De Wilde Boerin MI55ÖLANCHE 75 NIEUWSTIJDINGEN. ülliciiil Orgm hr liBinti Snik. NEDEHlAliflSCHE SÏ?nTHEEKB*MÏ opgericht te Veendam m 1890 Directie Mr. G. BROUWER Jan. 5 Vlo Pandbrieven i 99 °|0 en 5 °|o Pandbrieven i 95 Vo ■o. 14 41e JAARGANG LFZETTILIZEITOIISE - annex SNEEKER COURANT en WYMBRITSERKDEEL Eerste Blad ZATERDAG 15 NOVEMBER 1924 n het 9.) Wordt vervolgd. In het kabinet liggen stapels vergeeld linnengoed, die Gelske er onverschillig uitscheurt, en in hoopen op den vloer smakt. Zij zoekt wat anders en vindt het spoedig. Zij zoekt geld. Achter het linnen vindt ze een vuilwitten zak vol guldens. En rijksdaalders staan in stapeltjes naast elkaar langs het achterschot. Gouden tientjes en bankbil jetten zijn weggestopt in laden en verborgen in ouder- wetsche zilveren reuk- en snuifdoosjes, en in met gouden figuren ingelegde tabaksdoozen. Gouden ringen, doekspel den, gespen, zilveren vorken en geboortelepels, breiprie- men met gedreven versieringen vullen een gewoon sigaren kistje. Gelske grabbelt en grist alles bij elkaar, en spreidt het uit op de tafel. - Wat een geld! Wat een geld! Auke, die tot nog toe wezenloos heeft toegezien, be gint te leven. Zijn oogen schitteren, en hij steekt zijn bevende handen uit naar de schatten op tafel. Toe maar, jongen! Bevoel het maar! Broer en zuster buigen de hoofden dicht naar elkan- I I door T. E. HOLTROP. -o- Abonnementper jaar f 2.50 fr. p. post f 3.60. Advertentiën9 ct.| p. regel. Inge zonden mededeelingen hooger, bij Abonnement belangrijke korting Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in de SNEEKER COURANT voortbestaan der ziel dan ook als instinct aan wezig. In een hoogeren vorm, waarbij de ziel de gelegenheid zal ontvangen te komen tot een volledige ontplooiing en tot die volmaaktheid, waartoe de mensch hier reeds door God wordt opgeroepen. Als men erkent het streven naar zelfvolmaking als levensdoel, hoort dit geloof aan het voortbestaan van de ziel er eigenlijk bij en is het daarvan de kroon. Welk schoon verschiet opent zich voor ons: wij zijn bestemd voor de Eeuwigheid, daarin bestemd voor de volmaaktheid en met die volmaaktheid voor de zaligheid. Hoe stijgt niet de eerbied voor den mensch; moge ook stijgen onze fierheid en ons verlangen naar de bereiking van dit levensdoel met alle kracht te streven, om dan eenmaal rustig en kalm de grens naar het andere land te overschrijden. De voorz. der Vrijz. Hervormden de heer j. Vonk sloot met een woord van dank aan den spreker de vergadering. Gevonden voorwerpen. Aanwezig aan het bureau van politie, XIV. Drie dagen later zal de begrafenis zijn. Vrouw Broersma heeft in de laatste dagen, toen ze ge voelde, dat ze niet weer zou opstaan, over niets anders meer gesproken. Dikwijls lag ze lang achtereen stil, als dood, maar van tijd tot tijd flikkerde het leven plotseling hel op. Dan zat ze overeind in het bed, en als ze niemand bij zich zag, beukte ze woest en ongeduldig met knokige vuisten op de bedsdeuren, en schreeuwde met schel geluid om haar kinderen. Telkens moesten Gelske en Auke beloven, bij de begra fenis alles te regelen, zooals zij het aangaf. Wanneer ze schijnbaar bewusteloos neerlag, was ze toch voortdurend bezig met de bijzonderheden van haar laatste plechtigheid. Alles wat zij dan stil bedacht kwam in haar heldere oogen- blikken tot uiting. Eindelijk begon zij de personen op te geven, die genoodigd moesten worden, en Gelske schreef telkens meer namen op het