f2000 Westerhofs Koffie. SNEEKER COURANT (67ste Jaargang) en WYMBR1TSERADEEL (t4de Jaargang) MEUBELFABRIEK NEDERLAND Telefoon 118. Van de Leeuwarder Rechtbank. ge- Officieel Orgaan der Bemeente Sneek. De Abonne's op dit blad worden op aanvraag Gratis verzekerd tegen de gevolgen van Ongelukken voor onderstaande "^|5Q| RECLAMEKOLOM, Onze prijzen zijn per pond: Nieuwstijdingen. Uitgevers: Firma H. BRANDENBURGS Ged. Poortezijlen, - Hoek KleiflZOfld Sneek. TELEFOON No. 150. Ingezonden. Behangerij-Stoffeerderij. Preanger 85 ets. Java 75 Kwaliteit B 65 No. 1 62 Verschijnt Dinsdags- en Vrijdagsavonds. No« 51n Zaterdag 25 Maart 1916» 32e JaargangB bedragen. (Risico gedekt door de Hollandsche Algemeene Verzekeringsbank te Schiedam.) bij“8ef20()O f K0 HanTV™, f 75 bij verlies fCA Invaliditeit. 1 V V Overlijden. J of Oog. van een Du i m. f Jv Wijsvinger. bij verlies van een Duim. bij verlies van elke andere Vinger. J. A. HUIZINGA, Groningen. 8 8 0 15 10 4 K) 0 .0 10 15 •0 o '5 ANNEX De Kamer van Koophandel ie Sneek en de aanhangige spoorplannen. 0 >0 !5 5 H 25» i0 7 O 7 6 !75 X Spoorweg in de Zuid-West hoek. logica J» R. GORTER. >r alle 8 ct. bij- Overlijdeii. (Buiten verantwoordelijkheid der redactie.) •n - Gebruikt uw gezond verstand. Zullen de Pink Pillen mij genezen Dat is de vraag die vele zieken zich doen wanneer zij talrijke getuigschriften van genezingen voor zich hebben, die door dat goede genees middel verkregen zijn en iederen dag in de kranten worden vermeld. Zieken, gebruikt uw gezond verstand. Er bestaat geen reden waarom de Pink Pillen u niet genezen, terwijl zij reeds duizenden zieken met dezelfde kwalen’’’aenezen hebben. Men mag dus niet twijfelen. Aan de bloedarmen, aan hen wier krachten uitgeput zijn, geven wij heden kennis van de genezing van Mej. Marie Jameton, bruineerster, wonende te Lyon (Frankrijk), 24, rue du Doyenné. Dit jonge meisje schrijft „Erg vermoeid door den groei, had ik zware bloedarmoede gekregen en verviel met den dag. Ik leed veel aan schele hoofdpijnen en zenuwpijnen.“"Na^'versterkende middelen zonder succes beproefd te hebben, heb ik den raad gevolgd de Pink Pillen te gebruiken. Zij hebbenr een wonderdadige uitwerking ge had en mij in weinig tijd een uitmuntende ge zondheid doen weervinden.’- Nu moet gij wel hierop letten: Wij kennen de waarde der echte Pink Pillen en wij zijn overtuigd dat zij u genezen kunnen. Wij weten ook dat de namaaksels der Pink Pillen nooit iemand genezen hebben. Verlangt dus de echte Pink Pillen die in alle goede apothe ken te koop zijn en weigert alles wat men u als even goed wil voorstellen. De Pink Pillen zijn verkrijgbaar rif 1.75 per doos en f 0 per zes doozen bij het Hoofddepöt der Pink Pillen, Dacostakade 15, Amsterdam. Voor Sneek en Omstreken bij de Erven Joh. W. Meijer en fa. B. Meindersma te Sneek en bij alle goede Apotheken en Drogisterijen. STAVOREN. Bjj de alhier vanwege het waterschap „Hemelumer Oldephaert a. a.” gehouden grasverpachting zjjn ongewoon in staat te stellen voorschotten van geljjke bedragen te verleenen aan „de Woningstich ting" in die gemeente, ten behoeve van hare plannen en wel een voorschot: a. van ten hoogste f515, voor den aankoop van grond, en b. een voorschot van ten hoogste f18,868, voor den bouw van 8 woningen te Wondeend. De abonnementsprijzen der dagbladen. Eergisteren