MissBlanche
I
I
Mul Iram iif tramti Snit
V'sMehlat
Godsilienslciirsus vodf niel-Kotolielieii.
200
Eerste Blad
I
r
I
I
Bo 84
OIWJAGB vm VRIJDAGS A VOTO
Uh|r*v*ï3
Brandenburgh Co.,
SsnK Tslefe®» Be» 150.
ZATERDAG >8 MAART 1935
mraraiïïï
mmx SHEERER COURAMT «n WYMBIRTSERADEEL
COLBERT COSTUMES
B 3AQUET COSTUMES j
^noeme keuze
m de nieuwste
ênge/sche en
ödiotsche öfo/fen.
zal tot de overtuig i rag
brengen, dat zjj voor de
duciPóte niet onderdoet.
W
41e JAÊRrADR
Hl
I
i
I
5
t
5
1
1
s
5
1
t
r
i
L
L
k
I
*aat^ssKiïr.'sffis®:
ven, biechtbrieven uitgegeven welke, kwam men
er mee bij een priester, dezen grootere rechts
macht gaven en in verband met de er aan ver
bonden aflaatbrief dezen het recht gaven dezen
bepaalden rouwmoedigen zondaar tijdelijke
straffen kwijt te schelden. Wie niet rouwmoedig
was, hielp zoo’n brief echter niets!
Al zijn er groote misbruiken mee gepaard ge
gaan, in de Middeleeuwen hebben de aflaten
een groote plaats in ons geestelijk en cultuur
leven ingenomen. Velen werden er door tot in
keer gebracht, en hoe de vroomste Christenen
gesteld waren op het verdienen van een aflaat
blijkt u,it het feit dat een Thomas a Kempis
eens een groote omweg maakte op weg van
Deventer naar den Agnietenberg, om door een
01)
•«v «tno-r
tochten, bidden, aalmoezen geven en in 1095
verleende Urbanus II voor het eerst een volle
aflaat, dus vergiffenis voor alle nog uit te boe
ten tijdelijke straffen hier of hiernamaals aan
allen die aan de eerste kruistocht deelnamen.
Een gedeeltelijke aflaat spreekt slechts van het
kwijtschelden var. een gedeelte der eindige
straffen. Als men dan genoemd vindt 40 dagen,
1 jaar, enz,, wil dat niet zeggen dat de ziel
40 dagen kotter in het vagevuur zou zijn, maar
deze termen zijn alleen ontleend aan het helden
tijdvak van het Christendom, de tijd van de
boetetucht, en beteekenen bv. dat iemand zoo
veel tijdelijke straf wordt kwijtgescholden als in
het bedoelde tijdvak iemand, die 40 dagen boete
deed.
Wellicht is het misverstand betreffende de
aflaten vooral te wijten aan de aflaatbrieven,
welke dan zouden zijn een vrijbrief om te kun
nen zondigen, omdat zij een vrijspraak voor toe
komstige zonden zouden hebben bevat. Ze ko
men voor in de 14e en 15e eeuw, doch hadden*
een géheel andere beteekenis dan de hiervoor
genoemde. Het waren biechtbrieven, waaraan
aflaatbrieven bevestigd. Een bepaalde priester
van lageren rang had wel macht den rouwmoe
digen zondaar vergiffenis té verleenen, maar die
macht was beperkt tot een bepaald gebied, ter
wijl voor zeer zware zonden vaak de vergeving
alleen aan Paus of bisschoppen was. Waar men
voorts streng vasthield aan de bepaling dat de
geloovigen minstens 1 X Per Jaar moesten
Het drama te Den Bosch.
Omtrent het droevige drama te ’s Hertogen-
bosch, waar een vrouw 2 harer kinderen doodde
voor zelf te verdwijnen, kan nog het volgende
gemeld worden:
In den namiddag van Vrijdag is vrouw Sie
bers nog geweest bij een goede bekende van
haar. In geuren en kleuren heeft zij deze ver-
1 MAAR MAAT van af
HAAR MAAT van atj\
Christen. En het resultaat der aflaten op maat
schappelijk gebied zien we in die schitterende
kathedralen welke toen in ons land verrezen
en met aflaatgelden zijn gebouwd; de dom te
Utrecht, de Walburgis in Zutfen, en ook bv. de
kerk te Ijlst enz. En ook voor profane doelein
den van algemeen nut werden die gelden ge
bruikt, bv. voor den aanleg van zeedijken (bv.
bij Stavoren).
