ir n ia H PRIJS-VERLAGING ioo« ik,. EUssr. 200 150 ca.’ïïk.s; NIEUWSTIJDINGEN. De arbeiders en de Kerk. 1. - annex SHEERER COURANT en WYMBRITSERAOEEL llfitliil Organ to liaiiiti huk De beste Cacao voor den laagsten prijs WOEVSLAtt 14 OCTOBER 1925 Eerste Bled So 4 ECIjAMEKOLOM k il 1 Vantchynt unrBDAGB VRIJDAG8A TOS Uitftvan Brandenburgh Co., 42« JAARSAKB DAALDERS ORGANISATIE? 7C Old. bij varllM CA id "UK, d«lni. dU ,ri«p.-ll>>b |B ■NlaBaMi «1|b «nsa Abanaé’a «arsakard tagan engalakkan vaar Zijn gezinnen. ed Ds. Banning deelde nog mede dat hij degenen De heer D. Kappenburg huldigde ds. Banning van stoffelijke goederen zal moeten rijzen het zullen zijn; de Roomsche niet noch de Gerefor-j kerk zonder bindend dogma, zonder bindende belijdenis waaraan een ieder zich moet onder werpen; vrij d. w. z. gebonden aan innerlijke wet, doch niet ongebonden; gebonden dus aan het heilige in eigen ziel, gebroken zij met elke 0ia bij varUea »u aan wij»ving»,. IIÏUWE SNEEZER COURAKT i Inn TnWaaw 150, van der Meer, boerenarbeider, van 2e Zomer- rakbuurt 19 naar Monnikendam, p. a. Beemster; J. Douma, zonder beroep, van Looxmagracht 19 naar Zutphen, Raadhuisstraat 1; J. G. C. de Hoop, leerares, van Geeuwkade 30 naar Oost burg, Markt 8; D. Prinz, zonder beroep, van Westersingel 1 naar Dessau, Saksen; G. Cotnel- lo, huishoudster, van Stationsstraat 20 naar Heerenveen (Sch.), Badweg; G. Mulder, tim merman, van Looxmastraat 27 naar Jorwerd bij L. Scholten; *M. E. S. A. Abel, echtgenoote van J. J. Blok, zonder beroep, van Prinses Julia- napark 2 naar ’s Gravenhage, Columbusstr. 95; H. Gorter, kellner, van Leeuwenburg 12 naar Leeuwarden, Bagijnestr. 61D. Hoekstra, zon der beroep, van Jan van Nassaustraat 13 naar Amsterdam, 2e Jan van der Heijdenstraat 6; M. Fritsma, dienstbode, van le Steenklipstraat 47 naar Amsterdam, Sarphatipark (82(huis); G. Kramer, dienstbode, van Joh. W. Frisostraat 15 naar Heeg; Sw. Kuijpers, dienstbode, van Van der Heijbuurt 35 naar Zaandam, Ged. Gracht 41; M. G. Haijtink, zonder beroep, van Stations weg 10 naar Groningen, Jozef Israëlsstraat 56a; B. Hoekman, boerenarbeider, van Groot Tinga 7 naar Steenwijkerwold, Wijk I, no. .443; H. Snijder, tuinarbeider, van le Frittemahovenstr. 24 naar Wageningen, Eekmolenweg 24; G. Postma, zonder beroep, van Grootzand 27 naar Amsterdam, Lohmanstraat 96B; T. van der Zee, dienstbode, van Smidsbuurt 11 naar Leeuwar den, Tuinen 5; G. de Haas, zonder beroep, van Kruizebroederstraat 61 naar Amsterdam, Reinier Claeszensstraat 3 II; K. J. Verhoeff, zonder be roep, van Kloosterstraat 36 naar Groningen, Jozef Israëlsstraat 98a; F. Dijkstra, zonder be roep, van W. Noorderhorne 23 naar Heerde; J. Huisman, zonder beroep, van Van der Heij buurt 19 naar Gauw; W. j. E. Schoutese, los arbeider, van Boschstraat 23 naar Groningen, Raamstr. 