ft sirnvs- n iiimTWBiAD Leviathans. I TOOR EJ MSTMEJi. DE DOODE MILLIOMAIR, No. 68. Zaterdag 26 Augustus 1905. 60e Jaargang. Uitgever: B. FALKENA Mzn., Singel, Sneek. Feuilleton. ons. :k. s. 1 HOOFDSTUK XXVII. HOOFDSTUK XXVIII. Onmiddellijk na zijn gesprek met Goldstein had ma- Dit blad verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS, ABONNEMENTSPRIJS voor Sneek f 0,40 per 3 maanden, franco per post f0,60. Abonnementen worden te allen tijde aangenomen. ken OP oe- :air ore £L- 1 3erd. 20 10 voor hjj, ge waart bekend met m Werling. Was bij ge- joor Hartmann zich naar zijn zoon begeven. Deze was door de schandelijke handelwijze van den geldschieter geheel de kluts kwijtgeraakt; de zorg en kommer van zijn vader smartte hem diep. Richard had gehoopt en ook geloofd, dat het ergste voorbij was, nu zijn vader kennis droeg van zijn verkeer de handelingen en beloofd had het geld te betalen tegen teruggave van den wissel, welke van zijn endos sement was voorzien. Dat de schurkachtige Goldstein in ernst zou kunnen beweren, dat de wissel valsch was, dat hij de teruggave van den wissel weigeren en bovendien nog dreigen zou met een aanklacht bij het gerecht daarvan had de jonkman volstrekt geen vermoeden gehad. De uitkomst van zijns vaders bezoek big Goldstein was voor hem een harde slag. De majoor kon zijn zoon niet verbergen, dat hij bezorgd was over hetgeen Goldstein verder zou doen, nu hij in een oogen- blik van onnadenkendheid de echtheid der handteeke- ning niet had erkend. Nadat de schurk zijn zoon met diens eigen wapens had verslagen, bleef den majoor niets anders over dan de handteekening te erkennen en den wissel te lossen. Het gesprek tusschen vader en zoon werd uiterst pijnlijk. De majoor voelde zich ten zeerste gekrenkt in zijn trots; al rekende hij zijn zoon niet in staat tot een eerlooze handeling, toch smartte het hem diep, dat diens levenswandel van dien aard was, dat hij een schurk als Goldstein in handen moest vallen. Hij werd gekweld door de gedachte, dat de wissel, welke op zoo onaangename wijze bij hem te land was gekomen, slechts een klein deel uitmaakte van de schulden zijns zoons; met tranen in de oogen bezwoer hij Richard hem alles te zeggen, zonder iets te ver bergen. Richard aarzelde. Zijn vader was zoo zenuwachtig een batisten zakdoek te voorschijn. Door den moord heb ik al het andere vergeten. Gisteren is hier een jonge dame geweest, én die heeft dezen zakdoek verloren. Kijk, hier in dezen hoek staat haar naam. Hollenberg greep den doek. Liesbeth Werling! riep hij uit. Ja, en wegens geldelijke aangelegenheden is zij vandaag weer hier in gezelschap van haar oom, zekeren majoor Hartmann, uit Freienwalde. Zij wachten in de voorkamer op mij. Is de dochter van Heinz Werling hier? Wat heeft dat te beduiden? Weet zijHeeft zij gehoord riep Hollenberg in de grootste verbazing. Ik weet, wat het te beduiden heeft met den moord heeft het niets uit te staan. Dat is ook niet mo gelijk; de kranten hebben nog niets met zekerheid omtrent den vermoedelijken moordenaar gemeld. Het is echter een zonderling toeval. Ga nu heen ik moet den majoor spreken over een wissel, waarbij hij betrok ken is. Als er iets van belang gebeurt, zal ik u bericht sturen. Door de levensverzekering-maatschappij zal de politie wel van de polis hooren, en daarom verwacht ik elk oogenblik een politiebeambte hier zien binnen komen. Zeer goed doch als de dochter van Werling in Berlijn woont, tracht dan haar juist adres te verne men. Vandaag of morgen wordt de naam Werling toch zeker in de kranten genoemd in verband met den moord en dan kan zijne dochter meer van dienst wezen dan gjj nu zoudt denken. 