WilhBlmina-Anthracifii?
Slagerij HOUTMAN
Voor een Kleintje Koffie
wordt U aanbevolen
Preanger
V.S. PEPERMUNT
Fa. H. v. d. MOLEN
WesterhoP
Brandenbarf h, Boschma Co
Rolpens
Rookworst
Van SLOOTEN’s
RECLAMEKOLOM.
Uitsluitend eigen fabrikaat
DIücImI Orgaan dir bgiiioii Souk.
W ÏOKI TSE RAOEEL,
49s JaflFOH*
Woensdag 19 Oeoember 19*3.
do. 22
1
Waarom vraagt men steeds
Te
i
Telef. 53.
Oosterkade.
Kantoor 2e
i
f I.— pen* pond
V<asiah{jini
DINSDAGS es VRIJDAGöA VGND8
Uitgaven
Sim Tslafea» Ne» 150
Per pakje V8 pond 52&1/a cent*.
Lo« per ons 21 cents.
Vergadering van den Raad der
gemeente
HOUDT DE MOND FRISCH EN REIN,
ONTSMET DE KEEL EN IS DAAR
DOOR GENEESKRACHTIG BIJ VER
KOUDHEID EN KEELAANDOENINGEN
VRAAGT DIT MERK
(VAN 8LOOTEN, HABUMGBN.)
verkrijgen bij
1
Abosnemeatper jau f 2.50 fr p
post f 3.60. Buitenbad f8.allo»
bij voondtbetaling. Lom No*. 5 ei.
AdrertentlSn10 at. p. regel. lage»
waden Modedeelingen dubbel tarief, b§
AboBEument belangrijke korting
Kleiee Adv. kannen ingeionden wei
den op dos dag der oitgifto, tot 10 uur.
Omdat men er dan volkomen
van overtuigd is le $oort Hol-
landsche Anthraciet te stoken.
0
Toe te passen volgens
Bestaande
Voorstel
Landman
overlaten.
de Friesche Maatschappij
een
1 kind
2 kinderen
3
4
5
6
7
8
9
10
op Zaterdag 15 Dec. 1923, ’s voorm. 9% uur.
f 25.—
- 50.—
- 75.—
- 100.—
- 100.—.”
HIEUWESUEEKER COURANT
annex SHEERER COURANT en WYMBRITSERADEEL
sitie zouden komen te staan; voor gezinnen niet i
4 en minder kinderen wenscht de heer Landman
nl. een lageren aftrek toe te* passen dan nu is
vastgesteld (bij het 5e kind wil hij den aftrek
op f350 handhaven). Het overgroote deel der
aangeslagenen bestaat evenwel uit hen, die 2 a
3 kinderen ten hunnen laste hebben. Bovendien
moet o. i. wel overwogen worden dat niet meer
leerplichtige kinderen der groote gezinnen dik
werf reeds mee verdienen, waarom de aftrek
voor groote gezinnen niet te hoog gesteld moet
worden. Resumeerende meenen wij dan ook U
te moeten adviseeren het voorstel van den heer
Landman niet aan te nemen.
De heer Landman zegt dat alles er op
gezet is om zijn voorstel af te wijzen. Spr. meent
Voorz. de heer H. M. Tromp, burgemeester.
Secretaris de heer J. Poppinga.
Aanwezig alle (15) leden.
Na opening op de gebruikelijke wijze is aan
de orde:
Punt 1. Notulen van 17 Nove'mber j.l.
De notulen worden gelezen en onveranderd
vastgesteld.
Punt II. ingekomen stukken en mededee
lt ngen.
Ingekomen zijn:
Schrijven van Gedeputeerde Staten van Fries
land, mededeelende, dat het beroep van den
heer Landman, tegen het raadsbesluit tot toe
kenning van eene tegemoetkoming ex art. 13
L.O. wet 1920 ad f 30.ongegrond is verklaard.
(1.851.2.07-2).
Voor notificatie aangenomen.
Schrijven van den directeur van het Centraal
Bureau voor Vereficatie enz. der Vereen, van
Nederl. Gemeenten te ’s Gravenhage, inhouden
de het proces-verbaal van de kasopname bij den
gemeente-ontvanger. (2.07.352.65).
Alsvoren.
