r t fRIESCH GiOMIKGSCHE HVPOTHEIIBAKil Groningen, Haddingeatraat. Het stedelijk leven binnen Sneek in de 17e en 18e eeuw. GRAGE ETERS W zijn aangenamer gezelschap aan tafel dan trage eters. Met HONIG’S PUDDINGEN, gefabriceerd met Honig’s Maizena, heeft men altijd grage eters om zich heen. Probeert het maar eens en vraagt uw winkelier: Shonigs W Puddingen Olfieliil Qrgiio dir IidiioIi Souk- Venohlnt I ZATERDAG IS JULI 1824 74 40e JAARGARG (Zoowel voor Heeren-als Kinderkleedin^) 8 Nieuwstijdingen. I i e- F ;e- n- pe i Kapitaal f 3.250 000 - 2.109174.— -44.000.000.— -43 000.001— UUNSDAGSen VRIJDA68AVOMD8 Uitgever» Brandenburgh Co., fcnmt - Ttttefowp. K». 150. RESERVES M Velgans «oorwacrdsa ovarungckomsn raat d« Hvllaadxoliv JUgaMsvaa Versa- 76 «ld. Mj rallM CA IV *sn «en d«lw. «JU I i mate van de omstandigheden, waarin de be den ingetrokken, dan wel ais verdiend geld l zijn genomen. H. Voor 95.576 was het doe! van de reis Noord- Amerika. i hij al veroordeeld is?” De bloemenkoopman: „Neen!” Mr. S.: „Dan zal ik ’t u zeggen. Hij is acht- i) Aangehaald uit Dr. J. Theissen, Centraal gezag en Friesche Vrijheid, diss. Geciteerd uit Eekhoff, Geschiedk. Beschr. v. Leeuwarden. gid. bij varÜM •sn vijaving«r. NIEUWE SNEEZER COURAET annex MEEKER COURANT en WYMRRITSERAOEEL heffing van 4 stuivers voor ieder persoon, die van den j trekweg gebruik maakte, was Bolsward reeds in 1649 De advocaat-generaal merkte op, dat bekl. een dierenbeul is en zooals hij zijn honden be handelde, deed hij het zijn vrouw. Hij dronk den ganschen dag. In 20 jaar heeft hij in Eindhoven meer dan 200 processen-verbaal gehad. Deze misdaad acht spreker weer een gevolg van den vervloekten drank. Moge bekl. in zijn cel over wegen, wat hij zijn vrouw heeft misdaan. Spr. eischte wegens mishandeling den dood tenge volge hebbende, 6 jaar gevangenisstraf met af trek van voorarrest. Groote vischsterfte. Uit Kopenhagen wordt aan de Duitsche bladen gemeld, dat een goed deel van den Deenschen nationalen rijkdom aan levende visch vernietigd men uit de industrie, is. De binnenwateren van Denemarken zien bij- wijlen wit van de flauwe en doode visch, waar- 6 a resene dift'erentiën” tusschen beide Magistraten bijgelegd en konden sedert 7 Mei 1662 de Sneeker trekschepen op Leeuwarden ongehinderd hun weg vervolgen door 'de Swette. G. van dien naam tot aan Pijphorne tusschen Deinum en Dronrijp, waar door de nog bekende „f ER ZIJN TWEE MANIEREN om uit te maken, of gij zwakke nieren hebt. Ten eerste door rugpijn en andere uiterlijke kenteekenen, en ten tweede door urine-onder- zoek. Als rugpijn, voortdurend terugkeerende hoofdpijn, of zenuwachtigheid, vermoeidheid en duizeligheid n doen vermoeden, dat gij een nierkwaal hebt, let dan op uw urine. Sla acht op verschijnselen als de volgendete veelvul dige of te weinige aandrang tot urineeren, te groote of te kleine hoeveelheden, te donkere of te lichte kleur, branderig en pijnlijk gevoel bij de loozing, onaangename reuk, zanderig, gruisachtig of bewolkt bezinksel. Tijdelijke afwijkingen kunnen aan andere oorzaken te wijten zijn, maar als de verschijn selen blijven optreden.zijn uw nieren verstoord en behoeven zij hulp. Verwaarloozing kan nood lottig worden. Foster's Rugpijn Nieren Pillen verbeteren en regelen de urine, helpen en versterken zwak ke nieren en verdrijven zoodoende rugpijn duizeligheid, rhenmatisohe pijnen, zenuwach tigheid en andere gevolgen van nierkwalen. Zij hebben duizenden nierlijders voor goed ge nezen. Verkrjgbaar in apotheken en drogistzaken i f 1.75 per flacon (geel etiket met zwarten opdrukj 31 Abonnementper jaar f 2.50 fr.p. part f 3.60. Buitenland f 8.alles hij voorafbetaling. Losse Not. 5 et. AdrertantlAn10 et. p. regel. Inge- aoadea Mededeeüagen dubbel tarief, bg