iren
Enorms Collecties
:er
I-
N
UE8
ER
tN
M
sijer
iter
I
MissBlanche
ITR
:e
P E T T E'JI
vanaf 0.45
ite.
10
en
teek
1511 C.—
- annex SNEEKER COURANT an WYMBIRTSERADEEL
!>ndc
z/4!
NIEÜWSTIJDIH8EN.
i-Hl ^2®
1L Sllicliil Ors»e isr liasBti Soit
WOEBSDAG APRIL 1995
Bled
TH
eek
QÏÏLOOF.
EK
Nieuwste
Modellen
vanaf t 90
V «robijn!
DINSDAG»VRIJDAGSAVOND»
Brandenburgh Co.,
41e JMARGAN8
1 BlWijde Bur^slr
,r
i^aa/.
Trouwens
Chaise.
confessf-
I
ins
rhe
sn-
ron
de
i&l
er-
QO-
lid
jen
DE
rij«
is,
15
welke het leven om ons heen plaatst.
------
laten om haar de ellende te sparen, doch zij gaat
verkleed in de kleeren van de haar sprekend ge
lijkende tweelingbroer Gilbert, naar de Ceven-
nen, waar Rousson haar eerst ook voor Gilbert
houdt, doch later zijn vrouw herkent. Zij wor
den, als zij met enkele andere leiders der pro
testanten bijeengekomen zijn waar een hun
ner voor gewapend optreden pleit, waartegen
Rousson zich verzet, die slechts één weg kent,
nl. die door Christus eerst gegaan, doch ten
slotte zegt: ga Uw gang dan en dus zijn fei
telijk verzet opgeeft gearresteerd en voor
de rechters gebracht. Daar erkent Rousson het
protestantisme te prediken, lafhartig, zegt hij
heeft hij eerst zijn broeders verlaten, maar de
stem van zijn geweten, de Godsstem in hem,
heeft hem naar de Cevennen teruggevoerd.
Rousson wordt veroordeeld gepijnigd en daarna
opgehangen te worden en ten slotte zien we
hem in de cel met zijn vrouw, en komt hem daar
opzoeken zijn jeugdvriend Pierre, R.-K. priester,
waarin de schrijfster de milde menschelijkheid
teekent, die deze priester, tegen de wil zijner
Kerk in, behouden heeft. Hij weet dat hij niet
tot Rousson behoeft te komen om hem terug te
duif, S. de Vries, Verl. Westersingel 32.
Kievitseieren.
Aan de markt alhier waren lieden 125
kievitseieren aangevoerd, prijs f 0.50 tot
f 0.75.
NIEUWE SNEEZER COÜEAII
Jlü. Dl)
l.no* tnvslMUaH
Liefdewerk.
Te Lemejerveld (O.) is men bezig de laatste
hand te leggen aan de vergrooting van het
Ned. Herv. kerkgebouw. Voor dit werk bestond
onder de leden der gemeente veel animo, zoodat
bv. het grondwerk door de boeren geheel vrij
willig werd Verricht. De kerk is nu bijna twee
maal zoo groot geworden als ae was en be^at
ruimte voor ongeveer 250 personen. Dezer dagen
werden de zitplaatsen voor een half jaar ver
huurd, wat ongeveer f 1500 opbracht. Vermoe
delijk zal de kerk weer in gebruik worden ge
nomen op Zondag 5 April in een godsdienst
oefening die geleid zai worden door ds. P.
Visser.
Op het oogenblik wordt de dienst gehouden
in de Geref. Kerk, die met groote bereidwillig
heid werd afgestaan.
men er om geworsteld heeft in nood en iets
heeft gegrepen van die waarheid, die ons wijst
naar een toekomst, welke eenmaal zal aanbre
ken als wij één zullen zijn in aanbidding naar
geest en waarheid, los van vormen, los van een
opgelegd dwangsysteem, maar met volle over
gave aan de Eeuwige Geest, die ons draagt.