heeft de buitengew. algemeene vergadering van de vereeniging van uitge vers van dagbladen „De Nederlansche Dag bladpers” een resolutie aangenomen, waarin zg verklaart, dat de voortdurende stjjging van den prjjs van het papier een verhoo- ging van de abonnementsprijzen der dagbla den noodzakelgk maakt. hooge pr jjzen besteed. In het geheel bedroeg de pachtsom f 3340 tegen f 2042 in het vo rige jaar. De Nieuwlanderdjjk onder Hindeloopen spande de kroon. De opbrengst hiervan be droeg f813 tegen f364.50 bg de vorige verhuring. Scharren met weidrecht voor 1 koe of 2 pinken tot 1 November deden tot f88, halve scharren met weidrecht tot 15 Juli f 60 Verbetering der volkshuisvesting in Wljmbrltseradeel. Bjj Kon. besluit zjjn aan de gemeente Wgmbritseradeel verleend voorschotten uit ’s rgks kas, ten einde genoemde gemeente, aangewezen richting. Zfi snijdt een der met pen (Oudega, Nijega en Kolderwolde met ruim 1000 z.) met één of meer gelegenheden tot aan sluiting op een afstand van 20 tot 30 minu ten, alsmede Harich en Hemelum metonmid- delljjke verbinding, heeten bij de Kamer niet aangesloten. Het behoeft natuurljjk geen be toog, dat de gem. raden er anders over dach ten en mitsdien een zoo belangrijk subsidie voteerden, als boven genoemd werd. De ge projecteerde Ijjn loopt op een evenwgdigen af stand van die dorpen, alle even welvarend, en doet dus beide gemeenten gelijkelijk recht. Hoe men ten opzichte daarvan kan schrjjven als van de minst in cultuur gebrachte gedeelten, is mij wederom een raadsel. Voor het vreemdelingenverkeer is, het de ABONNEMENTS-PR1J8 Per jaar fl.50, franco per post fX—buitenland f5.— Afzonderlijke nummers 3 cent. AJDVBHTHNT1B-PRIJS 1—5 regels 35 cent, elke regel meer 6 cent. Bij abonnement belangrijke korting. Ingezonden Mededeelingen 10 cent per regel. NIEUWE SNEEKER COURANT Mijnheer de Redacteur Het verslag van genoemde Kamer in ver band met genoemd onderwerp, in extenso in verschillende bladen gepubliceerd, kenneljjk met het doel om stemming te maken, noopt mij cenige kantteekeningen daarop te maken. Hoe wel overigens een interne aangelegenheid, heeft de publicatie haar tot een publiek eigendom gemaakt en critiek toegelaten. -lo. De tramplannen zijn voorloopig aan kant geschoven zegt de Kamer. Nu is voorloopig ongetwijfeld een rekbaar begrip, maar in die mate als de Kamer wil, was het mij niet bekend. In 1900 namen de hh. Beversen en v. Heurn, ingenieurs te's Hage het initiatief voor een tramlijn Stavoren via GaasterlandSneek. In 1905 gaven zij door een aanvraag aan de Staten van Friesland om vernieuwing van de subsidiegarantie nog een teeken van leven. Sinds dien niet meer trou wens beide hoeren zijn intusschen al overleden. Het is ook niet bekend, dat naderhand nieu we serieuze (technische) tramplannen zgn ont worpen. Wel misschien plannen, opgemaakt aan de koffietafel, maar daarvoor is nimmer de medewerking der gem. besturen gevraagd. In hoever de Kamer nu nog kan spreken van „voorloopig aan kant geschoven” is mij een raadsel. Die woorden geven bovendien den indruk, alsof Sneek en hare belangen miskend en genegeerd worden. Ieder, die de geschie denis van de vroegere tramplannen heeft me degemaakt, zal zich herinneren, hoe juist ze kere vasthoudendheid door één gemeente, tot uitstel en afstel heeft geleid. Bedoelt de Kamer zich zelf of ande ren te misleiden? 