H 1 1 KWATTA^t I r I J VOLLE -MELK. KEEPEN Sléchts een merk kan aan de spits staan Dat s HWATTA f I I i NIEUWSTIJDINGEN. liiiil Oigm in ImiiiU tint VsseehjjBi Brandenburgh Co., Ml i HET PARADIJS. 43a JAARGARG Saraia Sled a a on- Abonnementper jaar f 2.50 fr. p. post f 3.60. Advertentieën9 ct. p. regel. Inge zonden tnededeelingen hooger, bij Abonnement belangrijke korting Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in de SNEEKER COURANT flo. 31 DINSDAGS n VBUDAGSA V9MD8 Ssbbe Ws, 150. ZATERDAGSSJARUARI 13X7 1 t I w 7E gid bij verlies Eft iv van een duim, vu Volgens voorwaarden overeengekomen .1 Als laatste verdachte staat terecht L. L. AIS laaisie VClUdCiiic biddi luiucui u. L.., iiuiinmi^uunv, c 38 1 aar, fabrieksarbeider te Sloten. Bij hem voorkomen dat gas in den windverhitter j bo,! unnr lint VAfhl H n 10 f gld. bij verlies van een wijsvinger* UitfGVWS t en er waaien geen zware stormen. Wij win nen dus behalve de milde temperatuur een gematigde weersgesteldheid, die in verschil lende opzichten voordeelen heeft. In zoo verre hierin een abnormaal verloop zit, een afwijking van het gewone, is het dan toch wel een afwijking in gunstigen zin. De grootere standvastigheid van deze luchtdrukverdeeling sluit bovendien voor- loopig alle vorstkansen uit. De meest waar schijnlijke verandering is bovendien de komst van nieuwe depressies uit het Noord westen, die den warmen luchtstroom onder houden en hiermede de vorstkans nog meer verkleinen. Bij dezelfde gelegenheid heeft P. L., 29 jaar, athleet van genoemd circus, H. J. Hoekstra geslagen. Deze kwam met zijn auto in de nabijheid van den circustrein, wat al te dicht bij een kostbaar paard, vol gens verdachte. „Toen heb ik hem even under den neus gestreken,” vervolgt L. „Daar lijk je wel de man naar,” meent de subs.-officier, „een athleet is gewoon aan krachttoeren”. Hoekstra geeft een andere lezing van het geval. Hij was voor het pakhuis van den fouragehandelaar De Vries bezig te lossen. -a met de Hollandwohe AlgamaenaVerse- Tftftft gld. bij levens- JftQ kerings-Bank te Schiedam zijn onze abonné’e versekerd tegen ongelukken voor *vvv lange invaliditeit *uU De smeltmeester v. d. K. heeft zich bij het reddingswerk zeer onderscheiden. Rijks- en gemeentepolitie stellen een derzoek in. j nieuwe Hoofd der Schepping, in Wien God weer alles tot één zal verzamelen, in Hem, het Lam dat de zonden der wereld draagt, den i Leeuw, die de duivel zal vernietigen en die ons de mogelijkheid zal openen door Hem het Ver- loren Paradijs te herwinnen. I Hl_—l ui—11— HT.T1 iXiMWiliftn Wfi’rrrtrTi'-TirnwrTrimiCT—-1—r "miirnwjiuniiii—iwit'-ftiimb ainwi'i nni J1EÜW SIEEKER COÜRAIT annex SHEERER COURANT en WYMBRITSERADEEL De paradijsbewoner is een balling geworden in eigen koninkrijk, met de ziel verscheurd door wroeging, in moeizamen arbeid z’n brood win nend, gaat hij z’n graf tegemoet, dat geen rust zal geven, maar hem voortdrijven zal naar nog schrikkelijke)- oordeel, ’n Verstoorde wereld, op weg naar den chaos, dat teekent ons de eerste bladzijde der H. S., en datzelfde zou ook de laatste zijn, had God voor dezen balling nog niet een schoone belofte weggelegd. Eenmaal zou „het zaad der vrouw den slang den kop vermorzelen” en de Messias den vrede met God IC gld. bij verliet 4v van een vinger aanvallen gericht; zelfs breede kringen van hen, die prijs stelden op den naam Christen, hebben dit deel van het Paradijsverhaal verwezen naar den rommelkamer van de kindsheid der mensch heid, het zou niets dan mythe en legende zijn en niet trekken op religieus en zedelijk gebied de grondlijnen voor ’s menschen leven. Er is geen volk dat niet in eenigerlei vorm in een mythe of legende de heugenis bewaart aan een gelukkigen oertijd, toen er geen tegenstelling was tusschen hemel