groote, grauwe stuk papier, dat op tafel lag. Want bij de regeling van haar begrafenis vergat de boerin haar zuinigheid. Zij wilde een groote begrafenis hebben, zooals haar man had gehad, haar man, aan wien ze nu voor het eerst sedert jaren weer dacht. Venoh^Bt DUTSDAGB bb VRIJDAG8A VO1TO8 Uit*ev«n Brandenburgh Co., Abwbb - Tolefog» 150 Zooveel harten, zooveel «innen Jawel, maar niet ais men sigaretten koopt. Dan zegt iederGeef MU maar Hij was niet thuis, antwoordt Sjouk onverschillig, maar als hij thuis kwam, zouden ze hem hierheen sturen. We hebben hem niet meer noodig. Ze is al dood. Ga dadelijk terug en zeg, dat hij niet behoeft te komen. Dat geld kunnen we besparen. De meid, zonder acht te slaan op de doodstijding, prut telt tegen. Ze is moe van haar tocht door de zuigende sneeuwpap, en zonder meer praatjes te maken, keert zij zich om en wil naar den stal gaan. Maar daar hoort zij in de stem van Gelske het krijschende geluid van de oude boerin, waarvoor zij zoo bang was. Vooruit, dadelijk! En zeg het dan van de oude vrouw bij den winkelman, en den slager, en bij Jans. Die is nog het naast in de familie. Zorg maar, dat je ergens een poos kunt blijven, want ik heb je hier vooreerst niet noodig. En de meid durft zich giet meer verzetten. Met een norsch gebrom keert zij zich om en gaat naar het dorp terug. Zij heeft een nieuwe meesteres gevonden. f En ze geeft hem een rijksdaalder. Zelf bindt ze den zwarten zak van haar moeder met het beursje en de sleu tels op zij, alsof het vanzelf spreekt. Vanavond zullen we tellen, fluistert ze Auke toe. En dan moeten we nog eens in het stroo van de bedstêe zoeken vóór een ander er zijn handen insteekt. heeft, omdat het vergezeld gaat van schuldge voel, is de godsdienstige mensch, die alles in het licht Gods ziet en zich bewust is ondanks alles Gods kind te blijven, dat Hij wil brengen tot zijne bestemming. Voor hem is het streven naar zelfvolmaking eisch van God uit liefde, om de ziel te leiden tot. reinheid en daardoor tot zaligheid. Moge dit ons stemmen tot dankbaarheid en ons leiden om met des te meer bewustheid zelf volmaking te aanvaarden als levensdoel. Een wel zeer hoog doel maar te sterk leeft in den mensch het geloof dat hij dat doel wel kan be reiken, om te veronderstellen dat de mensch ab soluut onmachtig zou zijn dat te bereiken. In het „Zalig zijn zij, die hongeren naar gerechtigheid want zij zullen verzadigd worden” wordt den naar zelfvolmaking strevenden mensch de hon gerige als voorbeeld gewezen, die er alles op zal zetten om zich voedsel te verschaffen. Zoo zij de mensch bij het streven naar dit hoogste levens doel, dat God zeker zijn kinderen niet zou stel len ware het niet te verwezenlijken. Zegt men dat men toch geen volmaakt mensch ziet, dan antwoordt spr. dat dit niet bewijst dat ze er niet zijn of kunnen zijn. Bovendien is ons ge zicht maar beperkt tot dit leven, en wij weten niet of er geen volmaakte menschenzielen kun nen zijn in een volgend leven. Het geloof in het voortbestaan van de menschelijke ziel na den dood moet erkend als volmaakt redelijk, het wezen van den mensch toch is in zijn ziel gelegen, die niet beschouwd kan worden als een product van het lichaam, immers zij heerscht daarover. Redelijk dus is het te veronderstellen dat zij niet verdwijnt met het uiteenVallen van het lichaam, doch in hoogeren vorm voortleeft; Dij rerliaa van xiiavingar. De bestuurder kwam er goed af en ook de post zakken werden niet