H IN. I n Mill drom Iniiati W t 11 HEOERLANDSCRE MYPOTHEEWAHK opgoricht te Vecndani iseo 5 °|o Pandbrieven a 1ÖÖ°|O BI -=□=- »k. 41a JAARCAHB Eerste Bled Piaani of Zurich 9 ZATERDAG 16 MEI 1919 mnfWEWornïï annex SNEEKER COURANT en WYMBRITSERADEEM: So- 67 DIRSDA6S ss VRIJDA6® A Y©1TD8 Bra.ndenbur.gh Co., kèuze in de ni&utusie énge/sche en Gchotxhe aio/ren i gr Afsluitdijk van de Zuiderzee COLBERT COSTUMES j g\ 3AQUET COSTUMES j Q DEMISAI3ON5 ^Vraagt"* 1 Ètalencoïïect/ea. zal GJ bt de overtuiging bpengen, dat zy vooi» de Bi K t het geval is geweest. De mogelijkheid van een heel worden geleid naar en renOudhof, daarbij hebben Bolsward en voordeelen l men. Spr. pleit voor het bevorderen van de De V o o r z. zegt dat het voor de hand lag dat n tn. daaruit bijna logisch volgen, dat de spoorweg verbinding over HarlingenFraneker zal loo pen, dat derhalve de spooraansluiting met Hol land voor den Zuidwesthoek van Friesland moet sen van Sneek enz. De heer D e H o o p opende de bijeenkomst en ons aller belangen. Komt de wijziging er, dan gaat de scheepvaart Lemmer maar ook Stavo ren voorbij. Den heer P o p p i n g a doet het genoegen de toezegging, te hooren dat men in de motie ook melding wil maken van Stavoren’s scheepvaart. Het Kamerlid Leenstra waarschuwt de actie niet te' schaden door onderling te twisten. We moeten zorgen dat het zoo geisoleerde Z.W. uit dat isolement wordt verlost en dat kan als Bolsward Wonsera- I BESLUIT: den Minister van Waterstaat te verzoeken geen voorstel tot het brengen van verandering in de richting van den afsluitdijk bij de Staten- Qeneraal in te dienen. SS'HMK - 15Ü j weg Amsterdam-Lenimer-Oroningen, omdat de plannen voor verbetering daarvoor gereed lagen. Men houdt dus rekening met een bestaande toe- groote vreugde in Bolsward, welks hoop al 50 jaar is teleurgesteld. De schutsluizen enz. zouden bij Wieringen komen en bij Piaam zou een schutsluis komen met een kanaal vandaar naar Harlingen. Een drietal jaren geleden kwam ech ter het plan op Piaam uit de wet te schrappen, en daarvoor Zurich te nemen. Dat wekte teleur stelling in de Z.W.-hoek en enkele gemeente besturen trokken tegen die wijziging te velde. Tegen het plan-Wortman een zeer bekwaam ingenieur overigens - kwam op technische gron den op ir. Ramaer, aanlegger van de Pollen dammen bij Harlingen, die de geulen kent, en ook in de Zuiderzeeraad zijn enkele leden met technische bezwaren gekomen. Spr. zet nu die bezwaren, zooals ze reeds in de brochure Ra maer zijn opgenomen (ook door ons vermeld, Red.) uiteen. Voor de twee steden Sneek en Bolsward staat het snelverkeer met deze wijziging op het spel, maar daafnaast staat ook het groote gevaar dat door de verlegging voor de scheepvaart dreigt. Met name voor Lemmer met z’n nu drukke en toenemende scheepvaart en voor het van Lemsterland een lid*van de Zuiderzeeraad, waar kon men dus beter terecht? Mocht het blijken dat het verkeer over Stavoren zoo toe neemt, dan zal de zijtak naar het grootscheeps- Wieringen vaarwater er ongetwijfeld moeten komen.' Wij Wortman loopen over Leeuwarden en dat dientengevolge congres i een -1 -1 -- iar\ crr\a De heer P o p p i n g a, burgemeester van Sta- vaart- en derhalve de handelsbelangen van Gró- j voren, zegt dat zijne gemeente als ver van de ningen en zijn achterland. Reeds geruimen tijd is in overweging een Gistermiddag werd in Amicitia alhier de aan- gekondigde vergadering gehouden waar de ver- j der te voeren Abonnementper jaar f 2.50 fr. p. post f 3.60. Advertentiën9 ct. p. regel. Inge zonden mededeelingen hoogcr, bij Abonnement belangrijke korting Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in de SNEEKER COURANT mede de vergadering. De heer P o 11 e m a, burgemeester van Lem sterland en lid der Zuiderzeecommissie, licht het punt van behandeling nader toe. Spr. gaat stand, al erkent spr. dat het verkeer over Stavo- de geschiedenis van het Zuiderzeewetsontwerp 1 ren toeneemt. We hadden in den burgemeester na; vijf jaar na de aanneming daarvan is nu het eiland Wieringen aan de N.