t IOOK 8M ES M8THEEA BLOOKER’S CACAO No. 92. VToensdas: 16 November 1910. 65e Jaargang. Uitgever: B. FALKENA Mzn., Singel, Sneek. DAALDERS Amsterdamsche Brieven. Uit de Raadszaal. ex- een Dit blad verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. ABONNEMENTSPRIJS voor Sneek t 0,40 per 3 maanden, franco per postf0,50. Abonnementen worden te allen tijde aangenomen. een extra vertegenwoor- «De Telegraaf* beweert, die De Sarphatistraat straat, ferm van breedte, half afgewerkte straat. VERGADERING van den Gemeente raad van Sneek, op Dinsdag, den 8 No vember 1910, ’s namiddags 7 uur. {Vervolg). 16 Adres van de firma Tonnema en Co. e.a., inzake verlaging prijs van het bedrijfsgas. Dit punt wordt, zooals bij de ingekomen stukken reeds is medegedeeld, van de agenda afgevoerd en tot later aangehouden. 17 Adres van J. Vierstra alhier, om kwijtschelding van nog te betalen pacht. Adressant, pachter van de brug over de Woudvaart, verzoekt kwijtschelding van pacht tot een bedrag van f444. Wijl Burg, en Weth. geen buitengewone omstandig heden bekend zijn, die voor inwilliging van het verzoek zouden pleiten, doch vooral om geen antecedent te stellen voor volgende gevallen, en de pachter en zijne borgen aansprakelijk zijn voor de pacht, stellen zij voor het adres te wijzen van de hand. De heer Brouwer is er voor rekening te houden met de omstandigheden de man heeft een paar slechte jaren gehad en zal finantieel te gronde gaan, indien hij de som moet betalen. I (1 pond) (4 pond) (1 ons) (4 0.80 0.42i „0.18 „0.10 CACAO moet in de fabriek in BUSSEN verpakt worden en in dien vorm de gebruikers be reiken; dan is er waarborg van zuiverheid en kwaliteit. De lage prijzen der bussen ADVERTENTIëN 4 cent per regel. Bij abonnement van 500 regels 3 cent en van 1000 regels 27. cent. Groote letters naar plaatsruimte. 4 4 1 Hectogr, 4 De heer Blok heeft zich er over verwonderd dat in het concept staat dat er geen bijzondere omstandigheden aanwezig zijn om kwijtschelding van pacht toe te staan; z.i. zijn er juist zeer bijzondere redenen om op het ver zoek in te gaan; door het hooge water in den vorigen winter kon toen geen terpaarde op de landerijen worden gebracht en was er dus weinig scheepvaart terwijl verder door het in exploitatie brengen van een terp te Hartwerd, de schippers nu over Nijezijl naar Langweer en omstreken varen. In 1908 en 1909 kon adr. de pacht niet eens innen, laat staan nog eenige winst ma ken. Adr. schreef destijds onder de toen geldende omstandigheden voor 5 jaar voor de pachtsom in en kon toen niet voorzien dat er door de brug minder scheepvaart zou komen. Spr. wil de risico met hem dragen en de pachtsom over de 2 laatste jaren voor de helft kwijt schelden. De heer Dwarshuis is het hiermede geheel eens, om dat het hier eén buitengewoon geval betreft; voor de toekomst wordt geen antecedent gesteld wijl ieder geval toch op zichzelf wordt beschouwd. Spr. vindt ’t on barmhartig en onbillijk dat de pachter de volle som moet betalen. De heer Scbyfsma zou den man ook wel wat willen helpen, maar ziet geen mogelijkheid om van de voor waarden af te wijken als men een huis te duur koopt, moet men toch betalen. De 'Voorzitter is van meening,dat men bij verpachtin gen voorzichtig zijn en op risico rekenen moet. Gaat men op het verzoek in dan zullen ieder jaar adressen om restitutie in kunnen komen. De heer Eennema merkt o.a. op dat er ook nog een boot op Langweeris bijgekomen, waarop de heer Dwars huis mededeelt dat »de Koerier* nu niet meer vaart. De heer Pijttersen zegt dat men zich bij inwilliging van het verzoek op een zeer gevaarlijk standpunt zou plaatsen kan de man zelf niet betalen, dan zullen de borgen moeten bijspringen. De heer Schijfsma is er voor, dat het Dagel. Bestuur, op billijkheidsgronden, eerst