Abonnement belangrgke korting Kleine Adv. kunnen ingesonden wer den op des dag der uitgifte, toi 10 uur. Weet dat er een tooverwoord bestaat, dat Uin’t bezit brengt van een over heerlijke sigaret tot laagsten prijs dit luidt: Geef MIJ maar MissBlanche --I mee zij bedekt zijn. De oorzaken zijn de gevol gen van den langen en strengen winter en de groote vervuiling van het vischwater. De Deen- sche industrie laat ongehinderd haar afval in de openbare kanalen en meren vloeien, daar er geen wettelijke bepalingen tegen bestaan. Daar be wateren vijf maanden lang dichtgevroren zijn geweest, konden de vergiftige gassen niet vol doende ontsnappen, en werden heele vischstan- den vernietigd. De schade is niet te schatten en het zal jaren duren, voordat de stand weer eenigszins normaal is. Hitte. De hitte is in Algiers zoo hevig, dat zij wordt beschreven als een vuurgolf, die de laatste da gen over deze stad en omgeving is gekomen. De temperatuur is 149 gr. Een ongelukkig toeval. De correspondent van de „Daily Chronicle" deelt het volgende mede over het proces tegen een stierenvechter te Bayonne, die daar terecht stond wegens moord. Toreador Marquez zou een stier den genadestoot geven, die, naar hij meen de, reeds stervende was. Terwijl hij 'zijn degen op ’t dier richtte, sprong dat met een laatste krachtsinspanning op en viel op hem aan. Het liep hem onder den voet en terwijl de toreador viel, schoot zijn degen hem uit de hand, vloog over de balustrade en trof een toeschouwer in het hart. De rechtbank te Bayonne sprak den man vrij na een langdurige zitting, waarbij alle stierenvechters uit den omtrek tegenwoordig waren. Hij kreeg zijn degen terug eu kon onder geestdriftig applaus van zijn collega’s de rechts zaal verlaten. Landverhuizing uit Duitschland. Heel wat Duitschers zochten in de laatste jaren in ’t buitenland een bestaan. Zoo bedroeg het aantal landverhuizers in 1921 23451, in 1922 36.527 en in 1923 115.416. Van degenen die uit Duitsche havens naar 't buitenland vertrokken waren meer dan de helft van 1730 jaar oud. ’t Is dus de beste volkskracht die naar den vreemde trekt. Veertig procent van de landverhuizers stam- LET OP HET MERK 6 leden Want ieder zal toch toegeven, dat een stukje als in het verhaal is beschreven, niet moest kun- nen voorkomen. Wie geniet er nu pensioen zoo- lang hij voor hetzelfde werk nog vol tractement.. heeft!” gld. bij varllM *8 wan aan vinger was het gevolg er van: het oprichten van een tegenveer. Toen Sneek dan ook de wijste partij koos en Leeuwar- toegestaan en het trekveer zal tegen of in 1652 in gebruik den de verschuldigde honneurs bewees, werden de „ont- fdcono zl i f fa ra n n nd 0 f n f n n i rraA a rr rl den 9 October 1646 werd verleend. De Bolswarder trek- I gaf natuurlijk aanleiding tot de hevigste ruzies, omdat de weg werd eerst aangelegd van deze stad langs de vaart eene stad daardoor over de andere gebood op het stuk van dien naam tot aan Pijphorne tusschen Deinum en der binnenscheepvaart. De stad d^ handen Dronrijp, waar door de nog bekende „Boalserterbrêgge” had, probeerde het, dikwijls tot over de Harlingervaart verbinding gezocht werd met de I te bezetten en de tegenpartij wilde in de rechten van dit Harlinger trekweg. Deze brug dateert van 1651, een tol- bezit niet in ’t minste tekort worden gedaan. Niet zelden Bij den aanleg van den Sneeker trekweg had men echter met grooter moeilijkheden te kampen. Deze kon vanaf Sneek tot Schenkenschans geheel langs de Snee- kervaart en voorts langs de zuidzijde der Harlingervaart tot aan het Leeriwarder Tolhuis bij deze stad worden opgeworpen, voor het grootste deel over den Frieschen „landrug”, de Swette. Doch eerst moest wederom in 1652 de vaart uitgediept worden, hetgeen sedert 1597 