iren Enorms Collecties :er I- N UE8 ER tN M sijer iter I MissBlanche ITR :e P E T T E'JI vanaf 0.45 ite. 10 en teek 1511 C.— - annex SNEEKER COURANT an WYMBIRTSERADEEL !>ndc z/4! NIEÜWSTIJDIH8EN. i-Hl ^2® 1L Sllicliil Ors»e isr liasBti Soit WOEBSDAG APRIL 1995 Bled TH eek QÏÏLOOF. EK Nieuwste Modellen vanaf t 90 V «robijn! DINSDAG»VRIJDAGSAVOND» Brandenburgh Co., 41e JMARGAN8 1 BlWijde Bur^slr ,r i^aa/. Trouwens Chaise. confessf- I ins rhe sn- ron de i&l er- QO- lid jen DE rij« is, 15 welke het leven om ons heen plaatst. ------ laten om haar de ellende te sparen, doch zij gaat verkleed in de kleeren van de haar sprekend ge lijkende tweelingbroer Gilbert, naar de Ceven- nen, waar Rousson haar eerst ook voor Gilbert houdt, doch later zijn vrouw herkent. Zij wor den, als zij met enkele andere leiders der pro testanten bijeengekomen zijn waar een hun ner voor gewapend optreden pleit, waartegen Rousson zich verzet, die slechts één weg kent, nl. die door Christus eerst gegaan, doch ten slotte zegt: ga Uw gang dan en dus zijn fei telijk verzet opgeeft gearresteerd en voor de rechters gebracht. Daar erkent Rousson het protestantisme te prediken, lafhartig, zegt hij heeft hij eerst zijn broeders verlaten, maar de stem van zijn geweten, de Godsstem in hem, heeft hem naar de Cevennen teruggevoerd. Rousson wordt veroordeeld gepijnigd en daarna opgehangen te worden en ten slotte zien we hem in de cel met zijn vrouw, en komt hem daar opzoeken zijn jeugdvriend Pierre, R.-K. priester, waarin de schrijfster de milde menschelijkheid teekent, die deze priester, tegen de wil zijner Kerk in, behouden heeft. Hij weet dat hij niet tot Rousson behoeft te komen om hem terug te duif, S. de Vries, Verl. Westersingel 32. Kievitseieren. Aan de markt alhier waren lieden 125 kievitseieren aangevoerd, prijs f 0.50 tot f 0.75. NIEUWE SNEEZER COÜEAII Jlü. Dl) l.no* tnvslMUaH Liefdewerk. Te Lemejerveld (O.) is men bezig de laatste hand te leggen aan de vergrooting van het Ned. Herv. kerkgebouw. Voor dit werk bestond onder de leden der gemeente veel animo, zoodat bv. het grondwerk door de boeren geheel vrij willig werd Verricht. De kerk is nu bijna twee maal zoo groot geworden als ae was en be^at ruimte voor ongeveer 250 personen. Dezer dagen werden de zitplaatsen voor een half jaar ver huurd, wat ongeveer f 1500 opbracht. Vermoe delijk zal de kerk weer in gebruik worden ge nomen op Zondag 5 April in een godsdienst oefening die geleid zai worden door ds. P. Visser. Op het oogenblik wordt de dienst gehouden in de Geref. Kerk, die met groote bereidwillig heid werd afgestaan. men er om geworsteld heeft in nood en iets heeft gegrepen van die waarheid, die ons wijst naar een toekomst, welke eenmaal zal aanbre ken als wij één zullen zijn in aanbidding naar geest en waarheid, los van vormen, los van een opgelegd dwangsysteem, maar met volle over gave aan de Eeuwige Geest, die ons draagt. De heer F. W. C. de Haas had de vergadering geopend, een vertegenwoordiger van de Evan gelische Maatschappij sloot met dank aan den spreker en opwekking zich bij deze organisatie aan te sluiten. gemeentebestuur van Baarn mededeeling gedaan, dat het raadsbestuur tot het toeken nen van vergoeding wegens proceskosten aan den agent W. Huisman te Baarn, niet is goedgekeurd. Niet gelukt. Woensdagavond omstreeks zes uur ver voegde een 33-jarige man zich aan een politie-bureau te Amsterdam en dischte daar een eigenaardig verhaal op. Hij bevond zich om twee uur des middags in de vesti bule van het Centraal-Station, toen een vrouw, die een meisje van één jaar op den arm had, naar hem toekwam en hem vroeg of hij het kind even wilde vasthouden, om