IJ 200 „Wilhelmina” Begrooting Gemeente Sneek 1926. Reclamekolom. Nieuwstijding^ DAMES HAARSNIJDEN OlliM Ofjiib hr liniHti Venehgai Officiéél gedeelte» F® H. tr.dL fiolen WOSHSDAO S!8 OCTOBWR I9SB 42eJAARFARS So. 8 moet worden, behoeft, meeneri wij, geen be- i een beduidende verlaging van lasten reeds Diefstal. Op het kantoor der Kon. Ned. Papierfabrieken Van Gelder en Zn. te Velsen werkte een zekere A. D., die zich daar van jongste bediende tot een vrij verantwoordelijke betrekking had op gewerkt en die het volste vertrouwen der direc tie had genoten. Toen twee jaren achtereen de man zijn vacantie weigerde onder het motief: ,,Ik heb ‘toch geen geld om uit te gaan,” vond men dat toch verdacht en liet zijn boeken con- troleeren. Daarbij werd een kastekort ontdekt van niet minder dan f21.900, welk geld door den man in allerlei obscure gelegenheden te Amsterdam was opgemaakt. Het O. M. bij de rechtbank te Amsterdam, waarvoor hij dezer dagen moest terechtstaan, eischte 2 jaar en 6 maanden gevangenisstraf tegen hem. •o E re als Boule-Shingled-Bobbed Garponne ONDULEEÏïEN NAAR ELK GEZICHT Salons steeds geopend KARL HAARWASSEN 50 CENT Abonnementper jaar f 2.50 fr. p post f 3.60. Advertentiën9 ct. p. regel. Inge zonden mededeelingen hooger, bij Abonnement belangrijke korting Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in de SNEEKER COURANT a. b. c. De wijzen, waarop de gemeente haari volgens de nieuwste modellen werkzaamheid in dezen kan ontplooien, zijn ----- vele. Zeer dikwijls zal die werkzaamheid’ zich meer bepalen tot het verleenen var^ medewerking, het wegnemen van bezwaren, het doen blijken van sympathie dan tot het verrichten van directen, rechtstreeks op het doel gerichten arbeid. Elke gemeente voor zich zal in haar eigen speciaal karakter de richting moeten zoe ken, waarin zij in dezen heeft te werken. De gemeente Sneek, die in hoofdzaak een han delplaats en, in beduidend mindere mate, ook een industrieplaats is, zal er naar moe ten streven, dat aan handel en industrie zoo weinig mogelijk bezwaren in den weg ge legd worden. De verbindingen met het ach terland behooren in goeden staat te verkee- ren. de land- en waterwegen, die Sneek met andere centra verbinden, moeten eveneens in goede conditie zijn. Ter bevordering van het vreemdelingenverkeer is het noodig, dat goede terreinen aanwezig zijn, waarop sportwedstrijden, muziekconcoursen, de monstraties en andere feestelijkheden ge houden kunnen worden. Voor fle nering doenden is de bevordering van het vreem delingenverkeer, waartoe Sneek door zijn centrale ligging en de nabijheid van het Friesche merengebied zoo bij uitstek gele genheid biedt, een niet te verwaarloozen factor. Het een met het ander zal er toe bijdra gen, dat de materieele levensverhoudingen zooveel gezonder en krachtiger worden en dat de financieele positie der gemeente op een zooveel vastere, meer houdbare basis komt te rusten.” B. en W. staan dan stil bij de cijfers der verschillende hoofdstukken, waarna zij al dus eindigen:- Dit voorstel is inmiddels door den tig effect kon worden verkregen. Een des- raad aanvaard. Red. N. S. Crt. Koningin der Holl soerten Anth a- ciet geeft een aangename warmte en Is volkomen gruis- en steenvrij Afm. 2%0 3O/5o f 3, SO de H L. Denkt er om! WILHELMINA geeft volkomen zekerheid in een zuivere verbranding. Ad. c. in den aanvang van onze beschouwingen wezen wij er op, koe moeilijk het is, om ten volle de billijkheid te betrachten bij het tre den in een beoordeeling van de financieele positie eener gemeente en van het financieel beleid, dat door het bestuur eener gemeente wordt gevolgd. Men kan daarbij niet vol staan met het geven van een indruk, die de positie en het beleid op een enkel moment UEBrMDAGf VBIJDAG8A TOFDS WifSTS?» Brandenburgh Co., mfih sit5 „Dolle Hans.” A.s. Zondag voert de Tooneelvereen. „Op waarts” in Harmonie op het Indo-drama „Dolle Hans” van