24; H. van der Horst, zonder beroep, van le Steenklipstraat 84 naar ’s Gravenhage, Ged. gracht 23; T. van der Zee, student, van Koopmansgracht 31 naar Amsterdam, Hoofd weg 123; A. Dotinga, dienstbode, van Swarts- buurt 2, naar Leeuwarden, Voorstreek 20; S. de Vries, huishoudster, van Lemmerweg 6 naar Makkum; B. H. Doodkorte, zonder beroep, van Grootzand 2 naar Rotterdam, Vliegerstraat 52b; F. A. van Tuinen, dienstbode, van 2e Self- hefpstraat 25 naar Renkum, Emmaweg 4; J. W. P. Borleffs, leeraar, van Kleinzand 13 naar Rotterdam, Diergaardelaan 66b; A. D. Bouma, student, van Hoogend 22 naar Utrecht, Goede- straat 7bis; B. Buwalda, winkelbediende, van Grootzand 23 naar Irnsum; Q. Clayton, zende ling, van Oude Koemarkt 21 naar Amsterdam, Van Swinderendwarsstraat 711; L. Smid, dienst bode, van Hoogend 24 naar Hindeloopen; S. Postma, schildersknecht, van Kloosterhof 9 naar Leeuwarden, Florabuurt 5; H. van Ossen bruggen, slagersknecht, van Franekervaart 12 naar Amsterdam, Durgerdammerdijk B 22; H. de Boer, leerares, v. Looxmagr. 3 n. Leeuwarden, WORKUM, 9 Oct. Woensdag 14 October a.s. viert de vereeniging coöperatieve, zuivelfabriek „De Goede Verwachting” een belangrijk her denkingsfeest. De fabriek heeft dan 25 jaar bestaan. De di recteur, de heer J. Feikema, viert als zoodanig hier zijn zilveren jubileum en de krasse voor zitter, de heer S. J. IJbema, herdenkt den dag, waarop hij 25 jaar geleden als volbloed coope rator tot president van de vereeniging werd be noemd. Met den heer G. Ketelaar, die eerst plaatsvervangend bestuurslid was en nu sinds langen tijd een plaats in het bestuur inneemt, viert de heer IJbema dus zijn zilveren jubilé. Met groote voldoening kunnen zij op hun werk terugzien, want de kleine stoomzuivel- fabriek voor de melk van ruim 500 koeien in 1900 is thans een der grootste electrisch gedre ven zuivelfabrieken in onze provincie geworden. Van het personeel vieren Gerke Schakel als le botermaker, Romke Hengst als werkman en Klaas Ketelaar als melkvaarder hun zilveren feest. De voorzitter hoopt voor de leden met hunne dames e. a. een overzicht te geven van de ge schiedenis van deze coöperatieve instelling. De heer U. Kooistra van Leeuwarden, secretaris van den bond van coöperatieve zuivelfabrieken, spreekt daarna een feestrede uit. Op een ruim tooneel wordt onder leiding van den heer Gerritsma van Bolsward een revue van IJ. Schuitmaker van Leeuwarden opgevoerd. Deze revue, getiteld „Yn ’t silveren Ijocht”, is speciaal voor deze gelegenheid geschreven. On geveer 100 personen nemen deel aan de opvoe ring. Vertegenwoordigers van zustervereenigingen en verschillende autoriteiten op zuivelgebied zijn uitgenoodigd tot bijwoning van de feeste- lijTcheden. L. C. Gevonden voorwerpen. Aanwezig en te bevragen bij de navol gende ingezetenen, onderstaande voorwer pen, als gevonden aangegeven op 12 Oct: Bal, O. Wesselius, Bloemstraat 26; roode duif, S. Minks, Willem Frederikstraat 20; kinderbeursje, J. Postma, Leeuwarderdw.- straat 11vulpen, L. Noorderwerf, Oud Kerkhof 23. Ongelukken. Zaterdagmiddag passeerde te Haarlem een auto van de Bus- en Stoombootmij, het kruispunt KennemerstraatSchoterweg. Achterop zat het zoontje van den heer Bijster. De knaap wilde van den wagen springen om naar zijn woning in de Ken nemerstraat te gaan,, maar viel en raakte met z’n hoofd onder een achterwiel. Met een schedelbreuk werd hij opgenomen en naar het ziekenhuis St. Johannes de Deo ver voerd. Spoedig is de knaap daar overleden. Te Maastricht is Vrijdagnamiddag uit de Jeker opgehaald het 14 dagen gele den verdwenen meisje de S., dat uitgegaan was om een boodschap te doen en niet was teruggekeerd. Te Nijmegen is een knaapje van 20 maanden, terwijl moeder een boodschap