f2000
f200
PREANGER
Koffie
van WESTERHOF
NESTLÉ
(KINDERMEEL)
SNEEKER COURANT (67ste Jaarganfl) WYMBRITSERADEEL (14de Jaargang»
Het Nieuwe Modeblad
voor ieder die op de hoogte wil big ven van
hetgeen de mode voorschrijft
I
FARINE^
LACTÉE
I
No, 92.
onderstaande
RECL AMEKO LOM.
VOOR EEN FIJN KOP
wordt U aanbevolen
70 cent per pond.
Verschijnt Dinsdags- en Vrijdagsavonds.
Woensdag 18 Augustus 1915. 31e Jaargang.
Uitgevers: Firma H. BRANDENBURGH
God. Poortezijlen, - Hoek KleiOZRfld - Sneek.
Nieuwstijdingen.
0p proefvaart met de
„R. van Hasselt.”
Officieel Orgaan dér Gemeente Sneek.
De Abonne s op dit blad worden op aanvraag Gratis versel» tegen de gevolgen van Ongelukken voor
bedragen. (Risico gedekt door de Hollandsche Algemeene Verzekeringsbank te Schiedam.)
1200 1150 175150 125
L. Altenburg, II. Reit-
A. Muller, W. Jiliings,
J. Jeltema, P. Huitings,
S. Jeltema, R. Tjallema,
S. Zglstra, A. Fleur,
J. Buma, H. de Jong,
TIJDSCHRIFT
K. Christian, H. Ra?,
E. Piersma, A. Fer-
sn
e.
Heerenveen.
ct
r.
No. 11 en No. 2.
Gewonnen door No. 3
Birmingham.
Gewonnen door No. 7
Ijjnen de belofte
K. Jeltema, J. Jiliings,
D. J. de Jong, L. Ring-
2
4
6
8
J. van Loon,
2 stuks zonder adres.
Bartha Bornaud,
C. Busker,
D. II. Goedhart,
Mr. W. L. H. Haitink,
J. Schaaf,
Binnenland.
Brieven.
Harlingerstra&t 21-23.
Terneuzen.
- Maastricht.
Sas van Gent.
Rozendaal.
Sneek.
i dit kantoor ter post
briefkaarten, gedurende
bij verlies van
elke andere
Vinger.
de Enkhuizer haven.
Woensdag of Donderdag komt het nieu
we schip in de gewone dienst. Ieder reis
lustige heeft dan gelegenheid, en zal die
zeker niet verzuimen om met dit schip, dat
de afstand EnkhuizenStavoren in 50 mi
nuten aflegt kennis te maken.
r.
1
ABONNEMENTS-FRIJS
Per jaar fl.50, franco per post f2.buitenland f5.
Afzonderlijke nummers 3 cent.
ADVBRTBNT1E-PRIJS
1 5 regels 35 cent, elke regel meer 6 cent.
Bij abonnement belangrijke korting.
Ingezonden Mededeelingen 10 cent per regel.
en Donderdags-
Vrgdags-
Groote Advertentiën kunnen uiterlijk tot Maandags
avonds ingezonden worden, kleine tot Dinsdags- en
morgens 10 uur.
Ljjst van do aan
bezorgde brieven en 1
de 2e helft der maand Juli en de le helft
van Aug. welke wegens onbekendheid van
de geadresseerden niet zgn kunnen worden
uitgereikt.
No. 1 en No.
No. 3 en No.
No. 5 en No.
No. 7 en No.
No. 9 en No. 10
2e omloop:
Gewonnen door No.
2 met den stand 54 en 6—4.
No. 3 en No. 5.
met den stand 51 en 6—2.
No. 7 en No. 9.
met den stand 5—2 en 6—0.
Om de prgzen
Thans zgn er nog 3 parturen aan en zal
er om de prjjzen gekampt moeten worden.
No. 7 bljjft staan. De parturen 2 en 3
openen de strjjd. Deze partij viel zeer tegen.
