DE
Firma H. v. d. Molen,
TUNNEL
I Wilhelmina Eierkolen
ZIJT GIJ BEVREESD OM
TE ETEN?
MAAKT DYSPEPSIA U
RADELOOS?
Sinds 15Sept 1923
het mérk waarnaar
men vraagt!
economische öraRdstof.
Staatsmijnen
OE
Will Irjin bi (winti Sant-
Vcriehyut
NEDERLANDSCHE HYPHOTHEEKBAHE
opgei icht tg VeBtldaiTl in 1890
Directie Mr. G. BROUWER Jzn.
GEBISMUREERD MAGNESIUM
Reclame kolom.
Niet alleen
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
N ieu wstij dingen
^^JTTIXjIuElTO^r
id
Brandenburgh Co.
dinsdags u» vrijdagsavonds
Uitgevers
Brandenburgh Co.,
Uoxk Telelens N«. 450.
5Vlo Pandbrieven a 100'
5 °|o Pandbrieven a 97$ °|0
4Oe JAAR&ANG
ZATERDAG 8 MAART 1924
K
Kantoor 2e Oosterkade,
Telef. 53.
oi
|o
I
3
?r.
i
Wordt vervolgd.
I
I
Abonnementper jaar i 2.50 fr. p.
post t 3.68. Buitenlaad f 8.aller
bg vooraitbetaliag. Loan Nos. 5 et.
A<1 vertentiSn10 et. p. regel. Inge-
condea Mededeelingea dubbel tarief,,bg
Abonnement balaagrfjka korting
Kleiae Adv. kuane» ingeionden wer
den op den dap der uitgifte, tot 10 uar
or
P-
e-
sn
De toelating tot de H. B. S.
De Vereeniging van Leeraren aan de open
bare H. B. S. verzoekt in een adres aan den
minister van onderwijs on/ weer aan deze scho
len het recht van toelating in vollen omvang te
hergeven.
NIEUWE SHEERER COURANT
annex SHEERER COURANT en WYMBRITSERADEEL
:S
leeftijd geloofsbelijdénis heeft gedaan, hetgeen
geen van beide in De B. heeft plaats gehad; dat
hij ook nimmer in zijn tegenwoordige woon
plaats, De B., attestatie heeft gekregen of heeft
ingediend. Voorts beriep hij zich op de nietig
heid van in zijn minderjarigheid plaats gegrepen
handelingen.
De rechtbank overwoog in haar vonnis, dat,
daargelaten, of gedaagde wellicht zou moeten
worden beschouwd als lid van de Nederd.-Herv.
Kerk, de vordering van de gemeente reeds daar
om niet zal kunnen worden toegewezen, omdat
de stelling van eischeres, dat gedaagde, wijl hij
zijn woonplaats gevestigd heeft in De B., geacht
moet worden van de kerkelijke gemeente in De
B. lid te zijn, niet voortvloeit uit eenig wettelijk
voorschrift, noch steun vindt in eenig door
eischeres gesteld feit. Zij overweegt verder, dat
de rechtbank geen acht kan slaan op het door
de gemeente bij haar processtukken gevoegd
zgn. kerkelijk wetboek, daar het daarin opge
nomen algemeen reglement voor de Nederd.-
Herv. Kerk in het koninkrijk der Nederlanden
niet is een wet, die de rechter ambtshalve moet
toepassen, maar een regeling en overeenkomst
van een zedelijk lichaam; dat dan ook de stel
lingen van de dagvaarding niet eenig feit be
vatten, waarom gedaagde lidmaat zou zijn van
de Nederd.-Hervormde gemeente, zoodat toe
wijzing van de vordering niet kan volgen.
(N. Rt. Ct.)
Voetbal.
Indien ’t weer nu Zondag a.s. een beetje mee
werkt zal er weer een stuk competitie-program-
ma worden afgewerkt. Zoowel voor de N. V. B.
als voor de Friesche Voetbalbond worden er
een groot aantal wedstrijden aarigekondigd.
voor groote oplagen is onze Drukkerij
ingericht Ook de kleinste order op
Drukwerk wordt door ons vlug en billijk
uitgevoerd.
Aanbevelend
KLE1NZAND 1-7, Telefoon 150
Kantooringang Ged. Poortezijlen
Onweer.
