f2000 ik. SNEEKER COURANT (67ste Jaargang) en WYMBRITSERADEEL (14de Jaargang) I No. 52. Woensdag 29 Maart 1916. 32e Jaargang. Officieel Orgaan der Gemeente Sneek. RECLAMEKOLOM. Nieuwstijdingen. >0. Uitgevers: Firma H. BRANDENBURGH Ged. Poortezijlen, - Hoek KIeiflZHfld - Sneek. TELEFOON No. 150. Verschijnt Dinsdags- en Vrijdagsavonds. De Abonne’s op dit blad worden op aanvraag Gratis verzekerd tegen de gevolgen van Ongelukken voor onderstaande bedragen. (Risico gedekt door de Hollandsche Algemeene Verzekeringsbank te Schiedam.) F den bevengenoemden Oorlogsnieuws. bij verlies van een Duim. bij verlies van elke andere Vinger. bij O v e r 1 ij d e n. ARIEX 3°. en Donderdags- VrgdagB- Groote Advertentiën kunnen uiterlijk tot Maandags- Zavonds ingezonden worden, kleine tot Dinsdags- en morgens 10 uur. ABONNEMENTS-PRIJS Per jaar fl.50, franco per post fl.buitenland f5. Afzonderlijke nummers 3 cent. ADVEHTBNT1E-FRIJS Bij abonnement belangrijke korting. Ingezonden Mededeelingen 10 cent per regel. De Commissaris der Koningin in Fries land heeft voor het tgdvak van 1 April 1916 tot en met 31 Maart 1917 benoemd tot plaatsverv. secretaris van den militie raad en van den keuringsraad in het le district mr. R. Pollema, advo caat en procureur te Sneek. Zaterdag is te Beekbergen in den ouder dom van 69 jaar overleden de heer Ger- bardas Johannes van Bjjlevelt, districts-com- mandant, tevens inspecteur der rgksveld- wacht te Leeuwarden. De >Nieuw Amsterdam”, die 22 dezer van Rotterdam naar New York vertrok, heeft de post op de reede van Deal moeten afgeven. Invaliditeit. I XVU Overlijden. fJU of Oog. 4 4 een D u 1 m. 1 JV Wijsvinger. 1 r kievitsei ge- mevr. Boniteau, 17, Asnières, bij Parijs. 4 o 3 reepjes zink verklaring aan het Ameri- I Reddingschip in de Noordzee. Het stoomschp Atlas, da£ door de regoering eest ont- ,n st. t e n NIEUWE SNEEKER COURANT eenige halfronde gaatjes voorzien van schroef- Tijd van verdriet. Tijd van bloedarmoede. Het tegenwoordige tijdperk is, voor heel veel lieden, een tijdperk van voortdurenden angst. Hge zon men niet angstig zijn over het lot van hen die men lief heeft, wanneer zij alle dagen hun leven op de slachtvelden wagen Het gebrek aan nieuws, de slechte tijdingen, de rouw, bet vooruitzicht van een vernietigde toekomst, dat alles veroorzaakt verdriet, groot verdriet, en verdriet ondermijnt. De bloed, armoede, waaraan al die ondermijnde gestel len blootstaan, heeft inderdaad vrij spel en zal nooit een grooteren bloei gekend hebben. Die verraderlijke en arglistige kwaal moet be streden worden voordat zij u geheel heeft verslagen door u al uwe krachten te ontne men. De behandeling met de Pink Pillen, zoo gemakkelijk te volgen, daar zij bestaat uit het innemen van slechts drie pillen per dag, geeft aan alle bloedarmen de verloren krach ten weer, met den moed en de kracht noodig om de treurigheden der slechte dagen te bo ven te komen. Het is hier de plaats eenige regelen aan te halen van een Fransche dame, mevr. Boniteau, 17, rue du Chemin-Vert, te Asnières, bij Parijs. „Ik leed reeds erg aan bloedarmoede toen de oorlog uitbrak, schrijft deze dame. Mijn man werd gemobiliseerd en vertrok met de eersten. Daardoor verviel ik tot een zwaar verdriet dat mijn kwaal zoo verergerde dat ik 7 kilo's afnam. Ik at