SNEEKER COURANT (67ste Jaargang) WYMBRITSERADEEL (14de Jaargang) LELIËNMELKZEEP WAAROM OMBAT Zaterdag 38 Mei 8913. No, 70. 29e Jaargang. Verschijnt Dinsdags- en Vrijdagsavonds. Officieel Orgaan der (imeente Sneek. DOBBELMANN’s De]0H65 Nieuwstijdingen. R E C L A M E K O L O M. UitgeversFirma H. BRANDENBURGH Ged. Poortezijlen, - Hoek Kleinzand - Sneek. I OE JONG’S RECLAME CACAO blijft steeds de puikate cacao voor den prijs. BEECHAM'S PIELEN 'S’S AMNEX nog dagelijks toe? Cacao, i de als zoodanig bewezen diensten. TELEFOON No. 150. I Kilo 1.20 ABONNEMENTS-FRIJS Per jaar f 1.franco per post f 1.50, buitenland f 5. Afzonderlijke nummers 2 cent. ADVERTENT1E-PRIJS 15 regels 35 cent, elke regel meer 6 cent. Bij abonnement belangrijke korting. Ingezonden Mededeelingen 10 cent per regel. men steeds meer van de deugdelijkheid overtuigd wordt en ondervondeu heeft, dat onze Zeep van 25 Cis. per stuk beter is dan het buitenlandsch fabrikaat, hetwelk voor 40 Cts. per stuk verkocht wordt. Tot concierge aanhetrjjksgebouw van rypotheken en het kadaster alhier is be noemd de heer W. Vrind, kantoorknecht aan het postkantoor te Leeuwarden. Men herinnert zich nog het ongeluk bp de tram op 7 Maart waar een klein kind door den heer Zwama, tramchef, werd gered. Hem is daarvoor een bronzen me daille vanwege het »Carnegiefonds< toege- neemt het gebruik van SNEEK. Bp Kon. besluit van 24 Mei is aan mr. L. K. Okma op zjjn verzoek, eervol ontslag verleend uit zgn betrekking van kantonrechter-plaatsvervanger in het kanton Sneek, onder dankbetuiging voor Rede van Mr. Jan van Best over de Tariefwet. f HOOFDPIJN BIJ EEN VROUW Groote Advertentiën kunnen uiterlijk tot Maandags- en Donderdags- avonds ingezonden worden, kleine tot Dinsdags- en Vrijdags- morgens 10 uur. Gebr. Dobbefrnann MIJMEOE.N NIEUWE SNEEKER COURANT tt.Dï JON^'WÖWoTl Voor de R. Kath. Kiesvereeniging „Gelijk Recht” alhier trad Dinsdagavond in Amicitia op de heer mr. dr. Jan van Best, lid der Tweede #Kamer, om te spreken over de Tariefwet. Wegens afwezigheid van den Voorzitter, den heer R. 8. H. Visser, opende de heer Theod. v. d. Loos de vergadering met een kort woord. De heer van Best, daarna het woord ver krijgende, betuigde zijn dank voor do hoogst aangename wijze, waarop de waarn. Voorz. hem had ingeleid. Voorts maakt de spreker vooraf de opmer king dat hij gewoon is het vraagstuk van de Tariefwet alleen van uit oeconomisch stand- 'punt te bespreken en alle politiek ter zijde te laten. Nu is de voornaamste grief tegen het ont werp van minister Kolkman, dat het grijpt in de zakken van de minvermogenden. Ze brengt, zoo zegt men, geen belasting naar draagkracht, maar belast het meest en het zwaarst den kleinen man. Tegen dat bezwaar wil Spreker zich dan ook voornamelijk keeren, omdat het rernstig genoeg is, om eens goed onder de oogen te zien. De vraag, die daarbij verder mag gesteld worden is, welke positie landbouw, handel en nijverheid tegenover dit ontwerp innemen. Spr. zal hierbij aantoonen, dat er alle reden is om te verwachten, dat de toestand in deze takken van bedrijf beter zal worden. De tariefwet wordt genoemd een indirecte "Stelasting. En een bezwaar van indirecte be lastingen is, dat ze het aanpassingsvermogen missen, dat de directe belastingen bezitten, d. w. z. ze verdeelen de lasten niet altijd naar jden maatstaf van evenredige draagkracht. I In zijn algemeenheid is deze uitspraak waar. Maar toegepast op het tariefontwerp, is ze niet juist. I Daarbij zal de tariefwet grooter en zeker- Mer voordeelen brengen, dan