WilhBlmina-Anthracifii? Slagerij HOUTMAN Voor een Kleintje Koffie wordt U aanbevolen Preanger V.S. PEPERMUNT Fa. H. v. d. MOLEN WesterhoP Brandenbarf h, Boschma Co Rolpens Rookworst Van SLOOTEN’s RECLAMEKOLOM. Uitsluitend eigen fabrikaat DIücImI Orgaan dir bgiiioii Souk. W ÏOKI TSE RAOEEL, 49s JaflFOH* Woensdag 19 Oeoember 19*3. do. 22 1 Waarom vraagt men steeds Te i Telef. 53. Oosterkade. Kantoor 2e i f I.— pen* pond V<asiah{jini DINSDAGS es VRIJDAGöA VGND8 Uitgaven Sim Tslafea» Ne» 150 Per pakje V8 pond 52&1/a cent*. Lo« per ons 21 cents. Vergadering van den Raad der gemeente HOUDT DE MOND FRISCH EN REIN, ONTSMET DE KEEL EN IS DAAR DOOR GENEESKRACHTIG BIJ VER KOUDHEID EN KEELAANDOENINGEN VRAAGT DIT MERK (VAN 8LOOTEN, HABUMGBN.) verkrijgen bij 1 Abosnemeatper jau f 2.50 fr p post f 3.60. Buitenbad f8.allo» bij voondtbetaling. Lom No*. 5 ei. AdrertentlSn10 at. p. regel. lage» waden Modedeelingen dubbel tarief, b§ AboBEument belangrijke korting Kleiee Adv. kannen ingeionden wei den op dos dag der oitgifto, tot 10 uur. Omdat men er dan volkomen van overtuigd is le $oort Hol- landsche Anthraciet te stoken. 0 Toe te passen volgens Bestaande Voorstel Landman overlaten. de Friesche Maatschappij een 1 kind 2 kinderen 3 4 5 6 7 8 9 10 op Zaterdag 15 Dec. 1923, ’s voorm. 9% uur. f 25.— - 50.— - 75.— - 100.— - 100.—.” HIEUWESUEEKER COURANT annex SHEERER COURANT en WYMBRITSERADEEL sitie zouden komen te staan; voor gezinnen niet i 4 en minder kinderen wenscht de heer Landman nl. een lageren aftrek toe te* passen dan nu is vastgesteld (bij het 5e kind wil hij den aftrek op f350 handhaven). Het overgroote deel der aangeslagenen bestaat evenwel uit hen, die 2 a 3 kinderen ten hunnen laste hebben. Bovendien moet o. i. wel overwogen worden dat niet meer leerplichtige kinderen der groote gezinnen dik werf reeds mee verdienen, waarom de aftrek voor groote gezinnen niet te hoog gesteld moet worden. Resumeerende meenen wij dan ook U te moeten adviseeren het voorstel van den heer Landman niet aan te nemen. De heer Landman zegt dat alles er op gezet is om zijn voorstel af te wijzen. Spr. meent Voorz. de heer H. M. Tromp, burgemeester. Secretaris de heer J. Poppinga. Aanwezig alle (15) leden. Na opening op de gebruikelijke wijze is aan de orde: Punt 1. Notulen van 17 Nove'mber j.l. De notulen worden gelezen en onveranderd vastgesteld. Punt II. ingekomen stukken en mededee lt ngen. Ingekomen zijn: Schrijven van Gedeputeerde Staten van Fries land, mededeelende, dat het beroep van den heer Landman, tegen het raadsbesluit tot toe kenning van eene tegemoetkoming ex art. 13 L.O. wet 1920 ad f 30.ongegrond is verklaard. (1.851.2.07-2). Voor notificatie aangenomen. Schrijven van den directeur van het Centraal Bureau voor Vereficatie enz. der Vereen, van Nederl. Gemeenten te ’s Gravenhage, inhouden de het proces-verbaal van de kasopname bij den gemeente-ontvanger. (2.07.352.65). Alsvoren. Schrijven van het bestuur van het Water schap Heeg, mededeelende, dat in de vergade ring van volmachten is besloten bij het nader vast te stellen gewijzigd waterschapsreglement van den weg naar de Verste Helling een water- schapsobject te maken, zoodat in de kosten kan worden voorzien door een voor dien weg op te maken legger van onderhoudsplichtigen en dat de vergadering zich niet bereid verklaarde een bedrag vdn f 1375.bij te dragen voor het ont- zoden en verzwaren van een gedeelte van den dijk. (1.811.111.2.) De heer Rengers zegt dat het waterschap Heeg zijn bijzonder reglement zal wijzigen. Nu geeft spr. B. en W. in overweging een schrijven tot het waterschap te richten dat het college prijs stelt op een overeenkomst inzake de volg orde der te verrichten baggeringen enz. in het waterschap, waarvoor de gemeente de eerste kosten volgens gebruik zal dragen. Het op el kaar overschuiven van dergelijke groote lasten 50.