EL PR06RE50 n doodt insecten GERO ALPACC4 f f i I iPiillom - Vesten I I A Firma HWESTLIIIOF j Adres voor Bonbons I 20 - 25 - 30 - 40 sent per cns Droste’s pastilles per ons 40 ct. Droste’s Reuzenflikken 30 ct Th et I DH No. bestaal nit 4 bladen. ttieel Orooon 'ter Eemeenle Sneek I TJERKSTRA’S^ XHlerdag 99 September 1998 44e Jaarcrang fro. 105 Eerste blad Reclamekolom. Een oude vriend I NiauwstijdiRfiei tl GROOTE KEUZE DIVERSE PRIJZEN (&en bezit ooor tfaj teven MUMOOGST SJEZE BRINK Co., mum LEO TOLSTOI. Uitgave KIEZEBR1NK Co SI k t J en SUHiïT/MDEK Opperrabbijn van Friesland. In de gehouden vergadering van het be stuur van het synagogaal ressort Friesland werd tot opperrabbijn van het ressort Fries land benoemd de heer moré S. Dasberg uit Dordrecht. GERECHTSHOF TE LEEUWARDEN. Zitting van Donderdag 27 Sept. B. M., 50 jaar, los werkman te Sneek, werd door den politierechter te Leeuwarden veroordeeld tot een maand gevangenisstraf. Verdachte had op 14 Februari te Sneek Jo- g- 3 geRo Weer vlucht Tolstoi, als hij niet weet waar de oplossing van de levensvragen die hem bestormen, te vinden, in de natuur, leeft er als een beest, geraakt in een toestand grenzende aan zelfmoord om dan te vluch- Verschijnt JINSDAGS en VRIJDAGSAVONDS Uitgevers: SNEEK TELEFOON No. 150. Maandag 1 October a.s. zal het 25 jaar geleden zijn dat de heer C. Kamstra, thans commies en beëedigd rijksklerk aan „Mammie” een film waarin Belle Bennett Mammie) Victor Mc. Laglen en Ted Mac. Nara optreden, zoadat men schitterend spel kan verwachten. De openingsfeesten van het Sportpark staan, terecht, nog eens op het programma. Kerknieuws. Drs. D. J. de Groot, theologisch candidaat te Amsterdam, is voornemens Zondag 30 September a.s. zijn intrede te doen bij de Gereformeerde gemeente van Woudsend, na vooraf te zijn bevestigd door ds. R. Sme ding, van Nijmegen. S/CiflREH ct ten in een huwelijk met een edele vrouw. Hij schrijft zijn beroemde romans, doch walgt al spoedig weer van alles, zoekt te vergeefs naar de zin der dingen, voelt de onderdom naderen en keert tot de oude Kerk terug, hij is zoo moede, dat hij niet meer denken kan, en zoekt daar nu troost. Hij beleeft een nieuwe roes van hartstoch- lijke godsdienstigheid, doch de catechismus zijner kinderen, de terechtstelling van eenige jongelieden die een aanslag op den Czaar pleegden krachten uit het leven zelf dus -roepen in hem weer de revolutionnair wakker, hij keert nu tot het eenvoudige ge loof van de boeren, nl. de mogelijkheid dat door ’t goede het kwade wordt overwonnen, een geloof door den eenvoudigen boer Soe- tajeff zoo zuiver beleden, dat diens voor beeld een groote stoot aan Tolstoi’s levens beschouwing gaf. Maar terwijl dit geloof Soetajeff natuurlijk lag, maakte de harts tochtelijke Tolstoi, wiens natuur moest wor den gedwongen, zich het tot wet, hij in wie de liefde niet volkomen was, wilde zich daartoe forceeren. Op den duur ziet hij in dat het wettische het ware echter niet is, zijn „Het moet” wordt „Het mag, het kan” en hij verwacht het betere in den mensch door vereenvoudiging. Doch dit vereenvou digen moge gaan voor een graaf, die zich in 80 jaar leven vereenvoudigt tot boer, wat moet een arbeider doen om zich te vereen voudigen? En kunnen die zoolang wachten tot de heerschende klasse bereid is zich te vereenvoudigen? Tolstoi