I DE MOORDENDE STRAAL FEUILLETON F I i1 I aan uur Friesch sprak hij met diepe, vaste stem (Wordt vervolgd). ongeveer kan worden geholpen. B. en W. van Wymbritseradeel vestigen de aandacht der bewoners dier gemeente op de gelegenheid tot kostelooze inenting in de verschillende scholen. Heropening winkel. De firma Schaap en Vrolijk opent Woens dagmiddag haar gerestaureerde bakkerswinkel De i wedstri de N. Naar bladen Kronsti vele pk sins ge Dr. Franse! sterven jaar. Aut Volgi jaar in bielen terhaak De u wedstri Leeu Gror Win: Veer Steer Lemr Snee Drac Mep] Leeu Snee Harl Sneel Blacl Leeir De k Zuid Hellé H. S S. V, Leeu Mepj Leeu 1 AMS Teuniss Wins Stad: Gron Hoof Sneel L. S. De uitgever van de eerste prentbriefkaarten. De drukker Zrenner, die jaren geleden de eer ste prentbriefkaarten heeft uitgegeven, is te München in armoede overleden. ,ji, T,ii-,-r-- ---iii i ii "r i n door „SAPPE R”. De Cowes’ week was op dat tijdstip in vollen gang, natuurlijk zoodat de oogen van de bloem van Engeland en de pennen van hen, die de daden der grooten beschrij ven, reeds druk in de weer waren. Doch de aankomst van de „Hermione” was een ge beurtenis, die al het andere voor een oogen- blik deed vergeten. Nooit waren zooveel rijkdommen te voren aan boord van een jacht bijeen geweest. Mevrouw Tattle ver telde in de kolom luchtige gezelschapspraat die zij dagelijks in de Morning Express schreef, dat alleen de kostbaarheden een waarde vertegenwoordigden van meer dan twee millioen pond sterling. En later ver gelegen aan de Westkust van het schier eiland Malakka, bericht gekomen, dat de P.H.A.O.E. wegens slecht weer een nood landing heeft moeten doen ten Z.W. van Sengora. De bemanning heeft geen letsel gekregen, doch het vliegtoestel werd be schadigd. De post is onmiddellijk doorgezonden. Het vliegtuig wordt gedemonteerd. Zuiderzee-ziekenhuis. De Federatie van Diaconieën in de Ned. Herv. Kerk heeft zich tot de 1432 diaconieën gewend om gelden voor een Zuiderzee ziekenhuis. Ernstig spoorwegongeluk bij Westwoud. De laatste goederentrein, die, volgeladen met tuinbouwproducten Zaterdagavond uit Enkhui- zen vertrok, is bij het station Westwoud ont spoord. Een groot gedeelte van den trein werd vernield en de hoofdgeleider, de heer Garhardt, gedood. De verongelukte trein werd, schrijft de Ct., gereden door den hoofdmachinist H. J. L. Meijer en den stoker G. Olie. Even voor het station Westwoud staan drie signalen, twee om de lijn aan te wijzen en een om aan te geven of de lijn veilig staat. De machinist verklaarde dat dit sein op veilig heeft gestaan, terwijl toch de wisselstand verkeerd is geweest. De trein kwam hierdoor op een verkeerd spoor, dat even voor bij het station eindigt met een stootblok. Dit stootbtok werd door den trein omgereden met een vaart van pi. m. 40 K.M. per uur en een dertig meter meegesleurd. Het gevolg was, dat de locomotief en een tiental van de 25 wagens ontspoorden. De locomotief is juist op een der bruggen, welke in deze buurt veelvuldig over de breede sloten gelegd zijn, omgekanteld, en op de brug over het water blijven hangen. De daarop volgende wagen was een bagage wagen, waarin de dienstgeleider Garhardt. De tweede wagen schoof voorbij den bagagewagen en is omgevallen juist naar de landzijde, waar door de overwegwachterswoning werd ge spaard. Het gevolg van dit voorbij schuiven was, dat de derde wagen nu in den bagage wagen drong, de vierde daar weer in terecht kwam, zoodat" de eerste, derde en vierde wagen geheel in elkaar werden geschoven. De geleider Garhardt werd daarbij doodgedrukt. Het hoofd bleek geheel verbrijzeld te zijn; overigens had >het lichaam weinig wonden, wijl het geheel tusschen de restanten der wagens was inge schoven. De ongelukkige had de