SNEEKER COURANT (67ste Jaargang) en WYMBRITSERADEEL (14de Jaargang) e O DAALDERS No, 45. Woensdag 5 Maart 1913. 29e Jaargang. iuis Officieel Orgaan der Gemeente Sneek. RECLAMEKOLOM. et. Dh. tit- ille Uitgevers: Firma H. BBANDENBURGH Ged. Poortezijlen, - Hoek Kleinzand Sneek. TELEFOON No. 150. Verschijnt Dinsdags- en Vrijdagsavonds. ANNEX er i- ƒ1.50 1 Kilo 1 Ons 18 ets. VOLKSONDERWIJS. toepassende op den Zelfs in gevallen van chronische tuberculose beveel ik koffie „Rag” de caffeinvrije boonenkoftie aan, met buitengewoon succes. feitenmate- conclusiën van vreemde talen staat uitsluitend het Fransch Weet U den weg GEBRs. TJALLEMA, Huis- en Decoratieschilders, Suupmarkt, SNEEK BOZUM. Solied adres voor alle WERKZAAM HEDEN het vak betreffende. Eigen Malerij met de nieuwste machines volgens oud recept. Enorme keuze in BEHANGSELPAPIER uit voorraad en op staal. ABONNEMENTS-FRIJS Per jaar f 1.franco per post f L50, buitenland f 5. Afzonderlijke nummers 2 cent. ADVERTENTLE-PRIJS 15 regels 35 cent, elke regel meer 6 cent. Bij abonnement belangrijke korting. Ingezonden Mededeelingen 10 cent per regel. Voor de afdeeling Sneek van de Vereen, voor Volksonderwijs trad Vrjjdagavond op de heer KI. de Vries Sz. uit Amsterdam, om te spreken over»De iurichting van het Openbaar Onderwjjs in verband met de reor- ganisatie-plannen in Sneek. Vooral de laatste toevoeging maakte het onderwerp voor velen actueel, zoodat dan ook de zaal vrjj goed gevuld was met be langstellenden. De vergadering werd door den Voorzitter Mr. P. C. Andreae alhier geopend. Deze verklaarde, dat aan den heer KI. de Vries door het Bestuur opdracht was verleend om te spreken over de inrichting van het openbaar onderwijs, en dat het het Bestuur nuttig voorkwam om de inzichten van den heer de Vries dienstbaar te maken aan het openbaar onderwas alhier, teneinde een adres aan de cuders der leerlingen van school no. 1. aan den raad onzer gemeente, te kunnen steunen met een adres van ad- haesie vanwege Volksonderwijs». De spreker, het woord verkregen heb bende, wilde trachten eene inleiding te geven voor eene gewenschte bespreking. Spr. heeft met zekeren schrocm deze taak op zich genomen, omdat hjj buiten de zaak staat en uiet alle toestanden of ook elke stroo- ming kent. Toch heeft het ook iets voor, dat iemand van buiten zyn meening in dezen eens zegt, omdat dan het persoonlijke verdwijnt, en de zaak zelve meer naar voren komt. Daar om nam Spr. ook genoegen met de beper king aan zjjn onderwerp gegeven, en wil Spr. met alle bescheidenheid optreden. Als uitgangspunt neemt Spreker art. 4 van het reglement van Volksonderwijs, dat ris doel aangeeft bevordering van algemeene volksontwikkeling en volksonderwijs gege ven op openbare en daarmee gelijkstaande neutrale bjjzondere scholen. Spr. verwerpt daarom de onderscheiding in standenscholen. De ervaring in Beieren is dan ook, dat by samenvoeging de meer- gegoeden zich het lot der anderen aantrok ken, het klassenverschil wordt langzaam af gebroken, er komt meer onderlinge waar- deering. En toch had men in München, Beierens hoofdstad, dezelfde bezwaren als bjj ons. Maar thans wenscht niemand den ouden toestand terug. En in Zwitserland is het evenzoo. Veel hangt in dezen ook af van de on derwijzers. Verschillende invloeden moeten altjjd worden bestreden, maar overigens werkt eene samenvoeging altjjd weldadig. Zal ook in Nederland zulk een ideale toestand kunnen komen De Nederlandsche steden geven nog niet veel riaal, om daaruit bewjjzen en te trekken. Maar het samenvoegen van de scholen der le en 2e klasse, die