EET MEER CHOCOLADE REEPEN f Jkraci HO 2000 FId «Vvv magi OFFICIEEL GEDEELTE, Nieuwstijding^ INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. I NEDERLANDSCHE HYPOTHEEKBANK ECONC OMiIhI Oriui in liiitili link Ytnehfal 4 l/2°|o Pindbriinn i 99 °fo GELDEN BESCHIKBAAR op eerste hypotheek op billijke voorwaarden. Minra SNEEKER COURANT en WYMBRITSERADEEL ZATERDAG IS JURI 10*6 41a JAARGAM Eerste Blad of voedzaam VQnstepkenc/ 1 onriDAGB ra VRWDAG8A VÖJTD6 Uitgraan Brandenburg!! Co., Inn Teünfnra N*. 150. N.VHQLLAN) ZWITSER* jCHQCaLAQER 's morgens om 11 en *s middags om A uur, wanneer de maag beg/nt te vragen, neemt de arbeidskracht af; 9EE.T DAN voor slech te Abonnementper jaar f 2.50 fr. p postJ 3.60. Advertentiën9 ct. p. regel. Inge zonden mededeelinfera hgager, bij Abonnement belangrijke korting 7 Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in\de SNEEKeF^W^ANf-^ I 6 000.000 ge en I ff' - - Directie Mr. M. J. BOS en Mr. J. WILKENS Gepl. Meatech. Kap. en Reserves Hypotheken ruim 146.000.000 Pandbrieven ruim f 48.000.000 I opgericht tB VSOfldaiTl in 1890 QER 6*.^ Burgemeester en Wethouders voornoemd: p- J- DE HOOP. De Secretaris, P. SIKKES. N.B. Deze Bank niet te ver» ■arren met de 16 jaar later even eens te Veendam gevestigde Veen dammer Hypotheekbank. Geheime distilleerderij. Men meldt uit Eindhoven aan de N. Rt. Ct.: Woensdagnamiddag hebben twee commiezen, J door twee rechercheurs der ge- BUROEMEESTER en WETHOUDERS van SNEEK; Gelet op art. 3 der Motor- en Rijwielverordening; BESLUITEN: punt I van hun besluit van 17 Mei 1921, no. 19, betreffende het gesloten verklaren voor het verkeer met alle motorrijtuigen en rijwielen aan te vullen in dien zin, dat achter den straatnaam „Kerksteeg”.wordt gelezen een komma, benevens de woorden: „de Trekweg langs de Sneeker—Leeuwarder trekvaart, vanaf de 2e Oosterkade tot aan den wandelweg achter de R.-K. Begraafplaats”. SNEEK, 8 Juni 1926. Onbewaakte overwegen. In de buurt van het dorp Lonneker is bij gehouden gesteld. Op 16 Juni a.s. zal het 25 jaar ge- Verkeersstrernming. Men meldt uit Baarn aan de N. Rt. Ct.: Woensdagmiddag moest de Eembrug (op haalbrug) geopend worden, om de Fortia, op weg van Rotterdam naar Amersfoort, te laten passeeren. Toen de eene klap, die met de hand bediend moest worden, omdat de lier in repa ratie was ,ruim halverwege was opgetrokken, braken de ijzeren bouten van de scharnieren, met het gevolg dat deze klap in de Eem viel. Maandagavond jl. was ook al een van de bou ten gebroken en juist waren Dinsdagavond twee nieuwe bouten aangebracht. Een schipper, die niet ver van de brug bezig was met het lossen van grintzand, wist met de lier van zijn schip de klap gedeeltelijk naar boven te brengen, zoodat de scheepvaart geen belemmering ondervond. Deze brug vormt de eenige overgang over de Eem van Baarn naar Bunschoten. In verband hiermee moet het verkeer met auto’s, wagens en melkkarren tusschen deze beide plaatsen geleid worden over Amersfoort, wat voor velen een zeer groot ongerief is. Voetgangers en fietsers kunnen met een bootje worden overgezet. - Onder leiding van den gemeente-architect van Baarn, den heer De Boois, is men met man en macht aan het werk om de brug te reparee- ren, doch het zal wel eenige dagen duren, alvo rens het verkeer weer op de gewone wijze kan plaats vinden. De ramp met de Terschelling II. Aangaande het vergaan van de Terschellinger loodsschoener, schrijft de heer Pijnacker te Dok- kuui het volgende aan de Tel.: Het was op 18 November 1925, dat ik logeer de