dat zij zich wilde verwijderen en het wicht niet kon medenemen. De man deed dit, maar de vrouw verscheen niet. Zoo bleef hij daar vier uren achtereen wachten. Ten slotte be sloot hij de politie van het bureau War- moesstraat van deze zonderlinge gebeurte nis in kennis te stellen. De inspecteur Posthuma, schrijft de Tel. vertrouwde het zaakje niet. Vooral het feit, dat een man vier uur achtereen met een kind op het station had gewacht op een t zekerheid en nu bet kruis kussen dat Rome hun het protestantisme ïs het’beginselvoorhoudt. Spr. kan zich begrijpen dat er men- she bruari waren 4 invaliditeitsrenten ingetrok ken wegens herstel enz.); waren loopende 936 ouderdomsrenten tot een totaal jaarbedrag van f 137150.(in den loop van Februari waren 5 ouderdoms renten ingetrokken wegens overlijden, enz.); waren loopende 106 weduwenrenten tot een totaal jaarbedrag van f 17938.70; 90 weezenrenten tot een totaal jaarbedrag van f 16.489.72. Uitkeering aan gezinsleden van in verple ging opgenomen verzekerden vond niet plaats gedurende Februari. Geneeskundige behandeling en (of) ver pleging had plaats in 398 gevallen, observa tie in 32 gevallen. Betreffende alle Raden van Arbeid te zamen: Op 1 Maart 1925 waren 8296 invalidi teitsrenten loopende tot een totaal jaarbe drag van f 1.381.850.60, in den loop van Fe bruari waren 193 invaliditeitsrenten inge trokken wegens herstel enz.; waren loopende 41982 ouderdomsrenten tot een totaal jaarbedrag van f6.259.292, (in den loop van Februari waren 125 ouder domsrenten ingetrokken wegens overlijden enz.) waren loopende 4303 weduwenrenten tot een totaal jaarbedrag van f751.040.68; Turnkring Sneek. Het bestuur heeft besloten dezen zomer eens krachtig de propaganda voor lichame lijke opvoeding ten platte lande aan te pakken. Per fiets zullen de leden en zoo noodig ook de adspiranten naar dorpen trekken, waar nog geen club gevestigd is, om daar met verlof der gemeentelijke autoriteiten - een korte demonstratie van gymnastische en athletische oefeningen en spelen te geven. Op die aanschouwelijke wijze zal men dus trachten de belangstelling in lichame lijke oefening der dorpsbevolking op te wekken. Tevens worden de leden opgewekt op Paasch-Maandag a.s. fietstochten te organic seeren in het kader van de eischen voor wielrijden, in de Vaardigheidspunten van het K. N. Gi V. vastgesteld. Het bestuur van den kring wil actie, wat de turnsters en turners zeker heel graag willen. Want turnen is actie, altijd en overal en juist daardoor geest en lichaam sterkend. Rust roest! HEERENVEEN, 30 Maart. Heden werden aan de ambachtsschool alhier einddiploma’s uitgerêikt aan 14 leerlingen voor timmeren, 8 voor smeden, 5 voor schilderen, 6 voor electricien. Aan de gemeentelijke avondschool werden eind-diploma’s uitgereikt aan 17 leerlingen voor bouwkundig teekenen, 2 voor werk tuigkundig teekenen, 1 voor handteekenen. 78 maal verhoogd. JORWERD, 30 Maart. Bij den op heden namiddag gehouden publieken verkoop van een woning met grond beschreven op f 703, is kooper geworden de heer J. v. d. Werf alhier voor f 1009, nadat het perceel 78 maal was verhöogd. HOMMERTS. Bij '.md.rhandsche aanbe steding is het bouwen eener burgerhuizinge voor den heer Johs. Oppedijk te Dijken ge gund aan Koopmans en Dijkstra alhier voor de som van f 2997. De moordenaars bekend. Uit Sliedrecht vermeldt men, dat thans voldoende vaststaat, dat de daders, die in den nacht van 3 op 4 Augustus 1923 den spoorwegwachter J. de Jong te Giessen- Nieuwkerk hebben vermoord, bekend zijn. Het is een drietal spoorwegarbeiders, die dien tijd op den spoorweg aldaar hebben gewerkt, voor een firma uit Nijmegen. Het echtpaar