i Bran den burgh Co., össss 15(i. II BUITENLAND Nieuwstijdingen. Withal Orom ór hssi i 50 SNEEKEH OOURAWT en WYMBRITSEMDEEL Rousbroec en de mystiek der middeleeuws, 1 '3 So. 40 fc-asl i tmsuA.^3 es nujDAtm vwo® tJ-isgarsjs volgt: f 20.600 - 19.989 - 19.762 - 19.750 - 19.740 - 19.700 - 19.600 - 19.569 - 19.565 - 19.500 - 19.480 - 19.232 - 18.967 - 18.880 - 18.843 - 18.800 - 18.777 - 18.680 - 18.660 - 17.999 - 17.990 - 17.952 - 17.762 i 41©JAARGMG Nlad WOEHSDAG IS FEBRURRI »I7 tan een dtrim. L. C. om te kappen. Ongeveer 60 van waaraan, de duikbooten, welke Engeland bij °P het oogenblik (schepen die reeds f 909 dn. u 1 ïr>,VV,T/ vcigciimic van o.^u per. ror J.34 Tn^hPst F jy f alzo° 2’5-,l4’4- Pct' In dezelfde periode klom de gemiddelde ïi ten hebben het steeds betreurd dat men het op de conferentie alleen eens is kunnen gld. bij verlies vsn een vijsvirger 8ld. irgeval van over lijden binnen 30 d. 1 IM Abonnement per jgar f 2.50 fr. p post f 3.60. Advertentieên9 ct. p. regel. Inge zonden mededeelingen hooger, bij Abonnement belangrijke korting Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in de SNEEKER COURANT gld. bij verlies uur zijn afgeloopen. In de nabijheid van den winkel bij den Dam moet, toen de mannen binnen waren, een politieagent gestaan heb ben. Deze heeft echter niets waargenomen. Voor een appel en een ei. De winkelier v. d. R. te Almelo had het geadverteerd: men kocht bij hem een kachel voor een appel en een ei. En zie, een juf frouw reflecteerde in letterlijken zin op dit aanbod. Ze trad het magazijn binnen, legde een appel en een ei neer, en vroeg de kachel. Die ze kreeg ook! Meerdere gegadigden zullen zeker wel teleurgesteld worden. Ongelukken. Zaterdagmorgen is ’t 7-jarig zoontje van B. te Almelo door het ijs gezakt en verdron ken. Terwijl de moeder een oogenblik afwezig was, heeft het driejarig dochtertje van D. te Echt een pot kokende koffie over ’t lichaam gekregen. De kleine overleed eenige uren later. Door een noodlottig ongeval is te Haar lem overleden dr. G. E. Opstelten, leeraar aan het Kennemer lyceum te Bloemendaal. Donderdagavond is hij op een avondwan deling door een trein gegrepen. Vrijdagmor gen half acht werd zijn verminkt lijk op den spoorweg nabij de Munterslaan te Heem stede door een melkboer gevonden. De 30-jarige ongehuwde smid J. Coop- mans te Franeker is Donderdag, toen hij met paard en wagen door de stad reed en het paard op hol sloeg, van den wagen tegen een boom geslingerd. Hij werd in be- wusteloozen toestand naar het ziekenhuis vervoerd, waar hij kort daarna is overleden. nomen zijn de vooruitzichten niet gunstig dat men, zelfs als de door Coolidge voor gestelde nieuwe conferentie bijeenkwam, thans de moeilijkheden zou overwinnen, wel ke menigmaal op de vorige conferentie van Washington zulk een dreigend aanzien kre gen voor het slagen er van en welke men daar ten slotte niet heeft kunnen oplossen. Waarbij nog komt dat de algemeene poli tieke toestand sedert de conferentie van Washington belangrijke wijzigingen heeft ondergaan, waardoor bijvoorbeeld de be hoefte van Engeland aan kruisers in ver band met den toestand in China wel heel overtuigend aan den dag is gekomen. N. Rt. Ct. ting van den Gemeentearchitect f 18.600. Productiecijfers van Friesche koeien. Naar de heer F. Keestra in het officieel orgaan van den F.N.Z. mededeelt, produ ceerden 26 