H
I
ISO
I
I
DRUKWERKEN
404
BRANDENBURGH 02
KIEZEBR1MK 02.
I. 8.,
Officieel gedeelte.
IMiliil Oigui hr iniim tink-
Tmeh|ai
L BRANDENBURGH
NEUW8TUMMEN.
L. S,
WYMBRITSERADEELplaatstjn uc óNEEKER COURANT
Ged. Poortezijlen, hoek Kleinzend
WOENSDAG 6 JULI 1117
flo. 80
SNEEK, 5 Juli 1927.
vroegere
zoo
B. S. op verklaring der hoofden van scholen:
Gaastra te Tjerkwerd, J. Schaafsma te Bols- 1 de advertentie in dit blad.
NNi
■■■H
In aansluiting op nevenstaande aankondiging, deelt onder-
geteekende mede dat hij vanaf heden voor eigen rekening
onder de firma
Ondergeteekenden deelen hierdoor mede, dat zij uittreden
uit de Firma BRANDENBURGH Co. en eene nieuwe
firma zullen vormen onder den naam
J. BINK
L. KIEZEBRINK
G. v. d. WAL
Eorsta Nlari
DUTIDAGI VRUDAG8A V91TDS
Uitgaven
Brandenburgh Co.,
lint Tristam Xoo 150.
1
Hoogachtend,
Fa. Brandenburgh Co.
Ged. Poortezijlen - Tel. 404
Het kantoor der nieuwe firma zal wegens noodzakelijke
verbouwing, tijdelijk gevestigd zijn in de winkel van den
Heer Koopmans, Bloemist, Kleinzand No. 3.
Het telefoonnummer blijft
De vliegtocht van Byrd.
Vrijdagmorgen in de vroegte waren twee
visschers uit Ver-sur-Mer aan het strand
bezig mei hun netten. Ver is een kleine
plaats aan de Seine-baai gelegen, ongeveer
even ver van Havre als van Cherbourg en
Caen is de stad, die het dichtst bij het dorp
de stormramp f 476.71 j/2-
Eindexamen Rijkskweekschool te
Leeuwarden.
Aan de Rijkskweekschool voor onderwij
zeressen) te Leeuwarden is o.a. geslaagd:
P. Boersma te Oosthem.
De NIEUWE SNEEKER COURANT (43e Jaargang) en
SNEEKER COURANT (70e Jaargang) zullen in het vervolg
door deze nieuwe firma worden uitgegeven, terwijl zij
tevens eene HANDELSDRUKKER1J zal exploiteeren
en hare werkzaamheid in het algemeen zal uitstrekken
over alle gebied, waarop de oude firma zich bewoog.
Onder dankzegging voor het vertrouwen dat zij in de
oude firma mochten genieten, bevelen zij hunne nieuwe
firma voor datzelfde vertrouwen aan.
Zij deelen tevens mede dat de vertegenwoordiging alhier
zoowel wat de advertentie-colportage als het drukwerk
betreft blijft opgedragen aan den Heer J. POSTMA,
Leeuwarderdwarsstraat No. 11.
Eindexamen R. H. B. S. te Sneek.
Geslaagd de heeren M. D. G. Bergsma, H.
A. G. Dijkhuis, Bareld J. v. d. Meer, Jorrit
v. d. Meer, A. Nijhuis, D. Oosten, F. P. Pier-
sma, K. G. Postma, L. R. W. Soutendiik, T.
A. Stam, T. v. d. Veer, W. K. van Wijk en
Postgiro blijft 6039.
Dankend voor het vertrouwen dat hij in de bestaande
zaak mocht ondervinden beveelt hij zich ook voor de
toekomst ten zeerste aan.
De tweede bedevaart naar Dokkum.
Bij gelegenheid van de tweede Nationale
t naar Dokkum ter eere vam' de
10 en 11
VolaenB voorwaarden overeengekomen met de Holiandaohe Algwmwwnw70(10
kariaga-Baak ta Schiedam lijn onae abonné’e veraekerd tegen ongelukken voor AvvV
te
Witmarsum. Afgewezen 6.
Toelating tot de R. H. B. S. te Sneek.
