n
Miss Blanche
k.
lifitlul irgut hi Inmii» Smk
VntMhgai
DE AFSLUITDIJK.
200
No» 89
3t.
as
B
k.
,Q
>n
in
jjüfgDAGS ks VBUDASSXVOMDig
Oiigsrai»
Brandenbürgh Co.,
WOEHSOAS 5 AUGUSTUS 19X5
41e JAARGASG
7E flld. M] «uUm £A
iv was «ea daim vu
maeKomsis nsat da Heilaa«aoba MlgesiBtsact Veras* JÜSlil 01
irtnni sita aas» Abcrmé’s v«Esehard teoaa antï*lakkan «a»» *VvV h
7*iy*ua «corwMurdan avaseai
ksr>avs>BaHk t«* ttoniotiasa si|a om« Abcnai’a Mtstówd tagaa ang*lakkon e»cv
Ries,
es
>t-
8.
7,
D
n.
ia
welke
il
1
it.
e.
f
sa
Opgave kcrinisinrichtingen 1925.
Op de kermis alhier komen:
Stoomcaroussel, Wed. Nizet; Poffertjeskraam,
Kerknieuws.
Ned. Herv. Kerk. Bedankt voor Joure door
ds. W. J. de Wilde te Koudum.
Qeref. Kerken. Beroepen te Oosthem C. J. Sik
kel, cand. te Oegstgeest.
Aangenomen naar StadskanaalPekelderweg
door cand. J. Attema te Ijlst.
Schapendooder.
De marechaussee te Sloten heeft aldaar aan
gehouden en gevankelijk naar Leeuwarden ver
voerd en ter beschikking van den Officier van
Justitie aldaar gesteld den slager P. v. d. O.,
aldaar, die den laatsten tijd bij verschillende
veehouders aldaar in den omtrek des nachts
schapen in de weide doodde en dan den volgen
den dag naar den boer ging, om het doode
schaap te koopen, waarna hij het vleesch onge
keurd verkocht.
hiervan, dat besloten is tot samensmelting
van Marine en Oorlog tot een departement.
Ten slotte zal echter de verdediging van
Nederlandsch-Indië moeten komen te vallen
onder het departement van Koloniën.”
gid aij venlos vaa
•on wtjsvlBgev.
n.
k.
in.
Ut
van A. Ligthart te Sneek.
Klasse VIII, pleiziervaartuigen uit Akkrum, le
prijs „Waterrat”, van B. Grasso; 2e prijs „Syl-
nocht”, van T. Onverwagt te Akkrum.
De wedstrijd op Zaterdag onder de leden van
A. W. S. had tot uitslag: groote schouwen, le
prijs IJ. Schilstra, 2e prijs L. Oost, 3e prijs P.
v. d. Weg; groote gemengde klasse, le prijs E.
W. de Jong, 2e prijs P. W. de Vries. 3e prijs
F. Onverwagt; kleine schouwen, le prijs M'.
Baarda, 2e prijs Th. de Groot, 3e prijs A. Oos-
terbaan; tusschenklasse, le prijs E. Wijnstra,
2e prijs I. Rippen, 3e prijs W. Kleefstra; kleine
gemengde klasse, le prijs M. Woudstra, 2e prijs
J. 11. Rijpkema. L. Ct.
Draadlooze auto-besturing.
Francis Houndis, uitvinder van een draadlooze
automobielbesturing heeft die uitvinding in het
de Staatscommissie in 1894 voorstelde, en ligt
liet in de bedoeling dat, zoo hieromtrent over-
eenstemming met het Provinciaal bestuur kan
worden verkregen, het eenige jaren geleden
nabij Lemmer gestichte stoomgemaal van Fries
land’s boezem bij indijking van den Noordooste-
lijken polder naar den nieuwen meerdijk zal
worden verplaatst, waarbij dan, evenals bij het
plan der Staatscommissie van 1892, het langs
de kust te vormen boezemmeer het peil van
Friesland’s boezem zal kunnen verkrijgen, en de
schutsluis te Lemmer dus steeds geopend kan
blijven en desgewenscht door een open door
vaart kan worden vervangen, zoodat dan in
den waterweg tusschen Groningen en het Ijssel
meer niet meer sluizen zullen komen dan vol
gens het oude plan der Zuiderzee-Vereeniging
het geval zou zijn.
