I
DE MOORDENDE STRAAL
FEUILLETON
F
I
i1
I
aan
uur
Friesch
sprak hij met diepe, vaste stem
(Wordt vervolgd).
ongeveer kan worden geholpen.
B. en W. van Wymbritseradeel vestigen
de aandacht der bewoners dier gemeente
op de gelegenheid tot kostelooze inenting
in de verschillende scholen.
Heropening winkel.
De firma Schaap en Vrolijk opent Woens
dagmiddag haar gerestaureerde bakkerswinkel
De i
wedstri
de N.
Naar
bladen
Kronsti
vele pk
sins ge
Dr.
Franse!
sterven
jaar.
Aut
Volgi
jaar in
bielen
terhaak
De u
wedstri
Leeu
Gror
Win:
Veer
Steer
Lemr
Snee
Drac
Mep]
Leeu
Snee
Harl
Sneel
Blacl
Leeir
De k
Zuid
Hellé
H. S
S. V,
Leeu
Mepj
Leeu
1
AMS
Teuniss
Wins
Stad:
Gron
Hoof
Sneel
L. S.
De uitgever van de eerste prentbriefkaarten.
De drukker Zrenner, die jaren geleden de eer
ste prentbriefkaarten heeft uitgegeven, is te
München in armoede overleden.
,ji, T,ii-,-r-- ---iii i ii "r i n
door
„SAPPE R”.
De Cowes’ week was op dat tijdstip in
vollen gang, natuurlijk zoodat de oogen
van de bloem van Engeland en de pennen
van hen, die de daden der grooten beschrij
ven, reeds druk in de weer waren. Doch de
aankomst van de „Hermione” was een ge
beurtenis, die al het andere voor een oogen-
blik deed vergeten. Nooit waren zooveel
rijkdommen te voren aan boord van een
jacht bijeen geweest. Mevrouw Tattle ver
telde in de kolom luchtige gezelschapspraat
die zij dagelijks in de Morning Express
schreef, dat alleen de kostbaarheden een
waarde vertegenwoordigden van meer dan
twee millioen pond sterling. En later ver
gelegen aan de Westkust van het schier
eiland Malakka, bericht gekomen, dat de
P.H.A.O.E. wegens slecht weer een nood
landing heeft moeten doen ten Z.W. van
Sengora. De bemanning heeft geen letsel
gekregen, doch het vliegtoestel werd be
schadigd.
De post is onmiddellijk doorgezonden.
Het vliegtuig wordt gedemonteerd.
Zuiderzee-ziekenhuis.
De Federatie van Diaconieën in de Ned. Herv.
Kerk heeft zich tot de 1432 diaconieën gewend
om gelden voor een Zuiderzee ziekenhuis.
Ernstig spoorwegongeluk bij Westwoud.
De laatste goederentrein, die, volgeladen met
tuinbouwproducten Zaterdagavond uit Enkhui-
zen vertrok, is bij het station Westwoud ont
spoord. Een groot gedeelte van den trein werd
vernield en de hoofdgeleider, de heer Garhardt,
gedood.
De verongelukte trein werd, schrijft de Ct.,
gereden door den hoofdmachinist H. J. L. Meijer
en den stoker G. Olie. Even voor het station
Westwoud staan drie signalen, twee om de lijn
aan te wijzen en een om aan te geven of de lijn
veilig staat. De machinist verklaarde dat dit
sein op veilig heeft gestaan, terwijl toch de
wisselstand verkeerd is geweest. De trein kwam
hierdoor op een verkeerd spoor, dat even voor
bij het station eindigt met een stootblok. Dit
stootbtok werd door den trein omgereden met
een vaart van pi. m. 40 K.M. per uur en een
dertig meter meegesleurd. Het gevolg was, dat
de locomotief en een tiental van de 25 wagens
ontspoorden. De locomotief is juist op een der
bruggen, welke in deze buurt veelvuldig over
de breede sloten gelegd zijn, omgekanteld, en
op de brug over het water blijven hangen.
