DE Firma H. v. d. Molen, TUNNEL I Wilhelmina Eierkolen ZIJT GIJ BEVREESD OM TE ETEN? MAAKT DYSPEPSIA U RADELOOS? Sinds 15Sept 1923 het mérk waarnaar men vraagt! economische öraRdstof. Staatsmijnen OE Will Irjin bi (winti Sant- Vcriehyut NEDERLANDSCHE HYPHOTHEEKBAHE opgei icht tg VeBtldaiTl in 1890 Directie Mr. G. BROUWER Jzn. GEBISMUREERD MAGNESIUM Reclame kolom. Niet alleen INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. N ieu wstij dingen ^^JTTIXjIuElTO^r id Brandenburgh Co. dinsdags u» vrijdagsavonds Uitgevers Brandenburgh Co., Uoxk Telelens N«. 450. 5Vlo Pandbrieven a 100' 5 °|o Pandbrieven a 97$ °|0 4Oe JAAR&ANG ZATERDAG 8 MAART 1924 K Kantoor 2e Oosterkade, Telef. 53. oi |o I 3 ?r. i Wordt vervolgd. I I Abonnementper jaar i 2.50 fr. p. post t 3.68. Buitenlaad f 8.aller bg vooraitbetaliag. Loan Nos. 5 et. A<1 vertentiSn10 et. p. regel. Inge- condea Mededeelingea dubbel tarief,,bg Abonnement balaagrfjka korting Kleiae Adv. kuane» ingeionden wer den op den dap der uitgifte, tot 10 uar or P- e- sn De toelating tot de H. B. S. De Vereeniging van Leeraren aan de open bare H. B. S. verzoekt in een adres aan den minister van onderwijs on/ weer aan deze scho len het recht van toelating in vollen omvang te hergeven. NIEUWE SHEERER COURANT annex SHEERER COURANT en WYMBRITSERADEEL :S leeftijd geloofsbelijdénis heeft gedaan, hetgeen geen van beide in De B. heeft plaats gehad; dat hij ook nimmer in zijn tegenwoordige woon plaats, De B., attestatie heeft gekregen of heeft ingediend. Voorts beriep hij zich op de nietig heid van in zijn minderjarigheid plaats gegrepen handelingen. De rechtbank overwoog in haar vonnis, dat, daargelaten, of gedaagde wellicht zou moeten worden beschouwd als lid van de Nederd.-Herv. Kerk, de vordering van de gemeente reeds daar om niet zal kunnen worden toegewezen, omdat de stelling van eischeres, dat gedaagde, wijl hij zijn woonplaats gevestigd heeft in De B., geacht moet worden van de kerkelijke gemeente in De B. lid te zijn, niet voortvloeit uit eenig wettelijk voorschrift, noch steun vindt in eenig door eischeres gesteld feit. Zij overweegt verder, dat de rechtbank geen acht kan slaan op het door de gemeente bij haar processtukken gevoegd zgn. kerkelijk wetboek, daar het daarin opge nomen algemeen reglement voor de Nederd.- Herv. Kerk in het koninkrijk der Nederlanden niet is een wet, die de rechter ambtshalve moet toepassen, maar een regeling en overeenkomst van een zedelijk lichaam; dat dan ook de stel lingen van de dagvaarding niet eenig feit be vatten, waarom gedaagde lidmaat zou zijn van de Nederd.-Hervormde gemeente, zoodat toe wijzing van de vordering niet kan volgen. (N. Rt. Ct.) Voetbal. Indien ’t weer nu Zondag a.s. een beetje mee werkt zal er weer een stuk competitie-program- ma worden afgewerkt. Zoowel voor de N. V. B. als voor de Friesche Voetbalbond worden er een groot aantal wedstrijden aarigekondigd. voor groote oplagen is onze Drukkerij ingericht Ook de kleinste order op Drukwerk wordt door ons vlug en billijk uitgevoerd. Aanbevelend KLE1NZAND 1-7, Telefoon 150 Kantooringang Ged. Poortezijlen Onweer. Tijdens een hevige sneeuwbui, gepaard gaan de met onweer, sloeg Dinsdagmiddag de blik sem in den toren van de R.