beschadigd. De auto werd hedennamiddag met dommekrachten, paarden en menschen weer op het droge gehaald. De auto is boven verwachting (het was nog al een diepe sloot) niet ernstig beschadigd. L. C. HEERENVEEN, 13 Nov. Gedurende vier weken zijn in de R. K. Kerk alhier bijeen komsten voor niet-katholieken gehouden, waarin Paters van het klooster te Zwolle als sprekers optraden. O. a. werden besproken: de onfeilbaar heid van den Paus, de biecht, Maria-veree- ring. Alle avonden was de kerk bezet. LEMMER, 13 Nov. Sedert Zaterdagavond hoort men hier van tijd tot tijd een vervaar lijk gebrul, dat uren ver in onzen omtrek wordt gehoord. Binnenkomende schippers en visschers rapporteeren, dat zij zelfs dit geluid, afkomstig van de op onze westelijke havendam gebouwde nieuwe electrische mistsirene, waarmede de laatste dagen proeven worden genomen, duidelijk bij Ürk konden hooren. Daar het geluid van deze sirene veel overeenkomst heeft met het loeien van een koe, snelden sommige veehouders uit onze omtrek toen zij dit geluid voor het eerst hoorden, naar hun land en stallen om te zien of er een van hun beesten in benauwd heid zat. De schippers zijn over ’t geheel echter best over deze nieuwe sirene te spreken, daar het geluid daarvan op zeer verren af stand in zee kan worden gehoord. KOUDUM, 13 Nov. Blijkens dezer dagen ontvangen mededeelingen is aan het depar tement van Financiën afgezien van de voor genomen opheffing van het kantoor der Di rectie belastingen etc. alhier. Wilde ganzen. Naar wij vernemen, bestaat bij de be voegde autoriteiten het voornemen om in het komende seizoen slechts bij hooge uitzon dering machtiging als bedoeld in art. 60 der Jachtwet 1923 tot het schieten van wilde ganzen te verleenen. Mond- en klauwzeer. Gedurende het tijdvak 28 Nov. j.l, zijn in de provincie 4 gevallen van mond- en klauwzeer geconstateerd in de gemeenten Baarderadeel, het Bildt, Franeker en Oost- dongeradeel. XIM. Gelske strijkt de zware grendels op de voordeur en komt dan haastig in de kamer terug, waar Auke nog altijd bij het venster staat, zoo ver mogelijk van het bed. Een enkele maal ziet hij met schichtigen blik naar de plaats, waar zijn doode moeder ligt, maar wendt zich dan dadelijk weer af. Hij is blij, dat Gelske weer bij hem is, en bewon dert haar vastberadenheid. Zij loopt recht uit naar het bed. Zonder aarzelen, want zij heeft de daad reed# lang over- Mr. M. J. BOS Gepl. Maatsch. Kap. en Reserves 1 b-583.061.54 Hypotheken f 42 500.000 Pandbrieven f 40.000.000 GELDEN op eerste hypotheek BE SCHIKBAAR tegnn UITERST BIL LIJKE VOORWAARDEN. ONS LEVENSDOEL. In de Harmonie (Sperkhem) belegde de afd. .Sneek der Ver. v. Vrijzinig Hervormden en van ten Ned. Protestantenbond Dinsdagavond eene vergadering, welke geopend werd door den teer F. W. C. de Haas. Dr. C. J. Niemeijer van Bolsward sprak daar >ver „Ons levensdoel”, dit dan genomen in die- ieren zin. Wat dus moeten wij in ons leven na- agen als het hoogste goed. Sommigen laten zich maar voortdrijven op ’s levens stroom, zon der doel in hoogeren zin, maar op den duur toch grijpt die vraag ook dezulken aan en komen zij niet gemakkelijk tot innerlijken vrede. Bij de meer ernstigen meldt deze vraag zich voortdurend en met nadruk aan en geen won der, het welbewust aanvaarden toch van een levensdoel geeft den mensch stuur in z’n leven. Wat is nu het levensdoel dat het best in over eenstemming is met onze natuur, ons zedelijk besef en godsdienstig