H ,.WATTAS5I 200 150 75 2000 St.UK OllltlHl Oigm in himti Snak Varsehjjni i I De gemeentereiniging. 1 VOLLE-MELK-REEP Beter dan öoêd: DE BESTE r^'ZABBMHHBBmBBBBBBBaiaBBBaBBMBHHBBBnBBi 1 I I ■o. 71 Earst» Blued WOENSDAG 8 JUBI 1818 41e JAARGABL 10233 1 1028 11632 11955 12061 12296 13361 13862 14138 14230 16384 17911 19288 19349 19539 20505 20843 21588 21873 22440 25819 26986 27153 28335 29180 30400 33462 35266 38440 45601 96659 388502 DIKBDAGB o VBUDAGBATOVDS UitfaTvn Brandenburgh Co., Swan W*.- 150» j M III. Beoordeeling van den Reinigingsdienst te Sneek. V. DE GROOT. Directeur v. cl. Gem. Reinigingsdienst. ’s Gravenhage, 6 Maar-t 1926. Inwonerial Conclusie. Aaltje, Ten slotte laten wij hier enkele cijfers uit de staten bij het rapport gevoegd volgen. Nadrukkelijk wijzen wij er echter op, dat deze cijfers geen beeld geven van de wer kelijke kosten der reiniging. Immers daarbij dienen een aantal factoren in aanmerking genomen, welke reeds in het rapport worden genoemd en waarvan wij bij de staat nog een aantal opsommen. gld, bij varli«s mb wijswtegsr Netto kosten per inwoner f 5.31 - 1.25 - 2.10 - 2.12 - 2.74 -2.08 - 1.77 - 1.36 - 5.23 - 4.98 - 0.85 - 1.58 - 2.82 - 3.46 - l/'2 - 4.81 - 1.19 - 1.39 - 4.83 - 1.91 - 4.75 - 2.43 - 2.85 - 1.88 - 6.36 -2.29 - 3.73 - 2.29 -4.89 - 5.— -4.57 - 6.35 Bruto kosten der reiniging per inwoner f 6.36 - 1.27 - 5.36 - 2.26 - 4.30 - 2.44 - 3.12 - 1.36 -6.13 - 5.96 - 0.85 - 2.53 - 3.35 -4.89 - 2.19 - 5.77 - 1.24 - 1.52 - 6.10 -1.99 - 6.43 - 3.44 -3.75 - 2.67 - 7.94 -3.76 -5.33 - 4.93 - 5.99 - 7.39 - 5.17 ,7.08 'IEUWE sbeeker couraet annex SHEERER COURANT an WYMRRITSERADEEL Velgena womudtn «vuungtktnu met da NallaaSsetaa Aiaaaaaaa Warss» fcarlasa-Baak te SahlaSaaa «t|n ense Abenni'a veiMkexd tegen engelakkes «h» Abonnementper jaar f 2.50 fr. p post f 3.60. Advertentiën9 ct. p. regel. Inge zonden tnededeelingen hooger, bij Abonnement belangrijke korting Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst In de SNEEKER COURANT Het is daarom goed gezien om geleidelijk tot het gebruik van meer paardenwagens te geraken en op de begrooting voor 1925 was dan ook een bedrag voor de aanschaffing van een vuilniswagen uitgetrokken. Het is mij evenwel niet duidelijk geworden waarom die wagen niet is aangeschaft. Heeft hierbij een overigens goed bedoeld streven naar bezuiniging voorgezeten, dan zou dat toch wel eens de zuinigheid kunnen zijn die de wijsheid bedriegt. Voorts heb ik opgemerkt dat het gebruikelijk is om met het vaste personeel onder alle omstandigheden in al het werk behoudens dan sneeuwruiming te voorzien. Dit lijkt mij niet practisch en voordeelig, immers moet de reinigingsdienst zich te veel richten naar vele en velerlei omstandigheden en zijn er te veel schommelingen in het werk en ook in het aantal werklieden (ziekte, verlof, afwe zigheid uit anderen aard), dan dat het mogelijk zou zijn, alles steeds met hetzelfde aantal personen uit te voeren. Het kan niet uitblijven of er moeten nu eens werklieden te veel, dan weer te weinig zijn, leidende óf tot nadeel voor de uitvoering óf tot nadeel in de uitgaven. Nu is er wel altijd werk te vinden, zooals op de belt, in wei- of hooiland, dat nuttig als aanvulling kan dienen, zoodat gesproken kan worden van gemiddelde hoeveelheid werk, doch de verschillen zullen zich niet altijd dekken en onwillekeurig gaat de bezetting toch in de