MissBlanche I I Mul Iram iif tramti Snit V'sMehlat Godsilienslciirsus vodf niel-Kotolielieii. 200 Eerste Blad I r I I Bo 84 OIWJAGB vm VRIJDAGS A VOTO Uh|r*v*ï3 Brandenburgh Co., SsnK Tslefe®» Be» 150. ZATERDAG >8 MAART 1935 mraraiïïï mmx SHEERER COURAMT «n WYMBIRTSERADEEL COLBERT COSTUMES B 3AQUET COSTUMES j ^noeme keuze m de nieuwste ênge/sche en ödiotsche öfo/fen. zal tot de overtuig i rag brengen, dat zjj voor de duciPóte niet onderdoet. W 41e JAÊRrADR Hl I i I 5 t 5 1 1 s 5 1 t r i L L k I *aat^ssKiïr.'sffis®: ven, biechtbrieven uitgegeven welke, kwam men er mee bij een priester, dezen grootere rechts macht gaven en in verband met de er aan ver bonden aflaatbrief dezen het recht gaven dezen bepaalden rouwmoedigen zondaar tijdelijke straffen kwijt te schelden. Wie niet rouwmoedig was, hielp zoo’n brief echter niets! Al zijn er groote misbruiken mee gepaard ge gaan, in de Middeleeuwen hebben de aflaten een groote plaats in ons geestelijk en cultuur leven ingenomen. Velen werden er door tot in keer gebracht, en hoe de vroomste Christenen gesteld waren op het verdienen van een aflaat blijkt u,it het feit dat een Thomas a Kempis eens een groote omweg maakte op weg van Deventer naar den Agnietenberg, om door een 01) •«v «tno-r tochten, bidden, aalmoezen geven en in 1095 verleende Urbanus II voor het eerst een volle aflaat, dus vergiffenis voor alle nog uit te boe ten tijdelijke straffen hier of hiernamaals aan allen die aan de eerste kruistocht deelnamen. Een gedeeltelijke aflaat spreekt slechts van het kwijtschelden var. een gedeelte der eindige straffen. Als men dan genoemd vindt 40 dagen, 1 jaar, enz,, wil dat niet zeggen dat de ziel 40 dagen kotter in het vagevuur zou zijn, maar deze termen zijn alleen ontleend aan het helden tijdvak van het Christendom, de tijd van de boetetucht, en beteekenen bv. dat iemand zoo veel tijdelijke straf wordt kwijtgescholden als in het bedoelde tijdvak iemand, die 40 dagen boete deed. Wellicht is het misverstand betreffende de aflaten vooral te wijten aan de aflaatbrieven, welke dan zouden zijn een vrijbrief om te kun nen zondigen, omdat zij een vrijspraak voor toe komstige zonden zouden hebben bevat. Ze ko men voor in de 14e en 15e eeuw, doch hadden* een géheel andere beteekenis dan de hiervoor genoemde. Het waren biechtbrieven, waaraan aflaatbrieven bevestigd. Een bepaalde priester van lageren rang had wel macht den rouwmoe digen zondaar vergiffenis té verleenen, maar die macht was beperkt tot een bepaald gebied, ter wijl voor zeer zware zonden vaak de vergeving alleen aan Paus of bisschoppen was. Waar men voorts streng vasthield aan de bepaling dat de geloovigen minstens 1 X Per Jaar moesten Het drama te Den Bosch. Omtrent het droevige drama te ’s Hertogen- bosch, waar een vrouw 2 harer kinderen doodde voor zelf te verdwijnen, kan nog het volgende gemeld worden: In den namiddag van Vrijdag is vrouw Sie bers nog geweest bij een goede bekende van haar. In geuren en kleuren heeft zij deze ver- 1 MAAR MAAT van af HAAR MAAT van atj\ Christen. En het resultaat der aflaten op maat schappelijk gebied zien we in die schitterende kathedralen welke toen in ons land verrezen en met aflaatgelden zijn gebouwd; de dom te Utrecht, de Walburgis in Zutfen, en ook bv. de kerk te Ijlst enz. En ook voor profane doelein den van algemeen nut werden die gelden ge bruikt, bv. voor den aanleg van zeedijken (bv. bij Stavoren). Maar er was geld in het spel en dat was ge vaarlijk omdat het de hebzucht aanwakkerde. Spr. aarzelt niet te verklaren dat er groote mis bruiken zijn geweest, wat te gemakkelijker ging omdat de menschen toen niet zoo gemakkelijk te controleeren waren en Pauselijke en bis- schoppelijke stukken gemakkelijker vervalscht konden worden. De Kerkvergadering van Trente in 1560 heeft, dan ook radicaal een eind aan mogelijke misbruiken gemaakt door