De daarop volgende wagen was een bagage
wagen, waarin de dienstgeleider Garhardt. De
tweede wagen schoof voorbij den bagagewagen
en is omgevallen juist naar de landzijde, waar
door de overwegwachterswoning werd ge
spaard. Het gevolg van dit voorbij schuiven
was, dat de derde wagen nu in den bagage
wagen drong, de vierde daar weer in terecht
kwam, zoodat" de eerste, derde en vierde wagen
geheel in elkaar werden geschoven. De geleider
Garhardt werd daarbij doodgedrukt. Het hoofd
bleek geheel verbrijzeld te zijn; overigens had
>het lichaam weinig wonden, wijl het geheel
tusschen de restanten der wagens was inge
schoven. De ongelukkige had de pijp nog in
den mond.
De volgende wagens kregen ook een ernsti-
gen schok. De eerste remmer Joh. van den Berg
was in het remmershokje op den tienden wagen
gezeten, toen het voertuig plotseling in elkaar
schoof. Bijna tegelijkertijd sloegen echter de
buffers terug, waarbij het hokje gelijk een har
monica weer uitzette. De remmer werd als het
wa.re uit het hokje gegooid, dat oogenblikkelijk
weer in elkaar deukte, waarbij zijn schoen nog
Weei
Te
vrouw
misdad
heel w
i is nu i
zoek t<
van f
gesteld
I
Op 1
sneeuw
weer in
doodge
Geautoriseerde vertaling uit het Engelsch door
Jhr. R: H. G. NAHUYS.
Gevonden Voorwerpen.
Aanwezig aan het bureau van politie,
Nieuwe Veemarkt, en aldaar te bevragen op
alle werkdagen tusschen IP/2 en 12’/2 uur,
de navolgende voorwerpen als gevonden ge
deponeerd op 30 Sept, en 1 Oct.: tennisbal.
Aanwezig en te bevragen bij de navol
gende ingezetenen, onderstaande voorwer
pen, als gevonden aangegeven op 30 Sept, en
1 Oct. 1929: hengel, A. Siemonsma, Oudendijk
7; postduif, K. Damstra, Oppenhuizerweg 156;
lucifersdoosje met inhoud, E. Koster, Klooster
straat 54; zakmesje, S. Feenstra, Looxmastraat
29; beurs met inhoud, Wed. Boeijenga, Jan van
Nassaustraat 5.
Openbare Leeszaal en Bibliotheek, Sneek.
In de afgeloopen maand werden uitgeleend
2589 banden en bedroeg het aantal bezoekers
1876.
I
Von
vliegtu
een sn
Gebo
en Anti
I Grietje
Jan Bo
zv. Evt
Onde
54 j. er
Gehu
en Feik
27 j. e
mon Z'
Rinse
Tjerk E
Overl
te Span
Eelkjen
WY
I Gebo
1 tha M:
1 Öroenvi
them; I
iTjalsm;
jen Ant.
Cnossei
1 Wiebe
meer.
Gehu
Steenw
1 ga; Doi
I en Sief
I Overl
van Wi
44 j., e
(overl.
van Je
Baukje
tus Aul
avonturen van Tarzan Frank
speelt die rol schitterend spelen zich af
in de wildernissen van Afrika, waarvan de
film prachtige opnamen brengt, zoodat zij
naast haar attractie als avonturenroman ook
nog die van zeer mooie natuurfilm heeft.
Het tweede hoofdnummer is „Vrouwen
staking” een komisch nummer waarin Maria
Paudler schittert.
Door de Firma Joh. Volkers Zn.
alhier zal worden uitgevoerd de centrale
verwarming door middel van lagedrukstoom
in de verbouwde fabrieks- en kantoorge
bouwen van de Fa. Tonnema en Co.
't Kletnzand.
Koepokinenting.
Morgen, Woensdag, is er om 2
weer gelegenheid in het Gerechtsgebouw
tot kostelooze inenting en herinenting.
Thans zullen volgnummers worden uttge-
De Alastrim.
Zondag is te Rotterdam de vierde van de
ernstige patiënten, van wie dezer dagen in een
persbericht van den gemeentelijken dienst spra
ke was, aan alastrim overleden.
De aflevering der Koepokstof.