in het hotel „De Nederlanden” op Terschel ling. Toen wij 's avonds om de tafel zaten ook dokter Rinia van Terschelling was daarbij gaf de loods A. Kleijn een beschrijving van den loodsschoener „Terschelling II”. Hij zeide, dat het schip niet aan de eischen voldeed, en dat hij overtuigd was, dat de opvarenden, wan neer het schip door een storm werd overvallen, niet weer terug kwamen, doch moesten ver drinken. Het schip was te kopzwaar, de luiken niet stevig genoeg, om een golfslag te keeren, een motor deed bij storm geen dienst, daar de schroef te veel boven water kwam en niet kon werken en alleen stoom kon, volgens hem, meer veiligheid brengen. Wat betreft het niet mogen binnenkomen met storm, vertelde een der weduwen mij, dat het personeel wel eens met de vuisten voor den schipper heeft gestaan, omdat de menschen bang waren te moeten verdrinken. Echter durfde de schipper niet naar binnen gaan, omdat Theunis Bakker zijn ontslag had gekregen, daar hij voor zijn volk opkwam en hij volgens zijn superieu ren te vaak binnenliep. Zoo kwam het, dat Kleijn overtuigd was, zijn graf met dat schip in de golven te zullen vinden. 26 November, de dag na de ramp, was ik weer in het hotel „De Nederlanden” en trof ook dokter Rinia weer. Met tranen in de oogen vroeg hij mij: Weet u wat Kleijn de vorige week nog gezegd heeft? En nu zijn ze weg. Het is vreese- lijk, het waren zulke beste menschen. Hierbij teekent het blad zelf nog aan: Dat alle opvarenden van de „Terschelling II” zijn omgekomen en men dus de meening van geen der meest betrokkenen kan vernemen, is een der groote moeilijkheden van het onderzoek, dat thans door een bijzondere commissie wordt ingesteld. Dit posthume getuigenis is daarom des te treffender. Wenken ter voorkoming van ongevallen. Sedert het in werking treden der Land- en Tuinbouwongevallenwet 1922 zijn alle arbeiders in de land- en tuinbouwbedrijven van rechts wege verzekerd tegen de geldelijke gevolgen van ongevallen, die hun in verband met hunne dienstbetrekking overkomen. De arbeiders in de hier bedoelde bedrijven hebben dus de zeker heid dat wanneer hun in verband met hun werk een ongeval overkomt, zij zullen worden scha deloos gesteld op de wijze als in de wet nader omschreven. Die schadeloosstelling kan intusschen niet anders zijn dan een „pleister op de wond”. De wond zelf, het ongeval, kan nu eenmaal dooi de schadeloosstelling niet ongedaan gemaakt worden. Daarom geldt ook hier het spreek woord, dat voorkomen beter is dan genezen. En nu leert de ervaring, dat er altijd nog te veel ongevallen voorkomen, tengevolge van on voorzichtigheid, gemakzucht of verkeerde ge woonten, die gemakkelijk vermeden hadden kunnen worden. Daar de meeste dezer ongevallen te wijtefr zijn aan de omstandigheid, dat de arbeider of zijn werkgever zich geen voldoende rekenschap geven van het dreigende gevaar, is het van groot belang, dat zij hierop zooveel mogelijk opmerkzaam worden gemaakt. Om een gevaar te vermijden moet men beginnen het te kennen. Wij nemen ons voor, van tijd tot tijd in dit blad wenken te geven. Hieronder volgt de eerste: JIEm SÏÏEEKER CDÜRAET gld. U] varllaa Eft gld, bij varlira n» -ras o«a deha, vV <oa vifnvlagar. f J 5.ct' Rechtstoestand ambtenaren. De Minister van Financiën heeft bepaald en aan de organisaties doen weten, dat van alle gedrukte stukken en van circulaires uitgaande van het Departement van Financiën die ten doel hebben een wijziging te brengen in den rechts toestand van de ambtenaren, waarvoor de Com missie ingesteld is, aan