Miss Blanche büni vos? rjféfë ELKE MAAGLIJDER KENT I 2000 CI Nieuwstijding^^ ih' BERVOETS’ ’UITVERKOOP tniiliil Orini in inmti hui. Massa-Mensch. J I Ueclamekolom. 42«JAARfêAB8 ZATERBAU 8 JANUARI 1886 Eerst* Btarf Abonnementper jaar f 2.50 fr. p post f 3.60. Advertentiën9 ct. p. regel.’ (Inge zonden mededeelingen hooger, bij Abonnement belangrijke korting Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in de SNEEKER COURANT F OlMDAGi «k VBIJDAtm VOMDB UïigsrsFé Brandenburgh Co., Saam Sta 1501 gld ay aatltos sas >r n K ten TK ght WJ v«u« KA v va» sva daim. vV iO. n. i de wed. M. P. de Vries te Lemmer voor f 9461 J i 1 en verzinkt in bloedige schuld. Geweld i t s i Alles goed en wel Geef MIJ maar J T 1 t 1 f an ag Verduistering. Een hoofdcommies der gemeente Maas tricht is gearresteerd, verdacht van verduis tering van gelden, door hem gepleegd als secretaris van de ambtenaren-bouwvereeni- ging. de dt e n s 3 1 1 I 83 76 OO 60 57 iö a. fi 18 15 16 6 Sij itvvna l« Invalidity*» i 2 O 0 0 o o a u u. X) aa 16 71 32 )0 17 13 18 6 16 ►O is Maakt eena kennis met Misa Blanche „Royal”. 3IEUWE SÏEEKEE COURAET annex SNEEKER COURANT en WYMBRITSERADEEL ui. 88 83 60 00 OO 70 60 60 44 40 e do,B Kerk-1 metaliseerd goud- en zilverleer, dat langza- leert dan ook, dat alles een heidensche verbeel ding is, Babylonische mythologie. Als we een en ander zoo opvatten wordt alles duidelijk. Van de mythologie uit het Babylonische rijk van Hamurabi 4100 jaar geleden) zijn tabletten met spijkerschrift gevonden. En daaruit blijkt dat het oorspronkelijke verhaal zoo luidt, dat er een groote oceaan was waarboven God (de voor de erven wijlen wed. S. J. de Vries: een winkel- en woonhuis met plaatsje en erf, aan de Emmakade te Lemmer, groot 50 c.A., In huur bij A. Smink. Kooper A. M. Bosma te Lem mer voor f 1122; voor den heer J. Hiemstra: een woning met erf aan het Achterom te Lemmer, groot 43 c.A., in huur bij P. K. Visser. Kooper: M. Frankema te Lemmer voor f610. is nu in staat „zeker te weten” of op zeker socialisten. De keuze der middelen om het doel te verwezenlijken is dus niet zoo eenvoudig; grijpt men naar onwaardige middelen dan ver speelt men het doel. De eigen, waardige strijd middelen, waarover men beschikt, dient men niet te onderschatten. De Vrouw beveelt ze in Toller’s stuk aan: staking en massale dienst weigering, dat zijn wapenen die het kapitalisme in het hart treffen omdat ze breken met den geest van het kapitalistisme: geweldsuitoefe- ning. Het toepassen van geweld is ook een mis kenning van het socialistische doel: mensch- heidsbevrijding, de geschiedenis legt de arbei dersklasse die taak op de schouders. Het is meer vporgekomen dat een klasse niet berekend bleek voor de taak haar door de historie opge legd en daarmede heeft de arbeidersklasse reke ning te houden. Zij zal haar ideaal niet verwe zenlijken als zij gaat deelen in de schunnig heden der burgerlijke maatschappij, tot welke schunnigheden spr. rekent het georganiseerd wapengeweld. Als zij daartoe haar toevlucht neemt is zij niet waard haar ideaal te dienen. Daartegenover staat dat een daad, die in over eenstemming is met de hoogheid van het doel, dat doel dient ook al zien wij het resultaat er van niet; de figuur van de Vrouw in het drama van Toller symboliseert dat door zich ten slotte te laten neerschieten. Dit is het geloof in een innerlijke gerechtigheid van het leven, het geloof zijn. Het klassebewustzijn van het proletariaat is te begrijpen en te verklaren uit het lijden als steeds onderdrukte klasse, welke ook thans nog niet de positie inneemt, welke haar krachtens hare beteekenis toekomt. En de eerste taak van het socialisme is ook nu