Het grootscheepsvaarwater
Holland-FIriesland-Groninflen over Sneek?
krww
J
'Bit No. bestaal uit 2 Bladen.
ft
8
Woensdag 30 Hei 1O3S
IIDtlnl Itgiii ta ImmUi Sint
Vataok|>i
HO
zA'a
Ikp
44e Jaargang
Eerste biad.
I
No. 70
KEEZE BRINK Co.,
■nnax SHEERER COURANT «n WYMBRITSERADEEL
few
«I/
UitgaveKIEZEBR1NK Co.
28.
e
e
70
16
365
340
.32
.31
.52%
.60
00
7ette
dend
Var-
gg«"
38
20
95
18
ÖIISDAGS m TBIJDA.G3AV9MD8
Fwjissr Us» 154L
Abonnement i per jaar f 2,50 fr. p.p
post f 3.60.
Advertentieën0 ct. p. regel. Inge
zonden mededeelingen hooger, bij
Abonnement belangrijke korting
Advertentiên worden tevens gratis ge
plaatst m ac SNEEKER COUR AN 1
N. O. POLDER
E
'W
gIJlst rpfr x/r
yJ Oudhof
Jl
':Xl.VVorkum
I
soeeldelZondag j.l. te Leeuwarden
meente iets kosten, maar is dat zoo erg? Als
1
volen.
v. V.
SNEEK, Mei 1928.
r
1
dit land te koopen a. een gedeelte groot 170 X
De heer L o o ij e n g a neigt er toe te stem-
biedt voor 2675 M.2 sportverenigingen heeft spr. niet zooveel
dat doen, zooals bv. ook bij de muziekver. het
t
1
van
zal worden bedorven.
Friesland, thans volgen eenige beschou-
11 bruggen en 1 a 2 sluizen.
één spoorbrug zal moeten passeeren,
f
r
moet kosten, fiat, ofschoon spr meent dat het
we! voor f 2000 zou kunnen. De heer Woudstra
f 1200 waarde.
Plannen a. en c. kunnen direct uitgevoerd en
vindt dat als alle groepen voor een zaak voelen,
men gerust daarvoor bij de gemeente mag aan-
torische arbeidsduur, in de naaste toekomst
zullen zij op gezetten tijd de noodige avond
en nachtrust gaan nemen en vinden dan
uur.
Voorz. de heer H. P. Fledderus, burgemeester.
Secretaris de heer R. Reitsma.
Aanwezig alle (7) leden.
de N. V. njeente zwaar zal drukken, maar in 1936 moet
hier een speelplaats voor de jeugd zijn en met
het Mintland is men er dan niet af. Daarom zal
Alsdan wordt Sneek met inbegrip van de grond rendabel worden en de gemeente haar
Frieslands Z.W.-hoek schadeloos gesteld als tekort goed maken.
X 2 ‘X1 De heer L o o ij e n g a acht de bezwaren niet
terwijl bouw- en industrieterrein wordt verkre
gen.
De heer De Vries heeft het rapport alleen
geteekend, omdat de andere leden niet accoord
gingen. Spr. stelt voor het Diaconieventje voor
1'8800 te koopen en plannen a. en c. zoo spoedig Het
mogelijk uit te voeren.
De V o o r z. zegt dat B. en W. de kosten op
komsten op f250; de verbetering van het Mint
land zou f 125 kosten p. j. veroorzaken, zoodat reden deze aankoop een goede daad was. Spr.
netto de kosten van a. en c. op f 125 komen.