de leden en plaatsver vangende leden, door tusschenkomst van den Secretaris der Commissie, een exemplaar zal worden toegezonden. geven en teruggenomen al hetgeen het gemeentebestuur bepaald had nopens de gebouwen der R. V. B. Of met andere woordenhet gemeentebestuur van Am sterdam heeft aangeboden, de R. V. B. te laten blijven in de gebouwen waarin zij nu is gehuisvest. Daarmede vervalt natuur lijk de kans voor Delft geheel. Dit aanbod van Amsterdam maakt aan alle kostenbe- wkening een einde en zal dus ook wei worden geaccepteerd. Dorus R ij kersfonds. in het jaarverslag over 1925 van het Helden der Zee-fonds „Dorus Rijkers” wordt o.m. medegedeeld dat het bedrag der giften daalde van f 12.000 in 1924 tot f 8700 in 1925. Bij dezen stand van zaken kunnen voorloopig geen nieuwe uitkeeringen worden toegekend, hoewel nog 20 oude redders en weduwen in zeer behoeftige omstandigheden verkeeren. Het totaal bedrag der uitkeeringen en gratificaties bedroeg in 1925 f 17.502. Tot de ondersteunden behooren 48 personen boven de 70 jaar (van wie 17 boven de 80). Persdelict. De sergeant van de militaire politie Van Tuyl te Vlodrop, heeft bij de justitie te Roer mond een aanklacht ingediend tegen de Limburger Koerier, omdat hij zich beleedigd gevoelt door kwalificaties in een artikel „Russische toestanden te Vlodrop en Her- kenbosch”, voorkomende in het nummer van 22 Mei 1.1. Mishandeling. De 37-jarige hoefsmid K. K. uit Maas tricht is Woensdag overleden tengevolge van een Maandag te Amby ondergane mis handeling, gepleegd door zekeren M. N. Volgeiia «MrvMrden avaraangakaiaan nat da NallMMteaba Algaraaww Varaa» fc«HM0«-Naink te Seklatdam rijs ansa Abeand’a vanakard tagaa angaiakkaa vaar f hieentepolitie, een inval gedaan in de woning van Th. de G., bankwerker, wonende aan de Roostenstraat te Eindhoven, in het vermoeden, dat daar een geheime distilleerderij te vinden was. Inderdaad vond men op een zolderkamertje een volledig ingericht apparaat, dat in volle Werking bleek te zijn. Na afkoeling heeft men het apparaat, alsmede de overige ingrediënten, in beslag genomen. De vrouw des huizes werd in verhoor genomen, waarna de man, die op een fabriek te Eindhoven werkte, werd aan gehouden. Medeplichtigen in deze zaak zouden zijn J. van U., te Strijp, en L. A., die momenteel in Frankrijk vertoeft. Van U. zou den jenever aan den man gebracht hebben voor een zeer matig prijsje, waardoor ’t geval dan ook schijnt uitgelekt te zijn. Het apparaat moet op een buitengewoon inge nieuze wijze vervaardigd zijn. Het alcoholge halte werd geschat op niet minder dan 90 pet. De gevaren van den hooioogst. Als de hooitijd weer staat te beginnen, de tijd, die voor den boer de groo.tste bedrijf sdrukte mede brengt, is het wenschelijk, te wijzen op eenige oorzaken van de, in dien tijd zoo veel vuldige ongevallen. Van de maaimachine zijn het veelal de vlijm scherpe messen, die de ongevallen veroorzaken, dikwijls reeds vóórdat het eigenlijke maaien be gonnen is, doordat zij onachtzaam op zolder of dorscfïvloer opgeborgen aanleiding geven tot verwondingen bij het verzetten of te voor schijn halen. Het verdient daarom aanbeveling, dat de mes sen zoolang zij niet in de machine gebruikt wor den, steeds beveiligd zijn door een eenvoudige houten scheede, zooals die in den handel voor f0.40 en f0.60 verkrijgbaar zijn. Een dergelijke scheede kan ook, zoolang de machine buiten gebruik is of langs den weg wordt vervoerd, dienst doen ter beveiliging tegen de scherpe punten van den vingerbalk en ver dient hiervoor