Uitlui kim ia Itamli M
Vamh|*l
unriDAGIu VHIJDAöSATOJrU*
NisswstqdmgM.
WOEGSDAG IS MEI ISIS
4S« JAARSAII
Eerste Blad
Bo. ST
G
T
I
JU
1
i
Abonnement per jaar f 2.50 fr. p
post’f 3.60.
•g
M
4
Het spiritus-smokkelschip bij Camperduin.
het
1
i
i
^gr-
dfc
De Baarnsche politiezaak.
Aan den inspecteur van politie te Baarn, den
heer Gerlings, die geschorst was hangende het
onderzoek in verband met beweerde mishande
ling van den metselaar Bon, is op zijn eigen ver
zoek door den burgemeester ontslag verleend.
M» laMaa
I» lavalldltait.
flld MJ varlia» va*
mb vijavingai.
i
1
1
rs
et
de
18
et
m
in
er
JU
m
is
Advertentlën9 ct. p. regel. Inge
zonden mededeellngen hooger, bij
Abonnement belangrijke korting
Advertentlën worden tevena gratis ge
plaatst in de SNEEKER COURANT
e
n
d
n
n
1
er
et
at
fi
eri
I
g
i
d.
1-
Uitgaven
Brandbnburgh Co.,
inu TdefoB» Msu 150>
es
in
ie
e-
es
i”
in
ni
e
er niet voor terugdeinzen zich daarvan te be
dienen.
Direct werden dan ook een paar revolver
schoten in de lucht gelost. De man liet zich
echter direct arresteeren, evenals V., die om het
café heen trachtte te ontkomen, doch zich tegen
over de revolver van commies Bos zag ge
plaatst. De andere helpers wisten echter te ont
komen.
Het eerste werk was nu den caféhouder uit
zijn bed te halen en in het café werd V., nadat
hem gelegenheid was gegeven om zich van
droge kleeren te voorzien (de man was nl. tot
zijn middel door het water gêgaan) een verhoor
afgenomen.
Na de spanning gebruikten de belastingamb
tenaren gemoedelijk met de smokkelaars de
warme koffie die de caféhouder schonk en V.,
inziende, dat de affaire mislukt was, was dade
lijk zoo sportief om den heer Koldenhof met
zijn succes geluk te wenschen.
Zijn eerste woorden waren: „ik dacht mijn
heer, dat u in Den Haag zat, aangezien ik dit
in de courant had gelezen.”
In de rubriek „vertrokken personen" had hij
nl. in de Alkm. Crt. als naar Den Haag ver
huisd den naam J. Koldenhof aangetroffen. Dit
fyas echter de dochter van den inspecteur ge
weest, die voor het voltooien van haar studie
zich in Den Haag vestigde. De smokkelaar was
hierdoor tot- de meening gekomen, dat de man,
die reeds eerder bewezen had hem te glad af te
zijn, verre van de plaats was waar hij zijn slag
weer eens hoopte te slaan.
De inspecteur was ten sterkste overtuigd, dat
achter deze affaire wat de wet intellectueele
daders noemt te zoeken waren.
Het verhoor van den strandjutter versterkte
hem in deze meening en na des middags den
smokkelaar V. nog eens te hebben gehoord,
meent hij thans dezen intellectueeien dader, den
man die alleen zijn geld waagt en die, als de
onderneming slaagt, het grootste gedeelte van
de winst inpikt, te hebben gevonden in den heer
S. te Bergen, tegen wien een vervolging zal
worden ingesteld.
VERGADERING van den RAAD der ge
meente WYMBRITSERADEEL, op ZA
TERDAG 29 MEI 1926, des voormiddags
10 uur (N. T.).
Punten van behandeling:
Punt 1. Notulen der raadsvergadering van
22 April 1926.
Punt IJ. Ingekomen stukken en mededee-
lingen.
Punt 111. Herstemming over het voorstel
van den heer Rengers, „om het verzoek dat
de raad in de vergadering van 13 Maart
1926 inzake de kwestie Post ma, tot B. en
W'. richtte te handhaven en dat aan den
heer Postma als beschikking op zijn adres
van April 1926 mede te deelen”.
Punt IV. Verzoek van de Schippersveree-
niging „Eendracht maakt Machf' te Heeg,
om uitdieping van de havenmond te Oude-
ga, met voorstel van B. en W.
