5 Miss Blanche H I I I 1 K 200 NIEUWSTIJDINGEN. Vrijzinnige Geloofsopvatting. neek Mitliil Orgui dir liamta Snik Vai-sehjjn» WOEMSQAtt 23 SEPTEMBER 1925 41e JAAR8AR6 Eerste Blad o. 103 r 1,1 L Iplaat .sÈ Brandenburga Co., 4wn* - Telefoon R& 150. ’■■25 an *T£ gia. MJ <rvrU«> Cn .|fl<l .Mj «arUra van md dBin. vijavingar A. -Saalborn,-leeraari,aan de>bijz. Gooische belang bij dat t eau en Meppel, ter standplaats Heerenveen. eau en roor 49. den ms- RG, oid- oot- aar- j haalt ’t blad aan een beschouwing van dr. dus de L. C. zélfs bloedvergiftiging geconstateerd. k iljna ir b94. »0S voor uffr. I. >»er. een Por ting ter- infeetie’ hadden opgeloopen, doordat ze aan de handen een onbeduidend wondje hadden en in aanraking kwamen met de ontstoken Rauwerd Bolsward De moedermoord te Peperga. De HQOge Raad heeft verworpen het cas satieberoep van J. Capelle te Wolvega, die door het hof te Leeuwarden is veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf wegens doodslag, gepleegd op zijn moeder te Pe- perga, die hij daarna in een put had gen worpen. Ziedaar het betoog, waarin de oude opvatting Het onderwijs op de H. B. S. „Kerk en Volk”, een vrijzinnig-godsdien- er op, dat in zijne tusschen de oude en moderne opvatting van ge- .loof zou spr.. .als volgt willen.omschrijven: De zekerheid van het geloof ligt volgens de oude opvatting in. het, geopenbaarde Woord van God of in Christus of in een Kerk, inaar de zeker heid die den twijfel doet overwinnen, ligt vol gens de moderne opvatting in de stemming van het diepste van het menschenhart, zooals dat in de stilte spreekt, als al het lage is over wonnen.: Het diepste en. beste daarin in de stem der Eeuwigheid. Hij. gelooft, die het leven aan vaardt, vertrouwend op 's levens heilig doel, ge hoorzamend aan ’s .levens heiligen eisch. Die aanvaardt dit leven metizijn strijd en teleurstel ling, maar ook met z’n jubel, vertrouwt dat over en door alles heen het eeuwig doel zich ver wezenlijkt en gehoorzaamt aan de .stem van het eeuwige in zijn hart. Spr. eindigde met het zeggen van een kort fragment uit „Verzonken Grenzen”, van Mevr. Henriette Roland Holst. aak oor tot ies. I 1 L 1 biji wor- Abonnementper jaar f 2.50 fr. p. post f 3.60. Advertentiën9 ct. p. regel. Inge zonden mededeelingen hooger, bij Abonnement belangrijke korting Advertentiën worden tevens grans ge plaatst in de SNEEKER COURANT lRS- roor - en MP, Ook uw beurs heeft er L_l_. ge, sigaretten koopend, zegt Geef MIJ maar De eerste cursus door Ds. Banning gister avond voor een geheel gevulde Harmoniezaal gehouden,-was 'gewijd aan bovengenoemd on derwerp. Deze cursussen bedoelt'spr. voor menschen, die willen denken en hun eigen meening willen toetsen aan wat spr. als een eerlijke meening zal ontvouwen. Wat is dan geloof in religieuzen zin? Naar de oude opvatting is geloof een voor waar aan nemen van een bepaald geheel van opvattingen, welk geheel teruggebracht wordt tot het gezag van een boek, overlevering of kerkelijke i.i-, stelling. Onder zoodanige definitie valt dan niet alleen het geloof van orthodoxie en R.-Katho- lieken, maar ook dat van tal van zgn. vrij-, -denkers, bij wie het gezag van de wetenschap maar >al'te,vaak treedt- in de plaats van dat van een «kerk. Zielkundig 'hebben we hier dezelfde levenshouding. Maar hedenavond wil spr. het dan meer heb ben over de:.eerste groep, die dan gelooft, dat op een bepaald moment in de wereldgeschiede nis,, de Goddelijke Waarheid is geopenbaard en vastgelegd in boek, in overlevering of in kerk. Eeuwenlang heeft die opvatting onze Wester- sche beschaving beheersc-ht, en pas na een pro ces- van eeuwen is zij voor ons .betwistbaar ge- -worden, is zij, al is ze