Uitlui kim ia Itamli M Vamh|*l unriDAGIu VHIJDAöSATOJrU* NisswstqdmgM. WOEGSDAG IS MEI ISIS 4S« JAARSAII Eerste Blad Bo. ST G T I JU 1 i Abonnement per jaar f 2.50 fr. p post’f 3.60. •g M 4 Het spiritus-smokkelschip bij Camperduin. het 1 i i ^gr- dfc De Baarnsche politiezaak. Aan den inspecteur van politie te Baarn, den heer Gerlings, die geschorst was hangende het onderzoek in verband met beweerde mishande ling van den metselaar Bon, is op zijn eigen ver zoek door den burgemeester ontslag verleend. M» laMaa I» lavalldltait. flld MJ varlia» va* mb vijavingai. i 1 1 rs et de 18 et m in er JU m is Advertentlën9 ct. p. regel. Inge zonden mededeellngen hooger, bij Abonnement belangrijke korting Advertentlën worden tevena gratis ge plaatst in de SNEEKER COURANT e n d n n 1 er et at fi eri I g i d. 1- Uitgaven Brandbnburgh Co., inu TdefoB» Msu 150> es in ie e- es i” in ni e er niet voor terugdeinzen zich daarvan te be dienen. Direct werden dan ook een paar revolver schoten in de lucht gelost. De man liet zich echter direct arresteeren, evenals V., die om het café heen trachtte te ontkomen, doch zich tegen over de revolver van commies Bos zag ge plaatst. De andere helpers wisten echter te ont komen. Het eerste werk was nu den caféhouder uit zijn bed te halen en in het café werd V., nadat hem gelegenheid was gegeven om zich van droge kleeren te voorzien (de man was nl. tot zijn middel door het water gêgaan) een verhoor afgenomen. Na de spanning gebruikten de belastingamb tenaren gemoedelijk met de smokkelaars de warme koffie die de caféhouder schonk en V., inziende, dat de affaire mislukt was, was dade lijk zoo sportief om den heer Koldenhof met zijn succes geluk te wenschen. Zijn eerste woorden waren: „ik dacht mijn heer, dat u in Den Haag zat, aangezien ik dit in de courant had gelezen.” In de rubriek „vertrokken personen" had hij nl. in de Alkm. Crt. als naar Den Haag ver huisd den naam J. Koldenhof aangetroffen. Dit fyas echter de dochter van den inspecteur ge weest, die voor het voltooien van haar studie zich in Den Haag vestigde. De smokkelaar was hierdoor tot- de meening gekomen, dat de man, die reeds eerder bewezen had hem te glad af te zijn, verre van de plaats was waar hij zijn slag weer eens hoopte te slaan. De inspecteur was ten sterkste overtuigd, dat achter deze affaire wat de wet intellectueele daders noemt te zoeken waren. Het verhoor van den strandjutter versterkte hem in deze meening en na des middags den smokkelaar V. nog eens te hebben gehoord, meent hij thans dezen intellectueeien dader, den man die alleen zijn geld waagt en die, als de onderneming slaagt, het grootste gedeelte van de winst inpikt, te hebben gevonden in den heer S. te Bergen, tegen wien een vervolging zal worden ingesteld. VERGADERING van den RAAD der ge meente WYMBRITSERADEEL, op ZA TERDAG 29 MEI 1926, des voormiddags 10 uur (N. T.). Punten van behandeling: Punt 1. Notulen der raadsvergadering van 22 April 1926. Punt IJ. Ingekomen stukken en mededee- lingen. Punt 111. Herstemming over het voorstel van den heer Rengers, „om het verzoek dat de raad in de vergadering van 13 Maart 1926 inzake de kwestie Post ma, tot B. en W'. richtte te handhaven en dat aan den heer Postma als beschikking op zijn adres van April 1926 mede te deelen”. Punt IV. Verzoek van de Schippersveree- niging „Eendracht maakt Machf' te Heeg, om uitdieping van de havenmond te Oude- ga, met voorstel van B. en W. Punt'V. Voorstel van B. en W. tot vast stelling van het vermenigvuldigingscijfer voor het belastingjaar 1926/27. Punt