-Hollandsche kust verbonden, een meesterstuk van waterbouw kunde. Nu is de verbinding WieringenFriesche kust aan de beurt, ontworpen van naar Piaam op zeer geschikte grond (zand op hier in Sneek hebben daarmee rekening gehou den en de noodige landerijen om de stad ge kocht om te zijner tijd over eigen terrein die zijtak aan te leggen. Den heer P o 11 e m a doet het genoegen dat keileem), door Lely en de Zuiderzeevereeniging, zeer nauwgezet overwogen als de meest ge schikte richting en ook door de regeering over genomen. Het spoor zou dan door Wonseradeel naar Bolsward en Sneek loopen. Vooral gaf dat de burgemeester van Stavoren opkomt voor zijn gemeente, waar de scheepvaart inderdaad toe neemt. Het groote bezwaar voor Stavoren is het Heeger meer, waar de geul niet open is te hou den. Spr. stemt toe dat het kanaal Stavoren— ^Oudhof verbeterd moet worden. Ja, dat moeten alle kanalen omdat ze niet meer voldoen aan de eischen der 'scheepvaart, evenmin als onze wegen aan het huidige verkeer. Successievelijk moet dat alles verbeterd. De scheepvaartweg LemmerGroningen da teert echter van 1780; tegenwoordig gaat de groote binnenvaart van Rotterdam, Merwede- kanaal, Amsterdam, Zuiderzee, Lemmer, Gronin gen naar het Dortmund-Eemskanaal. Daarop was het plan tot verbetering van deze scheep vaartweg ingericht, tot welks verwezenlijking Ged. Staten van Friesland wel willen meewer ken, als de regeering de tollen maar vergoedt, in verband met den finantieelen toestand der provincie. Spr. heeft niets tegen verbetering van de kanalen StavorenOudhof; laat men des noods een algemeene opmerking in dezen -aan de motie toevoegen, maar laat ons niet onder ling twisten en liever eendrachtig opkomen voor IK gid. Mj vwllaa *8 vu Mn vin^ar Valasm vooïwuïtfan Ov»rMngsk«>ws« ssat dv MsliHMöaohu AljatneMe l Abonsi’c «mted tegu emgclnMian vaat 4VUv la gië is dit land het recht gegeven tot aanleg van een kanaal ScheldeRijn, alleen om het gevaar van het open vaarwater te ontgaan. Als spr. hier nu zoo een en ander hoort, voelt hij inder daad iets er voor om zoo’n bezwaar bij de Zui derzeewerken te ontgaan. De heer L u n t e r, wethouder van Bolsward, zegt dat het juist de wensch der regeering is, dat zooveel mogelijk de bezwaren der gemeen ten kenbaar gemaakt worden, opdat er voldoen de rekening mee kan worden gehouden. De rich ting op Piaam is na rijp beraad vastgesteld, na keuze uit andere, ook Dij vergelijking met die op Zurich. Ook de Staatscommissie nam die over als technisch de beste en in uitvoering de minst kostbare. De heer E i s m a, afgevaardigde van de ver. tot bevordering van Handel en Nijverheid te Bolsward, komt op tegen den raad van den heer Okma om eigenlijk maar niets te doen. Maar heeft dan. niet elke gemeente het recht, ja de plicht op te komen voor hare belangen? Spr. weet dat de technische belangen zullen over- heerschen, omdat in de eerste plaats de ligging van de dijk goed verzekerd moet zijn. Maar als die beide richtingen in dezen gelijke voor deelen