H
1
1
KWATTA^t
I
r
I
J
VOLLE -MELK. KEEPEN
Sléchts een merk kan aan de spits staan
Dat s HWATTA
f
I
I
i
NIEUWSTIJDINGEN.
liiiil Oigm in ImiiiU tint
VsseehjjBi
Brandenburgh Co.,
Ml
i
HET PARADIJS.
43a JAARGARG
Saraia Sled
a
a
on-
Abonnementper jaar f 2.50 fr. p.
post f 3.60.
Advertentieën9 ct. p. regel. Inge
zonden tnededeelingen hooger, bij
Abonnement belangrijke korting
Advertentiën worden tevens gratis ge
plaatst in de SNEEKER COURANT
flo. 31
DINSDAGS n VBUDAGSA V9MD8
Ssbbe Ws, 150.
ZATERDAGSSJARUARI 13X7
1
t
I
w
7E gid bij verlies Eft
iv van een duim, vu
Volgens voorwaarden overeengekomen
.1
Als laatste verdachte staat terecht L. L.
AIS laaisie VClUdCiiic biddi luiucui u. L.., iiuiinmi^uunv, c
38 1 aar, fabrieksarbeider te Sloten. Bij hem voorkomen dat gas in den windverhitter
j bo,! unnr lint VAfhl H n 10 f
gld. bij verlies van
een wijsvinger*
UitfGVWS t
en er waaien geen zware stormen. Wij win
nen dus behalve de milde temperatuur een
gematigde weersgesteldheid, die in verschil
lende opzichten voordeelen heeft. In zoo
verre hierin een abnormaal verloop zit, een
afwijking van het gewone, is het dan toch
wel een afwijking in gunstigen zin.
De grootere standvastigheid van deze
luchtdrukverdeeling sluit bovendien voor-
loopig alle vorstkansen uit. De meest waar
schijnlijke verandering is bovendien de
komst van nieuwe depressies uit het Noord
westen, die den warmen luchtstroom onder
houden en hiermede de vorstkans nog meer
verkleinen.
Bij dezelfde gelegenheid heeft P. L., 29
jaar, athleet van genoemd circus, H. J.
Hoekstra geslagen. Deze kwam met zijn
auto in de nabijheid van den circustrein,
wat al te dicht bij een kostbaar paard, vol
gens verdachte. „Toen heb ik hem even
under den neus gestreken,” vervolgt L.
„Daar lijk je wel de man naar,” meent de
subs.-officier, „een athleet is gewoon aan
krachttoeren”.
Hoekstra geeft een andere lezing van het
geval. Hij was voor het pakhuis van den
fouragehandelaar De Vries bezig te lossen.
-a met de Hollandwohe AlgamaenaVerse- Tftftft gld. bij levens- JftQ
kerings-Bank te Schiedam zijn onze abonné’e versekerd tegen ongelukken voor *vvv lange invaliditeit *uU
De smeltmeester v. d. K. heeft zich bij het
reddingswerk zeer onderscheiden.
Rijks- en gemeentepolitie stellen een
derzoek in.
j nieuwe Hoofd der Schepping, in Wien God
weer alles tot één zal verzamelen, in Hem, het
Lam dat de zonden der wereld draagt, den
i Leeuw, die de duivel zal vernietigen en die ons
de mogelijkheid zal openen door Hem het Ver-
loren Paradijs te herwinnen.
