EET MEER CHOCOLADE REEPEN
f
Jkraci
HO
2000 FId
«Vvv magi
OFFICIEEL GEDEELTE,
Nieuwstijding^
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
I NEDERLANDSCHE HYPOTHEEKBANK
ECONC
OMiIhI Oriui in liiitili link
Ytnehfal
4 l/2°|o Pindbriinn i 99 °fo
GELDEN BESCHIKBAAR
op eerste hypotheek
op billijke voorwaarden.
Minra SNEEKER COURANT en WYMBRITSERADEEL
ZATERDAG IS JURI 10*6
41a JAARGAM
Eerste Blad
of
voedzaam
VQnstepkenc/
1
onriDAGB ra VRWDAG8A VÖJTD6
Uitgraan
Brandenburg!! Co.,
Inn Teünfnra N*. 150.
N.VHQLLAN)
ZWITSER*
jCHQCaLAQER
's morgens om 11 en
*s middags om A uur,
wanneer de maag beg/nt te vragen,
neemt de arbeidskracht af;
9EE.T DAN voor slech te
Abonnementper jaar f 2.50 fr. p
postJ 3.60.
Advertentiën9 ct. p. regel. Inge
zonden mededeelinfera hgager, bij
Abonnement belangrijke korting 7
Advertentiën worden tevens gratis ge
plaatst in\de SNEEKeF^W^ANf-^
I 6 000.000
ge
en
I
ff'
- -
Directie Mr. M. J. BOS en
Mr. J. WILKENS
Gepl. Meatech. Kap.
en Reserves
Hypotheken ruim 146.000.000
Pandbrieven ruim f 48.000.000
I opgericht tB VSOfldaiTl in 1890
QER
6*.^ Burgemeester en Wethouders voornoemd:
p- J- DE HOOP.
De Secretaris,
P. SIKKES.
N.B. Deze Bank niet te ver»
■arren met de 16 jaar later even
eens te Veendam gevestigde Veen
dammer Hypotheekbank.
Geheime distilleerderij.
Men meldt uit Eindhoven aan de N. Rt. Ct.:
Woensdagnamiddag hebben twee commiezen,
J door twee rechercheurs der ge-
BUROEMEESTER en WETHOUDERS van SNEEK;
Gelet op art. 3 der Motor- en Rijwielverordening;
BESLUITEN:
punt I van hun besluit van 17 Mei 1921, no. 19, betreffende
het gesloten verklaren voor het verkeer met alle motorrijtuigen
en rijwielen aan te vullen in dien zin, dat achter den straatnaam
„Kerksteeg”.wordt gelezen een komma, benevens de woorden:
„de Trekweg langs de Sneeker—Leeuwarder trekvaart, vanaf
de 2e Oosterkade tot aan den wandelweg achter de R.-K.
Begraafplaats”.
SNEEK, 8 Juni 1926.
Onbewaakte overwegen.
In de buurt van het dorp Lonneker is bij
gehouden
gesteld.
Op 16 Juni a.s. zal het 25 jaar ge-
Verkeersstrernming.
Men meldt uit Baarn aan de N. Rt. Ct.:
Woensdagmiddag moest de Eembrug (op
haalbrug) geopend worden, om de Fortia, op
weg van Rotterdam naar Amersfoort, te laten
passeeren. Toen de eene klap, die met de hand
bediend moest worden, omdat de lier in repa
ratie was ,ruim halverwege was opgetrokken,
braken de ijzeren bouten van de scharnieren,
met het gevolg dat deze klap in de Eem viel.
Maandagavond jl. was ook al een van de bou
ten gebroken en juist waren Dinsdagavond twee
nieuwe bouten aangebracht. Een schipper, die
niet ver van de brug bezig was met het lossen
van grintzand, wist met de lier van zijn schip de
klap gedeeltelijk naar boven te brengen, zoodat
de scheepvaart geen belemmering ondervond.
Deze brug vormt de eenige overgang over de
Eem van Baarn naar Bunschoten. In verband
hiermee moet het verkeer met auto’s, wagens en
melkkarren tusschen deze beide plaatsen geleid
worden over Amersfoort, wat voor velen een
zeer groot ongerief is. Voetgangers en fietsers
kunnen met een bootje worden overgezet. -
Onder leiding van den gemeente-architect van
Baarn, den heer De Boois, is men met man
en macht aan het werk om de brug te reparee-
ren, doch het zal wel eenige dagen duren, alvo
rens het verkeer weer op de gewone wijze kan
plaats vinden.
