Uit onze Raadzaal. Wales Anthraeiet Fa. H. v. d. Molen, ïelef. S3 Epi i Wilhelmina-Eierkolen der Staatsmijnen ONOVERTREFFELIIK NEEMT PROEF!!! Hi MOLEN - Tel. S3 |pslagpiaatsen Oostarkade, Bolswarderw. )e Tante van Charlie JYD CHAPLIN tl I Pi I. IIEZE BRINK Co., lm® TsiW»» w® 15Q. I Sigaretten- rookers TROMP, SNEEK annex SHEERER COURANT n WYMBRITSERAOEEL r I Orsus hr Saaiaiti Suil YuMh|>t I f2.- de H.L. latuurlijk in „Oe Waag” Io. IB Eerste Uitgave: KIEZEBR1NK Co. WCEUDAG S3 ■OVEMBER IB87 LEEUWARDEN- Prikkelbaarheid n ts n n Het tweede punt dat nog bespreking vraagt, is de wijze 10 10 10 10 10 In staat om een kat aan het lachen te maken als be- (Greet fountain) f 4.50 de H.L. Opslagplaatsen OOSTERKADE, BOLSWARDERWEG vast te stellen de volgende VERORDENING TOT REGELING VAN HET GEORGANISEERD OVERLEG VOOR AMBTE NAREN EN WERKLIEDEN IN DIENST DER GEMEENTE SNEEK. 10 cent 3. 1 lid der commissie te zijn? a. b. lI8Di.eS «a VRIJDAS&l T9TOS uraot.»? Art. 11. Bepaling van de stem. 1. Wanneer ter vergadering der commissie over eénig voorstel moet worden gestemd, brengt elk der' partijen, genoemd in artikel 2 onder a en b, één stem uit, .De be paling der stem geschiedt desgewenscht na schorsing der vergadering, door elke partij afzonderlijk. 2. De stem der vertegenwoordiging van het gemeente bestuur wordt bepaald door hoofdelijke stemming van de leden. 3. De stem der vertegenwoordigers, in artikel 2 onder b bedoeld, wordt bepaald na stemming per vereeniging. waarbij elke vertegenwoordiger zooveel stemmen uitbrengt als de vereeniging tot welke hij behoort leden telt, die in dienst zijn der gemeente Sneek, te rekenen naar den toe stand op 1 Januari of 1 Juli, aan het tijdstip der verga dering voorafgaande. Heeft oprichting na een dezer tijd stippen plaats gehad, dan geldt als ledental dat, in drenst der gemeente Sneek, hetwelk de vereeniging op het tijdstip van oprichting telde. Afwijkende meeningen. 4. Wordt geen overeenstemming verkregen, dan wór desverlangd van afwijkende meeningen in het door de B. en W. hebben den raad de volgende voorstellen aan geboden: Georganiseerd overleg. No. X 08.172(1). Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot vaststelling eener verordening tot rege ling van het georganiseerd overleg voor amb tenaren en werklieden in dienst der gemeente Sneek. afdeeling van een landelijke vereeniging, welke tot doel heeft de belangen van ambtenaren of werklieden der ge meente te behartigen, inzonderheid wat hun arbeids- en dienstvoorwaarden betreft; b. ten minste vier ambtenaren of werklieden in dienst der gemeente, onder haar leden tellen. 2. Indien het aantal leden in den loop van een jaar daalt beneden vier, blijft de desbetreffende organisatie tot het einde van dat jaar in de commissie vertegenwoor digd. 3. Burgemeester en Wethouders beoordeelen of de vereenigingen, welke aanspraak maken op het recht om aan de samenstelling der commissie mede te werken, vol doen aan de gestelde voorwaarden. Art. 6. Benoeming vertegenwoordigers. 1. De voor vertegenwoordiging in de commissie in aan merking komende vereenigingen benoemen telkens voor 1 Januari voor het volgende kalenderjaar uit hare leden een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoor diger, wier namen aan den secretaris der commissie wor den medegedeeld. Bijstand vertegenwoordigers vereenigingen. 