SNEEKER COURANT (67ste Jaargang) en WYMBRITSERADEEL (14de Jaargang) Nieuwjaarsgroeten. A.O.brood I -4 Zaterdag 28 December 1912. No. 26. Officieel Orgaan der Gemeente Sneek. 29e Jaargang. Firma H. Brandenburgh Nieuwstijdingen. Ouderavond School 1. a 25 cent. Verschijnt Dinsdags- en Vrijdagsavonds. Uitgevers: Firma H. BRANDENBURGH Ged. Poortezijlen, - Hoek Kleinzafld Sneek. TELEFOON No. 150. ANNEX D. b ons hun I gReclam elkolorn I De Uitgevers Evenals vorige jaren zal ook thans weer in ons Blad gelegenheid zijn tot het plaat sen van Nieuwjaarsgroeten Opgave wordt zoo zocht door Al in pear kear hie der in advertinsje yn ’e kranten stien, as njjsberichtsje wier it al ris printe, al gou ris is der oer praeten det de Krite Snits syn dei habbe scoe op ’e le Kriistdei. Mei langstme is der nei dtsjoun, troch allegearre dy halde fen us memmetael, en dy halde fen in noflike joun. En al dy ljue koenen foldwaening krjje. Do’t it nei 8 üre roun, bigoun it folk al aerdich moajj Dr. De Graaf vraagtwat dan, als de jopgelui niet tot de lessen van de H. B. S. kunnen worden toegelaten. Zal een kind wat worden, dan dienen H. B. S. of Gym nasium toch gebruikt te worden als voor bereiding voor verdere studie. De heer De Boer brengt in ’t midden spoedig mogelijk ver- - UW GEZONDHEID EiSCHT DAGELIJK5CH GEBRUIK VAN van school worden opge- kans met botervlekken of koffiespatten ken nis te moeten maken. d Bjj ’t huiswerk worde geen hulp ver leend ’t kind moet alleen weten, dat vader en moeder toezien. Er zijn ouders, die de gewoonte hebben bv. ’t Fransche werk na te zien, d.w.z. fou ten te verbeteren, zoodat een leerling herhaal- deljjk niet fouten in ’t huiswerk heeft, ter- wjjl op school ’t werk niet altijd onberis pelijk is. De ouders kunnen aannemen dat ’t huiswerk dient als repetitie of tot vast legging van wat op school is behandeld. Een enkele toelichting van vader, moeder, oudere broeder of zuster kan veel doen in de goede richting maar er moet nooit wor den geholpen. Eerstens loopt men dan ge vaar op een andere w jjze toe te lichten dan op school gebeurt en daardoor verwarring bij ’t kind te brengen en ten tweede krjjgt de onderwijzer ’t werk niet van ’t kind, maar van den helper, wat zijn doel mist. e Hiermee in verband staat ’t van el kaar overschrjjven, een gewoonte die ook op hoogere inrichtingen van onderwjjs niet onbekend is. Daartegen moet met kracht worden gejjverd’t ligt immers voor de hand, ’t is niet de bedoeling dat de leer ling zijn werk maar heeft, maar dat hjj ’t zelf heeft gemaakt. Nu komt Spr. aan de vakken, waarin huiswerk gegeven kan worden. In de eerste plaats wordt Lezen genoemd. Elk kind leest wel boeken thuis. Sommige verslinden boeken. Dat moet worden tegen gegaan. Vooral echter dient men toe te zien op wat gelezen wordt. De ouders kunnen zich gerust tot wenden, om geschikte leesstof voor kinderen. Doen ze dit niet, dan dienen ze ’t boek eerst zelf te lezen, vóór ze ’t straks bun kind in handen geven. In ’t bpzonder wjjst de Wilsons, ABONNEMENTS-PRIJS Per jaar fl.franco per post fL50, buitenland f5. Afzonderlijke nummers 2 cent. ADVERTENT1E-PRIJS 15 regels 25 cent, elke regel meer 4 cent. Bij abonnement belangrijke korting. Reclames en Ingezonden Mededeelingen 10 cent per regel. naar school moeten, ze moeten wat leeren. Dan komt er een moeiljjke kwestie voor de oudersze moeten 't werk der opvoeding met anderen deelen. ’t Kind moet niet alleen naar de school om wat lezen, schreven enz. te leeren, maar de opvoeding moet worden voortgezethet moet naar de inrichting, waar het