Het uitvoerige technische en economische be
toog van ir. Wortman dat dan verder in de bro
chure volgt, brengt hem tot de volgende slot
som:
Alles bij elkander moet beslist worden vol
gehouden, dat de scheepvaart tusschen Harlin
gen en ’t Ijsselmeer bij de nieuwe richting van
den afsluitdijk in gunstiger conditie zal komen.
Dat deze meening ook door anderen gedeeld
wordt blijkt trouwens genoegzaam uit de vrees
Stroopersdrama.
In de bosschen onder de gemeente Aalst bij
Eindhoven heeft zich een stroopersdrama afge
speeld. De beruchte wildstrooper Teun v. d. L.
uit Eindhoven werd omstreeks 6 uur .door den
onbezoldigden jachtopziener Cox te Aalst aan
getroffen met een geweer. De jachtopziener
schijnt door v. d. L. bedreigd te zijn, waarop
deze twee schoten loste met hagel, tengevolge
waarvan v. d. L. in de borst en in den linker
bovenarm werd getroffen. Hij werd zeer ernstig
gewond en is in levensgevaarlijken toestand
naar het ziekenhuis te Eindhoven overgedracht.
De grondstof, het halffabrikaat
en het eindproduct, alles is even
voortreffelijk. Dat rechtvaardigt
het gezegde
Geef if IJ maar
NIEUWE SNEEKES COURAET
annex SNEEKER COURANT en WYMBRITSERADEEL
Een verklaring van minister Colijn.
Minister Colijn heeft, naar de Crt, meldt,
aan den Haagschen correspondent van de
Times de volgende verklaring afgelegd:
„Is de politiek van de laatste twee jaren
er een geweest van terughoudendheid, nu
dat de financieele positie van Nederland
verbeterd is en het evenwicht van de be
groeting verkregen, kan de onderbroken
sociale politiek worden hervat, doch op
voorzichtige wijze. Daar een vermindering
van de staatsuitgaven evenwel op den
yoorgrond blijft staan, is een der gevolgen
ten en de haven der provincie zal er niet on
waarschijnlijk door komen op een keerpunt in
1 er door krachtig toe
nemen in bloei en die bloei komt ongetwijfeld
ten goede aan heel onze provincie, ook aan het
het aansluitingspunt van den afsluitdijk aan de Zuidwestelijk deel.
Abonnementper jaar f 2.50 fr. p
post f 3.60.
Advertentiën: 9 ct. p. regel. Inge
zonden mededeelingen hooger, bij
Abonnement belangrijke korting
Advertentiën worden tevens gra^s ge
plaatst in de SNEEKER COURANT
Nieuwe kunstzijdefabriek.
De Nederl. Kunstzijdefabriek te Arnhem
heeft, naar de N. Rt. Crt. meldt, in de ge
meente HUlegersberg bij de grens van Rot
terdam, particuliere terreinen aangekocht.
Aldaar zal een kunstzijdefabriek worden
opgericht.
Het weer in Juli.
Het Koninklijk Meteorologisch Instituut
te De Bilt publiceert het volgende voorloo-
pige overwicht van het weer in Juli.
Gemiddeld over de geheele maand was
de temperatuur 2 tot 1 graad Celsius boven
normaal; op den 21 en en 22en kwamen
maxima van 33 en 34 graden voor.
De hoeveelheid neerslag, gemiddeld over
het geheele land, bedroeg 57 millimeter te
gen 71 normaal. In de eerste 3 weken viel
weinig regen. In de tweede helft der maand
onweerde het bijna dagelijks, op enkele
plaatsen vergezeld van zwaren regen.
