Het grootscheepsvaarwater Holland-FIriesland-Groninflen over Sneek? krww J 'Bit No. bestaal uit 2 Bladen. ft 8 Woensdag 30 Hei 1O3S IIDtlnl Itgiii ta ImmUi Sint Vataok|>i HO zA'a Ikp 44e Jaargang Eerste biad. I No. 70 KEEZE BRINK Co., ■nnax SHEERER COURANT «n WYMBRITSERADEEL few «I/ UitgaveKIEZEBR1NK Co. 28. e e 70 16 365 340 .32 .31 .52% .60 00 7ette dend Var- gg«" 38 20 95 18 ÖIISDAGS m TBIJDA.G3AV9MD8 Fwjissr Us» 154L Abonnement i per jaar f 2,50 fr. p.p post f 3.60. Advertentieën0 ct. p. regel. Inge zonden mededeelingen hooger, bij Abonnement belangrijke korting Advertentiên worden tevens gratis ge plaatst m ac SNEEKER COUR AN 1 N. O. POLDER E 'W gIJlst rpfr x/r yJ Oudhof Jl ':Xl.VVorkum I soeeldelZondag j.l. te Leeuwarden meente iets kosten, maar is dat zoo erg? Als 1 volen. v. V. SNEEK, Mei 1928. r 1 dit land te koopen a. een gedeelte groot 170 X De heer L o o ij e n g a neigt er toe te stem- biedt voor 2675 M.2 sportverenigingen heeft spr. niet zooveel dat doen, zooals bv. ook bij de muziekver. het t 1 van zal worden bedorven. Friesland, thans volgen eenige beschou- 11 bruggen en 1 a 2 sluizen. één spoorbrug zal moeten passeeren, f r moet kosten, fiat, ofschoon spr meent dat het we! voor f 2000 zou kunnen. De heer Woudstra f 1200 waarde. Plannen a. en c. kunnen direct uitgevoerd en vindt dat als alle groepen voor een zaak voelen, men gerust daarvoor bij de gemeente mag aan- torische arbeidsduur, in de naaste toekomst zullen zij op gezetten tijd de noodige avond en nachtrust gaan nemen en vinden dan uur. Voorz. de heer H. P. Fledderus, burgemeester. Secretaris de heer R. Reitsma. Aanwezig alle (7) leden. de N. V. njeente zwaar zal drukken, maar in 1936 moet hier een speelplaats voor de jeugd zijn en met het Mintland is men er dan niet af. Daarom zal Alsdan wordt Sneek met inbegrip van de grond rendabel worden en de gemeente haar Frieslands Z.W.-hoek schadeloos gesteld als tekort goed maken. X 2 ‘X1 De heer L o o ij e n g a acht de bezwaren niet terwijl bouw- en industrieterrein wordt verkre gen. De heer De Vries heeft het rapport alleen geteekend, omdat de andere leden niet accoord gingen. Spr. stelt voor het Diaconieventje voor 1'8800 te koopen en plannen a. en c. zoo spoedig Het mogelijk uit te voeren. De V o o r z. zegt dat B. en W. de kosten op komsten op f250; de verbetering van het Mint land zou f 125 kosten p. j. veroorzaken, zoodat reden deze aankoop een goede daad was. Spr. netto de kosten van a. en c. op f 125 komen. Het diaconieland is echter niet bij uitnemend heid, geschikt voor bouwterrein, er kunnen ai- kloppen, leen arbeiderswoningen komen en daarvan zul len de huren allicht te hoog komen. B. en V Den heer Woudstra lacht het toe dat we land beschikbaar krijgen voor bouwterrein, er is geen geschikter plaats dan het diaconieland, dat ook behoorlijk bereikbaar is. De actie der ver. heeft 60, de sportver. 34, de voetbalver. 28, dat is al ver over de-100 plus de begunstigers nog. Als het gemeenteland verbeterd werd kost dat ook f 3000 en spr. meent dat de heer Bakker ook niet sterk voor die verbetering is. diaconieland wordt niet alleen voor die sportver. gekocht, maar ook voor bouwterrein. Het spijt spr. dat de heer Looijenga voorstemt alleen om de industrie tegemoet te komen. Spr. hoopt dat later zal blijken dat ook om andere In wording is dat de zeilvaart wordt ver drongen door de motorvaart en het is dui delijk waar te nemen dat over 10 jaar deze de andere zal hebben overvleugeld. Alsdan zal ook de afsluitdijk zijn voltooid en zullen de getijstroomen zijn opgeheven. 'Na den aanleg van den Zuidwest-polder wordt de vaart van Amsterdam, volgens de laatste plannen geleid langs de N.