niet meer, het leek of mijn maag gesloten was. Ik voelde wel dat, indien men geen middel vond om mijn bloed armoede tot staan te brengen, ik verloren was. Men heeft mij toen uwe Pink Pillen voorge schreven en die hebben mijn kwaal tot staan gebracht. Ik heb spoedig al mijne krachten en mijn .eetlust weergevonden en mijne ongemakken voelen verminderen en verdwijnen. Eindelijk heb ik, wat van veel belang is, een gedeelte van mijn gewicht herwonnen. Ik gevoel mij sterk en opgewekt, mijne zenuwen hinderen mij niet meer De Pink PiUen zijn onovertroffen tegen bloed armoede, bleekzucht, algemeene zwakte, maag pijnen, schele hoofdpijnen, zenuwpijnen, plaat selijke pijnen, zenuwuitputting. De Pink Pillen zijn verkrijgbaar kfl.75 per doos en f 9 per zes doozen bij het Hoofddepót der Pink Pillen, Dacostakade 15, Amsterdam. Voor Sneek en Omstreken bij de Erven Joh. W. Meijer en fa. B. Meindersma te Sneek en bij alle goede Apotheken en Drogisterijen. Krite Snits. Onze Krite weert zich dezen winter braaf. Ze geeft uitvoering na uitvoering en bindt daarmede hare leden aan zich en aan de Friesche zaak. Zondagavond voerde de Geheelonihouders- tooneelclub „For yens neiste” voor haar op „Libbensstriid" van R. W. Canne. Dat „For Yens Neiste” over uitstekende krach ten beschikt weten weook nu weer heb ben ze zich danig geweerd. Zoo kunnen we ons haast geen beter spel denken dan van Saepke, de Friesche boerin, die tot in de kleinste bijzonderheden voor ons leefde, dank zg de schitterende uitbeel ding. Ook Anke speelde haar zware rol uitstekend en nog moeten we de kleine speelster noemen die de rol van Jan zoo alleraardigst weergaf. Ook de anderen deden hun best: al kon den ze niet allen hun spel tot de hoogte van de genoemden opvoeren. Maar over 't algemeen wa« de vertolking heel goed. „It Pikelfleisfet”, het nog altgd leuke nastukje van Velstra werd aardig en pittig gespeeld en .deed de zaal geregeld schud den van ’t lachen. Alles te zamen genomen was *t een succes en >For Yens Neiste” mag op 4 April, wanneer de beide stukken weer gegeven worden (dan voor de afd. Ned. Ver.) zeker op ’n volle zaal rekenen 15 regels 35 cent, elke regel meer 6 cent. Militie- en keuringsrnad. Kievitseieren. Reedt. Donderdag werd een kievitsei ge vonden onder Suawoude. Vrjjdag werden behalve te Hommerts nog op verschillende is uitgerust als reddingschip in de Noordzee, is gistermorgen naar zee vertrokken. Het is voorzien van draadlooze telegrafie en van al het nöodige voor het verleenen van hulp aan in nood verkeerende schepen en aan schip breukelingen. Het voert behalve de Nederlandsche vlag, als kenteeken van zijn speciale bestemming een oranjevlag met groen kruis aan den voor top, terwijl op beide boorden in witte letters het opschrift „Reddingschip Atlas” is aange bracht, dat des nachts zal worden verlicht. Het schip .zal zich ophouden in de nabjjheid van het lichtschip Noord-Hinder. Er bévindt zich een zeeofficier aan boord, die belast is met de leiding van het redding- werk. Bovendien heeft de regeering besloten één maal per dag de schepen, die zich daartoe aan hielden, tusschen het lichtschip „De Noord- Hinder” en de Engelsche territoriale wateren door sleepbooten en mijnenlichters te doen voorafgaan. In een duikboot. Een Balkan-correspondent van het Berliner