t) »W8- ES ADVERTENTIEBLAD VOOR SNEEK ES OMSTREKEN. De Verdenking. BLOOKER'S CACA 64© Jaargang. Woensdag 10 Maart 1609. No. 60. 1 As ■it? I Uitgever: B. FALKENA Mzn., Singel, Sneek. in Amsterdamsche Brieven. Feuilleton. DAALDERS is goedkoop behoeven trof. pas- ne ad 16). rechter Dit blad verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. ABONNEMENTSPRIJS voor Sneek f0,40 per 3 maanden, franco per post f0,50. Abonnementen worden te allen tijde aangenomen. in 1906 gebouwd afmetingen, die de k. van schouw- aan Sta er op moge er te meter, aan te ge- aan- heele ge- Gedachtig, dat haar woorden eene doode, de moeder van haar beklagenswaardigen vriend, zouden gelden, bedwong Agnes haar verontwaardiging. Zij mompel de slechts: Afschuwelijk, onbegrijpelijk en zei tel kens «Verder, verder Koenraad bracht zijn verhaal ten einde. «Wat, mijnheer Zier ook dood «Gedood door de hevige gemoedsaandoening, waarin hij geraakte bij het hooren van wat mijn moeder zei! Van het lijk weggehaald om een marteling van een verhoor te ondergaan en daarna in de gevangenis te komen In stomme vertwijfeling wrong Agnes de handen. Koenraad was opgestaan en bij het venster getreden, waar hij naar buiten staarde. Verscheidene minuten heerschte een drukkend stilzwijgen. Agnes von Beeren was echter de vrouw niet om dit lang uit te staan. Zij stond op, naderde den jonkman, legde de hand op zijn arm en zei«Koenraad, jamme ren en klagen helpt niets, laten wij handelen «Handelen handelen herhaalde hij. «Dat is juist het ontzettende; wij kunnen niets doen, dan met de armen over elkaar den loop der dingen afwachten*. »Oho«, riep Agnes uit, «dat is niet waar, Koenraad 1 Men kan altijd iets doen, als men het maar goed weet aan te pakken. In de allereerste plaats rijd ik heen om de arme Valentine te zien». «Dat zal u niets helpen», antwoordde Koenraad, «nie mand wordt bij haar toegelaten». «Ja, dat zegt men, maar mij zal men wel bij haar toelaten», antwoordde de jonge vrouw, die gewoon was haar wil door te zetten en geen begrip had van maat regelen, die in een strafrechtelijk proces genomen wor den. «Waar is het lieve kind?» «In de gevangenis in Moabit*. «Ik rijd er heenen zij ging naar de deur. «en bovendien wenscht de rechter mij in verhoor te ne men. Hij heeft mij de keus gelaten om vandaag te komen of te wachten tot de begrafenis achter den rugis«. «Zooveel oplettendheid heeft hij Valentine niet be toond*, zeide Agnes. «Nu, kom aan, mijn rijtuig staat voor de deur te wachten*. De rechter was niet weinig verwonderd, toen bij hem behalve Koenraad Rechling, dien hij verwachtte, ook nog mevrouw Von Beeren werd aangemeld. Hij liet haar echter toch binnenkomen, daar hij ieder moest aanhooren, die hem iets omtrent de hangende rechts zaak had mede te deelen. Met de voorkomendheid van een welopgevoed man luisterde hij naar de verzeke ringen der jonge schoone vrouw, dat mejuffrouw Zier nimmer zulk een afschuwelijke misdaad, als hier ge pleegd was, kon begaan hebben; doch hij hechtte aan die verzekeringen weinig waarde en bleef haar beleefd maar standvastig een onderhoud met Valentine wei geren. «Waarom niet? Wat kan het schaden vroeg zij dringend. «De wet verbiedt het, mevrouw». •Dan zal ik aan haar schrijven 1» sprak ze. «Het spijt mij wel, mevrouw 1 maar dat mag ik ook niet toestaan.» «Maar moet zij dan geheel zonder troost blijven Mag zij dan niet weten, dat zij vrienden heeft, die aan haar onschuld gelooven en die niet zoo Vreesende, dat zij een onbezonnen woord zou uit spreken, viel Koenraad haar in de rede en zei op treu- rigen toon «Ik heb het u reeds gezegd, dat dit niet wordt