-H. kust tot bij Enkhuizen en bij dien van den Noord- oostpolder, wordt Lemmer van ’t Ijsselmeer afgesloten door een dam met schutsluis nabij het Mirdumerklif. De toestand voor deze sluis wordt zoo dat hij ligt aan lager wal, bij Z.W.-wind, doch in opper van het Vrouwenzand bij N.W. wind; bij ijsbezetting zal deze toegang, evenals thans voor Lemmer langen tijd ver sperd zijn, omdat het een sector van nog geen 90° vormt, terwijl de haven van Sta voren, als liggende aan een sector van on geveer 180° zeer spoedig ijsvrij zal blijken, Zooals in het weekblad „Schuttevaer” voldoende is aangetoond is Stavoren thans reeds een beduidende concurrent van Lem mer. Dat men in Harlingen zich kan voorstellen dat de hier bedoelde scheepvaart-beweging geleid kan worden door of langs hare wal- I len, lijkt al zeer ongeloofeltjk, waar deze weg ongemotiveerd lang zoude worden, be zwaarlijk wegens de zeesluis op het Korn- werderzand en den zeeweg naar Harlingen, die, zooals in O. T. A. R. van Februari 1927 is beschreven in slechter conditie zal komen. Ja, volgens meerdere deskundigen grondig buiten de arbeidswet en "zonde?'organfsa- Sinds vele tientallen jaren doet zich de behoefte gevoelen aan een goede vaargele- genheid van de groote havenplaatsen Rot terdam en Amsterdam naar de provincie Groningen, in het bijzonder. De provincie Groningen is zeer bevoorrecht boven Fries land, door hare uitgestrekte cultuurgronden in het noorden en door hare bloeiende veen koloniën in het Z. O. deel; hef vervoer per scheepsgelegenheid is voor de hier aan te voeren en de uit te voeren artikelen geëigend en een behoorlijke scheepvaartweg is een cisch van economisch belang geworden. Friesland heeft als producent van zuivel producten, die een snel vervoer naar de plaats van bestemming eischen, minder be lang bij een waterweg, alleen de bestaande industrieën en handelsondernemingen heb ben als overal elders voordeel bij een mo gelijk meer massale aanvoer per vaartuig. De nieuwe waterweg zal echter zeer te stade komen aan den invoer van Oostzee- producten, die, in Delfzijl overgeladen wor dende, binnendoor een veiliger weg vinden dan over de Noordzee, naar Noord- en Zuid-Holland. Laatstelijk werd door een daartoe inge stelde commissie een rapportje, betrekkelijk de verbetering van den vaarweg Groningen- Lemmer uitgebracht, dat uit den aard der omstandigheden nu nog meer verouderd is. v. d. Goot, Brens, Fijlstra, De binnen hadden de sportver. wat meer initiatief aan den dag moeten leggen, meer offers moeten brengen enz. Eten speelplaats voor de jeugd moet er ech ter zijn. Spr. zegt nog dat de voetbalver. 120 X 75 M. voldoende voor een voetbalterrein acht, dat is 2>/2 pdm. De heer v. d. Goot heeft ook wel gevoeld ttxiro nndai I innorPHS De scheepvaartbeweging te Lemmer is in de eerste plaats afkomstig van Amsterdam, doch ook voor een niet onbelangrijk deel van den IJssel; welk deel dit ongeveer is I blijkt niet te schatten, vermoedelijk !4 a V3. De zeilvaart, zooals die thans nog over- j heerschend is, verkiest Lemmer als in- en l) De zaak is thans weer bij ’n commissie in onderzoek. Red. N. S. Ct. Wtnr; rij-ii rr i IRIfeWtS De route EnkhuizenHarlin genLeeuwarden—Garijp, is lang 89 K.M.. met 2 sluizen en 18 bruggen. 