De ramp met de Terschelling II.
Aangaande het vergaan van de Terschellinger
loodsschoener, schrijft de heer Pijnacker te Dok-
kuui het volgende aan de Tel.:
Het was op 18 November 1925, dat ik logeer
de in het hotel „De Nederlanden” op Terschel
ling. Toen wij 's avonds om de tafel zaten
ook dokter Rinia van Terschelling was daarbij
gaf de loods A. Kleijn een beschrijving van
den loodsschoener „Terschelling II”. Hij zeide,
dat het schip niet aan de eischen voldeed, en
dat hij overtuigd was, dat de opvarenden, wan
neer het schip door een storm werd overvallen,
niet weer terug kwamen, doch moesten ver
drinken. Het schip was te kopzwaar, de luiken
niet stevig genoeg, om een golfslag te keeren,
een motor deed bij storm geen dienst, daar de
schroef te veel boven water kwam en niet kon
werken en alleen stoom kon, volgens hem, meer
veiligheid brengen.
Wat betreft het niet mogen binnenkomen met
storm, vertelde een der weduwen mij, dat het
personeel wel eens met de vuisten voor den
schipper heeft gestaan, omdat de menschen bang
waren te moeten verdrinken. Echter durfde de
schipper niet naar binnen gaan, omdat Theunis
Bakker zijn ontslag had gekregen, daar hij voor
zijn volk opkwam en hij volgens zijn superieu
ren te vaak binnenliep.
Zoo kwam het, dat Kleijn overtuigd was, zijn
graf met dat schip in de golven te zullen vinden.
26 November, de dag na de ramp, was ik
weer in het hotel „De Nederlanden” en trof ook
dokter Rinia weer. Met tranen in de oogen vroeg
hij mij: Weet u wat Kleijn de vorige week nog
gezegd heeft? En nu zijn ze weg. Het is vreese-
lijk, het waren zulke beste menschen.
Hierbij teekent het blad zelf nog aan:
Dat alle opvarenden van de „Terschelling II”
zijn omgekomen en men dus de meening van
geen der meest betrokkenen kan vernemen, is
een der groote moeilijkheden van het onderzoek,
dat thans door een bijzondere commissie wordt
ingesteld. Dit posthume getuigenis is daarom
des te treffender.
Wenken ter voorkoming van ongevallen.
Sedert het in werking treden der Land- en
Tuinbouwongevallenwet 1922 zijn alle arbeiders
in de land- en tuinbouwbedrijven van rechts
wege verzekerd tegen de geldelijke gevolgen
van ongevallen, die hun in verband met hunne
dienstbetrekking overkomen. De arbeiders in de
hier bedoelde bedrijven hebben dus de zeker
heid dat wanneer hun in verband met hun werk
een ongeval overkomt, zij zullen worden scha
deloos gesteld op de wijze als in de wet nader
omschreven.
Die schadeloosstelling kan intusschen niet
anders zijn dan een „pleister op de wond”. De
wond zelf, het ongeval, kan nu eenmaal dooi
de schadeloosstelling niet ongedaan gemaakt
worden. Daarom geldt ook hier het spreek
woord, dat voorkomen beter is dan genezen.
En nu leert de ervaring, dat er altijd nog te
veel ongevallen voorkomen, tengevolge van on
voorzichtigheid, gemakzucht of verkeerde ge
woonten, die gemakkelijk vermeden hadden
kunnen worden.
Daar de meeste dezer ongevallen te wijtefr
zijn aan de omstandigheid, dat de arbeider of
zijn werkgever zich geen voldoende rekenschap
geven van het dreigende gevaar, is het van
groot belang, dat zij hierop zooveel mogelijk
opmerkzaam worden gemaakt. Om een gevaar
te vermijden moet men beginnen het te kennen.
Wij nemen ons voor, van tijd tot tijd in dit
blad wenken te geven.
Hieronder volgt de eerste:
JIEm SÏÏEEKER CDÜRAET
gld. U] varllaa Eft gld, bij varlira n»
-ras o«a deha, vV <oa vifnvlagar.
f
J
5.ct'
Rechtstoestand ambtenaren.