De heer F. W. C. de Haas had de vergadering
geopend, een vertegenwoordiger van de Evan
gelische Maatschappij sloot met dank aan den
spreker en opwekking zich bij deze organisatie
aan te sluiten.
gemeentebestuur van Baarn mededeeling
gedaan, dat het raadsbestuur tot het toeken
nen van vergoeding wegens proceskosten
aan den agent W. Huisman te Baarn, niet
is goedgekeurd.
Niet gelukt.
Woensdagavond omstreeks zes uur ver
voegde een 33-jarige man zich aan een
politie-bureau te Amsterdam en dischte
daar een eigenaardig verhaal op. Hij bevond
zich om twee uur des middags in de vesti
bule van het Centraal-Station, toen een
vrouw, die een meisje van één jaar op den
arm had, naar hem toekwam en hem vroeg
of hij het kind even wilde vasthouden, om
dat zij zich wilde verwijderen en het wicht
niet kon medenemen. De man deed dit, maar
de vrouw verscheen niet. Zoo bleef hij daar
vier uren achtereen wachten. Ten slotte be
sloot hij de politie van het bureau War-
moesstraat van deze zonderlinge gebeurte
nis in kennis te stellen.
De inspecteur Posthuma, schrijft de Tel.
vertrouwde het zaakje niet. Vooral het feit,
dat een man vier uur achtereen met een
kind op het station had gewacht op een
t zekerheid en nu bet kruis kussen dat Rome hun
het protestantisme ïs het’beginselvoorhoudt. Spr. kan zich begrijpen dat er men-
she
bruari waren 4 invaliditeitsrenten ingetrok
ken wegens herstel enz.);
waren loopende 936 ouderdomsrenten tot
een totaal jaarbedrag van f 137150.(in
den loop van Februari waren 5 ouderdoms
renten ingetrokken wegens overlijden, enz.);
waren loopende 106 weduwenrenten tot
een totaal jaarbedrag van f 17938.70;
90 weezenrenten tot een totaal jaarbedrag
van f 16.489.72.
Uitkeering aan gezinsleden van in verple
ging opgenomen verzekerden vond niet
plaats gedurende Februari.
Geneeskundige behandeling en (of) ver
pleging had plaats in 398 gevallen, observa
tie in 32 gevallen.
Betreffende alle Raden van Arbeid te
zamen:
Op 1 Maart 1925 waren 8296 invalidi
teitsrenten loopende tot een totaal jaarbe
drag van f 1.381.850.60, in den loop van Fe
bruari waren 193 invaliditeitsrenten inge
trokken wegens herstel enz.;
waren loopende 41982 ouderdomsrenten
tot een totaal jaarbedrag van f6.259.292,
(in den loop van Februari waren 125 ouder
domsrenten ingetrokken wegens overlijden
enz.)
waren loopende 4303 weduwenrenten tot
een totaal jaarbedrag van f751.040.68;
Turnkring Sneek.
Het bestuur heeft besloten dezen zomer
eens krachtig de propaganda voor lichame
lijke opvoeding ten platte lande aan te
pakken.
Per fiets zullen de leden en zoo noodig
ook de adspiranten naar dorpen trekken,
waar nog geen club gevestigd is, om daar
met verlof der gemeentelijke autoriteiten
- een korte demonstratie van gymnastische
en athletische oefeningen en spelen te geven.
Op die aanschouwelijke wijze zal men
dus trachten de belangstelling in lichame
lijke oefening der dorpsbevolking op te
wekken.
Tevens worden de leden opgewekt op
Paasch-Maandag a.s. fietstochten te organic
seeren in het kader van de eischen voor
wielrijden, in de Vaardigheidspunten van het
K. N. Gi V. vastgesteld.
Het bestuur van den kring wil actie, wat
de turnsters en turners zeker heel graag
willen. Want turnen is actie, altijd en overal
en juist daardoor geest en lichaam sterkend.
Rust roest!