deed, voorover in een rioleeringsputje ach ter de woning gevallen. Toen de moeder thuis kwam was het kind overleden. toegebracht. Waar er zoovele kerken zijn die beweren de ware te zijn, is het kerkdogma tot een 1 en belachelijkheid geworden. con servatief, dan krijgt men die spanning tusschen het nieuwe in de maatschappij en het conserva tisme dat de Kerk als bolwerk gebruikt, waar van we de ellende in Rusland zien. Niet weg met de Kerk, maar hier met de kerk dus! Hier met onze kerk, die het moet wagen met de vrijheid, de innerlijke gebonden heid. Die moet durven opnemen de elementen der moderne wereld, de resultaten van moderne wetenschap en wijsbegeerte. Die ook moet ver staan haar sociale roeping maar in een wijder zin dan alleen tegenover de maatschappij. Zeker zullen we daar moeten laten hooren onze stem en de ongerechtigheid van het kapitalisme bv., maar enkel en alleen Abonnementper jaar f 2.50 fr. p. post f 3.60. Advertentiën9 ct. p. regel. Inge zonden mededeelingen hooger, bij Abonnement belangrijke korting Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in de SNEEKER COURANT lijke genade, van doop tot oliesel heeft de mensch die Kerk noodig. Het Kerkbegrip der Hervorming brengt dan echter het algemeen priesterschap der geloovi- gen: de innerlijke persoonlijke zekerheid van Gods gemeenschap is hier in dit begrip het overheerschende, men breekt met het Room sche kerkbegrip der uitwendige autoriteit. De kerk blijft, maar heeft slechts tot taak opbouw en bevestiging van het geloof, de ware dienst van God voltrekt zich in de verhoudingen van het natuurlijke leven (Luther). Om politieke redenen de poging een eind te maken aan de bloedige godsdiensttwistenis later dit be ginsel min of meer verzwakt. In de Confessio Augustana van Melanchthon wordt de kerk de gemeenschap van geloovigen genoemd, waar het evangelie op de rechte wijze geleerd en de sacramenten op de rechte wijze toegediend worden. Dat „op de rechte wijze” maakt echter weer een gezag ter beoordeeling van die wijze noodig, de autoriteit der kerk wordt hier weer ingevoerd. Calvijn legt nog sterker nadruk op het onfeilbare Woord en het heilige sacrament, waaruit noodzakelijk volgt de kerktucht, zooals we die thans zien toegepast op dr. Geelkerken door de gereformeerde broederen, omdat hij ver werpt dat de slang in het Paradijs zou hebben gesproken. We mogen het niet eens zijn met de hier ge- er zit zeker idealisme ze eischen de geheele aarde, alle levens terrein op voor de kerk, die goddelijk is omdat zij is gesticht door Christus, de zoon Gods. Deze kerkbegrippen kennen dan nog de zichtbare i enz. Lijsterstraat 68; S!R. Jaasma, koopman, van Looxmagracht 58 naar Amsterdam, Reestraat 11E. van Beek, timmerman, van Geeuwkade 47 naar Wommels; S. Brouwer, notarisklerk, van Grootzand 49 naar Oudkerk p. a. J. Brou wer; A. P. Christian, zonder beroep, van Groot zand 24 naar ’s Gravenhage, Zuidwal 83; J. Terpstra, leerlingverpleger, van Boschstraat 12 naar Franeker, Krankzinnigengesticht; A. U. Noordenbos, zonder beroep, van Overweg 9 naar Workum, Heidenschap no. 314; *Tj. Fer- werda, veehandelaar, van Koopmansgracht 50 naar Goënga 37; D. Groeneveld, zonder beroep, van Stationsstraat 36 naar Leeuwarden, Voor streek 51; P. Bouma, zonder beroep, van Tulp