De Bilt had ruim 213 uren met zonne-
schün tenen 196 uren normaal.
i
afsluitdijk en het bestaande spoorwegnet in
Friesland, welke verbinding bij verplaatsing van
het aansluitingspunt naar Zurich vermoedelijk in
een andere richting zal worden gezocht dan H -.de Bruin; Electr. Zweefmolen, H. M. Vale;
aanvankelijk in de bedoeling lag. Danstent, Fogerty; Vergenoegingspaleis, Jan-
tlz lz„„ r\trtir rlO AndarHaul van -ziin hptnnor Vort I Antn Q Cï IZ'oA.ctra—
Buwalda; Draaimolen, A. v. d. Vpen; Amer.
Hoeplatent, Kooistra; J-uchtschommel, Sipkema;
Schiettent, Lenior; en andere suiker-, gebak-,
paling-, en galanteriekramen.
U. L. O.-examen.
J.l. Zaterdag zijn te Leeuwarden geslaagd
voor diploma A: Cornells Pries te Koudum;
Wiebe Smith te Warns; voor diploma B: Sijtze
de Boer te Oosthem en Louis Praamsma te
Sneek. Het examen is- afgeloopen.
Postkantoor Sneek.
Lijst van onbestelbare brieven en briefkaarten,
van welke de afzenders onbekend zijn, terug
ontvangen in de 2e helft der maand Juli:
Brieven (Binnenland): J. de Bruin, Enk-
huizen; S. Mobach, Leeuwarden; J. H. J. v.
Tuinen, Enschede; IJntema, Blauwhuis.
Briefkaarten (Binnenland): Mevr, de
JongAgema, Groningen; mej. P. de Vries,
Heerenveen. Twee zonder adres.
Briefkaarten (Buitenland) W.
Coin.
LEMMER. Herhaaldelijk werd den laat
sten tijd door hier binnen komende schip
pers en visschers gerapporteerd, dat in izee
nabij Mirdumerhoek een wrak moest zit
ten, waaraan de visschers bij herhaling
hunne netten hadden gescheurd. Bij onder
zoek dooc de visscherij-linspectie is thans
gebleken, dat dit wrak een bocht is van een
aldaar eenige jaren geleden gezonken sleep
boot.
De visscherij-iinspectie heeft nu op die
plaats een boei gelegd.
AKKRUM, 2 Aug. Bijzonder begunstigd door
weer en wind waren onze jaarlijksche zeilwed
strijden. De uitslag is als volgt:
Klasse I, middenzwaardjachten en kielbooten,
le prijs „Li” van dr. Van der Meer te Leeuwar
den; 2e prijs „Meeuw”, van W. Geveke te
Leeuwarden.
Klasse II, regenboogjachten, le prijs „Water
rat”, van S. Kuipers te Sneek; 2e prijs „Water
zonnetje”, van J. Zwart te Sneek.
Klasse III, groote schouwen, le prijs „Polle-
schouw”, van W. Postma te Grouw; 2e prijs
„Stanfries”, van G. Schilstra te Akkrum.
Klasse IV, kleine schouwen, le prijs „Syl-
nocht”, van gebr. Leemburg te Leeuwarden; 2e
prijs „Re”, van Th. de Groot te Akkrum; 3e
prijs „Bothnia” van M. H. Baarda te Akkrum;
4e prijs ,,’t Swealtsje”, van R. Zwolle te Lang
weer.
H gid. bij mina
•3 wsq «s» vinder
Bij de gehouden examens, uitgaande
van de Ver. van Modevakscholen te Den
Haag, slaagden o. m. voor ’t examen cou
peuse de dames A. ZwartTen Woude en
D. Koopmans, beide te -Sneek en A. Haag-
sma te Workum, leerlingen van mej. Krij-
tenburg, alhier.
Vader en zoon verdronken.
LEMMER, 3 Aug. Schipper P. H. Jansen, van
Terneuzen, met zijn geladen klipperaak „Wuta”
hedenochtend om 9 uur van Lemmer vertrok
ken, is op korten afstand van de haven over
boord gevallen en verdronken. Zijn 27-jarige
zoon sprong hem direct na en verdronk even
eens. De lijken zijn nog niet gevonden. Het
schip, waarop de vrouw alleen achterbleef, is
naar de haven terug gebracht. L .C.