2o. Opvallend is, hoe dit tracé getrokken is langs de minst bevolkte en minst in cultuur gebrachte gedeelten van den Z. W. hoektus schen Balk en Koudurn door een bijna onbe woonde streekverschillende plaatsen, ook He- melum heeten van verbinding uitgesloten. Al dus de K. v. K. Nu hebben de gem. Gaasterland en Hem. Old. en Noordw. respectievelijk f 125.000 en f 60.000 toegezegd. Alleen om Balk en Kou- dum Dat ware toch voor eerie bevolking van ongeveer 1300 en 1600 zielen wel wat al te rojjaal tegenover f 185.000 van Sneek. Totaal gemis aan locale bekendheid kan alleen de Ka mer hebben doen spreken, gelijk zij deed. Oudemirdum (637 zielen)Nijemirdum (540 z.) Mirns (n Bakhuizen, (1100 z.) en de Wouddor- natuurschoon rijk bedeelde streken van Gaas terland. Het oordeel van de Kamer berust mitsdien geheel op onkunde of dwaling. 3o. De Kamer spreekt als haar oordeel uit, dat de ontwerpen niet zijn in het belang van Sneek, noch in dat van het grootst gedeelte van den Z. W. hoek, voorts dat de rentabiliteit niet vaststaat en ten slotte dat de plannen dienen tot bevoordeeling van Heeg, Woudeend en Balk. Nu zou men denken, dat de Kamer advi seerde voor dergelijke plannen in het geheel geen subsidie te verleenen; wat met het oog op plannen, niet in het. belang van Sneek en ter bevoordeeling van dorpen in andere ge meenten, rationeel zou zijn. Maar neen, zjj stelt voor, het subsidie tot het hoogst nood zakelijke te beperken. Ben ik te hard, als ik zeg, dat zij totaal gebrek aan logica ver raadt Nu is de K. v. K. meer een college van advies. In hoeverre de eigenschappen, als waarop de boven gespatieerde woorden wijzen, haar tot een betrouwbare vraagbaak op het gebied van verkeersmiddelen maken, laat ik gaarne aan anderen ter beoordeeling over. Maar indien zij ten opzichte van de gemeente Sneek op de vroegere tramplannen haar in vloed heeft doen gelden op een wijze als thans geschiedt, dan kan men eenigszins beoordeelen hoe zij meent de belangen van Sneek te moe ten dienen. Het is zeer de vraag of een subsidie van Sneek ten bedrage van f 185000 tegenover f125.000 van Wymbritseradeel, gelijk bedrag van Gaasterland en f60.000 van Hem. Qld. en Noordwolde, niet beneden den norm bljjft. Gedachtig aan de vroegere mislukking heeft men tegenover Sneek misschien niet al te prin cipieel willen zijn. Staat intusschen die ge meente het gevraagde subsidie niet toe, de an dere gemeenten zullen voor een tweede ver- hooging niet te vinden zijn. Nu reeds is het door de voorstanders van het locaalspoor uit gesproken, dat zij voortaan tegen elke verhoo- ging van het subsidie zullen stemmen. Na tuurlijk ziet men in de andere gemeenten ook op de eigen belangen, m. n. op het locaal ver keer op de hoofdplaats der gemeente, waarmede de geprojecteerde richting rekening houdt. Wat Wijmbritseradeel betreft, wier gemeentehuis te Sneek staat, komt dit verkeersbelang Sneek mooi in' het gevlei. Dat zg bovendien streken aansluit, waar de tuinbouw ernstig onderno men wordt en telkens uitbreiding ondergaat, die, op initiatief van Koudurn en met belang stellende medewerking van het Gem. bestuur, op de Sneeker veiling een afzetgebied heeft gevonden, zie, daarvoor heeft de K. v« K. geen oog. Ze maakt zich wel bezorgd over de rentabi liteit. der fxploitatie, en stelt