f2000 f200 PREANGER Koffie van WESTERHOF NESTLÉ (KINDERMEEL) SNEEKER COURANT (67ste Jaarganfl) WYMBRITSERADEEL (14de Jaargang» Het Nieuwe Modeblad voor ieder die op de hoogte wil big ven van hetgeen de mode voorschrijft I FARINE^ LACTÉE I No, 92. onderstaande RECL AMEKO LOM. VOOR EEN FIJN KOP wordt U aanbevolen 70 cent per pond. Verschijnt Dinsdags- en Vrijdagsavonds. Woensdag 18 Augustus 1915. 31e Jaargang. Uitgevers: Firma H. BRANDENBURGH God. Poortezijlen, - Hoek KleiOZRfld - Sneek. Nieuwstijdingen. 0p proefvaart met de „R. van Hasselt.” Officieel Orgaan dér Gemeente Sneek. De Abonne s op dit blad worden op aanvraag Gratis versel» tegen de gevolgen van Ongelukken voor bedragen. (Risico gedekt door de Hollandsche Algemeene Verzekeringsbank te Schiedam.) 1200 1150 175150 125 L. Altenburg, II. Reit- A. Muller, W. Jiliings, J. Jeltema, P. Huitings, S. Jeltema, R. Tjallema, S. Zglstra, A. Fleur, J. Buma, H. de Jong, TIJDSCHRIFT K. Christian, H. Ra?, E. Piersma, A. Fer- sn e. Heerenveen. ct r. No. 11 en No. 2. Gewonnen door No. 3 Birmingham. Gewonnen door No. 7 Ijjnen de belofte K. Jeltema, J. Jiliings, D. J. de Jong, L. Ring- 2 4 6 8 J. van Loon, 2 stuks zonder adres. Bartha Bornaud, C. Busker, D. II. Goedhart, Mr. W. L. H. Haitink, J. Schaaf, Binnenland. Brieven. Harlingerstra&t 21-23. Terneuzen. - Maastricht. Sas van Gent. Rozendaal. Sneek. i dit kantoor ter post briefkaarten, gedurende bij verlies van elke andere Vinger. de Enkhuizer haven. Woensdag of Donderdag komt het nieu we schip in de gewone dienst. Ieder reis lustige heeft dan gelegenheid, en zal die zeker niet verzuimen om met dit schip, dat de afstand EnkhuizenStavoren in 50 mi nuten aflegt kennis te maken. r. 1 ABONNEMENTS-FRIJS Per jaar fl.50, franco per post f2.buitenland f5. Afzonderlijke nummers 3 cent. ADVBRTBNT1E-PRIJS 1 5 regels 35 cent, elke regel meer 6 cent. Bij abonnement belangrijke korting. Ingezonden Mededeelingen 10 cent per regel. en Donderdags- Vrgdags- Groote Advertentiën kunnen uiterlijk tot Maandags avonds ingezonden worden, kleine tot Dinsdags- en morgens 10 uur. Ljjst van do aan bezorgde brieven en 1 de 2e helft der maand Juli en de le helft van Aug. welke wegens onbekendheid van de geadresseerden niet zgn kunnen worden uitgereikt. No. 1 en No. No. 3 en No. No. 5 en No. No. 7 en No. No. 9 en No. 10 2e omloop: Gewonnen door No. 2 met den stand 54 en 6—4. No. 3 en No. 5. met den stand 51 en 6—2. No. 7 en No. 9. met den stand 5—2 en 6—0. Om de prgzen Thans zgn er nog 3 parturen aan en zal er om de prjjzen gekampt moeten worden. No. 7 bljjft staan. De parturen 2 en 3 openen de strjjd. Deze partij viel zeer tegen. Partuur No. 2 was lang niet opgewassen tegen No. 3 dat thans na loting onder dé afgevallen parturen der le ronde als „keer- der” D. J. de Jong bg zich had gekregen Met den stand 3—0 spel werd deze partjj door laatstgenoemd partuur gewonnen. De 3e prgs viel dus ten deel aan partuur No. 2. Om le en 2e prgs Dat was weer een interessante kamp tus- schen de parturen No. 7 en No. 3. ’t Ging fel tegen elkaar op. ’t Eerste „eerst” was op 66 gelpk voor partuur No. 3 daar Fleur een bal liet zitten. Dan maakt par tuur 7 een eerst gelgk. Partuur 3 liet n.L op de stand 6—4 een bal zitten. Met den- zelfden stand haalt partuur 7 dan een spel. op de nieuwe boot veel gedaan, geweldige verbetering onderging de reisgelegenheid voor derde klasse passagiers. Op de oude booten was het met het verblijf voor de deide klassers treurig gesteld, op de nieuwe is ook alles voor hen zeer comfortabel in gericht. Thans worden deze passagiers niet meer, zooals vroeger bjj druk vervoer maar al te vaak hei geval was, bg elkaar ge drongen op het voordek voor hen is een groot opperdek