niet geschied was, terwijl daarna nog veel hinderlijke omstan digheden een vlotte voortgang van het werk kwamen be letten. Bovendien vergete men niet, dat in dezen tijd de naweeën van een zoo langdurigen oorlog als die met Spanje gevoerd was, zich ook voor Friesland deden ge voelen en de voortgezette malaise door een opnieuw ont ketende strijd met Engeland (le Engelsche Oorlog 1651 ’53) evenmin de nieuwe onderneming gunstig zal be- invloed hebben. Er kwam dan ook zulk een vertraging in het werk, dat de Staten bij den Sneeker Magistraat aandrongen, om toch wat meer spoed te betrachten. Het Octrooi van den aanleg werd in 1661 verlengd, doch nu kwam men ook spoedig klaar. In April 1662 konden de Sneekers hun trekschepen op Leeuwarden reeds in de vaart brengen, doch dit duldde laatstgenoemde stad zon der haar wederzijdsche erkenning en toestemming niet in ’t minst, even weinig als zij zich door Amsterdam in 1646 de wet liet stellen in het beurtverkeer tusschen Hol lands en Frieslands hoofdsteden. Wat prof. Brugmans zoo geestig typeerde als een stukje oud-Nederlandsche ver- keerspolitiek in het geval, toen de Amsterdamsche beurt man te Leeuwarden zonder consent des Magistraals aldaar voor de eerste maal aan wal wilde gaan, en dit hem met geweld werd belet, zoodat de man genoodzaakt was met zijn schip de ongastvrije Friesche boorden, te verlaten, kan met het volste recht ook op de scheepvaart-verhou- ding SneekLeeuwarden toegepast worden. „De Bickersche ligue was machtig in deze dagen; zij kon Frederik Hendrik den voet dwars zetten; maar de Leeuwarders dwingen een Amsterdamschen schipper met open armen te ontvangen, dat vermocht zij niet. De Leeu warder magistraat stond op zijn privilege als Shylock op zijn schuldbrief. En zoo triomfeerde hij: het veer van Am sterdam op Leeuwarden bleef in handen van de Friesche schippers”, waarvan ook de Sneekers later niet een gering aandeel kregen. M. M. geldt dat ook voor Sneek. Want men bedenke dat het veer in den regel eenzijdig werd geregeld. In Friesland werd dit later wel wat anders, doch in dien tijd ging het aldus. Een der beide steden tusschen welke een veer werd geopend, benoemde de schippers, die be doeld veer zouden bedienen. Zoo stelde niet Amsterdam de beurtschippers aan van deze stad op Goes, op Gorkum, op Edam of op Leeuwarden, doch de Burgemeesters aldaar ter plaatse. Aan den anderen kant benoemde de Amstelstad Octröoi_ aan van de Staten ’s Lands, hetwelk hun reeds wel de veerschippers op Nijmegen en Sneek. Dit gebruik I gaf natuurlijk aanleiding tot de hevigste ruzies, omdat de 1 PPtlP efnrl Haardnnr nxrar ondaro crnknnrl nn c+iilz i der binnenscheepvaart. De stad die het veer niet in handen t schade van het verkeer, .Mej. A. J. Nanninga, volontaire aan de Openbare Leeszaal alhier, is te Groningen ge slaagd voor het diploma van leeszaal-assistente. Onze vroegere stadgenoot de heer J. M. Giliam, thans commissaris van Pol. 1ste klas in Ned. Indië is benoemd tot adjunct hoofdcommis saris v. Pol. te Buitenzorg (N. O. I.). Kaatsen. De uitslag van de Woensdag jl. te Harlingen gehouden jaarl. kaatspartij (24 uitgenoodigden, door elkaar loten) is als volgt: le prijs f60 en 3 zilv. distinctiefs: KI. Kuiken, St. Jac. Par., P. Helfrich, Wijnaldum en J. Jel- lema, Franeker. 2e prijs f30: Ids Jousma, Dokkum, M. Miede- ma en R. Werkhoven, Franeker. 3e prijs f 15: A. Rienstra, Sneek, Ids Roukema, Harlingen en KI. Sijtsma, Franeker. 