Uit onze Raadzaal.
Wales Anthraeiet
Fa. H. v. d. Molen, ïelef. S3
Epi
i
Wilhelmina-Eierkolen
der Staatsmijnen
ONOVERTREFFELIIK
NEEMT PROEF!!!
Hi MOLEN - Tel. S3
|pslagpiaatsen Oostarkade, Bolswarderw.
)e Tante van Charlie
JYD CHAPLIN
tl
I
Pi
I.
IIEZE BRINK Co.,
lm® TsiW»» w® 15Q.
I Sigaretten-
rookers
TROMP, SNEEK
annex SHEERER COURANT
n WYMBRITSERAOEEL
r
I
Orsus hr Saaiaiti Suil
YuMh|>t
I f2.- de H.L.
latuurlijk in „Oe Waag”
Io. IB
Eerste
Uitgave: KIEZEBR1NK Co.
WCEUDAG S3 ■OVEMBER IB87
LEEUWARDEN-
Prikkelbaarheid
n
ts
n
n
Het tweede punt dat nog bespreking vraagt, is de wijze
10
10
10
10
10
In staat om
een kat aan
het lachen
te maken
als
be-
(Greet fountain)
f 4.50 de H.L.
Opslagplaatsen
OOSTERKADE, BOLSWARDERWEG
vast te stellen de volgende
VERORDENING TOT REGELING VAN HET
GEORGANISEERD OVERLEG VOOR AMBTE
NAREN EN WERKLIEDEN IN DIENST DER
GEMEENTE SNEEK.
10 cent
3. 1
lid der commissie te zijn?
a.
b.
lI8Di.eS «a VRIJDAS&l T9TOS
uraot.»?
Art. 11.
Bepaling van de stem.
1. Wanneer ter vergadering der commissie over eénig
voorstel moet worden gestemd, brengt elk der' partijen,
genoemd in artikel 2 onder a en b, één stem uit, .De be
paling der stem geschiedt desgewenscht na schorsing der
vergadering, door elke partij afzonderlijk.
2. De stem der vertegenwoordiging van het gemeente
bestuur wordt bepaald door hoofdelijke stemming van de
leden.
3. De stem der vertegenwoordigers, in artikel 2 onder
b bedoeld, wordt bepaald na stemming per vereeniging.
waarbij elke vertegenwoordiger zooveel stemmen uitbrengt
als de vereeniging tot welke hij behoort leden telt, die in
dienst zijn der gemeente Sneek, te rekenen naar den toe
stand op 1 Januari of 1 Juli, aan het tijdstip der verga
dering voorafgaande. Heeft oprichting na een dezer tijd
stippen plaats gehad, dan geldt als ledental dat, in drenst
der gemeente Sneek, hetwelk de vereeniging op het tijdstip
van oprichting telde.
Afwijkende meeningen.
4. Wordt geen overeenstemming verkregen, dan wór
desverlangd van afwijkende meeningen in het door de
B. en W. hebben den raad de volgende voorstellen aan
geboden:
Georganiseerd overleg.
No. X 08.172(1).
Voorstel van Burgemeester en Wethouders
tot vaststelling eener verordening tot rege
ling van het georganiseerd overleg voor amb
tenaren en werklieden in dienst der gemeente
Sneek.
afdeeling van een landelijke vereeniging, welke tot doel
heeft de belangen van ambtenaren of werklieden der ge
meente te behartigen, inzonderheid wat hun arbeids- en
dienstvoorwaarden betreft;
b. ten minste vier ambtenaren of werklieden in dienst
der gemeente, onder haar leden tellen.
2. Indien het aantal leden in den loop van een jaar
daalt beneden vier, blijft de desbetreffende organisatie
tot het einde van dat jaar in de commissie vertegenwoor
digd.
3. Burgemeester en Wethouders beoordeelen of de
vereenigingen, welke aanspraak maken op het recht om
aan de samenstelling der commissie mede te werken, vol
doen aan de gestelde voorwaarden.
Art. 6.
Benoeming vertegenwoordigers.
1. De voor vertegenwoordiging in de commissie in aan
merking komende vereenigingen benoemen telkens voor 1
Januari voor het volgende kalenderjaar uit hare leden een
vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoor
diger, wier namen aan den secretaris der commissie wor
den medegedeeld.