De koepokinrichting aan de Plantage-Muider-
gracht te Amsterdam is in gewone tijden een
heel kalm bedrijf. Thans echter, nu de alastrim
in het land is, is de toestand met één slag ver
anderd. Bij pakken komen de bestellingen en
er wordt over het geheele land, aan gemeen
tebesturen en artsen, koepokstof in groote hoe
veelheden verzonden. lederen dag komen 300
tot 350 of nog meer bestellingen binnen en
eemige keeren per dag komt ’n taxi voor om
de pakjes met koepokstof-buisjes naar het sta
tion te brengen. Daarenboven loopt het den ge-
iheelen dag af en aan van Amsterdamsche artsen
of hunne vertegenwoordigers, die zelf een
bezendinkje komen halen. Dientengevolge zijn
voor de administratie, die anders één admi
nistrateur af kan, thans vier dames en heeren te
werk gesteld, die somtijds laat in den avond
blijven om aan alle aanvragen te kunnen vol
doen.
Berekend is, dat in de afgeloopen maand
men evenveel koepokstof heeft verzonden als
anders in twee jaar. Men zou de dikke cijfers
ziende, geneigd zijn, zich met angst te gaan af
vragen, of de voorraad koepokstof niet lang
zamerhand uitgeput raakt en of er nog wel kal
veren genoeg zijn om dien voorraad aan te vul
len. Ten dezen kan men echter volkomen ge
rust zijn. De koepokstof vertoont namelijk de
gelukkige eigenschap dat ze, mits bewaard bij
een temperatuur van eenige graden onder het
nulpunt van Celsius, jarenlang haar werkzaam
heid behoudt, zoodat men kan potten voor de
magere jaren. Dat heeft men ook gedaan, met
het gevolg, dat men nu nog groote hoeveel
heden pokstof bezit, waaronder die nog in het
jaar 1923 werd gewonnen. Niet alleen Neder-
landsche, maar ook stof die afstamt van dieren
uit Zwitserland, Duitschland, Frankrijk en zelfs
Japan.
Voorloopig is nog voor ten minste twee mil-
lioen gegadigden koepokstof uit voorraad lever
baar, en ieder kalf dat bewerkt wordt, levert
nog weer voor 60 a 70.000 menschen. Op het
nam ik als een stellige waarheid, dat een
vriendin van mevrouw Cosmo Miller een
maal gezegd had dat zij geluncht had met
de diamanten van Minnie, doch geloofde dat
Minnie zelve daarachter gezeten had.
Het jacht zelf was een drijvend paleis in
het klein. Het bezat een zwembad en een
gymnastiekzaal; radio-toestellen en een
electrische piano, met kostbare steenen in
gelegd of zoo iets. Voor het middagmaal
werd een gouden servies gebruikt; bij de
meer plebeïsche lunch deed men het af met
een zilveren. In één woord, nooit heerschte
ergens zulk een schreeuwende, vulgaire
weelde.
Behalve de gasten verbleven aan boord
het Wallaby Quartet, de kapitein, de mar
conist, vier linnenjuffrouwen, de chef-kok
en de schrijver van „De Drie Honderd Lek
kerste Cocktails” als mixer. De bemanning
telde zestien koppen.
Toen de „Hermione” de reede van South
ampton uitstoomde, waren er dus alles bij
elkander ongeveer veertig menschen aan
boord .De zee was zoo glad als een spie
gel; de kalender wees den 2en Aug. aan.
Den 4en Augustus werd door de firma
Bremmer Bremmer te Londen een mar-
conigram ontvangen. Het was verzonden
door mijnheer Miller, en alleen van belang,
omdat het het laatste was dat van de „Her
mione” ooit gehoord werd. Vanaf dat
oogenblik was het jacht spoorloos verdwe
nen met iedereen aan boord.
schande maakten! Vervolgens was daar
Angela Greymount, een zeer bekende film
ster; mevrouw Pervy Franklin, een dame
uit de New Yorksche groote wereld en on
metelijk rijk; en ten slotte, mevrouw James
Delmer, de echtgenoote van een millionnair
t zou
nog worden aangevuld met de hertogin van
Sussex een Amerikaansche van geboorte
en lady Agatha Dawkins, een hoogst on
derhoudende vrouw, die ik eenigszins van
nabij kende. Deze beide laatsten zouden te
Southampton aan boord van het jacht ko
men, en om die reden liep de „Hermione”
daar aan.
