lil
De Troonrede.
Uit onze Raadzaal.
44e Jaargang
Per Telegraaf.
sit
NIEUWSTIJDINGEN.
—hl! No. beslaat uit 2 bladen.
Bij Schereia
No. 102 Eerste blad
f MM Oman der Gemeenle Sneek
IkIEZEBRINK&Co.,
SNEEK TELEFOON No. 150.
*9 September
rs■- L u.' I|- ’WZU
MP
uur
Uitgave: KIEZEBR1NK Co
op
uur.
I
niet? Overigens acht spr. het voorbarig
De aftredenden de h.h. G. L. Dokkum, J. de Groot en W.
ken
Het Carillon.
rd
i f T-.
nnrolc A
---=[o]—
met Zondag a.s.
Kerknieuws.
de
Hebben ter visie gelegen en worden onveranderd vastgesteld.
Punt II. Benoeming van drie leden in de Commissie
hok ma
la Frit
Geref. Kerken. Beroepen te Gauw J. H.
Beunee te 2e Exloërmond.
ijn-
09-
dijk in
cbgr. S
aai f l.li
l «trekt
IE MA,
Snoei
tehuis f
haar
ember
istente
iaiaris.
>ij de
missie
?EAE,
arden.
te
d
Coupe1
eek.
kbande
k.
géén Pijn en naschrijnen of stukgaan
der huid, indien men vóór het inzeepen
de baardoppervlakte inwrijft met
Doos 30, Tube 80 ct. PUROL
Bij de op jl. Maandag ten overstaan
notaris Mulder alhier gehouden veiling
vastigheden te Sneek, werd de veiling
Punt XIII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
nadere regeling van de jaarwedde van den gemeente-
Punt XIV. Voorloopige vaststelling van de gemeente-
rekening over 1927. (Bijlagen 83, 84 en 85; dossierno.
X 07.352.18(5)).
Z. h. s. voorloopig vastgesteld.
Punt XV. Aanbieding door Burgemeester en Wethouders
van de gemeente-begrooting voor 1929. (Bijlage 86; dos
sierno. X 07.352.11(15)).
De secties worden alsvolgt getrokken:
le Sectie: de leden Sijtema, Hoekstra, Dokkum, Oppenhuizen,
Smeding? Nieveen en Siemensma;
2e Sectie: de leden Boeijenga, Van der Meulen, Zuiderbaan,
Breeuwsma, Boonstra en De Groot.
Hierna sluiting.
I
weg afgeweken. Wij moeten geen norm noemen, daarmee doen
wij te kort aan den organisatorischen weg.
De heer Blok: In die organisatie kan men toch ook wel
verschil van meening hebben en wij hier in Sneek kunnen onze
functionarissen en hun werk het best waardeeren. Spr. ziet
niet in dat de organisatorische weg beter is.
De heer S ij t e m a zegt dat het niet aangaat naar de waar-
deering voor de huidige functionarissen salarissen vast te stel
len, die misschien eerst voor toekomstige functionarissen zullen
gelden.
De heer B o e ij en g a acht het niet de rechte weg te wachten
op het resultaat van een actie der Organisatie. Als een werk
gever zijn werknemer meer waard acht, dient hij met salaris-
verhooging niet te wachten tot de organisatie aanklopt. Spr.
acht de door B. en W. aangegeven salarieering juist en ver-
eenigt zich dus met het geheele voorstel. Spr. leidt uit de
bewoordingen van de circulaire van Ged. Staten af dat zij
een geheele salarisherziening voorbereiden, en wat is er dan
tegen, dat wij reeds een wenk geven?
De heer Breeuwsma is het geheel eens met het voorstel
ook daar waar het er op wijst dat de salarieering niet in orde
is. Spr. wenscht echter geen norm te noemen. Als de nieuwe
regeling er binnen een jaar tijds was, zou spr. ook daartegen
niets hebben, maar dat gelooft spr. niet. Als er over 5 jaar nu
eerst een regeling komt, wil spr. niet gebonden zijn aan de nu
genoemde bedragen. Spr. gelooft ook niet dat deze circulaire
een voorlooper van een herziening is, maar vreest, dat men
hiermede de zaak in het reine denkt te brengen. Laat men dus
geen bedragen noemen.