37) Daar werd op de deur geklopt; verschrikt sprong Goldstein van zijn stoel op. Wacht hier, zeide hij met gedempte stem tot Hol lenberg, ik zal eens zien, wie er is. Ik zou niet gaarne willen, dat iemand u hier vond. Ik zal u dan door de kleine zijdeur uitlaten mijn klerk heeft u toch niet zien binnenkomen. Goldstein ging het kantoor uit en sloeg vlug de deur achter zich toe. Na eenige minuten kwam hjj terug in een toestand van groote opgewondenheid. Hollenberg, fluisterde l alle omstandigheden van dien trouwd? Ja. Had hij een dochter? Ja, hij heeft wel eens over haar gesproken. Ik Weet ge misschien haar naam? Neen. Weet ge wat er van zijne vrouw en zijn dochter geworden is, nadat hij werd gevangen genomen? Als ik me goed herinner, zijn ze bij een bloed verwant in de nabijheid van Berlijn gaan wonen. Dan is zij het! riep Goldstein opgewonden uit. Zij? Wie? Goldstein ging naar de lessenaar en haalde daaruit Misdadig Meermalen ziet men ook hier ter stede mannen, va ders met hunne kinderen op het stuur of op den boven buis van het rijwiel gezeten, rondrijden. En niet een enkele doet dit, o neen, in dit opzicht komt ’s men- schen »apennatuur« zoo duidelijk aan het licht. A. doet het, B. vindt het wel aardig en probeert het ook eens en de zoon van C. ziet er niets in en doet het ook. Juist dat is het gevaarlijke, dat de jongens aan dit gevaarlijke spelletje beginnen mee te opgewonden, dat hem de moed ontbrak om zijn verdriet nog erger te maken door de bekentenis, dat Lij wel geen andere wissels had uitgegeven, maar toch groote schulden had, dat zijne jaarlijksche toelage aan de speeltafel verdobbeld was, en dat hij nog groote reke ningen had uitstaan bij handelshuizen, welke hem op krediet geleverd hadden. Elke rekening op zichzelve was zoo groot niet, maar toen hij ze vluchtig uit het hoofd bij elkaar telde, was de som zoo groot, dat hij er zelf van schrikte, en zonder een rechtstreeksch antwoord te geven trachtte hij zijn vader gerust te stellen. Hier en daar ben ik nog een kleinigheid schul dig, zeide hij. Hoeveel dat is, weet ik zoo dadelijk niet. Ik zal vandaag die dingen eens nazien en u dan een lijst van mijne schulden zendeu. Hiermede moest majoor Hartmann zich tevreden stel len en naar het hotel terugkeeren, waar hij met Liesbeth logeerde, en waar deze op hem wachtte. Voor hij heenging, zette hij echter Richard zijn toe stand helder uiteen. Ik ben volstrekt niet rijk, zeide hij. Ik heb je een vrij groote som als jaarlijksche toelage toegekend, in de veronderstelling, dat je ijverig zoudt studeeren en met je goeden aanleg spoedig een betrekking bij de rechterlijke macht zoudt verwerven, die je een onbe zorgd bestaan verschaft. Mijn inkomen is altijd zeer ma tig geweest, maar in de laatste jaren is dit nog vermin derd. Het grootste deel van mijns vaders erfenis bestond uit papieren die in den laatsten tijd zeer in koers zijn gedaald. Ik zou mijn grondeigendom wel kunnen verkoopen, maar dat zou met kolossale opofferingen ge paard gaan; nu leef ik maar in de hoop dat er nog eens betere tijden zullen aanbreken. (Wordt vervolgd.) ADVERTENTIëN 4 cent per regel. Bij abonnement van 500 regels 3 cent en van 1000 regels 27» cent. Groote letters naar plaatsruimte. waarop een magneetnaald draait, ’t Lijkt wel een kompas en de naald beweegt zich, als er een vreemd vaartuig nadert, dat niet meer dan 5 mijl verwijderd is. Zoodoende kan de ka pitein altijdzorgen.dat er geen aanvaring plaats hebbe. Twee andere electrische apparaten ge ven telkens om de 10 seconden de diepte van ’t water en de vaartsnelheid aan. In dit ultra-moderne zeegevaarte speelt de electriciteit een groote rol. Hierdoor verlicht, verwarmt en ventileert men alle deelen van 't schip. Electrisch wordt gestuurd, worden be velen en seinen gegeven, wordt de opening of sluiting der waterdichte schotten bevolen, wordt ’t eten voor zoo’n groote menigte bereid, wordt ijs gemaakt; ijs, dat op zoo’n boot zooveel gebruikt wordt. Ook in de luxe-hutten wordt de electriciteit