Partuur No. 2 was lang niet opgewassen
tegen No. 3 dat thans na loting onder dé
afgevallen parturen der le ronde als „keer-
der” D. J. de Jong bg zich had gekregen
Met den stand 3—0 spel werd deze partjj
door laatstgenoemd partuur gewonnen. De
3e prgs viel dus ten deel aan partuur No. 2.
Om le en 2e prgs
Dat was weer een interessante kamp tus-
schen de parturen No. 7 en No. 3. ’t Ging
fel tegen elkaar op. ’t Eerste „eerst” was
op 66 gelpk voor partuur No. 3 daar
Fleur een bal liet zitten. Dan maakt par
tuur 7 een eerst gelgk. Partuur 3 liet n.L
op de stand 6—4 een bal zitten. Met den-
zelfden stand haalt partuur 7 dan een spel.
op de nieuwe boot veel gedaan, geweldige
verbetering onderging de reisgelegenheid
voor derde klasse passagiers. Op de oude
booten was het met het verblijf voor de
deide klassers treurig gesteld, op de nieuwe
is ook alles voor hen zeer comfortabel in
gericht. Thans worden deze passagiers niet
meer, zooals vroeger bjj druk vervoer maar
al te vaak hei geval was, bg elkaar ge
drongen op het voordek voor hen is
een groot opperdek beschikbaar met
banken, die bjj mooi weer een aardig zitje
bieden. Op het achterschip is dan op het
dek een derde klasse salon, een kajuit voor
dames, kajuiten rooken en niet rooken.
Ook aan de afwerking van de kajuiten
derde klasse is de meest mogelgke zorg be
steed er is geen sprake meer van stief
moederlijke behandeling.
De toilet-inrichtingen aan boord zgn voor
alle klassen keurig ingericht practische
ruime W. C.’s enz.
Voorts vindt men aan boord de keuken,
de buffetten, een ,kam<& voor de post, een
afgeschoten gedeelte toot d§, goederen, mei
afzonderlijke laadpoort^».en ggn afzonder
lijk verblgf voor gevangenen.
Er is electrische uriii'
110 gloeilampen zorgei
P
verschansing*
Een kort woord over de tocht, waaraan
onder leiding van den heer Mr. W. C. Bos
man, eenige genoodigden met hunne dames
en voorts een 12-tal vertegenwoordigers van
de pers deelnamen.
Om 10.54 verliet het prachtige schip de
have», door vele nieuwsgierigen van wal
bewonderd. Met volle kracht giog het in
de richting van Urk. Het weder was
mooi geworden, door de grgze wolkan brak
het zonnelicht, dat zich uitstortte over
de bescheiden golving van de Zuiderzee.
Trotsch en zelfbewust sneed de Van Has
selts zich een weg nauw een siddering
ging door haar leden niettegenstaande de
z ware machines met volle kracht werkten
juweelen-schitterend gleed een schuimstrook
langs hare flanken.
Ter hoogte van Urk gekomen vereenig-
den de gasten zich aan een copieus noen
maal. De eerste speech werd gehouden door
een der leden van de firma Bosman, nl.de
heer Mr. W. C. Bosman, die na een woord
van welkom er aan herinnerde dat 29 jaar
geleden de eerste boot voor het veer in
dienst werden gesteld. Negen-en-twintig
jaar dus hebben de oude booten haar werk
gedaan en goed gedaan maar de nieuwe
tgd begon te vragen naar meer weelde,
meer comfort en meer ruimte dan de oude
booten konden bieden. Dank zjj de ruime
blik der H. IJ. S. M. konden nieuwe boo
ten worden aangebouwd, waarvan de eerste
thans wordt beproefd. Met gerustheid kan
dit schip, gebouwd door de heeren J. en K.
Smit aan de Kinderdjjk, volgens het ont
werp van den heer M. A. Cornelissen, s. i.
te Amsterdam, de Koningin der Zuiderzee
worden genoemd. Spr. dronk op de Hol-
landsche Ijzeren Sp. Mg.
