T 11 0 II P. Elke lepel helpt Het stedelijk leven binnen Sneek in de 17e en 18e eeuw. Nlicisel Orgaan der taenle Sneek. Nieuwstijding#». BRANDENBURGH&Co. - annex SNEEKER COURANT en WYMBRITSERADEEL niet zóóveel van bij het Akker’s Abdijsiroop Morgen. (Zaterdag) stellen we een en ander beschikbaar voor een appel duizend en één artikelen, ontstaat eens een restantje of raakt, bij voorbeeld iets beschadigd. en een ei. Aanbevelen d, 41e JMAIUBA»® 4Oe JAARGAWG ZATERDAG S7 SEPTEMBER 1924 Eerste Blad 1#. 103 1 om Uw ontstoken keel te verzachten en die afmattende hoestprikkel weg te nemen 7c gin. bij ruliH £ft lw van van daim, vü belastingen te ’s Gravenhage. voor 2 st. 1 gl. 1 Overal per koker f 150 f2.75 f4.50 2 De groote flacons zijn voordeeligcri G. H I I 1 Korfbal. Zondag a.s. zal te Beilen (Dr.) de wedstrijd 1 Weinig aanbevelend en satisfaktionsfahig epitheton voor onze terecht beroemde Friesche tabaksfabrikaten, doch begrij pelijk door zijn herkomst. Vil. HET SCHEEPVAARTVERKEER TUSSCHEN SNEEK EN ANDERE GEWESTEN. plaats hebben om de fraaie zilveren „Drie pro vinciënbeker” welke ’t vorig jaar door de Frie zen is gewonnen. Het programma is als volgt: 1.002.10 DrenteFriesland. 2.303.40 GroningenFriesland. 4.005.10 DrenteGroningen. Het Friesche 12-tal is als volgt samengesteld: Aanval: dames W. Westerveld (Forward) en F. Molewijk (W. K.); heeren C. Pen (For ward) en Sj. Kuperus (K. en W.). Midden: dames A. de Jong (Felicitas) en A. Prappen (W. K.); heeren P. Lok (K. en W.) en H. Hofstra (Friso). Verdediging: dames G. Buurstra (W. K.), J. v. d. Sluis (W. W. M. D.); heeren W. Blauw (W. K.) en J. Tiemstra (Friso). Keimpe Lammerts ten Kate Stichting. IJLST, 23 Sept. In 1855 en 1857 stierven alhier de gebroeders Rijkel Lammerts en Keimpe Lam merts ten Kate, twee mannen, die zich door hun zeer arbeidzaam en zeer eenvoudig leven had den onderscheiden en daardoor menigmaal den lachlust van hun medeburgers hadden opgewekt. Doch bij, hun dood bleek hoe warm hun hart voor die medeburgers had geklopt. Zij hadden ST. N1COLAASGA, 23 Sept. Hoe gevaarlijk het is, dat kinderen lucifers in hun bezit hebben ondervond de veehouder B. alhier heden avond. Vier kinderen van 4 tot 8 jaar van hun buren hadden ’n doosje lucifers bemachtigd en kregen het in hun hoofd het hooiblok (onge veer 50 wagens) van genoemden veehouder in brand te steken. Toen ’t hooi vuur vatte, zetten ze het op een loopen. Gelukkig dat toevallig gtd. bij «rllM ma vijvvlcgor. 24 gl. 18 gl. 16 gl. 18 st f 44.440 - 39.560 -38.900 - 37.472 - 37.200 - 36.780 -37.100 - 36.436 - 36.520 - 37.584 - 34.480 - 35.390 - 35.200 - 35.487 -36.150 - 34.500 -33.150 - 33.990 - 33.450 - 32.900 -31.930 - 34.490 - 28.388 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGSAVONDS Uitgevers SNEEK Telefoon No. 150. NIEUWE SHEEKER COURANT gl. aan de armen betalen. Bovendien moest men om dienst te mogen doen, minstens een jaar lid van het Groot- veerschippersgilde te Sneek zijn, „en preuwes van huer bequaamheit en getrouwigheit hebben gegeven.” Waarin die proeven van bekwaamheid in de zeeschipperskunst bestaan hebben, onder welke omstandigheden en wanneer deze brevetten zijn uitgereikt, heb ik tot heden, althans voor de Sneeker schipperij, nergens kunnen vinden. Ten slotte werd de volgende vrachtloonlijst voor