HEERENVEEN, 30 Maart. Heden werden
aan de ambachtsschool alhier einddiploma’s
uitgerêikt aan 14 leerlingen voor timmeren,
8 voor smeden, 5 voor schilderen, 6 voor
electricien.
Aan de gemeentelijke avondschool werden
eind-diploma’s uitgereikt aan 17 leerlingen
voor bouwkundig teekenen, 2 voor werk
tuigkundig teekenen, 1 voor handteekenen.
78 maal verhoogd.
JORWERD, 30 Maart. Bij den op heden
namiddag gehouden publieken verkoop van
een woning met grond beschreven op f 703,
is kooper geworden de heer J. v. d. Werf
alhier voor f 1009, nadat het perceel 78 maal
was verhöogd.
HOMMERTS. Bij '.md.rhandsche aanbe
steding is het bouwen eener burgerhuizinge
voor den heer Johs. Oppedijk te Dijken ge
gund aan Koopmans en Dijkstra alhier voor
de som van f 2997.
De moordenaars bekend.
Uit Sliedrecht vermeldt men, dat thans
voldoende vaststaat, dat de daders, die in
den nacht van 3 op 4 Augustus 1923 den
spoorwegwachter J. de Jong te Giessen-
Nieuwkerk hebben vermoord, bekend zijn.
Het is een drietal spoorwegarbeiders, die
dien tijd op den spoorweg aldaar hebben
gewerkt, voor een firma uit Nijmegen.
Het echtpaar K. aldaar, dat onlangs is
aangehouden, blijkt niet medeplichtig te
zijn. Wel is waar wisten zij van den moord
af, doch daar zij met den dood werden be
dreigd, als zij iets er van vertelden, durf
den zij er niets van te zeggen.
De ijzeren hamer waarmede het misdrijf
is gepleegd, behoort aan K. en is door een
van hen des avonds uit het schuurtje ge
haald.
Het gold hier een roofmoord. De buit is
echter niet groot geweest, pl.m. f 7.
Na den moord is het drietal in het huis
van K. bijeengekomen, en hebben zij vroo-
lijk een glaasje bier gedronken. Tot half
drie in den bewusten nacht zijn ze bij elkaar
gebleven.
K. en diens vrouw zullen op vrije voeten
worden gesteld.
Een gemeene truc.
Zaterdagavond kwam een juffrouw in een
winkel te Leeuwarden om een stukje worst
te koopen, meldt de L. C. Terwijl dit voor
haar werd afgewogen liet de koopster haar
beurs vallen en het geld rolde over den
vloer. De winkelierster hielp de juffrouw
mee zoeken en van deze gelegenheid maakte
de koopster gebruik een stuk kaas van de
toonbank in haar tasch te doen verdwijnen.
De politie heeft procesverbaal opgemaakt.
Dierenmishandeling.
Op een morgen in Februari ontmoetten
te Huizen drie voddenkooplui elkaar. De een
had een mooie zwart-witte poes gekocht
voor twee kwartjes. Zijn bewondering gold
echter niet de levende poes, maar enkel haar
velletje. „Voor een gulden kun je haar krij
gen,” zei hij tot een van zijn collega’s, die
ook veel zin in ’t mooie vel had.
De koop werd aangegaan en zoo kwam
poes in het bezit van den tweeden koopman.
Deze durfde haar echter niet doodslaan en
vroeg aan zijn collega, of hij ’t wilde doen.
Ja, dat wilde hij wel. De man deed het arme
dier in een zak en sloeg deze een paar maal
met geweld op den grond. De zak ging stuk,
zoodat de kop van de poes uit den zak te
voorschijn kwam. Het beest leefde nog en
blies tegen zijn beul. Deze zette hierop den
voet op den kop der kat en wreef met den
voet daarover heen. Nog was het taaie dier
niet dood: het maakte nog bewegingen met
de pooten! Om het beulswerk te voltooien,
werd vervolgens een der wielen van de
voddenkar op den kop der poes geplaatst.