nog de arbeiders te organiseeren door ze het bewustzijn bij te bren gen dat zij zijn de onderdrukte klasse. Maar de klassestrijd zal toch nooit de vol-menschelijke maatschappij scheppen, waarvoor de voorwaar den niet in uiterlijke verhoudingen liggen, maar in de innerlijke gezindheid, hier in dit drama belichaamd in de Vrouw, die beseft dat wat naar uiterlijke vorm massa-beweging is, inner lijk menschheidsbevrijding moet zijn; daarbij zit dus de gedachte voor dat door de strijd der arbeidersklasse ook de kapitalistische klasse wordt, bevrijd, of zooals Marx het al zeide: „de burgerlijke maatschappij moet vervangen door een associatie, waarin de vrije ontwikkeling van een ieder de voorwaarde voor de vrije ontwik keling van allen is”. Dit is niet alleen een theo retische, maar bij uitstek een practische kwestie. Houden wij ons aan het doel: de menschheids bevrijding, dan zal dat in onze propaganda een geheel andere toon brengen, men ziet ook niet meer in ieder lid der bezittende klasse zijn natuurlijke vijand, maar ziet ook in hem de mensch. Nu de verhouding tusschen doel en middel in de arbeidersbeweging. Een socialistisch leider zeide eens tot spreker dat hij, als hij op een gegeven oogenblik zeker wist dat daardoor het socialisme nader gebracht zou worden, niet zou aarzelen ook gebruik te maken van wapenge weld. In zoo’n uitspraak ligt toch een geweldige overschatting van het menschelijk intellect. Wie Velgen* veervauden evaieengeketnen met de Nviiaadnaka AigaMncM» Waraa» Kariaga-Naak to SakladaB djn emte Abanni’a venekerd tegen engelnkken vee» verhalen worden nu duidelijk, het eene is van een volk dat diep in het land woonde, de woeste woestijn kende en dus dat woeste en ledige als begin van alles beschouwde, het tweede is van een volk aan zee, dat de eindeloosheid van de oceaan zag en dus deze als het begin aannam. En wie de waarde kent welke de B^byloniers in hun astrologie aan het getal 7 toekenden, beseft nu ook hoe men aan de Sabbath kwam. Mythologisch is de slang dus als beeld van de duisternis, God als beeld van het licht verklaard. Aanvaardt men de consekventies van het niét meer gelooven in den bijbel, dan komt men tot een natuurnoodwendigheid en noodzakelijke ont wikkeling, waarin geen plaats meer is voor van buitenaf ingrijpende krachten, voor het wonder, waaraan trouwens de gereformeerden wel in theorie maar zeker niet in de praktijk gelooven, ook zij beschermen hun kerken met bliksem afleiders. Voor den huidigen mensch is God een schim geworden, alle krachten zijn voor deze menschen natuur- of menschelijke krachten ge worden. De weg van Geelkerken loopt dan ook consekwent naar de Godioochening. Breken doen wij dan met de bijbelsche opvatting, dat de vrouw is de ondergeschikte van den man eerst op het concilie van Magon in 585 is met 1 stem meerderheid uitgemaakt dat de vrouw een ziel had en wij erkennen haar als een groote cultureele factor, gelijkwaardig met den man. Breken doen wij dan met de berusting in de maatschappelijke ellende, welke het geloof meebrengt. (Spr. citeert uitspraken van Thiers en Windhorst.) Dan kan men de volkeren niet meer «'ijs maken dat kapitalisme en militairisme en onze huidige productieverhoudingen door God gewilde orde zijn. Marx zei dan ook dat de denkbeeldige werkelijkheid van den hemel moest vernietigd om het werkelijke geluk hier op aarde te verwezenlijken. Dan ook breken we met de opvatting dat de gekleurde rassen er zijn om uitgebuit ie worden door het blanke, direct gevolg van het feit dat de bijbel leert dat na Noach de gekleurde rassen als knechten onder de knechten werden geboren. Om die rassen uit te buiten zendt men hun bijbels en