H
IN.
I
n
Mill drom Iniiati W
t
11
HEOERLANDSCRE MYPOTHEEWAHK
opgoricht te Vecndani iseo
5 °|o Pandbrieven a 1ÖÖ°|O
BI
-=□=-
»k.
41a JAARCAHB
Eerste Bled
Piaani of Zurich
9
ZATERDAG 16 MEI 1919
mnfWEWornïï
annex SNEEKER COURANT en WYMBRITSERADEEM:
So- 67
DIRSDA6S ss VRIJDA6® A Y©1TD8
Bra.ndenbur.gh Co.,
kèuze
in de ni&utusie
énge/sche en
Gchotxhe aio/ren
i
gr
Afsluitdijk van de Zuiderzee
COLBERT COSTUMES j g\
3AQUET COSTUMES j Q
DEMISAI3ON5
^Vraagt"* 1
Ètalencoïïect/ea.
zal GJ bt de overtuiging
bpengen, dat zy vooi» de
Bi
K
t
het geval is geweest. De mogelijkheid van een
heel
worden geleid naar en
renOudhof,
daarbij hebben
Bolsward
en
voordeelen
l
men. Spr. pleit voor het bevorderen van de
De V o o r z. zegt dat het voor de hand lag dat
n
tn.
daaruit bijna logisch volgen, dat de spoorweg
verbinding over HarlingenFraneker zal loo
pen, dat derhalve de spooraansluiting met Hol
land voor den Zuidwesthoek van Friesland moet
sen van Sneek enz.
De heer D e H o o p opende de bijeenkomst en
ons aller belangen. Komt de wijziging er, dan
gaat de scheepvaart Lemmer maar ook Stavo
ren voorbij.
Den heer P o p p i n g a doet het genoegen de
toezegging, te hooren dat men in de motie ook
melding wil maken van Stavoren’s scheepvaart.
Het Kamerlid Leenstra waarschuwt de
actie niet te' schaden door onderling te twisten.
We moeten zorgen dat het zoo geisoleerde Z.W.
uit dat isolement wordt verlost en dat kan als
Bolsward
Wonsera-
I
BESLUIT:
den Minister van Waterstaat te verzoeken
geen voorstel tot het brengen van verandering
in de richting van den afsluitdijk bij de Staten-
Qeneraal in te dienen.
SS'HMK - 15Ü
j weg Amsterdam-Lenimer-Oroningen, omdat de
plannen voor verbetering daarvoor gereed lagen.
Men houdt dus rekening met een bestaande toe-
groote vreugde in Bolsward, welks hoop al 50
jaar is teleurgesteld. De schutsluizen enz. zouden
bij Wieringen komen en bij Piaam zou een
schutsluis komen met een kanaal vandaar naar
Harlingen. Een drietal jaren geleden kwam ech
ter het plan op Piaam uit de wet te schrappen,
en daarvoor Zurich te nemen. Dat wekte teleur
stelling in de Z.W.-hoek en enkele gemeente
besturen trokken tegen die wijziging te velde.
Tegen het plan-Wortman een zeer bekwaam
ingenieur overigens - kwam op technische gron
den op ir. Ramaer, aanlegger van de Pollen
dammen bij Harlingen, die de geulen kent, en
ook in de Zuiderzeeraad zijn enkele leden met
technische bezwaren gekomen. Spr. zet nu die
bezwaren, zooals ze reeds in de brochure Ra
maer zijn opgenomen (ook door ons vermeld,
Red.) uiteen.
Voor de twee steden Sneek en Bolsward staat
het snelverkeer met deze wijziging op het spel,
maar daafnaast staat ook het groote gevaar
dat door de verlegging voor de scheepvaart
dreigt. Met name voor Lemmer met z’n nu
drukke en toenemende scheepvaart en voor het
van Lemsterland een lid*van de Zuiderzeeraad,
waar kon men dus beter terecht? Mocht het
blijken dat het verkeer over Stavoren zoo toe
neemt, dan zal de zijtak naar het grootscheeps-
Wieringen vaarwater er ongetwijfeld moeten komen.' Wij
Wortman
loopen over Leeuwarden en dat dientengevolge congres i
een -1 -1 -- iar\ crr\a
De heer P o p p i n g a, burgemeester van Sta-
vaart- en derhalve de handelsbelangen van Gró- j voren, zegt dat zijne gemeente als ver van de
ningen en zijn achterland.
