r
der gemeente bneek
I
I
Officieel orgaan
Uit onzei Raadzaal.
ir
Xaterona ^September 1>W
annex SNEEKER
(72e Jaargang)
Dit Mo. bestaat uit 3 bladen
e
k
h;
kt.
len
ets
nel
hts
II I I
Eerste Blad
«o. 97
45e Jaargang
I!
i
NIEUWSTIJDINGEN.
ao. Jiersie maa ong»r.: kiezebkink 5 vüWpieitiner 11
KIJEZBBiUNK 3
ühgare
jr
iel
de stad f 2.56, naar buiten fr. per post f 3.60.
De SNEEKER COURANT rs een
en Vrijdags. Abonnementsprijs in
ng.
De Suupmarkt.
Ér
Maken trottoirs en verwijdering keien.
SNEEK, 6 Augustus 1929.
Aan den Gemeenteraad.
„Voor-
Vervanging ophaalbrug door vaste brug.
BESLUIT:
afwijzend op het verzoek te beschikken.
Het Grootzanck
BESLUIT:
zand, Hoogend en Singel, volgens welke door versmalling kluizing)
SNEEK, 27 Augustus 1929.
Aan den Gemeenteraad.
Bij een op 13 Mei 1929 ingekomen adres verzochten J.
Uitbreiding verlichting.
Adressanten meenen, dat in vergelijking met andere
B. en W. nebben den raad o. a de volgende voorstellen
aangeboden:
Zweminrichting.
De temperatuur van het water in de Snee-
ker Zweminrichting was heden 18
De Raad der gemeente Sneek;
Gelezen een verzoek van de bewoners der Suupmarkt
om aanleg van trottoirs aan die straat;
Gelet op het advies van Burgemeester en Wethouders
van 6 Augustus 1929, no. 1.811.111.2(19);
Gelet op het advies van Burgemeester en Wethouders
van 27 Augustus 1929, no. 1.811.111.2(30);
Advies van Burgemeester en Wethouders
op het verzoek van de bewoners der Suup
markt om aanleg van troittoirs aan die
straat.
meenen wij het plan als voor de naaste toekomst niet
doorvoerbaar, ter zijde te moeten stellen.
Het maken van een vaste brug (overkluizing) op het
einde van het Grootzand zou f 16.000.vorderen, terwijl
de bij het maken van deze brug noodzakelijke vervanging
van nog aanwezige houten wallen aan het Grootzand door
steenen walmuren fl 1.000.zou kosten. Omtrent de
verbetering van straten en gracht aan den Singel tot het
Hoogend met aanbrenging van een overkluizing ter plaatse
heeft de gemeente-architect geen kosten geraamd. Voor
‘het noemen van eenigszins betrouwbare cijfers zou uit
werking der plannen noodzakelijk zijn. Dat uitvoering dier
plannen een belangrijke som vordert, zal wel geen
tegenspraak ontmoeten.
Naast het kostenbezwaar noemen wij het nadeel, dat
bij overkluizing van de zuidelijke gedeelten van Grootzand
en Singel een belangrijke lengte van de beschikbare kade-
ruimte verloren zou gaan. Waar van gemeentewege juist
alle pogingen worden aangewend om meer kaderuimte
te verkrijgen, moet deze vermindering van aanleggelegen-
heid niet dan bij gebleken hooge noodzakelijkheid worden
aanvaard.
R. H. B. S.
Toegelaten tot de le klas: *H. P. Edel,
Sneek; W. Glass, Bolsward; *H. v. d. Meer,
Exmorra; *A. Nijdam, Sneek.
Tot de 2e kl.: E. Hoekstra, voorw., Kou-
dum.
Tot de 3e kl.: *B. T. Nauta, Ijlst; A.
Swierstra, Poppingawier; H. de Vries,
voorw., Lemmer.
van het Grootzand door een vaste brug, die 3 a 4 Meter
breeder behoort te zijn dan de bestaande ophaalbrug;
3. het verbreeden van den noordelijken toegang (zijde
Leeuwenburg)
4. uitbreiding van de verlichting;
5. het waarschuwingsbord „Verboden voor motorrij
tuigen”, thans staande bij de Scharnestraat, te verplaat
sen naar de Havenstraat.
Wij hebben omtrent het ingediende adres het advies
ingewonnen van den gemeente-architect en, wat betreft
punt 5, van den commissaris van politie.
De overweging van het ingediende adres en de kennis
neming van de daaromtrent uitgebrachfe adviezen hebben
ons er toe gebracht een standpunt in te nemen, zooals
in het volgende wordt weergegeven.