de vermeende nadoelen. I Een eerste vraag isZal alles duurder wor den? Spr. geeft toe, er zit in de wet een strekking tot duurder worden. De vraag is maarhoeveel Tegenstanders willen beweren, nat de prijsstijgingen juist zooveel zullen be dragen als het geheven recht. I Maar dat is niet waar. Dat zou misschien pet geval zijn bij artikelen, die niet in ons komt alleen door storingen, die alleen aan vrouwen eigen zijn. Zij komen door een een- /s voudige oorzaak, maar deze wordt spoedig ver- A holpen door Spek en vet. Daarvoor was uitgetrokken f 0.60. Rekent men op 1 pond reuzel en 1 pond spek, dan wordt de verhoog/^ 5/8 ct. Gewoon zout blijft vrij. Een pond zachte zeep zal ;/2 ct. meer kosten. Onderhoud schoenen f0.50 Eigenaardig is, dat de z.g.n. weltings (afv:.1 A,.n leer), dat voor dagloonersschoenen vee; ^pbruikt wordt, vrij mag inkomen. ’t Stop en naaigaren blijven ynjk. Vleeschschapenvleesch wordt meest als luxevoedsel opgezet. Paard .’■•’.vleesch wordt (door elkaar gerekend levende gaarden en ge slachte) misschien met li/2 cent per pond ver laagd. De kleeding wordt vrij zw» »r "belast, maar de rechten worden betaald van de aangifte prijzen en niet van de winkelprijzen, wat een groot verschil maakt. Bovendien arbeiderskleeren^omen zelden uit het buitenland. Wanneer we nu eens gaan rekenen, dan vin den we een prijsverhooging, eene verhooging van i/s d. i. op het budget van f 16.83 een som van f2.50 per jaar. Wat staat daar nu tegenover? Als eerste voordeel noemt Spr. verhooging der loonen. Men verklaart d t voor utopie, maar een van de factoren tot verhooging der loonen is toch algemeene welvaart en de ver meerdering daarvan. Eene verhooging van 1/s 0/c van het loon, zou terecht een „snert-verhooging“ worden genoemd. Daarvoor zou men geen werksta king over hebben. De verhooging zal dan ook ongetwijfeld hooger zijn en dus een voordeel voor den arbeider. Want hoe komt het met onze nationale wel vaart. De invoer wordt niet geweerd, mis schien wel de invoer van gema kte goederen. En iedereen begrijpt wel, dat wij hier liever huiden zien invoeren, dan gema.-kte schoenen, liever garens, dan gemaakte p ffcn. In die gemaakte artikelen zit voor duizenden arbeids- Hi pH loon, dat door den buitenlandschen arbeider is verdiend. Vele bedrijven (in 1911 een 50-tal) klaagden dan ook over de buitenlandsche concurrentie. Want dit is eigenaardigwij kunnen over de grenzen niets leveren of het is betalen. Maar alle andere landen kunnen maar vrij bij ons binnenkomen: zij zijn vrijhandelaren in ons land. Zoodat ons vrijhandelsstelsel tegen ons is gekeerd. Wij voeren lompen uit om ze als papier weer terug te krijgenGranen voeren we door, het meel komt weer bij ons binnen. Voor kapitalen aan arbeidsloon gaat onzen neus voorbij. En als men zegt, dat wij en landbouwend volk zijn, welnu, de landbouwers pochen ook zoo hard niet. En uit het vleeschverbruik enz. blijkt wel, hoe Duitschland ons ver de baas is. Hoevelen trekken er niet elke maand weer naar Duitschland? En dan nog wat kunnen andere landen ons tegenwerken en dupeeren. Spr. haalt daar voor, in verband met het tractaat van ’51 met Duitschland, voorbeelden aan en vervolgt wij moeten ons beschermen in den oeconomischen strijd. Dat zeide ook Adam Smith. En daar om moeten we (hoewel matig) 4gnen tot pro tectie. Onze nijverheid moet op vasten grond staan. En als dan meer geld in de schatkist komt, meer toonenden arbeid is te verrichten, terwijl eene beduidende prijsstijging buiten gesloten is, dan heeft Spr. de eerlijke