Fabricius. ’„Dolle Hans” werd voor het eerst opge voerd in de Princesse Schouwburg te Den Haag door Willem Royaards en ’t heeft een langen tijd aaneen op het repertoire ge- daan Het stuk speelt in de militaire kringen van Ned. Indië. Clubtentoonstelling Pluitnveever. Sneek. Men meldt ons dat voor deze tentoon stelling reeds 130 nummers in diverse klas sen zijn ingeschreven. Het bewapenen tegen bliksemschade (Kooisysteem) der Coöp. Stoomzuivelfa- briek te Angerlo (Gelderland) is bij in schrijving opgedragen aan de firma Joh. Volkers en Zoon, alhier. De staking bij Wilton en Piet Smit Jr. te Rotterdam. In de Zaterdag gehouden vergadering van het hoofdbestuur van den Algem. Nederl. Metaal- bewerkersbond is de situatie ontstaan door de belangrijke toezeggingen van de firma’s Wilton en Piet Smit Jr. ten aanzien van de vergoedin gen voor de minder te werken uren, het betalen van extra loon voor overwerk en overleg tot verdere werktijdverkorting, ernstig onder de oogen gezien. Het bestuur was eenstemmig van oordeel, dat ofschoon er ten aanzien van ver- dere werktijdvermindering geen positieve resul taten waren verkregen, er door de geprocla meerde werkstaking toch zooveel bereikt is, dat voortzetting der staking de thans bestaande eenheid onder de arbeiders zou schaden. Op grond daarvan meenen de betrokken besturen de arbeiders te moeten adviseeren het werk op de nieuwe voorwaarden te hervatten. In de Zaterdagmiddag in het Verkooplokaal gehouden, strikt huishoudelijke vergadering van het stakende personeel van Wilton’s scheeps werf, is na een uiteenzetting van den toestand door den heer Oosterhoorn met algemeene stem men besloten, de door de firma aangeboden concessie van betaling van 2'/2 uur loon per week mèèr, te aanvaarden, zoodat de arbeid Maandagmorgen werd hervat. Bovendien wordt .25 pet. ovei werkgeld uitgekeerd. In de Ochtendvergadering, die alleen toegan kelijk was voor stakers bij de firma P. Smit Jr. is het advies van de organisatie om ook bij die firma het werk te hervatten met een meerder heid van 600 tegen 109 stemmen verworpen, hoofdzakelijk omdat de mannen bij Smit, al namen zij met den loonbijslag genoegen nog niet ten volle hetzelfde weekloon als bij Wilton zouden trekken. brengen van offers. Hoe de verkregen resul taten zich verhouden tot de daaraan gege- ven moeite en kosten, zal slechts zelden in getal of maat zijp uit te drukken. Veelal ft n 1? 1 zullen de resultaten in dezen vorm voor het E s© tlliPF V FflPKPIl licht treden, dat de indruk, welke de alge-:MV MW1 VII V« 1 WAtVAI meene toestand der gemeente vertoont, zoo-' Dames- 6H HeerenkapperS veel gezonder, zooveel steviger geworden1 is, dat de draagkracht der ingezetenen toe- genomen en het algemeen welvaartspeil ver hoogd is. treffend voorstel heeft U reeds bereikt. Wij vertrouwen, dat de Raad zich daarmede zal vereenigen en zien met belangstelling de resultaten van het onderzoek van den heer De Groot, dat uit den aard der zaak eenigen tijd zal vorderen, tegemoet.*) Een bijzonder soort van uitgaafposten zijp die, waarbij gelden worden gevoteerd voor het in het leven roepen of het helpen voortbestaan van instellingen, die bedoelen een gemeentelijk belang te dienen. Is met steun der gemeente eenmaal een inrichting in het leven geroepen, dan heeft o. i. de ge meente in dit opzicht een taak aanvaard, welke zij, zonder nadere overweging, niet op elk willekeurig tijdstip kan beëindigen. Indien wel, het bestaan van belangrijke instellingen en verêenigingen in de ge meente zou in hooge mate onzeker worden. Hier vooral is een redelijke mate van voor zichtig beleid geboden. Ad. b. Wanneer wij spreken over ver- hooging van directe inkomsten, bedoelen wij daarmede versterking van de baten, welke de gemeente jaarlijks uit haar vast bezit geniet, b.v. landhuren, grondrenten, rente van obligatiekapitaal, dividend van aandeelen in het maatschappelijk kapitaal