daartegenover de tram als ideaal, hoewel een tram in den tegenwoordigen tijd met zgn behoefte aan snel verkeer, heelemaal geen ideaal meer is. Wie van de door haar bedoelde tram de exploitant moet zgn, nu de H. IJ. S. M. zich daarvoor excuseert, is mij niet duidelijk. De Mij. tot expl. van S. S. misschien? Dan gaat het op Heerenveen aan, of op Steenwijk over Lem met, tot voeding van haar eigen lijnen. De af stand tusschen Gaasterland en St. Nicolaasga is kort. Die verbinding kost slechts weinig moeite. En al begeert de Z. W. hoek voorals nog die verbinding niet, omdat handel en ver keer zich richten op Sneek, de richting op Heerenveen zou daarin verandering kunnen brengen. Althans het groote verkeer van uit den Z. W.-hoek zou direct Sneek als schakel loslaten. Kwam de verbinding met Heerenveen tot stand, een afzonderlijke locaallgn naar Sneek zou voorloopig (in den zin van de K. v. K.) geen kans van slagen hebben. Of de betrokken gemeenten zich daartegenover zoo belangstel- Groote Advertentiën kunnen uiterlijk tot Maandags- en Donderdage- ingebonden worden, kleine tot Dinsdags- en Vrijdags- morgens 10 uur. Woudsend, Tjerkgaast, Sloten, Wijckel, Balk, Sondel, Mirdum, .Mirns, Warns, zooals de plannen B, 0, D deden. Nu ons die echter niet werden voorgelegd, en dus klaarblijkelijk óók aan kant zijn geschoven, en plannen A en E niet zoo in ’t belang van Sneek en den geheelen Zuidwesthoek zjjn als de plannen B, C of D, is het het beste niet vast te houden aan plan E met z’n dure brug, maar in de zaak zoo weinig mogelijk geld te steken en dus op plan A aan te houden.” Iemand, die goed leest, zal hieruit de conclusie trokken Sneek moet den Zuidwesthoek wel helpen, maar nu het slechts een gedeelte van den Zuid westhoek betreft, niet meer geven dan noodig is, dus wel geven en ook wel zoo veel als noodig is. Het zal Koudurn, Balk, Woudsend en Heeg toch zeker onverschillig zijn, of zij via IJlst in Sneek komen of via een brug over de Geeuw!, maar voor Sneek is dit niet onver schillig, gezien de geldelijke extra-bgdrage die van hem wordt gevraagd voor de Geeuwbrug. De heer Krol schrjjft verder „ieder, die de geschiedenis van de vroe gere tramplanijen hoeft medegemaakt, zal zich herinneren hoe juist zekere vasthou dendheid door één gemeente tot uitstel en afstel heeft geleid.” Dit slaat natuurlijk op den ouden eiscfi van Sneek„wel verbinding met den Zuidwest hoek, doch uitsluitend met eindstation aan den Lemmerweg, zonder verbinding met station H. ‘S. M.” Welnu, mijnheer Krol, die oppositie bestaat nog en is het nu niet in de Kamer van Koophandel te waardeeren dat zg verklaart de tramplannen zijn voorloopig aan kant, het zg zoo ’t Grootste gedeelte van den Zuidwest hoek blijft geïsoleerd, 't zij zooEen gedeelte van den Zuidwesthoek kan echter worden ge holpen, welnu, Sneek, help!, maar doe het op de goedkoopste wijze, waardoor het welslagen bevorderd wordt, doe dus afstand van uwen ouden eischeindstation of halte* aan den Lemmerweg. De heer Krol noemt dit gebrek aan en zich zelf en anderen misleiden Vorder valt de heer Krol de zinsnede aan waarin wordt verklaard, dat het tracé getrok ken is door de minst bevolkte en minst in cul tuur gebrachte gedeelten van den Zuidwesthoek. „Totaal gemis aan locale bekendheid,” ver klaart de heer Krol. Gelukkig heb ik een deskundige bij de band, die de Kamer van Koophandel kan verdedi gen, nameljjk de heer Krol zelf. ZEd. deelt immers mede, dat de geprojecteerde lijn loopt op evenwijdigen afstand, 20—30 minuten van de alle even welvarende dorpen (de Mirdumer enz. en de Wouddorpen) ég de met natuur schoon rjjk bedeelde streken van Gaasterland snjjdt. Dus met andere woorden.