Maar er was geld in het spel en dat was ge
vaarlijk omdat het de hebzucht aanwakkerde.
Spr. aarzelt niet te verklaren dat er groote mis
bruiken zijn geweest, wat te gemakkelijker ging
omdat de menschen toen niet zoo gemakkelijk
te controleeren waren en Pauselijke en bis-
schoppelijke stukken gemakkelijker vervalscht
konden worden. De Kerkvergadering van Trente
in 1560 heeft, dan ook radicaal een eind aan
mogelijke misbruiken gemaakt door te verbie
den dat aflaten veileend werden voor geld of
het geven van aalmoezen. Zij worden nu alleen
door Paus of bisschop verleend voor geestelijke
werken, voor sommige gebeden, voor het god
vruchtig gebruik van sommige gewijde voor
werpen, voor het lidmaatschap van sommige
geestelijke vereenigingen, die het Chr. leven
willen verdiepen. De geheele regeling is thans
toevertrouwd aah een speciale commissie, uit
enkele hooge kardinalen en geleerden bestaande
onder leiding van den Paus, de congregatie van
de aflaten.
Spr. hoopt dat het inzicht in deze zaak, zoo
moeilijk voor den niet-Katholiek nu eenigszins
verhelderd is. De bekende Ds. Bakels heeft, zoo-
als spr. met een citaat uit de Hervorming voor
leest, zijne meening betreffende de aflaten ge
heel gewijzigd, nadat hij betrouwbare inlichtin
gen van Katholieke zijde daarover had verkre
gen. Spr. hoopt dat ook deze conferenties ver
helderend zullen hebben gewerkt, ze waren
trouw aan de belofte^ dat men slechts wilde
pogen een beter oordeel over het Katholicisme
te vestigen, wat zou kunnen leiden tot een juis
ter houding er tegenover. De waarheid moet
ten slotte voor zichzelve spreken.
Spr. bracht daarna een woord van dank aan
de aanwezigen voor het bezoek en aan de pers
voor de verslaggeving.
gta. oij
langs tawaMÜtrft.
merleden voor behoud van den Zomertijd
zijn, in welk geval deze dus behouden zou
blijven.
De toevloed van studenten.
De Minister van Onderwijs heeft de be
sturende colleges der verschillende univer-
siteiten gevraagd om advies hoe de toevloed
van studenten te beperken.
Huldiging mr. P. J.'Troelstra.
In overleg met den heer mr. P. J. Troelstra
is volgens Het Volk besloten, de huldiging,
welke oorspronkelijk op 4 April zou plaats heb
ben, uit te stellen tot begin September a.s
Het proces Slavenburg— Scheurleer.
De Tel. verneemt, dat Dinsdag de voldoening
door de firma Scheurleer en Zn. heeft plaats ge
vonden van hetgeen-zij in gevolge vonnis der
Haagsche rechtbank aan de firma Slavenburg
en Co. moet betalen.
De f380.000 c.a. zijn Dinsdag ter beschikking
van de winnende partij gesteld onder borg
stelling van de Incassobank, welke cautie be
doeld is voor het geval de hoogere rechter in
zijn arrest tot een andere beslissing mocht ko
men.
jet voor het recht wegens vergunning tot
verkoop van sterken drank in het klein.
Voor de meesten hunner was het bedrag
veel hooger dan verleden jaar vastgesteld;
zelfs het twee-, drie- ja zelfs het vijfvoud
van voorheen was berekend.
Het ligt in de bedoeling Maandag a.s.
een vergadering te houden, waar de midde
len zullen worden besproken om den aan
slag tot het vroeger peil terug te brengen,
daar deze groep van neringdoenden, wier
zaken de laatste jaren niet zoo goed meer
rendeeren, hun bedrijf nog meer ziet belast.