geeft dus geen vol ledige oplossing van het maatschappelijk probleem. Het socialisme is niet om de maag begonnen, maar toch in de eerste plaats een kwestie van de maag, de zelfopvoeding welke Tolstoi wil, zal mede mogelijk ge maakt worden door de verbetering der eco nomische omstandigheden, zooals Marx zeide. In de vorige eeuw hebben tal van mannen een bepaald antwoord op het maat schappelijk probleem gegeven, een Marx, Proudhon, Tolstoi, Bakoenine, Kropotkine enz. We weten thans dat het maatschappe lijk vraagstuk zoo ingewikkeld is dat geen eenvoudige oplossing is te geven, maar we kunnen allerminst de aanwijzingen van der- SIJBRANDABUREN. Voor het examen Staatspractijk-diploma voor handel en ad ministratie 1928 is geslaagd de heer J. Boonstra te Sijbrandaburen. Mijnongevallen. Eergisternacht zijn op de staatsmijn „Maurits” twee mijnwerkers onder vallend gesteente bedolven. Ze zijn van de buiten wereld afgesloten. Men vreest voor hun leven. Donderdagmiddag om 12 uur is uit die mijn „Maurits” het lijk geborgen van den mijnwerker Luzar. Hij was gehuwd en laat een vrouw en twee kinderen achter. In de mijn „Willem Sofia” is de 29-jarige mijnwerker Meijer ongeveer 10 meter naar beneden gevallen. Hij is later aan de be komen verwondingen overleden. De nieuwe voorzitter van het N. V. V. In deze functie is thans gekozen de heer C. Kupers. De nationale Landstormdag van de bizon dere V i ij willig Landjstorm. Ongeveer 20.000 man hebben aan dezen dag te Den Haag deelgenomen. De Prins, alle ministers en tal van autoriteiten waren aanwezig, de h. h. Duymaer v. Twist, L>t. De Visser, Colijn, Mr. L. W. Decker# en Mr. D. Fock voerden het woord. Te half vier begon het défilé voor de Koninklijke familie, het Friesch Landstormverband was er met 2600 man bij. 100 auto’s en 100 motorrijwielen van het vrijw. landstormcorps motordienst besloten de stoet. De vliegtuigen naar Indië. De l.L.M. heeft van het derde vliegtuig dat naar Nederlandsch-Indië is vertrokken Meent gij heusch dat het zoo een leven is? Bioscoop nieuws. De Amicitia-bioscoop brengt deze week een prachtfilm n.l. „Beau Geste”. Er is omtrent deze film in het buitenland nog al wat te doen geweest, omdat zij een verhaal uit het even beroemde als beruchte Fransche Vreemdelingenlegioen geeft, en sommigen daarin een onvriendelijkheid jegens Frankrijk zagenanderen echter waren van oordeel dat er niets overdrevens werd getoond en dat schijnt ook inderdaad niet hef geval te zijn. Wij zullen het ver haal hier niet op den voet volgen, omdat de onthulling van de kern der geschiedenis eenige bekoring zou ontnemen aan de ver- tooning zelf. Michael Geste, bijgenaamd Beau Geste geeft zijn naam aan de film, hij en zijn broers^verlaten het veilige huis hunner tante Patricia om dienst te nemen in het Vreemdelingenlegioen. Zij hebben daarvoor een bepaalde reden, welke de film onthult. En dan zien we dit drietal in de zengende hitte van de Sahara temidden van het krijgsbedrijf. Michael en zijn broer John bevinden zich in een fort, dat inge sloten is door de Arabieren, en waarvan de commandant lijken voor de schietgaten laat zetten om de vijand de indruk te geven van een sterke bezetting. Daar ontwikkelt zich dan de verdere tragedie, welke er toe leidt dat als het ontzettings detachement aankomt het slechts lijken vindt. Het