Officieel orgaan der gemeente Sneek De Storm. I 11 (72e Jaargang) Dit No. bestaat uit 4 bladen. 9 Z/l f w and wondjes PUROL I 4 t> «»en8d»j£ Vovemher iUMfcS 45e Jaargang' No. 17 1 I 4 Eerste blad Uitgave: KIEZEBRINK Co. De SNEEKER COURANT is een De Garni in nood. 8 dapperen hebben hun leven en Doos 30-60-90 ct. I I Het Grieksche stoomschip Eugenia, metende 8200 ton, werd nabij Den Helder op den zeedijk geworpen. Het mocht nog niet gelukken het schip weder vrij te krijgen. van de Razende Bol heengeslagen, zoodat het schip met donderend geraas bij den Hel der op de dijk liep; de opvarenden konden het schip toen verlaten. Masten en schoor steenen steken ver boven de huizen uit. Het Duitsche stoomschip Heinrich Pol- deus geraakte bij Noordwijk in nood, waar het op het strand liep. Nadat Zaterdag de „Dorus Rijkers” het Duitsche s.s. Stettin, dat in nood verkeerde, de noodige hulp had verleend, trok zij eenige uren later al weer uit om te trachten de bemanning van het Zweedsche s.s. Garm, dat Noord-Noordwest van Eierland in hoo- gen nood verkeerde, te redden. Toen einde lijk de reddingsboot het schip genaderd had, hoorden de redders, dat de boot om sleep- boothulp had gevraagd en de kapitein ver bood zijn bemanning 17 koppen van boord te gaan. Alleen aan een 17-jarigen jongen werd toegestaan zich in het spring- net van de reddingsboot te laten vallen. In stikdonkeren nacht en bij verschrikkelijk weer is toen de reddingsboot met slechts één geredde aan boord teruggegaan De Garm is later door sleepbooten in deerlijk gehavenden toestand den Helder Dagenlange stormen tal van schepen in nood de bemanningen der redding- booten doen heldhaftig werk groote schade. Nadat de orkaan van Vrijdag en Zater dagnacht 16 en 17 November reeds talrijke slachtoffers had geëischt, hebben nieuwe stormen, welke sedert jl. Vrijdag Nederland en een groot deel van Europa teisterden, vooral op zee weder rampen veroorzaakt. Hier te S n e e k was er alleen eenige ma- terieele schade aan daken enz., eenige hoo rnen werden neergesmakt, Zondagavond hebben we het electrisch licht even moeten missen. Eenige hier thuis hoorende booten, die over de Zuiderzee varen, hadden min of meer belangrijke vertraging, maar daarbij is het gebleven. De reddingboot Insulinde redt 5 menschen. Het te Uddeholm (Zweden) thuisbehoo- rende stoomschip Hagfors, beladen met hout, is in den nacht van Donderdag op Vrijdag jl. op het Borkumer rif gestrand. De bemanning verliet het schip. De Duit sche stoomloodsboot Borkum, thuisbehoo- rende te Emden, zette echter vijf leden van zijn bemanning op de Hagfors over om te probeeren het schip af te brengen. De daar na plotseling opkomende storm deed de po ging mislukken. Zware zeeën beukten onop houdelijk tegen en over het schip. De masten sloegen overboord en de brug werd vernield, zoodat het schip totaal wrak werd. De 5 mannen kregen het te kwaad en wilden het schip verlaten. De loodsboot kon hun on mogelijk hulp verleenen en ook de Borku mer reddingsboot de Hindenburg, die de schroef had verloren, kon niet te hulp ko men. Toen werd Oostmahorn gewaarschuwd en om half twee Zaterdagmorgen voer kapt. Toxopeus met de Insulinde uit om hulp te verleenen. Tegen het aanbreken van den dag had men de Hagfors bereikt en kon het reddingswerk beginnen. Hoog sloeg de branding over het schip, doch na herhaalde pogingen gelukte het kapt. Toxopeus de vijf mannen van de Hagfors bij zich aan boord te krijgen. Gedurende één van de tochten kwam de Insulinde wegens de hooge bran ding in aanvaring met de Hagfors en werd de voorsteven van de Insulinde licht be schadigd. Toen ging het full speel naar Delfzijl om zij hebben gewonnen. Met ontzaglijke in spanning is het de President van H^el ge lukt bij het in nood verkeerende schip te komen. Telkens werd het weggeslagen, maar met taaie volharding bracht schipper Slis zijn bootje toch weer langszij. En lede ren keer, als de President van Heel dicht bij de Christian Michelsen kwam, spfongen 3, 4 man over in het net, dat boven de stoomreddingsboot is gespannen. 