Tageblatt heeft een tocht gemaakt in een duik boot en vertelt daarvan Dag en nacht dezelfde zenuwmoordende jacht op den vjjand, waarvan het draadlooze toestel dat 4e booten aan boord hebben, slechts zelden iets betrouwbaars meldt. Weken lang geniet de bemanning geen behoorlijken slaap of> goede voeding Toch maakt men zich ge- woonijjk een verkeerde voorstelling van het leven in een duikboot. Van de vreeselijke hitte, waarvan zooveel verteld is, waarin de mensehen naakt tusschen de machines loopen, merkt men niets. In den winter heerscht zelfs hevige koude in de boot, de koude van het zeewater rondom, die de stalen wanden spoe dig naar het binnenste van de boot geleiden. Ook de lucht wordt eerst na buitengewoon lange vaarten werkelijk slecht en ongeschikt om te'ademen. In het algemeen kan elke duikboot ’s nachts, dus na ten hoogste zestien uren, voor den dag komen en de door ade- ming en uitwaseming der mensehen slecht geworden lucht met zijn zuig- en pomptoestel vervangen. Op langere tochten wordt de lucht door kali-patronon heen geperst, die de kool stof van de met koolzuur overladen atmosfeer vasthóuden. In het ergste is een druk op een kleinen hefboom voldoende. Dan stijgen door buizen met zuurstofflesschen blazen door een klein, met watef half gevuld glas aan den binnenwand van het schip. Een tweede hef boom regelt de hoeveelheid. Men kan deze regelen naar het getal mensehen, die behoefte aan zuurstof hebben. De bemanning kan drie of vier dagen van kunstmatige zuurstof leven. Menige duikbootmatroos, die zich reeds ver loren had gewaand, heeft daardoor het licht van de zon terug gezien. De Tubantla. Het departement van marine deelt mede In twee sloepen, afkomstig van het stoom schip Tubantia, welke door een stoomschip van de, Batavierlijn in zee drjjvende zonder beman ning zjjn aangetroffen en te Rotterdam zijn aangebracht, zijn stukken metaal gevonden, welke ter onderzoek aan de marine zjjn afge staan. De ter onderzoek overgelegde stukken metaal bestaan uit lo. Een stuk S-vornaig gebogen brons, lang circa 250 m.M. en breed circa 85 m.M. dik 5.2-6 m.M.-; 2o. 11 stukjes brons, waarvan op sommige nog een weinig tin 2 stukjes vertind brons, waarin nog draad 4o. 3 reepjes zink en een klein stukje rood koper. Het onderzoek naar de herkomst dezer stuk ken metaal in het torpedo-atelier der marine te Amsterdam ingesteld, heeft het navolgende opgeleverd De kleur van het sub 1 genoemd stuk brons en de vorm doen vermoeden, dat het afkom stig is van «en bronzen luchtkamer van een torpedo. Óp treksterkte werd beproefd een proefstaaf van het grootste stuk brons, 6 cM. lang, door sneden 44.6 mMa. De dulkbootenoorlog» De Duitsche duikbooten zijn weer druk in de weer geweest in de laatste dageneen zes tal schepen hebben zij tot hun slachtoffer ge maakt, waaronder waarschijnlijk een Noorsch en de Engelsche mailboot Sussex, welke van Engeland op Frankrjjk vaart. Aan boord van dit laatste schip waren niet minder dan 350 passagiers, meest Franschen, waarvan er 60 bij de ontploffing én daarna zijn gedood. Onder deze dooden zijn ee* acht tal Amerikanen, zoodat Duitschland wel weer ter verantwoording zal worden geroepen door de Amerikaansche regeering, te meer waarde admiraliteit der Entente békend- maakt dat het schip geheel ongewapend