— 125.- 200.— 275.— 350.— 425.— 500.— 575.— 650.— 725.— Bij een kinder- aantal als be doeld bij art. 4, le lid b, der Verordening van f 25- 75— 150— 250— 350— 450— 550— 650— 750— 850— Iedereen heeft bij tijden een zacht laxeer middel noodig voor de lever en ingewanden. Foster’s M&agpillen werken rechtstreeks op de lever, wekken de vloeiing der gal op en verschaffen natuurlijke werking der ingewan den Slaap, eetlust en een goed humeur wor den door Foster’s Maagpillen verzekerd. Prijs per flacon van vijftig versuikerde pillen £0.65; in apotheken en drogistzaken. Solaens voorwaarden overeengekomen mei de tiallssadaoSi» Aisamsons 10011 fcas'lragx-Bsxfc te Sofelsssam sllu obm Abonné’s versokerd tegen ongelukken voos AUVU Het Bestuur rfekent per enkelen cursus op 14 leerlingen, hoewel ’t meent, dat meer leerlingen zich zullen aanmelden. Volgens de overgelegde begrooting zullen de netto-kosten van den dubbelen cursus over 1924 tweemaal f 1507.50 bedragen. De geldmiddelen der afdeeling laten echter niet toe deze kosten geheel te bestrijden. Met het oog daarop zal het Bestuur gaarne in het genot worden gesteld van Rijks- en gemeente lijk subsidie. Teneinde op het eerste, bedragende 70 der netto-kosten, echter.aanspraak te kun nen maken, wenscht het Bestuur, dat door U wordt verklaard, dat U de oprichting en instand houding van den cursus noodig acht. Tenge volge van deze verklaring zullen dan 30 der netto-kosten, per enkelen cursus geschat op f 452.25, voor rekening der gemeente komen. Daar het Bestuur meent te weten, dat de ge- meente-financiën een subsidie tot, genoemd be drag niet zullen toelaten, verzoekt het het sub sidie te willen verleenen in den vorm van huur, schoonmaak, verwarming en verlichting der voormalige openbare school te Heeg, door hem geschat op f450.per enkelen cursus, terwijl het dan tevens gaarne een bijdrage ontvangt van f50.in de kosten van meubileering. Redenen waarom adressant zich tot Uwen Raad wendt met het verzoek te willen verklaren, dat U de oprichting en instandhouding van een dubbelen twee-jarigen cursus in landbouwhuis- houdonderwijs noodig acht, tengevolge waar van hem dan overeenkomstig art. 25 der Nijver- heidsonderwijswet de gewenschte subsidies be schikbaar worden gesteld. Ten aanzien van den vorm, waarin het Be stuur het subsidie der gemeente wenscht te zien de groote gezinnen verstTekt, deelen wij U mede, dat de voorge- stelde regeling der gemeente weinig voordeel boven de wettelijke regeling biedt, zooals U bij vergelijking der cijfers zal blijken. Ook bij eene regeling als het Bestuur wenscht zijn wij evenwel van oordeel, dat het nut van den cursus niet evenredig is aan de financiesle gevolgen, die zijn oprichting zal veroorzaken. De verschillende Onderwijswetten vragen van onze gemeente reeds zware offers. Indien aan het verzoek van het Bestuur wordt voldaan, zul len de uitgaven, die het onderwijs vraagt, op nieuw niet onbelangrijk stijgen. Wij meenen, dat daartoe in dezen tijd in geen geval moet worden medegewerkt, wanneer de stijging, der