Reeds geruimen tijd is in overweging een
Gistermiddag werd in Amicitia alhier de aan-
gekondigde vergadering gehouden waar de ver- j
der te voeren
Abonnementper jaar f 2.50 fr. p.
post f 3.60.
Advertentiën9 ct. p. regel. Inge
zonden mededeelingen hoogcr, bij
Abonnement belangrijke korting
Advertentiën worden tevens gratis ge
plaatst in de SNEEKER COURANT
mede de vergadering.
De heer P o 11 e m a, burgemeester van Lem
sterland en lid der Zuiderzeecommissie, licht
het punt van behandeling nader toe. Spr. gaat stand, al erkent spr. dat het verkeer over Stavo-
de geschiedenis van het Zuiderzeewetsontwerp 1 ren toeneemt. We hadden in den burgemeester
na; vijf jaar na de aanneming daarvan is nu het
eiland Wieringen aan de N.-Hollandsche kust
verbonden, een meesterstuk van waterbouw
kunde. Nu is de verbinding WieringenFriesche
kust aan de beurt, ontworpen van
naar Piaam op zeer geschikte grond (zand op hier in Sneek hebben daarmee rekening gehou
den en de noodige landerijen om de stad ge
kocht om te zijner tijd over eigen terrein die
zijtak aan te leggen.
Den heer P o 11 e m a doet het genoegen dat
keileem), door Lely en de Zuiderzeevereeniging,
zeer nauwgezet overwogen als de meest ge
schikte richting en ook door de regeering over
genomen. Het spoor zou dan door Wonseradeel
naar Bolsward en Sneek loopen. Vooral gaf dat de burgemeester van Stavoren opkomt voor zijn
gemeente, waar de scheepvaart inderdaad toe
neemt. Het groote bezwaar voor Stavoren is het
Heeger meer, waar de geul niet open is te hou
den. Spr. stemt toe dat het kanaal Stavoren—
^Oudhof verbeterd moet worden. Ja, dat moeten
alle kanalen omdat ze niet meer voldoen aan
de eischen der 'scheepvaart, evenmin als onze
wegen aan het huidige verkeer. Successievelijk
moet dat alles verbeterd.
De scheepvaartweg LemmerGroningen da
teert echter van 1780; tegenwoordig gaat de
groote binnenvaart van Rotterdam, Merwede-
kanaal, Amsterdam, Zuiderzee, Lemmer, Gronin
gen naar het Dortmund-Eemskanaal. Daarop
was het plan tot verbetering van deze scheep
vaartweg ingericht, tot welks verwezenlijking
Ged. Staten van Friesland wel willen meewer
ken, als de regeering de tollen maar vergoedt,
in verband met den finantieelen toestand der
provincie. Spr. heeft niets tegen verbetering van
de kanalen StavorenOudhof; laat men des
noods een algemeene opmerking in dezen -aan
de motie toevoegen, maar laat ons niet onder
ling twisten en liever eendrachtig opkomen voor
IK gid. Mj vwllaa
*8 vu Mn vin^ar
Valasm vooïwuïtfan Ov»rMngsk«>ws« ssat dv MsliHMöaohu AljatneMe
l Abonsi’c «mted tegu emgclnMian vaat 4VUv la
gië is dit land het recht gegeven tot aanleg van
een kanaal ScheldeRijn, alleen om het gevaar
van het open vaarwater te ontgaan. Als spr.
hier nu zoo een en ander hoort, voelt hij inder
daad iets er voor om zoo’n bezwaar bij de Zui
derzeewerken te ontgaan.
De heer L u n t e r, wethouder van Bolsward,
zegt dat het juist de wensch der regeering is,
dat zooveel mogelijk de bezwaren der gemeen
ten kenbaar gemaakt worden, opdat er voldoen
de rekening mee kan worden gehouden. De rich
ting op Piaam is na rijp beraad vastgesteld, na
keuze uit andere, ook Dij vergelijking met die
op Zurich. Ook de Staatscommissie nam die
over als technisch de beste en in uitvoering
de minst kostbare.