Toegelaten tot de 1ste klasse der R. H. j is ook open voor ouderen tegen betaling
B. S. op verklaring der hoofden van scholen: --- TA~
H. J. Beekhuis te Sijbrandaburen, J. Dijk- de A. J. C. zullen wel niet ontbreken,
stra te Burgwerd, D. Faber te Wommels, G.min als de mandolinemuziek. Men zie verder
Cld Q etrn 'T i T Ca n fntvi n 4-zx Dnlo 1 rl n n rl x rza n tl ril F Lx 1 n rl
WETHOUDERS Zee te Sneek, N. F. Hofman te Poppinga- juli
wier, Grietje Jélsma te Rien, S. Kingma te Diepen
Rien, A. E. Prakken te Tjerkgaast, L. Ra- j Hooijman, en het door koor en orkest uitherkomen vonden.
dema te Bolsward, A. de Vries te Burg- voeren Oratorium „Das Liebesmahl der i
werd en L. Wiersma te IJtens.
Geslaagd te Utrecht voor het can- j
didaatsexamen theologie onze
stadgenoot de heer IJ. J. Alkema.
Bij den inspecteur der belastingen,
2e afd. alhier is f 25 gewetensgeld ontvan-
tie zal houden.
j HEERENVEEN, 4 Juli. De toestand van
de jongelingen Bokma en Faber alhier, die
bij het auto-ongeluk Zondagnacht te Lange-
zwaag het ergst gekwetst werden, en in het
j ziekenhuis opgenomen, is vrij geruststellend.
Aanwezig en te bevragen bij de navol- HEERENVEEN, 4 Jui. Hedenmorgen ver-
j gende ingezetenen, onderstaande voorwer- voegden zjCh jen gemeentehuize vam Scho-
dïe bezwaren" hebben in" tè"brengen, gedu- Peni, als gevonden aangegeven op 4 en 5 terland arbeiders uit Jubbega, die door hun
f Tuli 1097
ter secretarie, in de gewone bureau-uren,
van de ter zake ingekomen bescheiden ken
nis kunnen nemen.
De aandacht wordt er inzonderheid op
gevestigd, dat, volgens de heerschende op
vatting, slechts tot hooger beroep gerech
tigd zijn zij, die voor het Gemeentebestuur
ward. Antje van Ham te Sneek. G. C. Hol-
lander te Sneek, Trijntje Kaan te Sneek, W.o_
Riemersma te Sneek, S. J. Steenhuizen te Bedevaart -
Sneek, N. de Swart te Sneek, E. N. van der h.H. Bomifacius en Gezellen op iv
zullen de toespraak van mgr. A. F. I
’s Bosch, de rede van kapelaan de doodelijk vermoeide Amerikanen
HINDERWET.
BURGEMEESTER en
van SNEEK maken bekend:
dat ter secretarie ter inzage ligt een ver
zoek met bijlagen vam
L. BRANDENBURGH,
drukker en uitgever wonende te Sneek, om
vergunning tot uitbreiding van de drukkerij,
in het gebouw aan het Kleinzand no. 1 (oud
wijk 2, no. 40) kadastraal bekend gemeente
Sneek, Sectie B, No. 3724, door het plaat
sen van een electromotor van P.K. in de
bestaande drukkerij en van 3 electromoto-
ren met een gezamenlijk vermogen van 7%
P.K. in de Westelijk gelegen lokaliteit,
grenzende aam de Gedempte Poortezijlen;
dat op Woensdag, den 20 Juli 1927, des
middags te 12 uur, ten gemeentehuize aldaar
gelegenheid zal worden gegeven om tegen
het verzoek bezwaren in te brengen
en deze mondeling en schriftelijk toe te
lichten en dat zoowel de verzoeker, als zij
ü.t UC/.VVdlClI I1CULTC1I 1U IC U1C.1&V.., l’lQO?.'"
rende drie dagen voor evengemeld tijdstip W27. Frittema_
hovenstraat 4; parapluie, fa. Vroman, Oos- werkeioos géworden zijn. Namens Burgem.
terdijk 56; rijwielbelastingmerk in étui, R. en 1 J
Baarda, 2e Frittemahovenstraat 1; rijwiel- voor plaatsing aan c.. L
belastingmerk in étui, T. de Jong, Oppen- Overijsel. De tusschenkomst
G. Zoethout, Alg. Begraafplaats. Parapluie, heer Faïkena té OostërwöideTal worden in-
t - fa. Th. Potma, Grootzand; ijzeren hoepel,
of een of meer zijner leden zijin verschenen, Wilbers Smidsbuurt 23; damesbeursje
ten einde hunne bezwaren mondeling toe te i u txw ,i„
lichten. j
SNEEK, den, 6 Juli 1927.
gen wegens te weinig betaalde belasting
over vorige belastingjaren.
Sneeker Zweminrichting.