Men deelde mede, dat deze aanslag voor
het eerst is geschied door nieuwbenoemde
schatters, die blijkbaar geen rekening heb
ben gehouden met het sterk terugloopend
gebruik van sterke dranken, de verminderde
waarde der eigendommen en de huurwaarde
daarvan.
Een jaar volhouden.
De bakker H. v. d. K. te Heerenveen over
treedt herhaaldelijk de Arbeidswet. Boeten
helpen niet, waarom het O. M. tegen hem
3 dagen hechtenis eischte.
De kantonrechter wil het nog eens met
hem probeeren en heeft hem veroordeeld tot
Zeker kan het mogelijk zijn dat een gestor
vene direct het aanschouwen Gods gaat genie
ten, maar wij houden dat zij die iets uit te
boeten hebben, naar eene louteringsplaats gaan.
Dat is ook niet in strijd met de tekst: „Waar
de boom valt, blijft hij liggen”, ook volgens
ons toch wordt ’s menschen eeuwig lot direct
bij zijn dood beslist, maar dat sluit geen over
gangstijdperk naar de hoogste zaligheid uit.
Volgens de Katholieke leer heeft Christus Zijn
Kerk de macht gegeven den rouwmoedigen zon
daar de vrijspreking van zijne zonden, de abso
lutie te verleenen. Als het een groote zonde is,
draagt deze in zich een eeuwige schuld, waar
aan beantwoordt een eeuwige straf, als men dan
onboetvaardig sterft zal men eeuwig van God
gescheiden zijn. Door echter in en buiten de
biecht berouw te toonen, wordt de zonde door
God, door middel van Zijn instrument, den
priester, den rouwmoedige vergeven, en daar
mede dus ook de eeuwige straf.
Maar het kan goed zijn dat nog tijdelijke
straffen worden uitgeboet. Mozes straf bv. was
dat hij het beloofde land niet mocht binnengaan,
koning Davids straf dat Bathseba’s kind moest
sterven.
De aflaat nu is een vrijspraak door de Kerk
van de tijdelijke straf voor reeds vergeven zon
den, welke laatste alleen den rouwmoedige ver
leend wordt. Het beginsel voor de aflaten vindt
men in Mattheus 16 en 18, waar Petrus en later
ook de andere apostelen de geestelijke sleutel
macht is verleend. Daardoor kan de Kerk den^ biechten, werden om wat meer .vrijheid te ge-
rouwmoedigen zondaar op last van God vrij
spraak van zonden geven en dan ook kwijt
schelding van nog uit te boeten eindige straffen
verleenen. Reeds Paulus gelastte bv. in de brief
aan de Corinthen een rouwmoedig zondaar weer
in de gemeenschap op te nemen en tijdelijke
straf kwijt te schelden. Hij doet dit in de per
soon van Christus schrijft hij, dus ook voor God
kreeg de zondaar kwijtschelding. Tijdens het
heldentijdvak van het Christendom de eer
ste eeuwen heerschfe er een geweldig strenge
boetpleging, en soms gebeurde het dat een boe
teling dan kwijtschelding kreeg om z’n gedrag
maar vooral ook op voorspraak der martelaren.
Aflaat werd dan verkend van de tijdelijke straf
fen. Toen ir- de 8e eeuw de boetetucht ophield,
werd de kwijtschelding van straf verbonden aan bezoek aan de Michaelskerk te Zwolle een aflaat j
het vervullen van geestelijke plichten: pelgrims- te verdienen. En dat was toch zeker een model
Het drama moet zich afgespeeld hebben tus-
schen half drie en half vijf.
Vrijdagmorgen had de vrouw nog geld van
de spaarbank gehaald.
Allerlei geruchten doen de ronde, waaronder
de meest sensationeele. Zeker is het, dat vrouw
S. veel geld op haar naam heeft gezet, door
aan verschillende adressen allerlei verzekeringen
te sluiten tot een gezamenlijk bedrag, dat veilig
geschat kan worden op 1200 a 1400 gulden.
