De Wilde Boerin
MI55ÖLANCHE
75
NIEUWSTIJDINGEN.
ülliciiil Orgm hr liBinti Snik.
NEDEHlAliflSCHE SÏ?nTHEEKB*MÏ
opgericht te Veendam m 1890
Directie Mr. G. BROUWER Jan.
5 Vlo Pandbrieven i 99 °|0
en
5 °|o Pandbrieven i 95 Vo
■o. 14
41e JAARGANG
LFZETTILIZEITOIISE
- annex SNEEKER COURANT en WYMBRITSERKDEEL
Eerste Blad
ZATERDAG 15 NOVEMBER 1924
n
het
9.)
Wordt vervolgd.
In het kabinet liggen stapels vergeeld linnengoed, die
Gelske er onverschillig uitscheurt, en in hoopen op den
vloer smakt. Zij zoekt wat anders en vindt het spoedig.
Zij zoekt geld. Achter het linnen vindt ze een vuilwitten
zak vol guldens. En rijksdaalders staan in stapeltjes naast
elkaar langs het achterschot. Gouden tientjes en bankbil
jetten zijn weggestopt in laden en verborgen in ouder-
wetsche zilveren reuk- en snuifdoosjes, en in met gouden
figuren ingelegde tabaksdoozen. Gouden ringen, doekspel
den, gespen, zilveren vorken en geboortelepels, breiprie-
men met gedreven versieringen vullen een gewoon sigaren
kistje.
Gelske grabbelt en grist alles bij elkaar, en spreidt het
uit op de tafel.
- Wat een geld! Wat een geld!
Auke, die tot nog toe wezenloos heeft toegezien, be
gint te leven. Zijn oogen schitteren, en hij steekt zijn
bevende handen uit naar de schatten op tafel.
Toe maar, jongen! Bevoel het maar!
Broer en zuster buigen de hoofden dicht naar elkan-
I
I
door
T. E. HOLTROP.
-o-
Abonnementper jaar f 2.50 fr. p.
post f 3.60.
Advertentiën9 ct.| p. regel. Inge
zonden mededeelingen hooger, bij
Abonnement belangrijke korting
Advertentiën worden tevens gratis ge
plaatst in de SNEEKER COURANT
voortbestaan der ziel dan ook als instinct aan
wezig. In een hoogeren vorm, waarbij de ziel
de gelegenheid zal ontvangen te komen tot een
volledige ontplooiing en tot die volmaaktheid,
waartoe de mensch hier reeds door God wordt
opgeroepen. Als men erkent het streven naar
zelfvolmaking als levensdoel, hoort dit geloof
aan het voortbestaan van de ziel er eigenlijk
bij en is het daarvan de kroon. Welk schoon
verschiet opent zich voor ons: wij zijn bestemd
voor de Eeuwigheid, daarin bestemd voor de
volmaaktheid en met die volmaaktheid voor de
zaligheid. Hoe stijgt niet de eerbied voor den
mensch; moge ook stijgen onze fierheid en ons
verlangen naar de bereiking van dit levensdoel
met alle kracht te streven, om dan eenmaal
rustig en kalm de grens naar het andere land te
overschrijden.
De voorz. der Vrijz. Hervormden de heer j.
Vonk sloot met een woord van dank aan den
spreker de vergadering.
Gevonden voorwerpen.
Aanwezig aan het bureau van politie,
XIV.
Drie dagen later zal de begrafenis zijn.
Vrouw Broersma heeft in de laatste dagen, toen ze ge
voelde, dat ze niet weer zou opstaan, over niets anders
meer gesproken. Dikwijls lag ze lang achtereen stil, als
dood, maar van tijd tot tijd flikkerde het leven plotseling
hel op. Dan zat ze overeind in het bed, en als ze niemand
bij zich zag, beukte ze woest en ongeduldig met knokige
vuisten op de bedsdeuren, en schreeuwde met schel geluid
om haar kinderen.
Telkens moesten Gelske en Auke beloven, bij de begra
fenis alles te regelen, zooals zij het aangaf. Wanneer ze
schijnbaar bewusteloos neerlag, was ze toch voortdurend
bezig met de bijzonderheden van haar laatste plechtigheid.