Ook daarna leefde ze nog. Gelukkig kwam
ten slotte een veearts, die het gemartelde
dier door een inspuiting uit haar lijden ver
loste.
De dierenbeul kreeg proces-verbaal en
thans is hij door den kantonrechter veroor
deeld tot twee maanden gevangenisstraf.
Het O. M. had zes maanden geëischt.
25 scholen op 12000 inwoners.
Op 12000 inwoners in de gemeente Ambt-
Hardenberg zijn 25 scholen. Elke leerling
kost rijk en gemeente f 145 per jaar tegen
over een ontvangst van f 5 per kind aan
schoolgeld.
Het gebeurde te Baarn.
Door Gedep. Staten van Utrecht is aan het
Abonnementper jaar f 2.50 fr. p
post f 3.60.
Advertentiën9 ct. p. regel. Inge
zonden tnededeelingen hooger, bij
Abonnement belangrijke korting
Advertentiën worden tevens gratis ge
plaatst in de SNEEKER COURANT
is een eigen en persoonlijk leven, waarin de
waarheid is geschreven met het bloed van het
eigen hart. Laat ons de rijkdom van dit gees
telijk leven aanvaarden en erkennen dat even
min als er één soort bloemen is, alle menschen
hetzelfde geestelijke type kunnen yertoonen, en
als er ooit éénheid zal zijn, een eenheid waar
naar ook wij hunkeren, zal het eene moeten zijn
op den grondslag van de vrijheid der persoon
lijkheid. Elk mensch is als geestelijk wezen, een
ontzaglijk groot wonder, dat recht heeft op
eigen geestelijke ontplooiing, bindt men hem
aan een eenmaal vastgestelde waarheid, dan
doodt men de rijkdom van het leven. Voorts
gelooven wij in een nooit rustende, altijd door
scheppende Goddelijke Geest, de waarheid ligt,
volgens ons, daar niet kant en klaar, doch groeit
in voortdurende worsteling in de harten, altijd
door werkt Gods Geest, Die elke tijd voor zijn
eigen problemen stelt.
Ten slotte wenscht spr. even stil te staan bij
de vijfde vraag: Is er gevaar te duchten voor
ons van het Katholicisme? Wij moeten ons niet
bang maken voor kettervervolgingen enz., maar
gevaarlijk zou het zijn als we met onze handen
in de zakken zouden aanzien hoe Rome’s macht
zich uitbreidt. Gibbons moge zeggen dat een
vorst vrijheid van godsdienst toestaan mag om
grooter onheil te voorkomen, en bij contract die
vrijheid zelfs waarborgen mag, terwijl aan dat
contract dan te goeder trouw dient vastgehou
den, de R.-K. zouden wel dwaas zijn, niet te
streven naar de meerderheid om als zij die
hebben volgens hun beginsel tege'n andere ge
loofsovertuigingen op te treden, welke overtui-
Gevonden voorwerpen.
Aanwezig aan het bureau van politie, Nieuwe
Veemarkt, en aldaar te bevragen op alle werk
dagen tusschen 11J/2 en 12J£ uur, de navolgende
voorwerpen als gevonden gedeponeerd op
30 Maart 1925:
Paar bruine schoenen, huissleutel, Insigne
(Ned. Jong. Verbond), portemonnaie met in
houd.
Aanwezig en te bevragen bij de navol
gende ingezetenen, onderstaande voorwer
pen, als gevonden aangegeven op 30 Maart:
Kinderwant, J. Basstra, Swartsbuurt 18;
rijwielbelastingmerk, W. Poiesz, Singel 22;
deelen zal.” Dat is duidelijk en volkomen
Roomsch; er blijkt uit dat de katholiek elke an
dere opvatting dan de R.-K. Kerk houdt, moet
beschouwen als een zonde tegen God. Ook de
bekende Engelsche kardinaal Gibbons wijst in ’n
overigens mild boekje op ’t vreeselijke dat men
het lichaam van Christus zou willen verdeelen.