pijp nog in den mond. De volgende wagens kregen ook een ernsti- gen schok. De eerste remmer Joh. van den Berg was in het remmershokje op den tienden wagen gezeten, toen het voertuig plotseling in elkaar schoof. Bijna tegelijkertijd sloegen echter de buffers terug, waarbij het hokje gelijk een har monica weer uitzette. De remmer werd als het wa.re uit het hokje gegooid, dat oogenblikkelijk weer in elkaar deukte, waarbij zijn schoen nog Weei Te vrouw misdad heel w i is nu i zoek t< van f gesteld I Op 1 sneeuw weer in doodge Geautoriseerde vertaling uit het Engelsch door Jhr. R: H. G. NAHUYS. Gevonden Voorwerpen. Aanwezig aan het bureau van politie, Nieuwe Veemarkt, en aldaar te bevragen op alle werkdagen tusschen IP/2 en 12’/2 uur, de navolgende voorwerpen als gevonden ge deponeerd op 30 Sept, en 1 Oct.: tennisbal. Aanwezig en te bevragen bij de navol gende ingezetenen, onderstaande voorwer pen, als gevonden aangegeven op 30 Sept, en 1 Oct. 1929: hengel, A. Siemonsma, Oudendijk 7; postduif, K. Damstra, Oppenhuizerweg 156; lucifersdoosje met inhoud, E. Koster, Klooster straat 54; zakmesje, S. Feenstra, Looxmastraat 29; beurs met inhoud, Wed. Boeijenga, Jan van Nassaustraat 5. Openbare Leeszaal en Bibliotheek, Sneek. In de afgeloopen maand werden uitgeleend 2589 banden en bedroeg het aantal bezoekers 1876. I Von vliegtu een sn Gebo en Anti I Grietje Jan Bo zv. Evt Onde 54 j. er Gehu en Feik 27 j. e mon Z' Rinse Tjerk E Overl te Span Eelkjen WY I Gebo 1 tha M: 1 Öroenvi them; I iTjalsm; jen Ant. Cnossei 1 Wiebe meer. Gehu Steenw 1 ga; Doi I en Sief I Overl van Wi 44 j., e (overl. van Je Baukje tus Aul avonturen van Tarzan Frank speelt die rol schitterend spelen zich af in de wildernissen van Afrika, waarvan de film prachtige opnamen brengt, zoodat zij naast haar attractie als avonturenroman ook nog die van zeer mooie natuurfilm heeft. Het tweede hoofdnummer is „Vrouwen staking” een komisch nummer waarin Maria Paudler schittert. Door de Firma Joh. Volkers Zn. alhier zal worden uitgevoerd de centrale verwarming door middel van lagedrukstoom in de verbouwde fabrieks- en kantoorge bouwen van de Fa. Tonnema en Co. 't Kletnzand. Koepokinenting. Morgen, Woensdag, is er om 2 weer gelegenheid in het Gerechtsgebouw tot kostelooze inenting en herinenting. Thans zullen volgnummers worden uttge- De Alastrim. Zondag is te Rotterdam de vierde van de ernstige patiënten, van wie dezer dagen in een persbericht van den gemeentelijken dienst spra ke was, aan alastrim overleden. De aflevering der Koepokstof. De koepokinrichting aan de Plantage-Muider- gracht te Amsterdam is in gewone tijden een heel kalm bedrijf. Thans echter, nu de alastrim in het land is, is de toestand met één slag ver anderd. Bij pakken komen de bestellingen en er wordt over het geheele land, aan gemeen tebesturen en artsen, koepokstof in groote hoe veelheden verzonden. lederen dag komen 300 tot 350 of nog meer bestellingen binnen en eemige keeren per dag komt ’n taxi voor om de pakjes met koepokstof-buisjes naar het sta tion te brengen. Daarenboven loopt het den ge- iheelen dag af en aan van Amsterdamsche artsen of hunne vertegenwoordigers, die zelf een bezendinkje komen halen. Dientengevolge zijn voor de administratie, die anders één admi nistrateur af kan, thans vier dames en heeren te werk gesteld, die somtijds laat in den avond blijven om aan alle aanvragen te kunnen vol doen. Berekend is, dat in de afgeloopen maand men evenveel koepokstof heeft verzonden als anders in twee jaar. Men zou de dikke cijfers ziende, geneigd zijn, zich met angst te gaan af vragen, of de voorraad koepokstof niet lang zamerhand uitgeput raakt en of er nog wel kal veren genoeg zijn om dien voorraad aan te vul len. Ten dezen kan men echter