I
Hl_—l ui—11— HT.T1 iXiMWiliftn Wfi’rrrtrTi'-TirnwrTrimiCT—-1—r "miirnwjiuniiii—iwit'-ftiimb ainwi'i nni
J1EÜW SIEEKER COÜRAIT
annex SHEERER COURANT en WYMBRITSERADEEL
De paradijsbewoner is een balling geworden
in eigen koninkrijk, met de ziel verscheurd door
wroeging, in moeizamen arbeid z’n brood win
nend, gaat hij z’n graf tegemoet, dat geen rust
zal geven, maar hem voortdrijven zal naar nog
schrikkelijke)- oordeel, ’n Verstoorde wereld, op
weg naar den chaos, dat teekent ons de eerste
bladzijde der H. S., en datzelfde zou ook de
laatste zijn, had God voor dezen balling nog
niet een schoone belofte weggelegd. Eenmaal
zou „het zaad der vrouw den slang den kop
vermorzelen” en de Messias den vrede met God
IC gld. bij verliet
4v van een vinger
aanvallen gericht; zelfs breede kringen van hen,
die prijs stelden op den naam Christen, hebben
dit deel van het Paradijsverhaal verwezen naar
den rommelkamer van de kindsheid der mensch
heid, het zou niets dan mythe en legende zijn
en niet trekken op religieus en zedelijk gebied
de grondlijnen voor ’s menschen leven. Er is
geen volk dat niet in eenigerlei vorm in een
mythe of legende de heugenis bewaart aan een
gelukkigen oertijd, toen er geen tegenstelling
was tusschen hemel en aarde, góden en men
schen gemeenzaam met elkaar verkeerden. Spr.
verhaalt eenige der meest sprekende van de
Babyloniërs, van gevonden kleitafelen ontcij
ferd. Men beweert dan veel overeenstemming
met ons Paradijsverhaal gevonden te hebben,
maar spr. constateert een veel grooter verschil,
nl. pantheïsme spreekt uit de Babylonische ver
halen, monotheïsme uit het onze; valsche staat
hier tegenover ware religie. Als brabbelwerk
op de lei van een scholier tegenover de mach
tige conceptie van den kunstschilder staan de
Babylonische verhalen tot ons paradijsverhaal;
het eene is als ,’t ware de uiteengeslagen ver
beelding van den waanzinnige, het andere de
trouwe en rustige herinnering van den gezonden
geest, mythe staat hier tegenover geschiedbe-
schrijving en den eenvoudige Schriftgeloovige
die door zgn. wetenschappelijke bezinning een
ooigenblik in z’n geloof zou zijn geschokt, zij
gezegd dat juist de aanwezigheid van detgelijke
mythen bij alle volkeren getuigt van de één
heid van ons geslacht, waarop de H. S. wijst,
zoodat het wel vreemd zou zijn als buiten Israël
geen enkele herinnering aan wat eenmaal ge
schiedde bewaard bleef, zij het dat die herinne
ring staat tot de geschiedkundige waarheid
van het Paradijsverhaal als een in de modder
vertrapte scherf tot een schoone vaas. De we
tenschappelijke bezinning wil ons het paradijs
als historische waarheid ontzeggen. Wie dat
doet onder dwang van een wereldbeschouwing,
welke geen plaats laat voor God, zooals het
Bijbelsch verhaal ons Hem toont, dien kunnen
wij hier niet te woord staan, maar wie dezen
God aanvaardt, en nochtans onze opvatting
van het Paradijsverhaal verwerpt, hem moeten
wij ernstig weerstaan.
De Schrift toch legt ons dit verhaal niet voor
als mythe of legende, ze geeft het als inderdaad
cxMnesDSbWMta®
Woensdagavond hield in de Zuiderkerk Ds.
K. Fernhout van Vreeland, praeses der gehou
den Asser synode, de derde Chr. winterlezing,
met het onderwerp: „Het Paradijs”.