W^S., wiens vrouw haar beide eigen kinde
ren door ophanging van het leven beroofd heeft,
is ter beschikking van de justitie gesteld in ver
band met een ongeoorloofde verhoudyig die
tusschen hem en een dochter uit zijn eerste hu
welijk bestond. Van de vrouw is nog niets ont
dekt.
Nederland ep België.
De besprekingen, welke sedert eenigen
tijd tusschen het Belgische en het Neder-
landsche departement van buitenlandsche
zaken zijn gevoerd met het oog op een we
deropneming van het in 1920 onworpen ver
drag tot herziening van eenige bepalingen
van het tractaat van 1839, zijn thans zoo
ver gevorderd, dat een definitieve regeling
van ’t vraagstuk als grondslag voor de toe
komstige betrekkingen tusschen beide lan
den kan worden tegemoet gezien.
Goede kans voor de Zomertijd?
De Tel. verneemt dat 28 a 29 Eerste Ka-
Alle klassen der bevolking, van de
hoogste tot de laagste, neggen met
reden
Geef MIJ maar
Abonnementper jaar f 2.50 fr. p
post f 3.60.
Advertentiën9 ct. p. regel. Inge
zonden mededeelingen hooger, bij
Abonnement belangrijke korting
Advertentiën worden tevens gratis ge
plaatst in de SNEEKER COURANT
3 dagen, maar, voorwaardelij(k met één jaar
proeftijd.
Vangen en dooden van zeehonden.
De Minister van Binnenl. Zaken en Land-
bouw heeft bepaald, dat voor het vangen en
dooden van zeehonden vergunningen ex art.1
60 der Jachtwet 1923 bij het hoofd van
plaatselijke politie kunnen worden aange
vraagd. Voor het vangen en dooden van zee
honden op gronden en wateren van den
Staat zal daarbij door dengene, voor wien j
de vergunning bestemd is, de van het De
partement van Financiën verkregen toe
stemming moeten worden overgelegd.
Mond- en klauwzeer.
Van 1521 Maart j.l. zijn in de provincie
6 gevallen van mond- en klauwzeer gecon
stateerd, in de gemeenten Barradeel, het
Bildt, Smallingerland, Utingeradeel en
Westdongeradeel.
De dienstbode zonder loon.
De veehouder B. K. en zijn dienstbode D.
J. te Oudehorne, die in strijd met de
waarheid aan een ambtenaar van den
Raad van Arbeid verklaarden, dat de dienst
bode geen loon verdiende, zijn door den
kantonrechter te Heerenveen elk veroordeeld
tot f 10 boete, subs. 10 dagen hechtenis.
De eisch was 75 gld. boete of 3 maanden
hechtenis.
HEEG, 27 Mrt. Alhier was begonnen een
cursus in het Friesch voor schoolkinderen.
Groot was de belangstelling, waarschijnlijk
grootendeels ontstaan tengevolge van de
propaganda voor het Friesch gemaakt door
dokter de Witte in de onlangs gehouden
Ouderavond. Ongeveer 30 leerlingen woon
den de lessen bij van meester Brouwer uit
de Hommerts, die bijgestaan werd door een
assistent. Helaas zijn maar een paar lessen
gegeven, daar toen meegedeeld werd dat
de cursus voorloopig geen voortgang zou
hebben.
HEEG, 27 Mrt. Gistermiddag nam in de
Geref. Kerk alhier dr. R. Brummelkamp af
scheid, daar hij als missionnair arts naar
Keboemen gaat vertrekken. Eerst sprak Ds.
G. M. van Rennes een openingswoord,
waarna hij zijn beste wenschen uit sprak
voor den vertrekkenden arts en zijp ver
loofde. Evenzoo deed de volgende spreker
Ds. Klaarhamer. Vervolgens voerde de arts
het woord en sprak over het hem te wach
ten werk. Te ongeveer half vijf werd de bij
eenkomst gesloten door Ds. Klaarhamer.
