ROODZAK
Westerhnfs Thee
Vrijzinnige Kiesvereeniging
van Wymbritseradeel
SOPLA
Dit No. bestaat uit 2 bladen.
merk
Öllicieel Orgaan der Cemeeule Snoek.
Vreest geen
examen!
45e Jaargang
Woensdat* Juni 19W9
blad
Eerste
No. 76
Keclamekolom
ftltUWSTIJDIN&tN
t.
verkiezingen van de
Kamer op Woensdag 3 Juli
meeste aandrang aan
Mo« 9 de landbouw-candidaat
De liberale Kiesvereen. van Wymbritseradeel
beveelt bij de a.s.
Tweede
met de
met als
Het Bestuur:
JOH. DOUMA, Voorz.
J. LEENSTRA, Secr.
H. BOERSMA, Penningm.
P. KRAMER.
A. F. DE JONG
annex SHEERER OOURAHT en WYMBRITSERADEEL
Lijst 31,
Uitgave KIEZEBRINK Co.
SN EEK - Telefoon No ISO
J
I
ir
3.
1
per ons 34 et
O
Verschijnt
DINSDAGS en VRIJDAGSAVONDS
I Voor Uwe gezondheid
U zonder papier
100 pCt. tabak
I
- Aan de Technische Hoogeschool te
Delft slaagde voor het propaedeutisch exa
men werktuigkundig ingenieur de heer O.
J Kwant alhier.
dam was vertrokken, bevond zich tijdens
den storm van Zondagmiddag op de Zui
derzee. Achter op de boot vertoefde de 21-
jarige dekknecht P.-Hiemstra. Ongeveer ter
hoogte van Stavoren en Enkhuizen is Hiem-
stra door een rukwind van het dek gesla
gen. Door den bulderenden storm is dit
ongeluk niet dadelijk bemerkt. Toen men
Hiemstra even daarna vermiste is oogen-
blikkelijk het roer gewend en werd op volle
kracht teruggestoomd. Men zag Hiemstra
toen nog worstelen met de golven. In min
der dan geen tijd had men een reddingsboei
gereed, die den drenkeling werd toegewor
pen. Deze was echter niet meer in staat den
boei te grijpen en zonk op hetzelfde oogen-
blik. Nadat de boot nog eenigen tijd op de
De grootste rose diamant ter wereld, die
een paar weken geleden in een rivier van
den Braziliaanschen staat Minas Geraes
was gevonden, is door daar woonachtige
Amerikaansche juweliers gekocht.
Men houdt het er voor, dat deze diamant,
welke 118 karaat weegt, na geslepen te zijn,
een waarde zal hebben van 1.200.000 gul-
droeg 7,980.147 zielen tegen 20,886.487
in 1910. Bijgevolg zijn 71.4 pct. van het
grondgebied en 63.5 pet. der bevolking
onder vreemde heerschappij geraakt.
Leeuwejacht.
Een vrachtauto, waarop een kooi met
leeuwen van een circus stond, reed Zater
dag bij Bridgeport (Engeland) tegen een
boom en werd zoo beschadigd, dat een van
de leeuwen, een mannetje van ongeveer 9
jaar, los kon breken. Het dier ging eerst
op den berm van den weg liggen, blijkbaar
voldaan over het herkrijgen van zijn vrij
heid. Een half uur lang bleef hij zoo liggen,
terwijl een menigte nieuwsgierigen zich op
een eerbiedigen afstand op den weg verza
melde. Een heele rij auto’s werd in beide
richtingen opgehouden.
De temmer liep daarop met een touw naar
den leeuw toe, maar het dier stond toen op
en liep den weg op, waarop de toeschouwers
aan dien kant de vlucht namen. De leeuw
schrok en sprong, gevolgd door zijn tem
mer, over een heg. Hij besnuffelde den
grond, sprong over een tweede heg en viel
daarop een koe aan. Toen hij de koe bij de
keel had, vuurde de directeur van den circus
op hem en trof hem in zijn achterkwartier
en in een oog. Het dier begon daarop als
een razende door de weide te rennen en zat
nog om een huis heen een man na.
Vóór hij echter verder kwaad kon doen,
werd hij met verdere schoten afgemaakt.
Het was een goed gedresseerde leeuw, die
volgens den directeur ongeveer 3000 gulden
waard en de vader van drie onlangs gebo
ren welpen was.
onheilsplaats heeft vertoefd is ze tenslotte
naar Stavoren gevaren.