uitgaven niet gerechtvaardigd wordt door het nut der zaak, waarvoor zij plaats vindt. Wij stellen U daarom voor op het verzoek afwijzend te beschikken. De V o o r z. zegt dat B. en W. met leedwezen met dit voorstel komen, dat echter op finan- cieele gronden steunt. De heer R e n g e r s onderschrijft de finan- cieele bezwaren van B. en W. geheel en vindt geen vrijheid dit adres te steunen. De cursussen zijn op zich zelf uitstekend; wij moeten echter overal versoberen, kan nu zoo’n curus ook niet versoberd worden en kunnen wij dan toch zoo’n inrichting wat steunen? Laat ons dit voorstel van B. en W. aannemen en B. en W. uitnoodigen met de afdeeling Heeg te overleggen of de zaak niet wat eenvoudiger kan aangepakt. Spr. zegt dat de goede werking van zoo’n cursus niet mag gld. bij ««ril** *9 van mb ring»! worden in de belastingen die er al liggen op de noodzakelijke levensproducten, zooals suiker, de nu voorbereidende theebelasting enz.; meen ik thans wederom bij den Raad te moe ten komen met het voorstel, om sterkere pro gressieve kinderaftrek en Art. 4 b zoo te wij- a o f Ten aanzien van het voorstel'wenschen wij U het volgende op te merken. In Uwe vergadering van den 10 September j 1921 werd de regeling van den kinderaftrek breedvoerig besproken en o. a. een voorstel van den heer Landman om een meer progressieven kinderaftrek in de Verordening op te nemen met 8 tegen 6 stemmen verworpen. Hoewel de vast stelling van den huidigen kinderaftrek dus nog niet van ouden datum -is, hebben wij nochtans gemeend het voorstel van den heer Landman ernstig onder de oogen te moeten zien. Wij willen U er dan allereerst op attent ma ken, dat ook naar ons oordeel bij de regeling der belastingen rekening moet worden gehou den met de maatschappelijke positie van den belastingschuldige ten opzichte van diens ver schuldigdheid der lasten. Belasting naar draag kracht is een eisch der rechtvaardigheid. Wij ge- looven echter niet dat een sterkere progressieve kinderaftrek een zuivere toepassing van het be ginsel der draagkracht bevordert. Het behoeft geen betoog, dat, zoodra de echtgenooten, be halve voor zich, ook voor een kind hebben te zorgen, hun draagkracht afneemt. Evenmin be hoeft aangetoond, dat de kosten van onderhoud en opvoeding per kind afnemen naarmate het kindertal toeneemt. Wij meenen dan ook te moe ten betwijfelen, dat de hoofden van kleine ge zinnen het tengevolge van de onder we r pel ij ke verordening zooveel ge makkelijker hebben en in verhouding minder zwaar getroffen worden dan de gezinshoofden van middelmatige en vooral van groote gezin nen. Voor het le kind wordt immers f50.— afge trokken en bij het 10e Ipnd f725.dus gemid deld per kind f 72.50. Dat zij, die een groot gezin hebben het zwaar der hebben om in de eerste behoeften van hun gezin te voorzien, kunnen wij slechts dan on derschrijven, wanneer hun inkomens niet te veel verschillen. Met de bewering, dat de eerste ca tegorie vaak met moeite nog eenige belastingen betaalt kunnen wij zonder voorbehoud ac-< coord gaan; zulks is evenwel ook dikwerf met de laatste categorie het geval. Dat deze ten aanzien van den kinderaftrek in verhouding tot de eerste minder zwaar belast wordt durven wij echter niet te beweren. Naar de thans bestaande regeling wordt immers iemand, die voor zes kin deren heeft te zorgen (de heer Landman stelt voor eerst bij het 6e kind een hoogeren aftrek te doen gelden) eerst aangeslagen als hij f 1150 per jaar