geloof? Er zijn tal van wetenschappelijke zedekundigen die zeggen dat het hoogste levensdoel is zooveel mogelijk nut tig te zijn voor anderen, een levensdoel dus dat ongetwijfeld overeenstemt met wat we erken nen als onze plicht. Kunnen wij echter hiermee als hoogste levensdoel instemmen? Er zijn bezwaren. Als dit het hoogste levensdoel is, als de waarde van de persoon afhankelijk ge steld wordt van wat hij doet ten bate van an deren, dan wordt de beteekenis van hem als persoon toch wel zeer gering. Dan heeft hij, als een waterdroppel in zee, slechts beteekenis ter- wille van het geheel, bezit hij geen waarde op zich zelf. En juist de godsdienstige mensch voelt de persoon als van andere kenmerkend onderscheiden, met een eigen waarde: als kind van God dragend een sprank van godde lijk leven in zich. Dan kan men bezwaarlijk ge- looven dat men hier is alleen terwille van ande ren, dan voelt men dat het eigenlijk levensdoel ook op de persoon zelf betrekking moet hebben. Nog gewichtiger is ’t bezwaar tegen dit levens doel dat de nadruk daarbij gelegd wordt op de daden en niet op de gezindheid. Toch wordt de waarde van een daad niet bepaald door het nut welke zij sticht, doch door de gezindheid waarin zij verricht wordt: onthoudt men zich van stelen omdat men ontdekking vreest bv. dan is men uit een oogpunt van nut onschuldig, doch zeker is hier een verkeerde gezindheid in strijd met een hoog levensdoel. In het koninklijk woord: „Weest gijlieden volmaakt, gelijk Uw Vader in de hemelen volmaakt is” wordt terecht de na druk gelegd op wat de persoon is, niet op wat hij doet. Als iemand zich in die lijn beweegt, richt hij zich op het ware hoogste levensdoel: de zelfvolmaking. Dat is niet een .zelfzuchtig levensdoel. Niet zelfzucht, maar zelf-liefde, liefde voor wat men in zich draagt van htft hoogste en beste, speelt bij het streven naar zelfvolmaking een rol. Liefde voor het hoogste in zich, wat meebrengt een wegdrukken van al wat men aan laags in zich heeft. Door verloochening van het lagere zelf kan men komen tot verwezenlijking van het diepste zelf, het licht dat uit Gods licht in ons is uitgevloeid. Deze zelfliefde nu is onmisbaar in het streven «naar zelfvolmaking, welk streven in den regel gepaard gaat aan het pogen nuttig te zijn voor anderen, al is er wel eens strijd. Men kan zich die denken bij het slachtoffer van geloofsvervolr ging die heeft te kiezen tusschen dood en ver zaking van zijn geloof. Mogelijk zou het zijn dat door te blijven leven meer nut voor anderen werd gedaan, maar een dergelijke nuttigheids overweging zal geen martelaar van het kiezen van den dood hebben weerhouden. Ieder voelt waardeering als een zich in zulk een oogenblik getrouw blijft en rustig den dood ingaat. Hier geeft de doorslag het verlangen de eigen ziel onbesmet te handhaven, te streven naar zelf volmaking. In den regel is er zulk een strijd niet, het streven naar zelfvolmaking erkent de liefde als reinste gezindheid, en liefde zoekt altijd naar middelen om iets voor de geliefden te zijn, nuttig te zijn voor anderen dus. Wanneer iemand niet nuttig is dan mag daaruit de gevolgtrekking gemaakt dat hij niet streeft naar zelfvolmaking of op een geheel verkeerde wijze, een kluize naar bv. die vaak de wereld ontvluchtte uit zelfzucht om zich eigen geluk in ’t hiernamaals te verzekeren, bezondigt zich a.an de mensche lijke natuur en de liefde. Spr. behandelt alsnu de vraag welke plaats het streven naar geluk