H I ISO I I DRUKWERKEN 404 BRANDENBURGH 02 KIEZEBR1MK 02. I. 8., Officieel gedeelte. IMiliil Oigui hr iniim tink- Tmeh|ai L BRANDENBURGH NEUW8TUMMEN. L. S, WYMBRITSERADEELplaatstjn uc óNEEKER COURANT Ged. Poortezijlen, hoek Kleinzend WOENSDAG 6 JULI 1117 flo. 80 SNEEK, 5 Juli 1927. vroegere zoo B. S. op verklaring der hoofden van scholen: Gaastra te Tjerkwerd, J. Schaafsma te Bols- 1 de advertentie in dit blad. NNi ■■■H In aansluiting op nevenstaande aankondiging, deelt onder- geteekende mede dat hij vanaf heden voor eigen rekening onder de firma Ondergeteekenden deelen hierdoor mede, dat zij uittreden uit de Firma BRANDENBURGH Co. en eene nieuwe firma zullen vormen onder den naam J. BINK L. KIEZEBRINK G. v. d. WAL Eorsta Nlari DUTIDAGI VRUDAG8A V91TDS Uitgaven Brandenburgh Co., lint Tristam Xoo 150. 1 Hoogachtend, Fa. Brandenburgh Co. Ged. Poortezijlen - Tel. 404 Het kantoor der nieuwe firma zal wegens noodzakelijke verbouwing, tijdelijk gevestigd zijn in de winkel van den Heer Koopmans, Bloemist, Kleinzand No. 3. Het telefoonnummer blijft De vliegtocht van Byrd. Vrijdagmorgen in de vroegte waren twee visschers uit Ver-sur-Mer aan het strand bezig mei hun netten. Ver is een kleine plaats aan de Seine-baai gelegen, ongeveer even ver van Havre als van Cherbourg en Caen is de stad, die het dichtst bij het dorp de stormramp f 476.71 j/2- Eindexamen Rijkskweekschool te Leeuwarden. Aan de Rijkskweekschool voor onderwij zeressen) te Leeuwarden is o.a. geslaagd: P. Boersma te Oosthem. De NIEUWE SNEEKER COURANT (43e Jaargang) en SNEEKER COURANT (70e Jaargang) zullen in het vervolg door deze nieuwe firma worden uitgegeven, terwijl zij tevens eene HANDELSDRUKKER1J zal exploiteeren en hare werkzaamheid in het algemeen zal uitstrekken over alle gebied, waarop de oude firma zich bewoog. Onder dankzegging voor het vertrouwen dat zij in de oude firma mochten genieten, bevelen zij hunne nieuwe firma voor datzelfde vertrouwen aan. Zij deelen tevens mede dat de vertegenwoordiging alhier zoowel wat de advertentie-colportage als het drukwerk betreft blijft opgedragen aan den Heer J. POSTMA, Leeuwarderdwarsstraat No. 11. Eindexamen R. H. B. S. te Sneek. Geslaagd de heeren M. D. G. Bergsma, H. A. G. Dijkhuis, Bareld J. v. d. Meer, Jorrit v. d. Meer, A. Nijhuis, D. Oosten, F. P. Pier- sma, K. G. Postma, L. R. W. Soutendiik, T. A. Stam, T. v. d. Veer, W. K. van Wijk en Postgiro blijft 6039. Dankend voor het vertrouwen dat hij in de bestaande zaak mocht ondervinden beveelt hij zich ook voor de toekomst ten zeerste aan. De tweede bedevaart naar Dokkum. Bij gelegenheid van de tweede Nationale t naar Dokkum ter eere vam' de 10 en 11 VolaenB voorwaarden overeengekomen met de Holiandaohe Algwmwwnw70(10 kariaga-Baak ta Schiedam lijn onae abonné’e veraekerd tegen ongelukken voor AvvV te Witmarsum. Afgewezen 6. Toelating tot de R. H. B. S. te Sneek. Toegelaten tot de 1ste klasse der R. H. j is ook open voor ouderen tegen betaling B. S. op verklaring der hoofden van scholen: --- TA~ H. J. Beekhuis te Sijbrandaburen, J. Dijk- de A. J. C. zullen wel niet ontbreken, stra te Burgwerd, D. Faber te Wommels, G.min als de mandolinemuziek. Men zie verder Cld Q etrn 'T i T Ca n fntvi n 4-zx Dnlo 1 rl n n rl x rza n tl ril F Lx 1 n rl WETHOUDERS Zee te Sneek, N. F. Hofman te Poppinga- juli wier, Grietje Jélsma te Rien, S. Kingma te Diepen Rien, A. E. Prakken te Tjerkgaast, L. Ra- j Hooijman, en het door koor en orkest uitherkomen vonden. dema te Bolsward, A. de