De heer Bl ok: Over wat over 5 jaar gebeurt, zijn wij weer
vrij in ons oordeel.
De h.h. Breeuwsma, De Groot en Sijtema zullen
voor het voorstel van B. en W. stemmen onder het voorbehoud,
dat zij zich niet gebonden achten door de daarin genoemde be
dragen.
Over het voorstel van B. en W. wordt alsnu gestemd.
Voor de leden Hoekstra, Boeijenga, Potma, De Groot, Sie
mensma, Nieveen, Van der Meulen, Oppenhuizen, Boonstra,
Sijtema, Blok, Breeuwsma en Smeding; tegen de heer Dokkum.
Met 131 st. is dit voorstel dus aangenomen.
Abonnement: per jaar f2.5O, fr. per
post f3.75.
Advertentiën9 ct. per regel. Inge
zonden mededeelingen hooger, bij
Abonnement belangrijke korting.
Advertentiën worden tevens gratis ge
plaatst in de SNEEKER COURANT
Punt X. Voorstel van Burgemeester en W ethouders om
de levering van een nieuw carillon in den St. Martini-toren
ondershands aan te besteden aan B. Eijsbouts te Asten.
(Bijlage 80; dossierno. X 07.351(11).
Het voorstel van B. en W., dat gunning aan de fa. Eijsbouts
te Asten inhield, is reeds eerder in den raad geweest.
De heer S ij t e m a kan niet zeggen dat deze gang van zaken
hem geheel bevredigt. Het gaat hier niet om een huishoudelijk
artikeltje, dat nu van wat minder kwaliteit wordt aangekocht,
om een volgend jaar een duurder te nemen, het gaat 'hier om
iets, dat voor eeuwen dienst moet doen en dan geldt in de
eerste plaats het beste te krijgen, in de tweede plaats komt
dan de verhouding in prijs tusschen het betere en het minder
waardige. We hebben nu maar één advies, dat is van den des
kundigen Ned. Klokken- en Orgelraad, die toch pertinent zegt
dat het carillon van de fa. Addicks wat klank en gewicht be
treft vrij wat beter is dan dat van Eijsbouts. Daartegenover
staat een advies van het ondeskundig college van B. en W.,
dat de opdracht aan Eijsbouts wil geven. Voor ons als leeken
biedt dat advies weinig houvast. We moeten eigenlijk zeilen
op een deskundig advies, en als er redenen zijn om aan dat
deskundig advies te twijfelen, dienen die redenen aan den ge
meenteraad medegedeeld. Echter, B. en W. hebben van andere
deskundige zijde ook geen advies ingewonnen. Als hier andere
dingen die duur zijn worden aangeschaft, neemt men eerst de
zaak in studie, en deze kwestie is dat zeker ook wel waard. Men
deed beter hier en daar eerst eens inlichtingen in te winnen en
een deskundige commissie, zooals we voor de oude klokken
gehad hebben, eens naar plaatsen waar carillons hangen door de
firma’s geleverd, te zenden en rapport daarover te doen uit
brengen. Spr. is onbevredigd over dit advies, nu we omtrent het
beste dat we kunnen krijgen, niet zijn ingelicht.
De V o o r z. zegt dat de discussie van de vorige keer nog
versch in het geheugen ligt. Sedert dien hebben B. en W. een
onderhoud gehad met twee leden van den Klokken- en Orgelraad
en deze hebben gezegd dat de klokken van de firma Addicks
beter waren dan die van de firma Eijsbouts. Maar hun argu
mentatie was niet heel sterk, zij bleken eenige voorliefde voor
Addicks te hebben. Wij hebben toen getracht onze deskundige
commissie weer te hooren en daarvan waren nog over de h.h.
Hoogslag en Lindeman. De eerste meende aanvankelijk dat
Addicks de voorkeur verdiende boven Eijsbouts, maar toen hij
met bet bestuur der Nederlandsche Klokkenspelvereeniging ge
correspondeerd had, berichtte hij ons dat beide firma’s even
goed in staat waren goede carillons te leveren. Alleen was er
verschil in timbre, de een vond dit, de ander dat mooier. De
heer Hoogslag verklaarde daarom geen voorkeur meer te. heb-
)ont een onmiskenbare opleving. De econo-
lische opleving van Curasao blijft aanhou-
jen.