in het levensdoel inneemt. De vraag: wat moet ik doen om zalig te worden is er eene van alle tijden en alle volken geweest. Als het streven naar geluk een laag genot zoeken beoogt zal het uitloopen op diepe ontgoocheling; doch een mensch kan zoo naar het geluk van hooger orde smachten dat dit streven in zich zelf niet on waardig kan zijn, al mag het niet de eerste plaats innemen, het mag naast het streven naar zelfvolmaking staan; dit laatste, ernstig opgeno men, leidt op den duur ook tot ’t meeste geluk. Dat wil niet zeggen dat het gezegde: „Deugd is geluk” juist is, ook de meest deugdzame mensch kan nog wel diep ongelukkig zijn, hij blijft vaak niet bewaard voor een gevoel van groote eenzaamheid bv. Zonder deugd is ech ter geen werkelijk geluk te bereiken en op den duur zal het streven naar zelfvolmaking nog het meest ’t geluk bevorderen; de moed zooals die tot ons spreekt in de spreuk „Elke rechtvaar dige is moedig als een jonge leeuw” is zeer bevorderlijk voor het smaken van geluk. Dit geldt in het bijzonder voor den godsdien- stigen mensch, die het streven naar zelfvolma king beschouwt als een eisch van God, en wiens innerlijk leven grootsch uitbloeit als hij zich hecht aan God en rein genoeg van hart is om God nabij te weten. Niet als de lichtzinnige wiens zedahjk streven ook een schaduwzijde yt gut. oij vwUm aan md vinger muziekvereenigingen „Symphonia", „Sneeker muziek corps”, „Harmonie” en „Steun in den Strijd", om toeken ning van een subsidie van f 500.-— voor het geven van openbare muziekuitvoeringen. (Bijl. 100; dossierno. 1.854. 1(6). Volgno. van de begrooting 385: Punt Vllc. Advies van Burgemeester en Wethouders op het adres van het Bestuur der Vereeniging „Volksuniver siteit voor Sneek en omstreken”, houdende verzoek om toekenning van een subsidie van f 500.-— voor 1925. (Bijl. 101; dossierno. 1.854.2). Volgno. van de begrooting 392: Punt Vlld. Rapport van de Commissie voor rekeningen en begrootingen inzake onderzoek der begrooting van hef Burgerlijk Armbestuur voor 1925. (Bijl. 102; dossierno. VI 07.352.1). Volgnos. van de begrooting 487 en 517: Punt Vlle. Voorstel van Burgemeester en Wethouders betreffende opneming en belegging van kasgelden. (Bijl. 103.; dossierno. X 07.352.622). schoen. |f Aanwezig en te bevragen bij de navol- i bondsbestuur het is alles nog net precies L pen, ais gevonden aangegeven op 13 Nov.: Huissleutel, Tj. Ouendag, Van der Hei- buurt no. 36; mantelceiniid+r, C. Silvius, ie Badhuisbuurt 17; streng koralen, D. v. d. Ploeg, Zuidend 17; rijwielbelastingmerk, W. Óffringa, Colognystraat 1Cypersche bij de meeste menschen is dit geloof aan het kat, J. Lust, Kloosterdwarsstraat 31 Mercurius. De afdeeling Sneek van de Nat. Bond van Handels- en Kantoorbedienden Mercurius was Dinsdagavond in hare tweede jaarlijksche ver gadering bijeen. Na het behandelen van ver schillende huishoudelijke zaken werd speciaal de afgesprongen fusie met de Alg. Bond bespro ken, waarbij de handelingen van deze bond ten zeerste werden afgekeurd. Door de voorz. werd voorgelezen een artikel van de bondsvoorzitter Bakker, voorkomende in het laatste orgaannummer van Mercurius, waar in deze o. m. schrijft: „Hadden wij de fusie noodig voor onze pro paganda, voor onze sociale ache? Staat onze werkeloosheidsverzekering niet aan de spits? Hebben wij niet het initiatief genomen voor de minimum-salarisregeling onzer vakgenooten? Waren wij niet de eersten, die voor de pension- neering