toegestaan». «En wanneer wordt dit wel toegestaan vr oeg zij met blijkbaar ongeduld. «Dat kan ik niet bepalen. Misschien binnen weinige «Agnes, het helpt u niets «Dat zullen wij zien», antwoordde zij vast besloten. «De gevangenbewaarder zal een paar goudstukken niet van de hand wijzen*, voegde zij er bij, zonder te vermoeden, welk een ernstige overtreding der wet zij in den zin had. «Om godswil, doe het niet, Agnes«, zei Koenraad, en hij hield haar verschrikt bij den arm vast. «Zulk een stap kon de zaak veel erger maken, men zou in u een medeplichtige kunnen vermoeden*. «Waarom niet? Dat zou niets dwazer zijn dan de aanklacht tegen Valentine*, zei ze meteen spottenden glimlach. «Zeg eens, wie is eigenlijk de Cerberus, die mij den weg naar haar verspert «Het onderzoek wordt geleid door den Hausler». «Vind ik die nu in het gerechtsgebouw?» «Ongetwijfeld». «Welnu, dan ga ik naar hem toe«. «O, Agnes, gij zijt een engel 1 Ge weet niet, hoe uw deelneming mij goet doet, al zal zij de ongelukkige Valentine ook weinig helpen riep Koenraad uit en hij bedekte haar handen met kussen. Zij maakte een snelle beweging en nam zijn hoofd tusschen haar handen, «En gij zijt nog altijd mijn beer, mijn goede groote beer, zooals ik u als knaap noemde, toen ge mijn gril len wel niet goedkeurde, maar u er toch naar schikte*. «Dat zal ik nu ook doen«, zeide hij. «Ik ga met u mee naar den rechter». «Maar het lijk van uw moeder Zij duidde met het oog op de deur der aangrenzende kamer, waar zij het lijk van mevrouw Rechling vermoedde te zijn. «Zij heeft mjj niet noodig«, sprak hij met een zucht, ADVERTENTIëN 4 cent per regel. Bij abonnement van 500 regels 3 cent en van 1000 regels 21/, cent. Groote letters naar plaatsruimte. Ge herinnert u nog de jammerlijke drukte, die de te kleine Oosterdoksluis (ten Oosten van de badinrichting en magazijnen van Van Heemstede Obelt) veroorzaakt heeft. De «Rem brandt* van de maatschappij «Nederland» werd gebouwd op de werf der Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij (Kromhout). Deze werf en de Marinewerf en de Koninkl. Fabriek van werktuigen en spoorwegmaterieel bevin den zich op «de eilanden», waar de Kattenbur ger, Wittenburger en Oostenburger straten zijn. Op die drie inrichtingen werken zeker onge veer drie duizend menschen, die allen op «de eilanden» wonen. Voor heel die wijk nu was de verbreeding der Oosterdoksluis. Deze sluis had slechts een doorvaartswijdte van vijftien meter. Maar wat is tegenwoordig 15 meter, waar er reeds zeemonsters bestaan van flink in de 20 meter wijdte? De Marinewerf zou dus moeten verplaatst worden, want ook de oorlogsschepen worden steeds grooter. De Ned. Scheepsbouw Mij zou ook hare uit gestrekte terreinen moeten verlaten, want wilde zij mee kunnen doen, dan moest ze ook in kunnen schrijven op zeer groote booten. Men zei nog, dat deze maatschappij toch geen lan ger hellingen had, maar er werd verzekerd, dat hierin wel voorzien kon worden. En dan de Koninkl. fabriek! De terreinen en gebouwen grenzen aan en staan in verbin ding met die der Scheepsbouw-Maatschappij en steeds maakt de Fabriek de machines voor de Heeft men door het loopen blaren aan de voeten gekregen, dan neme men 20 a 30 minuten een haver- stroobad, iets warmer dan lauw. Het haverstroo moet een half uur hebben gekookt. Om blaren te voor komen, besmeren sommigen de voetzool met groene zeep. Snelheid. Van alle viervoetige dieren, is de haze windhond het snelste. In vollen ren legt hij namelijk iets meer dan 18 meter per seconde af, dat is meer dan een kilometer per minuut, eene snelheid wel ke die der postduiven evenaart. te