De heer E i s m a, afgevaardigde van de ver.
tot bevordering van Handel en Nijverheid te
Bolsward, komt op tegen den raad van den heer
Okma om eigenlijk maar niets te doen. Maar
heeft dan. niet elke gemeente het recht, ja de
plicht op te komen voor hare belangen? Spr.
weet dat de technische belangen zullen over-
heerschen, omdat in de eerste plaats de ligging
van de dijk goed verzekerd moet zijn. Maar
als die beide richtingen in dezen gelijke voor
deelen bieden, dan moet gelet op de belangen
van Groningen, Lemmer, Sneek en Bolsward, de
laatste de grootste der gemeenten in Nederland
die niet aan het spóor is gelegen, wat haar reeds
40 jaar geleden is beloofd. Er kwam bijna nooit
een wet of de onmiddellijk belanghebbenden
hebben zich laten hooren. Wonseradeel zou het
zelfde doen als hare belangen hierbij betrokken
waren. Spr. roept dan ook de heer Okma toe:
Weest voorzichtig en laat elk voor z’n eigen
belangen opkomen.
Burgemeester P r a a m s m a van
betreurt dat de geachte collega van
deel kleine belangen die niet met de zaak te
maken hebben, hier ter tafel brengt, juist het
tornen aan een eenmaal door de Kamer aange
nomen wet bracht deze actie. En de minister
heeft zelf ons den raad gegeven onze bezwaren
zoo breed mogelijk uiteen te zetten. Wij vragen
handhaving van wat de regeering eenmaal vast
legde.
De heer Boon, Kamerlid, zegt dat de com
missie Lorentz nog geen rapport uitbracht en de
regeering zal met een wetsontwerp wel wachten
tot dit is verschenen. Er is in die commissie een
strooming die de dijkrichting naar Zurich tech
nisch de beste acht. Wij, Kamerleden, kunnen
niet altijd op de hoogte zijn der plaatselijke be
langen en daarom hebben de gemeenten de
plicht ons in te lichten. Namens de fractie van
de Vrijheidsbond dankt spr. voor de uitnoodi-
ging. Spr. zegt dat de verkeerstoestanden hier
in het Z.W. zeker onvoldoende zijn. Wij kunnen
ons nu niet op een bepaald standpunt vastleg
gen, maar waar in 1918 Piaam is gekozen na
zeer rijp beraad moeten het groote nationale
belangerOen buitengewone bezwaren zijn, zullen
wij toestemmen in een wijziging.
De heer Tichelaar uit Makkum zegt dat
men daar zeer belangstellend is naar deze zaak.
Spr. kan als raadslid van Wonseradeel zeggen
dat men het in den raad over een punt eens
was nl. dat het van groot belang was dat de
zeesluis te Makkum kwam te liggen voor zoet
water, bij aansluiting te Zurich is dat zeker,
maar bij Piaam?
De heer follema meent dat onafhankelijk
van het rapport-Lorentz een wetswijziging kan
worden ingediend. Met verbazing hoorde spr.
naar zijn collega uit Wonseradeel, het is onze
plicht aan regeering en kamerleden onze bezwa
ren te doen kennen. Het vervallen van het snel
verkeer is voor Sneek een der hoofdbelangen.
De gemeenten om de Zuiderzee hebben eene
vereeniging gesticht welke Maandag geconsti
tueerd wordt en die de belangen dezer gemeen
ten onder de oogen der regeering zal brengen.
De sluis komt te Piaam ook aan zoetwater.
en
zegt dat ons verkeer daar achteruitgaat. V?elnu
zee moeten plaats hebben met al de gevaren en spr. geeft eenige andere cijfers. In 1912 kwamen
bezwaren daaraan verbonden en ten tweede zal
de route aanmerkelijk langer zijn, wat voort
durend een groot tijdverlies zal veroorzaken.
Ziedaar twee bezwaren van
beteekenis.
Waar de
toenemende scheepvaartverkeer te Stavoren,
i Door verandering der richting wil men de
groote binnenscheepvaart voor schepen van
mer dan 100 ton van Lemmer en Stavoren
Harlingen, waarvoor men daar
De heer Okma: en zij heeft toch haar
beste deskundigen. Laten wij ons toch niet over
één nacht ijs wagen en aan locale belangen
overwegenden invloed toekennen, en volkomen
vertrouwen stellen in de regeering en Kamer.
