t) ÏIEIWS- BS ABfflMfflBBLAII VOOR 80 ES OMSTlU’kl^. Afscheidsvoorstelling. No. 24 Zaterdag 23 Maart 1912. 67e Jaargang. r Sympathie. Uitgever: B FALKENA Mzn., Groote Kerkstraat, Sneek. Feuilleton, I mensch tot van ALLERLEI dig, maar vraag mij nu niets. nog zullen hem later met hem eens Gunt uw kind alle vrijheid en vrooljjkheid, welke gij met uw gezond verstand, uw geweten, uw liefde tot kinderen verantwoorden kunt. Vleiden we ons zelf niet, dan zou ons de vleierij van anderen weinig of geen kwaad doen. De mensch bezit een wondergroot talent om zich in eigen oogen te rechtvaardigen. Dit blad verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. ABONNEMENTSPRIJS voor Sneek t 0,40 per 3 maanden, franco per post f0,50. Abonnementen worden te allen tijde aangenomen. ons zelven dien mensch ont- née gegeven worden in het Theatre Francais; benefice van Daniel Vergy, die daar mede af scheid neemt van het tooneel. De voornaam ste artisten van de Comédie Francais, het Odéon, de Groote Opera en de Opéra Comique hebben hun medewerking toegezegd. Het pro gramma zal nader gepubliceerd worden. Mevrouw Gabrielle Dornys legde de cou rant neer, waarin zij deze aankondiging had gelezen. Daniel Vergy Hoeveel herinneringen wekte die naam. Zij woonde nog, als meisje, bij haar ouders in hetzelfde huis te Montpellier, dat nu haar eigendom is en waar zij zich heeft terug getrokken met haar oude dienstbode Horten se zij woonde hier als 18-jarig meisje, toen een reizend tooneelgezelschap eenige voorstellingen kwam geven. Een jonge ac teur, Daniel Vergy, speelde de heldenrollen in de drama’s, die vertoond werden en zijn spel had Gabrielle als geëlectriseerd. Zij had persoonlijk kennis met hem willen ma ken, wat in een provincieplaats als Mont pellier niet moeielijk was en in het daglicht, zijn mannelijk-schoon gelaat ongegrimeerd, bracht hij een nog dieperen indruk op haar te weeg. Slechts een kleine aanmoediging was voldoende geweest om hem aan haar voeten te brengen; den tegenstand van haar ouders, de praatjes der kleinsteedsche men- schen had zij moedig getrotseerd en een jaar later, toen Daniel aan een der Parijsche schouwburgen was geëngageerd, trouwde zij met hem. Een huwelijk uit liefde en toch, hoe on gelukkig had het haar gemaakt! Hij was een kunstenaar van den bloede, steeds klom zijn succes, hij werd geëerd en dat de een of de ander zich door woord of daad die liefde had onwaardig gemaakt. En waanneer we ons nu afvragen, wat moeten we verkiezen in het leven, een kringetje van sympathieke personen, met wie we kunnen meegevoelen, en die ook ons begrijpen of hier en daar een storend element dat de at mosfeer van rust en vrede, die ons omgeeft, verbreekt, ja, dan zal menigeen de voor keur aan het eerste geven. De mensch is nu eenmaal van het gemak gediend, en ’t is lastig, wanneer onze gedachten niet begrepen worden, onze handelingen ver keerd worden uitgelegd. Lastig en onaange naam is het, maar tegenwerking is opwekkend en staalt onze wilskracht. En dan, welk een vreugde, als een ziel, die ons tot nu toe niet begreep en wier uitingen ons onaantrekkelijk waren, meer en meer zich in hare schoonheid voor ons openbaarde, zich voor ons opende als een bloemknop voor de zonneschijn. En hoe dikwijls gebeurt het ons dan niet, dat we zeggen»Dat is nu de mensch met wie ik het in den beginne niet kon vinden en nu stel ik ’m zoo hoog Dan leeren we hoe verkeerd het is een oppervlakkig oordeel te vellen en hoe vaak het gebeurt, dat een schijnbaar onsympathiek