Het- paradijsverhaal staat in den laatsten tijd
in het middenpunt der belangstelling van de
belijders in ons vaderland, al leeft ’t ook anders
nooit geheel buiten de herinnering van ons ge
slacht, want deze draagt de menschheid dooi
de eeuwen met zich mede in proza en poëzie,
dichterlijke overdrijving heeft zich naast vro
men zin meester van dit woord paradijs ge
maakt, maar niet minder oppervlakkigheid en
frivoliteit, zoodat we in tal van profane combi
naties het woord paradijs terugvinden (paradijs-
maal, paradijscostuum, enz.). Naar de letter be-
teekent dit woord van Perzischen stam
slechts „afgesloten ruimte”, maar het spel met
de heilige waarden, welke de H. S. aan het
woord gaf, bewijst toch maar dat het menschen-
geslacht zijn verloren paradijs nog nooit ver
geten kan, de hoop op herstel omgeeft de klank
van dit woord paradijs, of men het gebruikt al
weenend of al schertsend, al biddend of al spot
tend. Helaas echter is voor den huidigen mensch
dat woord echter te veel een klank alleen. Daar
op de eerste bladzijde der H. S. teekent ons
God, wat zich de huidige bezoedelde
menschengeest niét meer verbeelden kan, en
schrijft Hij er onder: „Verloren”, om echter Sp
de laatste bladzijde van diezelfde Schrift te
schrijven met juichende liefdé „Herwonnen”, en
daarmee de arme balling der eerste bladzijde
te maken tot de gelukzalige mensch van de
laatste.
Spr. wil het hedenavond alleen oyer het ver
loren paradijs hebben en dit -behandelen buiten
de kwestie welke overigens voor hem geen
kwestie is welke thans de gemoederen bezig
houdt inzake de letterlijke opvatting van dit
verhaal. Opnieuw wil spr. trachten z’n gehoor
te doordringen van de waarheid en heerlijkheid
I van wat de eerste bladzijde der H. S. teekent.
I
Is het boek Genesis de voorhof van den tem
pel der Openbaring, dan mogen Genesis 2 en 3
n het fundament daarvan worden genoemd. Daar
tegen heeft de historische kritiek zijn scherpste
De circusmenschen wilden hooi en stroo
koopen, maar dat kon hij hen niet geven.
Nadat L. hem, Hoekstra, een schijnstoot in
den buik gegeven had, gaf de athleet hem
een geweldigen opstopper tegen den neus.
Ten slotte werden L. en de vorige ver
dachte door de politie, met behulp van de
marechaussee ingerekend.
De subst.-officier zegt, dat de Leeuwar
der justitie de Friesche burgers behoort te
beschermen en eischt 3 maanden gevange
nisstraf. Vonnis 6 weken gevangenisstraf.
gld. ingeval van over
lijden binnen 30 d.
Twee verpleegden uit het armhuis te
Sneek komen thans voor den politierechter,
W. Hoekema als getuige, A. T., 60 jaar, als
verdachte. Op de ziekenzaal van genoemde
inrichting, waar beiden werkzaam waren,
kregen ze ruzie. Ten slotte wierp T. Hoe
kema tegen den grond en trapte hem.
De substituut-officier eischt 1 maand
voorwaardelijke gevangenisstraf met 2 jaar
proeftijd. Vonnis overeenkomstig den eisch.
„Jullie moet nu elkaar de hand maar weer
geven,” meent de officier.
R.-K. Volkspartij.
In een te Utrecht gehouden vergadering
der R.-K. Volkspartij is medegedeeld, dat
de R.-K. Staatspartij schriftelijk gevraagd
heeft, besprekingen te houden. Het kamerlid
Kuiper is daarbij bemiddelaar geweest.
Gevonden Voorwerpen.
Aanwezig aan hel bureau van politie, Nieuwe
Veemarkt, en aldaar te bevragen op alle werk
dagen tusschen 11 en 12j/2 uur, de navolgen
de voorwerpen als gevonden gedeponeerd op
13 en 14 Januari 1927: ijzeren petroleumvat;
houten vat; handkar.
Aanwezig en te bevragen bij de navolgende
ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als ge
vonden aangegeven op 13 en 14 Januari 1927:
jongensjekker, H. Coers, R. Bockemakade 6.
VAN DE LEEUWARDER RECHTBANK.
Zitting van Woensdag 12 Jan.
In een café in Sneek zat een gezelschap,
waartoe ook J. B., 22 jaar, zonder beroep
te Sneek en J. v. d. Werf behoorden. Van
der Werf en de anderen schijnen er toen
<;p gezinspeeld te hebben, dat J. zijn werk
was kwijt geraakt en niemand wist waar
van hij, dronk. J. trok zich dit nogal aan.