was. Ook is o.a. in den grond geboord het En gelsche stoomschip Englishman van de White Star. Er waren ook Amerikanen aan boord, waarvan er vier worden vermist. Dc Sussex, PARIJS, 25 Maart. Het ministerie van marine maakt bekend, dat de Sussex getorpe deerd is. De kapitein zag de torpedo ea ma noeuvreerde om haar te ontwijken, doch het schip werd aan den voorsteven getroffen. PARIJS, 25 Maart. Samuel Bemis, een van de passagiers van do Sussex, vertelde „Ik bevond mjj bij mooi, helder weer op dek, toen ik een torpedo naar het schip zag komén. Het spoor was duidelijk te zien, zon der dat er een vergissing in hot spel kon zijn. Op het oogenblik, dat zjj het schip trof, had er een geweldige ontploffing plaats. Vele per sonen werden in het water geslingerd. Eenigen werden voor mjjn oogen gedood. Vlotten en sloepen werden neergelaten. Ik klom op een vlotrondom mij verdronken er mensehen. Een reddingsboot pikte mij op. Veje personen wer den gewond.” Bemis heeft een verklaring aan het Ameri kaansche gezantschap afgelegd. De eerste neergelaten boot van de Sussex sloeg door de een of andere oorzaak om. Bijna alle passagiers en de bemanning werden gered. Eenige passagiers, voornameljjk vrouwen, wer den uit het water opgepikt, toen de booten rondroeiden. De waterdichte schotten van werkten goed. Om 11 uur ’s avonds, na 8 uur naargeestig wachten, daagde de trailer Marie Thérèse uit Boulogne op en nam bijna alle passagiers aan boord. Een weinig later werden de overigen overgenomen door een Engelsch schip, terwijl een derde vaartuig de Sussex naar Boulogne sleepte. Het is opmerkeljjk, dat de ketels van de Sussex na de ontploffing voort bleven werken en het electrisch licht aanhielden, dat de pas sagiers hielp opmonteren, terwijl zjj op red ding wachtten. LONDEN, 26 Maart. Er wordt bevestigd, dat er 25 Amerikanen aan boord van do Sus sex waren, waarvan er nog 8 worden vermist. ,Het is vrijwel zeker dat een man en twee meisjes zjjn gedood ®f verdronken. Het totaal verlies aan menschenlevens is nog onzeker, doch bedraagt blijkbaar omstreeks 50. Drie gewonde passagiers van de Sussex zjjn heden in bet hospitaal te Dover overleden. Nog 12 zwaar gewonde passagiers bevinden zich in het hospitaal. PARIJS, 26 Maart. De Fransche bladen wjj- den lange artikelen aan de torpedeering van de Engelsche paketboot Sussex in het Kanaal. Alle passagiers zjjn het er over eens dat de torpedeering buiten twjjfel vast staat. De ont ploffing en het begin van paniek, dat zich on der de passagiers voordeed, hebben slachtof fers gemaakt. Men schat hun aantal op 50 Onder de geredde passagiers zjjn 36 Engel- schen, 28 Franschen, 21 Italianen, 12 Ameri kanen, 45 Belgen, 6 Spanjaarden en 2 Russen, waarvan een gedeelte naar Boulogne, een an der deel naar Engeland is gebracht. Men verwacht dat de Duitschers dezen nieu wen aanslag zullen ontkennen, zoo goed als zjj het de andere hebben gedaan. Doch de bewjjzen van hun vorantwoordeijjkheid voor déze daad zjjn onwederlegbaar. Uit Dover wordt gemeld dat de Amerika nen een grenzenlooze verontwaardiging aan den dag leggen. Zoo ook de Amerikanen, die te Boulogne zijn ontscheept en gisteren te Parijs aankwamen. Die verontwaardiging is overigens reeds door de Amerikaansche bla den vertolkt. De Sussex was niet gewapend. LONDEN, 