Uit onze Raadzaal. VOLLE-MELK-REEP Officlul Oiiiii iir liiniti link Tereohjjat 200 150 Beter danöoêd: DE BESTE «■MnemMMKnnHenMOtnmD Eerste Bled 75 50 NIEUWSTUDIN8EN. PIJNLIJKE VOETEN 1 41e JAARBAN* ■o. 85 WOENSDAG 28 JULI 1828 Abonnementper jaar f 2.50 fr. p postjf 3.60. Advertentiën9 ct. p. regel. Inge zonden mededeellngen hooger, bij Abonnement belangrijke korting Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in de SNEEKER COURANT DUTSDAGi an VRIJDAGS A VOIDS UligavtN Brandbnburgh Co., Inu Telaftei Ma. 150. 1 kaplags-Nuik te SaklteteM al|n mm Abanni'a tuiikud tegen engelnkken veev -0.50 f 0.011/2 -0.03 -0.08 -0.10 -0.08 -0.10 -0.121/2 -0.15 f O.O2/2 -0.25 -0.05 -0.07/2 -0.10 -0.10 -0.20 -0.20 vastgesteld als voorgesteld. De rekening beloopt -0.10 r - Doopsgezinde kerk. Mej. M. T. Gerritsma, predikant bij de gemeente te Nes op Ameland gaat in Sep tember a.s. deze betrekking neerleggen. f 0.05 - 0.01 /2 -0.01 gld. bij veilles van een wijevingei. wriniarerrfr'fcTrgaitn»»^ if 11—1 iRiiia immbt UY.f^^HBteNHOnNNNNMIkkak^^Nk Voorgesteld tarief. a. voor elk los paard, muilezel of rund b. voor een kudde schapen of varkens, sterker dan 25 stuks in eens c. voor rij- of voertuigen met hoogstens 4 wielen en sleden, voor elk aangespannen paard, muilezel of rund Wanneer 2 of meerdere rij- of voertuigen aan elkander gekoppeld zijn, zal bovendien betaald worden voor ieder paar wielen d. voor elk motorrijtuig op 2 wielen e. voor elk motorrijtuig op 2 wielen met zij spanwagen of op drie wielen f. voor elk motorrijtuig op 4 wielen niet voor vrachtvervoer bestemd en met minder dan 8 zitplaatsen g. voor elk motorrijtuig op 4 wielen, voor vrachtvervoer bestemd en met een eigen ge wicht, kleiner dan 2000 K.G h. voor elk motorrijtuig alsvoren genoemd met een eigen gewicht, grooter dan 2000 K.G. of met andere dan gummiwielbanden i. voor elk motorrijtuig, uitsluitend voor per sonenvervoer, met meer dan 8 zitplaatsen Bij het gebruik van aanhangwagens wordt voor elk paar wielen berekend bovendien B. en W. schrijven nog: Bij de bespreking dezer zaak in onze vergadering is BESLUIT: onder voorbehoud van de goedkeuring van Gedeputeerde Staten den huurprijs van de conciërgewoning, behoorende bij de openbare lagere school no. Ill, met ingang van den dag, waarop de verbouwing van de woning zal zijn vol tooid, te verhoogen van f 150.op f 175.per jaar. Den heer Bronsema komt het voor dat de huurverhooging te gering is; er komt feitelijk een verdieping op en de meerdere huur is maar 2/> van de kosten. Spr. zou 5 willen rekenen, te meer waar die nieuwe verdieping ook meer onderhoud mee brengt. De V o o r z. zegt dat de woning zooals ze is, niet voorziet in de behoeften van een huisgezin. Voorts heeft men bij de i het tot stand, deze weg ook stellig zal profitejeren. Inderdaad VERGADERING van den RAAD der GEMEENTE SNEEK op MAANDAG 26 JULI 1926, 's avonds 7% uur. Voorzitter: de heer P. J. de Hoop, burgemeester. Secretaris: de heer S. Bijlsma, loco-secretaris. Aanwezig alle (15) leden. Punt 1. Notulen der vergadering van 21 Juni 1926. Hebben ter visie gelegen en worden onveranderd vastgesteld. Punt II. Ingekomen stukken: a. Verslag van het Old Burger Weeshuis over 1925 (1. 