dit veer ontworpen, die eveneens een zeer aanschouwelijk beeld geeft van de wederzijdsche handelsbetrekkingen en Woensdagmiddag werd door H.H. Kerk voogden aanbesteed het restaureeren der Ned. Herv. Kerk alhier. Ingekomen 24 biljetten. Inge schreven als volgt: Fa. Nauta en Hettema, Leeuwarden S. S. Schoppen, Akkrum R. de Vries, Nijehaske Oepke de Vries, Sneek W. Uiterdijk, Akkerwoude N. Bulthuis, Buitenpost B. v. d. Vliet, Sneek A. v. d. Zee, Sneek H. Koetzier en F. de Jager, Sneek Joh. Olij, Sneek Fetze Reitsma, Oppenhuizen Gebr. Velsink, Sneek Klaas Hiemstra, Sneek M. K. de Groot, Heerenveen Gebr. Geveke, Leeuwarden N. de Visser, Heerenveen L. Geers, Ulrum Gebr. Arends, Dronrijp Chr. Koster, Sneek P. Boomsma, Sneek P. v. d. Werf, St. Nicolaasga G. de Boer, Steenwijk Hendrik de Jong, Koudum A. J. de Graaf en F. de Wolf Promotie en Degradatie afdeehng V. De kampioenen van de afd. A en B 2e klasse spelen een geheele competitiewedstrijd met de hekkensluiter uit de le klasse om één plaats in i de le afdeeling. I De 3e klasse kampioenen B en C spelen even eens een geheele competitie met de hekkenslui ter der 2e klas A om een plaats in de 2e klasse. 3e klas N. V. B. afd. C. Voor de 3e afd. C is voor Zondag slechts één wedstrijd vastgesteld nl. die tusschen F. V. Spaarndam en voor ieder boven de 18 stuks Van 60 varkens voor Amsterdam en voor ieder boven de 60 stuks Een vracht koeien of paarden, bestemd Leiden, Smullenaers, Leiderdorp en Warmond Idem op Edam en Hoorn Idem op Enkhuizen en Medemblik 100 kleine Rasterdelen 100 groote id de paelbalken ’t stuk Verdere houtsoorten, waaronder delen in allerlei maten en soorten, die thans in de materialenleer van de bouwvakken vervangen zijn door of be noemd worden met geheel andere namen per 100 stuk 100 pond hop 100 pond potasch Een vat jopenbier Van Geld, iedere 100 gl Een koffer of sluitmand Een ben kaarsen Een mensch des zomers Idem des winters Een brief des winters Een last pik Een riem papier Een ton tabakspijpen 100 pond tabak aan rollen Een stuk brandewijn, groot 50 varndels Een kakstoel (s. “j Een last weyt, zware vracht Een last rogge Een last boekweit Een last haver Een tonne butter Een vat ongel Een schippond kees 1000 pond raapkoeken 1000 pond Hennipkoeken 1000 eijers Een bosch Teemsen Een dubbelde Grafsteen Een enkelde Grafsteen enz. enz. enz. namelijk een stichting voorbereid, die weldra tot stand kwam als „Keimpe Lammerts ten Kate stichting” en die eiken winter haar gaven uit reikt aan hulpbehoevenden van alle gezindten in ons stedeke. Zondags wordt door velen onze begraafplaats bezocht en ze weten misschien wel, dat deze twee mannen daar ergens begraven moeten zijn, maar waar precies, was tot heden aan niemand bekend. Dezer dagen werd een eenvoudige ge denksteen op de graven der gebroeders ge plaatst, met een opschrift, dat hun naam en leef tijd vermeldt en er aan herinnert, dat zij nog spreken, nadat zij gestorven zijn. Deze eenvou dige hulde hebben zij zeker wel verdiend. gebruik tijdens den dienst nogmaals nadrukkelijk verboden. Óp hun winterbeurten behoefden ze de steiger te Sneek of te Amsterdam niet te verlaten, voordat een koopman voor tien car. gl. aan vracht voor hen had, en werd dan tevens de dienst ingekrompen tot twee beurten per week, nl. tusschen St. Nicolaas