Punt'V. Voorstel van B. en W. tot vast
stelling van het vermenigvuldigingscijfer
voor het belastingjaar 1926/27.
Punt VI. Verzoek van de Commissie van
Beheer van den Mac-Adamweg Sneek
Bolsward om wijziging van het toltarief met
voorstel van B. en VV.
Punt Vil. Benoeming brugwachter vaca
ture Jansen te Oppenhuizen.
Punt VIII. Idem leden stembureaux.
u Punt IX. Wijziging gemeente-begrooting
1925 en 1926.
Punt X. Vaststelling kohier der retributie
voor het wegvoeren van faecale stoffen
voor het jaar 1926.
Punt XI. Reclames belastingen.
:n
fn
ei
?n
IIEWE SIEEKER CODRAHT
annex SNEEKER COURANT en WYMBRITSERADEEL
n
Ie
e
1-
>e
J.
n
g
1.
d
>r
Trolleybussen in Groningen.
B. en W. van Groningen stellen den
gemeenteraad voor, een proef te nemen
met trolleybussen. De Railless Company te
Londen is bereid, twee trolleybussen op
proef te leveren. Na twee maanden kan
de gemeente deze wagens ovememen voor
t 20,000 per stuk.
De bussen zullen rijden op het traject
KranewegGroote Markt.
De kosten van de noodige electrische
bovenleiding zijn geraamd op f 24.000, de
overige kosten op f 11.000.
in den tijd, die verloopen zal geduren
de de verandering van tram in trolleylijn,
willen B. en W. zes Chevrolet-autobussen
huren van de naaml. vennootschap Eerste
Noord Nederlandsche Auto-Mij. - voorheen
D. Bakker, tegen een huur van f 14,000
voor een halfjaar.
Zweminrichting.
De temperatuur van het water in de Snee-
ker Zweminrichting was heden 17
Kristlik Frysk Selskip.
De Pinkster-gearkomste fen it Kristlik Frysk
Selskip wier net drok bisocht. Der wier jister
rounom ek hwet to rédden. It iene moat wol
skea lije om it oare!
‘Nei iepening joech de foars. op to sjongen
Ps. 33 6. Nei it gebet spriek er in koart iepe-
ningswird. Det dizze dei üs neijer bringe mei
oan it doel, det wy üs foarsteld hawwe. It liket
wolris ef- it earste fjür hwet ütdövet en de
gloede hwet minderet. Mar dat mei net, wy
moatte gjin terrein forlieze, wy moatte winne
oan krêft. It moat net allinne socht wirde yn
gearkomsten. Dér wirdt wol genöch praet, mar
it resultaet is to lyts. Nei de gearkomste komt
it wirk en det moat krêftich en evenredich troch-
gean. Det soks de frucht fen dizze gearkomste
wêze mei!
Der waerd meidield, det it ütjaen fen it
wirk fen Ds. S. Huismans rêsten bliuwe moat,
om’t Dr. Wumkes it to drok hat. Al syn tiid
en krêft wirdt op ’t heden bistege oan it wirk
for de ütjefte fen it Nije Testamint, dêr’t wy
wer in stap fierder mei komme nei üs ideael.
It jierforslach (dêr’t in bytsje nijs yn stie)
joech oanlieding ta wiidweidich bisprek, bi-
nammen fen de kant fen de hear Wybenga. Eft
it allegearr? suvere bilangstelling wier, scille
wy nou mar rêste litte. Hy hie gans hwet op
en oan to merken en it Haedbistjür kin mei
inkelde dingen wol winste dwaen, tinkt my.'
Oangeande it Prissjongen waerd bisletten in
kommisje to bineamen, dy’t al it müglike dwaen
scil om dit saekje wer yn oarder to bringen.
Dêrnei is it forslach mei algemiene stimmen
goedkard.
Ek de rekken fen de skathalder ferge noch al
hwet bisprek. Der kaem in tokoart op foar fen
sa’n f 250.De administrateur dielde mei, det
for dit tokoart f 35 tasein wier, under bitingst,
det de gearkomste f 100 fol makke. De list, dy’t
dêrop fbun gyng, brocht goed f 70 op. De rek
ken is ek goedkard.