zendelingen. De evolutieleer, die niet in Amerika mag worden onderwezen, omdat men er de negers wil onderdrukken, leert echter dat op deze oude aarde 20 tot 400 millioen jaren wordt haar ouderdom geschat het gekleurde ras het eerst uit de dierenwereld ontstond. Dan leeren we de gekleurde rassen als gelijkwaardig aan het blanke zien. de martelingen vaa „opgeblazenheid” na het ge bruik van voedsel, de slaaplooae nachten en het algemeen ongemak Niettemin, ondanks de beroemdheid, welke Gebiemareerd Magnesium over de gehaele wereld geniet, is het nog niet aaa alle maaglijders h-skead dst een onfeilbaar en snelwerkend geneesmiddel bestaat. Dit middel wordt algemeen vlotgeschreven door geneaaknndigen en wordt aangewend in kli nieken wegens sijn onmiddellijke uitwerking het maakt het schadelijke, pijn-veoooraakende zuur onschadelijk «oodra het in d« maag komt niettemin ia het volkomen veilig, zoowel voor jeugdige als bejaarde pnraonon en men gera-kt er niet aan gewend Gebismnreerd Magnesium wordt verkocht door allo apothekers teger matige prijs en een enkele proefneming is voldoends om het bewijs van zijn wonder lijke pijn-stillende eigenschappen te leveren. Gebismnreerd Magnesium DépÖt, Jacob Marin- plein, 23, Amsterdam. Verkrijgbaar bij alle goede Apothekers en Drogisten, o a. biiEr ven JOH. W. MEIJER en do firma MEINDER SMA Weigert alle vervangingsmiddelen. Let er op dat gtj het echte Gebismureerd Magnesium krijgt. De Dageraad. In de voorzaal van Amicitia hield Woensdag avond de afd. Sneek van de Dageraad een openbare vergadering, waar als spreker optrad de heer Constandse met het onderwerp: „Heeft de slang in het Paradijs gesproken?” Het geschil GeelkerkenMarinus moge voor de meest theologisch aangelegden onder ons volk, de gereformeerden, een belangrijk dispuut vormen, voor de vrijdenkers, die over het ge- heele scheppingsverhaal de schouders ophalen, is dat natuurlijk minder het geval. De slang heeft stembanden noch voor een gearticuleerde spraak geschikt gehemelte, spreken is de slang dus, volgens eenvoudig natuurkundige redenee- ring onmogelijk. Maar de zaak Geelkerken is voorafgegaan door de zaak ds. Netelenbos, die de Geref. Kerk uit moest omdat de ezel van Bileam volgens hem niet met menschelijk stemgeluid had ge sproken. De linkervleugel der gereformeerden, bestaande uit studenten der Vrije Universiteit, een aantal bestudeerde predikanten en eenige hoogleeraren voert de laatste 10 jaren aanhou dend strijd tegen de rechtervleugel, de absoluut orthodoxen. Welk een consternatie wekte bij tie laatsten bv. het tooneelspelen der studenten en de verdediging daarvan door prof. Buijtendijk. De spekslager Marinus werd eindelijk in begin 1.925 los gelaten op dr. Geelkerken, die twijfel in de verdere ontwikkeling van het stuk nu tel kens tegenover elkaar. Eerst als de Vrouw pleit voor het leven van een gevangene, die Naam- looze tegen de muur wil doen plaatsen omdat hij op de revolutionnairen geschoten heeft, maar die toch ook een mensch is als de arbeider. Dan zakt de revolutie in elkaar, contra-revolu- tionnairen schieten vele hunner tegenstanders neer, de Vrouw wordt gevangen genomen. Naamlooze biedt aan haar uit de gevangenis te redden, twee wachters zijn omgekocht, de derde zal hij dooden, doch de Vrouw meent geen recht te hebben haar leven te behouden als de wachter daarom het zijne moet verliezen. Zij blijft, en Naamlooze gaat heen, nadat zij tot hem heeft gezegd: Jij leefde gisteren, leeft van daag, en bent morgen dood, ik wordt eeuwig en zal eenmaal reine schuldelooze menschheid zijn. Contra-revolutionnairen fusilleeren haar dan. Hier in dit stuk, betoogde ds. Banning ver volgens, komen