1 a 2 en 1 a 3 sluizen wil zeggen, dat meestal eenmaal geschut moet worden, doch dat bij sterken Z.W. wind de andere sluizen ook met schutten gepasseerd moeten wor den; de keersluizen te Galamadammen en te Kiesferzijl zijn niet medegerekend, omdat de eerste na de afsluiting kan vervallen en Het voorgaande behandelt de weg tot tusschen Amsterdam e?'Groningen" althans uitvalspoort van en naar Amsterdam boven wingen omtrent de route door Friesland. Waar de sluis te Gaarkeuken reeds door voor de nieuwe en daarmede fte vertraging geven, wat bezwaarlijker is te- gelegd moet worden besfchouwd, blijft Zui- f f1111 I \7 A 1’ fix A QX1 1 1 f f I n rr rJo CA rivet I—Jzilrl/mon n »-x «-xz-az-v 4-z-x Lx zx zxzxz* zx 1 - I uvt Z.VV-MCU IJ p UVJg IC UCOpiCiS-CÏl OVcl Enk- De route EnkhuizenLemmer Sneekermeer.Garijp, is lang 77 K.M., met 7 bruggen en 1 a 3 sluizen. .vwo De route -Enkhuizen- Sta- danige stagnatie in het stadsverkeer voren—Oudhof—Garijp, is lang 78 K.M., met 9 bruggen en 1 a 2 sluizen. o„WIWV11 uv De route --) Enkhuizen—Stavoren scheepvaart ten zuiden om de stad heen \e -SneekGarijp, is lang 8O|/2 K.M., met. leiden, waarbij men in elk geval ten minste 11 bruggen en 1 A 2 sluizen. één spoorbrug zal moeten passeeren waar- aankoop zijn f6500, van b f 10.250, waardoor bezwaren. De voorname lichtzijde is dat wij de prijs per M.2 bouwterrein komt op f3; c. de fa. Woudstra f 1457.87'/2; d. de straat zal f4125 kosten, de rest heeft looft dat de gemeente niet voor de sport be- i hoeft te zorgen, het particulier initiatief moet c2L ‘J,.X d'e netto kosten-zullen dan na aftrek van de som 1 geval is, die er voor zorgt elk jaar f 1000 aan door de N. V. Woudstra te betalen (f 1457 plus exploitatiekosten binnen te krijgen. Daarom f300 voor egaliseeren) f7500 bedragen. Hier- v«er kan geleend, wat de gemeente f 600 per jaar zal kosten. Uit huur van de rest van het Mintland, huur sportvereenigingen en belasting op vermakelijkheden zal de gemeente f 300 per jaar inkomsten kunnen trekken. Waar als a. niet doorgaat, de gemeente toch het Mintlandd voor f3000 moet verbeteren, kost het offer dat gebracht moet worden. Het sport- het nieuwe sportterrein feitelijk slechtswf 4500, terrein is niet voor 75 leden bestemd. De kaats- den afsluitdijk kan leiden. Om bovenstaande redenen wordt de aan leg van het komende grootscheepsvaarwater Op'losse schroeven stellen? over Stavoren en Sneek het meest gewenscht De heer De Vries: De hoofdvoorwaarde de tweede alleen bij gevaar van doorbrak f492.96 p. j. schatten en na aftrek van de in zal worden gesloten. -- j. - Alzoo heeft de route over Lemmer, wat bruggen en sluizen betreft eenigszins voor op die over Stavoren; ze is ook een weinig korter, doch de vaart is in het winter-half- jaar minder gunstig, wegens den lagerwal bij Z.W. wind en bij ijsbezetting. De route over StavorenOudhof is thans de aangewezen weg, doch die over Sneek ware mijns inziens te verkiezen; zij zal niet duurder blijken, omdat de Geeuw en Houke- sloot reeds breede waterwegen zijn waar geen -onteigening zal noodig zijn en de ge meente Sneek reeds een breede waterverbin ding tusschen Geeuw en Houkesloot in haar uitbreidingsplan heeft opgenomen, ter leng te van ongeveer 1.5 K.M. Voor Sneek, als tweede handelstad van Friesland, is het van veel belang te achten, dat de groote waterweg langs haar komt, om hare thans reeds 'bloeiende industrieën nog in omvang te doen toenemen. Ook voor de schippers is deze route gunstiger te oor- deelen. Vaart men tegenwoordig staande over Stavoren en Sneek het meest gewenscht geacht, en wordt het voorgestelde in de (jer diaconie is dat er geen wedstrijden op Zon aandacht en overweging van de belangheb- dagen zullen worden gehouden. In z’n geheel over een 20-tal jaren men, met gunstigen p uitslag, het groote spoorwegverkeer over in a en c gelegen, maar in voorstel b. en d., den afsluitdijk kan leiden. en er kunnen bij de nadere omschrijving der voorwaarden nog wel dingen komen, die alles Bakker. Met 61 st. aangenomen. Deze beslissing wordt met applaus begroet door de vrij talrijke aanwezige belangstellenden. Nu is aan de orde: Punt I. Notulen. Mededeelingen. Ingeko- men stukken. De notulen worden gelezen en