842.73(1)). Voor kennisgeving aangenomen. b. Mededeeling van het Burgerlijk Armbestuur betref fende het waterverbruik ten dienste van het Armhuis in 1925 en overlegging van „weeklijsten” bij de rekening. (VI 07.352.1(1)). Voor kennisgeving aangenomen. c. Verslag van de Commissie van advies voor de werk loosheidsverzekering, over 1925. (1.848.44(3)). Dit verslag wordt opgenomen in het gemeenteverslag. d. Verslag van de Vereeniging „Pro Juventute” in het arrondissement Leeuwarden over 1925. (1.842.74(1)). Voor kennisgeving aangenomen. Punt III. Aanbeveling van Curatoren van het Gymnasium voor de benoeming van leeraren aan het Gymnasium. (Bijl. 67; dossierno. 208). B. en W. deelen mede: Het College van Curatoren bij het Gymnasium te Sneek heeft de eer onder overlegging van de desbetreffende adviezen van den heer Inspecteur, respectievelijk d.d. 28 Juni jL, no. 232 en 1 Juli jl., no. 344, Uwen Raad aan te bevelen voor een definitieve benoeming tot leeraar in de Oude Talen: den heer S. Wijnberg en voor een lijdelijk- 'herbenoeming voor den cursus 1926/1927 de heeren H. Mendelson, M. Wierstra en S. D. de Jong, respectievelijk Oude Talen, Gymnastiek en Staathuishoudkunde, alle wier tijdelijke betrekkingen met 1 September a.s. expireeren. De heer S. Wijnberg wordt met algemeene stemmen benoemd, evenals de h.h. H. Mendelson, M. Wierstra en S. D. de Jong. Punt IV. Voorstel van Burgemeester en Wethouders om over te gaan tot het maken van een dubbeltal voor de benoeming van drie leden van het college van zetters. (Bijl. 64; dossierno. 1.714.4(3)). B. en W. stellen voor: Ter voldoening aan artikel 3 der wet van 5 April 1870, Stbl. 63, stellen wij U voor over te gaan tot het opmaken van een dubbeltal voor de benoeming van drie leden van het college van Zetters. Op 1 Januari 1927 zijn aan de beurt van aftreding de heeren: gebleken, dat de meerderheid zich nog stelt op het stand punt, waarvan wij in ons voorstel d.d. 18 Juli 1922, bijlage 93, aan U deden blijken, zoodat deze dan ook adviseert over te gaan tot aanvaarding van het door Commissaris sen voorgestelde tarief. De minderheid voelt in het algemeen niet voor het systeem van tolheffing op de wegen en kant zich dus eveneens tegen verhooging van het bestaande tarief. Te sterker geldt dit bezwaar, nu een ontwerp „Wegenbelas tingwet” in voorbereiding is, dat, mocht het worden aan genomen, een afschaffing van de tollen mee zou kunnen brengen, waardoor de thans voorgestelde maatregelen krachteloos zouden worden en veel last en ergernis noo- deloos den weggebruikers zou zijn aangedaan. Aangezien waarschijnlijk uit de opbrengst van de te verwachten wegenbelasting ook zal kunnen worden ge profiteerd ten bate van den Macadamweg SneekBols- ward, die zich immers in den loop der tijden van een plaatselijk weggetje heeft ontwikkeld tot een verkeersweg van beteekenis, adviseert de minderheid van ons college met de te nemen besluiten althans te wachten, totdat de beslissing over het al of niet instellen eener wegenbelasting in de Staten Generaal is gevallen. Wij stellen U voor het onderstaande besluit te nemen: De Raad der gemeente Sneek; Gelezen een schrijven van de Commissie van beheer over ovr den Mac-adamweg SneekBolsward, d.d. 7 Mei 1926, no. 14A, betreffende een door hen voorgestelde wijziging van het toltarief voor dien weg; Gelet op het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d. 13 Juli 1926, no. 1.811.111(4); BESLUIT: te