ISITEIUITEN E BRANDENBURGii I i" I I Uit onze Raadzaal. Dll Ho. bestaat uit 2 Bladen. NIEUWSTUBR8EN. ïlfiriwl Signs dn tiaiitii «niwx SHEERER COURANT »n WYMBRITSERADEEL Reelamekolom. NIEUWSTE SOORTEN MODERNE LETTERTYPEN KIEZEHRINK Co.. No. Eerste Uitgave: KIEZEBR1NK Co. WOEHBOAG 14 DECEMBER 1337 1 Utiicièei gedeelte. GROOTE KEUZE I I 44«JAARGA1O onn ementper jaar f 2.50 fr p.p post f 3.60. Advertentieën9 ct p. regel. Inge zonden mededeelingen hooger, bij Abonnement belangrijke korting Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in uc SNEEKER COURANT r3 e i. onzer voor kennisgeving aange- - - Vraagt Modelboek ter inzage bij ed. Poortezij len-Hoek Kleinzand - Telefoon 404 - i< i) Het artikel 11 als door B. h. s. aangenomen. De verordening wordt in haar geheel z. h. s. aangenomen. !JIS3DAÖ»>bb ViHJDA^AVOJTDB P'^^v^rs’ fSSBA «a 15-'? HINDERWET. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van SNEEK maken bekend: dat ter secretarie ter inzage ligt een ver zoek met bijlagen van T. BOORSMA, koperslager aldaar, om vergunning tot het oprichten van een koper- en blikslagerij in het gebouw aan de Havenstraat, kadastraal bekend gemeente Sneek, Sectie B no. 2002; dat op Woensdag, den 28 Dec. 1927, des middags te 12 uur, ten gemeentehuize aldaar gelegenheid zal worden gegeven om tegen het verzoek bezwaren in te brengen en deze mondeling en schriftelijk toe te lichten en dat zoowel d.e verzoeker, als zij die bezwaren hebben in te brengen, gedu rende drie dagen voor evengemeld tijdstip ter secretarie, in de gewone bureau-uren, van de ter zake ingekomen bescheiden ken nis kunnen nemen. De aandacht wordt er inzonderheid op gevestigd, dat, volgens de heerschende op vatting, slechts tot hooger beroep gerech tigd zijn zij, die voor het Gemeentebestuur of een of meer zijner leden zijn verschenen, ten einde hunne bezwaren mondeling toe te lichten. SNEEK, 14 December 1927. Georganiseerd overleg. Punt IX. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot vaststelling eener verordening tot regeling van het geor ganiseerd overleg voor ambtenaren en werklieden in dienst der gemeente Sneek. (Bijlage 111; dossierno. X 08.172(1)). Het voorstel van B. en W. vindt men in een onzer vorige nrs. De heer Sijtema zegt dat bij alle algemeene landelijke bonden, ook de confessioneele, direct bij het aanhangig maken van deze zaak, het verlangen leefde, dat de zgn. categorale bonden zouden uitgesloten worden van het overleg. De confes sioneele lieten echter later dit standpunt los en gingen er mee accoord, dat ook de categorale bonden zouden zijn vertegen woordigd. De Ned. Bond van Overheidspersoneel en de Centrale Ambtenaarsbond meenen echter hun principe te moeten hand haven, om daardoor het overleg zoo beknopt mogelijk te houden en in dit overleg niet af te dalen tot categorale belangen, doch het tot algemeene lijnen te beperken. Spr. beveelt het adres van deze beide organisaties dan ook met klem aan bij die menschen, die oorspronkelijk en in principe van meening waren, dat alleen de algemeene bonden dienden toegelaten. De heer Hoekstra vraagt B. en W., welke motieven zij aanwezig achten om nu dit instituut in te voeren. Een jaar of twee geleden bestond de behoefte daaraan niet. Dit overleg dient slechts de behartiging der eigen belangen van werklieden en ambtenaren, in dienst der overheid, niet de gemeenschaps belangen. Er komen daarin niet die maatregelen tot stand, welke met het oog op