verhaal stelde tegenover de verwildering der hoo- gere klassen. Maar voor Rousseau is de natuur het goede, voor Tolstoi het gezonde. We krijgen bij hem nu een positieve ascese, geen levensontkenning, maar levensaan vaarding. Maar ook uit deze roes ontwaakt hij, en nu juist is het oorlog wijdt hij zich aan de nationale idee, als officier ver richt hij heldendaden. Hij schrijft „Sebasto pol” en voelt al het vreeselijke van den ou derlingen menschenmoord, die oorlog is. Spoedig verlaat hij nu het leger en komt in Petersburg in aanraking met de intellectu- eelen. Gevolg een nieuwe roes: vooruit gang, ontwikkeling! Hij ontdekt echter in deze intellectueelen fraseologen, en gaat zelf in het Westen, dat ontwikkeling en vooruitgang predikt, zien. Het bijwonen van de ^terechtstelling van een misdadiger te geest niet daarin wortelt, krijgt men een geestelijke verdorring. Men moet dus terug naar de innerlijke krachten die in den mensch werken. Het kind heeft recht op zelfontwikkeling, zegt Tolstoi, ’t vraagt van nature hulp bij de ouders en deze hebben de plicht zichzelf tot opvoeder op te voeden. De twee beginselen welke Tolstoi voor het onderwijs noodig achtte waren: de liefde, en zorg voor een gezonde geest in een ge zond lichaam; toen reeds verdedigde hij de sport. De Russische politie begreep dat als het door T. voorgestane beginsel der zelforga nisatie der kinderen ook hoogerop voort gang maakte, spoedig de geheele Russische staat niet meer zou bestaan, immers zij beteekent de reine revolutie. Vandaar dat een dergelijke inrichting in de huidige maat schappij altijd moet mislukken. In Hamburg en Weenen constateerde spr. dan ook dat de beginselen dezer zelforganisatie slechts voor de jongste kinderen worden toegepast, later wordt er de domper op gezet. De politie deed dan op Tolstoi’s land goed een inval, en hij, die weer in het bui tenland vertoeft, is woedend; hij voelt ech ter ook de schuld tegenover zijn boeren, dit onderwijs is toch ook niets meer dan filan tropie, alles hangt immers van de gril van hem, den meester af. Hij erkent nu dat alles wat hij bezit vrucht is van onrecht, dat de rijkdom der heerschers het resultaat is van de armoede der beheerschten, een onrecht dat zal worden weggenomen als de mensch zich zelf vernieuwt, waartoe hij het vermo gen heeft. Lijnrecht staat Tolstoi hier tegen over Marx, die juist zegt dat dit vermogen geen kans krijgt onder de ongunstige eco nomische omstandigheden. Tenslotte heeft Tolstoi gelijk, daar het beslissende element toch zal zijn wat er in de mensch zelf werkt en woelt. schen het kapitalisme en het proletariaat. De stoot tot een nieuwe wereldbeschouwing is gegeven. Na kennis gemaakt te hebben met Pestalpzzi en Proudhon keert hij naar het Oosten terug en nu komt Tolstoi’s pe riode, welke spr. beschouwt als van groote beteekenis voor de toekomstige beschaving. Hij begint de kinderen te onderwijzen en gaat daarbij er van uit dat de natuur de groote gezondmaker moet zijn. De in ieder kind aanwezige krachten moet men laten ontwikkelen naar eigen aard, aanleg en be hoefte, dan zullen zij uit zichzelf een kinder- gemeenschap opbouwen, waarin zij elkander bijstaan; hij is dus tegen een te voren vast gestelde leerstof als we hier nog hebben, de geheele opvoeding moet op ervaring ge bouwd. Werkelijk heeft Tolstoi