dan nog gemeengoed van Calvinisten'en Roomsch Katholieken, niet meer ode-grondslag, door geheel diet volk aanvaard «voor samenleving en cultuur. Welke zijn de invloeden, die deze grondslag hebben onder- mijnd? lo. Het.wereldbeeld, zooals ons dat de natuur wetenschap deed kennen. Met de opvatting der ouden, die onze zagen als middelpunt van het heelal;-als een vlak waarboven een hemel, waaronder een hel was, zoodat deze onzacht kwam te vallen, zich verwondde en bovendien ’t verlies van twee pantalons plus een hoeveelheid benzine no teerde. De eigenaar van den hond mist z’n lief en aanhankelijk dier. DEERSUM. Fikkie was door z’n onvoor zichtigheid al eens in aanraking gekomen met een auto, Nellie wist ook al, dat ’t op onzen straatweg soms uiterst gevaarlijk kan wezen, maar een andere blaffende natuur genoot, ofschoon edel Duitsch bloed voe rende, begreep niet, dat de tegenspoeden van anderen onze leering dienen te zijn. Hij ontweek, niet voldoende motorrijder B 9331, MOT SNESEEE CDURAJJT annax SNEEKER COURANT en WYMBRITSERADEEL DE FR1ESCHE GRE1DHOEK. Het drin gen van ongekookte melk is met ’t oog pp ït iimond- ten klauwzeer uiterst gevaarlijk. Maar ook bij ’t melken moet de meeste voorzichtigheid betracht worden. Zoo hoor- lein- dres blijft gJtd Bk) laven» lange Invaliditeit de kantongerechten Groningen, Appinga--wijs. 'In een vergadering'der -vereeniging -van leeraren “bij '-het-’M. O.'zehdeze leeraar -o.m., dat'men zictwheeft toegelegd op ;,al- het beslissende moment is voor alle tijden en alle volkeren; dat daarin alleen de volstrekte Godswaarheid is geopenbaard, of leeren we dit moment niet veeleer zien als een golf in het op en neer gaande beeld van de geschiedenis van wereld en menschheid. 3o. De tijd der groote geographische ontdek kingen bracht West-Europa in aanraking met ’t Oosten,, men vond daar een edele beschaving vastgeknoopt aan Boeddhisme en Brahmanisme, aan de Chineesche wijsheid van Confucius en Lao Tse. Toen begon men zich af te vragen met welk recht men het Christendom als de volstrekte Godsdienst durfde verkondigen, voor al omdat men in dat oude Boeddhisme hier en daar veel dieper dingen aantrof dan in het Christendom. 4o. De historische kritiek op de bronnen van het Christendom. De vraag rijst wat weten we van Jezus Chris tus? De oude opvatting verwijst ons naar het Nieuwe Testament, maar daar staat slechts de overlevering van feiten, welke men eerst min stens 40 jaar na Christus’ dood te boek stelde, en waarop uitteraard de historische kritiek vat kreeg. 5o. De invloed der moderne wijsbegeerte, die leerde dat wij de levenswetten moeten vinden en stellen in den eigen geest, die dus de auto nomie van onzen eigen geest verkondigde. Als, leert zij, er groote oogenblikken in uw leven aanbreken, en de vraag rijst bij wie gij dan te rade zult gaan, dan moet dat zijn bij uw eigen diepste wezen, waarin gij dan de eigen wet vindt. Welnu, als dit waar is, dan moet de godsdienstige waarheid dus ook in het wezen van den menschelijken geest zelf liggen en ver valt daarmee elke historische autoriteit die zich beroept op het gezag van het verleden, van een traditie. was een geloof vereenigbaar waarbij God voort durend van uit den hemel ingreep in het aard- sohe en Zijn wonderen bij dit directe ingrijpen verrichtte. De menschenziel was ingesteld op het onverwachte, op de plotse mogelijkheid van het wonder en het was juist de overlevering vanijdie wonderen, welke het Christendom die groote invloed op de West-Europeesche volke ren verschafte. De voortschrijdende sterrekun- dige wetenschap echter was het vooral welke het wereldbeeld der ouden vernietigde. Coper nicus ontdekte dat de aarde een