beschikbaar met banken, die bjj mooi weer een aardig zitje bieden. Op het achterschip is dan op het dek een derde klasse salon, een kajuit voor dames, kajuiten rooken en niet rooken. Ook aan de afwerking van de kajuiten derde klasse is de meest mogelgke zorg be steed er is geen sprake meer van stief moederlijke behandeling. De toilet-inrichtingen aan boord zgn voor alle klassen keurig ingericht practische ruime W. C.’s enz. Voorts vindt men aan boord de keuken, de buffetten, een ,kam<& voor de post, een afgeschoten gedeelte toot d§, goederen, mei afzonderlijke laadpoort^».en ggn afzonder lijk verblgf voor gevangenen. Er is electrische uriii' 110 gloeilampen zorgei P verschansing* Een kort woord over de tocht, waaraan onder leiding van den heer Mr. W. C. Bos man, eenige genoodigden met hunne dames en voorts een 12-tal vertegenwoordigers van de pers deelnamen. Om 10.54 verliet het prachtige schip de have», door vele nieuwsgierigen van wal bewonderd. Met volle kracht giog het in de richting van Urk. Het weder was mooi geworden, door de grgze wolkan brak het zonnelicht, dat zich uitstortte over de bescheiden golving van de Zuiderzee. Trotsch en zelfbewust sneed de Van Has selts zich een weg nauw een siddering ging door haar leden niettegenstaande de z ware machines met volle kracht werkten juweelen-schitterend gleed een schuimstrook langs hare flanken. Ter hoogte van Urk gekomen vereenig- den de gasten zich aan een copieus noen maal. De eerste speech werd gehouden door een der leden van de firma Bosman, nl.de heer Mr. W. C. Bosman, die na een woord van welkom er aan herinnerde dat 29 jaar geleden de eerste boot voor het veer in dienst werden gesteld. Negen-en-twintig jaar dus hebben de oude booten haar werk gedaan en goed gedaan maar de nieuwe tgd begon te vragen naar meer weelde, meer comfort en meer ruimte dan de oude booten konden bieden. Dank zjj de ruime blik der H. IJ. S. M. konden nieuwe boo ten worden aangebouwd, waarvan de eerste thans wordt beproefd. Met gerustheid kan dit schip, gebouwd door de heeren J. en K. Smit aan de Kinderdjjk, volgens het ont werp van den heer M. A. Cornelissen, s. i. te Amsterdam, de Koningin der Zuiderzee worden genoemd. Spr. dronk op de Hol- landsche Ijzeren Sp. Mg. Namens de bouwers van het schip sprak een der h.h. Smit, die de hoop uitsprak dat de «Van Hasselt” ook in exploitatie een voortreffeljjk schip zou big ken te zgn en zeide niet tevreden te zullen zgn voordat ook het zusterschip in de vaart was ge bracht. Het schip had intusschen zgn reis ver volgd. Geruimen tgd werd langs de Hol landsche kust gevaren. Een aardig mo ment brak aan, toen het zwenkte en de oude raderboot van Friesland achterop stoom de en onder luid gejuich van de passa giers der beide booten dit schip passeerde. De wind was intusschen wat aangewak- kerd, er stond wat meer golving, maar de »Van Hasselt lag vast. Haar proefvaart slaagde in alle opzichten aan alle eischen was voldaan. Te 3.15 ongeveer lag het schip weer in Hermans, Hotel de Voyageur, Victor da Bats, Wed. D. Haeze, Marie Pintens, H. Plevenga, Briefkaarten. Op 6—6 gelgk slaat Fleur »kwaad« en is de stand een spel gelgk. ’t Volgend eerst is met den stand 62 weer voor No. 7, (stand 3 eersten om 2) dat daarna op den stand 64 en een kaats 2 spel haalt. Dan krggt partuur 3 »drie eersten» aan de tele graaf op den stand 62. Op 6—6 gelgk slaat Jiliings voor, en verovert partuur No. 7 5 eersten. (Stand 53 eersten). Met een »schoone 6« krggt partuur No. 3 2 spel en wordt het op den stand 62, 5 eersten gelgk door een buitenslag van Zjjlstra. Doch dan is het met partuur 3 gedaan. Op 6 —4 en 2 groote kaatsen wint partuur 7 den len prgs. Partuur No. 3 kon de kaatsen niet voorbg