en aarde, góden en men schen gemeenzaam met elkaar verkeerden. Spr. verhaalt eenige der meest sprekende van de Babyloniërs, van gevonden kleitafelen ontcij ferd. Men beweert dan veel overeenstemming met ons Paradijsverhaal gevonden te hebben, maar spr. constateert een veel grooter verschil, nl. pantheïsme spreekt uit de Babylonische ver halen, monotheïsme uit het onze; valsche staat hier tegenover ware religie. Als brabbelwerk op de lei van een scholier tegenover de mach tige conceptie van den kunstschilder staan de Babylonische verhalen tot ons paradijsverhaal; het eene is als ,’t ware de uiteengeslagen ver beelding van den waanzinnige, het andere de trouwe en rustige herinnering van den gezonden geest, mythe staat hier tegenover geschiedbe- schrijving en den eenvoudige Schriftgeloovige die door zgn. wetenschappelijke bezinning een ooigenblik in z’n geloof zou zijn geschokt, zij gezegd dat juist de aanwezigheid van detgelijke mythen bij alle volkeren getuigt van de één heid van ons geslacht, waarop de H. S. wijst, zoodat het wel vreemd zou zijn als buiten Israël geen enkele herinnering aan wat eenmaal ge schiedde bewaard bleef, zij het dat die herinne ring staat tot de geschiedkundige waarheid van het Paradijsverhaal als een in de modder vertrapte scherf tot een schoone vaas. De we tenschappelijke bezinning wil ons het paradijs als historische waarheid ontzeggen. Wie dat doet onder dwang van een wereldbeschouwing, welke geen plaats laat voor God, zooals het Bijbelsch verhaal ons Hem toont, dien kunnen wij hier niet te woord staan, maar wie dezen God aanvaardt, en nochtans onze opvatting van het Paradijsverhaal verwerpt, hem moeten wij ernstig weerstaan. De Schrift toch legt ons dit verhaal niet voor als mythe of legende, ze geeft het als inderdaad cxMnesDSbWMta® Woensdagavond hield in de Zuiderkerk Ds. K. Fernhout van Vreeland, praeses der gehou den Asser synode, de derde Chr. winterlezing, met het onderwerp: „Het Paradijs”. Het- paradijsverhaal staat in den laatsten tijd in het middenpunt der belangstelling van de belijders in ons vaderland, al leeft ’t ook anders nooit geheel buiten de herinnering van ons ge slacht, want deze draagt de menschheid dooi de eeuwen met zich mede in proza en poëzie, dichterlijke overdrijving heeft zich naast vro men zin meester van dit woord paradijs ge maakt, maar niet minder oppervlakkigheid en frivoliteit, zoodat we in tal van profane combi naties het woord paradijs terugvinden (paradijs- maal, paradijscostuum, enz.). Naar de letter be- teekent dit woord van Perzischen stam slechts „afgesloten ruimte”, maar het spel met de heilige waarden, welke de H. S. aan het woord gaf, bewijst toch maar dat het menschen- geslacht zijn verloren paradijs nog nooit ver geten kan, de hoop op herstel omgeeft de klank van dit woord paradijs, of men het gebruikt al weenend of al schertsend, al biddend of al spot tend. Helaas echter is voor den huidigen mensch dat woord echter te veel een klank alleen. Daar op de eerste bladzijde der H. S. teekent ons God, wat zich de huidige bezoedelde menschengeest niét meer verbeelden kan, en schrijft Hij er onder: „Verloren”, om echter Sp de laatste bladzijde van diezelfde Schrift te schrijven met juichende liefdé „Herwonnen”, en daarmee de arme balling der eerste bladzijde te maken tot de gelukzalige mensch van de laatste. Spr. wil het hedenavond alleen oyer het ver loren paradijs hebben en dit -behandelen buiten de kwestie welke overigens voor hem geen kwestie is welke thans de gemoederen bezig houdt inzake de letterlijke opvatting van dit verhaal. Opnieuw wil spr. trachten z’n gehoor te doordringen van de waarheid en heerlijkheid I van wat de eerste bladzijde der H. S. teekent. I Is het boek Genesis de voorhof van den tem pel der Openbaring, dan mogen Genesis 2 en 3 n het fundament daarvan worden genoemd. Daar tegen heeft de historische kritiek zijn scherpste De circusmenschen wilden hooi en stroo koopen, maar dat kon hij hen niet geven. Nadat L. hem, Hoekstra, een schijnstoot in den buik gegeven had, gaf de athleet hem een geweldigen opstopper tegen den neus. Ten slotte werden L. en de vorige ver dachte door de politie, met behulp van de marechaussee ingerekend. De subst.