De ondergang van de Lützow. I F RECLAMEK010» i. V FIRMA II. BRANDENBURG» SNEEKER COURANT en WYMBRITSERADEEL annex Nieuwstijdingen. Officieel Orgaan der Gemeente Sneek. 33e Jaargang 74. )- 1 'P l). e- i t- g- 1 ef- 18- A, Woensdag 13 Juni 1917 Vercbijnt DINSDAGS en VRIJDAGSAVONDS Uitsevera J 1 1 Aan het i i i i 5 1 een De 3 toehoor- kruisers en vijf torpedovernielers iD was bezweken, ll n- a I 8 1 5. e- in om niet door eigen vuur getroffen te wórden. t t t Bero.epen bij te Warns ds. Rookverbod. De gemeenteraad van 'Bolsward heeft een verordening vastgesteld, waarin wordt.verbo den om aan kinderen beneden 14 jaar tabak, j r t r de Doops- P. Ens* te t 1 l, 0 9, ie 8 ,a t. n »t ;e 9> n n. V. r 0 e n •t Ridderkerk is beroepen ds. J. P. Klaarhamer alhier. MOLKWERUM, il Juni. Ged. Staten van Friesland hebben benoemd tot buitengewoon opzichter bij het maken van het kanaal van de Koevorde naar de Groote Brekken den heer G. C. Schultze alhier. WOMMELS, 9 Juni. Bij de Geref. Kerk te Verdronken. Te Amsterdam is bij het zwemmen aan de Javakade de 22-jarige .Ph. B. verdronken. Te Buggenum is de korporaal J. van het de tachement aldaar bij het baden in de Maas ver dronken. Het 5-jarig dochtertje van den heer H. te Waddinxveen is in de Gouwe geraakt en ver dronken. dezen verkoop, omdat hij een groot deel van het eigendom van zijn broer indertijd had over genomen. 't Is een proces geworden, dat dezer dagen in 't voordeel van den heer Van Hoboken van Cortgene is beslist. Hij werd in zoover in ’t gelijk gesteld, dat hij als eigenaar wordt er kend van meer dan van het terrein, zoo- dat hij thans de helft van het geheele terrein als zijn eigendom kan opvorderen. De erven J. van Hoboken zijn veroordeeld om tot scheiding en deeling over te gaan en ook om de kosten van het proces te dragen. De Eemdijk getorpedeerd. Te Rotterdam is bericht ontvangen, dat het stoomschip Eemdijk van Solleveld, v. d. Meer en van Hattum’s stoomvaartmaatschappij ge torpedeerd en gezonken is. Een boot met den kapitein en 11 man is geland op de Shetlands- eilanden; dé andere boot was bij het afzenden van het bericht nog niet terecht. Gered zijn met kapitein Swart de volgende leden van de bemanning: Hensen, Lageveen, Kat, Bruinsma, Synit, Rienks, Vink, Edenburg, Johnson, Dor en v. d. Wal. De Eemdijk, een schip van 3048 bruto regis terton, is ongeveer een jaar geleden, tegelijk met de Rijndijk getorpedeerd, maar toen drij vende gebleven. Het stoomschip was ditmaal op de thuisreis van Amerika; de lading bestond uit ongeveer 5000 ton rogge, haver en mais, alles bestemd voor de Nederlandsche regeering. Telegrafisch bericht is ontvangen, dat ook de andere boot, waarin zich de eerste officier en 10 man vani de Eemdijk bevonden, behou den te Baltasound op de Shetlands-eilanden is aangekomen. De geheele equipage is nu be houden aangekomen. Onweer. Tijdens een kort onweer waren eenige mili tairen van het garnizoen Assen op de Baggel- huizen aan het oefenen. Door een bliksem straal sloegen 22 militairen tegen den grond; een hunner was door den bliksem getroffen en onmiddellijk dood. Een belangrijke erfenis. Midden in het hart der nieuwe stad Rotter dam ligt een prachtig open terrein, niet min der dan 50 Hectaren groot, waarop zoo mid den tusschen de bebouwde kom, heel vreed zaam, de koeien glazen. Dit land heeft na tuurlijk een groote waarde als bouwterrein, en toen nu verleden jaar de heer J. van Ho boken, aan wie een groot deel van het be wuste terrein toebehoorde, stierf, verkochten zijn erven spoedig daarop hun vermeend eigen dom,, ongeveer 30 H.A. van de 50, aan een bou- werscombinatie, die er den prijs van twee mil- lioen voor betaalde. Maar nauwelijks had het bericht van den verkoop in de dagbladen gestaan, of een broer van den