en 30 Januari, den lotdag. Ver zuim van zijn beurt waar te nemen, werd te Sneek met 10 car. gl. en te Amsterdam met 5 car. boete gestraft. Wel mocht een beurt afgezegd worden, doch vóór ’s morgens 1 8 uur op den voorgaanden dag met 30 st. voor het gilde en 30 st. aan de plaatsvervangers benevens nog 2 st. voor den gildebode. Die vóór zijn beurt voer of in ander opzicht de onderkruiper speelde, verbeurde zes car. gl. aan het gilde. Bij vriezend weer mocht de beurtman in elk geval niet eerder vertrekken, „voor en aleer een schip van Ijlst tot Sneek door de Geeuw is gekomen”, natuurlijk om zeker heid te hebben, niet noodeloos ingevroren en onderweg ergens te moeten blijven liggen. Ook mochten de vaste beurtschepen geen sleepdienst doen door pramen en andere platgeboomde schuiten achter zich mee te voeren. Het was verboden met een schip, ouder dan 15 jaren, in het veer dienst te doen en geen schip ouder dan zeven jaren, werd daarin geadmitteerd dan na goedkeuring der heeren Commissarissen van het gilde. Die van nieuws in het veer wilde varen moest 20 gl. aan het gilde en 5 gl. aan de armen betalen. Bovendien moest men i I 2.— 6 st. 2 6 3 6 2 12 15 3 3 gl. 1 st. 6 3 4 3 2 gl. 10 st. 5 1 In een zaak als de onze ^01001» vo»rw9uu-d«n ovsrMngakoman d« tfina* ‘Hinji Sohladaai rij» mu» Ifeoaaé’» nmlmd t«g«a sngriskkvn vwsr AvVu dito objecten tusschen Sneek en Amsterdam in dien tijd. Van 18 koeien, bestemd voor Amsterdam, Muiden, 20 gl. 20 st. 20 gl. 6 st. gemelden datum tot St. Nicolaas gingen de beide morgen- beurten om 11 uur in. De schepen, die hiertoe in de vaart gebracht werden, moesten aan de volgende eischen vol- doen. Hun afmetingen moesten bedragen: minstens 50 voet lang, 14 voet wijd en van voldoende diepte met stevige kielhouten en „voorsien van bequaam seil en treil, Ankers en touwen, tot genoegen van haar Achtbaarheden”. Boven- dien moesten ze zoo solide en comfortabel mogelijk ten I dienste van den reizenden man zijn ingericht, want het J waren schepen, voor de zeevaart bestemd, die dus ook i zeewaardig behoorden te zijn. De afvaart vanaf Amsterdam moest plaats hebben Maan dags, Donderdags en Zaterdags, des avonds onder het „boomklokluiden”, d. w. z. wanneer er door signaal van de klok aan de boomsluiters een teeken werd gegeven, dat ze over een kwartier of half uur de boomen, uit- en toe gangen van'de havens, moesten sluiten. Deze vertrektijden moesten prompt gehandhaafd worden op straffe van hooge boeten ten laste van den dienstdoenden schipper en ten profijte van het Grootveerschippersgild. Evenwel mocht niet eerder afgevaren worden voordat de opvolgende beurt man aan den steiger had vastgelegd, zoodat er de heele' week door één Sneeker beurtschip te Amsterdam voor de wal lag. Die op zijn beurt van Sneek was afgereisd, mocht geen vrachtgoederen met een „Snik off Ligter na laten brengen”, aangezien een dergelijk vervoer over zee veel te gevaarlijk was en de gezamenlijke vrachten zoo veel mogelijk óver de drie beurten per week gedistribueerd moesten worden. Ook mochten geen goederen over den tijd ingeladen worden, al waren het nog zulke „lieve vrachtjes”; immers het beurtschip was ook een reisgele genheid voor personen, die met andere vehikels verder moesten reizen. Zijn dienst moest dus correspondeeren met dien van