VI. Verzoek van de Commissie van Beheer van den Mac-Adamweg Sneek Bolsward om wijziging van het toltarief met voorstel van B. en VV. Punt Vil. Benoeming brugwachter vaca ture Jansen te Oppenhuizen. Punt VIII. Idem leden stembureaux. u Punt IX. Wijziging gemeente-begrooting 1925 en 1926. Punt X. Vaststelling kohier der retributie voor het wegvoeren van faecale stoffen voor het jaar 1926. Punt XI. Reclames belastingen. :n fn ei ?n IIEWE SIEEKER CODRAHT annex SNEEKER COURANT en WYMBRITSERADEEL n Ie e 1- >e J. n g 1. d >r Trolleybussen in Groningen. B. en W. van Groningen stellen den gemeenteraad voor, een proef te nemen met trolleybussen. De Railless Company te Londen is bereid, twee trolleybussen op proef te leveren. Na twee maanden kan de gemeente deze wagens ovememen voor t 20,000 per stuk. De bussen zullen rijden op het traject KranewegGroote Markt. De kosten van de noodige electrische bovenleiding zijn geraamd op f 24.000, de overige kosten op f 11.000. in den tijd, die verloopen zal geduren de de verandering van tram in trolleylijn, willen B. en W. zes Chevrolet-autobussen huren van de naaml. vennootschap Eerste Noord Nederlandsche Auto-Mij. - voorheen D. Bakker, tegen een huur van f 14,000 voor een halfjaar. Zweminrichting. De temperatuur van het water in de Snee- ker Zweminrichting was heden 17 Kristlik Frysk Selskip. De Pinkster-gearkomste fen it Kristlik Frysk Selskip wier net drok bisocht. Der wier jister rounom ek hwet to rédden. It iene moat wol skea lije om it oare! ‘Nei iepening joech de foars. op to sjongen Ps. 33 6. Nei it gebet spriek er in koart iepe- ningswird. Det dizze dei üs neijer bringe mei oan it doel, det wy üs foarsteld hawwe. It liket wolris ef- it earste fjür hwet ütdövet en de gloede hwet minderet. Mar dat mei net, wy moatte gjin terrein forlieze, wy moatte winne oan krêft. It moat net allinne socht wirde yn gearkomsten. Dér wirdt wol genöch praet, mar it resultaet is to lyts. Nei de gearkomste komt it wirk en det moat krêftich en evenredich troch- gean. Det soks de frucht fen dizze gearkomste wêze mei! Der waerd meidield, det it ütjaen fen it wirk fen Ds. S. Huismans rêsten bliuwe moat, om’t Dr. Wumkes it to drok hat. Al syn tiid en krêft wirdt op ’t heden bistege oan it wirk for de ütjefte fen it Nije Testamint, dêr’t wy wer in stap fierder mei komme nei üs ideael. It jierforslach (dêr’t in bytsje nijs yn stie) joech oanlieding ta wiidweidich bisprek, bi- nammen fen de kant fen de hear Wybenga. Eft it allegearr? suvere bilangstelling wier, scille wy nou mar rêste litte. Hy hie gans hwet op en oan to merken en it Haedbistjür kin mei inkelde dingen wol winste dwaen, tinkt my.' Oangeande it Prissjongen waerd bisletten in kommisje to bineamen, dy’t al it müglike dwaen scil om dit saekje wer yn oarder to bringen. Dêrnei is it forslach mei algemiene stimmen goedkard. Ek de rekken fen de skathalder ferge noch al hwet bisprek. Der kaem in tokoart op foar fen sa’n f 250.De administrateur dielde mei, det for dit tokoart f 35 tasein wier, under bitingst, det de gearkomste f 100 fol makke. De list, dy’t dêrop fbun gyng, brocht goed f 70 op. De rek ken is ek goedkard. It ütstel fen de trite „War dyüt Den Haech: Yn it hüshaldlik karbrief wird it neifolgjend kêst opnommen: Eltse bütenkrite kriget üt de Selskipskas for elts Selskipslid in jierlikse talage fen f 0.50” makke de kriten yn Fryslan in bytsje jaloersk. Hja fregen: hwerom wy net? It ant- wird laei for de han: salang der noch in tokoart is kinne wy net al to rejael wêze. Dêrby, de öffirdige