-K. kérk te Deurne. Het electrische drijfwerk van het torenuurwerk zoomede de electrische lichtgeleidingen raakten defect, zonder evenwel brand te veroorzaken. Te Liessel sloeg de bliksem in de pastorie, waar eveneens de electrische leiding defect raakte. Het kan toch wel vlug. In het Februarinummervan het Maandblad voor Berechting en Reclasseering wees iemand op de wenschelijkheid bij het luchten aan de gevangenen ’s winters een overjas te geven. Het college van regenten te Groningen richtte zich dadelijk met een verzoek in dien geest tot het departement van Justitie. Reeds’ een dag na ont vangst van het verzoek gaf het departement telegrafisch toestemming. Denzelfden dag nog w'erden bij Oorlog jassen gevraagd en alweer onmiddellijk werden 27 jassen verstrekt. De criminaliteit te Amsterdam. Mr. De Jongh te Amsterdam schrijft in het „Weekbl. v. h. Recht”, dat het aantal misdrijven te Amsterdam per jaar op ongeveer 6000 mag worden gesteld. Vóór den oorlog bedroeg dit ongeveer 1000 minder of 1/6 van het tegen woordig aantal minder. De bevolking is echter in de laatste tien jaren gestegen van bijna 600.000 tot ruim 700.000, dit is met pl. m. 1 /7 van het laatste cijfer, zoodat hieruit volgt, dat de criminaliteit met een sneller tempo vooruit is gegaan dan het aantal inwo ners. Uit een nadere specificatie blijkt, dat het interesseerd bij den bouw, dat hij al zijn financieel beleid moest aanwenden, om staande te blijven. Den moeilijksten arbeid veroorzaakten de trajec ten door den Atlantischen Oceaan. Dag en nacht, jaar in jaar uit, vochten zweetbedekte menschen- troepen tegen de steenmassa. Hoe dieper zij door drongen, hoe moeilijker transport en verpleging wer- de'n, te meer daar ook deze trajecten voorloopig grootendeels met één gang gebouwd werden. Hier was de vijand der tunnelmen niet het water, maar de hitte. De gangen bereikten hier een diepte van zesduizend meter onder den zeespiegel. De hitte was zoo reusachtig, dat tot betimmering geen hout meer gebruikt kon worden, maar alleen nog ijzer. De lucht in de heete, diepe en lange gangen was des te slech ter, daar alleen bij dubbel-tunneJs een eenigszins voldoende ventilatie bereikt kon worden. Om de tien kilometer moesten stations in het gesteente worden uitgehouwen, waarin koelmachines, ozon-toestellen en luchtpompen dag en nacht werkten. Het was het zwaarste en reusachtigste werk, ooit door menschen tot stand gebracht. Van twee zijden vraten de boormachines zich steeds dieper in. Dé „dikke Müller” van de Azoren uit, Strom van de Bermuda’s. Wat Strom pres teerde, was meer dan buitengewoon. Hij was niet bemind bij zijn werkvolk, maar zij bewonderden hem. Hij was iemand, die dagen lang zonder eten, drinken en slaap kon. Hij was bijna dagelijks in de tunnel en leidde urenlang persoonlijk het werken bij de boren. Soms kwam hij dagen lang niet uit de gloeiend heete gang. Zijn arbeiders noemden hem „de Russische duivel”. Dagelijks braakten de gangen vierduizend wagons steen uit naar Azora en drieduizend wagons naar Bermuda. Enorme terreinen werden gevormd, klip pen, zandbanken, ondiepten en eilanden tot een con tinent saarrigevoegd. Het was een geheel nieuw land, dat Allan schiep. Zijn ingenieurs hadden de modern ste havens, kaden, golfbrekers, dokken en vuurtorens doen ontstaan. De grootste stoomschepen konden er binnenloopen. Zijn architecten hadden nieuwe steden uit het puin doen verrijzen. Er waren hotels, banken, warenhuizen, kerken, scholen alles geheel nieuw! Maar één kenteeken hadden Allan’s vijf nieuwe ste den: zij waren zonder eenigen plantengroei. Ge bouwd op puin van gneis en graniet glinsterden zij DOOR BERNARD KELLERMANN. (Plaatsing met toestemming der uitgevers Gebrs. Cohen, Amsterdam.) Vertaling door E. Goossens, w. i. Pandbrieven