De R.-K. Kerk moet dus krachtens haar wezen
onverdraagzaam zijn en men kan dat haar niet
kwalijk nemen omdat zij zich als het heiligste
op aarde, het lichaam van Christus beschouwt.
De R.-K. Kerk zou zondigen tegen hare roeping,
schuldig staan tegenover God en Christus, wan
neer zij andersdenkenden niet vervolgde. In de
16e eeuw moge dan de methode waarop zij de
ketters vervolgde misschien een andere zijn dan
thans, haar principe is hetzelfde gebleven.
Als tweede vraag stelde spr.: W at is waarheid
naar Roomsch en naar Protestantsch begrip? De
Roomsche Catechismus leert dat men moet ge
looven alles wat door God geopenbaard is en
door de Kerk voorgehouden wordt te gelooven,
de Kerk leert wat God geopenbaard heeft. Vol
gens den Katholiek verkondigt dus zijn Kerk
--•& de door God geopenbaarde waarheid. Vandaar
brengen tot de Kerk, doch bidt voor en met hem daf zy zjcb onfeilbaar moet noemen, daar
tot den Vader van allen, ketters zoovvel als ge-zjj ujfgaaf van de ontelbaarheid van den bijbel,
Jnnvio-pn Rniissnn wnrnf wpowvripnl nm ctp- Ij.„t.tn
pijnigd te worden, doch zijn geest overwint de
lichamelijke pijn en als men hem terugbrengt in
de cel roept vader Pierre uit: Jou hebben ze ’1
lijf gemarteld, maar mij mijn ziel gebroken, wat
hebben Uw hoogste dienaren o God, Paus en
bisschoppen, een haat gezaaid, ik twijfel niet
aan mijn geloof, maar aan de zonen der Kerk.
Tezamen bidden zij daarna het Onze Vader.
Rousson wordt weggevoerd om opgehangen te
worden en als Angèle de val van het lichaam
hoort, geeft ook zij den geest, terwijl vader
Pierre bij haar de gebeden der stervenden pre
velt.
Spr. wenscht thans een vijftal vragen in het
kort te beantwoorden:
lo. Moet Rome andersdenkenden bestrijden en
vervolgen?
Men zal hier misschien hebben gedacht: „Dat
is toch wat heel goedkoop, ds., Banning, nier
met die verschrikkelijke vervolgingen uit vroeger
eeuwen te komen, dat doet men nu niet meer.
Moet Rome echter niet krachtens zijn beginsel
andersdenkenden bestrijden en vervolgen?
Stellen wij ons eens op het Roomsche stand-
geleide beloofd was naar Genè“ve, maar hoe z‘ij koppen waarover dè R.-Kt Kerk "hier"beschikt,
onder leiding van ’s konings soldaten op dwaal- 7--^ -
wegen gedeeltelijk naar de Pyreneën, in Spanje, L 2. „L
werden gevoerd in de hoop dat zij daar in han- ling van Christus en daarom staat scheuring
den éan de inquisitie zouden vallen, terwijl een f’
M) tfrlifl
m» »tno r
vrouw, die zich even verwijderd had, wekte
zijn achterdocht. Hij voelde den aangever
eens flink aan den tand en toen biechtte
deze op.
De vrouw was een géhuwde Rotterdam-
sche. Hij had met haar kennis gemaakt en
het tweetal was op stap geweest. Om zich
van het kind te ontdoen ze wilden het niet
te vondeling leggen verzonnen ze het
romantische verhaal, dat hierboven geschre
ven is.
Er werd in den omtrek naar de vrouw
gezocht en ook zij werd gevonden en naar
het bureau geleid. Tegen het tweetal is pro
ces-verbaal opgemaakt ter zake poging om
een kind beneden den leeftijd van zeven
jaar te verlaten met het oogmerk er zich van
te ontdoen.
Uitvoering Invaliditeitswet.
