Uit onze Raadzaal.
VOLLE-MELK-REEP
Officlul Oiiiii iir liiniti link
Tereohjjat
200 150
Beter danöoêd: DE BESTE
«■MnemMMKnnHenMOtnmD
Eerste Bled
75 50
NIEUWSTUDIN8EN.
PIJNLIJKE
VOETEN
1
41e JAARBAN*
■o. 85
WOENSDAG 28 JULI 1828
Abonnementper jaar f 2.50 fr. p
postjf 3.60.
Advertentiën9 ct. p. regel. Inge
zonden mededeellngen hooger, bij
Abonnement belangrijke korting
Advertentiën worden tevens gratis ge
plaatst in de SNEEKER COURANT
DUTSDAGi an VRIJDAGS A VOIDS
UligavtN
Brandbnburgh Co.,
Inu Telaftei Ma. 150.
1
kaplags-Nuik te SaklteteM al|n mm Abanni'a tuiikud tegen engelnkken veev
-0.50
f 0.011/2
-0.03
-0.08
-0.10
-0.08
-0.10
-0.121/2
-0.15
f O.O2/2
-0.25
-0.05
-0.07/2
-0.10
-0.10
-0.20
-0.20
vastgesteld als voorgesteld. De rekening beloopt
-0.10
r -
Doopsgezinde kerk.
Mej. M. T. Gerritsma, predikant bij de
gemeente te Nes op Ameland gaat in Sep
tember a.s. deze betrekking neerleggen.
f 0.05
- 0.01 /2
-0.01
gld. bij veilles van
een wijevingei.
wriniarerrfr'fcTrgaitn»»^ if 11—1 iRiiia immbt
UY.f^^HBteNHOnNNNNMIkkak^^Nk
Voorgesteld tarief.
a. voor elk los paard, muilezel of rund
b. voor een kudde schapen of varkens, sterker
dan 25 stuks in eens
c. voor rij- of voertuigen met hoogstens 4
wielen en sleden, voor elk aangespannen paard,
muilezel of rund
Wanneer 2 of meerdere rij- of voertuigen aan
elkander gekoppeld zijn, zal bovendien betaald
worden voor ieder paar wielen
d. voor elk motorrijtuig op 2 wielen
e. voor elk motorrijtuig op 2 wielen met zij
spanwagen of op drie wielen
f. voor elk motorrijtuig op 4 wielen niet voor
vrachtvervoer bestemd en met minder dan 8
zitplaatsen
g. voor elk motorrijtuig op 4 wielen, voor
vrachtvervoer bestemd en met een eigen ge
wicht, kleiner dan 2000 K.G
h. voor elk motorrijtuig alsvoren genoemd met
een eigen gewicht, grooter dan 2000 K.G. of
met andere dan gummiwielbanden
i. voor elk motorrijtuig, uitsluitend voor per
sonenvervoer, met meer dan 8 zitplaatsen
Bij het gebruik van aanhangwagens wordt
voor elk paar wielen berekend bovendien
B. en W. schrijven nog:
Bij de bespreking dezer zaak in onze vergadering is
BESLUIT:
onder voorbehoud van de goedkeuring van Gedeputeerde
Staten den huurprijs van de conciërgewoning, behoorende
bij de openbare lagere school no. Ill, met ingang van den
dag, waarop de verbouwing van de woning zal zijn vol
tooid, te verhoogen van f 150.op f 175.per jaar.
Den heer Bronsema komt het voor dat de huurverhooging
te gering is; er komt feitelijk een verdieping op en de meerdere
huur is maar 2/> van de kosten. Spr. zou 5 willen rekenen,
te meer waar die nieuwe verdieping ook meer onderhoud mee
brengt.
De V o o r z. zegt dat de woning zooals ze is, niet voorziet
in de behoeften van een huisgezin. Voorts heeft men bij de i het tot stand, deze weg ook stellig zal profitejeren. Inderdaad
VERGADERING van den RAAD der GEMEENTE SNEEK
op MAANDAG 26 JULI 1926, 's avonds 7% uur.
Voorzitter: de heer P. J. de Hoop, burgemeester.