Het diaconieland is echter niet bij uitnemend
heid, geschikt voor bouwterrein, er kunnen ai- kloppen,
leen arbeiderswoningen komen en daarvan zul
len de huren allicht te hoog komen. B. en V
Den heer Woudstra lacht het toe dat we
land beschikbaar krijgen voor bouwterrein, er
is geen geschikter plaats dan het diaconieland,
dat ook behoorlijk bereikbaar is. De actie der
ver. heeft 60, de sportver. 34, de voetbalver. 28,
dat is al ver over de-100 plus de begunstigers
nog. Als het gemeenteland verbeterd werd
kost dat ook f 3000 en spr. meent dat de heer
Bakker ook niet sterk voor die verbetering is.
diaconieland wordt niet alleen voor die
sportver. gekocht, maar ook voor bouwterrein.
Het spijt spr. dat de heer Looijenga voorstemt
alleen om de industrie tegemoet te komen. Spr.
hoopt dat later zal blijken dat ook om andere
In wording is dat de zeilvaart wordt ver
drongen door de motorvaart en het is dui
delijk waar te nemen dat over 10 jaar deze
de andere zal hebben overvleugeld.
Alsdan zal ook de afsluitdijk zijn voltooid
en zullen de getijstroomen zijn opgeheven.
'Na den aanleg van den Zuidwest-polder
wordt de vaart van Amsterdam, volgens de
laatste plannen geleid langs de N.-H. kust
tot bij Enkhuizen en bij dien van den Noord-
oostpolder, wordt Lemmer van ’t Ijsselmeer
afgesloten door een dam met schutsluis
nabij het Mirdumerklif.
De toestand voor deze sluis wordt zoo dat
hij ligt aan lager wal, bij Z.W.-wind, doch
in opper van het Vrouwenzand bij N.W.
wind; bij ijsbezetting zal deze toegang,
evenals thans voor Lemmer langen tijd ver
sperd zijn, omdat het een sector van nog
geen 90° vormt, terwijl de haven van Sta
voren, als liggende aan een sector van on
geveer 180° zeer spoedig ijsvrij zal blijken,
Zooals in het weekblad „Schuttevaer”
voldoende is aangetoond is Stavoren thans
reeds een beduidende concurrent van Lem
mer.
Dat men in Harlingen zich kan voorstellen
dat de hier bedoelde scheepvaart-beweging
geleid kan worden door of langs hare wal- I
len, lijkt al zeer ongeloofeltjk, waar deze
weg ongemotiveerd lang zoude worden, be
zwaarlijk wegens de zeesluis op het Korn-
werderzand en den zeeweg naar Harlingen,
die, zooals in O. T. A. R. van Februari 1927
is beschreven in slechter conditie zal komen.
Ja, volgens meerdere deskundigen grondig buiten de arbeidswet en "zonde?'organfsa-
Sinds vele tientallen jaren doet zich de
behoefte gevoelen aan een goede vaargele-
genheid van de groote havenplaatsen Rot
terdam en Amsterdam naar de provincie
Groningen, in het bijzonder. De provincie
Groningen is zeer bevoorrecht boven Fries
land, door hare uitgestrekte cultuurgronden
in het noorden en door hare bloeiende veen
koloniën in het Z. O. deel; hef vervoer per
scheepsgelegenheid is voor de hier aan te
voeren en de uit te voeren artikelen geëigend
en een behoorlijke scheepvaartweg is een
cisch van economisch belang geworden.
Friesland heeft als producent van zuivel
producten, die een snel vervoer naar de
plaats van bestemming eischen, minder be
lang bij een waterweg, alleen de bestaande
industrieën en handelsondernemingen heb
ben als overal elders voordeel bij een mo
gelijk meer massale aanvoer per vaartuig.
De nieuwe waterweg zal echter zeer te
stade komen aan den invoer van Oostzee-
producten, die, in Delfzijl overgeladen wor
dende, binnendoor een veiliger weg vinden
dan over de Noordzee, naar Noord- en
Zuid-Holland.