onder ’t aanleeren van gepaste en nuttige kun digheden, moet worden opgeleid tot chris telijke en maatschappelijke deugden. Een onzer eminentste vrouwen in den te- genwoordigen tijd spreekt op dit moment van de oprichting van een vennootschap. Bjj de oprichting eener vennootschap be ginnen b.v. twee personen voor gezamen lijke rekening handel te drijven. Ze brengen ieder in, wat ze aan kapitaal hebben, worden beide verantwoordelijk, ne men beide een werkzaam aandeel. Geen hunner wordt stille vennoot, er is niet sprake vaneen commanditaire vennootschap. En nu de vennootschap ouders-onderwjj- zers. De eene vennoot, de ouders, behooren naar de andere toe te gaan, naar den onderwij zer, en brengen hem op eerlijke, onbevan gen wijze op de hoogte van hun kindze deelen hem alles mee van hun kind, alles, liefst van zjjn jeugd af aan zjjn lichame lijke gesteldheid, al zjjn goede eigenschap pen, maar vooral ook de minder goede trekjes of karakter-eigenschappen. Immers, de nieuwe vennoot moet ’t kind kennen. En nu, wat gebeurt thans Op een be paalden datum, wordt 't kind bij ’t hoofd der school aangegevenbrengt vader of moeder hoogstens ’t kind naar de klasse, om de meester of juffrouw eens te zien, met een enkel woord in zjjn of hare welwil lendheid hun kind aanbevelend en daarmee is ’t meestal afgeloopen. De nieuwe vennoot moet nu zelf maar zoeken, en de ouders worden voor een poos tiertjes voor spel tusschen vallen. ’s Middags van 2 tot half vier of met een pauze van een half uur tot 4 uur. Daarna spelen tot 5 uur. Tusschen 5 en 7 schoolwerk en na 7 nog een uur ont spanning voor de grooteren tot 9 uur. Gymnastiek rekent spreker op school thuis te behooren dansen wil hij ze niet laten leeren, zoolang ze op school zjjn. Hand werken behoort weer op school. Metpiano- of vioolles moet geen kind worden gekweld dat geen aanleg voor muziek heeft. Zwem men moeten ze allemaal leeren. En eindeljjk nog geen privaatlessen, tenzjj in bjjzoadere gevallen, b.v. als 't kind lang ziek is geweestmaar in geen geval om ze voor een examen klaar te maken. Dan komt de heer G. op ’t snoepen waarbjj op ’t vaak hoogst treurig gevolg er van wordt gewezen, ’t Rooken op jeugdigen leeftjjd werd ook allerminst vergeten en eindeljjk nog de groote of kleine bood schappen, die lastige struikelblokjes onder de les. Nog meent Spr. dat ’t van ’t grootste belang is het kind orde en netheid te lee ren betrachten, ook b.v. met betrekking tot kleine zaken, als griffels, sponsdoos etc. De van school meegebrachte boeken moe ten netjes worden behandeld en gekaft’t kind moet voelen, dat ’t voor dergeljjke dingen verantwoordelijk is. ’t Eigenlijk School- en Buiswerk kwam thans aan de orde. School no. 1 hier is de voorbereidster voor H. B. S. en Gymnasium. Op deze in richtingen wordt vakonderwijs gegeven door vakleeraars, de leerlingen hebben niet meer een geheelen schooltijd door_ een zelfden onderwijzer, waardoor de opvoedkundige waarde van ’t onderwijs helaas minder wordt, jammer te meer, omdat jongelui van 13 tot 18 jaar ongetwijfeld niet minder leiding noodig hebben dan de jongeren.’t Karakter van ’t onderwijs zelf is op die inrichtingen ook andersde leerlingen moeten zich zelf meer redden en misschien wordt dan te veel wetenschappelijk onderwjjs gegeven. In elk geval, zegt spreker, ben ik van meening, dat wjj de toekomstige leerlingen daarop ook moeten voorbereiden. Aan school no. 1. moeten we, zooals dit eens eigenaardig door een collega werd uitgedruktHoogere Burgerschooltje-spe- len.