r der gemeente bneek I I Officieel orgaan Uit onzei Raadzaal. ir Xaterona ^September 1>W annex SNEEKER (72e Jaargang) Dit Mo. bestaat uit 3 bladen e k h; kt. len ets nel hts II I I Eerste Blad «o. 97 45e Jaargang I! i NIEUWSTIJDINGEN. ao. Jiersie maa ong»r.: kiezebkink 5 vüWpieitiner 11 KIJEZBBiUNK 3 ühgare jr iel de stad f 2.56, naar buiten fr. per post f 3.60. De SNEEKER COURANT rs een en Vrijdags. Abonnementsprijs in ng. De Suupmarkt. Ér Maken trottoirs en verwijdering keien. SNEEK, 6 Augustus 1929. Aan den Gemeenteraad. „Voor- Vervanging ophaalbrug door vaste brug. BESLUIT: afwijzend op het verzoek te beschikken. Het Grootzanck BESLUIT: zand, Hoogend en Singel, volgens welke door versmalling kluizing) SNEEK, 27 Augustus 1929. Aan den Gemeenteraad. Bij een op 13 Mei 1929 ingekomen adres verzochten J. Uitbreiding verlichting. Adressanten meenen, dat in vergelijking met andere B. en W. nebben den raad o. a de volgende voorstellen aangeboden: Zweminrichting. De temperatuur van het water in de Snee- ker Zweminrichting was heden 18 De Raad der gemeente Sneek; Gelezen een verzoek van de bewoners der Suupmarkt om aanleg van trottoirs aan die straat; Gelet op het advies van Burgemeester en Wethouders van 6 Augustus 1929, no. 1.811.111.2(19); Gelet op het advies van Burgemeester en Wethouders van 27 Augustus 1929, no. 1.811.111.2(30); Advies van Burgemeester en Wethouders op het verzoek van de bewoners der Suup markt om aanleg van troittoirs aan die straat. meenen wij het plan als voor de naaste toekomst niet doorvoerbaar, ter zijde te moeten stellen. Het maken van een vaste brug (overkluizing) op het einde van het Grootzand zou f 16.000.vorderen, terwijl de bij het maken van deze brug noodzakelijke vervanging van nog aanwezige houten wallen aan het Grootzand door steenen walmuren fl 1.000.zou kosten. Omtrent de verbetering van straten en gracht aan den Singel tot het Hoogend met aanbrenging van een overkluizing ter plaatse heeft de gemeente-architect geen kosten geraamd. Voor ‘het noemen van eenigszins betrouwbare cijfers zou uit werking der plannen noodzakelijk zijn. Dat uitvoering dier plannen een belangrijke som vordert, zal wel geen tegenspraak ontmoeten. Naast het kostenbezwaar noemen wij het nadeel, dat bij overkluizing van de zuidelijke gedeelten van Grootzand en Singel een belangrijke lengte van de beschikbare kade- ruimte verloren zou gaan. Waar van gemeentewege juist alle pogingen worden aangewend om meer kaderuimte te verkrijgen, moet deze vermindering van aanleggelegen- heid niet dan bij gebleken hooge noodzakelijkheid worden aanvaard. R. H. B. S. Toegelaten tot de le klas: *H. P. Edel, Sneek; W. Glass, Bolsward; *H. v. d. Meer, Exmorra; *A. Nijdam, Sneek. Tot de 2e kl.: E. Hoekstra, voorw., Kou- dum. Tot de 3e kl.: *B. T. Nauta, Ijlst; A. Swierstra, Poppingawier; H. de Vries, voorw., Lemmer. van het Grootzand door een vaste brug, die 3 a 4 Meter breeder behoort te zijn dan de bestaande ophaalbrug; 3. het verbreeden van den noordelijken toegang (zijde Leeuwenburg) 4. uitbreiding van de verlichting; 5. het waarschuwingsbord „Verboden voor motorrij tuigen”, thans staande bij de Scharnestraat, te verplaat sen naar de Havenstraat. Wij hebben omtrent het ingediende adres het advies ingewonnen van den gemeente-architect en, wat betreft punt 5, van den commissaris van politie. De overweging van het ingediende adres en de kennis neming van de daaromtrent uitgebrachfe adviezen hebben ons er toe gebracht een standpunt in te nemen, zooals in het volgende wordt weergegeven. Bij adres van 27 Januari 1929 hebben de bewoners van de Suupmarkt zich tot Uw college gewend met het ver zoek, om troittoirs aan die straat te doen aanleggen. De eigenaren der woningen aan de Suupmarkt, bijna allen tevens bewoners, verklaarden zich bereid tot den af stand van de voor hun woningen