Tijdens een hevige sneeuwbui, gepaard gaan
de met onweer, sloeg Dinsdagmiddag de blik
sem in den toren van de R.-K. kérk te Deurne.
Het electrische drijfwerk van het torenuurwerk
zoomede de electrische lichtgeleidingen raakten
defect, zonder evenwel brand te veroorzaken.
Te Liessel sloeg de bliksem in de pastorie,
waar eveneens de electrische leiding defect
raakte.
Het kan toch wel vlug.
In het Februarinummervan het Maandblad
voor Berechting en Reclasseering wees iemand
op de wenschelijkheid bij het luchten aan de
gevangenen ’s winters een overjas te geven. Het
college van regenten te Groningen richtte zich
dadelijk met een verzoek in dien geest tot het
departement van Justitie. Reeds’ een dag na ont
vangst van het verzoek gaf het departement
telegrafisch toestemming. Denzelfden dag nog
w'erden bij Oorlog jassen gevraagd en alweer
onmiddellijk werden 27 jassen verstrekt.
De criminaliteit te Amsterdam.
Mr. De Jongh te Amsterdam schrijft in het
„Weekbl. v. h. Recht”, dat het aantal misdrijven
te Amsterdam per jaar op ongeveer 6000 mag
worden gesteld. Vóór den oorlog bedroeg dit
ongeveer 1000 minder of 1/6 van het tegen
woordig aantal minder.
De bevolking is echter in de laatste tien jaren
gestegen van bijna 600.000 tot ruim 700.000, dit
is met pl. m. 1 /7 van het laatste cijfer, zoodat
hieruit volgt, dat de criminaliteit met een sneller
tempo vooruit is gegaan dan het aantal inwo
ners. Uit een nadere specificatie blijkt, dat het
interesseerd bij den bouw, dat hij al zijn financieel
beleid moest aanwenden, om staande te blijven.
Den moeilijksten arbeid veroorzaakten de trajec
ten door den Atlantischen Oceaan. Dag en nacht,
jaar in jaar uit, vochten zweetbedekte menschen-
troepen tegen de steenmassa. Hoe dieper zij door
drongen, hoe moeilijker transport en verpleging wer-
de'n, te meer daar ook deze trajecten voorloopig
grootendeels met één gang gebouwd werden. Hier
was de vijand der tunnelmen niet het water, maar
de hitte. De gangen bereikten hier een diepte van
zesduizend meter onder den zeespiegel. De hitte was
zoo reusachtig, dat tot betimmering geen hout meer
gebruikt kon worden, maar alleen nog ijzer. De lucht
in de heete, diepe en lange gangen was des te slech
ter, daar alleen bij dubbel-tunneJs een eenigszins
voldoende ventilatie bereikt kon worden. Om de tien
kilometer moesten stations in het gesteente worden
uitgehouwen, waarin koelmachines, ozon-toestellen
en luchtpompen dag en nacht werkten.
Het was het zwaarste en reusachtigste werk, ooit
door menschen tot stand gebracht.
Van twee zijden vraten de boormachines zich
steeds dieper in. Dé „dikke Müller” van de Azoren
uit, Strom van de Bermuda’s. Wat Strom pres
teerde, was meer dan buitengewoon. Hij was niet
bemind bij zijn werkvolk, maar zij bewonderden
hem. Hij was iemand, die dagen lang zonder eten,
drinken en slaap kon. Hij was bijna dagelijks in de
tunnel en leidde urenlang persoonlijk het werken
bij de boren. Soms kwam hij dagen lang niet uit de
gloeiend heete gang. Zijn arbeiders noemden hem
„de Russische duivel”.
Dagelijks braakten de gangen vierduizend wagons
steen uit naar Azora en drieduizend wagons naar
Bermuda. Enorme terreinen werden gevormd, klip
pen, zandbanken, ondiepten en eilanden tot een con
tinent saarrigevoegd. Het was een geheel nieuw land,
dat Allan schiep. Zijn ingenieurs hadden de modern
ste havens, kaden, golfbrekers, dokken en vuurtorens
doen ontstaan. De grootste stoomschepen konden er
binnenloopen. Zijn architecten hadden nieuwe steden
uit het puin doen verrijzen. Er waren hotels, banken,
warenhuizen, kerken, scholen alles geheel nieuw!