K. aldaar, dat onlangs is aangehouden, blijkt niet medeplichtig te zijn. Wel is waar wisten zij van den moord af, doch daar zij met den dood werden be dreigd, als zij iets er van vertelden, durf den zij er niets van te zeggen. De ijzeren hamer waarmede het misdrijf is gepleegd, behoort aan K. en is door een van hen des avonds uit het schuurtje ge haald. Het gold hier een roofmoord. De buit is echter niet groot geweest, pl.m. f 7. Na den moord is het drietal in het huis van K. bijeengekomen, en hebben zij vroo- lijk een glaasje bier gedronken. Tot half drie in den bewusten nacht zijn ze bij elkaar gebleven. K. en diens vrouw zullen op vrije voeten worden gesteld. Een gemeene truc. Zaterdagavond kwam een juffrouw in een winkel te Leeuwarden om een stukje worst te koopen, meldt de L. C. Terwijl dit voor haar werd afgewogen liet de koopster haar beurs vallen en het geld rolde over den vloer. De winkelierster hielp de juffrouw mee zoeken en van deze gelegenheid maakte de koopster gebruik een stuk kaas van de toonbank in haar tasch te doen verdwijnen. De politie heeft procesverbaal opgemaakt. Dierenmishandeling. Op een morgen in Februari ontmoetten te Huizen drie voddenkooplui elkaar. De een had een mooie zwart-witte poes gekocht voor twee kwartjes. Zijn bewondering gold echter niet de levende poes, maar enkel haar velletje. „Voor een gulden kun je haar krij gen,” zei hij tot een van zijn collega’s, die ook veel zin in ’t mooie vel had. De koop werd aangegaan en zoo kwam poes in het bezit van den tweeden koopman. Deze durfde haar echter niet doodslaan en vroeg aan zijn collega, of hij ’t wilde doen. Ja, dat wilde hij wel. De man deed het arme dier in een zak en sloeg deze een paar maal met geweld op den grond. De zak ging stuk, zoodat de kop van de poes uit den zak te voorschijn kwam. Het beest leefde nog en blies tegen zijn beul. Deze zette hierop den voet op den kop der kat en wreef met den voet daarover heen. Nog was het taaie dier niet dood: het maakte nog bewegingen met de pooten! Om het beulswerk te voltooien, werd vervolgens een der wielen van de voddenkar op den kop der poes geplaatst. Ook daarna leefde ze nog. Gelukkig kwam ten slotte een veearts, die het gemartelde dier door een inspuiting uit haar lijden ver loste. De dierenbeul kreeg proces-verbaal en thans is hij door den kantonrechter veroor deeld tot twee maanden gevangenisstraf. Het O. M. had zes maanden geëischt. 25 scholen op 12000 inwoners. Op 12000 inwoners in de gemeente Ambt- Hardenberg zijn 25 scholen. Elke leerling kost rijk en gemeente f 145 per jaar tegen over een ontvangst van f 5 per kind aan schoolgeld. Het gebeurde te Baarn. Door Gedep. Staten van Utrecht is aan het Abonnementper jaar f 2.50 fr. p post f 3.60. Advertentiën9 ct. p. regel. Inge zonden tnededeelingen hooger, bij Abonnement belangrijke korting Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in de SNEEKER COURANT is een eigen en persoonlijk leven, waarin de waarheid is geschreven met het bloed van het eigen hart. Laat ons de rijkdom van dit gees telijk leven aanvaarden en erkennen dat even min als er één soort bloemen is, alle menschen hetzelfde geestelijke type kunnen yertoonen, en als er ooit éénheid zal zijn, een eenheid waar naar ook wij hunkeren, zal het eene moeten zijn op den grondslag van de vrijheid der persoon lijkheid. Elk mensch is als geestelijk wezen, een ontzaglijk groot wonder, dat recht heeft op eigen geestelijke ontplooiing, bindt men hem aan een eenmaal vastgestelde waarheid, dan doodt men de rijkdom van het leven. Voorts gelooven wij in een nooit rustende, altijd door scheppende Goddelijke Geest, de waarheid ligt, volgens