gelegen stoepen, indien let trottoiraanleg weid overgegaan. De langdurige vorst, die den voortgang van de werk zaamheden aan de grachten aanmerkelijk vertraagde, was oorzaak, dat wij omtrent het ingediende verzoek geen advies aan U konden uitbrengen. Wij wenschten namelijk eerst een overzicht te hebben van de Suupmarkt, wanneer de aldaar in uitvoering zijnde werken in een verder sta dium verkeerden. Bij schrijven van 1 Mei j.l. hebben wij adressanten met deze zienswijze in kennis gesteld. De werken aan de Suupmarkt zijn thans geheel gereed, zoodat met het uitbrengen van het vereischte advies niet langer behoeft te worden gewacht. Adressanten zeggen in hun verzoekschrift, dat zij van oordeel zijn, dat het behoud van de stoepen bij den nieu wen toestand aan de Suupmarkt een minder schoon aan zien zal geven. Wij kunnen deze meening niet deelen; integendeel wij zouden juist het standpunt willen innemen, dat het behoud van de stoepen aan de Suupmarkt haar eigenaardig cachet, dat door beminnaars van stedenschoon zoo ten zeerste wordt gewaardeerd, zal doen bewaard blijven. De be staande stoepen vormen met de woningen een sprekend geheel in het stadsbeeld, dat bij aanleg van trottoirs stellig verbroken zou worden, omdat de eenvormigheid van de trottoirs niet zou aansluiten bij het wisselend beeld, dat de woningen geven. Het zou mogelijk kunnen zijn, dat trottoiraanleg door het drukke verkeer gevorderd werd, doch ook dat is o.i. niet het geval. De Suupmarkt is aan beide zijden gesloten verklaard yoor het verkeer met alle motorrijtuigen. Het verkeer beperkt zich ter plaatse dan ook tot dat met wagens, rijwielen en karren en tot een, zij het ook druk, voetgangersverkeer. Bij den nieuwen toestand heeft de noord- zoowel als de zuid-zijde van de Suupmarkt een alleszins voldoende breedte verkregen, om dit verkeer mogelijk te maken. Wij zijn dan ook van oordeel dat uit verkeersoogpunt geen motieven voor de noodzakelijkheid van trottoiraanleg kunnen worden aangevoerd. Wat de practische uitvoerbaarheid van den gewensch- ten aanleg aangaat, meenen wij, dat het niveau van een deel der woningen een bezwaar zou zijn, om een goede aansluiting van trottoir en woningen tot stand te brengen. Ook de verschillende hoogteligging van Noord- en Zuid zijde zou aan een nette en evenredige uitvoering bezwaren in den weg leggen. Waar bovendien met den aanleg der trottoirs een bedrag van f 1800.gemoeid zou zijn, kunnen wij geen vrijheid vinden, U voor te stellen, tot dezen aanleg te besluiten. Wij geven U dan ook in overweging, het volgende II. voor het overige aan adressanten te berichten: a. dat de gewenschte verbetering aan het noordeinde verruimingen worden verkregen, dat het verkeer uit het van het Grootzand in verband met demping van de Wip centrum der stad zich met grooter gemakkelijkheid -in de tengevolge van de weigerachtige houding van de Gede- richting van den Lemmerweg zou kunnen bewegen. Wij willen niet ontkennen, dat de bestudeering van dit plan de aantrekkelijkheid er van ten volle aan het licht brengt; evenmin, dat het plan een basis zou kunnen zijn, op welke in dit gedeelte van de stad de systematische ver betering van straten en wallen zou kunnen worden voort gezet, doch ter wille van de zeer hooge kosten, welke met de uitvoering ervan zouden zijn gemoeid en van het ont breken van een besliste noodzaak voor deze uitvoering, puteerde Staten en de Kroon voorshands niet ten uitvoer gebracht kan worden; b. dat reeds maatregelen ten behoeve van de uitbreiding en de versterking der verlichting op het Grootzand ge nomen zijn; c. dat de verplaatsing van het waarschuwingsbord „Verboden voor motorrijtuigen” van de Scharnestraat naar de Havenstraat binnen niet te langen tijd zal ge schieden. verdient. Wij stellen ons voor, tegelijk met het aanbren gen van andere wijzigingen op verkeersgebied, binnen