Miss Blanche
büni
vos?
rjféfë
ELKE MAAGLIJDER
KENT
I
2000 CI
Nieuwstijding^^
ih'
BERVOETS’
’UITVERKOOP
tniiliil Orini in inmti hui.
Massa-Mensch.
J
I
Ueclamekolom.
42«JAARfêAB8
ZATERBAU 8 JANUARI 1886
Eerst* Btarf
Abonnementper jaar f 2.50 fr. p
post f 3.60.
Advertentiën9 ct. p. regel.’ (Inge
zonden mededeelingen hooger, bij
Abonnement belangrijke korting
Advertentiën worden tevens gratis ge
plaatst in de SNEEKER COURANT
F
OlMDAGi «k VBIJDAtm VOMDB
UïigsrsFé
Brandenburgh Co.,
Saam Sta 1501
gld ay aatltos
sas
>r
n
K
ten
TK ght WJ v«u« KA
v va» sva daim. vV
iO.
n.
i
de wed. M. P. de Vries te Lemmer voor f 9461
J
i
1
en verzinkt in bloedige schuld. Geweld
i
t
s
i
Alles goed en wel
Geef MIJ maar
J
T
1
t
1
f
an
ag
Verduistering.
Een hoofdcommies der gemeente Maas
tricht is gearresteerd, verdacht van verduis
tering van gelden, door hem gepleegd als
secretaris van de ambtenaren-bouwvereeni-
ging.
de
dt
e
n
s
3
1
1
I
83
76
OO
60
57
iö
a.
fi
18
15
16
6
Sij itvvna
l« Invalidity*»
i
2
O
0
0
o
o
a
u
u.
X)
aa
16
71
32
)0
17
13
18
6
16
►O
is
Maakt eena kennis met
Misa Blanche „Royal”.
3IEUWE SÏEEKEE COURAET
annex SNEEKER COURANT en WYMBRITSERADEEL
ui.
88
83
60
00
OO
70
60
60
44
40
e
do,B Kerk-1 metaliseerd goud- en zilverleer, dat langza-
leert dan ook, dat alles een heidensche verbeel
ding is, Babylonische mythologie. Als we een
en ander zoo opvatten wordt alles duidelijk. Van
de mythologie uit het Babylonische rijk van
Hamurabi 4100 jaar geleden) zijn tabletten
met spijkerschrift gevonden. En daaruit blijkt
dat het oorspronkelijke verhaal zoo luidt, dat er
een groote oceaan was waarboven God (de
voor de erven wijlen wed. S. J. de Vries:
een winkel- en woonhuis met plaatsje en erf,
aan de Emmakade te Lemmer, groot 50 c.A., In
huur bij A. Smink. Kooper A. M. Bosma te Lem
mer voor f 1122; voor den heer J. Hiemstra: een
woning met erf aan het Achterom te Lemmer,
groot 43 c.A., in huur bij P. K. Visser. Kooper:
M. Frankema te Lemmer voor f610.
is nu in staat „zeker te weten” of op zeker socialisten. De keuze der middelen om het doel
te verwezenlijken is dus niet zoo eenvoudig;
grijpt men naar onwaardige middelen dan ver
speelt men het doel. De eigen, waardige strijd
middelen, waarover men beschikt, dient men
niet te onderschatten. De Vrouw beveelt ze in
Toller’s stuk aan: staking en massale dienst
weigering, dat zijn wapenen die het kapitalisme
in het hart treffen omdat ze breken met den
geest van het kapitalistisme: geweldsuitoefe-
ning. Het toepassen van geweld is ook een mis
kenning van het socialistische doel: mensch-
heidsbevrijding, de geschiedenis legt de arbei
dersklasse die taak op de schouders. Het is
meer vporgekomen dat een klasse niet berekend
bleek voor de taak haar door de historie opge
legd en daarmede heeft de arbeidersklasse reke
ning te houden. Zij zal haar ideaal niet verwe
zenlijken als zij gaat deelen in de schunnig
heden der burgerlijke maatschappij, tot welke
schunnigheden spr. rekent het georganiseerd
wapengeweld. Als zij daartoe haar toevlucht
neemt is zij niet waard haar ideaal te dienen.