4e prijs f 15: N. Staalstra, Franeker, H. Knol en KI. Jager, Harlingen. Eindstand le en 2e prijs 55 62 met een bovenslag van KI. Kuiken (over de tribune heen). Tot koning van de partij werd uitgeroepen KI. Kuiken te St. Jac. Par., die daardoor de J fraaie zilv. wandelbal voor één jaar in bezit krijgt. Overgangs- en toelatings-examen Geref. Gym nasium te Leeuwarden. Aan het Gereformeerd gymnasium te Leeu warden zijn bevorderd van klasse II naar klasse HI: S. Eringa te Nijemirdum en L. Meima te Sneek; van klasse III naar klasse IV: E. Dijkstra te Sneek en A. Mollema te Scharnegoutum; van klasse IV naar klasse V: P. Wamelink te Sneek. Voor het toelatingsexamen is o. a. geslaagd J. v. d. Beek te Sneek. „Men kan hiermee al of niet accoord gaan, I m. a. w., men kan pensioen beschouwen als een door den Staat verleende gunst, die, naar Geplaatst Muatsch mate van de omstandigheden, waarin de be- gunstigde verkeert, geheel of ten deele kan wor- den ingetrokken, dan wel als verdiend geld doch men verwijte de in dit geval genomen Hypotheken beslissing niet aan den Pensioenraad. Sedert, in tegenstelling met hetgeen de Bur gerlijke Pensioenwet van 1890 bepaalde, het, PANDBRIEVEN beginsel van cumulatie van wedde en pensioen 9go/o (uitl. minstens 4% per jaar). 1001/2% door den wetgever in den zooeven laatstbedoel- den zin is aanvaard, kan de Pensioenraad niet anders doen, dan de wet toepassen zooals zij luidt.” De redactie op haar beurt voegt er aan toe: „We gelooven, dat het publiek dit toelichtend woord wel noodig heeft. Wij hebben althans de ®id* iwm- SssiflngsoBunit t« SotMladam rijn oase AbonnA'n versaksed tagan engalakkan vaar «vVU lang* tnvaliditatt. 7AA gld. tegsriJ tan cv«7- |6A 01d. fclj «arliaa «w AUU Ü|daa bioaas BG d. IvV ïia h&od. «nat «8 Onverwachte critiek. 1 overtuiging, dat velen de handelwijze van den Dat een rechter ter terechtzitting critiek hoort Pensioenraad een allerongelukkigste ambtenaar- op een door hem uitgesproken vonnis, behoort ^i‘<e beslissing vinden. Nu echter blijkt, dat de wel tot de zeldzaamheden. Den Amsterdamschen Pensioenraad wel wist wat hij deed, komt nog politierechter, mr. Servatius is het overkomen, i duidelijker uit hoe geweldig slordig de Kamer- Hij had juist iemand, die in een café uit v^rbol- leden indertijd deze wet hebben behandeld, genheid, omdat hem een borrel geweigerd werd, een dure spiegelruit had stuk geslagen, tot drie maanden gevangenisstraf veroordeeld. Deze straf ontlokte een in de zaak opg.etreden ge tuige, een bloemenkoopman, den uitroep: „Tsjonge! tsjonge!” Zijn vrouw doodgeslagen. Mr. S.: „Wat zegt u?” s Voor het Bossche gerechtshof heeft terecht De bloemenkoopman: ,,’t Is wel een beetje gestaan de 66-jarige W. Coppens uit Eindhoven, zwaar, ’t Is ook een man met een huishouden!” die door de rechtbank tot 6 jaar gevangenisstraf Mr. S., die de onverwachte critiek op zijn was veroordeeld, omdat hij zijn echtgenoote met vonnis van den goedigen kant opneemt, meteen klomp en een slijpplank heeft geslagen en lachend gelaat: „Weet u wel, hoeveel keuren haar met geweld tegen den vloer en de meubels 1 heeft geworpen. Zij werd bloedend verwond en overleed aan de gevolgen. Voor het hof verklaarde getuige Schimmel, maal veroordeeld, altijd voor mishandeling, we- die naast bekl. woont, dat de vrouw ’s avonds derspannigheid, dronkenschap om 7 uur bij hem is geweest, om 8 uur kwam De bloemenkoopman af, maar of hij overtuigd bekl. dronken thuis. Toen heeft hij lawaai ge- is van de billijkheid der straf, wagen wij niet te maakt en hard geschreeuwd, beslissen, zegt de verslaggever van ’t Hbl. Salaris en pensioen tegelijk. In het Nbl. V. h. N. was gemeld, dat in een Friesche gemeente 'n schoolhoofd wegens licha melijke ongeschiktheid wasigepensionneerd. Een paar jaar later gevoelde hij zich hersteld; hij werd op een ander dorp in dezelfde gemeente opnieuw benoemd en ontvangt nu niet alleen salaris, maar bovendien pensioen met toeslag en al. Het lijkt ongelooflijk, toch staan wij voor de waarheid in, zei de correspondent. Mr. L. J. M. Basquin, lid