aanbeveling boven de -oude zak ken waarmede men den vingerbalk veelal ziet ontwikkeld. Ook tijdens het maaien blijft het mes het ge vaarlijke deel van de machine. In de „Mededee- lingen” van de „Centrale Landbouw-Onderlinge” en de „Tuinbouw-Onderlinge” werden eenigen tijd geleden twee ernstige ongevallen bij het machine-maaien beschreven, welke veroorzaakt waren, doordat de maaiers toen het mes stopte, dit gingen schoonmaken zonder de machine uit het werk te stellen. Doordat de paarden onver wachts aantrokken, werd in het eene geval de top van den pink afgesneden en was in het an dere geval een diepe snij wond in het onderbeen het gevolg, waardoor amputatie van het geheele been noodzakelijk werd. Uit deze ongevallen kan de les worden ge trokken, dat bij iedere werkzaamheid aan het mes, dit uit het werk moet worden gezet. Aan gezien ook dan nog de scherpe punten van den vingerbalk een gevaar blijven vormen, zouden wij er aan toe willen voegen: blijft zooveel mo gelijk achter mes en vingerbalk. Alleen op deze wijze beveiligt men zich afdoende tegen ernstige ongevallen als boven vermeld. ir gld. bij wl'«' *9 van md vinger De Rijksverzekeringsbank. Blijkens een officieel communiqué hebben i burgemeester De^lugt en de wethouder voor publieke werken, dè-heer Ter Haar, een bezoek gebracht aan den minister van arbeid, om te bepleiten het behoud van de Rijksverzekerings- m ae ouurt van net oorp Lonneker is bij een weinig gebruikten en niet afgesloten overweg van de spoorlijn Oldenzaal-Enschede de voer man van den aannemer Meijerink door een trein aangereden, waarbij de wagen werd verbrijzeld, en de bestuurder een schouder bij den val ont wrichte. Het paard bleef ongedeerd. Vuil voor landbouwdoeleinden. Minister Kan heeft de directie der Nederland- sche spoorwegen gewezen op het groote belang, dat voor de spoorwegen gelegen kan zijn in het vervoer van vuil voor landbouwdoeleinden. Gewetensgeld. Bij den Inspecteur der directe belastingen enz. 2e afd. alhier is f 54.43 gewetensgeld ontvangen wegens te weinig betaalde belastingen. Ter voldoening aan te weinig betaalde belas ting zijn bij denzelfden inspecteur alsnog oii* vangen resp. f300 en f200 aan gewetensgeld. - Benoemd aan de Chr. Burgerschool te Hil- legom mej. H. Onvlee, onderwijzeres aan de Rehobóthschool alhier. De benoeming is aan genomen. F. D. - Voor het eindexamen aan het Gereform. gymnasium te Leeuwarden zijn o. a. geslaagd de h.h. J. Westra en D. Groeneveld alhier. Door B. en W. is aanbesteed het leggen der hoofdrioleering aan de Franekervaart. In geschreven als volgt: S. Krikke, Heerenveen f1150 Dikkerboom en Straatsma, id. -1100 M, Terpstra, Sneek - 1030 H. Kerkstra en J. Wierda, id. -1025 H. Molenaar, id. - 830 J. van Asma, Heeg - 754 Het werk is aan den laagsten inschrijver, den heer J. van Asma, te Heeg, gegund. De politie heeft aangehouden een persoon, verdacht van diefstal van een zil veren horloge met ketting. Als verdacht van valschheid in ge schrifte heeft de politie een persoon aan- ter beschikking der justitie Bij de N. V. Geuze Co.’s drukkerij te Dor drecht is verschenen: „Wegeu en welvaart, een modern wegennet, een maatschappelijk belang”, door J. C. Redelé, voorzitter van het Verbond van Nederlandsche werkgevers. Schr. deelt daarin mede, dat in Nederland in motorvoertuigen f200.000.000 aan particulier kapitaal is vastgelegd, en in 1925 op elke 70 Nederlanders 1 motorvoertuig voorkwam. Bij de regeering is echter indolentie te constateeren. Het particuliere initiatief moest ingrijpen