Vries te Burg- voeren Oratorium „Das Liebesmahl der i werd en L. Wiersma te IJtens. Geslaagd te Utrecht voor het can- j didaatsexamen theologie onze stadgenoot de heer IJ. J. Alkema. Bij den inspecteur der belastingen, 2e afd. alhier is f 25 gewetensgeld ontvan- tie zal houden. j HEERENVEEN, 4 Juli. De toestand van de jongelingen Bokma en Faber alhier, die bij het auto-ongeluk Zondagnacht te Lange- zwaag het ergst gekwetst werden, en in het j ziekenhuis opgenomen, is vrij geruststellend. Aanwezig en te bevragen bij de navol- HEERENVEEN, 4 Jui. Hedenmorgen ver- j gende ingezetenen, onderstaande voorwer- voegden zjCh jen gemeentehuize vam Scho- dïe bezwaren" hebben in" tè"brengen, gedu- Peni, als gevonden aangegeven op 4 en 5 terland arbeiders uit Jubbega, die door hun f Tuli 1097 ter secretarie, in de gewone bureau-uren, van de ter zake ingekomen bescheiden ken nis kunnen nemen. De aandacht wordt er inzonderheid op gevestigd, dat, volgens de heerschende op vatting, slechts tot hooger beroep gerech tigd zijn zij, die voor het Gemeentebestuur ward. Antje van Ham te Sneek. G. C. Hol- lander te Sneek, Trijntje Kaan te Sneek, W.o_ Riemersma te Sneek, S. J. Steenhuizen te Bedevaart - Sneek, N. de Swart te Sneek, E. N. van der h.H. Bomifacius en Gezellen op iv zullen de toespraak van mgr. A. F. I ’s Bosch, de rede van kapelaan de doodelijk vermoeide Amerikanen HINDERWET. BURGEMEESTER en van SNEEK maken bekend: dat ter secretarie ter inzage ligt een ver zoek met bijlagen vam L. BRANDENBURGH, drukker en uitgever wonende te Sneek, om vergunning tot uitbreiding van de drukkerij, in het gebouw aan het Kleinzand no. 1 (oud wijk 2, no. 40) kadastraal bekend gemeente Sneek, Sectie B, No. 3724, door het plaat sen van een electromotor van P.K. in de bestaande drukkerij en van 3 electromoto- ren met een gezamenlijk vermogen van 7% P.K. in de Westelijk gelegen lokaliteit, grenzende aam de Gedempte Poortezijlen; dat op Woensdag, den 20 Juli 1927, des middags te 12 uur, ten gemeentehuize aldaar gelegenheid zal worden gegeven om tegen het verzoek bezwaren in te brengen en deze mondeling en schriftelijk toe te lichten en dat zoowel de verzoeker, als zij ü.t UC/.VVdlClI I1CULTC1I 1U IC U1C.1&V.., l’lQO?.'" rende drie dagen voor evengemeld tijdstip W27. Frittema_ hovenstraat 4; parapluie, fa. Vroman, Oos- werkeioos géworden zijn. Namens Burgem. terdijk 56; rijwielbelastingmerk in étui, R. en 1 J Baarda, 2e Frittemahovenstraat 1; rijwiel- voor plaatsing aan c.. L belastingmerk in étui, T. de Jong, Oppen- Overijsel. De tusschenkomst G. Zoethout, Alg. Begraafplaats. Parapluie, heer Faïkena té OostërwöideTal worden in- t - fa. Th. Potma, Grootzand; ijzeren hoepel, of een of meer zijner leden zijin verschenen, Wilbers Smidsbuurt 23; damesbeursje ten einde hunne bezwaren mondeling toe te i u txw ,i„ lichten. j SNEEK, den, 6 Juli 1927. gen wegens te weinig betaalde belasting over vorige belastingjaren. Sneeker Zweminrichting. De temperatuur van Sneeker Zweminrichting was heden 21 Gevonden voorwerpen. Apostel” van Richard ’Wagner op den be- groetingsavond Zondag 10 Juli te Leeuwar den in de Harmonie door den K. R. O. wor den uitgezonden. Mgr. A. F. Diepen zal ’s Maandags te Dokkum op het nieuwe St. Bonifaciusterrein een Pontificale H. Mis opdragen waaron der pater Arsenius O. M. C. de feestpredika- 43a JAARGANG Abnementper jaar f 2.50 fr. p. p post^f 3.60. Advertentieën9’ct^p. regel. Inge zonden mededeelingen hooger, bij Abonnement belangrijke korting