Laatstelijk werd door een daartoe inge
stelde commissie een rapportje, betrekkelijk
de verbetering van den vaarweg Groningen-
Lemmer uitgebracht, dat uit den aard der
omstandigheden nu nog meer verouderd
is.
v. d. Goot, Brens, Fijlstra, De
binnen
hadden de sportver. wat meer initiatief aan den
dag moeten leggen, meer offers moeten brengen
enz. Eten speelplaats voor de jeugd moet er ech
ter zijn. Spr. zegt nog dat de voetbalver. 120 X
75 M. voldoende voor een voetbalterrein acht,
dat is 2>/2 pdm.
De heer v. d. Goot heeft ook wel gevoeld
ttxiro nndai I innorPHS
De scheepvaartbeweging te Lemmer is in
de eerste plaats afkomstig van Amsterdam,
doch ook voor een niet onbelangrijk deel
van den IJssel; welk deel dit ongeveer is I
blijkt niet te schatten, vermoedelijk !4 a V3.
De zeilvaart, zooals die thans nog over- j
heerschend is, verkiest Lemmer als in- en
l) De zaak is thans weer bij ’n commissie
in onderzoek. Red. N. S. Ct.
Wtnr; rij-ii rr i
IRIfeWtS
De route EnkhuizenHarlin
genLeeuwarden—Garijp, is lang 89 K.M..
met 2 sluizen en 18 bruggen.
1 a 2 en 1 a 3 sluizen wil zeggen, dat
meestal eenmaal geschut moet worden, doch
dat bij sterken Z.W. wind de andere sluizen
ook met schutten gepasseerd moeten wor
den; de keersluizen te Galamadammen en
te Kiesferzijl zijn niet medegerekend, omdat
de eerste na de afsluiting kan vervallen en
Het voorgaande behandelt de weg tot tusschen Amsterdam e?'Groningen" althans
uitvalspoort van en naar Amsterdam boven wingen omtrent de route door Friesland.
Waar de sluis te Gaarkeuken reeds door
voor de nieuwe
en daarmede fte
vertraging geven, wat bezwaarlijker is te- gelegd moet worden besfchouwd, blijft Zui-
f f1111 I \7 A 1’ fix A QX1 1 1 f f I n rr rJo CA rivet I—Jzilrl/mon n »-x «-xz-az-v 4-z-x Lx zx zxzxz* zx 1 -
I uvt Z.VV-MCU IJ p UVJg IC UCOpiCiS-CÏl OVcl
Enk- De route EnkhuizenLemmer
Sneekermeer.Garijp, is lang 77 K.M.,
met 7 bruggen en 1 a 3 sluizen. .vwo
De route -Enkhuizen- Sta- danige stagnatie in het stadsverkeer
voren—Oudhof—Garijp, is lang 78 K.M.,
met 9 bruggen en 1 a 2 sluizen. o„WIWV11 uv
De route --) Enkhuizen—Stavoren scheepvaart ten zuiden om de stad heen \e
-SneekGarijp, is lang 8O|/2 K.M., met. leiden, waarbij men in elk geval ten minste
11 bruggen en 1 A 2 sluizen. één spoorbrug zal moeten passeeren waar-
aankoop zijn f6500, van b f 10.250, waardoor bezwaren. De voorname lichtzijde is dat wij
de prijs per M.2 bouwterrein komt op f3;
c. de fa. Woudstra
f 1457.87'/2;
d. de straat zal f4125 kosten, de rest heeft looft dat de gemeente niet voor de sport be-
i hoeft te zorgen, het particulier initiatief moet
c2L ‘J,.X
d'e netto kosten-zullen dan na aftrek van de som 1 geval is, die er voor zorgt elk jaar f 1000 aan
door de N. V. Woudstra te betalen (f 1457 plus exploitatiekosten binnen te krijgen. Daarom
f300 voor egaliseeren) f7500 bedragen. Hier-
v«er kan geleend, wat de gemeente f 600 per
jaar zal kosten. Uit huur van de rest van het
Mintland, huur sportvereenigingen en belasting
op vermakelijkheden zal de gemeente f 300 per
jaar inkomsten kunnen trekken.