slaan. Verschillende mooie en groote bovenslagen werden in deze partg geleverd door A. Fleur. Zoowel in op- als uitslaan waren de spelers dezer parljj uitstekend. Volledige stand: No. 7: 6 8 8 6 8 8 2 8 0 2 8 No. 3: 8 4 4 j 8 2 4 8 6 8 8 4 Volledige uitslag le prgs S. Zjjlstra, A. Fleur, S. Koop- mans. 2e prgs K. Jeltema, J. Jiliings, D. J. de Jong. De prjjzen bestonden uit kunstvoorwerpen. Over ’t geheel is er uitstekend gekaatst. Ds. G. H. de Haas heeft bedankt voor het op hem uitgebrachl beroep naar de Herv. Gemeente te DeSsum en Poppinga- wier. TELEFOON No. 150. gekende snelheid in haar blankheid van kleur, haar fraai gepoetst koper, haar stra lende nieuwheid de belofte van luxe en comfort. Daar lag ze met hare enorme PBP> als die van een oceaan-liner, en met haar hooge dekken alles in de haven domineerend gratievol als de ko ningin der Zuiderzeebooten extra uitge- dost nog met bloemen en vlaggen, nu ze zou proefvaren met de vertegenwoordigers der pers. Laten we haar eerst eens goed bekgken. Het schip heeft twee dekken, en een brug- gedek, waarop de stuurhutten, de kapi teinshui en vier reddingsboeien. Het is voorzien van een roer zoo wel aan de voor- als achtersteven. Deze bjjzondere constructie werd aangebracht om het schip in staat te stellen, achteruit de havens van Stavoren en Enkhuizen te ver laten. Er wordt dus in de spoorhaven niet gezwaaid dat geschiedt eerst in volle zee. Achteruit varend maakt de >Van Has- eelt« een snelheid van 12 mjjl, dus onge veer 22 K.M. De maximale snelheid vooruitstoomende, bedraagt ruim H1/, mjjl per uur of 27 K.M., welke snelheid ter zee van Texel bjj de eerste proeftocht werd gehaald. De lengte van het schip bedraagt 67 M. de grootste breedte 9.90 M. De hoogte van het promenade-dek is 2.30. Da diepgang is aan de voorsteven 1.75 M., achter 2 M. Deze diepgang is kleiner dan die van de oude booten, hetgeen bjj deze veel grooter boot kon worden verkregen door een bij zondere constructie van de kiel de >Van Hasselt» bezit n.l. een plaetkiel met z.g. kieuw-kielen langs de geheele romp. Door deze kiel-construetie verkrjjgt de boot een misschien op de Zuiderzee onge ëvenaarde vastheid van ligging, hetgeen wjj op de proeftocht hebben kunnen con- stateeren. De voortbeweging geschiedt door twee stuwschroeven, gedreven door twee triple compound machines, elk van 500 P.K. Da stoom wordt ontwikkeld in 2 ketels. Op het voorschip bevinden zich de ruim ten voor de le en 2e klasse passagiers. Op het dek is een eetkamer. Benedendeks een rookkamer, eena zitkamer en een lees- en schrijfkamer. Het opperdek bevat afzonderlijke ruimten voor le en voor 2e klasse passagiers. Het eerste klasse promenadedek heeft een salon. Bjj het binnentreden der kajuiten en sa lons le en 2e klasse schittert iemand de weelde tegen. De betimmering in prachtige houtsoor ten, het vele decoratiewerk, het luxueus meubilair doen iemand wanen zich in de salons van een groote oceaanboot te be vinden. Toch heeft de ontwerper van het inwen dige het karakter van spoorboot in de „R. van Hasselt” op ongedwongen wjjze tot uiting weten te brengen. Hg heeft n.l. de zitplaatsen de vorm en opstelling gegeven, welke herinneren aan de mollige banken van luxueus ingerichte spoorwagons. Netten zgn boven de zitplaatsen aange bracht, zoodat de passagiers hun bagage niet meer her en der behoeven te plaatsen, vaak tot last van hun medereizigers. Ruime tafels heeft men voor zich, kortom er is alle comfort. Door gebrand glas in lood valt een ge dempt licht dat de rustige stemming van het geheel ten goede komt. Zeer smaakvol ingericht is ook het rooksalon welk een verbetering in vergelijking met de toestand op de oude booten en de lees- en schrjjfkamer (zeiden we niet dat op deze