bieden, dan moet gelet op de belangen van Groningen, Lemmer, Sneek en Bolsward, de laatste de grootste der gemeenten in Nederland die niet aan het spóor is gelegen, wat haar reeds 40 jaar geleden is beloofd. Er kwam bijna nooit een wet of de onmiddellijk belanghebbenden hebben zich laten hooren. Wonseradeel zou het zelfde doen als hare belangen hierbij betrokken waren. Spr. roept dan ook de heer Okma toe: Weest voorzichtig en laat elk voor z’n eigen belangen opkomen. Burgemeester P r a a m s m a van betreurt dat de geachte collega van deel kleine belangen die niet met de zaak te maken hebben, hier ter tafel brengt, juist het tornen aan een eenmaal door de Kamer aange nomen wet bracht deze actie. En de minister heeft zelf ons den raad gegeven onze bezwaren zoo breed mogelijk uiteen te zetten. Wij vragen handhaving van wat de regeering eenmaal vast legde. De heer Boon, Kamerlid, zegt dat de com missie Lorentz nog geen rapport uitbracht en de regeering zal met een wetsontwerp wel wachten tot dit is verschenen. Er is in die commissie een strooming die de dijkrichting naar Zurich tech nisch de beste acht. Wij, Kamerleden, kunnen niet altijd op de hoogte zijn der plaatselijke be langen en daarom hebben de gemeenten de plicht ons in te lichten. Namens de fractie van de Vrijheidsbond dankt spr. voor de uitnoodi- ging. Spr. zegt dat de verkeerstoestanden hier in het Z.W. zeker onvoldoende zijn. Wij kunnen ons nu niet op een bepaald standpunt vastleg gen, maar waar in 1918 Piaam is gekozen na zeer rijp beraad moeten het groote nationale belangerOen buitengewone bezwaren zijn, zullen wij toestemmen in een wijziging. De heer Tichelaar uit Makkum zegt dat men daar zeer belangstellend is naar deze zaak. Spr. kan als raadslid van Wonseradeel zeggen dat men het in den raad over een punt eens was nl. dat het van groot belang was dat de zeesluis te Makkum kwam te liggen voor zoet water, bij aansluiting te Zurich is dat zeker, maar bij Piaam? De heer follema meent dat onafhankelijk van het rapport-Lorentz een wetswijziging kan worden ingediend. Met verbazing hoorde spr. naar zijn collega uit Wonseradeel, het is onze plicht aan regeering en kamerleden onze bezwa ren te doen kennen. Het vervallen van het snel verkeer is voor Sneek een der hoofdbelangen. De gemeenten om de Zuiderzee hebben eene vereeniging gesticht welke Maandag geconsti tueerd wordt en die de belangen dezer gemeen ten onder de oogen der regeering zal brengen. De sluis komt te Piaam ook aan zoetwater. en zegt dat ons verkeer daar achteruitgaat. V?elnu zee moeten plaats hebben met al de gevaren en spr. geeft eenige andere cijfers. In 1912 kwamen bezwaren daaraan verbonden en ten tweede zal de route aanmerkelijk langer zijn, wat voort durend een groot tijdverlies zal veroorzaken. Ziedaar twee bezwaren van beteekenis. Waar de toenemende scheepvaartverkeer te Stavoren, i Door verandering der richting wil men de groote binnenscheepvaart voor schepen van mer dan 100 ton van Lemmer en Stavoren Harlingen, waarvoor men daar De heer Okma: en zij heeft toch haar beste deskundigen. Laten wij ons toch niet over één nacht ijs wagen en aan locale belangen overwegenden invloed toekennen, en volkomen vertrouwen stellen in de regeering en Kamer. Bolsward schuift hier groote waterstaatsbelan- gen op den voorgrond, en voelt zelf niet voor een kleine verbetering van een klein toevoer- kanaal naar Wonseradeel. Wees voorzichtig met Uw motie roept spr. uit, waardoor de Kamer leden eigenlijk van hun zetel worden geschoven. We