Waar als a. niet doorgaat, de gemeente toch
het Mintlandd voor f3000 moet verbeteren, kost het offer dat gebracht moet worden. Het sport-
het nieuwe sportterrein feitelijk slechtswf 4500, terrein is niet voor 75 leden bestemd. De kaats-
den afsluitdijk kan leiden.
Om bovenstaande redenen wordt de aan
leg van het komende grootscheepsvaarwater Op'losse schroeven stellen?
over Stavoren en Sneek het meest gewenscht De heer De Vries: De hoofdvoorwaarde
de tweede alleen bij gevaar van doorbrak f492.96 p. j. schatten en na aftrek van de in
zal worden gesloten. -- j. -
Alzoo heeft de route over Lemmer, wat
bruggen en sluizen betreft eenigszins voor
op die over Stavoren; ze is ook een weinig
korter, doch de vaart is in het winter-half-
jaar minder gunstig, wegens den lagerwal
bij Z.W. wind en bij ijsbezetting.
De route over StavorenOudhof is thans
de aangewezen weg, doch die over Sneek
ware mijns inziens te verkiezen; zij zal niet
duurder blijken, omdat de Geeuw en Houke-
sloot reeds breede waterwegen zijn waar
geen -onteigening zal noodig zijn en de ge
meente Sneek reeds een breede waterverbin
ding tusschen Geeuw en Houkesloot in haar
uitbreidingsplan heeft opgenomen, ter leng
te van ongeveer 1.5 K.M.
Voor Sneek, als tweede handelstad van
Friesland, is het van veel belang te achten,
dat de groote waterweg langs haar komt,
om hare thans reeds 'bloeiende industrieën
nog in omvang te doen toenemen. Ook voor
de schippers is deze route gunstiger te oor-
deelen. Vaart men tegenwoordig staande
over Stavoren en Sneek het meest gewenscht
geacht, en wordt het voorgestelde in de (jer diaconie is dat er geen wedstrijden op Zon
aandacht en overweging van de belangheb- dagen zullen worden gehouden. In z’n geheel
over een 20-tal jaren men, met gunstigen p
uitslag, het groote spoorwegverkeer over in a en c gelegen, maar in voorstel b. en d.,
den afsluitdijk kan leiden. en er kunnen bij de nadere omschrijving der
voorwaarden nog wel dingen komen, die alles
Bakker.
Met 61 st. aangenomen.
Deze beslissing wordt met applaus begroet
door de vrij talrijke aanwezige belangstellenden.
Nu is aan de orde:
Punt I. Notulen. Mededeelingen. Ingeko-
men stukken.
De notulen worden gelezen en onveranderd
vastgesteld.
Medegedeeld wordt, dat de gemeenttrekening
1926 is goedgekeurd, evenals diverse raads
besluiten.
Voor de straatverlichting wordt nu 10 ct. per
K v U meer betaald dan de leden der coöpe-
-<•- voor hun licht betalen.
he-.r DeVries vraagt wie de verlichting
s avonds regelt. Het is wel eens donker als het
licht moet zijn.
De V o o r z.: B. en W. regelen dat en hebben
wat bezuinigd omdat de prijs hooger is ge-
Voor de leden v. d. Goot, Brens, Fijlstra, De
Vries, Looijenga en Woudstra; tegen het lii
Bakker.
Met 61 st. aangenomen.
Gestemd wordt alsnu over de verkoop
het Mintland.
Voor de leden
Vries, Looijenga en Woudstra; tegen het lid
peerd zoude worden, ongetwijfeld kan deze
plaats weer bevoorrecht worden door de
hoofdverkeersweg in den N.O. polder naai sport moeten bevorderen, zij kan Ijlst niet red-
Lemmer te leiden, terwijl de scheepvaart van den> maar ze is in -t belang van de jeugd. Juist
den IJssel dient geleid te worden door een dit diaconieland is uitermate geschikt voor
ringvaart langs ’t Zwartewater en Blokzijl, bouwterrein. Als er straks gebouwd wordt, zal
Alsdan wordt Sneek met inbegrip van de grond rendabel worden en de gemeente haar
nog een geschikte plaats tot het innemen
van proviand en gelegenheid om den avond
in gepaste afleiding, door bioscoop of lees
zaal, door te brengen.