verdient, terwijl hij bij het bezit van 1 kind reeds belastingplichtig is bij een jaar- lijksch inkomen van f775. De onjuiste verhou ding inzake den belastingdruk achten wij te min der bewezen, daar, zooals wij boven reeds schreven, de kosten van onderhoud en opvoe ding van elk kind afnemen, naarmate het aantal toeneemt en nochtans de gemiddelde aftrek bij 10 kinderen hooger is dan bij 1 kind. Nu betoogt de heer Landman, dat de groote gezinnen bovendien 'zwaar worden getroffen door de belastingen, die er liggen op de nood zakelijke levensproducten. Wij wenschen zulks niet te ontkennen, doch hiermede is bij de ver ordening, zooals die thans luidt, reeds rekening gehouden. Naar het door ons ontwikkeld begin sel der draagkracht zou immers de gemiddelde stijgt. Dat dit niet het geval is, bewijst, dat bij J op de heer Landman optreedt bij zijn propa- de regeling" van den kinderaftrek rekening is ganda voor groote gezinnen is spr. niet sym- verordening plaatselijke belastingen is het gewenscht, zoo veel mogelijk het verband tusschen alle belastin gen, zoowel die van het rijk, de provincie, als die van de gemeente, gezamenlijk in het oog te houden, door bv. te letten op den druk der accijnzen. Bovendien kan men daarbij zede lijke en godsdienstige motieven doen gelden, volgens welke door de overheid het ontstaan van groote gezinnen moet worden bevorderd. Voor het één zoowel als voor het ander laat de huidige aftrek, die naar het gemiddeld bedrag per kind reeds progressief is, o. i. voldoende ruimte. Het is zeer moeilijk een juiste regeling voor de korting te treffen. De resultaten toch van de bepaling van de draagkracht, de beschouwing van het verband tusschen alle belastingen en de waardeering der zedelijke en godsdienstige be weegredenen loopen te vee! uiteen, om tot een grondslag te komen, die een ieder bevredigt. Wij voor ons zijn echter van oordeel, dat de 1 aftrek, zooals die thans is geregeld, op grohd van bovenstaande beschouwingen ten behoeve der groote gezinnen niet dient te worden ver hoogd. Ongetwijfeld zou voor enkele groote gezinnen eene regeling, als de heer Landman voorstelt, voordeeliger zijn dan die welke thans van 1 bij aanneming van den voorgestelden aftrek, de gvz.ll.livo »l»v l ”T VII -11 v ll, LV.IIVIIIUC UIUUUUUI I king met die zonder kinderen in ongunstiger po-in de behoefte aan eenvoudig huishoud-onder- 1 giek, bij lev»n*- gld.IngajoJ ïbeo»*ï gld. bij ?*rH«s *bb 7C gld. Mj »wll«s EA gld. bfj varlie* wan laags Invaliditeit. AVV lijdsn btaass 30 IvV Mn hond, vost ol ©og I v «u son daim, vv oen vijsvings*. wijs voor de plattelands-bevolking te voorzien. In verband met de woonplaatsen der meeste dat de progressieve kinderaftrek wel in aan- deelneemsters is als de plaats, waar de cursus merking komt bij het bepalen van de draag- zal worden gehouden, het dorp Heeg gekozen, kracht van de belastingbetalers. De kosten van D"‘'"i— opvoeding stijgen zeer als er 5, 6, of 7 kinderen zijn en ze naar school moeten. Dan beginnen de kosten eerst te komen, de kinderen eten meer,1 de kleeding, nieuwe klompen enz. vergen groote uitgaven. De zorgen worden bij zoo’n groeiend gezin.steeds grooter. Spr. gaat verder de be-' zwaren door B. een W. aangevoerd na. Spr. heeft een hoofd van een groot gezin, die een vak beoefent, gesproken; die man moet van den morgen tor den avond hard werken om zijn ge zin te onderhouden; een vakgenoot met minder kinderen behoeft zich zoo druk niet te