n Miss Blanche k. lifitlul irgut hi Inmii» Smk VntMhgai DE AFSLUITDIJK. 200 No» 89 3t. as B k. ,Q >n in jjüfgDAGS ks VBUDASSXVOMDig Oiigsrai» Brandenbürgh Co., WOEHSOAS 5 AUGUSTUS 19X5 41e JAARGASG 7E flld. M] «uUm £A iv was «ea daim vu maeKomsis nsat da Heilaa«aoba MlgesiBtsact Veras* JÜSlil 01 irtnni sita aas» Abcrmé’s v«Esehard teoaa antï*lakkan «a»» *VvV h 7*iy*ua «corwMurdan avaseai ksr>avs>BaHk t«* ttoniotiasa si|a om« Abcnai’a Mtstówd tagaa ang*lakkon e»cv Ries, es >t- 8. 7, D n. ia welke il 1 it. e. f sa Opgave kcrinisinrichtingen 1925. Op de kermis alhier komen: Stoomcaroussel, Wed. Nizet; Poffertjeskraam, Kerknieuws. Ned. Herv. Kerk. Bedankt voor Joure door ds. W. J. de Wilde te Koudum. Qeref. Kerken. Beroepen te Oosthem C. J. Sik kel, cand. te Oegstgeest. Aangenomen naar StadskanaalPekelderweg door cand. J. Attema te Ijlst. Schapendooder. De marechaussee te Sloten heeft aldaar aan gehouden en gevankelijk naar Leeuwarden ver voerd en ter beschikking van den Officier van Justitie aldaar gesteld den slager P. v. d. O., aldaar, die den laatsten tijd bij verschillende veehouders aldaar in den omtrek des nachts schapen in de weide doodde en dan den volgen den dag naar den boer ging, om het doode schaap te koopen, waarna hij het vleesch onge keurd verkocht. hiervan, dat besloten is tot samensmelting van Marine en Oorlog tot een departement. Ten slotte zal echter de verdediging van Nederlandsch-Indië moeten komen te vallen onder het departement van Koloniën.” gid aij venlos vaa •on wtjsvlBgev. n. k. in. Ut van A. Ligthart te Sneek. Klasse VIII, pleiziervaartuigen uit Akkrum, le prijs „Waterrat”, van B. Grasso; 2e prijs „Syl- nocht”, van T. Onverwagt te Akkrum. De wedstrijd op Zaterdag onder de leden van A. W. S. had tot uitslag: groote schouwen, le prijs IJ. Schilstra, 2e prijs L. Oost, 3e prijs P. v. d. Weg; groote gemengde klasse, le prijs E. W. de Jong, 2e prijs P. W. de Vries. 3e prijs F. Onverwagt; kleine schouwen, le prijs M'. Baarda, 2e prijs Th. de Groot, 3e prijs A. Oos- terbaan; tusschenklasse, le prijs E. Wijnstra, 2e prijs I. Rippen, 3e prijs W. Kleefstra; kleine gemengde klasse, le prijs M. Woudstra, 2e prijs J. 11. Rijpkema. L. Ct. Draadlooze auto-besturing. Francis Houndis, uitvinder van een draadlooze automobielbesturing heeft die uitvinding in het de Staatscommissie in 1894 voorstelde, en ligt liet in de bedoeling dat, zoo hieromtrent over- eenstemming met het Provinciaal bestuur kan worden verkregen, het eenige jaren geleden nabij Lemmer gestichte stoomgemaal van Fries land’s boezem bij indijking van den Noordooste- lijken polder naar den nieuwen meerdijk zal worden verplaatst, waarbij dan, evenals bij het plan der Staatscommissie van 1892, het langs de kust te vormen boezemmeer het peil van Friesland’s boezem zal kunnen verkrijgen, en de schutsluis te Lemmer dus steeds geopend kan blijven en desgewenscht door een open door vaart kan worden vervangen, zoodat dan in den waterweg tusschen Groningen en het Ijssel meer niet meer sluizen zullen komen dan vol gens het oude plan der Zuiderzee-Vereeniging het geval zou zijn. Het uitvoerige technische en economische be toog van ir. Wortman dat dan verder in de bro chure volgt, brengt hem tot de volgende slot som: Alles bij elkander moet beslist worden vol gehouden, dat de scheepvaart tusschen Harlin gen en ’t Ijsselmeer bij de nieuwe richting van den afsluitdijk in gunstiger conditie zal komen. Dat deze meening ook door anderen gedeeld wordt blijkt trouwens genoegzaam uit de vrees Stroopersdrama. In de bosschen onder de gemeente Aalst bij Eindhoven heeft zich een stroopersdrama afge speeld. De beruchte wildstrooper Teun v. d. L. uit Eindhoven werd omstreeks 6 uur .door den onbezoldigden jachtopziener Cox te Aalst aan getroffen met een geweer. De jachtopziener schijnt door v. d. L. bedreigd te zijn, waarop deze twee schoten loste met hagel, tengevolge waarvan v. d. L. in de borst en in den linker bovenarm werd getroffen. Hij werd zeer ernstig gewond en is in levensgevaarlijken toestand naar het ziekenhuis te Eindhoven overgedracht. De grondstof, het halffabrikaat en het eindproduct, alles is even voortreffelijk. Dat rechtvaardigt het gezegde Geef if IJ maar NIEUWE SNEEKES COURAET annex SNEEKER COURANT en WYMBRITSERADEEL Een verklaring van minister Colijn. Minister Colijn heeft, naar de Crt, meldt, aan den Haagschen correspondent van de Times de volgende verklaring afgelegd: „Is de politiek van de laatste twee jaren er een geweest van terughoudendheid, nu dat de financieele positie van Nederland verbeterd is en het evenwicht van de be groeting verkregen, kan de onderbroken sociale politiek worden hervat, doch op voorzichtige wijze. Daar een vermindering van de staatsuitgaven evenwel op den yoorgrond blijft staan, is een der gevolgen ten en de haven der provincie zal er niet on waarschijnlijk door komen op een keerpunt in 1 er door krachtig toe nemen in bloei en die bloei komt ongetwijfeld ten goede aan heel onze provincie, ook aan het het aansluitingspunt van den afsluitdijk aan de Zuidwestelijk deel. Abonnementper jaar f 2.50 fr. p post f 3.60. Advertentiën: 9 ct. p. regel. Inge zonden mededeelingen hooger, bij Abonnement belangrijke korting Advertentiën worden tevens gra^s ge plaatst in de SNEEKER COURANT Nieuwe kunstzijdefabriek. De Nederl. Kunstzijdefabriek te Arnhem heeft, naar de N. Rt. Crt. meldt, in de ge meente HUlegersberg bij de grens van Rot terdam, particuliere terreinen aangekocht. Aldaar zal een kunstzijdefabriek worden opgericht. Het weer in Juli. Het Koninklijk Meteorologisch Instituut te De Bilt publiceert het volgende voorloo- pige overwicht van het weer in Juli. Gemiddeld over de geheele maand was de temperatuur 2 tot 1 graad Celsius boven normaal; op den 21 en en 22en kwamen maxima van 33 en 34 graden voor. De hoeveelheid neerslag, gemiddeld over het geheele land, bedroeg 57 millimeter te gen 71 normaal. In de eerste 3 weken viel weinig regen. In de tweede helft der maand onweerde het bijna dagelijks, op enkele plaatsen vergezeld van zwaren regen. De Bilt had ruim 213 uren met zonne- schün tenen 196 uren normaal. i afsluitdijk en het bestaande spoorwegnet in Friesland, welke verbinding bij verplaatsing van het aansluitingspunt naar Zurich vermoedelijk in een andere richting zal worden gezocht dan H -.de Bruin; Electr. Zweefmolen, H. M. Vale; aanvankelijk in de bedoeling lag. Danstent, Fogerty; Vergenoegingspaleis, Jan- tlz lz„„ r\trtir rlO AndarHaul van -ziin hptnnor Vort I Antn Q Cï IZ'oA.ctra— Buwalda; Draaimolen, A. v. d. Vpen; Amer. Hoeplatent, Kooistra; J-uchtschommel, Sipkema; Schiettent, Lenior; en andere suiker-, gebak-, paling-, en galanteriekramen. U. L. O.