Advertentiën worden tevens gratis ge- IEA old bij verlieB van 7C gld. bij verliea CA gld.bij.verlieavan TE gld bij verlie»- 150 één hand, voet of oog 13 vaneen dnim. 3U een wijsvinger Xd van een vinger te Sneek een DRUKKERS- en UITGEVERSZAAK zal drijven, waarin hij met uitzondering van de uitgave der Nieuwe Sneeker en Sneeker Courant, alle werkzaam heden door de oude firma Brandenburgh Co. verricht, zal blijven uitvoeren. De uitgaven It Heitelan, Frisia en Waterschapsbelangen blijven aan de zaak verbonden. Hij beveelt zich beleefd aan voor de levering van ALLE VOORKOMENDE en het maken van RECLAME op elk gebied. Het kantoor blijft gevestigd Het telefoonnummer wordt echter met ingang van heden gld. bij leven»- 1AA gld. ingeval van over lings invaliditeit *vv lijden binnen SO d. ontslag aan de werken in de Boornbergu- mer Petten, welke stopgezet zi|n, weer Weth. "werd medewerking toegezegd voor plaatsing aan de Reggewerken in - -w cvciiioci. luuuv.t van den In- huizerweg 60; ledige lederen portemonnaie, Specfeur der Rijksontginningswerken, den fa. Th. Potma,’Grootzand; ijzeren hoepel, niet inh., H' Leerling, W. de Zwijgerstr. 6; twee bankbiljetten, W. Zantema, Scharne- goutum; vulpen, P. v. d. Weij, Swartsbuurt. Distriktlanddag A. J. C. Men schrijft ons: Zondag a.s. zal in Sneek een distrikt landdag der Arbeiders Jeugd Centrale wor den gehouden. De jongens en meisjes uit Lemmer, Hindelopen, Makkum, Bolsward, Sneek en Leeuwarden verzamelen zich te gen 12 uur aan het IJsbaanterrein; om 1 uur wordt een optocht door de stad georgani- seerd; vanaf ’s middags 3 uur wordt er op mej. J. Heerema, allen te Sneek; de h.h. G. de Ijsbaan een bont programma afgewerkt: Ruiter te Bolsward, S. W. de Boer te Wor- gemeenschappelike spelen en dansen, afge- kum, H. L. Boersma en K. Nauta, beiden wisseld met zang en declamatie, terwijl te Oudega (W.), mej. L. Werkhoven te Herman Molendijk zal spreken over: „Jeugd pikdonker was, onder stortregens en wol ken, die zoo laag hingen, dat hef niet mo gelijk was ook maar iets te zien, in zee geëindigd op nog geen 200 meter afstand van de kust, bij het dorp Ver-sur-Mer. Wij zijn vrijwillig gedaald en hebben de zee ge kozen boven onbekend terrein. Wij hebben vervolgens de 200 meter naar het strand zwemmend en roeiend afgelegd, terwijl de America, ons vliegtuig, gedeeltelijk weg zonk in het zand. Maar ons vliegtuig wordt aan land gebracht, hoewel het leelijk be schadigd is en wij (de bemanning van de America) maken het zoo goed als vier man nen het maar kunnen maken, die een in spanning achter den rug hebben als wij in I deze laatste veertig uur. Wij hebben langer dan 40 uur gevlogen en 19 uur lang hebben wij niets gezien: geen land, geen zee, geen schip. Dadelijk na ons vertrek dachten wij, dat we onze halven benzine-voorraad overboord moes ten gooien en terugkeeren, maar gelukkig steeg ons schip juist op het kritieke moment en Noville, die juist op het punt was althans één benzinereservoir te laten leegloopen, trok zijn hand terug. Gedurende de laatste zes uur van onze vlucht is ons kompas, door een onbekende reden, onklaar geraakt en voor wij het wisten waren we met een halven cirkel uit onzen koers gevlogen en om het maar eer lijk te zeggen wij waren totaal verdwaald. Wij waren tevoren nog een keer geweldig geschrokken toen wij bemerkten, dat wij veel verder Zuidwaarts waren afgedreven dan wij hadden verwacht en slechts door met onze draadlooze te vragen waar wij ons bevonden, waren wij in staat onzen koers