Alles wat zij dan stil bedacht kwam in haar heldere oogen-
blikken tot uiting. Eindelijk begon zij de personen op te
geven, die genoodigd moesten worden, en Gelske schreef
telkens meer namen op het groote, grauwe stuk papier,
dat op tafel lag. Want bij de regeling van haar begrafenis
vergat de boerin haar zuinigheid. Zij wilde een groote
begrafenis hebben, zooals haar man had gehad, haar
man, aan wien ze nu voor het eerst sedert jaren weer
dacht.
Venoh^Bt
DUTSDAGB bb VRIJDAG8A VO1TO8
Uit*ev«n
Brandenburgh Co.,
Abwbb - Tolefog» 150
Zooveel harten, zooveel «innen Jawel,
maar niet ais men sigaretten koopt.
Dan zegt iederGeef MU maar
Hij was niet thuis, antwoordt Sjouk onverschillig,
maar als hij thuis kwam, zouden ze hem hierheen sturen.
We hebben hem niet meer noodig. Ze is al dood. Ga
dadelijk terug en zeg, dat hij niet behoeft te komen. Dat
geld kunnen we besparen.
De meid, zonder acht te slaan op de doodstijding, prut
telt tegen. Ze is moe van haar tocht door de zuigende
sneeuwpap, en zonder meer praatjes te maken, keert zij
zich om en wil naar den stal gaan. Maar daar hoort zij
in de stem van Gelske het krijschende geluid van de oude
boerin, waarvoor zij zoo bang was.
Vooruit, dadelijk! En zeg het dan van de oude
vrouw bij den winkelman, en den slager, en bij Jans. Die
is nog het naast in de familie. Zorg maar, dat je ergens
een poos kunt blijven, want ik heb je hier vooreerst niet
noodig.
En de meid durft zich giet meer verzetten. Met een
norsch gebrom keert zij zich om en gaat naar het dorp
terug. Zij heeft een nieuwe meesteres gevonden.
f En ze geeft hem een rijksdaalder. Zelf bindt ze den
zwarten zak van haar moeder met het beursje en de sleu
tels op zij, alsof het vanzelf spreekt.
Vanavond zullen we tellen, fluistert ze Auke toe.
En dan moeten we nog eens in het stroo van de bedstêe
zoeken vóór een ander er zijn handen insteekt.
heeft, omdat het vergezeld gaat van schuldge
voel, is de godsdienstige mensch, die alles in
het licht Gods ziet en zich bewust is ondanks
alles Gods kind te blijven, dat Hij wil brengen
tot zijne bestemming. Voor hem is het streven
naar zelfvolmaking eisch van God uit liefde, om
de ziel te leiden tot. reinheid en daardoor tot
zaligheid.
Moge dit ons stemmen tot dankbaarheid en
ons leiden om met des te meer bewustheid zelf
volmaking te aanvaarden als levensdoel. Een wel
zeer hoog doel maar te sterk leeft in den
mensch het geloof dat hij dat doel wel kan be
reiken, om te veronderstellen dat de mensch ab
soluut onmachtig zou zijn dat te bereiken. In het
„Zalig zijn zij, die hongeren naar gerechtigheid
want zij zullen verzadigd worden” wordt den
naar zelfvolmaking strevenden mensch de hon
gerige als voorbeeld gewezen, die er alles op zal
zetten om zich voedsel te verschaffen. Zoo zij de
mensch bij het streven naar dit hoogste levens
doel, dat God zeker zijn kinderen niet zou stel
len ware het niet te verwezenlijken. Zegt men
dat men toch geen volmaakt mensch ziet, dan
antwoordt spr. dat dit niet bewijst dat ze er
niet zijn of kunnen zijn. Bovendien is ons ge
zicht maar beperkt tot dit leven, en wij weten
niet of er geen volmaakte menschenzielen kun
nen zijn in een volgend leven. Het geloof in
het voortbestaan van de menschelijke ziel na
den dood moet erkend als volmaakt redelijk,
het wezen van den mensch toch is in zijn ziel
gelegen, die niet beschouwd kan worden als
een product van het lichaam, immers zij heerscht
daarover. Redelijk dus is het te veronderstellen
dat zij niet verdwijnt met het uiteenVallen van
het lichaam, doch in hoogeren vorm voortleeft;
Dij rerliaa van
xiiavingar.