een onderzoek instelt en zoo mogelijk nagaat hoe groot de schade voor den pachter is. De heer Elzer wijst er op, dat de pachter door den hoogen waterstand in den vorigen winter enorme schade heeft geleden; het moddertransport, dat hem de grootste inkomsten bezorgde, is toen gestaakt. Dit kon de man vooraf niet weten, waarom spr. barmhartig wil zijn en hem iets tegemoet komen, De heer dr. Bouma is nog niet overtuigd dat er een buitengewone omstandigheid aanwezig is; wordt ergeen terpmodder meer vervoerd, dan hebben ook de andere brugwachters daarvan schade gehad. De heer Blok trekt zijn voorstel, om de helft kwijt te schelden, in en ondersteunt het voorstel van den heer Schijfsma, om eerst een onderzoek in te stellen en daarna een beslissing te nemen. Het voorstel, om een nader onderzoek in te stellen, wordt hierop met algemeene stemmen aangenomen. 18 Adres van G. Gorter, om dispensatie van bepalin gen raadsbesluit stratenaanleg. Burg, en Weth. stellen voor gunstig te beschikken op adr.’s verzoek om de geplaatste afstekking ten noorden van zijne fabriek aan den Oppenhuizerweg, voorloopig te mogen houden zooals deze nu is geplaatst, onder voorwaarde dat, met het oog op doortrekking der straat aldaar, een gezegeld verband tot stand komt, waarbij adressant of zijne rechtverkrijgenden zich ver plichten de stekkage op eerste aanzegging te verwij deren en het terrein, overeenkomstig het raadsbesluit van 16 April 1910, in orde te maken. De heer De Wolf zegt, dat er volgens het concept besluit bijzondere redenen zijn om het verzoek in te willigen en vraagt welke die zijn. De Voorzitter licht toe dat de sloot aldaar behoort aan den heer Vos te Bols ward, met wien adr. en de Diaconie niet tot overeenstemming kunnen komen om trent demping. Wordt daar een straat gelegd dan zouden de bestaande huizen in de diepte komen. Om zekerheid te hebben, dat een en ander later an ders kan worden, wil men dit bij verbandschrift regelen. De heer De Wolf heeft vernomen dat de heer Vos de sloot wel gedempt wil hebben, maar niet op zijn kosten; verder vraagt de eigenaar vergoeding als er een riool door de sloot gelegd wordt, wat spr. bil lijken kan. Spr. acht verbetering aldaar wel wen- schelijk. De heer dr. Bouma zal zijn stem aan het voorstel kunnen geven als het voor tijdelijk is. Deze zaak hangt samen met den ellendigen toestand aan den Op penhuizerweg. Vroeger zijn hier al eens plannen aan de orde geweest tot verbetering maar toen was er een kleine fout in en sedert zijn ze blijven liggen. Spr. hoopt dat die plannen weer ter tafel zullen komen en dat aan den Oppenhuizerweg de rioleering ook eens goed geregeld wordt. De Voorzitter zegt dat ’t in de bedoeling ligt van Burg, en Weth. bij de behandeling der begrooting te laten kiezen tusschen eenige werken, die dienen uit gevoerd, waaronder ook de rioleering van den Oppen huizerweg. bewijzen, dat de kosten der ver pakking niet van beteekenis zijn. Bussen van 1 Kilogram (2 pond) ƒ1.50 maar ge moet er niet komen met een ge zelschap vroolijke fransjes in after-dinner-stem- ming. Ge kent ’t Paleis en dus, zult ge zeggen, ook de Sarphatistraat. ’t Kan zijn. En toch veronderstel ik, dat de meesten niet anders weten, of deze straat loopt van ’t Paleis naar den hoek van Weesperpoort. Als ge langs de bekende Oranje-Nassau- kazerne wandelt, zijt ge in de Sarphatistraat, dus eindigt vlak bij den Zeeburgerdijk. is een rechte, vrij lange maar ze blijft een Bij het Paleis is het een der mooiste deelen van de stad, de Hooge Sluis biedt een der frappantste gezichten, maar als men het Weesperplein voorbij is, dan staan er enkele groote, doch niet fraaie militaire gebouwen en aan het eind is dan de leelijke Oranje-Nassaukazerne, een massieve steenmassa, zonder stijl, zooals