te herstellen. In plaats van op Ierland aan te sturen, zooals aanvankelijk ons plan was, besloten wij naar Finistère te vliegen. Dat lukte volkomen en toen wij kwamen boven het gebied van Brest, was alles in uitste kende orde. Zoo dicht bij het doel, kwamen we in de nesten. Wij hadden geen flauw besef waar we eigenlijk vlogen. Het was pikdonker en wij moesten sturen op een compas dat defect was. Wij moeten in die vijf uur dat we hebben rondgedwaald in stroomenden regen en dichte duistenis ten minste twee maal dichtbij Parijs zijn geweest. Ik ver moed dat we eenmaal slechts enkele mijlen van Le Bourget zijn afgeweest, maar wij konden niets zien. De wolken hingen zoo laag en waren zoo dicht, dat van de aarde I geen lichtstraal er doorheen kwam. Wij wa ren vlak bij de Lichtstad en zagen geen licht. Wij zagen letterlijk niets; wij wisten niet of we boven een stad of boven land, boven velden of bergen waren. Wij hebben noch de lichten van Le Bourget, noch die van den Eifeltoren gezien. We waren met genoeg benzine om nog drie uur te vliegen, I vlak bij ons doel en wij konden de tien mijl, die ons scheidden van het vliegveld, waar heen we wilden, niet afleggen. Wij waren ons pas bewust geworden dat we verdwaald waren, of we ontdekten dat ons compas defect was. Wat er aan haper de weten we nog niet. Tegen 1 uur seinden we draadloos, dat we verdwaald waren, maar we kregen geen antwoord. Balthen zat aan het stuur; hij stuurde zoo goed als iemand in die omstandighe den kan doen, want we zaten als het ware in een groote gevangenis van duisternis en zagen geen uitweg. Toen kwam de groote verrassing: wij zagen plotseling de zee beneden ons. Wij wisten toen niet waar we waren, maar we ten nu, dat wij in een halven cirkel hadden gevlogen en de kust weer waren gepasseerd niet ver van de plaats waar we er 5 uur geleden over waren gevlogen. Toen wisten wij dat wij over een uur, of misschien een half uur, niet verder konden gaan, omdat onze benzine-voorraad uitge put zou zijn. Wij konden elk oogenblik ge dwongen worden een noodlanding te doen en wij wisten niet waar we waren behalve dat wij boven zee vlogen en de zee was kalm. In het pikdonker konden wij niets van het land onderscheiden. Wij konden zien dat het hoog water was en het strand was overstroomd, dat er geen grond was om op te landen. Ik nam toen het besluit om op zee' neer te strijken en zoo goed wij konden den wal te bereiken. Ik vertelde den anderen wat ik wilde doen. Ik zeide hun dat het minder gevaarlijk was dan neer te ko men op volkomen onbekend land, minder gevaarlijk zoowel voor ons als voor hen, die wij mogelijk zouden treffen als wij in een dorp of stad neerkwamen. Ik was overtuigd dat het de veiligste en verstandigste metho de was. Het- was hachelijk, maar minder hachelijk dan wanneer wij ergens anders en de beslissing werd door het succes gerechtvaardigd. Het toestel werd ten deele vernield en zijn fuselage erg ge havend, maar ik geloof dat wij het zullen kunnen herstellen. De Fransche luchtdienst en de marine-autoriteiten die voor het en a.s. van zang en declamatie, terwijl en Alkohol zijn vijanden” en Wieke Ploeg- sma over: „Twee weken vakantie voor de arbeidersjeugd”. De toegang op het terrein van 10 cf De bekende kleurige vlaggen van even- het water in de zwaag het ergst gekwetst werden, en in het geroepen. SCHOTERLAND, 4 Juli. Het opkoopen van - gonnen. De prijs der ruwe wol loopt van 95 ct. tot f 1.00 per kilo. RAUWERDERHEM. Voor jle betrekking njej velaren