over tuiging, dat het een algemeen belang is, om voor deze zaak met kracht en A m te pleiten. Het uur debat, dat werd toewestaan, moest worden gedeeld door twee het/h, de heer Mr. M. E. Hepkema uit Leeuwarden en de heer Ds. De Haas alhier. De heer Hepkema wilde de "rijhandelsidee wat toelichten. Dat de voorgestelde tariefwet geen druk op den kleinen man zou zijn, daar voor had Spr. geen enkel argument aange voerd. Debater heeft echter wel argumenten voor het tegendeel. Immers zal de wet een spe ciale belasting zijn op de verterings-, de ver- bruiksartikelen, daaruit moet 10 millioen komen. Iemand nu, die 600 guld. verdient, moet daarvan betalen, omdat hij nagenoeg alles verteert. Maar wie 6000 guld. verdient, ver teert mogelijk maar 1500 a 2000 en betaald dus daarvan ook belasting. Is dat billijk? Er moet betaald worden, maar laten dan die genen betalen, die dat kunnen. Er is nog wel wat te jhalen. De verhouding der directe en indirecte belastingen bedroeg in 19.2 nog 47 tegen 59. En door deze tariefwet zal deze verhouding nog ongunstiger worden. De directe belastingen gingen achteruit, dus Het getal steenbakkerijen zal er is nog wel meer uit te halen. leerderen daar dn stnAnKnamn” Eigenaardig is het, dat deze wet zoo met stille trom is begraven. Zelfs de heer van Best heeft er zich niet tegen verzet, dat ze voor- loopig van de baan werd geveegd. Als dan die wet zoo groote zegeningen met zich zal brengen, waarom haar dan niet direct behan deld Getuigt dat niet tegen het ontwerp De heer van Best heeft toegegeven, dat al les duurder zou worden, maar er zou meer bedrijvigheid komen, enz. Dat klinkt in theorie wel mooi, maar de pract jk is anders. Deb. voorziet trustvorming, cartels en syndicaten, waartegenover wij al- trusts in Amerika bloeien (draadnagels, tin, waarbij 1200 ondernemingen zijn aangesloten. land kunnen geproduceerd worden. Doch bij bescherming is dit anders. Dan staat de mogelijkheid open, om het belaste artikel in ons land te fabriceeren. Heft men nu aan de grens een recht, dan zal de bin- Hij behoeft immers dat recht niet te betalen. En zijn voorwaarden voor fabricatie worden i gunstiger. Zelfs een klein invoerrecht kan hierin groote verandering brengen. En daar de buitenlander gaarne zijn klanten wil be houden, neemt hij óf geheel óf grootendeels het recht voor zijne rekening. Daarbij komt ook nog de onderlinge con currentie, die veeleer een daling van prijs brengt, dan verhooging. En Duitschland leert, hoe door de bescher ming de prijs van vele artikelen wel werd ver hoogd, maar met nog minder dan de helft van het geheven recht. Bewijs daarvoor is een prijslijst van verschillende artikelen te Gronau en te Enschede. Is deze Tariefwet nu eene belasting voor den kleinen man In de lijsten van „Het vrije Ruilverkeer” wordt dan speciaal gewezen op de artikelenklompen, vet, margarine, enz. Maar de vraag moet zoo gesteld wordenIs het deel, dat dooi’ de arbeiders moet betaald worden bovenmate groot Het blijkt, dat 12f/2 dezer „belasting” ge haald wordt uit de weelde artikelen, waarvan het gebruik geen 12i/2 bedraagt. En zoo zal omgekeerd het aandeel van den kleinen man kleiner zijn, in verhouding tot het ge bruik der artikelen. Hier ziet men dus het be ginsel belasting naar draagkracht toegepast. Maar bovendien, als we het vraagstuk in zijn geheel bezien, moet aangetoond worden, dat een huisgezin, dat nu rond kan komen, straks in minder conditie zal verkeeren. Daarbij komt dan niet alleen de vraag of hij voor dit of dat wat meer zal moeten