te verbie den dat aflaten veileend werden voor geld of het geven van aalmoezen. Zij worden nu alleen door Paus of bisschop verleend voor geestelijke werken, voor sommige gebeden, voor het god vruchtig gebruik van sommige gewijde voor werpen, voor het lidmaatschap van sommige geestelijke vereenigingen, die het Chr. leven willen verdiepen. De geheele regeling is thans toevertrouwd aah een speciale commissie, uit enkele hooge kardinalen en geleerden bestaande onder leiding van den Paus, de congregatie van de aflaten. Spr. hoopt dat het inzicht in deze zaak, zoo moeilijk voor den niet-Katholiek nu eenigszins verhelderd is. De bekende Ds. Bakels heeft, zoo- als spr. met een citaat uit de Hervorming voor leest, zijne meening betreffende de aflaten ge heel gewijzigd, nadat hij betrouwbare inlichtin gen van Katholieke zijde daarover had verkre gen. Spr. hoopt dat ook deze conferenties ver helderend zullen hebben gewerkt, ze waren trouw aan de belofte^ dat men slechts wilde pogen een beter oordeel over het Katholicisme te vestigen, wat zou kunnen leiden tot een juis ter houding er tegenover. De waarheid moet ten slotte voor zichzelve spreken. Spr. bracht daarna een woord van dank aan de aanwezigen voor het bezoek en aan de pers voor de verslaggeving. gta. oij langs tawaMÜtrft. merleden voor behoud van den Zomertijd zijn, in welk geval deze dus behouden zou blijven. De toevloed van studenten. De Minister van Onderwijs heeft de be sturende colleges der verschillende univer- siteiten gevraagd om advies hoe de toevloed van studenten te beperken. Huldiging mr. P. J.'Troelstra. In overleg met den heer mr. P. J. Troelstra is volgens Het Volk besloten, de huldiging, welke oorspronkelijk op 4 April zou plaats heb ben, uit te stellen tot begin September a.s Het proces Slavenburg— Scheurleer. De Tel. verneemt, dat Dinsdag de voldoening door de firma Scheurleer en Zn. heeft plaats ge vonden van hetgeen-zij in gevolge vonnis der Haagsche rechtbank aan de firma Slavenburg en Co. moet betalen. De f380.000 c.a. zijn Dinsdag ter beschikking van de winnende partij gesteld onder borg stelling van de Incassobank, welke cautie be doeld is voor het geval de hoogere rechter in zijn arrest tot een andere beslissing mocht ko men. jet voor het recht wegens vergunning tot verkoop van sterken drank in het klein. Voor de meesten hunner was het bedrag veel hooger dan verleden jaar vastgesteld; zelfs het twee-, drie- ja zelfs het vijfvoud van voorheen was berekend. Het ligt in de bedoeling Maandag a.s. een vergadering te houden, waar de midde len zullen worden besproken om den aan slag tot het vroeger peil terug te brengen, daar deze groep van neringdoenden, wier zaken de laatste jaren niet zoo goed meer rendeeren, hun bedrijf nog meer ziet belast. Men deelde mede, dat deze aanslag voor het eerst is geschied door nieuwbenoemde schatters, die blijkbaar geen rekening heb ben gehouden met het sterk terugloopend gebruik van sterke dranken, de verminderde waarde der eigendommen en de huurwaarde daarvan. Een jaar volhouden. De bakker H. v. d. K. te Heerenveen over treedt herhaaldelijk de Arbeidswet. Boeten helpen niet, waarom het O. M. tegen hem 3 dagen hechtenis eischte. De kantonrechter wil het nog eens met hem probeeren en heeft hem veroordeeld tot Zeker kan het mogelijk zijn dat een gestor vene direct het aanschouwen Gods gaat genie ten, maar wij houden dat zij die iets uit te boeten hebben, naar eene louteringsplaats gaan. Dat is ook niet in strijd met de tekst: „Waar de boom valt, blijft hij liggen”, ook volgens ons toch wordt ’s menschen eeuwig lot direct bij zijn dood beslist, maar dat sluit geen over gangstijdperk naar de hoogste zaligheid uit. Volgens de Katholieke leer heeft Christus Zijn Kerk de macht gegeven den rouwmoedigen zon daar de vrijspreking van zijne zonden, de abso lutie te verleenen. Als het een