Bolsward schuift hier groote waterstaatsbelan-
gen op den voorgrond, en voelt zelf niet voor
een kleine verbetering van een klein toevoer-
kanaal naar Wonseradeel. Wees voorzichtig met
Uw motie roept spr. uit, waardoor de Kamer
leden eigenlijk van hun zetel worden geschoven.
We moeten de nationale gedachte op den voor
grond schuiven, eerst daarna komen de locale
belangen.
De heer Bakker constateert een misver
stand bij den vorigen spr.; spr. heeft zich niet
uitgelaten over de kwestie zelf en is dus niet
onvoorzichtig geweest.
De heer K r ij g e r, Kamerlid, zegt dat als
men meuwe toestanden schept, voor verschil
lende streken locale bezwaren'bestaan. Tot nog
toe- is regel bij de regeering geweest dat zij
ernstig rekening Ipeld mét bestaande toestan
den, waardoor bepaalde plaatsen zekere rechten
hebben verkregen. Zijn er hier nog andere be
langen dan het snelverkeer die in ’t gedrang ko
men? Wat de vaart van Zurich naar Harlingen
over open zee betreft; bij ons tractaat met Bel-
afleiden naar Harlingen, waarvoor men daar
reeds druk propaganda maakt. Daar zegt men
dat de verbetering van de scheepvaartwegen
GroningenLemmerAmsterdam nu niet meer
noodig is. Ópr. erkent dat de Harlinger haven
verbeterd moet worden, die niet aan alle eischen
m^tïp tëpen'dê mopeliïke verleg- voldoet, maar Tnen moet om dat te bereiken, men eendrachtig één lijn trekt. Spr. zal gaarne
actie tegen cte g J 8 t-i„_„ p.- emo meewerken om de kwestie voor het Z.W. tot een
goede oplossing te brengen.
De heer N. Wou da, voorz. af± Sneek Ned.
Mij van Handel en Nijverheid, zegt dat het een
enorm landsbelang is dat de dijk komt over
Piaani. Over de Zuiderzee binnen den dijk zal
men een geheel ander soort scheepvaart krijgen,
de tjalk is gedoemd te verdwijnen, motorvaart
en sleepvaart zullen haar plaats innemen. Maar
als de dijk bij Zurich komt, kan spr. zich niet
voorstellen dat men dezelfde soort schepen kan
gebruiken als over het ingedijkte deel der zee
naar Lemmer, daar voor een vaart door de
Boontjes naar Harlingen, over open zee, geheel
andere schepen noodig zijn. Dit is een feit van
groot belang voor de Groninger industrie, waar
op ze het oog gevestigd dient te houden en
waarom ongetwijfeld deze actie succes moet
hebben. Wat het verkeer over Stavoren aangaat,
dat profiteert iets van de lagere havengelden nu
de schipperij arm is. Spr. weet dit als grootste
aanvoerder van schepen alhier Laten wij intus-
schen niet twisten over deze kleine zaken, doch
ons eendrachtig achter het comité scharen.
De heer H a r k e m a, afgevaardigde K. v. K.
te Groningen zegt dat hem nu blijkt dat Har
lingen actie voert voor het verleggen van de
scheepvaart naar die plaats en de verbetering
van de weg LemmerGroningen wil tegen
gaan. Dit zouden wij zeer betreuren omdat de
Tweede Kamer nu plannen heeft tot verbetering
van die weg en wij, Noordelingen, dat nooit
weer los moeten laten, omdat wij toch al zoo
zeer op eigen krachten zijn aangewezen. De Ka
mer zal de actie steunen.
De heer Bakker, Kamerlid, zegt mede na
mens zijn collega Krijger dat de zaak wel eenige
indruk op hem heeft gemaakt nu de heer Pol-
lema ze uiteen gezet heeft. Maar spr. spreekt
geen oordeel uit omdat men nog geen wetswij
ziging voor zich heeft. Laat men hier echter niet
twisten over de onderdeden, doch in zee gaan
met deze motie. Spr. beveelt aan dat als het
wetsontwerp wordt ingediend, men zich in ver
binding zal stellen met de fr:®des tot het hou
den van een vergadering.