bolvorm had, .een -bol was zooals er ontelbaren in het heelal waren, de moderne wetenschap leerde ons de oneindige -afmetingen van dat heelal, met zijn •millioenen sterren; een wereldbeeld groeide, dat radicaal brak met de voorstelling van ons nietig wereldje als middelpunt van het oneindige heel- lal, .met het’ geloof aan een hemel en een hel ergens .daarin. In dit moderne wereldbeeld is geen plaats meer voor de gedachte van een wil lekeurig ingrijpen Gods in den loop der natuur wetten, doch treedt daarvoor in de plaats die van het wetmatige verband van alle dingen in het heelal. 2o. De geschiedenis. De ontwikkeling der geschiedkundige weten schap heeft voor onze kennis op dit gebied, -welke beperkt scheen tot de paar duizend jaar van kort voor Chr. tot het heden, geopend het tijdperk der prae-historie van den mensch, dat men schat op 100.000 jaar, en de natuurweten schap leert ons dat de toekomst dezer aarde kan zijn een verstijven in de periode van de groote koude, die na duizenden jaren kan komen, in die groote koude waarin de geschie- denisnder„menschheid zal versterven. Blikkend van af die prae-historie naar die verre toekomst, vragen we rions nog eens af, wat beteekent aarde daarin dan deze 2000 jaar geschiedenis onzer tijdrekening; kan men dan inderdaad volhouden dat dit tijdvak door Christus geboorte en dood gld btj «orll»8 vim mid vlncer UUlllDAGBaü VBlJDAdbA VOHD« V.lg.u aeorvunlan aaaraangekomaB «al la *.Un«>Ma. Ma.uuaaaa,(1(1(1 a<* MeMladlaM «dl» enxa Abannén tagvn angoMUitatn «VVV Gevonden voorwerpen. Aanwezig en te bevragen bij de navol gende ingezetenen, onderstaande voorwer pen, als-gevonden aangegeven op 21 en 22 September 1925: Beenen mantelceintuur, S. de Vriesi Leeuwenburg 12; heerenrijwiel, Douma<, Grootzand; grijs dames-handtaschje met inhoud, H. Dijkstra, H. Casimirstraat 12; rijwielbelastingmerk 1925, P. Terpstra^ Boschstraat 12; mantelceintuur, F. v. d. Meer, N. Veemarkt 5; witte zakdoek, J. Lourens, M. Louisestraat 17; rijwielbelas tingmerk, J. Jillings, 2e Zomerrakbuurt 40; etui van lorgnet, W. Venema, 3e Woud- straat 20; gouden ring met steentje, R. Beu kens, Qppenhuizerweg 21. Ik breng dit systeem echter ook aan de tramwereld niet als een schrik, veeleer als een middel tot zelfverdediging. Het zal haat met behulp van mijn railloös treinsysteem n.l. gemakkelijker vallen om t.z.t. den over- gang te bewerkstelligen van de railbaan naar tden weg, omdat ze zich dan niet op hetzelfde niveau behoeft te plaatsen als de autobus-exploitant, zooals enkelen reeds hebben gedaan, en waarbij ze misschien nog ten achter staan als nieuwelingen op een ijsvlak. De tramwereld blijft met mijn systeem daarentegen superieur en zal zelfs in vast bedrijf concurrentie van autobussen en vrachtauto’s kunnen weerstaan. Indien het mij gelukt, haar er van te overtuigen, dat ook haar toekomst ligt op den weg, dan zal opgetwijfeld ook de wetgever er rekening mee willen houden, dat het groote vraagstuk, dat thans door» iedereen won bezien, door de techniek in eene veranderde phase is geplaatst.” renveen, Beetsterzwaag, Lemmer, Steenwijk •■gekomen aan de 'zielsbeschaving”,;Wij zijn al zestig jaar bezig de'Kiel •van-.'onze kinderen te verkoopen voor, een zak-vol geld en een positie in de maatschappij”, zoo “zeide-eie -spr., 'die-verder pleitte voor een -paedagogischen 'ondergrond.van het onder wijs, waarbij de leeraren niet uitsluitend vakgeleerden zijn -en- de leerlingen geen nummers: „Wij moeten hebben'een school .