aanvaarden de wijziging van het toltarief voor den Mac-adamweg SneekBolsward, zooals deze is neerge legd in de concept-verordening, opgemaakt door de com missie van beheer van genoemden weg, aan het gemeente bestuur van Sneek toegezonden bij schrijven d.d. 7 Mei 1926 en opgenomen in het voorstel, dat tot het nemen van dit besluit heeft geleid. De heer Zuiderbaan kan zich begrijpen dat commissa rissen met de finantien zitten, ook omdat Gedep. Staten niet willen zooals commissarissen wilden, doch kan zich toch niet vereenigen met dit voorstel. Reeds vroeger heeft spr. hier over deze zaak breeder gesproken, dus nu kan hij kort zijn. Een dergelijke tolheffing is in deze moderne tijd uit den booze, en waar er nog een fonds is waaruit eenige jaren de weg in goede toestand kan gehouden worden, vindt spr. dat commissarissen zich niet moeten laten ontmoedigen en ’t volgend jaar Ged. Staten maar weer moeten vragen uit dit fonds te mogen putten. Voorts is er het ontwerp-wet wegenbelasting, "waarvan, komt DnSCHOLL’s Systeem De heer H. Dekker, onderwijzer aan de chr. school te Oppenhuizen, vroeger aan de Jan van Nassauschool alhier, is in gelijke betrekking benoemd te Kollumerzwaag. Het bouwen van de school met drie lokalen voor de Vereeniging voor Christelijk Onderwijs te Ijlst (architect Hero Feddema en Zoon te Leeuwarden) is gegund aan de laagste inschrijvers de h.h. Ooms en Lust- hoff te Sneek voor f21.371. Arbeidsbemiddeling. Het jaarverslag van de Gemeentelijke Arbeidsbeurs deelt mede dat over 1925 zich 917 personen als werkzoekenden lieten in schrijven (v. j. 811). Van dat aantal wer den 273 (v. j. 258) werkzoekenden ge plaatst. Het aantal werkgeversaanvragen om werkkrachten bedroeg 290 (v. j. 274). Daar aan kon met 268 werkzoekenden (v. j. 255) worden voldaan. De economische toestand hier ter stede wordt, vergeleken met vele andere plaatsen, niet ongunstig genoemd. 1RNSUM, 27 Juli. Gisteren wilde E. W. alhier die een auto had gerepareerd, deze probeeren. In volle vaart reed hij tegen een boom. De heele auto werd verpletterd en de man is zwaar gewond naar het ziekenhuis te Leeuwarden vervoerd. LEMMER. De laatste dagen zijn met de salonbooten der Holl. Friesl. Gron. lijn een massa passagiers vervoerd. Zaterdagna middag kwam de „Holland” van deze lijn hier van Amsterdam binnen met ruim 200 passagiers, waarvan het grootste gedeelte verder per tram of autobus onze provincie in reisde. Fa. H. MOLLER I Kruizebroederstraai N-4 Sneek van Voetverzorging voor een rij- of voertuig met 2 wielen f. voor eiken bok, geit of hond, gespannen voor een rij- of voertuig met 4 wielen g. voor rijtuigen of voertuigen met 2 wielen, mitsgaders sleden, voor elk aangespannen paard, muilezel of runderbcest h. voor rij- of voertuigen met 4 wielen voor als boven Wanneer 2 of meerdere rij- of voertuigen aan elkander gekoppeld zijn, zal bovendien betaald worden voor ieder paar wielen i. voor diligences en postwagens, ingerigt voor niet meer dan 6 personen, voor elk paard j. idem voor meer dan 6, doch niet meer dan 9 personen k. idem voor meer dan 9, doch niet meer dan 12 personen l. idem voor meer dan 12, doch niet meer dan 18 personen-0.17/2 J IK gld. bij «rile" vu Ma vlnge* 'IEUWE SNEEKER coïïrabt annex SNEEKER COURANT an WYMBRITSERADEEL Zweminrichting. De temperatuur van het water in