betalen, maar met de uitgaven moeten ook de inkoms ten beschouwd worden. Eerst dus de vraag, wat betaalt de kleine man. Spr. leest een lijstje voor bevattende de uit gaven van een arbeidersgezin in Amsterdam. (Het lijstje is den Spr. verstrekt door den heer Helsdingen). Het wekelijksch budget van dat gezin komt op f 16.83. Achtereenvolgens wil Spr. nagaan, welke veranderingen het voorgestelde tarief ontwerp in dit budget zal brengen. Huishuur (f 3.zal misschien 10 cent ver hoogd moeten worden, wegens een recht op steenen. De steeuen echter, die ons land bin nenkomen, zijn grootendeels een slecht soort Belgische steen. En de invoer daarvan maakt, dat onze steenbakkerijen blijven zitten met hun 3e en 4e soort steenen. Heft men nu een invoerrecht, en houdt dan de Belgische in voer op, dan zal de inlandsche steenfabrikant zijn steenen niet meer verkloppen in voetpa den, enz. maar ze kunnen verkoopen voor ma tigen prijs. I’ daarbij vermeerderen, daar de „steenboeren” geen groot kapitaal noodig hebben. Noodza kelijk gevolg zal zijn: lager steenprijzen. Sigareningevoerd worden meest Havan na’s, die zeker geen arbeider rookt. Tabakgekorven tabak wordt haast niet ingevoerd. Onbewerkte tabak blijft gelijk. Margarine zal belast worden met 10 ct. per K°. Nu is de invoer van gefabriceerde mar garine onbeduidend (600.000 K».): Maar om geknoei met de boter te voorkomen, moet naast een boterrecht ook een margarinerecht worden geheven. Koffie en cicnoreifijne soort koffie is be- len het kind van de rekening worden. De last, ongebrande koffie is vrij. t1— 21E Thee is wel zwaar belast, maar wordt geen whiskey), in Duitschland zijn al 385 cartels, o ent verhoogd. waarbij 1200 ondernemingen zijn aangesloten. In Holland kan dat nog gemakkalijker Ze zijn er zelfs al. Wel leverde het onderzoek daar naar door den heer Wibaut ingesteld niet veel op. maar men hield zich schuil. In Amerika is men allen tegen de trusts gekant, Wilson heeft er zelfs ten deele zijn ze tel aan te danken. En dan de kwestieworden wij gedwongen door het buitenland Op zich zelf is dat geen argument. En wat voor Duitschland past, is daarom nog geen middel voor ons land. Ame rika en Duitschland hebben een groot afzet gebied en wij zijn trouwens aangewezen op landbouw, enz. Daar hebben wij, Friezen, be lang bij. En onze uitvoer van boter en kaas is belangrijk. Ook onze ligging bepaalt onze houding. Gelegen aan den mond van groote rivieren, is visscherij en handel voor ons belangrijk. En laten Duitschland en België maar bij ons concurreeren. daar profiteeren wij van. Hun overproductie komt hier goedkoop in. Wij moesten nog meer de deuren openzetten. Gaan we den weg van protectie op, dan zegt men in het buitenlandpak je mij, ik pak je weer. En de nijverheid bevorderen Zij vraagt er niet om. Middenstandsbond, tuinbouwbond en zooveel andere vereenigingen verklaarden zich tegen de tariefwet. Na een korte historische beschouwing van ons tarief, wekt Spr. op tot steun aan een anti-tariefwetmanwant de regeering speelt met vuur en het groote publiek wil dit ont werp niet. Daarna verkreeg Ds. D e H a a s het woord. Het parool voor dezen avond is: de politiek er buiten, maar ze kwam bij den spreker toch even om den hoek gluren. En hoe kan het ook anders? Waarom komt de Spr. zoo vlak voor de verkiezingen met dit onderwerp Zijn dat niet alle politieke bedoelingen Deb. wil den Spr. op den voet volgen en vraagt eerst wat nu eigenlijk een bescher mende wet is. Er is den heelen avond ge sproken over vrijhandel en bescherming, ter