5
Miss Blanche
H
I
I
I 1
K
200
NIEUWSTIJDINGEN.
Vrijzinnige Geloofsopvatting.
neek
Mitliil Orgui dir liamta Snik
Vai-sehjjn»
WOEMSQAtt 23 SEPTEMBER 1925
41e JAAR8AR6
Eerste Blad
o. 103
r
1,1 L
Iplaat
.sÈ
Brandenburga Co.,
4wn* - Telefoon R& 150.
’■■25
an
*T£ gia. MJ <rvrU«> Cn .|fl<l .Mj «arUra
van md dBin. vijavingar
A. -Saalborn,-leeraari,aan de>bijz. Gooische
belang bij dat
t
eau
en Meppel, ter standplaats Heerenveen.
eau
en
roor
49.
den
ms-
RG,
oid-
oot-
aar-
j haalt ’t blad aan een beschouwing van dr.
dus de L. C.
zélfs bloedvergiftiging geconstateerd.
k
iljna
ir
b94.
»0S
voor
uffr.
I.
>»er.
een
Por
ting
ter-
infeetie’ hadden opgeloopen, doordat ze aan
de handen een onbeduidend wondje hadden
en in aanraking kwamen met de ontstoken
Rauwerd
Bolsward
De moedermoord te Peperga.
De HQOge Raad heeft verworpen het cas
satieberoep van J. Capelle te Wolvega, die
door het hof te Leeuwarden is veroordeeld
tot levenslange gevangenisstraf wegens
doodslag, gepleegd op zijn moeder te Pe-
perga, die hij daarna in een put had gen
worpen.
Ziedaar het betoog, waarin de oude opvatting
Het onderwijs op de H. B. S.
„Kerk en Volk”, een vrijzinnig-godsdien-
er op, dat in zijne
tusschen de oude en moderne opvatting van ge-
.loof zou spr.. .als volgt willen.omschrijven: De
zekerheid van het geloof ligt volgens de oude
opvatting in. het, geopenbaarde Woord van God
of in Christus of in een Kerk, inaar de zeker
heid die den twijfel doet overwinnen, ligt vol
gens de moderne opvatting in de stemming van
het diepste van het menschenhart, zooals dat
in de stilte spreekt, als al het lage is over
wonnen.: Het diepste en. beste daarin in de stem
der Eeuwigheid. Hij. gelooft, die het leven aan
vaardt, vertrouwend op 's levens heilig doel, ge
hoorzamend aan ’s .levens heiligen eisch. Die
aanvaardt dit leven metizijn strijd en teleurstel
ling, maar ook met z’n jubel, vertrouwt dat over
en door alles heen het eeuwig doel zich ver
wezenlijkt en gehoorzaamt aan de .stem van het
eeuwige in zijn hart.
Spr. eindigde met het zeggen van een kort
fragment uit „Verzonken Grenzen”, van Mevr.
Henriette Roland Holst.
aak
oor
tot
ies.
I
1
L
1
biji
wor-
Abonnementper jaar f 2.50 fr. p.
post f 3.60.
Advertentiën9 ct. p. regel. Inge
zonden mededeelingen hooger, bij
Abonnement belangrijke korting
Advertentiën worden tevens grans ge
plaatst in de SNEEKER COURANT
lRS-
roor
- en
MP,
Ook uw beurs heeft er L_l_.
ge, sigaretten koopend, zegt
Geef MIJ maar
De eerste cursus door Ds. Banning gister
avond voor een geheel gevulde Harmoniezaal
gehouden,-was 'gewijd aan bovengenoemd on
derwerp.
Deze cursussen bedoelt'spr. voor menschen,
die willen denken en hun eigen meening willen
toetsen aan wat spr. als een eerlijke meening
zal ontvouwen.