wezen groote, edele deugden in zich verbergt. Er zijn zooveel menschen, die minder schijnen dan ze zijn, ’t zij door een zekere schuwheid of onhandigheid of door hun geslotenheid van karakter. Hun leven is heel wat moeilijker dan dat van die gelukskinderen, die door een aan trekkelijk uiterlijk en algemeene menschen- liefde alle harten innemen. Natuurlijk zijn er ook menschen, die ons onsympathiek zijn en blijven, omdat die weinige aantrekkelijkheid niet is een masker, waarachter de goede mensch zich verbergt, maar de open baring van hun ware gevoelens. Er zijn zoo ADVERTENTIëN 4 cent per regel. Bij abonnement van 500 regels 3 cent en van 1000 regels 27, cent. Groote letters naar plaatsruimte. HoedenspMen. Bij het spelen in de kinderkamer rolt een bal onder de kastde kinderen probeeren er bij te komen, maar dit lukt niet. De eene kleuter stelt voor »fk haal vaders wandel stok, dan kan ik er wel bij.« Maar de ander»Nee, moeders hoedespeld, die is langer.* van die menschen, wier hoogste genot het is, personen of zaken te bevitten Alle gezegden en daden van anderen worden op de laagste manier uitgelegd en niet zelden wordt den geduldigen toehoorder een »Nu ja,jij laat je alles wijsmaken!* toegevoegd. Ook op allerlei dingen hebben ze wat aan te merken en, zou men hen gelooven, dan was er niets goeds op de wereld. Waardeering, dankbaarheid, meegaandheid bestaan voor hen niet en zij wrijven zich van voldoening in de handen als zij iemand anders weer eens flink het land aangejaagd hebben Nu, als zulke menschen zijn, geen wonder! Zij zijn de kanker maatschappij en ge behoeft niet te beproeven hen tot andere gedachten te brengen. Zij weten het veel beter dan gij en lachen om uw onnoozelheid. Ze zijn gevaarlijke in dividuen en hun macht strekt zich ver uit. Mèt sophismen en een overtuiging, een betere zaak waardig, weten ze dikwijls zwakke karak ters tot hun meening over te halen en hun leer te verbreiden. Hoe minder we met dergelijke menschen te doen hebben, hoe beter. En mochten wij ze ontmoeten, laten we ons dan wapenen met een stalen harnas, waarop de venijnige degenstooten van het sarcasme afstooten, zonder eenigszins te deeren Stel u schadeloos, wanneer ge een waarlijk beminnelijk mensch ontmoet en geef uiting aan uw gevoel van waardeering. Wij, Hollanders, zijn stijf, vinden gauw iets »gek« en er hoort heel iets toe om in ons den gloed van geestdrift te ontsteken. En toch, wat zouden we veel goeds kunnen doen, wanneer wij ombewimpeld blijken gaven van onze instemming, wanneer iemand anders eens voor zijn meening durft uitkomen. We zijn zoo lauw en we wel eens zeggen, dat we het brengen in de stem, waarmee hij een frag ment uit een zijner oude rollen voordroeg in een tooneelstuk dat nu niemand meer kende, maar weldra was die vonk weer uit gedoofd, hij snakte naar adem, toen hij een laatste inspanning deed en men juichte hem toe, eer uit medelijden dan uit bewondering. Hij boog, hij had het begrepen, het was ge daan, voor altijd gedaan en tranen vloeiden u onsympathiek der Eigenaardig is het, wanneer geheel vreemde menschen met elkaar in aanraking komen, hoe soms ééne enkele geuite gedachte, één woord, ja zelfs één blik van den een voldoende is, aan den ander te verraden, dat hij te doen heeft met een verwante ziel en een nadere kennismaking hoogst waarschijnlijk tot beider geluk zou kunnen dienen. Overal in ons drukke, oppervlakkige leven, in trein of boot of tram kan 't ons gebeuren, dat een zielvol gelaat, een sprekend oog ons voor een oogenblik boeit en er, als ’t ware, een aantrekkingskracht uitgaat mensch. En dan kunnen we soms tot zeggen »Hoe jammer, dat we niet kunnen vasthouden en hij ons weer glipt vóór we onze gedachten hebben uitge wisseld tegen de zijne.