van den Pensioen raad te ’s Hage, merkt hierbij op: betere communicatiemiddelen voor den dag te komen. Frieslands eerste zeehaven toch had er groot belang bij, om zich op de voor dien tijd snelste wijze met haar achterland in verbinding te kunnen stellen en dit te meer, aangezien tusschen Harlingen en Amsterdam toen reeds een druk beurtverkeer bestond. En mochten de wegen in Friesland toen reeds in beter conditie zijn dan in de 16e eeuw, toch waren ze een groot deel des jaars in de vette kleigronden of door de sompige veendistricten bij kans onbegaanbaar, doordat geen harde substantie werd gebruikt bij den aanleg of het onderhoud er van. In het begin der 16e eeuw klaagde een Friesch stadhouder steen en been aan de Landvoogdes dezer landen „dat de wegen hier in Vrieslandt nyet daertoe (nl. tot vervoer van een klein paard, „een friessche genette, die hier in den lande gefallen, dan seer cleyn is”), gestalt en sijn geweest, dat ment to lande mocht uut foeren, ende dat het nyet gern in noch uut den schepen te brengen is, ist sus lange verbleven.” In 1549 wenschte de latere koning Filips II Friesland te bezoeken, doch bracht zijn voornemen niet verder ten uitvoer dan tot Zwolle, doordat de wegen in dit noordsche „leemkleinest” voor den Prins en zijn ge volg niet „te begaen sijn”. In 1583 wijst het eigen Friesche platteland de hooghartige stedenbewoners van dit gewest te recht, door een vergelijking harer steden met die van Holland, Brabant en Vlaanderen voor onmogelijk en be- 1 lachelijk te verklaren, wijl goede wegen tusschen die Friesche elf onderling nog gehéél ontbraken en zij op den vreemdeling den meest pooveren indruk maakten. In 1637 hadden nog slechts 5 steden van ’t êlde heitelan een behoorlijk berijdbaren weg, althans des zomers en bij droog voor- en najaar. Deze enkele jaartallen doen U zien, hoe wagenveeren 1640 in geen geval in de groote behoefte aan snel en geregeld verkeer konden voorzien. En daar Friesland bovenal het water- en merenland bij uitnemendheid was, zou het vervoer te water van levend en dood materiaal beter toekomst hebben. Zoodoende kwamen die van Harlingen er toe, aan den Leeuwarder Magistraat voor te stellen „tusschen deze Stadt, de stadt Franequer ende Harlingen een Treckwegh te maecken, om met verdecte schepen den reysende man van de eene Stadt aen de ander ouer te brenghen.” En de Leeuwarder stedelijke regeering èn de Gedeputeerde Staten van Friesland sympathiseerden zeer met dit plan, „streckende tot merekelyeke welvaerdt De Nederlandsche Middenstandsbond. In de te Utrecht gehouden buitengewone algenieene vergadering van den Nederlandschen Bond voor den Handeldrijvendeh en den Indus- trieelen Middenstand werd besloten tot ontbin ding van den Bond, ingaande op den dag, waar op het bestuur van den nieuwen bond (De Ned. Middenstandsbond) zal zijn benoemd. In de middagvergadering had de oprichting van den nieuwen bond plaats. Om een mooi jurkje. Een manufacturen-firma te Assen had een op ruiming geannonceerd, ’s Avonds om zeven uur zou de winkel geopend worden, maar reeds om één uur stond er een meisje van 14 a 15 jaar voor de deur, om een mooi jurkje te kunnen bemachtigen. Bij het openen om zeven uur was zij de eerste, doch zij moest naar Het Volk meldt eerst water drinken om te kunnen zeggen wat zij hebben wilde. Zij kreeg evenwel haar jurkje. Voor onze beroemde mannen. Er worden te Amsterdam plannen beraamd om te komen tot de oprichting *van een monu mentaal gebouw, dat gewijd zal zijn aan de na gedachtenis van de groote mannen, die Neder land in den loop der tijden van Willem den Zwijger af, heeft voortgebracht. van ’t gemeene Landt, tot voortplantinge van negotie, j ende tot groote dienst ende gerieft’ van alle reysende Personen.” Dit