richting van het maximum. Ik zou het daarom nuttig1 vinden indien vacatures welke mochten ontstaan, niet werden vervuld, doch in de plaats daarvan naar behoefte losse werklieden werden in dienst genomen, evenals wij dat in Den Haag kennen. Hier wordt iederen namiddag aan de Arbeidsbeurs opgegeven, welk aantal werklieden den volgenden dag noodig is en tevens waar zij zich moeten melden. Dit aantal wisselt van 0 tot meer dan 100. Op de bereiding van compost heb ik geen aanmerkingen, al zou ik misschien wat minder afval van organischen aard, als papier en dergelijke willen verbranden en meer in de compost verwerken. Ik kan evenwel begrijpen dat men eenigszins huiverig is dit te doen, aangezien groote hoeveelheden papier door den boer niet gaarne in d compost gezien worden, tenzij goed verteerd, en hiervoor wordt de compost gewoonlijk te spoedig afgeleverd, het geen een voordeel is. Op één inconsequentie bij het beltbedrijf moet ik echter wijzen en wel ten aanzien van de betrekkelijk groote hoe veelheden afval, puin, rommel van allerlei aard, die daar door particulieren gratis mogen worden aangevoerd. Mij werd een hoeveelheid genoemd van 1500 M.3 per jaar. Dit afval kan men niet zoo laten liggen als het wordt aan gebracht, het moet zelfs nog eenigszins gesorteerd worden om het te kunnen ophoopen. Dit kost arbeid en van zelf geld; dat het nog niet meer kost, dankt de reinigingsdienst aan de vrij groote ruimte, die het achterterrein biedt en waar de hoop al grooter kan worden. Eens zal deze hoop echter vervoerd moeten worden en zoo dit niet toevallig nuttig voor ophooging aangewend zal kunnen worden, zullen de groote kosten achteraan komen. Ten einde de aan de ophooping eigenlijk nutteloos bestede arbeid te voorkomen, zou wellicht door de directie van Gemeentewerken een plaats aangewezen kunnen wor den waarheen dit afval direct, zoo mogelijk per vaartuig kon worden vervoerd. In andere gemeenten (Amsterdam) wordt de afvoer van puin dan ook door de gemeentewerken en niet door den reinigingsdienst bezorgd. Het wil mij voorkomen dat voor dezen aanvoer een ver goeding op haar plaats is; immers behoeft de gemeente zich niet kosteloos te belasten met de afvoerkosten van bedrijfsafval, puin en dergelijke. In Den Haag wordt voor iedere aangevoerde M.3 afval van welken aard betaling van f 1.50 gevorderd. Om te voorkomen dat kleine hoeveel heden clandestien hier of daar neergeworpen worden, zijn handwagens vrijgesteld. Hiermede gekomen aan het einde van de behandeling van het vraagstuk, hoop ik aan Uw College tevens het bewijs te hebben mogen leveren, dat geen goede grond bestond voor de door Gedeputeerde Staten gemaakte aan merking, terwijl ik eveneens hoop in het voorgaande eenige nuttige wenken te hebben mogen geven, opdat de reini gingsdienst in Uwe Gemeente ook in de toekomst moge blijven werken tot nui en voordeel van de ingezetenen Wat de uitvoering betreft, diene het volgende. Dat de reinigingsdienst van Sneek eigen paarden heeft, komt mij juist voor. Sommige gemeenten hebben het vervoer aan besteed, dikwijls met inbegrip van de voerlieden, doch wat ik daarvan zag, kan niet tot navolging strekken. Met de minder valide werklieden en paarden, die daarvoor ge woonlijk gesteld worden, verricht men nu eenmaal niet het meeste werk en wat men aan de eene zijde verdient, wordt aan de andere weer verloren, terwijl men een