25 Maart. De stoomvaartmaat schappij White Star deelt mede, dat 3 officie ren en 33 man van het stoomschip English man zjjn ontscheept. Er moeten nog 60 gered zjjn. „De „Greif” boorde, zoo luidt de Duit sche mededeéling in den loop van dit gevecht oen Engelschen kruiser van ongeveer 15000 ton door een torpedo-schot in den grond en daarna liet de bemanning van de „Greif” dit schip zelf in den lucht springen. Van de bemanning zjjn ongeveer 150 man, wier namen nog niet bekend zjjn, in Engel sche krjjgsgevangenschap geraakt. Zij worden door de Engelschen, die over het gebeurde het strengste stilzwjjgen bewaren, van alle verkeer met de buitenwereld afgesloten. Te dezer zake worden maatregelen genomen”. De Engelschen melden dat dit gevecht in derdaad heeft plaats gehad op 29 Februari en de Admiraliteit, nu haar blijkt dat de vijand reeds is ingelieht, geen reden heeft om verder te zwijgen. De hulpkruiser Alcantara (15000 ton) ontmoette de Duitsche hulpkruiser Greif (vermoedelijk 1100 ton), die onder Noorsche kleuren voer. Een gevecht onstond waarbjj de Greif door een kanonschot, de Alcantara door een torpedo verloren ging. Van de 300 man aan boord van de Greif worden 5 officieren en TJ5 man door de Engelsche torpedojagers ge red, terwijl zij zelve 5 officieren en 69 man verloren. Totale belasting 2920 K.G.per mM! 65.5 K.G.Rek 3| mM. dus 5.8 pet. De zeer hooge treksterkte versterkt het ver moeden, dat het brons afkomstig is van een luchtkamer van een torpedo. Hierbij wordt opgemerkt, dat, voor zoover bekend, slechts enkele soorten torpedo’s van ouderen datum bestaan, welke van bronzen luchtkamers zjjn voorzien. ■Van de herkomst der overige' stukken is niets met zekerheid vast te stellen. Reuter seint uit Londen: In verband met de door Reuter overgeseinde mededeeling van het Nederlandsche departe ment van marine heeft de secretaris van de Admiraliteit een verklaring uitgegeven, waarin hij zegt, dat de aandacht diept te worden ge vestigd op de volgende feiten lel Gedurende dezen oorlog zjjn 6 Duitsche bronzen torpedo’s in volledigen staat in de Noordzee en het Kanaal opgevischt. 2e. De opgegeven afmetingen, do van schroef draad voorziene gaatjes en de treksterkte wijzen er alle op, dat het gevonden metaal deel uit maakte van do luchtkamer van een bronzen torpedo. 3e. Geen enkel deel van een Fransche of Engelsche torpedo of mijn bestaat uit metaal van deze afmeting, dikte #f sterkte. 4e. Voor zoover wg kunnen nagaan, is in olk geval (óen uitgezonderd), waarin een schip is getorpedeerd door de Duitschers, een bron zen torpedo gebruikt. plaatsen eieren gevonden. SCHARNEGOUTUM. Bjj de Ger. Kerk alhier is beroepen Ds. N. Postema te Bellen. G. J. van Bljlevelt. f Friesche Bond van Handelsrelzlgers en Handelsagentan. Te Leeuwarden is de algemeene verga dering gehouden van den bevengenoemden bond. Het aantal leden is 63. Het batig saldo bedroeg fl64.101/a Inplaats van den heer Kelderman, die Leeuwarden gaat verlaten werd tot bestuurslid benoemd de heer F. Treu. Verpleging behoeftige krankzinnigen. Ged. St. van Friesland stellen aan de Staten voor aan het krankzinnigengesticht te Franeker en het Centraal bestuur van de Ver. tot Chr. verzorging van Krankzin nigen een duurtetoeslag van 7 et. per dag en per voor rekening der provincie