Met den wensch, dat Gods rijke zegen op
wen arbeid moge rusten, verklaar ik de
ewone zitting der Staten Generaal geo-
end.
parels, A. (Molenmakers, IJlsterkade 45;
spaarzegels, A. Hoekema, Oude Koemarkt
73; kinderbeurs/e met inh., D. Hilverda, le
Woudstraat 55; .rozenkrans, H. Huisman,
Scheepsboord bij Sperkhem.
Sneeker Zweminrichting.
Be temperatuur van het water jn
ben. Ook de beide vertegenwoordigers van den Klokkenraad
hebben als hun oordeel uitgesproken, dat het carillon van Eijs
bouts goed was. Wij meenden dat, gehoord deze deskundige
adviezen, vrij dure studiereizen niet noodig waren en mede
gelet op het deskundig oordeel van den heer Hoogslag, ons
advies volledig te kunnen handhaven.
Z. h. s. wordt het voorstel van B. en W. aangenomen. De
leveting geschiedt dus door de fa. Eijsbouts.
Punt XI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
onderhandsche verhuring van het perceel, kadastraal be
kend gemeente Sneek, Sectie A no. 1278, gelegen in den
Hospitalerpolder, aan Teake Veenstra. (Bijlage 81; dos
sierno. X 07.351.32(35)).
Het voorstel van B. en W. vindt men in ons vorig nr.
Z. h. s. aangenomen. e
Punt XII. Advies van Burgemeester en Wethouders naar
aanleiding van de circulaire van de Gedeputeerde Staten
betref jende wijziging van de regeling der jaarwedden van
burgemeester, den secretaris en den ontvanger. (Bijlage
82; dossierno. X 07.53(2)).
Het voorstel van B. en W. vindt men in ons vorig nr.
De heer D e Groot kan zich in hoofdzaak vereenigen met
dit advies. Aan de eene kant geeft de verhooging door Ged.
Staten voorgesteld al heel weinig en aan de andere kant schept
zij ongelijke toestanden, door het verhaal op enkele groepen niet,
op andere groepen ambtenaren wel toe te passen. Spr. wil het
alleen hebben over de door B. en W. voorgestelde verhóogingen.
Ged. Staten vragen geen advies over de salarissen, zij kunnen
en zullen dit deel van het advies allicht naast zich neerleggen.
Zij willen blijkbaar de salarissen niet in die mate ver-
hoogen als hier wordt voorgesteld. Ligt het nu wel op onzen
weg om dit voorstel te doen, is het niet veeleer de taak der
vakorganisaties aan te dringen op een algemeene salarisver
betering dezer groep van functionarissen? Spr. is tegen dit
deel van het voorstel van B. en W.
De heer Dokkum is ook tegen dit voorstel. Hij acht het
voorbarig, evenals de vorige spr.; de beoordeeling van het
voorstel van Ged. Staten is z. i. niet juist. Spr. acht het niet
de juiste toestand, dat Ged. Staten recht hebben deze salarissen
vast te stellen en de financieele gevolgen door de gemeenten
laten dragen, maar nu zij die bevoegdheid hebben, moet het
hun mogelijk gemaakt hunne regeling zoo rationeel mogelijk
door te voeren en dan is het een feit, dat de verhouding in
salarieering dezer functionarissen in de verschillende Friesche
gemeenten niet weinig verstoord wordt door het premieverhaal,
dat zoo verschillend geregeld is. Dat valt vooral op bij ge
meenten waar het maximum van 8j/2 verhaald wordt en dus
de salarissen door Ged. Staten vastgesteld, belangrijk vermin
derd worden. En wanneer nu Ged. Staten een maatregel voor
stellen om deze verstoring te neutraliseeren, bestaat er alle reden
voor de gemeenten daarmee in te stemmen. Spr. voelt niet
dat dit bij andere gemeenteambtenaren onlust zou wekken,
vooral niet waar B. en W. voorstellen de genoemde functiona
rissen 3 X zooveel te geven als Ged. Staten voorstellen. Spr.
zal daarom zijn stem niet geven aan dit voorstel.