overledene, de heer A. van Hoboken van Cortgene, betwistte de wettigheid van De opening der Staten-Generaal. Ofschoon hieromtrent nog niets definitiefs is vastgesteld, zal toch, naar verluidt, de nieu we bijeenkomst der Staten-Generaal op 28 Juni a.s. in vereenigde vergadering, zeer ver moedelijk niet door ,een commissie vanwege de Koningin, maar door H. M. in persoon worden geopend, in verband waarmede deze vergade ring thans zal gehouden worden in de Ridder zaal. ten ge-1 overlaat, waardoor dit brood zeer spoedig te bieden of op andere wijze te door bederf niet meer voor menschelijk voed sel geschikt is. Het hoofdbestuur verzoekt den minister, onverwijld maatregelen te nemen. De spoorwegtrust. Naar de Tijd verneemt, bereiden de spoor- weg-maatschappijen het reizend publiek nog een verrassing. Met ingang van 1 Juli n.l. zullen bij de S. S. de treinen genummerd tot en met 199 en bij de H. IJ. S. M. de -trei nen genummerd tot en met 299, geen rijwie len vervoeren, anders dan tegen betaling van een gulden per rijwiel, ongeacht den afstand. Voor zoover we hebben kunnen nagaan, be treft deze verhooging hoofdzakelijk de snel treinen. NIEUWE SNEEKER COURANT Sneek Telefoon No. 150. drie Duitsche booten bleven rustig liggen en hunne bemanning nam allen, die zij kon grij pen, aan boord, onverschillig of zij door de Engelschen werden beschoten. Ter bescher ming werd veel stoom uitgelaten, zoodat zij in een wolk van damp schuil gingen. De munitie der drie booten was verbruikt, slechts één daarvan had nog één torpedo aan boord, die met de meeste behoedzaamheid in de lanceer- buis werd gestoken. Nauwkeurig wordt de af stand gemeten. Nu commandeert de kapitein: „vuur”! en als een dolfijn schiet de torpedo door het donkere water. In spanning werd aan boord de uitwerking gadegeslagen. Aan de overzijde heeft een ont ploffing plaats. Een kleine kruiser is geraakt en daarbij moet de munitiekamer zijn getrof fen, want een tweede ontploffing volgt en de kruiser vliegt in de lucht. De andere vijande lijke schepen, niet wetende welke macht te genover hen ligt, trekken terug en nu zijn de drie Duitsche booten gered”. Na het gehouden appèl bleken er van de Lützow 1003 overlevenden te zijn, 597 man hadden hun leven in den slag gelaten. Abonnement: per jaar f2. fr. p. post f2.50. Losse Nos. 5 et. Advertentlën 15 reg. f0.35; verder per regel 6 cent. Bij Abon nement belangrgke korting. Onze Abonné’s hebben recht op gra tis Verzekering tegen Ongelukken Geen belangstelling. HEERENVEEN, 10 Juni. Gisteravond zou de heer Rijsewijk, candidaat voor de Tweede Ka mer in dit district, in een openbare vergade ring spreken. Er waren slechts.... defs en de heer R. trad niet op. •WARNS, 11 Juni, gezinde gemeente I Zwartsluis. En het gelukt door handig manoeuvreeren, hoewel daarbij de Lützow wederom zwaar Prins Hendrik en de padvinders. In verband met de Koninklijke goedkeuring der statuten van de afdeeling Leeuwarden der padvinders hield Maandag te Leeuwarden de ze afdeeling een vergadering onder leiding van Prins Hendrik. Deze kwam aldaar met den trein van 11 uur 7 aan. De Prins opende de vergadering met een woord van welkom en zette het doel der bij eenkomst uiteen, de bevordering van de pad vinderij als een algemeene nationale bewe ging, welke beoogt het ernstige streven van de Nederlandsche jongens flinke staatsburgers te maken. Nu een algeheele reorganisatie heeft plaats gehad van de vereeniging, wordt het oogen- blik gekomen geacht om ook de afdeeling Leeuwarden tot meerderen bloei te brengen. De vèrgadering werd ook bijgewoond door den burgemeester en den districts-conjmissaris N. P. V. in Friesland de heer G. Haitsma Mu- lier, burgemeester van Sloten. Op voorstel van den Prins werd het bestuur uitgebreid met de