De mannen bestonden uit den eigenaar,
drie Amerikaansche zakenvrienden, den her
tog van Sussex, en Tony Beddington, die,
naar het toeval wilde, een vriend van Drum
mond was. Hij en de hertog zouden zich
Zooa
Jat Vel
ierlaag
iunne
Zeer si
V. V. t‘
Groninj
boodschap die ik wensch dat gij aan
Britsche publiek zult verkondigen.”
komen, de lezer het boek neerlegt, over
stelpt door verbazing. Waarvan, zal hij
vragen, is hier sprake? Wat heeft nu het
bestuurbare luchtschip van Wilmot in ’s
hemelsnaam met die zaak uit te staan? Wij
weten allen, dat alle hoop op welslagen van
de op touw gezette onderneming op niets
uitliep, toen het luchtschip door de vlam-
men verteerd werd. Er liepen belachelijke
aan den dood ontsnapt.
De hulpremmer M. J. Bokelman zat meer
achter in den trein en heeft geen gevaar ge-
loopen.
De machinist en de stoker zijn, toen de ma
chine kantelde, er af gesprongen, maar toen zij
.zagen, dat de locomotief niet in de sloot terecht
was gekomen, begaven zij zich dadelijk weer
op de locomotief, ten einde het vuur te blus-
schen.
Spoedig na de ramp kwamen autoriteiten op
de plek des onheils en begon men met het ont
ruimen van de lijn, waarmee men vrij gauw
gereed was. De achterste intact gebleven wa
gons werden doorgezonden; een tiental moet
echter ontruimd worden, wijl daarvan wielen,
buffers, etc. zijn afgerukt. Het terrein lag vol
met bloemkool en andere tuinbouwproducten.
De wisselwachter Pranger, die de toestellen
heeft bediend, verklaarde bij het onderzoek dat
hij alles zuiver heeft behandeld; het zou moeten
zijn dat de automaten niet heelemaal goed ge
werkt moeten hebben. Toch zou de trein door
gereden zijn, waar deze Zaterdagavond te West
woud, in tegenstelling met anders, had moeten
stoppen, omdat de personentrein van Hoorn
naar Enkhuizen te laat was.
De machinist verklaarde, dat het eerste on
veilig sein voorbij het station stond, een dertig
meter voor het stootblok; hij kon den trein, die
een vaart van 40 K.M. had, toen niet meer rem
men.
Een tragische bijzonderheid omtrent het
slachtoffer is het feit, dat hij nog slechts eenige
dagen op deze route reed als hoofdgeleider. De
heer Garhardt was uit Groningen afkomstig en
woonde sinds kort te Amsterdam. Hij laat zes
kinderen achter.
Geslaagd voor het propaedeutisch exa
men civiel ingenieur te Delft, onze vroegere
stadgenoot de heer A. Tj. van Veen.
Ver. van Rechtzinnig Hervormden.
In het Gebouw voor Chr. Belangen hield bo
vengenoemde vereeniging gisterenavond een
ledenvergadering tot het stellen van candidaten
voor de a.s. verkiezing van gemachtigden in
het Kiescollege. Gekozen werden de h.h. W.
Eigen gebouwtje J. V. O.
Ook de J. V. O. alhier heeft zich thans
een eigen gebouwtje verworven, een vroe
gere werkplaats aan de Parkstraat is door
de handige jongelui zelf omgetooverd in
een knap vergaderlokaaltje. Dit gebouwtje
is Zondagavond geopend. Van verschillende
zijden werd de vereeniging gelukgewenscht. Seiva, het schilderwerk gedeeltelijk
De afd. Sneek der N. V. t. A. v. A. D.
deed haar gelukwensch vergezeld gaan van
een mooie gong, ter vervanging van de
ouderwetsche voorzittershamer. Eenige oud-
leden boden fraaie boeken aan voor de
afdeelingsbibliotheek.
Bont-expositie Leeuwenburg.
Kleedingmagazijn Leeuwenburg houdt
van 30 Sept, tot 5 October een expositie
van de nieuwste bontmantels en pelterijen.
Een schitterende collectie is daar bijeen
gebracht. Echt Persiander, Veulen, echt
Murmel, Bisam, Chevrette, Chenotte, petit
gris (Siberische eekhoorn) vele soorten
vossen enz. enz., ziet men er tot en op
velerlei kleedingstukken verwerkt. Onge
twijfeld zullen de dames de gelegenheid
tot geheel vrije bezichtiging van deze
prachtcollectie in Leeuwenburg, dat ook
over een atelier beschikt om bonten tot
moderne modellen te verwerken, niet voor
bij laten gaan.