Wat is dan geloof in religieuzen zin? Naar de
oude opvatting is geloof een voor waar aan
nemen van een bepaald geheel van opvattingen,
welk geheel teruggebracht wordt tot het gezag
van een boek, overlevering of kerkelijke i.i-,
stelling. Onder zoodanige definitie valt dan niet
alleen het geloof van orthodoxie en R.-Katho-
lieken, maar ook dat van tal van zgn. vrij-,
-denkers, bij wie het gezag van de wetenschap
maar >al'te,vaak treedt- in de plaats van dat van
een «kerk. Zielkundig 'hebben we hier dezelfde
levenshouding.
Maar hedenavond wil spr. het dan meer heb
ben over de:.eerste groep, die dan gelooft, dat
op een bepaald moment in de wereldgeschiede
nis,, de Goddelijke Waarheid is geopenbaard en
vastgelegd in boek, in overlevering of in kerk.
Eeuwenlang heeft die opvatting onze Wester-
sche beschaving beheersc-ht, en pas na een pro
ces- van eeuwen is zij voor ons .betwistbaar ge-
-worden, is zij, al is ze dan nog gemeengoed van
Calvinisten'en Roomsch Katholieken, niet meer
ode-grondslag, door geheel diet volk aanvaard
«voor samenleving en cultuur. Welke zijn de
invloeden, die deze grondslag hebben onder-
mijnd?
lo. Het.wereldbeeld, zooals ons dat de natuur
wetenschap deed kennen.
Met de opvatting der ouden, die onze
zagen als middelpunt van het heelal;-als een vlak
waarboven een hemel, waaronder een hel was,
zoodat deze onzacht kwam te vallen, zich
verwondde en bovendien ’t verlies van twee
pantalons plus een hoeveelheid benzine no
teerde. De eigenaar van den hond mist z’n
lief en aanhankelijk dier.
DEERSUM. Fikkie was door z’n onvoor
zichtigheid al eens in aanraking gekomen
met een auto, Nellie wist ook al, dat ’t op
onzen straatweg soms uiterst gevaarlijk kan
wezen, maar een andere blaffende natuur
genoot, ofschoon edel Duitsch bloed voe
rende, begreep niet, dat de tegenspoeden
van anderen onze leering dienen te zijn. Hij
ontweek, niet voldoende motorrijder B 9331,
MOT SNESEEE CDURAJJT
annax SNEEKER COURANT en WYMBRITSERADEEL
DE FR1ESCHE GRE1DHOEK. Het drin
gen van ongekookte melk is met ’t oog pp
ït iimond- ten klauwzeer uiterst gevaarlijk.
Maar ook bij ’t melken moet de meeste
voorzichtigheid betracht worden. Zoo hoor-
lein-
dres
blijft
gJtd Bk) laven»
lange Invaliditeit
de kantongerechten Groningen, Appinga--wijs. 'In een vergadering'der -vereeniging
-van leeraren “bij '-het-’M. O.'zehdeze leeraar
-o.m., dat'men zictwheeft toegelegd op ;,al-
het beslissende moment is voor alle tijden en
alle volkeren; dat daarin alleen de volstrekte
Godswaarheid is geopenbaard, of leeren we dit
moment niet veeleer zien als een golf in het
op en neer gaande beeld van de geschiedenis
van wereld en menschheid.
3o. De tijd der groote geographische ontdek
kingen bracht West-Europa in aanraking met ’t
Oosten,, men vond daar een edele beschaving
vastgeknoopt aan Boeddhisme en Brahmanisme,
aan de Chineesche wijsheid van Confucius en
Lao Tse. Toen begon men zich af te vragen
met welk recht men het Christendom als de
volstrekte Godsdienst durfde verkondigen, voor
al omdat men in dat oude Boeddhisme hier en
daar veel dieper dingen aantrof dan in het
Christendom.
4o. De historische kritiek op de bronnen van
het Christendom.
De vraag rijst wat weten we van Jezus Chris
tus? De oude opvatting verwijst ons naar het
Nieuwe Testament, maar daar staat slechts de
overlevering van feiten, welke men eerst min
stens 40 jaar na Christus’ dood te boek stelde,
en waarop uitteraard de historische kritiek vat
kreeg.