moeten de nationale gedachte op den voor grond schuiven, eerst daarna komen de locale belangen. De heer Bakker constateert een misver stand bij den vorigen spr.; spr. heeft zich niet uitgelaten over de kwestie zelf en is dus niet onvoorzichtig geweest. De heer K r ij g e r, Kamerlid, zegt dat als men meuwe toestanden schept, voor verschil lende streken locale bezwaren'bestaan. Tot nog toe- is regel bij de regeering geweest dat zij ernstig rekening Ipeld mét bestaande toestan den, waardoor bepaalde plaatsen zekere rechten hebben verkregen. Zijn er hier nog andere be langen dan het snelverkeer die in ’t gedrang ko men? Wat de vaart van Zurich naar Harlingen over open zee betreft; bij ons tractaat met Bel- afleiden naar Harlingen, waarvoor men daar reeds druk propaganda maakt. Daar zegt men dat de verbetering van de scheepvaartwegen GroningenLemmerAmsterdam nu niet meer noodig is. Ópr. erkent dat de Harlinger haven verbeterd moet worden, die niet aan alle eischen m^tïp tëpen'dê mopeliïke verleg- voldoet, maar Tnen moet om dat te bereiken, men eendrachtig één lijn trekt. Spr. zal gaarne actie tegen cte g J 8 t-i„_„ p.- emo meewerken om de kwestie voor het Z.W. tot een goede oplossing te brengen. De heer N. Wou da, voorz. af± Sneek Ned. Mij van Handel en Nijverheid, zegt dat het een enorm landsbelang is dat de dijk komt over Piaani. Over de Zuiderzee binnen den dijk zal men een geheel ander soort scheepvaart krijgen, de tjalk is gedoemd te verdwijnen, motorvaart en sleepvaart zullen haar plaats innemen. Maar als de dijk bij Zurich komt, kan spr. zich niet voorstellen dat men dezelfde soort schepen kan gebruiken als over het ingedijkte deel der zee naar Lemmer, daar voor een vaart door de Boontjes naar Harlingen, over open zee, geheel andere schepen noodig zijn. Dit is een feit van groot belang voor de Groninger industrie, waar op ze het oog gevestigd dient te houden en waarom ongetwijfeld deze actie succes moet hebben. Wat het verkeer over Stavoren aangaat, dat profiteert iets van de lagere havengelden nu de schipperij arm is. Spr. weet dit als grootste aanvoerder van schepen alhier Laten wij intus- schen niet twisten over deze kleine zaken, doch ons eendrachtig achter het comité scharen. De heer H a r k e m a, afgevaardigde K. v. K. te Groningen zegt dat hem nu blijkt dat Har lingen actie voert voor het verleggen van de scheepvaart naar die plaats en de verbetering van de weg LemmerGroningen wil tegen gaan. Dit zouden wij zeer betreuren omdat de Tweede Kamer nu plannen heeft tot verbetering van die weg en wij, Noordelingen, dat nooit weer los moeten laten, omdat wij toch al zoo zeer op eigen krachten zijn aangewezen. De Ka mer zal de actie steunen. De heer Bakker, Kamerlid, zegt mede na mens zijn collega Krijger dat de zaak wel eenige indruk op hem heeft gemaakt nu de heer Pol- lema ze uiteen gezet heeft. Maar spr. spreekt geen oordeel uit omdat men nog geen wetswij ziging voor zich heeft. Laat men hier echter niet twisten over de onderdeden, doch in zee gaan met deze motie. Spr. beveelt aan dat als het wetsontwerp wordt ingediend, men zich in ver binding zal stellen met de fr:®des tot het hou den van een vergadering. De heer Okma, burgemeester van Wonsera deel, zegt dat de droogmaking der Zuiderzee een nationale zaak is,- de internationale roep van onze waterbouwkundigen waardig. Het is onze eeuwige roem dat wij onze vijand het water in zijn tegendeel hebben doen verkeeren, maar het is ook altijd onze roem geweest, dat wij het onderling nooit