fen Den Haech koe sa klear oantoane, det it Selskip tige great bilang by dizze büten- kriten hat, det de gearkomste gjin né sizze doarst. It ütstel is oannommen mei de stille for- hoping, det de oare kriten sa’n forfaltsje it oare jier ek wol krije scille. Dêrnei kaem de hear Schuier oan it wird oer: Taelstriid ef Nasjonale striid? Troch oare drokt- ine koene wy dêr gjin forslach fen opnimme. Mar de sprekker hat tasein, det dizze taspraek as brosjure yn it Ijocht komme scil. Hja is de moeite fen it lézen wol wirdich! Ek hjirop folge in bisprekking. By de rounfraech kaem de hear Wybenga yet- teris werotn op de saek fen it ünderwys en op de ütjefte fen it taelboekje „Us Memmetael” fen Kalma. Spitich, det dit bisprek efkes hjitte hol len makke. De opmirking waerd makke: ho kin Wybenga, dy’t seis sit nommen hat yn in neu trale kommisje, dêr nou oer falie? Der laei wier- heit yn. Dêrmei wier it wirk ófhandele. Nei tankgebet waerd de gearkomste sletten. F. LEMMER, 24 Mei. Met de salonbooten van de Holl.-Friesl.-Gron. lijn zijn met de Pinksterdagen een massa passagiers vervoerd. Gistermorgen kwam de „Holland”, kapitein Doornspleet, van deze lijn hier van Amsterdam binnen, met ruim 200 passagiers. 70-jarig huwelijksfeest. Te Bruggenhout (België) is op den twee den Pinksterdag het 70-jarig huwelijksfeesi gevierd door het echtpaar Frans Verest en Anna Allrecht. De oudjes zijn resp. 94 en 93 jaar oud. Zij waren omringd door een na kroost van 5 geslachten, waaronder hun zoon Felix, die zelf vader is van een gezin van 22 kinderen. Het blad heeft ook een onderhoud met den smokkelaar V. gehad. Die vertelde, dat hij in den nacht van Donderdag op Vrijdag met den kotter De Stormvogel uit Bremerhaven in Duitschland was vertrokken, na een fuif, zooals die, dat merkte hij laconiek op, bij smokkelaars gebruikelijk is en waardoor hij het uur van ver trek niet meer precies wist. De kotter had 4000 liter spiritus in, die in Duitschland 65 pfennig per liter kost en bij slagen een winstje kon opieveren van f 20.000, waarvan hij f 6000 zou ontvangen. Voor den kooper bleef er boven de f 20.000 winst voor de Ondernemers aan de smokkel-affaire nog een winstje van f 4000. Kapitein van den kotter was de bekende smokkelaar Max Cordes. Met V. waren voorts aan boord een stuurman en een matroos. Bij het uitvaren was het weer tamelijk gun stig, doch des Zondags kwam er een tamelijke storm op, waarom de motor moest worden af gezet en volle zee moest worden gehouden. Toen het weer beter werd koerste men naar de kust en na eenige orienteering concludeerde men niet ver van de beoogde plaats te zijn. De duisternis werd afgewacht, om daarna door de territoriale grens te varen tot op een afstand waarop van het strand af het schip gezien moest worden. De vandaar te geven seinen bleven echter uit, omdat de seingever nog niet was verschenen, waarom het schip des morgens weder in volle zee voor anker ging liggen, doch op zoodanigen afstand, dat het met een goeden kijker te zien was. Besloten werd het den volgenden avond nog eens te probeeren en wanneer er noodseinen gegeven zouden worden, maar weer terug te koersen, omdat men onnoodig niet gaarne wederom een storm als die van Zondag mee maakte. Dinsdagavond, het weer kon niet beter zijn, werd echter een gunstig sein ontvangen, waarop Verweij zich per roeiboot door de branding naar het strand begaf. Hier had hij een onderhoud met zijn mede plichtige of lastgever, die hem verzekerde dat alles veilig was. Met het bootje begaf hij zich daarna naar den kotter en wist