onaan- zienlijken toestand op den koop toe overhoudt. Het driemaal per week ophalen van huisvuil kan geen overdaad worden geacht. Er zijn zeer enkele gemeenten waar dit tweemaal geschiedt, doch dit komt mij voor ge meenten met stedelijk karakter te weinig voor. Ook het vegen der straten geschiedt niet overdadig. Aangenomen kan worden, dat hiervoor gemiddeld 5 man werkzaam zijn, welk aantal niet te veel is. Uit mondelinge mededeelingen en ook uit de jaarver slagen bleek mij, dat Sneek zich in de laatste jaren sterk heeft uitgebreid; zoo zou sedert 1919 het aantal woningen met 600 vermeerderd zijn en het aantal straten met 25. Dat niettemin het aantal werklieden in dien .tijd nog niet vermeerderd werd, moge dienen als bewijs dat inder daad gestreefd wordt om met de aanwezige werkkrachten en middelen zoolang mogelijk te voorzien in de behoeften. Een vergelijking met vorige jaarverslagen wijst zelfs op een vermindering. Ook het aantal paarden bleef tot het vorige jaar constant op 6 en werd eerst toen op 7 gebracht. Toch heb ik opgemerkt dat nog veel vervoer van huis vuil, veegvuil, rioolmodder en dergelijke met handwagens plaats heeft. Het aantal paarden in vergelijking met andere gemeenten duidt hier trouwens ook op. Deze wijze van werken moge vroeger op haar plaats geweest zijn, toen Sneek nog belangrijk kleiner was en een paard met wagen meer kostte dan een werkman, doch bij de thans bestaande verhoudingen, nu een werkman meer kost, moet die werk wijze minder voordeelig worden. Harlingen Maassluis Hoorn Tiel Meppel Wageningen Winschoten Gorinchem c 1 1925 £neek 1Q26 Roermond Assen Middelburg Zutfen Bergen op Zoom Kampen Helmond Venlo Bussum Vlissingen Alkmaar Vlaardingen Gouda Hengelo Zaandam Breda Deventer Amersfoort Zwolle Leeuwarden Groningen Den Haag IE gld. bij varifea *9 vbb mb vlnga> voor de gróótste afstanden, zoodat aanschaffing van materieel voor paardentractie thans niet misplaatst zou zijn. Op welke wijze de organisatie van het werk zou moeten worden ingericht, laat zich wel in groote trekken, doch niet in details aangeven, nog minder op eenmaal uitvoeren. Deze organisatie komt het best tot haar recht, wanneer die zich uit den ouden toestand geleidelijk ontwikkelt. De ingezetenen vinden het niet aangenaam wanneer plotseling wijziging gebracht wordt in de tijden waarop zij bediend worden en waaraan zij zich eenmaal gewend hebben; hierbij komt dat wijziging in den eersten tijd stéeds on regelmatigheden medebrengt. Ook van de werklieden, behoudend als zij dikwijls zijn, is niet altijd dadelijk de noodige medewerking te verwachten; het verslag van Kampen maakt hiervan bepaaldelijk melding. Ik heb den indruk dat de directeur zeer wel in staat is die omzetting tot stand te brengen, temeer wanneer hij de gelegenheid zou krijgen om zich in andere gemeenten op de hoogte te stellen; waarvoor de hierbij gaande staten een richting kunnen aangeven. Om deze reden mag ik mij wel onthouden van het geven van aanwijzingen; niemand beter dan d? directeur zelf kan beoordeelen, welke dienst regeling in zijn gemeente op haar plaats is. gld. Mj vuUm Ef| •»a mb daiMo vU In Hoorn bestaat een tonnenbelasting en krijgt de reini ging een uitkeering1 uit de straatbelasting, wat de netto kosten dus verlaagt, Meppel, Wageningen, Winschoten, Assen, Middelburg, Zutfen, Kampen, Alkmaar, Vlaardin gen, Hengelo, Zaandam, Deventer, Amersfoort, Zwolle, Leeuwarden