succes met dat onderwijs, doch er zijn bezwaren; Tol stoi denkt niet historisch, de mensch is een historisch wezen, hij is van zijn geboorte op- genompn in de cultuur, terecht zegt een schrijver: „Onze instincten weten geen weg in een fabriek”, maar in de diepste grond had Tolstoi toch weer gelijk omdat de mensch uit de natuur opkomt, wanneer de gelijke genieën missen. Tolstoi denkt nog vóór-kapitalistisch, Marx mechanisch-tech- nisch, en zonder de industrie zullen wij er ook niet komen. Tegenover Tolstoi moeten wij erkennen dat liefde blijkbaar in deze wereld niet alles overwint, maar daarnaast kunnen wij toch nooit genoeg doen om de liefde een kans te geven. Tolstoi legt de na druk op de persoonlijkheid. Sociologisch moge hij de boer verkeerd zien, symbolisch juist is het dat de heerschende klasse dient te vereenvoudigen, de proletariër dient zich innerlijk te verrijken. Het ontzaglijk genie van een Tolstoi zag destijds reeds wat nu algemeen wordt erkend, dat hier in het Westen de kloof tusschen verstand en hart een vloek voor den mensch kan worden wetenschap is alleen nog maar verbonden met heersch-, zelf- en winzucht; voor geld verleent de wetenschap verfoeilijke diensten aan den oorlog. De vorige eeuw geloofde ook aan de evolutie, zelfs de Marxisten, maar Tolstoi verklaarde deze maatschappij met haar van het leven afgescheurde we tenschap, ziek, slechts zelfgenezing kan haar redden. Tolstoi was een feilbaar denker maar een ontzaglijk mensch. Als we bij hem uitgaan van de letter, blijft er niets van hem, maar alles blijft er als we denken aan de groote stuwing van hem uitgegaan. Als Carlyle terecht zei dat een ieder zijn boodschap in het leven heeft te brengen, dan was die van Tolstoi: dat evenals in de na tuur ook in de cultuur de dingen zich van binnen uit vrij moeten ontplooien. In de mensch is het vermogen zichzelf te ordenen van binnen uit, dat dit niet doorgezet kan ligt aan machts- en klasse-verhoudingen, zoodat het geheele leven vervalscht wordt. Tot de geloovigen roept Tolstoj: „Vindt God in u zelf”, tot de Neo-Marxisten: „eerst de menschelijke persoonlijkheid dan de om standigheden”, tot de wetenschappelijke menschen van de 19e eeuw: „Evolutie? Geen ontwikkeling zonder zedelijke vernieu wing!” Er werden geen vragen gesteld. Abonnement: per jaar f2.50, fr. per post f3.75. Advertentiën: 9 ct. per regel. Inge zonden mededeelingen hooger, bij Abonnement belangrijke korting. Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in de SNEEKER COURANT ÏHANUfACTUREN-MACAZUNENj SNEEK LEEUWARDEN -=4o]=- Over Leo Tolstoi als strijder en denker sprak gisteravond in de voorzaal van Ami- citia voor de afd. Sneek van de I. A. M. V. de heer B. de Ligt van Onex, Genève. Om Tolstoi te kunnen verstaan moeten we in ruimtelijken zin gaan naar een land groot als een werelddeel, in tijdelijken zin een eeuw terug, naar een feitelijk Middel- eeuwsch Rusland, zonder industrie en met lijfeigenschap. De jonge graaf Tolstoi, van hartstochtelijken aanleg, groeit daar zonder goede leiding op, al vroeg krijgt hij moei lijkheden op sexueel gebied; de wil een vrij mensch te zijn, anderzijds zijn zinnelijke be geerten brengen in zijn leven een span ning, later tot een ziekelijke ascese leidend. Zich lichamelijk leelijk vindend, stelt dit be- Parijs wekt in hem het visioen