om den stoot te geven tot het eenigszjms bruikbaar ma ken van den voornaamsten verkeersweg van Nederland, die tusschen Rotterdam en Den Haag. Een behoorlijke verbinding tusschen Rot terdam en Utrecht bestaat in ’t geheel niet. De weg UtrechtDen Haag werd onlangs in de Eerste Kamer door den heer De Gijselaar niet meer of minder dan levensgevaarflijk genoemd. De veelal gebrekkige veerponten, die schr. ook noemt, zijn belastingobjecten. De gebrekkige verbindingen vatn de groote provincie Noord-Brabant met de boven-Moer- dijksche centra van ons land, zijn oorzaak, dat een verrassend groot aantal automabiel-houaers den weg naar de Belgische groote steden veel gemakkelijker vinden dan naar de Nederlandsche. Dit heeft tengevolge, dat juist dit koopkrachtige publiek speciaal in Antwerpen en Brussel zijn inkoopen doet, zeer ten nadeele van het Neder landsche winkelbedrijf. Bij Waterstaat blijft men rustig op den ouden voet voortgaan, alsof er geen verkeierscontróle bestond, hetgeen o. m. moge blijken uit de be dragen van onderhoud en verbetering van het rijkswegennet gedurende de jaren, waarin het automobilisme zulk een vlucht heeft genomen. Een climax in deze cijfers neerrrt schr. niet waar: In 1921 f4.959.400, in 1922 f5.097.875, in 1923 f 4.080.400, in 1924 f3.824.152, in 1925 f4.424.050, in 1926 f5.012.400. Welk een toonbeeld van wanorde zal het verkeer ons in de naaste toekomst bieden, indien de toeneming van het verkeer blijft aanhouden, hetgeen wel waarschijnlijk geacht mag worden. De cijfers, welke het Centraal Bureau voor de Statistiek hieromtrent te zien geeft, zijn zeer leerzaam. In 1921 werden ingevoerd 4127 chas sis, in 1922 5432, in 1923 10.256, in 1924 14.861 en in 1925 15.167 chassis. Alleen het aantal per- sonen-motorrijtuigen bedroeg in 1910 5256, in 1914 11.514, in 1919 18.995, in 1923 59.880 en in 1924 67.717.stuks. Schr. dringt er bij de regeering op aan, te bedenken, dat wij op dit oogenblik voor alles I noodig hebben een deugdelijk ontwerp van een rijkswegennet, waaraan de provinciaie en com munale wegen kunnen aansluiten. En dan, de omzetting in daden in snel tempo van het project, is een nationaal belang, een eisch, dien industrie, handel, land- en tuinbouw mogen stellen. Schr. wijst op de vele, materiëele en ideëele, voordeelen van een goed wegennet: bezuiniging op de slijtage der voertuigen, bezuiniging op transportkosten, tijdbesparing, bezuiniging op bedrijfskosten, voordeelen voor den tuinbouw, vereenvoudiging rijksbesteldiensten, voordeelen voor het luchtverkeer en het hotelwezen, op heffing van de tegenstelling tusschen stad en land. Hij vraagt ten slotte, of het departement van arbeid, handel en nijverheid in deze wel voldoenden druk uitoefent op het departement van waterstaat. zijn grootste belooning is de liefde van Lily. De volgende dagen gaat in deze bioscoop „Waarom de mannen het huis verlaten”. IJLST. Bij de aanbesteding onder de aannemers van-IJlst van het bouwen van een fabrieksgebouw niet bovenwoning was laagst ingeschreven door Johs. Spijksrna voor de som van f 4458, wien het werk is opgedragen. LEMMER, 10 Juni. De ansjovisvangst was hier deze week zoo gunstig niet als de vorige week, de laatste nachten was de gemiddelde vangst van onze visschers 150 K.G. Tengevolge het stormachtige weer was hier heden geen aan voer, daar de visschers tengevolge de hol staan de zee hunne netten niet konden ophalen. Tele grafische berichten hier deze week ontvangen uit andere havens luiden ook alle „vangsten minder gunstig”, en ook „heden