24 man is deze sprong om het leven gelukt, 3 zijn misgesprongen. Van deze drie zijn er twee met het hoofd bekneld geraakt tusschen het schip en de reddingsloep, die er toen juist met kracht tegenaan werd geslingerd. Bei den zijn eenige uren later met verbrijzelden schedel aangespoeld. Het derde slachtoffer is, toen hij in het water was gevallen, afgedreven. Nog even heeft men hem gezien, maar men kon niet bij hem komen en hij is in de diepte ver dwenen. Het was de Nederlandsche loods, die in Vlissingen aan boord was gekomen. De namen van de slachtoffers zijn: C. Spuy, 50 jaar, loods, gewoond hebbende te Vlissingen; F. Hydstad, 30 jaar, stoker, ge woond hebbende te Bergen, Noorwegen en A. Ardzen, 60 jaar, steward, vermoedelijk gewoond hebbende in Zweden. De kapitein O. Holk, de marconist en de 2e machinist zijn aan boord gebleven. De President van Heel is met 24 geredden aan den Hoek van Holland aangekomen. De Christian Michelsen is kort daarna op het strand vastgeloopen, even ten Noorden van het paviljoen in de duinen, dat bij het kam- ner werd en ten slotte nauwelijks meer ruimte bood dan een half tafelblad. Lang zaam vorderden de uren en ieder oogenblik moesten de mannen vreezen dat de lading hun onder de voeten zou wegspoelen. Als dat gebeurd was, dan was het ongeval zekjr niet zoo goed afgeloopen als thans. Zij hadden dan hun heil moeten zoeken op het voorste gedeelte van de boot, dat ook boven water uitstak, maar ’t zou de vraag zijn geweest, of zij allen die plek door de ja gende golven hadden kunnen bereiken. Gelukkig is het zoo ver niet gekomen. Maar hunne positie was toch al erg genoeg. Inmiddels was te Echtenerbrug de onge rustheid over het uitblijven van de boot niet al te groot. Wel had des avonds de echtgenoote van den kapitein telefonisch geïnformeerd te Scharsterbrug, en was haar gezegd, dat de boot vertrokken was, maar zoowel de familie Bakker als de andere in woners van Echtenerbrug vertrouwden, dat Bakker de reis onderbroken had en wel ergens veilig voor anker zou liggen, ’t Was immers wel vaker gebeurd. Een opkomende ongerustheid van Moeder Bakker men kon toch nooit weten werd door de kin deren, in absoluut vertrouwen in de schip persvaardigheid van Vader, weggepraat. Maar toen het den volgenden morgen licht werd en nog geen boot in zicht kwam, toen binnengebracht; de bemanning is dus be- begon men er toch anders over te denken, houden. Grieksch schip bij den Helder gestrand. Ter hoogte van Kijkduin werd het 7600 groote Grieksche stoomschip Eugenia uit de koers gesmeten en over de banken peerterrein staat. Maar de zee werkte het schip steeds ver der landwaarts over den dam, zoodat het ten slotte aan alle kanten vast kwam te zit ten. Toen begreep men, dat het ergste ge vaar geweken was, en dat men vrij gerust den dag zou kunnen afwachten. Gistermorgen heeft men een touwladder- tje met een loopplank neergelaten op het drooggeloopen strand. Zonder kans op een nat pak kpn men aan- en van boord gaan. Dadelijk na aankomst van de President van Heel zijn de 24 geredden naar ’t loods- gebouw gebracht. Zij hadden geen droge draad meer aan het lijf en waren geheel verkleumd. De eerste machinist had een vrij ernstige hoofdwond. De meesten waren maar heel dun gekleed. Zij hebben niets van hun hebben en houden kunnen redden. De draadlooze bede om hulp. De heer G. van Hees, directeur van het Harwich-hotel te Hoek van Holland, te vens senior operator (all-round telegra fist) bij de Commercial Cable Company te Rotterdam, was de eerste, die te Hoek van Holland de noodseinen van de Christian Mi chelsen heeft opgevangen. Hij heeft de ra- dio-telegrammen, welke tusschen het in nood verkeerende schip en het radio-sta tion Scheveningen-Haven zijn gewisseld, opgeteekend. Zij leveren een duidelijk beeld van de benarde positie, waarin de opvaren den zich bevonden. Vertaald luidden zij als volgt: P. C. H. (de oproepletters van Scheve ningen-Haven) A. T. W. (de seinletters van het schip) S. O. S. (Safe our souls het bekende noodsein)). Geef order voor een reddingboot. Kunnen wij een sleepboot krijgen? Wij zitten voor den Waterweg. Hoek van Holland. Wij drijven naar de kust. S. O. S. Dit telegram is um half vijf uitgezonden. Even later seinde Scheveningen-Haven te-_ rug: Reddingboot is ter assistentie naar