vooral twee vraagstukken aan de orde, welke het wezen der arbeidersbewe ging raken nl. lo. de verhouding klasse- en menschheidsbewustzijn en 2a. de verhouding tusschen doel en middel. In Naamlooze is beli chaamd het proletariaat, dat enkel leeft uit klas- se-bewustzijn, waarin zich ondier den druk der kapitalistische orde, een bepaald gevoels- en gedachtenleven heeft ontwikkeld, met als hoofd motief het besef onderdrukt te worden, waaraan i een zucht naar wraak koppelt. In de wil spr. zien het „beter ik” of de ziel Zij die godsdienstig blijven vormen een con servatieve macht in het volksbestaan, zij berus ten in de huidige sociale orde, en in streken waar deze berusting het grootst, dus ook de sociale ellende het hoogst is, komt de grootste criminaliteit voor. Eerst werkelijk strijd tegen het sociale onrecht kan hij voeren die zich be vrijdt heeft van de band van den godsdienst en inziet dat de menschheid door natuur- en eigen kracht zich de weg naar het geluk hier op aarde kan banen. Dan treedt in de plaats van de gods dienst, de zedelijkheid, waarbij men door het geluk van zichzelf ook het geluk van anderen wil, de moraal van het wederkeerig hulpbetoon. Nadat een der aanwezigen een vraag had ge steld, welke door den spreker werd beantwoord, sloot de voorzitter Brandsma met een woord van dank tot den spr. de vergadering, welke goed was bezocht. Gevonden voorwerpen. Aanwezig en te bevragen bij de navolgende ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als ge vonden aangegeven: doublé vulpotlood, A. jonkmans, Tranendal 7; psalmboekje, A. v. d. Kallen, Grootzand 6. Met ingang van 16 dezer is onze vroegere stadgenoot de heer T. Rienks, thans brieven en telegrambesteller te Workum, overgeplaatst naar Bennekom. Gisterenmorgen omstreeks 12 uur waren een paar jongens (broertjes), zoontjes van den heer H., wonende in de Havenstraat op de wal aan het Grootzand aan het spelen met stukjes hout die ze in het water lieten drijven. Voorbij gangers hadden ze er reeds eenige malen weg gejaagd en natuurlijk een brutaal antwoord gekregen. Een der jongens geraakte echter te water en was spoedig in zinkenden toe stand. De heer A. Postma, wonende aan het Grootzand, een uitstekend zwemmer, ’t gevaar ziende, sprong te water en mocht het genoegen smaken de kleine drenkeling nog behouden op het droge te brengen. Zou ’t niet gewenscht zijn dat er ook op de Middelbrug aan het Grootzand een reddings baak werd geplaatst? Daar zijn nu geen red dingsmiddelen aanwezig. Men is thans bezig aan ’t verbeteren van den straatweg van hier naar Leeuwarden, ’t Is zeker jammer, dat die verbetering niet meer afdoende plaats vindt. In plaats van een slecht bijna onberijdbaar rijwielpad waren zeker noo- dig twee flinke fietspaden, terwijl de weg zelve ook veel te smal is, met het oog op het drukke verkeer. Aan heel wat klachten werd een einde gemaakt en stellig zouden ongelukken voorko men worden, hield men met een en ander nu terdege rekening. DEERSUM. Onze zangvereeniging, ingeschre ven in den B. S. als T.A.V.E.N.U. mag zich in bijzondere belangstelling verheugen. Met het oog daarop is het bestuur uitgebreid tot een vijftal leden t. w. de dames Mevr. v. d. Horst, mej. J. Siksma, en de heeren J. Hoogterp, J. v. Asperen en G. Zijlstra. LEMMER, 7 Jan. De burgemeester van Lem- sterland heeft telegrafisch bericht ontvangen van het hoofdbestuur van de Noord- en Zuid-Holl. Reddingsmaatschappij met het verzoek om de schipper van de alhier gestationneerde maar thans aan de werf te Alkmaar liggende motor- reddingsboot „Rutgers van Rozenburg”, de heer zou hebben uitgesproken betreffende de woor delijke juistheid van den bijbel. Maar bij