van diverse ondernemingen, enz. Een blij vende versterking van deze baten draagt er niet weinig toe bij, dat de moeilijkheden, verbonden aan het met bevredigende cijfers doen sluiten van de gemeentebegrooting, binnen enger grenzen worden teruggedron gen. Hoe belangrijker de directe inkomsten zijn, hoe minder de op te leggen lasten, bij een overigens gelijk blijven van den om vang der gemeentelijke bemoeiingen, op de ingezetenen zullen drukken. De rente van obligatiekapitaal, de divi denden van aandelenkapitaal, welke de ge meente geniet, zijn in den laatsten tijd be langrijk gestegen. Voor een deel is dit het gevolg van het telken jare beleggen van de aflossingsbedragen, welke de gemeente van de bedrijven ontvangt wegens geleende gel den voor uitbreiding en vernieuwingen of voor dekking van geleden verliezen. Deze gelden, die de gemeente bijl wijze van lee- ning verstrekte, zijn door haar aan den ge wonen dienst onttrokken. Bij de verstrek king der gelden werd het offer gebracht, waaruit nu een jaarlijks toenemende bate wordt verkregen. Bekend is ook, dat de post „Grondren ten” elk jaar een hoogere opbrengst aan geeft. De bouwterreinen, door de uitgifte waarvan het genot van de grondrente ont staat, zijn ingericht door het met zand op spuiten van perceelen, die aanvankelijk voor weiland werden gebruikt. De kosten der op- spuiting zijn soms uit den gewonen dienst bestreden, wat weder een offer beteekent. Door den geregelden verkoop worden de jaarlijksche inkomsten echter telkens groo- ter, zoodat tegenover een offer voor eens een gestadige bate staat. Hoewel wij er bij punt c nader op terug komen, wenschen wiji hier reeds als ons ge voelen uit te spreken, dat bij het bestrijden van buitengewone uitgaven de bekende formule: het bevoordeelen van het nage slacht boven het tegenwoordige, voorzichtig moet worden gehanteerd. Wel is waar drukt bij de door ons voorgestane wijze van han delen een last op een zeker dienstjaar zwaarder dan anders het geval zou zijn, doch de baten beginnen daarna bijna oogen- blikkelijk te vloeien. Bij de genoemde voorbeelden beteekent het ontvangen van de koopsom voor het eerstverkochte perceel grond en het beleg gen van de eerste aflossingsgelden ree fis winst. Het geslacht, dat het offer bracht, plukt ook de vruchten. Het blijkt, om het eenigszin» paradoxaal uit te drukken, dat wij in dit opzicht ons eigen nageslacht vor men. Onderstaand overzicht geeft een beeld van de toeneming van de voornaamste directe inkomsten der gemeente over de jaren 1919 tot en met 1924: Wij] noemden onder het vorig punt in zijdelingsch verband reeds het dek ken van buitengewone uitgaven uit de ge wone middelen. Een zaak van groot gewicht - „Na al het voorgaande meenen wij niet te moeten nalaten, een blik te werpen in de allernaaste toekomst en een antwoord te móeten zieleen op- de vraag, ^at deze van| staaft, ons eischt. Voor demping van grachten en verbete ring der Veemarkt zullen waarschijnlijk nog belangrijke uitgaven gedaan moeten wor den, die wel geheel door leening zullen moe ten worden gedekt. Bovendien zullen, door het toenemend verkeer, in de eerste tijden voor het in goeden staat houden van de straten nog niet onbelangrijke bedragen noodig zijn. Weliswaar is reeds een aan merkelijke verbetering in den toestand van straten en wallen ingetreden, doch dit neemt niet weg, dat naar onze meerling er op ge rekend moet worden, dat het bekende be drag van f 10.000.jaarlijks voor verbete ring van straten en wallen gevoteerd, voor de eerste jaren nog in de begrooting zal moeten worden uitgetrokken. Wij bespraken reeds de zorg, welke ook dóór het gemeentebestuur zal moeten wor den gewijd aan de bevordering van den bloei van handel en industrie en van de toene ming van het vreemdelingenverkeer. Sneek heeft meer en meer beteekenis ge kregen als wooncentrum voor de omgeving. Dat hieruit weer bijzondere verplichtingen