hebben ook een tonnenbelasting of iets der gelijks. Roermond, Maassluis, Bergen op Zoom, Tiel, Assen, Winschoten, Meppel, Venlo, Vlissingen, Breda, Groningen, Deventer hebben geen bedrijfsboekhouding, zoodat alleen de directe exploitatiekosten onder de bruto kosten per inwoner worden genoemd, waardoor het cijfer zeer laag of laag wordt. Een volledig tonnenstelsel gepaard gaande met compost- bereiding hebben slechts Sneek en Harlingen. Alle andere plaatsen hebben rioleering, rioleering en beerputstelsel of een systeem bestaande uit gedeeltelijk tonnenstelsel, ge deeltelijk beerputstelsel en rioleering. Volledige compostbereiding hebben naast Harlingen en Sneek nog Groningen, Deventer, Kampen, Zwolle, Tiel, Assen, Winschoten en Meppel. Anderé gemeenten hebben soms deels compostbereiding en voor de rest een andere of in het geheel geen bewerking. In Venlo, Wageningen en Tiel is het voerwerk aanbe steed, in Gorinchem wordt de geheele dienst uitgevoerd door een aannemer. In Vlissingen is het loonpeil voor een arbeider f 30. Winschoten, -Harlingen eveneens f30, Sneek betaalt f31, Hengelo (waar slechts 2000 van de 6800 gezinnen van de reiniging profiteeren, in Assen 9500 inwoners van de 17911) f30, f33 en f35, Vlaardingen f30, f32 en f34, Gouda f 30 en f 32, Amersfoort f 30,f 32.50 en f 34.50, Zwolle f28 80 tot f34.65, Bussum f34, Zaandam f33 tot f37, Bergen op Zoom f28, Tiel f26 tot f30, Middelburg f25 tot f28, Hoorn f33. Uit het voorgaande blijkt wel dat de best mogelijke ver gelijking nog nie-t alles zegt om tot een beoordeeling te komen van de al of niet kostbare uitvoering. Deze beoor deeling is alleen te verkrijgen door een plaatselijk onder zoek naar de bezetting, de wijze van werken, het gebruikte materieel, een en ander bezien in verband met de geldende eischen en toestanden. Zoodanig onderzoek nu heb ik in Uwe gemeente inge steld en bovendien mij op de hoogte gesteld van den toe stand in den dienst, zooals die zich in den loop der jaren ontwikkeld heeft en zich wellicht verder ontwikkelen zal. Als resultaat hiervan is het mij aangenaam al dadelijk te mogen vermelden, dat ik een in onderdeelen uitgewerkte dienstregeling aantrof, aan de hand waarvan het mij gemakkelijk was een inzicht te verkrijgen in de organisatie. Begrooting en verslag, door den directeur mondeling toe gelicht op de vele punten, die ik te vragen had, gaven voorts het noodige inzicht in de financiëele uitkomsten. De indruk, dien ik verkreeg, zoowel van den directeur deze was mij te voren onbekend als van het personeel, was een gunstige. De directeur bleek vol toewijding voor zijn werk en vervuld van een streven om van den dienst het beste te maken, terwijl ik het personeel overal geregeld en ordelijk aan het werk vond. Het materieel bleek behoor lijk onderhouden en maakte een goeden indruk. Aan de hand van de begrooting eerst de financieele zijde beziende, móge ik hieromtrent het volgende opmerken. De geraamde opbrengst der compost kan voldoende genoemd worden. Óndanks de verwijderde ligging van het afnamegebied (Drente), kan de prijs per M.3 tot tevreden heid stemmen; eveneens de hoeveelheid welke afgeleverd wordt. In den regel slinken huis- en straatvuil tot op 1/3 van de oorspronkelijke hoeveelheid en dit stemt hier vrijwel. In de baten wegens „verstrekte diensten” is, naar ik vernam, begrepen een vergoeding ad