stamboekkoeien, ingeschreven in het F.R.S., in de lactatieperiode 1925, welke gemiddeld 324 dagen telde, in totaal 208.458 K.G. melk of gemiddeld per koe 8017 K.G. melk, met een vetgehalte van 3.89 pct. Dit komt overeen met een gemiddelde boterpro- ductie per koe van 337 K.G. Tien koeien, ingeschreven in ’t hulpboek gaven in dezelfde lactatieperiode in 324 dagen gemiddeld per koe 7638 K.G. melk met 3.80 pct. vet, of 315 K.G. boter. De beste productiekoe was Ymkje Vil van de firma Schaap te Deersum, die in 330 dagen 13.164 K.G. melk gaf met een vet gehalte van 3.78 pct. of 542 K.G. boter. Daarop volgden: Dora Pel van Gebrs. Dok ter te Achlum, die in 330 dagen 9702 K.G. melk gaf met een vetgehalte van 3.81 pct. of 403 K.G. boter en Pruiksma VI, van J. S. v. d. Woude te Deersum, die in 322 dagen 10.830 K.G. melk gaf met een vetgehalte van 3.25 pct. of 380 K.G. boter. De gemiddelde opbrengst der koeien, in geschreven in het F. R. S., is in 15 jaren, van 1911 tot 1925, gestegen van 4357 K.G. tot 4505 K.G. per lactatieperiode, het ge middelde vetgehalte van 3.20 pct. tot 3.54 T 4 melkgift der koeien van de ruim 80 Friesche coöperatieve zuivelfabrieken van 3400 K.G. tot 3800 K.G., het vetpercentage van 3.15 pct. tot 3.39 pct. Hierbij moet worden opge merkt, dat de productiecijfers eenigszins schommelen in verband met het al of niet veelvuldig of hevig optreden van het mond en klauwzeer. geleerden op z’n werk, en daarna eerst is de inhoud dezer geschriften meer op den voor grond getreden. Drieërlei onderscheid is er in die geschriften: een schriftuurlijk gedeelte, waarin uitkömt hoe Ruusbroec z’n bijbel kent, waarmee hij als velen in de Middeleeuwen blijkt te hebben geleefd en geworsteld; dan zijn geschriften betreffende de praktijk van het Christelijk leven en voorts z’n levensoverpeinzingen. Of hij uitlegt de geheimenissen van het ge loof, of wenken geeft voor het leven, het is op merkelijk hoe alles bij hem gebaseerd is op de onveranderlijke grondslag van het Christendom, uitgedrukt in de figuur: Schepping Val Verlossing Verheerlijking. De lijn welke deze vier punten verbindt teekent het proces onzer schepping; het is geen evolueerende lijn, maar een golflijn. Ruusbroec toont dat scherp aan, hij gelooft niet in de geleidelijke vooruitgang, dus de evolutie, maar ziet de tragedie van het ge- de beuren: een neergang tot den val, een opgang tot de Verheerlijking, een figuur welke niet alleen voor het leven van de wereld geldt, maar ook voor ’t persoonlijke leven, en door God in z’n scheppingsorde is ingesteld. Ruusbroec gaat dus uit van God, niets is zonder God, alles draagt de sporen van Hem, en de mensch is beeld van God, hij zoekt de Schepping als een steen, losgelaten, zoekt den grond, het kind de moeder. Ieder mensch heeft het besef in zich niet op zichzelf te kunnen leven, en bezit de drang nahr iets beters, dan in het dagelijkse!) leven tot uiting komt. Maar nu komt de split sing: Er zijn menschen die God willen zoeken, zonder den weg tot God te nemen; er zijn die de weg zoeken maar niet tot het doel geraken, en ten slotte zijn er die de weg zoeken en het einde vinden. De eerste zijn, in Middeleeuwsche term, de „ongelatenen”, dezulken die zich ver beelden zonder meer God te kennen, ja God te kunnen worden. Hier richt Ruusbroec zich tegen de vrijgeesten der Middeleeuwen, die zich durf den vereenzelvigen