LANGWEER. Tot gemeentegeneesheer
alhier is benoemd de heer H. Brouwer, arts
te Utrecht. J. C.
n gia
IrtrHmaw-Yiomfr t» «rtiwlw «tin Ml» Afceané’s seisekerd ongelukken
irMJu ^«<u* |Cü gia. Oij wil we w*js
IV. De aflaten.
In de vierde en laatste conferentie behandelde
Z.Eerw. pater Otten Dinsdagavond in de R.-K.
kerk de „Aflaten”
De leer en de praktijk der aflaten nemen in
de Katholieke geloofsovertuiging 'n betrekkelijk
ondergeschikte plaats in, maar het is wel eens
noodig, dat hierover gesproken wordt, omdat
over deze zaak zooveel wanbegrip heerscht, zoo-
als dat de aflaat een kwijtschelding van zonden
zou zijn of nog erger: dat ze zonden nog in de
toekomst te begaan zouden kwijtschelden, een
vrijbrief om te zondigen zouden zijn. Spr.
wenscht er de volle nadruk op te leggen, dat
de aflaat vergiffenis) nooit was en niet is
een kwijtschelding van zonden, maar is en was
een vergiffenis van zondestraf, en wel tijdelijke
straf, die nog uit te boeten is hier of hierna
maals, nadat God de zondenschuld reeds aan
het rouwmoedig hart had vergeven. Spr. leest
ten bewijze daarvan wat de Roomsche Cate
chismus over de aflaat schrijft en zal voor zijn
verder betoog uitgaan van twee leerstukken van
de R.-K. geloofsbelijdenis, nl.:
Ie. Ik geloof in de gemeenschap der Heiligen.
2e. Ik geloof in de vergiffenis van zonden.
Wanneer de Kerk een aflaat toepast op de
geloovigen of door de levenden op de gelocrvige
zielen ip het vagevuur doet zij dat kraclitens
de band, welke er bestaat tusschen alle lede
maten der Katholieke Kerk, die bestaat uit drie
groote deelen, nl. de geloovigen hier op aarde
of de strijdende kerk, de zielen in het vagevuur,
de lijdende kerk, en de gezaligden in den hemel,
de zegepralende kerk. Het zijn de drie verschil
lende. fazen van de groote gemeenschap van
Christus Kerk, waartusschen een voortdurende
wisselstroom van bovennatuurlijk leven plaats
heeft, en waardoor de bovennatuurlijke verdien
sten van den een, den ander door Christus,
het hoofd van het lichaam der Kerk, zooals
Paulus het noemt kunnen ten goede komen.
In Christus’ gezegde „Ik ben de wijnstok, gij zijt
de ranken”, wordt de levende gemeenschap met
het Hoofd der Kerk ook zeer mooi geteekend.
En wij spreken hier van de gemeenschap der
Heiligen, omdat de geloovigen in de strijdende
Kerk door het doopsel geheiligd en geroepen tot
teld, dat zij zoo’n droevig leven leidde. Haai
man zou haar niet goed behandelen en steeds
zijn dochter van ongeveer 17 jaar voortrekken.
Zij vertelde, dat zij de verhouding tusschen
vader en dochter niet langer kon aanzien. Zij
zeide naar den geestelijke, naar den commissa
ris en naar den advocaat te zijn geweest, om
echtscheiding aan te vragen. Van haar snoode
voornemen had zij niets doen blijken; wel had
zij gezegd, dat zij met haar twee kinderen naar
Nijmegen zou gaan, waar haar zuster woont.
De oneenigheid, die vooral den laatsten tijd
bestond, was een gevolg van het feit, dat de
dochter, die naar het gesticht „De Goede Her
der” te Tilburg was gezonden, tegen den wil
der moeder in van daar, vooral door toedoen
van den vader en zijn familie, was teruggekeerd.
Dezer dagen was het meisje verhuurd te St.
Michiels Gestel en aangezien ze slechts om de
veertien dagen naar huis mocht komen, beklaag
de het mpisje zich bij haar vader, doch in St.
Michiels Gestel had zij daarover niet gesproken.