2. De vertegenwoordiger eener vereeniging kan zich in de vergaderingen der commissie doen bijstaan door een lid van het hoofdbestuur of door een ander lid der ver eeniging tot welke hij behoort. Ophouden aanwijzing vertegenwoordiger. De vertegenwoordiger eener vereeniging houdt op door verlies van het lidmaatschap der vereeniging; door intrekking der aanwijzing als vertegenwoor- 2. De naam der commissie is „commissie voor geor ganiseerd overleg”. Zij wordt hierna telkens aangeduid als „de Commissie”. waarop, indien in de vergaderingen der commissie moet worden gestemd, de stem van de vertegenwoordigers der vakvereenigingen tot uiting moet komen. Volgens art. 11, 3de lid, van de door ons ontworpen verordening, wórdt die stem bepaald na stemming per i vereeniging, waarbij elke vertegenwoordiger zooveel stem- men uitbrengt als de vereeniging, tot welke hij behoort, leden telt in dienst der gemeente Sneek, te rekenen naar den toestand op 1 Januari of 1 Juli. Daartegenover werd door enkele organisatiebesturen be pleit een regeling, volgens welke aan de stem van eiken vertegenwoordiger evenveel waarde zoude worden toe gekend, ongeacht het aantal leden der vereeniging door welke hij is afgevaardigd, opdat ten slotte, bij de beoor- deeling der waarde van een uitgebracht advies, zuiver de aangevoerde argumenten zouden wegen en elke gedachte aan machtsuitoetening zoude worden vermeden. Wij kunnen alweer niet ontkennen, dat er een zekere mate van bekoring ligt in de laatst weergegeven opvatting. Als wij, bij de vaststelling der eindredactie van ons voor stel, ons daarnaar dan ook niet hebben gedragen en dus hebben gemeend ons oorspronkelijk voorstel te moeten handhaven, dan komt dit, omdat wij van meening zijn, dat in die opvatting de beteekenis van het georganiseerd overleg niet voldoende tot uiting komt. Ongetwijfeld dient aan de over en weer aangevoerde argumenten volle aandacht te worden geschonken; dient in het overleg de vatbaarheid te blijven bestaan om voor argumenten te wijken, zelfs al heeft men zich op een be paald punt aanvankelijk reeds een vrij sterke overtuiging gevormd. Wordt deze houding niet ingenomen, dan schijnt het beter het woord „overleg” uit den naam der commissie te schrappen. Wij zeggen dit een en ander om duidelijk te doen uitkomen, dat wij inderdaad aan argumenten hech ten. Uitwisseling daarvan zal, naar onze meening, in de vergaderingen in den regel tot een gemeenschappelijke conclusie moeten voeren. Maar als in bepaalde gevallen de.ze eenstemmigheid niet mocht worden bereikt, als met name onder de vertegen woordigers der organisaties meeningsverschil heerscht, dan is het voor het gemeentebestuur van beteekenis te weten, welke aanhang een bepaald standpunt in het per soneel heeft, opdat gestreefd kan worden naar de dan nog bereikbare grootst mogelijke bevrediging. De mogelijkheid om de argumenten eener minderheid tot uiting te brengen, opent art. 11, 4de lid. Kort samengevat zouden wij willen zeggen: eerst wegen de argumenten en pas daarna het getal, maar beide hebben zij, onder bepaalde omstandigheden, hun eigen beteekenis en waarde. Aan meer toelichting, dan die wij op deze twee punten hebben gegeven, heeft, naar wij meenen, het voorstel geen behoefte. Onder verwijzing naar de bijgevoegde stukken stellen wij U voor het volgende besluit te nemen: De Raad der gemeente Sneek; Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 1 November 1927, no. X 08.172(1); BESLUIT: Art. 1. Instelling commissie. 1. Ten einde een geregeld overleg te doen plaats vin den tusschen het gemeentebestuur, daaronder voor zooveel de politie betreft tevens de Burgemeester begrepen, en de in deze verordening aangeduide vereenigingen van ambtenaren en werklieden inz dienst der gemeente, over alle zaken, welke betrekking hebben op de regeling der arbeids- en dienstvoorwaarden van het gemeentepersoneel, wordt een commissie ingesteld. wordt bijzonder aanbevolen voor n n Afwijking. Wijkt het advies van Burgemeester en Wethouders af van dat der commissie, dan wordt eerstbedoeld advies, tegelijk met de mededeeling aan den Raad, ter kennis van de commissie gebracht. Art. 10. Hooren van personen. De commissie is bevoegd alle personen in dienst der gemeente uit te noodigen aan haar, betreffende de onder werpen, tot haren werkkring behoorende inlichtingen te verstrekken. 