straat 11 naar Hemelum; *K. Riemersma, con cierge, van Groote Kerkstraat 2 naar Weidum, Oude Mannen- en Vrouwenhuis; P. ten Cate, wed. W. Buisman, zonder beroep, van Groot zand 38 naar Arnhem, Koningstraat 5; T. Hak, verpleegster, van Kruizebroederstraat 36 naar Ermelo; H. van der Haar, bakkersknecht, van Le’euwenburg 11 naar Stad Hardenberg, Sta tionsstraat B 92. Snoeken. In de Langweerder Wielen heeft het Rijks Instituut voor biologisch visscherij,-onder- zoek deze week een aantal gemerkte jonge snoeken losgelaten, met het doel, gegevens te verzamelen omtrent den trek van deze visschen. Bij het vangen van deze snoeken wordt opzending aan het Instituut in Den Helder verzocht met vermelding van de plaats, waar ze zijn gevangen, datum en vischtuig. Verkiezing Kamer van Koophandel. B. en W. van Leeuwarden besloten het hoofdstembureau voor de op 18 November e.k. te houden verkiezing van leden van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Friesland, ter voorziening in de vacatures die op 1 Januari 1926 wegens periodieke aftreding zullen ontstaan, samen te stellen als volgt: B. Hartelust te Leeuwarden, voorzitter; E. Priester te Sneek, A. van der Wal te Har lingen, T. de Jongf, adjunct-commies aan de afdeeling onderwijs en verkiezingen ter secretarie der gemeente Leeuwarden, leden; H. F. G. Demes te Dokkum, plaatsvervan gend voorzitter; G. Brons te Gorredijk, M. Oostwoud te Franeker en K. Wierda te Hee renveen, plaatsvervangende leden. Aftredende leden zijn: voor het grootbedrijf de heeren K. Eriks, J. W. Koopmans, L. S. Hilarides en P. K. Kalma en voor het kleinbedrijf de heeren IJ. van As peren, E. Wijma, G. Brons en M. Vermeulen. De stormramp. Te Leeuwarden heeft de netto-opbrengst van de collecte voor de slachtoffers van de stormramp f 17747.82 opgebracht. Faillissement. De rechtbank te Breda heeft op eigen aan vraag uitgesproken het faillissement van A. J. C. M. en A. F. J. M. van Gastel, kassiers te Dongen. Dit faillissement heeft in het dorp en ook daar buiten een groote paniekstemming te weeg gebracht, daar vooral de leder- en schoenindustrie bij dit faillissement betrok ken is. De firma van Gastel gold als een zeer soliede firma, waaraan ook vele kleine luy- den hun spaarpenningen hadden toever trouwd. De val dezer firma beteekent voor wijde kringen, vooral in de schoen- en lederindustrie in Noord-Brabant, een groote ramp. LIJST VAN INGEKOMEN EN VERTROKKEN PERSONEN over de maand September 1925. I GEVESTIGD: I W. Reen, slagersknecht, van Zeist naar Prin sengracht 12; *H. Dijkstra, vischhandelaar, van Almelo naar Suupmarkt 14; J. M. C. Baesjou, echtgenoote van G. j. van Esch, z. b., van Til burg naar 2e Woudstraat 36; J. van der Werf, werktuigkundige, van Epe naar Grootzand 7; J. Oosterhuis, leeraar, van Groningen naar Prinsengracht 13; Z. de Jong, huishoudster, van Koudum naar Lemmerweg 28; *R. Meindersma, dir. postkantoor, van Dockum naar Leeuwen burg 8; D. Visser, echtgenoote van D. Hendrik- sma, z. b., van Makkum naar 2e Zomerrakbuurt 28; P. C. M. van Klooster, liefdezuster, van ’s Hertogenbosch naar Leeuwarderweg 18; J. M. F. Brouwer, bakkersknecht, van Molkwerum naar Leeuwenburg 2; A. Bergsma, dienstbode, van Bozum naar Kruizebroederstraat 39; Sj. Janse, dienstbode, van Rauwerderhem naar Kleinzand 9; D. Hoekstra, z. b., van Leeuwarden naar Jan van Nassaustraat 13; G. T. B. Noord- man, winkelbediende, van Hilversum naar N. Burgstraat 11; Zw. de Jong, meubelmakers- knecht, van Leeuwarden naar 2e Woudstr. 