Daartegenover staat dat een daad, die in over
eenstemming is met de hoogheid van het doel,
dat doel dient ook al zien wij het resultaat er
van niet; de figuur van de Vrouw in het drama
van Toller symboliseert dat door zich ten slotte
te laten neerschieten. Dit is het geloof in een
innerlijke gerechtigheid van het leven, het geloof
zijn. Het klassebewustzijn van het proletariaat
is te begrijpen en te verklaren uit het lijden als
steeds onderdrukte klasse, welke ook thans nog
niet de positie inneemt, welke haar krachtens
hare beteekenis toekomt. En de eerste taak van
het socialisme is ook nu nog de arbeiders te
organiseeren door ze het bewustzijn bij te bren
gen dat zij zijn de onderdrukte klasse. Maar de
klassestrijd zal toch nooit de vol-menschelijke
maatschappij scheppen, waarvoor de voorwaar
den niet in uiterlijke verhoudingen liggen, maar
in de innerlijke gezindheid, hier in dit drama
belichaamd in de Vrouw, die beseft dat wat
naar uiterlijke vorm massa-beweging is, inner
lijk menschheidsbevrijding moet zijn; daarbij
zit dus de gedachte voor dat door de strijd der
arbeidersklasse ook de kapitalistische klasse
wordt, bevrijd, of zooals Marx het al zeide: „de
burgerlijke maatschappij moet vervangen door
een associatie, waarin de vrije ontwikkeling van
een ieder de voorwaarde voor de vrije ontwik
keling van allen is”. Dit is niet alleen een theo
retische, maar bij uitstek een practische kwestie.
Houden wij ons aan het doel: de menschheids
bevrijding, dan zal dat in onze propaganda een
geheel andere toon brengen, men ziet ook niet
meer in ieder lid der bezittende klasse zijn
natuurlijke vijand, maar ziet ook in hem de
mensch.
Nu de verhouding tusschen doel en middel
in de arbeidersbeweging. Een socialistisch leider
zeide eens tot spreker dat hij, als hij op een
gegeven oogenblik zeker wist dat daardoor het
socialisme nader gebracht zou worden, niet zou
aarzelen ook gebruik te maken van wapenge
weld. In zoo’n uitspraak ligt toch een geweldige
overschatting van het menschelijk intellect. Wie
Velgen* veervauden evaieengeketnen met de Nviiaadnaka AigaMncM» Waraa»
Kariaga-Naak to SakladaB djn emte Abanni’a venekerd tegen engelnkken vee»
verhalen worden nu duidelijk, het eene is van
een volk dat diep in het land woonde, de woeste
woestijn kende en dus dat woeste en ledige als
begin van alles beschouwde, het tweede is van
een volk aan zee, dat de eindeloosheid van de
oceaan zag en dus deze als het begin aannam.
En wie de waarde kent welke de B^byloniers
in hun astrologie aan het getal 7 toekenden,
beseft nu ook hoe men aan de Sabbath kwam.
Mythologisch is de slang dus als beeld van de
duisternis, God als beeld van het licht verklaard.
Aanvaardt men de consekventies van het niét
meer gelooven in den bijbel, dan komt men tot
een natuurnoodwendigheid en noodzakelijke ont
wikkeling, waarin geen plaats meer is voor van
buitenaf ingrijpende krachten, voor het wonder,
waaraan trouwens de gereformeerden wel in
theorie maar zeker niet in de praktijk gelooven,
ook zij beschermen hun kerken met bliksem
afleiders. Voor den huidigen mensch is God een
schim geworden, alle krachten zijn voor deze
menschen natuur- of menschelijke krachten ge
worden. De weg van Geelkerken loopt dan ook
consekwent naar de Godioochening. Breken
doen wij dan met de bijbelsche opvatting, dat
de vrouw is de ondergeschikte van den man
eerst op het concilie van Magon in 585 is met
1 stem meerderheid uitgemaakt dat de vrouw
een ziel had en wij erkennen haar als een
groote cultureele factor, gelijkwaardig met den
man. Breken doen wij dan met de berusting in
de maatschappelijke ellende, welke het geloof
meebrengt. (Spr. citeert uitspraken van Thiers
en Windhorst.) Dan kan men de volkeren niet
meer «'ijs maken dat kapitalisme en militairisme
en onze huidige productieverhoudingen door
God gewilde orde zijn. Marx zei dan ook dat
de denkbeeldige werkelijkheid van den hemel
moest vernietigd om het werkelijke geluk hier
op aarde te verwezenlijken. Dan ook breken we
met de opvatting dat de gekleurde rassen er
zijn om uitgebuit ie worden door het blanke,
direct gevolg van het feit dat de bijbel leert
dat na Noach de gekleurde rassen als knechten
onder de knechten werden geboren. Om die
rassen uit te buiten zendt men hun bijbels en
zendelingen. De evolutieleer, die niet in Amerika
mag worden onderwezen, omdat men er de
negers wil onderdrukken, leert echter dat op
deze oude aarde 20 tot 400 millioen jaren
wordt haar ouderdom geschat het gekleurde
ras het eerst uit de dierenwereld ontstond. Dan
leeren we de gekleurde rassen als gelijkwaardig
aan het blanke zien.