eens waren. Men, komt hier met ir. Ramaer, maar deskundigen zijn het nooit eens. We moeten voorzichtig zijn en twee Ka merleden hebben zich hier reeds onvoorzichtig uitgelaten. Aan de regeering blijve in het natio nale de leiding Stem: Dat hebben we bij de Olympische spelen gezien. Directie Mr. M. J. BOS en Mr. J. WILKENS Gepl. Maatech. Kap f B g39 e97 45 en Heser ces Hypotheken ruim f 42 000.000 Pandbrieven f 40.000.000 GELDEN BESCHIKBAAR voer eerste hypotheek. BaHiffl C 11 01 voor leeningen van Ralilo J |2 |0 omstreeks f 10.000 en daarboven. KB. Deze Bank niet t«s ver warren met de 16 jaar later even eens te Veendam gevestigde Veen dammer Hypotheekbank. De burgemeester van IJ 1 s t heeft zich verba zend verwonderd over de aanbevolen voorzich tigheid en meent dat we wel degelijk tot plicht hebben op te komen voor de rechten der locale belangen. Spr. sluit zich geheel aan bij de motie, die details vermijdt, en hoopt dat deze zal wor den aangenomen. De Voorzitter betuigt den Kamerleden en den sprekers dank. Het moeilijke van de zaak is, dat men ons in Holland niet kent. Minister König heeft ons destijds gezegd dat het de plicht was der regeering om eindelijk eens de belofte aan Bolsward tot aansluiting aan het treinverkeer in te lossen en nu staat dit weer op losse schroeven. Als we het snelver keer verliezen, waaraan hier behoefte is om het leven in de Z.W.-hoek te houden, dreigt hier achteruitgang. Wij hebben ook de huidige mi nister bezocht, die zeide dat wij de plicht had den onze bezwaren regeering en Kamer te doen kennen en naar aanleiding van ’n wenk van een Kamerlid, dat hier niet aanwezig kon zijn, heb ben wij de technische en scheepvaartbelangen eerst en daarna eerst de locale belangen be pleit. Wij hopen de strijd die wij moeten voe ren, eerlijk en oprecht te strijden, zonder hate lijkheden. Spr. belooft de wenk om zich te zijner tijd in contact te stellen met de Kamerfracties, ter harte te nemen. De heer N a u t a, wethouder van Ijlst, stelt er prijs op dat in de motie, zooals de heer Pop- pinga wil, gewezen zal worden op de scheep vaartbelangen bij de kanalen Stavoren—Oudhof enz. De heer Okma deelt mede dat Wonseradeel niet mee kan gaan met de motie. Met deze stem tegen wordt deze motie (uit- teraard onthouden de aanwezige Kamerleden zich) aangenomen. Het comité wordt gemachtigd zich eventueel enkele personen uit handel, scheepvaart en nij verheid te assumeeren. De motie luidt als volgt: De vergadering van enz. Kennis genomen hebbende van het feit, dat in overweging is een verandering in de richting van den afsluitdijk der Zuiderzee Wieringen Friesland naar Zurich in plaats van naar Piaam; kennis genomen hebbende tevens van een ter zake door den ingenieur, den heer J. C. Ramaer, uitgebracht rapport; Overwegende, dat uit dit rapport blijkt van de groote bezwaren welke tegen een verande ring in de richting van den afsluitdijk bestaan; dat in elk geval als zeker mag worden aan genomen, dat deze verandering groote risico’s voor de toekomst doet ontstaan, welke de vraag zeer in twijfel stellen, of de evenrueele voor deelen daartegen wel opwegen; dat de belangen van een zeer groot deel van Friesland door de verlegging van den afsluit dijk en door de bijna logisch daaraan vastzitten de wijziging in de richting van de vaart Gro ningenAmsterdam in belangrijke mate worden geschaad; dat ook de scheepvaart GroningenAmster dam meer gediend is met een verbetering van het kanaal GroningenLemmer en van de haven in laatstgenoemde plaats, dan met het