■die -antwoord1 tracht'te- geven-op de alles beheerschendei vraag van heti oogenblik: 'Hoe werd ik'een zoo goed mogelijk mensch’/1 •Antwoord ook op -de vragen:- Wat is het -leven? -Wat 'heb ik 'er te- doen? Wat is het dat in-mij “dringt-naar uiting en -uitweg? Waarom die strijd in mij van donkere en lichte dingen?... Het werk der nieuwe-school is:“de kinderen bewustmaken omtrent hun roeping,-‘den kinderen hnn-eigen ‘dieptewe- zen openbaren, den kinderen leeren mensch- zijn-en maatschappelijk gesproken- hen lee ren:-een geroepene te-wezen,-die wat hij verrichten zal, dat doet van binnen uit, ge dreven door de overtuiging, dat zijn dienst aan de menschen een zuivere, onbaatzucht ige, noodzakelijke is. Dan wordt de strijd om het bestaan, waar de economische hee- ren zoo beangst over .spreken, vanzelf een aangelegenheid van liefde en toewijding.” Hier is. inderdaad een sympathiek geluid, schrijft „Kerk’en Volk”; maar het blad mist in het betoog de logische slotsom, dat het onderwijs een religieuzen ondergrond: noo- dig heeft: Nu wordt de godsdienst absoluut niet ge noemd! Vergeten? Het is niet te denken. Misschien voor de „neutraliteit” uit den weg gegaan. Maar dan had deze kwestie toch genoemd moeten worden en naar een uit weg, gezocht voor de moeilijkheden, die on tegen zeggeliik zich hier voordoen. Nu wijst heel het betoog heen naar een onderwijs, waarbij de religieuse gevoelens der kinderen worden gewekt en versterkt, maar over dat onderwijs wordt niet gespro ken. Mocht deze stilzwijgendheid nog worden verbroken, dan zou weer iets bereikt zijn in den arbeid, om de „intellectueelen”, weer te betrekken in het godsdienstig en. kerke lijk leven. En ook alleen dan zal bereikt worden, wat idealisten van de „nieuwe school” ver wachten. Het verkeersvraagstuk. Wat mag de oorzaak zijn, dat de autobus zoo snel en in zoo groote mate opgang heeft gemaakt en een gevoelige concurrentie aan doet aan trein en tram? De ingenieur'H. W" Jonkhoff geeft daar over zijn meening in de N.' R. Crt. Daar is allereerst het gemak. De autobus houdt als het ware voor je deur stil. Je be hoeft niet eerst naar een vaak afgelegen station te loopen.. Dan het feit, dat de autobus langs ’s Hees ren wegen rijdt, dóór steden en dqrpen in plaats van er langs, en door streken van heerlijk natuurschoon, waarvan men niet profiteeren kan in trein en tram, die langs eigen banen rijden. Bij ons volk wordt systematisch aangewakkerd de liefde voor de natuur, voor ’t panorama, in één woord, de liefde voor het eigen land. En de schoon- •heids-architect zou ook in het spoor- en trambedrijf op zijn plaats zijn, want onge twijfeld zou hij van tal van trajecten over DEERSUM. Vorige week had alhier een •keuring plaats van veulens afstammende van den Frieschen hengst Arend 131 F, •eigen; aam dem hr. J. Hoogterp te Deersum. De; eerste iprijs verg. zilv. med. plus f50 •onderhoudsbijdrage van ’t stamboek werd toegekend aan het merrieveulen Edit van ■M. S. Zonneveld te Grouw, de tweede prijs zilveren med. aan Eduarda van J. W. Hoog- terp alhier en de derde prijs br. med. aan >het'hengstveulen Evert van S. H. Castelein •te Jorwerd. De jury was uitstekend tevre den over de kwaliteit der veulens. .bijsterende moleculendans, z’n mensehelijke samenleving vol mensehelijke begeerten en ihartstochten, een- dieperen zin zien wij niet. Maar -de andere weg kiezen wij als wij aan vaarden het geloof, dat deze wereld doel en zin heeft, geen spel van blinde krachten is, maar begrepen is in een andere, hoogere Werkelijk heid^ Als we dus zeggen, om het eenvoudig uit -,te drukken: „emzit-.wat achter”. En dat er wat achter zit,„we zien het en getuigen het als we eens een werkelijk, zuiver, rein menschenleven mogen aanschouwen, in eeni.