-examen. J.l. Zaterdag zijn te Leeuwarden geslaagd voor diploma A: Cornells Pries te Koudum; Wiebe Smith te Warns; voor diploma B: Sijtze de Boer te Oosthem en Louis Praamsma te Sneek. Het examen is- afgeloopen. Postkantoor Sneek. Lijst van onbestelbare brieven en briefkaarten, van welke de afzenders onbekend zijn, terug ontvangen in de 2e helft der maand Juli: Brieven (Binnenland): J. de Bruin, Enk- huizen; S. Mobach, Leeuwarden; J. H. J. v. Tuinen, Enschede; IJntema, Blauwhuis. Briefkaarten (Binnenland): Mevr, de JongAgema, Groningen; mej. P. de Vries, Heerenveen. Twee zonder adres. Briefkaarten (Buitenland) W. Coin. LEMMER. Herhaaldelijk werd den laat sten tijd door hier binnen komende schip pers en visschers gerapporteerd, dat in izee nabij Mirdumerhoek een wrak moest zit ten, waaraan de visschers bij herhaling hunne netten hadden gescheurd. Bij onder zoek dooc de visscherij-linspectie is thans gebleken, dat dit wrak een bocht is van een aldaar eenige jaren geleden gezonken sleep boot. De visscherij-iinspectie heeft nu op die plaats een boei gelegd. AKKRUM, 2 Aug. Bijzonder begunstigd door weer en wind waren onze jaarlijksche zeilwed strijden. De uitslag is als volgt: Klasse I, middenzwaardjachten en kielbooten, le prijs „Li” van dr. Van der Meer te Leeuwar den; 2e prijs „Meeuw”, van W. Geveke te Leeuwarden. Klasse II, regenboogjachten, le prijs „Water rat”, van S. Kuipers te Sneek; 2e prijs „Water zonnetje”, van J. Zwart te Sneek. Klasse III, groote schouwen, le prijs „Polle- schouw”, van W. Postma te Grouw; 2e prijs „Stanfries”, van G. Schilstra te Akkrum. Klasse IV, kleine schouwen, le prijs „Syl- nocht”, van gebr. Leemburg te Leeuwarden; 2e prijs „Re”, van Th. de Groot te Akkrum; 3e prijs „Bothnia” van M. H. Baarda te Akkrum; 4e prijs ,,’t Swealtsje”, van R. Zwolle te Lang weer. H gid. bij mina •3 wsq «s» vinder Bij de gehouden examens, uitgaande van de Ver. van Modevakscholen te Den Haag, slaagden o. m. voor ’t examen cou peuse de dames A. ZwartTen Woude en D. Koopmans, beide te -Sneek en A. Haag- sma te Workum, leerlingen van mej. Krij- tenburg, alhier. Vader en zoon verdronken. LEMMER, 3 Aug. Schipper P. H. Jansen, van Terneuzen, met zijn geladen klipperaak „Wuta” hedenochtend om 9 uur van Lemmer vertrok ken, is op korten afstand van de haven over boord gevallen en verdronken. Zijn 27-jarige zoon sprong hem direct na en verdronk even eens. De lijken zijn nog niet gevonden. Het schip, waarop de vrouw alleen achterbleef, is naar de haven terug gebracht. L .C. LEMMER, 3 Augustus. Hedenmorgen om streeks 9 uur vertrokken van hier twee schepen, het ijzeren klipperschip „Wuta” bemand met schipper/P. H. Jansen, oud 49 jaar, en zijn zoon W. Jansen, oud 27 jaar, van Terneuzen, geladen met vezels op reis van Groningen naar Boskoop en het ijjzeren tjalkschip „Adriana”, bemand met de schip pers J. Jansen en D. Jansen, beiden ook zo nen van eerstgenoemde schipper P. H. Jan sen, en ook gedomicilieerd te Terneuzen, op reis met vezels van Groningen naar Gouda. Toen beide schepen tot op 500 