niet te langen tijd tot deze verplaatsing over te gaan. Het vorenstaande samenvattende, geven wij U onder overlegging van het rapport van den gemeente-architect (met bijbehoorende teekening) en het advies van de com missie voor openbare werken in overweging, het volgende besluit te nemen: De Raad der gemeente Sneek; Gelezen het adres van J. Volkers en andere bewoners van het Grootzand, houdende verzoek om verschillende verbeteringen aan die straat aan te brengen; Verplaatsen waarschuwingsbord. Met den commissaris van politie, wiens advies wij ten deze inwonnen, zijn wij van oordeel, dat verplaatsing van het waarschuwingsbord „Verboden voor motorrijtuigen” van de Scharnestraat naar de Havenstraat aanbeveling straten de verlichting voor een winkelstraat als het Groot zand geheel onvoldoende is en dat spoedige verandering aangebracht dient te worden. Het aanbrengen van enkele lichtpunten op de bruggen wordt evenzeer noodig geoor deeld. Wij kunnen U mededeelen, dat door de commissie voor de gemeentebedrijven reeds maatregelen zijn genomen, om door uitbreiding van het aantal lichtpunten en door ver- grooting van de lichtsterkte der aanwezige lantaarns aan het bezwaar van adressanten tegemoet te komen. De alastrim. Een medisch medewerker van waarts” schrijft De alastrim breidt zich uit. Dat staat als een paal boven water. Zij breidt zich uit niet alleen in Rotterdam, maar door geheel Nederland. Ook dat staat vast. Hoeveel ge vallen zijn er nu in Rotterdam Officieel zijn er ongeveer 200 gevallen aangegeven, officieus zijn er veel meer. Wij zijn tot de conclusie gekomen, dat er veel en veel meer lijders zijn. Dagelijks komen er bij dr. Burgerhout, den directeur van het zieken huis aan den Coolsinge), personen met puistjes, die ongetwijfeld Alastrim hebben. Zij voelen zich niet ziek, blijken bij navraag enkele dagen geleden wat onlekker te zijn geweest en zelfs dit ontbreekt soms. Al die gevallen opnemen gaat niet. Wij zouden dan moeten beginnen met nog eenlge ziekenhuizen, zoo groot als het ziekenhuis aan den Coolslngel, in te richten, afgezien van het gebrek aan het benoodigde perso neel hiervoor. Trouwens, deze patiënten, als wij ze zoo mogen noemen, laten zich niet opnemen. Zij zijn volgens hun eigen inzicht niet ziek. Aan die paar puistjes hebben zij lak. Zij werken lusiig door, al vormen zij een gevaar voor anderen. Maar hoevelen zijn er niet, die niet naar een dokter of het ziekenhuis gaan, om zich te laten onderzoeken en die onbewust puistjes hebben, van Alastrim afkomstig. Wij kunnen niet precies zeggen, hoeveel Alastrim-patien- ten er in Rotterdam rondloopen, maar ge- looven met het noemen van het getal 2000 aan den lagen kant te zijn. Een vermoedelijk geval van alastrim bij Harlingen? HARLINGEN, 5 Sept. Van de Zuider- zee-arbeiders, werkzaam op ’t Kornwerder- zand, vertoonde er dezer dagen iemand zoodanige ziekteverschijnselen, dat hij voor zichtigheidshalve ter observatie werd op genomen in het R.K. Ziekenhuis te Harlin gen. Vermoedelijk heeft men hier te doen met een geval van alastrim. Hoe de besmetting kan zijn overgebracht weet men niet, daar de arbeider den laat- sten tijd de streek, waar hij werkzaam is, besluit te nemen: niet heeft verlaten. Er is serum naar het Kornwerderzand gebracht en vandaag zijn de inentingen begonnen. Leeuw. Nieuwsbl. Verbreeding noordelijken toegang (Leeuwenburgzijde). Bij besluit van de Gedeputeerde Staten van 21 Juli 1926, no. 85, 2e afd. F, is goedkeuring onthouden aan het raadsbesluit van 12 Augustus 1926, no. 1211b, tot wijziging der gemeente-begrooting voor 1926 in dien zin, dat daarop werd gebracht een post van f 113.000.voor demping van de Wip, overkluizing van het Grootzand bij Leeuwenburg, verbetering van de Suupmarkt, overkluizing van de Suupmarkt bij het Kleinzand en overkluizing van den Singel? Het tegen