Maar één kenteeken hadden Allan’s vijf nieuwe ste
den: zij waren zonder eenigen plantengroei. Ge
bouwd op puin van gneis en graniet glinsterden zij
DOOR
BERNARD KELLERMANN.
(Plaatsing met toestemming der uitgevers Gebrs. Cohen,
Amsterdam.)
Vertaling door E. Goossens, w. i.
Pandbrieven f 40.000.000
als een spiegel in de zon, waren zij bij wind in een
stofwolk gehuld. Over tien jaar zouden zij echter
even groen zijn als andere steden, want er waren
pleinen, tuinen en parken ontworpen, grooter dan
Londen, Parijs of Berlijn ze bezaten. De bouwmees
ters importeerden de aarde bij scheepsladingen. Chili
zond salpeter, de zee gaf wier, planten en boomen
werden aangevoerd. En inderdaad, er waren hier en
daar al spookachtige plantsoenen te zien: stoffige
palmen en boomen en wat armzalige grassprietjes.
Maar Allan’s steden hadden daarentegen iets an
ders. Zij bezaten de rechtste straten der wereld en
mooier stranden dan welk land ook. Zij leken op
elkaar als zusters, waren alle loten van Amerika,
vooruitgeschoven forten van den Amerikaanschen
geest, gepantserd met wilskracht en vol bedrijvig
heid.
Mac City had aan het eind der bouwperiode reeds
meer dan een millioen inwoners!
Herhaaldelijk hadden grootere en kleinere onge
vallen bij den bouw plaats. Maar zij waren niet
grooter en veelvuldiger dan bij andere technische
ondernemingen. Allan was voorzichtig en angstig
geworden, hij had niet meer de sterke zenuwen van
vroeger. In het begin was het bij hem niet op een
honderd menschen aangekomen, maar nu drukte elk
menschenleven, dat de tunnel eischte, zwaar op zijn
ziel. De gangen waren vol zekerheids- en registreer-
toestellen en bij het geringste teeken, dat tot voor
zichtigheid maande, vertraagde hij het tempo. Allan
was grijs geworden, „old gray Mac”, heette hij nu.
Zijn gezondheid was ondermijnd, hij sliep bijna niet
meer en zat voortdurend in angst, dat een of ander
ongeluk gebeuren zou. Hij was een eenzelvig mensch
geworden, wiens eenige uitspanning bestond in een
uurtje wandelen ’s avonds in zijn park. Wat in de
wereld gebeurde, interesseerde hem nauwelijks meer.
Schepper der tunnel, was hij haar slaaf geworden.
Zijn hersens kenden geen andere ideeën-associatie
meer dan machines, wagen-types, stations, toestel
len, getallen, kubieke meters en paardekrachten.
Bijna alle menschelijke gevoelens waren in hem af
gestompt. Hij had nog slechts één vriend, dat was
Lloyd. Beiden brachten dikwijls hun avonden te
zamen door. Dan zaten zij in hun stoelen, rookten
en zwegen.
schappelijke kringen menschen, die betwijfelden, dat
de gangen elkaar zouden ontmoeten. De enorme
steenmassa’s, de hitte, de reusachtige hoeveelheden
ijzer en electrische energie moesten de nauwkeurig
ste instrumenten beïnvloeden. Maar toen de rich-
tingsgangen elkaar tot op vijftien kilometer genaderd
waren, teekenden de seismografen reeds het sprin
gen der dynamietladingen in de gangen op. In het
vijftiende bouwjaar stieten de richtingsgangen op
elkaar. De berekeningen weren een afwijking in
hoogte van dertien meter en een zijwaartsche afwij
king van tien meter aan, verschillen die zich hoogst
eenvoudig lieten vereffenen. Twee jaar later waren
de dubbel-gangen AmerikaBermuda doorgeslagen
en met een mantel van gewapend beton omgeven.
Dat was een reusachtig voordeel. De treinen kon
den ijzer, cement, rails en arbeiders naar de Bermu
da’s overbrengen.
De tunnelaandeelen stegen twintig percent! Het
geld van het volk stroomde weer toe.
Moeilijker verliep de verdere bouw van het Fran-
sche traject, dat Allan voorloopig met slechts één
gang liet afwerken. Hier had in het veertiende bouw
jaar een groote doorbraak van slijk plaats. De gang
was op een „plooi” in den Oceaanbodem gestooten.