Schrijven van het bestuur van het Water
schap Heeg, mededeelende, dat in de vergade
ring van volmachten is besloten bij het nader
vast te stellen gewijzigd waterschapsreglement
van den weg naar de Verste Helling een water-
schapsobject te maken, zoodat in de kosten kan
worden voorzien door een voor dien weg op te
maken legger van onderhoudsplichtigen en dat
de vergadering zich niet bereid verklaarde een
bedrag vdn f 1375.bij te dragen voor het ont-
zoden en verzwaren van een gedeelte van den
dijk. (1.811.111.2.)
De heer Rengers zegt dat het waterschap
Heeg zijn bijzonder reglement zal wijzigen. Nu
geeft spr. B. en W. in overweging een schrijven
tot het waterschap te richten dat het college
prijs stelt op een overeenkomst inzake de volg
orde der te verrichten baggeringen enz. in het
waterschap, waarvoor de gemeente de eerste
kosten volgens gebruik zal dragen. Het op el
kaar overschuiven van dergelijke groote lasten
50.—
125.-
200.—
275.—
350.—
425.—
500.—
575.—
650.—
725.—
Bij een kinder-
aantal als be
doeld bij art. 4,
le lid b, der
Verordening
van
f 25-
75—
150—
250—
350—
450—
550—
650—
750—
850—
Iedereen heeft bij tijden een zacht laxeer
middel noodig voor de lever en ingewanden.
Foster’s M&agpillen werken rechtstreeks op
de lever, wekken de vloeiing der gal op en
verschaffen natuurlijke werking der ingewan
den Slaap, eetlust en een goed humeur wor
den door Foster’s Maagpillen verzekerd. Prijs
per flacon van vijftig versuikerde pillen £0.65;
in apotheken en drogistzaken.
Solaens voorwaarden overeengekomen mei de tiallssadaoSi» Aisamsons 10011
fcas'lragx-Bsxfc te Sofelsssam sllu obm Abonné’s versokerd tegen ongelukken voos AUVU
Het Bestuur rfekent per enkelen cursus op 14
leerlingen, hoewel ’t meent, dat meer leerlingen
zich zullen aanmelden.
Volgens de overgelegde begrooting zullen de
netto-kosten van den dubbelen cursus over 1924
tweemaal f 1507.50 bedragen.
De geldmiddelen der afdeeling laten echter
niet toe deze kosten geheel te bestrijden. Met
het oog daarop zal het Bestuur gaarne in het
genot worden gesteld van Rijks- en gemeente
lijk subsidie. Teneinde op het eerste, bedragende
70 der netto-kosten, echter.aanspraak te kun
nen maken, wenscht het Bestuur, dat door U
wordt verklaard, dat U de oprichting en instand
houding van den cursus noodig acht. Tenge
volge van deze verklaring zullen dan 30 der
netto-kosten, per enkelen cursus geschat op
f 452.25, voor rekening der gemeente komen.
Daar het Bestuur meent te weten, dat de ge-
meente-financiën een subsidie tot, genoemd be
drag niet zullen toelaten, verzoekt het het sub
sidie te willen verleenen in den vorm van huur,
schoonmaak, verwarming en verlichting der
voormalige openbare school te Heeg, door hem
geschat op f450.per enkelen cursus, terwijl
het dan tevens gaarne een bijdrage ontvangt
van f50.in de kosten van meubileering.
Redenen waarom adressant zich tot Uwen
Raad wendt met het verzoek te willen verklaren,
dat U de oprichting en instandhouding van een
dubbelen twee-jarigen cursus in landbouwhuis-
houdonderwijs noodig acht, tengevolge waar
van hem dan overeenkomstig art. 25 der Nijver-
heidsonderwijswet de gewenschte subsidies be
schikbaar worden gesteld.
Ten aanzien van den vorm, waarin het Be
stuur het subsidie der gemeente wenscht te zien
de groote gezinnen verstTekt, deelen wij U mede, dat de voorge-
stelde regeling der gemeente weinig voordeel
boven de wettelijke regeling biedt, zooals U bij
vergelijking der cijfers zal blijken.
Ook bij eene regeling als het Bestuur wenscht
zijn wij evenwel van oordeel, dat het nut van
den cursus niet evenredig is aan de financiesle
gevolgen, die zijn oprichting zal veroorzaken.