ontvangen en goed. schepen, in aanbouw op de Werf. Nu is er op de eilandenden nog wel meer te doen, natuurlijk! Maar deze drie groote bedrijven vormen toch de hoofdzaak. En ge begrijpt, dat ’t voor de eilanden dus een levens kwestie was, of er een veel ruimere Ooster doksluis zou komen of niet. Ik behoef niet te zeggen, dat zoo’n nieuwe sluis nog al in de papieren loopt. Want ’t is niet alleen de sluis (voorwaar al geen kleinig heid), maar dan ook een nieuwe brug voor ’t gewone verkeer naar de Handelskade en voor al niet te vergeten, een nieuwe spoorwegbrug. Want over die sluis gaat ook de oostelijke hoofdlijn van den spoorweg, die van af ’t Cen traalstation als een ijzeren band de stad aan ’t vroeger geheel open havenfront omkneld houdt. En dat spoorwegbruggen met een door- vaartwijdte van meer dan twintig duur zijn, zullen we niet geven. De «Rembrandt* werd met de grootst mogelijke sluis toeliet. Ten minste wat de breedte be- Maar natuurlijk, de diepte! Zoo’n 8000- tons boot (bruto inhoud) heeft heel wat diepte. Ik heb u toen geschreven hoe half Amster dam last had van die boot. Want, zoo zonder dat ’t aan de groote klok werd gehangen, liet men het binnenwater rijzen, ver boven den gewonen stand. Probeeren, of de mailboot er door wou. Mis! Nog meer water en nog eens probeeren. Al weer mis! Toen natuurlijk nog een scheppie d’r op en ja, daar ging de boot. De haspel was uit de flesch. Eerst daarna werd het naar buiten uitste kende werk aan ge bracht. De maatschappij «Nederland» liet toen nog twee booten van gelijke afmetingen (zoowat precies 130 meter lengte) te Rotterdam en Vlissingen bouwen. Elk der drie groote par ticuliere werven had dus haar deel. Maar waar Vlissingen en Rotterdam (Feyenoord) volstrekt geen moeite hadden met de bestelling, moest men er in de hoofdstad zoo mee sukkelen. Met genoegen werd dan ook ’t besluit ver nomen van de voorgenomen verbreeding der Oosterdoksluis en de Scheepsbouw-Maatschap- pij bood zelfs een ton gouds aan als bijdrage in de kosten, ’tgeen zeker wel wijst op ’t be lang der zaak. Reeds vroeger had deze maatschappij niet kunnen inschrijven op de levering van een drij- ZESDE HOOFDSTUK. Vervolg «Arm, ja, arm herhaalde Koenraad. «Terwijl ik nadacht over de manier, waarop die knoop kon losge maakt worden, werd hij doorgehaktmjjn moeder dood en Valentine «Houd op, spreek het niet uit«, viel Agnes hem in de rede. «Ge kunt het niet gelooven «Zou ik gelooven, dat zij een afschuwelijke misdaad gepleegd zou hebben Zij, dje alles in zich vereenigt wat goed, edel en rein is?* riep Koenraad uit. «Wan neer ik er bij gestaan had, dat ze het deed, al had ik zelf het vergift op de tong gevoeld, ik zou het toch niet hebben kunnen gelooven «En ik zou eerder mij zelve voor eene giftmengster houden dan haar riep Agnes met vuur. Zwijgend boog hij zich over haar hand en kuste die, ten teeken van dank voor die woorden. «Wat wilde uw moeder toch bij Valentine in Wil mersdorf vroeg zij weer. Hij wendde zich af. «O, dat ik u dit ook nog moet vertellenMet horten en stooten, veel met halve woorden aanduidende, verhaalde hij van het paarlen halssnoer; want deze geschiedenis had hij van den commissaris vernomen en men had bij zijn moeder het bewijs van den juwelier gevonden, dat zij van Va lentine ontvangen had. een Amerika- vend droogdok. Doch thans is die ellende ge leden. Dezelfde maatschappij «Nederland» die zoo bekend is in heel ons land door zijn 14- daagschen maildienst op Indië (bovendien va ren er heel wat extra-booten,) en die steeds trouwe klant blijft van de Werf, heeft nu weer een nieuw,en natuurlijk een grooter schip