hij dezen aan te geven, dat hij bij den golfbreker moest gaan liggen tegenoyer het café. De kisten spiritus werden hierop in hoeveel heden van 1000 liter aan een lijn met het bootje verbonden en door V. door de branding ge bracht. De tweede maal kreeg V. zooveel water in de boot, dat hij, die tengevolge van een stijven arm niet kan zwemmen, het maar raadzaam oordeelde om de derde en vierde maal de kistjes in de branding te duwen. Hierop begaf hij zich naar den golfbreker en vandaar, na. door het water te zijn gewaad, naar het cafétje. Hoeveel hij geen helpers meer zag, veronder- stelde hij, dat reeds een auto met een lading was vertrokken. Bij het café hoorde hij echter plotseling twee schoten en vond hij het raadzaam af te wach ten, wat er gaande was. Om den hoek van het huis kwam een commies te voorschijn, die een geladen revolver op hem gericht hield en hem beval rustig te blijven staan. En aangezien ik, zoo ging V. voort, onder alle omstandigheden rustig blijf, volgde ik natuur lijk dit bevel op, omdat ik er niet aan zou den ken op commiezen die hun plicht doen, al ver dienen zij daarvoor dan ook een bedroefd beetje, te schieten. Met voldoening vertelde hij ons, dat de „Stormvogel” aan de vervolging van het in- vailiak ca IV VBB MK dwfflS. vU Hulpverleening Watersnood. De 56ste verantwoording van de algemeene vereenigde commissie ter leniging van rampen door watersnood in Nederland bedraagt f 30.695, totaal met de vorige verantw. f4.424.997. De afgebrande olieslager ij aan het Noordvliet te Leeuwarden. Bij besluit d.d. 29 Sept. ’24 werd door den Leeuwarder Raad afwijzend beschikt op een verzoek van de N.V. „de Friesche Olieslagerij”, voorheen Hommema, Eskes en Co., gevestigd te Lekkum, om haar toe te staan, dat bij den herbouw van de afgebrande pakhuizen, behoorende bij hare oliefabriek „de Hoop”, aan het Slot-Noord- vliet, zou worden afgeweken van d« rooi lijn voor de bebouwing aldaar, vastgesteld bij raadsbesluit van 28 Maart 1906, nadat reeds te voren door B. en W. een soort gelijke beschikking was genomen. De genoemde vennootschap beschouwt deze weigering als een onrechtmatige daad en heeft de gemeente gedagvaard tezamen met den Staat der Nederlanden, ten einde te hooren eisch doen en concludeeren, dat de Arrondissements-Rechtbank de gemeente en den staat veroordeele tot vergoeding van de door die daad geleden schade, door haar begroot op f 350.000.subsidiair tot vergoeding van alle kosten, schaden en Interessen door haar terzake van de be weerde onrechtmatige daad geleden en nog te lijden. De onrechtmatige daad zou volgens de eischeresse voornamelijk hierin bestaan, dat door de weigering der bouwvergunning de bepalingen der Woningwet zijn over treden, aangezien het in 1906 vastgestelde rooilijnbesluit niet door Gedeputeerde Sta ten is goedgekeurd en voorts omdat bij deze weigering een beroep is gedaan op verkeerseischen en niet op de belangen der volkshuisvesting. B, en W. zijn van oordeel, dat de eischen niet kunnen worden volgehouden en zij geven den Raad, onder overlegging van het rapport van den rechtsgeleerden raadsman der gemeente, den heer mr. J. M. van Hettinga Tromp, in overweging te besluiten, dat de gemeente zich verwere en c.q. in hooger beroep en cassatie, eischende en verwerende optrede inzake den eisch door de N.V. „de Friesche Olieslagerij”, voorheen Hommema, Eskes en Co., gevestigd "te Lekkum, tegen de gemeente bij dagvaarding van 17 April 1926 ingesteld. L. N. IE gid. b|] varl •8 vbb Ma vinger Nederlandsche passen. De Zwitsersche correspondent