het onderzoek schoot men met dr. Geelkerken niet op, op concrete vragen of de slang werkelijk gesproken had antwoordde de dominee dat men hier geraakte op het terrein der kennis van de werkelijkheid, der kennistheorie, der filosofie dus. En tegen een vertegenwoordiger van het Handelsblad zei dr. Geelkerken dat hij de bijbel zon) uitrees, terwijl in die oceaan een oerdier volkomen aanvaardde, zooals hij zich aandient, zat, slang of draak, welke de duisternis ver- En op dit laatste komt het juist aan; het beeldde. De zon doodde de draak en maakte sprookje Roodkapje dient zich bij ons aan als ’n scheiding in de oceaan, één deel werd hemel, niet meer dan een sprookje, en wie zal nu uit- het andere de aarde. Ook de twee scheppings- maken hoe de bijbel zich bij dr. Geelkerken aandient; misschien ook wfl, zooals bij ons als een mythologie. Dit alles zou ons koud kunnen laten, waren er in Nederland geen 800.000 menschen die nog op het steile standpunt van spekslager Marinus staan en die niet alleen conservatief in theolo gisch opzicht, maar dat ook op het gebied van cultuur en samenleving zijn. Zij staan dus de vooruitgang, de evolutie in den weg. Reeds werd de Vrije Universiteit de professoren in de natuurwetenschappen Bouman en Buijtendijk te eng, zij gingen over naar de rijksuniversiteiten. De laatste prof, noemt het scheppingsverhaal van Genesis al een opvatting van het vóór-Co- pernicaansch tijdperk, toen men zich de aarde nog als middelpunt van het heelal dacht. Leg daarnaast nu eens de opvatting van de steil gereformeerden, die, zooals Geelkerken zegt, Genesis beschouwen als de notarieele acte van het ontstaan van de wereld. En hoe kan het O. T. dat zijn, dat van 700 tot 200 v. Chr. ont stond, oorspronkelijk in het Hebreeuwsch, en door de Septuaginta 200 v. Chr. in het Grieksch vertaald, en 600 n. Chr. weer door de Masorethen in ’t Hebreeuwsch, dat reeds bij ’t begin onzer jaartelling een doode taal was, overgezet. Delitzsch kon reeds 3000 schrijf- en taalfouten in het O. T. aanwijzen, tal van boe ken zijn verloren gegaan. En hoeveel fouten zal nu de Hollandsche vertaling nog wel bevat ten. En daaraan houden de gereformeerden toch ma£r letterlijk vast. Bryan verklaarde bij het apenproces in Dayton dat hij den bijbel letter lijk aannam, hij geloofde dat de aarde maar 6000 jaar oud was. En toen de tegenpartij er op wees dat de Chineesche en Egyptische beschaving wel 6000 jaar oud was, antwoordde Bryan dat hij zich niets aantrok van Chineezen en Egyp- tenaren. Gepolst over de waarheid van het ver haal van Jonas en de walvisch, antwoordde Bryan dat hij, als de Bijbel zou schrijven dat de walvisch 3 dagen in Jonas’ buik had geleefd, het ook zou gelooven. Spr. gaat nu een aantal fouten in den bijbel na; staat er dat de aarde in den beginne woest en ledig was en Gods geest zweefde over de wateren, dan hebben we reeds de eerste vertaal fout, warft in het oorspronkelijk staat dat de aarde was een woeste oeroceaan. De zon zou eerst de vierde dag geschapen zijn, hoewel het reeds drie maal dag en nacht was geweest! Eigenaardig is het dat direct na het eerste een tweede geheel ander scheppingsverhaal volgt, waarbij Eva uit een rib van Adam wordt ge schapen, maar haar niét, zooals bij Adam, een ziel door den neus wordt ingeblazen het feit zelve is een opvatting der primitieve volken, die de adem uit de neus in dampvorm zien ko men en vereenzelvigen met de ziel. Later is dat vraagstuk van de ziel van de vrouw een be langrijk kerkelijk geschilpunt geworden. In strijd met een vaderlijk opvoedingssysteem is zeker het geheele verhaal van de verleiding van het eerste menschenpaar. Van de straffen voor deze zonde