It ütstel fen de trite „War dyüt Den Haech:
Yn it hüshaldlik karbrief wird it neifolgjend
kêst opnommen: Eltse bütenkrite kriget üt de
Selskipskas for elts Selskipslid in jierlikse talage
fen f 0.50” makke de kriten yn Fryslan in bytsje
jaloersk. Hja fregen: hwerom wy net? It ant-
wird laei for de han: salang der noch in tokoart
is kinne wy net al to rejael wêze. Dêrby, de
öffirdige fen Den Haech koe sa klear oantoane,
det it Selskip tige great bilang by dizze büten-
kriten hat, det de gearkomste gjin né sizze
doarst. It ütstel is oannommen mei de stille for-
hoping, det de oare kriten sa’n forfaltsje it oare
jier ek wol krije scille.
Dêrnei kaem de hear Schuier oan it wird oer:
Taelstriid ef Nasjonale striid? Troch oare drokt-
ine koene wy dêr gjin forslach fen opnimme.
Mar de sprekker hat tasein, det dizze taspraek
as brosjure yn it Ijocht komme scil. Hja is de
moeite fen it lézen wol wirdich!
Ek hjirop folge in bisprekking.
By de rounfraech kaem de hear Wybenga yet-
teris werotn op de saek fen it ünderwys en op
de ütjefte fen it taelboekje „Us Memmetael” fen
Kalma. Spitich, det dit bisprek efkes hjitte hol
len makke. De opmirking waerd makke: ho kin
Wybenga, dy’t seis sit nommen hat yn in neu
trale kommisje, dêr nou oer falie? Der laei wier-
heit yn.
Dêrmei wier it wirk ófhandele. Nei tankgebet
waerd de gearkomste sletten. F.
LEMMER, 24 Mei. Met de salonbooten van de
Holl.-Friesl.-Gron. lijn zijn met de Pinksterdagen
een massa passagiers vervoerd. Gistermorgen
kwam de „Holland”, kapitein Doornspleet, van
deze lijn hier van Amsterdam binnen, met ruim
200 passagiers.
70-jarig huwelijksfeest.
Te Bruggenhout (België) is op den twee
den Pinksterdag het 70-jarig huwelijksfeesi
gevierd door het echtpaar Frans Verest en
Anna Allrecht. De oudjes zijn resp. 94 en 93
jaar oud. Zij waren omringd door een na
kroost van 5 geslachten, waaronder hun
zoon Felix, die zelf vader is van een gezin
van 22 kinderen.
Het blad heeft ook een onderhoud met den
smokkelaar V. gehad. Die vertelde, dat hij in
den nacht van Donderdag op Vrijdag met den
kotter De Stormvogel uit Bremerhaven in
Duitschland was vertrokken, na een fuif, zooals
die, dat merkte hij laconiek op, bij smokkelaars
gebruikelijk is en waardoor hij het uur van ver
trek niet meer precies wist.
De kotter had 4000 liter spiritus in, die in
Duitschland 65 pfennig per liter kost en bij
slagen een winstje kon opieveren van f 20.000,
waarvan hij f 6000 zou ontvangen. Voor den
kooper bleef er boven de f 20.000 winst voor
de Ondernemers aan de smokkel-affaire nog een
winstje van f 4000.
Kapitein van den kotter was de bekende
smokkelaar Max Cordes. Met V. waren voorts
aan boord een stuurman en een matroos.
Bij het uitvaren was het weer tamelijk gun
stig, doch des Zondags kwam er een tamelijke
storm op, waarom de motor moest worden af
gezet en volle zee moest worden gehouden.
Toen het weer beter werd koerste men naar
de kust en na eenige orienteering concludeerde
men niet ver van de beoogde plaats te zijn.
De duisternis werd afgewacht, om daarna
door de territoriale grens te varen tot op een
afstand waarop van het strand af het schip
gezien moest worden.
De vandaar te geven seinen bleven echter uit,
omdat de seingever nog niet was verschenen,
waarom het schip des morgens weder in volle
zee voor anker ging liggen, doch op zoodanigen
afstand, dat het met een goeden kijker te zien
was.
Besloten werd het den volgenden avond nog
eens te probeeren en wanneer er noodseinen
gegeven zouden worden, maar weer terug te
koersen, omdat men onnoodig niet gaarne
wederom een storm als die van Zondag mee
maakte.