44« JAARGMG Abonnementper Jaar f 2.50 fr p.p post f 3.60. Advertentieën9 ct p. regel. Inge zonden mededeelingen booger, bij Abonnement belangrijke korting Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in uc SNEEKER COURANT ASTRA STANDARD STANDARD STANDARD ERMAK FINE benevens het nieuwste succesmerk STANDARD SPECIAL 20 voor 25 cent Schitterende kwaliteiten, tegen fabrieksprijs bij Art. 7. Algemeene Vergaderingen.. De.commissie vergadert in den regel in haar geheel. Splitsing commissie. 2. Wanneer echter bij haar in behandeling komen aan gelegenheden, welke alleen betrekking hebben op de ar beids- en dienstvoorwaarden hetzij van de politieambte naren, hetzij van de andere ambtenaren in dienst der ge meente, hetzij van de werklieden, kan worden vergaderd door de vertegenwoordiging der gemeente en die van de betrokken ambtenaren- of werklieden-organisaties en wor den volstaan met het uitbrengen van een advies door de aldus samengestelde vergadering. De commissie beslist of dit geval zich voordoet. Op het nemen van besluiten vinden de regelen betref fende vergadering en stemming overeenkomstige toepas sing. Een WERELD-LACH-SUCCES let in de hoofdrol, de groote komiek WAAR?? SNEEK, 1 November 1927. Aan den Gemeenteraad. Wij bieden U hierbij aan een voorstel tot vaststelling eener verordening tot regeling van het georganiseerd overleg voor ambtenaren en werklieden in dienst der ge meente Sneek. Omtrent de voorbereiding dezer aangelegenheid deelen wij U het volgende mede. Wij zijn begonnen met aan de besturen der daarvoor in aanmerking komende organisaties de gelegenheid te geven ons hunne inzichten te doen kennen omtrent de wijze, waarop in Sneek een regelmatig overleg tusschen gemeentebestuur en vereeenigingen van personeel zoude moeten worden geregeld. In onze desbetreffende uitnoodi- ging hebben wij alleen deze beperking opgenomen, dat moest worden gestreefd naar een eenvoudigen opzet. Nadat wij, voor zooveel dit mogelijk was, met inacht neming der aan ons kenbaar gemaakte, hier en daar nog al uiteenloopende verlangens, een ontwerp-verordening hadden doen samenstellen, hebben wij dit ontwerp in handen der organisatiebesturen gesteld, hun de gelegen heid gevende tot het maken van de opmerkingen, waartoe kennisneming hen aanleiding gaf. Een overzicht der toen nog geuite wenschen en verlangens bevindt zich bij de dit voorstel vergezellende stukken. Die wenschen en ver langens hebben ons aanleiding gegeven in ons ontwerp enkele wijzigingen aan te brengen. Over de resteerende heeft met de besturen een bespreking plaats gehad die nog tot een geringe verandering heeft geleid. Op een paar punten is verschil van inzicht blijven be staan, niet alleen tusschen enkele organisaties en ons, maar ook tusschen organisaties onderling. Twee punten inzonderheid dienen in dit verband nog door ons te worden besproken. In de eerste plaats heeft zich, zooals trouwens te ver wachten was, verschil van opvatting geopenbaard ten aan zien van de vraag, welke organisaties tot het overleg moe ten worden toegelaten. In de door ons ontworpen verordening was de eisch gesteld, dat een organisatie, om recht te hebben op vertegenwoordiging, moet zijn een landelijke vereeniging of een plaatselijke afdeeling van een landelijke vereeni ging, welke tot doel heeft de belangen der