« Ik bedoel, we moeten de leerlingen leeren studeeren. Behalve dus dat we ons met de hoeveel heid kennis naar de H. B. S. en ’t Gym nasium moeten richten, dienen we ook in de wjjze van ’t aanbrengen dier kennis te letten op dat voortgezet onderwjjs. Daarom wordt reeds in de vierde Klas begonnen met lessen uit boekjes te laten leeren. Die boekjes moeten echter niets anders zjjn dan een kort overzicht, een résumé van een be handelde les, nooit van een nog te behan delen les. Ongelukkig zjjn onze boekjes echter niet alle in een toon geschreven, dat ze gemakkeljjk kunnen worden begre pen door een kind. Daarom vind ik ’t, zegt de heer G., noodig, de les uit ’t boekje ook eerst nog met de leerlingen te lezen, 't Liefst zou ik willen, maar ’t is te t ij d r o o v e n d, dat wij zelf met de leerlingen steeds ’t résumé eener les opstelden, daarna in de schrijfboeken lieten opschrjjven en dat lieten bestudeeren. In verband hiermee wordt thans nagegaan hoe School en Huis in dit opzicht elkaar kunnen steunen. Vooraf werden enkele algemeene regelen genoemd. a Huiswerk wordt gemaakt tusschen 5 en 7. In elk geval nooit onmiddelljjk na den maaltijd. ’t Huiswerk worde steeds netjes ge maakt. De ouders dienen nota te nemen van ’t werk, vooral van de opmerkingen door de onderwijzers gemaakt. Als voorbeeld toonde de heer G. een schrijf boek van een zijner leerlingen, dat er alles behalve keurig ui zag. c ’t Huiswerk worde zoo mogelijk niet in de huiskamer gemaakt, ’t Kind heeft er te veel afleiding en ’t schrift loopt grooten dat bjj ’t toelatingsexamen de candidaten door anderen geëxamineerd worden en wat ’t strenger worden betreft van de eischen voor dat examen herinnert hjj aan ’t geen De Genestet zegt in een van zjjn Leeke- dichtjes Zet ze uit de.enz. enz. 1 Ook de school voor M. U. L. O. kwam 1 ter sprake. Nu de H. B. S. zei dr. S. zoo langzamerhand opleidt voor de Hooge School, moet de taak waarvoor e.g. bestemd 1 was, zoo langzamerhand worden overge- nomen door de M.U.L.O. School. Mr. Andreae verwacht meer heil voor de jongelui van de driejarige H. B. S., die j z.i. meer geeft dan de scholen voor Meer Uitgebreid Lager Onderwjjs. Als de vakken aan laatstgenoemde school j onderwezen, worden aangevuld met Boek- houden, Handelskennis en Stenografie ver- j wacht dr. S., van deze inrichtingen meer dan van een 3-jarige H. B. S. Met z.g. instituten loopt de Directeur der H. B. S. niet hoog. Moet hjj er een noe men, die goed staat aangeschreven, dan is ’t de inrichting van den heer Hommes te Hoogezand. Naar aanleiding van een tot den Direc- teur gerichte vraag, of de leerlingen van de H. B. S. ook te veel huiswerk opkrjj- gen luidt ’t antwoord, dat als de leerlingen geen tijd verknoeien, ’t opgegeven werk best in 2 uren door hen kan worden ge maakt. Een wenk heeft Dr. S. aan de ouders indertjjd gegeven, hun kinderen er op te wjjzen ’t Huiswerk over de week te verdeelen. Dat Huiswerk gezamenljjk te maken daarvan voorspelt de Directeur Groote Advertentiën kunnen uiterlijk tot Maandags- en Donderdags- avonds ingezonden worden, kleine tot Dinsdags- en Vrijdags- morgens 10 uur. Op initiatief van de afd. Volksonderwijs hier ter stede had de vorige week een Ou deravond voor School I plaats, die we be- langrjjk genoeg achtten om er zjj het ook wat laat een uitvoerig verslag van op te nemen. weinig goeds. Thans kreeg ’t woord de heer Velsing, hoofd van School III. De heer V. drukte de vrees uit dat ’t onderwjjs (Aardrjjksk. en Gesch.) aan school no. 1 z. i. wat te geleerd was. Hjj oordeelde dat er op School 1 wat te vroeg Geschiedenis werd onderwezen. Wat