ons, daar niet kant en klaar, doch groeit in voortdurende worsteling in de harten, altijd door werkt Gods Geest, Die elke tijd voor zijn eigen problemen stelt. Ten slotte wenscht spr. even stil te staan bij de vijfde vraag: Is er gevaar te duchten voor ons van het Katholicisme? Wij moeten ons niet bang maken voor kettervervolgingen enz., maar gevaarlijk zou het zijn als we met onze handen in de zakken zouden aanzien hoe Rome’s macht zich uitbreidt. Gibbons moge zeggen dat een vorst vrijheid van godsdienst toestaan mag om grooter onheil te voorkomen, en bij contract die vrijheid zelfs waarborgen mag, terwijl aan dat contract dan te goeder trouw dient vastgehou den, de R.-K. zouden wel dwaas zijn, niet te streven naar de meerderheid om als zij die hebben volgens hun beginsel tege'n andere ge loofsovertuigingen op te treden, welke overtui- Gevonden voorwerpen. Aanwezig aan het bureau van politie, Nieuwe Veemarkt, en aldaar te bevragen op alle werk dagen tusschen 11J/2 en 12J£ uur, de navolgende voorwerpen als gevonden gedeponeerd op 30 Maart 1925: Paar bruine schoenen, huissleutel, Insigne (Ned. Jong. Verbond), portemonnaie met in houd. Aanwezig en te bevragen bij de navol gende ingezetenen, onderstaande voorwer pen, als gevonden aangegeven op 30 Maart: Kinderwant, J. Basstra, Swartsbuurt 18; rijwielbelastingmerk, W. Poiesz, Singel 22; deelen zal.” Dat is duidelijk en volkomen Roomsch; er blijkt uit dat de katholiek elke an dere opvatting dan de R.-K. Kerk houdt, moet beschouwen als een zonde tegen God. Ook de bekende Engelsche kardinaal Gibbons wijst in ’n overigens mild boekje op ’t vreeselijke dat men het lichaam van Christus zou willen verdeelen. De R.-K. Kerk moet dus krachtens haar wezen onverdraagzaam zijn en men kan dat haar niet kwalijk nemen omdat zij zich als het heiligste op aarde, het lichaam van Christus beschouwt. De R.-K. Kerk zou zondigen tegen hare roeping, schuldig staan tegenover God en Christus, wan neer zij andersdenkenden niet vervolgde. In de 16e eeuw moge dan de methode waarop zij de ketters vervolgde misschien een andere zijn dan thans, haar principe is hetzelfde gebleven. Als tweede vraag stelde spr.: W at is waarheid naar Roomsch en naar Protestantsch begrip? De Roomsche Catechismus leert dat men moet ge looven alles wat door God geopenbaard is en door de Kerk voorgehouden wordt te gelooven, de Kerk leert wat God geopenbaard heeft. Vol gens den Katholiek verkondigt dus zijn Kerk --•& de door God geopenbaarde waarheid. Vandaar brengen tot de Kerk, doch bidt voor en met hem daf zy zjcb onfeilbaar moet noemen, daar tot den Vader van allen, ketters zoovvel als ge-zjj ujfgaaf van de ontelbaarheid van den bijbel, Jnnvio-pn Rniissnn wnrnf wpowvripnl nm ctp- Ij.„t.tn pijnigd te worden, doch zijn geest overwint de lichamelijke pijn en als men hem terugbrengt in de cel roept vader Pierre uit: Jou hebben ze ’1 lijf gemarteld, maar mij mijn ziel gebroken, wat hebben Uw hoogste dienaren o God, Paus en bisschoppen, een haat gezaaid, ik twijfel niet aan mijn geloof, maar aan de zonen der Kerk. Tezamen bidden zij daarna het Onze Vader. Rousson wordt weggevoerd om opgehangen te worden en als Angèle de val van het lichaam hoort, geeft ook zij den geest, terwijl vader Pierre bij haar de gebeden der stervenden pre velt. Spr. wenscht thans een vijftal vragen in het kort te beantwoorden: lo. Moet Rome andersdenkenden bestrijden en vervolgen? Men zal hier misschien hebben gedacht: „Dat is toch wat heel goedkoop, ds., Banning, nier met die verschrikkelijke vervolgingen uit vroeger eeuwen te komen, dat doet men nu niet meer. Moet Rome echter niet krachtens zijn beginsel andersdenkenden bestrijden en vervolgen? Stellen wij ons eens op het Roomsche stand- geleide beloofd was naar Genè“ve, maar hoe z‘ij koppen waarover dè R.