5o. De invloed der moderne wijsbegeerte, die
leerde dat wij de levenswetten moeten vinden
en stellen in den eigen geest, die dus de auto
nomie van onzen eigen geest verkondigde. Als,
leert zij, er groote oogenblikken in uw leven
aanbreken, en de vraag rijst bij wie gij dan te
rade zult gaan, dan moet dat zijn bij uw eigen
diepste wezen, waarin gij dan de eigen wet
vindt. Welnu, als dit waar is, dan moet de
godsdienstige waarheid dus ook in het wezen
van den menschelijken geest zelf liggen en ver
valt daarmee elke historische autoriteit die zich
beroept op het gezag van het verleden, van een
traditie.
was een geloof vereenigbaar waarbij God voort
durend van uit den hemel ingreep in het aard-
sohe en Zijn wonderen bij dit directe ingrijpen
verrichtte. De menschenziel was ingesteld op
het onverwachte, op de plotse mogelijkheid van
het wonder en het was juist de overlevering
vanijdie wonderen, welke het Christendom die
groote invloed op de West-Europeesche volke
ren verschafte. De voortschrijdende sterrekun-
dige wetenschap echter was het vooral welke
het wereldbeeld der ouden vernietigde. Coper
nicus ontdekte dat de aarde een bolvorm had,
.een -bol was zooals er ontelbaren in het heelal
waren, de moderne wetenschap leerde ons de
oneindige -afmetingen van dat heelal, met zijn
•millioenen sterren; een wereldbeeld groeide, dat
radicaal brak met de voorstelling van ons nietig
wereldje als middelpunt van het oneindige heel-
lal, .met het’ geloof aan een hemel en een hel
ergens .daarin. In dit moderne wereldbeeld is
geen plaats meer voor de gedachte van een wil
lekeurig ingrijpen Gods in den loop der natuur
wetten, doch treedt daarvoor in de plaats die
van het wetmatige verband van alle dingen in
het heelal.
2o. De geschiedenis.
De ontwikkeling der geschiedkundige weten
schap heeft voor onze kennis op dit gebied,
-welke beperkt scheen tot de paar duizend jaar
van kort voor Chr. tot het heden, geopend het
tijdperk der prae-historie van den mensch, dat
men schat op 100.000 jaar, en de natuurweten
schap leert ons dat de toekomst dezer aarde
kan zijn een verstijven in de periode van
de groote koude, die na duizenden jaren kan
komen, in die groote koude waarin de geschie-
denisnder„menschheid zal versterven. Blikkend
van af die prae-historie naar die verre toekomst,
vragen we rions nog eens af, wat beteekent
aarde daarin dan deze 2000 jaar geschiedenis onzer
tijdrekening; kan men dan inderdaad volhouden
dat dit tijdvak door Christus geboorte en dood
gld btj «orll»8
vim mid vlncer
UUlllDAGBaü VBlJDAdbA VOHD«
V.lg.u aeorvunlan aaaraangekomaB «al la *.Un«>Ma. Ma.uuaaaa,(1(1(1
a<* MeMladlaM «dl» enxa Abannén tagvn angoMUitatn «VVV
Gevonden voorwerpen.
Aanwezig en te bevragen bij de navol
gende ingezetenen, onderstaande voorwer
pen, als-gevonden aangegeven op 21 en 22
September 1925:
Beenen mantelceintuur, S. de Vriesi
Leeuwenburg 12; heerenrijwiel, Douma<,
Grootzand; grijs dames-handtaschje met
inhoud, H. Dijkstra, H. Casimirstraat 12;
rijwielbelastingmerk 1925, P. Terpstra^
Boschstraat 12; mantelceintuur, F. v. d.
Meer, N. Veemarkt 5; witte zakdoek, J.
Lourens, M. Louisestraat 17; rijwielbelas
tingmerk, J. Jillings, 2e Zomerrakbuurt 40;
etui van lorgnet, W. Venema, 3e Woud-
straat 20; gouden ring met steentje, R. Beu
kens, Qppenhuizerweg 21.