in Amsterdam in 1906 toch een feit is geworden, heeft de vrees voor het werken van verkeerde in vloeden, of het dalen van het peil van het onderwjjs, niet bewaarheid. B. en W. verwachtten een rjjzen van het peil, en het waren juist de hoofden van de scholen le klasse met een 46.000 leerlin gen, die de samensmelting vroegen. De hoofden der 2e klasse scholen met 11 a 12.000 leerlingen bestreden het plan. Men vreesde zelfs ontevredenheid bjj de ouders der laakte leerlingen. Doch toen de samenvoeging een feit was geworden, vernam men van ontevredenheid al heel weinig. En betreffende het peil van het onderwjjs verklaarde een hoofd eener herhalingsschool, die leerlingen van deze twee scholen kreeg, dat dit peil niet was gedaald, maar in vele opzichten juist om gekeerd. Spr. wil voorts nog wjjzen op eene groote fout bjj ons Lager Onderwjjsop 6-jarig< n leeftjjd beslist men al, welk onderwjjs een kind zal ontvangen. Dit is in strjjd zocv* el met het belang van het kind als met het algemeen belang. De Vereen, voor Volksonderwjjs heeft in dezen getracht een nieuw stelsel hier voor in de plaats te zetten. Want naar het woord van Fröbel is elk kind een fontein van krachten, en dat ver waarloost men wel eens. Ook prof. Jelger- sma zeide, dat we met het onderwjjs te vroeg beginnen, tot schade van geeste- Ijjke ontwikkeling van het kind. En Dr. Gunning beweerde, dat men in vroege re dagen aan de hoogescholen leerde, wat nu op de lagere wordt onderwezen. De hersenont wikkeling van een kind on dergaat voor den 10-jarigen leeftjjd zulk een geweldige verandering. Die leeftjjd is een grensleeftjjd en het wordt tjjd dat we daaraan volle aandacht schenken. Spr. is het daarom eens met Rousseau houdt het kind frisch van geest, en leer het slechts zjjne vermogens gebruiken. Maar ook aan de 16-jarige leeftjjd moest meer aandacht worden verleend. Er moet kortweg een einde komen aan het stelsel, dat men met het onderwjjs eindigt, wan neer het pas moest beginnen. Spr. wil eene voorbereiding van 410 jaar, het verdere onderwjjs beweegt zich dan van 10 tot 16 jaar, waarbjj het vanaf het 14e jaar gericht woidt öf op eindon- derwjjs, öf op voorbereidend onderwjjs. Maar wjj moeten rekenen met de heden- daagsche inrichting \an ons onderwjjsstel- sel. En daarom komt Spr. eerst slechts met den eischgeef ons een zevende leerjaar voor elke school. Want geen onderwjjzer zal ontkennen, dat een 6-jarige leertjjd veel te kort is. Daarom is sprekers eisch dan ook zeer bescheiden. En dan zou het onderwjjs in de Fransche taal van de 4e klasse naar de 5e moeten i verschoven worden. Deze beginselen nu bestaanden toestand in Sneek, is aan Spr. meegedeeld, dat men staat voer eene verandering aan School 1. Of het ge- i bouw moet vergroot, öf een geheel nieuwe school zal noodig zjjn. Met het oog op de kolossaal duur. Spr. zou daarom willen Aan elke school 7 leerjaren (geen half- jaarljjksche klassen.) De bestaande scholen van 12 klassen zoo mogeljjk in tweeën. Alle natuurljjk wjjkscholen. Dan staan allen onder volkomen geljjke voorwaarden, en kunnen ook de ambulante hoofden benut worden. Want het ambulantisme werkt lui heid in de hand, geljjk Spr. zelf aan den Ijjve gevoelt. Komende tot de kosten van ons onder wjjs heeft de heer R. berekend, dat een kind van de lagere school per jaar f 20 aan de gemeente kost, terwjjl één leerling aan de middelbare scholen f 100 en een aan de inrichting voor hooger onderwjjs f 180 kost. Daarin moest wat meer geljjkheid komen. Spr. kan zich ook de overgang niet voor stellen hoe men van school 2 en 3 naar