Dinsdagavond, het weer kon niet beter zijn,
werd echter een gunstig sein ontvangen, waarop
Verweij zich per roeiboot door de branding naar
het strand begaf.
Hier had hij een onderhoud met zijn mede
plichtige of lastgever, die hem verzekerde dat
alles veilig was.
Met het bootje begaf hij zich daarna naar den
kotter en wist hij dezen aan te geven, dat hij
bij den golfbreker moest gaan liggen tegenoyer
het café.
De kisten spiritus werden hierop in hoeveel
heden van 1000 liter aan een lijn met het bootje
verbonden en door V. door de branding ge
bracht.
De tweede maal kreeg V. zooveel water in
de boot, dat hij, die tengevolge van een stijven
arm niet kan zwemmen, het maar raadzaam
oordeelde om de derde en vierde maal de kistjes
in de branding te duwen.
Hierop begaf hij zich naar den golfbreker en
vandaar, na. door het water te zijn gewaad, naar
het cafétje.
Hoeveel hij geen helpers meer zag, veronder-
stelde hij, dat reeds een auto met een lading
was vertrokken.
Bij het café hoorde hij echter plotseling twee
schoten en vond hij het raadzaam af te wach
ten, wat er gaande was. Om den hoek van het
huis kwam een commies te voorschijn, die een
geladen revolver op hem gericht hield en hem
beval rustig te blijven staan.
En aangezien ik, zoo ging V. voort, onder alle
omstandigheden rustig blijf, volgde ik natuur
lijk dit bevel op, omdat ik er niet aan zou den
ken op commiezen die hun plicht doen, al ver
dienen zij daarvoor dan ook een bedroefd beetje,
te schieten.
Met voldoening vertelde hij ons, dat de
„Stormvogel” aan de vervolging van het in-
vailiak ca
IV VBB MK dwfflS. vU
Hulpverleening Watersnood.
De 56ste verantwoording van de algemeene
vereenigde commissie ter leniging van rampen
door watersnood in Nederland bedraagt f 30.695,
totaal met de vorige verantw. f4.424.997.
De afgebrande olieslager ij aan
het Noordvliet te Leeuwarden.
Bij besluit d.d. 29 Sept. ’24 werd door
den Leeuwarder Raad afwijzend beschikt
op een verzoek van de N.V. „de Friesche
Olieslagerij”, voorheen Hommema, Eskes
en Co., gevestigd te Lekkum, om haar
toe te staan, dat bij den herbouw van de
afgebrande pakhuizen, behoorende bij hare
oliefabriek „de Hoop”, aan het Slot-Noord-
vliet, zou worden afgeweken van d« rooi
lijn voor de bebouwing aldaar, vastgesteld
bij raadsbesluit van 28 Maart 1906, nadat
reeds te voren door B. en W. een soort
gelijke beschikking was genomen.
De genoemde vennootschap beschouwt
deze weigering als een onrechtmatige daad
en heeft de gemeente gedagvaard tezamen
met den Staat der Nederlanden, ten einde
te hooren eisch doen en concludeeren, dat
de Arrondissements-Rechtbank de gemeente
en den staat veroordeele tot vergoeding
van de door die daad geleden schade, door
haar begroot op f 350.000.subsidiair
tot vergoeding van alle kosten, schaden en
Interessen door haar terzake van de be
weerde onrechtmatige daad geleden en
nog te lijden.
De onrechtmatige daad zou volgens de
eischeresse voornamelijk hierin bestaan, dat
door de weigering der bouwvergunning
de bepalingen der Woningwet zijn over
treden, aangezien het in 1906 vastgestelde
rooilijnbesluit niet door Gedeputeerde Sta
ten is goedgekeurd en voorts omdat bij
deze weigering een beroep is gedaan op
verkeerseischen en niet op de belangen
der volkshuisvesting.
B, en W. zijn van oordeel, dat de
eischen niet kunnen worden volgehouden
en zij geven den Raad, onder overlegging
van het rapport van den rechtsgeleerden
raadsman der gemeente, den heer mr. J.