De bestuurder kwam er goed af en ook de post
zakken werden niet beschadigd. De auto werd
hedennamiddag met dommekrachten, paarden
en menschen weer op het droge gehaald.
De auto is boven verwachting (het was nog al
een diepe sloot) niet ernstig beschadigd. L. C.
HEERENVEEN, 13 Nov. Gedurende vier
weken zijn in de R. K. Kerk alhier bijeen
komsten voor niet-katholieken gehouden,
waarin Paters van het klooster te Zwolle als
sprekers optraden.
O. a. werden besproken: de onfeilbaar
heid van den Paus, de biecht, Maria-veree-
ring. Alle avonden was de kerk bezet.
LEMMER, 13 Nov. Sedert Zaterdagavond
hoort men hier van tijd tot tijd een vervaar
lijk gebrul, dat uren ver in onzen omtrek
wordt gehoord. Binnenkomende schippers
en visschers rapporteeren, dat zij zelfs dit
geluid, afkomstig van de op onze westelijke
havendam gebouwde nieuwe electrische
mistsirene, waarmede de laatste dagen
proeven worden genomen, duidelijk bij Ürk
konden hooren.
Daar het geluid van deze sirene veel
overeenkomst heeft met het loeien van een
koe, snelden sommige veehouders uit onze
omtrek toen zij dit geluid voor het eerst
hoorden, naar hun land en stallen om te
zien of er een van hun beesten in benauwd
heid zat.
De schippers zijn over ’t geheel echter
best over deze nieuwe sirene te spreken,
daar het geluid daarvan op zeer verren af
stand in zee kan worden gehoord.
KOUDUM, 13 Nov. Blijkens dezer dagen
ontvangen mededeelingen is aan het depar
tement van Financiën afgezien van de voor
genomen opheffing van het kantoor der Di
rectie belastingen etc. alhier.
Wilde ganzen.
Naar wij vernemen, bestaat bij de be
voegde autoriteiten het voornemen om in het
komende seizoen slechts bij hooge uitzon
dering machtiging als bedoeld in art. 60
der Jachtwet 1923 tot het schieten van wilde
ganzen te verleenen.
Mond- en klauwzeer.
Gedurende het tijdvak 28 Nov. j.l, zijn
in de provincie 4 gevallen van mond- en
klauwzeer geconstateerd in de gemeenten
Baarderadeel, het Bildt, Franeker en Oost-
dongeradeel.
XIM.
Gelske strijkt de zware grendels op de voordeur en
komt dan haastig in de kamer terug, waar Auke nog altijd
bij het venster staat, zoo ver mogelijk van het bed. Een
enkele maal ziet hij met schichtigen blik naar de plaats,
waar zijn doode moeder ligt, maar wendt zich dan dadelijk
weer af. Hij is blij, dat Gelske weer bij hem is, en bewon
dert haar vastberadenheid. Zij loopt recht uit naar het bed.
Zonder aarzelen, want zij heeft de daad reed# lang over-
Mr. M. J. BOS
Gepl. Maatsch. Kap.
en Reserves 1 b-583.061.54
Hypotheken f 42 500.000
Pandbrieven f 40.000.000
GELDEN op eerste hypotheek BE
SCHIKBAAR tegnn UITERST BIL
LIJKE VOORWAARDEN.
ONS LEVENSDOEL.
In de Harmonie (Sperkhem) belegde de afd.
.Sneek der Ver. v. Vrijzinig Hervormden en van
ten Ned. Protestantenbond Dinsdagavond eene
vergadering, welke geopend werd door den
teer F. W. C. de Haas.
Dr. C. J. Niemeijer van Bolsward sprak daar
>ver „Ons levensdoel”, dit dan genomen in die-
ieren zin. Wat dus moeten wij in ons leven na-
agen als het hoogste goed. Sommigen laten
zich maar voortdrijven op ’s levens stroom, zon
der doel in hoogeren zin, maar op den duur
toch grijpt die vraag ook dezulken aan en
komen zij niet gemakkelijk tot innerlijken vrede.