school 1 komt en omgekeerd. School 1 moet dan noodzakeljjk overbevolkt worden. De heer de Vries heeft voorts wel ge rept van een gymnastieklokaal bjj school 1, maar niet bjj scholen 2 en 3. Het staat thans met ons gymnastiekonderwijs treurig. Wat we hebben danken we aan het >N rt van ’t Algemeen, doch dit komt niet aan de massa ten goede. Ten slotte betoogt de heer R. nog dat, waar het gymnasium gemiddeld slechts 1 Sneeker leerling per jaar aflevert, deze in richting een te groote luxe is voor enze stad. Opheffing er van zou de salarissen der leeraren H. B. S. ten goede kunnen komen, waardoor misschien zou worden voor komen dat ze niet zoo spoedig vertrokken, als nu regel is. De heer IJ t s m a had een vraag aan het Bestuur van Volksonderwjjs, n.l. of de gedachte, uitgesproken door den heer de Vries, ook de meening is van het bestuur. De spreker beantwoordt deze vraag met een schouderophalen. Hjj wist het niet, hjj weet het nog niet. Spr had zjjne eigen op- xatting gegeven. En gaarne had hjj gewild dat meerderen hem als wrjjfpaal hadden gebruikt, opdat hier de meeningen der be langhebbenden openbaar mochten worden. Aan den heer R. antwoordt spr. dat hjj ook reeds toegestemd had, dat sprekers plannen voorloopig slechts idealen konden zyn. Omtrent het beweerde over het apper- ceptie-materiaal, is sprekers ervaring anders dan van den heer R. Overigens zyn beiden het eens, dat intellect geen verband houdt met de meerdere gegoedheid. Spr. waarschuwt den heer R. voor zjjne profetiën waarmee hjj vooruit loopt op de uitspraak \an den Raad. Juist deze ver gadering kan door hare uitspraak invloed uitoefenen. Spr. zal des heeren Ronners’verkiezings- warmte niet volgendaarvoor was het hier de plaats niet. Hier ging het om het on derwjjs, dat ook voor het volkskind goed moet zyn. En dan ligt er in sprekers plan grooter kans voor het vc Ikskind, dan in den tegenwoordigen toestand. Vreest de heer R. overbevolking van school 1, daarin kan voorzien worden door paral- lelklassen of desnoods nog een school als deze. Er zit in sprekers plan dus niets on- practisch. En wat de liefde voor M.U.L.O. betreft, als die hier in Sneek niet groot is, dan maakt deze stad eene uitzondering op ge heel Nederland, want overal elders is grooten drang naar M.U.L.O. De H.B.S. bevredigt niet allen. En als M.U.L.O. hier niet vol doet moet het verbeterd worden. Want overal is het M.U.L.O. voor den middenstand b.v. het onderwjjs dat men noodig heeft. Ten opzichte spreker niet zoo voor. Maar een vreemde taal is in elk ge val voor ieder gewenscht te kennen. Spr. heeft zich echter bepaald tot de eenvoudigste wenschen. En ten opzichte van het gymnastiek lokaal bjj school 1, heeft spr. volstrekt niet bedoeld, dat de andere scholen zoo’n lokaal niet noodig hadden. Groote Advertentiën kunnen uiterlijk tot Maandags- en Donderdags- avonds ingezonden werden, kleine tot Dinsdags- en Vrijdags- morgens 10 uur. ligging aan eene drukke straat, zou het laatste de voorkeur verdienen. Daarbjj zal rekening moeten worden gehouden met de strengste hygiënische eischen en mag b.v. een gymnastieklokaal niet ontbreken. Voorts is uitgesproken de wenscheljjkheid van een 9e klasse, om het meer uitgebreid lager onderwjjs (M.U.L.O.) goed tot zjjn recht te laten komen, opdat men geen leerlingen verlieze aan gymnasium en H. B .S. Dit zou naar spr. meening een goed plan van reorganisatie zyn waarbjj dan de stan- den-scholen moeten verdwjjnen, en wjjk scholen voor allen toegankelyk, in de plaats moeten komen. Dan stelt spreker zich da inrichting aldus voor: Het leerplan