M. van Hettinga Tromp, in overweging te
besluiten, dat de gemeente zich verwere
en c.q. in hooger beroep en cassatie,
eischende en verwerende optrede inzake
den eisch door de N.V. „de Friesche
Olieslagerij”, voorheen Hommema, Eskes
en Co., gevestigd "te Lekkum, tegen de
gemeente bij dagvaarding van 17 April
1926 ingesteld. L. N.
IE gid. b|] varl
•8 vbb Ma vinger
Nederlandsche passen.
De Zwitsersche correspondent der N.
R. Crt. meldt
Naar ik uit betrouwbare bron verneem,
zal de Nederlandsche regeering, gevolg
gevende aan de wenschen, uitgesproken
door de tweede passenconferentie van den
Volkenbond, weldra besluiten, den geldig
heidsduur der Nederlandsche passen, die
tot dusver slechts een jaar is, te verlengen
tot twee jaar, en den prijs van den pas
te verminderen van ongeveer vijf gulden
tot één gulden.
De Alkm. Ct. schrijft:
Zooals wij reeds berichtten werd het smokkel-
schip, dat in den nacht van Dinsdag op Woens
dag bij het Kamperduin 4009 liter spiritus op
de kust smokkelde, welke spiritus in beslag
werd genomen, door het inspectievaartuig ach
terna gezeten.
Het schip heeft echter weten te ontkomen.
De naar Alkmaar vervoerde spiritus is geble
ken te zijn spiritus van 96.4 pet. sterkte.
De nieuwe inspecteur van de directe belastin
gen, de heer J. Koldenhof, kende den leider van
de smokkelonderneming; tien 22-jarigen G. V.,
die als smokkelaar zijn opleiding genoot van den
bekenden smokkelaar Ernst Bolt uit Hamburg.
Als inspecteur had hij van beiden het vorig
jaar te Hoogezand reeds een partij van 10.000
en 1000 liter spiritus in beslag genomen en toen
hij in Alkmaar komende ontdekte, dat V. zich
in zijn inspectie had gevestigd, begreep hij al
ras, dat een smokkelonderneming op onze kust
ondernomen zou worden.
Hij®liet de gangen van den smokkelaar na
gaan en toen hij vernam, dat deze de vorige
week naar Duitschland was vertrokken, be
greep hij, dat binnen enkele dagen een smokkel-
affaire voltrokken zou worden.
Zondagavond ging hij daarom met zijn man
nen een zestal en drie veldwachters in
nachtdienst.
Wetende, dat ook de smokkelaars met posten
werken, vermeed hij zorgvuldig de wegen en
werd er in alle stilte uren door de duinen ge
wandeld en de laatste gedeelten ter lengte van
spectievaartuig was weten te ontkomen. Max
Cordes was daar juist de schipper voor.
Niet altijd leveren de smokkelaffaires een der
gelijk ongunstigYesultaat op.
Mijn vriend Bolt, dien ik van deze onderne
ming onkundig heb gehouden, omdat hij voor
enkele weken 5000 liter gesmokkeld had, zon
der mij er in te kennen, zegt altijd: „als er
maar van de 10 ondernemingen één slaagt, dan
komen wij nog uit.”
Samen hebben wij den tijd gekend, dat we
f 20.000 rijk waren, doch het geld raakte weer
spoedig op. Vooral onze laatste onderneming
bracht ons een gevoelig verlies.
’t Was een spiritussmokkelaffaire naar Zwe
den, waarbij wij twee nieuwe tjotters "Verloren
met den inhoud en waarbij ^ve persoonlijk met
een motorbootje in de fjorden konden ontko
men, doordat wij de tjotters, zonder bemanning
op volle kracht zee in lieten loopen en daarbij
op onze achtervolgers den indruk vestigden,
dat wij in het motorbootje gewone visschers
waren.
Onze avontuurlijkste tocht was die echter van
het vorig jaar, toen wij met z’n beiden Bremer
haven uitvoeren met een uitneembare tank voor
1009 liter aan boord.
Buitengaats werden wij gesleept door een
grooten kotter, die den spiritus aan boord had.
Wij namen den spiritus aan boord en deden
dien op een van de Duitsche wadden in de tank,
die wij daar in elkander hadden gezet. De tank
verzwaarden wij en verbonden wij met kettin
gen door een gasbuis aan het schip. Door het
slechte weer zwalkten wij 14 dagen op zee rond
en waren uit gebrek aan levensmiddelen ge
noodzaakt de tank, verbonden door een boei, in
zee achter te laten om op het eiland „Juist”
levensmiddelen en brandstof op te doen. Na een
paar dagen werd het weer gunstiger en Bolt
wist al spoedig de tank weer te vinden.