Aankondigingen.
Woensdag 2 October. Orgelcon
cert in de Groote Kerk door Jan Zwart,
Orgelist Amsterdam. Aanvang 8.15 uur.
Zondag 6 October. Feestavond
Kaatsver. Sneek In de Harmonie. Aanvang
8 uur. Voordrachten, Muziek, Prijsuitdee-
ling kaatscompetitie enz. Bal.
Bioscoopnieuws.
De Amlcitia bioscoop heeft in
„Het pikante kenteeken” een klucht van
groote verdienste. Dat is mede te danken
aan Lillian Harvey en Willy Fritsch die
de hoofdrollen hebben in deze comedie
van vergissingen. Lillian, barones von Trucks
wordt aangezien voor een juweelendievegge,
Yvette en om daaraan een einde te maken
zoekt zij Yvette te Nice op en ontdekt daar
dat zij op de juweelen van Eddie Miller,
Lillians vriend, loert. Zij weet Yvette op
te sluiten, doch deze ontsnapt en steelt
Boonstra, K. Breeuwsma, K. v. d. Brug, H. M. reikt, met de vermelding wanneer men
Martens, W. Nauta, S. Plat, A. Visser en K.
Kracht.
Voor de tusschentijdsche vacature werd ge
kozen de heer B. Baarda.
Avondschool lager theor.
Nijverheidsonderwijs.
Tot de cursus 1929/’3O der Avondschool
voor lager theoretisch N. O. alhier, zijn
toegelaten 114 leerlingen, en wel:
Afd. A.Hout- en steenbewerking 37. aan het Kieinzand. Alles is er gemoderni-
Afd. B.Metaalbewerking, machinisten
enz. 46.
Afd. C.Schilderen, typografie enz. 31.
Als leeraar in bouwkundig teekenen is
aan de zelfde inrichting benoemd de heer
B, v. d. Kooij, opzichter bij de gemeente
werken alhier.
oogenblik wordt die bewerking per week bij
drie kalveren toegepast, Men behoeft dus geen
enkele vrees te koesteren dat de vaccinatie op
eenig tijdstip geen voortgang kan vinden.
Ongelukken.
Zaterdagmorgen is in de Kerkstraat te Don
gen een naar schatting ongeveer 60-jarige man
door een kolenwagen overreden. De dood trad
onmiddellijk in.
Te Horn werd het 3-jarig dochtertje van den
arbeider v. Eek door de tram aangereden. In
levensgevaarlijken toestand werd de kleine
naar het Louisahuis te Roermond overgebracht,
waar het is ontrieden.
De jonge man, die de vorige week te Beet-
gumermolen getroffen werd door een kogel uit
een buks, is zonder dat het bewustzijn is te
ruggekeerd, in het Diaconessenhuis te Leeuwar
den overleden.
Op de zandsteenfabriek te Remmerden nabij
Rhenen, had de 15-jarige zoon van de wed. M.
aldaar het ongeluk, bij het vervoeren van zand
onder een kipkar te komen. De jongen was
onmiddellijk dood.
Te heel (L.) wast het 9-jarig zoontje van
dr. V. wonende aldaar aan het spelen op een
z.g. zandberg. Plotseling schoof een groote
massa zand naar beneden, tengevolge waarvan
het jongetje levend werd begraven. Hoewel hij
spoedig uit het zand werd bevrijd, bleken de
levensgeesten reeds te zijn geweken.
Op den rijksstraatweg te Oegstgeest, nabij
deriTVloschweg had Zaterdag een ernstig onge
luk plaats. Een auto, bestuurd door den 19-ja-
rigen G. de R., uit Den Haag, reed met groote
snelheid door een bocht en raakte daarbij zijn
stuur kwijt, zoodat de 29-jarige wielrijder H.
Sasse, te Leimuiden werd aangereden en op
slag gedood. De auto kwam in een sloot te
recht. De bestuurder werd ernstig verwond aan
het hoofd en vervoerd naar het Academisch
Ziekenhuis te Leiden.