deze weigering ingestelde beroep is bij Koninklijk besluit van 5 Maart 1927, no. 14, onge grond verklaard. De door Gedeputeerd Staten en Kroon ingenomen hou ding is oorzaak, dat de demping van de Wip en de daar mede samenhangende verbetering van het noordelijk ge deelte van het Grootzand achterwege moesten blijven. In de thans bijna gereed gekomen werken-Singel, Suupmarkt enz., tot welker uitvoering U in Uw vergadering van 16 April 1928, onder no. Xla, besloot, werd aan de verbete ring van de Wip en het Grootzand dan ook geen plaats ingeruimd. Door het maken van een 50 M. lange nieuwe walmuur aan de bedoelde zijde van het Grootzand, waarvan de uitvoering haar voltooiing nadert, is reeds een begin ge maakt met de gewenschte verbreeding van de straat ter plaatse. De afdoende verbetering van het noordeinde van het Grootzand zal in verband met de demping van de Wip te gelegener tijd ter hand dienen te worden genomen. De plannen voor de uitvoering van een en ander ontvingen reeds Uw instemming bij Uw besluit van 12 April 1926, no. 12. No. 1.811.111.2(30). Advies van Burgemeester en Wethouders op het adres van J. Volkers en andere be woners van het Grootzand, houdende ver zoek om verschillende verbeteringen aan die straat aan te brengen. Adressanten hebben zich onthouden van het geven van een motiveering der wenschelijkheid van de uitvoering lezer werken. Het kan zijn, dat zij de bedoelde verande ringen wenschen uit een verkeersoogpunt; ook bestaat de mogelijkheid, dat zij van den trottoiraanleg een verfraaiing van het stadsbeeld ter plaatse verwachten. Welke der genoemde overwegingen ook aan dit onderdeel van het adres ten grondslag mogen liggen, het is ons niet doenlijk, ons aan de zijde van adressanten te scharen. Wij kunnen ons daarentegen geheel vereenigen met de zienswijze van den gemeente-architect, die in het door hem uitgebracht rapport o. m. schrijft: „Over het algemeen kan voor de binnenstad worden ge zegd, dat daar trottoirs op hun plaats zijn, waar het rij- verkeer het voetgangersverkeer naar de zijkanten der straten dringt. Voor den Oosterdijk bv. zouden geen trot toirs kunnen worden gemist. Het rijverkeer is er zoodanig, dat aparte paden voor voetgangers noodzakelijk zijn. Die zelfde noodzakelijkheid wordt bv. ook gevoeld bij verkeers wegen als Kruizebroederstraat en Oude Koemarkt. Tot dusver is m. i. deze noodzakelijkheid niet zoo gevoeld voor het Grootzand, waar momenteel (al wordt het in de toekomst wellicht anders) van eenig rijverkeer niet ge sproken kan worden. Trottoirs zijn langs het Grootzand om verkeersredenen thans nog niet geboden. Daarbij komt, dat met de verwijdering van de stoepen zeer zeker een karakteristiek element uit het karakter der stad ver dwijnt, welks behoud vooral voor het Grootzand van belang is. Ik acht daarom voor het aanbrengen van trot toirs langs het Grootzand momenteel het tijdstip nog niet aangebroken.” Omtrent de gevraagde verwijdering der keien zegt de gemeente-architect o m.: „Het moge wellicht eigenaardig klinken, maar ook deze keien tusschen de boomen dragen het hunne bij tot het bijzonder karakter en de eigenaar dige schoonheid van het grachtbeeld. Voor die plaatsen, waar deze keien practisch niet hinderlijk zijn, acht ik geen motief aanwezig om ze weg te nemen. Alleen weg neming van de keistrook buiten de boomenrij aan de straatzijde zou practisch nut hebben en is m. i. ook aan te bevelen.” Met het wegbreken der stoepen en het leggen der trot toirs zou een bedrag van f 7700.gemoeid zijn, terwijl het wegruimen van alle keien met het aanbrengen van een klinkerbestrating f5000.zou vorderen. Vervanging van de keibestrating buiten de boomenrij door een klin kerbestrating zou f 2500.kosten. Tegen het voteeren van dergelijke bedragen voor het uitvoeren van werkzaamheden, van welker noodzakelijk heid wij niet overtuigd