De temperatuur van
Sneeker Zweminrichting was heden 21
Gevonden voorwerpen.
Apostel” van Richard ’Wagner op den be-
groetingsavond Zondag 10 Juli te Leeuwar
den in de Harmonie door den K. R. O. wor
den uitgezonden.
Mgr. A. F. Diepen zal ’s Maandags te
Dokkum op het nieuwe St. Bonifaciusterrein
een Pontificale H. Mis opdragen waaron
der pater Arsenius O. M. C. de feestpredika-
43a JAARGANG
Abnementper jaar f 2.50 fr. p. p
post^f 3.60.
Advertentieën9’ct^p. regel. Inge
zonden mededeelingen hooger, bij
Abonnement belangrijke korting
Advertentiën worden tevens gratis ge-
IEA old bij verlieB van 7C gld. bij verliea CA gld.bij.verlieavan TE gld bij verlie»-
150 één hand, voet of oog 13 vaneen dnim. 3U een wijsvinger Xd van een vinger
te Sneek een DRUKKERS- en UITGEVERSZAAK zal
drijven, waarin hij met uitzondering van de uitgave
der Nieuwe Sneeker en Sneeker Courant, alle werkzaam
heden door de oude firma Brandenburgh Co. verricht,
zal blijven uitvoeren. De uitgaven It Heitelan, Frisia en
Waterschapsbelangen blijven aan de zaak verbonden.
Hij beveelt zich beleefd aan voor de levering van
ALLE VOORKOMENDE
en het maken van RECLAME op elk gebied.
Het kantoor blijft gevestigd
Het telefoonnummer wordt echter met ingang van heden
gld. bij leven»- 1AA gld. ingeval van over
lings invaliditeit *vv lijden binnen SO d.
ontslag aan de werken in de Boornbergu-
mer Petten, welke stopgezet zi|n, weer
Weth. "werd medewerking toegezegd
voor plaatsing aan de Reggewerken in
- -w cvciiioci. luuuv.t van den In-
huizerweg 60; ledige lederen portemonnaie, Specfeur der Rijksontginningswerken, den
fa. Th. Potma,’Grootzand; ijzeren hoepel,
niet inh., H' Leerling, W. de Zwijgerstr. 6;
twee bankbiljetten, W. Zantema, Scharne-
goutum; vulpen, P. v. d. Weij, Swartsbuurt.
Distriktlanddag A. J. C.
Men schrijft ons:
Zondag a.s. zal in Sneek een distrikt
landdag der Arbeiders Jeugd Centrale wor
den gehouden. De jongens en meisjes uit
Lemmer, Hindelopen, Makkum, Bolsward,
Sneek en Leeuwarden verzamelen zich te
gen 12 uur aan het IJsbaanterrein; om 1 uur
wordt een optocht door de stad georgani-
seerd; vanaf ’s middags 3 uur wordt er op
mej. J. Heerema, allen te Sneek; de h.h. G. de Ijsbaan een bont programma afgewerkt:
Ruiter te Bolsward, S. W. de Boer te Wor- gemeenschappelike spelen en dansen, afge-
kum, H. L. Boersma en K. Nauta, beiden wisseld met zang en declamatie, terwijl
te Oudega (W.), mej. L. Werkhoven te Herman Molendijk zal spreken over: „Jeugd
pikdonker was, onder stortregens en wol
ken, die zoo laag hingen, dat hef niet mo
gelijk was ook maar iets te zien, in zee
geëindigd op nog geen 200 meter afstand
van de kust, bij het dorp Ver-sur-Mer. Wij
zijn vrijwillig gedaald en hebben de zee ge
kozen boven onbekend terrein. Wij hebben
vervolgens de 200 meter naar het strand
zwemmend en roeiend afgelegd, terwijl de
America, ons vliegtuig, gedeeltelijk weg
zonk in het zand. Maar ons vliegtuig wordt
aan land gebracht, hoewel het leelijk be
schadigd is en wij (de bemanning van de
America) maken het zoo goed als vier man
nen het maar kunnen maken, die een in
spanning achter den rug hebben als wij in
I deze laatste veertig uur.
Wij hebben langer dan 40 uur gevlogen
en 19 uur lang hebben wij niets gezien:
geen land, geen zee, geen schip. Dadelijk
na ons vertrek dachten wij, dat we onze
halven benzine-voorraad overboord moes
ten gooien en terugkeeren, maar gelukkig
steeg ons schip juist op het kritieke moment
en Noville, die juist op het punt was althans
één benzinereservoir te laten leegloopen,
trok zijn hand terug.