Secretaris: de heer S. Bijlsma, loco-secretaris.
Aanwezig alle (15) leden.
Punt 1. Notulen der vergadering van 21 Juni 1926.
Hebben ter visie gelegen en worden onveranderd vastgesteld.
Punt II. Ingekomen stukken:
a. Verslag van het Old Burger Weeshuis over 1925 (1.
842.73(1)).
Voor kennisgeving aangenomen.
b. Mededeeling van het Burgerlijk Armbestuur betref
fende het waterverbruik ten dienste van het Armhuis in
1925 en overlegging van „weeklijsten” bij de rekening.
(VI 07.352.1(1)).
Voor kennisgeving aangenomen.
c. Verslag van de Commissie van advies voor de werk
loosheidsverzekering, over 1925. (1.848.44(3)).
Dit verslag wordt opgenomen in het gemeenteverslag.
d. Verslag van de Vereeniging „Pro Juventute” in het
arrondissement Leeuwarden over 1925. (1.842.74(1)).
Voor kennisgeving aangenomen.
Punt III. Aanbeveling van Curatoren van het Gymnasium
voor de benoeming van leeraren aan het Gymnasium.
(Bijl. 67; dossierno. 208).
B. en W. deelen mede:
Het College van Curatoren bij het Gymnasium te Sneek
heeft de eer onder overlegging van de desbetreffende
adviezen van den heer Inspecteur, respectievelijk d.d. 28
Juni jL, no. 232 en 1 Juli jl., no. 344, Uwen Raad aan
te bevelen voor een definitieve benoeming tot leeraar in
de Oude Talen: den heer S. Wijnberg en voor een lijdelijk-
'herbenoeming voor den cursus 1926/1927 de heeren H.
Mendelson, M. Wierstra en S. D. de Jong, respectievelijk
Oude Talen, Gymnastiek en Staathuishoudkunde, alle wier
tijdelijke betrekkingen met 1 September a.s. expireeren.
De heer S. Wijnberg wordt met algemeene stemmen benoemd,
evenals de h.h. H. Mendelson, M. Wierstra en S. D. de Jong.
Punt IV. Voorstel van Burgemeester en Wethouders om
over te gaan tot het maken van een dubbeltal voor de
benoeming van drie leden van het college van zetters.
(Bijl. 64; dossierno. 1.714.4(3)).
B. en W. stellen voor:
Ter voldoening aan artikel 3 der wet van 5 April 1870,
Stbl. 63, stellen wij U voor over te gaan tot het opmaken
van een dubbeltal voor de benoeming van drie leden van
het college van Zetters.
Op 1 Januari 1927 zijn aan de beurt van aftreding de
heeren:
gebleken, dat de meerderheid zich nog stelt op het stand
punt, waarvan wij in ons voorstel d.d. 18 Juli 1922, bijlage
93, aan U deden blijken, zoodat deze dan ook adviseert
over te gaan tot aanvaarding van het door Commissaris
sen voorgestelde tarief.
De minderheid voelt in het algemeen niet voor het
systeem van tolheffing op de wegen en kant zich dus
eveneens tegen verhooging van het bestaande tarief. Te
sterker geldt dit bezwaar, nu een ontwerp „Wegenbelas
tingwet” in voorbereiding is, dat, mocht het worden aan
genomen, een afschaffing van de tollen mee zou kunnen
brengen, waardoor de thans voorgestelde maatregelen
krachteloos zouden worden en veel last en ergernis noo-
deloos den weggebruikers zou zijn aangedaan.
Aangezien waarschijnlijk uit de opbrengst van de te
verwachten wegenbelasting ook zal kunnen worden ge
profiteerd ten bate van den Macadamweg SneekBols-
ward, die zich immers in den loop der tijden van een
plaatselijk weggetje heeft ontwikkeld tot een verkeersweg
van beteekenis, adviseert de minderheid van ons college
met de te nemen besluiten althans te wachten, totdat de
beslissing over het al of niet instellen eener wegenbelasting
in de Staten Generaal is gevallen.