de martelingen vaa „opgeblazenheid” na het ge
bruik van voedsel, de slaaplooae nachten en
het algemeen ongemak Niettemin, ondanks de
beroemdheid, welke Gebiemareerd Magnesium
over de gehaele wereld geniet, is het nog niet
aaa alle maaglijders h-skead dst een onfeilbaar
en snelwerkend geneesmiddel bestaat. Dit
middel wordt algemeen vlotgeschreven door
geneaaknndigen en wordt aangewend in kli
nieken wegens sijn onmiddellijke uitwerking
het maakt het schadelijke, pijn-veoooraakende
zuur onschadelijk «oodra het in d« maag komt
niettemin ia het volkomen veilig, zoowel voor
jeugdige als bejaarde pnraonon en men gera-kt
er niet aan gewend Gebismnreerd Magnesium
wordt verkocht door allo apothekers teger
matige prijs en een enkele proefneming is
voldoends om het bewijs van zijn wonder
lijke pijn-stillende eigenschappen te leveren.
Gebismnreerd Magnesium DépÖt, Jacob Marin-
plein, 23, Amsterdam. Verkrijgbaar bij alle
goede Apothekers en Drogisten, o a. biiEr
ven JOH. W. MEIJER en do firma MEINDER
SMA
Weigert alle vervangingsmiddelen. Let er op dat
gtj het echte Gebismureerd Magnesium krijgt.
De Dageraad.
In de voorzaal van Amicitia hield Woensdag
avond de afd. Sneek van de Dageraad een
openbare vergadering, waar als spreker optrad
de heer Constandse met het onderwerp: „Heeft
de slang in het Paradijs gesproken?”
Het geschil GeelkerkenMarinus moge voor
de meest theologisch aangelegden onder ons
volk, de gereformeerden, een belangrijk dispuut
vormen, voor de vrijdenkers, die over het ge-
heele scheppingsverhaal de schouders ophalen,
is dat natuurlijk minder het geval. De slang
heeft stembanden noch voor een gearticuleerde
spraak geschikt gehemelte, spreken is de slang
dus, volgens eenvoudig natuurkundige redenee-
ring onmogelijk.
Maar de zaak Geelkerken is voorafgegaan
door de zaak ds. Netelenbos, die de Geref. Kerk
uit moest omdat de ezel van Bileam volgens
hem niet met menschelijk stemgeluid had ge
sproken. De linkervleugel der gereformeerden,
bestaande uit studenten der Vrije Universiteit,
een aantal bestudeerde predikanten en eenige
hoogleeraren voert de laatste 10 jaren aanhou
dend strijd tegen de rechtervleugel, de absoluut
orthodoxen. Welk een consternatie wekte bij tie
laatsten bv. het tooneelspelen der studenten en
de verdediging daarvan door prof. Buijtendijk.
De spekslager Marinus werd eindelijk in begin
1.925 los gelaten op dr. Geelkerken, die twijfel
in de verdere ontwikkeling van het stuk nu tel
kens tegenover elkaar. Eerst als de Vrouw pleit
voor het leven van een gevangene, die Naam-
looze tegen de muur wil doen plaatsen omdat
hij op de revolutionnairen geschoten heeft, maar
die toch ook een mensch is als de arbeider.
Dan zakt de revolutie in elkaar, contra-revolu-
tionnairen schieten vele hunner tegenstanders
neer, de Vrouw wordt gevangen genomen.
Naamlooze biedt aan haar uit de gevangenis
te redden, twee wachters zijn omgekocht, de
derde zal hij dooden, doch de Vrouw meent
geen recht te hebben haar leven te behouden
als de wachter daarom het zijne moet verliezen.
Zij blijft, en Naamlooze gaat heen, nadat zij tot
hem heeft gezegd: Jij leefde gisteren, leeft van
daag, en bent morgen dood, ik wordt eeuwig
en zal eenmaal reine schuldelooze menschheid
zijn.