de maatschappelijke ontwikkeling juist en billijk zouden zijn, doch het personeel gebruikt het slechts om eigen positie te verbeteren, zonder op het gemeentebelang te letten. Waar hier in dit overleg zoo stelselmatig dit eigen belang wordt bevorderd, is spr. niet voor dit instituut. De heer Boeijenga acht de beschouwing van den heer Hoekstra 100 jaar ten achter; ze zou in de vijftiger of zestiger jaren der vorige eeuw eerder op haar plaats zijn geweest. Spr. wil deze houding dan ook slechts brandmerken als aarts-con- servatief. De heer Hoekstra bedoelt eigenlijk dat het overheids personeel geen gelegenheid mag gegeven, mee te spreken over de arbeidsvoorwaarden. Mocht dat niet, dan zou dit personeel minder rechten hebben dan dat in het particuliere bedrijf, waar in volgens het Arbeidscontract, dus wettelijk, overleg mogelijk gemaak is tusschen werkgevers en werknemers over de arbeids voorwaarden. De rechtsgrond voor het georganiseerd overleg voor het overheidspersoneel is gelegen in het gemis van de collectieve arbeidsovereenkomst in het overheidsbedrijf. I I Ongelukken. Zaterdagmiddag is het 3-jarige zoontje Ln w. H. G. Lagendijk, vlasarbeider, te Msoord bij het oversteken van den straat- rg aangereden door den auto van den heer V- d. S. Het kind is bijna dadelijk daarna Gevonden voorwerpen. I Aanwezig aan het bureau van politie, fiieuwe Veemarkt, en aldaar te bevragen op alle werkdagen tusschen 11}^ en 12>/2 uur, te navolgende voorwerpen als gevonden ge deponeerd op 12 en 13 Dec. 1927: bruin Pondje; pakje w.i. eenige kleeren. I Aanwezig en te bevragen bij de navol gende ingezetenen, onderstaande voorwer pen, als gevonden aangegeven op 12 en 13 Pee 1927: broche (Ameland), G. Althuisius, le Steenklipstraat 57; gouden zegelring, A. puipers, Looxmadwarsstraat 20; taschje m. Ln?°ucL R- Rientsma, M. Louisestraat 25; Fakkam in étui, J. Hager, Bourbonstraat 12; lenige portemonnaie, H. Rienstra, Leliestr. P> polshorloge, L. Bootsma, Woudvaart- Rde; kleine zwarte kat, P. Bosma, hoek Rsterkade (boven)vulpen, A. Steneker, porstraat 9. Bloe dvergif tiging. I ln het ziekenhuis te Heerenveen is aan fioedvergiftiging overleden de 49-jarige ge- fuwde arbeider T. v. d. Wijk te Hoornster- |waag. Hij had een klein wondje aan de land opengekrabd, waardoor infectie ont- pond. Hij laat een gezin met jeugdige kin- pen na. Art. 11. Bepaling van de stem. 1. Wanneer ter vergadering der commissie over eenig voorstel moet worden gestemd, brengt elk der partijen, genoemd in artikel 2 onder a en b, één stem uit. De be paling der stem geschiedt desgewenscht na schorsing der vergadering, door elke partij afzonderlijk. 2. De stem der vertegenwoordiging van het gemeente bestuur wordt bepaald door hoofdelijke stemming van de leden. 3. De stem der vertegenwoordigers, in artikel 2 onder b bedoeld, wordt bepaald na stemming per vereeniging, waarbij elke vertegenwoordiger zooveel stemmen uitbrengt als de vereeniging tot welke hij behoort leden telt, die in dienst zijn der gemeente Sneek, te rekenen naar den toe stand op 1 Januari of 1 Juli, aan het tijdstip der verga dering voorafgaande. Heeft oprichting na een dezer tijd stippen plaats gehad, dan geldt als ledental dat, in dienst der gemeente Sneek, hetwelk de vereeniging op het tijdstip van oprichting telde. Afwijkende meeningen. 