46; J. E. Jurgens, leerares, van ’s Gravenhage naar Westersingel 1; O. Lammerts, winkelbediende, van Heerlen naar N. Veemarkt 9; F. W. Wissel, smidsknecht, van Nijmegen naar 3e Woudstraat 38; S. Wijnberg, leeraar, van Winschoten naar Westersingel 1G. Boersma, bakkersknecht, van Westhem naar Ged. Neltjeshaven 12; *J. Swart, smidsknecht, van Joure naar Willem de Zwijgerstraat 14; IJ. de Vries, wed. S. Brijker, z. b., van Franeker naar Looxmastraat 27; M. Bodt, z. b., van Arnhem naar Bothniakade 14; W. Boosman, slagersknecht, van Oldeboorn n. Priorstraat 19; *G. van Dijk, los werkman, van Amsterdam naar Kloosterhof; H. Teernstra, boerenknecht, van Wonseradeel naar Groot Tinga 7; R. van der Meer, modiste, van Leeu warden naar Grootzand 57; Tj. Straatsma, on derwijzer, van Bolsward naar Lemmerweg 30; S. de Ruiter, gezelschapsjuffrouw, van Wor kum naar Stationsweg 20; D. F. van der Mei, banketbakkersbediende, van Dragten naar Leeuwenburg 11; P. G. G. Wierda, z. b., van Joure naar Oosterdijk 26; F. Schaerlackens, koopman, van Breda naar le Steenklipstr. 120; S. M. C. ten Berge, z. b., van Groningen naar Grootzand 48; R. van der Haag, echtgenoote van F. van Breeden, huishoudster, van Idaard naar le Steenklipstraat 15; A. Boelens, hout- draaier, van Amsterdam naar Boschstraat 22; G. A. van der Zee, z .b., van Oosterbeek naar Kloosterdwarsstraat 52; J. H. E. M. Wildenberg, liefdezuster, van Hilversum naar Stationsweg 3; A. M. R. van der Kallen, onderwijzeres, van Steenwijkerwold naar Grootzand 6; R. de Vries, kappersbediende, van Workum naar le Zomer- Irakbuurt 29; H. J. Cramer, magazijnbediende, van Groningen naar N. Veemarkt 9; J. Smit, timmermansknecht, van Hindeloopen naar 2e Steenklipstraat 47. VERTROKKEN: :,J. Zwart, pakhuisknecht, van Priorstraat 12 naar Groningen, Ged. Zuiderdiep 8; J. van Dijk, barbier, van 2e Oosterkade 41 naar N. Amerika, Grand Rapids (Michigan); T. Zwaagman, dienstbode, van Potbuurt 5 naar Amsterdam, Hendrik Jacobstraat 1C. van der Wal, echt genoote van N. de Leeuw, van 2e Zomerrakb. 16 naar Irnsum no. 69; E. C. van der Horst, zonder beroep, van Scharnesteeg 12 naar Pe- perga 8; J. H. Duursma, zonder beroep, van Stationsweg 12 naar Amsterdam, Wouwerman- straat 24; P. J. Fennema, chef banketbakkerij, van Koopmansgracht 34 naar Harderwijk, Smee poortstraat; W. Steegenga, zonder beroep, van 2e Woudstraat 24 naar Nijemirdum no. 92; A. zal bijdragen tot de overwinning der vrijz. her- Het is toch voor de toekomst van groote be-vormden in de kerk alhier, waa>door de ver lang met welke inhoud we de kerk zullen vul- draagzaamheid zal blijven gehandhaafd, meenschapsgedachte ook gerealiseerd is in de len. Wij zijn de wegbereiders der socialistische bezitsverhoudingen. Maar op die gemeenschap maatschappij, waarin de kerken niet verdwenen nog met eenige dichtregels. gid. bij varlia w f*n «au vtnoe De heer F. W. C. de Haas sprak een woord van dank tot ds. Banning. De belangstelling eeuwen zoo maar even in een hoek zet, is ge- welnu laten wij dat ook niet doen in de reli- bleek wel uit