De heer B reeu wsm a zegt dat wat de circulaire van Ged.
Staten in het algemeen betreft, wel et op gewezen mag worden
dat, moge Holland zijn tolprobleem hebben, Friesland zijn be
ruchte circulaire heeft. Er is geen gemeente die niet met anti
pathie hierover een oordeel uitspreekt. Blijkbaar is de bedoeling
van Ged. Staten deze functionarissen een eenigszins hooger
salaris te geven, door de invloed van het pensioenverhaal te
niet te doen, maar als die salarieering niet in orde is, moeten
zij een andere weg bewandelen. Het standpunt van Ged. Staten
zou juist zijn als zij geen sympathie hadden voor het pensioen
verhaal, maar juist van hen is de sterke drang tot dat verhaal
uitgegaan! Het rechtsgevoel van den heer Dokkum zou toch ook
een duw krijgen als, wanneer een gemeente het pensioenverhaal
invoerde, zij dit met tweeërlei maat deed, nl. de hoogstbezoldig-
den er buiten liet! Als Ged. Staten hun salarisregeling een netto
salarieering hadden willen doen zijn, dan hadden zij, reeds toen
de eerste begrooting, waarin met dit verhaal werd gerekend,
bij hen inkwam, daaraan hun goedkeuring moeten onthouden.
Maar nu heeft dit verhaal eenige jaren geloopen en nu de
betrokken organisaties eenige druk oefenen om salarisverbete
ring, schijnen Ged. Staten blijkbaar er op uit een kleinigheid
goed te maken int de slechte salarieering. Spr. acht dit niet
de juiste weg; de. keus moest gegaan zijn tusschen salaris
herziening óf begroetingen, waarin op pensioenverhaal was ge
rekend, niet goed te keuren. Bovendien zou deze regeling zeer
onbillijk zijn ten opzichte van het later uit te keeren pensioen.
In gemeenten van dezelfde klasse maar met resp. 3>/2 en 8>/2
aftrek, zal het gevolg zijn dat bij gelijke salarieering de eene
pensioengerechtigde functionaris 5 hooger pensioengrondslag
krijgt dan de ander. Daarom is deze regeling niet juist. Spr.
helt over tot de meening dat deze salarieering niet juist is
hier in Friesland, ze smoett dus herzien, maar spr. had liever
gezien dat B. en W. nu over de hoegrootheid der salarissen zelf
geen meening hadden g euit. Ged. Staten hebben dat ook niet
gevraagd en zullen dit t tdvies dus wel naast zich neerleggen.
Als zij later nog eens Ihet oordeel van den raad over een
J - /(UUCZC vuil UC JUUI WCUUC VUIL UCIl
architect. (Bijlage 87; dossierno. I 08.741(1)).
Het voorstel van B .en W. vindt men in ons vorig nr.
Z. h. s. aangenomen.
Pavilj oenboot.
In -verband met het mooie weer zal de
dienst van de paviljoenboot nog gehand
haafd blijven tot en met Zondag a.s.
Verschijnt
DINSDAGS en VRIJDAGSAVONDS
Uitgevers:
NIEUWE SIEEKER COURAET
- annex SHEERER COURANT an VYMBRITSERADEEL -
VERGADERING van den RAAD der gemeente SNEEK
MAANDAG 17 SEPTEMBER 1928, ’s avonds 7>4
Voorzitter de heer F. Blok, loco-burgemeester.
Secretaris de heer P. Sikkes.
Aanwezig 14 leden. Afwezig de heer D. Zuiderbaan.
Aan de orde is:
Punt I. Notulen van de vergadering van 13 Augustus
1928.
DEN HAAG, 18 Sept. H. M. de Koningin
sprak hedenmiddag; in de Vereenigde ver-
gadering van de beide Kamers der Staten voor de strafverordeningen. (Dossierno. X 07.515).
De aftredenden de h.h. J. van der Meulen, J. de Groot en
G. L. Dokkum worden met 14 st. herbenoemd.
Voorzitter is de Burgemeester.
Punt III. Benoeming van drie leden in de Commissie voor
de gemeente-reiniging. (Dossierno. X 07.515).
j De aftredenden de h.h. R. Nieveen, J. van der Meulen en
U. Sijtema worden met 14 st. herbenoemd.
Voorzitter is de heer F. Blok.
