Miss Blanche
s
R u c h k a It
lie Menis vdii hel lilden in hel leven.
Utjowers
Uitlui Oipn hr liiiiiti link.
200
Niauwatijduigw
SHITS
BRANDENBURGH Co.
17
Eerste Bled
8 KETS E N ten
in b o n d e I
R. W CMNNE
Priis 2 goune
Brandbnburgh Co.,
ZATERDAG 27 MAART 1826
42e JAARSAR6
160 b'êdsiden great formset
I
M.
Postrekken 6039
Y» IT LJOCHT KOMDt
Vanehjnt
DDTRDAGS n VRUDAG8A TOMDB
Uitgaven:
Inn Teiafeea 150.
SB
V.
1
I.
t
gezet in heilige vreugde na het: „Mijn God,
n
alles heeft daar z’n doel, z’n bestemming. Dat
nemen wij wel aan, maar nu zou alles in het
menschenleven gaan volgens het toeval, daar
zou die orde niet heerschen? Dat is toch niet
vol te houden. Allereerst heerscht juist daar
orde! Meer voelt spr. dan voor de theorie dat
alles in het menschenleven reeds is voorbestemd,
dat een onverbrekelijke keten van gebeurtenis
sen de mensch van z’n -wieg naar z’n graf leidt,
dat het een uit het ander voortkomt, dat alles
volgens een vaste wet gaat en reeds vóór onze
geboorte vaststaat wat van ons leven worden
zal. Daar is ten minste logica in deze theorie
van het noodlot.
Maar hoe logisch hoe verstandelijk ook
dit alles is, er komt in ons iets tegen deze
redeneering in opstand, ons hart eischt dat in
die onverbiddelijke wetmatigheid ook wordt ge
vonden de liefde. De kern van het Christelijk
HEEG, 26 Mrt. Notaris Mulder van Sneek
verhuurde Woensdagavond jl. in de herberg van
Visser alhier onder de leden van de Hervormde
Gemeente de Kerke- en Diaconielandeti dier ge
meente. Er was veel liefhebberij. De 4 perceelen
werden verhuurd als volgt: Weiland (4.5 p.) van
de Kerk P. Tr. de Jong voor f90 per pd.; id.
(3 pd.) van de Diaconie, dezelfde voor f86 per
pd.hooiland (3 pd.) van de Diaconie Johs.
Visser voor f64.50 p. pd.; id. (poltje) van de
Diaconie A. Hilverda voor f32 (geheel). De
perceelen 1 en 2 moeten geweid worden; wan-
gld. mgavai «as
lildar. hinnae >0 <1
grootste slag, dat hij van de Eeuwige verlaten
zou zijn, dat er geen verband meer is tusschen
hem en den Eeuwigen God. Dat is het groote
leed, waarvan Jezus klaagt aan het kruis: „Mijn
„Heer, gij weet alle dingen, dus ook dat ik U
lief heb”: de droefheid naar God.
Al die smart, al dat lijden vinden wij samen
gebracht in Jezus Christus, Die voorgoed de
Abonnementper jaar f 2.50 fr. p.
post f 3.60.
Advertentiên9 ct. p. regel. Inge
zonden mededeelingen hooger, bij
Abonnement belangrijke korting
Advertentiên worden tevens grai s ge
plaatst in de SNEEKER COURANT
IIEUWE SNEEKER COURANT
annex SNEEKER COURANT en WYMBRITSERAOEEL
en Multatuli in zijn: O God, daar is geen God!
Het is de dorst van de menschenziel naar den
Eeuwige.
de droefheid welke de dood werkt. Maar de
ware levenskunst is deze, dat wij, ook al zijn
Vooropgestald, dat ge eaa goede
sigwret wenBcht te rooken, be
hoort ook g>j te zeggen
Geef MIJ maar
Daar is veel en velerlei smart, maar lang niet
genoeg staan wij stil bij het groote wereldleed.
De duizenden die in een wereldstad door elkaar
krioelen, zij hebben elk voor zich hun eigen
leed, al kent de een het niet van den ander.