M. in zee waren gezeild, bemerkte men hier, dat er op een van beide schepen iets niet in den haak moest zijn, daar beide schepen plotse ling op eèn ongewone wijze begonnen te manoeuvreeren en kort daarop zag men ze naar onze haven terugkeeren. Hier weer binnen gekomen zijnde onfstreeks 10 uur, rapporteerden de schippers J. en D. Jansen van het tjalkschip „Adriana”, dat op korten afstand van onze haven, hun vader, die ach ter op zijn schip stond, was uitgegleden en overboord in zee was gevallen en verdron ken, en hun broeder W. Jansen-, die, voor op het schip staande, ziende dat izijn vader overboord viel, deze was nagesprongen, om hem te redden, maar helaas, bij dit red dingswerk eveneens was verdronken. Dat zij, met hun schip in de nabijjheid zei lende, bemerkten dat er op het schip van hun vader iets niet in de haak was, hem onmiddellijk waren te hulp gesneld, maar dat zij! toen van hun vader en broeder geen spoor meer hadden kunnen vinden. intusschen, gelijk uit het bovenstaande zal zijn Uitgebreide streken van Friesland zullen van gebleken, door mij niet gedeeld wordt, daar deze wijziging beslist groote voordeelen genie- de vaart over het Ijsselmeer van en naar de haven van Lemmer, zoomede de vaart naar de haven van Harlingen geenszins geschaad be- baar ontwikkeling, zal hoeft te worden, en de belangen van eerstge noemde haven bij een eventueele verlegging van VAN DE LEEUWARDER RECHTBANK. Zitting van den politierechter van Maandag 3 Augustus. Wat niet weinigen overkomt, is den 24en Mei j.l. ook D. B., 20 jaar, los arbeider te Sneek, overgekomen. Hij liep dronken op straat en ver stoorde de openbare orde. De politi.e-agent Ste- neker zag hern schuiven en deed z:jn best, den onbestendigen avondwandelaar van de straat te verwijderen, waartegen B. zich krachtdadig ver zet heeft. „Is het zoo, heb je je verzet?” vraagt de poli tierechter hem. ,,’k Heb me verdedigd,” is het antwoord. Eisch: 1 maand gevangenisstraf, vonnis 14 dagen. L. C. Rijkslandbouwwinterschool te Leeuwarden. Aan deze school begint dit najaar weer een nieuwe leergang. Het doel van het onderwijs is aan toekom stige landbouwers theoretische kennis van het landbouwbedrijf en voortgezette ontwikkeling te verstrekken. Het draagt den stempel van middelbaar vakonderwijs. De lessen worden gegeven door de heeren' ir. C. R. Brinkman, rijkslandbouwconsulent, di recteur, M. Kramer, F. F. Leupen, landbouw- scheikundige ,ir. P ,A. v. d. Ban, adjunct-rijks- landbouwconsulent, H. Veenstra, rijksveearts, drs. J. Mesdag, zuivelconsulent, ir. Hi G.A. Leignes Bakhoven, rijksveeteeltconsulent, H. F. Ferwerda en A. C. Nubé. Het onderwijs onyvat de volgende vakken: kennis van den grond, grondbewerking, grond verbetering, bemestingsleer, plantenteelt, zuivel bereiding, veevoeding, veeteelt, beoordeelings- leer en raskennis, gezondheidsleer, bedrijfsleer, landbouwboekhouding, scheikunde, natuurkun de, dierkunde, plantkunde, Nederlandsche taal en rekenen. De leertijd duurt 2 winterhalfjaren. Het schoolgeld bedraagt f 15 per winterhalf jaar. Het programma der school, waarin verschil lende mededeelingen, o. a. over de eischen van toelating, voorkomen, is kosteloos verkrijgbaar bij den directeur, die eiken Vrijdag^pp zijn kamer in het