In den loop van den avond heeft hij v. d.
Werf mishandeld.
Eisch bij verstek en vonnis f 20 boete
of 20 dagen hechtenis. L. C.
Circus Roberti.
Op 22 December kwamen de wagens van
liet circus Roberti door het dorp Oldeboorn.
Hier aangekomen, wilden de begeleiders
van den circustrein zich van hooi en stroo
voorzien. Toen dit niet te vlug van stapel
liep, kregen de artisten ruzie met de dorps
bewoners. De postbode J. Kleefstra wilde
met een: „niet vechten heeren” bemiddelend
optreden, maar werd op zij geworpen. Later
werd hij nog door een der circusmenschen
mishandeld.
Voor dit feit staat terecht M. R., 31 jaar,
artist te Tilburg. Hij verklaart alleen maar
geduwd te hebben, maar omstanders be
weren, dat dit duwen, op zijn zachtst ge
zegd, zeer hard is aangekomen.
De subs.-officier meent, dat dergelijke
circusmanieren niet geduld kunnen worden
en eischt 3 maanden gevangenisstraf. Von
nis 1 maand gevangenisstraf.
werd een derde schot gelost door K., dat
v. M. in het hoofd doodelijk trof;
Wachtmeester K. is toen volgens het
meisje naar de keuken gegaan en kwam
vandaar terug met zijn pet en een mes in
de hand, welk mes K., volgens het meisje
bij het lijk neerwierp. Het was een mes der
familie v. M.
Wij hebben ons daarna gewend tot
iemand, met het politioneel vooronderzoek
belast. Deze gaf ons eerst een heel verhaal,
waar het gezelschap in den nacht en den
voornacht zooal geweest was. Op onze
vraag, of v. M. goed stond aangeschreven,
kon hij niet ja en niet neen antwoorden. Het
was hem bekend, dat er in het café klan-
destien drank verkocht werd; men had er
geen vergunning.
Het gezelschap was ook nog in Acht
maal geweest, waar het ’n vriend had weg
gebracht, en doordat zij daar den auto on
beheerd hadden laten staan was de aan
dacht der marechaussees op hen gevestigd.
Toen de marechaussees opmerkten, dat men
een auto toch niet onbeheerd mag laten
staan, moet v. M. zeer boos geworden zijn.
De marechaussees hebben hen toen gevolgd
naar het café te Zundert. Daar onze zegs
man niet persoonlijk gezien heeft wat er in
het café gebeurd is, kon hij niet zeggen of
de verklaringen van het meisje juist zijn,
maar hij had sterk den indruk dat aan die
verklaringen de fantasie niet geheel vreemd
is. In ieder geval, zeide deze zegsman, moet
er een zeer hoogloopende ruzie zijn ge
weest.
Nog vernamen wij, dat het sectie-onder-
zoek heeft uitgewezen, dat het eerste schot
in het lijf moet zijn terechtgekomen en doo-
delijk is geweest, dit in tegenstelling met de
verklaringen van het meisje. In ieder geval
zijn er drie schoten gelost. Onze zegsman
zeide, dat Claassen niet geschoten heeft,
alleen Kooien.
Wij zijn daarna nog naar de marechaus
seekazerne geweest, waar men ons niets
mocht zeggen. Alleen verklaarde ons daar
de marechaussee Claassen, dat het optre
den ten volle gewettigd is geweest.
Het weer.
De weerkundige medewerker van de N.