Aardrjjkskunde betreft, is hjj een voorstander van kaartteekenen op ruiten, waardoor z. i. de gezichtsindruk wordt ver hoogd. De inleider vraagt Spreker, wat hjj met dien vorm (omtrekkaart) wou. In de prak tijk, zegt Ijj, is ’t zelfmaken van een om trek niets waard. Verder is de heer G. voor van buiten laten leeren van aardrjjkskundige lesjes, waarmee de hr. V. zich niet kan vereenigen. De heer Gr. wjjst den heer V. er op dat deze wegens telaat komen niets van zijn inleiding heeft gehoord. Spreker geeft nog een beknopt résumé van ’t geen hjj over de vakken Aardrjjks kunde én Geschiedenis heeft gezegd. Bjj ’t sluiten der vergadering krjjgt de heer V. nog even ’t woord. Hjj vraagt of, sedert de Zangschool opgeheven is, men op School no. 1 ook meer doet aan zingen. De heer De Boer antwoordt daarop dat men op School no 1 thans zingt als lijs ters. Met de verzekering van den Voorzitter, dat deze vergadering voor de toekomst vrij zeker vrucht heeft gedragen en met een woord van dank aan inleider en debaters voor 't gesprokene, sloot mr. Andreae de bijeenkomst. De Voorzitter, Mr Andreae opende ruim kwart na 8 de bijeenkomst met een wel kom tot de aanwezigen, waarna ’t woord werd gegeven aan den heer K. Groeneveld, een deel van den dag stille vennoot, die een inleiding gaf over Huiswerk® Spreker begon met de woorden van den grooten opvoedkundige, Rousseau Alle op voeding moet zjjn overeenkomstig de na tuur van den kweekeling. Om ’t kind op te voeden moet men ’t dus kennen, d.w.z. men moet bekend zjjn met zjjn individueele eigenschappen. De ouders zjjn dus de natuurlijke op voeders hunner kinderen. Zjj alleen kennen zjjn eigenschappen, goede en slechte. Ouders die ’t kinderleven met voldoende objectivi teit zullen leiden, moeten overtuigd zjjn, dat de menschheid niet vooruitgaat, wanneer een volgend geslacht een gebrekkige na bootsing is van ’t vorigemaar wanneer ’t volgend geslacht zich in volle vrjjheid kan ontwikkelen met gebruikmaking van alles, wat door ’t vorige is verworven. De onderdrukking van de individualiteit der kinderen is een misgreep van de ouders waarvoor geen verzachtende omstandigheden pleiten. De ouders dienen dus rekening te houden met de bjjzondere eigenschappen hunner kin deren. Nooit echter mag men een kind een minderj goede eigenschap kwaljjk nemen veeleer dient men na te sporen, wat daarvan de oorzaak is. Heeft men die gevonden, dan kalm en vastberaden gepoogd om die weg te nemen, nooit echter met hardheid. Is er één plaats waar ’t spreekwoord geldtEen goed woord vindt altjjd een goede plaats, dan is dat bjj ’t kind. Nu komt al langzamerhand de vraag Uan de ordehoe moeten we ’t kind bezig houden Heeft ’t kind veel lust in teeke- nen, welnu laat ’t teekenenmerkt men dat 't een open oor heeft voor muziek, koop het een fluit. Schaf voorts, als ’t kind nog klein is, doelmatig speelgoed aan. Geen rommel, dat gauw breekt, maar degeljjk speelgoed. Spre ker beveelt daarvoor b.v. aan Richter’s Steen- bouwdoozen. Gevaarljjk speelgoed noemt de heer G. o.a. stoommachines, vooral voor kinderen van 8 jaren, sabels en geweertjes enz. Een jongen neemt, zegt Spr., bjj voor keur toch een stok. Er komt echter een tjjd dat de kinderen Spr. op de giftige lectuur van Nick Carter en dergeljjke. Van school wordt wel eens opgegeven een les thuis hardop te lezen. Dit kan niet genoeg gebeuren, wjjl ’t deleestoon bevordert en ’t kind dan beter b e g r jj p t wat ’t leest, waar ’t natuurljjk om te doen is. Ook wordt ter bevordering van de lees toon en als geheugen-oefening wel een ge