van een be gaafde kind zich als ideaal innerlijk mooi te schaafde wreedheid, evenals de aanschou- worden, vol kritiek staat hij tegenover watwing van de geweldige tegenstelling tus- hem omringt, tegenover het officieele geloof ook, hij begint de wijsgeeren te bestudeeren, tracht zich een wereldbeschouwing te vero veren. Geestelijk en lichamlijk oefent hij zich, een gezonde ascese ontstaat, hij tracht zijn driften te beheerschen, niet om dooding maar om ordening der lichamelijke begeer ten gaat het. Maar de ziekelijke en gezonde ascese kruisen zich bij Tolstoi telkens weer, wat tot een zeker dualisme leidt. De duffe universiteit van Kazan kon den hartstochte lijken zoeker niet leeren wat hij er van vroeg, nl. wat voor anderen te worden, hij keert dus die universiteit den rug toe, springt in het volle leven als een zwemmer in zee. Hij gaat naar zijn landgoed en wil zijn boeren onderwijzen, het wordt een mis lukking. Tolstoi beseft nu dat liefdadigheid het volk niet kan redden, dat is slechts de poging eener overheerschende klasse on recht tegenover de overheerschten te ver zachten. Nu gaat Tolstoi zijn eigen geluk zoeken, hij zwerft van de Stoïcijnen tot de Epicuristen, doch vindt geen weg, en vlucht in de natuur, de eenige moeder die hij ooit heeft gekend. Rousseau is nu zijn profeet omdat deze de ongereptheid der natuur doet ons dan verder twee der broers ah deserteurs zien - dappere deserteurs - bereid tot zooals Beau Geste ook tot die opoffering bereid was. Meer zeggen we niet van deze geschiedenis. Een aantal sterren spelen dr hoofdrollen in deze film, die geen bioscoop- liefhebber zal willen missen De Bioscoop bij de Waag heeft „Mother Machree” of in het Nederlandsch de hoogste opoffering voor elkaar, hannes van der Zee met een geopend mes een steek of snede in den linkerschouder toe gebracht. Verdachte komt in hooger beroep. Voor den politierechter zeide hij dronken geweest te zijn en zich niets meer van het geval te herinneren. Thans ontkent hij. Eisch: bevestiging. L. Ct. het Hypotheekkantoor en kadaster alhier, daarbij in dienst trad. Zeker zal deze dag voor den jubilaris niet ongemerkt voorbij gaan. Onder dankzegging aan koopers, koopsters en verkoopsters van den Sobrië- tasbloem, bericht het comité, dat de op brengst hier ter stede was f 165.14. Tooneelvoorstellingen. De programma’s voor het winterseizoen komen zoo langzamerhand los, en er blijkt uit dat we heel wat goede tooneelvoor stellingen hebben te wachten. Het Nut kondigt Frits Bouwmeester’s gezelschap met „De onbekende factor” aan, het Insti tuut voor Arbeidersontwikkeling „De me dailles van een oude vrouw” door het Nieuw Rotterdamsch Tooneel en Heyermans Ensemble, terwijl de heer Miedema ons bericht het voornemen te hebben enkele zeer goede tooneelvoorstellingen in de Harmonie te arrangeeren. Hij beperkt zijn keus tot eenige bijzondere schlagers, waar van de eerste hier in October ten tooneele komt. We krijgen dan het gezelschap van dien grooten acteur, Louis de Vries, die verleden jaar hier in Ghetto optrad, met het successtuk4 dagen uit hel leven van een onfatsoenlijk meisje (Der Garten Eden). Louis de Vries treedt er zelf in op en het succes spreekt uit het feit dat het stuk in Nederland al 100 maal ging. Te ’s-Gravenhage slaagde voor de acte wiskunde L. O., de heer