enjge- meenten verpleegde krankzinnigen te' ver- leentn. In ’t geheel worden naar raming ver pleegd 455 patiënten (330 (e Franeker en 125 in de gestichten der Vereeniging), zoo dat de geheeie toeslag voor 1916 zal be dragen f 11.657.10. Daarvan betalen dus de provincie en de gezamenlijke gemeenten elk de helft. Friesch Museum. De ledenvergadering van het Friesch Ge nootschap van Geschied-, Oudheid- en Taal kunde te Leeuwarden heeft eenige voorstel len tot wetswijziging aangenomen, betreffen de het beheer van het Friesch Museum. Dientengevolge kan thans gedongen worden naar de betrekking van directeur van het Friesch Museum, ter voorziening in de ba- heersvaegture, ontstaan door het aftreden van mr. P. C. J. A. Boeles. Ds Watersnood. Op de Willemsiuizen bg Amsterdam woei Vrgdag de blauwe vlag met het woord; spuien! Bg da doorbraakplaatsen te Uitdam, Kat- woude en uit het Waterlandsche huis te Monnikendam wappert de driekleurde nood- dgken zgn klaar 1 Een belangrijk stuk werk is thans achter den rug, het is eerder gereed gekomen dan bepaald was, waardoor de aannemersfirma Blanken voort en Van Haitum een belang rijke premie verdiend heeft, aldus het „Hdbl.”. De nieuwe dgk wordt 1 M. hooger dan de oude. Nedsrlandsch sohlp gezonken. Bg dc directie van de Scheepvaart- en Steenkolen-maatschappg te Rotterdam is be richt ontvangen, dat de kapitein en de bemanning van de >Duiveland” te Sheer- ness aan land zgn gebracht. Het vermoeden ligt voor de hand, dat het schip gezonken is. De »Duiveland” was in ballast op weg van Londen naar Sun derland. Het schip meet 1299 ton bruto. Engeland en onze mail. de Sussex De Greif. na de zoo geslaagde nieuwe kaper uitge- sche blokkade linie te breken en de koopvaardjj der Entente zooveel mogelijk sebadete doen. Dit maal is dit schip, de Greif, echter reeds voor het kon gaan kapen gesnapt door de Engelsche hulpkruiser Alcantara en bg het gevecht dat tusschen beide schepen ontstond zgn ze beide naar dan kelder gegaan. Uit de bjjzonderheden blijkt dat de Alcan tara een veel grooter schip dan de Greif was, doch dat het waarschijnljjk in bewapening niet was opgewassen tegen den tegenstander. Ook de Möwe voerde geschut, veel grooter dau men aan boord van een kaper zou verwachten. De Duitschers zullen wel weer nieuWe sche pen uitrusten om door de blokkade te breken, ofschoon zij bij het niet slagen van de door braak een betrekkeljjk groot aantal mannen verliezen. Immers de bemanning dezer sche pen moet groot zjjn om de prjjsgemaakte sche pen van prjjsbemanningen te voorzien en. voor- zoover die er zich voor leenen weder in ie richten voor nieuwe Duitsche hulpkruisers. Want dit is vooral het groote gevaar voor de koopvaardjj der Entente, dat een eenmaal op de Oceaan zwervende Duitsche kaper, moeiljjk is te vinden en de tocht productiever tracht te maken door veroverde mailbooten van ka nonnen te voorzien, waarvan hij er eenige in reserve meevoert, en dezen weer tot Duitsche hulpkruisers fabriceert. -Het zeegevecht heeft volgens officieele Duit sche mededeeling op 29 Februari plaats ge had in het noordelijk gedeelte van de Noord zee. De Duitschers hadden tocht van de Möwe een rust om daarmee te trachten door de Engel- der Entente zooveel

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1916 | | pagina 1