Bij adres van 27 Januari 1929 hebben de bewoners van
de Suupmarkt zich tot Uw college gewend met het ver
zoek, om troittoirs aan die straat te doen aanleggen.
De eigenaren der woningen aan de Suupmarkt, bijna
allen tevens bewoners, verklaarden zich bereid tot den af
stand van de voor hun woningen gelegen stoepen, indien
let trottoiraanleg weid overgegaan.
De langdurige vorst, die den voortgang van de werk
zaamheden aan de grachten aanmerkelijk vertraagde, was
oorzaak, dat wij omtrent het ingediende verzoek geen
advies aan U konden uitbrengen. Wij wenschten namelijk
eerst een overzicht te hebben van de Suupmarkt, wanneer
de aldaar in uitvoering zijnde werken in een verder sta
dium verkeerden. Bij schrijven van 1 Mei j.l. hebben wij
adressanten met deze zienswijze in kennis gesteld.
De werken aan de Suupmarkt zijn thans geheel gereed,
zoodat met het uitbrengen van het vereischte advies niet
langer behoeft te worden gewacht.
Adressanten zeggen in hun verzoekschrift, dat zij van
oordeel zijn, dat het behoud van de stoepen bij den nieu
wen toestand aan de Suupmarkt een minder schoon aan
zien zal geven.
Wij kunnen deze meening niet deelen; integendeel wij
zouden juist het standpunt willen innemen, dat het behoud
van de stoepen aan de Suupmarkt haar eigenaardig cachet,
dat door beminnaars van stedenschoon zoo ten zeerste
wordt gewaardeerd, zal doen bewaard blijven. De be
staande stoepen vormen met de woningen een sprekend
geheel in het stadsbeeld, dat bij aanleg van trottoirs stellig
verbroken zou worden, omdat de eenvormigheid van de
trottoirs niet zou aansluiten bij het wisselend beeld, dat
de woningen geven.
Het zou mogelijk kunnen zijn, dat trottoiraanleg door het
drukke verkeer gevorderd werd, doch ook dat is o.i. niet
het geval. De Suupmarkt is aan beide zijden gesloten
verklaard yoor het verkeer met alle motorrijtuigen.
Het verkeer beperkt zich ter plaatse dan ook tot dat
met wagens, rijwielen en karren en tot een, zij het ook
druk, voetgangersverkeer. Bij den nieuwen toestand heeft
de noord- zoowel als de zuid-zijde van de Suupmarkt een
alleszins voldoende breedte verkregen, om dit verkeer
mogelijk te maken. Wij zijn dan ook van oordeel dat uit
verkeersoogpunt geen motieven voor de noodzakelijkheid
van trottoiraanleg kunnen worden aangevoerd.
Wat de practische uitvoerbaarheid van den gewensch-
ten aanleg aangaat, meenen wij, dat het niveau van een
deel der woningen een bezwaar zou zijn, om een goede
aansluiting van trottoir en woningen tot stand te brengen.
Ook de verschillende hoogteligging van Noord- en Zuid
zijde zou aan een nette en evenredige uitvoering bezwaren
in den weg leggen.
Waar bovendien met den aanleg der trottoirs een
bedrag van f 1800.gemoeid zou zijn, kunnen wij geen
vrijheid vinden, U voor te stellen, tot dezen aanleg te
besluiten.
Wij geven U dan ook in overweging, het volgende
II. voor het overige aan adressanten te berichten:
a. dat de gewenschte verbetering aan het noordeinde
verruimingen worden verkregen, dat het verkeer uit het van het Grootzand in verband met demping van de Wip
centrum der stad zich met grooter gemakkelijkheid -in de tengevolge van de weigerachtige houding van de Gede-
richting van den Lemmerweg zou kunnen bewegen.
Wij willen niet ontkennen, dat de bestudeering van dit
plan de aantrekkelijkheid er van ten volle aan het licht
brengt; evenmin, dat het plan een basis zou kunnen zijn,
op welke in dit gedeelte van de stad de systematische ver
betering van straten en wallen zou kunnen worden voort
gezet, doch ter wille van de zeer hooge kosten, welke met
de uitvoering ervan zouden zijn gemoeid en van het ont
breken van een besliste noodzaak voor deze uitvoering,
puteerde Staten en de Kroon voorshands niet ten uitvoer
gebracht kan worden;
b. dat reeds maatregelen ten behoeve van de uitbreiding
en de versterking der verlichting op het Grootzand ge
nomen zijn;
c. dat de verplaatsing van het waarschuwingsbord
„Verboden voor motorrijtuigen” van de Scharnestraat
naar de Havenstraat binnen niet te langen tijd zal ge
schieden.
verdient. Wij stellen ons voor, tegelijk met het aanbren
gen van andere wijzigingen op verkeersgebied, binnen niet
te langen tijd tot deze verplaatsing over te gaan.