U. Tuinstra, hoofd der Chr. scho >1 te Hitzum. Tot directeur van het Vrijzinnig Hervormd Kerkkoor alhier is benoemd de heer Paul Gailla'd. Benoemd tot opnemer-teekenaar bij het waterschap „De Regge” bij Almelo, de heer J. S. Aukema te Amsterdam, vroe ger alhier. het volgende telegram uit Neurenberg ont vangen Vertrek van Schiphol 6.36 aan komst te Neurenberg 10.5 plaatselijke tijd. Alles in orde. De H.N.A.F.C. is daarop om 11 uur 5 min. uit Neurenberg vertrokken en om 15 uur 40 min. in Boedapest aangekomen. Het tweede vliegt uiig te Akyab. Het Nederlandsche postvliegtuig H.N.A. F.B. is te Akyab aangekomen. Heden ochtend gaat het verder naar Rangoon. 105 en 75. Het zal maar zelden voorkomen dat een vader en een zoon beiden in de termen vallen voor ouderdomsrente, maar in Ierland is dat het geval voor twee leden der fa milie Robinson te Maghery. De vader is 105 jaar, de zoon 75. De vr ij gezellenbelasting in Italië. Waren vroeger de adelaars de Romein- sene vogels bij uitnemendheid, thans komen daar de ooievaars bij. De regeering van Italië heeft besloten de vrijgezellen-belasting te verdubbelen. S ^Mussolini verwacht daarvan twee voor- deelen, meer geld in de staatskas, en meer kinderen, die later volwassen moeten meehelpen aan het verhoogen van Italië’s luister. Geheimzinnig* schip. Het Noorsche stoomschip Baune, dat ook een Japansche haven geheimzinnig had ver laten, kwam te Tandjong Priok op Java aan en werd door de politie doorzocht. Ze vond verscheidene kisten munitie onder de kolenvoorraad verborgen, maar voordat de navenpolitie het schip ken vasthouden, ging het er vandoor. Het is toch wel een beetje erg dat een stoomschip zoo maar ontsnappen kan ti 51 ;r. E- i Is- ig 3. 8T- i«t. 167 f Alt gij de degen dat gij pijn hadt of onge- bt.ld waart, bij elkaar telt, zult gij versteld etaan zoo velen els het er «'jn. Waarschijnlijk hebt gij er geen 30 goeden op de 366 door gebracht. Een leven dat voor negen tienden nit lijden bestaat, is niet rol te honden. En dan te denken dat gij misschien niet eens werkelijk ziek zijt. Uwe ongesteldheden, uwe kwaaltjes, nw maag die eleoht werkt, uw spijs vertering die van streek ie, al die narigheden komen meestal uit niets anders voort dan uit een zekere uitputting der zenuwen of nit een verarming vau hst alocd Nu moet gij een proef mot de Pink Pillen nemen en gij zult verwonderd zijn over het resultaat, (lij zult zien in hoe weinig tijde gij u prettiger, opge wekter, actiever, levendiger gevoelt. De kuren van uw maag houden op, uw eetlust komt terug, gij wordt kalmer. Dot alles dankt gij aan da Pink Pillen die den rijkdom van uw bloed hebben hersteld, uwe zenuwen op nisnw sterk hebben gemaakt en de functies vau uw organisme hebben opgewekt. D« Pink Pillen hebben een krachtige uit werking bij alle aandoeningen die het gevolg zijn van verarming van het bloed en verzwak king van het zenuwstelsel De prijs der Pink Pillen bedraagt 11,75 de flacon, f 9.de zes flacons. HoofddepotJacob Marispleiu, 23, te Amstordam. Eisen dit adres en de Hollandsche gebruiksaanwijzing. De Piek Pillen zijn ook te verkrijgen bij alle goede apothekers en drogisten. I I I "I OW SBEEKER CODR AST - annex SNEEKER COURANT en WYMBRITSERADEEL W KRUISEBROEOER5IR. 26 28. V00R5TREEK25J til

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1928 | | pagina 1