volgende heeren: R. Buis man, L. Bogtstra, mr. M. E. Hepkema,,H. W. Sonnega W. Czn. en luitenant- van Hilten. De aanwezige# verklaarden te willen me dewerken de afdeeling toj*grooten bloei te brengen. Na afloop der vergadering begaf de Prins zich naar de woning van den Commissaris der Koningin, waar de lunch werd gebruikt. ’s Middags half drie werd ten huize van den Commissaris eene vergadering gehouden van eenige genoodigdën en een financieele commis sie ingesteld, bestaande uit de heeren R. Buisman, voorzitter, Hannema (Harlingen), luitenan^ de Vos, mr. P. C. Andreae (Sneek), van Slooten, Wegener, Sleeswijk (Lemmer), Plet (Heerenveen) en G. Haitsma Mulier (Slo ten), terwijl de heer H. W. Sonnega het secre- taris-penningmeesterschap op zich heeft geno men. De commissie zal trachten de financiën van de padvinders in Friesland te versterken. ’s Namiddags verliet de Prins Leeuwarden. Het Friesch en de Katholieken.. Er is thans definitief tol stand gekomen „Katholieke Vereeniging ter beoefening en be vordering van de Friesche taal- en letterkun de”. De constitueerende vergadering zal in Augustus te Leeuwarden worden gehouden. In het voorloopig bestuur hebben zitting de hee ren J. J. v. d. Weij, voorz.-sec„ te Amster dam, Joh. Rijpma, 2e voorz., dr. Tinus Brand- sma, T. A. Hettmga en P. Rijnja, penn., Am sterdam. Getorpedeerd. De Prov. Gron. Courant meldt, dat het schoenerschip Cornelia van de Zeevaartmij. Groningen aldaar, op reis van Havre naar Lissabon, in het Engelsche Kanaal getorpe deerd is. De kapitein en de bemanning zijn te Paimpol (Frankrijk) geland. (De schoener Cornelia, groot bruto 170 en netto 137 registerton, werd in 1912 gebouwd). Duitschland en de zeevisscherlj. De concessies door de Duitsche regeering aan de IJmuider Reedersvereeniging gedaan, komen in hoofdzaak hierop neer, dat de IJmui der visschers vrije vischvangst krijgen in het gebied tusschen 54 graden 45 min. Noorder breedte en 58 gr. Noorderbreedte tot aan 3 gr. Oosterlengte, en dat de prijzen van de visch, die aan Duitschland geleverd wordt, de- zelde blijven, uitgezonderd die voor eenige belangrijke vischsoorten, die eenigszins ver hoogd worden. muis naar den kelder. Kapitein Harder be merkte dit door zijn kijker. Hij ziet tanden knarsend toe, onmachtig hulp te verleenen. Hij geeft bevel den steven te wenden, en zich van de gevechtsplaats te verwijderen. Doch ginds op den Engelschen kruiser heeft men dit bemerkt en de Lützow heeft nog geen mijl afgelegd of zij krijgt een salvo van vier 38 c.M. schoten, die een ongeloofelijke uitwerking hebben, want al deze schoten zijn voltreffers. Het electrische licht ging uit, de noodverlich ting werd vernield, de manschappen lagen door den geweldigen schok allen dooreen en overal klonken kreten vol" smart en jammer. Hier en daar flonkerde een zaklantaarn. De lieden, die men in het schijnsel daarvan zag, hadden de gasmaskers opgezet en de.meesten hunner wa ren als met bloed overgoten. Een diep treurig en huiveringwekkend beeld. Het geheele schip was doortrokken van de giftdampen der tref fers en hij, die niet'de tegenwoordigheid van geest bezat om zijn gasmasker voor te doen, was gedoemd door die dampen te stikken. Het duurde een drie kwartier alvorens .de lichtin stallatie weer hersteld was. Nu kon men in vollen omvang waarnemen de schade, die door dat salvo was aangericht. Een der treffers was terecht gekomen in de geveóhtsverbandplaats. In de kamers dier afdeeling waren drie dok toren en vijftien man van den verplegings dienst, benevens een 160 a 180 verwonden. Van al die personen bleven een viertal in leven.. Deze vier werden door de enorme luchtdruk in de aangrenzende afdeeling geslingerd, waar zij bewusteloos bleven liggen, zonder ernstig let sel bekomen te hebben. De