Landbouwhuis te spreken is. Omkooping. Het gerechtshof te Arnhem heeft uit spraak gedaan in de zaak tegen een politie agent te Veenendaal, die terecht had ge staan teir zake, dat hij izich door het aanne men van enkele sigaren zou hebben laten omkoopen om geen procesverbaal op te maken wegens een door hem geconsta teerde overtreding, n.l. voetballen op straat. De rechtbank had bekl. vrijgesproken. De procureur-generaal eischte vernietiging van dat vonnis en veroordeeling van beklaagde tot een maand gevangenisstraf, doch het Hof heeft het vrijsprekend vonnis bevestigd. Het loon van den huwelijksmakelaar. Voor de Groningsche rechtbank heeft een zaak gediend van een Amsterdamschen hu welijksmakelaar contra een cliënt uit Gro ningen, wegens het loon, dat bedoelde ma kelaar voor bewezen diensten vorderde. Dit lóón zou bedragen f 1000 plus 10 pct. van het vermogen der vrouw. De rechtbank heeft dien eisch ontzegd, aangezien niet was komen vast te staan, dat het huwelijk inderdaad door bemidde ling van den makelaar was tot stand ge komen. Ik kan over dit onderdeel van zijn betoog kortvier; Auto-caroussel, S. G. Kooistra; Schiettent, zijn, leder die het vraagstuk van de afsluiting' der Zuiderzeé onbevangen onder de oogen ziet .zal het toch wel met mij eens zijn dat de rich ting van den afsluitdijk der Zuiderzee in de eerste en voornaamste plaats moet worden bepaald door de belangen van de afsluiting zelve en door die van het in verband daarmede tot stand te brengen complex van Zuiderzeewerken, waaronder de handhaving van een behoorlijk peil op het Ijsselmeer op den voorgrond staat, en dat de belangen van de ten gevolge van de afsluiting mogelijk wordende spoorwegverbin dingen bij de keus van die richting slechts een secundaire beteekenis kunnen hebben. Dat bij de aansluiting van den dijk bij Zurich de meest aangewezen richting voor de spopr- vvegaansluiting in Friesland zal zijn die 'fiaar Harlingen is ook mijn meening, doch indien die richting zal worden gekozen zal dit slechts een onvermijdelijk gevolg zijn van de voor deelen welke de dijksrichting naar Zurich voor de Zuiderzeewerken aanbiedt boven die naar Piaam, bij welke de spoorwegaansluiting ver moedelijk over Bolsward en Sneek zou worden gezocht. Noch de belangen van Harlingen en Franeker eenerzijds, noch die van Sneek en Bolsward anderzijds, bij een nieuwe snelverbinding met Noordholland eri Amsterdam mogen hier echter den doorslag geven, en deze hebben dan ook bij het doen mijner voorstellen niet gewogen. De Ver. tot Bevordering van handel, scheep vaart en nijverheid, te Harlingen, besluit de brochure met een zelfstandig betoog waarvan we hier het slot laten volgen: Wij willen die voordeelen (van den afsluitdijk bij Zurich) niet breed uitmeten, maar ongetwij feld zal Harlingen er groot profijt van trekken. Frieslands zeejiaven opgenomen in het snel verkeer, dat is zeker wel het voornaamste punt, dat wij hier moeten noemen, waarbij wij willen wijzen op de groote mogelijkheid, dat daardoor haar bloei zeer zal toenemen, ook en zeker niet in de laatste plaats ten bate van heel onze pro vincie. Hierbij toch mogen wij herinneren aan de woorden in 1905 bij Haar bezoek aan onze stad door Koningin Wilhelmina gesproken, toen Zij zeide: „Wij