Bij de familie van het slachtoffer is de
verslagenheid groot. De heer Hiemstra die
aan de Nieuweburen te Leeuwarden woon
de, was ruim een jaar getrouwd en laat
thans een nog jonge vrouw achter met een
kindje van eenige maanden oud. Het lijk
van den ongelukkige, die naar we vernamen
bijna vier jaar bij de Stoomvaart Mij. Holl
landFriesland in dienst was, is nog niet
-J L. N.
1920 In
MIJKHAROT'S
ZFNUWTABLETTEN
behoeden U voor zenuwachtigheid
Buisje 75 et. Bij Apoth. en Drogisten
terug gevonden.
De volkstelling van
Hon garije.
Het Hongaarsch bureau voor de statistiek
publiceert uitvoerige gegevens over de uit
komsten van de in 1920 gehouden volks
telling.
Daaruit blijkt dat Hongarije In 1920 een
oppervlakte had van 92,916 vierkante K.M.,
tegen 325 411 in 1910. De bevolking be-
Abonnementper jaar f 2.50 fr. p.
post t 3.60.
AdvertentiSn-. 9 cl. p. regel log.
ronden mededeelingen hooger.
Abonnement belangrijke korting
Advertentiën worden tevensgrat/jge
olMtsl in de SNEEKER COURANT
i
het vierde gebod
zitt.er, den heer F. Boeijenga, zingt het audito-
Er zijn nog andere gevaren, waarop spr. reeds
i,
groepen zichzelf weer kunnen helpen. Staats-
Consciëntiedwang ontstaat immers dan alleen
als het dingen betreft die met God te maken
1.
creëert.
Elke onnoodige verbrokkeling die het berei
ken van dat doel in de waagschaal stelt is zon
de voor God. Vrijuit gaan wij alleen als allen
zich tot het uiterste inspannen, alle mannen en
Droevig ongeluk aan boord van een
Stönfriesbcot.
Zondagmiddag heeft er aan boord van de
„Stad Leeuwarden”, een vrachtboot van de
Mij. HollandFriesland, een droevig onge
luk plaats gehad. De boot die van Rotter-
Dr. S. J. BIEREMA
nieuwe sheeker courant
■y
doordringen. En toch pleit een schrijver in Vra
gen des Tijds nu voor operaties, ook hier, waar
van er in 10 staten van Amerika reeds 6200 zijn
uitgevoerd en welke de mensch van overheids
wege tot een stamboekdier verlagen.
Op dit terrein zijn de gevaren zoo groot, dat
wij hier niets, maar dan ook niets willen toe
geven, al zijn er onder de voorstanders van
wijziging der huwelijkswetgeving ongetwijfeld
ook velen de hier geen Russische toestanden
willen hebben, en toch een eerste schrede doen
op een weg, die onvermijdelijk tot die toestan
den moet leiden. Spr. is verwonderd aan die
zijde ook vrouwei) te vinden, die moesten zien
het groote gevaar, dat er aan verbonden is, als
de man, als de vrouw wat oud geworden is,
zich kon laten scheiden om een ander te nemen.
Op dit punt kan de a.-r. partij niet anders, zij
komt met de grootste nadruk op voor heilig-
houding van het huwelijk.
Ook voor handhaving van het gezag, dat nei-
Wanneer wij pleiten voor handhaving onzer
nationale zelfstandigheid doen wij dat in de
overtuiging dat de H. S. ons dat oplegt. Zij is
in dezen niet onduidelijk; zij leert ons dat de
menschheid uit eenen bloede geschapen is, doch
ook dat er een zegen en vloek was over Noachs
zonen, waarvan wij de gevolgen nu nog bemer-
S ken; zij leert ons dat toen de menschheid in
gg haar hoovaardij zich verhief tegen God, Deze
H haar door de spraakverwarring verdeelde in
H volkengroepen, elk met een eigen taak in de
S wereld.
gs In de schepping uit éénen bloede, ligt de aan-
Het „Zuiderkruis”.
En nu de derde gedachte. Wij wenschen te
keeren alle invloeden die de ontkerstening van
ons volksleven bevorderen. Onze staat is chris
telijk, omdat op zijn inrichting de christelijke
j Nu zijn er Christenen die met een beroep op eischen wij een rustige Zondag, die tevens aan
het „Gij zult niet dooden” zeggen, dat men c1 --J~- --L
Kleine brandstichter te Leeuwarden.
