SNEEKER COURANT (67ste Jaargang) en WYMBRITSERADEEL (14de Jaargang) Bij den Paal der Heidenen. No, 38. Zaterdag 8 Februari 1913. 29e Jaargang. Officieel Orgaan der Gemeente Sneek. RECLAMEKOLOM. Sneeker Belangen. vin. Uitgevers: Firma H. BRANDENBURGH Ged. Poortezijlen, - Hoek KleiflZand Sneek. TELEFOON No. 150. r n DE JONG’S RECLAME CACAO blijft steeds de puikste cacao voor den prijs, i Kilo 1.20 Nieuwstijdingen. Verschijnt Dinsdags- en Vrijdagsavonds. Almelosche Ververij en Chemische Wasscherij, GEBR. PALTHE. jn ot. practised in den tuinbouw 71 Feuilleton. na en Een nieuwe tak van bedrijf. In de laatste vergadering van den Raad dezer Gemeente is op initiatief van den wethouder, den heer S. Westra met alge- meene stemmen besloten hier ter stede een We nemen ’t onzen vrienden wel eens kwalijk, dat zij ons niet hun geheele ver trouwen schenken. Wij moeten het liever ons zelf kwalijk nemen, dat wij ’t niet beter hebben weten te verdienen. haar 25-jarig feest. Maar verder deed het Spr. genoegen, dat en en> It 1- 1, k ADVERTENT1E-PRIJS 15 regels 35 cent, elke regel meer 6 cent. Bij abonnement belangrijke korting. Reclames en Ingezonden Mededeelingen 10 cent per regel. el ct. m- AN N E X et et er ik, Marie begreep zijn bedoeling. Gelijk weleer de heer Walmuth, had zij gaarne willen antwoorden, dat, zoo haar liefde en haar vertrouwen niet vernietigd waren, zij geen oogenblik geaarzeld zou hebben, ook dezen onverdienden smaad met Dietrich te deelen. Maar haar tong bleef gebonden; zij kon geen vreugde huichelen. Dietrich was haar niets meer; daarmee was ook alles wat hem betrof, haar onverschillig geworden. De pastoor verwonderde zich over de kalmte, waarmede Marie deze berichten ont ving, een kalmte, welke zich ook niet ver loochende, toen zij den brief las; en toch was die brief wel geschikt, om hart en ge moed te bewegen. Elk woord droeg het stempel van zieleleed, dat de schrijver had te lijden Dietrich had den brief geschreven, voordat hg den dood zijns vaders vernomen en nadat hij eerst kort geleden het bericht van de in-hechtenis-neming ontvangen had. Het was zijne hand niet geweest, die den slag had toegebracht; hij kon getuigen,dat hij tot dicht aan de grenzen van het ge oorloofde was gegaan om dien slag van ’t hoofd zijns vaders te keeren. Eenigen tijd had hij zelfs de hoop gekoesterd, dat hem dat gelukt was. Toen het ongeluk des ondanks was gekomen, was zijn eerste ge voel om Marie vrij te geven ja, hij noemde zich zelf zwak, omdat hij het niet dadelijk had gedaan. Met een zekeren trots tegen het noodlot, dat zonder zijne schuld zoo zwaar op hem drukte, zocht hij zijne smart door directe uitvoering van zijn besluit nog te vermeerderen. Hij verklaarde in bijna hardklinkende korte woorden, dat hij na dit laatste vreeselijke geval Marie slechts kon verzoeken, alles te vergeten, wat hen eens had verbonden. De pastoor had hierin, ondanks de hard heid dezer woorden en hoewel Dietrich zich zeer onduidelijk over het gebeurde uitliet, Toen zij voorbij den paal der heidenen kwam, trad haar met gruwzame .duidelijk heid voor den geest, wat Dietrich op deze plaats haar had toegefiuisterd, hoe hij zich tot haar had gewend en met haar geschertst, hoe juffrouw Walmuth hem daarmee ge plaagd had. Zij wendde het hoofd af, om de plaats niet te zien. Destijds had hij haar van barbaarechheden en bloedige offers ver haald, die in ’t donker verleden daar zou den hebben plaatsgegrepen. Was dat, het geen thans geschiedde, minder barbaarsch? Een man, die waarheid en trouw met voe ten trad en onmeedoogend een hart deed breken, dat hem trouw was eene moe der, die haar kind verlaten en vergeten kon Toen haar vader haar naar huis had ge bracht, had zij gemeend, zeer ongelukkig te zijn thans wist zij, wat ongeluk betee- kende! Die welbekende omgeving dwong haar geen lachje meer afden nevel, welke zij in haar hart voelde, bedekte ook deze. Eensklaps schrok zij op, toen zij het dorp doorrijdende, een kind hoorde weenen. Zij Uit het Duitsch van Ferdinande Freiïn von brackel DOOR N. EN A. VAN DER STEELE. 