Betreffende den Raad van Arbeid te
Sneek
Op 1 Maart 1925 waren 206 invalidi
teitsrenten loopende tot een totaal jaarbe
drag van f32868.16 (in den loop van Fe-
<"rvM.au H.Huuauo». 2000
«Hu •n“* Ab.naé» Mtsvvevd tagao ongal«kk»t»
j door een dwingend systeem kan worden op-
C 'CJ - -
moeten wij, omdat het de adel van den mensch
vormt, om de waarheid worstelen; wij zeggen
tot den mensch, die midden in ’t leven met zijn
ontzaglijke tegenstellingen en problemen staat,
zet U open voor dat leven, laat ’t door Uw ziel
gaan, vecht er mee en verover U een eigen over
tuiging, laat de heilige geest in Uw ziel getui
gen. Kant spreekt hier van de autonomie van de ¥tlIVIJIVl ilvll. H,1JO
menschelijke geest; men kan tot ons komen met dje imponeerende eenheid gekocht is, is te hoog,
velerlei overtuigingen en zeggen: „Zóó is het - - - -
wij hebben daarop te antwoorden: „Ik wil voor
mij zei» uitmaken de wetten waarnaar ik zal lv C1 ïall llcl
teven die niet ontleend worden aan eemgerlei wiHen ook éénheid, het is ook
autoriteit buiten ons, maar aan onze menschelijke alk.. zTn .avuu c
geest zelve, waarin de geest Gods getuigt. „Be- Van Jezus het in hef Johannes-evangelie zegt,
e+tmm di/'h nitc? dit- oalkoR’ I T,,r J J 0 0
teven op uit het eigen innerlijk wezen zooals
ander deel op de galeien terecht komt. Rousson van den Christus, de Kerkss de bruid van gegeven wordei/door anderen, we moeten er zich "met2 een^verstHoende^rFikdom
heeft z n vrouw Angèle in Nederland achterge-1 Christus, die z’n liefde nooit met mededingsters I zelf om strijden, al worstelend met de raadselen, t Daar pas bloeit dit geestelijk teven op,
-OGE
i niet
loovigen. Rousson wordt weggevoerd om ge- maar daarnaast een onfeilbaren uitlegger noodig
- heeft, opdat voorkomen worde dat aan de bijbel-
i tekst uiteenloopende verklaringen worden ge-
geven, zooals wel bij de protestanten het geval
is. Gibbons zegt dan ook dat zooals rechters
uitleggen wat recht is en hun woord ook
gebied moet hebben. De waarheid zou dus iets geweten" staan "wij3 tegenover
zijn wat we elkaar kunnen geven, als men een jer waarheid, en in r""1
bepaald aantal door de Kerk gegeven artikelen binding met 1
Wie aijn oor te Inisteren legt, aal
steeds weer de vraag van den looker
hoeren
Geef M.1J maar
01)
wilde de
O1J CO1-US. J1SA .Jij aaium
»ar MO 4n«»» MO
HHi <il&- «so evai i
Ihdar btnee» HO d I
6424 weezenrenten tot een jaarbedrag van
f 1.166.131.72.
Uitkeering aan gezinsleden van in ver- i
pleging opgenomen verzekerden geschiedde
op 1 Maart in 21 gevallen naar een totaal
jaarbedrag van f 2575.68 (gedurende Fe
bruari waren 4 uitkeeringen ingetrokken
omdat de verpleging was afgeloopen).
Geneeskundige behandeling en (of) ver
pleging had plaats in 12748 gevallen; het
aantal observatiegevallen niet of nog niet
door behandeling gevolgd, beliep 1 Maart
1119.