der ouden van dagen in ’t geweer ston den? Is niet de propaganda voor het collectief arbeidscontract een punt van ons werkprogram? wogen, rukt zij het kussen omhoog, waarop het hoofd van de doode rust, dat nu slap op zijde valt, en grijpt naar den --- Nieuwe Veemarkt, en aldaar te bevragen op alle werkdagen tusschen 11en 12^ uur, de navolgende voorwerpen als gevon- zetten, den gedeponeerd op 13 Nov. 1924: in werkelijkheid is Mercurius niets niemendal Handschoen (gemsleer), zwarte hand- veranderd. Onze statuten, onze beginselverkla- als hun oogen het slechts zien en hun hancfen het voelen. Wat een geld! Is er nog niet meer? En de lange, beenige vingers van Gelske grijpen en zoeken nog eens in alle hoeken en gaten, laden en vakken. We moeten het opbergen, jongen, goed opbergen vóór er iemand komt. Hierje moet nu ook maar eens geld in den zak hebben. in handen gehad. Zij zou eiken sleutel in het donker kun- nen vinden, vooral dien van het kabinet, die bijna geheel in het sleutelgat verdwijnt, als men de deur wil openen. Nu is alles voor ons, jongen! Zij opent reeds de kastdeur, terwijl Auke angstig naar de bedstee loert, elk oogenblik verwachtend, dat zijn doode moeder zal verrijzen en beginnen zal te krijschen. Maar van het lijk is bijna niets meer te zien. Bij het woeste ruk ken van Gelske gan het kussen is het weggegleden en half onder de verfomfaaide dekens bedolven. VERGADERING van den GEMEENTERAAD van SNEEK, op MAANDAG 17 NOVEMBER 1924. des voor- middags 10 uur in de kleine raadzaal. Punten van behandeling: Punt I. Notulen der vergadering van 10 November 1924. Punt II. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot vaststelling van de begrooting van baten en lasten en van kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het electriciteits- bedrijf voor 1925. (Bijl. 93; dossierno. II 07.352.11). Punt III. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot vaststelling van de begrooting van baten en lasten en van kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het gasbedrijf voor 1925. (Bijl. 94; dossierno. II 07.352.11). Punt IV. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot vaststelling van de begrooting van baten en lasten en van kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het waterleidingbe drijf voor 1925. (Bijl. 95; dossierno. II 07.352.11). Punt V. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot vaststelling van de begrooting van baten en lasten en van kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het woningbedrijf voor 1925. (Bijl. 96; dossierno. IV 07.352.11). Punt VI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot vaststelling van de begrooting van baten en. lasten en van kapitaalsinkomsten en -uitgaven van de gemeente-reini- ging voor 1925. (Bijl. 97; dossierno. III 07.352.11). Punt Vil. Behandeling van de gemeentebegrooting voor 1925 (de rapporten van de le en 2e Sectie en de memorie van antwoord van Burgemeester en Wethouders zijn op- genomen onder de nummers 131, 132 en 133 der bijlagen), met de daarbij behoorendc voorstellen en adviezen. Volgno. van de begrooting 216: Punt Vila. Advies van Burgemeester en Wethouders op het adres van het bestuur der Vereeniging voor Kraatn- verzorging, houdende verzoek om toekenning van een subsidie van'f800.— voor 1925. (Bijl. 99; dossierno. 