Punt IV. Benoeming van drie leden in de Commissie voor
in <Dossierno’ X 07’515>-
I De aftredenden de h.h. G. L. Dokkum, J. de Groot en W.
Hoekstra worden met 14 st. herbenoemd.
Voorzitter is de heer F. Blok.
Punt V. Benoeming van drie leden in de Commissie voor
van
van
van het burgerhuis c. a. aan de Parallelweg
4, waarop geboden de som van f 4430, met.
14 dagen gecontinueerd en de finale toe
wijzing bepaald op Maandag 1 October a.s.;
de woning c. a. in de Swartsbuurt IJ voor
de som van f717 toegewezen aan den heer
Hendrik Huisman te Sneek.
die aftrek onbillijk vinden moeten zij die door salarisherziening
trachten te herstellen. Over het bedrag der verhooging heeft
spr. hier geen bezwaar gehoord en met vrijmoedigheid meent
hij dit voorstel te kunnen handhaven. Ged. Staten eigenen zich
wat te veel toe; als zij eenerzijds het pensioenverhaal opleggen
en anderzijds dat verhaal niet willen, verstoren zij het evenwicht.
De heer Dokkum meent dat in dit betoog de dingen ver
ward worden. Wanneer Ged. Staten een herziening dezer sala
rissen in voorbereiding hebben, kan spr. zich voorstellen dat
zij alle storende invloeden daarop van pensioenverhaal enz.,
tevoren willen opruimen. Spr. begrijpt niet dat andere ambte
naren ontstemd zouden worden. Het is tenslotte een kwestie van
centen. Ged. Staten stellen feitelijk een verhooging van f150
voor, B. en W. willen f450 geven. Hoe zou het eerste bedrag
nu bij andere ambtenaren ontstemming wekken en het laatste
nu reeds met een
advies inzake de salarieering te komen; dat wordt niet ge
vraagd, terwijl van belanghebbende zijde druk tot verbetering
over de geheele linie wordt uitgeoefend.
De Voorz.: Er is een ander college dat de salarieering
vaststelt van een grootere groep ambtenaren en terecht zou
kunnen vragen nu ook deze groep vrij te stellen van pensioen
verhaal. Het gevolg zou dus wel degelijk ontstemming zijn. Wat
Ged. Staten nu willen achten wij geen afdoende verbetering
van de salarieering der betrokken functionarissen hier en wij
vreezen dat als wij met hun maatregel accoord gaan, deze
kwestie voor geruimen tijd van de baan zal raken, daarom geven
wij onze meening te kennen hoe de salarieering hier eigenlijk
dient te zijn.
De heer Potma zegt dat de gedachtengang bij B. en W.
is geweest: Nu is er gelegenheid om de salarieering der hoofd
ambtenaren in het rechte spoor te brengen. Dat is de aanleiding
geweest dat wij met dit advies kwamen. Als een dezer ambte
naren eens wegging, zou men toch met een nieuw salaris
voorstel moeten komen, omdat men geen eerste krachten voor
de bestaande salarieering zou kunnen krijgen.
De heer S ij t e m a zegt dat het hier gaat om de kwestie dat
de salarieering van burgemeesters, secretarissen en ontvangers
in Friesland niet overeenstemt met die in andere provincies,
en die kwestie lossen we niet op door alleen voor Sneek een
advies te geven. We gaan ver genoeg als dé raad uitspreekt
dat deze salarissen niet in overeenstemming zijn met die elders
betaald en herziening noodzakelijk is. De betrokken vakorga
nisaties dienen er dan voor te strijden om de onbillijkheid voor
geheel Friesland op te heffen. Spr. wil dus de wenschelijkheid
van hoogere salarieering wel uitspreken, doch geen bedragen
noemen.
De heer Blok vindt het toch gewenscht, dat de raad uit
spreekt welke salarissen voor Sneek gewenscht zijn, dan heb
ben Ged. Staten een wenk gekregen.
De heer S ij t e m a: Daarmee wordt van den organisatorischen
Gevonden Voorwerpen.
Aanwezig aan het bureau van politie, N.