de Sneeker ker Zweminrichting was heden 18 Uitvoering „Morgenrood”. Programma van de zanguitvoering der Arbeiders-Zangvereeniging „Morgenrood”, dir. Kerst Molenaar, met medewerking van het geheele Leeuwarder Mannenkoor, op Vrijdag 30 Juli a.s., ’s avonds halfacht, Schapenplein. Arb. Zangvereen. „Morgenrood”: Yn de iere moarn Lutsen Beethoven. Sterrennacht K. Vink A. M. Storch. Lentezang S. v. Brummelen B. Diamant. Leeuwarder Mannenkoor: Zonnezang Mijn Nederland. Arb. Zangvereen. „Morgenrood”: It Marke Dr. E. Halbertsma. Bruidsvaart in Hardanger Halfdan Kjerulf. ’t Liedeke van den Schilder H. Broeckaert P. Martin Zijderlaan. Leeuwarder Mannenkoor: Loflied Herderslied. Arb. Zangvereen. „Morgenrood”: Boodschap op de Heide Dirk Troelstra mevr. TroelstraDe Vries. Sterren staan te branden Margot Vos Olivier Koops. Morgenrood Dirk Troelstra O. de Nobel Gevonden voorwerpen. Aanwezig aan het bureau van politie, Nieuwe Veemarkt, en aldaar te bevragen op alle werk dagen tusschen 11'A en 12/> uur, de navolgen de voorwerpen als gevonden gedeponeerd op 26 Juli 1926: Koperen dop. Aanwezig en te bevragen bij de navolgende ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als ge vonden aangegeven op 26 Juli: Zakmes, J. Elzinga, Ged. Ne|tjeshaven 20; zwart beursje met inh„ Beekhuis, Water- poortsgracht 24; postduif no. 108, G. Faber, Willem de Zwijgerstraat 32; beursje m. inh., Jac. Schuil, le Steenklipstraat 21; mesje, S. de Groes, 3e Woudstraat 3; zilveren hor loge, W. de Boer, Hemdijk 70. Geslaagd aan de Christine-Hermine- school te Zetten, voor huishoudkundige, de dames C. Dikland en A. Eppinga te Sneek. Huishoudschool. Uit 12 sollicitanten zijn benoemd tot tijd, leerkrachten met acte nuttige handwerken aan de Huishoudschool de dames A. B. de Jong en R. Kooprnans, beide alhier. Voor de avondnaaicursus hebben zich zooveel leerlingen opgêgeven (40) dat deze in twee klassen gesplitst moet worden. huurbepalihg ook éehigszins de stahel in aanmerking' té hémen; deze woning staat niet aan den weg en daarom meenden B. en W. met f 175 te kunnen volstaan. De heer Bronsema erkent dat er niet veel uitzicht is en wil de nienschen ook niet op hooger huur jagen, waarom hij zijn voorstel intrekt. Het voorstel van B. en W. wordt alsnu z. h. s. aangenomen. Punt IX. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot aanbieding van de gemeenterekening over 1925. (Bijl. 69; dossierno. X 07.352.18(4)). De secties ter onderzoek worden als volgt getrokken: le sectie de h.h. Lampe, Put, Hoekstra, Smeding, De Wolf en Potma. 2e sectie de h.h. Van der Meulen, Dokkuin, De Groot, Sijtema, Boeijenga, Zuiderbaan, Bronsema. Punt X. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot aanvaarding van een wijziging van het tarief van tolhef fing op den Mac-Adamweg SneekBolsward. (Bijl. 70; dossierno. 1.811.111.