maken. De eerste verdiende wel meer dan de ander, maar zijn groot gezin eischte dat ook. Het hoofd van een dergelijk groot gezin nu dient zooveel mogelijk tegemoet gekomen. B. en W. beweren eigenlijk dat wat meer kinderen men heeft, wat gemakkelijker men het heeft en dat is onzin. B. en W. hebben bij de kwestie der pensioenen ook niet naar provincie en rijk verwezen. In dezen raad zal wel niemand het twee-kinderenstelsel huldigen; spr. dacht dat de zedelijke en godsdienstige inzichten hier op dit gebied niet zooveel uiteeenloopen. De ge- heele raad zal het ontstaan van groote gezinnen wel willen bevorderen. Spr. betwijfelt of de ge zinnen met 2 of 3 kinderen het grootste aantal in deze gemeente vormen. Spr. zegt dat slechts een enkeling beneden 16 jaar iets inbrengt, de meeste van dergelijke kinderen gaan naar M. U. L. O. of H. B. S.; de kosten van zoo’n enkeling worden zeker niet goedgemaakt. Spr. had ge dacht dat alle leden hem zouden steunen en niet zouden zeggen: „het komt van Landman en die is Katholiek”. Spr. beveelt zijn voorstel warm aan. De Voo r z. zegt dat voor de belasting mee valt, het schoolgeld is gemid deld lager. Het gaat daarmee als met kostgan gers: twee geven geen voordeel, maar als meer deren uit dezelfde pot eten gaat het wat gemak- worden onderschat. De heer W e s s e 1 i u s zegt dat de inspectie al 80 aanvragen heeft afgewezen en gelooft niet dat wij iets zullen bereiken, omdat de gemeente de noodzakelijkheid van zoo’n cursus hier nu niet zal uitspreken. De heer R e n g e r s zegt dat hij de reeds be staande inrichtingen wilde versoberen, wat de minister ook welkom zal zijn. De heer De Boer wil eerst in onderhan- deling treden met de afd. Heeg en dan beslissen. De Voorz.: De heer Wesselius heeft gecon fereerd met de afd. en na die conferentie acht deze heer de hooge kosten toch het struikelblok. De heer A n d e 1 a gaat mee jpet het idee- Rengers; ;we mogen de gevolgen van de nuttig- verklaring van deze cursus niet zonder meer aanvaarden. De heer Rengers: We kunnen deze zaak niet op oorlogsvoet voortzetten. De heer A b m a zegt dat er zooveel is wat steun zou verdienen: veeverloskunde-cursus, boekhoud-cursus enz. enz. Dat alles moet men Kramer, Atsma, Breeuwsma, Schilstra, Reitsma’ in dezen tijd echter aan het particulier initiatief overlaten. I De V o o r z. zegt dat B. en W. eventueel met een nieuw voorstel bij den raad zullen komen. Z. h. s. wordt het voorstel-Rengers aangeno men. j Dit verzoek wordt dus afgewezen en B. en W. zullen in nader overleg treden met de afd. zigen als volgt: aftrek voor het le kind tt 2e 3e 4e en voor ieder kind meer De regeling zooals de voorsteller die wenscht en zooals die thans is vastgesteld, hebben wij in het volgend overzicht weergegeven: gehouden, niet alleen met de draagkracht, maar pathiek. Spr. is zelf uit een nest van 9 en heeft ook met andere motieven. Bij eene regeling der zelf 5 kinderen, hij kent dus de ideëele waarde van zoo’n gezin, maar men moet de kleine ge zinnen niet laten betalen voor de groote; dan wordt een ethisch beginsel bevlekt door finan- cieele belangen. Groote gezinnen zijn goed, er gaat een groote opvoedkundige waarde van uit, zooals bv. een oudere broer je op je nummer kan zetten kan geen ander mensch je doen, maar om een boetebepaling op het hebben van kleine gezinnen te stellen, daaraan doet spr. niet mee. Voor 90 der menschen wordt door dit voorstel de belasting 5 a 10 opgevoerd. Dat