Het vorenstaande samenvattende, geven wij U onder
overlegging van het rapport van den gemeente-architect
(met bijbehoorende teekening) en het advies van de com
missie voor openbare werken in overweging, het volgende
besluit te nemen:
De Raad der gemeente Sneek;
Gelezen het adres van J. Volkers en andere bewoners
van het Grootzand, houdende verzoek om verschillende
verbeteringen aan die straat aan te brengen;
Verplaatsen waarschuwingsbord.
Met den commissaris van politie, wiens advies wij ten
deze inwonnen, zijn wij van oordeel, dat verplaatsing van
het waarschuwingsbord „Verboden voor motorrijtuigen”
van de Scharnestraat naar de Havenstraat aanbeveling
straten de verlichting voor een winkelstraat als het Groot
zand geheel onvoldoende is en dat spoedige verandering
aangebracht dient te worden. Het aanbrengen van enkele
lichtpunten op de bruggen wordt evenzeer noodig geoor
deeld.
Wij kunnen U mededeelen, dat door de commissie voor
de gemeentebedrijven reeds maatregelen zijn genomen, om
door uitbreiding van het aantal lichtpunten en door ver-
grooting van de lichtsterkte der aanwezige lantaarns aan
het bezwaar van adressanten tegemoet te komen.
De alastrim.
Een medisch medewerker van
waarts” schrijft
De alastrim breidt zich uit. Dat staat als
een paal boven water. Zij breidt zich uit
niet alleen in Rotterdam, maar door geheel
Nederland. Ook dat staat vast. Hoeveel ge
vallen zijn er nu in Rotterdam Officieel
zijn er ongeveer 200 gevallen aangegeven,
officieus zijn er veel meer. Wij zijn tot
de conclusie gekomen, dat er veel en veel
meer lijders zijn. Dagelijks komen er bij
dr. Burgerhout, den directeur van het zieken
huis aan den Coolsinge), personen met
puistjes, die ongetwijfeld Alastrim hebben.
Zij voelen zich niet ziek, blijken bij navraag
enkele dagen geleden wat onlekker te zijn
geweest en zelfs dit ontbreekt soms. Al die
gevallen opnemen gaat niet. Wij zouden
dan moeten beginnen met nog eenlge
ziekenhuizen, zoo groot als het ziekenhuis
aan den Coolslngel, in te richten, afgezien
van het gebrek aan het benoodigde perso
neel hiervoor. Trouwens, deze patiënten,
als wij ze zoo mogen noemen, laten zich
niet opnemen. Zij zijn volgens hun eigen
inzicht niet ziek. Aan die paar puistjes
hebben zij lak. Zij werken lusiig door, al
vormen zij een gevaar voor anderen. Maar
hoevelen zijn er niet, die niet naar een
dokter of het ziekenhuis gaan, om zich te
laten onderzoeken en die onbewust puistjes
hebben, van Alastrim afkomstig. Wij kunnen
niet precies zeggen, hoeveel Alastrim-patien-
ten er in Rotterdam rondloopen, maar ge-
looven met het noemen van het getal 2000
aan den lagen kant te zijn.
Een vermoedelijk geval van
alastrim bij Harlingen?
HARLINGEN, 5 Sept. Van de Zuider-
zee-arbeiders, werkzaam op ’t Kornwerder-
zand, vertoonde er dezer dagen iemand
zoodanige ziekteverschijnselen, dat hij voor
zichtigheidshalve ter observatie werd op
genomen in het R.K. Ziekenhuis te Harlin
gen. Vermoedelijk heeft men hier te doen
met een geval van alastrim.
Hoe de besmetting kan zijn overgebracht
weet men niet, daar de arbeider den laat-
sten tijd de streek, waar hij werkzaam is, besluit te nemen:
niet heeft verlaten.
Er is serum naar het Kornwerderzand
gebracht en vandaag zijn de inentingen
begonnen. Leeuw. Nieuwsbl.
Verbreeding noordelijken toegang (Leeuwenburgzijde).