Namens de bouwers van het schip sprak
een der h.h. Smit, die de hoop uitsprak dat
de «Van Hasselt” ook in exploitatie een
voortreffeljjk schip zou big ken te zgn en
zeide niet tevreden te zullen zgn voordat
ook het zusterschip in de vaart was ge
bracht.
Het schip had intusschen zgn reis ver
volgd. Geruimen tgd werd langs de Hol
landsche kust gevaren. Een aardig mo
ment brak aan, toen het zwenkte en de
oude raderboot van Friesland achterop stoom
de en onder luid gejuich van de passa
giers der beide booten dit schip passeerde.
De wind was intusschen wat aangewak-
kerd, er stond wat meer golving, maar de
»Van Hasselt lag vast. Haar proefvaart
slaagde in alle opzichten aan alle eischen
was voldaan.
Te 3.15 ongeveer lag het schip weer in
Hermans,
Hotel de Voyageur,
Victor da Bats,
Wed. D. Haeze,
Marie Pintens,
H. Plevenga,
Briefkaarten.
Op 6—6 gelgk slaat Fleur »kwaad« en is
de stand een spel gelgk. ’t Volgend eerst
is met den stand 62 weer voor No. 7,
(stand 3 eersten om 2) dat daarna op den stand
64 en een kaats 2 spel haalt. Dan
krggt partuur 3 »drie eersten» aan de tele
graaf op den stand 62. Op 6—6 gelgk
slaat Jiliings voor, en verovert partuur No. 7
5 eersten. (Stand 53 eersten). Met een
»schoone 6« krggt partuur No. 3 2 spel
en wordt het op den stand 62, 5 eersten
gelgk door een buitenslag van Zjjlstra.
Doch dan is het met partuur 3 gedaan.
Op 6 —4 en 2 groote kaatsen wint partuur
7 den len prgs. Partuur No. 3 kon de
kaatsen niet voorbg slaan.
Verschillende mooie en groote bovenslagen
werden in deze partg geleverd door A. Fleur.
Zoowel in op- als uitslaan waren de
spelers dezer parljj uitstekend.
Volledige stand:
No. 7: 6 8 8 6 8 8 2 8 0 2 8
No. 3: 8 4 4 j 8 2 4 8 6 8 8 4
Volledige uitslag
le prgs S. Zjjlstra, A. Fleur, S. Koop-
mans.
2e prgs K. Jeltema, J. Jiliings, D. J. de
Jong.
De prjjzen bestonden uit kunstvoorwerpen.
Over ’t geheel is er uitstekend gekaatst.
Ds. G. H. de Haas heeft bedankt
voor het op hem uitgebrachl beroep naar de
Herv. Gemeente te DeSsum en Poppinga-
wier.
TELEFOON No. 150.
gekende snelheid in haar blankheid van
kleur, haar fraai gepoetst koper, haar stra
lende nieuwheid de belofte van luxe en
comfort. Daar lag ze met hare enorme
PBP> als die van een oceaan-liner, en
met haar hooge dekken alles in de
haven domineerend gratievol als de ko
ningin der Zuiderzeebooten extra uitge-
dost nog met bloemen en vlaggen, nu ze
zou proefvaren met de vertegenwoordigers
der pers.
Laten we haar eerst eens goed bekgken.
Het schip heeft twee dekken, en een brug-
gedek, waarop de stuurhutten, de kapi
teinshui en vier reddingsboeien.
Het is voorzien van een roer zoo
wel aan de voor- als achtersteven. Deze
bjjzondere constructie werd aangebracht om
het schip in staat te stellen, achteruit de
havens van Stavoren en Enkhuizen te ver
laten. Er wordt dus in de spoorhaven niet
gezwaaid dat geschiedt eerst in volle
zee. Achteruit varend maakt de >Van Has-
eelt« een snelheid van 12 mjjl, dus onge
veer 22 K.M.