„Wij krijgen de dagen uitbetaald in koperen
munt en iedere dag heeft z’n eigen kwaad, ter
wijl ten slotte de kwitantie voor het geheel nog
gepresenteerd wordt: de dood”, zegt Schopen
hauer. Voltaire noemt de smart het ware leven,
die laat altijd sporen na. „De vliegen zijn er
om door de spinnen, de menschen om door het
verdriet te worden uitgezogen.”
Van waar, van wie komt dat leed. Velen zeg
gen: „het is toeval”. Spr. gelooft dat niet; ge
loof aan het toeval is je reinste bijgeloof en
in strijd met alle redelijkheid. In de natuur is
alles geordend, er is een strenge wetmatigheid,
HEEG, 25 Maart. Uitslag van de gisteravond
ten overstaan van notaris Mulder gehouden ver-
kooping van woningen alhier is dat koopers
werden: Van het huis met den dood ontruimd
door de wed. 7. Banning de heer A. Plantinga
voor f 1639; van dat in huur bij Fr. van Netten
Jr. deze huurder voor" f1132. Het huis in de
Wijde Steeg in huur bij A. Meijer de heer S. Jel-
lesma voor f206, terwijl het huis op de Verste
Helling ingehouden werd.
De onregelmatigheden te Roosendaal.
Gisteren heeft in het gebouw van het kanton
gerecht te Breda het scheidsgerecht inzake de
onregelmatigheden aan het station te Roosen
daal vergaderd. De bijeenkomst werd gepresi
deerd door mr. Heerkens Thyssen uit Haarlem.
A. J. van L„ schaalknecht met 20 dienstjaren,
werd niet ontslagen, maar teruggesteld tot ge
woon arbeider; W. de G., arbeider bij de spoor
wegen, stond op maximum en is op minimum
gesteld; het ontslag van J. van G„ onderlading-
meester met 35 dienstjaren, is gehandhaafd; J.
S., onderladingmeester met ongeveer 20 dienst
jaren, is in dienst gehandhaafd zonder straf; J.
P., arbeider bij de spoorwegen, is in dienst ge
houden en teruggesteld van maximum op mi
nimum; het ontslag van J. van A„ arbeider bij
de spoorwegen, die als heler voor de rechtbank
terecht heeft gestaan, werd gehandhaafd.
Deze uitspraak van den raad van bijstand is
bindend.
Voor de leden van den Nederlandschen Bond
van Spoorwegpersoneel trad op als woordvoer-
der C. Jongeneelen en voor die van den R.-K.
Bond St. Raphaël mr. Witlox.
deel is medelijden met ons zelf. Voorzichtig
moeten we dus ook zijn met de smart, welke
zich aan ons vertoont, ook hier is veel surro
gaat. Wie waarlijk door de smart verbrijzeld is,
spreekt er niet over, al zal hij het wel eens
opbiechten aan een vertrouwde, maakt zich er
geen voorwerp tot eigen medelijden van, de
ware smart maakt den mensch ook klein, ang
stig en wanhopig. Over die smart zal spr. het
hebben en den weg wijzen er- door heen naar
de blijdschap.
zich niet terug in zoo’n kring, doch gaan juist
de wereld in om wat verstrooiing te zoeken.
Maar nog anderen zijn er die zich niet afsluiten
van de wereld, zich ook niet daaraan met nieu-
God, mijn God", waarom "hebt Gij mij verlaten", we blijdschap geven, maar door het leed komen
Er is nog een ander leed dat wij echter niet
van elkaar kennen; het is dit: dat wij het goede
willen en niet doen, het kwade niet willen en
toch doen. Deze strijd kan zoo sloopend zijn,
spoed aanvaard heeft als een vanzelfsprekend- dat wij ten slotte bij de pakken gaan ne^erzitten.
heid. Is dat niet klein? Als wij gelooven, dan 1 j—j
begrijpen we toch dat God met twee vleugelen
tot het medelijden: de droefheid naar God
welke tot onberouwelijke bekeering tot zalig
heid zal leiden. Ér zijn ook menschen die van
hun verdriet hun afgod maken, ook dat is
funest; we moeten het ijzer niet streelen maar
beuken, we moeten ons leed aanpakken en
trachten om te zetten tot waarachtige levens
vreugde, we moeten dus ons leed aandurven.
Een Mozes trekt zich, als zijn idealen zijn stuk
geslagen, terug en wordt herder; doch ziet: bij
het brandende braambosch krijgt hij van God
de opdracht toch te volbrengen wat hij zich in
z’n jeugd gedacht heeft. Zoo komt God tot
een ieder: neem uw mislukte leven, zamel de
brokken bijeen en bouw u een nieuw huis, al
is het misschien niet zoo groot, als gij eerst
wildet.
Smart werkt dus ten goede, maar het merk
waardige is nu weer dat de mensch met z’n
leed kan doen wat hij wil. Als God Zijn pijlen
op het menschelijk hart richt, kan dat hart als
een beweegbare schijf wegduiken voor een
treffer. Zoo zijn er menschen die steeds trachten
de smart te ontduiken, ze lijden wel, maar het
tragische is dat ze te vergeefs lijden, ze doen
er geen winst mee. Er is immers tweeërlei droef
heid, waarvan Paulus in de tweede Corinthen-
brief spreekt: de droefheid naar de wereld en
die naar God. De eerste „werkt de dood”, de
tweede „eep onberouwelijke bekeering tot zalig
heid”. We kunnen altijd die twee wegen be
wandelen, als het leed in ons leven komt De
wijze van aanvaarding van dat leed hangt veel
af van ons karakter. De driftige zal maar al te
vaak in opstand komen, evenals hij die de voor-
Bioscoopnieuws.
De Amicitia-Bioscoop heeft een Maciste-film,
waarin het dus op vechten aankomt. Er speelt
een gewetenlooze hertog Alexis Mirainour een
rol in, die een bende misdadigers uitgestuurd
heeft om een jong meisje te ontvoeren, dat een
toevlucht zoekt bij Maciste. Natuurlijk volgen
een serie gevechten, welke de bewonderaars
van Maciste ten volle zullen bevredigen. Een
feest op het hertogelijk kasteel brengt de ont-
knooping. Maciste ontrukt daar voor goed het
lieve kind aan de klauwen van den hertog. Het
einde is natuurlijk dat de vader Maciste komt
danken, maar die bescheiden reus verdwijnt.
Een film die gezien moet worden om de span
ning er van deelachtig te worden. Deze film
gaat Vrijdag, Zaterdag en Zondag.
Gedurende de eerste dagen heeft de Bioscoop
bij de Waag als hoofdnummer Dynamiet Dan,
de geschiedenis van een jeugdig ‘sportsman, die
in financieele moeilijkheden geraakt en na elrst
een andere betrekking gehad te hebben, nu
gymnastiekleeraar wordt aan de jongedames-
kostschool, waar ook zijn verloofde Helen Ha-
vern verblijft. Dan wordt echter ontslagen als
hij twee boksers afranselt die het zijn meisje
en een vriendin lastig maken. Maar nu neemt
Tom O’Rourke hem onder z’n leiding en spoedig
ontwikkelt Dan zich nu tot de geweldige vech
tersbaas, die den. bijnaam Dynamiet verwerft.
Hij zal met Brute Lacy, dezelfde die het z’n
meisje lastig maakte, om de kampioenstitel
vechten, doch Lacy is bang en hij laat een bende
misdadigers een poging doen Dan te ontvoeren.
Maar op het laatste oogenblik komt Dynamiet
in den ring en verslaat Lacy. Als door Helens
optreden dan ook nog blijkt dat Dan onschuldig
is aan een diefstal waarvan hij wordt verdacht,
komt natuurlijk alles in orde.
Kenneth Mac Donald heeft de hoofdrol in dit
sensationeel en sportief filmwerk, dat velen zal
trekken.
Gevonden Voorwerpen.
Aanwezig aan het bureau van politie,
Nieuwe Veemarkt, en aldaar te bevragen
op alle werkdagen tusschen 11 >/2 en 12‘z
uur, de navolgende voorwerpen ais gevon
den gedeponeerd op 25 Maart 1926:
Twee ledige ijzeren vaten.
Aanwezig en te bevragen bij de navolgende
ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als ge
vonden aangegeven op 25 Maart:
Rijwielbelastingmerk, J. Schulp, Klooster
straat 18; lederen ceintuur, Langius, Jan. v.
Nassaustr. 11witte kinderwant, H. Tiche
laar, Wijde Burgstraat; postduif (blauw),
J. Walstra, 2e Steenklipstraat 49.
KOUDUM, 25 Maart ’26. De sterke nacht
vorsten van tegenwoordig komen onze tuin
ders nu niet bepaald ten goede. Tengevolge
de aanhoudende koude en natheid van dezen
winter is veel werk overgebleven, dat an
ders in de maanden Januari en Februari
plaats vond. Dubbel welkom waren dan ook
de prachtige voorjaarsdagen van de vorige
week. Handen kwamen te kort om, behalve
het verrichten van het overgebleven werk
de duizenden en nog eens duizenden jonge
kool- en slaplantjes uit de bakken naar het
open veld over te planten. Hoe helder sta
ken die lange rijen plantjes van frisch groen
bij de zwarte aarde af. Voorwaar een prach
tig gezicht, bloembollenvelden zonder bloe
men gelijk. En nu ineengeschrompeld
tengevolge den schralen oostenwind van de
laatste dagen, hangen thans die tengere
blaadjes bij de stengeltjes neer.
bij den ontvanger der directe belastingen, enz.
te Gorredijk, f71.45 wegens te weinig betaalde
inkomstenbelasting, enz. over de belastingjaren
1923/1924, 1924/1925 en 1925/1926; als voren,
f4199 wegens te weinig betaalde inkomsten
belasting over de belastingjaren 1923/1924
1924/1925 en 1925/1926. L. Ct.
’t Is voor de tuinders te hopen, dat het
weer spoedig anders wordt. Niet alles is
d.^ direct verloren, doch een te lange stilstand
in den groei der koolplantjes veroorzaakt
dikwijls veel z.g. hoorders, die voor den
tuinman zoo goed als niets waard zijn.
De opbrengst der kasspinazie Is, tenge
volge de weinige zon gedurende de laatste
maanden, zeer gering geweest, terwijl de
stand van de spinazie op den kouden grond
ook nog veel te wenschen overlaat.
De eerste al'
waarin centrale verwarming, is thans ge
heel gereed. Zal dit het begin van meerde
ren voorspellen? ’t Is te’hopen.
Gezondheidscommissie Bolsward.
De Commissaris der Koningin heeft benoemd
tot lid der gezondheidscommissie, gezeteld te
Bolsward (vacature-A. P. Schrale), den heer
J. v. d. Velde te Harich.
De jongste nachtvorsten.
Het blijkt dat de aanhoudende nachtvorsten,
waarbij het soms 8 a 9 graden vroor, heel wat
schade aangericht hebben in Friesland. De
vroegrijpe aal- en kruisbessen zijn afgevroren,
van die oogst komt niets meer terecht. Zelfs
planten in broeikassen hebben geleden, slaplan
ten daarin waren geheel verschrompeld. Dat de
spinazie op de koude grond er lijdend uitziet,
ligt voor de hand, ook aan de graslanden zijn
de gevolgén van de koude nachtvorsten te zien.
Gewetensgeld.
Bij den inspecteur der directe belastingen,
enz. te Heerenveen is ontvangen onder letters
N. N„ f500 wegens te weinig betaalde belasting;
bij den ontvanger der directe belastingen, enz.
te Akkrum, onder letters N. N„ f 1000 wegens
te weinig betaalde belasting;
De ex-keizer naar Zwitserland?
Volgens een bericht uit Bern, Is in Zwitser-
sche kringen niets bekend betreffende een plan
van den ex-keizer, om zich in Zwitserland te
vestigen.
Orgelconcert Alt.
In een der vorige nummers meldden wij dat de
heer Alt op 21 April a.s. een orgelconcert voor
het Nut zal geven. Dit moet echter zijn 20
April.
Vereeniging tot Bescherming van Dieren.
Men schrijft ons:
Het was een goede gedachte van de Veree
niging tot bescherming van Dieren afd. Sneek
en Omstr. om den heer Ennik, inspecteur der
Nederl. Vereeniging, uit te noodigen. Deze heeft
m het Gerechtsgebouw eene collectie lichtbeel
den vertoond voor de kinderen van de hoogste
klassen der Lagere scholen en der U.L.O. scho
len. Eu 't is een succes geworden.
Mochten misschien explicateur en onderwij
zers gevreesd hebben, dat stille beelden thans
niet meer de volle aandacht blijvend zouden
trekken, dan bleek deze vrees ongegrond. Door
de aardige verklaring van den heer Ennik, maar
bovenal door de mooie tafreelen van weder
zij dsch vertrouwen en liefde tusschen mensch
en dier en dieren onder elkander, werden de
kinderen van begin tot einde geboeid.
Het meeleven der kinderen was weer een be
wijs, dat kinderen in hun hart geen dierenpla-
gers zijn. Als ze het doen, gebeurt het meest
onbewust. Kinderen willen wat zien en hooren,
ze willen reacties van een dier. Hier werd nu
getoond, hoe een dier reageert, als men het
geeft genegenheid, vertrouwen, liefde. Thans
zal voor hen de keuze niet meer moeilijk zijn.
lok hier werd bewaarheid, dat men steeds meer
ontvangt, dan men geeft. En zij zullen, als deze
mooie Vereeniging straks een beroep op hen
gaat doen, niet alleen geven hun medelijden,
maar ook hun liefde. Dan zullen deze lichtbeel
den ook licht brengen in het leven van vele die
ren en dan zal de Ver. tot Dierenbescherming
blij zijn.
Onze vroegere stadgenoote mej. G. H.
Volkers werd gisteren aan de Groningsche
universiteit tot arts bevorderd.
Gewetensgeld.
Aan de Inspectie der belastingen 2e aid.
alhier is een bedrag van f 324.binnen ge
komen van een onbekende wegens te weinig
betaalde inkomstenbelasting.
Aankondigingen enz.
Zondag 28 Maart in Amicitia. Krite-joun feu
'e Krite Snits. De heer IJ. C. Schuitmaker van
LEMMER, 25 Maart. Waren de haringvang
sten hier in het begin van dit voorjaar zuinig,
de laatste weken begint hierin gelukkig een gun
stige verandering te komen en zijn de vangsten
hier goed. De gemiddelde vangst was hier dé
laatste dagen van 20 tot 30 tal, ook kwam hier
deze week nog een visscher binnen met een
vangst van 70 tal. Was de prijs hier echter
een paar maanden geleden f 15 per tal, geleide
lijk terug loopend was deze de vorige week al
reeds tot f 2.50 terug geloopen. Deze week
liep ze echter weer op tot f3 per tal.
11 gia. oi) «>r M
Aw oer Q64
Lang niet ieder wordt echter opstandig bij
mj wanu «v -.-.I smart. Daar is immers ook
ondervindt zijn de misères van een onttroond de gelijkmatige, die God niet dankt in voor- had gezongen, hartelijk da
.,,,„.3, maar ook niet in opstand komt bij leed.
Zoo iemand wordt door ’t leed verbitterd, hij sluit
Leeuwarden met voordrachten uit eigen werk
en dat van anderen.
Donderdag 1 April. Jubileum-uitvoering
I husnelda in de Harmonie.
Maandag 5 April (2e Paaschdag) 8 uur in
Amicitia: Uitvoering Chr. Gemengd Koor.
Gisteravond hielden de afd. Sneek van de
Ver. van Vrijz. Hervormden en van den Nederl.
Prot.bond eene vergadering in de Harmonie
waar als spr. optrad ds. Van Dorp van En
schedé over bovengenoemd onderwerp.
Men heeft, aldus spr., vaak de gedachte dat
godsdienst en droefheid bij elkaar hooren, om
dat bv. de bijbel soms van droeve dingen
spreekt, maar niets is minder waar dan dat
religie en verdriet samen hooren; inderdaad is
godsdienst enkel vreugde en als het leed vaak
in den godsdienst betrokken wordt, is dat omdat
er gezocht wordt dat leed om te zetten in groote
heerlijkheid, tot welke heerlijkheid spr. zal
trachten een weg te wijzen. Zeker, spr. weet
uit pastorale ervaring, dat ook smart wel eens I geloof is, dat al wat er in de wereld gebeurt,
gehuicheld en overdreven wordt, dat er zijn, die komt van een Hoogere Macht, Wiens doel en
hun smart gaarne tentoon spreiden, dat smart willen wijsheid en liefde is. Het toeval is bijge-
ook vaak is niet meer dan, of voor een groot loof, het noodlot is ongeloof, maar geloof is het
dcoi ic mAdoiiiden „„e -,„if Vnn^mhtm vertrouwen op een Vader, die ons leidt aan Zijne
hand. Van dit geloof nu gaat spr. uit als hij
over het leed spreekt, dat dus ook komt van
dien trouwen Vader.
Dat ook het leed van God komt, dat is juist
1 "7 7
kan een God van liefde zijn menschenkinderen 1 redding. Vaak toch is het leed louterend, wordt
zoo kastijden? Het voor de hand liggende ant-
woord is, dat het wel eens zou kunnen zijn dat
het leed is een straf voor de zonden der men
schen. Ouders straffen immers ook hun zondi
gend kind, zij doen dat ook in groote liefde en
naar wijs beleid. Maar men dient met deze
redeneering, die velen huldigen, toch voorzich
tig te zijn en als gij leed ziet bij anderen, moogt
ge zeker nooit zeggen dat dat leed hun gewerd
omdat zij hebben gezondigd. Zou Nederland
1 beter zjjn dan andere naties, die wel door den
grooten oorlog geteisterd zijn, en waarom Jijden
in zoo’n oorlog juist de mannen, vrouwen en
kinderen, die aan het veroorzaken van den oor
log part noch deel hebben, terwijl de aanstokers
meestal buiten schot blijven? En toch: als gij
van een zware ziekte herstellende zijt of een
periode van groote verdriet achter u hebt, dan
gevoelt gij in den regel toch verband te hebben
gelegd tusschen wat u trof en uw gedrag in
het verleden. Dat doet een ieder, zelfs als hij
optrekkende leger. Zie een Judas en een Petrus;
beiden deden kwaad: Judas ging heen en ver-
oppervlakkig geïoof voeren naar de tweede hing zich, dat was de uiterste consekwentie van
--- --.1 z n berouw, de droefheid naar de wereld. Maar
k7nnen“dankervoor het leed; dat Hij ons zond. Simon Petrus ^ontmoet z’n Heer en als^Deze
Enkel te gelooven in God als Hij ons I
zendt, is een geloot in de kinderschoenen. Gaan
wij dien weg van opstandigheid en oppervlak
kigheid, dan is onze droefheid eene van de
wereld, welke de dood werkt. Maar als de
smart ons een Gethsemané wordt: „Niet mijn wereld heeft getoond, dat alle leed moet om
wil maar Uw wil geschiede”, dan wordt onze gezet in heilige vreugde na het: „Mijn God,
droefheid ons een onberouwelijke bekeering tot waarom hebt Gij mij verlaten”, het: „Het is
zaligheid. i volbracht!” Laat-dit woord ons leiden als het
leed in ons leven komt.
De heer F. W. C. de Haas bracht den spreker
en het Vrijzinnig Zangkoor, dat eenige liederen
I
neer de huurder ze-eenmaal wil maaien, moeten
ze f 10 per pd. meer doen.
LEMMER. Door den botermaker J.
Meer alhier werd heden in een stuk weiland
tusschen Lemmer en Tacozijl een nest met 4
kievitseieren gevonden.
Vaigaiia «varaangakeiBaa mat da Nailaatfsoto* Algeaaaaaa Vera*- 711611 81<s öll
ta Settled ami «U» eua Abannd’a aaraakard tagan angalakkan aaa» VVV tanga Inaaliditatt
101-jarige overleden.
De oudste inwoonster van Enkhuizen,
mej. de wed. A. de Haan, geboren Aagje
Jónkmans, is Woensdag, bijna 101 jaar oud,
overleden. Ze is steeds, tot enkele dagen
geleden, uitmuntend gezond geweest.
Oplichterstruc.
In de Batavierenstraat te Rotterdam kwam
bij mej. G. H. A. een koopman, die kunstbloe
men te koop aanbood. Een grassprietje en een
bloemetje in een blikken potje. Het leken wel
aaidige dingetjes en ze waren niet duur, een
dubbeltje of zoo iets. De juffrouw kocht er
eenige en ze gaf den koopman een bankbiljet
van tien gulden In betaling. Maar deze had niet
terug. De man zou het biljet wel even gaan wis
selen: hij liet zijn mand met kunstbloemen staan
en de juffrouw, het geval veilig achtend, bleef
rustig wachten. Dit wachten echter duurde
heel lang, zoo lang, dat het haar een zekerheid
hier aangelegde druivenkas, werd, dat de koopman niet meer terug kwam.
Zulks temeer, wijl de inhoud van zijn mand
nauwelijks een paar gulden waard bleek.
|C1| gia. mj »«u« «a* ’jt (jia. ni) «uu<m cn gia oi) *«rua«
IvV Ui band af MC av «aa aai, daim vV wan wltavlnoa*
door het heelal vaart, Hij laat z’n licht schijnen, wy vermoeid, ons ajtijd weer ansluiten by het
maar geeft ook het duister.
Het leed nu wil ons uit de eerste faze van
ons
faze, dat hoogere plan, waarop wij God ook
blijdschap hem vraagt: „Hebt gij mij lief?” antwoordt hij:
Na zoo’n druk gaan we toch anders het leven
in als tevoren; er waren toch plooien in ons
karakter, welke er nu, door het leed, voor goed
uitgestreken zijn. Het geldt hier dus blijkbaar
toch wel een opvoedkundige maatregel.
Toch kan spr. zich voorstellen dat men ook
tegen deze redeneering in verzet komt. Waartoe
dan immers bv. het kinderleed? Als de opvoe
ding tot hooger leven langs zulke diepe wegen
moet, dan maar liever geen hooger leven, zou
men willen zeggen. Laat ons echter bedenken,
dat we klein-menschelijk zijn met onze ge
dachten, we zijn beperkt in onze gezichtskring
en kunnen ons dus ook niet voorstellen de
groote heerlijkheid, die ons wacht. Het is alsof
we een man zien, die een kind uit het raam
werpt, zoodat we „moordenaar” willen roepen.
Maar als we de brand zouden zien die achter
dien man in het huis woedt, en de brandweer
lieden die beneden staan om het kind in een
zeil op te vangen, zouden we roepen: „een
redder, een redder!” Zoo zou het kunnen zijn,
dat eens voor ons oog ontbloot werd de goede
zijde van dat borduurwerk, hetwelk ons leven
voorstelt, en waarvan we nu slechts de achter
zijde zien; de goede zijde: een openbaring van
i lijnen- en kleurenheerlijkheid. Het is goed voor
'i een ieder, dat God wel eens een streep door
het moeilijke punt in het Christelijk geloof. Hoe z’n rekening haalt, het kan zijn tot behoud en
teorlrlinrr \7nnlz Ervnh ie hoi lood IniitorPtid wnrdf
I men er beter door. Was er nu eens geen leed,
was er enkel blijdschap en vreugde in dit
leven, zou het dan de waarde hebben, welke
het nu voor U heeft, nu gij strijdend en worste
lend moet trachten te komen naar het licht?
leder mensch zou zich verliezen in het gescha
pene en den Schepper vergeten, het leed ranselt
ons als ’t ware met felle geeselslagen naar
Gods eeuwig vaderhart, onze ziel heeft immers
geen rust voor ze rust in God.
Spr. heeft nu van God uit geredeneerd, en
wil het nu doen vanuit de menschelijke ziel
zelf. Is het u nooit opgevallen dat de mensch
zich bewust is van het leed, dat ’t hem ergert, j
Pascal zegt: „de mensch is ongelukkig omdat
hij zoo groot is, want al de rampen, welke hij j het ondergaan van
koning”. Juist het zich bewust zijn der vergan- I spoed, maar ook niet in opstand komt bij leed,
kelijkheid bewijst dat wij de eeuwigheid in ons :-
hart dragen. Wij hebben eeuwigheidsbesef, en zich meer en meer op in een enge kring. Ande-
maar uitroept: „Waaraan heb ik dit verdiend?" i voor ieder mensch, die diep lijdt, is dit de I ren weer dragen hun Jeed gelaten en trekken