Bij besluit van de Gedeputeerde Staten van 21 Juli
1926, no. 85, 2e afd. F, is goedkeuring onthouden aan
het raadsbesluit van 12 Augustus 1926, no. 1211b, tot
wijziging der gemeente-begrooting voor 1926 in dien zin,
dat daarop werd gebracht een post van f 113.000.voor
demping van de Wip, overkluizing van het Grootzand bij
Leeuwenburg, verbetering van de Suupmarkt, overkluizing
van de Suupmarkt bij het Kleinzand en overkluizing van
den Singel? Het tegen deze weigering ingestelde beroep
is bij Koninklijk besluit van 5 Maart 1927, no. 14, onge
grond verklaard.
De door Gedeputeerd Staten en Kroon ingenomen hou
ding is oorzaak, dat de demping van de Wip en de daar
mede samenhangende verbetering van het noordelijk ge
deelte van het Grootzand achterwege moesten blijven. In
de thans bijna gereed gekomen werken-Singel, Suupmarkt
enz., tot welker uitvoering U in Uw vergadering van 16
April 1928, onder no. Xla, besloot, werd aan de verbete
ring van de Wip en het Grootzand dan ook geen plaats
ingeruimd.
Door het maken van een 50 M. lange nieuwe walmuur
aan de bedoelde zijde van het Grootzand, waarvan de
uitvoering haar voltooiing nadert, is reeds een begin ge
maakt met de gewenschte verbreeding van de straat ter
plaatse.
De afdoende verbetering van het noordeinde van het
Grootzand zal in verband met de demping van de Wip
te gelegener tijd ter hand dienen te worden genomen. De
plannen voor de uitvoering van een en ander ontvingen
reeds Uw instemming bij Uw besluit van 12 April 1926,
no. 12.
No. 1.811.111.2(30).
Advies van Burgemeester en Wethouders
op het adres van J. Volkers en andere be
woners van het Grootzand, houdende ver
zoek om verschillende verbeteringen aan
die straat aan te brengen.
Adressanten hebben zich onthouden van het geven van
een motiveering der wenschelijkheid van de uitvoering
lezer werken. Het kan zijn, dat zij de bedoelde verande
ringen wenschen uit een verkeersoogpunt; ook bestaat de
mogelijkheid, dat zij van den trottoiraanleg een verfraaiing
van het stadsbeeld ter plaatse verwachten. Welke der
genoemde overwegingen ook aan dit onderdeel van het
adres ten grondslag mogen liggen, het is ons niet doenlijk,
ons aan de zijde van adressanten te scharen. Wij kunnen
ons daarentegen geheel vereenigen met de zienswijze van
den gemeente-architect, die in het door hem uitgebracht
rapport o. m. schrijft:
„Over het algemeen kan voor de binnenstad worden ge
zegd, dat daar trottoirs op hun plaats zijn, waar het rij-
verkeer het voetgangersverkeer naar de zijkanten der
straten dringt. Voor den Oosterdijk bv. zouden geen trot
toirs kunnen worden gemist. Het rijverkeer is er zoodanig,
dat aparte paden voor voetgangers noodzakelijk zijn. Die
zelfde noodzakelijkheid wordt bv. ook gevoeld bij verkeers
wegen als Kruizebroederstraat en Oude Koemarkt. Tot
dusver is m. i. deze noodzakelijkheid niet zoo gevoeld
voor het Grootzand, waar momenteel (al wordt het in de
toekomst wellicht anders) van eenig rijverkeer niet ge
sproken kan worden. Trottoirs zijn langs het Grootzand
om verkeersredenen thans nog niet geboden. Daarbij
komt, dat met de verwijdering van de stoepen zeer zeker
een karakteristiek element uit het karakter der stad ver
dwijnt, welks behoud vooral voor het Grootzand van
belang is. Ik acht daarom voor het aanbrengen van trot
toirs langs het Grootzand momenteel het tijdstip nog niet
aangebroken.”
Omtrent de gevraagde verwijdering der keien zegt de
gemeente-architect o m.: „Het moge wellicht eigenaardig
klinken, maar ook deze keien tusschen de boomen dragen
het hunne bij tot het bijzonder karakter en de eigenaar
dige schoonheid van het grachtbeeld. Voor die plaatsen,
waar deze keien practisch niet hinderlijk zijn, acht ik
geen motief aanwezig om ze weg te nemen. Alleen weg
neming van de keistrook buiten de boomenrij aan de
straatzijde zou practisch nut hebben en is m. i. ook aan
te bevelen.”