Bij de meer ernstigen meldt deze vraag zich
voortdurend en met nadruk aan en geen won
der, het welbewust aanvaarden toch van een
levensdoel geeft den mensch stuur in z’n leven.
Wat is nu het levensdoel dat het best in over
eenstemming is met onze natuur, ons zedelijk
besef en godsdienstig geloof? Er zijn tal van
wetenschappelijke zedekundigen die zeggen dat
het hoogste levensdoel is zooveel mogelijk nut
tig te zijn voor anderen, een levensdoel dus dat
ongetwijfeld overeenstemt met wat we erken
nen als onze plicht. Kunnen wij echter hiermee
als hoogste levensdoel instemmen? Er zijn
bezwaren. Als dit het hoogste levensdoel is,
als de waarde van de persoon afhankelijk ge
steld wordt van wat hij doet ten bate van an
deren, dan wordt de beteekenis van hem als
persoon toch wel zeer gering. Dan heeft hij, als
een waterdroppel in zee, slechts beteekenis ter-
wille van het geheel, bezit hij geen waarde op
zich zelf. En juist de godsdienstige mensch
voelt de persoon als van andere kenmerkend
onderscheiden, met een eigen waarde: als
kind van God dragend een sprank van godde
lijk leven in zich. Dan kan men bezwaarlijk ge-
looven dat men hier is alleen terwille van ande
ren, dan voelt men dat het eigenlijk levensdoel
ook op de persoon zelf betrekking moet hebben.
Nog gewichtiger is ’t bezwaar tegen dit levens
doel dat de nadruk daarbij gelegd wordt op de
daden en niet op de gezindheid. Toch wordt de
waarde van een daad niet bepaald door het nut
welke zij sticht, doch door de gezindheid waarin
zij verricht wordt: onthoudt men zich van stelen
omdat men ontdekking vreest bv. dan is men
uit een oogpunt van nut onschuldig, doch zeker
is hier een verkeerde gezindheid in strijd met
een hoog levensdoel. In het koninklijk woord:
„Weest gijlieden volmaakt, gelijk Uw Vader in
de hemelen volmaakt is” wordt terecht de na
druk gelegd op wat de persoon is, niet op wat
hij doet. Als iemand zich in die lijn beweegt,
richt hij zich op het ware hoogste levensdoel:
de zelfvolmaking.
Dat is niet een .zelfzuchtig levensdoel. Niet
zelfzucht, maar zelf-liefde, liefde voor wat men
in zich draagt van htft hoogste en beste, speelt
bij het streven naar zelfvolmaking een rol. Liefde
voor het hoogste in zich, wat meebrengt een
wegdrukken van al wat men aan laags in zich
heeft. Door verloochening van het lagere zelf
kan men komen tot verwezenlijking van het
diepste zelf, het licht dat uit Gods licht in ons
is uitgevloeid.
Deze zelfliefde nu is onmisbaar in het streven
«naar zelfvolmaking, welk streven in den regel
gepaard gaat aan het pogen nuttig te zijn voor
anderen, al is er wel eens strijd. Men kan zich
die denken bij het slachtoffer van geloofsvervolr
ging die heeft te kiezen tusschen dood en ver
zaking van zijn geloof. Mogelijk zou het zijn
dat door te blijven leven meer nut voor anderen
werd gedaan, maar een dergelijke nuttigheids
overweging zal geen martelaar van het kiezen
van den dood hebben weerhouden. Ieder voelt
waardeering als een zich in zulk een oogenblik
getrouw blijft en rustig den dood ingaat. Hier
geeft de doorslag het verlangen de eigen ziel
onbesmet te handhaven, te streven naar zelf
volmaking. In den regel is er zulk een strijd niet,
het streven naar zelfvolmaking erkent de liefde
als reinste gezindheid, en liefde zoekt altijd naar
middelen om iets voor de geliefden te zijn, nuttig
te zijn voor anderen dus. Wanneer iemand niet
nuttig is dan mag daaruit de gevolgtrekking
gemaakt dat hij niet streeft naar zelfvolmaking
of op een geheel verkeerde wijze, een kluize
naar bv. die vaak de wereld ontvluchtte uit
zelfzucht om zich eigen geluk in ’t hiernamaals
te verzekeren, bezondigt zich a.an de mensche
lijke natuur en de liefde. Spr. behandelt alsnu
de vraag welke plaats het streven naar geluk in
het levensdoel inneemt. De vraag: wat moet ik
doen om zalig te worden is er eene van alle
tijden en alle volken geweest. Als het streven
naar geluk een laag genot zoeken beoogt zal
het uitloopen op diepe ontgoocheling; doch een
mensch kan zoo naar het geluk van hooger orde
smachten dat dit streven in zich zelf niet on
waardig kan zijn, al mag het niet de eerste
plaats innemen, het mag naast het streven naar
zelfvolmaking staan; dit laatste, ernstig opgeno
men, leidt op den duur ook tot ’t meeste geluk.