tengevolge stormachtig weer geen aanvoer”. De prijs is de laatste dagen iets lager, heden f45 de 100 K.G. Ontzettend ongeluk. Gisterochtend heeft in de Waalhaven te Rotterdam een ontzettend ongeluk plaats gehad. Toen een kraanmachinist naar beneden kwam, bemerkte hij, dat de 45-jarige sto ker J. v. d. E. niet meer in de machine kamer aanwezig was. Bij een nader onder zoek kwam hij tot de ontdekking, dat de vermiste tusschen de machine absoluut was verbrijzeld. De overblijfselen van het slachtoffer zijn naar de begraafplaats Crooswijk overge bracht. Nader meldt'men: Gistermorgen te half acht is in de haven te Rotterdam een afgrijselijk ongeluk gebeurd. De kraan no. 5 van de fa. F. Swarttouw, bediend door den stoker J. v. d. E., uit de Erasmusstraat en de machinist P. v. d. L., was bezig kolen over te laden uit den lichter Josef Schürmann in het Engelsche stoomschip Turcoman. Om half acht gaf de machinist, boven in de kraan geze ten, den stoker door de spreekbuis opdracht de kabels wat meer te spannen, waaraan gevolg werd gegeven. Een half uur later herhaalde v. d. L. dit verzoek, maar kreeg geen antwoord. Hij spoedde zich naar beneden en zag daar tot zijn ontzetting dat de stoker in dien tusschentijd door de machine gegrepen en volkomen ver morzeld was. De rivierpolitie heeft de afzonder lijke deelen van het lijk naar Crooswijk doen vervoeren. Om de Rijksverzekeringsbank. Voordat de Amsterdamsche Burgemees ter en wethouder Ter Haar bij den mi nister waren geweest om te pleiten voor het behoud van de Rijksverzekeringsbank door Amsterdam, had, aldus de Delftsche Crt., de burgemeester van Delft eenzelfde stap gedaan en een particuliere audiëntie bij minister Slotemaker de Bruine aange vraagd om te bepleiten van hoeveel belang Ide overbrenging naar Delft zou zijn en ook het recht van Delft op eenige vergoe ding voor alles wat het rijk ons ontnomen heeft. Amsterdam heeft nu, aldus het blad, het hoofd in den schoot gelegd, heeft al z|jn vroegere eischen van noodzaak opge- ‘Laatstgenoemde is aangehouden. leden zijn, dat de hoofdagent van politie J. Genis in politiedienst trad. Bioscoopnieuws. De Arhicitia Bioscoop heeft gedurende de eerste dagen als hoofdnr. „De Zwijgende Rui ter”, een wildwestfilm met Fred Thomson en Silver King. Een reeks postdiefstallen brengt het stadje Valley City in rep en roer en maakt den postdirecteur Dad Warner, die aansprakelijk wordt gesteld voor het ontvreemde, wanho pig. Een naar het schijnt doofstomme oorlogsinvalide komt in het dorp en wordt met achterdocht beschouwd door de bewoners, niet echter door Lily Warner, die verloofd is met de rijke Dick Blackwell, doch het respect voor deze verliest als hij zich lafhartig gedraagt bij een j bank voor Amsterdam. Zooals men weet, wordt redding van haar broertje Freddy door den door de regeering overwogen de verplaatsing doofstomme. Deze laatste wendt slechts doof- van deze instelling naar Delft, naar een daar stomheid voor, hij is Fred Thomson, die metleegstaand gebouw, dit met het oog op de zui- z n paard Silver King ten tooneele is verschenen nigheid. om de postdieven te ontmaskeren. Al spoedig ontdekt hij dat Dick Blackwell de leider der bende is en in een blokhut ontstaat een gevecht op leven en dood tusschen de bandieten en Fred e Thomson, waarbij de laatste overwinnaar blijft; i geassisteerd l« invaUditalt 200 gM.lagavsl fenew» |Efi gld. bl| vulira vaa 7E bi&ara 50 d. IvV hnadi, «ag Iv Het wegenvraagstidsf.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1926 | | pagina 1