Een 14-jarige knaap, die het steeds op brie
venbussen had voorzien en al reeds een paar
maal brandende lucifers in de bus liet glijden,
met het gevolg, dat er brand ontstond, heeft
zijn jongste daad moeten boeten: de politie had
zijn spoor gevonden en heeft hem eindelijk ge
snapt. Het boefje is voor den commissaris ge
leid en zal nog wel een gevoelige afstraffing
krijgen.
A.-R. Kiesvereeniging.
In het Gebouw voor Christelijke Belangen
sprak gisteravond voor de A.-R. Kiesvereeniging
alhier de heer H. Colijn. De zaal was overvol.
Het publiek brengt den leider een ovatie als
hij het podium, waar het bestuur der kiesver.
gezeten is, betreedt. Up verzoek van den voor
zitter, den heer F. Boeijenga, zingt het audito-
linrp dan Psalm 68 16, waarna dezelfde heer
met gebed en Het lezen van Psalm 125 opent.
De heer Boeijenga noemt deze dag het glans
punt der verkiezingsactie, nu de leider in ons
midden is. Spr. wenscht den heer Colijn, die
eergisteren 60 jaar werd, namens de vergade
ring met dien dag geluk. Moge hij door God
nog lange jaren voor familie, volk en volkeren
gemeenschap in ongebroken kracht gespaard
blijven. Spr. herinnert er aan hoe Dr. Kuyper nu
20 jaar geleden den toen hier onbekenden offi
cier H. Colijn aanbeval voor de candidatuur van
het Sneeker district en dr. Kuyper, geniaal in
alles, bleek ook in dézen de juiste keus gedaan
te hebben. Het vertrouwen dat wij Kuyper
schonken geven wij ook U gaatne, zegt spr. tot
excellentie Colijn. Met U immers zijn wij eens
geestes en wij zullen voor Uw candidatuur ijve
ren, daar het eene is van ongerepte a.-r. begin
selen. De stembuspolitiek van rood en vrijzinnig
is pover en samen te vatten in lo. de bedriege-
lijke leuze der ontwapening, 2o. de nagemaakte
rijksdaalder van het staatspensioen en 3o. de
dolk die de band van het huwelijk wenscht uit
een te rafelen, Ziedaar de beloften der linker
zijde, waarachter de moderne levensbeschou
wing staat en, wat uiterst links betreft, ’t evan
gelie van den haat. Beter gefundeerd zijn onze
beginselen; het zijn die door de eeuwen beproef
de beginselen van een Willem van Oranje en
Calvijn, beginselen waarin voorop staat het
zoyken van het koninkrijk Gods.
Zij dan de stembusuitspraak van 3 Juli ten
voordeele dier beginselen, zij de richting rechts
met uitgesproken a.-r. kleur.
De heer Co 1 ij n dankt voor den gelukwensch
met zijn 60sten verjaardag; het is een voorrecht
dat men op dien leeftijd zich in ongebroken
kracht verheugt, doch die verjaardag is toch een
teeken aan den wand, dat men niet jong meer
is; die wetenschap is niet erg als de jaren die
nog resten maar doorgebracht worden in arbeid
gewijd aan Hem ,die hemel en aarde beheerscht.
Als de dag van gisteren herinnert spr. zich
z’n eerste optreden hier, toen hij door Kuyper
hier heengezonden werd met de boodschap aan
de politieke recruut zich niet ongerust te maken
over zijn rede: „in Friesland is het voldoende
als njen over de beginselen spreekt”, zeide dr.
Kuyper. En aan dat advies zal spr. zich ook
nu weer houden. Te liever ook, omdat de be-
teekenis van de beginselen meer en meer op
den achtergrond geraakt schijnt, de strijd gaat
tegenwoordig meer om allerlei dingen in de
sfeer van het stoffelijke. Daarmee is echter de
Spanning in het volk niet levend te houden,
slechts het beginsel, dat waarachtige vastheid
aan het politieke leven geeft, doet dat. Ons
beginsel geldt noch voor ’n bepaalde zaak noch
voor een bepaalde tijd, het reikt ver in het ver
leden en ver in de toekomst, het komt op uit
God zelf, het is volstrekt en algemeen, het ge-
heele levensterrein bestrijkend. Een stembus
program moet niet alleen getoetst aan dat alge
meen beginsel, doch dat beginsel moet het regu-
leeren. De centrale beginselen die de a.-r. staat
kundige gedachten beheerschen zijn een drietal
nl.;
lo. Erkenning van de volstrekte souvereiniteit
Gods
2o. De belijdenis dat God zich heeft geopen
baard in Zijn met onfeilbaar gezag sprekend
Woord;
3o. Dat God ook tot ons spreken wil in de
leiding der volkeren.