f 40.000.000 als een spiegel in de zon, waren zij bij wind in een stofwolk gehuld. Over tien jaar zouden zij echter even groen zijn als andere steden, want er waren pleinen, tuinen en parken ontworpen, grooter dan Londen, Parijs of Berlijn ze bezaten. De bouwmees ters importeerden de aarde bij scheepsladingen. Chili zond salpeter, de zee gaf wier, planten en boomen werden aangevoerd. En inderdaad, er waren hier en daar al spookachtige plantsoenen te zien: stoffige palmen en boomen en wat armzalige grassprietjes. Maar Allan’s steden hadden daarentegen iets an ders. Zij bezaten de rechtste straten der wereld en mooier stranden dan welk land ook. Zij leken op elkaar als zusters, waren alle loten van Amerika, vooruitgeschoven forten van den Amerikaanschen geest, gepantserd met wilskracht en vol bedrijvig heid. Mac City had aan het eind der bouwperiode reeds meer dan een millioen inwoners! Herhaaldelijk hadden grootere en kleinere onge vallen bij den bouw plaats. Maar zij waren niet grooter en veelvuldiger dan bij andere technische ondernemingen. Allan was voorzichtig en angstig geworden, hij had niet meer de sterke zenuwen van vroeger. In het begin was het bij hem niet op een honderd menschen aangekomen, maar nu drukte elk menschenleven, dat de tunnel eischte, zwaar op zijn ziel. De gangen waren vol zekerheids- en registreer- toestellen en bij het geringste teeken, dat tot voor zichtigheid maande, vertraagde hij het tempo. Allan was grijs geworden, „old gray Mac”, heette hij nu. Zijn gezondheid was ondermijnd, hij sliep bijna niet meer en zat voortdurend in angst, dat een of ander ongeluk gebeuren zou. Hij was een eenzelvig mensch geworden, wiens eenige uitspanning bestond in een uurtje wandelen ’s avonds in zijn park. Wat in de wereld gebeurde, interesseerde hem nauwelijks meer. Schepper der tunnel, was hij haar slaaf geworden. Zijn hersens kenden geen andere ideeën-associatie meer dan machines, wagen-types, stations, toestel len, getallen, kubieke meters en paardekrachten. Bijna alle menschelijke gevoelens waren in hem af gestompt. Hij had nog slechts één vriend, dat was Lloyd. Beiden brachten dikwijls hun avonden te zamen door. Dan zaten zij in hun stoelen, rookten en zwegen. schappelijke kringen menschen, die betwijfelden, dat de gangen elkaar zouden ontmoeten. De enorme steenmassa’s, de hitte, de reusachtige hoeveelheden ijzer en electrische energie moesten de nauwkeurig ste instrumenten beïnvloeden. Maar toen de rich- tingsgangen elkaar tot op vijftien kilometer genaderd waren, teekenden de seismografen reeds het sprin gen der dynamietladingen in de gangen op. In het vijftiende bouwjaar stieten de richtingsgangen op elkaar. De berekeningen weren een afwijking in hoogte van dertien meter en een zijwaartsche afwij king van tien meter aan, verschillen die zich hoogst eenvoudig lieten vereffenen. Twee jaar later waren de dubbel-gangen AmerikaBermuda doorgeslagen en met een mantel van gewapend beton omgeven. Dat was een reusachtig voordeel. De treinen kon den ijzer, cement, rails en arbeiders naar de Bermu da’s overbrengen. De tunnelaandeelen stegen twintig percent! Het geld van het volk stroomde weer toe. Moeilijker verliep de verdere bouw van het Fran- sche traject, dat Allan voorloopig met slechts één gang liet afwerken. Hier had in het veertiende bouw jaar een groote doorbraak van slijk plaats. De gang was op een „plooi” in den Oceaanbodem gestooten. Drie kilometers van de reeds geboorde gang moesten worden prijs