üits,onthult zoo’n leven ons de-sluimerende orde der hoogere wer kelijkheid, „waaraan deze wereld en deze -menschheid deel heeft op den weg naar het eeuwig doel. En nu een. definitie van dit geloof. Hegel zegt: „Geloof is getuigenis des geestes van den Geest”, een getuigenis in mijn geest van den gut lugaval |C4| gta. M) vutUm aan U)d«B binnen *0 4 IvV 44o hand. Meteeg onhoudbaar blijkt, het negatieve deel van spr.’s beschouwing. Nu het positieve. Wanneer het geloof zin voor ons zal hébben, dan moet het niet steunen op uiterlijke instek lingen, maar uitgaan van deze simpele waar+ heid: De mensch staat in het leven, dat allerlei vragen aan hem stelt. Van die levensvragen is een belangrijke bv. de boterham, maar er zijn toch nog belangrijken, bv.: Wat is de zin van een leven dat eindigt met den dood, of: Hoe komt het dat ieder mensch zoover blijft beneden wat hij zich zelf als ideaal stelt, hoe komt het dat wij, die grijpen naar het hoogste, zoo ver daaronder blijven, wat is dat donkere in ons, wat die tweespalt? Intuïtief hebben wij het ge-r voel dat we goed moeten zijn, maar ver komt men daarmee niet in de wereld. Hoe komt het toch dat ’s werelds werkelijkheid zich niet laat omkneeden tot een verwezenlijking van onze idealen? Ziedaar levensvragen. Blijkbaar gaat 'geest die achter alle dingen zit. Het verschil het hier slechts over twee dingen: de mensch en het leven. Wat de mensch betreft, dat alles' in hem met verstandelijke redeneering zou kun nen verklaard, met dat intellectualisme heeft Van Eden in De Kleine Johannes afdoende afge rekend (Pluizer). In de menschenziel gaan on eindig dieper werelden open, dan welke met het verstand te doorgronden zouden zijn: ge voel, verbeelding, het onbewuste zieleleven, om maar iets te noemen. Het grootste wonder aan den mensch is voorwaar echter wel dat hij daar staat, (bewust, als een eigen innerlijke wereld in de uiterlijke wereld, in ’t leven, waarmee hij, de mensch, in botsing komt, zooals bv. de jonge Troelstra bij de aanschouwing van de gore trieste ellende der arbeidersklasse, toen hij zijn roeping vond. Uit de botsing van leven en mensch komt het eerste met’een heilige eisch tot dien mensch, het ideaal roept tot hern. En daartegenover staande kan men dan twee vzegen kiezen. De eene neemt men als men zegt: Er is niets dan deze wereld met z.’n wilde, ver- Sluiting seizoen S. Z. C. Tot sluiting van ’t seizoen hield de S. Z. C. Zondag een estafette-wedstrijd. Er werd gezeild in 7 groepen van vier. De eerste prijs werd behaald door de groep M. v. d. Werf, S. Kuipers, E. Hazel- hof en A. van Dijk. De tweede prijs door de groep: F. van der Meer, J. Dorhout, A. Faber en T. v. d. Zee. De derde prijs door de groep: K. Vrolijk Hz., H. Prins, D. Volkers en E. v. d. Zee. Er was veel belangstelling, eenige lief hebbers hadden gezorgd voor een muziek corps en er werd gedanst. De S. Z. C. kan met völdoening op dit jaar terugzien, de door haar georganiseerde wedstrijden zijn allen schitterend geslaagd en de voorzitter bracht dan ook in z’n slot woord z’n dank aan de zeilers voor hun medewerking en hoopte ze ’t volgend jaar allen weer op ’t Meer te ontmoeten. eigen‘Spoorbanen- mef zeer weinig moeite wel iets goeds, iets beters kunnen maken. Trein en tram hebben een voorsprong Wat betreft het massa-vervoer. Dat kan, meent men,“alleen plaats hebben op rails. Zoo was het, maar zoo wordt- het straks niet, zegt de schrijver. ;,Ik zal spoedig voor technische kringen ■een uiteenzetting geven van een railloos trein-systeem, waardoor het massa-vervoer over de gewone wegen, mijns inziens, mo- gfejijk wordt, zelfs tegen lageren prijs dan ‘de■'Ttrilbaan thans schenken kan. Als con structeur heb ik-bijna tien jaren daaraan gewerkt en dit systeem komt tevens tege moet aan de'bezwaren van den wegbe- heerder. Indien