-Kt Kerk "hier"beschikt, onder leiding van ’s konings soldaten op dwaal- 7--^ - wegen gedeeltelijk naar de Pyreneën, in Spanje, L 2. „L werden gevoerd in de hoop dat zij daar in han- ling van Christus en daarom staat scheuring den éan de inquisitie zouden vallen, terwijl een f’ M) tfrlifl m» »tno r vrouw, die zich even verwijderd had, wekte zijn achterdocht. Hij voelde den aangever eens flink aan den tand en toen biechtte deze op. De vrouw was een géhuwde Rotterdam- sche. Hij had met haar kennis gemaakt en het tweetal was op stap geweest. Om zich van het kind te ontdoen ze wilden het niet te vondeling leggen verzonnen ze het romantische verhaal, dat hierboven geschre ven is. Er werd in den omtrek naar de vrouw gezocht en ook zij werd gevonden en naar het bureau geleid. Tegen het tweetal is pro ces-verbaal opgemaakt ter zake poging om een kind beneden den leeftijd van zeven jaar te verlaten met het oogmerk er zich van te ontdoen. Uitvoering Invaliditeitswet. Betreffende den Raad van Arbeid te Sneek Op 1 Maart 1925 waren 206 invalidi teitsrenten loopende tot een totaal jaarbe drag van f32868.16 (in den loop van Fe- <"rvM.au H.Huuauo». 2000 «Hu •n“* Ab.naé» Mtsvvevd tagao ongal«kk»t» j door een dwingend systeem kan worden op- C 'CJ - - moeten wij, omdat het de adel van den mensch vormt, om de waarheid worstelen; wij zeggen tot den mensch, die midden in ’t leven met zijn ontzaglijke tegenstellingen en problemen staat, zet U open voor dat leven, laat ’t door Uw ziel gaan, vecht er mee en verover U een eigen over tuiging, laat de heilige geest in Uw ziel getui gen. Kant spreekt hier van de autonomie van de ¥tlIVIJIVl ilvll. H,1JO menschelijke geest; men kan tot ons komen met dje imponeerende eenheid gekocht is, is te hoog, velerlei overtuigingen en zeggen: „Zóó is het - - - - wij hebben daarop te antwoorden: „Ik wil voor mij zei» uitmaken de wetten waarnaar ik zal lv C1 ïall llcl teven die niet ontleend worden aan eemgerlei wiHen ook éénheid, het is ook autoriteit buiten ons, maar aan onze menschelijke alk.. zTn .avuu c geest zelve, waarin de geest Gods getuigt. „Be- Van Jezus het in hef Johannes-evangelie zegt, e+tmm di/'h nitc? dit- oalkoR’ I T,,r J J 0 0 teven op uit het eigen innerlijk wezen zooals ander deel op de galeien terecht komt. Rousson van den Christus, de Kerkss de bruid van gegeven wordei/door anderen, we moeten er zich "met2 een^verstHoende^rFikdom heeft z n vrouw Angèle in Nederland achterge-1 Christus, die z’n liefde nooit met mededingsters I zelf om strijden, al worstelend met de raadselen, t Daar pas bloeit dit geestelijk teven op, -OGE i niet loovigen. Rousson wordt weggevoerd om ge- maar daarnaast een onfeilbaren uitlegger noodig - heeft, opdat voorkomen worde dat aan de bijbel- i tekst uiteenloopende verklaringen worden ge- geven, zooals wel bij de protestanten het geval is. Gibbons zegt dan ook dat zooals rechters uitleggen wat recht is en hun woord ook gebied moet hebben. De waarheid zou dus iets geweten" staan "wij3 tegenover zijn wat we elkaar kunnen geven, als men een jer waarheid, en in r""1 bepaald aantal door de Kerk gegeven artikelen binding met 1 Wie aijn oor te Inisteren legt, aal steeds weer de vraag van den looker hoeren Geef M.1J maar 01) wilde de O1J CO1-US. J1SA .Jij aaium »ar MO 4n«»» MO HHi <il&- «so evai i Ihdar btnee» HO d I 6424 weezenrenten tot een jaarbedrag van f 1.166.131.72. Uitkeering aan gezinsleden van in ver- i pleging opgenomen verzekerden geschiedde op 1 Maart in 21 gevallen naar