wijl toch de regeering zelf verklaart, dat het ontwerp hoofdzakelijk een fiscaal karakter draagt. En dat is het groote bezwaar. Ze is hoofdzakelijk een belastingwet, maar een ave- rechtsche belastingwet. Maar dit is toch een lastig gevalhoe de wet beschermend kan zijn en tegelijk geld in de schatki' -engen Het moet toch een ieder duidelijk zijn, dat als de wet beschermt, en dus de invoer óf beperkt óf tegengehouden wordt, er geen geld in de schatkist komt. Ziehier het misleidende karakter der wet. Zal alles duurder worden? Het is door den Spr. erkend, dat de wet dit gevolg heeft. Dat staat dus vast. Of er ook meer werk en hoo ger loon zal volgen, dat is nog niet zoo vast. En bij het vraagstuk van het duurder wor den vraagt men wat wordt duurder en hoe veel Enkele posten noemt de debater, die meer moeten opbrengen, b.v. 2 mill, meer uit manufacturen en 1 millioen uit kleeding. Dat treft juist den kleinen man. In Sprekers voorbeeld is niet alles even duidelijk. Mr. v. d. Laar berekende heel wat anders, nl. eene verhooging van f 15.— Dat valt dus niet mee. Spr. beweerde, dat de steenfabrieken meer werk zouden krijgen. Dat moet nog. En wie strijken dan die meerdere opbrengst op Na tuurlijk de fabrikanten zelf en het is de vraag of de arbeiders er iets van krijgen. Omtrent de margarine redeneeren velen an ders dan de Spr. deed. Er zijn cartels van margarine-fabrikanten te verwachten. En als de regeering fraude wil voorkomen, waarom heft ze dan nu geen rechten Dat zijn maar praatjes van den heer van Best. Betreffende paardevleesch zou de regeering uit medelijden hebben gehandeld. Dat is een driedubbel overgehaald praatje. Als de regee ring humanitair wil handelen, zijn er wel an dere wegen. Er is gezegd, dat verhooging van loonen zal volgen en een opbloei van de nijverheid. Maar uit verschillende kringen zijn stemmen opgegaan, om de tariefwet niet aan te nemen. Trouwens het getal fabriéken steeg van 2800 tot 4900 en volgens Wibaut is er eene normale ontwikkeling van de industrie. Dat erkende de regeering zelf nu 3 jaren geleden op de Brusselsche tentoonstelling. Wat de ontwikkeling der Duitsche nijver heid betreft, deze begon al voor de heffing van invoerrechten. Bovendien heeft men daar meer technische ontwikkeling en dunner be volking. Als het in beschermde landen zoo goed gaat, waarom wees spr. dan niet op Frankrijk Alles bij elkaar genomen, staat men voor een phrase. En wat bereikt men met het op trekken van een muur om elk land Men moet den fiscus betalen en er is alle gevaar voor een tarieven oorlog. Maar wij moeten geen oorlog hebben, maar de gemeenschap. Als wij voordeel uit een ta riefwet halen, dan is het ten koste van an dere landen en dat strijdt tegen de solida riteit. De tariefwet grijpt op brutale wijze in, in het tegenwoordige leven. En dan te hooren van den Spr. „gij moet het maar eens pro- beeren”, is dat een woord voor een staatsman 8 De tariefwet blijft een wet, die misschien 8 een voordeel geeft, maar toch een slechte be- 9 lastingwet zal zijn. Doch het is duidelijk, zij I moet verdedigd worden, om dit ministerie te j Deb. raadt echter aan stemt de partij, die rechtvaardigheid wil, ook op belastinggebied stemt rood. In zijn antwoord merkte de Spr. aan den heer Hepkema op, dat bij de *600 guld., die iemand verteert, heel wat artikelen zijn, die onbelast blijven, terwijl wat een rijkere ver teert vaak weelde-artikelen zijn, die het zwaarst worden getroffen. Dat de tariefwet nog niet in behandeling werd genomen moet toegeschreven worden