Aan de hand nu van deze centrale beginselen
zal spr. het hebben over de drie punten van het
a.-r. program welke zich stellen tegenover de
negatieve door de linkerzijde vooropgeschoven
en welke de heer Boeijenga reeds noemde.
Tegenover de eenzijdige ontwapening stellen
wij: handhaving der nationale zelfstandigheid;
tegenover de valsche rijksdaalder van het staats
pensioen ons: „geen gunst maar recht ook op
sociaal terrein”; tegenover losweeking van de
huwelijksband ons: „tegengaan van de invloe
den die de ontkerstening van ons volk bevorde
ren is roeping”.
de positie, waarin de staat zelf verkeert, een
arme staat kan geen pensioen geven. Wij stel
len tegenover die gunst het recht, dat de ver
zekering creëert die ook werkelijke zekerheid
geeft tegenover de onzekerheid van het staat#,
pensioen van een aan lotswisseling onderhevige
staat. Tegenover het door de linkerzijde van stal
gehaalde oude hobbelpaardje van het staats
pensioen stellen wij de eisch van zelfhulp door
de verzekering.
Want er is een middel dat
kalm maakt en kalm houdt,
terwijl Uw geest helder blyft
versterken, dat zij straks als maatschappelijke denis zelf.
In de 42ste Zondag van de Catechismus
pensioen is een gift, een gunst, afhankelijk van blijkt duidelijk dat de overheid niet tot taak
heeft de volle taak van God, doch slechts de
uitwendige werking van de wet heeft te bevor
deren, haar komt over de inwendige werking
geen oordeel toe. Menschen leiden de a.-r. par
tij, zij is dus wel eens in verzuim en heeft wel
eens 'iets verkeerd ingezien, maar het beginsel
is zuiver gehouden. Met Groen in „Ongeloof en
revolutie” zeggen wij, dat de overheid aan
grenzen van haar rechtmatig gezag is gebon
den, gebonden aan wetten en de samenwerking
met de Staten Generaal, welker goedkeuring zij
op haar werk noodig heeft. Om dus de door
werking onzer beginselen te verkrijgen, moet
er in de Staten Generaal een meerderheid zijn,
die met een gewillig hart de overheid steunt
levensbeschouwing wezenlijk heeft ingewerkt en groote verantwoordelijkheid nemen zij op
zich, die door verbrokkeling dat doel in de
waagschaal stellen.
Spr. vraagt aller uiterste krachtinspanning
voor dit verkiezingswerk, dat ook werk in het
1 een roe-
en ons volk is christelijk omdat het zijn wortelen
heeft in de algemeene chr. beginselen. De afval
van het geloof brengt daarin geen verandering,
de grondslagen van ons staatkundig leven stut-
ten nog op christelijke beginselen. Spr. weet dat Koninkrijk Gods is, omdat de overheid
voor een groot deel van ons volk dat leven naar1 ping van Godswege heeft, waarbij de steun der
die beginselen slechts traditie is, maar toch leeft Staten Generaal noodig is, die iedere kiezer mee
ons volk naar een Chr. standaard en die grond
slagen willen wij behouden en het afglijden van 1
dat fundament willen wij keeren. Daarvoor doen
wij welbewust ook een beroep op de overheid.
Tweeërlei critici ontmoeten wij hier. De linker-
vrouwen ter stembus gaan en als gij ook door
Uw enthousiasme Uw afgevaardigden die span
kracht onder ons volk toont, welke hen aan
spoort hun taak naar hun beste krachten te
vervullen. Dan kunnen wij elkaar straks op 3
Juli vrij in de oogen zien, en zullen zelfs als
ze ons een nederlaag brengt, kunnen juichen
„Gods Rechterhand is hoog verheven
(Applaus).