f 2.000.wegens schoonmaken der wekelijksche veemarkt. Voor zoover deze post dient om een overzicht te verkrijgen van de kosten dier markt, is er geen bezwaar tegen; overigens gevoel ik weinig voor deze soort van baten, al vindt men die bij vele gemeenten. Tegen de jaarwedden van den directeur en den opzichter kunnen geen bezwaren worden gemaakt. In tal van ge meenten van deze categorie vindt men tenminste twee ambtenaren voor het algemeen beheer, de administratie en het dagelijksch toezicht. De salarissen kunnen ook in vergelijking met andere gemeenten zeker niet te hoog geacht worden. De loonen komen in de begrooting in één post voor, waardoor geen onmiddellijk overzicht verkregen wordt van de kosten der onderdeelen. Het zou zeker zijn nut hebben indien een onderverdeeling werd gemaakt. Voor het opruimen van sneeuw wordt f2.000.uitge trokken, hetgeen mij juist voorkomt; andere gemeenten (Middelburg) trekken deze post soms pro memorie uit; de uitkomst is echter dezelfde. De post „onderhoud en aanschaffing van losse goede ren” zou ik ook onderverdeeld willen zien, zoodanig, dat o. a. blijkt, welke de kosten der paarden zijn, al zijn die in de boekhouding wel te vinden. Dan zou eventueel ook kunnen blijken of en in hoeverre het voordeelig is zelf hooi en weiland te exploiteeren. Hoewel ik geen bewijzen kan aanvoeren, komt dit mij wel twijfelachtig voor; het boeren werk doet nog altijd de boer heLbest en het goedkoopst en niet de gemeentewerkman, al is hem dat werk niet vreemd. Het valt mij voorts op in een begrooting, ingericht vol gens bedrijfsboekhouding, posten te vinden voor aanschaf fing van nieuw materieel en wel f 4.400.voor nieuwe tonnen, f 1.300.voor een nieuwen vuilniswagen en f 650.voor een nieuw paard. Deze uitgaven verhoogen m. i. ten onrechte de bruto-kosten; immers behooren zij niet in de exploitatierekening, doch in de kapitaalrekening voor te komen. Slechts in één bepaald geval zou boeking in de exploitatierekening te verdedigen zijn, nl. wanneer die uitgaven jaarlijks geregeld terug keerden. In totaal vormen deze posten het naar verhouding groote bedrag van f 6.350.of f 0.45 per inwoner. Wanneer ik ten slotte een antwoord moet geven op de vraag of op den reinigingsdienst van Sneek op doeltref fende wijze kan worden bezuinigd,’ dan kan ik deze vraag voor het heden, behoudens de enkele gemaakte opmerkin gen, .ontkennend beantwoorden. Voor de toekomst staat de zaak eenigszins anders en wel ten aanzien van het volgende. Het wil mij namelijk voorkomen, dat Sneek bezig is langzamerhand aan de organisatie, die tot dusverre tot tevredenheid gewerkt heeft, te ontgroeien en dat het R wordt den dienst naar de grootere uitgebreidheid, die de gemeente heeft verkregen en nog in meerdere mate ver krijgen zal, in te richten, wil men voorkomen dat deze in werkelijkheid te duur zou gaan worden. Om dat te bereiken moet in nóg meerdere mate vervoer met paarden worden toegepast en tevens heeft Sneek wei voldoende uitgebreidheid verkregen om de aanschaffing van een veegmachine te rechtvaardigen. Ook te Megpel ligt dat in ’t voornemen en terecht, want ’t vegen met de hand is kostbaarder dan met een paard. Evenzeer zou bij de vele sneeuw, die in het Noorden valt, een sneeuwploeg zeker geen onnuttig werktuig zijn. Bij de beschikking over meer materieel kan men bovendien een voordeeliger dienstregeling maken, waarbij