van alle scholen is voor het le, 2e, 3e en 4e leerjaar geljjk (leeftjjd 610 jaar.) Na het 4e leerjaar komt er eene scheiding en overgang van leerlingen. Zy, die voor eind-onderwjjs bestemd zyn worden verzameld op scholen 2 en 3, die een 7-jarig leerplan hebben. Naar school 1 gaan zy, die een voorbereidend onderwjjs, behoeven, waarvoor deze school een 9-jarig leerplan heeft, de laatste 2 jaren voor M.U.L.O. Een school voor M.U.L.O. op zich zelf keurt spr. af, omdat deze den band met het gewoon lager onderwjjs te veel ver liest. Een reorganisatie op deze wjjze, zal bljj ;en van groote beteekenis te zyn. Elk kind krjjgt dan wat het behoeft en ook voor het voorbereidende- en vakonderwjjs geeft het wat vereischt kan worden, terwjjl het in hooge mate de algemeene ontwikkeling ten goede komt. Na een kwartier pauze gaf de voorzitter gelegenheid tot debat, waarvan gebruik gemaakt werdt door den heer P. Ronner, hoofd van school no. 2. Het is voor dezen spr. een ondankbare taak om tegen den heer de Vries te deba- teeren, waar hjj het voor 95% wel met dezen eens is. Maar toch een paar punten trokken spr. opmerkzaamheid, waaromtrent hjj iets wil zeggen. 1. De heer de Vries heeft uit het Ame- rikaansche schoolstelsel niet de consequen tie ’s getrokken, wat echter wel begrjjpeljjk is, waar bestaande toestanden zoo maar niet met een paar pennestreken zyn weg te ne men. 2. Wat spr. zei over het apperceptiema- teriaa’, kon spr. niet geheel beamen. Kin deren uit den gegoeden stand hebben on getwijfeld meer apperceptie-materiaal, maar meer intellect niet. Intellect is niet het gevolg van de hoeveelheid der voorstellin gen, maar van de helderheid en scherpheid, en of ze met die voorstellingen kunnen werken. Het doet debater genoegen, dat zooveel ouders van school 2 aanwezig zyn, want nu kan hjj zeggen, wat hjj te zeggen heeft. En dan heeft Spr. deze gedachte, dat de ouders van school 2 en 3 wel met een klein beetje naar huis zullen worden gestuurd. Want het heele reorganisatie-plan is blykbaar te doen om reorganisatie van de bourgeoisieschool (no. 1.) Maar de ouders kunnen dezen zomer bjj de gemeenteraadsverkiezingen met hun stem biljet zorgen dat er mannen in den Raad komen, die in andere richting willen wer ken. De inrichting van school 1, zooals de spr. die voorstelde, zal volgens den heer Ronner niet ten goede kunnen komen aan de gewone kinderen. Kindfren uit een arbeidersgezin volgen geen M. U. L. O. onderwjjsze zyn al veel eerder noodig om wat mee te verdienen. Daarom zullen het in de praktjjk twee klassen voor de meer gegoeden worden. En hoe gering is het aantal leerlingen van het M. U. L. O. tegenwoordigVan 19031908 telde het gemiddeld 27 leer lingen, van 19081912 was het getal ge daald tot 19. Het bouwen van een M. U. L. O. school op eene gewone is dan ook nonsens. Het wordt door het geringe aantal leerlingen Het huishoudeljjk reglement spreekt ver der van jjveren voor de algemeene volks school. En het programma van éen onzer politieke partyen zegt, dat de Staat op on derwijsgebied heeft te zorgen, dat allen een onderwjjs kunnen volgen, dat voor hun be roep en hun later optreden in de maat schappij van nut kan zyn. Het program bestrjjdt verder de standenscholen. Al deze wenschen onderschrijft spreker. Maar bjj het sturen in deze richting, by onze reorganisatieplannen, moeten we reke ning houden met de bestaande toestanden. In Amerika heeft men het onderwjjs op dezen grondslag kunnen inrichten. Daar sjjn de scholen waarljjk opvoedings instituten, en dat is toch het eerste doel van het volksonderwjjs. Die opvoedingsidee groeide vooral krach tig op na den burgeroorlog. Het school stelsel daar is dan ook buigzaam en plooi baar, d. w. z. het geeft voor ieder, wat hjj noodig heeft. Hun schoolstelsel is conse quent en logisch doorgevoerd en het geeft eenheid van denken. Deze twee punten moeten dan ook op den voorgrond staan 1. Het demokratisch karakter der schor 1. 