u uit gevaren. Dank u. Heeft de reddingboot radio? Neen. Zij zal vuurpijlen afschieten. Een tijdje bleef het stil. Toen opeens: A. T. W. S. O. S. 3 mijl buiten den Wa terweg. S. O. S., S. O. S. Nog geen hulp gekregen. S. O. S. Wij drijven snel naar de kust. Hebben dringend hulp noodig S. O. S. Eenigszins driftig viel Scheveningen in de rede: Please, luister naar ons. De redding boot is uitgevaren om u te helpen, zij moet nu dicht bij u zijn. Maar hoe lang duurt het, denkt u, voordat zij bij ons is? Kan u dat niet zeggen, maar zij moet dicht bij u zijn. Geef vuurpijl-signalen. Inderdaad werd even later op de kust waargenomen, dat er aan boord van het in. nood verkeerende schip werd gestakeld (lichtsignalen werden gegeven) en dadelijk daarna seinde het schip: Wij zonden vuurpijlen af. S. O. S. De reddingboot is dicht bij u. Heeft men onze vuurpijlen gezien? Wii zitten vlak op de kust. S. O. S., S. O. S„ S. O. S. Dadelijk daarna volgde: C. Q. (oproepsein voor alle schepen). S. O. S. Let op de vuurpijlen. S. O. S. Scheveningen-Haven seinde, als om wat gerust te stellen: -Zij zijn te Hoek van Holland gezien. De reddingboot moet nu vlak bij u zijn. Kunt u mij uw juiste positie opgeven? Neen. Ik zit alleen in de radio-hut. Ik kan niet op de brug komen. S. O. S. Eenige minuten later seinde het schip: Nu zie ik een boot, dicht bij ons. Zij heeft een groot koplicht. 'de stad f 2.50, naar buiten fr. per post f 3.60. de vijf Duitschers aan wal te zetten jen Za terdag liep het schip binnen. De Dui’tschers werden aan land gezet en toen keërde de Insulinde weer terug naar haar station Oostmahorn, om bij eventueel reddingswerk beschikbaar te zijn. Scheepsramp bij den Hoek van Holland. Bij Hoek van Holland heeft de redding boot President van Heel prachtig werk ver richt: 24 man heeft zij in veiligheid kunnen brengen; 3 menschen zijn aan boord van het in nood verkeerende schip achtergeble ven en 3 mannen zijn om het leven gekomen, o. w. een Nederlandsche loods. Het drama heeft zich als volgt afgespeeld: Het Noorsche stoomschip Christian Mi chelsen uit Bergen, dat op reis was van Antwerpen naar Rotterdam,-heeft het op de hooge zee niet kunnen bolwerken. Aanvan kelijk was het voor den Waterweg voor anker gegaan, maar beide ankerkettingen zijn gebroken. Het schip, dat niet meer naar het stuur luisterde, dreef meer en meer af, de kust tegemoet. Een stranding werd on vermijdelijk en men seinde om sleepboot- hulp. Maar de sleepboot kon niet naar bui ten komen. Toen werd om een reddingboot geseind en wat de groote 1200 P.K. sterke zeesleepboot niet kon, verrichtte het kleine reddingbootje. Het gold er op of er onder; gewaagd - In het loodsgebouw hebben zij zooveel I mogelijk droge kleeren gekregen. Daarna I zijn zij in dekens gewikkeld, waarna zij per I auto zijn overgebracht naar hotel America, I waar bedden voor hen waren klaar gemaakt. In het loodsgebouw en in het hotel heb ben dr. Knip en de wijkzuster, mevrouw Van Beers—Wilhelm, hun goede zorgen aan de schipbreukelingen gewijd. Men liet het oog over ’t nog steeds woe lige meer gaan. Eindelijk heel in de verte ontdekte men iets; een verrekijker werd ge haald en deze bracht aan ’t licht, dat daar een stoombootpijp boven de golven uitstak. Geen wonder, dat toen bange zorg zich te Echtenerbrug deed gelden. Oogenblikkelijk werden maatregelen genomen om onderzoek te doen. De visschers W. en J. L. Poepjes togen er zoo snel mogelijk met hun vis- schersaak op af. Toen zij bij de boot kwa men, was het leed van de bemanning spoe dig geleden en waren ze dra in veiligheid. ,’t Was ongeveer half tien Zaterdagochtend, zoodat de mannen veertien uren op de ge zonken boot hebben doorgebracht. Ernstige gevolgen hebben ze er gelukkig niet van ondervonden. Toen we Zaterdag te Echtenerbrug kwamen, troffen we de eigenlijke bemanning monter en opgewekt aan. Postma, die te Rotsterhaule woont, hebben we niet getroffen, maar ook hij scheen het geval goed te boven gekomen. De boot zit in het diepste gedeelte van het Tjeukemeer aan den grond. De pinken zijn, zooals te begrijpen is, verdronken en veel van de lading is weggespoeld of waar deloos geworden. De boot is verzekerd