Ds. D e t h m e r s spreekt nu op verzoek van
den voorzitter nog een enkel woord, ofschoon
hij liever onder den indruk van de magistrale
rede van den leider was vertrokken. Maar met
60 jaar, zegt men wel eens, komt men in z’n
tweede jeugd, moge onze leider deze ervaring
ten voordeele van partij en volk opdoen (ap
plaus). En hoe de Friesche lijst er dan ook uit
ziet, wij alleen genieten het voorrecht dat no. 1
hier Colijn is, en laten we dat voorrecht waar-
deeren door allen op no. 1 te stemmen. Spr.
verzocht daarna den leider staande het laatste
vers van psalm 121 toe te zingen „De Heer
zal U steeds gadeslaan”. Nadat dit geschied
was, dankte de heer B o e ij e n g a ds. Deth-
mers, wiens optreden hier op dit oogenblik zeer
bijzondere beteekenis heeft en een hoogtepunt in
de politieke actie hier vormt. Laat de geest
drift dan oplaaien en ruste de zegen Gods op
ons werk.
De heer Colijn ging hierna voor in dankgebed.
Aan de uitgang werd gecollecteerd voor de ver-
kiezingskas.
zijde beschuldigt ons van geestelijke dwinge
landij en een andere zijde zegt dat wij met deze
onze roeping onvoldoende ernst maken.
Spr. aarzelt niet te zeggen, dat wij het van
harte zouden toejuichen als het Nederlandsche
volk in zijn geheel voor onze beginselen kon
gewonnen, maar geen onzer zou die zegepraal
willen ten koste van dwingelandij der overheid,
daar die zegepraal slechts langs zedelijke weg
met geestelijke wapenen kan behaald. Dwang
op de menschelijke consciëntie is met alle hoo-
ger leven in volstrekten strijd. De vrijheid van
consciëntie had in het verleden dan ook in ons
wijzing dat er moet gestreefd naar een band haar stoerste verdedigers; wie pleitte meer dan
tusschen de volken, maar in de verdeeling in wij voor de vrijheid van de kerk, voor school-
volkengroepen het teeken dat ieder volk heeft vrjjheid, voor de vrijheid van evangelieverkon-
te handhaven eigen type, karakter, roeping, diging in Indië, tegen de vaccinatie, die ook
Voor ons a.-r. geldt dat in het bijzonder, wij een consciëntiedwang is, enz.?
achten ons* immers de geesteskinderen van hen Als er ooit een conflict was, waarbij de vrij-
die eenmaal onze nationale zelfstandigheid ves- heid van consciëntie in het geding was, hebben
tigden; in de ziel van geen volksgroep weer- de a.-r. gestaan aan de kant der vrijheid. Maar
klinkt zoo zuiver het woord van Aldegonde’s men verwart vrijheid van consciëntie met onge-
lied „Mijn schild ende Betrouwen enz.” als in de bondenheid van den mensch. Wij pleiten voor
onze. Het is onze taak de factoren die in ons een rustigen Zondag; er zijn er die er een spe-
volk in onze Gouden eeuw doorwerkten ook ciale dag voor vermaak van willen maken,
thans te behouden en het is dus geen vraag Maar kan iemand door zijn geweten gedron-
voor ons of wij onze nationale zelfstandigheid gen worden tot vermaak? En als, zooals spr.
moeten handhaven. Maar: „De Heere God heeft hoopt, de overheid het uitbraken van gruwelijke
het recht lief” zegt Jesaja en dat leert ons dat godslasteringen in het openbaar eens zal straf-
wij die zelfstandigheid in de eerste plaats heb- fen, doet men dan iemand consciëntiedwang
ben na. te streven in de sfeer van het recht, wat aan?
ons program dan ook vooropstelt. Maar zoolang
er voorplat recht geen volkomen zekerheid ge
vestigd is, moet er zijn een macht die dat recht hebben. De liberalen in hun glorietijd hebben
helpt handhaven en zoolang dat machtsmiddel de consciëntie dwang aangedaan in het onder-
geen internationaal is, moet de natie een natio- wijsvraagstuk.