Gedurende de laatste zes uur van onze
vlucht is ons kompas, door een onbekende
reden, onklaar geraakt en voor wij het
wisten waren we met een halven cirkel uit
onzen koers gevlogen en om het maar eer
lijk te zeggen wij waren totaal verdwaald.
Wij waren tevoren nog een keer geweldig
geschrokken toen wij bemerkten, dat wij
veel verder Zuidwaarts waren afgedreven
dan wij hadden verwacht en slechts door
met onze draadlooze te vragen waar wij ons
bevonden, waren wij in staat onzen koers
te herstellen. In plaats van op Ierland aan
te sturen, zooals aanvankelijk ons plan was,
besloten wij naar Finistère te vliegen. Dat
lukte volkomen en toen wij kwamen boven
het gebied van Brest, was alles in uitste
kende orde.
Zoo dicht bij het doel, kwamen we in de
nesten. Wij hadden geen flauw besef waar
we eigenlijk vlogen. Het was pikdonker en
wij moesten sturen op een compas dat
defect was. Wij moeten in die vijf uur dat
we hebben rondgedwaald in stroomenden
regen en dichte duistenis ten minste twee
maal dichtbij Parijs zijn geweest. Ik ver
moed dat we eenmaal slechts enkele mijlen
van Le Bourget zijn afgeweest, maar wij
konden niets zien. De wolken hingen zoo
laag en waren zoo dicht, dat van de aarde
I geen lichtstraal er doorheen kwam. Wij wa
ren vlak bij de Lichtstad en zagen geen
licht. Wij zagen letterlijk niets; wij wisten
niet of we boven een stad of boven land,
boven velden of bergen waren. Wij hebben
noch de lichten van Le Bourget, noch die
van den Eifeltoren gezien. We waren met
genoeg benzine om nog drie uur te vliegen,
I vlak bij ons doel en wij konden de tien mijl,
die ons scheidden van het vliegveld, waar
heen we wilden, niet afleggen.
Wij waren ons pas bewust geworden dat
we verdwaald waren, of we ontdekten dat
ons compas defect was. Wat er aan haper
de weten we nog niet.
Tegen 1 uur seinden we draadloos, dat
we verdwaald waren, maar we kregen geen
antwoord.
Balthen zat aan het stuur; hij stuurde
zoo goed als iemand in die omstandighe
den kan doen, want we zaten als het ware
in een groote gevangenis van duisternis en
zagen geen uitweg.
Toen kwam de groote verrassing: wij
zagen plotseling de zee beneden ons. Wij
wisten toen niet waar we waren, maar we
ten nu, dat wij in een halven cirkel hadden
gevlogen en de kust weer waren gepasseerd
niet ver van de plaats waar we er 5 uur
geleden over waren gevlogen.
Toen wisten wij dat wij over een uur, of
misschien een half uur, niet verder konden
gaan, omdat onze benzine-voorraad uitge
put zou zijn. Wij konden elk oogenblik ge
dwongen worden een noodlanding te doen
en wij wisten niet waar we waren behalve
dat wij boven zee vlogen en de zee was
kalm. In het pikdonker konden wij niets van
het land onderscheiden. Wij konden zien
dat het hoog water was en het strand was
overstroomd, dat er geen grond was
om op te landen. Ik nam toen het besluit
om op zee' neer te strijken en zoo goed wij
konden den wal te bereiken. Ik vertelde den
anderen wat ik wilde doen. Ik zeide hun dat
het minder gevaarlijk was dan neer te ko
men op volkomen onbekend land, minder
gevaarlijk zoowel voor ons als voor hen, die
wij mogelijk zouden treffen als wij in een
dorp of stad neerkwamen. Ik was overtuigd
dat het de veiligste en verstandigste metho
de was. Het- was hachelijk, maar minder
hachelijk dan wanneer wij ergens anders
en de beslissing werd door het
succes gerechtvaardigd. Het toestel werd
ten deele vernield en zijn fuselage erg ge
havend, maar ik geloof dat wij het zullen
kunnen herstellen. De Fransche luchtdienst
en de marine-autoriteiten die voor het
en
a.s.
van
zang en declamatie, terwijl
en Alkohol zijn vijanden” en Wieke Ploeg-
sma over: „Twee weken vakantie voor de
arbeidersjeugd”. De toegang op het terrein
van 10 cf De bekende kleurige vlaggen van
even-
het water in de
zwaag het ergst gekwetst werden, en in het
geroepen.