Drie kilometers van de reeds geboorde gang moesten
worden prijs gegeven met de zich daarin bevindende
kostbare machines en apparaten. Een twintig meter
dikke muur van gewapend beton moest gebouwd
worden om de binnendringende slijk- en watermassa
tegen te houden. Bij deze slijkdoorbraak verloren
tweehonderd twee en zeventig menschen het leven.
De tunnel werd met een grooten boog om de ge
vaarlijke plaats heengeleid. Hier stiet zij opnieuw
op slijkmassa’s, maar na vertwijfelde krachtsinspan
ning gelukte het, die te bedwingen. Vijf kilometers
van dit deel van het traject kostten de reusachtige
som van zestig millioen dollar. Deze gang werd in
het een-en-twintigste bouwjaar voltooid.
Met de voltooiing van het Fransche en het Ameri-
kaansche traject verminderden de bouwkosten merk
baar. Iedere maand konden groote troepen arbeiders
ontslagen worden. Maar toch verslond de tunnel nog
milliarden. Ethel had heel haar reusachtig vermogen
in de tunnel gestoken, tot op den laatsten cent! Zij
zou straatarm zijn op den dag, dat de tunnelbouw
gestaakt zou worden. Lloyd zelf was zoo zwaar ge-
Mr. M. J BOS
Gepl. Maatsch. Kap. 5 423.479.78|
en Reserves 2
Hypotheken f 42 000.000
s van de
IE gld. bij vmtUm
*3 vaa wa vinger
2e klas N. V. B.
Voor de 2e klas A-afdeeling ontvangt F. V. C.
van Htiizum de Groninger club Vela II. Indien
de wedstrijd plaats heeft voorspellen we een
overwinning voor de thuisclub.
3e klas N. V. B.
L. S. C. I gaat op bezoek bij Steenwijk I.
Heerenveen I krijgt de oud-2e klasser Alcides
II van Meppel op bezoek.
Te Leeuwarden spelen de plaatselijke clubs
Friesland II en Leeuwarden II.
Gorredijk 1 ontvangt de S. S. C. van Steen
wijk.
Friesche Voetbalbond.
Het programma voor 9 Maart a.s. bevat de
volgende wedstrijden:
le klas A: Sneek IIHeerenveen II.
S. V. G.Olympia 1.
le klas B: F. C. A. I—L. S. C. 11.
WorkumH. Z. C. II.
2e klas A: S. V. G. 11—S. D. L. I.
2e klasse B: Olympia 11Sneek IV.
LemmerLyts Bigjin.
Met ingang van 16 Maart a.s. wordt de
hoofdbesteller bij den post- en telegraafdienst
J. Mol van Sneek naar het postkantoor te Arn
hem verplaatst.
83)
„Lloyd neemt de tunnel over!”
Lloyd heel alleen! Eén enkele man!
De tunnel haalde diep adem. Als een reuzenpomp
begon zij weer menschenlichamen op te zuigen en
uit te spuwen en op den zesden dag werkte zij reeds
met haar oude snelheid. In de gangen donderden de
boormachines, die gloeiende, loeiende neushoorns
van Allaniet vraten zich, evenals vroeger, trillend en
huilend in het gesteente in. Weer klohk een razen,
lachen en tieren door de gangen. De zweetende men-
schenmassa’s drongen weer vóór-, weer achteruit in
het félle schijnsel der zoeklichten. Alsof er niets ge
beurd was. Ramp, staking alles was vergeten!
Allan zweepte allen tot het vroegere helsche werk
tempo op ert dacht er zelfs niet meer aan, dat het i
aantal beroovingen in de huizen van ontucht een
respectabel cijfer bedraagt. Wij moeten er
echter aan toevoegen schrijft mr. De Jongh
dat, naar hetgeen wij dagelijks uit de bladen
vernemen, wij ons dit cijfer nog hooger hadden
gedacht. Het is een vrij winstgevend en betrek
kelijk ongevaarlijk bedrijf, dat velen aanlokt.
Het spreekt ook van zelf, dat de bestolenen om
„hen moveerende redenen” in den regel niet de
hulp der politie inroepen en de statistiek dus een
geflatteerd beeld geeft van de werkelijkheid.
De redders van St. Sauveur.