4. Wordt geen overeenstemming verkregen, dan wordt desverlangd van afwijkende meeningen in het door de commissie uit te brengen advies melding gemaakt. Art. 12. Opgave ledental. Binnen veertien dagen na de tijdstippen in het derde lid van het vorige artikel genoemd, wordt door elke ver eeniging het daarbedoelde ledental aan den Secretaris medegedeeld. Bij art. 11 stelt de heer Boonstra het volgende voor: Art. 11, derde lid, te lezen als volgt: „De stem der vertegen woordigers in art. 2 onder b bedoeld, wordt bepaald na stem ming per vereeniging, waarbij elke vertegenwoordiger één stem uitbrengt”. Voorts stelt hij voor uit het vierde lid te schrappen het woord „desverlangd” en geheel te schrappen art. 12. De motieven tot dit voorstel komen overeen met die, welke men leest op bladzijde drie, laatste alinea, van bijlage 111, door B. en W .toegezonden aan de leden van den Raad. De heer Boonstra zegt dat de Chr. organisaties van oordeel zijn dat eigenlijk in het georganiseerd overleg geen beslissing moet plaats hebben door stemming, het moest zoo geregeld zijn dat men tot een advies moet kunnen komen zon der te stemmen; stemt men dan krijgt men een meerderheii en minderheid en komt deze laatste wat in het gedrang. Maar practisch zal stemming soms wel noodig zijn, maar in die stemming moet dan dóór kunnen blijven werken de gedachte gang van elke persoon die zitting heeft in de commissie. Het door B. en W. voorgestelde artikel schept dan echter een ver keerd element in dat overleg, omdat de grootste groepen amb tenaren bij bepaling der richting der adviezen bij stemming de kleinere zullen overheerschen. Spr. zal niet zeggen dat d onbillijk is, maar het bevordert in ieder geval ook niet de goede gang van zaken. Ook B. en W. vonden eenige bekoring, in het standpunt der Chr. organisaties, zooals uit de toelichting blijkt, doch ze hebben ten slotte een ander voorstel gedaan. Spr. beveelt echter het zijne warm aan. De heer S ij t e m a vraagt zich af of de heer Boonstra met dit voorstel wel zal bereiken wat hij bedoelt. Bij de meeste adviezen zullen wel geen stemmingen noodig zijn, maar er j In de notulen wordt aangeteekend, dat de heer Hoekstra wenscht geacht te worden te hebben tegengestemd. Loonen gemeentepersoneel. Punt X. Mededeeling van Burgemeester en Wethouders betreffende de loonen van het gemeente-personeel. (Bij lage 112; dossierno. X 08.741(7)). Deze mededeeling van B. en W. vindt men in een vorige nummers. Niemand wenscht het woord over dit stuk. De heer Zui der b a a n wenscht alleen B. en W. dank te brengen voor hun onderzoek. Z. h. s. wordt de mededeeling nu nomen. Punt XI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot intrekking van het raadsbesluit van 10 October 1927, no. 3 III en tot wijziging der bouwverordening. (Bijlage 113: dossierno. 1.778.51(1)). Z. h. s. aangenomen als voorgesteld. Punt XII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot verhuring van het perceeltje weiland, kadastraal bekenu gemeente Sneek, Sectie A, no. 2651, gelegen achter de doodgraverswoning aan de geitenfokvereeniging „Ons Belang’’. (Bijlage 114; dossierno. X 07.351.32(22)). Het voorstel van B. en W. vindt men in ons vorig nr. De heer Smeding zegt dat destijds toen een voetbal- vereen. een stuk land hier huurde, bepaald werd dat als de gemeente het land zelf noodig heeft ,de huur eindigt. Moet die bepaling ook in dit geval niet opgenomen? De Voorz.: Die staat in dergelijke voorstellen altijd. Z. h. s. wordt dit voorstel nu aangenomen. Punt XIII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot uitbreiding der wandelwegen bij den Leeuwarderweg en tot wijziging in verband daarmede van de gemeente- begrooting voor 1927. (Bijlage 117; dossierno. 