boot alles herinnert aan een Oceaanboot De eetkamer is aan dek, ze is zoo mo- gelgk nog meer luxueus ingericht dan de andere salons. Men kan aan aparte tafeltjes eten breede ramen bieden een heerlgk uitzicht op zee. Is voor le en 2e klasse passagiers dus ichting aan boord, Al^roor. De dekken ten s1o^<*ViöT»Èmj M. hooge Het Circus Carré, dat met succes een groote rondreis door ons land maakt, zal binnenkort ook onze stad bezoeken. Zondag j.l. hield de Kaatsvereeniging >Sneek» een leden-kaatspartg waaraan slechts 11 parturen deelnamen. Hadden zich meer leden aangegeven dan had het bestuur de partg in twee afdeelingen knnnen splitsen. Om pl.m, 10 uur werd onder een flinke onweersbui een aanvang gemaakt. De Ijjst zag er als volgt uit. Partuur No. 1 sma, K. Wieringa. Partuur No. 2 L. Reitsma. Partuur No. 3 J. Kuipers. Partuur No. 4 ma, P. Schurer. Partuur No. 5 F. Poatma. Partuur No. 6 I T. Reisma, Partuur No. 7 S. Koopmans. Partuur No. 8 B. de Jong. Partuur No. 9 H. Risselada. Partuur No. 10: wei da, E. Bergsma. Partuur No. 11P. Jeltema, S. de Leeuw, J. Hega. In de eerste omloop vielen de volgende parturen af: 1, 4, 6, 8, 10. Partuur No. 11 bleef staan en kwam in de tweede omloop uit tegen partuur No. 2. Van partuur No. 3 bleef J. Kuipers absent. In deze omloop werd flink gekaatst. Vooral de parturen 7 en 8 gaven een interessante strjjd te zien. Eindstand le omloop 45 en 68 55 en 8—6 52 en 8—4 55 en 8 6 5-5 en 8-2 Daar lag ze in de spoorhaven van Enk huizen, de >R. van Hasselt.» De eerste van de twee nieuwe booten, die voor rekening van de Hollandsche Ijzeren Spoorweg Maatschappij vaar^ worden gebracht tusschen Enkhuizen en Stavoren, door de firma Gebroeders Bosman ter vervanging van de tegenwoordige ra- derbooten. Daar lag ze, in haar slanke, sierljjke van op de Zuiderzee on- EEN ONMISBAAR is Het verschijnt tweemalen per maand en geeft in woord en beeld een overzicht van wat op het gebied der mode belangrijks voorvalt. Het nieuwste nummer (15 Aug.) van „Het Nieuwe Modeblad* brengt veel nieuws voor Dames en Kinderen. Het Knippatronenblad (Supplement) be vat vele patronen van mooie Zomercostuums voor dames on jonge dames, reiscostumes, japonnen, blou ses, mantels enz., benevens vele mooie kin derjurken, jongenspakjes enz. enz. Eveneens is hier nog aan toegevoegd een Handwerkpagina. Aan het Bureau der Nieuwe Sneeker Courant zgn h 15 cent per stuk (franco Huize Rodesteyn. Oldemarkt. Amsterdam. Leeuwarden. Buitenland: Brieven. J. W. Bickstone Co., Briefkaarten. Gertz, Schöneberg, Berlijn. Hogbosch, idem. Oesterberg, idem. Clara Pieper, idem. Tj. Visser, Grossheide. NOTA. Aan de afzenders wordt aanbe volen hun naam en adres op de brieven n briefkaarten te vermelden, opdat deze bg onbestelbaarheid aan hen kunnen worden teruggegeven. BRITSWERD, 15 Aug. Bg Kon. Besl. is een pensioen van f 109 verleend nan J. Kamstra, brugwachter alhier. Naar men uit IJmuiden aan de O. H. Ct. meldt, zal aan de visschershaven aldaar binnenkort door een Duitsche vischhandel- flrma een fabriek voor den aanmaak van vischtraan worden opgericht. Deze zou eerst in Schotland gevestigd worden, docht komt nu door de tussclen per post 16 ct.) LOSSE NUMMERS van het Nieuwe Modeblad verkrijgbaar. Bij abonnement is de prijs slechts f 0.65 (franco per post f 0.75) per 3 maanden (6 nummers.) J. 1 jj’. 3 I, !x -'—2ju - het beste i Voedingsmiddel Voor Kinderen Spaarzaam On zuinig In het gebruik 3 In Iedere Apotheek or I drogisterij voorhanden Postkantoor Sneek. 3e prjjs A. Muller, W. Jiliings, L. Reit- sma. NIEUWE SNEEKER COURANT j||Ü N E X ;en. Circus Carré. Kaatsvereeniglng „Sneek”. Zaterdag 14 Aug. Nieuwe Industrie.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1915 | | pagina 1