der N. R. Crt. meldt Naar ik uit betrouwbare bron verneem, zal de Nederlandsche regeering, gevolg gevende aan de wenschen, uitgesproken door de tweede passenconferentie van den Volkenbond, weldra besluiten, den geldig heidsduur der Nederlandsche passen, die tot dusver slechts een jaar is, te verlengen tot twee jaar, en den prijs van den pas te verminderen van ongeveer vijf gulden tot één gulden. De Alkm. Ct. schrijft: Zooals wij reeds berichtten werd het smokkel- schip, dat in den nacht van Dinsdag op Woens dag bij het Kamperduin 4009 liter spiritus op de kust smokkelde, welke spiritus in beslag werd genomen, door het inspectievaartuig ach terna gezeten. Het schip heeft echter weten te ontkomen. De naar Alkmaar vervoerde spiritus is geble ken te zijn spiritus van 96.4 pet. sterkte. De nieuwe inspecteur van de directe belastin gen, de heer J. Koldenhof, kende den leider van de smokkelonderneming; tien 22-jarigen G. V., die als smokkelaar zijn opleiding genoot van den bekenden smokkelaar Ernst Bolt uit Hamburg. Als inspecteur had hij van beiden het vorig jaar te Hoogezand reeds een partij van 10.000 en 1000 liter spiritus in beslag genomen en toen hij in Alkmaar komende ontdekte, dat V. zich in zijn inspectie had gevestigd, begreep hij al ras, dat een smokkelonderneming op onze kust ondernomen zou worden. Hij®liet de gangen van den smokkelaar na gaan en toen hij vernam, dat deze de vorige week naar Duitschland was vertrokken, be greep hij, dat binnen enkele dagen een smokkel- affaire voltrokken zou worden. Zondagavond ging hij daarom met zijn man nen een zestal en drie veldwachters in nachtdienst. Wetende, dat ook de smokkelaars met posten werken, vermeed hij zorgvuldig de wegen en werd er in alle stilte uren door de duinen ge wandeld en de laatste gedeelten ter lengte van spectievaartuig was weten te ontkomen. Max Cordes was daar juist de schipper voor. Niet altijd leveren de smokkelaffaires een der gelijk ongunstigYesultaat op. Mijn vriend Bolt, dien ik van deze onderne ming onkundig heb gehouden, omdat hij voor enkele weken 5000 liter gesmokkeld had, zon der mij er in te kennen, zegt altijd: „als er maar van de 10 ondernemingen één slaagt, dan komen wij nog uit.” Samen hebben wij den tijd gekend, dat we f 20.000 rijk waren, doch het geld raakte weer spoedig op. Vooral onze laatste onderneming bracht ons een gevoelig verlies. ’t Was een spiritussmokkelaffaire naar Zwe den, waarbij wij twee nieuwe tjotters "Verloren met den inhoud en waarbij ^ve persoonlijk met een motorbootje in de fjorden konden ontko men, doordat wij de tjotters, zonder bemanning op volle kracht zee in lieten loopen en daarbij op onze achtervolgers den indruk vestigden, dat wij in het motorbootje gewone visschers waren. Onze avontuurlijkste tocht was die echter van het vorig jaar, toen wij met z’n beiden Bremer haven uitvoeren met een uitneembare tank voor 1009 liter aan boord. Buitengaats werden wij gesleept door een grooten kotter, die den spiritus aan boord had. Wij namen den spiritus aan boord en deden dien op een van de Duitsche wadden in de tank, die wij daar in elkander hadden gezet. De tank verzwaarden wij en verbonden wij met kettin gen door een gasbuis aan het schip. Door het slechte weer zwalkten wij 14 dagen op zee rond en waren uit gebrek aan levensmiddelen ge noodzaakt de tank, verbonden door een boei, in zee achter te laten om op het eiland „Juist” levensmiddelen en brandstof op te doen. Na een paar dagen werd het weer gunstiger en Bolt wist al spoedig de tank weer te vinden. De