met God, zonder den weg van geloof en bekeering te kennen. De tweede categorie leveren de uiterlijk kerkdijken, die innerlijk niet los van de wereld waren, hier richt Gevonden Voorwerpen. Aanwezig en te bevragen bij de navol gende ingezetenen, onderstaande voorwer pen, als gevonden aangegeven op 14 en 15 Februari 1927: Handtaschje, W. Langius, J. v. Nassau- straat 11zilveren ketting, J. Jorna, Nieuw- buurt 23; sierspeld met steentje, wed. S. de Haan, Kloosterdw.str. 40; grijze kinder- handschoen, T. Bloksma, Boschstraat 35; damesrijwiel, D. v. d. Veen, W. Lodewijk- straat 42; sleuteltje, J. P. Hoomans, Groot- zand 23; beursje m. inh., P. Brandsma, Oud Kerkhof 45. Lezingen Ds. Banning. Het Instituut voor Arbeidersontwikkeling verzoekt ons mee te deelen, dat de lezin gen van Ds. Banning over Fritz von Unruh en zijn werken niet, zooals op het pro gramma vermeld staat, op drie doch op twee achtereenvolgende Donderdagen ge houden zullen worden en wel op 24 Febr. en 3 Maart. Voor bizonderheden zie men de advertenties in de volgende nummers. JORWERD, 14 Febr. De hardrijderij van I vrouwen, gisteren alhier gehouden, is een succes geworden en tegelijk, met het oog op de kas, mislukt. Een succes, omdat 14 flin ke rijdsters er aan deelnamen, van wie, na spannende ritten, Jetske de Boer van Boorn- bergum, Marie de Groot en haar zuster Aaltje de Groot, beiden van Warga, de prijzen behaalden: een gouden, een zilveren en een nikkelen horloge. Een succes ook, aangezien de belangstelling van ’t publiek buitengewoon groot was. De polderdijk, rondom de baan, was bezet met kijkers uit den omtrek en verder afgelegen plaatsen. Maa'r een mislukking met het ook op de kas van de Ijsclub, omdat, wegens de onbe trouwbaarheid van het ijs geen publiek op de baan werd toegelaten. BR1TSWERD, 12 Februari. Heden had plaats de jaarvergadering van de begrafe- nisvereeniging „De laatste Eer”. Uit de rekening en verantwoording van den pen ningmeester bleek, dat de ontvangsten in ’t afgeloopen jaar bedroegen (met inbegrip van de reserve) f 418.141/», de uitgaven Tot bestuurslid werd herkozen J. Halbert- sma, tot bode K. Faber. Met algemeene stemmen werd besloten, art. 8 van ’t reglement aldus te doen lui den: Vertrekkende leden, die in Britswerd wenschen te worden begraven, kunnen des- gewenscht lid der vereeniging blijven. Het loon der dragers wordt met 50 cent ver- I -,,A 1BI mi'7» ii kleurd en scheiden zoo de gewijde atmosfeer van de ongewijde, de wereld daarbuiten van de gewijde .wereld hierbinnen. De ongewijde wereld der middeleeuwen ze is ruw en hartstochtelijk, is vaak afstootend, maai de gewijde kent ook. haar hartstochtelijke liefde voor God, welke zich uit in de kruistochten en in de geestelijke orden van bv. een St. Fran- ciscus en St. Dominicus. En als een wonder van teerheid is over deze werelden, waartusschen de band harmonisch gelegd was, uitgespreid de zoo innige mystiek der middeleeuwen, welke de harten, door de mystici ongewild, voorbereidt voor de reformatie, omdat ze aandrong op een persoonlijke verhouding tusschen God en de ziel en hartstochtelijk vroeg naar een ontmoe ting met den persoonlijken Heiland. Het accent verlegden deze mystici van de beteekenis van het priesterschap naar het geloof van de enke ling, tot de navolging van Christus wordt op gewekt. In Frankrijk is Bernard van Clairvaux de mysticus, die