LEMMER, 3 Augustus. Hedenmorgen om
streeks 9 uur vertrokken van hier twee
schepen, het ijzeren klipperschip „Wuta”
bemand met schipper/P. H. Jansen, oud 49
jaar, en zijn zoon W. Jansen, oud 27 jaar,
van Terneuzen, geladen met vezels op reis
van Groningen naar Boskoop en het ijjzeren
tjalkschip „Adriana”, bemand met de schip
pers J. Jansen en D. Jansen, beiden ook zo
nen van eerstgenoemde schipper P. H. Jan
sen, en ook gedomicilieerd te Terneuzen, op
reis met vezels van Groningen naar Gouda.
Toen beide schepen tot op 500 M. in zee
waren gezeild, bemerkte men hier, dat er
op een van beide schepen iets niet in den
haak moest zijn, daar beide schepen plotse
ling op eèn ongewone wijze begonnen te
manoeuvreeren en kort daarop zag men ze
naar onze haven terugkeeren. Hier weer
binnen gekomen zijnde onfstreeks 10 uur,
rapporteerden de schippers J. en D. Jansen
van het tjalkschip „Adriana”, dat op korten
afstand van onze haven, hun vader, die ach
ter op zijn schip stond, was uitgegleden en
overboord in zee was gevallen en verdron
ken, en hun broeder W. Jansen-, die, voor
op het schip staande, ziende dat izijn vader
overboord viel, deze was nagesprongen, om
hem te redden, maar helaas, bij dit red
dingswerk eveneens was verdronken. Dat
zij, met hun schip in de nabijjheid zei
lende, bemerkten dat er op het schip van
hun vader iets niet in de haak was, hem
onmiddellijk waren te hulp gesneld, maar
dat zij! toen van hun vader en broeder geen
spoor meer hadden kunnen vinden.
intusschen, gelijk uit het bovenstaande zal zijn Uitgebreide streken van Friesland zullen van
gebleken, door mij niet gedeeld wordt, daar deze wijziging beslist groote voordeelen genie-
de vaart over het Ijsselmeer van en naar de
haven van Lemmer, zoomede de vaart naar de
haven van Harlingen geenszins geschaad be- baar ontwikkeling, zal
hoeft te worden, en de belangen van eerstge
noemde haven bij een eventueele verlegging van
VAN DE LEEUWARDER RECHTBANK.
Zitting van den politierechter van
Maandag 3 Augustus.
Wat niet weinigen overkomt, is den 24en Mei
j.l. ook D. B., 20 jaar, los arbeider te Sneek,
overgekomen. Hij liep dronken op straat en ver
stoorde de openbare orde. De politi.e-agent Ste-
neker zag hern schuiven en deed z:jn best, den
onbestendigen avondwandelaar van de straat te
verwijderen, waartegen B. zich krachtdadig ver
zet heeft.
„Is het zoo, heb je je verzet?” vraagt de poli
tierechter hem.
,,’k Heb me verdedigd,” is het antwoord.
Eisch: 1 maand gevangenisstraf, vonnis 14
dagen. L. C.
Rijkslandbouwwinterschool te Leeuwarden.
Aan deze school begint dit najaar weer een
nieuwe leergang.
Het doel van het onderwijs is aan toekom
stige landbouwers theoretische kennis van het
landbouwbedrijf en voortgezette ontwikkeling
te verstrekken. Het draagt den stempel van
middelbaar vakonderwijs.
De lessen worden gegeven door de heeren'
ir. C. R. Brinkman, rijkslandbouwconsulent, di
recteur, M. Kramer, F. F. Leupen, landbouw-
scheikundige ,ir. P ,A. v. d. Ban, adjunct-rijks-
landbouwconsulent, H. Veenstra, rijksveearts,
drs. J. Mesdag, zuivelconsulent, ir. Hi G.A.
Leignes Bakhoven, rijksveeteeltconsulent, H. F.
Ferwerda en A. C. Nubé.