tank werd weder met veel moeite onder het schip bevestigd, doch wederom werd het slecht weer, zoodat een der kettingen brak. Wij waren genoodzaakt om het stukslaan van de boot te voorkomen, de anderen te laten vieren. Wij zwalkten weer 14 dagen. De levensmid delen waren weer uitgeput en eindelijk liepen wij na een maand bij Nieuw Statenzijl binnen. Na een nacht voor de sluis te hebben gelegen werden wij binnen gelaten en gaven wij het bootje den naam van onzen grootsten vijand, het recherche-vaartuig De Zeehond. Ons werd medegedeeld, dat wij ons waar schijnlijk te Winschoten moesten laten inklaren. Omdat wij onder de brug door konden, voeren wij door zonder de douaneformaliteiten te ver vullen en juist dit werd ons noodlottig. In Zuidbroek poogden wij nog benzine op de pof te krijgen, omdat wij geen geld meer bij óns hadden, doch dit gelukte niet en toen wij terug kwamen, vonden wij commiezen aan boord en uit gemis aan papieren moesten wij doorvaren naar Hoogezand. Hier was dezelfde inspecteur gestationneerd, die ons ook thans te pakken heeft. Wij moesten daar links aanleggen en tengevolge van den lagen waterstand bleek dit mogelijk, wat zeer verdacht geoordeeld werd, omdat het een kleine motorboot was. Een commies vond de ketting in de kajuit en wij verzekerden, dat dit noodig was omdat er een middenwand onder het schip was die scheef onder het schip lag. Dit werd niet aangenomen en wij kregen de mededeeling, dat de boot den volgenden mor gen op den ketting zou worden gebracht. Beiden bleven wij onder bewaking en er bleef ons niets anders over dan de zaak maar te be kennen met het gevolg, dat ik er drie maanden voor moest opknappen Hoeveel het nu zou worden, zou hij maar ge laten afwachten. Voor hem was het smokkelen zoo interessant, dat hij het niet kon laten. Toen hij geld genoeg had, was hem dit ook niet mogelijk geweest en zeker zou hij zich ook nu wel weer in nieuwe avonturen begeven. Aangekomen. De 18-jarige Heinrich Mittermayer, uit Sals- biirg, in Oostenrijk, is thans per linnen cano te Steenwijk aangekomen. Hij was per trein naar Zwitserland gegaan en is toen verder in zijn cano den Rijn afgezakt. 6 jaar geleden heeft hij een tijd lang vertoefd ten huize van den heer M. Leeuwerink, aan het Steenwijkerdiep. Hij wenschte nu een bezoek te brengen aan zijn vroegere pleegouders en hoopt in Steenwijk een betrekking te vinden. 400 1C1. voortkruipende afgelegd. Wanneer het dag werd, ondernam men op dezelfde wijze wederom den terugtocht, de adjunct-inspecteur de heer V. F. A. Meij, die ook pas sinds kort in Alkmaar gestationneerd is en bij de smokkelaars nog niet bekend, had een deel van het werk onder zijn leiding genomen. Den derden nacht, het was juist lichte maan, werd waargenomen, dat een Duitsche kotter de kust verkende. Van dat schip af ging een bootje naar het strand en spoedig daarop keerde dit bootje naar het schip terucL om weer te keeren met een aan tal kisten spiritus door een lijn achter het bootje bevestigd. De kisten werden door de branding gebracht en daarna losgelaten om door de golven op het strand te worden geworpen. Helpers brachten de kisten op het erf van het in deze omgeving alleen staande café. Waargenomen werd, dat het roeibootje waarin één man gezeten was, de tweede maal in de branding bijna omsloeg. De derde en vierde maal ging het bootje niet door de branding en bepaalde de man ér zich toe om de kisten spiritus in de branding te duwen. Deze kisten werden des morgens door de commiezen op 20 minuten afstand van de plek waar het gebeurde op het