1.842. Volgno. van de begrooting 384: I PuntVIIb. Advies van Burgemeester en Wethouders op het verzoek van het comité, gevormd uit de plaatselijke Voerden wij niet de actie voor de zomervacantie en de Zaterdagmiddagrust, toen de andere bon den niet of ter nauwernood bestonden? Zeker, zonder eenigen twijfel, wij zouden voor het nastreven van deze en andere, soort gelijke belangen, krachtiger staan, als wij tot fusie waren gekomen. Maar nu die fusie er niet gekomen is, is het toch te mal om los te loopen, om plots uit te roepen, dat voor Mercurius geen taak meer is weggelegd en de Alg. Bond het aangewezen palladium is! I Sterk, zeer sterk wordt op die wijze de in druk gewekt, dat het niet is geweest de over tuiging, dat de fusie versterking van krachten zou geven, maar dat het alleen de bedoeling is geweest, om tot den Alg. Bond over te gaan, die bij de voorloopers heeft voorgezeten.” In verschillende bladen wordt aangekondigd dat Mercurius als vakvereeniging heeft afge daan, door het aanvaarden van het fundament van 1882. Elk lid, dat van meening is, dat op den weg, dien Mercurius de laatste jaren inge slagen had, moet worden voortgegaan, dient thans naar den Alg. Bond over te gaan. Hun werk kunnen zij slechts in dien bond voort- 2IH) ‘“O"’*1 |CA gia. 01) «MUM «Uk *VU Uldao Mnrao 80 d IjU Un band «aat al aea spreekt hare afkeuring uit over de houding van het vroegere Bondsbestuurslid de heer Brouwer, en het geroyeerde bestuur der afdee ling Amsterdam, van oordeel dat in het wezen van Mercurius in werkelijkheid niets is veranderd. spreekt de wenschelijkheid uit, dat alle leden van Mercurius het nieuwe Bondsbestuur zullen trouw blijven, besluit deze motie ter kennis te brengen van het Bondsbestuur en te publiceeren in ’t Bonds orgaan in de plaatselijke bladen, en gaat over tot de orde van den dag. Hierna sluiting. ST. NICOLA ASGA, 12 Nov. De postauto Balk —St Nicolaasga geraakte gisteravond op de terugreis in de scherpe bocht tusschen Noed en Spannenburg, zeker tengevolge van den mist, van den weg en kwam in de bermsloot terecht. der toe over hun erfenis, en beloeren en betasten de schat van de wilde boerin. Zij woelen rond in het geld. Zij heb- zwarten vrouwenzak, dien moeder er onder verborgen ben geen tijd het te schatten of te tellen. Ze zijn voldaan, hield. Er rinkelen sleutels in. En het knipbeursje van de boerin zit erin, waarnaar Gelske zoo vaak begeerig heeft geloerd. Het heeft een zilveren beugel en was eens geheel benaaid met roode, witte en blauwe kraaltjes, waarvan de meeste nu zijn afgesleten. De sleutelring kent zij ook al lang, al heeft zij dien nooit j ring, ons werkprogram, de opvatting van het gende ingezetenen, onderstaande voorwer- eender als bv. een half jaar geleden toen de Al- gemeene Mercurius zoo hoogelijk waardeerde. Vanwege de vergadering werd onderstaande motie met algemeené stemmen aangenomen: „De afdeeling Sneek van de Nat. Bond van Handels- en Kantoorbedienden Mercurius, in vergadering bijeen op Dinsdag 11 Nov. 1924 in hotel „De Gouden Leeuw” te Sneek, gelezen de uiteenzetting van den heer Bakker in het officieele orgaannummer van 7 Novem ber jl., keplMX*-*aafr (ohlMaa «ilo on*a Abonné’a «armkard tagan angalakkan I giO. aan in o. m IIEWE SHEERER COURANT ll 01) lavana- ianga InwaHdltalt. Vaigaua voorvMiaan ovaraaugakoman mal da NallaataMa lilllll 0ia* kaiFla>a«»Baialk Ca SoltiadaM <dln anaa Abonnt'a aarsakard tagan onnalakkan «a«r *UUv la gia. 01) varliaa CA au aan daim --o - ----O"'!* --- »«W». IJ uvi

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1924 | | pagina 1