De maximale snelheid vooruitstoomende,
bedraagt ruim H1/, mjjl per uur of 27
K.M., welke snelheid ter zee van Texel
bjj de eerste proeftocht werd gehaald.
De lengte van het schip bedraagt 67 M.
de grootste breedte 9.90 M. De hoogte van
het promenade-dek is 2.30. Da diepgang
is aan de voorsteven 1.75 M., achter 2 M.
Deze diepgang is kleiner dan die van de
oude booten, hetgeen bjj deze veel grooter
boot kon worden verkregen door een bij
zondere constructie van de kiel de >Van
Hasselt» bezit n.l. een plaetkiel met z.g.
kieuw-kielen langs de geheele romp.
Door deze kiel-construetie verkrjjgt de
boot een misschien op de Zuiderzee onge
ëvenaarde vastheid van ligging, hetgeen
wjj op de proeftocht hebben kunnen con-
stateeren.
De voortbeweging geschiedt door twee
stuwschroeven, gedreven door twee triple
compound machines, elk van 500 P.K. Da
stoom wordt ontwikkeld in 2 ketels.
Op het voorschip bevinden zich de ruim
ten voor de le en 2e klasse passagiers.
Op het dek is een eetkamer. Benedendeks
een rookkamer, eena zitkamer en een lees-
en schrijfkamer.
Het opperdek bevat afzonderlijke ruimten
voor le en voor 2e klasse passagiers. Het
eerste klasse promenadedek heeft een salon.
Bjj het binnentreden der kajuiten en sa
lons le en 2e klasse schittert iemand de
weelde tegen.
De betimmering in prachtige houtsoor
ten, het vele decoratiewerk, het luxueus
meubilair doen iemand wanen zich in de
salons van een groote oceaanboot te be
vinden.
Toch heeft de ontwerper van het inwen
dige het karakter van spoorboot in de „R.
van Hasselt” op ongedwongen wjjze tot
uiting weten te brengen. Hg heeft n.l. de
zitplaatsen de vorm en opstelling gegeven,
welke herinneren aan de mollige banken
van luxueus ingerichte spoorwagons.
Netten zgn boven de zitplaatsen aange
bracht, zoodat de passagiers hun bagage
niet meer her en der behoeven te plaatsen,
vaak tot last van hun medereizigers. Ruime
tafels heeft men voor zich, kortom er is
alle comfort.
Door gebrand glas in lood valt een ge
dempt licht dat de rustige stemming van
het geheel ten goede komt.
Zeer smaakvol ingericht is ook het rooksalon
welk een verbetering in vergelijking met
de toestand op de oude booten en de lees-
en schrjjfkamer (zeiden we niet dat op deze
boot alles herinnert aan een Oceaanboot
De eetkamer is aan dek, ze is zoo mo-
gelgk nog meer luxueus ingericht dan de
andere salons. Men kan aan aparte tafeltjes
eten breede ramen bieden een heerlgk
uitzicht op zee.
Is voor le en 2e klasse passagiers dus
ichting aan boord,
Al^roor.
De dekken ten s1o^<*ViöT»Èmj M. hooge
Het Circus Carré, dat met succes een
groote rondreis door ons land maakt, zal
binnenkort ook onze stad bezoeken.
Zondag j.l. hield de Kaatsvereeniging
>Sneek» een leden-kaatspartg waaraan slechts
11 parturen deelnamen. Hadden zich meer
leden aangegeven dan had het bestuur de
partg in twee afdeelingen knnnen splitsen.
Om pl.m, 10 uur werd onder een flinke
onweersbui een aanvang gemaakt. De Ijjst
zag er als volgt uit.
Partuur No. 1
sma, K. Wieringa.
Partuur No. 2
L. Reitsma.
Partuur No. 3
J. Kuipers.
Partuur No. 4
ma, P. Schurer.