Dat wil niet zeggen dat het gezegde: „Deugd
is geluk” juist is, ook de meest deugdzame
mensch kan nog wel diep ongelukkig zijn, hij
blijft vaak niet bewaard voor een gevoel van
groote eenzaamheid bv. Zonder deugd is ech
ter geen werkelijk geluk te bereiken en op den
duur zal het streven naar zelfvolmaking nog het
meest ’t geluk bevorderen; de moed zooals die
tot ons spreekt in de spreuk „Elke rechtvaar
dige is moedig als een jonge leeuw” is zeer
bevorderlijk voor het smaken van geluk.
Dit geldt in het bijzonder voor den godsdien-
stigen mensch, die het streven naar zelfvolma
king beschouwt als een eisch van God, en wiens
innerlijk leven grootsch uitbloeit als hij zich
hecht aan God en rein genoeg van hart is om
God nabij te weten. Niet als de lichtzinnige
wiens zedahjk streven ook een schaduwzijde
yt gut. oij vwUm
aan md vinger
muziekvereenigingen „Symphonia", „Sneeker muziek
corps”, „Harmonie” en „Steun in den Strijd", om toeken
ning van een subsidie van f 500.-— voor het geven van
openbare muziekuitvoeringen. (Bijl. 100; dossierno. 1.854.
1(6).
Volgno. van de begrooting 385:
Punt Vllc. Advies van Burgemeester en Wethouders op
het adres van het Bestuur der Vereeniging „Volksuniver
siteit voor Sneek en omstreken”, houdende verzoek om
toekenning van een subsidie van f 500.-— voor 1925. (Bijl.
101; dossierno. 1.854.2).
Volgno. van de begrooting 392:
Punt Vlld. Rapport van de Commissie voor rekeningen
en begrootingen inzake onderzoek der begrooting van hef
Burgerlijk Armbestuur voor 1925. (Bijl. 102; dossierno.
VI 07.352.1).
Volgnos. van de begrooting 487 en 517:
Punt Vlle. Voorstel van Burgemeester en Wethouders
betreffende opneming en belegging van kasgelden. (Bijl.
103.; dossierno. X 07.352.622).
schoen. |f
Aanwezig en te bevragen bij de navol- i bondsbestuur het is alles nog net precies
L
pen, ais gevonden aangegeven op 13 Nov.:
Huissleutel, Tj. Ouendag, Van der Hei-
buurt no. 36; mantelceiniid+r, C. Silvius, ie
Badhuisbuurt 17; streng koralen, D. v. d.
Ploeg, Zuidend 17; rijwielbelastingmerk,
W. Óffringa, Colognystraat 1Cypersche
bij de meeste menschen is dit geloof aan het kat, J. Lust, Kloosterdwarsstraat 31
Mercurius.
De afdeeling Sneek van de Nat. Bond van
Handels- en Kantoorbedienden Mercurius was
Dinsdagavond in hare tweede jaarlijksche ver
gadering bijeen. Na het behandelen van ver
schillende huishoudelijke zaken werd speciaal
de afgesprongen fusie met de Alg. Bond bespro
ken, waarbij de handelingen van deze bond ten
zeerste werden afgekeurd.