voortvloeien, valt niet tegen te spreken. Ge streefd zal moeten worden niet alleen naar duurzame verlaging van belastingen, maar ook naar het geven van meerdere aantrek kelijkheid aan onze stad als woonplaats door het aanbrengen van Verfraaiing, hel pen tot standbrengen van aangename wan delwegen enz. HINDERWET, BURGEMEESTER en WETHOUDERS van SNEEK maken bekend: dat ter secretarie ter inzage ligt een ver zoek met bijlagen van S. KUIPERS, mast-, blok- en pompmaker, wonende al daar, om vergunning tot het oprichten van een mast-, blok- en pompmakerij, waarin geplaatst zullen wórden twee electromoto- ren, respectievelijk met een capaciteit van 1 P.K. en 2 P.K. en onderscheidenlijk voor het aandrijven van een houtdraaibank en een lintzaag in het gebouw le Oosterkade, No. 26, kadastraal bekend gemeente Sneek, Sectie D, No. 363; dat op Woensdag, den lien Nov. 1925, des middags te 12 uur ten gemeentehuize al daar gelegenheid zal worden gegeven om tegen het verzoek bezwaren in te brengen en deze mondeling en schriftelijk toe te lichten en dat zoowel de verzoeker, als zij die bezwarer. hebben in te brengen, gedu rende drie dagen voor evengemeld tijdstip ter secretarie, in de gewone bureau-uren, van de ter zake ingekomen bescheiden ken nis kunnen nemen. De aandacht wordt er inzonderheid op geves tigd, dat, volgens de heerschende opvatting, slechts tot hooger beroep gerechtigd zijn zij, die voor het Gemeentebestuur of een of meer zijner leden zijn verschenen, ten einde hunne bezwa- len mondeling toe te lichten. Sneek, den 28 October 1925. INKWARTIER1NGSLIJST. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van SNEEK brengen ter algemeene kennis, dat de inkwartieringslijst is herzien en van heden af gedurende 14 dagen ter secretarie dezer ge meente ter inzage ligt. Binnen 14 dagen na afloop van dien termijn kunnen bezwaren worden ingediend. SNEEK, den 26 October 1925. imnm «i i»n n ii' i'i»~riT-irin-- MTY/iL nwniTriiHTininw GEMEENTEBEGROOTING 1926. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van SNEEK maken bekend, dat ter secretarie dier gemeente van heden af gedurende 14 dagen voor een ieder ter lezing is neergelegd en in afschrift tegen betaling der kosten, algemeen verkrijgbaar gesteld de aan den Raad aangebo den: 1. Begrooting van inkomsten Jen uitgaven der gemeente voor 1926; 2. begrooting van baten en lasten en van ka- pitaalsinkomsten en -uitgaven van het electrici- teitsbedrijf voor 1926; 3. idem van het gasbedrijf; 4. idem van het waterleidingbedrijf; 5. idem van het Woningbedrijf; 6. idem van het reinigingsbedrijf. SNEEK. 26 October 1925. en van een buitengewone actualiteit. Op het stuk der gemeentelijke financiën zijn er wei nig zaken, die dermate de aaufiachf vragen als deze aangelegenheid. Een vorig geslacht vermoedde haar beteekenis niét, nam zelfs niet de moeite, eenige gedaclfei aan haar te wijden. Waartoe ook? HeiAvas immers duidelijk: de gewone uitgavéfl*werden uit de gewone inkomsten bestreden en de bui tengewone ten laste van den kapitaaldienst gebracht. Deze laatste uitgaven werden ge vorderd voor „zaken, waarvan de gemeente of de gemeentenaren jarenlang genot heb ben” en volgens het beginsel, „dat elk ge slacht voor zich zelf zorgt en de nakome lingschap evenzeer moet betalen als het ge slacht, dat tot de uitgaaf besloot”, sprak het vanzelf, dat voor de genoemde uitgaven werd geleend. Mogen de bezwaren van deze theorie minder sterk gevoeld worden als de jaren in rustige rust voorbijgaan en slechts zelden zich een gebeurtenis voordoet, die eenige schommeling brengt in den kalmen gang van zaken, toch kan niet ontkend worden, dat het bekostigen uit leening te allen tijde een dure wijze van financieren is: boven de kosten, die het sluiten van leeningen op zich zelf reeds medebrengt, doet de te betalen rente den kostprijs van een zaak enorm stij;- gen, dikwijls boven het dubbele. Bij een zorgvuldige