Maandagochtend is een auto van de firma de
Gruyter op de Mooksche baan bij Nijmegen
tegen een boom gereden. De chauffeur had de
macht over zijn stuur verloren, doordat een
band was lek geworden en de vracht in den
wagen was verschoven. De auto is totaal ver
nield. Een inzittende passagier, een zekere A.
uit Nijmegen, werd tegen een boom geslingerd
en onmiddellijk gedood. De chauffeur kwam er
met eenige schrammen af.
Zondagmiddag had op den rijksweg bij
Maasbracht een ernstig auto-ongeluk plaats.
Twee auto’s naderden met groote snelheid uit
de richting Maasbracht.
Bij een kruispunt in den weg wilde de ach
terste wagen passeeren maar reed daarbij een
motorrijwiel uit Eindhoven aan, met het gevolg
dat de motorrijder tegen den grond werd ge
smakt.
De man bekwam een ernstige schedelfrac-
tuur en een armbreuk en werd in het hospitaal
te Roermond opgenomen. De bestuurder van
de auto die de aanrijding veroorzaakte reed, gegrepen werd. Hij is dus als door een wonder
zonder zich om het slachtoffer te bekommeren,
door.
Zondagavond omstreeks halfelf wandelde een
zekere Distelmeijer met zijn meisje op de Stree-
perstraat te Schaarsberg. Een taxi uit de rich
ting Heerlen reed het paar aan. De jongen is
na enkele minuten overleden. Het meisje werd
niet ernstig gewond.
De chauffeur werd gearresteerd.
De moord te ’s-Gravenhage.
Naar de Haagsche Crt. meldt, heeft het
verdere politieonderzoek in de zaak tegen
K. v. d. M., verdacht van den moord op
de 72-jarige mevr. Odem aan het Bezuiden-
hout, nog een belangrijk feit naar voren
gebracht. De huishoudster heeft namelijk
verklaard, dat K. v. d. M. op den dag van
den moord omstreeks 12 uur in den mid
dag een bezoek aan mevrouw Odem heeft
gebracht. Hij belde aan en toen zij hem
opendeed maakte hij zich bekend als ver
tegenwoordiger der firma Hus. Hij wenschte
mevrouw te spreken. De huishoudster heeft
den man bij mevr. Odem aangediend deze
ontving hem onmiddellijk en had een on
derhoud met hem, dat ongeveer 20 minu
ten duurde. Wat er gedurende dit onder
houd besproken is, weet de huishoudster
vanzelf nietwel echter weet zij, dat mevr.
Odem bij het weggaan tegen K. v. d. M.
zeide, dat zij over de zaak zou denken en
dat hij ’s middags om 5 uur maar eens
terug moest komen.
Het politie onderzoek in deze zaak is
thans geheel geëindigd.
^Noodlanding van het tweede
postvliegtuig Nederland-Indië
Bij de Kon. Luchtvaartmij. is uit Tetal,
seerd en alleen de vorm van de 17e eeuwsche
trapgevel herinnert nog aan het oude ge
bouw. In het interieur is zoowel met het
aanzicht als met de hygiëne rekening ge
houden.
In de ruime, overvloedig verlichte winkel
zijn stofdichte met eikenhout betimmerde
etalagekasten, de wanden zijn boven wit
betegeld jen beneden van graniet, evenals
de vloer, de bodem der etalage en het
toonbankvlak alles is een toonbeeld van
reinheid en efficiency. Achter de winkel
een practisch ingericht kantoortje. Het
bouwwerk is uitgevoerd door den timmerm.-
aannnemer Punter, het granietwerk door
door
Fa. P. de Botr en gedeeltelijk door G. de
ong. De electrische verlichting werd ge
leverd door de Fa. Joh. Volkers alhier.
RAUWERD. De Commissaris der Koningin
heeft aan A. Jongstra alhier, wegens zijne be
noeming tot rijksveldwachter ter standplaats
Ureterp, met ingang van 16 October a.s. eervol
ontslag verleend als veldwachter der gemeente
Rauwerderhem. L. Ct.
PROV. STATEN VAN FRIESLAND.
De tram.
De plannen om een tramlijn aan te leggen
van Suameer over Quatrebras langs den rijks
straatweg naar Leeuwarden, zijn destijds ver
vallen, omdat door gebruikmaking van den
spoorweg van Leeuwarden naar Veenwouden
een goede tramverbinding van Leeuwarden
naar Suameer was verkregen. Ook voor het tot
stand brengen van deze laatste verbinding was
echter aanleg van een gedeelte nieuwe lijn noo-
dig, n.l. van Suameer naar Veenwouden, en het
is voor deze lijn, dat de Ned. Tramweg-Maat-
schappij thans een voorschot van de provincie
vraagt van f26.772 of f4000 per K.M.