het eerstnoodige in den voormiddag geschiedt, om den namiddag te bezigen voor het overige werk. Het moge eenigszins vreemd klinken, dat een opdracht, welke strekte om zoo mogelijk tot bezuiniging te geraken, ten slotte leidt tot uitgaven. Deze uitgaven beoogen echter meerdere productiviteit en zullen daartoe ook zeker leiden, terwijl zij de lasten van den reinigingsdienst betrekkelijk weinig verhoogen. Aangenomen eens dat aangekocht wor den: 2 vuilniswagens, 2 tonnenwagens, 2 modderwagens, 1 veegmachine, 1 sneeuwploeg en een tweetal paarden, en dat hiermede gemoeid zou zijn een bedrag van f 9000. Wanneer gesteld worden 6 voor rente en 10 voor afschrijving, dan beteekent die kapitaalsuitgave een jaar- lijksche verhooging der lasten ad f 1.440.waarbij dan nog komt het onderhoud der paarden, te stellen op f 1.400.In totaal alzoo f2.840.of niet meer dan anderhalf maal loon, incl. de algemeene kosten, van een werkman; een uitgave, die spoedig bespaard wordt. Hier uit moge blijken, dat bezuiniging soms bereikt wordt door eerst uit te geven. Voor toepassing van autotractie bestaat naar mijn meening geen aanleiding, aangezien de afstanden nog niet groot genoeg zijn. Wellicht kan daarvan sprake wor den, wanneer eenmaal het beltterrein zal worden ver plaatst, hetgeen, naar ik vernam, ook aan de orde is. Echter zou dit toch slechts een enkel voertuig betreffen LIJST VAN INGEKOMEN EN VERTROKKEN PERSONEN, gedurende de maand Mei 1926. GEVESTIGD: Scholten, Fetje, dienstbode, van Nijehaske naar Parkstraat 10; Visser, Hijke, verpleegster, van Leiden naar Geeuwkade 24; Bierling, Jan, barbiersknecht, van Bedum naar Oude Koemarkt 10; Suers, Gerhard, z. b., van Groningen naar le Oosterkade 4; *Broersma, Hein, z. b., van Bolsward naar Kruizebroederstraat 61Brou wer, Aebe, klerk bij de Dir. Bel., van Bolsward naar Harinxmakade 4a; *Fijma, Jacob, steen drukkersknecht, van Haarlem naar W. de Zw. str. 82; Bos, Marten, stucadoorsknecht, van Haarlem naar 3e Woudstraat 39; Sijtsma, Pietje, telefoniste, van Nijehaske naar Alb. Agnesstr. 1 Selva, Giovanni, granietwerker, van Teglio-Ve neto naar Kleinzand 100; Andriol, Giovanni, granietwerker, van Teglio-Veneto naar Singel 17; Griloo, Antonio, granietwerker, van Teglio- Veneto naar Singel 17; Zoethout, Pieter, stu cadoorsknecht, van Den Haag naar Maria Loui- sestraat 15; Strikwerda, Wed. W., z. b., van i Terschelling naar le Woudstraat 15; Schönïn- ger, Margarete, modiste van Weenen naar 2e I Zomerrakbuurt 56; Schöninger, Karl, fabrieks- aibeider, van Weenen n. 2e Zomerrakbuurt 20; Hobma, Siebrigje, dienstbode, van Franeker naar Grootzaïrd 18; Harkema, Gouke, z. b., van Groningen naar Kleine Kerkstraat 21; *Postma, Jacob, brijtapper, van Rauwerderhem, naar le Woudstraat 3; Kuiper, Harmke, z. b., van Hee renveen (Engw.) naar Verl. Westersingel 7; ^Dijkstra, Auke, boerenarbeider, van Hooge- I beinturn naar Leeuwardertrekweg 2; Waterman, Impje, vrouw van M. Faber, z. b., van Amster dam naar Boschstraat 33; van Dijk, Sjoukje, z. b., van Bolsward naar Oppenhuizerweg 10; *Hofstra, Lolle, bakker, van Wier naar Hoog- end 24; Posthuma de Boer, Freerkje, dienstbode, van Witmarsum naar Stationsweg 1*de Jong, Jantje, Wed. D. Hiddes, z. b., van Den Haag naar J. W. Frisostraat 9; Jellema, Antje, dienst bode, van Arnhem naar Leeuwenburg 13; Faber, Mintje, korporaal-seiner bij de Kon. Marine, van N. O. I. naar Boschstraat 33; Visser, Alie, z. b., van Den Bosch naar Brouwersteeg 5; *Boersma, Anne, veehouder, van Hennaarderadeel naar Franekervaart 16; Veldman, Simon, z. b., van Zenderen naar N. Burgstraat 7; *de Jong, Jo hannes, veehouder, van Roordahuizum naar Groot Tinga 3; van Veen, Aaltje, hulp in de huishouding, van Groningen naar Prins Hendrik kade 43; de Jong, Bartele, kantoorbediende, van Ijlst n. Qed. Pol 20; Bouwsma, Uilke, kantoor- bed. v. Assen n. 2e Woudstr. 