- de lijn blijft op een afstand van de welvarende dorpen en loopt door de Gaasterlandsche bosschon, waar men slechts de halten „Kippenburg” en „Rijs” aantreft. Welnu, datzelfde zegt de Kamer van Koophandel ook Heerljjk voor Sondel en de Mirdumen om Kippenburg en Rps tot station te hebben, prachtig voor ce Wouddorpen om den trein bjj de Galamadammen te zien rjjden „Voor het vreemdelingenverkeer is het de aangewezen richting”, verklaart de heer Krol dit geloof ik gaarne. Ik ben echter overtuigd, dat de Kamer van Koophandel niet heeft ge weten, dat d i t het doel van de nieuwe Ijjn was Het verdere betoog van den heer Krol had in de pen kunnen blgven, indien hij beter ge lezen had en had begrepen, dat'de Kamer ad viseerde plan A te steunen. Over de rentabiliteit behoeven wij ook nivt te twisten. De Kamer van Koophandel spreekt haar twijfel uit, de heer Krol grondt zgno meening op de gegevens van het verkeer langs de lijnen der N. T. M. -|- het komende vreem delingenverkeer. Welnu, dat „komende” is iels waar de bank niet veel op geeft, beide pat - tjjen zgn het dus wel aardig eens, dat de reu - tabiliteit niet vaststaat. Ten slotte nog het slotwoord van den heer Krol»Wie, die Sneek met haar aanpassings vermogen en energie kent.” De Kamervan Koophandel van Sneek, mgnheer Krol, heeft, door haar advies aan burg, en wetb. van Sne< k, om den ouden Sneeker eisch„geen verbin ding met het spoor, eindstation of halte aan den Lemmerweg”, te laten vallen, bewezen, dat zij „aanpassingsvermogen” in ruime mate bezit. i5 e 0 J2 ct. 17 23 B 17 B 19 10 14 55 ro lend zouden betoonen, als thans het geval is, mag betwijfeld worden. Onder den indruk van de buitengewone welvaart op economisch ge bied had men den moed, zulke belangrijke bedragen toe te zeggen. Het subsidie van Rjjk en provincie zal daaraan geëvenredigd zgn. Voor het N. Fr. locaalspoor gaven de belang hebbende rijke gemeenten slechts f 20.000. Met een provinciaal subsidie van f 180.000 zou, als alle gemeenten toestonden wat bij gemeen accoord billijk werd geoordeeld, de eerste f700.000 volteekend zijn. Geeft het Rijk daarna de verwachte f 700.000, dan blijft slechts f350.000 voor particulier aandeelen- kapitaal over, waarvan de rentabiliteit, met het oog op de gegevens van het verkeer langs de lijnen der Ned. Tramweg Mij. en het ko mend vreemdelingenverkeer spoedig verzekerd is. De Z. W. hoak maakt het achterland van Sneek uit. Alle wegen, te water en te land, richten reeds op Sneek. Van hoeveel belang de ontwikkeling van den Z. W. hoek in dit opzicht voor Sneek kan worden, zou Alkmaar met het oog op Bergen en Egmond aan Zee kunnen getuigen. Met instemming haal ik even aan, wat „Zuidwester” in de Leeuw. Courant van 12 Jan. j.l. schreef: „Sneek is het handelscontrum van den Z. W. hoek. Ja meer nogmet haar ziekenhuis, onderwijsinrichtingen etc., ook diens „Alma Mater”. Sneek is door het spoorwegverkeer in ontwikkeling toegenomen, ten koste van an dere provinciestedenAlle verhoudingen met