dicht opgegeven om uit 't hoofd te leeren, welke uitstekende oefening den ouders ten zeerste wordt aanbevolen. En zoo behandelt Spr. achtereenvolgens Rekenen, Ned. Taal, Aardrjjkskunde, Ge schiedenis en Teekenen. Van ’t laatstgenoemde zegt hjjPrach tig, mooi huiswerk. Laat uw kind zjjn vrjje uren daaraan besteden. De oefening van oog en hand, van vorm en kleur heeft uw kind noodig. En ten laatste restten de talen. Spr. her innert hier nog eens help uw kind goed, d.w.z. zeg hem niets voor, wat hjj zelf kan vinden. Verbeter geen fouten, maar laat ’t zelf zoeken. Als ge kunt, overhoor hem de lessen, de woorden vooral. Voor een vreemde taal leert men nooit genoeg woor den. Vertrouwt ge u echter niet met de uitspraak, laat ’t dan liever achterwege. Aan ’t slot zjjner inleiding roert Spreker »strafwerk« aan, waaronder de heer G., be slist de handteekening van de ouders wil hebben. Z.i. moeten deze weten wat op school gebeurt, dan zal hun kind te meer trachten geen straf te krjjgen. Aan de discussies die zich uit deze in leiding ontsponnen namen deel de heer Dr. De Graaf Dr. Sjjpkens, S. de Boer, Mr. Andreae en J. Velsing. Dr. De Graaf pleitte voor overleg plegen tusschen L. S. en H. B. S. en vraagt in hoeverre dit op den weg ligt van de Ver. voor Vereenvoudiging van Examens. Dr. Sjjpkens wjjst nog eens op ’t groote belang van samenwerking tusschen ouders en onderwjjzers, vooral bjj ’t examen doen der jongelui voor de H. B. S. In ’t vervolg, zei spreker, zullen de eischen voor ’t toelatingsexamen strenger worden. Men wordt daartoe genoodzaakt, wjjl zoo weinigen ’t eindexamen halen. Ieder der vennooten werkt nu verder voor zich zelf, slechts bjj hooge uitzondering komen de firmanten bjj elkaar, meestal, als er iets is, wanneer het kind b.v. ondeu gend is geweest. 't Is hier niet in den haak, zegt Spr., de ouders doen niet wat ze moesten doen en de onderwjjzers doen ’t ook niet altjjd. Ouders en onderwjjzers moeten van den be ginne af sataenwerken. Van die samenwerking der ouders u te overtuigen, zegt de heer G., is ’t doel van ouderavonden als deze, maar mag en moet niet ’t einddoel zjjn. In 't belang van ’t kind moet er meer gedaan worden. Vooral aan een inrichting als school I is die sa menwerking, dat overleg zoo noodig. Vele teleurstellingen zouden uitbljjvende H. B. S. en ’t Gymnasium zouden minder ge- wenschte elementen niet krjjgen of mis schien later en dan beter onderlegd. Ver der moeten ouders en onderwjjzers zooveel vertrouwen in elkaar hebben, dat weder- keerig de één een aan- of opmerking van den ander moet aanvaarden in ’t belang van ’t kind, de man en de vrouw van morgen. Over ’t huiswerk sprekende, als ’t kind op school is, verdeelt de heer Gr. dit in tweeën le zaken, die thuis behooren gedaan te worden 2e zaken, die geven. Bjj no. 1 moet rekening gehouden worden met de individualiteit van den leerling’t bevorderen van aanleg voor teekenen, mu ziek, handenarbeid enz. Bjj no. 2 acht spreker ’t van ’t hoogste belang de dag van ’t kind volgens een vast systeem in te deelen en de Spr. laat dan volgen de uren van ontbjjt, middageten enz. welke hem ’t geschiktst Ijjken, met bijvoe ging van wat zooal niet moet worden ge bruikt. Verder bedoelt spreker met de dagver- deeling te bepleiten de noodzakelijke af wisseling der maaltijden, ruimte latend voor onderwjjs, ontspanning en rust. Schooluren, vervolgt spreker, van 8% tot 11, of tot halt twaalf, als er 2 kwar- V 1 NIEUWE SNEEKER COURANT ft 1O cent per De Krite.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1912 | | pagina 1