Wij stellen U voor het onderstaande besluit te nemen:
De Raad der gemeente Sneek;
Gelezen een schrijven van de Commissie van beheer over
ovr den Mac-adamweg SneekBolsward, d.d. 7 Mei 1926,
no. 14A, betreffende een door hen voorgestelde wijziging
van het toltarief voor dien weg;
Gelet op het voorstel van Burgemeester en Wethouders
d.d. 13 Juli 1926, no. 1.811.111(4);
BESLUIT:
te aanvaarden de wijziging van het toltarief voor den
Mac-adamweg SneekBolsward, zooals deze is neerge
legd in de concept-verordening, opgemaakt door de com
missie van beheer van genoemden weg, aan het gemeente
bestuur van Sneek toegezonden bij schrijven d.d. 7 Mei
1926 en opgenomen in het voorstel, dat tot het nemen
van dit besluit heeft geleid.
De heer Zuiderbaan kan zich begrijpen dat commissa
rissen met de finantien zitten, ook omdat Gedep. Staten niet
willen zooals commissarissen wilden, doch kan zich toch niet
vereenigen met dit voorstel. Reeds vroeger heeft spr. hier over
deze zaak breeder gesproken, dus nu kan hij kort zijn. Een
dergelijke tolheffing is in deze moderne tijd uit den booze, en
waar er nog een fonds is waaruit eenige jaren de weg in goede
toestand kan gehouden worden, vindt spr. dat commissarissen
zich niet moeten laten ontmoedigen en ’t volgend jaar Ged.
Staten maar weer moeten vragen uit dit fonds te mogen putten.
Voorts is er het ontwerp-wet wegenbelasting, "waarvan, komt
DnSCHOLL’s Systeem
De heer H. Dekker, onderwijzer aan
de chr. school te Oppenhuizen, vroeger aan
de Jan van Nassauschool alhier, is in gelijke
betrekking benoemd te Kollumerzwaag.
Het bouwen van de school met drie
lokalen voor de Vereeniging voor Christelijk
Onderwijs te Ijlst (architect Hero Feddema
en Zoon te Leeuwarden) is gegund aan de
laagste inschrijvers de h.h. Ooms en Lust-
hoff te Sneek voor f21.371.
Arbeidsbemiddeling.
Het jaarverslag van de Gemeentelijke
Arbeidsbeurs deelt mede dat over 1925 zich
917 personen als werkzoekenden lieten in
schrijven (v. j. 811). Van dat aantal wer
den 273 (v. j. 258) werkzoekenden ge
plaatst.
Het aantal werkgeversaanvragen om
werkkrachten bedroeg 290 (v. j. 274). Daar
aan kon met 268 werkzoekenden (v. j. 255)
worden voldaan.
De economische toestand hier ter stede
wordt, vergeleken met vele andere plaatsen,
niet ongunstig genoemd.
1RNSUM, 27 Juli. Gisteren wilde E. W.
alhier die een auto had gerepareerd, deze
probeeren. In volle vaart reed hij tegen een
boom. De heele auto werd verpletterd en de
man is zwaar gewond naar het ziekenhuis
te Leeuwarden vervoerd.
LEMMER. De laatste dagen zijn met de
salonbooten der Holl. Friesl. Gron. lijn een
massa passagiers vervoerd. Zaterdagna
middag kwam de „Holland” van deze lijn
hier van Amsterdam binnen met ruim 200
passagiers, waarvan het grootste gedeelte
verder per tram of autobus onze provincie
in reisde.
Fa. H. MOLLER I
Kruizebroederstraai N-4
Sneek
van Voetverzorging
voor een rij- of voertuig met 2 wielen
f. voor eiken bok, geit of hond, gespannen
voor een rij- of voertuig met 4 wielen
g. voor rijtuigen of voertuigen met 2 wielen,
mitsgaders sleden, voor elk aangespannen
paard, muilezel of runderbcest
h. voor rij- of voertuigen met 4 wielen voor als
boven
Wanneer 2 of meerdere rij- of voertuigen aan
elkander gekoppeld zijn, zal bovendien betaald
worden voor ieder paar wielen
i. voor diligences en postwagens, ingerigt voor
niet meer dan 6 personen, voor elk paard
j. idem voor meer dan 6, doch niet meer dan
9 personen
k. idem voor meer dan 9, doch niet meer dan
12 personen
l. idem voor meer dan 12, doch niet meer dan
18 personen-0.17/2
J
IK gld. bij «rile"
vu Ma vlnge*
'IEUWE SNEEKER coïïrabt
annex SNEEKER COURANT an WYMBRITSERADEEL
Zweminrichting.