Contra-revolutionnairen fusilleeren haar dan.
Hier in dit stuk, betoogde ds. Banning ver
volgens, komen vooral twee vraagstukken aan
de orde, welke het wezen der arbeidersbewe
ging raken nl. lo. de verhouding klasse- en
menschheidsbewustzijn en 2a. de verhouding
tusschen doel en middel. In Naamlooze is beli
chaamd het proletariaat, dat enkel leeft uit klas-
se-bewustzijn, waarin zich ondier den druk der
kapitalistische orde, een bepaald gevoels- en
gedachtenleven heeft ontwikkeld, met als hoofd
motief het besef onderdrukt te worden, waaraan
i een zucht naar wraak koppelt. In de
wil spr. zien het „beter ik” of de ziel
Zij die godsdienstig blijven vormen een con
servatieve macht in het volksbestaan, zij berus
ten in de huidige sociale orde, en in streken
waar deze berusting het grootst, dus ook de
sociale ellende het hoogst is, komt de grootste
criminaliteit voor. Eerst werkelijk strijd tegen
het sociale onrecht kan hij voeren die zich be
vrijdt heeft van de band van den godsdienst en
inziet dat de menschheid door natuur- en eigen
kracht zich de weg naar het geluk hier op aarde
kan banen. Dan treedt in de plaats van de gods
dienst, de zedelijkheid, waarbij men door het
geluk van zichzelf ook het geluk van anderen
wil, de moraal van het wederkeerig hulpbetoon.
Nadat een der aanwezigen een vraag had ge
steld, welke door den spreker werd beantwoord,
sloot de voorzitter Brandsma met een woord
van dank tot den spr. de vergadering, welke
goed was bezocht.
Gevonden voorwerpen.
Aanwezig en te bevragen bij de navolgende
ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als ge
vonden aangegeven: doublé vulpotlood, A.
jonkmans, Tranendal 7; psalmboekje, A. v. d.
Kallen, Grootzand 6.
Met ingang van 16 dezer is onze vroegere
stadgenoot de heer T. Rienks, thans brieven
en telegrambesteller te Workum, overgeplaatst
naar Bennekom.
Gisterenmorgen omstreeks 12 uur waren
een paar jongens (broertjes), zoontjes van den
heer H., wonende in de Havenstraat op de wal
aan het Grootzand aan het spelen met stukjes
hout die ze in het water lieten drijven. Voorbij
gangers hadden ze er reeds eenige malen weg
gejaagd en natuurlijk een brutaal antwoord
gekregen. Een der jongens geraakte echter
te water en was spoedig in zinkenden toe
stand. De heer A. Postma, wonende aan het
Grootzand, een uitstekend zwemmer, ’t gevaar
ziende, sprong te water en mocht het genoegen
smaken de kleine drenkeling nog behouden op
het droge te brengen.
Zou ’t niet gewenscht zijn dat er ook op de
Middelbrug aan het Grootzand een reddings
baak werd geplaatst? Daar zijn nu geen red
dingsmiddelen aanwezig.
Men is thans bezig aan ’t verbeteren van
den straatweg van hier naar Leeuwarden, ’t Is
zeker jammer, dat die verbetering niet meer
afdoende plaats vindt. In plaats van een slecht
bijna onberijdbaar rijwielpad waren zeker noo-
dig twee flinke fietspaden, terwijl de weg zelve
ook veel te smal is, met het oog op het drukke
verkeer. Aan heel wat klachten werd een einde
gemaakt en stellig zouden ongelukken voorko
men worden, hield men met een en ander nu
terdege rekening.
DEERSUM. Onze zangvereeniging, ingeschre
ven in den B. S. als T.A.V.E.N.U. mag zich in
bijzondere belangstelling verheugen. Met het
oog daarop is het bestuur uitgebreid tot een
vijftal leden t. w. de dames Mevr. v. d. Horst,
mej. J. Siksma, en de heeren J. Hoogterp, J. v.
Asperen en G. Zijlstra.
LEMMER, 7 Jan. De burgemeester van Lem-
sterland heeft telegrafisch bericht ontvangen van
het hoofdbestuur van de Noord- en Zuid-Holl.