groote zonde is, draagt deze in zich een eeuwige schuld, waar aan beantwoordt een eeuwige straf, als men dan onboetvaardig sterft zal men eeuwig van God gescheiden zijn. Door echter in en buiten de biecht berouw te toonen, wordt de zonde door God, door middel van Zijn instrument, den priester, den rouwmoedige vergeven, en daar mede dus ook de eeuwige straf. Maar het kan goed zijn dat nog tijdelijke straffen worden uitgeboet. Mozes straf bv. was dat hij het beloofde land niet mocht binnengaan, koning Davids straf dat Bathseba’s kind moest sterven. De aflaat nu is een vrijspraak door de Kerk van de tijdelijke straf voor reeds vergeven zon den, welke laatste alleen den rouwmoedige ver leend wordt. Het beginsel voor de aflaten vindt men in Mattheus 16 en 18, waar Petrus en later ook de andere apostelen de geestelijke sleutel macht is verleend. Daardoor kan de Kerk den^ biechten, werden om wat meer .vrijheid te ge- rouwmoedigen zondaar op last van God vrij spraak van zonden geven en dan ook kwijt schelding van nog uit te boeten eindige straffen verleenen. Reeds Paulus gelastte bv. in de brief aan de Corinthen een rouwmoedig zondaar weer in de gemeenschap op te nemen en tijdelijke straf kwijt te schelden. Hij doet dit in de per soon van Christus schrijft hij, dus ook voor God kreeg de zondaar kwijtschelding. Tijdens het heldentijdvak van het Christendom de eer ste eeuwen heerschfe er een geweldig strenge boetpleging, en soms gebeurde het dat een boe teling dan kwijtschelding kreeg om z’n gedrag maar vooral ook op voorspraak der martelaren. Aflaat werd dan verkend van de tijdelijke straf fen. Toen ir- de 8e eeuw de boetetucht ophield, werd de kwijtschelding van straf verbonden aan bezoek aan de Michaelskerk te Zwolle een aflaat j het vervullen van geestelijke plichten: pelgrims- te verdienen. En dat was toch zeker een model Het drama moet zich afgespeeld hebben tus- schen half drie en half vijf. Vrijdagmorgen had de vrouw nog geld van de spaarbank gehaald. Allerlei geruchten doen de ronde, waaronder de meest sensationeele. Zeker is het, dat vrouw S. veel geld op haar naam heeft gezet, door aan verschillende adressen allerlei verzekeringen te sluiten tot een gezamenlijk bedrag, dat veilig geschat kan worden op 1200 a 1400 gulden. W^S., wiens vrouw haar beide eigen kinde ren door ophanging van het leven beroofd heeft, is ter beschikking van de justitie gesteld in ver band met een ongeoorloofde verhoudyig die tusschen hem en een dochter uit zijn eerste hu welijk bestond. Van de vrouw is nog niets ont dekt. Nederland ep België. De besprekingen, welke sedert eenigen tijd tusschen het Belgische en het Neder- landsche departement van buitenlandsche zaken zijn gevoerd met het oog op een we deropneming van het in 1920 onworpen ver drag tot herziening van eenige bepalingen van het tractaat van 1839, zijn thans zoo ver gevorderd, dat een definitieve regeling van ’t vraagstuk als grondslag voor de toe komstige betrekkingen tusschen beide lan den kan worden tegemoet gezien. Goede kans voor de Zomertijd? De Tel. verneemt dat 28 a 29 Eerste Ka- Alle klassen der bevolking, van de hoogste tot de laagste, neggen met reden Geef MIJ maar Abonnementper jaar f 2.50 fr. p post f 3.60. Advertentiën9 ct. p. regel. Inge zonden mededeelingen hooger, bij Abonnement belangrijke korting Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in de SNEEKER COURANT 3 dagen, maar, voorwaardelij(k met één jaar proeftijd. Vangen en dooden van zeehonden. De Minister van Binnenl. Zaken en Land- bouw heeft bepaald, dat voor het vangen en dooden van zeehonden vergunningen ex art.1 60 der Jachtwet 1923 bij het hoofd van plaatselijke politie kunnen worden aange vraagd. Voor het vangen en dooden van zee honden op gronden en wateren van den Staat zal daarbij door dengene, voor wien j de vergunning bestemd is, de van het De