De temperatuur van het water in de Sneeker
ker Zweminrichting was heden 18
Uitvoering „Morgenrood”.
Programma van de zanguitvoering der
Arbeiders-Zangvereeniging „Morgenrood”,
dir. Kerst Molenaar, met medewerking van
het geheele Leeuwarder Mannenkoor, op
Vrijdag 30 Juli a.s., ’s avonds halfacht,
Schapenplein.
Arb. Zangvereen. „Morgenrood”:
Yn de iere moarn Lutsen Beethoven.
Sterrennacht K. Vink A. M. Storch.
Lentezang S. v. Brummelen B. Diamant.
Leeuwarder Mannenkoor:
Zonnezang Mijn Nederland.
Arb. Zangvereen. „Morgenrood”:
It Marke Dr. E. Halbertsma.
Bruidsvaart in Hardanger Halfdan Kjerulf.
’t Liedeke van den Schilder H. Broeckaert
P. Martin Zijderlaan.
Leeuwarder Mannenkoor:
Loflied Herderslied.
Arb. Zangvereen. „Morgenrood”:
Boodschap op de Heide Dirk Troelstra
mevr. TroelstraDe Vries.
Sterren staan te branden Margot Vos
Olivier Koops.
Morgenrood Dirk Troelstra O. de Nobel
Gevonden voorwerpen.
Aanwezig aan het bureau van politie, Nieuwe
Veemarkt, en aldaar te bevragen op alle werk
dagen tusschen 11'A en 12/> uur, de navolgen
de voorwerpen als gevonden gedeponeerd
op 26 Juli 1926:
Koperen dop.
Aanwezig en te bevragen bij de navolgende
ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als ge
vonden aangegeven op 26 Juli:
Zakmes, J. Elzinga, Ged. Ne|tjeshaven 20;
zwart beursje met inh„ Beekhuis, Water-
poortsgracht 24; postduif no. 108, G. Faber,
Willem de Zwijgerstraat 32; beursje m. inh.,
Jac. Schuil, le Steenklipstraat 21; mesje,
S. de Groes, 3e Woudstraat 3; zilveren hor
loge, W. de Boer, Hemdijk 70.
Geslaagd aan de Christine-Hermine-
school te Zetten, voor huishoudkundige, de
dames C. Dikland en A. Eppinga te Sneek.
Huishoudschool.
Uit 12 sollicitanten zijn benoemd tot tijd,
leerkrachten met acte nuttige handwerken
aan de Huishoudschool de dames A. B. de
Jong en R. Kooprnans, beide alhier.
Voor de avondnaaicursus hebben zich
zooveel leerlingen opgêgeven (40) dat deze
in twee klassen gesplitst moet worden.
huurbepalihg ook éehigszins de stahel in aanmerking' té hémen;
deze woning staat niet aan den weg en daarom meenden B.
en W. met f 175 te kunnen volstaan.
De heer Bronsema erkent dat er niet veel uitzicht is en
wil de nienschen ook niet op hooger huur jagen, waarom hij
zijn voorstel intrekt.
Het voorstel van B. en W. wordt alsnu z. h. s. aangenomen.
Punt IX. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
aanbieding van de gemeenterekening over 1925. (Bijl. 69;
dossierno. X 07.352.18(4)).
De secties ter onderzoek worden als volgt getrokken:
le sectie de h.h. Lampe, Put, Hoekstra, Smeding, De Wolf
en Potma.
2e sectie de h.h. Van der Meulen, Dokkuin, De Groot, Sijtema,
Boeijenga, Zuiderbaan, Bronsema.
Punt X. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
aanvaarding van een wijziging van het tarief van tolhef
fing op den Mac-Adamweg SneekBolsward. (Bijl. 70;
dossierno. 1.811.111.(4)).