45.) den aardschen rechter ontnomen was. Er was trouwens nog geen bepaald bewijs ge leverd en nu zou die geheele zaak wel spoe dig hare scherpste zijde verliezen. Na ver loop van eenige jaren zal de wereld wel rechtvaardig genoeg zijn, om de achtens- waardige medeleden der familie het gebeurde niet te laten voelen, voegde de pastoor erbij. Deze woorden had hij opzettelijk zóó gekozen. een groote moeilijkheid hef van voldoend-geschoolde rationeele bewerking meende dat kind te hooren, san hetwelk zij niet meer wilde denken. Ook de harte lijke ontvangst harer ouders was haar niet aangenaam. Zij meende daaruit te voelen, dat zij wil den trachten, haar eene vergoeding te geven voor dat, wat zij had verloren, en tegelijker tijd, dat zij voldaan waren, wijl hunne ver langens ten opzichte van haar waren bevre digd. Haar hart verzette zich wrevelig tegen elke soort van troost. Niets vreesde zij zoo zeer. als de houding baars vaders, wanneer hij eerst alle omstandigheden zou vernemen, die hem gelijk gaven. Uiterlijk ging alles weer op zijn gewone wijze, slechts met dit onderscheid, dat hare moeder haar meer werk overliet, daar de oude vrouw thans inderdaad hulp noodig had. Marie schuwde als ’t ware een nadere ontmoeting met haar ouden geestelijken raadsman. De ongesteldheid harer moeder gaf haar in de eerste dagen een welkom voorwendsel, het bezoek bij den pastoor te verschuiven. Zij groette hem slechts in te genwoordigheid harer ouders, wanneer hij hare moeder kwam opzoeken. Zijn blik had niets vragends; hij was ook de man niet, om onnoodig over eene ernstige zaak te spreken. Haar voornemen, ook hem op geenerlei wijze in het laatst ondervondene in te wij den, stond vast. Waarom? Hij had zich Maanndag den 3den dezer, herdacht de C. J. V. >Timotheus,« alhier, haar 25-jarig bestaan. De vieiing van dit zilveren jubileum werd ingeluid met een rede van den WelEerw. Heer Ds. Th. Doevendans uit Amsterdam, die daartoe Woensdagavond optrad in de Herv. Kerk. Na psalmgezang, het lezen van Amos 2 en gabel, ving Spr. zgn rede aan met de mededeeling, dat hg dezen avond dubbele vreugde genoot. Vooreerst verblgdde Spr. zich met de bigden en wenschte hg de J. V. geluk met UW GEZONDHEID EISCHT DAGELIJKSCH GEBRUIK VAN A.O.brood oem te komen bezoeken. Zij vermoedde ter stond de reden daarvan. Maar dat met angst en vreugde gemengd gevoel, waarmee zij vroeger die berichten tegemoet zag, was haar vreemd geworden. Dietrich kon zijn spel met haar niet voortzettenzoo diep gezonken kon hij niet zijn. Een laatste rest van eergevoel had hem zeker reeds indertijd tot de verklaring bewogen, dat hij haar niet langer wilde binden, zij had hem dwaas genoeg, toen niet begrepen. Wat was thans te doen? Zij wilde hem het verwijt van het breken der trouw niet in ’t aangezicht slingeren daartoe was zij te trotsch. Zij had ook niet, zooals andere verloofden, een ring terug te zenden, liefdespanden en brieven te verruilen. De pastoor ontving haar met zijn gewone vriendelijkheid. Hij had de moeder over de nieuwe beproeving gehoord, die over de jongelieden was neergekomen. Heden had hij een menigte berichten voor haar, hij hoopte echter, dat de eene de scherpte van de andere zou verzachten. Hij was zeer ver baasd, dat geen glans van vreugde haar ge zichtje deed blinken, toen hij den brief met de buitenlandsche postzegels vertoonde. Al vorens hij dien echter overreikte, vroeg hij Marie of zij de laatste gebeurtenissen in de familie Wilthelm kende. Op Marie’s stomme bevestiging vroeg hij nogmaals, of zij het allernieuwste had vernomen, en verhaalde dan, dat de oude Wilthelm in zijn gevan- vergist, gelijk zij. Begraven en vergeten