-officier zegt, dat de Leeuwar der justitie de Friesche burgers behoort te beschermen en eischt 3 maanden gevange nisstraf. Vonnis 6 weken gevangenisstraf. gld. ingeval van over lijden binnen 30 d. Twee verpleegden uit het armhuis te Sneek komen thans voor den politierechter, W. Hoekema als getuige, A. T., 60 jaar, als verdachte. Op de ziekenzaal van genoemde inrichting, waar beiden werkzaam waren, kregen ze ruzie. Ten slotte wierp T. Hoe kema tegen den grond en trapte hem. De substituut-officier eischt 1 maand voorwaardelijke gevangenisstraf met 2 jaar proeftijd. Vonnis overeenkomstig den eisch. „Jullie moet nu elkaar de hand maar weer geven,” meent de officier. R.-K. Volkspartij. In een te Utrecht gehouden vergadering der R.-K. Volkspartij is medegedeeld, dat de R.-K. Staatspartij schriftelijk gevraagd heeft, besprekingen te houden. Het kamerlid Kuiper is daarbij bemiddelaar geweest. Gevonden Voorwerpen. Aanwezig aan hel bureau van politie, Nieuwe Veemarkt, en aldaar te bevragen op alle werk dagen tusschen 11 en 12j/2 uur, de navolgen de voorwerpen als gevonden gedeponeerd op 13 en 14 Januari 1927: ijzeren petroleumvat; houten vat; handkar. Aanwezig en te bevragen bij de navolgende ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als ge vonden aangegeven op 13 en 14 Januari 1927: jongensjekker, H. Coers, R. Bockemakade 6. VAN DE LEEUWARDER RECHTBANK. Zitting van Woensdag 12 Jan. In een café in Sneek zat een gezelschap, waartoe ook J. B., 22 jaar, zonder beroep te Sneek en J. v. d. Werf behoorden. Van der Werf en de anderen schijnen er toen <;p gezinspeeld te hebben, dat J. zijn werk was kwijt geraakt en niemand wist waar van hij, dronk. J. trok zich dit nogal aan. In den loop van den avond heeft hij v. d. Werf mishandeld. Eisch bij verstek en vonnis f 20 boete of 20 dagen hechtenis. L. C. Circus Roberti. Op 22 December kwamen de wagens van liet circus Roberti door het dorp Oldeboorn. Hier aangekomen, wilden de begeleiders van den circustrein zich van hooi en stroo voorzien. Toen dit niet te vlug van stapel liep, kregen de artisten ruzie met de dorps bewoners. De postbode J. Kleefstra wilde met een: „niet vechten heeren” bemiddelend optreden, maar werd op zij geworpen. Later werd hij nog door een der circusmenschen mishandeld. Voor dit feit staat terecht M. R., 31 jaar, artist te Tilburg. Hij verklaart alleen maar geduwd te hebben, maar omstanders be weren, dat dit duwen, op zijn zachtst ge zegd, zeer hard is aangekomen. De subs.-officier meent, dat dergelijke circusmanieren niet geduld kunnen worden en eischt 3 maanden gevangenisstraf. Von nis 1 maand gevangenisstraf. werd een derde schot gelost door K., dat v. M. in het hoofd doodelijk trof; Wachtmeester K. is toen volgens het meisje naar de keuken gegaan en kwam vandaar terug met zijn pet en een mes in de hand, welk mes K., volgens het meisje bij het lijk neerwierp. Het was een mes der familie v. M. Wij hebben ons daarna gewend tot iemand, met het politioneel vooronderzoek belast. Deze gaf ons eerst een heel verhaal, waar het gezelschap in den nacht en den voornacht zooal geweest was. Op onze vraag, of v. M. goed stond aangeschreven, kon hij niet ja en niet neen antwoorden. Het was hem bekend, dat er in het café klan- destien drank verkocht werd; men had er geen vergunning. Het gezelschap was