1.811.111. 1(10)). Het voorstel van B. en W. vindt men in ons vorig nr. Z. h. s. aangenomen als voorgesteld. Punt XIV. Advies van Burgemeester en Wethouders op een adres van A. Molenmaker en andere bewoners van de Ijlsterkade, houdende verzoek om het hek, dat de bestra ting aldaar afscheidt van het aangrenzende weiland, door te trekken tot de zoogenaamde Van der Horstbuurt. (Bij lage 120; dossierno. 1.811.111.2(10)). Het voorstel van B. en W. vindt men in een onzer vorige nrs. De heer Hoekstra vraagt of het wel billijk is dat deze menschen moeten bijdragen, aan een afscheiding van land dat door B. en W. verhuurd wordt. Spr. zou voor de huurder van het land willen dat de gemeente dezg afscheiding maakte, en betwijfelt of dat wel f 500 moet kosten. Spr. gelooft dat het niet de helft hoeft te zijn. Spr. stelt voor tot afscheiding voor gemeenterekening over te gaan. De heer Sie mensma steunt dit voorstel en meent dat Oefeningen met gerequireerde paarden. ^Het ligt in het voornemen in Maart 1928 Deventer militaire oefeningen te doen aen met een aldaar nog te formeeren Ferve-escadron cavalerie. jervoor zullen paarden van verschillen- '^gezetenen gerequireerd worden. De L-ri n’ d‘e ongeveer twaalf dagen moeten Laen afgestaan, zullen worden getaxeerd, vorm behalve de huurprijs vergoeding pderi,er*een<^ V°°r even^uee'e waardeyer- Nog een logger vermist. Seheveningen maakt men zich onge el i Ver l°t van de bemanning van het fchin rschip Zeearend SCH 276, welk i P behoort aan de reederij Maarten Ver- LJaczn-, aldaar. it een’ge weken heeft men niets van L ms^Vernomen’ terwijl ’t bekend is, dat leeftet laatsten storm de geheele vleet [r verloren. L dl b°°rd. bevinden zich dertien man, on- n 42-jarigen schipper Jan de Bruin. JIEWE SIEEKER C0Ü3AÏT De heer Blok antwoordt den heer Hoekstra nog dat B. en W. met dit voorstel komen krachtens opdracht van den raad. Spr. gelooft niet dat de noodzakelijkheid van dat overleg hier dringend is; daar ambtenaren- en werklieden-reglement de arbeidsvoorwaarden vrij voldoende regelen, maar de raad wilde dit voorstel en daarom brachten B. en W. het. Hiermede zijn de algemeene beschouwingen gesloten. Art. 5. Recht op vertegenwoordiging. Om recht te hebben op vertegenwoordiging in de commissie moet een organisatie: a. zijn een landelijke vereeniging of een plaatselijke afdeeling van een landelijke vereeniging, welke tot doel heeft de belangen van ambtenaren of werklieden der ge meente te behartigen, inzonderheid wat hun arbeids- en dienstvoorwaarden betreft; b. ten minste vier ambtenaren of werklieden in dienst der gemeente, onder haar leden tellen. 2. Indien het aantal'leden in den loop van een jaar daalt beneden vier, blijft de desbetreffende organisatie tot het einde van dat jaar in de commissie vertegenwoor digd. 3. Burgemeester en Wethouders beoordeelen of de vereenigingen, welke aanspraak maken op het recht om aan de samenstelling der commissie mede te werken, vol doen aan de gestelde voorwaarden. A Bij art. 5 zegt de heer B oo n s t r a dat de Christelijke organi saties inderdaad aanvankelijk alleen de landelijke bonden wil den toelaten, maar men moest ook rekening houden met de plaatselijke omstandigheden, die hier meebrachten, dat bij toe passing van dit principe een zeer groote ambtenaren-afdeeling