besteld. Het is nog geen kolos als de grootste levi athans der Holland Amerika—lijn, maar toch, al weer grooter afmetingen. De lengte wordt 460 voet 140 meter, de breedte ruim 16,5 meter en de prachtboot wordt ingericht voor 105 passagiers le klasse, 75 passagiers 2e klasse en 36 passagiers 3e klasse. Natuur lijk komen er ook afdeelingen voor ’t vervoer van troepen. Wie wel eens zoo’n boot heeft zien vertrek ken, en een klein beetje de oogen den kost heeft gegeven, begrijpt, dat ’t vertrek van zoo’n Suezboot heel wat beteekent. Maar weet ge, waarom ik de zooeven noemde getallen omtrent de passagiers haalde? Die getallen vertellen een schiedenis. Heusch, noem dat niet belachelijk, ’t Is zoo. Hebt ge wel eens gehoord, met hoeveel weelde men op zoo’n boot eerste klasse reist? Gewoon overbluffend. Ge moet al een aller- feerste-rangs-hotel hebben om eene geschikte vergelijking te kunnen maken. Het dagelijksch menu is al een heel stuk lectuur en ’t wa ter zou iemand er van langs de tanden kun nen loopen. En méén niet, dat de tweede klassers het zoo klein-burgerlijk hebben; het moet al een heel heftig huishouden zijn, waar 't ook maar eenigszinser naar lijkt. Natuurlijk is de derde klasse een beetje gewoner en nog natuurlijker, dat de soldaten heelemaal geen idee van first-classe hotel krij gen. Die zijn voorop en staan onder militaire tucht, evengoed als in den gewonen dienst. Ook op een reuzenboot van de Holland Amerikalijn is ’t voor eerstklassige menschen zeer comfortable ingericht; weelde in stoffee- ring en meubileering, in tafelserviezen en spij zen als maar te denken is. Maar wat is 't groote verschil? Op de nieuwe Suezboot zullen zijn 105 plaat sen eerste, 75 tweede en slechts 36 plaatsen voor derde klasse menschen. Kom eens te Rotterdam op boot. Het overgroote aantal plaatsen is derde klas. weg en dat terwijl er in de hoofdstad-zelf nog zooveel te zien en te bespreken is. Terwijl we nog zoowat winterseizoen zitten, ’t seizoen burg en concertzaal, beginnen we al druk de politiek te denken. Voor de liefhebbers wordt ’t weldra om van te smullen. Want 't aantal partijen is door de werking der splijt zwam weer vergroot. Terwijl de werkloosheid nog niet wijkt, kun nen intusschen de diamantwerkers tevreden zijn. Verleden week waren er nog geen 400 werk- loozen in dit groote vak en dat op een getal van plus minus 9000. Men kan zeggen, dat die branche weer in fleur is en ’t schijnt dat de de fleur ook wel zal aanhouden. Nu zult ge zeggen: Heel natuurlijk Naar Amerika gaan de landverhuizers en dat zijn geen pleizierreizigers. Maar in Indië de grond uiterst vruchtbaar zijn, het is warm voor ons-menschen. Maar nu komen we juist, waar we wezen willen. Naar Indië gaan alleen menschen, die er rijk, in elk geval rijker dan hier willen le ven. Wie naar Indië gaat als onderwijzer bijv., krijgt een vrijbiljet eerste klas voor zich en zijn gezin en zoo’n onderwijzer, die hier nu juist niet op z’n fijnst gewoon is te leven, ziet zich op eens gedwongen zich nabobs- phantasieën te scheppen. De idee, door ’t ouderwetsche «Rijk-Oost- inje» uitgedrukt, zit er te veel in. Men gaat naar Indië om er rijker dan hier te zijn, om «binnen» te zijn bij ’t terugkeeren. En dat terugkeeren gebeurt gewoonlijk, want men neemt Indië niet als ’t nieuwe vaderland aan. Naar Indië gaan niet de werkers in de gewone beteekenis van ’t woord, niet de kolonisten, niet de landbouwers en werklieden, die zich een nieuw vaderland willen geven. Zie, dat zeggen me die getallen der sagiers. Doch ik dwaal te ver IURANT i in ’t

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1909 | | pagina 1