ambtenaren of werklieden der gemeente te behartigen. Het tegen deze omschrijving door enkele organisaties geopperde bezwaar, meenen wij het best te kunnen weer geven door in dit voorstel voor U de redactie op te nemen die in overweging is gegeven door de afdeeling Sneek van den Ned. Bond van personeel in Overheidsdienst en welke luidt: „Om recht te hebben op vertegenwoordiging in de commissie moet een organisatie zijn een plaatselijke af deeling van een algemeenen, landelijken vakbond, welke tot doel heeft alle ambtenaren en/of werklieden, ongeacht hun functie in dienst der gemeente, te organiseeren ter behartiging hunner belangen, inzonderheid wat hun ar beids- en dienstvoorwaarden betreft.” Het verschil zit hierin, dat, volgens de door ons voor gestane redactie, ook de zgn. categorale bonden, de bon den dus waarin slechts bepaalde groepen van ambtenaren zijn georganiseerd, tot het georganiseerd overleg zullen worden toegelaten, terwijl dit niet het geval zou ziin, indien werd gehandeld naar het inzicht van enkele organisatie besturen. Ook na nauwkeurige overweging van de argumenten, door de bedoelde besturen aangevoerd, kunnen wij in ons voorstel geen verandering brengen. Wij erkennen, dat een commissie, die uit een vrij groot aantal leden bestaat, niet bevorderlijk is aan het welslagen van te plegen overleg. Daartegenover staat echter, dat in Sneek de beteekenis van het georganiseerd overleg voor het gemeentebestuur aanzienlijk zou dalen, indien tot dat overleg alleen de „algemeene bonden” zouden worden toe gelaten. De beteekenis van het georganiseerd overleg is, dat het gemeentebestuur door contact met de organisaties, op de hoogte komt met de onder het personeel levende wenschen ten opzichte der arbeidsvoorwaarden en tracht op dit punt zooveel mogelijk overeenstemming met dat personeel te bereiken, opdat naar die zijde de grootst mogelijke bevre diging, voorzoover die het belang der gemeente niet weer streeft, wordt geschonken. Worden tot het overleg in Sneek alleen de „algemeene bonden” toegelaten, dan beteekent dit practisch, dat buiten het overleg blijven de secretarie-ambtenaren en de politie, die allen in zgn. „categorale” vereenigingen zijn ge organiseerd. Daarmede zou voor het gemeentebestuur een belangrijk gedeelte van dé beteekenis van het georgani seerd overleg zijn ingeboet. In de tweede plaats meenen wij, dat het gemeentebestuur niet op eenigerlei wijze partij moet kiezen in den strijd over den organisatievorm, die door het overheidspersoneel onderling wordt gevoerd. Naar onze meening zou dit ge schieden, als bepaalde vereenigingen, alleen om den vorm harer organisatie, van het overleg zouden worden uitge sloten. Het gemeentebestuur heeft niet het recht, ook niet indirect, het in zijn dienst zijnde personeel een bepaalden organisatievorm voor te schrijven of op te dringen Ter vergadering met de besturen is, bij wijze van tus- schenweg, de voorslag gedaan, alleen die organisaties tot het overleg toe te laten, welke thans bestaan, ten einde daardoor grootere versnippering tegen te gaan. Ook hiertegen meenen wij bezwaar te moeten' maken. Eenerzijds omdat, naar wij meenen, de verordening in den door ons voorgestelden vorm, behoorlijke waarborgen tegen al te groote versnippering bevat. Wij wijzen on art. 5, 1ste lid, letter a en b. Anderzijds omdat wij het, uit een oogpunt van gemeen tebelang, niet rationeel achten, om, indien inderdaad een bona fide landelijke, hetzij algemeene, hetzij categorale vereeniging wordt opgericht, die in Sneek onder het ge meentepersoneel een voldoend aantal leden telt, deze van het overleg uit te sluiten. Art. 8. Houden van vergaderingen. 