doktoren, zoome de het personeel van den verplegingsdienst waren gedood. De afdeeling zelf zag eruit als een rotswand, want geen glad stuk wand was meer aanwezig. De grond was bezaaid met overblijfselen van lichaamsdeelen, waarvan een paar vingers tegen den wand geplakt za ten. Op een der stoomverwarmers lagen een paar schedels, als waren zij daar te 'drogen nedergelegd. Tegen het schot lag een massa ingelanden, alles tezamen vormend een beeld van afschuw en ellende. De tweede trof de electrische werkplaats. Daar stonden dertien man pp post. Niemand kwam er levend uit en alles werd in duizend stukken geslagen. De derde en vierde treffer kwamen alweder in het voorschip terecht, hetgeen tengevolge had, dat het schip nog meer naar voren be gon te hellen, de schroeven nu hooger boven water begonnen uit te steken en de vaart van het schip al meer en meer belemmerd wérd. Blij wederzien. station Heerenveen kwam een vrouw met 8 kinderen uit de omstreken van Antwerpen aan, om haar man, een Belgisch geïnterneerde, thans in dienst bij een boer in Gaasterland, op te zoeken. Haar man zou haar van de tram te St. Nicolaasga afhalen, zoo deelde ze mede. De treinontsporing bij Houten. De minister van waterstaat heeft bepaald, dat omtrent de' ontsporing van trein 4 der Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoor wegen tusschen Houten en Schalkwijk op 7 dezer, een «onderzoek in het openbaar zal ge schieden. Een vreemdsoortige woning. Op het stationsemplacement te Winterswijk heeft een leeuwerik zijn nest gebouwd onder de draaischijf van de machineloods en daar reeds 5 jongen uitgebroed. Een andere leeu werik bouwde zijn nest onder de rails en zit daar thans op 5 eitjes te broeden, zich niet storende aan de tallooze treinen, die daarover den ganschen dag rangeeren. Tegen ondervoeding van kinderen. Burg, en weth. van Almelo stellen den raad voor, ter voorkoming van mogelijke ondervoe ding van kinderen in de eerste levensjaren, aan elk gezin voor de kinderen, tot het be reiken van 5 jaren, melk verkrijgbaar te doen stellen 3 cent beneden den vastgestelden prijs tot een maximum-hoeveelheid van 1 liter per kind en per dag. Landstorm. De minister vani Oorlog heeft bepaald, dat op 10 Juli a.s. voor den landstorm moeten wor den ingeschreven, zonder daartoe te behooren, 8e personen, bedoeld in art. 1 van het Konink lijk besluit van 12 April 1917 (Stbl. no. 285) voor zooveel zij zijn geboren in 1883 en 1882. De keuring voor deze jaarklassen 1903 en 1902 zal vermoedelijk plaats hebben in Juli en Aug. eindigende 25 Augustus. Visschen op karper. minister van Landbouw heeft bepaald, dat de gesloten tijd voor het visschen op kar per in 1917 zal eindigen op 16 Juni in plaats van op 30 Juni. Regeeringsmeel. Het hoofdbestuur der Nederlandsche Veree niging van Werkgevers in het Bakkersbedrijf zond aan den minister van Landbouw een te legram, meldende dat de hoe’dan.igjr&rd van het in de laatste dagen door sommige meelfabrie ken afgeleverd regeeringsmeel voor den bak ker van bruinbrood zeer veel te vyenschen Bij W. P. van Stockum Zoon te ’s-Gra- ventage is verschenen: De Ondergang van het Duitsche admiraalschip L t z o V na den zwaren zeestrijd bij Ska- gerrak, beschreven door P. Krug, overlevende van de bemanning van de Lützow, gedrukt naar het Duitsche handschrift. Op het titelblad wordt vermeld, dat dit boekje niet in de Duitsche taal is verschenen. Wij ontleenen van den inhoud het volgende a# de N. Rott. Crt.: Het is een treffend verhaal van het dappere verweer van de Duitsche oorlogsschepen te gen de Engelsche overmacht die hen omsin geld had. Eerst wordt de eerste faze van den strijd beschreven, waarin drie Engelsche krui sers en ongeveer 30 torpedobooten in aanra king kwamen met de groote