strand gevonden. De inspectie was voornemens geweest niet eerder in te grijpen voor de auto’s, die den spi ritus naar Amsterdam moesten vervoeren, ter plaatse waren. Het oogenblik van ingrijpen werd echter ver haast, doordat een smokkelpost in het duin on wetend in gezelschap van zijn hond op een post van de inspectie liep. Het oogenblik van ingrijpen is steeds gevaar lijk, omdat smokkelaars wanneer zij kans zien te ontkomen door het gebruik van vuurwapenen 1AA nm |EA ff*d. M| «arliM iUU Hides Mbbbb S0 d. IvV Mn hand, wet al aeg De C. A. O. in de Typografie. De collectieve arbeidsovereenkomst in de typografie loopt op 1 April 1927 af. In het contract is de bepaling opgenomen dat de overeenkomst stilzwijgend met een jaar wordt verlengd, als zij niet zes maan den vóór het einde dus vóór 1 Sep tember 1926 is opgezegd. Naar gemeld wordt, zijn reeds thans de besturen van alle contracteerende bonden zoowel van patroons als van de arbei ders bijeen gekomen om over het con tract te spreken. In deze bijeenkomst is besloten, dat alle besturen aan de in de volgende maand te houden ledenvergade ringen zullen voorstellen van het recht tot opzegging geen gebruik te maken. Wor den deze voorstellen aangenomen dan wordt dus de bestaande overeenkomst ver lengd. Verklaard is nog, dat wanneer één der bonden wel opzegt, de andere organisaties vrij zullen staan ook op te zeggen. Vóór den oorlog had men in de typo grafie driejarige collectieve arbeidsovereen komsten. In de woelige jaren zijn zij ver kort tot twee jaren. De thans gemaakte afspraak tusschen de besturen kan een eerste stap zijn tot het herstel van de drie-jarige overeenkomsten. Reserve-officieren contra den Staat. Een aantal reserve-officieren heeft een bureau opgericht om te gaan procedeeren tegen den Staat. In een circulaire aan alle reserve-officieren schrijven de oprichters van het bureau o.m. „Volgens art. 9 van de Wet op het Reservepersoneel 1905 hebben de reserve- officieren, die onder de wapenen komen, dezelfde rechten en plichten als de beroeps officieren van gelijken rang en stand. De Hooge Raad heeft beslist, dat onder gelijke rechten mede zijn te verstaan de financieele regelingen. Dit wettelijk voor schrift is reeds in 1905 overtreden, toen bij Kon. besluit werd bepaald, dat de re- serve-offiecieren een salaris zullen genieten, berekend naar de minimum-jaarwedde van hun beroepsranggenoot. Zelfs heeft men bij de laatste bezoldigingsbesluiten zooda nige lage maxima vastgesteld, dat deze in verband met het aantal dienstjaren nimmer door de beroeps-officieren worden genoten, doch uitsluitend voor de verlofsofficieren toepasselijk zijn. Welken grooten invloed deze wetsschen- ding heeft, blijkt wel hieruit, dat een ver- lofsofficier, die gedurende de molTilisatie eenige jaren in den rang van Isten luite nant of kapitein heeft gediend, meer dan f 1000 te kort is gedaan aan traktement toelage enz. Thans is besloten, het ingehoudene door een proces op te eischen. Er is echter spoed bij het geval, want op 31 October verjaren deze vorderingen. Mr. R. A. James, advocaat te Apeldoorn, zal het proces voeren. Het totaal bedrag der vorderingen is nog niet opgemaakt kunnen worden. Men schat, dat het enkele millioenen zal bedra gen. Het bureau is gevestigd te Deventer en staat onder leiding van den heer J. A. Entingh.” VaJgana w»rvwO« avaieangakemen mt da NxilaxAxake Aloamam IftAA gld tarhaa» ta SchlMtaxi «bm Atenné’i vanakard tegas aagalakkec vaai «Vvv luigi

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1926 | | pagina 1