Ter toelichting laten wij hieronder het bestaande en
het voorgestelde tarief volgen:
Bestaand tarief.
a. voor elk los paard of muilezel
b. voor elk los runderbeest of ezel
c. voor elk kalf, schaap of varken
d. voor een kudde schapen of varkens, sterker
dan 50 stuks, in eens
e. voor eiken bok, geit of hond, gespannen
F. Blok;
D. Zuiderbaan; en
W. Beekhuis.
Eerst wordt gestemd over het dubbeltal vacature-Blok.
Als no. 1 wordt met 14 st. op dit dubbeltal geplaatst de heer
F. Blok; 1 st. was blanco; als no. 2 de heer E. Harms met 14
st.; de heer A. Bronsema had 1 st.
Op het volgende dubbeltal wordt als no. 1 geplaatst de heer
D. Zuiderbaan met 14 st.; de heer W. Hoekstra had 1 st. Als
no. 2 op dit dubbeltal wordt geplaatst de heer W. Hoekstra
met 9 st.; de heer S. Breeuwsma had 3 st., de h.h. Herman
Spoelstra, S. Feenstra en J. de Groot ieder 1 st.
Op het derde dubbeltal wordt als no. 1 geplaatst de heer
W. Beekhuis met 15 st. Als no. 2 wordt op dit dubbeltal ge
plaatst de heer J. de Groot met 11 st; de heer S. Breeuwsma
had 2, de heer S. Feenstra 2 st.
Punt V. Rapport van de Commissie voor rekeningen en
begroetingen betreffende onderzoek van de rekening der
brandweer over 1925. (Bijl. 63; dossierno. VII 07.352.18
(1))-
Z. h. s.
f 1150.391/2
Punt VI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
intrekking van de Verordeningen op de heffing en invor
dering van maalgeld op eigendommen, gelegen binnen de
grenzen van het voormalige waterschap „Sperkhem” in
de gemeente Sneek. (Bijl. 65; dossierno. 1.792.22(2)).
Z. h. s. aangenomen als voorgesteld.
Punt VII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders
om hen te machtigen tot het treffen'van een overeenkomst
met felle van der Laan, waardoor het recht om leidingen
voor gas, water en electriciteit naar den molen „De Hen"
te leggen, wordt gevestigd en voor de toekomst gewaar
borgd. (Bijl. 66; dossierno. II 07.353.8(6w)).
Z. h. s. aangenomen als voorgesteld.
Punt VIII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders
om den jaarlijkschen huurprijs van de conciërgewoning
bij school ill te brengen van f 150.op f 175.(Bijl.
68; dossierno. X 07.354.2(1)).
B. en W. stellen voor: x
Bij schrijven van 14 Februari 1.1. heeft de concierge der
Openbare Lagere School no. Ill verzocht zijn woning te
willen verbeteren, omdat de slaapgelegenheid onvoldoende
was voor zijn gezin.
Het verzoek kwam ons redelijk voor en wij hebben den
gemeente-architect opgedragen een plan voor deze ver
betering te ontwerpen.
Het rapport van den architect met de teekening der
ontworpen verbouwing leggen wij hierbij over.
Blijkens dit rapport zullen de kosten ongeveer f 1000.
bedragen.
Wij achtten het redelijk, dat deze verbetering in de
huurprijs der woning eenige verandering brengt ten bate
der gemeente.
Wij hebben hieromtrent met den heer Tekelenburg- over
leg gepleegd en deze heeft zich bereid verklaard jaarlijks
i. p. v. f 150.— f 175.huur te betalen.
Wij stellen U mitsdien voor het onderstaande besluit
te nemen:
De Raad der gemeente Sneek;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders
no. X 07.354.2(1) d.d. 13 Juli 1926;
Veigana vaorvMidtn avaraangekomaa naat da Nallmatfsokat AlgeNtera» gld. bij lavana-
- - - ------- r iUUU langa invaliditeit
hebben de andere getneenteri dit voorstel aangenomen, maai'
Bolsward zal ei ongetwijfeld last van hebben en Wymbritse-
radeel begrijpt spr. niet, waar het mogelijk is voor voertuigen
deze weg te vermijden. Spr. ziet dus niets dan schade van dit
voorstel komen en wijst er nog op hoe tijdroovend bij ’t nacht-
verkeer deze tolheffing is. Hoewel het onbillijke inziende dat
vrachtwagens tol moeten betalen en luxe-auto’s enz. niet, kan
spr. om principieele redenen niet met dit voorstel meegaan.