Duitsche kruisers Lützow, Derfflinger, Seydlitz, Moltke en von der Tann, omringd door kleine kruisefs en tor pedobooten. Toen wqren de Duitschers nog in het voordeel en werd al dadelijk pen Engel sche kruiser in brand geschoten. Maar reeds stijgen aan den horizont rookwolken op: En gelsche linie-schepen van het zwaarste kaliber snellen te hulp. Middelerwijl wordt de Lützow door een torpedo getroffen, die in het voor schip verschrikkelijke verwoesting aanricht. De Engelschen kiezen het admiraalschip als hoofddoel en na enkele minuten krijgt de Lüt zow volle treffers van 38 c.M.-projectielen. Een nieuw salvo, dat op de Lützow gelost wordt, valt te kort, maar een Duitsche torpe- do-boot, die dicht bij de Lützow voer, wordt nu het slachtoffer en verdwijnt. Dan vervolgt het verhaal: „Het is jiu half acht en steeds nauwer sluit zich de vijandelijke omspanning. De Lützow en de Seydlitz liggen met het voorschip diep in het water; beide hebben zwaar geleden. Ook dé andere kruisers zijn beschadigd. Een kleine kruiser is zinkende. De kapitein-luite- nant op de Lützow, die in den uitkijktoren in den mast staat, tuurt opeens nauwlettend vooruit en ontdekt nu het lang verwachte, waarnaar hij reeds zoolang heeft uitgezien. Aan den horizont duikt een Duitsche strijdmacht op. „God zij gedankt” murmelen zijn lippen en met krachtige stem roept hij door de telefoon: „Het tweede eskader in zicht, Noord ten N.- oosten”. In den commandotoren wordt het eene commando na het andere gegeven en in alle richtingen worden signalen afgezonden, want het komt er nu op aan met de groote kruisers ergens een doorbraak te forceeren en de Duit sche vloot een vrij gezichtsveld te geven, ook getroffen werd, zoodat het voorschip duchtig aan het branden is. Doch rappe handen zijn reeds bezig den brand te blusschen. Ook twee der zware-artillerietorens zijn ontredderd en eenige gevechtsopeningen totaal versplinterd. Maar een terugtrekken gaat niet. Opnieuw dondert het geschut en snel op elkander vol gende schoten kletteren tegen de scheepswan den. Rondom in de lucht vliegen de granaat splinters, en wat daardoor getroffen wordt, is verloren. Op de Lützow ziet het er intusschen verschrikkelijk uit en er behooren stalen ze nuwen hoe om dat alles koelbloedig aan te zien en daarbij hulp te verleenen. Honderden, menschen, in de kracht van tjun leven, hebben op dat enkele schip het leven gelaten, terwijl gedurende die enkele uren zeer velen door de vreeselijkste smarten gekweld, nederliggen, en de strijd nog niet ten einde, is. Het tusschen- dek is hier en daar door bloed rood geverfd en in bijna alle hoeken liggen verscheurde li chaamsdeelen. Het bloed verspreidt een wal- gingwekkende zoete lucht, maar ondanks dat alles is nog een ieder der overlevenden op zijn post en bijna iedereen houdt ér rekening mede, dat hij in het volgend oogenblik door den dood kan worden opgeroepen. Het voorschip is nu in elkander gedrukt en steekt geheel onder water, de zware pantser- platen zijn verbogen, gedeeltelijk zijn zij over elkaar geschoven. Bij het schot, dat het voor schip scheidt van het middenschip zijn timmer lieden en stokers bezig dat schot te stutten, doch de druk is te groot en altijd maar door dringen nieuwe watermassa’s naar binnen. De vier schroeven steken reeds voor de helft bo ven water, zoodat de Lützow per uur nog maar 8 a 10 mijl kan afleggen (normaal 32 mijl per uur). Hoe lang zal zij zich nog zoo kunnen houden? Want de slag is nog lang niet ten einde. Er is sterke overmacht en een terug tocht zonder groot verlies is niet denkbaar. Nu echter de Duitsche hulp opdaagt, wordt met frisschen moed het gevecht hervat. Daar evenwel de Lützow aan gevechtswaarde te veel heeft verloren, besluit de admiraal over te gaan op de Moltke, om