Ik breng dit systeem echter ook aan de
tramwereld niet als een schrik, veeleer als
een middel tot zelfverdediging. Het zal haat
met behulp van mijn railloös treinsysteem
n.l. gemakkelijker vallen om t.z.t. den over-
gang te bewerkstelligen van de railbaan
naar tden weg, omdat ze zich dan niet op
hetzelfde niveau behoeft te plaatsen als de
autobus-exploitant, zooals enkelen reeds
hebben gedaan, en waarbij ze misschien nog
ten achter staan als nieuwelingen op een
ijsvlak. De tramwereld blijft met mijn
systeem daarentegen superieur en zal zelfs
in vast bedrijf concurrentie van autobussen
en vrachtauto’s kunnen weerstaan. Indien
het mij gelukt, haar er van te overtuigen,
dat ook haar toekomst ligt op den weg,
dan zal opgetwijfeld ook de wetgever er
rekening mee willen houden, dat het groote
vraagstuk, dat thans door» iedereen won
bezien, door de techniek in eene veranderde
phase is geplaatst.”
renveen, Beetsterzwaag, Lemmer, Steenwijk •■gekomen aan de 'zielsbeschaving”,;Wij
zijn al zestig jaar bezig de'Kiel •van-.'onze
kinderen te verkoopen voor, een zak-vol
geld en een positie in de maatschappij”, zoo
“zeide-eie -spr., 'die-verder pleitte voor een
-paedagogischen 'ondergrond.van het onder
wijs, waarbij de leeraren niet uitsluitend
vakgeleerden zijn -en- de leerlingen geen
nummers: „Wij moeten hebben'een school
.■die -antwoord1 tracht'te- geven-op de alles
beheerschendei vraag van heti oogenblik:
'Hoe werd ik'een zoo goed mogelijk mensch’/1
•Antwoord ook op -de vragen:- Wat is het
-leven? -Wat 'heb ik 'er te- doen? Wat is het
dat in-mij “dringt-naar uiting en -uitweg?
Waarom die strijd in mij van donkere en
lichte dingen?... Het werk der nieuwe-school
is:“de kinderen bewustmaken omtrent hun
roeping,-‘den kinderen hnn-eigen ‘dieptewe-
zen openbaren, den kinderen leeren mensch-
zijn-en maatschappelijk gesproken- hen lee
ren:-een geroepene te-wezen,-die wat hij
verrichten zal, dat doet van binnen uit, ge
dreven door de overtuiging, dat zijn dienst
aan de menschen een zuivere, onbaatzucht
ige, noodzakelijke is. Dan wordt de strijd
om het bestaan, waar de economische hee-
ren zoo beangst over .spreken, vanzelf een
aangelegenheid van liefde en toewijding.”
Hier is. inderdaad een sympathiek geluid,
schrijft „Kerk’en Volk”; maar het blad mist
in het betoog de logische slotsom, dat het
onderwijs een religieuzen ondergrond: noo-
dig heeft:
Nu wordt de godsdienst absoluut niet ge
noemd! Vergeten? Het is niet te denken.
Misschien voor de „neutraliteit” uit den weg
gegaan. Maar dan had deze kwestie toch
genoemd moeten worden en naar een uit
weg, gezocht voor de moeilijkheden, die on
tegen zeggeliik zich hier voordoen.
Nu wijst heel het betoog heen naar een
onderwijs, waarbij de religieuse gevoelens
der kinderen worden gewekt en versterkt,
maar over dat onderwijs wordt niet gespro
ken.
Mocht deze stilzwijgendheid nog worden
verbroken, dan zou weer iets bereikt zijn
in den arbeid, om de „intellectueelen”, weer
te betrekken in het godsdienstig en. kerke
lijk leven.
En ook alleen dan zal bereikt worden,
wat idealisten van de „nieuwe school” ver
wachten.
Het verkeersvraagstuk.
Wat mag de oorzaak zijn, dat de autobus
zoo snel en in zoo groote mate opgang heeft
gemaakt en een gevoelige concurrentie aan
doet aan trein en tram?
De ingenieur'H. W" Jonkhoff geeft daar
over zijn meening in de N.' R. Crt.