partement van Financiën verkregen toe stemming moeten worden overgelegd. Mond- en klauwzeer. Van 1521 Maart j.l. zijn in de provincie 6 gevallen van mond- en klauwzeer gecon stateerd, in de gemeenten Barradeel, het Bildt, Smallingerland, Utingeradeel en Westdongeradeel. De dienstbode zonder loon. De veehouder B. K. en zijn dienstbode D. J. te Oudehorne, die in strijd met de waarheid aan een ambtenaar van den Raad van Arbeid verklaarden, dat de dienst bode geen loon verdiende, zijn door den kantonrechter te Heerenveen elk veroordeeld tot f 10 boete, subs. 10 dagen hechtenis. De eisch was 75 gld. boete of 3 maanden hechtenis. HEEG, 27 Mrt. Alhier was begonnen een cursus in het Friesch voor schoolkinderen. Groot was de belangstelling, waarschijnlijk grootendeels ontstaan tengevolge van de propaganda voor het Friesch gemaakt door dokter de Witte in de onlangs gehouden Ouderavond. Ongeveer 30 leerlingen woon den de lessen bij van meester Brouwer uit de Hommerts, die bijgestaan werd door een assistent. Helaas zijn maar een paar lessen gegeven, daar toen meegedeeld werd dat de cursus voorloopig geen voortgang zou hebben. HEEG, 27 Mrt. Gistermiddag nam in de Geref. Kerk alhier dr. R. Brummelkamp af scheid, daar hij als missionnair arts naar Keboemen gaat vertrekken. Eerst sprak Ds. G. M. van Rennes een openingswoord, waarna hij zijn beste wenschen uit sprak voor den vertrekkenden arts en zijp ver loofde. Evenzoo deed de volgende spreker Ds. Klaarhamer. Vervolgens voerde de arts het woord en sprak over het hem te wach ten werk. Te ongeveer half vijf werd de bij eenkomst gesloten door Ds. Klaarhamer. LANGWEER. Tot gemeentegeneesheer alhier is benoemd de heer H. Brouwer, arts te Utrecht. J. C. n gia IrtrHmaw-Yiomfr t» «rtiwlw «tin Ml» Afceané’s seisekerd ongelukken irMJu ^«<u* |Cü gia. Oij wil we w*js IV. De aflaten. In de vierde en laatste conferentie behandelde Z.Eerw. pater Otten Dinsdagavond in de R.-K. kerk de „Aflaten” De leer en de praktijk der aflaten nemen in de Katholieke geloofsovertuiging 'n betrekkelijk ondergeschikte plaats in, maar het is wel eens noodig, dat hierover gesproken wordt, omdat over deze zaak zooveel wanbegrip heerscht, zoo- als dat de aflaat een kwijtschelding van zonden zou zijn of nog erger: dat ze zonden nog in de toekomst te begaan zouden kwijtschelden, een vrijbrief om te zondigen zouden zijn. Spr. wenscht er de volle nadruk op te leggen, dat de aflaat vergiffenis) nooit was en niet is een kwijtschelding van zonden, maar is en was een vergiffenis van zondestraf, en wel tijdelijke straf, die nog uit te boeten is hier of hierna maals, nadat God de zondenschuld reeds aan het rouwmoedig hart had vergeven. Spr. leest ten bewijze daarvan wat de Roomsche Cate chismus over de aflaat schrijft en zal voor zijn verder betoog uitgaan van twee leerstukken van de R.-K. geloofsbelijdenis, nl.: Ie. Ik geloof in de gemeenschap der Heiligen. 2e. Ik geloof in de vergiffenis van zonden. Wanneer de Kerk een aflaat toepast op de geloovigen of door de levenden op de gelocrvige zielen ip het vagevuur doet zij dat kraclitens de band, welke er bestaat tusschen alle lede maten der Katholieke Kerk, die bestaat uit drie groote deelen, nl. de geloovigen hier op aarde of de strijdende kerk, de zielen in het vagevuur, de lijdende kerk, en de gezaligden in den hemel, de zegepralende kerk. Het zijn de drie verschil lende. fazen van de groote gemeenschap van Christus Kerk, waartusschen een voortdurende wisselstroom van bovennatuurlijk leven plaats heeft, en waardoor de bovennatuurlijke verdien sten van den een, den ander door Christus, het hoofd van het lichaam der Kerk, zooals Paulus het noemt kunnen ten goede komen. In Christus’ gezegde „Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken”, wordt de levende gemeenschap met het Hoofd der Kerk ook zeer mooi geteekend. En wij spreken