen. Wat zijn er echter nog andere onderwijsin richtingen bijgekomen. Vooral inrichtingen, die meer de praktijk naderen, en met ’t oog op ’t praktisch vakleven geopend zijn. Inrichtin gen die meest laag bij den grond blijven en De KAMER van KOOPHANDEL en FABRIE KEN te SNEEK behandelde in hare Sept.- en October-vergaderingen de volgende uitgegane missives a. gunstig advies aan Z.Ex. den Min. van W., H. 4 N. inzake voorstellen omtrent aansluitingen aan de rijks- telefoonkantoren, gesprekken, tarieven enz. Het Kon. Besluit dienaangaande is reeds uitgevaardigd b. aanvraag om gelden voor de kosten van verga deringen, correspondentie enz. der Kamer, over het loopende jaar o. aan B. en W., houdende advies omtrent de voor- loopig opgemaakte Kiezerslijst voor de Kamer. 2. De volgende ingekomen stukken a. Verslag van den toestand der prov. Friesland b. bericht van de H. IJ. S., dat voortaan 2 of 3 lo ketten voor plaatskaarten aan ’t station zullen geopend worden, in voldoening aan het verzoek der Kamer c. adres tegen de verhooging van invoerrecht op sue cade enz. d. een uittreksel uit het verslag van den Ingenieur van het Stoomwezen e. de voorloopig opgemaakte kiezerslijst, ten fine van onderzoek en advieshieraan is gevolg gegeven, zie uitgegane stukken letter c. f. Staat van de Ned. Zeevisscherijen g. afl. 8 van het tijdschrift voor statistiek hiervan is ontvangstbericht verzonden S' 16 in ig 4 1 1 - «Dat doe ik ook niet, mijnheer Vogel toen ik u hoorde fluiten. «Zoo? En wat deedt ge daar straks aan het open venster? Waarom sloot ge uw venster eerst, toen zekere jonge dame het huis was binnengegaan «Heeft u dat gezien vroeg de jonge man, kleuren de, alsof hij op een slechte daad betrapt was. «Zeker heb ik dat gezien. En ik heb nog meer gezien ook.* «Wat, mijnheer Vogel, wat?* «Mooi Eefje zoo noemt ge haar immers «Zoo noemt de heele buurt haar.* «Mooi-Eefje is niet alleen gekomen.* «Nu ja, haar moeder was bij haar.* «Er was nog iemand in haar nabijheid.* «Nog iemand «In haar nabijheid, dat wil zeggen, op een kleinen afstand achter haar. Een voornaam heer heeft haar gevolgd. Dat is het begin van een avontuur, dat waar schijnlijk nog een vervolg zal hebben. Ge zult goed doen, als ge een waakzaam oog houdt op de deugd van mooi-Eefje.* «Heeft u dien man misschien herkend, mijnheer Vogel «Neen, ik liep aan den anderen kant van de straat en zag alleen, dat hij een voornaam heer was in een fij nen pels.* «Het was misschien alleen toeval, dat «Zou het toeval zijn, dat hij zoo nauwkeurig naar het huisnummer keek, voor hij wegging?» «Hm, hij zou de eerste niet zijn, die mooi-Eefje na liep, maar tot heden kan nog niemand zeggen «Dat hij in genade is aangenomen. Misschien is de rechte Jozef nog niet gekomen.* Wordt vervolgd. 8)- De voorstelling was afgeloopen en het publiek stroomde door de uitgangen naar buiten. Aan de voorstelling had Bruno slechts gedeeltelijk zijn aandacht gewijd, zijn gedachten waren met iets anders bezig. Nu kende hij den naam der geheimzin nige onbekende, waarvan zijn oom met zooveel inge nomenheid had gesproken. Werkelijk, zijn schildering van haar schoonheid was niet overdreven geweest. En toch, dit beeld verbleekte als hij aan het lieve meisje dacht, dat ginds op de eerste galerij zat. Haar beeld zweefde hem ook voor de oogen, toen hij de opera verliet. Daar zag hij ze wederHij zag, hoe ze met dë oudere dame naar een tram snelde. Zij hielp deze instappen en volgde toen ook ze verdween in het rijtuig. Verdween ze voor immer? Neen, dat mocht niet zijn. Hij moest haar wederzien en wilde zich tege lijkertijd zekerheid verschaffen, waar hij haar