De verschillende Onderwijswetten vragen van
onze gemeente reeds zware offers. Indien aan
het verzoek van het Bestuur wordt voldaan, zul
len de uitgaven, die het onderwijs vraagt, op
nieuw niet onbelangrijk stijgen. Wij meenen, dat
daartoe in dezen tijd in geen geval moet worden
medegewerkt, wanneer de stijging, der uitgaven
niet gerechtvaardigd wordt door het nut der
zaak, waarvoor zij plaats vindt.
Wij stellen U daarom voor op het verzoek
afwijzend te beschikken.
De V o o r z. zegt dat B. en W. met leedwezen
met dit voorstel komen, dat echter op finan-
cieele gronden steunt.
De heer R e n g e r s onderschrijft de finan-
cieele bezwaren van B. en W. geheel en vindt
geen vrijheid dit adres te steunen. De cursussen
zijn op zich zelf uitstekend; wij moeten echter
overal versoberen, kan nu zoo’n curus ook niet
versoberd worden en kunnen wij dan toch zoo’n
inrichting wat steunen? Laat ons dit voorstel van
B. en W. aannemen en B. en W. uitnoodigen met
de afdeeling Heeg te overleggen of de zaak niet
wat eenvoudiger kan aangepakt. Spr. zegt dat
de goede werking van zoo’n cursus niet mag
gld. bij ««ril**
*9 van mb ring»!
worden in de belastingen die er al liggen op de
noodzakelijke levensproducten, zooals suiker, de
nu voorbereidende theebelasting enz.;
meen ik thans wederom bij den Raad te moe
ten komen met het voorstel, om sterkere pro
gressieve kinderaftrek en Art. 4 b zoo te wij-
a
o
f
Ten aanzien van het voorstel'wenschen wij U
het volgende op te merken.
In Uwe vergadering van den 10 September
j 1921 werd de regeling van den kinderaftrek
breedvoerig besproken en o. a. een voorstel van
den heer Landman om een meer progressieven
kinderaftrek in de Verordening op te nemen met
8 tegen 6 stemmen verworpen. Hoewel de vast
stelling van den huidigen kinderaftrek dus nog
niet van ouden datum -is, hebben wij nochtans
gemeend het voorstel van den heer Landman
ernstig onder de oogen te moeten zien.
Wij willen U er dan allereerst op attent ma
ken, dat ook naar ons oordeel bij de regeling
der belastingen rekening moet worden gehou
den met de maatschappelijke positie van den
belastingschuldige ten opzichte van diens ver
schuldigdheid der lasten. Belasting naar draag
kracht is een eisch der rechtvaardigheid. Wij ge-
looven echter niet dat een sterkere progressieve
kinderaftrek een zuivere toepassing van het be
ginsel der draagkracht bevordert. Het behoeft
geen betoog, dat, zoodra de echtgenooten, be
halve voor zich, ook voor een kind hebben te
zorgen, hun draagkracht afneemt. Evenmin be
hoeft aangetoond, dat de kosten van onderhoud
en opvoeding per kind afnemen naarmate het
kindertal toeneemt. Wij meenen dan ook te moe
ten betwijfelen, dat de hoofden van kleine ge
zinnen het tengevolge van de onder
we r pel ij ke verordening zooveel ge
makkelijker hebben en in verhouding minder
zwaar getroffen worden dan de gezinshoofden
van middelmatige en vooral van groote gezin
nen.
Voor het le kind wordt immers f50.— afge
trokken en bij het 10e Ipnd f725.dus gemid
deld per kind f 72.50.