alle aandacht concentreert op den persoonlijken Christus; in Duitschland wijdt de diepzinnige Ekkehard zijn speculaties aan de verhouding tusschen God en mensch, tus schen de eeuwigheid en het vergankelijke, diep drong hij iit de geheimenissen van het leven; en hier in de Nederlanden graaft Ruusbroec wel niet zoo diep, maar legt zich met den zin voor de practijk, zijn volksaard eigen, toe op de practijk van des Christens leven. Het is een reveil, een ritselen van een nieuwe wind van beloften in de dorre takken van West- Europeesch geloofsleven. Waarvan hij komt, waarheen hij gaat, wie weet het? Maar jonge menschen worden opgewekt om God te zoeken en het leven te wijden aan Zijn dienst. De broederschap des Gemeenen Levens wil, zonder ordegeloften, met intensiteit haar leven ver panden aan God, en de Windesheimer Congre gatie ontstaat, waarvan Thomas a Kempis’ gul den boekje: „De navolging van Christus” de jjjjpe vrucht was. Men sprak veel van bekeering, meende door de wereld te verlaten een korteren weg naar den hemel te kunnen vinden. En men moet dat eenigszins kunnen begrijpen, vooral, Aanbesteding. Uitslag verbouwen O. L. School te Hui- zum (dorp). Ingeschreven als Breuker, Menaldum Visser, Leeuwarden L. H. Geveke, id. Zijlstra, Garijp R. Cuperus, Birdaard van der Veer, Grouw Hofman, Drachten Sinnema, Warga De Haan, Leeuwarden Boringa, Huizum Van der Meer, Akkerwoude De Jager, Huizum Hoekstra, Leeuwarden Reitsma, id. Bulthuis, Buitenpost Wiersma,’ Huizum Dijkstra, Leeuwarden Kingma en Zoon, id. P. Dam, Huizum Baron, Drachten Westerbaan, Huizum Ooms en Lusthoff, Sneek H. Koetzier Jr., id. Gegund aan laagste inschrijver. Begroo- De „operatie” moet binnen het half van den Boeddhist, anders die van Katho- ™:i van Protestant. Mystiek in het alge- meen is dus vormloos, door beperking krijgen we eerst een bepaalde vorm. pmystiek is ontleend aan 't Griekse!) sImten van de ooren voor alle dpn’ 1 S’ de geest ongestoord vrij te hou- n001 de lnwerklng van het onzinlijke. Niet H 7 i' j g01fbeweeg der verschijnselen bemoeit I «/o, e m,yStiek’ d°ch met het onveranderlijk I PP„ en den Zln der dingen, met wat blijft dus, I 'f' 'S’ dUS ',iet het geschapen leven, waar- aan de vergankelijkheid hangt, doch met het ongeschapen Leven, met God. I Nu begrijpt men dus ook de verscheidenheid mystlek’ er 1S een pantheïstische, welke uenseh vermengt en een theïstische, elke G°d en mensch gescheiden houdt. B l)e Middeleeuwen waren een belangrijke tijd ■voor de Christenheid, al kunnen wij protestanten toren overheerscht die stad, en het gebeier der J er aan, dat er andere dingen zijn danjiet geroes van het dage- lijksche leven; alles is. gecentreerd om het ker kelijk leven, en het kerkgebouw zelf is georiën teerd, d. w. z. 't koor staat op het Oosten, daar staat het altaar, 'en wie er zich heen begeeft richt zich naar het Oosten; hier is uitgedrukt het „ex oriente lux,” uit het Oosten komt het licht, het licht van den Heiland. Door zijn kruisvorm duidt het kerkgebouw in z’n structuur er op dat het kruis is het middelpunt van leven en wereld; alles moet beheerscht worden door en staan in t teeken van Gods liefde. Aan den ingang links en rechts beelden van apostelen, heiligen en engelen, die de kerkgangers als ’t ware binnen roepen uit de ongewijde wereld. In 't voorportaal wordt de binnenkomende door het wijwater ge reinigd; het