De V o o r z. (tevens commissaris van den weg) zegt dat
commissarissen niet bepaald verlegen zitten met den weg; wat
er te kort is- betalen de gemeenten. Het fonds is gevormd om
uit de renteopbrengst op den duur het onderhoud te betalen
en dus zoo te komen tot tolopheffing. In de laatste jaren was
de tolopbrengst echter absoluut niet meer voldoende om het
onderhoud te dekken, dat vooral door de auto’s sterk steeg.
Vandaar dat commissarissen meenden nu een billijke heffing
ook voor deze voertuigen te moeten invoeren. Zeker er staat
een wegenbelasting op het program, maar hier in het Noorden
worden we niet verwend, als we uit dat fonds voor die weg
op den duur wat krijgen, dan zal het weinig zijn. Dit voorstel
voorziet in een noodzakelijkheid wil men geen zware lasten
op de gemeentenaren leggen, doch hen laten betalen die aan
sprakelijk zijn voor het hoogere wegonderhoud.
De heer Zuiderbaan zegt dat de auto’s er toch niet in
het belang der houders alleen zijn. De tijd eischt een sneller
vervoer en de gemeenten moeten daarbij haar verkeerswegen
aanpassen. Alle inwoners hebben daarbij belang en de gemeen
schap moet dus zorgen dat de wegen in orde gehouden worden,
niet de gebruikers. Kunnen bepaalde gemeenten dat niet op de
voldoende wijze, dan zal het wegenfonds straks zulke gemeen
ten moeten helpen. Hebben we deze toltarieven echter eens
uitgebreid, dan houden we die jaren en komen we niet van
de tollen af. Spr. stelt voor bij commissarissen een voorstel
in te dienen tot afschaffing van alle tollen.
De V o o r z. zegt dat men vroeger algemeen van oordeel
was dat het wegonderhoud betaald moest worden doof de ge
bruikers, nu vindt men dat de inwoners, die niet steeds gebrui
kers zijn, de weg moeten onderhouden. Dit is een verschil van
inzicht waarover moeilijk verder valt te discuteeren.
De h.h. Hoekstra en Smeding steunen het voorstel-
Zuiderbaan.
Voor dit voorstel stemmen de leden Bronsema, Hoekstra,
Breeuwsma, Smeding, Sijtema, Zuiderbaan en De Groot; tegen
de leden Put, Blok, Lampe, Potma, De Wolf, Boeijenga, Dok-
kum en Van der Meulen.
Met 87 st. is dus dit voorstel verworpen.
De heer Hoekstra ziet op het voorgestelde tarief geen
fietsen staan. Nu men toch een algemeene tolheffing wil, laat
men dan van deze 2/2 ct. heffen, dan dragen ze ook bij in het
onderhoud.
Voorts acht spr. de tarieven onder h en i nl. 20 ets. te veel.
Dank zij deze auto’s heeft men beter verkeer gekregen; spr.
acht 10 ct. genoeg, dat wordt als men per dag heen en terug
gaat f 60 per jaar en als men het vier maal doet f 300. Spr.
stelt voorts voor van aanhangwagens voor elk paar wielen
5 ct te heffen. Dan zou spr. deze geheele heffing willen doen
gelden tot het ontwerp wegenbelasting is aangenomen.
De Voorz.: Men moet om de Koninklijke goedkeuring te
verkrijgen, de heffing voor een bepaald aantal jaren aanvragen
bv. 3 en dus is het niet noodig nog een andere termijn te stellen
en bv. bepalen dat ze vervalt bij invoering van de wegenbelas
ting. Het doel is niet van deze tol een goudbron te maken en
commissarissen achten deze tarieven billijk, ze zijn de helft van
wat elders wel wordt geheven en zullen niet meer dan de kosten
van onderhoud opleveren. Dat de fietsen vrij gelaten zijn, is
omdat die nooit belast geweest zijn en deze doen den weg zeker
geen schade.