Hollandsche trek- en beurtschepen. Was er intusschen te veel vracht aan den steiger voor één schip, dan zou éen tweede uit het veer bevracht worden. Was dit niet te'bekomen, dan zou men aan een vreemden schip per de extra-vracht mogen overdoen. Onderweg mochten in ’t geheel geen goederen in- of overgeladen worden of het moest deklast zijn, bij storm of ontij gevaar veroor zakende. De veerdiensten werden bij het lot bepaald en toege wezen aan dé respectievelijke veerschippers, wier beurten vervolgens rouleerden. Toetreding van andere schippers was mogel jk, mits betalende 10 car. gl. als „incompste- geld” aan het Grootveerschippersgilde. De in het veer gebrachte schepen „mitsgaders alle andere veerscheepen over zee varende, het sy na Rotterdam, Haarlim, Swol, Campen en elders” moesten jaarlijks minstens eenmaal ge visiteerd worden door Commissarissen en Officieren van het genoemde gilde. Daarbij zou gelet moeten worden op de staat van „seilagies en touwwerk cum annexis, en op de deugdelijkheid van den scheepsromp, roer en verder toebehooren. Al wat gebrekkig was en herstelling ge hoefde, moest vernieuwd en gerepareerd worden, voordat men van zu k een bodem in het veer mocht gebruik maken, alles onder controle en tot genoegen der gilde-overlieden. De visitatie moest plaats hebben voor den jaarlijkschen „Lotdag”, zijnde den 30sten Januari. Had een schipper een buiten- of extrabeurt aangenomen, dan verviel zijn gewone reis in die tour, tenminste als hij voor ’s morgens negen uur nog niet aangekomen was. De schippers, wier beurt het was, moesten zelf altijd in persoon varen, tenzij bij ziekte of andere ongemakken, terwijl in sommige gevallen met toestemming der gilde- overlieden toegestaan was, in zijn plaats twee andere be kwame schippers of schippersknechten aan te huren. Ook in dit veer was het toegestaan, dat een Sneeker of Amsterdammer koopman gratis meereisde, wanneer hij per zelfde gelegenheid goederen vervoerde, aan vracht uitmakende minstens 4 car. gl. De beurtman moest vóór zijn vertrek zich vervoegen ten kantore van de gilde-over lieden, om mededeeling te doen, dat hij persoonlijk zou méégaan. Ten behoeve van het comfort der reizenden moest hij zijn schip behoorlijk laden, en de „roeff vrij houden en laten exempt in Cas van houtladinge”. Dan kan de roef niet vrijblijven en moest van het ruim gebruik gemaakt worden. Doch ook hier als in het Harlinger veer werd den schipper het recht vergund, de roef te mogen ver huren voor zes car. gl.„ „waar onder mensche vragt en bagagie is begrepen sonder meer off minder, des goede plaats houdende in het Ruim voor andere Passagiers, bij poene van ses car. gl.” Omdat dronkenschap bij de schip pers maar al te veel voorkwam, werd hun overmatig drank- Akker’s Abdijsiroop dankt haar snel werkende geneeskrachtige eigenschappen aan de kruiden- extracten in haar samenstelling. Stilt als bij tooverslag de hevigste hoestbuien en verruimt de borst! v. v.l H.) ■JL glö. öij «arilM «V vas «cd vinger iets in staat te zijn. Deze wedstrijd heeft tevens I bewezen dat men bij een achterstand nooit de moed behoeft te laten zakken. Voor de spelers geldt thans als wachtwoord: revanche op Velo- citas. Scheidsrechter is de heer J. Spoor. Heerenveen I krijgt de reserven van Be Quick van Groningen op bezoek. Een gelijk