De Minister van Financiën heeft bepaald en
aan de organisaties doen weten, dat van alle
gedrukte stukken en van circulaires uitgaande
van het Departement van Financiën die ten doel
hebben een wijziging te brengen in den rechts
toestand van de ambtenaren, waarvoor de Com
missie ingesteld is, aan de leden en plaatsver
vangende leden, door tusschenkomst van den
Secretaris der Commissie, een exemplaar zal
worden toegezonden.
geven en teruggenomen al hetgeen het
gemeentebestuur bepaald had nopens de
gebouwen der R. V. B. Of met andere
woordenhet gemeentebestuur van Am
sterdam heeft aangeboden, de R. V. B. te
laten blijven in de gebouwen waarin zij
nu is gehuisvest. Daarmede vervalt natuur
lijk de kans voor Delft geheel. Dit aanbod
van Amsterdam maakt aan alle kostenbe-
wkening een einde en zal dus ook wei
worden geaccepteerd.
Dorus R ij kersfonds.
in het jaarverslag over 1925 van het
Helden der Zee-fonds „Dorus Rijkers”
wordt o.m. medegedeeld dat het bedrag
der giften daalde van f 12.000 in 1924 tot
f 8700 in 1925. Bij dezen stand van zaken
kunnen voorloopig geen nieuwe uitkeeringen
worden toegekend, hoewel nog 20 oude
redders en weduwen in zeer behoeftige
omstandigheden verkeeren.
Het totaal bedrag der uitkeeringen en
gratificaties bedroeg in 1925 f 17.502. Tot
de ondersteunden behooren 48 personen
boven de 70 jaar (van wie 17 boven de 80).
Persdelict.
De sergeant van de militaire politie Van
Tuyl te Vlodrop, heeft bij de justitie te Roer
mond een aanklacht ingediend tegen de
Limburger Koerier, omdat hij zich beleedigd
gevoelt door kwalificaties in een artikel
„Russische toestanden te Vlodrop en Her-
kenbosch”, voorkomende in het nummer
van 22 Mei 1.1.
Mishandeling.
De 37-jarige hoefsmid K. K. uit Maas
tricht is Woensdag overleden tengevolge
van een Maandag te Amby ondergane mis
handeling, gepleegd door zekeren M. N.
Volgeiia «MrvMrden avaraangakaiaan nat da NallMMteaba Algaraaww Varaa»
fc«HM0«-Naink te Seklatdam rijs ansa Abeand’a vanakard tagaa angaiakkaa vaar
f
hieentepolitie, een inval gedaan in de woning
van Th. de G., bankwerker, wonende aan de
Roostenstraat te Eindhoven, in het vermoeden,
dat daar een geheime distilleerderij te vinden
was. Inderdaad vond men op een zolderkamertje
een volledig ingericht apparaat, dat in volle
Werking bleek te zijn. Na afkoeling heeft men
het apparaat, alsmede de overige ingrediënten,
in beslag genomen. De vrouw des huizes werd
in verhoor genomen, waarna de man, die op
een fabriek te Eindhoven werkte, werd aan
gehouden. Medeplichtigen in deze zaak zouden
zijn J. van U., te Strijp, en L. A., die momenteel
in Frankrijk vertoeft. Van U. zou den jenever
aan den man gebracht hebben voor een zeer
matig prijsje, waardoor ’t geval dan ook schijnt
uitgelekt te zijn.
Het apparaat moet op een buitengewoon inge
nieuze wijze vervaardigd zijn. Het alcoholge
halte werd geschat op niet minder dan 90 pet.
De gevaren van den hooioogst.
Als de hooitijd weer staat te beginnen, de tijd,
die voor den boer de groo.tste bedrijf sdrukte
mede brengt, is het wenschelijk, te wijzen op
eenige oorzaken van de, in dien tijd zoo veel
vuldige ongevallen.
Van de maaimachine zijn het veelal de vlijm
scherpe messen, die de ongevallen veroorzaken,
dikwijls reeds vóórdat het eigenlijke maaien be
gonnen is, doordat zij onachtzaam op zolder
of dorscfïvloer opgeborgen aanleiding geven
tot verwondingen bij het verzetten of te voor
schijn halen.
Het verdient daarom aanbeveling, dat de mes
sen zoolang zij niet in de machine gebruikt wor
den, steeds beveiligd zijn door een eenvoudige
houten scheede, zooals die in den handel voor
f0.40 en f0.60 verkrijgbaar zijn.