Daar is allereerst het gemak. De autobus
houdt als het ware voor je deur stil. Je be
hoeft niet eerst naar een vaak afgelegen
station te loopen..
Dan het feit, dat de autobus langs ’s Hees
ren wegen rijdt, dóór steden en dqrpen in
plaats van er langs, en door streken van
heerlijk natuurschoon, waarvan men niet
profiteeren kan in trein en tram, die langs
eigen banen rijden. Bij ons volk wordt
systematisch aangewakkerd de liefde voor
de natuur, voor ’t panorama, in één woord,
de liefde voor het eigen land. En de schoon-
•heids-architect zou ook in het spoor- en
trambedrijf op zijn plaats zijn, want onge
twijfeld zou hij van tal van trajecten over
DEERSUM. Vorige week had alhier een
•keuring plaats van veulens afstammende
van den Frieschen hengst Arend 131 F,
•eigen; aam dem hr. J. Hoogterp te Deersum.
De; eerste iprijs verg. zilv. med. plus f50
•onderhoudsbijdrage van ’t stamboek werd
toegekend aan het merrieveulen Edit van
■M. S. Zonneveld te Grouw, de tweede prijs
zilveren med. aan Eduarda van J. W. Hoog-
terp alhier en de derde prijs br. med. aan
>het'hengstveulen Evert van S. H. Castelein
•te Jorwerd. De jury was uitstekend tevre
den over de kwaliteit der veulens.
.bijsterende moleculendans, z’n mensehelijke
samenleving vol mensehelijke begeerten en
ihartstochten, een- dieperen zin zien wij niet.
Maar -de andere weg kiezen wij als wij aan
vaarden het geloof, dat deze wereld doel en
zin heeft, geen spel van blinde krachten is, maar
begrepen is in een andere, hoogere Werkelijk
heid^ Als we dus zeggen, om het eenvoudig uit
-,te drukken: „emzit-.wat achter”. En dat er wat
achter zit,„we zien het en getuigen het als we
eens een werkelijk, zuiver, rein menschenleven
mogen aanschouwen, in eeni.üits,onthult zoo’n
leven ons de-sluimerende orde der hoogere wer
kelijkheid, „waaraan deze wereld en deze
-menschheid deel heeft op den weg naar het
eeuwig doel.
En nu een. definitie van dit geloof. Hegel zegt:
„Geloof is getuigenis des geestes van den
Geest”, een getuigenis in mijn geest van den
gut lugaval |C4| gta. M) vutUm aan
U)d«B binnen *0 4 IvV 44o hand. Meteeg
onhoudbaar blijkt, het negatieve deel van spr.’s
beschouwing. Nu het positieve.
Wanneer het geloof zin voor ons zal hébben,
dan moet het niet steunen op uiterlijke instek
lingen, maar uitgaan van deze simpele waar+
heid: De mensch staat in het leven, dat allerlei
vragen aan hem stelt. Van die levensvragen is
een belangrijke bv. de boterham, maar er zijn
toch nog belangrijken, bv.: Wat is de zin van
een leven dat eindigt met den dood, of: Hoe
komt het dat ieder mensch zoover blijft beneden
wat hij zich zelf als ideaal stelt, hoe komt het
dat wij, die grijpen naar het hoogste, zoo ver
daaronder blijven, wat is dat donkere in ons,
wat die tweespalt? Intuïtief hebben wij het ge-r
voel dat we goed moeten zijn, maar ver komt
men daarmee niet in de wereld. Hoe komt het
toch dat ’s werelds werkelijkheid zich niet laat
omkneeden tot een verwezenlijking van onze
idealen? Ziedaar levensvragen. Blijkbaar gaat 'geest die achter alle dingen zit. Het verschil
het hier slechts over twee dingen: de mensch
en het leven. Wat de mensch betreft, dat alles'
in hem met verstandelijke redeneering zou kun
nen verklaard, met dat intellectualisme heeft
Van Eden in De Kleine Johannes afdoende afge
rekend (Pluizer). In de menschenziel gaan on
eindig dieper werelden open, dan welke met
het verstand te doorgronden zouden zijn: ge
voel, verbeelding, het onbewuste zieleleven, om
maar iets te noemen. Het grootste wonder aan
den mensch is voorwaar echter wel dat hij daar
staat, (bewust, als een eigen innerlijke wereld in
de uiterlijke wereld, in ’t leven, waarmee hij, de
mensch, in botsing komt, zooals bv. de jonge
Troelstra bij de aanschouwing van de gore
trieste ellende der arbeidersklasse, toen hij zijn
roeping vond. Uit de botsing van leven en
mensch komt het eerste met’een heilige eisch
tot dien mensch, het ideaal roept tot hern. En
daartegenover staande kan men dan twee vzegen
kiezen. De eene neemt men als men zegt: Er
is niets dan deze wereld met z.’n wilde, ver-
Sluiting seizoen S. Z. C.