stuit spr. tegen de borst. Spr. zal zijn stem niet geven aan het voorstel-Landman. Voor dit voorstel stemmen alsnu de leden Cnossen, De Boer, Abma, Andela en Landman; tegen de leden Wesselius, ,v. d. Leij, Gaastra, zonder nader overleg acht spr. niet in ’t belang der gemeentenaren. Spr. zal in het waterschap er op aandringen een dergelijke overeenkomst te sluiten. De Voorz. acht een dergelijke overeen komst zeer gewenscht. De heer Rengers zegt dat bij verschil van inzicht de hoofdingenieur bv. eventueel zou kun nen arbitreeren. Zooals ’t nu gaat hebben scho len en waterschappen de absolute macht ons arm te maken. Schrijven van Ged. Staten van Friesland, waarbij zij het raadsbesluit betreffende het aan gaan van een onderhandsche leening ad f 50.000 en een openbare leening ad f 44.000 terugzenden met de mededeeling dat wanneer uit het raads besluit blijkt, dat op een nadere aanbieding van Kingma’s Bank tot onderhandsche plaatsing der f 44.000 wordt ingegaan, zij het besluit in zijn geheel kunnen goedkeuren. (2.07.352.75). B. en W. stellen voor de aanbiedingen van Kingma’s Bank te accepteeren en daardoor aan het verzoek van Ged. Staten te voldoen. Schrijven van Kingma’s Bank, waarbij aan geboden wordt bij onderhandsche plaatsing van een bedrag van f44.000, onder de volgende voorwaarden: rente 5% koers 100 lee ning op schuldbekentenis, desverlangd op obli gaties aan toonder op kosten der gemeente; af lossing in 25 jaren nader te regelen; versterkte aflossing na 5 jaar geoorloofd met recht van den geldschieter alsdan tot opeisching van het saldo en halfjaarlijksche rentebetaling. Z. h. s. aangenomen. Schrijven van Kingma’s Bank, waarbij wordt medegedeeld, dat de geldschieter voor de lee ning van f 50.000 in het desbetreffend raadsbe sluit wil zien opgenomen de verplicjjting der ge meente desverlangd obligaties aan toonder uit te geven en halfjaarlijksche rentebetaling. Alsvoren. Schrijven van het Hervormd Schoolbestuur te Hommerts, waarbij gelden worden aangevraagd voor een nieuw te bouwen school. (1.851.2.06). Aangehouden om zoo mogelijk in de volgen de vergadering te behandelen. Schrijven van het Geref. Schoolbestuur te Hommerts, waarbij gelden worden aangevraagd voor een regenwaterbak, speelplaats en drink- gelegenheid. (1.851.2.06). Alsvoren. Schrijven van Ged. Staten van Friesland, be richtende dat de opheffing van de huurcommis- sie voorzoover Wijmbritseradeel betreft met in gang van 1 Januari 1924 is goedgekeurd. (1. 778.54). Voor notificatie aangenomen. ld. waarbij goedgekeurd wordt het raadsbe sluit houdende onderhandsche tolinning Abbe- gasterketting, Wolsumerketting en Scharnegou- ■tum. (1.811.112). Alsvoren. ld. waarbij in beroep de waarde der R.-K. school te Woudsend op f 29.000 wordt vastge steld (eerste schatting was f30.000.) (1.851. 06.1). Alsvoren. Schrijven van verschillende ingezetenen van Oosthem, waarbij zij betere verlichting vragen van de „Pietjepollen”’. (1.811.111.5). Aangehouden. De gemeenteraad van Bolsward heeft beslo ten de tol te Nijezijl belangrijk te verhoogen. Waar die raad weigerde de tol op den mac- adam-weg SneekBolsward te verhoogen, die noodlijdend is, vragen B. en W. machtiging om bij den minister tegen deze verhooging te pro- testeeren. Z. h. s. wordt de machtiging verleend. Punt UI. Voorstel van den heer Land man tot invoering van een progressieven kinderaftrek. -.1.714.521. B. en W. adviseeren: In Uwe vergadering van 17 November jl. werd