Ct. wijdt een beschouwing aan het beloop
van de weersveranderingen der laatste
dagen. Het gebied van hoogen luchtdruk in
’t Zuidwesten is sterker geworden en heeft
zich naar het Noorden uitgebreid. Dit heeft
drie gevolgen, die in hooge mate het type
van den tegenwoordigen winter karakte-
riseeren: de weerstoestand is veel minder
veranderlijk dan bij lagen druk en het over-
heid aan God. Maar in het simpele gebod niet
te eten van de vruchten van den boom der
kennis des Goeds en des Kwaads, wordt Adam
geroepen de verbondsbetrekking te bezegelen,
te beslissen dus over zijn verhouding tot God,
en daarmee dus ook, omdat in dit verband alles
betrokken is en alles geordineerd, over de ver
houding tusschen ziel en lichaam, mensch en
stoffelijke wereld; en door Eva’s voorgaan daar
bij het geding bij den boom der Kennis, ook de
verhouding tusschen man en vrouw, de mensch
en z’n naaste.
Dit simpele Paradijsverhaal is dus de open
baring van Gods ordinantiën voor heel het
menschenleven en alle verhoudingen. In over
eenstemming met deze universeele beteekenis
kunnen wij Adam’s beslissing in het Paradijs
dan ook niet zien ais een vergrijp, dat alleen
aan twee menschefr* gestraft wordt. Neen, hier
voltrekt zich een revolutie, zooals de wereld
nadien nimmer aanschouwde, verscheurd werd
de band tusschen God en het hoofd der aard-
sche schepping, tusschen mensch en Engel,
tusschen geest en stof, tusschen redelijke en
redelooze natuur.
Verhongerd.
Woensdagnacht vonden eenige politie
agenten in de Molenstraat te Roosendaal
een zwerver, die van uitputting was neerge
vallen en niet meer op kon staan. De agen
ten brachten den man, H. uit Terneuzen,
naar de hoofdwacht, waar een dokter totale
verhongering vaststelde en de overbrenging
van H. naar het ziekenhuis noodig oor
deelde. Daar is de man eenige uren later
overleden.
waar en zóó gebeurd. De strenge orde van Ge
nesis I met zijn verdeelingen in avond en mor
gen tot zesmaal toe wijst op een geschied-
verhaal, evenals de nauwkeurige geografische
beschrijving in 4, met zelfs de loop der vier
rivieren er bij! En in de schepping van Eva
uit een rib van Adam voor wie in een Al
machtig God gelooft is dit overigens geen won
der vlecht God daarin niet de huwelijks-
ordinantie en de éénheid der menschheid, met
tot grondslag: „Gij zult Uw naaste liefhebben
gelijk U zelven”. En de sprekende slang, is dat
een niet te verrichten wonder voor Hem, die
duivelen uit bezetenen uitwierp? Trouwens
Jezus zelf en door Hem de apostelen hebben
steeds getuigd van het Paradijsverhaal, dat het
was het Goddelijke en onfeilbare bericht om
trent geschiedkundige feiten. Op het geschied
kundig juiste Paradijsverhaal rust dan ook ons
geheele Evangelie.
Geeft Genesis I nog geen geschiedenis in den
eigenlijken zin des woords, houdt het zich bezig
met de wording der wereld, in Genesis 2 zet
de historie haar eerste schreden, o. a. wordt er
gezegd dat het nog niet geregend had, de die
ren worden met namen genoemd, het proefge
bod wordt gegeven. Neen, het zijn hier geen
in hfdst. 2 moest meer uitvoerig gegeven wat schepping van Eva uit Adam’s jib is geordi-
schenpaar, maar van allen die daaruit geboren
zijn, van ’t geheele menschengeslacht, een een
heid welke is neergelegd in het: „Gij zult Uw
naaste liefhebben gelijk U zelven.”