Bijstand vertegenwoordigers vereenigingen.
2. De vertegenwoordiger eener vereeniging kan zich
in de vergaderingen der commissie doen bijstaan door een
lid van het hoofdbestuur of door een ander lid der ver
eeniging tot welke hij behoort.
Ophouden aanwijzing vertegenwoordiger.
De vertegenwoordiger eener vereeniging houdt op
door verlies van het lidmaatschap der vereeniging;
door intrekking der aanwijzing als vertegenwoor-
2. De naam der commissie is „commissie voor geor
ganiseerd overleg”. Zij wordt hierna telkens aangeduid
als „de Commissie”.
waarop, indien in de vergaderingen der commissie moet
worden gestemd, de stem van de vertegenwoordigers der
vakvereenigingen tot uiting moet komen.
Volgens art. 11, 3de lid, van de door ons ontworpen
verordening, wórdt die stem bepaald na stemming per
i vereeniging, waarbij elke vertegenwoordiger zooveel stem-
men uitbrengt als de vereeniging, tot welke hij behoort,
leden telt in dienst der gemeente Sneek, te rekenen naar
den toestand op 1 Januari of 1 Juli.
Daartegenover werd door enkele organisatiebesturen be
pleit een regeling, volgens welke aan de stem van eiken
vertegenwoordiger evenveel waarde zoude worden toe
gekend, ongeacht het aantal leden der vereeniging door
welke hij is afgevaardigd, opdat ten slotte, bij de beoor-
deeling der waarde van een uitgebracht advies, zuiver de
aangevoerde argumenten zouden wegen en elke gedachte
aan machtsuitoetening zoude worden vermeden.
Wij kunnen alweer niet ontkennen, dat er een zekere
mate van bekoring ligt in de laatst weergegeven opvatting.
Als wij, bij de vaststelling der eindredactie van ons voor
stel, ons daarnaar dan ook niet hebben gedragen en dus
hebben gemeend ons oorspronkelijk voorstel te moeten
handhaven, dan komt dit, omdat wij van meening zijn,
dat in die opvatting de beteekenis van het georganiseerd
overleg niet voldoende tot uiting komt.
Ongetwijfeld dient aan de over en weer aangevoerde
argumenten volle aandacht te worden geschonken; dient
in het overleg de vatbaarheid te blijven bestaan om voor
argumenten te wijken, zelfs al heeft men zich op een be
paald punt aanvankelijk reeds een vrij sterke overtuiging
gevormd. Wordt deze houding niet ingenomen, dan schijnt
het beter het woord „overleg” uit den naam der commissie
te schrappen. Wij zeggen dit een en ander om duidelijk
te doen uitkomen, dat wij inderdaad aan argumenten hech
ten. Uitwisseling daarvan zal, naar onze meening, in de
vergaderingen in den regel tot een gemeenschappelijke
conclusie moeten voeren.
Maar als in bepaalde gevallen de.ze eenstemmigheid niet
mocht worden bereikt, als met name onder de vertegen
woordigers der organisaties meeningsverschil heerscht,
dan is het voor het gemeentebestuur van beteekenis te
weten, welke aanhang een bepaald standpunt in het per
soneel heeft, opdat gestreefd kan worden naar de dan nog
bereikbare grootst mogelijke bevrediging.
De mogelijkheid om de argumenten eener minderheid
tot uiting te brengen, opent art. 11, 4de lid.
Kort samengevat zouden wij willen zeggen: eerst wegen
de argumenten en pas daarna het getal, maar beide hebben
zij, onder bepaalde omstandigheden, hun eigen beteekenis
en waarde.
Aan meer toelichting, dan die wij op deze twee punten
hebben gegeven, heeft, naar wij meenen, het voorstel geen
behoefte.
Onder verwijzing naar de bijgevoegde stukken stellen
wij U voor het volgende besluit te nemen:
De Raad der gemeente Sneek;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders
van 1 November 1927, no. X 08.172(1);
BESLUIT:
Art. 1.
Instelling commissie.
1. Ten einde een geregeld overleg te doen plaats vin
den tusschen het gemeentebestuur, daaronder voor zooveel
de politie betreft tevens de Burgemeester begrepen, en
de in deze verordening aangeduide vereenigingen van
ambtenaren en werklieden inz dienst der gemeente, over
alle zaken, welke betrekking hebben op de regeling der
arbeids- en dienstvoorwaarden van het gemeentepersoneel,
wordt een commissie ingesteld.
wordt bijzonder aanbevolen
voor
n
n
Afwijking.