spel of een kleine overwinning voor de gasten lijkt ons ’t resultaat te zullen worden. Scheidsrechter is de heer S. Velleman. Forward 1 krijgt bezoek van Juist even honderd jaar geleden, in de dagen van 1823, toen de eerste Nederlandsche stoombootverbinding tus schen Rotterdam en Londen als Batavierlijn naam maakte, was het in de Friesche zeehaven Harlingen, dat het ge meentebestuur heftig opponeerde tegen zulk een bootver- binding met Amsterdam, omdathet eeuwenoude beurt- - 36.960 verkeer met zeilschepen nog zoo bij uitstek voldeed. Deze onderhielden den dienst met de voornaamste Zuiderzee- havens. Het was ook van dezen dienst en uit dien tijd, dat de bekende romancière Mevrouw Bosboom Toussaint de volgende schets geeft, die ik hier inlasch met het oog op het typische van zeden en gebruiken, tijden en toestan den, doch te meer, aangezien met zulke beurtschepen ook tusschen Sneek en Amsterdam meer dan anderhalve eeuw is gereisd, gevaren en geleden! Ter inleiding dus de schets van de self-made Alkmaarsche apothekersdochter. „Men kon er de kajuit afhuren, dus was men als thuis! of als dat afhuren niet lukte, was „de kelder” immers ook goed met zijn kooien, die altijd naar teer roken, waar het grove linnengoed steeds met groote vlekken ijzerroest be zaaid was, en waar de schipper ’s middags op stokvisch trakteerde, een ondragelijke etenslucht voor de arme zee- Architect de heer F. de jong Iz. Laagste in- j zieken, die in de kooien vastgemeerd lagen. Aangezien schrijvers gegund. F. V. C. I en we gelooven dat de Huizumers wel met de overwinning zullen huiswaarts keeren. Doch ’t voetbalspel is grillig. Scheidsrechter is de heer J. Levie. 2 2 1 10 8 8 7 2 - 10 5 3 8 10 den. Zij vermochten evenwel het vuur niet te dooven, waarom de hulp van de brandspuit werd ingeroepen, die het vuur tot dit eene blok hooi wist te beperken, hoewel dit door vuur en water geheel waardeloos is geworden. Het beste huisraad en andere voorwerpen van waarde wa ren inmiddels naar buiten gebracht. Het hooi was tegen brandschade verzekerd. L. Ct. LEEUWARDEN. De gemeenteraad heeft de gemeenterekening over 1923 voorloopig vastge steld met de volgende balans: inkomsten f 13.430.647, uitgaven f 10.955.406. Tragisch. Het kindje van de familie O. te Raalte zou Zondag in de R.-K. kerk gedoopt worden. Op weg naar de kerk kreeg de vrouw, die ’t kindje droeg, een toeval en viel. Aan de gevolgen van dien val is het kindje overleden. Mr. P. J. Troelstra. Het Volk meldt, dat mr. P. J. Troelstra, die door ongesteldheid nog steeds verhinderd was naar ons land terug te reizen, zich thans weer iemand passeerde, die direct alarm maakte, zoo- veel beter voelt en weer in Nederland is terug- dat de buren, met emmers gewapend, toesnel- gekomen. Voetbal. Voor Zondag a.s. vermeldt het programma van de Ned. Voetbalbond 2e klas afd. V de vol gende wedstrijden. Sneek I moet te Groningen de strijd aanbinden tegen Velocitas II. ’t Vorige seizoen wist de thuisclub beslag te leggen op beide wedstrijd- punten door de Withemden met 30 goals te kloppen. Laten de Sneekers ditmaal de zaak niet te licht opnemen maar direct flink aanpakken. Ze hebben Zondag jl. ten minste getoond tot <-• en Gorredijk I. Friesche Voetbalbond. Het wedstrijd-programma van de F. V. B. voor Zondag a.s vermeldt de