Ten derde wil spr. ter sprake brengen de taak
der priesters. Volgens Gibbons is de priester
gezant van God, en deelt hij in de sacramenten
de genademiddelen Gods uit, hij kan dus die
genade niet alleen aanduiden, maar ook mee-
deelen. Iemand die iets begrepen heeft van het
protestantisme, zal dit nooit kunnen aanvaarden,
in het bijzonder ook niet het sacrament van het
Altaar, de ouwel die in letterlijken en werke-
lijken zin Christus zou zijn, kernpunt van de
Roomsche teer, dat het werkelijk lichaam en
bloed van Christus door het sacrament van het
altaar door de macht van den priester zou wor
den uitgereikt. Vierkant hiertegenover alweer
staat het protestantsche beginsel dat het pries
terschap van alle geloovigen uitspreekt. Het
erkent geen bijzondere groep priesters die in
het bezit zouden zijn van de genadegaven en
God zouden vertegenwoordigen. En het protes
tantisme beroept zich hierbij op de gelijkenis
van den Verloren Zoon, die alles verbrast had
berouwvol terugkeert en door den Vader met
i
sprake van een middelaar, die wij noodig zou
den hebben om ons tot God te brengen, om de
genade deelachtig te worden, als de mensch
uit de grond van zijn hart berouw heeft en zegt:
Ik zal opstaan en tot den Vader gaan, dan staat
het Goddelijk hart open voor een ieder zonder
middelaar. Elk mensch achten wij geroepen zijn
'het"'viekkelooze gingen zij als een misdadige scheuring hebben
het onnoembare, dat wij aanduiden menschen die, moe door de geweldige onrust
waarheid zijn. Vierkant hiertegenover staat de wi)len weten van een hiërarchie in de kerk, het
nrnfpefnnfccJio nrr rlo!- r!o iiroorhoiri nïn! y-jp - l i1
van een geestêïijk^ïïe'mo'crahë,'’ Jvoor God zijn schen zijn, die dit doen, een oordeel past ons
het. j weten hoe het die wil gebruiken. Maar aan ons
redding zien en ^een vrede voor den mensch,
dè protestanten; het is een"machtigê' eenheid die een vrede die alleen gewonnen wordt wanneer
i x t jmPH Pr nm crpwnrkf mI d hppft in nnnrl er» infe
maatschappelijk
Voor een zeer groot publiek hield de Evange
lische Maatschappij Vrijdagavond een openbare
vergadering in de Harmpnie, Sperkhem, waar
als spreker optrad ds. W. Banning, alhier, met
het onderwerp „Geloof”. Aan de hand van het
tooneelstuk van dien naam van Mevr. Simons
Mees zou spr. naar aanleiding van de hier ge
houden conferenties voor niet-katholieken, be
ginsel tegenover beginsel, geloofsovertuiging
tegenover geloofsovertuiging stelten, in de ver
wachting dat de aanwezigen in staat zijn zelf
standig een oordeel te kunnen vormen.
Het werk van Mevrouw SimonsMees be
handelt een stuk strijd tusschen de Hugenoten
en de Katholieken in Frankrijk welke, na de
beperkte godsdienstvrijheid welke in 1598 Hen
drik IV bij het Edict van Nantes afkondigde,
ontstond toen Lodewijk XIV dit Edict introk
onder invloed van zijn raadslieden als bv.
den Jezuiet Père La CL..L..
ook Lodewijks politieke ideaal strookte met
die raadgevingen, hij 2.
oneele eenheid van zijn volk, wat dan ook zijn
plicht als Katholiek vorst was. Ook *s konings
bijzit Madame de Maintenon dreef den koning
in die richting, evenals de hofprediker Bossuet.
Het Edict van Nantes werd dan ook in 1685 in
getrokken en de wreede vervolging van de Hu
genoten, waarvan het stuk vertelt, vangt aan.