in Friesland de Leeuwarder kazerne. Voor honderd jaren werd ’t gebouw gemaakt; maarschalk Oudinot was de militaire vader er van en het eigenaardige is, dat toen voor het eerst het werk uitbesteed was. Ge behoeft niet te vragen, dat het ding destijds niet den tegenwoordigen naam droeg, want in 1810 begonnen we juist onzen tijd van het diepst verval; het was ’t jaar van onze inlijving bij Frankrijk. Nu ik toch in de buurt ben, mag ik u wel even melden, dat we een opvolger voor den heer Ressing, als directeur der reusachtige electrische centrale, hebben; de heer Gritters van Rotterdam komt hier en het schijnt de heeren daar in de Maasstad niet best aan te staan, dat ze een kundig man aan de hoofd stad moeten afstaan. Een der R’damsche raads leden vond zelfs, dat men den heer Gritters had moeten vasthouden door een flinke salaris- verhooging; hij vond ook, dat Burg, en Weth. van A’dam de zaak minder net hadden aan gepakt. Doch B. en W. van R’dam zeiden, dat de A’dammers geen unfaire streken ge bruikt hadden en had men plotseling ’t salaris van den heer Gritters een eind verhoogd, dan was het heele salarissysteem in die stad uit de voegen gerukt. Genoemde heer ziet dus in de verplaatsing een verbetering, zoowel van aanzien als van financiën en dit vindt men te R’dam misschien onprettig. Maar och, laten ze zich spiegelen aan ons. Waar A’dam zoo lang met de onderwijzerssalarisregeling boven aan stond, begint er thans een exodus van onze onderwijzers naar de hofstad en zelfs misschien, naar R’dam; 88 A’damsche meesters staan op het Haagsche groslijstje, ’t Hindert niets, zegt onze wethouder De Vries. We hebben dus weer een vorstelijk bezoek gehad. Nu, de vorst, die kwam, had er den tijd voor. Als gekroonde, dus nog in functie zijnde vorsten reeds zooveel tijd kunnen beste den aan reizen, dan mag een ex-vorst wel ge rekend worden, er alle tijd voor beschikbaar te hebben. Zoo’n ex-vorst, onttroonde monarch, heeft echter iets tegen; hij is beperkt in zijn reisroute. Zoo zal bijv, koning Manuel geen voet meer zetten in Portugal, de ex-vorst van Perzië mag uit Zuid-Rusland een pleizierreisje willen maken, het zou hem slecht afgaan als hij ’t Perzische land en volk eens van naderbij wilde leeren kennen. Een prins-gamelle kan vol courage naar Parijs gaan en zeggen, dat hij zoo goed als eiken Franschman z’n militie- plicht wil vervullen, de Fransche regeering is er dan haastig bij een spaak in ’t wiel te steken. Zoo kwam dan Abd-el-Aziz per Koningin Wilhelmina* van Lissabon te A’dam. Maar de onttroonde sultan van Marokko deed dit heusch niet, omdat hij zoo’n trek in spelevaren had. Marokko is voor hem verboden terrein; daar zou men hem misschien ter dood brengen. Maar van Spanje heeft Zijne Majesteit nu juist niet de alleraangenaamste herinneringen en daarom ging hij over zee, vergezeld van een gevolg van vijf personen. Iets bijzonders dus voor deze mailboot der maatschappij »Nederland«. Gewoonlijk is ’t gezelschap op zoo’n boot nog M vrij cosmopolitisch, maar Mooren vervoert tnen er toch heel weinig mee, al doen de boo ten dezer maatschappij ook geregeld Langer en Algiers aan. Dus, Z. M. ging over zee om niet door Spanje te moeten sporen. Z. M. had het be ter kunnen treffen. Vooreerst is de Koningin Wilhelmina* de oudste boot der maatschappij en bestemd om reserveboot te worden; de in richting dier boot is dus wel fijn, maar niet zoo fijn en geriefelijk als die der nieuwste booten. En ten tweede had Z. M. aanleg voor zeeziekte en ge weet dat de golf van Biskaye oen leelijk traject biedt. De ex-sultan moest dus wel zeeziek worden en heeft zich gedu rende de zeereis steeds in zijn hut opgehouden. Ten derde moest de boot te IJmuiden een rijdje in quarantaine liggen, omdat Lissabon besmet is verklaard. Doch