Is de route via -Harlingen reeds om voren
genoemde reden niet te verkiezen, het is uit
een economisch oogpunt al niet practisch te
achten nog een hoofdader van verkeer op
het vrij drukke vaarwater Harlingen—Leeu
warden saam te trekken.
Het verkeer te water brengt nu reeds zoo-
te
Leeuwarden, dat er over geklaagd wordt,
zoodat men dan zou gedwongen worden de
Raadsvergadering Ijlst.
VERGADERING van den RAAD der gemeen
te IJLS I op VRIJDAG 25 MEI, s avonds 6% z00 |)00g zjjn Mintland kost zooveel niet
en de gemeente is ook maar klein, dus kan met
ecu klein sportterrein volstaan. De bestrating in
de gemeente moet noodig verbeterd, de water-
i leiding moeten we eigenlijk hebben, de bruggen
moeten voor het verkeer ingericht enz. enz. en
dan vindt spr. f7500 voor dit doel niet verant-
Na opening op de gebruikelijke wijze is op W001d
wensch der vergadering eerst aan de orde: i
Punt ill. Aankoop Diaconieventje en ver
koop Mintland.
De diaconie der Ned. Herv. Gem. wil in het
belang der burgerlijke gemeente en van de sport sportver. duurt al jaren en die heeft toch wel
het land voor f 8800 ter beschikking der ge- jefs zeggen, we moeten niet onverschillig
meente stellen; de gemeente had f8500 gebo- tegenover de sport staan en we kunnen dat nu
den. met niet te zware offers toonen. Er is dan ook
Het rapport der raadscommissie zegt dat door nog bet voordeel, dat een bepaalde industrie zich
dit land te koopen a. een gedeelte groot 170 X kan uitbreiden, dat legt ook gewicht in de
70 M. voor sporterrein kan bestemd, b. de rest schaal.
voor bouwterrein; I De heer Brens zegt dat deze uitgave de ge-
c. een deel van het Mintland aan
Woudstra kan worden verkocht;
d. de rest daarvan in de verre toekomst be
stemd kan worden voor straataanleg en indus- spr. het voorstel-De Vries steunen.
trieterrein. j
De kosten van a. met inbegrip van terrein- men voor het voorstel-De Vries, doch er blijven
- -- - - --
de belangen der industrie bevorderen; voor de
.-j.'o!winc^ii mei £uuvccl over,
j wel voor een speelplaats voor de jeugd. Spr. ge-
Stavoren, omdat zij zoowel te zeer bevreesd i
is voor de meer ruwe zee tusschen Enk- de provincie Groningen
huizen en Stavoren als dat de hier loopende scheepvaart is ingericht
getijstroomen bij tegenwind en .stilte te veel route GarijpGaarkeuken mede als vast-
VArtracrinor crpvpn hmiirnni-liibn,- Jo r«-r>i1«zvz4 ,^-.^^4- j
genover de beschutting van de Noord-Hol- derzee-Garijp nog te bespreken
landsche kust tusschen Amsterdam en E..1.
huizen, daar ze naar of van Lemmer koer
sende toch altijd achter Urk schuilplaats
kan vinden bij opkomende buien en boven
dien geen hinder van getijstroomen onder
vindt.
Zoo was en is nog vrijwel de toestand,
doch belangrijke wijzigingen zijn in wording
en zullen worden gemaakt.