Tot sluiting van ’t seizoen hield de S. Z.
C. Zondag een estafette-wedstrijd.
Er werd gezeild in 7 groepen van vier.
De eerste prijs werd behaald door de
groep M. v. d. Werf, S. Kuipers, E. Hazel-
hof en A. van Dijk.
De tweede prijs door de groep: F. van der
Meer, J. Dorhout, A. Faber en T. v. d. Zee.
De derde prijs door de groep: K. Vrolijk
Hz., H. Prins, D. Volkers en E. v. d. Zee.
Er was veel belangstelling, eenige lief
hebbers hadden gezorgd voor een muziek
corps en er werd gedanst.
De S. Z. C. kan met völdoening op dit
jaar terugzien, de door haar georganiseerde
wedstrijden zijn allen schitterend geslaagd
en de voorzitter bracht dan ook in z’n slot
woord z’n dank aan de zeilers voor hun
medewerking en hoopte ze ’t volgend jaar
allen weer op ’t Meer te ontmoeten.
eigen‘Spoorbanen- mef zeer weinig moeite
wel iets goeds, iets beters kunnen maken.
Trein en tram hebben een voorsprong
Wat betreft het massa-vervoer. Dat kan,
meent men,“alleen plaats hebben op rails.
Zoo was het, maar zoo wordt- het straks
niet, zegt de schrijver.
;,Ik zal spoedig voor technische kringen
■een uiteenzetting geven van een railloos
trein-systeem, waardoor het massa-vervoer
over de gewone wegen, mijns inziens, mo-
gfejijk wordt, zelfs tegen lageren prijs dan
‘de■'Ttrilbaan thans schenken kan. Als con
structeur heb ik-bijna tien jaren daaraan
gewerkt en dit systeem komt tevens tege
moet aan de'bezwaren van den wegbe-
heerder. Indien men, na die technische uit
eenzetting, met mij van meening is, dat d-e
techniek inderdaad ook dit laatste argu
ment van de tramwereld ontzenuwt, dan
ipa&izal memvatbaar zijn voor de suggestie,
dat de trambaan op zeer vele trajecten heeft
afgedaan. Omdat juist dit massa-vervoer
voor den tram-exploitant tot dusverre de
onaangetaste basis was, waarop hij vol
hoop doorbouwde voor de toekomst.
den.we-reeds-van verschillende melkers die verscheiden zal door hen gevoeld worden.I inpomp-
ïvivi IIH.V1VJUVV 1 VOIUUIUUO 1V1C1JCO, CClUVi I1VV L
mevrouw Kroon, velen kenden haar alleen ven.
als „mevrouw” (méér zeggende naam), is1 Ten betooge, dat ook onder de leeraren
••spenen rider koeien. Bij een enkele werd een vrouw van beteekenis heengegaan, al- zelf hiertegen een groeiend verzet ontstaat,
De moord op Mina Bosgoed te OosterhouL
Nog steeds is de geheimzinnige moord op
Mina Bosgoed te Oosterhout niet opgehel-
derd. De rechtercommissaris te Breda heeft
thans het volgende meegedeeld:
Op een Zondagnamiddag in April 192p
omstreeks kAyart voor vier uur zijn ten
huize van Mina Bosgoed te Oosterhout
welk meisje op 9 Augustus j.l. haar woning
verliet en 16 Augustus d. a. v. in een
greppel bij de leemputten onder Oosterhout
dood werd teruggevonden twee jonge
mannen geweest, terwijl Mina alleen thuis
was. Zij kwamen met de fiets uit de rich
ting van het Wilhelminakanaal en hadden
een pet op.