ook nog in Acht maal geweest, waar het ’n vriend had weg gebracht, en doordat zij daar den auto on beheerd hadden laten staan was de aan dacht der marechaussees op hen gevestigd. Toen de marechaussees opmerkten, dat men een auto toch niet onbeheerd mag laten staan, moet v. M. zeer boos geworden zijn. De marechaussees hebben hen toen gevolgd naar het café te Zundert. Daar onze zegs man niet persoonlijk gezien heeft wat er in het café gebeurd is, kon hij niet zeggen of de verklaringen van het meisje juist zijn, maar hij had sterk den indruk dat aan die verklaringen de fantasie niet geheel vreemd is. In ieder geval, zeide deze zegsman, moet er een zeer hoogloopende ruzie zijn ge weest. Nog vernamen wij, dat het sectie-onder- zoek heeft uitgewezen, dat het eerste schot in het lijf moet zijn terechtgekomen en doo- delijk is geweest, dit in tegenstelling met de verklaringen van het meisje. In ieder geval zijn er drie schoten gelost. Onze zegsman zeide, dat Claassen niet geschoten heeft, alleen Kooien. Wij zijn daarna nog naar de marechaus seekazerne geweest, waar men ons niets mocht zeggen. Alleen verklaarde ons daar de marechaussee Claassen, dat het optre den ten volle gewettigd is geweest. Het weer. De weerkundige medewerker van de N. Ct. wijdt een beschouwing aan het beloop van de weersveranderingen der laatste dagen. Het gebied van hoogen luchtdruk in ’t Zuidwesten is sterker geworden en heeft zich naar het Noorden uitgebreid. Dit heeft drie gevolgen, die in hooge mate het type van den tegenwoordigen winter karakte- riseeren: de weerstoestand is veel minder veranderlijk dan bij lagen druk en het over- heid aan God. Maar in het simpele gebod niet te eten van de vruchten van den boom der kennis des Goeds en des Kwaads, wordt Adam geroepen de verbondsbetrekking te bezegelen, te beslissen dus over zijn verhouding tot God, en daarmee dus ook, omdat in dit verband alles betrokken is en alles geordineerd, over de ver houding tusschen ziel en lichaam, mensch en stoffelijke wereld; en door Eva’s voorgaan daar bij het geding bij den boom der Kennis, ook de verhouding tusschen man en vrouw, de mensch en z’n naaste. Dit simpele Paradijsverhaal is dus de open baring van Gods ordinantiën voor heel het menschenleven en alle verhoudingen. In over eenstemming met deze universeele beteekenis kunnen wij Adam’s beslissing in het Paradijs dan ook niet zien ais een vergrijp, dat alleen aan twee menschefr* gestraft wordt. Neen, hier voltrekt zich een revolutie, zooals de wereld nadien nimmer aanschouwde, verscheurd werd de band tusschen God en het hoofd der aard- sche schepping, tusschen mensch en Engel, tusschen geest en stof, tusschen redelijke en redelooze natuur. Verhongerd. Woensdagnacht vonden eenige politie agenten in de Molenstraat te Roosendaal een zwerver, die van uitputting was neerge vallen en niet meer op kon staan. De agen ten brachten den man, H. uit Terneuzen, naar de hoofdwacht, waar een dokter totale verhongering vaststelde en de overbrenging van H. naar het ziekenhuis noodig oor deelde. Daar is de man eenige uren later overleden. waar en zóó gebeurd. De strenge orde van Ge nesis I met zijn verdeelingen in avond en mor gen tot zesmaal toe wijst op een geschied- verhaal, evenals de nauwkeurige geografische beschrijving in 4, met zelfs de loop der vier rivieren er bij! En in de schepping van Eva uit een rib van Adam voor wie in een Al machtig God gelooft is dit overigens geen won der vlecht God daarin niet de huwelijks- ordinantie en de éénheid der menschheid, met tot grondslag: „Gij zult Uw naaste liefhebben gelijk U zelven”. En de sprekende slang, is dat een niet te verrichten wonder voor Hem, die duivelen uit bezetenen uitwierp? Trouwens Jezus zelf en door Hem de apostelen hebben steeds getuigd van het Paradijsverhaal, dat het was het Goddelijke en onfeilbare bericht om trent geschiedkundige feiten. Op het geschied kundig juiste Paradijsverhaal rust dan ook ons geheele Evangelie. Geeft Genesis I nog geen geschiedenis in den eigenlijken zin des woords, houdt het zich bezig met de wording der wereld, in Genesis 2 zet de historie haar eerste schreden, o. a. wordt er gezegd dat het nog niet geregend had, de die ren worden met namen genoemd, het proefge bod wordt gegeven. Neen, het zijn hier geen in hfdst. 