schip der kerk volgt, waar de ge- loovige wordt onderwezen, terwijl in het daar opvolgend koor de mis wordt opgedragen, wordt aangebeden dus. Reiniging leering aanbidding, de drie factoren van het geestelijk leven volgens de middeleeuwsche opvatting. De vensters zijn ge- gld. bij verlies van een vicger vooruit op de algemeene ontwapeningscon ferentie en maken een einde aan de hoop, dat die conferentie zich met het vraagstuk i „Men kan bovendien ernstige moeilijkhe- j den verwachten aangaande de verhouding 553 voor kruisers, torpedobootjagers lanceerd, om de leemten die de Washington- en duikbooten. Deze cijfers geven toevallig wapening ter zee heeft opengelaten, aan te 12 Nov. 1921 niet tusschen de vloten in hun maar tusschen-de kapitale schepen van Engeland, Amerika en Japan. Zij gaven - echter geen beeld van de verhouding in en duikbooten.” Struikelblokken bij dé vleet dus. De kern van Coolidge’s voorstel is de be reidverklaring van de Vereenigde Staten om een uitbreiding van de, verhouding 5—53, die ten aanzien van Amerika, Engeland en Japan voor kapitale schepen geldt, tot de schepen welke niet onder het tractaat van Washington vallen. Voorstanders van de ontwapeningsgedachte zullen hier mee instemmen, omdat juist de be perking die dit tractaat ten aanzien van het bouwen van groote linifeschepen voor- loopig heeft verwezenlijkt een nieuwe spoor slag is gebleken voor het uitbreiden van de vrijgelaten sterkte aan lichte schepen. Het geval wil echter dat Amerika in deze klas sen van schepen deerlijk achterop geraakt is, zoodat bij aanvaarding vian üen voorge- stelden standaard door de drie grootste zeemogendheden, Engeland en Japan tot afbraak van een gedeelte van hun materiaal over zouden moeten gaan of de Vereenigde Staten een heel aantal groote kruisers op stapel zouden moeten zetten, natuurlijk van het allernieuwste type. Het Amerikaansche Congres zou in dit laatste van de twee denk bare gevallen wel moreel, gedwongen zijn, er de credieten voor toe te staan. Volgens de Amerikaansche statistiek, is Japan allen anderen zeemogendheden voorgekomen met het bouwen van 101 eenheden met een totaal van 339.201 ton. Engeland heeft maar 37 hulpschepen gebouwd, maar aangezien zij door de bank grooter zijn, hebben zij een gezamenlijke waterverplaatsing van 285.000 ton. Dan komt Frankrijk met 95 schepen van 221.828 ton en ten slotte Amerika met 16 schepen van 120.909 ton en Italië met 46 schepen van 102.207 ton. In kruisers van het sterkste moderne type is de verhouding - x-- - w.3 gC- I bouwd en toegestaan zijn bij elkaar geno men)Engeland 14, Japan 12, Vereenigde Staten 5. Bij het Amerikaansche Congres zijn voorstellen ingediend voor het bouwen van 13 nieuwe kruisers, maar totnogtoe zijn slechts drie van deze goedgekeurd en de credieten voor deze drie zijn nog niet toe gestaan. In Engeland verdedigt men de sterke krui- servloot, even goed als in Frankrijk, met ue noodzakelijkheid om de zeewegen en het uit gestrekte koloniale rijk te verdedigen. In Japan heeten Coolidge’s voorstellen gunstig I ontvangen te zijn, maar oppert de pers al dadelijk bedenkingen tegen toepassing van de verhouding die voor de groote schepen geldt, op de kleinere maat van oorlogs bodems. Tegelijk grijpen de Japansche bla den de gelegenheid aan tot het aandringen op „moreele ontwapening’, alpha en omega van alle streven tot