Wijkt het advies van Burgemeester en Wethouders af
van dat der commissie, dan wordt eerstbedoeld advies,
tegelijk met de mededeeling aan den Raad, ter kennis van
de commissie gebracht.
Art. 10.
Hooren van personen.
De commissie is bevoegd alle personen in dienst der
gemeente uit te noodigen aan haar, betreffende de onder
werpen, tot haren werkkring behoorende inlichtingen te
verstrekken.
44« JAARGMG
Abonnementper Jaar f 2.50 fr p.p
post f 3.60.
Advertentieën9 ct p. regel. Inge
zonden mededeelingen booger, bij
Abonnement belangrijke korting
Advertentiën worden tevens gratis ge
plaatst in uc SNEEKER COURANT
ASTRA
STANDARD
STANDARD
STANDARD
ERMAK FINE
benevens het nieuwste succesmerk
STANDARD SPECIAL 20 voor 25 cent
Schitterende kwaliteiten,
tegen fabrieksprijs bij
Art. 7.
Algemeene Vergaderingen..
De.commissie vergadert in den regel in haar geheel.
Splitsing commissie.
2. Wanneer echter bij haar in behandeling komen aan
gelegenheden, welke alleen betrekking hebben op de ar
beids- en dienstvoorwaarden hetzij van de politieambte
naren, hetzij van de andere ambtenaren in dienst der ge
meente, hetzij van de werklieden, kan worden vergaderd
door de vertegenwoordiging der gemeente en die van de
betrokken ambtenaren- of werklieden-organisaties en wor
den volstaan met het uitbrengen van een advies door de
aldus samengestelde vergadering. De commissie beslist of
dit geval zich voordoet.
Op het nemen van besluiten vinden de regelen betref
fende vergadering en stemming overeenkomstige toepas
sing.
Een WERELD-LACH-SUCCES
let in de hoofdrol, de groote komiek
WAAR??
SNEEK, 1 November 1927.
Aan den Gemeenteraad.
Wij bieden U hierbij aan een voorstel tot vaststelling
eener verordening tot regeling van het georganiseerd
overleg voor ambtenaren en werklieden in dienst der ge
meente Sneek.
Omtrent de voorbereiding dezer aangelegenheid deelen
wij U het volgende mede.
Wij zijn begonnen met aan de besturen der daarvoor
in aanmerking komende organisaties de gelegenheid te
geven ons hunne inzichten te doen kennen omtrent de
wijze, waarop in Sneek een regelmatig overleg tusschen
gemeentebestuur en vereeenigingen van personeel zoude
moeten worden geregeld. In onze desbetreffende uitnoodi-
ging hebben wij alleen deze beperking opgenomen, dat
moest worden gestreefd naar een eenvoudigen opzet.
Nadat wij, voor zooveel dit mogelijk was, met inacht
neming der aan ons kenbaar gemaakte, hier en daar nog
al uiteenloopende verlangens, een ontwerp-verordening
hadden doen samenstellen, hebben wij dit ontwerp in
handen der organisatiebesturen gesteld, hun de gelegen
heid gevende tot het maken van de opmerkingen, waartoe
kennisneming hen aanleiding gaf. Een overzicht der toen
nog geuite wenschen en verlangens bevindt zich bij de
dit voorstel vergezellende stukken. Die wenschen en ver
langens hebben ons aanleiding gegeven in ons ontwerp
enkele wijzigingen aan te brengen. Over de resteerende
heeft met de besturen een bespreking plaats gehad die
nog tot een geringe verandering heeft geleid.
Op een paar punten is verschil van inzicht blijven be
staan, niet alleen tusschen enkele organisaties en ons,
maar ook tusschen organisaties onderling. Twee punten
inzonderheid dienen in dit verband nog door ons te worden
besproken.
In de eerste plaats heeft zich, zooals trouwens te ver
wachten was, verschil van opvatting geopenbaard ten aan
zien van de vraag, welke organisaties tot het overleg moe
ten worden toegelaten.