volgende wedstrij den: District Sneek: le klas A: S. D. L. ISneek III. L. S. C. II—S. V. G. I. Olympia ILemmer I. 2e klas A: S. V. G. IISneek IV. Olympia II—L. S. C. lil. 2e klas B: S. D. L. II—L. S. C. IV. Sneek VBlack Boys. genante van een reis per beurtschip, zoo veilig en betrouwbaar In den winter werden er drie reizen per week gedaan, en in de zomermaanden voer iederen dag t op dit traject een schip heen en terug. Was dit nog niet 1 mooi genoeg, aldus de Harlinger Magistraten! i Het beurtveer tusschen Sneek en Amsterdam bestond sedert 1733 met geregelde diensten op last van den stede- lijken Magistraat en het Grootveerschippersgilde aldaar. In dit opzicht was het jonger dan andere buitengewestelijke veeren met Sneek, als er o. a. tot stand gebracht waren met de stad Groningen in 1686, met Rotterdam in 1722, met Zwolle in 1723. Na de regeling van het Amsterdamsche veer ontstonden nog dat tusschen Sneek en Enkhuizen in 1741 en SneekOldemarktBlokzijl in 1742, terwijl 1750 dat op Appingadam óf opnieuw gewijzigd óf voor het eerst ingesteld was geworden. Desniettemin was er reeds gedurende de geheele 17e eeuw een aparte „lijn” Sneek-Amsterdam, voorzoover ik heb kunnen nagaan uit de nog voorhanden bescheiden, eerst eenmaal in de veer tien dagen en later eens per week des zomers, en ’s winters zeer ongeregeld. Het nieuwe reglement van de „Particuliere Conditiën en taux waar na de Ordinaris Veer off Beurt Schippers van Sneek op Amsterdam en soo wederom hun sullen hebben te reguleren” van het jaar 1733 licht ons omtrent deze reisgelegenheid als volgt in. Drie maal per week zou er een reis gedaan worden van af Sneek des Dinsdagsavonds „omtrent klokluiden”, des Vrijdags en des Zondags morgens negen uur. Deze rege ling gold voor het tijdvak 1 Maart—1 October. Van laatst- gl<L hij luisf» tasga tavrilcUtait. hVU de afvaart ’s morgens reeds te drie uur geschiedde, gingen sommigen derhalve reeds den vorigen avond aan boord, Onze vroegere stadgenoot de heer K. Schu- om terstond naar kooi te gaan, gerust te slapen en mogelijk rink, thans te Amsterdam, is benoemd tot ad-eerst wakker te worden, als het schip bereids in volle vaart junct-accountant bij den dienst der Rijks directe was, tenzij de zeeziekte zich openbaarde, waaraan men al leed in verbeelding, eer het schommelen en laveeren van het schip op de woeste baren het werkelijkheid deden worden. Niet zelden gingen de heeren zitten kaartspelen en daarbij hun pijp rooken de verschrikkelijke friesche baai1), of er kwamen dames met kinderen, die zich bitter beklaagden, dat zij de kajuit afgehuurd vonden, en wel juist aan vreemdelingen, waarmede geen verdrag was te treffen.” Dit weinig rooskleurig beeld van de aangeduide reis gelegenheid was voor het stedelijk bestuur van Harlingen nog geen aanleiding, om te streven naar beter en sneller verkeersmiddelen. Zijn leden vonden het comfort voldoende „voor den reysenden man” en prezen om strijd het aan- gl<Ltagwmivanvvro gld. öSj vevilw van binuan SO lvV haud, s«st ol »«g Abonnementper jaar f 2.50 fr. p. post f 3.60. Advertentiën 0 ct. p. regel. Ing. zonden mededeelingen hooger, Abonnement belangrijke korting Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in de SNEEKER COURANT

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1924 | | pagina 1