zijn, moeten wij bezwaar maken. Het feit, dat den laatsten tijd door de uitvoering van verschillende buitengewone werken zeer belangrijke be dragen voor rente en aflossing ten laste van de gemeente- begrooting komen, heeft ten gevolge, dat vooral in de eerste jaren slechts dan nieuwe werken ter hand kunnen worden genomen, wanneer uitvoering daarvan als onver mijdelijk moet worden beschouwd. Ook moet er de aan dacht op worden gevestigd, dat tal van onderteekenaars van het adres de stoep voor hun woning niet willen afstaan en anderen tot dezen afstand slechts onder voor behoud bereid zijn. Om al deze redenen kunnen wij onze medewerking niet geven aan de verwezenlijking van de in dit onderdeel van het adres uitgedrükte wenschen. Locomotief en tender in het water gestort. Toen gistermorgen de eerste trein uit Meppel naar Leeuwarden vertrok (5.51), bleek de brugwachter bij de Smildervaart zich verslapen te hebben, de brug stond open en de seinen waren dus onveilig, doch de machinist reed door. Gevolg: de locomotief en de tender reden in de vaart, het achterste deel van de locomotief kwam nog boven water uit, de tender rustte daarop en de gewone rijtuigen schoven inelkaar, doch vielen niet naar beneden. Er waren gelukkig slechts drie passagiers in den trein, die geen verwondingen opliepen, de post- conducteur, de heer Platenburg, kreeg echter eenige lichte verwondingen, het postrijtuig kreeg nl. het meeste schade. Nader wordt bericht dat het vrij sterk mistte, waardoor de machinist de seinen niet zag, hij moet echter te Meppel de kennisgeving hebben gekregen, dat de brugwachter blijkbaar niet op z’n post was. De materieele schade is groot en er was belangrijke stagnatie in de dienst. Ls NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-buis verspreid Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.), II Vrijdags te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Ooënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega, IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannenburg. Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Rijs, Oudemirdum, Wyckel. Contröle op de oplaag toegestaan Alle advertentiën worden in beide bladen opgenomen. Regelprijs 9 cent, abonnementen belangrijke korting. 1. afwijzend op het adres te beschikken, voorzooveel betreft den gevraagden aanleg van trottoirs met vervan- maar uit een ruimer gezichtspunt behoort te worden be- i ging van de aanwezige keibestrating door een klinker- j en het in een vaste brug (over- Volkers en andere bewoners van het Grootzand aan Uw college, om verschillende verbeteringen aan die straat aan te brengen De door adressanten gewenschte verbeteringen zijn de volgende: 1. het maken van doorloopende trottoirs langs beide zijden van het Grootzand en het verwijderen van de in die straat liggende keien; 2. het vervangen van de ophaalbrug aan het zuideinde Ongetwijfeld zou het verkeer gebaat zijn bij het leggen van een vaste! brug op het einde van het Grootzand ter vervanging van de tegenwoordige ophaalbrug, indien althans, zooals door adressanten wordt gewenscht, deze brug 3 a 4 Meter breeder zou worden dan thans, door versmalling van de gracht ter plaatse aan het Hoogend met 3 a 4 Meter. De gemeente-architect is van oordeel, dat deze aan gelegenheid niet op zichzelf dient te worden beoordeeld, poor uif opti ruimer croviph+cniinf Kphnnrf fp u/nrdpn I zien. Daartoe heeft deze ambtenaar in kaart gebracht een i bestrating en verwijdering van de ophaalbrug gewijzigde situatie van straten en grachten aan Groot- de plaats daarvan stellen van een vaste br van grachten en het maken van een overkluizing op het einde van het Grootzand en van den Singel dusdanige COURANT I 1 No. 1.811.111.2(19). 11 EU WE S NEE K E R COURANT I w w nvv. - -

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1929 | | pagina 1