(4)). Ter toelichting laten wij hieronder het bestaande en het voorgestelde tarief volgen: Bestaand tarief. a. voor elk los paard of muilezel b. voor elk los runderbeest of ezel c. voor elk kalf, schaap of varken d. voor een kudde schapen of varkens, sterker dan 50 stuks, in eens e. voor eiken bok, geit of hond, gespannen F. Blok; D. Zuiderbaan; en W. Beekhuis. Eerst wordt gestemd over het dubbeltal vacature-Blok. Als no. 1 wordt met 14 st. op dit dubbeltal geplaatst de heer F. Blok; 1 st. was blanco; als no. 2 de heer E. Harms met 14 st.; de heer A. Bronsema had 1 st. Op het volgende dubbeltal wordt als no. 1 geplaatst de heer D. Zuiderbaan met 14 st.; de heer W. Hoekstra had 1 st. Als no. 2 op dit dubbeltal wordt geplaatst de heer W. Hoekstra met 9 st.; de heer S. Breeuwsma had 3 st., de h.h. Herman Spoelstra, S. Feenstra en J. de Groot ieder 1 st. Op het derde dubbeltal wordt als no. 1 geplaatst de heer W. Beekhuis met 15 st. Als no. 2 wordt op dit dubbeltal ge plaatst de heer J. de Groot met 11 st; de heer S. Breeuwsma had 2, de heer S. Feenstra 2 st. Punt V. Rapport van de Commissie voor rekeningen en begroetingen betreffende onderzoek van de rekening der brandweer over 1925. (Bijl. 63; dossierno. VII 07.352.18 (1))- Z. h. s. f 1150.391/2 Punt VI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot intrekking van de Verordeningen op de heffing en invor dering van maalgeld op eigendommen, gelegen binnen de grenzen van het voormalige waterschap „Sperkhem” in de gemeente Sneek. (Bijl. 65; dossierno. 1.792.22(2)). Z. h. s. aangenomen als voorgesteld. Punt VII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders om hen te machtigen tot het treffen'van een overeenkomst met felle van der Laan, waardoor het recht om leidingen voor gas, water en electriciteit naar den molen „De Hen" te leggen, wordt gevestigd en voor de toekomst gewaar borgd. (Bijl. 66; dossierno. II 07.353.8(6w)). Z. h. s. aangenomen als voorgesteld. Punt VIII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders om den jaarlijkschen huurprijs van de conciërgewoning bij school ill te brengen van f 150.op f 175.(Bijl. 68; dossierno. X 07.354.2(1)). B. en W. stellen voor: x Bij schrijven van 14 Februari 1.1. heeft de concierge der Openbare Lagere School no. Ill verzocht zijn woning te willen verbeteren, omdat de slaapgelegenheid onvoldoende was voor zijn gezin. Het verzoek kwam ons redelijk voor en wij hebben den gemeente-architect opgedragen een plan voor deze ver betering te ontwerpen. Het rapport van den architect met de teekening der ontworpen verbouwing leggen wij hierbij over. Blijkens dit rapport zullen de kosten ongeveer f 1000. bedragen. Wij achtten het redelijk, dat deze verbetering in de huurprijs der woning eenige verandering brengt ten bate der gemeente. Wij hebben hieromtrent met den heer Tekelenburg- over leg gepleegd en deze heeft zich bereid verklaard jaarlijks i. p. v. f 150.— f 175.huur te betalen. Wij stellen U mitsdien voor het onderstaande besluit te nemen: De Raad der gemeente Sneek; Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders no. X 07.354.2(1) d.d. 13 Juli 1926; Veigana vaorvMidtn avaraangekomaa naat da Nallmatfsokat AlgeNtera» gld. bij lavana- - - - ------- r iUUU langa invaliditeit hebben de andere getneenteri dit voorstel aangenomen, maai' Bolsward zal ei ongetwijfeld last van hebben en Wymbritse- radeel begrijpt spr. niet, waar het mogelijk is voor voertuigen deze weg te vermijden. Spr. ziet dus niets dan schade van dit voorstel komen en wijst er nog op hoe tijdroovend bij ’t nacht- verkeer deze tolheffing is. Hoewel het onbillijke inziende dat vrachtwagens tol moeten betalen en luxe-auto’s enz. niet, kan spr. om principieele redenen niet met dit voorstel meegaan. De V o o r z. (tevens commissaris van den weg) zegt dat