2. Het streven naar harmonische ontwik keling. Daaraan beantwoordt ons schoolstelsel niet. In Nederland hebben we meer een bokj esstelsel, een afscheiding in groepen naar het bezit, naar rang en stand. Het is zoo moeieljjk bjj ons om van het eene hokje in het andere over te gaan. De scheidingsljjnen in Amerika loopen horizontaal. Van 46 jaar volgen de kin deren er Fröbelonderwjjs en vanaf den 6-jarigen leeftjjd genieten alle kinderen het zelfde onderwjjs. Het oordeel van den heer van Sandick over het Amerikaansche onder wjjs luidt dan ook zeer gunstig. Hjj heeft niets dan lof voor het gemeenschappelijk onderwjjs dat alle kinderen in een 8-jarigen cursus genieten. Va.i eenvormigheid is geen sprake, want wjjzigingen naar de landstre ken enz. komen wel voor. De openbare school is er draagster vin de echt democratische ideeAllen kunnen hetzelfde voldoende openbare onderwjjs krjj- gen. Allen zyn ze klaar voor verdere ont wikkeling. De knapsten uit het geheéle vólk komen naar voren. Dit geeft aan Amerika den voorspri ng, dien het op sociaal oeconomisch gebied heeft boven het ouderwetsche Europa. Hoe geheel anders is dat alles bjj ons I Standsbegrip en onverdraagzaamheid worden by ons gekweekt. Het standsverschil geeft bjj ons de beheerschende verdeeling aan. Leerzaam is de historie van het onderwjjs in Amsterdam geweest. Daar kwam in 1906 de samensmelting van de scholen der le en 2e klasse aan de orde. Toen was het dat een hoofd van een der 4e klasse scholen verscheidene bedenkingen tegen deze samensmelting opperde. Deze wilde twee soorten van scholen behouden, nl. eene ingericht op eindonderwys, en de andere op voorbereidend onderwjjs. Nu heeft Spr. daar zooveel niet tegen, maar hjj wil vragen naar r’e verhouding tusschen die twee, dat is voor Spr. hoofdzaak. Ook bestreed genoemd schoolhoofd de bewering, alsof er van arme en rjjke kin deren op éénzelfde school wederkeerig een invloed ten goede zou uitgaan. Hjj achtte dit in strjjd met de werkeljjkheid. Tegenover deze beweringen stelt Spr. de uitspraken van Duitsche paedagogen. Hjj geeft toe, dat het apperceptiemateriaal, de voorstellingen en aanschouwingen, die de kinderen uit verschillende kringen hebben, anders is, maar meer of althans van meer dere waarde, dat kan Spr. niet toegeven. Alle kinderen moeten het waarnemen lee- ren. Een onderzoek naar het weten en ken nen der leerlingen brengt dan ock aan het licht, dat de een wat anders weet dan de ander. Ea Spr. wil dat verschillende weten tot elkaar brengen. Aan het uiterljjke is bij de kinderen der mindergegoeden niet zooveel zorg besteed, dat moet toegegeven wordenmaar hoe staat het met de deugdzaamheid NIEUWE SNEEKER COURANT V) T) A I Prof Dr. Moller, Berlin. (Therapeutische Rundschau 1908 Heft. 7.) Gij gevoelt onbehagelijk en hebt een on regelmatige of slechte stoelgang. Wacht niet lang, want er.kunnen allerlei ziekten uit voort komen. Doch weet gij den weg het onfeil bare middel om 'zonder gevaar uw gestel te verbeteren Des morgens op uw nuchtere maag een wijnglas Hunyadi Jénos. Bij iederen apotheker, drogist en handelaar in Minerale wateren verkrijgbaar. Debat.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1913 | | pagina 1