alles kwam toch in orde en haven meester Kotting was door den burgemeester ter begroeting gezonden, terwijl ook de maat schappij «Nederland* diger gezonden had. dat een persman Z. M. heeft geinterviewd. Nu zoo’n interview is met eenige bedachtzaamheid best uit een persduim te zuigen. Er was weinig belangstelling voor den vorst. Niet te verwonderen. Wie weet, wanneer precies zoo’n mailboot aan de kade gemeerd ligt en dan ook, sedert de «Nederland* hare aanlegplaats naar de IJkade heeft overge bracht, is de aardigheid van de aankomst er grootendeels af, De sultan, die heusch be weerde een aangenaam zeereisje gehad te hebben en die er in z’n Moorsche zijden burnou heel frappant uitzag (bovendien is z’n voor komen majestueus!), stapte in een auto om in Bracks Doelen te logeeren, welk hotel voor ’t fijnste van onze hoofdstad geldt. Door de late aankomst, de straatverlichting deed reeds een uur lang diénst, heeft de sultan zeker weinig van onze stad gezien en op z’n rijtoer, ’s avonds in een gesloten rijtuig, zal hij ook wel niet ’t karakteristieke onzer stad opgemerkt hebben. Tech heeft Z. M. nog inkoopen gedaan in een winkel in de Paleisstraat. Vrijdagmorgen ver liet hij de stad om per trein naar Brussel te reizen. Hij zou nog eens terugkomen? Om kort te gaan, ’t bezoek van den sultan, die toch in alle opzichten voor nieuws gierige A’dammers een zeer belangwekkend persoon moest zijn, heeft hier op verre na niet zooveel belangstelling gewekt als dat van den ex-president Roosevelt. Terwijl door de Noordzeesluizen te IJmuiden zulke groote schepen geschut worden, gaan er door de Oranjesluizen niet anders dan binnen schepen. Wat een verschil bij voorheen, toen alles over Pampus en door de Zuiderzee moest. De grootste booten, die van hier over de Zui derzee gaan, zijn de booten der Holland Friesland-lijn, de «Bolsward* en de »Heerenveen*. Een zeldzaamheid was dezer dagen, dat een werkelijke zeestoomer van hier over de Zui derzee naar Harlingen voer. Het was de «Am- steldam*, een boot van bruto 2100 ton, dus een vrij groote boot. Onnoodig te zeggen, dat de stoomer geheel ongeladen was, zoodat er slechts 27 palm diep gang gemeten werd. Daar behoefde niet veel bij te komen om de reis on mogelijk te maken. Toch zullen ze te Enkhuizen wel vreemd hebben opgezien. Want wel ziet men daar de booten en ponten op Stavoren, ook pas seert er nog al eens een Rijnaak en zoo’n sleepkaan meet wel eens over de 90 meter, maar toch, zoo’n platte schol lijkt niet op zeeboot. Nu hebben we zeker ook lang genoeg aan den IJkant vertoefd; het bosch van 40 bunder, dat een der raadsleden aan den overkant ver langde, is er toch nog niet en het weer is alles behalve aanlokkend voor menschen, die niet van vliegend weer houden. Ik zal u dus maar weer in de stad brengen. Ik breng u naar de Sarphatistraat, genoemd naar den man, die zooveel voor de eerste uitbreiding der stad gedaan heeft. Iedereen, die een paar maal in de hoofdstad geweest is, kent het Paleis voor Volksvlijt, waar Willem Royaards de premières van Vondel’s «Lucifer* geeft. Vondel’s «Adam in ballingschap* heeft bij Royaards meer dan honderd voorstellingen beleefd. Hubert Cuypers componeerde de muziek, die stemming aan de uitvoering moest geven. Ook voor de «Lucifer* heeft dezelfde Cuypers de dragende muziek geschreven. Moet ik u aanraden, de vertol king te gaan zien? Ik ben verlegen met het antwoord. Komt ge hier om eenige los-vroo- lijke uren te slijten, dan wilt ge denkelijk liever naar vatiété of operette, of naar Prot, maar houdt ge van iets ernstigs moois, dan moet ge «Lucifer* gaan zien. Het is mooi, wordt heerlijk vertolkt, is schitterend gemonteerd, R COURANT, raws- ej miwiM n n n n 9 V 9 n

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1910 | | pagina 1