In de door ons ontworpen verordening was de eisch
gesteld, dat een organisatie, om recht te hebben op
vertegenwoordiging, moet zijn een landelijke vereeniging
of een plaatselijke afdeeling van een landelijke vereeni
ging, welke tot doel heeft de belangen der ambtenaren
of werklieden der gemeente te behartigen.
Het tegen deze omschrijving door enkele organisaties
geopperde bezwaar, meenen wij het best te kunnen weer
geven door in dit voorstel voor U de redactie op te nemen
die in overweging is gegeven door de afdeeling Sneek
van den Ned. Bond van personeel in Overheidsdienst en
welke luidt:
„Om recht te hebben op vertegenwoordiging in de
commissie moet een organisatie zijn een plaatselijke af
deeling van een algemeenen, landelijken vakbond, welke
tot doel heeft alle ambtenaren en/of werklieden, ongeacht
hun functie in dienst der gemeente, te organiseeren ter
behartiging hunner belangen, inzonderheid wat hun ar
beids- en dienstvoorwaarden betreft.”
Het verschil zit hierin, dat, volgens de door ons voor
gestane redactie, ook de zgn. categorale bonden, de bon
den dus waarin slechts bepaalde groepen van ambtenaren
zijn georganiseerd, tot het georganiseerd overleg zullen
worden toegelaten, terwijl dit niet het geval zou ziin, indien
werd gehandeld naar het inzicht van enkele organisatie
besturen.
Ook na nauwkeurige overweging van de argumenten,
door de bedoelde besturen aangevoerd, kunnen wij in
ons voorstel geen verandering brengen.
Wij erkennen, dat een commissie, die uit een vrij groot
aantal leden bestaat, niet bevorderlijk is aan het welslagen
van te plegen overleg. Daartegenover staat echter, dat in
Sneek de beteekenis van het georganiseerd overleg voor
het gemeentebestuur aanzienlijk zou dalen, indien tot dat
overleg alleen de „algemeene bonden” zouden worden toe
gelaten.
De beteekenis van het georganiseerd overleg is, dat het
gemeentebestuur door contact met de organisaties, op de
hoogte komt met de onder het personeel levende wenschen
ten opzichte der arbeidsvoorwaarden en tracht op dit punt
zooveel mogelijk overeenstemming met dat personeel te
bereiken, opdat naar die zijde de grootst mogelijke bevre
diging, voorzoover die het belang der gemeente niet weer
streeft, wordt geschonken.
Worden tot het overleg in Sneek alleen de „algemeene
bonden” toegelaten, dan beteekent dit practisch, dat buiten
het overleg blijven de secretarie-ambtenaren en de politie,
die allen in zgn. „categorale” vereenigingen zijn ge
organiseerd. Daarmede zou voor het gemeentebestuur een
belangrijk gedeelte van dé beteekenis van het georgani
seerd overleg zijn ingeboet.
In de tweede plaats meenen wij, dat het gemeentebestuur
niet op eenigerlei wijze partij moet kiezen in den strijd
over den organisatievorm, die door het overheidspersoneel
onderling wordt gevoerd. Naar onze meening zou dit ge
schieden, als bepaalde vereenigingen, alleen om den vorm
harer organisatie, van het overleg zouden worden uitge
sloten. Het gemeentebestuur heeft niet het recht, ook niet
indirect, het in zijn dienst zijnde personeel een bepaalden
organisatievorm voor te schrijven of op te dringen
Ter vergadering met de besturen is, bij wijze van tus-
schenweg, de voorslag gedaan, alleen die organisaties tot
het overleg toe te laten, welke thans bestaan, ten einde
daardoor grootere versnippering tegen te gaan.
Ook hiertegen meenen wij bezwaar te moeten' maken.
Eenerzijds omdat, naar wij meenen, de verordening in
den door ons voorgestelden vorm, behoorlijke waarborgen
tegen al te groote versnippering bevat. Wij wijzen on
art. 5, 1ste lid, letter a en b.
Anderzijds omdat wij het, uit een oogpunt van gemeen
tebelang, niet rationeel achten, om, indien inderdaad een
bona fide landelijke, hetzij algemeene, hetzij categorale
vereeniging wordt opgericht, die in Sneek onder het ge
meentepersoneel een voldoend aantal leden telt, deze van
het overleg uit te sluiten.
Art. 8.
Houden van vergaderingen.