toegepast; bijv, in de dames- hutten voor de warme baden, voor ’t strijkijzer, voor de verwarming, voor ’t dampbad, voor ’t verwarmen der benoodigdheden bij ’t kappen. Of die galante Engelsche ingenieurs ook aan alles gedacht hebben! Zooals we reeds zeiden, neemt de Baltic geen eerste plaats in onder de snelstoomers, die den Atlantischen Oceaan in 126 uren over varen. Men heeft vóór alles aan comfort voor de pas sagiers gedacht en zich tevreden gesteld met een vlugge, regelmatige en zekere vaart; 17 knoopen is ’t gemiddelde, dat de boot bij alle weer kan maken; de reis van Liverpool naar New-York geschiedt in 'll/a dag ongeveer. De beide machines met quadruple expansie, die 13,000 paardekracht ontwikkelen, zijn zóó aangebracht, dat ze geen trilling aan ’t schip geven. De 48 vuurhaarden vragen per dag 235000 K.G. kolen, waarvoor zorgen 68 stokers en tremmers, 14 machinisten, 15 smeerders en 3 helpers. Onnoodig te zeggen, dat de Baltic de tele graaf zonder draad gebruikt, waardoor ze tij dens den tocht in voortdurend contact blijft met de wereld. Het is merkwaardig, hoezeer in de laatste eeuw het wereldverkeer is toegenomen. Dichte spoorwegnetten bedekken de beschaafde lan den en massa’s personen en goederen worden daarover vervoerd. Voeg daarbij een groote massa schepen en booten, die de rivieren en kanalen bevaren en men moet toegeven, dat het vervoer buiten gewoon groot is. Doch met die vermeerdering van ’t verkeer en vervoer te land en langs de binnenwate ren is ook de zeevaart enorm vermeerderd. Nooit was deze drukker dan thans. Opmerkenswaard is hierbij, hoe die zeevaart zich echter wijzigde. De zeilschepen zijn voor een goed deel verdwenen; nieuwe zeilers, twee-, drie- of viermasters, worden niet veel meer gebouwd; alleen enkele zeer groote vijf- masters komen er nog bij. Maar wat betee- kent dit gering getal tegenover de andere zeilschepen, die op een of andere wijze op houden te bestaan. Neen, de zeehandel wordt thans voor ’t over- groote deel gedreven door middel van stoom boot en. De stoombooten! Wat zijn die verbazend in aantal, in snelheid, maar ook in grootte toege nomen. In aantal: want terwijl de zeehandel steeds aangroeide, moesten de stoomers ook nog de zeilers vervangen. In snelheid: Hadden vroe ger de stoombooten een paar weken werk om van ’t Europeesch continent Amerika te be reiken, langzamerhand werd het passagiers- en mailvervoer tusschen Europa en Amerika drukker, veel drukker en daarmee hield gelij ken tred de vermeerdering van de snelheid der stoomers en dus de verkorting van den duur der overtocht. Langzamerhand onstond er een zware concurrentie tusschen verschil lende zeevarende volken, om de grootste en vooral de snelste mailbooten te bezitten en zoo verminderde de duur van de oceaanreis hoe langer hoe meer. De afstand van ’t continent naar Amerika werd in minder dan 10, daarna in 9, 8, 7, 6, ja in minder dan 6 dagen afge legd. Dit is te zeggen: voor de passagiers- en mailbooten. Want bij ’t goederenvervoer blijft over ’t algemeen nog steeds regel, dat de snelheid geregeld werd naar ’t geldelijk voordeel. Vaart een boot te langzaam, dan gaat er teveel rente door tijdverlies verloren; vaart men te snel, dan kost dit te veel aan machinesen kolen. Een vaart van 10 a 12 knoop is voor goederenbooten de voordeeligste. ’t Is toch enorm hoe juist bij ’t verkrijgen van groote vaartsnelheid de laatste loodjes het zwaarst wegen. Neem bijv, twee even groote booten; de eene zal varen meteen 19-mijlsvaart; de andere zal 23 mijl doen, dan heeft men voor de laatste dubbel zoo sterke machines, dubbel zooveel brandstof en machine-personeel noodig. Doch hier werd bij de concurrenten niet op gezien. Steeds sneller vaart werd verkregen en thans leest men van reuzenbooten, van echte Leviathans, die de reis in 5 dagen en eenige uren doen. In grootte! Ook in dit opzicht is de toename buitengewoon. Zoowel voor de oorlogs- als voor de handelsmarine wordt steeds reusachti ger gebouwd. Herinner u, hoe men voor ruim 25 jaren zich verbaasde over de zoogenaamde Suez-booten, die eerst van Den Helder, later van Amsterdam door ’t Noordzeekanaal naar Indië voeren. En toen kwamen de groote booten der Ned. Amerik. stoomvaartmaatschap pij. Men sloeg de handen ineen, als men ze zag. Dat is ruim 25 jaren geleden! En kom nu eens. In een kwarteeuw zijn de zeemonsters driemaal zoo groot geworden. Thans heeft de Holl.