Mina Bosgoed zou verder op Zondag 19
Juli 1925 bij de Oosterhoutsche próeessie
aan de Meerselsche Dreef kennis gemaakt
hebben met een jongen die zich, zooals bij
onderzoek is gebleken, ten onrechte noemde
„Jacobs, koperslager, Ginneken” en zei een
eigen zaak te hebben.
Bovendien heeft Mina Bosgoed op Zon
dag 2 Augustus 1925 des avonds omstreeks
7 uur te Oosterhout op den openbaren weg
tusschen haar woning en de boerderij van
den landbouwer Evers gesproken met een
jongen, die een rijwiel bij zich had en ge
kleed was in donker colbert costuum met
een liggend boordje en een pet op.
De rechter-commissaris, belast met de in
structie van strafzaken, verzoekt een ieder,
die nadere inlichtingen omtrent bedoelde
personen kan geven, mondeling of schrifte-
lijk mededeelingen te doen aan het gerechts
gebouw te Breda.
De ambtenaarssalarissen.
Gemeld wordt, dat in een Zaterdag te
Den Haag gehouden spoedvergadering van
de r.-k. centrale van burgerlijk overheids
personeel met groote ontstemming kennis
werd genomen van de zeer onvoldoende
tegemoetkoming, welke de regeering voor
stelt, aan het rijkspersoneel te verleenen en
.o i.. dat besloten werd, in de Woensdag a.s. te
hoogen ouderdom overleden mevrouw debouden centrale commissie-vergadering de
soneel te verstrekken een uitkeering ineens
De vermakelijkheidsbelasting.
Het hoofdbestuur van den Nederland-
schen Bioscoopbond is voornemens, voor-
Idat de gemeentebegrootingen in behande
ling komen, adressen te richten tot de raden
van> de'gemeenten, waar bij den bond aan
gesloten bioscopen gevestigd zijn, met het
verzoek yoortaan alleen vermakelijkheids
belasting te heffen indien er winst blijkt
gemaakt te zijn, en althans voorloopig de
vermakelijkheidsbelasting te verlagen tot
ten hoogste 10 pct., van de entréeprijzen.
Bioscoopwet.
Dé'Tweede Kamer besloot, tegen 13 Oct. a.s.
voor de openbare zitting verschillende wetsont-
.werpen aan de orde te stellen, waaronder de
Bioscoopwet.
Centrale schooltuin.
Te Baarn hebben enkele onderwijzers van
vérschillende openbare en bijzondere scholen
het plan opgevat een actie te gaan voeren voor
stichting van een centralen schooltuin, van ge
meentewege, voor 'alle scholen in die gemeente.
•SeHETTENS, 21 -Sept. Hedenavond om-
streeks*-9 uur‘oótlas4te'‘«iah een hevig onweder
-boven-ons *dorp;'Het'hemelvuur trof de kapitale
boerenhtHBinge van Jetse van Abbema. Alles
■brandde tot den grond toe af. Behalve een
Fofd-'auto-was’ alles“verzekerd.
POPP1NGAW1ER. Begunstigd door prachtig
-herfstweder had heden de kermis-kaatspartij
plaats, 3 in partuur v.an een afdeeling. 7 vereen,
kwamen op de lijst voor met 11 parturen kaat
sers. Sneek 2, Bolsward 2, Rauwerd 2, Roorda-
hurzum 2, Leeuwarden, Oosterend, Trije Doar-
pen I
Oosterend verliest tegen Sneek met de kaat
sers J. de Vries en Gebr. Pasma. Het andere
Sneeker partuur Jac. Jillings, P. v. u. Laan en
L. Koopal haalt maar 1 spel tegen Bolsward. De
beide parturen van Roordahuizum moesten tegen
elkaar. Bolsward verliest tegen Terzool: Trije
Doarpen. De beide parturen van Rauwerd moes
ten ook tegen elkaar. Leeuwarden bleef staan.