is in de praktijk weinig terecht gekomen. Kain gaat naar een vreemd land en vindt daar andere menschen. Hoe kan dat? De ark van Noach zou enorme afmetingen moeten hebben gehad. Na de zondvloed waren er maar 8 men schen over en 100 jaar later waren er reeds millioenen volken in Syrië, Egypte, Babylon enz.! Er zijn inderdaad zooveel onmogelijkheden, dat als men niet gelooft aan het spreken van de slang, men op weg is om ook al het andere niet meer voor waar aan te nemen. De bijbelcritiek gld bij swlln •B van mb «lager Postkantoor Sneek. Lijst van onbestelbare brieven en briefkaarten, van welke de afzenders onbekend zijn, terug Ontvangen in de 2e helft van December 1925. Brieven binnenland. P. Tagenbèek, Volkspark- singel 107, Enschede. Brieven buitenland: Wub van Merrienboer, Sugar Fackorie Elz., Engeland. Briefkaarten binnenland: Mej. H. J. Voerman, Karreweg 60, Groningen. 1 briefkaart zonder adres. Valschheid in autenthieke stukken. De directeur van een bank te Den Haag, S. L., die gearresteerd was we gens valschheid in autenthieke stukken, is op vrije voeten gesteld. Hij had wel valsch heid gepleegd in een officieele acte, maar dit feit was niet zoo ernstig dat ’t zijn aan houding wettigde. Hij had n.l. een onjuiste opgave gedaan in de geboorteacte van zijn dochtertje. Voor het instituut voor Arbeidersontwikkeling* sprak gisteravond in de Harmonie Ds. Banning over het drama „Massa-Mensch” van Ernst Toller, de Duitsche dichter, die in de communis tische revolutie in Beieren, na den oorlog, een vrij belangrijke rol speelde, na het ineenzakken van die revolutie gevangep genomen werd en in de gevangenis dit stuk schreef. Op de voor grond tredende figuren in dit stuk, waarvan wij hier maar zeer in het kort en vluchtig de inhoud weergeven, zijn de Man, de Vrouw en de Naam looze, figuren, die als vaak in de expressionisti sche kunst, njet meer zijn dan de belichaming van bepaalde ideeën. Het stuk speelt in den tijd van een teneinde loopende oorlog, als de arbeiders zich gereed maken voor een revolutionnaire actie. De Man vertegenwoordigt in het stuk de bestaande burgerlijke maatschappelijke orde, die de Vrouw, met wie hij gehuwd is, tracht af te houden van het meedoen aan deze actie, daar dit zijn kansen op promotie zal bederven en’ tevens staatsgevaarlijk is. Maar de Vrouw zegt dat „nood-uit-mensch-zijn” haar dwingt zich te scharen aan de zijde der socialistische arbeiders. In een ander tooneel zien wij de Vrouw dan de arbeiders opwekken tot staking en dienstweige ring, maar de Naamlooze wil meer, hij wil de fundamenten dezer maatschappij kapot slaan door macht tegenover macht, geweld tegenover geweld te stellen. De Vrouw, die geen geweld llc wil, vertegenwoordigt het menschheids-bewust- zich dan zijn tegenover Naamlooze, die de massa is, I Vrouw v._ waarin enkel het klasse-bewustzijn leeft en leed van het socialisme. In deze twee- figuren “is dus en wanhoop gevoelens van wraak hebben doen het eerste probleem gesteld nl. de kwestie der oplaaien. Naamlooze en de Vrouw vindt men i verhouding van klasse- en mens<chheidsbewust- oogenblik door wapengeweld het socialisme nader kan gebracht. Bovendien wie is in staat om als men de massa loslaat, deze te blijven beheerschen. In alle revolutionnaire, van ge weld gepaard gaSnde, bewegingen bleek dat de leiders het goed meenden, maar binnen enkele dagen onder de voet geloopen werden door de ruwe instincten der massa. Zelfs de meest ge liefde leider zal op zulke oogenblikken deze massa niet in toom kunnen houden; en kon men op zoo’n oogenblik dan nog maar zeggen dat alle goed aan de zijde der arbeidersklasse, alle kwaad aan de zijde van den tegenstander