vandaar uit verder de leiding van het gevecht op zich te nemen. Door Wlaggensignaal wordt een torpedoboot naderbij geroepen en de enkele handdruk, dien de admiraal aan kapitein Harder geeft,’ zegt meer dan woorden kunnen doen, want elke commandant krijgt zijn schip lief en neemt er in de ure van het gevaar, daartoe gedwongen, met weemoed in het hart afscheid van. Kapi tein Harder wordt verzocht het schip met de overlevenden te bergen, waarop de admiraal met zijn staf het zoo zwaar getroffen kasteel verlaat, na allen nog een vaderlijken groet te hebben toegeworpen. Ongeveer duizend meters van de Lützow is het linieschip Pommern verrassend snel aan het zinken. Door een treffer in de munitieberg- plaats, ontstond een verschrikkelijke ontplof- j leidende Engelsche naderden. 'De kapitein van de Lützow geeft bevel te stoppen en hoewel nog slechts drie 15 c.M. stukken geschut bruikbaar waren vat "hij het plan op zoo, noodig den strijd wederom aan te binden. De boot, die het gevaar meldde, komt als een razende aangevaren en deelt mede, dat de vijand ergens naar schijnt te zoeken. Als de kapitein dit hoort, lacht hij grimmig, want hij weet heel goed, dat men zijn schip zoekt om dit totaal te vernielen. Hij is echter vast besloten het schip tot het uiterste te verdedigen. Daar belde in den com mandotoren de telefoon en vermeldde, dat zoo juist door den enormen waterdrang het schot, dat het voor- van het middenschip scheidde, was bezweken, en het water nu, zonder dat daartegen iets te doen viel, in het midden schip doordrong. Bevel wordt gegeven de ge wonden snel op het achterschip te dragen. Elk oogenblik kan de vijand opdagen om het ver nielingswerk te voltooien. Dan klinkt het be vél: „Alle mannen divisiegewijs op het achter dek aantreden”. In het benedendek ontstaat tumult, want een ieder wil thans zijn leven redden. Het is onmogelijk om in die korte spanne tijds alle gewonden naar boven te dra- gén, want zij liggen overal verspreid. Een 18- tal menschen hadden het geluk naar boven te worden gebracht. AJaar alle anderen, die niet loopen of kruipen konden, moesten worden achtergelaten en dreigend waarde het doods- spook in het schip rond. De 27 man, die in het ruim der Diesel-dynamo waren opgesloten hadden door de telefoon het bevel gehoord, want velen schreeuwden waanzinnig van angst door het toestel om hulp en er werd verno men» dat twee hunner geboeid lagen, omdat boven water hield en hem zoo mede trok. De zij krankzinnig waren geworden. Die opgeslo ten menschen hadden-door plichtsgevoel ge dreven, steeds hun arbeid blijven verrichten om het schip van licht te blijven voorzien. De torpedobooten namen nu vlug de bemanning van de Lützow over en de achtergeblevenen waren ten doode gewijd. Nadat kapitein Har der als laatste man van de Lützow was over gegaan op een der torpebooten, had hij een gesprek met den commandant van die boot en werd besloten, dat men den vijand geen stukje van de Lützow in handen zou laten. Nadat daartoe maatregelen waren getroffen, klonk het commando „vuur” en een torpedo door kliefde den donkeren vloed. Daar zag men op het achterdek nog zeven man als waanzinnig rondloopen. Zij hadden blijkbaar, oververmoeid als zij waren, gesla pen en zijn eerst kort geleden ontwaakt. Kapitein Harder had, bij het afschieten der torpedo, de rechterhand aan de pet gebracht en riep luide, zoodat ieder het hooren kon: „Een driewerf hoera voor Zijner Majesteits schip Lützow, Hoera! Hoera! Hoera!” „Hoera! Hoera! Hoera!” klonk het uit honderd zee- manskeelen en nauwelijks was dit geroep uit gestorven of de torpedo had de Lützow be reikt. Hij boorde zich in het middenschip door het pantser heen, een ontploffing volgde en een reysachtige rookkolom steeg ten hemel. Maar altijd nog lag het trotsche schip op het water. Echter dook het voorschip snel naar onder en kwam het achterschip al meer en meer boven water, totdat het kaarsrecht in de hoogte stond. Dan viel het om en zonk het schip weg, een kolk vormend van een honderd meter middellijn, alles wat zich daarbinnen be vond naar de diepte medesleepend. De vier torpedobooten wachtten totdat niets meer van de Lützow te zien was. Diep geroerd zagen de geredden hun schip, dat zoolang hun tehuis was geweest, tenonder gaan....’’ De geredden van de Lützow zijn echter nog niet geborgen: „Het was in den morgen van 1 Juni 1916 om 5 uur, toen Duitscher en Engeschman elkander weder troffen. Dadelijk bij het eerste schot kreeg een der Duitsche torpedobooten, waar op zich een 400 man bevonden, een 15 c.M. voltreffer in de machinekamer. De hoofdstoom- leiding werd vernield en <Je 23 man, die in de machinekamer waren, moesten daarbij het leven laten. De stoom vloot met kracht naar boven en langzaam vulde zich de boot aan de achterzijde met water. De geredden van de Lützow en de bemanning sprongen over boord om te trachten op een der andere booten vasten’grond onder de voeten te krijgen. Wie nu niet zwemmen kon was onherroepelijk ver loren. Maar ook hier kon men kameraadschap aanschouwen. Hier zag men een stoker zwem men, die een bewustelooze, aan het hoofd bloedend, op den rug met zich voerde; daar, hoe een matroos een officier aan de haren De wijze is zijn eigen dokter. Men moet wijsheid niet met wetenschap ver warren. Men heeft niet veel kennis noodig om een wijs mensch te zijn. Inderdaad verlangt de wijsheid niets meer dan een weinig gezond verstand, toegepast op de algemeene kennis die men zich heeft kunnen eigen maken. Zoo weet ieder, wat de gezondheid betreft, dat het bloed en de zenuwen de.twee factoren van liet lichamelijk evenwicht zijn. Het een voudigste gqzond verstand zal dus doen be grijpen dat, wanneer het lichamelijk evenwicht verstoord, is, het bloed en de zenuwen door de een of andere oorzaak verzwakt zijn. Inder daad verzwakken het bloed en het zenuwstel sel dikwijjs onder de verschillende invloeden te midden waarvan wij leven ongestadigheid van het weer, seizoensveranderingen, over werk, zorgen, buitensporigheden, enz. Die verzwakking openbaart zich in het be gin door verschillende onbehagelijkheden die men te dikwijls verwaarloost. Zooals bijvoor beeld hoofdpijnen, maagpijnen, slechte spijs vertering, slaaploosheid. Indien gij aan die ongemakken onderhevig zijt, pas dan voor herhaling op, want zij kon den wel tot ernstige ziekten overgaan. Bestrijd ze, zoodra gij ze gevoelt, met behulp der Pink Pillen, die, door aan uw bloed zijn verminder den rijkdom weer te geven en door uw zenuw stelsel te versterken, die ongemakken zullen doen verdwijnen iri weinig tijd en u daarna tegen alle slechte gevolgen zullen behoeden. Om te besluiten, zeggen wij zelfs dat het regelmatig doen van een kuur met de Pink Pillen vooral bij de zeisoensveranderingen - een voorzorgsmaatregel is die zich alm eer en meer verspreidt en dit tot het grootste wel zijn van hen die er gebruik van maken. De Pink Pillen zijn verkrijgbaar a f 1.75 per doos en f 9 per zes doozen bij het Hoofddepót der Pink Pillen, Nassaukade 314, Amsterdam. Voor Sneek en Omstreken bij de Erven Joh. W. Meijer en fa. B. Meindersma te Sneek en verder bij goede Apotheken en Drogisterijen. De Lützow was nu een volkomen wrak ge worden.. Na middernacht wordt het lot van de Lüt zow' bezegeld: „Te 3 uur dien nacht werd aan de bege- booten draadloos gemeld door de fing en het schoone schip ging met man en 1 torpedoboot, die den weg verkende, dat twee sigaren of sigaretten te verkoopen, schenke aan verstrekken.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1917 | | pagina 1