hoe het kompas tegen het neerstreken, hebben zich 47 sollicitanten aangemeld. draadlooze vragen HEEG, 5 Juli. Alhier is gecollecteerd voor wej gebeurd; daardoor bemerkten ze te marine-autoriteiten die gevolge zetten ze koers naar Finistère in vliegtuig zorgen, zijn heel vriendelijk plaats van naar Ierland, gelijk het plan heel bekwaam geweest. was geweest. Hoe hoog ze ook vlogen, ze j Het landingsonderstel brak af op het op 3000 Meter hoogte. Noville, Acosta en toen het vliegtuig voor de tweede maal - - i -er een schok die ons dooreenschudde. Noville, Acosta en Balthen waren zoo goed als doof door de inspanning van den langen tocht en daar niemand een ander kon hooren, dacht ieder dat hij alleen behouden was. Maar onze drie rubber vlotten hielden zich bewonde- renswaardig. Wij haalden alles uit het vliegtuig wat wij bergen wilden, en daarna begaven wij ons naar den wal. En wij kwa- ligt. De twee visschers zagen twee mannen op het strand liggen, vast in slaap en aan hun kleeren herkenden zij hen als vliegers: het waren Byrd en een van zijn makkers: j luitenant Noville. De visschers brachten hen I naar de woning van Camille Coifier, waar i een on- Het eerste wat zij er vroegen was zich te kunnen wasschen en meer dan voedsel en een bed ging het lot van hun vliegtuig hun ter harte, dat bij het neerkomen op zee beide vleugels had ge broken. De beide andere makkers van Byrd wij hebben dat reeds gemeld waren op genomen door den vuurtoren-wachter van Ver-aan-zee. Omtrent de wederwaardigheden door de vliegers bij hun aankomst boven Fransch gebied ondervonden, wordt gemeld: Byrd en zijn kameraden hebben aan ver schillenden bladen het relaas van hun we dervaren gedaan. Daaruit blijkt aan welke gevaren ze boven Frankrijk blootstonden en hoe ze boven het gebied Noordwestelijk van Parijs konden rondvliegen totdat ze weer de zee onder zich zagen, niet ver van het punt, waar ze eenige uren tevoren de kust waren overgevlogen. Ze moeten vlak bij Parijs zijn geweest, maar hebben niets ervan gezien. Geen oogenblik boven Frankrijk trouwens is iets van beneden tot hen doorgedrongen. Onderweg zagen ze 19 uur aan één stuk noch land noch zee, noch schip. Ten slotte besloot Byrd op zee te dalen, want de benzine was op en op on bekend terrein neerkomen zou voor de in zittenden en mogelijke bewoners gevaarlijk de wolvachten bij de veehouders is be- zijn geweest. Die manoeuvre slaagde goed, al is de America deerlijk beschadigd. Byrd wil haar in Le Bourget laten opknappen; hij kan zich Gemeente-ontvanger in deze gemeente ejnd jn be| ongereede is geraakt en zijn draadlooze vragen om inlichting werden niet beantwoord. Boven den Oceaan is dit oj ver zuidwaarts te zijn afgedwaald en dienten plaats van naar Ierland, gelijk het plan heel bekwaam geweest. was geweest. Hoe hoog ze ook vlogen, ze\ Il_l bleven in den mist. In het algemeen vlogen oogenblik dat het toestel het water raakte en Balthen waren doof geworden van uit- öndergedompeld werd,, volgde putting, zoodat ze elkaar bij de redding niet verstonden en ieder dacht dat hij alleen het leven er had afgebracht. Overste Byrd heeft te Ver-sur-Mer van zijn Oceaan-vlucht, die met de nederdaling aan de Bretonsche kust is geëindigd, het volgende relaas gedaan: Vrijdagmorgen, den lsten Juli, om half drie, is onze Oceaan-vlucht, toen het nog MB 3 n j r riiimmui ar rr.nr'- nm SSEEKER COmET annex SNEEKER COURJUTT an Ze Op OWV IVLVIVl j V. i--

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1927 | | pagina 1