commissarissen niet bepaald verlegen zitten met den weg; wat er te kort is- betalen de gemeenten. Het fonds is gevormd om uit de renteopbrengst op den duur het onderhoud te betalen en dus zoo te komen tot tolopheffing. In de laatste jaren was de tolopbrengst echter absoluut niet meer voldoende om het onderhoud te dekken, dat vooral door de auto’s sterk steeg. Vandaar dat commissarissen meenden nu een billijke heffing ook voor deze voertuigen te moeten invoeren. Zeker er staat een wegenbelasting op het program, maar hier in het Noorden worden we niet verwend, als we uit dat fonds voor die weg op den duur wat krijgen, dan zal het weinig zijn. Dit voorstel voorziet in een noodzakelijkheid wil men geen zware lasten op de gemeentenaren leggen, doch hen laten betalen die aan sprakelijk zijn voor het hoogere wegonderhoud. De heer Zuiderbaan zegt dat de auto’s er toch niet in het belang der houders alleen zijn. De tijd eischt een sneller vervoer en de gemeenten moeten daarbij haar verkeerswegen aanpassen. Alle inwoners hebben daarbij belang en de gemeen schap moet dus zorgen dat de wegen in orde gehouden worden, niet de gebruikers. Kunnen bepaalde gemeenten dat niet op de voldoende wijze, dan zal het wegenfonds straks zulke gemeen ten moeten helpen. Hebben we deze toltarieven echter eens uitgebreid, dan houden we die jaren en komen we niet van de tollen af. Spr. stelt voor bij commissarissen een voorstel in te dienen tot afschaffing van alle tollen. De V o o r z. zegt dat men vroeger algemeen van oordeel was dat het wegonderhoud betaald moest worden doof de ge bruikers, nu vindt men dat de inwoners, die niet steeds gebrui kers zijn, de weg moeten onderhouden. Dit is een verschil van inzicht waarover moeilijk verder valt te discuteeren. De h.h. Hoekstra en Smeding steunen het voorstel- Zuiderbaan. Voor dit voorstel stemmen de leden Bronsema, Hoekstra, Breeuwsma, Smeding, Sijtema, Zuiderbaan en De Groot; tegen de leden Put, Blok, Lampe, Potma, De Wolf, Boeijenga, Dok- kum en Van der Meulen. Met 87 st. is dus dit voorstel verworpen. De heer Hoekstra ziet op het voorgestelde tarief geen fietsen staan. Nu men toch een algemeene tolheffing wil, laat men dan van deze 2/2 ct. heffen, dan dragen ze ook bij in het onderhoud. Voorts acht spr. de tarieven onder h en i nl. 20 ets. te veel. Dank zij deze auto’s heeft men beter verkeer gekregen; spr. acht 10 ct. genoeg, dat wordt als men per dag heen en terug gaat f 60 per jaar en als men het vier maal doet f 300. Spr. stelt voorts voor van aanhangwagens voor elk paar wielen 5 ct te heffen. Dan zou spr. deze geheele heffing willen doen gelden tot het ontwerp wegenbelasting is aangenomen. De Voorz.: Men moet om de Koninklijke goedkeuring te verkrijgen, de heffing voor een bepaald aantal jaren aanvragen bv. 3 en dus is het niet noodig nog een andere termijn te stellen en bv. bepalen dat ze vervalt bij invoering van de wegenbelas ting. Het doel is niet van deze tol een goudbron te maken en commissarissen achten deze tarieven billijk, ze zijn de helft van wat elders wel wordt geheven en zullen niet meer dan de kosten van onderhoud opleveren. Dat de fietsen vrij gelaten zijn, is omdat die nooit belast geweest zijn en deze doen den weg zeker geen schade. De heer Hoekstra: Als die meebetalen krijgen we meer geld in kas. Als men van de