werd in 1640 door de hoogste colleges van staat in ons gewest uitgesproken, doch het duurde tot het jaar 1646, vóór men de eerste vruchten kon plukken van dezen zeer zwaren arbeid. Op een eigenaardige wijze werd de eerste Friesche trekschuit bij die gelegenheid ingewijd. De proefvaart van „proefstoomen” kon moeilijk sprake i zijn was op Paaschdag, 29 Maart 1646, toegestaan aan den Harlinger schepen Claes Jurjens Fontein, die zijn bruid met deze meest moderne reisgelegenheid van Leeu warden zou halen, om er den volgenden dag mee in het huwelijk te treden. De belangstelling van de kant der Leeuwarders was enorm. Toen de schuit met haar vroo- lijk gezelschap de Oldehove in ’t zicht kreeg, werd ze reeds vanaf Deinum begeleid door een groote menigte belang stellenden, die het eerst getuige wenschten te zijn van het vreemde scheepvaartwonder: een trekschuit in Fries lands wateren. Tot nog toe was zulk een phenomeen niet voorbijgetrokken! Althans aldus Eekhoff ongeveer. Aan dezen komt de geenszins .twijfelachtige eer toe, de boven- j staande bijzonderheden der eerste trekschuit-proefvaart aan de vergetelheid te hebben onttrokken. Door zijn re- 'r I laties met de gezeten Harlinger familie Fontein kwam hij nl. achter dit geheim, dat tot dusverre noch in boeken noch in papieren werd gevonden. De 17e eeuwsche ge lukkige bruidegom had nl. de gebeurtenis voor en op zijn trouwdag laten graveeren op het 1846 nog aan wezige bruidsgeschenk, een zilveren trouwkistje. Deze inscriptie is te belangrijk, om ze hier nog niet even in te lasschen: „Claes juriens Fontein heëft getrout 1646 den 30 Maert op ’t Raethuis tot Harlingen Antie Reinders Jeddema; hl heeft haar van Leuwerden 'gehaelt met de eerste trekschuit, zden 29 Maert, op een paaschdag, eer dat de trekschepen aen ’t varen waren, alsoo de Magistraet van Harlingen hem de trekschuit leende, en zelfs de paerden daartoe keurde. Het was doen uitermaten moi weder, en also nooit in Frieslant geen trekschuit was geweest, was de trekweg van Leuwerden tot Deinum als met menschen besait. Dit kistje heeft hi haar op trou gegeven.” Doch indien dit eerste trekschip eerst in 1646 Frieslands wateren doorkliefde, baart het terecht eenige verwonde ring, hoe in het Sneeker Resolutieboek van 1645 de „arti- culen van ’t jveer op Dockum” kunnen zijn opgenomen. Ik heb echter, „skaet troch sé en lannen, fier fen it i Westerstran”, geen gelegenheid gehad, op dit punt nauw- 1 keuriger onderzoek in te stellen buiten de bloote ver melding van dit feit. Intusschen kon ook Sneek met een betere verbinding tusschen haar veste en Leeuwarden niet achter blijven en vroeg met Bolsward reeds in hetzelfde jaar 1646 daartoe IV. In het jaar 1689, toen dit gebed „van nieus” werd ge- drukt, waren diverse plaatsen in Friesland reeds door een beurt-beter trekschip veer verbonden waaronder ook Sneek. Hoewel over de voorgeschiedenis der inge bruikstelling van het trekschip in Friesland nog niet het laatste woord geschreven is en de onderzoekingen in deze materie nog slechts eerste resultaten hebben te boeken, kan met wijlen den verdienstelijken Eekhoff worden aan genomen dat omstreeks 1650 de eerste dezer schuiten in ons gewest in de vaart werden gebracht. Sneek speelt hierin door zijn ligging een rol van beteekenis. Die voor geschiedenis komt in het kort op ’t volgende neer. Omstreeks 1640 gaf het wangedrag der wagenlieden, die het wagenveer te land onderhielden op het traject Har lingenLeeuwardenGroningen aanleiding aan den Ma gistraat van eerstgenoemde stad, om met plannen voor j aan de vergetelheid te hebben onttrokken. Door zijn re- I Pandbrieven 51/2 A door den wetgever in den zooeven laatstbedoel-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1924 | | pagina 1