2 moest meer uitvoerig gegeven wat schepping van Eva uit Adam’s jib is geordi- schenpaar, maar van allen die daaruit geboren zijn, van ’t geheele menschengeslacht, een een heid welke is neergelegd in het: „Gij zult Uw naaste liefhebben gelijk U zelven.” Als dan eindelijk God overzag al wat Hij ge maakt had, staat er: „En ziet, het was zeer goed”. Dat „goed zijn” moest echter nu ook herstellen. De genade Gods liet het niet bij bestendigd, moest onverliesbaar worden en in woorden. Israëls verlossing en afzondering, zijn voortgaande ontplooiing de volmaaktheid be- bloei in het land van melk en honing, ze waren reiken. De beslissing daarover nu lei God in de schaduw en onderpand van een hernieuwd ver hand des menschen. Het verbond, dat reeds bond, dat in de volheid des tijds komt, als hemel Gods stempel droeg, moest nu ook Adams, in i en aarde elkaar weer ontmoeten in Gods Zoon, vrije zelfbepaling gegeven, zegel dragen. Daar- den Zoon des Menschen, de tweede Adam, het mede zouden alle banden onder de schepselen verzekerd worden, en in haar hoofd Adam, heel 1 de aardsche schepping haar bestemming tege moet gevoerd worden. Dat is de rijke beteeke nis van den boom des Levens, symbool van het eeuwige leven in volkomen gehoorzaam- Piet verkozen te verklaren. De gasverstikking te IJmuiden. Over het ongeluk te IJmuiden meldt men nog: i Op het terrein van de hoogovens worden bouwwerkzaamheden uitgevoerd, die door de Gute Hoffnungshüttp te Oberhausen zijn aangenomen. Daartoe behoort de aanleg van een zware leiding voor ’t transport van hout iangs (je postkar. De wielrijder zat hoogovengas naar de nieuwe, nog in aan- i tusschen de beide voertuigen bekneld. Na bouw zijnde cokesoven-batterij. In een der j houtwagen nog een eind was door- gereden het paard was door den schok tot kalmte gekomen werd de ongeluk kige opgenomen en een café binnengedra gen. Spoedig overleed hij. Het stoffelijk overschot is naar het Binnengasthuis over gebracht. De beide koetsiers ziin ongedeerd geble ven. Van den postwagen is een as gebro ken. werden eenige hanen (8 stuks) opgesloten gevonden in een hok met een afmeting van 1.20 bij 0.70 M. Bovendien was de bodem doorweekt, zoodat de veeren van de dieren onder modder en vuil zaten en het geheel een ondragelijken stank verspreidde. Verdachte zegt, dat hij een week ziek was geweest en dat toen de zorg voor de dieren te wenschen had overgelaten. Bovendien, ze moesten toch dood. „Als iemand niet goed voor zijn beesten zorgt, maakt dit ’n onaangenamen indruk,” voegt de politierechter hem toe. De veearts S. Schaap, als deskundige ge hoord, zegt dat de toestand ongeoorloofd was, maar hij kan zich wel begrijpen, dat het verblijf van de hanen er slecht uitzag. Het erf van L. ligt ongunstig lager dan de weg, en het had pas geregend. De substituut-officier wil met die laatste omstandigheid rekening houden en eischt f 5 boete of 5 dagen hechtenis. Vonnis overeenkomstig den eisch. L. Ct. Een nieuwe Drankwet. Naar Ons Belang, het orgaan van den Nederlandschen Bond v. Koffiehuis-restau- ranthouders en slijters, van welk orgaan het Kamerlid Abr. Staalman redacteur is, meldt, heeft de bond toegezonden gekregen een voorontwerp met concept-memorie van toe lichting tot wijziging van de