houders van vrachtauto’s, om wier broodje het gaat, tol vraagt, kunnen ook de fietsers mee betalen. De Voorz.: Dan belast men vooral ook werklieden, die per rijwiel naar hun werk gaan. De heer Breeuwsma is, als minderheid in B. en W., niet tegen de tolheffing van auto’s, omdat hij zou meenen dat ook deze auto’s niet zouden behoeven mee te betalen aan het onder houd van den weg. Hij is echter tegen het plaatsen van een tol, dus van een paal en een man op den weg gezien het moderne z verkeer, dat vloekt met dit soort belemmering. En waar het grootste deel der tollen de laatste jaren in Nederland is op geheven meende spr. dat ook dit stukje weg beter tot z’n recht zou komen als de tol opgeheven wordt. Vooral ook nu de wegen belasting komt. De heer Hoekstra, hoewel tegenstander van tollen, wil nu alles belasten, maar als deze heer goed inziet de groote belemmering welke een tol is voor het verkeer, zal hij het rationeel vinden zooveel mogelijk verkeersmiddelen buiten zoo’n tol te houden. De wielrijders betalen bovendien reeds eenige jaren een flinke belasting; dat vergeet de heer Hoekstra. A 1 s men tol heft dan acht spr. de heffing voor auto’s hier voor gesteld niet te hoog, gezien de toestand elders, en de schade die aan den weg veroorzaakt wordt. Nu hier geen meerderheid is voor de afschaffing der tollen, moeten de voorstanders van afschaffing niet trachten bepalingen in het tarief op te doen nemen, die voor de groote massa een enorme belasting zouden vormen. De heer Zuiderbaan is het ook niet eens met het voorstel de wielrijders te belasten. We weten wat een belemmering zoo’n tol nu reeds is. Voor het verlagingsvoorstel van den heer Hoekstra voelt spr. echter wel, vrachtauto- en autobushouders rijden voor hun brood en een verlaging tot 10 ct. zou hun zeer tegemoet komen. De heer Blok zegt dat wat de verkeersbelemmering betreft het hetzelfde is of men bij een tol 10 of 20 ct. moet betalen. Dit voorgestelde tarief dekt volgens commissarissen ongeveer het onderhoud; blijkt het te hoog, dan zullen commissarissen onge twijfeld voorstellen de tarieven te verlagen. De heer Hoekstra trekt het voorstel inzake de rijwielen in doch handhaaft het voorstel tot verlaging van de tarieven onder h en i tot 10 ct. en voor bijwagens 5 ct. Voor dit voorstel stemmen de leden Sijtema, Zuiderbaan, De Groot, Bronsema en Hoekstra; tegen de leden Lampe, Potma, De Wolf, Boeijenga, Dokkum, Van der Meulen, Breeuwsma, Put, Smeding en Blok. Met 105 st’is dit voorstel dus verworpen. Z. h. s. wordt het voorstel van B. en W. alsnu aangenomen. Punt XI. Rapport van de Commissie voor rekeningen en begrootingen inzake onderzoek van de rekening van het legaat van wijlen de weduwe W. J. Jorritsma over 1925. (Bijl. 71; dossierno. VI 07.352.65(1)). Z. h. s. aangenomen als voorgesteld. Punt XII. Rapport van de Commissie voor rekeningen en begrootingen betreffende de verlies- en winstrekening over 1925 en de balans per 31 December 1925 van het Old Burger Weeshuis. (Bijl. 72; dossierno. 1.842.73(13)). Z. h. s. aangenomen als voorgesteld. Punt XIII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders betreffende overbrenging van het 7de leerjaar van school 1 naar school 2, overplaatsing van den onderwijzer R. .- 0.05 -0.05

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1926 | | pagina 1