leiden over en het verbeteren van de vaart naar Har lingen; omdat afgezien van het feit, dat in het laatste geval een gedeelte der vaart loopt over open zee de route GroningenLemmer —Amsterdam belangrijk korter is dan die over Harlingen; dat, al deze omstandigheden in aanmerking genomen, het ongewenscht moet worden ge acht, tot de bovenbedoelde verandering over te gaan; NAAft MAAT van HAAQ MAAT van afjCTrO. MAAR MAAT van W verbeterd moet worden, die niet aan alle eischen der te voeren actie tegen ae mogenjKe veneg-, -•> maar -- - - - -i ging van het aansluitpunt van de afsluitdijk geen andere belangen schaden. Er zijn in onze f Zuiderzee aan de Friesche kust, van Piaam naar j provincie twee hoofdkanalen n emmer Zurich, werd besproken. Voorzitter was de heer J Stroobos en Harlingen—Stroobos ie toor e P. I. de Hooo. Aanwezie waren de Kamerleden I Prov*ncie steeds als geh] gerec i ig wer en 1 ver betering van de scheepvaartweg Groningen i de bijlagen tot de brochure-Ramaer op te dit voor de Groninger nemen, zij behoort immers ook tot de Z.W.- scheepvaart, handel en nijverheid zou beteeke- hoek? De geheele Z.W.-hoek nu is in hooge er 3573 schepen te Stavoren met 307.121 ton, in 1924 4884 schepen met 492.699 ton. Uit deze cijfers blijkt duidelijk dat de scheepvaart er toe- de allergrootste neemt, wat ook de cijfers over 1921 aantoonen. j Dat het verkeer kwijnde was het gevolg van de der verlegging niettoestand van het vaarwater bij Heeg, dat de alleen niet vaststaan maar volgens ingenieur J heer Ramaer ook onhoudbaar noemde. Nu de Ramaer het risico door de verlegging toe- bpezemwaterstand hooger is gaat het verkeer neemt, krijgen de belangen van Frieslands te Stavoren stijgen, deskundigen verwachten dat Zuidwesthoek en de Groningsche scheepvaart, i de motorvaart geheel verlegd zal worden van handel en nijverheid dubbele beteekenis. Spr. i Lemmer naar Stavoren en aanmerkelijk toene- heet de vertegenwoo:digers var. de Kamer van men. Spr. pleit voor het bevorderen van de Koophandel te Groningen en Veendam en h.h. scheepvaart AmsterdamStavoren. Spr. zal de heet de vertegenwooidigers van de Kamer van Kamerleden hartelijk welkom. Wij missen tot in de motie genoemde bezwaren gaarne steunen, ons leedwezen hier een vertegenwoordiger van daar ook Stavoren groot belang heeft bij aan- het provinciaal bestuur, hoewel dat wel uitge- leg van den dijk haar Piaam, doch, er dient ook noodigd is; we hadden mogen verwachten, dat, iets in opgenomen waarin gewezen wordt op het waar zoo groote belangen van een belangrijk belang van de scheepvaart via Stavoren voor de deel van Friesland op het spel staan, dit anders Z.W.hoek. zou zijn geweest. Een beroep doende op aller De V o o r z. zegt dat het voor de hand lag dat krachtige eensgezinde actie, opende spr. hier- het comité rekening hield met de scheepvaart- jI<S. oij tnn gift. Wgtital «aa «w jCA gW. ötj «mUm vna 72 gld. Mj MrUcn Efi gld bij varUw «M !*nga tnaaUdftaifc. *vv l<!dea Mn»«a >0 d, 'vv hand, «aat et Mg vew aaz> dat». mb wliavingar. dat de verbetering van de scheepvaartwegen P. J. de Hoop. Aanwezig waren de Kamerleden Leenstra, Bakker, Boon en Krijger, vertegen- Lemmer, welke verbetering op 9 millioen ge en Veendam, pastoor deken en kapelaan Eibers- >'aa™d oppert Harlingen dè vraag of o r -het beoogde doel niet economischer kan 'beheer De”HÖ’op opende de bijeenkomsten! morden bereikt door het groote scheepvaart- wees er op, dat niemand oorspronkelijk, na aan-verkeer van Amsterdam en Rotterdam over Har- neming van