men, na die technische uit eenzetting, met mij van meening is, dat d-e techniek inderdaad ook dit laatste argu ment van de tramwereld ontzenuwt, dan ipa&izal memvatbaar zijn voor de suggestie, dat de trambaan op zeer vele trajecten heeft afgedaan. Omdat juist dit massa-vervoer voor den tram-exploitant tot dusverre de onaangetaste basis was, waarop hij vol hoop doorbouwde voor de toekomst. den.we-reeds-van verschillende melkers die verscheiden zal door hen gevoeld worden.I inpomp- ïvivi IIH.V1VJUVV 1 VOIUUIUUO 1V1C1JCO, CClUVi I1VV L mevrouw Kroon, velen kenden haar alleen ven. als „mevrouw” (méér zeggende naam), is1 Ten betooge, dat ook onder de leeraren ••spenen rider koeien. Bij een enkele werd een vrouw van beteekenis heengegaan, al- zelf hiertegen een groeiend verzet ontstaat, De moord op Mina Bosgoed te OosterhouL Nog steeds is de geheimzinnige moord op Mina Bosgoed te Oosterhout niet opgehel- derd. De rechtercommissaris te Breda heeft thans het volgende meegedeeld: Op een Zondagnamiddag in April 192p omstreeks kAyart voor vier uur zijn ten huize van Mina Bosgoed te Oosterhout welk meisje op 9 Augustus j.l. haar woning verliet en 16 Augustus d. a. v. in een greppel bij de leemputten onder Oosterhout dood werd teruggevonden twee jonge mannen geweest, terwijl Mina alleen thuis was. Zij kwamen met de fiets uit de rich ting van het Wilhelminakanaal en hadden een pet op. Mina Bosgoed zou verder op Zondag 19 Juli 1925 bij de Oosterhoutsche próeessie aan de Meerselsche Dreef kennis gemaakt hebben met een jongen die zich, zooals bij onderzoek is gebleken, ten onrechte noemde „Jacobs, koperslager, Ginneken” en zei een eigen zaak te hebben. Bovendien heeft Mina Bosgoed op Zon dag 2 Augustus 1925 des avonds omstreeks 7 uur te Oosterhout op den openbaren weg tusschen haar woning en de boerderij van den landbouwer Evers gesproken met een jongen, die een rijwiel bij zich had en ge kleed was in donker colbert costuum met een liggend boordje en een pet op. De rechter-commissaris, belast met de in structie van strafzaken, verzoekt een ieder, die nadere inlichtingen omtrent bedoelde personen kan geven, mondeling of schrifte- lijk mededeelingen te doen aan het gerechts gebouw te Breda. De ambtenaarssalarissen. Gemeld wordt, dat in een Zaterdag te Den Haag gehouden spoedvergadering van de r.-k. centrale van burgerlijk overheids personeel met groote ontstemming kennis werd genomen van de zeer onvoldoende tegemoetkoming, welke de regeering voor stelt, aan het rijkspersoneel te verleenen en .o i.. dat besloten werd, in de Woensdag a.s. te hoogen ouderdom overleden mevrouw debouden centrale commissie-vergadering de soneel te verstrekken een uitkeering ineens De vermakelijkheidsbelasting. Het hoofdbestuur van den Nederland- schen Bioscoopbond is voornemens, voor- Idat de gemeentebegrootingen in behande ling komen, adressen te richten tot de raden van> de'gemeenten, waar bij den bond aan gesloten bioscopen gevestigd zijn, met het verzoek yoortaan alleen vermakelijkheids belasting te heffen indien er winst blijkt gemaakt te zijn, en althans voorloopig de vermakelijkheidsbelasting te verlagen tot ten hoogste 10 pct., van de entréeprijzen. Bioscoopwet. Dé'Tweede Kamer besloot, tegen 13 Oct. a.s. voor de openbare zitting verschillende wetsont- .werpen aan de orde te stellen, waaronder de Bioscoopwet. Centrale schooltuin. Te Baarn hebben enkele onderwijzers van vérschillende openbare en bijzondere scholen het plan opgevat een actie te gaan voeren voor stichting van een centralen schooltuin, van ge meentewege, voor 'alle scholen in die gemeente. •SeHETTENS, 21 -Sept. Hedenavond om- streeks*-9 uur‘oótlas4te'‘«iah een hevig onweder -boven-ons *dorp;'Het'hemelvuur trof de kapitale boerenhtHBinge van Jetse van Abbema. Alles ■brandde tot den grond toe af. Behalve een Fofd-'auto-was’ alles“verzekerd. POPP1NGAW1ER. Begunstigd door prachtig -herfstweder had heden de kermis-kaatspartij plaats, 3 in partuur v.an een afdeeling. 