Dat zij, die een groot gezin hebben het zwaar
der hebben om in de eerste behoeften van hun
gezin te voorzien, kunnen wij slechts dan on
derschrijven, wanneer hun inkomens niet te veel
verschillen. Met de bewering, dat de eerste ca
tegorie vaak met moeite nog eenige belastingen
betaalt kunnen wij zonder voorbehoud ac-<
coord gaan; zulks is evenwel ook dikwerf met
de laatste categorie het geval. Dat deze ten
aanzien van den kinderaftrek in verhouding tot
de eerste minder zwaar belast wordt durven wij
echter niet te beweren. Naar de thans bestaande
regeling wordt immers iemand, die voor zes kin
deren heeft te zorgen (de heer Landman stelt
voor eerst bij het 6e kind een hoogeren aftrek
te doen gelden) eerst aangeslagen als hij f 1150
per jaar verdient, terwijl hij bij het bezit van
1 kind reeds belastingplichtig is bij een jaar-
lijksch inkomen van f775. De onjuiste verhou
ding inzake den belastingdruk achten wij te min
der bewezen, daar, zooals wij boven reeds
schreven, de kosten van onderhoud en opvoe
ding van elk kind afnemen, naarmate het aantal
toeneemt en nochtans de gemiddelde aftrek bij
10 kinderen hooger is dan bij 1 kind.
Nu betoogt de heer Landman, dat de groote
gezinnen bovendien 'zwaar worden getroffen
door de belastingen, die er liggen op de nood
zakelijke levensproducten. Wij wenschen zulks
niet te ontkennen, doch hiermede is bij de ver
ordening, zooals die thans luidt, reeds rekening
gehouden. Naar het door ons ontwikkeld begin
sel der draagkracht zou immers de gemiddelde
stijgt. Dat dit niet het geval is, bewijst, dat bij J op de heer Landman optreedt bij zijn propa-
de regeling" van den kinderaftrek rekening is ganda voor groote gezinnen is spr. niet sym-
verordening
plaatselijke belastingen is het gewenscht, zoo
veel mogelijk het verband tusschen alle belastin
gen, zoowel die van het rijk, de provincie, als
die van de gemeente, gezamenlijk in het
oog te houden, door bv. te letten op den druk
der accijnzen. Bovendien kan men daarbij zede
lijke en godsdienstige motieven doen gelden,
volgens welke door de overheid het ontstaan
van groote gezinnen moet worden bevorderd.
Voor het één zoowel als voor het ander laat
de huidige aftrek, die naar het gemiddeld bedrag
per kind reeds progressief is, o. i. voldoende
ruimte.
Het is zeer moeilijk een juiste regeling voor
de korting te treffen. De resultaten toch van de
bepaling van de draagkracht, de beschouwing
van het verband tusschen alle belastingen en de
waardeering der zedelijke en godsdienstige be
weegredenen loopen te vee! uiteen, om tot een
grondslag te komen, die een ieder bevredigt.
Wij voor ons zijn echter van oordeel, dat de
1 aftrek, zooals die thans is geregeld, op grohd
van bovenstaande beschouwingen ten behoeve
der groote gezinnen niet dient te worden ver
hoogd. Ongetwijfeld zou voor enkele groote
gezinnen eene regeling, als de heer Landman
voorstelt, voordeeliger zijn dan die welke thans
van 1
bij aanneming van den voorgestelden aftrek, de
gvz.ll.livo »l»v l ”T VII -11 v ll, LV.IIVIIIUC UIUUUUUI
I king met die zonder kinderen in ongunstiger po-in de behoefte aan eenvoudig huishoud-onder- 1
giek, bij lev»n*- gld.IngajoJ ïbeo»*ï gld. bij ?*rH«s *bb 7C gld. Mj »wll«s EA gld. bfj varlie* wan
laags Invaliditeit. AVV lijdsn btaass 30 IvV Mn hond, vost ol ©og I v «u son daim, vv oen vijsvings*.
wijs voor de plattelands-bevolking te voorzien.
In verband met de woonplaatsen der meeste
dat de progressieve kinderaftrek wel in aan- deelneemsters is als de plaats, waar de cursus
merking komt bij het bepalen van de draag- zal worden gehouden, het dorp Heeg gekozen,
kracht van de belastingbetalers. De kosten van D"‘'"i—
opvoeding stijgen zeer als er 5, 6, of 7 kinderen
zijn en ze naar school moeten. Dan beginnen de
kosten eerst te komen, de kinderen eten meer,1
de kleeding, nieuwe klompen enz. vergen groote
uitgaven. De zorgen worden bij zoo’n groeiend
gezin.steeds grooter. Spr. gaat verder de be-'
zwaren door B. een W. aangevoerd na. Spr.
heeft een hoofd van een groot gezin, die een
vak beoefent, gesproken; die man moet van den
morgen tor den avond hard werken om zijn ge
zin te onderhouden; een vakgenoot met minder
kinderen behoeft zich zoo druk niet te maken.