Dit alles droeg er toe bij, dat er steeds groote
onaangenaamheden voofkwamen. „Ik schaam
me, als ik op straat loop”, had de vrouw ge
zegd, „en het is*of de muren mij aangapen, om
dat ik zoo’n ongelukkig leven heb.”
De ongelukkige vrouw had verteld, dat zij
niet alleen met haar man, doch ook met haar
dochter niet kon opschieten. Steeds had zij alles
voor de buitenwereld verzyvegen, doch nu moest
de politie het maar eens weten, had zij gezegd.
Toen de vrouw naar huis ging, liet zij abso
luut niet den indruk achter, dat zij niet wel bij
het hoofd was, en ook niet, dat zij zulke vree-
selijke voornemens had.
heiligheid zijn.
De gemeenschap der Heiligen bestaat dus
hierin dat de geloovigen deel hebben aan elkan
ders bovennatuurlijke verdiensten en zij tot de
heiligen en zaligen in den Hemel mogen bidden
om voorspraak bij God en voor de zielen in
het vagevuur hierin dat onze gebeden de lijden
de zielen daar ten goede kunnen komen, ook
door aflaten, omdat als de Kerk dat verordent,
deze ook toegepast kunnen worden op de ge
loovigen in het vagevuur.
De Katholieke Kerk houdt het bestaan van
het vagevuur, een louteringsplaats voor de
zielen van hen die in de liefde Gods gestorven
zijn, maar nog tijdelijke zondestraf hebben uit
te boeten om daarna wis en zeker over te gaan
tot het aanschouwen Gods. Voor het bestaan
van het vagevuur beroept de Kath. Kerek zich
vooral op de boeken der Maccabeën. Daarin
lezen wij dat Judas de Maccabeër op lijken
zijner gesneuvelde soldaten dingen vond, die zij
hun verslagen vijanden hadden ontnomen en
geofferd waren aan de afgoden. Judas geloofde
dat God hen wellicht om deze zonde had laten
sneuvelen maar dat Hij hun toch omdat zij voor
een goede zaak hadden gestreden, ook had ver
geven. Judas dan zond 12000 drachmen naar
Jeruzalem om offers op te dragen voor de ge
sneuvelden en verder wordt daar dan geschre
ven: „Het is daarom een heilzame gedachte voor
de overledenen te bidden opdat zij van hun
zonden ontheven worden.”
Spr. weet het dat velen de boeken der Macca
beën niet tot den bijbel rekenen de Katho
lieke Kerk echter wel maar zelfs als men ze
geen Goddelijk gezag toekent, moet men ze
toch historisch gezag toekennen, en getuigen
zij dat de Joden het bestaan van een louterings
plaats aannamen, wat zij nu nog doen. En nu
heeft Christus zich nimmer tegen deze opvatting
verzet; er zijn zelfs woorden van Hem die er
op wijzen dat Hij de Joodsche opvatting huldig
de. Hij sprak immers van zonden, die nooit in
dit leven noch in het toekomende zouden wor
den vergeven. De apostelen verzetten zich ook
niet tegen die opvatting en getuigen uit de eer
ste eeuwen der Christenheid (Augustinus, Cy-
prianus, Tertullianus) hielden ook de praktijk
van ’t bidden voor de zielen der afgestorvenen,
welke trouwens ook geschreven staat in de Ca
tacomben.
Ongelukken.
Op het Entosplein bij den Laanweg te
Amsterdam is Dinsdagmorgen een 7-jarig
meisje, dat daar met haar moeder liep, on
der een autobus van de gemeentetram ge
raakt. Het kind was onmiddellijk dood.
Donderdagmorgen is een cirkelzager P.
op de houtzagerij van de firma Jongeneel
aan den Zeedijk te Utrecht door onvoorzich
tigheid in aanraking gekomen met het loo-
pende drijfwerk van de machinerieën. De
zager wilde een riem, die van een lintzaag
was afgeloopen, weer op de machine aan
brengen, toen hij gegrepen werd door een
vliegwiel en terstond vermorzeld werd. De
werktuigen waren voldoende beveiligd, zoo-
dat het. ongeval geheel geweten moet wor
den aan een ondoordachte handelwijze.