De Nederlandsche Reisvereeniging heeft dezer
dagen haar stoffelijke blijken van dankbaarheid
verzonden aan hen, die zich, in sommige geval
len met levensgevaar, hebben ingespannen bij
het reddings- en bergingswerk te Saint-Sauveur.
Aan ieder der redders van den heer Kuypers
heeft zij f 1000 geschonken; aan de heeren Phi
lip, sous-préfect te Argelès (Hautes Pyrenées),
Raoul Naudin, zee-officier, abbé Gauthier, Ver-
gez, garde républicain, en Bajet, koopman,
schilderijen van onze séhilders Akkeringa, Van
Bloem, Koster, W. Maris Jbzn. en W. Roelofs
Jr.; voorts aan de heeren Bruballa en Qaben
ieder f 100 en aan den heer Tha f25. De Reis
vereeniging stelde ook nog ongeveer f 150 ter
beschikking voor de armen te Luz.
Kerkelijke hoofdelijke omslag.
Dezer dagen heeft de rechtbank te Utrecht
uitspraak gedaan in een zaak tegen M., die ge
dagvaard was door de Nederduitsch Hervormde
gemeente in De B„ ter zake van het niet betalen
van zijn aandeel in den hoofdelijken omslag. 1
De gemeente had gesteld, dat de gedaagde
zijn lidmaatschap had verkregen door den doop
en de bevestiging tot lidmaat na aflegging van
de belijdenis des geloofs en als meerderjarig
lidmaat verplicht was, zijn aandeel in den hoof
delijken omslag te voldoen. Gedaagde was wel
in een andere plaats dan zijn tegenwoordige
woonplaats geboren en had ook aldaar op min
derjarigen leeftijd belijdenis des geloofs gedaan
en was aldaar aangenomen tot lidmaat der Ne
derduitsch Hervormde gemeente, maar de ge
meente voerde aan, dat wijl gedaagde zijn
woonplaats gevestigd had in De B., hij geacht
moest worden van de kerkelijke gemeente in De
B. lid te zijn.
De gedaagde voerde aan, dat hij op jeugdigen
leeftijd gedoopt is en op ongeveer 18-jarigen
Een zeiler.
Een kaag (Engelsch: ketch) is volgens de
woordenboeken een platbodem vaartuig, met
één mast en een halve boegspriet, waarvan het
één sprietzeil en een of twee fokkezeilen voert,
dat vooral op binnenwateren dienst doet. Met
zulk een rank vaartuigje, de Saoirse, is
O’Brien, een architect en zeiler uit Dublin, in
Juni een tocht om de wereld begonnen. Een
telegram meldt thans zijn aankomst in Australië.
De bemanning van de kaag bestond uit
O’Brien, Sydney Lavelle, die zich als passagier
en kok liet aanmonsteren, en Hodges, die een
stuurmansdiploma heeft. Zij bereikten de Kana
rische Eilanden zonder tegenspoed, maar op
hun reis van St. Vincent naar de Kaap kreeg
de mast van de Saoirse midden in den Oceaan
averij en daarom moest zij den koers wijzigen
en naar Pernambuco stevenen, waar de mast
hersteld werd.
Op reis naar Kaapstad was een van de inci
denten een botsing met een sluimerenden wal-
visch. Nadat men Kaapstad verlaten had, kreeg
de kaag met slecht weer te kampen en begon
nen de watertanks te lekken, zoodat zij op Dur
ban moest aanhouden. Daar verloor O’Brien
twee koppen van zijn bemanning Hodges
nam een post aan bij den baggerdienst in de
haven en Lavelle vond aen betrekking bij een
firma van architecten. Toen was er nog maar
een man over. Maar O’Brien kreeg het gedaan,
om twee nieuwe mannen aan te monsteren en
met hen is hij nu tot Australië gekomen.
&arlegB"Naiak i* SohladMi sijs onss Abonné’s ««rsakerd tegen ongelnkkea voos 2000 200 ttjdsa ’fetarast; 80 d. 150 ?4d h&nd, vaet ol aog 75 van een daim. 50 een wijsvinger.
Gedurende den ganschen dag gepijnigd en
des nachts wakker gehouden door de folterende
smarten van slechte spijsvertering is het niet
te verwonderen dat de maaglijder bijna rade
loos wordt gemaakt en zich af vraagt of een
zoodanig leven wel het lijden waard is.