7 vereen, kwamen op de lijst voor met 11 parturen kaat sers. Sneek 2, Bolsward 2, Rauwerd 2, Roorda- hurzum 2, Leeuwarden, Oosterend, Trije Doar- pen I Oosterend verliest tegen Sneek met de kaat sers J. de Vries en Gebr. Pasma. Het andere Sneeker partuur Jac. Jillings, P. v. u. Laan en L. Koopal haalt maar 1 spel tegen Bolsward. De beide parturen van Roordahuizum moesten tegen elkaar. Bolsward verliest tegen Terzool: Trije Doarpen. De beide parturen van Rauwerd moes ten ook tegen elkaar. Leeuwarden bleef staan. In de tweede omloop won Sneek van Leeu warden. Bolsward wint van Roordahuizum. Rauwerd wint van Terzool. 3e omloop. No. 1 en 4. Sneek tegen Bolsward. J. de Vries slaat een spel buiten. Daarna haalt Sneek een eerst met een bovenslag van Pasma. Meer mooie bovenslagen leveren de Pasma’s, doch zij laten ook te veel zitten, ’t Zijn mooie kaatsers voor ’t publiek, doch geen punten- makers. ’t Verloop van'deze partij was als volgt Sneek 2-0-8-4-8-8-6-8-4-2 50 p. Bolsward 8-8-6-8-4-Ö-8-4-8-8 68 p. Om prijs en premie een mooie partij tusschen Rauwerd en Bolsward. ’t Eerste spel is voor Rauwerd, ’t wordt 1 spel gelijk. Rauwerd haalt 2 spet, dan wordt het 2 spel gelijk. Daarna neemt Rauwerd de leiding en maakt de 3 spel uit. ’t Verloop van deze partij was als volgt: 8-8-4-6-8-8-G-6-8-8 70 p. 6-6-8-8-4-4-8-8-4-4 60 p. Prijs f 24 G. Douma, D. Miedema en Sj. Bak ker, Rauwerd; premie f 12 L. Wolka, C. de Waaij en W. Popma, Bolsward; cadeau f6 J. de Vries, C. Pasma en H. Pasma, Sneek. Wat meer publiek was deze kaatspartij wel waard geweest. HEEG, 19 September. De totaalopbrengst van de buscollecte alhier voor de storm ram pslachtoffers is f 431.14i/2. Kerknieuws. Geref. kerken. Aangenomen naar Londen (missionar bij; de Dutch Sailors’ Mission) door den heer M. Brinksma, hulpprediker te Workum. Zondagnamiddag deed, na bevestigd te zijn door ds. Hijlkema van Giethoorn, ds. A. L. Broer zijn intrede bij de Doopsgezinde gemeente te Hindeloopen. Ds. Hijlkema had tot tekst gekozen Lukas 5, vers 8 en ds. Broer Ps. 127 1b. De kerk was bij deze plechtigheid overvol. L. C. Mevrouw Posthumus Meijes. f Op „Rinia State” bij Oudemirdum is in weduwe ds. J.'Posthumus Meijes, geboren re^eej'ing voor te stellen, aan het rijksper- A. W. Star Numan. Zn was de groote en - goede vriendin van vele Gaasterlanders, in-l van Pc^- Jaarsa'aris me^ een tnini- zonderheid van wie de oud-Gaasterland- mum van *00- sche deugden in eere hield en betrachtte Graag vertoefde zij in de huizen van de .kleine luijden, wier raadgeefster zij was' en wie ze daadwerkelijk .bijstond in tijden' stig weekblad, wijst van nood en dood. Haar boeren op Hooiber-’ kringen reeds dikwijls bedenkingen geuit gen roemden haar steeds als een goede zijn tegen den geest van de H. B. S., tegen landvrouw, die hun geluk bedoelde. Haar het louter intellectualistisch onderwijl, het - en instamp-systeem, waarbij aan Met mevrouw Posthumus Meijes, eerder het gemoedsleven geen ruimte wordt gege- Rechterlijke macht. 'A. -Saalborn,-leeraar 'aan de*bijz. Gooische Benoemd tot ambtenaar van het O. M. in ^H; B. S./Over het-Iiterair-economiseh onder dam en Onderdendam, ter standplaats Gro ningen, mr. J. W. Bosch, thans als zoodanig werkzaam bij de kantongerechten te Hee-^emeene •■ontwikkeling”,“maar niet is toe-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1925 | | pagina 1