Het onderwijs onyvat de volgende vakken:
kennis van den grond, grondbewerking, grond
verbetering, bemestingsleer, plantenteelt, zuivel
bereiding, veevoeding, veeteelt, beoordeelings-
leer en raskennis, gezondheidsleer, bedrijfsleer,
landbouwboekhouding, scheikunde, natuurkun
de, dierkunde, plantkunde, Nederlandsche taal
en rekenen.
De leertijd duurt 2 winterhalfjaren.
Het schoolgeld bedraagt f 15 per winterhalf
jaar.
Het programma der school, waarin verschil
lende mededeelingen, o. a. over de eischen van
toelating, voorkomen, is kosteloos verkrijgbaar
bij den directeur, die eiken Vrijdag^pp zijn
kamer in het Landbouwhuis te spreken is.
Omkooping.
Het gerechtshof te Arnhem heeft uit
spraak gedaan in de zaak tegen een politie
agent te Veenendaal, die terecht had ge
staan teir zake, dat hij izich door het aanne
men van enkele sigaren zou hebben laten
omkoopen om geen procesverbaal op te
maken wegens een door hem geconsta
teerde overtreding, n.l. voetballen op straat.
De rechtbank had bekl. vrijgesproken. De
procureur-generaal eischte vernietiging van
dat vonnis en veroordeeling van beklaagde
tot een maand gevangenisstraf, doch het
Hof heeft het vrijsprekend vonnis bevestigd.
Het loon van den huwelijksmakelaar.
Voor de Groningsche rechtbank heeft een
zaak gediend van een Amsterdamschen hu
welijksmakelaar contra een cliënt uit Gro
ningen, wegens het loon, dat bedoelde ma
kelaar voor bewezen diensten vorderde. Dit
lóón zou bedragen f 1000 plus 10 pct. van
het vermogen der vrouw.
De rechtbank heeft dien eisch ontzegd,
aangezien niet was komen vast te staan,
dat het huwelijk inderdaad door bemidde
ling van den makelaar was tot stand ge
komen.
Ik kan over dit onderdeel van zijn betoog kortvier; Auto-caroussel, S. G. Kooistra; Schiettent,
zijn, leder die het vraagstuk van de afsluiting'
der Zuiderzeé onbevangen onder de oogen ziet
.zal het toch wel met mij eens zijn dat de rich
ting van den afsluitdijk der Zuiderzee in de
eerste en voornaamste plaats moet worden
bepaald door de belangen van de afsluiting zelve
en door die van het in verband daarmede tot
stand te brengen complex van Zuiderzeewerken,
waaronder de handhaving van een behoorlijk
peil op het Ijsselmeer op den voorgrond staat,
en dat de belangen van de ten gevolge van de
afsluiting mogelijk wordende spoorwegverbin
dingen bij de keus van die richting slechts een
secundaire beteekenis kunnen hebben.
Dat bij de aansluiting van den dijk bij Zurich
de meest aangewezen richting voor de spopr-
vvegaansluiting in Friesland zal zijn die 'fiaar
Harlingen is ook mijn meening, doch indien
die richting zal worden gekozen zal dit slechts
een onvermijdelijk gevolg zijn van de voor
deelen welke de dijksrichting naar Zurich voor
de Zuiderzeewerken aanbiedt boven die naar
Piaam, bij welke de spoorwegaansluiting ver
moedelijk over Bolsward en Sneek zou worden
gezocht.
Noch de belangen van Harlingen en Franeker
eenerzijds, noch die van Sneek en Bolsward
anderzijds, bij een nieuwe snelverbinding met
Noordholland eri Amsterdam mogen hier echter
den doorslag geven, en deze hebben dan ook
bij het doen mijner voorstellen niet gewogen.
De Ver. tot Bevordering van handel, scheep
vaart en nijverheid, te Harlingen, besluit de
brochure met een zelfstandig betoog waarvan
we hier het slot laten volgen:
Wij willen die voordeelen (van den afsluitdijk
bij Zurich) niet breed uitmeten, maar ongetwij
feld zal Harlingen er groot profijt van trekken.