onveranderd vastgesteld. Medegedeeld wordt, dat de gemeenttrekening 1926 is goedgekeurd, evenals diverse raads besluiten. Voor de straatverlichting wordt nu 10 ct. per K v U meer betaald dan de leden der coöpe- -<•- voor hun licht betalen. he-.r DeVries vraagt wie de verlichting s avonds regelt. Het is wel eens donker als het licht moet zijn. De V o o r z.: B. en W. regelen dat en hebben wat bezuinigd omdat de prijs hooger is ge- Voor de leden v. d. Goot, Brens, Fijlstra, De Vries, Looijenga en Woudstra; tegen het lii Bakker. Met 61 st. aangenomen. Gestemd wordt alsnu over de verkoop het Mintland. Voor de leden Vries, Looijenga en Woudstra; tegen het lid peerd zoude worden, ongetwijfeld kan deze plaats weer bevoorrecht worden door de hoofdverkeersweg in den N.O. polder naai sport moeten bevorderen, zij kan Ijlst niet red- Lemmer te leiden, terwijl de scheepvaart van den> maar ze is in -t belang van de jeugd. Juist den IJssel dient geleid te worden door een dit diaconieland is uitermate geschikt voor ringvaart langs ’t Zwartewater en Blokzijl, bouwterrein. Als er straks gebouwd wordt, zal Alsdan wordt Sneek met inbegrip van de grond rendabel worden en de gemeente haar nog een geschikte plaats tot het innemen van proviand en gelegenheid om den avond in gepaste afleiding, door bioscoop of lees zaal, door te brengen. Is de route via -Harlingen reeds om voren genoemde reden niet te verkiezen, het is uit een economisch oogpunt al niet practisch te achten nog een hoofdader van verkeer op het vrij drukke vaarwater Harlingen—Leeu warden saam te trekken. Het verkeer te water brengt nu reeds zoo- te Leeuwarden, dat er over geklaagd wordt, zoodat men dan zou gedwongen worden de Raadsvergadering Ijlst. VERGADERING van den RAAD der gemeen te IJLS I op VRIJDAG 25 MEI, s avonds 6% z00 |)00g zjjn Mintland kost zooveel niet en de gemeente is ook maar klein, dus kan met ecu klein sportterrein volstaan. De bestrating in de gemeente moet noodig verbeterd, de water- i leiding moeten we eigenlijk hebben, de bruggen moeten voor het verkeer ingericht enz. enz. en dan vindt spr. f7500 voor dit doel niet verant- Na opening op de gebruikelijke wijze is op W001d wensch der vergadering eerst aan de orde: i Punt ill. Aankoop Diaconieventje en ver koop Mintland. De diaconie der Ned. Herv. Gem. wil in het belang der burgerlijke gemeente en van de sport sportver. duurt al jaren en die heeft toch wel het land voor f 8800 ter beschikking der ge- jefs zeggen, we moeten niet onverschillig meente stellen; de gemeente had f8500 gebo- tegenover de sport staan en we kunnen dat nu den. met niet te zware offers toonen. Er is dan ook Het rapport der raadscommissie zegt dat door nog bet voordeel, dat een bepaalde industrie zich dit land te koopen a. een gedeelte groot 170 X kan uitbreiden, dat legt ook gewicht in de 70 M. voor sporterrein kan bestemd, b. de rest schaal. voor bouwterrein; I De heer Brens zegt dat deze uitgave de ge- c. een deel van het Mintland aan Woudstra kan worden verkocht; d. de rest daarvan in de verre toekomst be stemd kan worden voor straataanleg en indus- spr. het voorstel-De Vries steunen. trieterrein. j De kosten van a. met inbegrip van terrein- men voor het voorstel-De Vries, doch er blijven - -- - - -- de belangen der industrie bevorderen; voor de .-j.'o!winc^ii mei £uuvccl over, j wel voor een speelplaats voor de jeugd. Spr. ge- Stavoren, omdat zij zoowel te zeer bevreesd i is voor de meer ruwe zee tusschen Enk- de provincie Groningen huizen en Stavoren als dat de hier loopende scheepvaart is ingericht getijstroomen bij tegenwind en .stilte te veel route GarijpGaarkeuken mede als vast- VArtracrinor crpvpn hmiirnni-liibn,- Jo r«-r>i1«zvz4 ,^-.