volkomen ge rust zijn. De koepokstof vertoont namelijk de gelukkige eigenschap dat ze, mits bewaard bij een temperatuur van eenige graden onder het nulpunt van Celsius, jarenlang haar werkzaam heid behoudt, zoodat men kan potten voor de magere jaren. Dat heeft men ook gedaan, met het gevolg, dat men nu nog groote hoeveel heden pokstof bezit, waaronder die nog in het jaar 1923 werd gewonnen. Niet alleen Neder- landsche, maar ook stof die afstamt van dieren uit Zwitserland, Duitschland, Frankrijk en zelfs Japan. Voorloopig is nog voor ten minste twee mil- lioen gegadigden koepokstof uit voorraad lever baar, en ieder kalf dat bewerkt wordt, levert nog weer voor 60 a 70.000 menschen. Op het nam ik als een stellige waarheid, dat een vriendin van mevrouw Cosmo Miller een maal gezegd had dat zij geluncht had met de diamanten van Minnie, doch geloofde dat Minnie zelve daarachter gezeten had. Het jacht zelf was een drijvend paleis in het klein. Het bezat een zwembad en een gymnastiekzaal; radio-toestellen en een electrische piano, met kostbare steenen in gelegd of zoo iets. Voor het middagmaal werd een gouden servies gebruikt; bij de meer plebeïsche lunch deed men het af met een zilveren. In één woord, nooit heerschte ergens zulk een schreeuwende, vulgaire weelde. Behalve de gasten verbleven aan boord het Wallaby Quartet, de kapitein, de mar conist, vier linnenjuffrouwen, de chef-kok en de schrijver van „De Drie Honderd Lek kerste Cocktails” als mixer. De bemanning telde zestien koppen. Toen de „Hermione” de reede van South ampton uitstoomde, waren er dus alles bij elkander ongeveer veertig menschen aan boord .De zee was zoo glad als een spie gel; de kalender wees den 2en Aug. aan. Den 4en Augustus werd door de firma Bremmer Bremmer te Londen een mar- conigram ontvangen. Het was verzonden door mijnheer Miller, en alleen van belang, omdat het het laatste was dat van de „Her mione” ooit gehoord werd. Vanaf dat oogenblik was het jacht spoorloos verdwe nen met iedereen aan boord. schande maakten! Vervolgens was daar Angela Greymount, een zeer bekende film ster; mevrouw Pervy Franklin, een dame uit de New Yorksche groote wereld en on metelijk rijk; en ten slotte, mevrouw James Delmer, de echtgenoote van een millionnair t zou nog worden aangevuld met de hertogin van Sussex een Amerikaansche van geboorte en lady Agatha Dawkins, een hoogst on derhoudende vrouw, die ik eenigszins van nabij kende. Deze beide laatsten zouden te Southampton aan boord van het jacht ko men, en om die reden liep de „Hermione” daar aan. De mannen bestonden uit den eigenaar, drie Amerikaansche zakenvrienden, den her tog van Sussex, en Tony Beddington, die, naar het toeval wilde, een vriend van Drum mond was. Hij en de hertog zouden zich Zooa Jat Vel ierlaag iunne Zeer si V. V. t‘ Groninj boodschap die ik wensch dat gij aan Britsche publiek zult verkondigen.” komen, de lezer het boek neerlegt, over stelpt door verbazing. Waarvan, zal hij vragen, is hier sprake? Wat heeft nu het bestuurbare luchtschip van Wilmot in ’s hemelsnaam met die zaak uit te staan? Wij weten allen, dat alle hoop op welslagen van de op touw gezette onderneming op niets uitliep, toen het luchtschip door de vlam- men verteerd werd. Er liepen belachelijke aan den dood ontsnapt. De hulpremmer M. J. Bokelman zat meer achter in den trein en heeft geen gevaar ge- loopen. De machinist en de stoker zijn, toen de ma chine kantelde, er af gesprongen, maar toen zij .zagen, dat de locomotief niet in de sloot terecht was gekomen, begaven zij zich dadelijk weer op de locomotief, ten einde het vuur te blus- schen. Spoedig na de ramp kwamen autoriteiten op de plek des onheils en begon men met het ont ruimen van de lijn, waarmee men vrij gauw gereed