Drankwet. Het blad zegt, na gewezen te hebben op den vertrouwelijken aard van het toegezon den stuk: „Wij verklappen naar onze mee- ning geen geheim, wij begaan geen onbe scheidenheid, wanneer wij mededeelen, dat ’t wetsontwerp een regeling voor de Plaat selijke Keuze inhoudt. Het was trouwens wel eenigszins te verwachten.” Sedert bestaat er contact tusschen eenige personen wederzijds. Eigenlijke besprekin gen nen geven alleen antwoord op van t der Staatspartij door personen gestelde vragen. Een en ander heeft geèn bindende j ..j.v.v. kracht. Besloten is den inhoud geheim te bekneld geraakt houden. Op den duur zal natuurlijk hetlater overleden, partijcongres moeten beslissen. De Volks- I Op den Dam reed, komende van de rich- partij zal de hereeniging toejuichen, doch ting Rokin, een vrachtwagen, beladen met deze zal niet plaats hebben, als daarvan balken. Het paard was op hol geslagen en de prijs moet zijn door Jan te kiezen ook daardoor was het voor den koetsier onmo- - f gelijk, op de stopseinen te letten. Het hol lende paard sloeg links af, in de richting Mozes en Aaronstraat. Van het Damrak kwam een postwagen, eveneens met een paard bespannen, aanrij den. De leider van het bankkantoor reed naast dit postvoertuig. Door de onberekenbare bewegingen van aangenomen. Daartoe öcnoort ae aameg bopenc]e paard slingerde de wagen met van een zware leiding voor t transport van houf langg de postkar_ j)e wielrijder zat hoogovengas naar de nieuwe,, nog in a an- i tusschen de beide voertuigen bekneld.. Na- windverhitters bij den nieuwen hoogoven waren Woensdagochtend om 10 uur vier Duitsche monteurs, in dienst van de Gute Hoffnungshütte, aan den arbeid. Om^te stroomde had men voor het verbindingsgat j een asbestscherm geplaatst, wat ook den vorigen dag gebeurd was. Op zeker oogen- blik hoorde men schreeuwen. Arbeiders snelden toe en de smeltmeester v. d. K. ging in den windverhitter en sleepte twee der monteurs, die het dichtst bij den uitgang lagen, naar buiten en daarna ook de beide anderen, die verderop lagen. De mannen werden overgebracht naar de verbandka- mer, waar de verbandmeesters de eerste hulp verleenden. Later kwamen de doktoren Boon en Büller uit Beverwijk en Ruften uit IJmuiden. Het mocht gelukken, bij de twee monteurs, die het eerst buiten waren ge bracht, de levensgeesten op te wekken, maar de beide anderen moeten reeds ge storven zijn geweest toen zij naar buiten werden gehaald. De omgekomen monteurs zijn Becker en Wessel; zij waren woonachtig te Oberhau sen. Zij laten vrouw en kinderen achter. Het werk zou juist dezen dag door de Gute Hoffnungshütte worden opgeleverd. In de zes weken, die het werk geduurd heeft, was geen enkel ongeval gebeurd. Een der geredde monteurs deelde later mee, dat hij bemerkte dat er gas in den windverhitter stroomde. H;; begaf zich spoedig naar den uitgang, maar is dicht daarbij bedwelmd neergevallen. Bij onderzoek bleek het asbestscherm nog voor de opening te staan. Ernstig ongeluk op den Dam. jtrWoensdagmiddag tegen twee uur is op worden niet gevoerd. Volkspartijman- den Dam te Amsterdam de 35-jarige heer -de zijde J. H. M. Spaan, directeur van het bijkantoor van de jncassobank Op het Damrak, die op een rijwiel zat, tusschen twee voertuigen t en enkele oogenblikken |EA gld. bij verlies van IvU één hand, voet of oog Het drama te Zundert. Men meldt uit Breda aan de N. R. Crt.: Naar aanleiding van het nachtelijk drama te Zundert, waarbij C. van Meer in zijn café door een marechaussee is doodgeschoten, en mede naar aanleiding van het feit, dat over dit geval verschillende lezingen gege ven worden, zijn wij vandaag naar Zundert gegaan en hebben daar een onderzoek in gesteld. Het eerst hebben wij. ons begeven naar het huis van Van der Meer en daar de 20- jarige