den Z. W. hoek zullen voor Sneek door deze Ijjn toenemen. Haar goede inrichtingen op allerlei gebied, kost het geen moeite de betrekkingen aan itensiteit te doen winnen „Het gaat hier, misschien voor het laatst,, om een welvarende streek uit haar isolement te verlossen door een locaalspoor met vele voordeelen boven een tram, alsgroote snel heid, toezicht op materiaal en personeel en last not least lagere tarieven, betere en zekerder aansluiting.” Dat plaatsen als Heeg, Woudsend en Balk zich zouden kunnen ontwikkelen ten koste, in plaats van ten voordeele vaii Sneek, is niet aannemeljjk. In de Economie is wetenschap pelijk vastgestald, dat de trek naar de groote centra, waar de vruchten van wetenschap en kunst zooveel beter te genieten zijn, niet is tegen te houden. Wie, die Sneek met haar aanpassingsver mogen en energie kent, heeft daarvan andere verwachtingen Koudurn, den 20 Maart 1916. J. KROL. D« Kamer van Koophandel en Fabrieken te Sneek en de aanhangige spoorplannen. De heer J. Krol valt het rapport van de Kamer van Koophandel te Sneek aan burg, en weth. van genoemde gemeente uitgebracht aan en ik veroorloof mjj hem nader in te lich ten. Hoewel lid van de Kamer van Koop handel moet ik allereerst verklaren, dat! ik niet in die kwaliteit schrjjf. Wij beginnen met de „voorloopig aan kant geschoven tramplannen”? „Voorloopig is een zeer rekbaar begrip” verklaart de heer Krol. Welnu, dat vindt de Kamer klaarblijkelijk ook. Daar dus de „zeer rekbaar voorloopige” tramplannen aan kant zijn geschoven, die den geheelen Zuid westhoek zouden kunnen omvat ten (deze verduideljjkende zinsnede slaat de heer Krol over), brengt de Kamer advies uit over de plannen A en E. Plan A loopt van Koudurn over Galamadammen voorbij Rijs en Kippenburg, tusschen Harich en Balk door naar Woudsend, om via Heeg bjj IJlst op de ljjn der H. S. M. te komen. Plan E buigt bij Osingahuizen naar het oosten, passeert de dorpen Hommerts en Jut- rijp, komt dan bjj stopplaats „SneekLemmer weg” en gaat van daar met een brug over de Geeuw naar station Sneek H. S. M. Het laatste plan, E dus, kost Sneek, dooi de Geeuwbrug, een anderhalf honderdduizend gulden meer. Hot was klaarblijkelijk alleen het doel van burg, en weth. van Sneek om aan de Kamer advies te vragen of deze meerde re uit gave gewettigd is. „Welnu”, zegt de Kamer, „zoowel voor Sneek als voor den Zuidwesthoek zou d i e verbinding het mooiste zgn, die de geheele streek omsluit, dus Jutrijp, Hommerts, Heeg, SNEEK. Tot onderwijzer aan den cursus tot opleiding van turnleiders in de pro vincie Friesland is o. a. benoemd de heer J. d. Werf alhier. Zitting van Woensdag 22 Meart 1916. VONNISSEN In de zitting van 15 Maart hebben te rechtgestaan Een 16 jarige jongen te Hommerts, we gens diefstal van een koperen emmertje, toebehoorende aan A. de Jager aldaar. Beklaagde zal terbeschikking der regeering worden gesteld, zonder toepassing van straf. Een 15 jarige jongen te Hommerts, we gens diefstal van een hoeveelheid lood, van het dak der bjjzondere school aldaar. Von nis gewezen aïs in de vorige zaak. Siebren G., 62-jarig kofiiehuishouder te Workum, wegens het niet voldoen aan een vordering der politie aldaar. Geëischt f 20 boete of 10 dagen hechtenis en tot die straf veroordeeld.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1916 | | pagina 1