moest zoeken. Hij riep een huurkoetsier aan, die voor een koffie huis stond en gaf bevel langzaam de tram te volgen, steeds op een kleinen afstand blijvende. Waarom had hij zich deze vreemde jacht niet be- Wanneer men onzen tijd een tijd van voor uitgang noemt, dan bedoelt men daarmee, dat de algemeene beschaving zeer toeneemt; dat ook ’t stoffelijke leven ten goede verandert; dat de menschen zich beter voeden en klee- den, beter wonen, kiescher worden in ’t onder scheiden van beleefdheids- en netheidsvormen; dat ’t kunstgevoel algemeener wordt en den smaak der menschen veredelt; dat dus de zin voor ’t schoone, voor mooie vormen, lijnen, kleuren, toeneemt; dat de menschen door rei zen, door ’t zich op de hoogte stellen van wat er op ’t wereldtooneel voorvalt, enz., meer ’t engburgerlijke verliezen, meer wereldburger worden; dat de machine een steeds belangrij- ker plaats inneemt; dat de verkeersmiddelen en post, telegrafie en telephonie buitengewoon zijn uitgebreid; doch ook, en niet in de laatste plaats: dat het onderwijs in al zijn geledingen buitengewoon uitgebreid en verbeterd is. Niet in de laatste plaats. Neen, we mochten dit punt wel in de eerste plaats noemen. Immers, juist doordat het onderwijs de maat schappij hooger verstandelijk ontwikkelt, juist daardoor ontstaat in die maatschappij de be hoefte naar beter leven, naar beter stoffelijk en ander leven. Over ’t algemeen nu kan men zeggen, dat Nederland op onderwijsgebied in de allervoor- ste rij der volkeren staat. Duitschland geldt wel als de modelstaat; vooral Pruisen. Reeds sedert een halve eeuw werd gezegd, dat Prui- sen’s onderwijs dat land groot maakte; dat de Pruisische schoolmeester den slag bij Sadowa won; m. a. w., dat de meerdere ontwikkeling den Pruisen in ’t Germanendom de hegemonie verschafte. Ook mag Duitschland roemen op uitstekend technisch onderwijs, op een groot aantal universiteiten. Reeds lang is 't waar, dat in Pruisen ’t percentage der analphabeten onder de miliciens ongeveer met nul gelijkstaat. Doch dat in datzelfde land ook nog niet alles op ’t lager-onderwijsgebied in orde is, bewees de zer dagen de klacht, dat op sommige plaatsen de onderwijzers nog voor een veel te groot aantal leerlingen staan, waarvan wij de gevolgen niet behoeven uit te leggen. Wij, Nederlanders, mogen gerust zeggen, dat ons lager onderwijs zoo is geregeld, dat over al in de verplichte vakken lager onderwijs ADVERTENTIëN 4 cent per regel. Bij abonnement van 500 regels 3 cent en van 1OOO regels 27, cent. Groote letters naar plaatsruimte. bril met donkere glazen. Zijn fraaie kleeren had hij verwisseld tegen een schamele jas en pantalon, sme rige schoenen en een ouden vilten hoed. Hij had een dikken stok in den rechterhand en stak twee vingers der linkerhand in den mond, waarop hij een scherp geluid liet hooren. Onmiddellijk daarna werd een venster van een zolderkamer geopend en vertoonde zich de gestalte van een jongen man. «Is u het, mijnheer Vogel?* riep de stem van het zolderkamertje. «Ja, voor den duivel! Wie zou het anders zijn? Kom maar gauw naar beneden.* Het venster werd gesloten en de gedaante op de zolderkamer verdween, terwijl het licht werd uitge blazen. Een wijsje fluitende, liep de man op straat heen en weer; daar ging de deur open en een gedaan te, in een lichtgrijze paletot gehuld, werd zichtbaar. «Komt ge eindelijk?» vroeg de wachtende. «Steeds tot uw dienst, mijnheer Vogel,* antwoord de de jonkman, terwijl hij de huisdeur sloot. «Steeds tot uw dienst! Waar gaan wij heen?* «Naar juffrouw Pinker, als je wilt.* «Best, mijnheer Vogel, best! Een glas grog zal ons goed doen, het is koel van avond.