is, maar op zulke momenten is juist het tragische dat goed en kwaad, recht en onrecht zoo ver ward door elkaar liggen. Het is nu eenmaal altijd zoo geweest, dat het in de wereldgeschie denis immer anders uitkwam dan de menschen dachten; als revolutionnaire bewegingen met bepaalde idealen werden begonnen, bleek het later dat iets totaal anders was bereikt (Fran- sche revolutie van 1787, Russische revolutie van 1917). Het is dus een gevaarlijke overschatting van eigen inzicht te meenen op een gegeven oogenblik te kunnen beoordeelen of men met wapengeweld iets bepaalds zal kunnen berei ken. En voorts leert de geschiedenis ons dat ais we grijpen naaj middelen het doel onwaar dig, het ideaal wegduikt in het duister van de wereldgeschiedenis, deze leert dat als we grij- dat het leven z'n doeleinden verwerkelijkt ook pen naar een middel dat niet in overeenstem- langs wegen die wij niet zien, de oude Christe- ming is met het doel, men er verder af geraaktlijke gedachte dat het offer de weg is der be en verzinkt in bloedige schuld. Geweld roeptvrij ding. altijd geweld op. Voedt men de menschen op Be voorzitter, de heer P. Sikkes, sloot met voor het roode leger, dan moge men goede sol- een enkel woord van dank tot den spreker, de daten krijgen, maar daarom nog geen goedé goerj bezochte vergadering, Tfift gifl. Lsgevssl utvt- gid< weïüss wan «vU HJdüin Mbems SO d. 1 vU Zin huid, mat at sag Je geld of je leven. Toen Zaterdagavond de heer G. H. Cre mer, wonende Nimrodlaan te Hilversum, om kwart over tienen met zijn vrouw huis waarts keerde, werd hij in de Sweelinck- laan door een gemaskerden man met een revolver bedreigd, die riep: „Je geld of je leven!” De heer C. liet zich niet intimidee- ren, maar gaf den aanrander eenige slagen met zijn wandelstok, waardoor deze ver doofd op den grond viel. Toen daarop de heer Cremer en zijn echtgenoote zich ver wijderden, loste de gemaskerde eenige re volverschoten, echter zonder te treffen. Aan de politie gaf de heer Cremer als het signalement op: een 22-jarig jong- mensch met een laf uiterlijk. De politie stelde een onderzoek in, doch slaagde er tot dusverre niet in iets te ontdekken. Uit de communistische partij. Aan een bericht in de Voorwaarts ontlee- nen wij het volgende: Dinsdagavond is onder leiding van het presidium der Communistische Partij Hol- De Jong alhier, öp te dragen zich met den i >‘>"d Amsterdam vertegenwoordigd meesten spoed aan boord van zijn vaartuig te i dupr de heeren L de Visser en Zeegers in begeven en daarmede naar het overstroomde i °^a.a. d^. Maasstraat te otter a gebied te vertrekken, ten einde aldaar assisten- e$n huishoudelijke vergadering vaI’ e tie te verleenen. De schipper, hiermede in kennis niei|we afdeelmg Rotterdam der C. gesteld, heeft onmiddellijk aan deze opdracht j gehouden. Deze vergadenng was bijeen- “01daan geroepen, ten einde den vertegenwoordi- i gers van het presidium gelegenheid te ge- LEMMER, 6 Jan. Heden werd ten overstaan j ven een ^Hef van het hoogste partijbestuur van notaris Elzer te Lemmer finaal verkocht: Moskou te behandelen en toe te lichten. Voor de familie Wegener Sleeswijk: een heeren- Jn rfezen brie*f wordt aan hef presidiuin op huis met grooten tuin, aan de Schulpen en de i gedra„en aj[e genomen schorsingsbeslui- Tuinstraat te Lemmer, groot 18 are 37 c.A., in fen vafl bestuurders en leden der C. P. H„ 13 perceeleiu Koopster bij samenvoeging mevr, j afd R,dam te vernietigen en ’t oude afdee- de wed. M. P. de Vries te Lemmer voor f9461; lingsbestinir in zijn functies te herstellen. i ROOJffABAK '<;T R00DE-5ÏER i lacctan II J' t T 1 ï-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1926 | | pagina 1