De directie deelde in haar verzoekschrift me
de, te vertrouwen, dat bij uitkeering van ge
noemd voorschot, als gevolg waarvan ook door
den Staat nog een voorschot voor de lijn
SuameerLeeuwarden zal kunnen worden uit
betaald, genoeg zal worden ontvangen om mis
schien vijf, maar althans drie locomotieven aan
te schaffen, waardoor het vervoer van spoor
wagens over de tramlijnen in deze provincie
ten volle hersteld zal kunnen worden, zoodat het
verzoek aan de Staten, om bijzonderen steun
voor aanschaffing van locomotieven, kan ver
vallen.
Gedeputeerden stellen voor het verzoek der
Mij. in te willigen onder voorwaarde, dat het
voorschot overgaat op den Staat voor ’t geval
deze tot naasting van den tramweg mocht
overgaan, mits de Staat zich dan ook verbinde
bij het verleenen van het voorschot aan de
maatschappij de gestelde voorwaarde te zullen
naleven.
Verder wordt voorgesteld in te trekken het
besluit, waarbij 't adres der maatschappij, hou
dende ’t verzoek om haar een renteloos voor
schot van f 54.000 voor de aanschaffing van
den was, hoewel om de een of andere reden
de couranten er weldra het zwijgen toe de
den. Maar, zal men vragen, wat heeft dat
alles te maken met Gaunt en diens vergif?
Wind u niet op, mijn vriend. Ik heb u van
te voren gezegd dat ik geen romanschrijver
ben; misschien zou ik uw toorn van mij heb
ben kunnen afwenden, indien ik een van de
kunstjes van de mannen van het vak ge
weten had. En ik erken dat het er veel op
lijkt als had ik plotseling mijn verstand ver
loren, en dat het lijkt alsof ik evengoed een
verhandeling over het leven der fretten er
bij had kunnen sleepen. Ik wil alleen zeg
gen, dat ik het te dien tijde volkomen met u
eens geweest zou zijn. In mijn oog had het
bestuurbare luchtschip van Wilmot even
weinig met Robin Gaunt te maken als het
eens na. Omringd door alle gemakken, kun- feit dat mijn klerk den naam van Stevens
oen vijftig passagiers over een afstand van droeg. Wanneer ik ooit een gedachte aan
3000 mijlen vervoerd worden. Australië in mijnheer Wilmot wijdde, hetgeen ik vermoe-
Eddies diamanten en Eddie ziet Lillian locomotieven te verleenen, in handen van Ge-
voor de dievegge aan. Enfin, een dol stuk, deputeerden werd gesteld om prae-advies.
waarin echter tenslotte alles terecht komt.1 Een christelijke lagere landbouwschool te Balk.
De bioscoop bij de Waag blijft I Het bestuur van de Vereen, tot bevordering
Tarzan de Machtige geven. De spar nende j van het landbouwonderwijs op christelijken
van Tarzan Frank Merrill i grondslag voor Gaasterland en omstreken ver
zoekt den Staten subsidie te verleenen voor de
oprichting van een Chr. lagere landbouwschool
te Balk.
Uit inlichtingen is Gedeputeerden gebleken,
dat voor deze school: voldoende belangstelling
bestaat, terwijl ook vanwege 't Rijk subsidie
zal worden verleend. Gedeputeerden stellen dan
ook voor om het verzoek in te willigen en een
subsidie toe te kennen tot het zelfde bedrag,
f5500, dat voor andere lagere landbouwscholen
is verleend,.
veertien dagen; Amerika in drie. En het is delijk wel eens gedaan zal hebben, moet ik
veilig heeren volkomen veilig. Dat is de mij hem hebben voorgesteld als een gewoon
het f zakenman, die een groote toekomst zag in
het stijf model luchtschip. En waarschijnlijk
En ik kan mij voorstellen dat, hier ge- zal iedereen zulk een voorstelling van hem
gehad hebben. Ik weet dat ik van hem
hoorde wanneer hij in de City geluncht had; u** Chicago. Het vrouwelijk element
ik weet dat, naar verluidde, een naamlooze x J‘ *‘*’i
vennootschap inderdaad opgericht werd (de
hertog van Wessex zou een van de direc
teuren worden).