beperking van oorlogs toerustingen, en maakt de Asahi eenige ste kelige opmerkingen over de inrichting van de nieuwe Engelsche marine-basis te Singa pore en de anti-Japansche immigratiewetten in de Vereenigde Staten. Alles tezamen ge- 1CG gld. bij verlies van Ivv één ban d, voet of oog Mm SIEEKELCOÜHil! Volgens voorwaarden overeengekomen met de Holfandecho Algemeene Verze- innA gld. bij levens- TG A keringe-Bank te Schiedam sijn onse abonné’s verzekerd tegen ongelukken voor XVvV lange invaliditeit ZvU De inbraak in een juwelierswinkel. Omtrent de inbraak, die Vrijdagnacht is heer^Davidson aan den Nieuwendijk te Ani- 1 meld: Langs den weg van Heerenveen naarDe schoonzoon van den eigenaar de heer Knijpe is men bezig hooge iepen en eiken Vecht, die de bij den winkel behoorende 7 van de groote! woning bewoont, was een half uur na het boomen zullen geveld worden, waarondersluiten prachtboomen, met rechte stammen eenige meters lang en gaaf als krijt. L. C. C o jaar 6 maal haar diensten verleenen. Het gepleegd in den juwelierswinkel "van den sterdam kan nog het volgende worden ge- De schoonzoon van den eigenaar, de heer die de bij den winkel behoorende der zaak, dus te omstreeks half negen, uitgegaan, na de deur in het ijzeren scherm, dat ’s avonds wordt neergelaten, goed gesloten te hebben. Kort daarop moet de inbraak, waaraan, naar vermoed wordt, twee mannen hebben deelgenomen, gepleegd zijn. Ongeveer half tien keerde ’t echtpaar te rug. De ijzeren deur was toen niet meer in het slot. Toen het licht in den winkel was ontstoken, zagen zij dadelijk, dat onge- wenschte bezoekers waren binnen geweest. Over den grond lagen étui’s verspreid en ,’t meeste goud was uit den winkel verdwe nen. Ook de etalagekast was geplunderd. De inbrekers hebben zich niet alleen be paald tot den winkel, maar zijl hebben ook het verdere deel van het huis niet onge moeid gelaten. Waarschijnlijk hebben zij gezocht naar geld. Hun zoeken is beloond, want in een buffetkast vonden ze een portefeuille. Daar uit hebben ze circa f 200 meegenomen. Ook zijn ze geweest op de slaapkamer van het echtpaar, waar zij bedden keerden, hopende daar geld te vinden. De politie is terstond met het onderzoek begonnen. Reeds is een gestolen ring opgespoord. Het bedrag, dat aan goud en juweelen is medegenomen, wordt berekend op f25000 a f30.000 voor de vrouw, wie het in de Middeleeuwsche wereld zeer moeilijk werd gemaakt buiten het klooster als ernstige Christin te leven, door bv. het huwelijk waartoe zij vaak gedwongen werd. Als men daaraan denkt waardeert men pas de staatkundige en maatschappelijke vrijheid van het heden, die ons veroorlooft met en voor God in de vrije maatschappij te leven. Maar de mystici dan leggen de nadruk op de bekeering, op de persoonlijke ommekeer van hart en leven; niet op het sacrament dus, door de deelneming waaraan men reeds tot Gods ge meenschap zou behooren, doch op de verande ring van richting in levenszin. Ruusbroec leefde in Zuid-Nederland, dat Noord-Nederland altijd in maatschappelijk en cultuurleven is voorafgegaan. Daar kwam eerst dit geestelijk reveil. Eerst kwam Ruusbroec, dan Geert Groote en a Kempis. De eerste marte laren der reformatie vielen in Zuid-Nederland, de eerste hagepreek werd daar gehouden, c,„ eerste confessie daar opgesteld. Maar wonderlijk daartegenover is de reformatie hier behouden, in Zuid-Nederland