^^4- j genover de beschutting van de Noord-Hol- derzee-Garijp nog te bespreken landsche kust tusschen Amsterdam en E..1. huizen, daar ze naar of van Lemmer koer sende toch altijd achter Urk schuilplaats kan vinden bij opkomende buien en boven dien geen hinder van getijstroomen onder vindt. Zoo was en is nog vrijwel de toestand, doch belangrijke wijzigingen zijn in wording en zullen worden gemaakt. De heer Bakker: Als de sportver. meer dan 100 leden hebben, brengen die toch maar f30 staan dan ook op het doode punt. Spr. betwijfelt op, dat is toch te weinig. Als het Mintland f300. echter of Ged. Staten zullen goedkeuren dat de opbrengst van het verkochte stuk Mintland in mindering wordt gebracht op de aankoopsom heeft wel gezegd, dat zijn N. V. buiten het Mint- van het diaconieland en als dat niet mag, wordt land kon. het tekort f363. Nader zal ook wel vastgelegd De Voorz. zegt dat elke zaak haar licht- en moeten worden dat op Zondag niet op het schaduwzijde heeft. Deze beslissing wordt be- nieuwe sportterrein mag gespeeld. Wat het ser- oordeeld door Ged. St., waarom spr. het niet vituiit op het Mintland betreft, dat het altijd noodig acht hierop verder in te gaan. beschikbaar moet zijn voor het spelen der kin- Qestemd wordt over aankoop van het diaco- deren, dit is volgens rechtkundig advies niet nieventje. wettig, men mag het dus wel voor industrie terrein verkoopen. Den heer v. d. G o o t zou het verwonderen als de raad niet tot aankoop zou overgaan. V hebben f 8500 geboden, met alg. st. is daartoe vroeger besloten; de diaconie vraagt f300 meer, al betwijfelt spr. of dat verschil een ernstige hinderpaal kan zijn voor de diaconie. Maar een verschil is dat voor de gemeente niet, omdat spr. persoonlijk van de fa. Woudstra weet dat 'die f300 voor egaliseeren enz. wil bijbetalen als de gemeente dat bedrag meer moet geven aan de diaconie. Spr. kan zich niet indenken dat deze zaak die nu 2 jaar hangt, over zal gaan om bezwaren die er niet zijn. Spr. steunt gaarne het voorstel-De Vries. Het sportterrein wordt nu groot genoeg als het tenminste 3 pdm. wordt. Spr. gelooft niet dat Ged. St. bezwaar kunnen hebben; wel als het alleen een sportterrein gold en gezien wat zij uithaalden tegenover andere gemeenten. Maar het gaat hier ook om bouw terrein voor een gemeente, in verhouding tot haar bevolking zoo industrieel ontwikkeld ais nergens elders ’t geval is. Er is hier te weinig bouwterrein, zoodat de menschen elders wonen en' elders het geld verteren, dat zij hier verdie nen. Daarom is spr. niet bezorgd over de toe stemming van Ged. St. Zeker gaat dit de ge- OWE SNEEZER SODRAKT 1 r op dan drie lijnen zullen loopen en die dus langeren tijd gesloten zal dienen te blijven; bovendien een brug in den rijksweg naar Heerenveen. Het mag zijn, dat Lemmer alsdan gedu- jjist wat dieper in de schulden zat wegens uit- breiding der gem.eente, zou spr. dat eerder voor- dan nadeelig achten. Spr. meent dat wij bende industrieelen en schippers aanbe- kan het terrein niet voor 1 Jan. 1929 aanvaard i worden en alsdan zal de betaling zeker ook moeten geschieden. I De heer L o o ij e n g a: Dan moet de verkoop van het Mintland ook op die datum geschieden, want we kunnen het een niet eerder uit handen geven dan we het andere hebben. De heer Bakker vindt het diaconieland heel ongeschikt voor bouwterrein, omdat de huur i voor arbeiderswoningen te hoog wordt. Om een sportterrein voor vereenigingen met 75 leden in te richten vindt spr. te kras, waar de kosten I Dokkum Kollum Leeuwarden Bergum Franeker Drachten rörouw Heerenveen Stavoren 7v:; - -? ■Pit Y Blokzijl h j V Sneek - - \fr\ Makkum Zurig 7 U/' Si -

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1928 | | pagina 1