De eerste verdiende wel meer dan de ander,
maar zijn groot gezin eischte dat ook. Het hoofd
van een dergelijk groot gezin nu dient zooveel
mogelijk tegemoet gekomen.
B. en W. beweren eigenlijk dat wat meer
kinderen men heeft, wat gemakkelijker men het
heeft en dat is onzin. B. en W. hebben bij de
kwestie der pensioenen ook niet naar provincie
en rijk verwezen. In dezen raad zal wel niemand
het twee-kinderenstelsel huldigen; spr. dacht dat
de zedelijke en godsdienstige inzichten hier op
dit gebied niet zooveel uiteeenloopen. De ge-
heele raad zal het ontstaan van groote gezinnen
wel willen bevorderen. Spr. betwijfelt of de ge
zinnen met 2 of 3 kinderen het grootste aantal
in deze gemeente vormen. Spr. zegt dat slechts
een enkeling beneden 16 jaar iets inbrengt, de
meeste van dergelijke kinderen gaan naar M. U.
L. O. of H. B. S.; de kosten van zoo’n enkeling
worden zeker niet goedgemaakt. Spr. had ge
dacht dat alle leden hem zouden steunen en
niet zouden zeggen: „het komt van Landman
en die is Katholiek”. Spr. beveelt zijn voorstel
warm aan.
De Voo r z. zegt dat voor
de belasting mee valt, het schoolgeld is gemid
deld lager. Het gaat daarmee als met kostgan
gers: twee geven geen voordeel, maar als meer
deren uit dezelfde pot eten gaat het wat gemak-
worden onderschat.
De heer W e s s e 1 i u s zegt dat de inspectie
al 80 aanvragen heeft afgewezen en gelooft niet
dat wij iets zullen bereiken, omdat de gemeente
de noodzakelijkheid van zoo’n cursus hier nu
niet zal uitspreken.
De heer R e n g e r s zegt dat hij de reeds be
staande inrichtingen wilde versoberen, wat de
minister ook welkom zal zijn.
De heer De Boer wil eerst in onderhan-
deling treden met de afd. Heeg en dan beslissen.
De Voorz.: De heer Wesselius heeft gecon
fereerd met de afd. en na die conferentie acht
deze heer de hooge kosten toch het struikelblok.
De heer A n d e 1 a gaat mee jpet het idee-
Rengers; ;we mogen de gevolgen van de nuttig-
verklaring van deze cursus niet zonder meer
aanvaarden.
De heer Rengers: We kunnen deze zaak
niet op oorlogsvoet voortzetten.
De heer A b m a zegt dat er zooveel is wat
steun zou verdienen: veeverloskunde-cursus,
boekhoud-cursus enz. enz. Dat alles moet men
Kramer, Atsma, Breeuwsma, Schilstra, Reitsma’ in dezen tijd echter aan het particulier initiatief
overlaten.
I De V o o r z. zegt dat B. en W. eventueel met
een nieuw voorstel bij den raad zullen komen.
Z. h. s. wordt het voorstel-Rengers aangeno
men.
j Dit verzoek wordt dus afgewezen en B. en W.
zullen in nader overleg treden met de afd.
zigen als volgt:
aftrek voor het le kind
tt 2e
3e
4e
en voor ieder kind meer
De regeling zooals de voorsteller die wenscht
en zooals die thans is vastgesteld, hebben wij
in het volgend overzicht weergegeven:
gehouden, niet alleen met de draagkracht, maar pathiek. Spr. is zelf uit een nest van 9 en heeft
ook met andere motieven. Bij eene regeling der zelf 5 kinderen, hij kent dus de ideëele waarde
van zoo’n gezin, maar men moet de kleine ge
zinnen niet laten betalen voor de groote; dan
wordt een ethisch beginsel bevlekt door finan-
cieele belangen. Groote gezinnen zijn goed, er
gaat een groote opvoedkundige waarde van uit,
zooals bv. een oudere broer je op je nummer
kan zetten kan geen ander mensch je doen, maar
om een boetebepaling op het hebben van kleine
gezinnen te stellen, daaraan doet spr. niet
mee. Voor 90 der menschen wordt door dit
voorstel de belasting 5 a 10 opgevoerd. Dat
stuit spr. tegen de borst. Spr. zal zijn stem niet
geven aan het voorstel-Landman.