financieele politiek is men er dan ook op bedacht, zooveel moge lijk „buitengewoon” uit „gewoon” te be strijden; het oude beginsel: elke buitenge wone uitgaaf uit leening dekken, vindt bijna geen aanhangers meer. Op het „zooveel mogelijk” komt het aan. De tijden zijp zoo geheel veranderd: ook wanneer, wat wij hopen, binnen afzienbaren tijd de nawer king van de crisisjaren niet meer zal wor den gevoeld, blijven tallooze zaken haar eischen stellen en zal voor telkens nieuwe bemoeiingen het gemeentebudget worden bezwaard. De wisseling van inzichten en opvattingen is zooveel beweeglijker, de gang van het leven zooveel sneller dan vroeger; het wordt in toenemende mate moeilijker, met eenige zekerheid te zeggen, welke offers de allernaaste toekomst van ons vraagt. Daarom is versterking, verstevi ging van de financieele positie der gemeente een gebiedende eisch, vooral in gemeenten als Sneek, die in meerdere of mindere mate aan groei onderhevig zijn en er tegen moe ten waken dat haar ontwikkelingskansen in gevaar zouden worden gebracht. Intusschen is het duidelijk, dat niet elke leening vermeden kan worden; het behoeft ook niet. Voor het bouwen van een nieuwe school of van een complex woningen, voor den aanleg van straten op uitgebreide schaal zal wel steeds geleend moeten worden in een gemeente van den omvang als de onze, om dat het ondoenlijk is dergelijke belangrijke uitgaven uit de gewone middelen te be strijden. Wij brengen niets nieuws naar voren, wanneer wij zeggen, dat het in onze ge meente de gewoonte is, de leeningen op niet al te langen termijn te sluiten, met ’t oog op de daardoor te verkrijgen rentebesparing, terwijl voor dekking van buitengewone uit gaven van betrekkelijk geringen omvang, in dien de beschikbare geldmiddelen dit toela ten, de gewone dienst wordt bezwaard. De mogelijkheid van toepassing dezer methode hangt veelal af van de meerdere of mindere grootte van het saldo, dat de gemeentereke- ning aanwijst. Valt er een nadeelig slot te constateeren of is het batig saldo gering, dan kan het gemeentebestuur zich bezwaar lijk de weelde veroorloven, een extra-uit- gaaf ten laste van den gewonen dienst te brengen; is er evenwel een overschot van eenige beteekenis, dan zal dit wel mogelijk zijn. Het hebben van overschotten op de ge- meenterekening is op zich zelf wel van zoo danig belang, dat het aanbeveling verdient, een korte bespreking daaraan te wijden. In het algemeen moeten de ontstane saldi met de grootst mogelijke omzichtigheid beheerd worden; groote saldi kunnen gevaarlijk zijn: een gemeentebestuur laat er zich zoo licht toe verleiden deze saldi geheel of voor een zeer groot deel aan te wenden tot ontlasting van den volgenden dienst, waardoor zeer waarschijnlijk een sterke schommeling in den belastingdruk ontstaat. Dat op deze wijze van het uitoefenen van beheer volgens bepaalde, met overleg uitgestippelde, lijnen weinig overblijft, behoeft wel geen betoog- gevenl «r m°et getracht worden naar het het gemeentebestuur leeft „van de hand ini vinden van de >'jn, die in beide is te onder den tand”. Dat dit te allen tijde vermeden kennen. moet worden, behoeft meeneri wij geen be- ‘ndien wij zoo staan ten opzichte van de toog. De alles overheèrschende eisch is daL finaneieele gestie onzer gemeente, dan mag het financieel beleid wordt gevoerd in doel- dankbaar erkend worden, dat de laatste bewuste richting. Dan alleen is vastheid te: jaren ons, bij een nog slechts in geringe verkrijgen. Dan ook zal, als een rekening-'i mate drukken van de crisislasten, hebben saldo over een zeker jaar abnormaal hoog, gebracht een aanmerkelijke verbetering, is en voor Sneek achten wij dit het geval zich vooral demonstreerende in de toene- bij een saldo van meer dan f30.000-1 min£ der gemeentelijke reserves, terwijl te- het meerdere kunnen worden gereserveerd vens’ a> drukt de belasting thans nog zwaar, of onmiddellijk aangewend ter bestrijding Pen beduidende verlaging van lasten reeds van buitengewone werken of op andere, *s verkregen. wijze productief gemaakt. 