Als dan eindelijk God overzag al wat Hij ge
maakt had, staat er: „En ziet, het was zeer
goed”. Dat „goed zijn” moest echter nu ook herstellen. De genade Gods liet het niet bij
bestendigd, moest onverliesbaar worden en in woorden. Israëls verlossing en afzondering, zijn
voortgaande ontplooiing de volmaaktheid be- bloei in het land van melk en honing, ze waren
reiken. De beslissing daarover nu lei God in de schaduw en onderpand van een hernieuwd ver
hand des menschen. Het verbond, dat reeds bond, dat in de volheid des tijds komt, als hemel
Gods stempel droeg, moest nu ook Adams, in i en aarde elkaar weer ontmoeten in Gods Zoon,
vrije zelfbepaling gegeven, zegel dragen. Daar- den Zoon des Menschen, de tweede Adam, het
mede zouden alle banden onder de schepselen
verzekerd worden, en in haar hoofd Adam, heel 1
de aardsche schepping haar bestemming tege
moet gevoerd worden. Dat is de rijke beteeke
nis van den boom des Levens, symbool van
het eeuwige leven in volkomen gehoorzaam-
Piet verkozen te verklaren.
De gasverstikking te IJmuiden.
Over het ongeluk te IJmuiden meldt men
nog: i
Op het terrein van de hoogovens worden
bouwwerkzaamheden uitgevoerd, die door
de Gute Hoffnungshüttp te Oberhausen zijn
aangenomen. Daartoe behoort de aanleg
van een zware leiding voor ’t transport van hout iangs (je postkar. De wielrijder zat
hoogovengas naar de nieuwe, nog in aan- i tusschen de beide voertuigen bekneld. Na
bouw zijnde cokesoven-batterij. In een der j houtwagen nog een eind was door-
gereden het paard was door den schok
tot kalmte gekomen werd de ongeluk
kige opgenomen en een café binnengedra
gen. Spoedig overleed hij. Het stoffelijk
overschot is naar het Binnengasthuis over
gebracht.
De beide koetsiers ziin ongedeerd geble
ven. Van den postwagen is een as gebro
ken.
werden eenige hanen (8 stuks) opgesloten
gevonden in een hok met een afmeting van
1.20 bij 0.70 M. Bovendien was de bodem
doorweekt, zoodat de veeren van de dieren
onder modder en vuil zaten en het geheel
een ondragelijken stank verspreidde.
Verdachte zegt, dat hij een week ziek was
geweest en dat toen de zorg voor de dieren
te wenschen had overgelaten. Bovendien,
ze moesten toch dood.
„Als iemand niet goed voor zijn beesten
zorgt, maakt dit ’n onaangenamen indruk,”
voegt de politierechter hem toe.
De veearts S. Schaap, als deskundige ge
hoord, zegt dat de toestand ongeoorloofd
was, maar hij kan zich wel begrijpen, dat
het verblijf van de hanen er slecht uitzag.
Het erf van L. ligt ongunstig lager dan de
weg, en het had pas geregend.
De substituut-officier wil met die laatste
omstandigheid rekening houden en eischt
f 5 boete of 5 dagen hechtenis. Vonnis
overeenkomstig den eisch. L. Ct.
Een nieuwe Drankwet.
Naar Ons Belang, het orgaan van den
Nederlandschen Bond v. Koffiehuis-restau-
ranthouders en slijters, van welk orgaan het
Kamerlid Abr. Staalman redacteur is, meldt,
heeft de bond toegezonden gekregen een
voorontwerp met concept-memorie van toe
lichting tot wijziging van de Drankwet.
Het blad zegt, na gewezen te hebben op
den vertrouwelijken aard van het toegezon
den stuk: „Wij verklappen naar onze mee-
ning geen geheim, wij begaan geen onbe
scheidenheid, wanneer wij mededeelen, dat
’t wetsontwerp een regeling voor de Plaat
selijke Keuze inhoudt. Het was trouwens
wel eenigszins te verwachten.”
Sedert bestaat er contact tusschen eenige
personen wederzijds. Eigenlijke besprekin
gen
nen geven alleen antwoord op van t
der Staatspartij door personen gestelde
vragen. Een en ander heeft geèn bindende j ..j.v.v.
kracht. Besloten is den inhoud geheim te bekneld geraakt
houden. Op den duur zal natuurlijk hetlater overleden,
partijcongres moeten beslissen. De Volks- I Op den Dam reed, komende van de rich-
partij zal de hereeniging toejuichen, doch ting Rokin, een vrachtwagen, beladen met
deze zal niet plaats hebben, als daarvan balken. Het paard was op hol geslagen en
de prijs moet zijn door Jan te kiezen ook daardoor was het voor den koetsier onmo-
- f gelijk, op de stopseinen te letten. Het hol
lende paard sloeg links af, in de richting
Mozes en Aaronstraat.