Voor dit voorstel stemmen alsnu de leden
Cnossen, De Boer, Abma, Andela en Landman;
tegen de leden Wesselius, ,v. d. Leij, Gaastra,
zonder nader overleg acht spr. niet in ’t belang
der gemeentenaren. Spr. zal in het waterschap
er op aandringen een dergelijke overeenkomst
te sluiten.
De Voorz. acht een dergelijke overeen
komst zeer gewenscht.
De heer Rengers zegt dat bij verschil van
inzicht de hoofdingenieur bv. eventueel zou kun
nen arbitreeren. Zooals ’t nu gaat hebben scho
len en waterschappen de absolute macht ons
arm te maken.
Schrijven van Ged. Staten van Friesland,
waarbij zij het raadsbesluit betreffende het aan
gaan van een onderhandsche leening ad f 50.000
en een openbare leening ad f 44.000 terugzenden
met de mededeeling dat wanneer uit het raads
besluit blijkt, dat op een nadere aanbieding van
Kingma’s Bank tot onderhandsche plaatsing
der f 44.000 wordt ingegaan, zij het besluit in
zijn geheel kunnen goedkeuren. (2.07.352.75).
B. en W. stellen voor de aanbiedingen van
Kingma’s Bank te accepteeren en daardoor aan
het verzoek van Ged. Staten te voldoen.
Schrijven van Kingma’s Bank, waarbij aan
geboden wordt bij onderhandsche plaatsing van
een bedrag van f44.000, onder de volgende
voorwaarden: rente 5% koers 100 lee
ning op schuldbekentenis, desverlangd op obli
gaties aan toonder op kosten der gemeente; af
lossing in 25 jaren nader te regelen; versterkte
aflossing na 5 jaar geoorloofd met recht van den
geldschieter alsdan tot opeisching van het saldo
en halfjaarlijksche rentebetaling.
Z. h. s. aangenomen.
Schrijven van Kingma’s Bank, waarbij wordt
medegedeeld, dat de geldschieter voor de lee
ning van f 50.000 in het desbetreffend raadsbe
sluit wil zien opgenomen de verplicjjting der ge
meente desverlangd obligaties aan toonder uit
te geven en halfjaarlijksche rentebetaling.
Alsvoren.
Schrijven van het Hervormd Schoolbestuur te
Hommerts, waarbij gelden worden aangevraagd
voor een nieuw te bouwen school. (1.851.2.06).
Aangehouden om zoo mogelijk in de volgen
de vergadering te behandelen.
Schrijven van het Geref. Schoolbestuur te
Hommerts, waarbij gelden worden aangevraagd
voor een regenwaterbak, speelplaats en drink-
gelegenheid. (1.851.2.06).
Alsvoren.
Schrijven van Ged. Staten van Friesland, be
richtende dat de opheffing van de huurcommis-
sie voorzoover Wijmbritseradeel betreft met in
gang van 1 Januari 1924 is goedgekeurd. (1.
778.54).
Voor notificatie aangenomen.
ld. waarbij goedgekeurd wordt het raadsbe
sluit houdende onderhandsche tolinning Abbe-
gasterketting, Wolsumerketting en Scharnegou-
■tum. (1.811.112).
Alsvoren.
ld. waarbij in beroep de waarde der R.-K.
school te Woudsend op f 29.000 wordt vastge
steld (eerste schatting was f30.000.) (1.851.
06.1).
Alsvoren.
Schrijven van verschillende ingezetenen van
Oosthem, waarbij zij betere verlichting vragen
van de „Pietjepollen”’. (1.811.111.5).
Aangehouden.
De gemeenteraad van Bolsward heeft beslo
ten de tol te Nijezijl belangrijk te verhoogen.
Waar die raad weigerde de tol op den mac-
adam-weg SneekBolsward te verhoogen, die
noodlijdend is, vragen B. en W. machtiging om
bij den minister tegen deze verhooging te pro-
testeeren.