zou worden uitgesloten van het overleg. Daarom kwamen wij terug van ons aanvankelijk standpunt en gingen mee met het voorstel van B. en W. ten deze. De heer S ij t e m a zegt dat de confessioneele bonden bij het geven van hun eerste advies reeds wisten dat men deze groote groep ambtenaren zou uitsluiten, dus hadden de bonden dan direct die eisch niet moeten stellen. De Voorz.: B. en W. hebben hun motieven duidelijk uit eengezet in de stukken; een nadere toelichting is overbodig. De heer S ij t e m a stelt voor a van art. 5 te lezen als de afd. Sneek van de Ned. Bond van Overheidspersoneel dat voor stelt, nl.: „Om recht te hebben op vertegenwoordiging in de commissie moet een organisatie zijn een plaatselijke afdeeling van een algemeene, landelijke vakbond, welke tot doel heeft alle amb tenaren en/of werklieden, ongeacht hun functie in dienst der gemeente, te organiseeren ter behartiging hunner belangen, in zonderheid wat hun arbeids- en dienstvoorwaarden betreft” De heer Zuider baan steunt dit voorstel. De heer B o e ij e n g a acht dit voorstel ondemocratisch, omdat het een deel van het personeel uitsluit van contact met de overheid. De organisaties zelf moeten maar uitvechten wat de beste vorm van organisatie is, maar wij moeten het mogelijk maken dat ieder lid van het personeel door zijn vertegenwoor diger zijn wenschen kenbaar kan maken. Het voorstel-S ij t e m a komt in stemming. Voor de leden De Groot, Zuiderbaan, Smeding, Sijtema en Breeuwsma; tegen de leden Blok, Nieveen, Potma, Boonstra, Oppenhuizerft Boeijenga, v. d. Meulen, Siemeusma en Hoekstra. Met 95 st. is dit voorstel dus verworpen, waarmede het door B. en W. voorgestelde artikel is aangenomen. Bij art 6 stelt de heer Zuiderbaan een kleine redactie wijziging voor, welke door B. en W. wordt overgenomen. De namen der vertegenwoordigers moeten volgens deze wijzi ging schriftelijk aan den secretaris der commissie worden mee gedeeld. kunnen gevallen zijn dat stemming noodig is. Bij de opstelling van een advies zullen ongetwijfeld de aangevoerde argumenten gewicht in de schaal leggen, maar bij verschil van meening zal toch de stemming moeten beslissen en de grootste groep vormt toch altijd overal de meerderheid, dat hebben we m de laatste raadsvergaderingen ook ondervonden: Bij de wethoudersver- kiezing beslisten niet de argumenten maar de helft plus 1 en hedenavond zagen we hetzelfde. Bij het voorstel Boonstra zal men eenvoudig een meerderheid krijgen, bestaande uit een com binatie van groepen, dan zal dus de meerderheid van het aantal vereenigingen beslissen, bij het voorstel van B. en W. zal de meerderheid van het personeel de doorslag krijgen. In het eerste geval zullen we dikwijls een stemming zien rechts tegen links en brengen we dus een element dat niet thuis hoort in het georganiseerd overleg, nl. de politiek daarin. En als toch een meerderheid moet beslissen, ziet spr. lièver dat men met de kracht der organisaties, dan met de groepeering der organisa ties rekening houdt. De heer Boonstra zegt dat natuurlijk bij stemmingen de helft plus 1 beslist, doch in deze commissie zouden wij deze stemmingen liever niet hebben. Toch zal het er in de practijk toe komen, doch dan moet het zoo dat niet de kracht der orga nisaties tot uiting komt doch de wijze van groepeering. De heer Sijtema: Ik kan mij voorstellen dat U dat wil. De heer Boonstra is blij dat de heer Sijtema toegeeft dat wij voor de kleine organisaties