gegeven met de zich daarin bevindende kostbare machines en apparaten. Een twintig meter dikke muur van gewapend beton moest gebouwd worden om de binnendringende slijk- en watermassa tegen te houden. Bij deze slijkdoorbraak verloren tweehonderd twee en zeventig menschen het leven. De tunnel werd met een grooten boog om de ge vaarlijke plaats heengeleid. Hier stiet zij opnieuw op slijkmassa’s, maar na vertwijfelde krachtsinspan ning gelukte het, die te bedwingen. Vijf kilometers van dit deel van het traject kostten de reusachtige som van zestig millioen dollar. Deze gang werd in het een-en-twintigste bouwjaar voltooid. Met de voltooiing van het Fransche en het Ameri- kaansche traject verminderden de bouwkosten merk baar. Iedere maand konden groote troepen arbeiders ontslagen worden. Maar toch verslond de tunnel nog milliarden. Ethel had heel haar reusachtig vermogen in de tunnel gestoken, tot op den laatsten cent! Zij zou straatarm zijn op den dag, dat de tunnelbouw gestaakt zou worden. Lloyd zelf was zoo zwaar ge- Mr. M. J BOS Gepl. Maatsch. Kap. 5 423.479.78| en Reserves 2 Hypotheken f 42 000.000 s van de IE gld. bij vmtUm *3 vaa wa vinger 2e klas N. V. B. Voor de 2e klas A-afdeeling ontvangt F. V. C. van Htiizum de Groninger club Vela II. Indien de wedstrijd plaats heeft voorspellen we een overwinning voor de thuisclub. 3e klas N. V. B. L. S. C. I gaat op bezoek bij Steenwijk I. Heerenveen I krijgt de oud-2e klasser Alcides II van Meppel op bezoek. Te Leeuwarden spelen de plaatselijke clubs Friesland II en Leeuwarden II. Gorredijk 1 ontvangt de S. S. C. van Steen wijk. Friesche Voetbalbond. Het programma voor 9 Maart a.s. bevat de volgende wedstrijden: le klas A: Sneek IIHeerenveen II. S. V. G.Olympia 1. le klas B: F. C. A. I—L. S. C. 11. WorkumH. Z. C. II. 2e klas A: S. V. G. 11—S. D. L. I. 2e klasse B: Olympia 11Sneek IV. LemmerLyts Bigjin. Met ingang van 16 Maart a.s. wordt de hoofdbesteller bij den post- en telegraafdienst J. Mol van Sneek naar het postkantoor te Arn hem verplaatst. 83) „Lloyd neemt de tunnel over!” Lloyd heel alleen! Eén enkele man! De tunnel haalde diep adem. Als een reuzenpomp begon zij weer menschenlichamen op te zuigen en uit te spuwen en op den zesden dag werkte zij reeds met haar oude snelheid. In de gangen donderden de boormachines, die gloeiende, loeiende neushoorns van Allaniet vraten zich, evenals vroeger, trillend en huilend in het gesteente in. Weer klohk een razen, lachen en tieren door de gangen. De zweetende men- schenmassa’s drongen weer vóór-, weer achteruit in het félle schijnsel der zoeklichten. Alsof er niets ge beurd was. Ramp, staking alles was vergeten! Allan zweepte allen tot het vroegere helsche werk tempo op ert dacht er zelfs niet meer aan, dat het i aantal beroovingen in de huizen van ontucht een respectabel cijfer bedraagt. Wij moeten er echter aan toevoegen schrijft mr. De Jongh dat, naar hetgeen wij dagelijks uit de bladen vernemen, wij ons dit cijfer nog hooger hadden gedacht. Het is een vrij winstgevend en betrek kelijk ongevaarlijk bedrijf, dat velen aanlokt. Het spreekt ook van zelf, dat de bestolenen om „hen moveerende redenen” in den regel niet de hulp der politie inroepen en de statistiek dus een geflatteerd beeld geeft van de werkelijkheid. De redders van St. Sauveur. De Nederlandsche Reisvereeniging heeft dezer dagen haar stoffelijke blijken van dankbaarheid verzonden aan hen, die zich, in sommige geval len met levensgevaar, hebben ingespannen bij het