1 Het is niet geheel zonder grond, wanneer Ad. d. Een factor van niet gering belang'w*ï de verwachting uitspreken, dat door is ten slotte het bevorderen van de indirecte voering van de thans gevolgde financieele productiviteit der gemeente. Op dit terrein politiek ons in de toekomst normaal ge- kan een gemeentebestuur een ruim arbeids-: zonde verhoudingen zal brengen Er is naar veld vinden, dat wijde perspectieven opent, i °pze opvatting dan ook alle reden, om in Vooral de tegenwoordige tijd, waarin del die politiek vertrouwen te hebben gemeentelijke overheid zooveel meer danen w- van Bneek. vroeger op actief zijn bedacht moet wezen, vordert van haar werkzaamheid in dezej richting. Resultaten zullen ook hier in veel gevallen slechts verkregen worden door het ii. Wij zien een viertal middelen, die, ter be reiking hiervan, afzonderlijk of in vereeni- ging met elkander, toepassing zouden kun nen vinden. Daarbij] geldt, dat zonder offer, in dit geval offer van de huidige generatie, verbetering nimmer zal zijn te verkrijgen. De door ons bedoelde middelen zijn: redelijke bezuiniging; verhooging directe inkomsten; dekking, zoo mogelijk, van buitenge wone uitgaven uit gewone inkomsten; d. het bevorderen van indirecte pro ductiviteit. Ad. a. Het toepassen van een redelijke bezuiniging brengt mede, dat elke uitgaaf post grondig wordt getoetst aan de waarde van ’t belang, waarvoor hij wordt gevorderd. Niet achterwege mag daarbij blijven ’n over weging van de vraag, of deze waarde nog even hoog mag worden aangeslagen als tot dusver plaats had, dan wel, .of het belang niet op een andere, betere, minder kosten vorderende en meer in overeenstemming met nieuwe inzichten en opvattingen zijnde wijze, dient te worden behartigd. In dit verband merken wij op, dat Gede puteerde Staten naast den te zwaren belas tingdruk, tegen de gemeentebegrooting voor 1925 het bezwaar hebben aangevoerd, dat het nadeelig saldo van het reinigingsbedrijf een te groot offer vraagt. Al zouden wij gaarne hebben gezien, dat dit bezwaar ste viger was gerugsteund, dan geschiedt door de, aan het door het Centraal Bureau voor de Statistiek opgemaakt, vergelijkende over zicht der gemeentebegrootingen ontleende verwijzing naar de andere gemeenten met een ongeveer gelijk inwonertal, van wie de reinigingsdienst een belangrijk lagere uit gaaf vordert; al missen wij in het genoemde bezwaar noode de erkenning, dat van de genoemde gemeenten er meerdere zijn, die ten opzichte van de inrichting van den rei-i nigingsdienst boven Sneek in een zeer be gunstigde positie verkeeren, niettemin heb ben wij] in de gemaakte opmerking aanlei ding gevonden te bevorderen, dat een on derzoek in dezen wordt ingesteld. Wij heb ben den heer V. de Groot, directeur van den gemeentelijken reinigingsdienst te ’s-Gra- venhage, bereid gevonden, van advies te dienen over de vraag, op welke wijze van de gemeentelijke reiniging bij een zoo ge ring mogelijken lastendruk het meeste nut- Alléén bij EN GROS EN DETAIL Tel. Int. 53. cz 2 - (n fis CM ‘Q i. '-i - T3 C II •Q E <u E O mm SNEEKER COURANT ■iimx SNEEKER COURANT Bft WYMBRITSERADEEL CM O O' O' o> o cn en CM CN CN CM CN O' O' O' O' O' O' v,- snse AbiSEïié’e snsraltsMtan b«L' bij sarre 43 wan Mzt wlnc#. giÉ iligCViU ïbb ovei- jCfl Iflda» binneu Sfï 4. I«Jv 44» E JU 5 tu o o o> l_ <O T CO O O> -f 'r m rt m F cm r- cm lo in u m o i- m oo m 3 6 o 6 - cl oo cn m r r r- o re- re- o oó 1 J CM CM CM CM co 00 felj «wrliM vaa glsS. Wj gid öij rsriies ia ha»d. vsat fef «au ‘w wasa aa» dato», vv na» B»at»lt dusi „WILHELMINA". O O O O O O m m in eo ld cn r- S 'xt en -■ -■-mf’')- co r-’ CM CM xy E o r* cn oo O CN O O - TJ CN CM O en - cm r- cn o m

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1925 | | pagina 1