Een dergelijke scheede kan ook, zoolang de
machine buiten gebruik is of langs den weg
wordt vervoerd, dienst doen ter beveiliging tegen
de scherpe punten van den vingerbalk en ver
dient hiervoor aanbeveling boven de -oude zak
ken waarmede men den vingerbalk veelal ziet
ontwikkeld.
Ook tijdens het maaien blijft het mes het ge
vaarlijke deel van de machine. In de „Mededee-
lingen” van de „Centrale Landbouw-Onderlinge”
en de „Tuinbouw-Onderlinge” werden eenigen
tijd geleden twee ernstige ongevallen bij het
machine-maaien beschreven, welke veroorzaakt
waren, doordat de maaiers toen het mes stopte,
dit gingen schoonmaken zonder de machine uit
het werk te stellen. Doordat de paarden onver
wachts aantrokken, werd in het eene geval de
top van den pink afgesneden en was in het an
dere geval een diepe snij wond in het onderbeen
het gevolg, waardoor amputatie van het geheele
been noodzakelijk werd.
Uit deze ongevallen kan de les worden ge
trokken, dat bij iedere werkzaamheid aan het
mes, dit uit het werk moet worden gezet. Aan
gezien ook dan nog de scherpe punten van den
vingerbalk een gevaar blijven vormen, zouden
wij er aan toe willen voegen: blijft zooveel mo
gelijk achter mes en vingerbalk. Alleen op
deze wijze beveiligt men zich afdoende tegen
ernstige ongevallen als boven vermeld.
ir gld. bij wl'«'
*9 van md vinger
De Rijksverzekeringsbank.
Blijkens een officieel communiqué hebben i
burgemeester De^lugt en de wethouder voor
publieke werken, dè-heer Ter Haar, een bezoek
gebracht aan den minister van arbeid, om te
bepleiten het behoud van de Rijksverzekerings-
m ae ouurt van net oorp Lonneker is bij een
weinig gebruikten en niet afgesloten overweg
van de spoorlijn Oldenzaal-Enschede de voer
man van den aannemer Meijerink door een trein
aangereden, waarbij de wagen werd verbrijzeld,
en de bestuurder een schouder bij den val ont
wrichte. Het paard bleef ongedeerd.
Vuil voor landbouwdoeleinden.
Minister Kan heeft de directie der Nederland-
sche spoorwegen gewezen op het groote belang,
dat voor de spoorwegen gelegen kan zijn in het
vervoer van vuil voor landbouwdoeleinden.
Gewetensgeld.
Bij den Inspecteur der directe belastingen enz.
2e afd. alhier is f 54.43 gewetensgeld ontvangen
wegens te weinig betaalde belastingen.
Ter voldoening aan te weinig betaalde belas
ting zijn bij denzelfden inspecteur alsnog oii*
vangen resp. f300 en f200 aan gewetensgeld.
- Benoemd aan de Chr. Burgerschool te Hil-
legom mej. H. Onvlee, onderwijzeres aan de
Rehobóthschool alhier. De benoeming is aan
genomen. F. D.
- Voor het eindexamen aan het Gereform.
gymnasium te Leeuwarden zijn o. a. geslaagd
de h.h. J. Westra en D. Groeneveld alhier.
Door B. en W. is aanbesteed het leggen
der hoofdrioleering aan de Franekervaart. In
geschreven als volgt:
S. Krikke, Heerenveen f1150
Dikkerboom en Straatsma, id. -1100
M, Terpstra, Sneek - 1030
H. Kerkstra en J. Wierda, id. -1025
H. Molenaar, id. - 830
J. van Asma, Heeg - 754
Het werk is aan den laagsten inschrijver, den
heer J. van Asma, te Heeg, gegund.
De politie heeft aangehouden een
persoon, verdacht van diefstal van een zil
veren horloge met ketting.
Als verdacht van valschheid in ge
schrifte heeft de politie een persoon aan-
ter beschikking der justitie
Bij de N. V. Geuze Co.’s drukkerij te Dor
drecht is verschenen: „Wegeu en welvaart, een
modern wegennet, een maatschappelijk belang”,
door J. C. Redelé, voorzitter van het Verbond
van Nederlandsche werkgevers.