Met het wegbreken der stoepen en het leggen der trot
toirs zou een bedrag van f 7700.gemoeid zijn, terwijl
het wegruimen van alle keien met het aanbrengen van
een klinkerbestrating f5000.zou vorderen. Vervanging
van de keibestrating buiten de boomenrij door een klin
kerbestrating zou f 2500.kosten.
Tegen het voteeren van dergelijke bedragen voor het
uitvoeren van werkzaamheden, van welker noodzakelijk
heid wij niet overtuigd zijn, moeten wij bezwaar maken.
Het feit, dat den laatsten tijd door de uitvoering van
verschillende buitengewone werken zeer belangrijke be
dragen voor rente en aflossing ten laste van de gemeente-
begrooting komen, heeft ten gevolge, dat vooral in de
eerste jaren slechts dan nieuwe werken ter hand kunnen
worden genomen, wanneer uitvoering daarvan als onver
mijdelijk moet worden beschouwd. Ook moet er de aan
dacht op worden gevestigd, dat tal van onderteekenaars
van het adres de stoep voor hun woning niet willen
afstaan en anderen tot dezen afstand slechts onder voor
behoud bereid zijn.
Om al deze redenen kunnen wij onze medewerking niet
geven aan de verwezenlijking van de in dit onderdeel van
het adres uitgedrükte wenschen.
Locomotief en tender in het
water gestort.
Toen gistermorgen de eerste trein uit
Meppel naar Leeuwarden vertrok (5.51),
bleek de brugwachter bij de Smildervaart
zich verslapen te hebben, de brug stond
open en de seinen waren dus onveilig,
doch de machinist reed door. Gevolg: de
locomotief en de tender reden in de vaart,
het achterste deel van de locomotief kwam
nog boven water uit, de tender rustte daarop
en de gewone rijtuigen schoven inelkaar,
doch vielen niet naar beneden. Er waren
gelukkig slechts drie passagiers in den trein,
die geen verwondingen opliepen, de post-
conducteur, de heer Platenburg, kreeg echter
eenige lichte verwondingen, het postrijtuig
kreeg nl. het meeste schade.
Nader wordt bericht dat het vrij sterk
mistte, waardoor de machinist de seinen
niet zag, hij moet echter te Meppel de
kennisgeving hebben gekregen, dat de
brugwachter blijkbaar niet op z’n post was.
De materieele schade is groot en er was
belangrijke stagnatie in de dienst.
Ls NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags
Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-buis verspreid
Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.), II Vrijdags te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Ooënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega,
IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannenburg. Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Rijs, Oudemirdum, Wyckel.
Contröle op de oplaag toegestaan Alle advertentiën worden in beide bladen opgenomen. Regelprijs 9 cent, abonnementen belangrijke korting.
1. afwijzend op het adres te beschikken, voorzooveel
betreft den gevraagden aanleg van trottoirs met vervan-
maar uit een ruimer gezichtspunt behoort te worden be- i ging van de aanwezige keibestrating door een klinker-
j en het in
een vaste brug (over-
Volkers en andere bewoners van het Grootzand aan Uw
college, om verschillende verbeteringen aan die straat
aan te brengen
De door adressanten gewenschte verbeteringen zijn de
volgende:
1. het maken van doorloopende trottoirs langs beide
zijden van het Grootzand en het verwijderen van de in die
straat liggende keien;
2. het vervangen van de ophaalbrug aan het zuideinde
Ongetwijfeld zou het verkeer gebaat zijn bij het leggen
van een vaste! brug op het einde van het Grootzand ter
vervanging van de tegenwoordige ophaalbrug, indien
althans, zooals door adressanten wordt gewenscht, deze
brug 3 a 4 Meter breeder zou worden dan thans, door
versmalling van de gracht ter plaatse aan het Hoogend
met 3 a 4 Meter.
De gemeente-architect is van oordeel, dat deze aan
gelegenheid niet op zichzelf dient te worden beoordeeld,
poor uif opti ruimer croviph+cniinf Kphnnrf fp u/nrdpn I
zien. Daartoe heeft deze ambtenaar in kaart gebracht een i bestrating en verwijdering van de ophaalbrug
gewijzigde situatie van straten en grachten aan Groot- de plaats daarvan stellen van een vaste br
van grachten en het maken van een overkluizing op het
einde van het Grootzand en van den Singel dusdanige
COURANT
I
1
No. 1.811.111.2(19).
11 EU WE S NEE K E R
COURANT
I w w nvv. - -