De man laat een gezin met vier kinde
ren na. (Utr. Dgbl.)
Te Hamburg is bij het lasschen van pla
ten aan boord van een tankboot een zware
ontploffing ontstaan. Er waren 8 dooden en
3 zwaar gewonden. Aan dichtbij gelegen
gebouwen heeft de ontploffing ernstige
schade aangericht.
Het Dorus Rijkersfonds.
Met algemeene stemmen heeft het hoofd
bestuur van het Dorus Rijkersfonds besloten,
aan 100 oudredders en weduwen f4 per
week uit te keeren, ingaande 1 Febr. j.l.
Op het oogenblik beschikt het fonds over
ongeveer f30.000.
Hoe Java „doorkruist” wordt.
Het Red Star stoomschip „Belgenland”,
dat met ettelijke touristen aan boord een reis
om de wereld maakt, is ook te Priok aan
gekomen, waar de gelukkigen drie dagen
tijd kregen om „Java te doorkruisen”.
Ze werden, zegt de Tel., bij! massa’s in
extra-treinen gepakt, waar ze drie en twin
tig volle uren (overdag) in zaten om roef-
roef den Boro Boedoer en Djokja te bewon
deren, genoten ’n nacht van de koude der
Preanger-hoogvlakte en werden vervolgens
weer ingeladen voor de volgende halte,
Singapore. Nu kennen ze dus „the real
jungle-life” („het echte wildernis-leven”)
op Java.
Jubileum.
1 April a.s. zal het 25 jaar geleden zijn, dat
de besteller E. Baarda bij de administratie der
Posterijen in dienst trad. In al dien tijd heeft
hij steeds zijne taak met de meeste nauwge
zetheid vervuld. Ongetwijfeld zal het hem op
zijn zilveren feest niet aan blijken van belang
stelling ontbreken.
SNEEK, 25 Mrt. Maandagmiddag j.l. werd
de eindles gehouden van den Landbouw-
cursus, uitgaande van de afd. Sneek van de
Friesche Maatschappij van Landbouw.
Door den heer Brinkman, rijks-landbouw-
consulent werden na het onderzoek de di
ploma’s met een toepasselijk woord uitge
reikt. Ook het bestuur was vertegenwoor
digd. Al de leerlingen verwierven het diplo
ma, n.l.: B. J. Bootsma, Nijland; J. D. Ger-
brandy, Goëngamieden; R. Jongsma, Schar-
negoutum; J. Brekeveld, Ijlst; J. Andela,
Nijland; C. Bteeuwsma, Nijland; Jochem
Lanting, Deersum; Jan Lanting, Deersum;
S. F. Boschma, Goëga; F. Bloemhof, Schar-
negoutum; W. E. de Boer, idem; J. Bouma,
idem; W. Bruinsma, idem; P. R. Piersma,
Offingawier; B. Hylkema, Nijland; Jan de
Jager, Offingawier en T. Reitsma, Sneek.
VAN DE LEEUWARDER RECHTBANK.
Zitting van Woensdag 25 Maart.
Met goede bedoelingen wilde de politie
agent H. Vriesema den 13en Januari te
Sneek H. H., 42 jaar, los arbeider aldaar,
naar het bureau brengen. Want de man had
te veel van Schiedam genoten. H. heeft zich
nog al in ernstige mate tegen zijn overbren
ging verzet, zoo blijkt uit de dagvaarding.
Eisch; voor weerspannigheid 1 maand ge
vangenisstraf; vonnis 3 weken.
Beklaagde zou gaarne voorwaarcfelljk
veroordeeld zijn geworden, maar de rechter
meende, dat dit niet ging. L. C.
Aanmerkelijke verhooging van het vergun
de gia. ai) •«utt
ningsrecht te Leeuwarden.
Naar de L. C. verneemt, werden de ver
gunninghouders daar ter stede Dinsdag zeer
ontsteld door het hun uitgereikte aanslagbil-
•Hf sub
NAAR MAAT