De tank werd weder met veel moeite onder
het schip bevestigd, doch wederom werd het
slecht weer, zoodat een der kettingen brak.
Wij waren genoodzaakt om het stukslaan van
de boot te voorkomen, de anderen te laten
vieren.
Wij zwalkten weer 14 dagen. De levensmid
delen waren weer uitgeput en eindelijk liepen
wij na een maand bij Nieuw Statenzijl binnen.
Na een nacht voor de sluis te hebben gelegen
werden wij binnen gelaten en gaven wij het
bootje den naam van onzen grootsten vijand,
het recherche-vaartuig De Zeehond.
Ons werd medegedeeld, dat wij ons waar
schijnlijk te Winschoten moesten laten inklaren.
Omdat wij onder de brug door konden, voeren
wij door zonder de douaneformaliteiten te ver
vullen en juist dit werd ons noodlottig.
In Zuidbroek poogden wij nog benzine op de
pof te krijgen, omdat wij geen geld meer bij
óns hadden, doch dit gelukte niet en toen wij
terug kwamen, vonden wij commiezen aan
boord en uit gemis aan papieren moesten wij
doorvaren naar Hoogezand.
Hier was dezelfde inspecteur gestationneerd,
die ons ook thans te pakken heeft. Wij moesten
daar links aanleggen en tengevolge van den
lagen waterstand bleek dit mogelijk, wat zeer
verdacht geoordeeld werd, omdat het een
kleine motorboot was.
Een commies vond de ketting in de kajuit en
wij verzekerden, dat dit noodig was omdat er
een middenwand onder het schip was die scheef
onder het schip lag.
Dit werd niet aangenomen en wij kregen de
mededeeling, dat de boot den volgenden mor
gen op den ketting zou worden gebracht.
Beiden bleven wij onder bewaking en er bleef
ons niets anders over dan de zaak maar te be
kennen met het gevolg, dat ik er drie maanden
voor moest opknappen
Hoeveel het nu zou worden, zou hij maar ge
laten afwachten.
Voor hem was het smokkelen zoo interessant,
dat hij het niet kon laten. Toen hij geld genoeg
had, was hem dit ook niet mogelijk geweest
en zeker zou hij zich ook nu wel weer in nieuwe
avonturen begeven.
Aangekomen.
De 18-jarige Heinrich Mittermayer, uit Sals-
biirg, in Oostenrijk, is thans per linnen cano
te Steenwijk aangekomen. Hij was per trein
naar Zwitserland gegaan en is toen verder in
zijn cano den Rijn afgezakt. 6 jaar geleden heeft
hij een tijd lang vertoefd ten huize van den heer
M. Leeuwerink, aan het Steenwijkerdiep. Hij
wenschte nu een bezoek te brengen aan zijn
vroegere pleegouders en hoopt in Steenwijk een
betrekking te vinden.
400 1C1. voortkruipende afgelegd.
Wanneer het dag werd, ondernam men op
dezelfde wijze wederom den terugtocht, de
adjunct-inspecteur de heer V. F. A. Meij, die
ook pas sinds kort in Alkmaar gestationneerd is
en bij de smokkelaars nog niet bekend, had een
deel van het werk onder zijn leiding genomen.
Den derden nacht, het was juist lichte maan,
werd waargenomen, dat een Duitsche kotter de
kust verkende.
Van dat schip af ging een bootje naar het
strand en spoedig daarop keerde dit bootje naar
het schip terucL om weer te keeren met een aan
tal kisten spiritus door een lijn achter het bootje
bevestigd.
De kisten werden door de branding gebracht
en daarna losgelaten om door de golven op het
strand te worden geworpen.
Helpers brachten de kisten op het erf van het
in deze omgeving alleen staande café.
Waargenomen werd, dat het roeibootje waarin
één man gezeten was, de tweede maal in de
branding bijna omsloeg.
De derde en vierde maal ging het bootje niet
door de branding en bepaalde de man ér zich
toe om de kisten spiritus in de branding te
duwen.