vernietigd; de laatste is de eerste geworden. Ruusbroec dan is de ziel van de mystieke be weging, welke uit het Zuiden naar het Noorden' doordringt. Hij is geboren in het einde van de 13e eeuw in de buurt van Brussel en wordt priester in de St. Goedele kerk. Op 50-jarigen leeftijd heeft dan de tweede bekeering van Ruusbroec plaats en hij sticht ’t klooster Groe- nendael, om er zijn leven, met z’n getrouwen te wijden aan God. Merkwaardig zoo’n tweede bekeering van den reeds geloovige, die als het ware alles weer afstaat om het dan opnieuw als Gods gave te ontvangen. Het is de „door- bekeering”, waarvan ook thans nog wel men schen gewagen. Ruusbroec schrijft daar in z’n klooster veel en wel in het Diets, dus niet in de sacrale taal, het Latijn; hij schreef dus voor de eenvoudige)), die, naar hij meende, ook in staat gesteld moesten worden geestelijke boe ken te lezen. Ruusbroec schreef in het geurige en kleurige Diets van zijn tijd, en daardoor viel eerst de aandacht van de moderne taal- hoogd bij ter aardebestelling van buiten wonenden. De vereeniging moest in ’t afgeloopen aantal leden is 76. Onder de bijl. er ons niet meer naar oriënteeren, wij weten immers dat de reformatie een breuk was met die Middeleeuwen. Anders is dat bij de Katho lieken, die er vaak met heimwee heen schouwen, zooals Broms laatste boek ook weer laat zien, dat heil verwacht van het weer doortrekken van de lijn der middeleeuwen, welke door de geeste lijke revolutie der reformatie werd verbroken. De bekoring der Middeleeuwen ligt hierin dat het een éénheidstijd was, Kerk en staat waren één, het maatschappelijk leven stond in dienst van het geestelijk leven, we hadden een één- heidscultuur, het gewone leven was in het hoo- gere opgenomen, het natuurlijke leven van het geschapene in het bovennatuurlijke leven, dat het geschapen leven wijdt, in God dus. De mystiek der Middeleeuwen is internatio naal, één geest vaart door een groote verschei denheid van volkeren, er is een synthese, welke later nooit meer bereikt is. Het beeld der Mid- tegenstnjdigheid. Bepaalde ty-1 deleeuwen is de Kerk midden in de Middeleeuw sche stad, waarop alle straten toeloopen, de t" _._3; er zich overwelft. Bklokken herinnert de bevolking I van het Westen, anders die van den Christen ferentie en maken een einde aan de hoop, President Coolidge’s nieuwe ontwapenings- *n z'Jn geheel zal kunnen bezighouden. f\Apt1 Izan Hzvxmn rl inn z->r-4-ï r» voorstel. President Coolidge heeft een voorstel ge- i a sche overeenkomst tot beperking van de de werkelijke verhouding in sterkte weer op wapening ter zee heeft opengelaten, aan te 12 Nov. 1921 niet tusschen de vloten in hun vullen. De Amerikaansche marine-autoritei- geheel, maar tusschen de kapitale schepen ten hebben het steeds betreurd dat men het van Engeland, Amerika en Japan. Zij gaven op de conferentie alleen eens is kunnen echter geen beeld van de verhouding in worden over het vaststellen van een stan- sterkte tusschen kruisers, torpedobootjagers daard voor kapitale schepen en geen enkele ■--- regeling heeft kunnen treffen over de ver- houding tusschen wat men gemakshalve „hulpschepen” noemt; namelijk kruisers, duikbooten en andere lichte oorlogsschepen, pen. De eigenlijke reden was dat de regeling over de kapitale schepen dreigde mis te loo- pen, indien de conferentie niet de vrije hand wilde geven ten