In de tweede omloop won Sneek van Leeu
warden. Bolsward wint van Roordahuizum.
Rauwerd wint van Terzool.
3e omloop. No. 1 en 4. Sneek tegen Bolsward.
J. de Vries slaat een spel buiten. Daarna haalt
Sneek een eerst met een bovenslag van Pasma.
Meer mooie bovenslagen leveren de Pasma’s,
doch zij laten ook te veel zitten, ’t Zijn mooie
kaatsers voor ’t publiek, doch geen punten-
makers. ’t Verloop van'deze partij was als volgt
Sneek 2-0-8-4-8-8-6-8-4-2 50 p.
Bolsward 8-8-6-8-4-Ö-8-4-8-8 68 p.
Om prijs en premie een mooie partij tusschen
Rauwerd en Bolsward. ’t Eerste spel is voor
Rauwerd, ’t wordt 1 spel gelijk. Rauwerd haalt
2 spet, dan wordt het 2 spel gelijk. Daarna
neemt Rauwerd de leiding en maakt de 3 spel
uit. ’t Verloop van deze partij was als volgt:
8-8-4-6-8-8-G-6-8-8 70 p.
6-6-8-8-4-4-8-8-4-4 60 p.
Prijs f 24 G. Douma, D. Miedema en Sj. Bak
ker, Rauwerd; premie f 12 L. Wolka, C. de Waaij
en W. Popma, Bolsward; cadeau f6 J. de Vries,
C. Pasma en H. Pasma, Sneek.
Wat meer publiek was deze kaatspartij wel
waard geweest.
HEEG, 19 September. De totaalopbrengst
van de buscollecte alhier voor de storm
ram pslachtoffers is f 431.14i/2.
Kerknieuws.
Geref. kerken. Aangenomen naar Londen
(missionar bij; de Dutch Sailors’ Mission)
door den heer M. Brinksma, hulpprediker te
Workum.
Zondagnamiddag deed, na bevestigd te
zijn door ds. Hijlkema van Giethoorn, ds.
A. L. Broer zijn intrede bij de Doopsgezinde
gemeente te Hindeloopen. Ds. Hijlkema had
tot tekst gekozen Lukas 5, vers 8 en ds.
Broer Ps. 127 1b. De kerk was bij deze
plechtigheid overvol. L. C.
Mevrouw Posthumus Meijes. f
Op „Rinia State” bij Oudemirdum is in
weduwe ds. J.'Posthumus Meijes, geboren re^eej'ing voor te stellen, aan het rijksper-
A. W. Star Numan. Zn was de groote en -
goede vriendin van vele Gaasterlanders, in-l van Pc^- Jaarsa'aris me^ een tnini-
zonderheid van wie de oud-Gaasterland- mum van *00-
sche deugden in eere hield en betrachtte
Graag vertoefde zij in de huizen van de
.kleine luijden, wier raadgeefster zij was'
en wie ze daadwerkelijk .bijstond in tijden' stig weekblad, wijst
van nood en dood. Haar boeren op Hooiber-’ kringen reeds dikwijls bedenkingen geuit
gen roemden haar steeds als een goede zijn tegen den geest van de H. B. S., tegen
landvrouw, die hun geluk bedoelde. Haar het louter intellectualistisch onderwijl, het
- en instamp-systeem, waarbij aan
Met mevrouw Posthumus Meijes, eerder het gemoedsleven geen ruimte wordt gege-
Rechterlijke macht. 'A. -Saalborn,-leeraar 'aan de*bijz. Gooische
Benoemd tot ambtenaar van het O. M. in ^H; B. S./Over het-Iiterair-economiseh onder
dam en Onderdendam, ter standplaats Gro
ningen, mr. J. W. Bosch, thans als zoodanig
werkzaam bij de kantongerechten te Hee-^emeene •■ontwikkeling”,“maar niet is toe-