op de bres moeten staan, anders worden hun argumenten doodgedrukt, beslist de grootste organisatie en krijgt men in plaats van het wegen der argumen ten slechts machtsuiting. De heer S ij t e m a zegt dat de heer Boonstra openhartig erkent dat hij de kleine organisaties zooveel mogelijk wil naar voren brengen. Daardoor verliest dëze spr. de goede lijnen van het overleg al uit het oog, de confessioneele organisaties, de kleine, zouden dan op deze wijze de groote, die veel leden hebben, overheerschen. De confessioneele christelijke zegt spr. liever niet omdat het gewaagd is jezelf christelijk te noe men bonden zullen de moderne bond dan overheerschen en dan haalt men inplaats van de vakbelangen de politieke be langen in het overleg en spr. gelooft dat dit noodlottig voor dit overleg zou zijn. De heer Blok acht dit verschil van meening zeer gering, of een advies door een meerderheid van het aantal aange slotenen of door een meerderheid van groepeeringen tot stand komt, is spr. hetzelfde, omdat het slechts adviezen zijn, die hun beteekenis moeten ontleenen aan argumenten niet aan stemmen. Laten wij het met deze redactie maar probeeren, zijn er fouten in dan kunnen die nadat de practijk ze heeft aange wezen, verbeterd. De heer B o o n s tr a wil niet het politieke element in de commissie van overleg halen. Spr. wil op de bres staan voor de kleine organisaties in dien zin dat in het overleg de ge dachte der kleine organisaties dezelfde waarde wordt toege kend als aan die der groote en spr. ziet uit de bestaande redactie voortkomen, dat de groote organisaties de argumenten der kleine niet tot hun recht zullen doen komen. Ook spr. wil geen politiek in het overleg, dat zou inderdaad noodlottig zijn. De heer S ij t e m a erkent dat alle gedachten dezelfde waarde dienen te hebben, maar bij de uitwerking der gedachten in de praktijk beslist toch altijd de meerderheid, dat geldt overal. Spr. wil daarom ook hier de redactie van B. en W. handhaven. De Voorz. zegt dat opdat ook de minderheden in staat gesteld zullen worden hun opinie naar voren te brengen, de bepaling in alinea 4 van art. 11 is opgenomen. De heer Boonstra zegt dat volgens die bepaling de mee ning der minderheid „desverlangd” in het advies kan vermeld, spr. meent dat dit „desverlangd” moet vervallen, a 11 ij d heeft de minderheid recht op de vermelding van haar meening. De heer B o e ij e n g a steunt het voorstel-Boonstra inzake het derde lid van art. 11, dat nu in stemming komt. Voor de leden Potma, Boonstra, Oppenhuizen en Boeijenga; tegen de leden Nieveen, Smeding, Sijtema, v. d. Meulen, Hoek stra, Breeuwsma, De Groot, Zuiderbaan en Blok; blanco de heer Siemensma. Het amendement-Boonstra is dus verworpen met 94 st. st. was blanco. Het voorstel van den heer Boonstra „desverlangd” in alinea 4 te schrappen, vindt geen steun. en W. voorgesteld wordt alsnu z. VERGADERING van den RAAD der GEMEENTE SNEEK op MAANDAG 12 DECEMBER 1927, des avonds 7% uur. Voorzitter de heer P. J. de Hoop, burgemeester. Secretaris de heer P. Sikkes. Aanwezig 14 leden. Afwezig de heer Dokkum. Aan de orde is: Punt I. Notulen der vergadering van 14 November 1927. Hebben ter visie gelegen en worden onveranderd vastgesteld. Punt II. Ingekomen stukken: Ingekomen zijn: a. Adres van het Bestuur van den Bond van „Friesche stoom- en motorvaartbelangen”, houdende verzoek om verlaging van bruggelden en andere heffingen, welke druk ken op het