Van het Damrak kwam een postwagen,
eveneens met een paard bespannen, aanrij
den. De leider van het bankkantoor reed
naast dit postvoertuig.
Door de onberekenbare bewegingen van
aangenomen. Daartoe öcnoort ae aameg bopenc]e paard slingerde de wagen met
van een zware leiding voor t transport van houf langg de postkar_ j)e wielrijder zat
hoogovengas naar de nieuwe,, nog in a an- i tusschen de beide voertuigen bekneld.. Na-
windverhitters bij den nieuwen hoogoven
waren Woensdagochtend om 10 uur vier
Duitsche monteurs, in dienst van de Gute
Hoffnungshütte, aan den arbeid. Om^te
stroomde had men voor het verbindingsgat j
een asbestscherm geplaatst, wat ook den
vorigen dag gebeurd was. Op zeker oogen-
blik hoorde men schreeuwen. Arbeiders
snelden toe en de smeltmeester v. d. K. ging
in den windverhitter en sleepte twee der
monteurs, die het dichtst bij den uitgang
lagen, naar buiten en daarna ook de beide
anderen, die verderop lagen. De mannen
werden overgebracht naar de verbandka-
mer, waar de verbandmeesters de eerste
hulp verleenden. Later kwamen de doktoren
Boon en Büller uit Beverwijk en Ruften uit
IJmuiden. Het mocht gelukken, bij de twee
monteurs, die het eerst buiten waren ge
bracht, de levensgeesten op te wekken,
maar de beide anderen moeten reeds ge
storven zijn geweest toen zij naar buiten
werden gehaald.
De omgekomen monteurs zijn Becker en
Wessel; zij waren woonachtig te Oberhau
sen. Zij laten vrouw en kinderen achter.
Het werk zou juist dezen dag door de
Gute Hoffnungshütte worden opgeleverd. In
de zes weken, die het werk geduurd heeft,
was geen enkel ongeval gebeurd.
Een der geredde monteurs deelde later
mee, dat hij bemerkte dat er gas in den
windverhitter stroomde. H;; begaf zich
spoedig naar den uitgang, maar is dicht
daarbij bedwelmd neergevallen.
Bij onderzoek bleek het asbestscherm nog
voor de opening te staan.
Ernstig ongeluk op den Dam.
jtrWoensdagmiddag tegen twee uur is op
worden niet gevoerd. Volkspartijman- den Dam te Amsterdam de 35-jarige heer
-de zijde J. H. M. Spaan, directeur van het bijkantoor
van de jncassobank Op het Damrak, die op
een rijwiel zat, tusschen twee voertuigen
t en enkele oogenblikken
|EA gld. bij verlies van
IvU één hand, voet of oog
Het drama te Zundert.
Men meldt uit Breda aan de N. R. Crt.:
Naar aanleiding van het nachtelijk drama
te Zundert, waarbij C. van Meer in zijn café
door een marechaussee is doodgeschoten,
en mede naar aanleiding van het feit, dat
over dit geval verschillende lezingen gege
ven worden, zijn wij vandaag naar Zundert
gegaan en hebben daar een onderzoek in
gesteld.
Het eerst hebben wij. ons begeven naar
het huis van Van der Meer en daar de 20-
jarige dienstbode gesproken, die bij het ge
beurde tegenwoordig is geweest. Zij ver
telde het volgende en verklaarde, voor de
waarheid van haar meedeelingen in te
s^cian
Omstieeks 3 uur ’s nachts werd er op de
voordeur geklopt, toen zich in de kamer-
keuken achter de gelagkamer bevonden drie
mannen, twee uit Qinneken en van Meer,
benevens de vrouw en de dienstbode. Er
stonden twee marechaussees met licht. Van
Meer en zijn vrouw deden open.