om prae-advies in onze handen gesteld het voorstel van Uw medelid, den heer Sj. Landman te Oudega, tot wijziging der Verordening op de heffing van een plaatselijke inkomstenbelasting, voor zoover betreft den toe te passen kinder aftrek. Het voorstel van den heer Landman luidt al dus: „In den Raad vóór 1918 was besloten, dat we een progressieve kinderaftrek zouden toepassen bij onze verordening tot heffing van de plaatse lijke inkomstenbelasting. Doch in September 1921 is die progressie weef door den Raad verworpen. Ik meen, met één stem meerderheid. Overwegende, dat hoofden van kleine gezin nen het zooveel gemakkelijker hebben, en in verhouding minder zwaar getroffen worden door onze belastingverordening; Overwegende, dat gezinshoofden van middel matige gezinnen en vooral van groote gezinnen het werkelijk zwaar hebben, in de eerste plaats om in de behoefte van hun gezin te voorzien, en dan vaak met moeite nog eenige belastingen moeten betalen; Overwegende, dat zulken al zoo getroffen kelijker. Dan denkt spr. aan de tegenwoordig Veel gehuldigde meening dat alleen degenen, die veel groote jongens hebben tegenwoordig nog met voordeel een boerenplaats kunnen huren in verband met de duurte van het personeel. Dat zijn de motieven die B. en W. tot hun voorstel hebben gebracht. Luxe brengt mede minder energie; daarom ziet men vaak grooter welvaart in groote gezinnen dan elders. De heer Abma vindt die argumenten niet volgen de praktijk. Men moet de belasting naar draagkracht heffen. Spr. onderschrijft veel van wat de heer Landman zeide. Het verdienen door dergelijke jonge kinderen komt weinig voor Toegegeven dient, dat het voordeed dat voor grooter gezinnen uit dit voorstel voortspruit, na deel wordt voor kleinere, dat is waar; dat is echter niet onbillijk. Een nadeel voor de ge meente ontstaat niet. Spr. voelt meer voor de aftrek voor groptere gezinnen door den heer Landman voorgesteld dan voor die van B. en W. De heer Rengers vindt dat we hier bezig zijn met het invoeren van een nieuwe belasting door vermindering van den aftrek, en door de geringere progressie in te voeren voor gezinnen met minder dan 5 kinderen. Als hebbende 5 kinderen kan spr. de zaak objectief zien! Gege ven de tijden en het reusachtig cijfer aan be lasting welke niet inbaar blijkt, moet men spe-, sei uer uraagKiacm z.uu numcis ut gciuiuuciuc ciaal de lagere regionen der belastingbetalers aftrek moeten dalen naar mate het kinderaantal geen nieuwe belasting opleggen. De wijze waar- v. Berkum en Rengers. Het is dus verworpen met 510 st. Punt IV. Adres van de Afd. Heeg der Friesche Maatschappij van Landbouw om subsidie voor het houden van een cursus in landbouwhuishoudonderwijs. -. 1.851.362. B. en W. adviseeren: Bij schrijven ingekomen dd. 19 November 1923 deelt het Bestuur der Afdeeling Heeg van j van Landbouw mede, fen, dat hunne kinderen langs een behoor- dubbelen 2-jarigen cursus in landbouwhuis- reiken. -.1.811,111.1. B. en W. adviseeren: Volgens bekomen inlichtingen zijn de pogin- Punt V. Adres van J. van der Goot e. a. te Nijhuizum om maatregelen te willen tref- kracht is. Daar staat echter tegenover, dat dat het voornemens is in 1924 in deze gemeente lijk pad de school te Gaastmeer kunnen be- J 1 J z4 r» 1 1 l'X I'S ZV1O 1_ J1- i Z» S, 1 O 1 1 4 gezinnen met 4 en minder kinderen in vergelij- houdonderwijs te beginnen, teneinde daardoor

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1923 | | pagina 1