schippersbedrijf. (1.811.112(2)). Op voorstel van B. en W. afwijzend beschikt met het oog op de loopende pachtcontracten, doch te zijner tijd zal op het adres worden gelet. b. Adres van het Hoofdbestuur van de Koninklijke Ne- derlandsche Politiehondvereeniging, houdende verzoek om toetreding der gemeente als begunstiger dier Vereeniging. (V 07.353(1)). Z. h. s. afwijzend beschikt. c. Adres van de besturen der afdeeling „Sneek” van den Ned. bond van personeel in overheidsdienst en van den Centralen Nederlandschen Ambtenaarsbond, houdende ver zoek het ontwerp der Verordening tot regeling van het georganiseerd overleg te aanvaarden met deze wijziging, dat in de te vormen commissie alleen vertegenwoordigd kunnen zijn de landelijke algemeene vakbonden. (X 08. 172(1)). Dit adres wordt behandeld bij punt 9 der agenda. Punt 111. Aanbeveling van Burgemeester en Wethouders voor de benoeming van een armvoogd. (Bijlage 115; dos sierno. VI 07.58(1)). De voordracht vindt men in ons vorig nummer. De heer S. R. Piersma, no. 1 der aanbeveling, wordt benoemd met 8 st; de heer W. Nauta, no. 2, had 6 st. Punt IV. Aanbeveling van Burgemeester en Wethouders voor de benoeming van een geneeskundige voor de armen verzorging. (Bijlage 116; dossierno. 208). De aanbeveling vindt men in ons vorig no. De aanbevolene, dr. J. K. W. Kehrer, wordt met alg. (14) st. benoemd. Punt V. Aanbeveling van Regenten van het Old Burger Weeshuis voor de benoeming van een lid van dat College. (Bijlage 118; dossierno. 1.842.73(16)). De aanbeveling vindt men in ons vorig no. Bij eerste stemming verwerven de h.h. J. Schijfsma en H. W. Bos, de aanbevolenen, resp. 6 en 1 st, de heer IJ. P. Veldhuis 7 st. De tweede vrije stemming geeft hetzelfde resultaat en er moet dus herstemming plaats hebben tusschen de h.h. Schijf sma en Veldhuis. De eerste verwerft 6, de laatste 8 st, zoodat de heer Veldhuis gekozen wordt Punt VI. Aanbeveling van Curatoren van het Gymnasium voor de benoeming van een lid van dat College. (Bijlage 119; dossierno. 1.851.33.02.7-2(1)). De aanbeveling vindt men in oils vorig nr. De aanbevolenen de h.h. Dr. H. Klein (aftr.) en A. J. v. d. Sluis, verwerven resp. 6 en geen stemmen, de heer ds. H. W. te Winkel 7 st, de heer Hoekstra 1 st De tweede vrije stemming geeft dr. Klein en ds. Te Winkel beide 7 st; de herstemming brengt hetzelfde resultaat, waarna met het lot benoemd wordt verklaard de heer ds. Te Winkel. Punt VII. Aanbeveling van Burgemeester en Wethouders voor de benoeming van 3 leden van de commissie voor de lichamelijke opvoeding. (Bijlage 124; dossierno. 1.855. 3(6)). De aanbeveling vindt men in ons vorig no. In de vacature-F. Brinkman wordt de aftredende herbenoemd met alg. (14) st.; in de vacature-dr. H. Klein de aftredende met alg. (14) st; in de vacature-M. Wierstra de aftredende met alg. (14) st. Punt VIII. Aanbeveling van Burgemeester en Wethou ders voor de benoeming van 2 leden der Commissie van Toezicht op het Lager Onderwijs. (Bijlage 125; dossier no. 1.851.2.02.7-2(1)). De aanbeveling vindt men in ons vorig no. In de vacature-K. Edel, die niet weer in aanmerking wenscht te komen, vereenigen de beide aanbevolenen, de h.h. W. Schuil en Joh. Schijfsma ieder 7 st. op zich; bij tweede vrije st. wordt de heer Schijfsma met 8 st gekozen; de heer Schuil had 6 st. In de vacature-R. Frank wordt herbenoemd de aftredende met alg. (14) st.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1927 | | pagina 1