Frieslands zeejiaven opgenomen in het snel
verkeer, dat is zeker wel het voornaamste punt,
dat wij hier moeten noemen, waarbij wij willen
wijzen op de groote mogelijkheid, dat daardoor
haar bloei zeer zal toenemen, ook en zeker niet
in de laatste plaats ten bate van heel onze pro
vincie.
Hierbij toch mogen wij herinneren aan de
woorden in 1905 bij Haar bezoek aan onze stad
door Koningin Wilhelmina gesproken, toen Zij
zeide:
„Wij achten ons gelukkig, ikennis te maken
met de takken van bedrijf, beoefend in deze
gemeente, welke ook voor geheel Friesland van
zoo grooi belang zijn. Met groote ingenomen
heid volg ik steeds hetgeen hier gearbeid wordt
tot vermeerdering van den bloei van Frieslands
Handel en Verkeer, die in ruime mate bijdragen
tot bevordering van landbouw, veeteelt en nij
verheid.”
Voorts zullen talrijke bedrijven en industrieën
in de stad, waarvan wij noemen het export-
slagersbedrijf, de pannen- en steenbakkerijen, de
houthandel niet te vergeten, een snelverbinding
van groote beteekenis achten.
Ook is het van beteekenis voor den bloeien-
den tuinbouw in N.W. Friesland. Deze tuinbouw
vinden wij in noordelijk Wonseradeel, Harlin
gen, Barradeel, Franeker, Franekeradeel, Menal-
dumadeel, Leeuwarderadeel en het Bildt. Haar
beteekenis blijkt wel hieruit, dat aan verschil
lende veilingen in het laatste jaar voor een be
drag van 1.100.000 gulden aan 'tuinbouwpro
ducten werd verkocht, waarbij wij niet de vei
ling van Leeuwarden meerekenen, waar de op
brengst f 364.000 bedroeg.
Voor een dergelijk bedrijf zal het snelverkeer
in de nabijheid een zaak van groote beteekenis
zijn, waarbij wij nog kunnen opmerken, dat deze
tuinbouw zich in de omgeving van Harlingen,
Franeker en Berlikifn snel uitbreidt.
Eindelijk wijzen wij nog op de beteekenis, die
het voor Franeker zou hebben, wanneer ook
deze stad direct of op korten afstand aan het
snelverkeer zou worden aangesloten en waar
o. a. de gïoote suikerfabriek Frisia het profijt
ervan zou ondervinden, terwijl wij de directe
en indirecte voordeelen, die de hoofdstad der
proyincie er van zal ondervinden, ook voor
haar talrijke handelsinstellingen, sléchts terloops
noemen.
Ten slotte heeft een snelle verbinding voor
het personenvervoer zeer groote beteekenis en
wie nu de moeite neemt de bevolkingsdichtheid
in N.W. Friesland te vergelijken met die van
het Zuidwestelijk deel der provincie, komt met
ons tot de conclusie, dat die in het eerstge-
g!d. iegsvai «sa ö?ei- gid, öïj wsïtise mb
Ojdsa hfsincs S0 d, EvV één hand, wast e£ aeg
Gp vei zoek van het Bestuur van Ver. tot
iBevorUenng van Handel, Scheepvaart en Nij
verheid te Harlingen, heeft de directeur-generaai
dei Zuiderzeewerken, ir. H. Wortman, zijn denk-
jbeelden ontvouwd over de kritiek, indertijd door
Iden oud-inspecteur-generaal van den Rijkswa
terstaat n. Ramaer uitgeoetend op het plan tot
wijziging van de voorgenomen richting van den
aisiuituijk van vVieringenPiaam in de richting
V leringenZurich.
De mededeelingen van ir. Wortman zijn, met
tg beschouwingen der Vereeniging tot Bevordering
jenz.’te Harlingen in brochurevorm verschenen
rbij de N. V. v/h. A, Land Ezn. te Harlingen.