Schr. deelt daarin mede, dat in Nederland in
motorvoertuigen f200.000.000 aan particulier
kapitaal is vastgelegd, en in 1925 op elke 70
Nederlanders 1 motorvoertuig voorkwam. Bij de
regeering is echter indolentie te constateeren.
Het particuliere initiatief moest ingrijpen om den
stoot te geven tot het eenigszjms bruikbaar ma
ken van den voornaamsten verkeersweg van
Nederland, die tusschen Rotterdam en Den
Haag. Een behoorlijke verbinding tusschen Rot
terdam en Utrecht bestaat in ’t geheel niet. De
weg UtrechtDen Haag werd onlangs in de
Eerste Kamer door den heer De Gijselaar niet
meer of minder dan levensgevaarflijk genoemd.
De veelal gebrekkige veerponten, die schr. ook
noemt, zijn belastingobjecten.
De gebrekkige verbindingen vatn de groote
provincie Noord-Brabant met de boven-Moer-
dijksche centra van ons land, zijn oorzaak, dat
een verrassend groot aantal automabiel-houaers
den weg naar de Belgische groote steden veel
gemakkelijker vinden dan naar de Nederlandsche.
Dit heeft tengevolge, dat juist dit koopkrachtige
publiek speciaal in Antwerpen en Brussel zijn
inkoopen doet, zeer ten nadeele van het Neder
landsche winkelbedrijf.
Bij Waterstaat blijft men rustig op den ouden
voet voortgaan, alsof er geen verkeierscontróle
bestond, hetgeen o. m. moge blijken uit de be
dragen van onderhoud en verbetering van het
rijkswegennet gedurende de jaren, waarin het
automobilisme zulk een vlucht heeft genomen.
Een climax in deze cijfers neerrrt schr. niet
waar: In 1921 f4.959.400, in 1922 f5.097.875,
in 1923 f 4.080.400, in 1924 f3.824.152, in 1925
f4.424.050, in 1926 f5.012.400.
Welk een toonbeeld van wanorde zal het
verkeer ons in de naaste toekomst bieden, indien
de toeneming van het verkeer blijft aanhouden,
hetgeen wel waarschijnlijk geacht mag worden.
De cijfers, welke het Centraal Bureau voor de
Statistiek hieromtrent te zien geeft, zijn zeer
leerzaam. In 1921 werden ingevoerd 4127 chas
sis, in 1922 5432, in 1923 10.256, in 1924 14.861
en in 1925 15.167 chassis. Alleen het aantal per-
sonen-motorrijtuigen bedroeg in 1910 5256, in
1914 11.514, in 1919 18.995, in 1923 59.880 en
in 1924 67.717.stuks.
Schr. dringt er bij de regeering op aan, te
bedenken, dat wij op dit oogenblik voor alles I
noodig hebben een deugdelijk ontwerp van een
rijkswegennet, waaraan de provinciaie en com
munale wegen kunnen aansluiten. En dan, de
omzetting in daden in snel tempo van het
project, is een nationaal belang, een eisch, dien
industrie, handel, land- en tuinbouw mogen
stellen.
Schr. wijst op de vele, materiëele en ideëele,
voordeelen van een goed wegennet: bezuiniging
op de slijtage der voertuigen, bezuiniging op
transportkosten, tijdbesparing, bezuiniging op
bedrijfskosten, voordeelen voor den tuinbouw,
vereenvoudiging rijksbesteldiensten, voordeelen
voor het luchtverkeer en het hotelwezen, op
heffing van de tegenstelling tusschen stad en
land. Hij vraagt ten slotte, of het departement
van arbeid, handel en nijverheid in deze wel
voldoenden druk uitoefent op het departement
van waterstaat.
zijn grootste belooning is de liefde van Lily.
De volgende dagen gaat in deze bioscoop
„Waarom de mannen het huis verlaten”.
IJLST. Bij de aanbesteding onder de
aannemers van-IJlst van het bouwen van
een fabrieksgebouw niet bovenwoning was
laagst ingeschreven door Johs. Spijksrna
voor de som van f 4458, wien het werk is
opgedragen.
LEMMER, 10 Juni. De ansjovisvangst was hier
deze week zoo gunstig niet als de vorige week,
de laatste nachten was de gemiddelde vangst
van onze visschers 150 K.G. Tengevolge het
stormachtige weer was hier heden geen aan
voer, daar de visschers tengevolge de hol staan
de zee hunne netten niet konden ophalen. Tele
grafische berichten hier deze week ontvangen
uit andere havens luiden ook alle „vangsten
minder gunstig”, en ook „heden tengevolge
stormachtig weer geen aanvoer”. De prijs is de
laatste dagen iets lager, heden f45 de 100 K.G.