Zoo was de toestand van menig lijder tot
dat hij tot de overtuiging kwam, dat Gebis-
mureerd Magnesium hem snel en onfeilbaar
verlichting van zijn lijden brengt, hem in
staat stelt zijne maaltijden overdag met
smaak te nuttigen en hem des nachts ver-
kwikkenden rustigen slaap verzekert. Duldt
Uwe slechte spijsverteting geen oogenblik
langer zij kan ernstige gevolgen hebben
als U deze aandoening verwaarloost. Schaft
U nog heden een flacon Gebismnreerd Mag
nesium aan en gebruikt een half theelepeltje
van dit poeder in water na Uw eerstvolgenden
maaltijd en herhaalt deze dosis zoodra U het
geringste spoor van terugkeer der pijn be
merkt. Een paar minuten na de eerste dosis
zult gij reeds verlichting der pijn bespeuren
en het zal U spoedig duidelijk zijn waarom
personen die vroeger plachten te Tij den even
als U thans vertellen dat zij nooit willen
blijven, zonder
Gebismnreerd Magnesium Depót Nassau -
kade 314. Amsterdam Verkrijgbaar bij alle
goede Apothekers en Drogisten, o.a. bij
Erven JOH. W. MEIJER en de Firma B. MEfN-
DERSMA.
eens anders was geweest.
Het Amerikaansche traject was het makkelijks! af
te werken. De ongelukskloof nam tachtig kilometer
gesteente uit beide gangen op. Dag en nacht stortte
een lawine van steen en puin in de diepte. Dwars
door de kloof liep een driehonderd meter breede
dam, die met sporen overdekt was en onafgebroken
stoomden de steen-treinen uit de gangen en wierpen
hun inhoud naar omlaag. Het Noordelijke deel was
na een jaar opgevuld en geëffend en droeg reusach
tige machinehallen met dynamo’s, koelmachines en
toestellen voor ozonbereiding. Vijf jaar na de her
vatting van het werk waren de gangen van Amerika
en van Bermuda uit elkaar zoo dicht genaderd, dat
Allan draadloos met Strom, die de leiding in Ber
muda had, door de steenmassa kon telefoneeren. Hij
liet richtingsgangen boren en de heele wereld
wachtte in spanning op ’t oogenblik, dat de gangen
elkaar zouden bereiken. Er waren zelfs in weten-
Brand.
Te Wolvega brak door onbekende oorzaak
brand uit in de boerderij van den veehouder S.
T. van der Veen. In een minimum van tijd stond
alles in lichte laaie. Een deel van den veestapel
kon nog worden gered, doch 15 stuks melkvee
en zes zeugen met biggen kwamen in den vuur
poel om. De schade wordt deels door verzeke
ring gedekt, meldt de L. C.
De ansjovis.
Ook voor de ansjovis-visschers schijnen
betere tijden te zullen aanbreken. In 1924 zijn
reeds ruim 22000 ankers naar buitenlandsche
afnemers gegaan. De prijzen blijven vrij gere
geld oploopen tot f27—f27.50 per anker. Wat
sedert een 6 tal jaren niet meer het geval was:
tegen de nieuwe vangst zal de geheele belegen
voorraad geruimd zijn.
Ouderdomswet.
Het bestuur van de Nederlandsche Vereeni
ging ter Bevordering van het Levensverzeke-
ringswezen heeft tot den minister van arbeid
een adres gericht, waarbij verzocht wordt het
daarheen te willen leiden, dat de „Ouderdoms
wet” buiten werking wordt gesteld.
Overwogen wordt:
lo. dat deze wet van 1919 oorspronkelijk een
sociale wet was, waarbij de staat bijdroeg in
premiën en administratiekosten;
2o. dat de laatste wijzigingen in de wet haar
ten eenemale dat sociale karakter hebben ont
nomen; zij is thans niet anders dan een wet tot
regeling der uitoefening van een staatsbedrijf;
3o. nu naar inperking van staatsbemoeiing
wordt gestreefd is zij bovendien geheel over
bodig, wijl van particuliere zijde, door maat
schappijen, die onder toezicht van de Verzeke
ringskamer werken, overvloediglijk gelegenheid
wordt geboden tot verzekering van renten voor
den ouden dag.
LW V v