Door de voorz. werd voorgelezen een artikel
van de bondsvoorzitter Bakker, voorkomende in
het laatste orgaannummer van Mercurius, waar
in deze o. m. schrijft:
„Hadden wij de fusie noodig voor onze pro
paganda, voor onze sociale ache? Staat onze
werkeloosheidsverzekering niet aan de spits?
Hebben wij niet het initiatief genomen voor de
minimum-salarisregeling onzer vakgenooten?
Waren wij niet de eersten, die voor de pension-
neering der ouden van dagen in ’t geweer ston
den? Is niet de propaganda voor het collectief
arbeidscontract een punt van ons werkprogram?
wogen, rukt zij het kussen omhoog, waarop het hoofd van
de doode rust, dat nu slap op zijde valt, en grijpt naar den
---
Nieuwe Veemarkt, en aldaar te bevragen
op alle werkdagen tusschen 11en 12^
uur, de navolgende voorwerpen als gevon- zetten,
den gedeponeerd op 13 Nov. 1924: in werkelijkheid is Mercurius niets niemendal
Handschoen (gemsleer), zwarte hand- veranderd. Onze statuten, onze beginselverkla-
als hun oogen het slechts zien en hun hancfen het voelen.
Wat een geld! Is er nog niet meer?
En de lange, beenige vingers van Gelske grijpen en
zoeken nog eens in alle hoeken en gaten, laden en vakken.
We moeten het opbergen, jongen, goed opbergen
vóór er iemand komt. Hierje moet nu ook maar eens
geld in den zak hebben.
in handen gehad. Zij zou eiken sleutel in het donker kun-
nen vinden, vooral dien van het kabinet, die bijna geheel
in het sleutelgat verdwijnt, als men de deur wil openen.
Nu is alles voor ons, jongen!
Zij opent reeds de kastdeur, terwijl Auke angstig naar
de bedstee loert, elk oogenblik verwachtend, dat zijn doode
moeder zal verrijzen en beginnen zal te krijschen. Maar
van het lijk is bijna niets meer te zien. Bij het woeste ruk
ken van Gelske gan het kussen is het weggegleden en half
onder de verfomfaaide dekens bedolven.
VERGADERING van den GEMEENTERAAD van
SNEEK, op MAANDAG 17 NOVEMBER 1924. des voor-
middags 10 uur in de kleine raadzaal.
Punten van behandeling:
Punt I. Notulen der vergadering van 10 November 1924.
Punt II. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
vaststelling van de begrooting van baten en lasten en van
kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het electriciteits-
bedrijf voor 1925. (Bijl. 93; dossierno. II 07.352.11).
Punt III. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
vaststelling van de begrooting van baten en lasten en van
kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het gasbedrijf voor
1925. (Bijl. 94; dossierno. II 07.352.11).
Punt IV. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
vaststelling van de begrooting van baten en lasten en van
kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het waterleidingbe
drijf voor 1925. (Bijl. 95; dossierno. II 07.352.11).
Punt V. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
vaststelling van de begrooting van baten en lasten en van
kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het woningbedrijf
voor 1925. (Bijl. 96; dossierno. IV 07.352.11).
Punt VI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
vaststelling van de begrooting van baten en. lasten en van
kapitaalsinkomsten en -uitgaven van de gemeente-reini-
ging voor 1925. (Bijl. 97; dossierno. III 07.352.11).
Punt Vil. Behandeling van de gemeentebegrooting voor
1925 (de rapporten van de le en 2e Sectie en de memorie
van antwoord van Burgemeester en Wethouders zijn op-
genomen onder de nummers 131, 132 en 133 der bijlagen),
met de daarbij behoorendc voorstellen en adviezen.
Volgno. van de begrooting 216:
Punt Vila. Advies van Burgemeester en Wethouders op
het adres van het bestuur der Vereeniging voor Kraatn-
verzorging, houdende verzoek om toekenning van een
subsidie van'f800.— voor 1925. (Bijl. 99; dossierno. 1.842.
Volgno. van de begrooting 384:
I PuntVIIb. Advies van Burgemeester en Wethouders op
het verzoek van het comité, gevormd uit de plaatselijke
Voerden wij niet de actie voor de zomervacantie
en de Zaterdagmiddagrust, toen de andere bon
den niet of ter nauwernood bestonden?