een totaal jaarbedrag van f 2575.68 (gedurende Fe bruari waren 4 uitkeeringen ingetrokken omdat de verpleging was afgeloopen). Geneeskundige behandeling en (of) ver pleging had plaats in 12748 gevallen; het aantal observatiegevallen niet of nog niet door behandeling gevolgd, beliep 1 Maart 1119. Ten derde wil spr. ter sprake brengen de taak der priesters. Volgens Gibbons is de priester gezant van God, en deelt hij in de sacramenten de genademiddelen Gods uit, hij kan dus die genade niet alleen aanduiden, maar ook mee- deelen. Iemand die iets begrepen heeft van het protestantisme, zal dit nooit kunnen aanvaarden, in het bijzonder ook niet het sacrament van het Altaar, de ouwel die in letterlijken en werke- lijken zin Christus zou zijn, kernpunt van de Roomsche teer, dat het werkelijk lichaam en bloed van Christus door het sacrament van het altaar door de macht van den priester zou wor den uitgereikt. Vierkant hiertegenover alweer staat het protestantsche beginsel dat het pries terschap van alle geloovigen uitspreekt. Het erkent geen bijzondere groep priesters die in het bezit zouden zijn van de genadegaven en God zouden vertegenwoordigen. En het protes tantisme beroept zich hierbij op de gelijkenis van den Verloren Zoon, die alles verbrast had berouwvol terugkeert en door den Vader met i sprake van een middelaar, die wij noodig zou den hebben om ons tot God te brengen, om de genade deelachtig te worden, als de mensch uit de grond van zijn hart berouw heeft en zegt: Ik zal opstaan en tot den Vader gaan, dan staat het Goddelijk hart open voor een ieder zonder middelaar. Elk mensch achten wij geroepen zijn 'het"'viekkelooze gingen zij als een misdadige scheuring hebben het onnoembare, dat wij aanduiden menschen die, moe door de geweldige onrust waarheid zijn. Vierkant hiertegenover staat de wi)len weten van een hiërarchie in de kerk, het nrnfpefnnfccJio nrr rlo!- r!o iiroorhoiri nïn! y-jp - l i1 van een geestêïijk^ïïe'mo'crahë,'’ Jvoor God zijn schen zijn, die dit doen, een oordeel past ons het. j weten hoe het die wil gebruiken. Maar aan ons redding zien en ^een vrede voor den mensch, dè protestanten; het is een"machtigê' eenheid die een vrede die alleen gewonnen wordt wanneer i x t jmPH Pr nm crpwnrkf mI d hppft in nnnrl er» infe maatschappelijk Voor een zeer groot publiek hield de Evange lische Maatschappij Vrijdagavond een openbare vergadering in de Harmpnie, Sperkhem, waar als spreker optrad ds. W. Banning, alhier, met het onderwerp „Geloof”. Aan de hand van het tooneelstuk van dien naam van Mevr. Simons Mees zou spr. naar aanleiding van de hier ge houden conferenties voor niet-katholieken, be ginsel tegenover beginsel, geloofsovertuiging tegenover geloofsovertuiging stelten, in de ver wachting dat de aanwezigen in staat zijn zelf standig een oordeel te kunnen vormen. Het werk van Mevrouw SimonsMees be handelt een stuk strijd tusschen de Hugenoten en de Katholieken in Frankrijk welke, na de beperkte godsdienstvrijheid welke in 1598 Hen drik IV bij het Edict van Nantes afkondigde, ontstond toen Lodewijk XIV dit Edict introk onder invloed van zijn raadslieden als bv. den Jezuiet Père La CL..L.. ook Lodewijks politieke ideaal strookte met die raadgevingen, hij 2. oneele eenheid van zijn volk, wat dan ook zijn plicht als Katholiek vorst was. Ook *s konings bijzit Madame de Maintenon dreef den koning in die richting, evenals de hofprediker Bossuet. Het Edict van Nantes werd dan ook in 1685 in getrokken en de wreede vervolging van de Hu genoten, waarvan het stuk vertelt, vangt aan. Duizenden Hugenoten zochten vooral in ons land een toevlucht voor het gewelddadige op treden, als de