De heer Okma, burgemeester van Wonsera
deel, zegt dat de droogmaking der Zuiderzee een
nationale zaak is,- de internationale roep van
onze waterbouwkundigen waardig. Het is onze
eeuwige roem dat wij onze vijand het water in
zijn tegendeel hebben doen verkeeren, maar het
is ook altijd onze roem geweest, dat wij het
onderling nooit eens waren. Men, komt hier met
ir. Ramaer, maar deskundigen zijn het nooit
eens. We moeten voorzichtig zijn en twee Ka
merleden hebben zich hier reeds onvoorzichtig
uitgelaten. Aan de regeering blijve in het natio
nale de leiding
Stem: Dat hebben we bij de Olympische
spelen gezien.
Directie Mr. M. J. BOS en
Mr. J. WILKENS
Gepl. Maatech. Kap f B g39 e97 45
en Heser ces
Hypotheken ruim f 42 000.000
Pandbrieven f 40.000.000
GELDEN BESCHIKBAAR voer
eerste hypotheek.
BaHiffl C 11 01 voor leeningen van
Ralilo J |2 |0 omstreeks f 10.000
en daarboven.
KB. Deze Bank niet t«s ver
warren met de 16 jaar later even
eens te Veendam gevestigde Veen
dammer Hypotheekbank.
De burgemeester van IJ 1 s t heeft zich verba
zend verwonderd over de aanbevolen voorzich
tigheid en meent dat we wel degelijk tot plicht
hebben op te komen voor de rechten der locale
belangen. Spr. sluit zich geheel aan bij de motie,
die details vermijdt, en hoopt dat deze zal wor
den aangenomen.
De Voorzitter betuigt den Kamerleden
en den sprekers dank. Het moeilijke van de zaak
is, dat men ons in Holland niet kent. Minister
König heeft ons destijds gezegd dat het de
plicht was der regeering om eindelijk eens de
belofte aan Bolsward tot aansluiting aan het
treinverkeer in te lossen en nu staat dit
weer op losse schroeven. Als we het snelver
keer verliezen, waaraan hier behoefte is om het
leven in de Z.W.-hoek te houden, dreigt hier
achteruitgang. Wij hebben ook de huidige mi
nister bezocht, die zeide dat wij de plicht had
den onze bezwaren regeering en Kamer te doen
kennen en naar aanleiding van ’n wenk van een
Kamerlid, dat hier niet aanwezig kon zijn, heb
ben wij de technische en scheepvaartbelangen
eerst en daarna eerst de locale belangen be
pleit. Wij hopen de strijd die wij moeten voe
ren, eerlijk en oprecht te strijden, zonder hate
lijkheden. Spr. belooft de wenk om zich te zijner
tijd in contact te stellen met de Kamerfracties,
ter harte te nemen.
De heer N a u t a, wethouder van Ijlst, stelt er
prijs op dat in de motie, zooals de heer Pop-
pinga wil, gewezen zal worden op de scheep
vaartbelangen bij de kanalen Stavoren—Oudhof
enz.
De heer Okma deelt mede dat Wonseradeel
niet mee kan gaan met de motie.
Met deze stem tegen wordt deze motie (uit-
teraard onthouden de aanwezige Kamerleden
zich) aangenomen.
Het comité wordt gemachtigd zich eventueel
enkele personen uit handel, scheepvaart en nij
verheid te assumeeren.
De motie luidt als volgt:
De vergadering van enz.
Kennis genomen hebbende van het feit, dat
in overweging is een verandering in de richting
van den afsluitdijk der Zuiderzee Wieringen
Friesland naar Zurich in plaats van naar Piaam;
kennis genomen hebbende tevens van een ter
zake door den ingenieur, den heer J. C. Ramaer,
uitgebracht rapport;
Overwegende, dat uit dit rapport blijkt van
de groote bezwaren welke tegen een verande
ring in de richting van den afsluitdijk bestaan;
dat in elk geval als zeker mag worden aan
genomen, dat deze verandering groote risico’s
voor de toekomst doet ontstaan, welke de vraag
zeer in twijfel stellen, of de evenrueele voor
deelen daartegen wel opwegen;
dat de belangen van een zeer groot deel van
Friesland door de verlegging van den afsluit
dijk en door de bijna logisch daaraan vastzitten
de wijziging in de richting van de vaart Gro
ningenAmsterdam in belangrijke mate worden
geschaad;
dat ook de scheepvaart GroningenAmster
dam meer gediend is met een verbetering van
het kanaal GroningenLemmer en van de haven
in laatstgenoemde plaats, dan met het leiden
over en het verbeteren van de vaart naar Har
lingen; omdat afgezien van het feit, dat in
het laatste geval een gedeelte der vaart loopt
over open zee de route GroningenLemmer
—Amsterdam belangrijk korter is dan die over
Harlingen;
dat, al deze omstandigheden in aanmerking
genomen, het ongewenscht moet worden ge
acht, tot de bovenbedoelde verandering over te
gaan;
NAAft MAAT van
HAAQ MAAT van afjCTrO.