reddings- en bergingswerk te Saint-Sauveur. Aan ieder der redders van den heer Kuypers heeft zij f 1000 geschonken; aan de heeren Phi lip, sous-préfect te Argelès (Hautes Pyrenées), Raoul Naudin, zee-officier, abbé Gauthier, Ver- gez, garde républicain, en Bajet, koopman, schilderijen van onze séhilders Akkeringa, Van Bloem, Koster, W. Maris Jbzn. en W. Roelofs Jr.; voorts aan de heeren Bruballa en Qaben ieder f 100 en aan den heer Tha f25. De Reis vereeniging stelde ook nog ongeveer f 150 ter beschikking voor de armen te Luz. Kerkelijke hoofdelijke omslag. Dezer dagen heeft de rechtbank te Utrecht uitspraak gedaan in een zaak tegen M., die ge dagvaard was door de Nederduitsch Hervormde gemeente in De B„ ter zake van het niet betalen van zijn aandeel in den hoofdelijken omslag. 1 De gemeente had gesteld, dat de gedaagde zijn lidmaatschap had verkregen door den doop en de bevestiging tot lidmaat na aflegging van de belijdenis des geloofs en als meerderjarig lidmaat verplicht was, zijn aandeel in den hoof delijken omslag te voldoen. Gedaagde was wel in een andere plaats dan zijn tegenwoordige woonplaats geboren en had ook aldaar op min derjarigen leeftijd belijdenis des geloofs gedaan en was aldaar aangenomen tot lidmaat der Ne derduitsch Hervormde gemeente, maar de ge meente voerde aan, dat wijl gedaagde zijn woonplaats gevestigd had in De B., hij geacht moest worden van de kerkelijke gemeente in De B. lid te zijn. De gedaagde voerde aan, dat hij op jeugdigen leeftijd gedoopt is en op ongeveer 18-jarigen Een zeiler. Een kaag (Engelsch: ketch) is volgens de woordenboeken een platbodem vaartuig, met één mast en een halve boegspriet, waarvan het één sprietzeil en een of twee fokkezeilen voert, dat vooral op binnenwateren dienst doet. Met zulk een rank vaartuigje, de Saoirse, is O’Brien, een architect en zeiler uit Dublin, in Juni een tocht om de wereld begonnen. Een telegram meldt thans zijn aankomst in Australië. De bemanning van de kaag bestond uit O’Brien, Sydney Lavelle, die zich als passagier en kok liet aanmonsteren, en Hodges, die een stuurmansdiploma heeft. Zij bereikten de Kana rische Eilanden zonder tegenspoed, maar op hun reis van St. Vincent naar de Kaap kreeg de mast van de Saoirse midden in den Oceaan averij en daarom moest zij den koers wijzigen en naar Pernambuco stevenen, waar de mast hersteld werd. Op reis naar Kaapstad was een van de inci denten een botsing met een sluimerenden wal- visch. Nadat men Kaapstad verlaten had, kreeg de kaag met slecht weer te kampen en begon nen de watertanks te lekken, zoodat zij op Dur ban moest aanhouden. Daar verloor O’Brien twee koppen van zijn bemanning Hodges nam een post aan bij den baggerdienst in de haven en Lavelle vond aen betrekking bij een firma van architecten. Toen was er nog maar een man over. Maar O’Brien kreeg het gedaan, om twee nieuwe mannen aan te monsteren en met hen is hij nu tot Australië gekomen. &arlegB"Naiak i* SohladMi sijs onss Abonné’s ««rsakerd tegen ongelnkkea voos 2000 200 ttjdsa ’fetarast; 80 d. 150 ?4d h&nd, vaet ol aog 75 van een daim. 50 een wijsvinger. Gedurende den ganschen dag gepijnigd en des nachts wakker gehouden door de folterende smarten van slechte spijsvertering is het niet te verwonderen dat de maaglijder bijna rade loos wordt gemaakt en zich af vraagt of een zoodanig leven wel het lijden waard is. Zoo was de toestand van menig lijder tot dat hij tot de overtuiging kwam, dat Gebis- mureerd Magnesium hem snel en onfeilbaar verlichting