bij de Onderlinge Verzekering Friesche Stoom- en Motorvaartbelangen, gevestigd te Leeu warden. Leeuw. Nieuwsbl. fff «g De stoomboot „Harmonie I” in het Tjeukemeer gezonken. De bemanning van de stoomboot „Har monie I” te Echtenerbrug zal den nacht van Vrijdag op Zaterdag niet licht ver geten. Zooals steeds eiken Vrijdag was de boot ook nu weer van Leeuwarden gekomen, met bestemming via Sneek en Scharsterbrug naar Echtenerbrug. De lading bestond uit allerlei vracht- en stukgoederen, o.m. kunst mest, meel, lijnkoeken, glutenfeed, mais, enz. Ook drie pinken, bestemd voor den veehouder Kloosterman in den Echtenerpol- der, waren aan boord. Omstreeks zes uur was de boot op Schar sterbrug gearriveerd. Daar werd als naar gewoonte wat gelost en geladen en vervol gens zette men koers naar Echtenerbrug. Geen oogenblik dacht de kapitein eraan om de reis in verband met het weer te onder breken. Nu ja, ’t woei vrij stevig, maar het was volstrekt niet zoo, dat binnen blijven noodzakelijk leek. En dus stevende men het Tjeukemeer op. Daar heeft de bemanning het ondervon den, dat er niet zonder reden een slechte roep van dit meer uitgaat. Met weer, zooals het Vrijdagnamiddag en -avond was, biedt het Tjeukemeer zijn kwade kansen. De „Harmonie I” was ongeveer een tien minu ten het meer op, toen ze overvallen werd door een geweldige bui. ,,’t Was vreeselijk” vertelde ons de kapitein, de heer J. A. Bakker, toen we hem Zaterdagmiddag een bezoek brachten in zijn woning te Echtenerbrug, waar hij in de gezellige warme huiskamer, te midden van zijn gezin, op den divan lag uit te rusten van de ondervonden wederwaardig heden van den afgeloopen nacht. ,,’t Was ineens alles water, wat we zagen. De boot helde plotseling naar stuurboord over en we zouden nog trachten met het verleg gen van kunstmest haar weder op te rich ten, maar in een oogenblik was de boot vol water en zoo richtte zij zich ook weer zelf op. Maar toen zat zij onder water en was er van verder varen geen sprake meer, ’t Ging alles zeer vlug in zijn werk, haast even vlug als ik ’t hier vertel”. Gelukkig waren alle opvarenden op dat kritieke oogenblik boven aan dek, nl. de 49-jarige kapitein J. A. Bakker, de 45-jarige stuurman Klaas Vaartjes, de 26-jarigè ma chinist Hidde Slump, allen van Echtener brug en vormende de eigenlijke bemanning van de boot, terwijl ditmaal ook aan boord was Sieger Postma van Rotsterhaule, die meevoer omdat de „Harmonie .1” ook ver schillende goederen in had voor den vracht- schipper H. ten Hoeve te Rotsterhaule. Alle vier bevonden zich in het stuurhokje van de boot, dat eerst nog vrij goede schuil plaats bood. Maar spoedig begon het vaar tuig dieper te zinken en drong het water ook de stuurhut binnen. ‘Ze moesten een hoogere schuilplaats zoeken. Er zat niets anders op, dan op de hoog opgestapelde lading te klimmen. Dat hebben de mannen vervolgens gedaan; ze namen plaats op een drooggebleven gedeelte van de lading, zoo goed en zoo kwaad als ’t ging beschut’door het dekkleed van de lading. Daar hebben zij een bangen nacht doorgebracht. Het was waar noodweer. De stormwind gierde mef woeste vlagen, de regen en de hagel striem de en nu en dan flitsten de bliksemstralen en rolde de donder. Koud en verkleumd zaten daar de vier mannen dicht opeen; de machinist, die in overall gekleed was, leed nog ’t meest van de koude. En geleidelik spoelde een deel van de lading om hen heen weg, zoodat de plek waarop zij in zittende houding bijeen zaten, steeds kiel- doen pjjn by den arb’ id en leiden vaak tot verzwering of bloed vergiftiging. Reinig ze altijd dade lijk en behandel zo verder met De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.), II Vrijdags te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega, Ijsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannenburg. Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Rijs, Oudemirdum, Wyckel. Contróle op de oplaag toegestaan. Alle advertentiën worden in beide bladen opgenomen. - Regelprijs 9 cent, abonnementen belangrijke korting. T •l ■«Cr NIEUWE SNEEKER COURANT annex SNEEKER COURANT S( N i Allright.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1928 | | pagina 1