was genis plotseling was gestorven en daardoor ’t eenigste, wat overbleef. Zij had de familie Walmuth verzocht, vooreerst hare ouders niet met de geschiedenis van het gevonden kind lastig te vallen. Daar hare ouders haar in hare uitgaven vrij lieten, kon zij die ge ringe opvoedingskosten gemakkelijk dragen. Marie was reeds geruimen tijd thuis ge weest, toen zij op een goeden dag van den pastoor weder eene uitnoodiging ontving, de uitdrukking der diepste smart gelezen. Hij begreep, dat de zoon den vader voor schuldig hield, dat echter het kinderlijk gevoel ondanks alles zijn recht wilde heb ben, en dat slechts mannelijke rechtvaar digheidszin hem dwong zóó tegenover haar te handelen. Wat hij tot nu toe van Ma rie’s liefde had gezien, liet hem vooruit be palen, dat zij juist in het ongeluk zich niet van hem zou afwenden en den zoon niet zou laten boeten voor datgene, wat de vader had misdaan. De indruk dien het meisje had gekregen moest echter wel een geheel andere zijn. Tot de grootste verbazing van den pastoor legde zij den brief ter zijde, onverschillig, gelijk zij hem had aangenomen. Een oogen blik aarzelde zij met het antwoord, als zocht zij naar woorden, „Het is beter zoo”, zeide zij eindelijk, toen de oogen van den pastoor op haar rustten. Hij twijfelde werkelijk, of hg goed had verstaan. „Mijne ouders zouden thans nooit toege- ven“, ging zij na eenige oogenblikken voort. „Hij“ zij noemde zijn naam niet „heeft gelijk in hetgeen hij zegthet is thans anders dan vroeger en niet meer te veran- deren.“ Onwillekeurig rimpelde zich het voorhoofd van den pastoorhij ging de kamer op en neer. „Zijne eer is niet aangetast. Of wie houdt hem er voor in staat, in die zaak betrokken te zijn?“ vroeg hij met strengen ernst. Een brandend rood kleurde Marie’s wan gen. Zij schudde het hoofd, maar gaf geen antwoord op die vraag. „Het ware niet goed, hem nu nog te laten hopen“, herhaalde zij; „voor beide partijen is ’t beter dat alles uit is“. Wordt vervolgd. ABONNEMENTS-PRIJS Per jaar fl.franco per post fl.50, buitenland f5. Afzonderlijke nummers 2 cent. theoretisch en te bekwamen. Voor uitwerking van dit plan zal de Rijks-tuinbouwleeraar in deze provincie, de heer Leendertz van advies dienen. Een tuinbouw-wintercursus zal voor de theore tische opleiding van jonge krachten moeten zorgen. Het meest geschikt en voorzichtigst is een proef op kleine schaal en dit ligt dan ook in de bedoeling van het Gemeentebe stuur. Waarschijnlijk zullen voorloopig een tweetal kleine perceeltjes gemeentegrond, nabij de Kerkhofslaan worden uitgegeven in stukjes van 1 a l1/? Are, tegen billijke huurprijzen en conditiën, voorloopig voor 2 of 3 jaar. Slaagt deze proef, dan kan later uit breiding plaats vinden en zoo mogelijk worden overgegaan tot uitgifte van grootere perceelen aan kweekers, ’t zij voor groen- tebouw alleen of voor fruitteelt ook. Blijkt de tuinbouw in deze gemeente levensvatbaarheid te bezitten en onge twijfeld zijn er vele factoren aanwezig die op welslagen doen hopen dan zal dit zeker in vele opzichten onze plaats ten goede komen. Groote Advertentiën kunnen uiterlijk tot Maandags- en Donderdags- avonds ingezonden worden, kleine tot Dinsdags- en Vrijdags- morgens 10 uur. proef te nemen met bevordering van den tuinbouw. Waar dit besluit zeker niet onbelang rijk is voor onze stad achten wij het niet ongewenscht onze lezers nader in te lich ten over de gronden, waarop men tot dit besluit is gekomen en de gevolgen, die het kan hebben. De bedoeling van dit besluit is tweeërlei. In de eerste plaats om door deze nieuwe tak van bedrijf werk te verschaffen aan velen, voor wie ’t moeilijk is op andere wijze voldoende in hun onderhoud te voor zien, en ten tweede, om mede in ’t belang der hygiëne, een bron van altijd versche groenten voor onze stad te scheppen. Want ’t is belangrijk wat onze stad aan