Ontzettend ongeluk.
Gisterochtend heeft in de Waalhaven
te Rotterdam een ontzettend ongeluk plaats
gehad.
Toen een kraanmachinist naar beneden
kwam, bemerkte hij, dat de 45-jarige sto
ker J. v. d. E. niet meer in de machine
kamer aanwezig was. Bij een nader onder
zoek kwam hij tot de ontdekking, dat de
vermiste tusschen de machine absoluut was
verbrijzeld.
De overblijfselen van het slachtoffer zijn
naar de begraafplaats Crooswijk overge
bracht.
Nader meldt'men:
Gistermorgen te half acht is in de haven te
Rotterdam een afgrijselijk ongeluk gebeurd. De
kraan no. 5 van de fa. F. Swarttouw, bediend
door den stoker J. v. d. E., uit de Erasmusstraat
en de machinist P. v. d. L., was bezig kolen
over te laden uit den lichter Josef Schürmann
in het Engelsche stoomschip Turcoman. Om half
acht gaf de machinist, boven in de kraan geze
ten, den stoker door de spreekbuis opdracht de
kabels wat meer te spannen, waaraan gevolg
werd gegeven. Een half uur later herhaalde v.
d. L. dit verzoek, maar kreeg geen antwoord.
Hij spoedde zich naar beneden en zag daar tot
zijn ontzetting dat de stoker in dien tusschentijd
door de machine gegrepen en volkomen ver
morzeld was. De rivierpolitie heeft de afzonder
lijke deelen van het lijk naar Crooswijk doen
vervoeren.
Om de Rijksverzekeringsbank.
Voordat de Amsterdamsche Burgemees
ter en wethouder Ter Haar bij den mi
nister waren geweest om te pleiten voor
het behoud van de Rijksverzekeringsbank
door Amsterdam, had, aldus de Delftsche
Crt., de burgemeester van Delft eenzelfde
stap gedaan en een particuliere audiëntie
bij minister Slotemaker de Bruine aange
vraagd om te bepleiten van hoeveel belang
Ide overbrenging naar Delft zou zijn en
ook het recht van Delft op eenige vergoe
ding voor alles wat het rijk ons ontnomen
heeft.
Amsterdam heeft nu, aldus het blad,
het hoofd in den schoot gelegd, heeft al
z|jn vroegere eischen van noodzaak opge- ‘Laatstgenoemde is aangehouden.
leden zijn, dat de hoofdagent van politie J.
Genis in politiedienst trad.
Bioscoopnieuws.
De Arhicitia Bioscoop heeft gedurende de
eerste dagen als hoofdnr. „De Zwijgende Rui
ter”, een wildwestfilm met Fred Thomson en
Silver King. Een reeks postdiefstallen brengt het
stadje Valley City in rep en roer en maakt
den postdirecteur Dad Warner, die aansprakelijk
wordt gesteld voor het ontvreemde, wanho
pig. Een naar het schijnt doofstomme
oorlogsinvalide komt in het dorp en wordt met
achterdocht beschouwd door de bewoners, niet
echter door Lily Warner, die verloofd is met de
rijke Dick Blackwell, doch het respect voor deze
verliest als hij zich lafhartig gedraagt bij een j bank voor Amsterdam. Zooals men weet, wordt
redding van haar broertje Freddy door den door de regeering overwogen de verplaatsing
doofstomme. Deze laatste wendt slechts doof- van deze instelling naar Delft, naar een daar
stomheid voor, hij is Fred Thomson, die metleegstaand gebouw, dit met het oog op de zui-
z n paard Silver King ten tooneele is verschenen nigheid.
om de postdieven te ontmaskeren. Al spoedig
ontdekt hij dat Dick Blackwell de leider der
bende is en in een blokhut ontstaat een gevecht
op leven en dood tusschen de bandieten en Fred e
Thomson, waarbij de laatste overwinnaar blijft; i geassisteerd
l« invaUditalt 200
gM.lagavsl fenew» |Efi gld. bl| vulira vaa 7E
bi&ara 50 d. IvV hnadi, «ag Iv
Het wegenvraagstidsf.