Veemarkt, en aldaar te bevragen op alle
werkdagen tusschen 11 >/2 en 12!/2 uur, de
navolgende voorwerpen als gevonden gede
poneerd op 16-17 Sept. 1928: 2 rijwielbelas-
tingmerken; zw. portemonnaie inh. heiligen
beeldje; vaatje zeep.
Aanwezig en te bevragen bij de navol
gende ingezetenen onderstaande voorwer-
I pen, als gevonden aangegeven op 16-17
Sept. 1928: Psalmboekje, A. Sminia, Wes-
tersingel; postduif, J. Ruurda, le Steen-
klipstraat 63; zakmes, J. Potma, Schame-,
straat; portemonnaie met inhoud, Zuur-;
meijer, C. en A. Brenninkmeijer; voetpomp, - o
W. de Vries, Koopmansgracht 67; streng H Zweminrichting ,bedroeg heden^lb
nieuwe salarisregeling vnoegen, zou het beter zijn, dat men
zich niet reeds gebonden had aan bepaalde normen als hier
genoemd, maar de geheele materie vrij kon overzien. Sneek
moet ten deze niet ongevra agd een advies geven.
De Voorz. zegt dat di t advies van B. en W. beter de
richting aangeeft voor deze salarieering dan het denkbeeld
van Ged. Staten. Wat dtïze zullen doen is niet bekend, maar
men kent hun standpunt! UhL de stukken blijkt duidelijk hoe
onbillijk die regeling is, en in. dit ongevraagd advies geeft
Sneek te kennen hoe het meent, dat de zaak geregeld moet
zijn, zal er billijkheid heers tchen. Nu er toch een wijziging in
het salarisbesluit moet plaats hebben, zou deze gelegenheid kun
nen aangegrepen om een re, te treffen eenigszins in ver
houding tot de capaciteit der ambtenaren en de omstandigheden
in iedere gemeente. Wij meei ide.n een, wenk te moeten geven
al schenken Ged. Staten daara ara g,“.en aandacht. Zij weten dan
in ieder geval dat wij de doe >r hen aangegeven weg niet de
beste vinden. Onbillijk is het ze 'ker op i?en deel der ambtenaren
de aftrek wel toe te passen en op andere n>eb Als Ged. Staten
(^Generaal de volgende troonrede uit:
rrüllin Leden van de Staten Generaal. Weder in
lluillljUw midden vertoevend, gevoel ik dankbaar- j
heid voor de zegeningen, waarmee ons volk
IrK 3ok in het afgelopen jaar is omringd en I
ons de moeilijkheden en zorgen, welke
i IJgfpverblijven, met te meer moed en vertrouwen
doen onder het oog zien.
De algemeene toestand van het land geeft
i...6 .-X„..:..o. ::x
voortschrijdende economische herstel buiten
lijdt echter bij voortduring onder een te veel i
aan scheepsruimte op de wereldmarkt.
De toestand van land- en tuinbouw Stemt
tot erkentelijkheid. Weliswaar stelde de
«■KMBBfruitteelt teleur, maar zoowel de omvang en
^^Zde hoedanigheid van den oogst als de prij-
^^w<en der producten mogen bevredigend
heeten.
Langs den weg van ontwatering en ont
ginning wordt met kracht verhooging van
.iet voortbrengingsvermogen van den bo
dem bevorderd.
De financieele toestand blijft tot sober-
heid manen, niet het minst omdat de zware
and.«lasten, door de verschillende publieke licha
men op de bevolking gelegd, een duurzame
STjffi verbetering van den economischen toestand
«fc>’&’«belemmeren.
wasrea De betrekkingen, welke wij met de andere
“^"mogendheden onderhouden, zijn van den
meest vriendschappelijken aard. Met eenige
■mogendheden worden arbitrage- en verzoe-
(ln ningsverdragen gesloten. Onze aandacht
lyj blijft op dit belangrijke onderwerp geves
tigd. Betreurende, dat de pogingen om tot
Oftnlinternatioriale vermindering van bewapening
WlöSlte geraken niet sneller tot tastbare resulta
ten vermogen te leiden, begroet ik met vol
doening de toenemende internationale sa
menwerking op velerlei, in het bijzonder ook
,op economisch gebied.