hier van de gemeenschap der Heiligen, omdat de geloovigen in de strijdende Kerk door het doopsel geheiligd en geroepen tot teld, dat zij zoo’n droevig leven leidde. Haai man zou haar niet goed behandelen en steeds zijn dochter van ongeveer 17 jaar voortrekken. Zij vertelde, dat zij de verhouding tusschen vader en dochter niet langer kon aanzien. Zij zeide naar den geestelijke, naar den commissa ris en naar den advocaat te zijn geweest, om echtscheiding aan te vragen. Van haar snoode voornemen had zij niets doen blijken; wel had zij gezegd, dat zij met haar twee kinderen naar Nijmegen zou gaan, waar haar zuster woont. De oneenigheid, die vooral den laatsten tijd bestond, was een gevolg van het feit, dat de dochter, die naar het gesticht „De Goede Her der” te Tilburg was gezonden, tegen den wil der moeder in van daar, vooral door toedoen van den vader en zijn familie, was teruggekeerd. Dezer dagen was het meisje verhuurd te St. Michiels Gestel en aangezien ze slechts om de veertien dagen naar huis mocht komen, beklaag de het mpisje zich bij haar vader, doch in St. Michiels Gestel had zij daarover niet gesproken. Dit alles droeg er toe bij, dat er steeds groote onaangenaamheden voofkwamen. „Ik schaam me, als ik op straat loop”, had de vrouw ge zegd, „en het is*of de muren mij aangapen, om dat ik zoo’n ongelukkig leven heb.” De ongelukkige vrouw had verteld, dat zij niet alleen met haar man, doch ook met haar dochter niet kon opschieten. Steeds had zij alles voor de buitenwereld verzyvegen, doch nu moest de politie het maar eens weten, had zij gezegd. Toen de vrouw naar huis ging, liet zij abso luut niet den indruk achter, dat zij niet wel bij het hoofd was, en ook niet, dat zij zulke vree- selijke voornemens had. heiligheid zijn. De gemeenschap der Heiligen bestaat dus hierin dat de geloovigen deel hebben aan elkan ders bovennatuurlijke verdiensten en zij tot de heiligen en zaligen in den Hemel mogen bidden om voorspraak bij God en voor de zielen in het vagevuur hierin dat onze gebeden de lijden de zielen daar ten goede kunnen komen, ook door aflaten, omdat als de Kerk dat verordent, deze ook toegepast kunnen worden op de ge loovigen in het vagevuur. De Katholieke Kerk houdt het bestaan van het vagevuur, een louteringsplaats voor de zielen van hen die in de liefde Gods gestorven zijn, maar nog tijdelijke zondestraf hebben uit te boeten om daarna wis en zeker over te gaan tot het aanschouwen Gods. Voor het bestaan van het vagevuur beroept de Kath. Kerek zich vooral op de boeken der Maccabeën. Daarin lezen wij dat Judas de Maccabeër op lijken zijner gesneuvelde soldaten dingen vond, die zij hun verslagen vijanden hadden ontnomen en geofferd waren aan de afgoden. Judas geloofde dat God hen wellicht om deze zonde had laten sneuvelen maar dat Hij hun toch omdat zij voor een goede zaak hadden gestreden, ook had ver geven. Judas dan zond 12000 drachmen naar Jeruzalem om offers op te dragen voor de ge sneuvelden en verder wordt daar dan geschre ven: „Het is daarom een heilzame gedachte voor de overledenen te bidden opdat zij van hun zonden ontheven worden.” Spr. weet het dat velen de boeken der Macca beën niet tot den bijbel rekenen de Katho lieke Kerk echter wel maar zelfs als men ze geen Goddelijk gezag toekent, moet men ze toch historisch gezag toekennen, en getuigen zij dat de Joden het bestaan van een louterings plaats aannamen, wat zij nu nog doen. En nu heeft Christus zich nimmer tegen deze opvatting verzet; er zijn zelfs woorden van Hem die er op wijzen dat Hij de Joodsche opvatting huldig de. Hij sprak immers van zonden, die nooit in dit leven noch in het toekomende zouden wor den vergeven. De apostelen verzetten zich ook niet tegen die opvatting en getuigen uit de eer ste eeuwen der Christenheid (Augustinus, Cy- prianus, Tertullianus) hielden ook de praktijk van ’t bidden