groenten enz. omzet en verbruikt. En ’t is wel eigenaardig, dat behalve ’t geen van kweekers hier ter stede uit de naaste omgeving komt (Langweer, Joure enz.) het overgroote gedeelte moet worden aan gevoerd uit Noord-Holland, het Westland, het Bildt, Leeuwarden enz. Werden die groenten in de onmiddellijke nabijheid der stad gekweekt, dan zou daar door niet alleen jaarlijks een belangrijk bedrag in de plaats onzer inwoning blij ven, dat daaraan thans wordt onttrokken, maar ook zou het voor licht-bederfelijke groenten enz. van ’t grootste belang zijn, dat ze niet meer over groote afstanden vervoerd behoefden te worden, zooals thans. De verbruikers zouden, om zoo te zeggen de groenten versch van ’t land thuis krij gen. Dat dit vooral uit hygiënisch oogpunt van ’t grootste belang is, behoeft zeker niet nader in ’t licht gesteld. Zal dit echter mogelijk zijn, dan is een goed georganiseerde en krachtige tuinbouw noodig en ’t grootste bezwaar om hier toe te geraken, was steeds de absolute onmo gelijkheid voor particulieren om goede grond beschikbaar te krijgen. En voorts is niet aanwezig zijn krachten voor een van den grond, enz. Aan deze beide bezwaren nu zal van gemeentewege worden tegemoetgekomen, door ie goede grond van gemeentewege beschikbaar te stellen en 2e door jonge menschen de gelegenheid te geven zich Beste uitvoering. Spoedige aflevering. 800 werklieden, daardoor Specialiteiten in alle afdeelingen. Verven en Chemisch reinigen van alle soorten Kleedingstukken en Huishoudelijke Goederen. Struisveeren worden geverfd en gereinigd. Van gewone veeren worden Pleureuses gemaakt en desverkiezende worden veeren tot aanvulling bijgeleverd. Depót te Sneek bij Firma S. GROENHUIZEN. - NIEUWE SNE R COURANT 31- 1“ n it e a e i jE lis it, n tn- 30- Het gevaar van den Godsdienst in al zijn vormen. Voor de Vrije Socialisten Vereoniging hier ter stede sprak Maandagavond de heer F. Domela Nieuwenhuis over bovenstaand onder werp in „Amicitia” voor een talrijk publiek. Spr. begint met een definitie te geven van wat met in den regel onder God verstaat een almachtig, persoonlijk wezen, buiten en boven deze wereld staand, dat alles hier op aarde bestuurt als een hemelsche voorzie nigheid. Nu wordt wel door velen tegenwoordig ge zegd wij verstaan onder 't woord God iets anders, maar Spr. meent aan het woord God de beteekenis te mogen hechten, die er altijd aan gegeven is. En waar Spr. elk dienen d.i. beheerscht worden haat, daar bestrijdt hij ook en vooral den godsdienst. Er zijn, zegt Spr. twee wereldbeschouwingen, de godsdienstige en de ongodsdienstige. De eerste beschouwt alle gebeuren in 't licht van den godsdienst, steunend op het geloof, de andere leeft uit de materialistische levens opvatting op grond van de rede. Nu zegt de Engelsohe geleerde Lecky, dat de godsdienst moet ophouden een geloofsgods- dienst te zijn en een godsdienst der rede wor den. Maar, zegt Spr. dat is ónmogelijkge loof en rede botsen tegen elkaar. Het geloof toch is een aannemen van het ongerijmde, wat de rede nooit kan gedoogen. Waarom wij strijden tegen den godsdienst, zegt Spr. Omdat de geschiedenis heeft bewe zen, dat deze steeds ontzaglijk veel kwaad heeft gesticht, vooral omdat ze de schuilplaats is geweest van onkunde en domheid. De godsdienst was goed om ’t volk dom te houden, zegt Spr. en daarom is de bestrijding van den Godsdienst eisch voor het socialisme. En Spr. hekelt hierbij de sociaal-demokratie, van wie verschillende woordvoerders hebben verklaard, dat de godsdienst een hinderpaal is, die uit den weg geruimd moet worden, maar die als partij de godsdienst privaatzaak noemt om de christelijke arbeiders niet te zeer af te schrikken. En als men ons vraagt, zegt Spr., maar wat wilt gij dan, wilt ge den godsdienst verbieden dan antwoord ik neen, maar wij willen de geesten ontwikkelen en de economische