het feit dat de vier bijeenkomsten doemd tot onvruchtbaarheid. gieuse beweging, maar Wat is nu ons begrip omtrent de kerk? Vooral de 19e eeuw heeft bijgedragen tot de ondermijning van dit dogma door zijn individu alisme, door het veld winnen van de gedachte der autonomie van den menschelijken geest. Kenmerkend is het dat in stormachtige tijden, welke ook de scheppende zijn, als de Fransche revolutie, wereldoorlog, Russische revolutie, de vooraanstaanden steeds waren de vijanden van het kerkdogma. Wij nu wijzen af het dogmatisch kerkbegrip: omdat wij niet aanvaarden het begrip van een eenig heilsinstituut, eenige draagster der god delijke waarheid; om de praktijk welke ons laat zien vele elkaar bestrijdende dogma-kerken; schap. Daarom moet zij zijn een vrije volks- op grond ook van ons geloof en inzicht in de autonomie van den menschelijken geest. Hoewel wij dan afwijzen het dogmatisch kerkbegrip, moeten wij niet blind zijn voor het feit dat daarachter toch leeft het gevoel, dat in gezagscultuur. Een volks kerk ook. Wij gaan de wereldgeschiedenis de Christusfiguur er eene is, waarvan een krachtige stroom van levens- i allen vernieuwing uitgaat, die vooral zijn bedding gevonden heeft in de kerk, een stroom die de menschheid meevoert, en van welke zij haar levensinhoud krijgt. De door de kerk overge leverde waarheid van het evangelie moet ieder mensch zich echter opnieuw veroveren om ze te bezitten. En hierin ligt het verschil nu tus schen de kerk en elke andere vereeniging, dat zij vormt de levende band met het verleden, en elke andere vereeniging die mist. Spr. wil die band niet missen, wij bouwen allen ons leven op de schouders van het voorgeslacht. Daarom gaat spr. ook niet uit de kerk, elke buitenker kelijke beweging, die het menschenleven van gebouw van een gemeenschap van geestelijke meerde, noch de Hervormde. Marx leert dat arbeid en bezit. Maar bovenal gelooven wij dan 1 de omwenteling op het gebied der productie ge- aan een gemeenschap ook van vereering en 1 volgd zal worden door een op geestelijk gebied, aanbidding. Als spreker toch gelooft in het soci- Welnu, wat als de omwenteling van de boven- alisme is dat ook orpdat z. i. daarin de voor- bouw eens zou achterblijven bij die van de on waarde leeft voor nieuwe opbloei der religie, derbouw? De maatschappij is een levend orga- voor een heilige algemeene religieuse gemeen- nisme, alles is meebegrepen in de groei naar het schap, welke ook in aanbidding en vereering socialisme toe, ook de kerk. Laten ‘we haar zal gadeslaan het heilige wonder van het leven. 1 De eischen die spreker dan aan de zichtbare kerk stelt zijn deze: voor alles heeft zij te pre diken en te dienen dat ideaal van een alge meene, wereldomspannende religieuse gemeen- De vierde laatste cursusavond van Ds Banning was gewijd aan het onderwerp „De Arbeiders en de Kerk”. Spr. teekende eerst in groote lijnen het ontstaan der diverse kerkbe grippen. Het katholieke kerkbegrip voert terug naar 't alleroudste Christendom beweging vooral onder de proletariërs, die onderdrukt en achter uitgezet werden door de Romeinen, gehaat door de Joden, gegrepen waren door de waarheid van het Christendom. Veracht door de geheele officieele wereld van dien tijd, voelden zij zich in hun geheime samenkomsten, in