dienstbode gesproken, die bij het ge beurde tegenwoordig is geweest. Zij ver telde het volgende en verklaarde, voor de waarheid van haar meedeelingen in te s^cian Omstieeks 3 uur ’s nachts werd er op de voordeur geklopt, toen zich in de kamer- keuken achter de gelagkamer bevonden drie mannen, twee uit Qinneken en van Meer, benevens de vrouw en de dienstbode. Er stonden twee marechaussees met licht. Van Meer en zijn vrouw deden open. Eén der marechaussees zeide dat hij in de achterkamer wilde, waarop v. M. riep: Eerst het bevelschrift van den burgemeester toonen! Maar intusschen werd v. M. door - - .- den maréchaussée gestompt door de deur, hecrschen van Repressies, het weer is droge, die via de gang toegang verleent tot de achterkamer-keuken. Toen duwde v. M. te rug en sloegen de marechaussées met hun gummistok. Zij sloegen v. M. in de achter kamer, waar hij neerviel. Van M. richtte zich op en kwam in het café terug. De wachtmeester Kooien riep toen: Ik schiet je dood! Van M. had volgens de uitdrukkelijke verklaring van de dienstbode niets, dus ook geen mes, in de hand. Er werd toen door K. geschoten, welk schot volgens de dienst bode v. M. in het been terecht kwam. Daarna schoot, volgens het meisje, de an dere marechaussée, Claassen. Zij zag ech ter niet, waar dit tweede schot trof. Toen op dat de Hemel de souverein is, de aarde er aan onderworpen. (In Genesis 2 4 is de orde enkel omgekeerd omdat wat de historie betreft de beslissing op aarde zal vallen, daarom wordt deze nu eerst genoemd.) Die gemeenschap met God, waarop de bin ding Hemel en aarde wijst is er in den Hof, waar Adam Gods stem hoort, en Deze daarin Zijn liefdehart ontsluit. Ook de gemeenschap tusschen den mensch en de Engelen vindt men er, zij het negatief, in die met Satan en later in den Cherub, die met vlammend zwaard den Boom des Levens bewaakt. En hier ook vinden we de verhouding menschrandere schepselen geordineerd. Adam zelf is immers geest en stof in een door God gewilde verhouding, zóó dat de geest over de stof heerscht, waarmee tevens de verhouding van den mensch tot de stoffelijke wereld om hem is bepaald. Verbonden is hij met haar maar ook ver verheven boven haar, want het was Gods adem die hem een ziel in blies, hij, Adam, is dus van Gods geslacht, ko- ning der aarde, door God daartoe uitgeroepen. Zijn rijk is heel de wereld, zijn residentie de hof van Eden. De verhouding tusschen den mensch en z’n naaste is geordineerd in die tus schen Adam en Eva. Deze laatste is een zeer o ou I bijzondere, nl. de heilige echt, maar achter dat twee aanééngelijmde brokstukken "van mythen, i bijzondere ligt het algemeene. In de verrassende in 1 reeds van de wording was beschreven, het neerd de éénheid, niet alleen van dit eerste men paradijs moest beschreven als de plek waar de va„ allen a.e Haarn.t nehoren historie aanvangt. De mensch, de satan en God als Eerste toont de Schrift ons aan den aanvang dier historie; met God tevens als souvereine majesteit boven die historie. God treedt nog op een andere wijze dan als algemeene Voorzienig heid in relatie met z’n schepsel; hij maakt ’n ver bond met hem, de naam Heere God wijst daar op en in het Paradijsverhaal legt Hij Zijn ordb nantiën voor ’s menschen leven, ordinantiën, welke de historie van ons geslacht bepalen al naarmate men ze als leidend aanvaardt of er weerstand aan biedt. Daar vlecht God onver nietigbaar de grondverhoudingen welke in Zijn schepping zullen gelden, met aanbiddelijke wijs heid en Edens hof er het middelpunt van ma kend. Zoo de grondverhouding Hemel en Aarde, steeds worden deze te samen genoemd, verbon den dus, bestemd dus om één te blijven, maar de orde waarin ze genoemd worden, wijst er

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1927 | | pagina 1