Reddingsmaatschappij met het verzoek om de
schipper van de alhier gestationneerde maar
thans aan de werf te Alkmaar liggende motor-
reddingsboot „Rutgers van Rozenburg”, de heer
zou hebben uitgesproken betreffende de woor
delijke juistheid van den bijbel. Maar bij het
onderzoek schoot men met dr. Geelkerken niet
op, op concrete vragen of de slang werkelijk
gesproken had antwoordde de dominee dat men
hier geraakte op het terrein der kennis van
de werkelijkheid, der kennistheorie, der filosofie
dus. En tegen een vertegenwoordiger van het
Handelsblad zei dr. Geelkerken dat hij de bijbel zon) uitrees, terwijl in die oceaan een oerdier
volkomen aanvaardde, zooals hij zich aandient, zat, slang of draak, welke de duisternis ver-
En op dit laatste komt het juist aan; het beeldde. De zon doodde de draak en maakte
sprookje Roodkapje dient zich bij ons aan als ’n scheiding in de oceaan, één deel werd hemel,
niet meer dan een sprookje, en wie zal nu uit- het andere de aarde. Ook de twee scheppings-
maken hoe de bijbel zich bij dr. Geelkerken
aandient; misschien ook wfl, zooals bij ons als
een mythologie.
Dit alles zou ons koud kunnen laten, waren
er in Nederland geen 800.000 menschen die nog
op het steile standpunt van spekslager Marinus
staan en die niet alleen conservatief in theolo
gisch opzicht, maar dat ook op het gebied van
cultuur en samenleving zijn. Zij staan dus de
vooruitgang, de evolutie in den weg. Reeds
werd de Vrije Universiteit de professoren in de
natuurwetenschappen Bouman en Buijtendijk te
eng, zij gingen over naar de rijksuniversiteiten.
De laatste prof, noemt het scheppingsverhaal
van Genesis al een opvatting van het vóór-Co-
pernicaansch tijdperk, toen men zich de aarde
nog als middelpunt van het heelal dacht. Leg
daarnaast nu eens de opvatting van de steil
gereformeerden, die, zooals Geelkerken zegt,
Genesis beschouwen als de notarieele acte van
het ontstaan van de wereld. En hoe kan het
O. T. dat zijn, dat van 700 tot 200 v. Chr. ont
stond, oorspronkelijk in het Hebreeuwsch, en
door de Septuaginta 200 v. Chr. in het
Grieksch vertaald, en 600 n. Chr. weer door de
Masorethen in ’t Hebreeuwsch, dat reeds bij ’t
begin onzer jaartelling een doode taal was,
overgezet. Delitzsch kon reeds 3000 schrijf- en
taalfouten in het O. T. aanwijzen, tal van boe
ken zijn verloren gegaan. En hoeveel fouten
zal nu de Hollandsche vertaling nog wel bevat
ten. En daaraan houden de gereformeerden toch
ma£r letterlijk vast. Bryan verklaarde bij het
apenproces in Dayton dat hij den bijbel letter
lijk aannam, hij geloofde dat de aarde maar 6000
jaar oud was. En toen de tegenpartij er op wees
dat de Chineesche en Egyptische beschaving
wel 6000 jaar oud was, antwoordde Bryan dat
hij zich niets aantrok van Chineezen en Egyp-
tenaren. Gepolst over de waarheid van het ver
haal van Jonas en de walvisch, antwoordde
Bryan dat hij, als de Bijbel zou schrijven dat
de walvisch 3 dagen in Jonas’ buik had geleefd,
het ook zou gelooven.
Spr. gaat nu een aantal fouten in den bijbel
na; staat er dat de aarde in den beginne woest
en ledig was en Gods geest zweefde over de
wateren, dan hebben we reeds de eerste vertaal
fout, warft in het oorspronkelijk staat dat de
aarde was een woeste oeroceaan. De zon zou
eerst de vierde dag geschapen zijn, hoewel het
reeds drie maal dag en nacht was geweest!
Eigenaardig is het dat direct na het eerste een
tweede geheel ander scheppingsverhaal volgt,
waarbij Eva uit een rib van Adam wordt ge
schapen, maar haar niét, zooals bij Adam, een
ziel door den neus wordt ingeblazen het feit
zelve is een opvatting der primitieve volken,
die de adem uit de neus in dampvorm zien ko
men en vereenzelvigen met de ziel. Later is dat
vraagstuk van de ziel van de vrouw een be
langrijk kerkelijk geschilpunt geworden. In strijd
met een vaderlijk opvoedingssysteem is zeker
het geheele verhaal van de verleiding van het
eerste menschenpaar. Van de straffen voor deze
zonde is in de praktijk weinig terecht gekomen.