hun gemeen schap, hun kerk, bezitters van een groote rijk dom, welke die officieele wereld niet bezat, voelden zij zich de uitverkorenen in het ten ondergang neigende Romeinsche rijk, het ware volk van God. Daarbij kwam het element der verwachting, dat eenmaal alle onderdrukking een einde zou nemen als verwerkelijkt werd de glorieuse eenheid van de heilige gemeen schap. Bereikt zou dan zijn het doel van menschheid, van aarde, ja van de schepping; ziedaar hoe ontstond het leerstuk dat het doel der schepping ligt in het ware volk van God. Vanuit dit grondmotief ontwikkelt zich de ge heele kerkleer. Alles draait in die eerste samen komsten om de gemeenschapsoefening met het noemde kerkbegrippen' hoofd der gemeente Christus, de Eucharistie, in, het Avondmaal. De scheiding tusschen priester en leek ontwikkelt zich al als het uitreiken van brood en wijn beschouwd wordt als een ambt; het he«rhnten bandeling leidde tot kerk, de organisatie met haar reglementen enz. als heliio ,Ze" va" den dra«er van dit ambt en de onzichtbare kerk, waartoe men rekent alle kerif 8 man’ t,V3>n- daar be£r*P heilige de millioenen van door Christus geest bewoge- zit n’pr <r eenJ8 he'ls‘nstltullt uitsluitend in ’t be- 1 nen. Doordat men in de praktijk de zichtbare reersmfT n'dde WaS maar één stap’ ’f kerk altiJd heeft Sesteld in de P^ts van de f a^eeazal|gmakende kerk wordt dan onzichtbare is veel schade aan het geloofsleven toegespitst in de katholiciteit van het Pausdom.1 Kerkvaders als Augustinus dreven vooral in die richting, en meer en meer won de beschouwing eenig veld dat de Kerk was de draagster der godde- onmogelijkheid niet uit onze kerk, omdat ons ideaal van de 1 omvattende religieuse gemeenschap tegen het militairisme slechts verwezenlijkt kan als het door de massa van het volk wordt gedragen. Wij moeten dus j omdat door ons protest daartegen heengloeit hebben de kerk die de groote massa bereikt, en ons 1 a j J bezwaren hebben tegen onze kerk ook spr. ons geloof aan het ideaal eener religieuse allen niet in kleine groepjes afzonderen. Zij die omspannende gemeenschap. heeft er vele verliezen als zij uit de kerk gaan ook de mogelijkheid ’t gemeenschapsleven die meerdere inlichtingen over het behandelde te ondergaan, dat dient niet vergeten. Men zie mochten wenschen, gaarne ontvangen zal op niet naar al die kleine dingen welke men tegen de cursus voor a.s. lidmaten, zonder verplichting de kerk heeft, maar in de eerste plaats naar tot toetreding tot de kerk. Hij bracht dank aan het ideaal dat zij wil dienen en dat is voor de bezoekers voor de geschonken aandacht, aan ons de religieuse gemeenschap van allen. Wij de pers voor de verslaggeving. vragen niet naar onze eigen kleine gevoelig- j c 'v r Mo-» heden bij onze strijd in de arbeidersbeweging, gieuse beweging, maar ons slechts afvragen oftelkens werden bijgewoond door een zeshon- we in de massa levend kunnen maken het ideaal derd menschen. Spr. hoopt dat het gesprokene Wij gelooven in de heilige algemeene reli- dat we in de kerk dienen. gieuse gemeenschap. Dat is ook een geloof in i de komst van een sociale orde, waarbij de ge- IS THANS DE PRIJS VAN 1 KILO-BUS BLOOKER’S DAALDERS CACAO. PER BUS VAN 1 POND.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1925 | | pagina 1