1. De commissie vergadert zoo dikwijls de voorzitter
zulks noodig oordeelt of het door ten minste twee leden
schriftelijk met opgave van redenen wordt gevraagd, in
welk geval uiterlijk binnen veertien dagen na de ontvangst
van het verzoek een vergadering wordt gehouden.
2. Elk lid der commissie heeft het recht onderwerpen,
waarvan hij de behandeling door de commissie gewenscht
acht, aanhangig te maken, door die schriftelijk aan den
voorzitter op te geven.
3. De oproeping tot bijwoning eener vergadering wordt
ten minste zeven dagen tevoren aan de leden der com
missie toegezonden. Zij vermeldt zooveel mogelijk alle
punten van behandeling, met inbegrip van die, ip het 2e
lid van dit artikel bedoeld en gaat in den regel, voor zoo
ver het belangrijke voorstellen betreft, vergezeld van .af
schriften der in behandeling komende stukken.
4. Indien en voorzoover aan de leden geen afschrift
van de in behandeling komende stukken wordt toegezon
den, liggen deze ten minste gedurende zeven dagen vóór
het houden der vergadering voor hen ter lezing.
Art. 9.
Advies.
1. Besluiten betreffende de arbeids- en dienstvoor
waarden worden door den Raad, door Burgemeester en
Wethouders en, voor zooveel de politie-ambtenaren aan
gaat, mede door den Burgemeester, niet genomen dan na
behandeling van de voorstellen daaromtrent door de com
missie. Het advies der commissie wordt bij de voorstellen
aan den Raad overgelegd.
Voorstellen der Commissie.
2. De commissie is bevoegd voorstellen betreffende
onderwerpen tot haar werkkring behoorende aan Burge
meester en Wethouders of den Burgemeester te doen. Deze
voorstellen worden door Burgemeester en Wethouders,
vergezeld van hun advies, ter kennis van den Raad ge
bracht, wanneer het onderwerp staat ter beslissing van
den Raad.
Art. 2.
Samenstelling.
De commissie is samengesteld als volgt:
a. een vertegenwoordiging der gemeente, bestaande
uit:
le. twee leden van het college van Burgemeester en
Wethouders, door dit college aan te wijzen;
2e. drie leden van den Gemeenteraad, door dezen aan
te wijzen;
b. één vertegenwoordiger van elke vereeniging, welke
krachtens deze verordening recht heeft op vertegenwoor
diging in de commissie en welke heeft verklaard aan het
overleg te willen deelnemen.
Art. 3.
Aftreding.
1. De door Burgemeester en Wethouders en den Raad
aan te wijzen leden treden elk jaar op 31 December af.
Zij zijn onmiddellijk herkiesbaar. Houden zij tusschentijds
op wethouder of- raadslid te zijn, dan eindigt tevens hun
lidmaatschap der commissie. In een op deze wijze open
vallende plaats wordt zoo spoedig mogelijk voorzien.
Voorzitter.
2. Burgemeester en Wethouders wijzen een der door
hen benoemde leden tot voorzitter der commissie aan.
Aan de commissie wordt een door Burgemeester
en Wethouders aan te wijzen gemeente-ambtenaar
secretaris toegevoegd. Deze heeft het recht aan de
sprekingen deel te nemen.
Art. 4.
Bijstand vertegenwoordiging gemeentebesturen.
De vertegenwoordiging van het gemeentebestuur kan
zich ter vergadering doen bijstaan door de hoofden der
gemeentebedrijven of takken van dienst.
Art. 5.
Recht op vertegenwoordiging^.
Om recht te hebben op vertegenwoordiging in de
commissie moet een organisatie:
a. zijn een landelijke vereeniging of e^en plaatselijke
g
:e
:r
0
I
I.
1.
)-
4
3.
jt
81
1.
HSIIIHI1
r
i
n
in
i
d«
10
15
20
20
diger.
komt vaak voort uit
slechte spijsvertering.
Alle spijsverterings-
stoornissen moeten
spoedig zwichtenvoor
Fosters Maagpillen,
het laxeermiddel bij
uitnemendheid.
Maagpillen
-■
Naam.
poster’s
Alom verkrijgbaar S f 0.65 per flacon.
i
Secretaris.
N
n
7
Tl
r-
e
I,
sr
e
S
I j