-Amerika-lijn reeds zes booten van 12,500 ton (3 passagiers- en 3 vrachtboot en,) en een reus van 17000 ton is zoowat gereed. Van Duitschland en Engeland varen op Ame rika snelstoomers van 14.000 en meer ton; booten, die èn wat grootte, èn wat snelheid betreft, record maken. Terwijl eenige groote maatschappijen elkaar in beide opzichten de loef willen afsteken, is er echter ook een maat schappij die niet alles aan snelheid opoffert, doch die steeds grooter reuzen laat bouwen, die vlug varen, zoo’n 16, 17 mijl, maar lang niet de 23, 24 of 25 mijl halen der snelstoo mers. De White Star Line (Witte-Ster-lijn), die in de Majestic, Teutonic, enz. reeds groote booten bezat, liet voor een paar jaren de Oceanic bouwen en thans is ook de Baltic in de vaart. Deze laatste is inderdaad thans de grootste boot ter wereld. Laten we er een paar bijzonderheden van noemen. De lengte is 227 7» nieter (dus meer dan de Oosterdijk,) de wijdte is 22,60 meter. Toch is deze wijdte gering bij de ontzettende lengte. De diepte van ’t dek naar beneden is 14,85 meter. De reus heeft 8 bruggen boven elkaar en bereikt daarmee een hoogte van meer dan 20 meter. (Dus een huis van 6 verdiepingen.) De bruto in houd is 23,000 ton; doch de waterverplaatsing is ruim 40,000 ton. En Harland en Wolff, de Britsche scheepsbouwers, denken met dit cijfer nog niet ’t maximum bereikt te hebben; ze maakten reeds de plannen voor een nieu wen Leviathan van 50,000 ton waterverplaat sing. In de Baltic heeft men zoeken te verkrijgen ’t nee plus ultra van comfort, van zekerheid en hygiëne. Wordt de snelheid geappreciëerd, vooral op deze drie zaken ziet toch nog de reiziger, die 77a dag op een boot moet door brengen. De boot neemt hoogstens slechts 3000 passagiers op. We zeggen slechts, want men moet ook de reuzenafmetingen in aanmerking nemen. Ieder reiziger heeft dus genoeg lucht en ruimte. Ook de 350 man sterke equipage is goed gehuisvest. Een bijzonderheid vormen ook de vier bruggen boven elkaar bovendeks, die aan de passagiers ruimte geven voor een lekker zitje, voor voetbal- of ander spel in de open lucht. De onderste van deze 4 bruggen loopt van ’t achterste tot ’t voorste deel der boot. Op de bovenste brug vindt men de rookkamer-bi- bliotheek, een groote, mooi verlichte en ver sierde zaal. Op de hoogte der tweede brug vindt men de luxe-appartementen en -hutten en ook de eetzaal, die 21 meter lang en on geveer even breed is, (dus heel wat grooter dan de groote zaal van »Amicitia«, alhier.) De zes groote tafels kunnen 350 gasten te gelijk ontvangen. Een soort glazen overkapping verlicht overdag al de deelen van deze mooie zaal, waarin ook een deel is uitgespaard voor ’t geven van concerten en voorstellingen. Om de uiterste veiligheid te verkrijgen is de bouw der boot zeer sterk en is ’t vaartuig in 20 af- deelingen verdeeld, die door waterdichte schot ten gescheiden worden. Doch er is nog wat. Sedert ongeveer een jaar is op de Britsche oorlogsvloot een electrisch toestel aangebracht, dat de nadering van andere schepen aangeeft. Dit toestel heeft de Baltic ook. De beschrij ving van dit vernuftig werktuig zou te ver voeren. Uiterlijk ziet men een wijzerplaat, ns. I- l. en- 1 OURANT

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1905 | | pagina 1