Het voornaamste, hetgeen ik te dien tijde
niet wist, was de waarheid. Wees dus lank
moedig jegens mij, mijn vriend, te rechter
tijd zult gij zelf de waarheid vernemen. Of
gij haar gelooft of niet, is een geheel andere
kwestie.
Evenwel, nu ga ik er mij voor de tweede
maal aan schuldig maken, dat ik uw toorn
opwek. Er slippen meer haringen door het
net; haringen, die, ik herhaal het nog eens, eveneens in Engeland inschepen,
mij destijds evenmin de moeite van het van-
gen waard schenen als gij er thans de
schouders voor ophaalt.
Den 31sten Juli stoomde de beroemde
Amerikaansche multi-millionnair Cosmo A.
AAiller, in zijn niet minder beroemd jacht
„Hermione”, de reede van Southampton op.
Hij had aan boord een gezelschap, zooals
van een multi-millionnair mocht worden
verwacht. Om te beginnen met de dames,
waren daar zijn vrouw voor wie hij onlangs
de veelbesproken Shan diamanten gekocht
had. De diamanten des doods, zoo werden
zij genoemd; vreemd niet waar, dat zij den
kwaden roep die van hen uitging niet tot
41.
„Het ligt niet in mijn voornemen veel te geruchten dat Wilrrfot krankzinnig gewor-
zeggen,” sprak hij met diepe, vaste stem a-c -
een stem, die slechts ’n flauw Amerikaansch
accent verried „doch het is mijn over
tuiging dat deze gelegenheid het begin zou
kunnen zijn van een nieuw tijdperk in, de
Britsche aviatiek. Heden hebt gij uzelven
van de mogelijkheden van het luchtschip
tegenover het vliegtuig kunnen overtuigen;
het is mijn wensch dat deze mogelijkheden
eveneens worden begrepen door ’t publiek.
De lunch, aan welke gij zooeven aangezeten
hebt, werd geheel aan boord gereed ge
maakt; geen enkele schotel werd toebereid
in de keuken gebracht. Ik vermeld zulks om
u te toonen dat de huishoudelijke inrichting,
zooals gij zult toegeven, niets te wenschen
overlaat. Doch wel beschouwd, is dat slechts
bijzaak. Ga liever de andere mogelijkheden
Reclame van het middenstands-
b e d r ij f.
Op 2 October zal te Nijkerk een districts-
congres worden gehouden, belegd door de
Kamer van Koophandel en Fabrieken voor
de Geldersche Vallei,gevestigd te Amersfoort,
op welk congres de vraag zal worden be
sproken Hoe moet het middenstandsbedrijf
reclame maken
De Amsterdamsche werkloozen te Beilen.
De te Beilen te werk gestelde Amsterdamsche
arbeiders ten getale van ruim 80, zijn Vrijdag
avond ondanks het verbod uit hun woonplaats,
na het werk te hebben neergelegd, met hun
hebben en houden naar Amsterdam afgereisd.
Naar hun bewering vindt dit vertrek zijn oor
zaak in de omstandigheid, dat men in de ba-
rekken veel last heeft van ongedierte (wand
luizen). De barakken zijn pas dit voorjaar van
geheel nieuw hout vervaardigd.
Het spoorweg-ongeluk bij Meppel.
Naar het N. v. h. N. verneemt, is aan den
hoofdconducteur Hillenga, die den trein ge
leidde, waarmee het spoorwegongeluk bij Mep
pel plaats had, op zijn verzoek met ingang van
1 October a.s. ontslag verleend.
Beleediging van Mussolini.
De radio-uitzendirig van de Vrijdenkersver.
„Dageraad” uit Theater Tuschinsky te Amster
dam, waar Zondagochtend Hoving sprak over
Mussolini, is tijdens die uitzending door het
hoofdbestuur der P. T. T. verboden, omdat de
spreker Mussolini beleedigde.
Een V.A.R.A.-zender.
De V.A.R.A. heeft de minister verzocht een
zender te mogen bouwen voor een golflengte
van 298 M.
i