MAAR MAAT van W
verbeterd moet worden, die niet aan alle eischen
der te voeren actie tegen ae mogenjKe veneg-, -•> maar -- - - - -i
ging van het aansluitpunt van de afsluitdijk geen andere belangen schaden. Er zijn in onze f
Zuiderzee aan de Friesche kust, van Piaam naar j provincie twee hoofdkanalen n emmer
Zurich, werd besproken. Voorzitter was de heer J Stroobos en Harlingen—Stroobos ie toor e
P. I. de Hooo. Aanwezie waren de Kamerleden I Prov*ncie steeds als geh] gerec i ig wer en
1 ver
betering van de scheepvaartweg Groningen
i de bijlagen tot de brochure-Ramaer op te
dit voor de Groninger nemen, zij behoort immers ook tot de Z.W.-
scheepvaart, handel en nijverheid zou beteeke- hoek? De geheele Z.W.-hoek nu is in hooge
er 3573 schepen te Stavoren met 307.121 ton, in
1924 4884 schepen met 492.699 ton. Uit deze
cijfers blijkt duidelijk dat de scheepvaart er toe-
de allergrootste neemt, wat ook de cijfers over 1921 aantoonen.
j Dat het verkeer kwijnde was het gevolg van de
der verlegging niettoestand van het vaarwater bij Heeg, dat de
alleen niet vaststaan maar volgens ingenieur J heer Ramaer ook onhoudbaar noemde. Nu de
Ramaer het risico door de verlegging toe- bpezemwaterstand hooger is gaat het verkeer
neemt, krijgen de belangen van Frieslands te Stavoren stijgen, deskundigen verwachten dat
Zuidwesthoek en de Groningsche scheepvaart, i de motorvaart geheel verlegd zal worden van
handel en nijverheid dubbele beteekenis. Spr. i Lemmer naar Stavoren en aanmerkelijk toene-
heet de vertegenwoo:digers var. de Kamer van men. Spr. pleit voor het bevorderen van de
Koophandel te Groningen en Veendam en h.h. scheepvaart AmsterdamStavoren. Spr. zal de
heet de vertegenwooidigers van de Kamer van
Kamerleden hartelijk welkom. Wij missen tot in de motie genoemde bezwaren gaarne steunen,
ons leedwezen hier een vertegenwoordiger van daar ook Stavoren groot belang heeft bij aan-
het provinciaal bestuur, hoewel dat wel uitge- leg van den dijk haar Piaam, doch, er dient ook
noodigd is; we hadden mogen verwachten, dat, iets in opgenomen waarin gewezen wordt op het
waar zoo groote belangen van een belangrijk belang van de scheepvaart via Stavoren voor de
deel van Friesland op het spel staan, dit anders Z.W.hoek.
zou zijn geweest. Een beroep doende op aller De V o o r z. zegt dat het voor de hand lag dat
krachtige eensgezinde actie, opende spr. hier- het comité rekening hield met de scheepvaart-
jI<S. oij tnn gift. Wgtital «aa «w jCA gW. ötj «mUm vna 72 gld. Mj MrUcn Efi gld bij varUw «M
!*nga tnaaUdftaifc. *vv l<!dea Mn»«a >0 d, 'vv hand, «aat et Mg vew aaz> dat». mb wliavingar.