achten ons gelukkig, ikennis te maken met de takken van bedrijf, beoefend in deze gemeente, welke ook voor geheel Friesland van zoo grooi belang zijn. Met groote ingenomen heid volg ik steeds hetgeen hier gearbeid wordt tot vermeerdering van den bloei van Frieslands Handel en Verkeer, die in ruime mate bijdragen tot bevordering van landbouw, veeteelt en nij verheid.” Voorts zullen talrijke bedrijven en industrieën in de stad, waarvan wij noemen het export- slagersbedrijf, de pannen- en steenbakkerijen, de houthandel niet te vergeten, een snelverbinding van groote beteekenis achten. Ook is het van beteekenis voor den bloeien- den tuinbouw in N.W. Friesland. Deze tuinbouw vinden wij in noordelijk Wonseradeel, Harlin gen, Barradeel, Franeker, Franekeradeel, Menal- dumadeel, Leeuwarderadeel en het Bildt. Haar beteekenis blijkt wel hieruit, dat aan verschil lende veilingen in het laatste jaar voor een be drag van 1.100.000 gulden aan 'tuinbouwpro ducten werd verkocht, waarbij wij niet de vei ling van Leeuwarden meerekenen, waar de op brengst f 364.000 bedroeg. Voor een dergelijk bedrijf zal het snelverkeer in de nabijheid een zaak van groote beteekenis zijn, waarbij wij nog kunnen opmerken, dat deze tuinbouw zich in de omgeving van Harlingen, Franeker en Berlikifn snel uitbreidt. Eindelijk wijzen wij nog op de beteekenis, die het voor Franeker zou hebben, wanneer ook deze stad direct of op korten afstand aan het snelverkeer zou worden aangesloten en waar o. a. de gïoote suikerfabriek Frisia het profijt ervan zou ondervinden, terwijl wij de directe en indirecte voordeelen, die de hoofdstad der proyincie er van zal ondervinden, ook voor haar talrijke handelsinstellingen, sléchts terloops noemen. Ten slotte heeft een snelle verbinding voor het personenvervoer zeer groote beteekenis en wie nu de moeite neemt de bevolkingsdichtheid in N.W. Friesland te vergelijken met die van het Zuidwestelijk deel der provincie, komt met ons tot de conclusie, dat die in het eerstge- g!d. iegsvai «sa ö?ei- gid, öïj wsïtise mb Ojdsa hfsincs S0 d, EvV één hand, wast e£ aeg Gp vei zoek van het Bestuur van Ver. tot iBevorUenng van Handel, Scheepvaart en Nij verheid te Harlingen, heeft de directeur-generaai dei Zuiderzeewerken, ir. H. Wortman, zijn denk- jbeelden ontvouwd over de kritiek, indertijd door Iden oud-inspecteur-generaal van den Rijkswa terstaat n. Ramaer uitgeoetend op het plan tot wijziging van de voorgenomen richting van den aisiuituijk van vVieringenPiaam in de richting V leringenZurich. De mededeelingen van ir. Wortman zijn, met tg beschouwingen der Vereeniging tot Bevordering jenz.’te Harlingen in brochurevorm verschenen rbij de N. V. v/h. A, Land Ezn. te Harlingen. De N. Rt. Ct. ontleent er aan: Ir. Wortman meent „dat allereerst twee zaken moeten worden f rechtgezet, die door ir. Ramaer ten onrechte in het geding worden gebracht,, en die het in zicht in de kwestie waarom het thans gaai of nl. de afsluitdijk der Zuiderzee nabij Piaam of wel ongeveer 6 K.M. verder noordwaarts, I nabij Zurich, aan de kust zal worden aangeslo ten slechts kunnen vertroebelen. Ir. Ramaer stelt voorop, dat met de aansluiting i bij Piaam gepaard zal gaan de aanleg binnen dijks van een kanaal tusschen de Friesche