Deze kisten werden des morgens door de
commiezen op 20 minuten afstand van de plek
waar het gebeurde op het strand gevonden.
De inspectie was voornemens geweest niet
eerder in te grijpen voor de auto’s, die den spi
ritus naar Amsterdam moesten vervoeren, ter
plaatse waren.
Het oogenblik van ingrijpen werd echter ver
haast, doordat een smokkelpost in het duin on
wetend in gezelschap van zijn hond op een post
van de inspectie liep.
Het oogenblik van ingrijpen is steeds gevaar
lijk, omdat smokkelaars wanneer zij kans zien
te ontkomen door het gebruik van vuurwapenen
1AA nm |EA ff*d. M| «arliM
iUU Hides Mbbbb S0 d. IvV Mn hand, wet al aeg
De C. A. O. in de Typografie.
De collectieve arbeidsovereenkomst in
de typografie loopt op 1 April 1927 af.
In het contract is de bepaling opgenomen
dat de overeenkomst stilzwijgend met een
jaar wordt verlengd, als zij niet zes maan
den vóór het einde dus vóór 1 Sep
tember 1926 is opgezegd.
Naar gemeld wordt, zijn reeds thans de
besturen van alle contracteerende bonden
zoowel van patroons als van de arbei
ders bijeen gekomen om over het con
tract te spreken. In deze bijeenkomst is
besloten, dat alle besturen aan de in de
volgende maand te houden ledenvergade
ringen zullen voorstellen van het recht tot
opzegging geen gebruik te maken. Wor
den deze voorstellen aangenomen dan
wordt dus de bestaande overeenkomst ver
lengd.
Verklaard is nog, dat wanneer één der
bonden wel opzegt, de andere organisaties
vrij zullen staan ook op te zeggen.
Vóór den oorlog had men in de typo
grafie driejarige collectieve arbeidsovereen
komsten. In de woelige jaren zijn zij ver
kort tot twee jaren. De thans gemaakte
afspraak tusschen de besturen kan een
eerste stap zijn tot het herstel van de
drie-jarige overeenkomsten.
Reserve-officieren contra den Staat.
Een aantal reserve-officieren heeft een
bureau opgericht om te gaan procedeeren
tegen den Staat. In een circulaire aan alle
reserve-officieren schrijven de oprichters
van het bureau o.m.
„Volgens art. 9 van de Wet op het
Reservepersoneel 1905 hebben de reserve-
officieren, die onder de wapenen komen,
dezelfde rechten en plichten als de beroeps
officieren van gelijken rang en stand.
De Hooge Raad heeft beslist, dat onder
gelijke rechten mede zijn te verstaan de
financieele regelingen. Dit wettelijk voor
schrift is reeds in 1905 overtreden, toen
bij Kon. besluit werd bepaald, dat de re-
serve-offiecieren een salaris zullen genieten,
berekend naar de minimum-jaarwedde van
hun beroepsranggenoot. Zelfs heeft men
bij de laatste bezoldigingsbesluiten zooda
nige lage maxima vastgesteld, dat deze in
verband met het aantal dienstjaren nimmer
door de beroeps-officieren worden genoten,
doch uitsluitend voor de verlofsofficieren
toepasselijk zijn.
Welken grooten invloed deze wetsschen-
ding heeft, blijkt wel hieruit, dat een ver-
lofsofficier, die gedurende de molTilisatie
eenige jaren in den rang van Isten luite
nant of kapitein heeft gediend, meer dan
f 1000 te kort is gedaan aan traktement
toelage enz.
Thans is besloten, het ingehoudene door
een proces op te eischen. Er is echter
spoed bij het geval, want op 31 October
verjaren deze vorderingen.
Mr. R. A. James, advocaat te Apeldoorn,
zal het proces voeren.
Het totaal bedrag der vorderingen is
nog niet opgemaakt kunnen worden. Men
schat, dat het enkele millioenen zal bedra
gen.
Het bureau is gevestigd te Deventer en
staat onder leiding van den heer J. A.
Entingh.”
VaJgana w»rvwO« avaieangakemen mt da NxilaxAxake Aloamam IftAA gld
tarhaa» ta SchlMtaxi «bm Atenné’i vanakard tegas aagalakkec vaai «Vvv luigi