Duizenden Hugenoten zochten vooral in ons
land een toevlucht voor het gewelddadige op
treden, als de dragonnades, de inkwartiering van
’s konings dragonders bij de protestantsche
edellieden; het ontrooven der kinderen boven
het zevende jaar aan de ouders om ze katho
liek op te voeden. De eerste bedrijven van het
stuk voeren ons te midden van die ellende, als
- de protestantsche predikanten het bevel krijgen
binnen 14 dagen het land, op straffe van den
dood, te verlaten, en te midden van de ontzet
tende verwording aan het Fransche hof, waar
de koning een willoos werktuig is in handen
van de hofkliek. Het derde bedrijf brengt ons
.naar de Cevennen, bolwerk van het Fransche
protestantisme, waar tal van protestanten zich
terugtrokken tijdens de vervolging. Hier zien wij
den naar Nederland uitgeweken predikant Rous
son, door de stem van zijn geweten naar Frank
rijk terug geroepen, om er de vervolgden
te leiden. Een boer, die het predikambt ook
waarneemt, vertelt er hoe hem door de Katho-
heken voor zich zelf en 300 volgelingen een vrij- punt. Een man aïs Gerard Brom','een der "knapste
zegt in z’n boek „Katholiek”: Voor een Katho
liek is de Katholieke Kerk eenvoudig de vervul-
„r van
de kerk gelijk met verdeeling van het lichaam
en berouwvol terugkeert en door den vader met
open armen wordt ontvangen. Daar is geen
den hebben om ons tot God te brengen, om de
genade deelachtig te worden, als de mensch
uit de grond van zijn hart berouw heeft en zegt:
het Goddelijk hart open voor een ieder zonder
gezag heeft, men ook een gezag op geestelijk ëjge^'prïester' të"zijn.’ Met de spraak van ons
gebied moet hebben. De waarheid zou dus iets geweten staan wij tegenover het vlclrkcloczc
zijn wat we elkaar kunnen geven, als men een ijcht der waarheid en in rechtstreeksche ver- te beschouwen. Er is gevaar! Er zijn massa’s
bepaald aantal door de Kerk gegeven artikelen binding met U. -- - J -
uit het hoofd teert, zou men in het bezit van de niet bef WOord „God”. Vandaar dat wij ook niet dezer tijden, geen raad meer weten in de on-
y m o x» rva« m 17! r, wl. 4 L.xi a a« a a aa! l-a x\< x4 AM raai laza4- lz»*i<<n IrtlonAti x4 n 4- Da»„a 'Laaaaa
protestantsche opvatting, dat de waarheid niet beginsel
Xï q ta xl x i ff «a zarzi ta z4 x* a rra raa l^aaaa a a »xa a*z4 za aa xa <*a w
IV11I rw UC111V<.1 U 11V, jy Wl \JVU «zljla u z r - 1- -
gelegd. Volgens het protestantisme kunnen en a||e menschen gelijk” zoo zegt de volksmond h*er niet; Rome heeft z'n goede kans, het moet
mnofon Xlrii nmrlof lauf xJq orlol am«a 4ota «aaotaczala a O J a«rza4-ra»a tazax. LaxaX. xllza w..:i xvzal^^aailuaaaa «a»M
'Ten vierde geeft spr. toe dat de eenheid van j ‘^^te getuigenjat wij langs dezen weg geen
de Roomsche Kerk wel eens indruk maakt op
wel imponeert, vooral in dezen tijd nu wij in
het maatschappelijk en geestelijk teven zoo
ontzaglijk uit elkaar geslagen en versplinterd
zijn. Maar men verkijkt zich. De prijs waarvoor
zlizx it_A x—
a a a
zij is gekocht met het afstand doen van de
vrije gewetensovertuiging en dat is juist het
groote beginsel van het protestantisme. Wii
willen ook éénheid, het is ook ons ideaal dat
autonteit buiten ons, maar aan onze menschelijke allen één zulten zijn, zooals dat prachtige woord
geest zelve, waarin de geest Gods getuigt. „Be- Van Jezus het in het Johannes-evangelie zegt,
stimm dich aus dir selbst zegt Kant, bouw Uw Maar zien we rond ons in de natuur, zien we
he* ,elS®n innerlijk wezen zooals de duizenderlei soorten bloemen, dan voeten we
dat tot God t°ept. De waarheid kan ons niet dat het zoo ook is in het geestelijk teven, dat
gegeven worden door anderen, we moeten er zjch met een overstelpende rijkdom ontvouwt.
waar het i