boe- zemwateren bij Harlingen en het Ijsselmeer bij Piaam, en houdt dan op vetfechillende plaatsen i van zijn geschrift een betoog, eenerzijds dat dit kanaal bij de uitvoering der Zuiderzeepiannen niet gemist kan worden en anderzijds dat door de verbetering van den vaarweg naar ’t Ijssel meer over Harlingen de kans op verbetering van de waterweg GroningenLemmer zou worden verminderd. Het staat intusschen reeds sedert geruimen tijd vast, en in een in 1922 gehouden vergade ring der afdeeling Waterbouwkundevan het Koninklijk Instituut van Ingenieurs is dit door mij duidelijk gezegd geworden, dat het aanvan kelijk in de plannen opgenomen kanaal Harlin genPiaam, dat zou moeten dienen ter voor- ziening in de scheepvaart tusschen de zuidelijke kom der Zuiderzee en de haven van Harlingen, voor welke de bestaande weg over zee door den aanleg van den afsluitdijk zal worden afgesne den, niet of althans niet als noodzakelijk onderdeel van de Zuiderzeewerken zal wor den aangelegd, ook niet wanneer ae dijk bij Piaam aan de kust zou worden aangesloten. Een tweede door ir. Ramaer met de voorge nomen wijziging van deze richting ten onrechte in verband gebrachte zaak is de toegang tot de haven van Lemmer en de verbetering van den waterweg LemmerGroningen. Als men het stuk van ir. Ramaer leest zou men meenen, dat door mij zou zijn voorgesteld om bij de indijking van den Noordoostelijken polder de haven van Lemmer van het Ijsselmeer af te sluiten. Dit is echter geenszins het geval; niet ik, doch de Staatscommissie var. 1892 stelde voor, het aanvankelijke ontwerp der Zuiderzee- vereeniging, waarbij Lemmer aan een uitlooper van het Ijsselmeer zou blijven liggen, zoodanig te wijzigen, dat de meerdijk van den Noord oostelijken polder ten zuiden van Oudeiniruum aan de Friesche kust zou aansluiten. Dit ruim 30 jaar geleden door de Staatscom missie voorgestélde gewijzigde plan, waartegen sedert door niemand bezwaar werd ingebracht, is door mij nagenoeg onveranderd aangehou den; alleen zijn thans, in verband met de later aan de orde gestelde verbetering van den wa terweg GroningenLemmer, voor de in den meerdijk bezuiden Oudemirdum te bouwen schutsluis, grooter afmetingen ontworpen dan een geschiedkundig overzicht der 40 jaren litte- rairen arbeid met een interview over Willem Kloos. Een studie over Jacques Perk door J. Mathys Acket. Een bijdrage tot de genesis van De Nieuwe Gids door Dr. Gerversman. Herinne ringsbeelden van de redacteuren. Notulen van de vergaderingen uit de eerste jaren van De Nieuwe Gids, enz. noemde deel aanzienlijk veel grooter is wat zeker ook van belang is voor de exploitatie der spoorweg-maatschappij, die zich met den aan leg der nieuwe verbinding zal hebben te be lasten. Zoo is de voorstelling der economische scha, die zou ontstaan als de dijk zich aan de Frie- die men "te Lemmer schijnt°te koesteren voor sche kust zal aansluiten op de door ir. Wortman een toeneming van de vaart over Harlingen voorgestelde plaats, voorkomend in de brochure ten koste van die over Lemmer, een vrees die Ramaer, èn overdreven èn eenzijdig, intusschen, gelijk uit het bovenstaande zal zijn Uitgebreide streken van Friesland zullen van Citroen. De Parijzenaars kunnen thans eiken avond van een fantastisch schouwspel