strijd voeren en als de massa vrij is van materieele zorgen, en vrij van dwang en gezag, dan zal ze zelf uitmaken of ze nog een godsdienst wil hebben of niet. En Spr. is overtuigd, dat ze die dan niet meer noodig zal hebben, omdat dan de levensvoorwaarden voor het godsdien stig leven afwezig zullen zijn Na de pauze besprak de heer Nieuwenhuis meer speciaal: Godsdienst en Socialisme. Zijn deze met elkaar in strijd? Aan de eene kant ja, aan de andere niet. Het socialisme wil socialiseering van grond en productiemid delen. Hierbij komt men niet in strijd met den godsdienst. Maar de anarchisten willen ook afschaffing van het gezag en dan komt men op vijandig terrein, want God is de bron van alle gezag. Wat willen dan de anarchisten? Het uit spreken van ’t individueel geweten. Dat is ’t zelfde wat de protestant wil, maar verder door gevoerd. En Spr. komt er dan ook toe, dat er feitelijk maar 2 beginselen zijn, waartus- schenjmen moet kiezen: aan de eene zijde Rome, d.i. het gezag van den een over den ander, en aan de andere zijde de anarchie, d.i. de vrijheid. En Rome, zegt Spr., met al de minder sterk getypeerde, maar, toch evenzeer gezag-willende groepen, tot liberalen, vrijz.-dem. en soc.-dem. toe, zal ondergaan, omdat de vrijheid regee- ren zal, omdat zij het hoogste is. En tegenover het credo van den geloovige, stelt Spr. het credo uit Emile Zola’s „Pascal” „Ik geloof dat de toekomst der menschheid ligt in de ontwikkeling der wetenschap en de rede, enz. Ik geloof dat het leven ten slotte zal zegevieren.” Bij het debat vestigde de heer L. Bakker Wzn. er den nadruk op dat Spr. zelf in ’t tweede gedeelte heeft tegen gesproken, wat hij voor de pauze zei, n.l. dat godsdienst en socialisme niet vereenigbaar zijn. Na de pauze verklaarde de Spr. echter dat het socialisee- ren van grond en productiemiddelen niet met den godsdienst in strijd is. En dit is juist het eenig doel van de sociaal-democratie. En wat de door Spr. geciteerde soc. dem. betreft, wat die persoonlijk over den gods dienst hebben gezegd, kan de sociaal-demo cratie niet worden aangewreven, evenmin als de anarchisten b.v. Kolthek’s ideeën en propa- geeren voor hun rekening zullen willen nemen. En wat de godsdienst betreft heeft de Spr. alleen de vorm van den godsdienst aangeval len en niet het wezen. Dat die vorm, d.i. de kerk dikwijls een belemmering voor den voor uitgang is geweest beaamt ook debater. Maar de tijd zal komen, dat de kerk een andere, betere kijk zal krijgen op ’t geen van haar wordt gevraagd. En ten slotte wijst debater er op, dat waar de Spr. steeds heeft aangevallen „het geloof,” hij zelf toch tenslotte ook in zijn geloof” terecht komt, waar hij zegt „ik geloof in de toekomst der menschheid." In zijn antwoord zegt de heer N., dat naar zijn meening uitspraken van Marx en andere voormannen der Soc. Dem., waarlijk wel als sociaal-democratisehe uitdrukkingen mogen worden aangemerkt. Wat Kolthek, ds. Schermerhorn, en andere anarchisten doen, zal Spr. niet gaarne voor zijn rekening nemen. De heer Bakker interrumpeert: „Maarwij niet alles wat Marx en anderen gezegd hebben.” Verder heeft de heer B. gezegd, dat de godsdienst veel goed heeft gedaan en de tijd zal komen dat de kerken beter hun plicht zullen begrijpen. Spr. betwijfelt dat. De godsdienst heeft al tijd de beschaving tegen gehouden. Wat het gezag betreft en het veroveren van de politieke macht, meent Spr., dat men dan weereen gezag zou hebben. Ook de soc. dem. zijn een gezagspartij. En wat Spr.’s eigen geloof betreft, dat is heel iets anders dan het dogmatisch geloof van de christenen, het zijne staat op den bo dem der werkelijkheid. Na nog een korte re- en dupliek werd de vergadering gesloten door de Voorz. den heer C. Bonnet. De Chr. J. V. „Timotheue.” I.- DjEwt HPt Joho?

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1913 | | pagina 1