Kain gaat naar een vreemd land en vindt daar
andere menschen. Hoe kan dat? De ark van
Noach zou enorme afmetingen moeten hebben
gehad. Na de zondvloed waren er maar 8 men
schen over en 100 jaar later waren er reeds
millioenen volken in Syrië, Egypte, Babylon
enz.!
Er zijn inderdaad zooveel onmogelijkheden,
dat als men niet gelooft aan het spreken van de
slang, men op weg is om ook al het andere niet
meer voor waar aan te nemen. De bijbelcritiek
gld bij swlln
•B van mb «lager
Postkantoor Sneek.
Lijst van onbestelbare brieven en briefkaarten,
van welke de afzenders onbekend zijn, terug
Ontvangen in de 2e helft van December 1925.
Brieven binnenland. P. Tagenbèek, Volkspark-
singel 107, Enschede.
Brieven buitenland: Wub van Merrienboer,
Sugar Fackorie Elz., Engeland.
Briefkaarten binnenland: Mej. H. J. Voerman,
Karreweg 60, Groningen. 1 briefkaart zonder
adres.
Valschheid in autenthieke stukken.
De directeur van een bank te Den
Haag, S. L., die gearresteerd was we
gens valschheid in autenthieke stukken, is
op vrije voeten gesteld. Hij had wel valsch
heid gepleegd in een officieele acte, maar
dit feit was niet zoo ernstig dat ’t zijn aan
houding wettigde. Hij had n.l. een onjuiste
opgave gedaan in de geboorteacte van zijn
dochtertje.
Voor het instituut voor Arbeidersontwikkeling*
sprak gisteravond in de Harmonie Ds. Banning
over het drama „Massa-Mensch” van Ernst
Toller, de Duitsche dichter, die in de communis
tische revolutie in Beieren, na den oorlog, een
vrij belangrijke rol speelde, na het ineenzakken
van die revolutie gevangep genomen werd en
in de gevangenis dit stuk schreef. Op de voor
grond tredende figuren in dit stuk, waarvan wij
hier maar zeer in het kort en vluchtig de inhoud
weergeven, zijn de Man, de Vrouw en de Naam
looze, figuren, die als vaak in de expressionisti
sche kunst, njet meer zijn dan de belichaming van
bepaalde ideeën. Het stuk speelt in den tijd van
een teneinde loopende oorlog, als de arbeiders
zich gereed maken voor een revolutionnaire
actie. De Man vertegenwoordigt in het stuk de
bestaande burgerlijke maatschappelijke orde, die
de Vrouw, met wie hij gehuwd is, tracht af te
houden van het meedoen aan deze actie, daar
dit zijn kansen op promotie zal bederven en’
tevens staatsgevaarlijk is. Maar de Vrouw zegt
dat „nood-uit-mensch-zijn” haar dwingt zich te
scharen aan de zijde der socialistische arbeiders.
In een ander tooneel zien wij de Vrouw dan de
arbeiders opwekken tot staking en dienstweige
ring, maar de Naamlooze wil meer, hij wil de
fundamenten dezer maatschappij kapot slaan
door macht tegenover macht, geweld tegenover
geweld te stellen. De Vrouw, die geen geweld llc
wil, vertegenwoordigt het menschheids-bewust- zich dan
zijn tegenover Naamlooze, die de massa is, I Vrouw v._
waarin enkel het klasse-bewustzijn leeft en leed van het socialisme. In deze twee- figuren “is dus
en wanhoop gevoelens van wraak hebben doen het eerste probleem gesteld nl. de kwestie der
oplaaien. Naamlooze en de Vrouw vindt men i verhouding van klasse- en mens<chheidsbewust-
oogenblik door wapengeweld het socialisme
nader kan gebracht. Bovendien wie is in staat
om als men de massa loslaat, deze te blijven
beheerschen. In alle revolutionnaire, van ge
weld gepaard gaSnde, bewegingen bleek dat de
leiders het goed meenden, maar binnen enkele
dagen onder de voet geloopen werden door de
ruwe instincten der massa. Zelfs de meest ge
liefde leider zal op zulke oogenblikken deze
massa niet in toom kunnen houden; en kon men
op zoo’n oogenblik dan nog maar zeggen dat
alle goed aan de zijde der arbeidersklasse, alle
kwaad aan de zijde van den tegenstander is,
maar op zulke momenten is juist het tragische
dat goed en kwaad, recht en onrecht zoo ver
ward door elkaar liggen. Het is nu eenmaal
altijd zoo geweest, dat het in de wereldgeschie
denis immer anders uitkwam dan de menschen
dachten; als revolutionnaire bewegingen met
bepaalde idealen werden begonnen, bleek het
later dat iets totaal anders was bereikt (Fran-
sche revolutie van 1787, Russische revolutie van
1917). Het is dus een gevaarlijke overschatting
van eigen inzicht te meenen op een gegeven
oogenblik te kunnen beoordeelen of men met
wapengeweld iets bepaalds zal kunnen berei
ken. En voorts leert de geschiedenis ons dat
ais we grijpen naaj middelen het doel onwaar
dig, het ideaal wegduikt in het duister van de
wereldgeschiedenis, deze leert dat als we grij- dat het leven z'n doeleinden verwerkelijkt ook
pen naar een middel dat niet in overeenstem- langs wegen die wij niet zien, de oude Christe-
ming is met het doel, men er verder af geraaktlijke gedachte dat het offer de weg is der be
en verzinkt in bloedige schuld. Geweld roeptvrij ding.