aan de buitengewone breedsprakigheid van vele Kamerleden, zoodat de Handelingen eenige honderden pagina’s meer bevatten dan vorige jaren. Wat de trust- en cartelvorming betreft, de heer Hepkema heeft zelf al gezegd, dat ook reeds zonder de nieuwe tariefwet deze be stonden. Bovendien zijn het internationale syndicaten. Dat Nederland een bij uitstek landbouwende bevolking heeft, is waar. Maar Denemarken, dat een flinke tariefheffing heeft, staat met zijn landbouw en veeteelt, verre boven ons, gelijk cijfers, die Spr. noemt, genoegzaam aan toonen. Dat de nijverheid om geen bescherming vraagt, kan Spr. niet toegeven. Immers uit onderscheidene bedrijven komen klachten over buitenlandsche concurrentie. En met zijn geschiedkundige beschouwing beging de heer Hepkema al een heele flater. Het continentaal stelsel van Napoleon ging ook eiken invoer tegen. Als Spr. de historie nagaat, dan is er vanaf het oogenblik dat we een matig rec.it begon nen te heffen, in vele takke i van bedrijf een opbloei waargenomen, en dat, terwijl de heffing der invoerrechten is ve 'scherpt ge worden. Aan den tweeden debater moet spreker op merken, dat zijne tegenstelling tusschen be schermend en fiscaal recht foutief is. Immers bij de raming van de opbrengst der verschil lende posten is wel terdege gerekend met ver minderden invoer. Dat do berekening van dr. van de Laar zoo veel hooger was dan die van Spr., berustte op enkele misvattingen van eerstgenoemde. Spr. herhaalt en verduidelijkt dan nog en kele posten uit zijn lijstje. Ten opzichte van de kwestie van margarine en boter is de heer de Haas mis. Er wordt van boter nog geen recht geheven. Ook met zijne opmerking omtrent de humaniteit der regeering bij de invoer van paarden, stelt de deb. de zaak verkeerd voor. Het nieuwe tarief zal hier vermindering van recht brengen. Enkele bonden en vereenigingen hebben ge adresseerd tegen de aanneming van de wet. Maar anderen hebben gepleit voor invoering van een nieuw tarief, terwijl nog anderen ge zwegen hebben. Hieruit dus eene conclusie te trekken in gevaarlijk. Tegenover hetgeen beide debaters over den toestand in het buitenland, waar protectie heerscht, hebben gezegd, stelt spr. een reeks van cijfers uit verschillende statistieken, dat het in beschermde landen nog zoo slecht niet gaat. Daarbij komt, dat de minister een zeer matige heffing voorstelt. Wat namens onze regeering op de Brus selsche tentoonstelling over onze nijverheid is meegedeeld, is door minister Talma ge wraakt. En mr. Everwijn gaf later ook geheel an dere beschouwingen, gelijk de spr. voorleest. Maar 't ging hier ook om wat reclame te ma ken, zooals ook do briefhoofden van vele fa brikanten. Verder lag het volstrekt niet in sprekers bedoeling om zoo maar in den blinde weg eene proefneming met dit ontwerp te doen. Maar wel meende spr., dat, waar vele vragen niet beslist te beantwoorden zijn, daar eene proef neming ongetwijfeld op den duur tot goede resultaten zou leiden. Ten opzichte van het internationale stand punt van den heer De Haas, staat Spr. op het standpunthet hemd is nader dan de rok. En terwijl wij nu herhaaldelijk gedupeerd en geknoeid worden, zullen we bij eene goede tariefheffing middelen tot verweer bezitten. Nogmaals kan Spr. niet anders doen, dan opwekken tot steun van de beweging voor de tariefwet. Na re- en dupliek werd deze interes sante vergadering, die flink was bezocht, door den Voorz. gesloten. Het was ook reeds half één geworden.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1913 | | pagina 1