* Maar onze levensstroomen gaan een ver schillenden weg en alleen een vtiendelijke her innering is over van de vluchtige kennismaking. In ieder menschenleven komt dat voor. Vooral zij, wier werkkring medebrengt, dat zij zich dikwijls moeten verplaatsen, moeten betrekkingen verbreken met menschen, die hun sympathiek waren. Op een andere plaats vinden zij weer een nieuw kringetje gereed en zelfs de vrienden, die hun het liefst waren, worden dikwijls op den langen duur verwaarloosd voor anderen, die gemakkelijk te bereiken zijn. Ach, het leven werkt soms zoo scheidend, wel eens meer dan de dood. Deze levensles moeten wij al len leeren. En toch, wanneer we in ons jeugdig enthou siasme eeuwige trouw of vriendschap zweren aan vriend of vriendin, we zouden iedereen tegenspreken, die wilde beweren, dat na 20 jaren die vriendschap bekoeld zou zijn, zonder waren terwijl, juist nu, een woord van sympathie wonderen had kunnen verrichten. Een enkel waardeerend woord kan den moed weer doen herleven. Het is me zoo begrijpelijk, wat ik eens hoorde omtrent een Duitsch predikant, die in een zielvolle taal over de nooden der maat schappij had gesproken. Zijn gehoor was niet talrijk geweest en moedeloos vroeg hij zichzelven af of zijn rede op iemand indruk zou hebben gemaakt, toen hem een briefje werd ter hand gesteld van twee jeugdige bakvischjes, die in oprechte be woordingen uiting gaven aan haar sympathie voor den redenaar, die zoo schoon gesproken had. De waardeerende woorden van die kin deren beurden den moedelooze op en waren hem tot zegen. Laten wij daarom ook ons door niets laten weerhouden, blijken te geven van onze sympa thie, daar, waar alle krachten worden ingespan nen om een goed doel te bereiken. W. C. doen en laten. Het kon niet anders of Hortense, die het geheele leven van haar meesteres deelde, moest die ongerustheid op merken. maar als zij er naar vroeg, luidde het antwoord onveranderlijk: Mij deert niets, wees maar niet be zorgd. De oude dienstbode schudde het hoofd en ging zuchtend weer aan haar werk. Op zekeren morgen, toen zij haar meeste- langs zijn wangen, toen hij achteruit loopend res als naar gewoonte wilde wekken, vond zij deze al geheel gekleed, met een stofman tel om, haar hoed op en een reistaschje in de hand. Wat is dat nu? riep zij verwonderd. Ik ga op reis, Hortense. Mevrouw gaat op reis? Naar Parijs! Lieve hemel, wat is er dan gebeurd? Dat zal ik je later wel vertellen, spoe- De zaal van het Theatre Francais was vol met een uitgelezen publiek, waarvan sommi gen zich Vergy nog uit zijn glorietijd herin nerden, anderen wel eens van hem hadden gehoord, maar de meesten slechts kwamen, omdat de entreeprijzen fabelachtig hoog wa ren en tout Paris de aïscheidsvoorstelling moest bijwonen. Achter in een donkere baignoire zat Ga brielle en zij hoorde de menschen om haar heen praten over Vergy en over de rollen die hij vroeger had gespeeld in stukken, die nu niet meer opgevoerd werden, die uit den tijd waren, even als hij. Naar hetgeen er op het tooneel gebeurde keek noch luisterde die eenzame bezoekster, totdathij ten tooneele verscheen. Wat was hij oud geworden! Die magere, bleeke man, met zijn inge vallen gelaat, met zijn bevende stem en wan kelenden gang, was dat de schitterende kun stenaar