altijd geweld op. Voedt men de menschen op Be voorzitter, de heer P. Sikkes, sloot met
voor het roode leger, dan moge men goede sol- een enkel woord van dank tot den spreker, de
daten krijgen, maar daarom nog geen goedé goerj bezochte vergadering,
Tfift gifl. Lsgevssl utvt- gid< weïüss wan
«vU HJdüin Mbems SO d. 1 vU Zin huid, mat at sag
Je geld of je leven.
Toen Zaterdagavond de heer G. H. Cre
mer, wonende Nimrodlaan te Hilversum,
om kwart over tienen met zijn vrouw huis
waarts keerde, werd hij in de Sweelinck-
laan door een gemaskerden man met een
revolver bedreigd, die riep: „Je geld of je
leven!” De heer C. liet zich niet intimidee-
ren, maar gaf den aanrander eenige slagen
met zijn wandelstok, waardoor deze ver
doofd op den grond viel. Toen daarop de
heer Cremer en zijn echtgenoote zich ver
wijderden, loste de gemaskerde eenige re
volverschoten, echter zonder te treffen.
Aan de politie gaf de heer Cremer als
het signalement op: een 22-jarig jong-
mensch met een laf uiterlijk. De politie
stelde een onderzoek in, doch slaagde er
tot dusverre niet in iets te ontdekken.
Uit de communistische partij.
Aan een bericht in de Voorwaarts ontlee-
nen wij het volgende:
Dinsdagavond is onder leiding van het
presidium der Communistische Partij Hol-
De Jong alhier, öp te dragen zich met den i >‘>"d Amsterdam vertegenwoordigd
meesten spoed aan boord van zijn vaartuig te i dupr de heeren L de Visser en Zeegers in
begeven en daarmede naar het overstroomde i °^a.a. d^. Maasstraat te otter a
gebied te vertrekken, ten einde aldaar assisten- e$n huishoudelijke vergadering vaI’ e
tie te verleenen. De schipper, hiermede in kennis niei|we afdeelmg Rotterdam der C.
gesteld, heeft onmiddellijk aan deze opdracht j gehouden. Deze vergadenng was bijeen-
“01daan geroepen, ten einde den vertegenwoordi-
i gers van het presidium gelegenheid te ge-
LEMMER, 6 Jan. Heden werd ten overstaan j ven een ^Hef van het hoogste partijbestuur
van notaris Elzer te Lemmer finaal verkocht: Moskou te behandelen en toe te lichten.
Voor de familie Wegener Sleeswijk: een heeren- Jn rfezen brie*f wordt aan hef presidiuin op
huis met grooten tuin, aan de Schulpen en de i gedra„en aj[e genomen schorsingsbeslui-
Tuinstraat te Lemmer, groot 18 are 37 c.A., in fen vafl bestuurders en leden der C. P. H„
13 perceeleiu Koopster bij samenvoeging mevr, j afd R,dam te vernietigen
en ’t oude afdee-
de wed. M. P. de Vries te Lemmer voor f9461; lingsbestinir in zijn functies te herstellen.
i
ROOJffABAK
'<;T
R00DE-5ÏER
i lacctan II
J'
t T 1
ï-