voor de zielen der afgestorvenen, welke trouwens ook geschreven staat in de Ca tacomben. Ongelukken. Op het Entosplein bij den Laanweg te Amsterdam is Dinsdagmorgen een 7-jarig meisje, dat daar met haar moeder liep, on der een autobus van de gemeentetram ge raakt. Het kind was onmiddellijk dood. Donderdagmorgen is een cirkelzager P. op de houtzagerij van de firma Jongeneel aan den Zeedijk te Utrecht door onvoorzich tigheid in aanraking gekomen met het loo- pende drijfwerk van de machinerieën. De zager wilde een riem, die van een lintzaag was afgeloopen, weer op de machine aan brengen, toen hij gegrepen werd door een vliegwiel en terstond vermorzeld werd. De werktuigen waren voldoende beveiligd, zoo- dat het. ongeval geheel geweten moet wor den aan een ondoordachte handelwijze. De man laat een gezin met vier kinde ren na. (Utr. Dgbl.) Te Hamburg is bij het lasschen van pla ten aan boord van een tankboot een zware ontploffing ontstaan. Er waren 8 dooden en 3 zwaar gewonden. Aan dichtbij gelegen gebouwen heeft de ontploffing ernstige schade aangericht. Het Dorus Rijkersfonds. Met algemeene stemmen heeft het hoofd bestuur van het Dorus Rijkersfonds besloten, aan 100 oudredders en weduwen f4 per week uit te keeren, ingaande 1 Febr. j.l. Op het oogenblik beschikt het fonds over ongeveer f30.000. Hoe Java „doorkruist” wordt. Het Red Star stoomschip „Belgenland”, dat met ettelijke touristen aan boord een reis om de wereld maakt, is ook te Priok aan gekomen, waar de gelukkigen drie dagen tijd kregen om „Java te doorkruisen”. Ze werden, zegt de Tel., bij! massa’s in extra-treinen gepakt, waar ze drie en twin tig volle uren (overdag) in zaten om roef- roef den Boro Boedoer en Djokja te bewon deren, genoten ’n nacht van de koude der Preanger-hoogvlakte en werden vervolgens weer ingeladen voor de volgende halte, Singapore. Nu kennen ze dus „the real jungle-life” („het echte wildernis-leven”) op Java. Jubileum. 1 April a.s. zal het 25 jaar geleden zijn, dat de besteller E. Baarda bij de administratie der Posterijen in dienst trad. In al dien tijd heeft hij steeds zijne taak met de meeste nauwge zetheid vervuld. Ongetwijfeld zal het hem op zijn zilveren feest niet aan blijken van belang stelling ontbreken. SNEEK, 25 Mrt. Maandagmiddag j.l. werd de eindles gehouden van den Landbouw- cursus, uitgaande van de afd. Sneek van de Friesche Maatschappij van Landbouw. Door den heer Brinkman, rijks-landbouw- consulent werden na het onderzoek de di ploma’s met een toepasselijk woord uitge reikt. Ook het bestuur was vertegenwoor digd. Al de leerlingen verwierven het diplo ma, n.l.: B. J. Bootsma, Nijland; J. D. Ger- brandy, Goëngamieden; R. Jongsma, Schar- negoutum; J. Brekeveld, Ijlst; J. Andela, Nijland; C. Bteeuwsma, Nijland; Jochem Lanting, Deersum; Jan Lanting, Deersum; S. F. Boschma, Goëga; F. Bloemhof, Schar- negoutum; W. E. de Boer, idem; J. Bouma, idem; W. Bruinsma, idem; P. R. Piersma, Offingawier; B. Hylkema, Nijland; Jan de Jager, Offingawier en T. Reitsma, Sneek. VAN DE LEEUWARDER RECHTBANK. Zitting van Woensdag 25 Maart. Met goede bedoelingen wilde de politie agent H. Vriesema den 13en Januari te Sneek H. H., 42 jaar, los arbeider aldaar, naar het bureau brengen. Want de man had te veel van Schiedam genoten. H. heeft zich nog al in ernstige mate tegen zijn overbren ging verzet, zoo blijkt uit de dagvaarding. Eisch; voor weerspannigheid 1 maand ge vangenisstraf; vonnis 3 weken. Beklaagde zou gaarne voorwaarcfelljk veroordeeld zijn geworden, maar de rechter meende, dat dit niet ging. L. C. Aanmerkelijke verhooging van het vergun de gia. ai) •«utt ningsrecht te Leeuwarden. Naar de L. C. verneemt, werden de ver gunninghouders daar ter stede Dinsdag zeer ontsteld door het hun uitgereikte aanslagbil- •Hf sub NAAR MAAT

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1925 | | pagina 1