1. De commissie vergadert zoo dikwijls de voorzitter zulks noodig oordeelt of het door ten minste twee leden schriftelijk met opgave van redenen wordt gevraagd, in welk geval uiterlijk binnen veertien dagen na de ontvangst van het verzoek een vergadering wordt gehouden. 2. Elk lid der commissie heeft het recht onderwerpen, waarvan hij de behandeling door de commissie gewenscht acht, aanhangig te maken, door die schriftelijk aan den voorzitter op te geven. 3. De oproeping tot bijwoning eener vergadering wordt ten minste zeven dagen tevoren aan de leden der com missie toegezonden. Zij vermeldt zooveel mogelijk alle punten van behandeling, met inbegrip van die, ip het 2e lid van dit artikel bedoeld en gaat in den regel, voor zoo ver het belangrijke voorstellen betreft, vergezeld van .af schriften der in behandeling komende stukken. 4. Indien en voorzoover aan de leden geen afschrift van de in behandeling komende stukken wordt toegezon den, liggen deze ten minste gedurende zeven dagen vóór het houden der vergadering voor hen ter lezing. Art. 9. Advies. 1. Besluiten betreffende de arbeids- en dienstvoor waarden worden door den Raad, door Burgemeester en Wethouders en, voor zooveel de politie-ambtenaren aan gaat, mede door den Burgemeester, niet genomen dan na behandeling van de voorstellen daaromtrent door de com missie. Het advies der commissie wordt bij de voorstellen aan den Raad overgelegd. Voorstellen der Commissie. 2. De commissie is bevoegd voorstellen betreffende onderwerpen tot haar werkkring behoorende aan Burge meester en Wethouders of den Burgemeester te doen. Deze voorstellen worden door Burgemeester en Wethouders, vergezeld van hun advies, ter kennis van den Raad ge bracht, wanneer het onderwerp staat ter beslissing van den Raad. Art. 2. Samenstelling. De commissie is samengesteld als volgt: a. een vertegenwoordiging der gemeente, bestaande uit: le. twee leden van het college van Burgemeester en Wethouders, door dit college aan te wijzen; 2e. drie leden van den Gemeenteraad, door dezen aan te wijzen; b. één vertegenwoordiger van elke vereeniging, welke krachtens deze verordening recht heeft op vertegenwoor diging in de commissie en welke heeft verklaard aan het overleg te willen deelnemen. Art. 3. Aftreding. 1. De door Burgemeester en Wethouders en den Raad aan te wijzen leden treden elk jaar op 31 December af. Zij zijn onmiddellijk herkiesbaar. Houden zij tusschentijds op wethouder of- raadslid te zijn, dan eindigt tevens hun lidmaatschap der commissie. In een op deze wijze open vallende plaats wordt zoo spoedig mogelijk voorzien. Voorzitter. 2. Burgemeester en Wethouders wijzen een der door hen benoemde leden tot voorzitter der commissie aan. Aan de commissie wordt een door Burgemeester en Wethouders aan te wijzen gemeente-ambtenaar secretaris toegevoegd. Deze heeft het recht aan de sprekingen deel te nemen. Art. 4. Bijstand vertegenwoordiging gemeentebesturen. De vertegenwoordiging van het gemeentebestuur kan zich ter vergadering doen bijstaan door de hoofden der gemeentebedrijven of takken van dienst. Art. 5. Recht op vertegenwoordiging^. Om recht te hebben op vertegenwoordiging in de commissie moet een organisatie: a. zijn een landelijke vereeniging of e^en plaatselijke g :e :r 0 I I. 1. )- 4 3. jt 81 1. HSIIIHI1 r i n in i d« 10 15 20 20 diger. komt vaak voort uit slechte spijsvertering. Alle spijsverterings- stoornissen moeten spoedig zwichtenvoor Fosters Maagpillen, het laxeermiddel bij uitnemendheid. Maagpillen -■ Naam. poster’s Alom verkrijgbaar S f 0.65 per flacon. i Secretaris. N n 7 Tl r- e I, sr e S I j

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1927 | | pagina 1