* De jonge man wreef zich de handen en verborg ze toen in de zakken van zijn paletot. «Ik wou juist naar bed gaan, mijnheer Vogel, toen ik u hoorde fluiten,* zei de jonge man na een poos. »lk ben wat verkouden, weet u. Dat akelige weer! ’s Nachts sneeuwt het en over dag mist, dat duurt nu al drie dagen. Daar kan ik niet tegen! Het valt me zoo op de borst!* «Dan moest ge niet zoo lichtzinnig zijn om ’s nachts aan een open raam te staan.* dit voortgezet onderwijs liever voor de aan hun zorg toevertrouwden. Zouden er geen ouders zijn, die denken, dat de M. U. L. school opvoedkundig beter werkt dan de H. B. S. of het Gymnasium? Zouden er geen ouders zijn, die vinden, dat de 12-, of 13- of 14-jarigen op de M. U. L. school beter ’t karakter bewaren, dat zij moe ten hebben, ’t karakter n.l. van kinderen te zijn en nog te moeten blijven? Zouden er omgekeerd ook niet zijn, die mee nen, dat de kinderen op H. B. S. en Gym nasium al te spoedig ’t zich-kind-gevoelen ver liezen en te gauw studenten-in-miniatuur wor den? Zouden er ook niet zijn, die zien tegen de overlading van eener H. B. School? En dan ook er zijn vele ouders, die hun kinderen toch niet de geheele H. B. S. willen laten doorloopen en ook daarom zeggen: Laat mijn kind nog maar een paar jaren op de M. U. L. S. blijven. Ook bestaat er een dat zou willen bewerken: jaar op de M. U. L. S. en H. B. S.-leeftijd. dus voor de gewone ambachten dienen en ook instellingen, die hooger, verder gaan; welker lessen men niet kan volgen, als men alleen toe gerust is met een matige lagere-schoolkennis. In één opzicht zijn wij, Nederlanders, achter lijk. Ons land kan niet een technicum aan wij zen, zooals Duitschland er verscheidene heeft. Het technisch hooger onderwijs is bij ons niet, wat ’t wezen moet. Hierin zal verandering komen een vrij snelle verandering. Nu de nijverheid zich uitbreidt, de electrici- teit overal haar toepassing vindt, ’t mijnwezen in Limburg belangrijker wordt, terwijl ook onze overzeesche bezittingen nog steeds meer tech nisch ontwikkelden vragen, moeten de Neder landers zich inspannen om te bereiken, dat meer moderne fabrieks-, verkeers- en andere installaties in ons eigen land vervaardigd wor den. Uit ons eigen land moeten de mannen komen, die voor alle electrische en andere za ken berekend zijn. Een zeer belangrijke zaak is ook het Meer Uitgebreid Lager Onderwijs. In elke plaats, niet alleen elke stad, maar ook elk dorp van eenige beteekenis wordt in één of meer scholen dit M. U. L. onderwijs gege ven. Men zorgt, dat aan zulke scholen onder wijzers verbonden zijn, die door hun bij-acten ’t recht hebben, verder dan de gewone lagere vakken te onderwijzen. Zouden we bezijden de waarheid gaan, als we beweren, dat, naast de begeerte naar vak onderwijs, vooral het verlangen naar M. U. L. O. groeit? Zien we enkel in onze eigene stad rond. Wij hebben een gymnasium en een hoogere- burgerschool met vijf-jarigen cursus. En toch is ’t niet alleen School no. I, die behoefte heeft aan meer leerjaren. Ja, de Leerplichtwet werkt ’t vormen van een zevende leerjaar in de hand. Doch zonder deze wordt toch niet alleen aan een zevende, doch ook aan meer leerjaren be hoefte gevoeld. Het is een verschijnsel, dat volstrekt niet in Sneek alleen is op te merken; neen, een al gemeen verschijnsel, dat ook kinderen van ge goede ouders, die met gemak op een H. B. School of een Gymnasium konden gaan, op de school blijven, waar voor M. U. L. O. goed gezorgd wordt. ’t Is net of wenschen de ouders en voogden ’- r' Is !G 1 - -

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1904 | | pagina 1