24; Préel, Jean, vo- i lontair op een zuivelfabriek, van Parijs naar 1 Westersingel 1; *Cnossen, Tjipke, z. b., van Hommerts naar Swartsbuurt 4; ^Bosscha, Wol ter, caféhouder, van Mildam naar W. Burgstr. 9; *Wijnia, Willem, koopman, van Leeuwarden naar Tulpstraat 9; Eijzinga, Gooischne, z. b., van Borculo naar Balthusstreekje 3; *Tigche- laar, Sjoerd, arbeider, van Wijk aan Zee en Duin naar 3e Woudstraat 45; *Ligthart, Tjal- ling, z. b., van Haarlem naar Leeuwarderdwars- straat 3; Vos, Geertje, dienstbode, van Hooge- veen naar Willem Frederikstraat 10; Landstra, Rinske, wed. L. G. Landstra, z. b., van Goënga naar Kloosterhof 6; Joustra, Sijke, dienstbode, - van ’t Meer naar Leeuwarderstraatweg 9; *Mül- ler, Leon Servais, besteller N. T. M„ van Steen- I wijk naar le Frittemahovenstraat 20; van der Velde, Jitske, huishoudster, van Appingedam i naar Stationsstraat 34; Hofman, Ruurdje, dienst bode, van Workum naar Stationsstraat 26; de Witte, Jappe, volontair op een zuivelfabriek, van Ferwoude naar j. W. Frisostraat 13; Bouwhuis, Jelle, grondwerker, van Franeker n. le Ooster kade 6; *Twijnstra, Willem, z. b., van Folsgare naar Willem de Zwijgerstraat 77; *Boersma, Harmen, z. b., van Burgwerd naar Parallelweg 22; Oenema, Aaltje, dienstbode, van Sloten (Fr.) naar W. Noorderhorne 27; Adema, Hiltje, dienst bode, van Heerenveen (S.) naar Stationsstr. 22; Mous, Everdina, vrouw van W. Z. Bos, z. b., van Heerenveen (S.) naar Oude Koemarkt 16a; Molenaar, Trijntje, dienstbode, van Schraard naar Westersingel 4; *Jaasma, Sjoerd, machi nist, van Leeuwarden naar Looxmadwarsstraat i 3; van der Veen, Tietje, dienstbode, van Goënga naar Kloosterstraat 5; van der Werf, Hijlkje, dienstbode, van Groningen naar Woudvaartkade 36; *van Brug, Gurbe, los werkman, van Heeg naar Lijnbaansbuurt 12; *Zoethout, Jaring, ver ver, van Folsgare naar Oppenhuizerweg 118; *Bijl, Harmen, arbeider, van IJsbrechtum naar Geeuwkade 71; *Breeuwsma, Klaas, z. b., van Abbega naar Stationsweg 5; *de Leeuw, „Jan, wegwerker N. S., van Stobbegat naar le Bad- huisbuurt 2; *van der Leij, Wijbe, z. b., van Oppenhuizen naar Oppenhuizerweg 70; Gerth Charlotte Marie, z. b., van Hamburg naar Kloosterdwarsstraat 49; Sandstra, Sophia, z. b., I van Amsterdam n. Schaapmarktplein 2; *Kedde, Roelof, smid, van Ijlst naar IJlsterkade 31; Ste- nekes, Johannes Adrianus, schoenmakersknecht, van Amsterdam n. Bothniakade 10; *Hottinga, Hendrikje, wed. N. Koopmans, z. b., van Sloten (Fr.) naar 2e Woudstraat 45; *van der Wal, Reinikus, arbeider, van Gaastmeer naar Oppen huizerweg 46; Meintema, Willemke, dienstbode, van Rauwerderhem naar Marktstraat 2; Drost, t Aaltje, z. b., van Ijlst n. Tulpstraat 11; *Nauta, Jan, veehouder, van Jutrijp naar Colignystraat 12; van der Eems, Afke, dienstbode, van Wit marsum naar J. W. Frisostraat; Vierstra, Janke,

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1926 | | pagina 1