De heer Hoekstra: Als die meebetalen krijgen we meer
geld in kas. Als men van de houders van vrachtauto’s, om
wier broodje het gaat, tol vraagt, kunnen ook de fietsers mee
betalen.
De Voorz.: Dan belast men vooral ook werklieden, die
per rijwiel naar hun werk gaan.
De heer Breeuwsma is, als minderheid in B. en W., niet
tegen de tolheffing van auto’s, omdat hij zou meenen dat ook
deze auto’s niet zouden behoeven mee te betalen aan het onder
houd van den weg. Hij is echter tegen het plaatsen van een tol,
dus van een paal en een man op den weg gezien het moderne z
verkeer, dat vloekt met dit soort belemmering. En waar het
grootste deel der tollen de laatste jaren in Nederland is op
geheven meende spr. dat ook dit stukje weg beter tot z’n recht
zou komen als de tol opgeheven wordt. Vooral ook nu de wegen
belasting komt. De heer Hoekstra, hoewel tegenstander van
tollen, wil nu alles belasten, maar als deze heer goed inziet
de groote belemmering welke een tol is voor het verkeer, zal
hij het rationeel vinden zooveel mogelijk verkeersmiddelen buiten
zoo’n tol te houden. De wielrijders betalen bovendien reeds
eenige jaren een flinke belasting; dat vergeet de heer Hoekstra.
A 1 s men tol heft dan acht spr. de heffing voor auto’s hier voor
gesteld niet te hoog, gezien de toestand elders, en de schade
die aan den weg veroorzaakt wordt. Nu hier geen meerderheid
is voor de afschaffing der tollen, moeten de voorstanders
van afschaffing niet trachten bepalingen in het tarief op te doen
nemen, die voor de groote massa een enorme belasting zouden
vormen.
De heer Zuiderbaan is het ook niet eens met het voorstel
de wielrijders te belasten. We weten wat een belemmering
zoo’n tol nu reeds is. Voor het verlagingsvoorstel van den heer
Hoekstra voelt spr. echter wel, vrachtauto- en autobushouders
rijden voor hun brood en een verlaging tot 10 ct. zou hun
zeer tegemoet komen.
De heer Blok zegt dat wat de verkeersbelemmering betreft
het hetzelfde is of men bij een tol 10 of 20 ct. moet betalen. Dit
voorgestelde tarief dekt volgens commissarissen ongeveer het
onderhoud; blijkt het te hoog, dan zullen commissarissen onge
twijfeld voorstellen de tarieven te verlagen.
De heer Hoekstra trekt het voorstel inzake de rijwielen
in doch handhaaft het voorstel tot verlaging van de tarieven
onder h en i tot 10 ct. en voor bijwagens 5 ct.
Voor dit voorstel stemmen de leden Sijtema, Zuiderbaan, De
Groot, Bronsema en Hoekstra; tegen de leden Lampe, Potma,
De Wolf, Boeijenga, Dokkum, Van der Meulen, Breeuwsma,
Put, Smeding en Blok.
Met 105 st’is dit voorstel dus verworpen.
Z. h. s. wordt het voorstel van B. en W. alsnu aangenomen.
Punt XI. Rapport van de Commissie voor rekeningen en
begrootingen inzake onderzoek van de rekening van het
legaat van wijlen de weduwe W. J. Jorritsma over 1925.
(Bijl. 71; dossierno. VI 07.352.65(1)).
Z. h. s. aangenomen als voorgesteld.
Punt XII. Rapport van de Commissie voor rekeningen
en begrootingen betreffende de verlies- en winstrekening
over 1925 en de balans per 31 December 1925 van het
Old Burger Weeshuis. (Bijl. 72; dossierno. 1.842.73(13)).
Z. h. s. aangenomen als voorgesteld.
Punt XIII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders
betreffende overbrenging van het 7de leerjaar van school
1 naar school 2, overplaatsing van den onderwijzer R.
.- 0.05
-0.05