Eén der marechaussees zeide dat hij in
de achterkamer wilde, waarop v. M. riep:
Eerst het bevelschrift van den burgemeester
toonen! Maar intusschen werd v. M. door - - .-
den maréchaussée gestompt door de deur, hecrschen van Repressies, het weer is droge,
die via de gang toegang verleent tot de
achterkamer-keuken. Toen duwde v. M. te
rug en sloegen de marechaussées met hun
gummistok. Zij sloegen v. M. in de achter
kamer, waar hij neerviel. Van M. richtte
zich op en kwam in het café terug. De
wachtmeester Kooien riep toen: Ik schiet je
dood! Van M. had volgens de uitdrukkelijke
verklaring van de dienstbode niets, dus ook
geen mes, in de hand. Er werd toen door
K. geschoten, welk schot volgens de dienst
bode v. M. in het been terecht kwam.
Daarna schoot, volgens het meisje, de an
dere marechaussée, Claassen. Zij zag ech
ter niet, waar dit tweede schot trof. Toen
op dat de Hemel de souverein is, de aarde er
aan onderworpen. (In Genesis 2 4 is de orde
enkel omgekeerd omdat wat de historie betreft
de beslissing op aarde zal vallen, daarom wordt
deze nu eerst genoemd.)
Die gemeenschap met God, waarop de bin
ding Hemel en aarde wijst is er in den Hof,
waar Adam Gods stem hoort, en Deze daarin
Zijn liefdehart ontsluit. Ook de gemeenschap
tusschen den mensch en de Engelen vindt men
er, zij het negatief, in die met Satan en later in
den Cherub, die met vlammend zwaard den
Boom des Levens bewaakt. En hier ook vinden
we de verhouding menschrandere schepselen
geordineerd. Adam zelf is immers geest en stof
in een door God gewilde verhouding, zóó dat
de geest over de stof heerscht, waarmee tevens
de verhouding van den mensch tot de stoffelijke
wereld om hem is bepaald. Verbonden is hij
met haar maar ook ver verheven boven haar,
want het was Gods adem die hem een ziel in
blies, hij, Adam, is dus van Gods geslacht, ko-
ning der aarde, door God daartoe uitgeroepen.
Zijn rijk is heel de wereld, zijn residentie de
hof van Eden. De verhouding tusschen den
mensch en z’n naaste is geordineerd in die tus
schen Adam en Eva. Deze laatste is een zeer
o ou I bijzondere, nl. de heilige echt, maar achter dat
twee aanééngelijmde brokstukken "van mythen, i bijzondere ligt het algemeene. In de verrassende
in 1 reeds van de wording was beschreven, het neerd de éénheid, niet alleen van dit eerste men
paradijs moest beschreven als de plek waar de va„ allen a.e Haarn.t nehoren
historie aanvangt. De mensch, de satan en God
als Eerste toont de Schrift ons aan den aanvang
dier historie; met God tevens als souvereine
majesteit boven die historie. God treedt nog op
een andere wijze dan als algemeene Voorzienig
heid in relatie met z’n schepsel; hij maakt ’n ver
bond met hem, de naam Heere God wijst daar
op en in het Paradijsverhaal legt Hij Zijn ordb
nantiën voor ’s menschen leven, ordinantiën,
welke de historie van ons geslacht bepalen al
naarmate men ze als leidend aanvaardt of er
weerstand aan biedt. Daar vlecht God onver
nietigbaar de grondverhoudingen welke in Zijn
schepping zullen gelden, met aanbiddelijke wijs
heid en Edens hof er het middelpunt van ma
kend. Zoo de grondverhouding Hemel en Aarde,
steeds worden deze te samen genoemd, verbon
den dus, bestemd dus om één te blijven, maar
de orde waarin ze genoemd worden, wijst er