SCHOTERLAND, 4 Juli. Het opkoopen
van -
gonnen. De prijs der ruwe wol loopt van 95
ct. tot f 1.00 per kilo.
RAUWERDERHEM. Voor jle betrekking njej velaren hoe het kompas tegen het neerstreken,
hebben zich 47 sollicitanten aangemeld. draadlooze vragen
HEEG, 5 Juli. Alhier is gecollecteerd voor wej gebeurd; daardoor bemerkten ze te
marine-autoriteiten die
gevolge zetten ze koers naar Finistère in vliegtuig zorgen, zijn heel vriendelijk
plaats van naar Ierland, gelijk het plan heel bekwaam geweest.
was geweest. Hoe hoog ze ook vlogen, ze j Het landingsonderstel brak af op het
op 3000 Meter hoogte. Noville, Acosta en toen het vliegtuig voor de tweede maal
- - i -er een schok
die ons dooreenschudde. Noville, Acosta en
Balthen waren zoo goed als doof door de
inspanning van den langen tocht en daar
niemand een ander kon hooren, dacht ieder
dat hij alleen behouden was. Maar onze
drie rubber vlotten hielden zich bewonde-
renswaardig. Wij haalden alles uit het
vliegtuig wat wij bergen wilden, en daarna
begaven wij ons naar den wal. En wij kwa-
ligt. De twee visschers zagen twee mannen
op het strand liggen, vast in slaap en aan
hun kleeren herkenden zij hen als vliegers:
het waren Byrd en een van zijn makkers:
j luitenant Noville. De visschers brachten hen
I naar de woning van Camille Coifier, waar
i een on-
Het eerste wat zij er
vroegen was zich te kunnen wasschen en
meer dan voedsel en een bed ging het lot
van hun vliegtuig hun ter harte, dat bij het
neerkomen op zee beide vleugels had ge
broken.
De beide andere makkers van Byrd
wij hebben dat reeds gemeld waren op
genomen door den vuurtoren-wachter van
Ver-aan-zee.
Omtrent de wederwaardigheden door de
vliegers bij hun aankomst boven Fransch
gebied ondervonden, wordt gemeld:
Byrd en zijn kameraden hebben aan ver
schillenden bladen het relaas van hun we
dervaren gedaan. Daaruit blijkt aan welke
gevaren ze boven Frankrijk blootstonden
en hoe ze boven het gebied Noordwestelijk
van Parijs konden rondvliegen totdat ze
weer de zee onder zich zagen, niet ver van
het punt, waar ze eenige uren tevoren de
kust waren overgevlogen. Ze moeten vlak
bij Parijs zijn geweest, maar hebben niets
ervan gezien. Geen oogenblik boven
Frankrijk trouwens is iets van beneden tot
hen doorgedrongen. Onderweg zagen ze 19
uur aan één stuk noch land noch zee, noch
schip. Ten slotte besloot Byrd op zee te
dalen, want de benzine was op en op on
bekend terrein neerkomen zou voor de in
zittenden en mogelijke bewoners gevaarlijk
de wolvachten bij de veehouders is be- zijn geweest.
Die manoeuvre slaagde goed, al is de
America deerlijk beschadigd. Byrd wil haar
in Le Bourget laten opknappen; hij kan zich
Gemeente-ontvanger in deze gemeente ejnd jn be| ongereede is geraakt en zijn
draadlooze vragen om inlichting werden
niet beantwoord. Boven den Oceaan is dit
oj ver
zuidwaarts te zijn afgedwaald en dienten
plaats van naar Ierland, gelijk het plan heel bekwaam geweest.
was geweest. Hoe hoog ze ook vlogen, ze\ Il_l
bleven in den mist. In het algemeen vlogen oogenblik dat het toestel het water raakte
en Balthen waren doof geworden van uit- öndergedompeld werd,, volgde
putting, zoodat ze elkaar bij de redding
niet verstonden en ieder dacht dat hij alleen
het leven er had afgebracht.
Overste Byrd heeft te Ver-sur-Mer van
zijn Oceaan-vlucht, die met de nederdaling
aan de Bretonsche kust is geëindigd, het
volgende relaas gedaan:
Vrijdagmorgen, den lsten Juli, om half
drie, is onze Oceaan-vlucht, toen het nog
MB
3
n j r riiimmui ar rr.nr'-
nm SSEEKER COmET
annex SNEEKER COURJUTT an
Ze Op OWV IVLVIVl j V. i--