Z. h. s. wordt de machtiging verleend.
Punt UI. Voorstel van den heer Land
man tot invoering van een progressieven
kinderaftrek. -.1.714.521.
B. en W. adviseeren:
In Uwe vergadering van 17 November jl.
werd om prae-advies in onze handen gesteld het
voorstel van Uw medelid, den heer Sj. Landman
te Oudega, tot wijziging der Verordening op de
heffing van een plaatselijke inkomstenbelasting,
voor zoover betreft den toe te passen kinder
aftrek.
Het voorstel van den heer Landman luidt al
dus:
„In den Raad vóór 1918 was besloten, dat we
een progressieve kinderaftrek zouden toepassen
bij onze verordening tot heffing van de plaatse
lijke inkomstenbelasting.
Doch in September 1921 is die progressie
weef door den Raad verworpen. Ik meen, met
één stem meerderheid.
Overwegende, dat hoofden van kleine gezin
nen het zooveel gemakkelijker hebben, en in
verhouding minder zwaar getroffen worden door
onze belastingverordening;
Overwegende, dat gezinshoofden van middel
matige gezinnen en vooral van groote gezinnen
het werkelijk zwaar hebben, in de eerste plaats
om in de behoefte van hun gezin te voorzien,
en dan vaak met moeite nog eenige belastingen
moeten betalen;
Overwegende, dat zulken al zoo getroffen
kelijker. Dan denkt spr. aan de tegenwoordig
Veel gehuldigde meening dat alleen degenen, die
veel groote jongens hebben tegenwoordig nog
met voordeel een boerenplaats kunnen huren in
verband met de duurte van het personeel. Dat
zijn de motieven die B. en W. tot hun voorstel
hebben gebracht. Luxe brengt mede minder
energie; daarom ziet men vaak grooter welvaart
in groote gezinnen dan elders.
De heer Abma vindt die argumenten niet
volgen de praktijk. Men moet de belasting naar
draagkracht heffen. Spr. onderschrijft veel van
wat de heer Landman zeide. Het verdienen door
dergelijke jonge kinderen komt weinig voor
Toegegeven dient, dat het voordeed dat voor
grooter gezinnen uit dit voorstel voortspruit, na
deel wordt voor kleinere, dat is waar; dat is
echter niet onbillijk. Een nadeel voor de ge
meente ontstaat niet. Spr. voelt meer voor de
aftrek voor groptere gezinnen door den heer
Landman voorgesteld dan voor die van B. en W.
De heer Rengers vindt dat we hier bezig
zijn met het invoeren van een nieuwe belasting
door vermindering van den aftrek, en door de
geringere progressie in te voeren voor gezinnen
met minder dan 5 kinderen. Als hebbende 5
kinderen kan spr. de zaak objectief zien! Gege
ven de tijden en het reusachtig cijfer aan be
lasting welke niet inbaar blijkt, moet men spe-,
sei uer uraagKiacm z.uu numcis ut gciuiuuciuc ciaal de lagere regionen der belastingbetalers
aftrek moeten dalen naar mate het kinderaantal geen nieuwe belasting opleggen. De wijze waar-
v. Berkum en Rengers.
Het is dus verworpen met 510 st.
Punt IV. Adres van de Afd. Heeg der
Friesche Maatschappij van Landbouw om
subsidie voor het houden van een cursus in
landbouwhuishoudonderwijs. -. 1.851.362.
B. en W. adviseeren:
Bij schrijven ingekomen dd. 19 November
1923 deelt het Bestuur der Afdeeling Heeg van
j van Landbouw mede, fen, dat hunne kinderen langs een behoor-
dubbelen 2-jarigen cursus in landbouwhuis- reiken. -.1.811,111.1.
B. en W. adviseeren:
Volgens bekomen inlichtingen zijn de pogin-
Punt V. Adres van J. van der Goot e. a.
te Nijhuizum om maatregelen te willen tref-
kracht is. Daar staat echter tegenover, dat dat het voornemens is in 1924 in deze gemeente lijk pad de school te Gaastmeer kunnen be-
J 1 J z4 r» 1 1 l'X I'S ZV1O 1_ J1- i Z» S, 1 O 1 1 4
gezinnen met 4 en minder kinderen in vergelij- houdonderwijs te beginnen, teneinde daardoor