naai machtsmiddel ter beschikking staan. In gehoorzaamheid a^n
het „Gij zult niet dooden” zeggen, dat men de maatschappij de zegen zal terugbrengen van
voor de handhaving van het internationaal recht het regelmatige rhythme: zes dagen arbeid,
geen gebruik mag maken van een machtsmid- een dag rust. Wanneer wij pleiten voor de
del, terwijl zij geen bezwaar hebben tegen de hechtheid van de huwelijksband, zien wij daarin
handhaving van het recht in het eigen land door een Goddelijke instelling, doch bewijzen ook 'n
een machtsmiddel. De ontwapenaars in de Eer- dienst van enorme waarde aan de maatschappij,
ste Kamer wilden wel verzet tegen Urbina nu omdat elk klein schroefje hier los gemaakt ten
hij als roover op Curasao kwam, maar niet als slotte moet leiden tot ineenstorting van hef
hij als generaal van een regeering was gekomen! huwelijk en toestanden als in Rusland. Als wij
Dat is toch te dwaas. Als de overheid ’t zwaard pleiten voor bescherming van het gezinsleven
mag hanteeren om het reoht in het eigen land uit roeping onzer beginselen doen wij daarmede
te handhaven, mag zij dat ook doen tegenover tevens de maatschappij een dienst van enorme
een anderen staat. waarde door haar te beschermen tegen de ver-
Dan is er het argument: „Wij zijn zoo klein, rottende dampen, die opstijgen uit de publieke
wij kunnen niets”. Naar den mensch gesproken vermakelijkheden van dezen tijd.
zou het verzet tegen een groote mogendheid
alleen inderdaad hopeloos zijn. Maar :n 1914 in 1925 in de deputaten vergadering heeft ge-
zou, als ons leger niet paraat was geweest, Ne- wezen, toen ze nog alleen in een studeerkamer
derland reeds in den oorlog betrokken zijn ge- in Duitschland werden uitgebroed en men spr.
weest; nu ons leger klaar was, zag men in het bespotte en zeide, dat zooiets hier nooit zou
buitenland er tegen op ook Nederland rog te
voegen bij de vele tegenstanders welke men
reeds had. Ook al stond echter van te voren
vast dat naar den mensch gesproken onze strijd
hopeloos was, als het onze plicht volgens de
Heilige Schrift is ons te verdedigen, zouden wij
dat moeten doen, wat ook de gevolgen waren.
Nu de beoefening der sociale gerechtigheid.
Wij spreken niet van sociale democratie, omdat
de a.-r. partij leeft onder de diepe indruk dat
ook het sociale probleem moet gezien in de
sfeer van het recht, dat is niet het recht der
Fransche revolutie, doch het recht Gods, leder
mensch is in de maatschappelijke verhoudingen
te zien als beelddrager Gods, alleen dan kan het
sociale probleem behandeld worden vanuit een
onwrikbaar gegeven. Er moet recht zijn voor
den arbeider zoowel als voor den werkgever,
voor den boer, den middenstander en den amb
tenaar, dus geen eenzijdige bevoordeeling van
een der groepen, maar het zien van dit vraag- 'ging vertoont te verzwakken in gezin, school,
stuk in organische samenhang; in de verschei- maatschappij en staat komen wij op, en wel op
denheid moet men de eenheid op ’t oog houden, grond van de Romeinenbrief, waar gezegd
Wij eischen düs dat de levensverhoudingen wordt dat alle macht is uit God. Maar tevens
moeten beantwoorden aan de eisch van Gods strekken wij met die eisch de beschermende
Woord. Wij kunnen dan de kring wijder trek- hand uit over het geheele volk, omdat zonder
ken dan de moderne democratie, die alles van gezag geen rustige ontwikkeling mogelijk is.
de staat verwacht, en de staat is economisch be- Wat wij voo.rstaan, staan wij dus voor op grond
perkt, zijn invloed ten deze heeft enge grenzen; van de' Schrift, maar onze beginselen hebben
die invloed ten opzichte van het loonvraagstuk tevens een bewarende macht voor ons geheele
bv. is uiterst gering. Wij staan echter in de sfeer volk en daarom moeten wij een beroep doen
van het recht sterk, omdat wij met onzen bijbel op de overheid om de chr. grondslagen onder
kunnen kloppen aan het geweten van den ons volk te handhaven voor zoover dat mogelijk
mensch. Ook wij zijn echter van oordeel dat is. Mogelijk is, zeggen wij, want wij erkennen
er omstandigheden zijn waarin groepen de steu- dat de overheidsmacht haar grenzen heeft, daar
nende hand der overheid niet kunnen missen, zij noch menschen bekeeren kan, noch de con-
omdat de zonde heerscht en de overheid ook op sciëntie dwang aan doen mag en gebonden is
dit terrein die heeft te bestrijden. Doch die steun aan wetten en de samenwerking met de Staten
hebbe dan niet de strekking van overneming Generaal. Onze critici van rechts schijnen dit
van de maatschappelijke taak, doch uitsluitend laatste niet in te zien en toch is onze houding
ten doel de kracht dier groepen zoodanig te gerechtvaardigd door onze geref. geloofsbelij-
ij