Een voorstel tot toetreding tot het onlangs
te Parijs geteekende verdrag tot uitbanning
van den oorlog, waarin een nieuwe waar
borg mag worden gezien voor de handha-
dezer.vjng van den vrede, zal U binnenkort berei
ken.
I Ik vertrouw, dat hernieuwe besprekingen
'met België zullen leiden tot een voor beide
|anden bevredigende uitkomst.
j Naast de in het afgeloopen jaar inge-
Comvldiende en nog .aanhangige wetsontwerpen
sing 50- op welker afdoening wordt prijs gesteld
et. 437— zullen eenige andere aan Uw oordeel
--worden onderworpen.
Daartoe behooren ontwerpen tot nieuwe
regeling van de arbeidsovereenkomsten van
liefskapiteins en van schepelingen en tot wijzi
ging van het huwelijksgoederenrecht.
toaster Spoedige indiening is te verwachten van
jen wetsontwerp tot herziening van de ge-
neentewet en van een voorstel tot techni-
mMsche wijziging van de armenwet.
Een ontwerp inzake het pachtcontract is
t dlfin vergevorclerden staat van voorbereiding.
L UB Tegemoet gezien kunnen worden ontwer
pen van een natuurbeschermingswet en van
ien monumentenwet.
Een voorstel tot herziening van de finan-
f’&tW-ieele verhouding tusschen het rijk en de ge-
I neenten zal Uwe aandacht vragen.
Nr A Wetsvoorstellen betreffende minimumloo-
Nljezijien in de huisindustrie en betreffende de
jescherming van jeugdige personen en vrou-
ven bij het verrichten van landarbeid zijn
RAin voorbereiding, evenals een voorstel van
"”Svet tot regeling der werkloosheidsverzeke-
ing.
Kro» De politieke toestand in Nederlandsch-
KHSlidië, hoewel voortdurende waakzaamheid
-ereischende, is, vergeleken bij dien van het
IDM noprjge jaar, verbeterd. Het bedrijfsleven
aag on^rheugt zich over het algemeen in een nor
it 58 na'en bloei. De economische ontwikkeling
an Suriname, hoewel nog steeds onzeker,
TWlJHertoont enkele lichtpunten, welke beloften
n heefloor de toekomst kunnen inhouden. De cul-
ivalandjur van Liberia-koffie blijft gunstige resul-
ZT^ten opleveren. De bauxietwinning ontwik-
de iR'eif zjch krachtig en het houtbedrijf ver-
'1,
0.
onze grenspalen heeft, ondanks de kunst
matige belemmeringen in het internationaal
ruilverkeer, een gunstigen invloed op han- r
r^Len meente-eigendommen. (Dossierno. X 07.515).
De aftredenden de h.h. W. Boonstra, S. G. Siemensma en
A. Smeding worden met 14 st. herbenoemd.
‘Voorzitter is de Burgemeester.
Punt VI. Benoeming van drie leden in de Commissie voor
den gemeentelijken woningbouw. (Dossierno. X 07.515).
De aftredenden de h.h. R. Nieveen, A. Smeding en F.
Boeijenga worden met 14 st. herbenoemd.
Voorzitter is de heer P. Th. Potma.
Punt VII. Benoeming van drie leden in de Commissie
voor de gemeentebedrijven. (Dossierno. X 07.515).
De aftredenden de h.h. S. Breeuwsma, D. Zuiderbaan en W.
Boonstra worden met 14 st. herbenoemd.
Voorzitter is de heer P. Th. Potma.
Punt VIII. Benoeming van drie leden in de Commissie
voor de uitvoering van de Reclameverordening. (Dossier
no. X 07.515).
De aftredenden de h.h. S. Breeuwsma, W. Hoekstra en M.
Oppenhuizen worden met 14 st. herbenoemd.
Voorzitter is de heer F. Blok.
Punt IX. Benoeming van een voorzitter en twee leden
in de Commissie voor rekeningen en begroetingen. (Dos
sierno. X 07.515).
De aftredenden de h.h. D. Zuiderbaan, U. Sijtema en M.
Oppenhuizen worden met 14 st. herbenoemd. De heer Zuider
baan is tevens herbenoemd tot voorzitter.