dat de verbetering van de scheepvaartwegen
P. J. de Hoop. Aanwezig waren de Kamerleden
Leenstra, Bakker, Boon en Krijger, vertegen-
Lemmer, welke verbetering op 9 millioen ge
en Veendam, pastoor deken en kapelaan Eibers- >'aa™d oppert Harlingen dè vraag of
o r -het beoogde doel niet economischer kan
'beheer De”HÖ’op opende de bijeenkomsten! morden bereikt door het groote scheepvaart-
wees er op, dat niemand oorspronkelijk, na aan-verkeer van Amsterdam en Rotterdam over Har-
neming van de wet betreffende de demping vanlingen te leiden, waarbij men zich baseert op
de Zuiderzee, gedacht zou hebben dat zoo’n j de nieuwe richting van de afsluitdijk, waardoor
vergadering nog noodig geweest zou zijn. Maar de schepen maar een klein eindje over zee zou-
het plan-Wortman om de dijk van Piaam naar den behoeven te varen. (Rapport der Haven-
Zurich te verleggen, heeft groote onrust gewektcommissie te Harlingen.) Dat heeft de oogen te
in belanghebbende kringen. Lemmer geopend en ook te Groningen is men
Als de dijk op Zurich wordt gericht ,dan moet* wakker geschud; vandaar dat Ged. Staten van
- - - Groningen en de K. v. K. te Groningen en
Veendam deze actie om de scheepvaart langs
de eeuwenoude weg te houden, steunen. Ir.
1 heeft op het binnenscheepvaart-
reeds gezegd dat de verlegging zeer
groot deel van Friesland nog meer geïso- len goede zou komen aan de scheepvaart van
leerd kpmt te liggen en nog stiefmoederlijker Harlingen. Dat houde men zich voor gezegd,
behandeld zal worden dan tot nu toe dikwijls 1 Waar het niet goed is het eene deel der pro-
het geval is geweest. De mogelijkheid van een vincie op deze wijze te bevoordeelen boven het
locaaltreintje van de zooveelste rang van Zurich andere, steunt spr. gaarne de actie tegen de
op Sneek schakel ik nu maar uit. i verlegging. Eerstdaags zal het wetsontwerp be-
En als dan die spoorverbinding zoo is gericht treffende de dijkaanleg wel bij de Kamer inko-
en de belangstelling van Rijk en Provincie voornlen. Men mag eischen dat dit werk, dat mil
de haven van Harlingen zet zich in daden om, Hoenen zal kosten, zoo goed mogelijk wordt
dan moet daar wel uit volgen dat ook de i gedaan en met aller betang rekening zal worden
groote binenscheepvaart op Harlingen, wordt gehouden.
gericht en dat derhalve ook in dit opzicht Fries- De V o o r z. brengt den heer Pollema dank
lands Zuidwesthoek weer ’t loodje moet leggen.voor zijne duidelijke uiteenzetting.
Aan dit laatste punt zitten vast de scheep- De heer P o p p i n g a, burgemeester van Sta-
hoofdlijn verwijderd, ten opzichte van ’t s n e 1-
be- .verkeer geen belang bij de richting van den
langrijke verbetering van het scheepvaart-kanaal3yk heeft. Als de technische bezwaren-Ramaer
Groningen—Lemmer. Maar als de afsluitdijk der juist zijn, zal de regeering daarmede wel reke-
Zuiderzee overeenkomstig het nieuwe plan- J n>ng houden en de dijk niet verleggen. Doch dan
Wortman wordt aangelegd, dan schijnt de kans zij» er de scheepvaartbelangen. Billijk ware het
groot, dat van deze heele verbetering geweest als het comité van actie ook Stavoren
nimmer iets terecht zal komen en dat de groote j in de gelegenheid had gesteld hare bezwaren in
binnenscheepvaart zal
over Harlingen. Wat
beschouwd. Nu in beginsel besloten is tot
woordigers van alle gemeenten in de Z.W.-hoek,
van de Kamers van Koophandel te Groningen j
scheepvaart, handel en nijverheid zou beteeke- hoek? De geheele Z.W.-hoek nu is in hooge
nen behoef ik nauwelijks te zeggen. Eerstens mate betrokken bij den scheepvaartweg Stavo-
zal dan niet geprofiteerd kunnen worden van renOudhof, daarbij hebben Bolsward en
de mogelijkheid om de geheele vaart Gronin- Sneek zelfs meer belang dan bij de scheepvaart
genAmsterdam langs binnenwateren te doen via Lemmer. De heer Ramaer is niet erg geluk-
geschieden, maar zal steeds een gedeelte nl. het kig geweest met z’n cijfers over Stavore^
stuk van Harlingen tot den afsluitdijk over open
.Jüü'l!