dragonnades, de inkwartiering van ’s konings dragonders bij de protestantsche edellieden; het ontrooven der kinderen boven het zevende jaar aan de ouders om ze katho liek op te voeden. De eerste bedrijven van het stuk voeren ons te midden van die ellende, als - de protestantsche predikanten het bevel krijgen binnen 14 dagen het land, op straffe van den dood, te verlaten, en te midden van de ontzet tende verwording aan het Fransche hof, waar de koning een willoos werktuig is in handen van de hofkliek. Het derde bedrijf brengt ons .naar de Cevennen, bolwerk van het Fransche protestantisme, waar tal van protestanten zich terugtrokken tijdens de vervolging. Hier zien wij den naar Nederland uitgeweken predikant Rous son, door de stem van zijn geweten naar Frank rijk terug geroepen, om er de vervolgden te leiden. Een boer, die het predikambt ook waarneemt, vertelt er hoe hem door de Katho- heken voor zich zelf en 300 volgelingen een vrij- punt. Een man aïs Gerard Brom','een der "knapste zegt in z’n boek „Katholiek”: Voor een Katho liek is de Katholieke Kerk eenvoudig de vervul- „r van de kerk gelijk met verdeeling van het lichaam en berouwvol terugkeert en door den vader met open armen wordt ontvangen. Daar is geen den hebben om ons tot God te brengen, om de genade deelachtig te worden, als de mensch uit de grond van zijn hart berouw heeft en zegt: het Goddelijk hart open voor een ieder zonder gezag heeft, men ook een gezag op geestelijk ëjge^'prïester' të"zijn.’ Met de spraak van ons gebied moet hebben. De waarheid zou dus iets geweten staan wij tegenover het vlclrkcloczc zijn wat we elkaar kunnen geven, als men een ijcht der waarheid en in rechtstreeksche ver- te beschouwen. Er is gevaar! Er zijn massa’s bepaald aantal door de Kerk gegeven artikelen binding met U. -- - J - uit het hoofd teert, zou men in het bezit van de niet bef WOord „God”. Vandaar dat wij ook niet dezer tijden, geen raad meer weten in de on- y m o x» rva« m 17! r, wl. 4 L.xi a a« a a aa! l-a x\< x4 AM raai laza4- lz»*i<<n IrtlonAti x4 n 4- Da»„a 'Laaaaa protestantsche opvatting, dat de waarheid niet beginsel Xï q ta xl x i ff «a zarzi ta z4 x* a rra raa l^aaaa a a »xa a*z4 za aa xa <*a w IV11I rw UC111V<.1 U 11V, jy Wl \JVU «zljla u z r - 1- - gelegd. Volgens het protestantisme kunnen en a||e menschen gelijk” zoo zegt de volksmond h*er niet; Rome heeft z'n goede kans, het moet mnofon Xlrii nmrlof lauf xJq orlol am«a 4ota «aaotaczala a O J a«rza4-ra»a tazax. LaxaX. xllza w..:i xvzal^^aailuaaaa «a»M 'Ten vierde geeft spr. toe dat de eenheid van j ‘^^te getuigenjat wij langs dezen weg geen de Roomsche Kerk wel eens indruk maakt op wel imponeert, vooral in dezen tijd nu wij in het maatschappelijk en geestelijk teven zoo ontzaglijk uit elkaar geslagen en versplinterd zijn. Maar men verkijkt zich. De prijs waarvoor zlizx it_A x— a a a zij is gekocht met het afstand doen van de vrije gewetensovertuiging en dat is juist het groote beginsel van het protestantisme. Wii willen ook éénheid, het is ook ons ideaal dat autonteit buiten ons, maar aan onze menschelijke allen één zulten zijn, zooals dat prachtige woord geest zelve, waarin de geest Gods getuigt. „Be- Van Jezus het in het Johannes-evangelie zegt, stimm dich aus dir selbst zegt Kant, bouw Uw Maar zien we rond ons in de natuur, zien we he* ,elS®n innerlijk wezen zooals de duizenderlei soorten bloemen, dan voeten we dat tot God t°ept. De waarheid kan ons niet dat het zoo ook is in het geestelijk teven, dat gegeven worden door anderen, we moeten er zjch met een overstelpende rijkdom ontvouwt. waar het i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1925 | | pagina 1