van zijn lijden brengt, hem in staat stelt zijne maaltijden overdag met smaak te nuttigen en hem des nachts ver- kwikkenden rustigen slaap verzekert. Duldt Uwe slechte spijsverteting geen oogenblik langer zij kan ernstige gevolgen hebben als U deze aandoening verwaarloost. Schaft U nog heden een flacon Gebismnreerd Mag nesium aan en gebruikt een half theelepeltje van dit poeder in water na Uw eerstvolgenden maaltijd en herhaalt deze dosis zoodra U het geringste spoor van terugkeer der pijn be merkt. Een paar minuten na de eerste dosis zult gij reeds verlichting der pijn bespeuren en het zal U spoedig duidelijk zijn waarom personen die vroeger plachten te Tij den even als U thans vertellen dat zij nooit willen blijven, zonder Gebismnreerd Magnesium Depót Nassau - kade 314. Amsterdam Verkrijgbaar bij alle goede Apothekers en Drogisten, o.a. bij Erven JOH. W. MEIJER en de Firma B. MEfN- DERSMA. eens anders was geweest. Het Amerikaansche traject was het makkelijks! af te werken. De ongelukskloof nam tachtig kilometer gesteente uit beide gangen op. Dag en nacht stortte een lawine van steen en puin in de diepte. Dwars door de kloof liep een driehonderd meter breede dam, die met sporen overdekt was en onafgebroken stoomden de steen-treinen uit de gangen en wierpen hun inhoud naar omlaag. Het Noordelijke deel was na een jaar opgevuld en geëffend en droeg reusach tige machinehallen met dynamo’s, koelmachines en toestellen voor ozonbereiding. Vijf jaar na de her vatting van het werk waren de gangen van Amerika en van Bermuda uit elkaar zoo dicht genaderd, dat Allan draadloos met Strom, die de leiding in Ber muda had, door de steenmassa kon telefoneeren. Hij liet richtingsgangen boren en de heele wereld wachtte in spanning op ’t oogenblik, dat de gangen elkaar zouden bereiken. Er waren zelfs in weten- Brand. Te Wolvega brak door onbekende oorzaak brand uit in de boerderij van den veehouder S. T. van der Veen. In een minimum van tijd stond alles in lichte laaie. Een deel van den veestapel kon nog worden gered, doch 15 stuks melkvee en zes zeugen met biggen kwamen in den vuur poel om. De schade wordt deels door verzeke ring gedekt, meldt de L. C. De ansjovis. Ook voor de ansjovis-visschers schijnen betere tijden te zullen aanbreken. In 1924 zijn reeds ruim 22000 ankers naar buitenlandsche afnemers gegaan. De prijzen blijven vrij gere geld oploopen tot f27—f27.50 per anker. Wat sedert een 6 tal jaren niet meer het geval was: tegen de nieuwe vangst zal de geheele belegen voorraad geruimd zijn. Ouderdomswet. Het bestuur van de Nederlandsche Vereeni ging ter Bevordering van het Levensverzeke- ringswezen heeft tot den minister van arbeid een adres gericht, waarbij verzocht wordt het daarheen te willen leiden, dat de „Ouderdoms wet” buiten werking wordt gesteld. Overwogen wordt: lo. dat deze wet van 1919 oorspronkelijk een sociale wet was, waarbij de staat bijdroeg in premiën en administratiekosten; 2o. dat de laatste wijzigingen in de wet haar ten eenemale dat sociale karakter hebben ont nomen; zij is thans niet anders dan een wet tot regeling der uitoefening van een staatsbedrijf; 3o. nu naar inperking van staatsbemoeiing wordt gestreefd is zij bovendien geheel over bodig, wijl van particuliere zijde, door maat schappijen, die onder toezicht van de Verzeke ringskamer werken, overvloediglijk gelegenheid wordt geboden tot verzekering van renten voor den ouden dag. LW V v

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1924 | | pagina 1