van weleer, die alle harten voor zich won? Met een bovenmenschelijke inspanning wist hij nog iets van het oude vuur te doen op gloren. wist hij nog een weinig klank te j van het tooneel strompelde. De matinee is geëindigd. Achter de cou lissen nemen de kunstbroeders en zusters met een handdruk en eenige vriendelijke woorden afscheid van den beneficiant. De tooneelknecbts bergen het decor, de electri- I cien draait de lichten uit, de zaal is donker en ledig. Daniël Vergy is nog in zijn kleedkamer, bergt zijn costuum op en sluit zijn toilet- doos, die hij nu niet meer; noodig zal heb ben. Hij is alleen, maar, hij kan nog niet scheiden. Met langzame schreden keert hij nog eens naar het tooneel, waarop hij zoo veel lauweren heeft behaald en dat hij nu niet meer zal betreden. Eensklaps valt hij op een stoel neer en snikt. 0! nu te kunnen sterven, haar niet te kennen, de toekomst van vergetelheid, die hem aangrijnst. Mis schien gaat zijn gedachte op. dat oogenblik terug naar die kleine stad in het Zuiden, waar hij eens een liefde won, die hij zoo lichtzinnig heeft miskend en gebroken. Een zachte hand raakt zijn schouder aan. Hij ziet op. Gabrielle Zij staat voor hem, te pntroerd om te kunnen spreken, maar in haar oogen zijn ook tranen, zooals in del zijne. Je vergeeft mij Je kunt mij vergeven Arme vriend, ik had een mededingster, die zich tusschen ons plaatste, maar die je nu verlaten heeft: je kunst. Zij is heen gegaan, je vrouw keert tot je weder. gevierd door tal van bewonderaars en be wonderaarsters; zij was en bleef het een voudigste vrouwtje uit de provincie, dat haar man liefhad, hem voor zich alleen wil de en maar niet kon begrijpen dat de kunst en het succes ook rechten op hem deden j gelden. Er kwam spoedig verkoeling tus- Den 27 dezer zal een buitengewone inati- schen hen, daarna volgden twisten, die wel afgewisseld werden door verzoeningen maar telkens wederkeerden en ten slotte had zij I hem verlaten om terug te keeren naar Mont- I pellier en weer bij haar ouders te gaan wo nen. Dezen waren nu gestorven en zijzelf was oud geworden, het mooie, goudblonde haar had plaats gemaakt voor zilverwit. Nooit .was de gedachte aan een anderen man in haar opgekomen, al was haar huwe lijk ontbonden en droeg zij weer haar naam van weleer. Van verre had zij de schitte rende loopbaan van haar man gevolgd, gele zen hoe Parijs hem toejuichte, hoe andere groote steden elkaar het voorrecht betwist ten den groeten Vergy op hun tooneel te zien, hoe hij den roem der Fransche tooneel- speelkunst ver over de grenzen verspreidde. Daarna was het keerpunt gekomen: de schouwburgen, waar hij vroeger zijn triom fen had gevierd, sloten de een na, den ander hun deuren voor hem, eenige jaren reisde hij nog in de provincie, maar de impressario’s engageerden hem niet meer, omdat er met hem niets meer te maken viel. De afscheidsvoorstelling, die het Théatre Francais hem nu aanbood, zou hem nog eenigen tijd voor de ellende bewaren, maar dandan zou niets hem meer kunnen redden. Daaraan dacht Gabrielle. Zeker, die man had haar schoonste ver wachtingen teleurgesteld, had haar gedoemd tot een eenzaam, vreugdeloos levenmaar was er ook aan haar kant geen ongelijk ge weest, was het alleen zijn schuld dat zij elkaar nimmer hadden leeren begrijpen? Eenige dagen leefde zij in groote ongerust heid, zij, anders altijd zoo vriendelijk jegens ieder, zoo kalm en regelmatig in al haar NEEKER COURANT. i 4

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1912 | | pagina 1