Partuur No. 5
F. Poatma.
Partuur No. 6 I
T. Reisma,
Partuur No. 7
S. Koopmans.
Partuur No. 8
B. de Jong.
Partuur No. 9
H. Risselada.
Partuur No. 10:
wei da, E. Bergsma.
Partuur No. 11P. Jeltema, S. de Leeuw,
J. Hega.
In de eerste omloop vielen de volgende
parturen af: 1, 4, 6, 8, 10.
Partuur No. 11 bleef staan en kwam in
de tweede omloop uit tegen partuur No. 2.
Van partuur No. 3 bleef J. Kuipers absent.
In deze omloop werd flink gekaatst. Vooral
de parturen 7 en 8 gaven een interessante
strjjd te zien.
Eindstand le omloop
45 en 68
55 en 8—6
52 en 8—4
55 en 8 6
5-5 en 8-2
Daar lag ze in de spoorhaven van Enk
huizen, de >R. van Hasselt.»
De eerste van de twee nieuwe booten,
die voor rekening van de Hollandsche
Ijzeren Spoorweg Maatschappij vaar^
worden gebracht tusschen Enkhuizen en
Stavoren, door de firma Gebroeders Bosman
ter vervanging van de tegenwoordige ra-
derbooten.
Daar lag ze, in haar slanke, sierljjke
van op de Zuiderzee on-
EEN ONMISBAAR
is
Het verschijnt tweemalen per maand en
geeft in woord en beeld een overzicht van
wat op het gebied der mode belangrijks
voorvalt.
Het nieuwste nummer (15 Aug.) van „Het
Nieuwe Modeblad* brengt veel nieuws
voor Dames en Kinderen.
Het Knippatronenblad (Supplement) be
vat vele patronen van
mooie Zomercostuums voor dames on
jonge dames, reiscostumes, japonnen, blou
ses, mantels enz., benevens vele mooie kin
derjurken, jongenspakjes enz. enz.
Eveneens is hier nog aan toegevoegd
een Handwerkpagina.
Aan het Bureau der Nieuwe Sneeker
Courant zgn h 15 cent per stuk (franco
Huize Rodesteyn.
Oldemarkt.
Amsterdam.
Leeuwarden.
Buitenland:
Brieven.
J. W. Bickstone Co.,
Briefkaarten.
Gertz, Schöneberg, Berlijn.
Hogbosch, idem.
Oesterberg, idem.
Clara Pieper, idem.
Tj. Visser, Grossheide.
NOTA. Aan de afzenders wordt aanbe
volen hun naam en adres op de brieven n
briefkaarten te vermelden, opdat deze bg
onbestelbaarheid aan hen kunnen worden
teruggegeven.
BRITSWERD, 15 Aug. Bg Kon. Besl.
is een pensioen van f 109 verleend nan J.
Kamstra, brugwachter alhier.
Naar men uit IJmuiden aan de O. H.
Ct. meldt, zal aan de visschershaven aldaar
binnenkort door een Duitsche vischhandel-
flrma een fabriek voor den aanmaak van
vischtraan worden opgericht.
Deze zou eerst in Schotland gevestigd
worden, docht komt nu door de tussclen
per post 16 ct.)
LOSSE NUMMERS
van het Nieuwe Modeblad verkrijgbaar.
Bij abonnement is de prijs slechts f 0.65
(franco per post f 0.75) per 3 maanden
(6 nummers.)
J.
1
jj’.
3
I,
!x
-'—2ju
-
het beste
i Voedingsmiddel
Voor Kinderen
Spaarzaam
On zuinig
In het
gebruik
3
In Iedere
Apotheek or
I drogisterij
voorhanden
Postkantoor Sneek.
3e prjjs A. Muller, W. Jiliings, L. Reit-
sma.
NIEUWE SNEEKER COURANT
j||Ü N E X
;en.
Circus Carré.
Kaatsvereeniglng „Sneek”.
Zaterdag 14 Aug.
Nieuwe Industrie.