De N. Rt. Ct. ontleent er aan:
Ir. Wortman meent
„dat allereerst twee zaken moeten worden
f rechtgezet, die door ir. Ramaer ten onrechte
in het geding worden gebracht,, en die het in
zicht in de kwestie waarom het thans gaai
of nl. de afsluitdijk der Zuiderzee nabij Piaam
of wel ongeveer 6 K.M. verder noordwaarts,
I nabij Zurich, aan de kust zal worden aangeslo
ten slechts kunnen vertroebelen.
Ir. Ramaer stelt voorop, dat met de aansluiting
i bij Piaam gepaard zal gaan de aanleg binnen
dijks van een kanaal tusschen de Friesche boe-
zemwateren bij Harlingen en het Ijsselmeer bij
Piaam, en houdt dan op vetfechillende plaatsen
i van zijn geschrift een betoog, eenerzijds dat dit
kanaal bij de uitvoering der Zuiderzeepiannen
niet gemist kan worden en anderzijds dat door
de verbetering van den vaarweg naar ’t Ijssel
meer over Harlingen de kans op verbetering van
de waterweg GroningenLemmer zou worden
verminderd.
Het staat intusschen reeds sedert geruimen
tijd vast, en in een in 1922 gehouden vergade
ring der afdeeling Waterbouwkundevan het
Koninklijk Instituut van Ingenieurs is dit door
mij duidelijk gezegd geworden, dat het aanvan
kelijk in de plannen opgenomen kanaal Harlin
genPiaam, dat zou moeten dienen ter voor-
ziening in de scheepvaart tusschen de zuidelijke
kom der Zuiderzee en de haven van Harlingen,
voor welke de bestaande weg over zee door den
aanleg van den afsluitdijk zal worden afgesne
den, niet of althans niet als noodzakelijk
onderdeel van de Zuiderzeewerken zal wor
den aangelegd, ook niet wanneer ae dijk bij
Piaam aan de kust zou worden aangesloten.
Een tweede door ir. Ramaer met de voorge
nomen wijziging van deze richting ten onrechte
in verband gebrachte zaak is de toegang tot de
haven van Lemmer en de verbetering van den
waterweg LemmerGroningen.
Als men het stuk van ir. Ramaer leest zou
men meenen, dat door mij zou zijn voorgesteld
om bij de indijking van den Noordoostelijken
polder de haven van Lemmer van het Ijsselmeer
af te sluiten. Dit is echter geenszins het geval;
niet ik, doch de Staatscommissie var. 1892 stelde
voor, het aanvankelijke ontwerp der Zuiderzee-
vereeniging, waarbij Lemmer aan een uitlooper
van het Ijsselmeer zou blijven liggen, zoodanig
te wijzigen, dat de meerdijk van den Noord
oostelijken polder ten zuiden van Oudeiniruum
aan de Friesche kust zou aansluiten.
Dit ruim 30 jaar geleden door de Staatscom
missie voorgestélde gewijzigde plan, waartegen
sedert door niemand bezwaar werd ingebracht,
is door mij nagenoeg onveranderd aangehou
den; alleen zijn thans, in verband met de later
aan de orde gestelde verbetering van den wa
terweg GroningenLemmer, voor de in den
meerdijk bezuiden Oudemirdum te bouwen
schutsluis, grooter afmetingen ontworpen dan
een geschiedkundig overzicht der 40 jaren litte-
rairen arbeid met een interview over Willem
Kloos. Een studie over Jacques Perk door J.
Mathys Acket. Een bijdrage tot de genesis van
De Nieuwe Gids door Dr. Gerversman. Herinne
ringsbeelden van de redacteuren. Notulen van de
vergaderingen uit de eerste jaren van De
Nieuwe Gids, enz.
noemde deel aanzienlijk veel grooter is wat
zeker ook van belang is voor de exploitatie der
spoorweg-maatschappij, die zich met den aan
leg der nieuwe verbinding zal hebben te be
lasten.
Zoo is de voorstelling der economische scha,
die zou ontstaan als de dijk zich aan de Frie-
die men "te Lemmer schijnt°te koesteren voor sche kust zal aansluiten op de door ir. Wortman
een toeneming van de vaart over Harlingen voorgestelde plaats, voorkomend in de brochure
ten koste van die over Lemmer, een vrees die Ramaer, èn overdreven èn eenzijdig,
intusschen, gelijk uit het bovenstaande zal zijn Uitgebreide streken van Friesland zullen van
Citroen.