de wet betreffende de demping vanlingen te leiden, waarbij men zich baseert op de Zuiderzee, gedacht zou hebben dat zoo’n j de nieuwe richting van de afsluitdijk, waardoor vergadering nog noodig geweest zou zijn. Maar de schepen maar een klein eindje over zee zou- het plan-Wortman om de dijk van Piaam naar den behoeven te varen. (Rapport der Haven- Zurich te verleggen, heeft groote onrust gewektcommissie te Harlingen.) Dat heeft de oogen te in belanghebbende kringen. Lemmer geopend en ook te Groningen is men Als de dijk op Zurich wordt gericht ,dan moet* wakker geschud; vandaar dat Ged. Staten van - - - Groningen en de K. v. K. te Groningen en Veendam deze actie om de scheepvaart langs de eeuwenoude weg te houden, steunen. Ir. 1 heeft op het binnenscheepvaart- reeds gezegd dat de verlegging zeer groot deel van Friesland nog meer geïso- len goede zou komen aan de scheepvaart van leerd kpmt te liggen en nog stiefmoederlijker Harlingen. Dat houde men zich voor gezegd, behandeld zal worden dan tot nu toe dikwijls 1 Waar het niet goed is het eene deel der pro- het geval is geweest. De mogelijkheid van een vincie op deze wijze te bevoordeelen boven het locaaltreintje van de zooveelste rang van Zurich andere, steunt spr. gaarne de actie tegen de op Sneek schakel ik nu maar uit. i verlegging. Eerstdaags zal het wetsontwerp be- En als dan die spoorverbinding zoo is gericht treffende de dijkaanleg wel bij de Kamer inko- en de belangstelling van Rijk en Provincie voornlen. Men mag eischen dat dit werk, dat mil de haven van Harlingen zet zich in daden om, Hoenen zal kosten, zoo goed mogelijk wordt dan moet daar wel uit volgen dat ook de i gedaan en met aller betang rekening zal worden groote binenscheepvaart op Harlingen, wordt gehouden. gericht en dat derhalve ook in dit opzicht Fries- De V o o r z. brengt den heer Pollema dank lands Zuidwesthoek weer ’t loodje moet leggen.voor zijne duidelijke uiteenzetting. Aan dit laatste punt zitten vast de scheep- De heer P o p p i n g a, burgemeester van Sta- hoofdlijn verwijderd, ten opzichte van ’t s n e 1- be- .verkeer geen belang bij de richting van den langrijke verbetering van het scheepvaart-kanaal3yk heeft. Als de technische bezwaren-Ramaer Groningen—Lemmer. Maar als de afsluitdijk der juist zijn, zal de regeering daarmede wel reke- Zuiderzee overeenkomstig het nieuwe plan- J n>ng houden en de dijk niet verleggen. Doch dan Wortman wordt aangelegd, dan schijnt de kans zij» er de scheepvaartbelangen. Billijk ware het groot, dat van deze heele verbetering geweest als het comité van actie ook Stavoren nimmer iets terecht zal komen en dat de groote j in de gelegenheid had gesteld hare bezwaren in binnenscheepvaart zal over Harlingen. Wat beschouwd. Nu in beginsel besloten is tot woordigers van alle gemeenten in de Z.W.-hoek, van de Kamers van Koophandel te Groningen j scheepvaart, handel en nijverheid zou beteeke- hoek? De geheele Z.W.-hoek nu is in hooge nen behoef ik nauwelijks te zeggen. Eerstens mate betrokken bij den scheepvaartweg Stavo- zal dan niet geprofiteerd kunnen worden van renOudhof, daarbij hebben Bolsward en de mogelijkheid om de geheele vaart Gronin- Sneek zelfs meer belang dan bij de scheepvaart genAmsterdam langs binnenwateren te doen via Lemmer. De heer Ramaer is niet erg geluk- geschieden, maar zal steeds een gedeelte nl. het kig geweest met z’n cijfers over Stavore^ stuk van Harlingen tot den afsluitdijk over open .Jüü'l!

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1925 | | pagina 1