genieten. In strakke lichtlijnen, gevormd door guirlan des van duizenden gloeilampen, teekent zich plotseling het machtig silhouet van den Eiffel- toren tegen den donkeren nachthemel af, om dan een oogenblik later in een luchtig kleed van fonkelende sterren gehuld te worden. Dan schiet een feusachtige, roode vlam omhoog, waarna zich schitterend witte sterren vertoonen, ge- volgd, door kometen met breeden gouden staart, welke in de woorden „Citroen” overgaan. Was het tot nu toe de „Broadway’ te New- York, waar de lichtreclames zulke gigantische afmetingen hebben, zoodat deze zelfs een be zienswaardigheid voor vreemdelingen bieden, thans heeft Parijs, door op een even kunstzin nige als doeltreffende wijze den Eiffel-toren in dienst der reclame te stellen, de Amerikaansche lichtreclame, zoowel in omvang als in aesthe- tisch opzicht verre overtroffen. De geleidelijke overgang van sterrebeelden en kometen tot letters van enorme afmetingen (21 M. hoogte) is ongetwijfeld een buitenge woon gelukkige oplossing van het zoo moeilijke probleem om kunst en letterreclame op prac- tische wijze te vereenigen. 24.000 Philips-lampen worden voor deze licht reclame gebruikt. Voor de electrische leidingen waren 34 kilometer kabel en 56 kilometer draad noodig. De technische moeilijkheden, welke men overwinnen moest, waren niet gering, te meer, waar het werk voor het grootste gedeelte op duizelingwekkende hoogte geschieden moest. De werklieden, die voor de montage op de spits van den toren zorgden, verdienden dan ook een uur loon van niet minder dan 250 Francs. Daarom viel ook de keuze op de Philipslam- pen, die de zekerheid boden, dat geen veelvul dige vervanging noodzakelijk zou worden. drukste straatverkeer van de Vijfde Avenue te New York gedemonstreerd. De volkomen leege auto, welke door den in de tweede wagen vol genden uitvinder draadloos gestuurd .werd, be woog zich tot verbazing van allen volkomen zeker door de massa’s wagens en voetgangers. Voor militaire doeleinden zal wellicht de uitvin ding groot belang hebben. „Wiebe Hein”, van P. W. de Vries te Akkrum; 2e prijs „Ruurdtje”, van S. Hoekstra te Akkrum. Klasse VI, tjotters (1.70 M.), le prijs „Lut- sche”, van W. de Vries te Idskenhuizen; 2e prijs Marie”, van A. van Dijk te Hommerts. Klasse VII, standaardjollen, le prijs „Hurry Up”, van K. Sevensma te Sneek; 2e prijs „Dar ling”, van H. Vrolijk te Sneek; 3e prijs „Fluks”, Zweminrichting. De temperatuur van rriescne Kust in geenen aeeie Getrokken zijn. Het is dan ook, zooals reeds gezegd is, te betreuren, dat ir. Ramaer, door deze geheel op zich zelf staande onderwerpen in onderling ver hand te brengen, heeft medegewerkt om het inzicht in de werkelijke belangen waarom het J hier gaat te vertroebelen. Aan het slot van zijn advies handelt ir. Ra- De temperatuur van het water in de maer over de spoorwegverbinding tusschen den Sneeker Zweminrichting was heden 18 gr. De Nieuwe Gids. Den len October a.s. zal het 40 jaar gele den zijn, dat de Nieuwe Gids werd opgericht, onder redactie van Van Eeden, Van der Goes, Kloos, Paap en Verwey. Ter herinnering zal het Octobernuminer een historische aflevering worden en o.m. bevatten:

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1925 | | pagina 1