aanzien van de lichte sche pen. Voor de groote linie-schepen werd aan Engeland en de Vereenigde Staten een wa terverplaatsing van 525.000 ton, aan Japan een van 315.000 ton toegestaan, ruw weg werd de verhouding dus 553. De be krachtiging van deze afspraak was weer afhankelijk van het totstandkomen van een bevredigende regeling met Frankrijk en Italië, aan welke 175.000 ton elk aan kapi tale schepen werden aangeboden. Frankrijk kwam echter op voor een tonnemaat van 350.000 ton. Het twistpunt werd ten slotte aan Briand voorgelegd die naar Frankrijk teruggekeerd was. Hij stemde er in toe, voor Frankrijk het maximum van 175.000 ton ten aanzien van groote linie-schepen. te aan vaarden, maar enkel onder beding dat het naar verhouding een grootere tonnemaat aan hulpschepen en duikbooten zou mogen hebben, welke Frankrijk als zuiver verdedi gende wapens beschouwde. „Het denkbeeld hetwelk de Washingtonsche conferentie be heerscht”, seinde Briand, „is maritieme wapeningen die offensief en kostbaar zijn, te beperken. Maar ik ben niet van meening dat het op het program staat aan een natie als Frankrijk, die een uitgestrekte kustlijn en een groot aantal ver afgelegen koloniën heeft, de- middelen tot verdediging van zijn verbindingswegen en van zijn veiligheid te onthouden.” Daarna is er nog veel te doen geweest over monde van Balfour radicaal wenschte af te schaffen. Toen dit onmogelijk bleek, heeft men nog vergeefs moeite gedaan voor een regeling voor hulpschepen, welke afstuitte op de weigering van de Fransche gedele geerden om met minder dan 90.000 ton voor duikbooten en 330.000 ton voor kruisers en hulpvaartuigen genoegen te nemen. Het was noodig dit kort in herinnering te brengen voor een goed begrip van Coolidge’s nieuwe I voorstel. I Het zal nu jneteen duidelijk worden dat 1 dit voorstel in Frankrijk met koele belang- I stelling ontvangen is. Echter niet daar I alleen, maar ook door de Engelsche open- I !lar.e ineening. Een medewerker van de I Daily News heeft zich dadelijk tot tolk van I de bedenkingen aan Engelschen kant ge- maakt. Hij voert, gelijk wij gemeld hebben, I aan „dat de voorstellen in de eerste plaats I zouden meebrengen dat de maritieme wape- I ningen van die te land en in de lucht ge- scheiden worden gehouden. Ten tweede I zouden de vijf mogendheden van Washing- I ton op dit gebied gescheiden blijven van de I rest van de wereld. Ten derde loopen zij ~SÏ.- In de Zuiderkerk sprak Vrijdagavond prof. dr. Aalders van Groningen in de laatste Chr. Win tel lezing over bovengenoemd onderwerp. Gra fisch zou hij dat onderwerp willen voorstellen als een middelpunt omgeven door een engere en een zeer ruime cirkel. De laatste stelt dan de mystiek als algemeen geestelijk verschijnsel I voor, als zoodanig is ze ruim en bijna onbe- B paald, de tweede cirkel geeft de verenging van H het onderwerp tot de mystiek der middeleeuwen weei, het middelpunt is spr.’s onderwerp van hedenavond: De mystiek van Ruusbroec. Mystiek als algemeen verschijnsel laat zich eigenlijk niet bespreken. Ze heeft dan geen be paalde formuleering, de verschillende vormen meden dan zelfs f pen en vormen van mystiek zijn gebonden aan den bodem, waarop deze geestelijke plant groeit, aan den hemel welke Aade.ls 's..de mystiek van het Oosten dan die E dan i liek dan

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1927 | | pagina 1