De heer Bakker: Als de sportver. meer dan
100 leden hebben, brengen die toch maar f30
staan dan ook op het doode punt. Spr. betwijfelt op, dat is toch te weinig. Als het Mintland f300.
echter of Ged. Staten zullen goedkeuren dat de
opbrengst van het verkochte stuk Mintland in
mindering wordt gebracht op de aankoopsom heeft wel gezegd, dat zijn N. V. buiten het Mint-
van het diaconieland en als dat niet mag, wordt land kon.
het tekort f363. Nader zal ook wel vastgelegd De Voorz. zegt dat elke zaak haar licht- en
moeten worden dat op Zondag niet op het schaduwzijde heeft. Deze beslissing wordt be-
nieuwe sportterrein mag gespeeld. Wat het ser- oordeeld door Ged. St., waarom spr. het niet
vituiit op het Mintland betreft, dat het altijd noodig acht hierop verder in te gaan.
beschikbaar moet zijn voor het spelen der kin- Qestemd wordt over aankoop van het diaco-
deren, dit is volgens rechtkundig advies niet nieventje.
wettig, men mag het dus wel voor industrie
terrein verkoopen.
Den heer v. d. G o o t zou het verwonderen als
de raad niet tot aankoop zou overgaan. V
hebben f 8500 geboden, met alg. st. is daartoe
vroeger besloten; de diaconie vraagt f300 meer,
al betwijfelt spr. of dat verschil een ernstige
hinderpaal kan zijn voor de diaconie. Maar een
verschil is dat voor de gemeente niet, omdat
spr. persoonlijk van de fa. Woudstra weet dat
'die f300 voor egaliseeren enz. wil bijbetalen
als de gemeente dat bedrag meer moet geven
aan de diaconie. Spr. kan zich niet indenken
dat deze zaak die nu 2 jaar hangt, over zal gaan
om bezwaren die er niet zijn. Spr. steunt gaarne
het voorstel-De Vries. Het sportterrein wordt nu
groot genoeg als het tenminste 3 pdm. wordt.
Spr. gelooft niet dat Ged. St. bezwaar kunnen
hebben; wel als het alleen een sportterrein gold
en gezien wat zij uithaalden tegenover andere
gemeenten. Maar het gaat hier ook om bouw
terrein voor een gemeente, in verhouding tot
haar bevolking zoo industrieel ontwikkeld ais
nergens elders ’t geval is. Er is hier te weinig
bouwterrein, zoodat de menschen elders wonen
en' elders het geld verteren, dat zij hier verdie
nen. Daarom is spr. niet bezorgd over de toe
stemming van Ged. St. Zeker gaat dit de ge-
OWE SNEEZER SODRAKT
1 r
op dan drie lijnen zullen loopen en die dus
langeren tijd gesloten zal dienen te blijven;
bovendien een brug in den rijksweg naar
Heerenveen.
Het mag zijn, dat Lemmer alsdan gedu- jjist wat dieper in de schulden zat wegens uit-
breiding der gem.eente, zou spr. dat eerder voor-
dan nadeelig achten. Spr. meent dat wij
bende industrieelen en schippers aanbe- kan het terrein niet voor 1 Jan. 1929 aanvaard
i worden en alsdan zal de betaling zeker ook
moeten geschieden.
I De heer L o o ij e n g a: Dan moet de verkoop
van het Mintland ook op die datum geschieden,
want we kunnen het een niet eerder uit handen
geven dan we het andere hebben.
De heer Bakker vindt het diaconieland heel
ongeschikt voor bouwterrein, omdat de huur
i voor arbeiderswoningen te hoog wordt. Om een
sportterrein voor vereenigingen met 75 leden
in te richten vindt spr. te kras, waar de kosten
I
Dokkum
Kollum
Leeuwarden
Bergum
Franeker
Drachten
rörouw
Heerenveen
Stavoren
7v:;
- -?
■Pit
Y Blokzijl
h
j
V
Sneek
- - \fr\
Makkum
Zurig
7 U/' Si
-