Zeker, zonder eenigen twijfel, wij zouden
voor het nastreven van deze en andere, soort
gelijke belangen, krachtiger staan, als wij tot
fusie waren gekomen. Maar nu die fusie er niet
gekomen is, is het toch te mal om los te loopen,
om plots uit te roepen, dat voor Mercurius geen
taak meer is weggelegd en de Alg. Bond het
aangewezen palladium is!
I Sterk, zeer sterk wordt op die wijze de in
druk gewekt, dat het niet is geweest de over
tuiging, dat de fusie versterking van krachten
zou geven, maar dat het alleen de bedoeling is
geweest, om tot den Alg. Bond over te gaan,
die bij de voorloopers heeft voorgezeten.”
In verschillende bladen wordt aangekondigd
dat Mercurius als vakvereeniging heeft afge
daan, door het aanvaarden van het fundament
van 1882. Elk lid, dat van meening is, dat op
den weg, dien Mercurius de laatste jaren inge
slagen had, moet worden voortgegaan, dient
thans naar den Alg. Bond over te gaan. Hun
werk kunnen zij slechts in dien bond voort-
2IH) ‘“O"’*1 |CA gia. 01) «MUM «Uk
*VU Uldao Mnrao 80 d IjU Un band «aat al aea
spreekt hare afkeuring uit over de houding
van het vroegere Bondsbestuurslid de heer
Brouwer, en het geroyeerde bestuur der afdee
ling Amsterdam,
van oordeel dat in het wezen van Mercurius
in werkelijkheid niets is veranderd.
spreekt de wenschelijkheid uit, dat alle leden
van Mercurius het nieuwe Bondsbestuur zullen
trouw blijven,
besluit deze motie ter kennis te brengen van
het Bondsbestuur en te publiceeren in ’t Bonds
orgaan in de plaatselijke bladen,
en gaat over tot de orde van den dag.
Hierna sluiting.
ST. NICOLA ASGA, 12 Nov. De postauto Balk
—St Nicolaasga geraakte gisteravond op de
terugreis in de scherpe bocht tusschen Noed en
Spannenburg, zeker tengevolge van den mist,
van den weg en kwam in de bermsloot terecht.
der toe over hun erfenis, en beloeren en betasten de schat
van de wilde boerin. Zij woelen rond in het geld. Zij heb-
zwarten vrouwenzak, dien moeder er onder verborgen ben geen tijd het te schatten of te tellen. Ze zijn voldaan,
hield.
Er rinkelen sleutels in. En het knipbeursje van de boerin
zit erin, waarnaar Gelske zoo vaak begeerig heeft geloerd.
Het heeft een zilveren beugel en was eens geheel benaaid
met roode, witte en blauwe kraaltjes, waarvan de meeste
nu zijn afgesleten.
De sleutelring kent zij ook al lang, al heeft zij dien nooit
j ring, ons werkprogram, de opvatting van het
gende ingezetenen, onderstaande voorwer- eender als bv. een half jaar geleden toen de Al-
gemeene Mercurius zoo hoogelijk waardeerde.
Vanwege de vergadering werd onderstaande
motie met algemeené stemmen aangenomen:
„De afdeeling Sneek van de Nat. Bond van
Handels- en Kantoorbedienden Mercurius, in
vergadering bijeen op Dinsdag 11 Nov. 1924 in
hotel „De Gouden Leeuw” te Sneek,
gelezen de uiteenzetting van den heer Bakker
in het officieele orgaannummer van 7 Novem
ber jl.,
keplMX*-*aafr (ohlMaa «ilo on*a Abonné’a «armkard tagan angalakkan
I
giO.
aan
in
o.
m
IIEWE SHEERER COURANT
ll
01) lavana-
ianga InwaHdltalt.
Vaigaua voorvMiaan ovaraaugakoman mal da NallaataMa lilllll 0ia*
kaiFla>a«»Baialk Ca SoltiadaM <dln anaa Abonnt'a aarsakard tagan onnalakkan «a«r *UUv la
gia. 01) varliaa CA
au aan daim
--o - ----O"'!* --- »«W». IJ uvi