De Parijzenaars kunnen thans eiken avond
van een fantastisch schouwspel genieten.
In strakke lichtlijnen, gevormd door guirlan
des van duizenden gloeilampen, teekent zich
plotseling het machtig silhouet van den Eiffel-
toren tegen den donkeren nachthemel af, om
dan een oogenblik later in een luchtig kleed van
fonkelende sterren gehuld te worden. Dan schiet
een feusachtige, roode vlam omhoog, waarna
zich schitterend witte sterren vertoonen, ge-
volgd, door kometen met breeden gouden staart,
welke in de woorden „Citroen” overgaan.
Was het tot nu toe de „Broadway’ te New-
York, waar de lichtreclames zulke gigantische
afmetingen hebben, zoodat deze zelfs een be
zienswaardigheid voor vreemdelingen bieden,
thans heeft Parijs, door op een even kunstzin
nige als doeltreffende wijze den Eiffel-toren in
dienst der reclame te stellen, de Amerikaansche
lichtreclame, zoowel in omvang als in aesthe-
tisch opzicht verre overtroffen.
De geleidelijke overgang van sterrebeelden
en kometen tot letters van enorme afmetingen
(21 M. hoogte) is ongetwijfeld een buitenge
woon gelukkige oplossing van het zoo moeilijke
probleem om kunst en letterreclame op prac-
tische wijze te vereenigen.
24.000 Philips-lampen worden voor deze licht
reclame gebruikt. Voor de electrische leidingen
waren 34 kilometer kabel en 56 kilometer draad
noodig.
De technische moeilijkheden, welke men
overwinnen moest, waren niet gering, te meer,
waar het werk voor het grootste gedeelte op
duizelingwekkende hoogte geschieden moest. De
werklieden, die voor de montage op de spits van
den toren zorgden, verdienden dan ook een uur
loon van niet minder dan 250 Francs.
Daarom viel ook de keuze op de Philipslam-
pen, die de zekerheid boden, dat geen veelvul
dige vervanging noodzakelijk zou worden.
drukste straatverkeer van de Vijfde Avenue te
New York gedemonstreerd. De volkomen leege
auto, welke door den in de tweede wagen vol
genden uitvinder draadloos gestuurd .werd, be
woog zich tot verbazing van allen volkomen
zeker door de massa’s wagens en voetgangers.
Voor militaire doeleinden zal wellicht de uitvin
ding groot belang hebben.
„Wiebe Hein”, van P. W. de Vries te Akkrum;
2e prijs „Ruurdtje”, van S. Hoekstra te Akkrum.
Klasse VI, tjotters (1.70 M.), le prijs „Lut-
sche”, van W. de Vries te Idskenhuizen; 2e prijs
Marie”, van A. van Dijk te Hommerts.
Klasse VII, standaardjollen, le prijs „Hurry
Up”, van K. Sevensma te Sneek; 2e prijs „Dar
ling”, van H. Vrolijk te Sneek; 3e prijs „Fluks”,
Zweminrichting.
De temperatuur van
rriescne Kust in geenen aeeie Getrokken zijn.
Het is dan ook, zooals reeds gezegd is, te
betreuren, dat ir. Ramaer, door deze geheel op
zich zelf staande onderwerpen in onderling ver
hand te brengen, heeft medegewerkt om het
inzicht in de werkelijke belangen waarom het J
hier gaat te vertroebelen.
Aan het slot van zijn advies handelt ir. Ra- De temperatuur van het water in de
maer over de spoorwegverbinding tusschen den Sneeker Zweminrichting was heden 18 gr.
De Nieuwe Gids.
Den len October a.s. zal het 40 jaar gele
den zijn, dat de Nieuwe Gids werd opgericht,
onder redactie van Van Eeden, Van der Goes,
Kloos, Paap en Verwey.
Ter herinnering zal het Octobernuminer een
historische aflevering worden en o.m. bevatten: