Miss Blanche s R u c h k a It lie Menis vdii hel lilden in hel leven. Utjowers Uitlui Oipn hr liiiiiti link. 200 Niauwatijduigw SHITS BRANDENBURGH Co. 17 Eerste Bled 8 KETS E N ten in b o n d e I R. W CMNNE Priis 2 goune Brandbnburgh Co., ZATERDAG 27 MAART 1826 42e JAARSAR6 160 b'êdsiden great formset I M. Postrekken 6039 Y» IT LJOCHT KOMDt Vanehjnt DDTRDAGS n VRUDAG8A TOMDB Uitgaven: Inn Teiafeea 150. SB V. 1 I. t gezet in heilige vreugde na het: „Mijn God, n alles heeft daar z’n doel, z’n bestemming. Dat nemen wij wel aan, maar nu zou alles in het menschenleven gaan volgens het toeval, daar zou die orde niet heerschen? Dat is toch niet vol te houden. Allereerst heerscht juist daar orde! Meer voelt spr. dan voor de theorie dat alles in het menschenleven reeds is voorbestemd, dat een onverbrekelijke keten van gebeurtenis sen de mensch van z’n -wieg naar z’n graf leidt, dat het een uit het ander voortkomt, dat alles volgens een vaste wet gaat en reeds vóór onze geboorte vaststaat wat van ons leven worden zal. Daar is ten minste logica in deze theorie van het noodlot. Maar hoe logisch hoe verstandelijk ook dit alles is, er komt in ons iets tegen deze redeneering in opstand, ons hart eischt dat in die onverbiddelijke wetmatigheid ook wordt ge vonden de liefde. De kern van het Christelijk HEEG, 26 Mrt. Notaris Mulder van Sneek verhuurde Woensdagavond jl. in de herberg van Visser alhier onder de leden van de Hervormde Gemeente de Kerke- en Diaconielandeti dier ge meente. Er was veel liefhebberij. De 4 perceelen werden verhuurd als volgt: Weiland (4.5 p.) van de Kerk P. Tr. de Jong voor f90 per pd.; id. (3 pd.) van de Diaconie, dezelfde voor f86 per pd.hooiland (3 pd.) van de Diaconie Johs. Visser voor f64.50 p. pd.; id. (poltje) van de Diaconie A. Hilverda voor f32 (geheel). De perceelen 1 en 2 moeten geweid worden; wan- gld. mgavai «as lildar. hinnae >0 <1 grootste slag, dat hij van de Eeuwige verlaten zou zijn, dat er geen verband meer is tusschen hem en den Eeuwigen God. Dat is het groote leed, waarvan Jezus klaagt aan het kruis: „Mijn „Heer, gij weet alle dingen, dus ook dat ik U lief heb”: de droefheid naar God. Al die smart, al dat lijden vinden wij samen gebracht in Jezus Christus, Die voorgoed de Abonnementper jaar f 2.50 fr. p. post f 3.60. Advertentiên9 ct. p. regel. Inge zonden mededeelingen hooger, bij Abonnement belangrijke korting Advertentiên worden tevens grai s ge plaatst in de SNEEKER COURANT IIEUWE SNEEKER COURANT annex SNEEKER COURANT en WYMBRITSERAOEEL en Multatuli in zijn: O God, daar is geen God! Het is de dorst van de menschenziel naar den Eeuwige. de droefheid welke de dood werkt. Maar de ware levenskunst is deze, dat wij, ook al zijn Vooropgestald, dat ge eaa goede sigwret wenBcht te rooken, be hoort ook g>j te zeggen Geef MIJ maar Daar is veel en velerlei smart, maar lang niet genoeg staan wij stil bij het groote wereldleed. De duizenden die in een wereldstad door elkaar krioelen, zij hebben elk voor zich hun eigen leed, al kent de een het niet van den ander. „Wij krijgen de dagen uitbetaald in koperen munt en iedere dag heeft z’n eigen kwaad, ter wijl ten slotte de kwitantie voor het geheel nog gepresenteerd wordt: de dood”, zegt Schopen hauer. Voltaire noemt de smart het ware leven, die laat altijd sporen na. „De vliegen zijn er om door de spinnen, de menschen om door het verdriet te worden uitgezogen.” Van waar, van wie komt dat leed. Velen zeg gen: „het is toeval”. Spr. gelooft dat niet; ge loof aan het toeval is je reinste bijgeloof en in strijd met alle redelijkheid. In de natuur is alles geordend, er is een strenge wetmatigheid, HEEG, 25 Maart. Uitslag van de gisteravond ten overstaan van notaris Mulder gehouden ver- kooping van woningen alhier is dat koopers werden: Van het huis met den dood ontruimd door de wed. 7. Banning de heer A. Plantinga voor f 1639; van dat in huur bij Fr. van Netten Jr. deze huurder voor" f1132. Het huis in de Wijde Steeg in huur bij A. Meijer de heer S. Jel- lesma voor f206, terwijl het huis op de Verste Helling ingehouden werd. De onregelmatigheden te Roosendaal. Gisteren heeft in het gebouw van het kanton gerecht te Breda het scheidsgerecht inzake de onregelmatigheden aan het station te Roosen daal vergaderd. De bijeenkomst werd gepresi deerd door mr. Heerkens Thyssen uit Haarlem. A. J. van L„ schaalknecht met 20 dienstjaren, werd niet ontslagen, maar teruggesteld tot ge woon arbeider; W. de G., arbeider bij de spoor wegen, stond op maximum en is op minimum gesteld; het ontslag van J. van G„ onderlading- meester met 35 dienstjaren, is gehandhaafd; J. S., onderladingmeester met ongeveer 20 dienst jaren, is in dienst gehandhaafd zonder straf; J. P., arbeider bij de spoorwegen, is in dienst ge houden en teruggesteld van maximum op mi nimum; het ontslag van J. van A„ arbeider bij de spoorwegen, die als heler voor de rechtbank terecht heeft gestaan, werd gehandhaafd. Deze uitspraak van den raad van bijstand is bindend. Voor de leden van den Nederlandschen Bond van Spoorwegpersoneel trad op als woordvoer- der C. Jongeneelen en voor die van den R.-K. Bond St. Raphaël mr. Witlox. deel is medelijden met ons zelf. Voorzichtig moeten we dus ook zijn met de smart, welke zich aan ons vertoont, ook hier is veel surro gaat. Wie waarlijk door de smart verbrijzeld is, spreekt er niet over, al zal hij het wel eens opbiechten aan een vertrouwde, maakt zich er geen voorwerp tot eigen medelijden van, de ware smart maakt den mensch ook klein, ang stig en wanhopig. Over die smart zal spr. het hebben en den weg wijzen er- door heen naar de blijdschap. zich niet terug in zoo’n kring, doch gaan juist de wereld in om wat verstrooiing te zoeken. Maar nog anderen zijn er die zich niet afsluiten van de wereld, zich ook niet daaraan met nieu- God, mijn God", waarom "hebt Gij mij verlaten", we blijdschap geven, maar door het leed komen Er is nog een ander leed dat wij echter niet van elkaar kennen; het is dit: dat wij het goede willen en niet doen, het kwade niet willen en toch doen. Deze strijd kan zoo sloopend zijn, spoed aanvaard heeft als een vanzelfsprekend- dat wij ten slotte bij de pakken gaan ne^erzitten. heid. Is dat niet klein? Als wij gelooven, dan 1 j—j begrijpen we toch dat God met twee vleugelen tot het medelijden: de droefheid naar God welke tot onberouwelijke bekeering tot zalig heid zal leiden. Ér zijn ook menschen die van hun verdriet hun afgod maken, ook dat is funest; we moeten het ijzer niet streelen maar beuken, we moeten ons leed aanpakken en trachten om te zetten tot waarachtige levens vreugde, we moeten dus ons leed aandurven. Een Mozes trekt zich, als zijn idealen zijn stuk geslagen, terug en wordt herder; doch ziet: bij het brandende braambosch krijgt hij van God de opdracht toch te volbrengen wat hij zich in z’n jeugd gedacht heeft. Zoo komt God tot een ieder: neem uw mislukte leven, zamel de brokken bijeen en bouw u een nieuw huis, al is het misschien niet zoo groot, als gij eerst wildet. Smart werkt dus ten goede, maar het merk waardige is nu weer dat de mensch met z’n leed kan doen wat hij wil. Als God Zijn pijlen op het menschelijk hart richt, kan dat hart als een beweegbare schijf wegduiken voor een treffer. Zoo zijn er menschen die steeds trachten de smart te ontduiken, ze lijden wel, maar het tragische is dat ze te vergeefs lijden, ze doen er geen winst mee. Er is immers tweeërlei droef heid, waarvan Paulus in de tweede Corinthen- brief spreekt: de droefheid naar de wereld en die naar God. De eerste „werkt de dood”, de tweede „eep onberouwelijke bekeering tot zalig heid”. We kunnen altijd die twee wegen be wandelen, als het leed in ons leven komt De wijze van aanvaarding van dat leed hangt veel af van ons karakter. De driftige zal maar al te vaak in opstand komen, evenals hij die de voor- Bioscoopnieuws. De Amicitia-Bioscoop heeft een Maciste-film, waarin het dus op vechten aankomt. Er speelt een gewetenlooze hertog Alexis Mirainour een rol in, die een bende misdadigers uitgestuurd heeft om een jong meisje te ontvoeren, dat een toevlucht zoekt bij Maciste. Natuurlijk volgen een serie gevechten, welke de bewonderaars van Maciste ten volle zullen bevredigen. Een feest op het hertogelijk kasteel brengt de ont- knooping. Maciste ontrukt daar voor goed het lieve kind aan de klauwen van den hertog. Het einde is natuurlijk dat de vader Maciste komt danken, maar die bescheiden reus verdwijnt. Een film die gezien moet worden om de span ning er van deelachtig te worden. Deze film gaat Vrijdag, Zaterdag en Zondag. Gedurende de eerste dagen heeft de Bioscoop bij de Waag als hoofdnummer Dynamiet Dan, de geschiedenis van een jeugdig ‘sportsman, die in financieele moeilijkheden geraakt en na elrst een andere betrekking gehad te hebben, nu gymnastiekleeraar wordt aan de jongedames- kostschool, waar ook zijn verloofde Helen Ha- vern verblijft. Dan wordt echter ontslagen als hij twee boksers afranselt die het zijn meisje en een vriendin lastig maken. Maar nu neemt Tom O’Rourke hem onder z’n leiding en spoedig ontwikkelt Dan zich nu tot de geweldige vech tersbaas, die den. bijnaam Dynamiet verwerft. Hij zal met Brute Lacy, dezelfde die het z’n meisje lastig maakte, om de kampioenstitel vechten, doch Lacy is bang en hij laat een bende misdadigers een poging doen Dan te ontvoeren. Maar op het laatste oogenblik komt Dynamiet in den ring en verslaat Lacy. Als door Helens optreden dan ook nog blijkt dat Dan onschuldig is aan een diefstal waarvan hij wordt verdacht, komt natuurlijk alles in orde. Kenneth Mac Donald heeft de hoofdrol in dit sensationeel en sportief filmwerk, dat velen zal trekken. Gevonden Voorwerpen. Aanwezig aan het bureau van politie, Nieuwe Veemarkt, en aldaar te bevragen op alle werkdagen tusschen 11 >/2 en 12‘z uur, de navolgende voorwerpen ais gevon den gedeponeerd op 25 Maart 1926: Twee ledige ijzeren vaten. Aanwezig en te bevragen bij de navolgende ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als ge vonden aangegeven op 25 Maart: Rijwielbelastingmerk, J. Schulp, Klooster straat 18; lederen ceintuur, Langius, Jan. v. Nassaustr. 11witte kinderwant, H. Tiche laar, Wijde Burgstraat; postduif (blauw), J. Walstra, 2e Steenklipstraat 49. KOUDUM, 25 Maart ’26. De sterke nacht vorsten van tegenwoordig komen onze tuin ders nu niet bepaald ten goede. Tengevolge de aanhoudende koude en natheid van dezen winter is veel werk overgebleven, dat an ders in de maanden Januari en Februari plaats vond. Dubbel welkom waren dan ook de prachtige voorjaarsdagen van de vorige week. Handen kwamen te kort om, behalve het verrichten van het overgebleven werk de duizenden en nog eens duizenden jonge kool- en slaplantjes uit de bakken naar het open veld over te planten. Hoe helder sta ken die lange rijen plantjes van frisch groen bij de zwarte aarde af. Voorwaar een prach tig gezicht, bloembollenvelden zonder bloe men gelijk. En nu ineengeschrompeld tengevolge den schralen oostenwind van de laatste dagen, hangen thans die tengere blaadjes bij de stengeltjes neer. bij den ontvanger der directe belastingen, enz. te Gorredijk, f71.45 wegens te weinig betaalde inkomstenbelasting, enz. over de belastingjaren 1923/1924, 1924/1925 en 1925/1926; als voren, f4199 wegens te weinig betaalde inkomsten belasting over de belastingjaren 1923/1924 1924/1925 en 1925/1926. L. Ct. ’t Is voor de tuinders te hopen, dat het weer spoedig anders wordt. Niet alles is d.^ direct verloren, doch een te lange stilstand in den groei der koolplantjes veroorzaakt dikwijls veel z.g. hoorders, die voor den tuinman zoo goed als niets waard zijn. De opbrengst der kasspinazie Is, tenge volge de weinige zon gedurende de laatste maanden, zeer gering geweest, terwijl de stand van de spinazie op den kouden grond ook nog veel te wenschen overlaat. De eerste al' waarin centrale verwarming, is thans ge heel gereed. Zal dit het begin van meerde ren voorspellen? ’t Is te’hopen. Gezondheidscommissie Bolsward. De Commissaris der Koningin heeft benoemd tot lid der gezondheidscommissie, gezeteld te Bolsward (vacature-A. P. Schrale), den heer J. v. d. Velde te Harich. De jongste nachtvorsten. Het blijkt dat de aanhoudende nachtvorsten, waarbij het soms 8 a 9 graden vroor, heel wat schade aangericht hebben in Friesland. De vroegrijpe aal- en kruisbessen zijn afgevroren, van die oogst komt niets meer terecht. Zelfs planten in broeikassen hebben geleden, slaplan ten daarin waren geheel verschrompeld. Dat de spinazie op de koude grond er lijdend uitziet, ligt voor de hand, ook aan de graslanden zijn de gevolgén van de koude nachtvorsten te zien. Gewetensgeld. Bij den inspecteur der directe belastingen, enz. te Heerenveen is ontvangen onder letters N. N„ f500 wegens te weinig betaalde belasting; bij den ontvanger der directe belastingen, enz. te Akkrum, onder letters N. N„ f 1000 wegens te weinig betaalde belasting; De ex-keizer naar Zwitserland? Volgens een bericht uit Bern, Is in Zwitser- sche kringen niets bekend betreffende een plan van den ex-keizer, om zich in Zwitserland te vestigen. Orgelconcert Alt. In een der vorige nummers meldden wij dat de heer Alt op 21 April a.s. een orgelconcert voor het Nut zal geven. Dit moet echter zijn 20 April. Vereeniging tot Bescherming van Dieren. Men schrijft ons: Het was een goede gedachte van de Veree niging tot bescherming van Dieren afd. Sneek en Omstr. om den heer Ennik, inspecteur der Nederl. Vereeniging, uit te noodigen. Deze heeft m het Gerechtsgebouw eene collectie lichtbeel den vertoond voor de kinderen van de hoogste klassen der Lagere scholen en der U.L.O. scho len. Eu 't is een succes geworden. Mochten misschien explicateur en onderwij zers gevreesd hebben, dat stille beelden thans niet meer de volle aandacht blijvend zouden trekken, dan bleek deze vrees ongegrond. Door de aardige verklaring van den heer Ennik, maar bovenal door de mooie tafreelen van weder zij dsch vertrouwen en liefde tusschen mensch en dier en dieren onder elkander, werden de kinderen van begin tot einde geboeid. Het meeleven der kinderen was weer een be wijs, dat kinderen in hun hart geen dierenpla- gers zijn. Als ze het doen, gebeurt het meest onbewust. Kinderen willen wat zien en hooren, ze willen reacties van een dier. Hier werd nu getoond, hoe een dier reageert, als men het geeft genegenheid, vertrouwen, liefde. Thans zal voor hen de keuze niet meer moeilijk zijn. lok hier werd bewaarheid, dat men steeds meer ontvangt, dan men geeft. En zij zullen, als deze mooie Vereeniging straks een beroep op hen gaat doen, niet alleen geven hun medelijden, maar ook hun liefde. Dan zullen deze lichtbeel den ook licht brengen in het leven van vele die ren en dan zal de Ver. tot Dierenbescherming blij zijn. Onze vroegere stadgenoote mej. G. H. Volkers werd gisteren aan de Groningsche universiteit tot arts bevorderd. Gewetensgeld. Aan de Inspectie der belastingen 2e aid. alhier is een bedrag van f 324.binnen ge komen van een onbekende wegens te weinig betaalde inkomstenbelasting. Aankondigingen enz. Zondag 28 Maart in Amicitia. Krite-joun feu 'e Krite Snits. De heer IJ. C. Schuitmaker van LEMMER, 25 Maart. Waren de haringvang sten hier in het begin van dit voorjaar zuinig, de laatste weken begint hierin gelukkig een gun stige verandering te komen en zijn de vangsten hier goed. De gemiddelde vangst was hier dé laatste dagen van 20 tot 30 tal, ook kwam hier deze week nog een visscher binnen met een vangst van 70 tal. Was de prijs hier echter een paar maanden geleden f 15 per tal, geleide lijk terug loopend was deze de vorige week al reeds tot f 2.50 terug geloopen. Deze week liep ze echter weer op tot f3 per tal. 11 gia. oi) «>r M Aw oer Q64 Lang niet ieder wordt echter opstandig bij mj wanu «v -.-.I smart. Daar is immers ook ondervindt zijn de misères van een onttroond de gelijkmatige, die God niet dankt in voor- had gezongen, hartelijk da .,,,„.3, maar ook niet in opstand komt bij leed. Zoo iemand wordt door ’t leed verbitterd, hij sluit Leeuwarden met voordrachten uit eigen werk en dat van anderen. Donderdag 1 April. Jubileum-uitvoering I husnelda in de Harmonie. Maandag 5 April (2e Paaschdag) 8 uur in Amicitia: Uitvoering Chr. Gemengd Koor. Gisteravond hielden de afd. Sneek van de Ver. van Vrijz. Hervormden en van den Nederl. Prot.bond eene vergadering in de Harmonie waar als spr. optrad ds. Van Dorp van En schedé over bovengenoemd onderwerp. Men heeft, aldus spr., vaak de gedachte dat godsdienst en droefheid bij elkaar hooren, om dat bv. de bijbel soms van droeve dingen spreekt, maar niets is minder waar dan dat religie en verdriet samen hooren; inderdaad is godsdienst enkel vreugde en als het leed vaak in den godsdienst betrokken wordt, is dat omdat er gezocht wordt dat leed om te zetten in groote heerlijkheid, tot welke heerlijkheid spr. zal trachten een weg te wijzen. Zeker, spr. weet uit pastorale ervaring, dat ook smart wel eens I geloof is, dat al wat er in de wereld gebeurt, gehuicheld en overdreven wordt, dat er zijn, die komt van een Hoogere Macht, Wiens doel en hun smart gaarne tentoon spreiden, dat smart willen wijsheid en liefde is. Het toeval is bijge- ook vaak is niet meer dan, of voor een groot loof, het noodlot is ongeloof, maar geloof is het dcoi ic mAdoiiiden „„e -,„if Vnn^mhtm vertrouwen op een Vader, die ons leidt aan Zijne hand. Van dit geloof nu gaat spr. uit als hij over het leed spreekt, dat dus ook komt van dien trouwen Vader. Dat ook het leed van God komt, dat is juist 1 "7 7 kan een God van liefde zijn menschenkinderen 1 redding. Vaak toch is het leed louterend, wordt zoo kastijden? Het voor de hand liggende ant- woord is, dat het wel eens zou kunnen zijn dat het leed is een straf voor de zonden der men schen. Ouders straffen immers ook hun zondi gend kind, zij doen dat ook in groote liefde en naar wijs beleid. Maar men dient met deze redeneering, die velen huldigen, toch voorzich tig te zijn en als gij leed ziet bij anderen, moogt ge zeker nooit zeggen dat dat leed hun gewerd omdat zij hebben gezondigd. Zou Nederland 1 beter zjjn dan andere naties, die wel door den grooten oorlog geteisterd zijn, en waarom Jijden in zoo’n oorlog juist de mannen, vrouwen en kinderen, die aan het veroorzaken van den oor log part noch deel hebben, terwijl de aanstokers meestal buiten schot blijven? En toch: als gij van een zware ziekte herstellende zijt of een periode van groote verdriet achter u hebt, dan gevoelt gij in den regel toch verband te hebben gelegd tusschen wat u trof en uw gedrag in het verleden. Dat doet een ieder, zelfs als hij optrekkende leger. Zie een Judas en een Petrus; beiden deden kwaad: Judas ging heen en ver- oppervlakkig geïoof voeren naar de tweede hing zich, dat was de uiterste consekwentie van --- --.1 z n berouw, de droefheid naar de wereld. Maar k7nnen“dankervoor het leed; dat Hij ons zond. Simon Petrus ^ontmoet z’n Heer en als^Deze Enkel te gelooven in God als Hij ons I zendt, is een geloot in de kinderschoenen. Gaan wij dien weg van opstandigheid en oppervlak kigheid, dan is onze droefheid eene van de wereld, welke de dood werkt. Maar als de smart ons een Gethsemané wordt: „Niet mijn wereld heeft getoond, dat alle leed moet om wil maar Uw wil geschiede”, dan wordt onze gezet in heilige vreugde na het: „Mijn God, droefheid ons een onberouwelijke bekeering tot waarom hebt Gij mij verlaten”, het: „Het is zaligheid. i volbracht!” Laat-dit woord ons leiden als het leed in ons leven komt. De heer F. W. C. de Haas bracht den spreker en het Vrijzinnig Zangkoor, dat eenige liederen I neer de huurder ze-eenmaal wil maaien, moeten ze f 10 per pd. meer doen. LEMMER. Door den botermaker J. Meer alhier werd heden in een stuk weiland tusschen Lemmer en Tacozijl een nest met 4 kievitseieren gevonden. Vaigaiia «varaangakeiBaa mat da Nailaatfsoto* Algeaaaaaa Vera*- 711611 81<s öll ta Settled ami «U» eua Abannd’a aaraakard tagan angalakkan aaa» VVV tanga Inaaliditatt 101-jarige overleden. De oudste inwoonster van Enkhuizen, mej. de wed. A. de Haan, geboren Aagje Jónkmans, is Woensdag, bijna 101 jaar oud, overleden. Ze is steeds, tot enkele dagen geleden, uitmuntend gezond geweest. Oplichterstruc. In de Batavierenstraat te Rotterdam kwam bij mej. G. H. A. een koopman, die kunstbloe men te koop aanbood. Een grassprietje en een bloemetje in een blikken potje. Het leken wel aaidige dingetjes en ze waren niet duur, een dubbeltje of zoo iets. De juffrouw kocht er eenige en ze gaf den koopman een bankbiljet van tien gulden In betaling. Maar deze had niet terug. De man zou het biljet wel even gaan wis selen: hij liet zijn mand met kunstbloemen staan en de juffrouw, het geval veilig achtend, bleef rustig wachten. Dit wachten echter duurde heel lang, zoo lang, dat het haar een zekerheid hier aangelegde druivenkas, werd, dat de koopman niet meer terug kwam. Zulks temeer, wijl de inhoud van zijn mand nauwelijks een paar gulden waard bleek. |C1| gia. mj »«u« «a* ’jt (jia. ni) «uu<m cn gia oi) *«rua« IvV Ui band af MC av «aa aai, daim vV wan wltavlnoa* door het heelal vaart, Hij laat z’n licht schijnen, wy vermoeid, ons ajtijd weer ansluiten by het maar geeft ook het duister. Het leed nu wil ons uit de eerste faze van ons faze, dat hoogere plan, waarop wij God ook blijdschap hem vraagt: „Hebt gij mij lief?” antwoordt hij: Na zoo’n druk gaan we toch anders het leven in als tevoren; er waren toch plooien in ons karakter, welke er nu, door het leed, voor goed uitgestreken zijn. Het geldt hier dus blijkbaar toch wel een opvoedkundige maatregel. Toch kan spr. zich voorstellen dat men ook tegen deze redeneering in verzet komt. Waartoe dan immers bv. het kinderleed? Als de opvoe ding tot hooger leven langs zulke diepe wegen moet, dan maar liever geen hooger leven, zou men willen zeggen. Laat ons echter bedenken, dat we klein-menschelijk zijn met onze ge dachten, we zijn beperkt in onze gezichtskring en kunnen ons dus ook niet voorstellen de groote heerlijkheid, die ons wacht. Het is alsof we een man zien, die een kind uit het raam werpt, zoodat we „moordenaar” willen roepen. Maar als we de brand zouden zien die achter dien man in het huis woedt, en de brandweer lieden die beneden staan om het kind in een zeil op te vangen, zouden we roepen: „een redder, een redder!” Zoo zou het kunnen zijn, dat eens voor ons oog ontbloot werd de goede zijde van dat borduurwerk, hetwelk ons leven voorstelt, en waarvan we nu slechts de achter zijde zien; de goede zijde: een openbaring van i lijnen- en kleurenheerlijkheid. Het is goed voor 'i een ieder, dat God wel eens een streep door het moeilijke punt in het Christelijk geloof. Hoe z’n rekening haalt, het kan zijn tot behoud en teorlrlinrr \7nnlz Ervnh ie hoi lood IniitorPtid wnrdf I men er beter door. Was er nu eens geen leed, was er enkel blijdschap en vreugde in dit leven, zou het dan de waarde hebben, welke het nu voor U heeft, nu gij strijdend en worste lend moet trachten te komen naar het licht? leder mensch zou zich verliezen in het gescha pene en den Schepper vergeten, het leed ranselt ons als ’t ware met felle geeselslagen naar Gods eeuwig vaderhart, onze ziel heeft immers geen rust voor ze rust in God. Spr. heeft nu van God uit geredeneerd, en wil het nu doen vanuit de menschelijke ziel zelf. Is het u nooit opgevallen dat de mensch zich bewust is van het leed, dat ’t hem ergert, j Pascal zegt: „de mensch is ongelukkig omdat hij zoo groot is, want al de rampen, welke hij j het ondergaan van koning”. Juist het zich bewust zijn der vergan- I spoed, maar ook niet in opstand komt bij leed, kelijkheid bewijst dat wij de eeuwigheid in ons :- hart dragen. Wij hebben eeuwigheidsbesef, en zich meer en meer op in een enge kring. Ande- maar uitroept: „Waaraan heb ik dit verdiend?" i voor ieder mensch, die diep lijdt, is dit de I ren weer dragen hun Jeed gelaten en trekken

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1926 | | pagina 1