was. De achterste intact gebleven wa gons werden doorgezonden; een tiental moet echter ontruimd worden, wijl daarvan wielen, buffers, etc. zijn afgerukt. Het terrein lag vol met bloemkool en andere tuinbouwproducten. De wisselwachter Pranger, die de toestellen heeft bediend, verklaarde bij het onderzoek dat hij alles zuiver heeft behandeld; het zou moeten zijn dat de automaten niet heelemaal goed ge werkt moeten hebben. Toch zou de trein door gereden zijn, waar deze Zaterdagavond te West woud, in tegenstelling met anders, had moeten stoppen, omdat de personentrein van Hoorn naar Enkhuizen te laat was. De machinist verklaarde, dat het eerste on veilig sein voorbij het station stond, een dertig meter voor het stootblok; hij kon den trein, die een vaart van 40 K.M. had, toen niet meer rem men. Een tragische bijzonderheid omtrent het slachtoffer is het feit, dat hij nog slechts eenige dagen op deze route reed als hoofdgeleider. De heer Garhardt was uit Groningen afkomstig en woonde sinds kort te Amsterdam. Hij laat zes kinderen achter. Geslaagd voor het propaedeutisch exa men civiel ingenieur te Delft, onze vroegere stadgenoot de heer A. Tj. van Veen. Ver. van Rechtzinnig Hervormden. In het Gebouw voor Chr. Belangen hield bo vengenoemde vereeniging gisterenavond een ledenvergadering tot het stellen van candidaten voor de a.s. verkiezing van gemachtigden in het Kiescollege. Gekozen werden de h.h. W. Eigen gebouwtje J. V. O. Ook de J. V. O. alhier heeft zich thans een eigen gebouwtje verworven, een vroe gere werkplaats aan de Parkstraat is door de handige jongelui zelf omgetooverd in een knap vergaderlokaaltje. Dit gebouwtje is Zondagavond geopend. Van verschillende zijden werd de vereeniging gelukgewenscht. Seiva, het schilderwerk gedeeltelijk De afd. Sneek der N. V. t. A. v. A. D. deed haar gelukwensch vergezeld gaan van een mooie gong, ter vervanging van de ouderwetsche voorzittershamer. Eenige oud- leden boden fraaie boeken aan voor de afdeelingsbibliotheek. Bont-expositie Leeuwenburg. Kleedingmagazijn Leeuwenburg houdt van 30 Sept, tot 5 October een expositie van de nieuwste bontmantels en pelterijen. Een schitterende collectie is daar bijeen gebracht. Echt Persiander, Veulen, echt Murmel, Bisam, Chevrette, Chenotte, petit gris (Siberische eekhoorn) vele soorten vossen enz. enz., ziet men er tot en op velerlei kleedingstukken verwerkt. Onge twijfeld zullen de dames de gelegenheid tot geheel vrije bezichtiging van deze prachtcollectie in Leeuwenburg, dat ook over een atelier beschikt om bonten tot moderne modellen te verwerken, niet voor bij laten gaan. Aankondigingen. Woensdag 2 October. Orgelcon cert in de Groote Kerk door Jan Zwart, Orgelist Amsterdam. Aanvang 8.15 uur. Zondag 6 October. Feestavond Kaatsver. Sneek In de Harmonie. Aanvang 8 uur. Voordrachten, Muziek, Prijsuitdee- ling kaatscompetitie enz. Bal. Bioscoopnieuws. De Amlcitia bioscoop heeft in „Het pikante kenteeken” een klucht van groote verdienste. Dat is mede te danken aan Lillian Harvey en Willy Fritsch die de hoofdrollen hebben in deze comedie van vergissingen. Lillian, barones von Trucks wordt aangezien voor een juweelendievegge, Yvette en om daaraan een einde te maken zoekt zij Yvette te Nice op en ontdekt daar dat zij op de juweelen van Eddie Miller, Lillians vriend, loert. Zij weet Yvette op te sluiten, doch deze ontsnapt en steelt Boonstra, K. Breeuwsma, K. v. d. Brug, H. M. reikt, met de vermelding wanneer men Martens, W. Nauta, S. Plat, A. Visser en K. Kracht. Voor de tusschentijdsche vacature werd ge kozen de heer B. Baarda. Avondschool lager theor. Nijverheidsonderwijs. Tot de cursus 1929/’3O der Avondschool voor lager theoretisch N. O. alhier, zijn toegelaten 114 leerlingen, en wel: Afd. A.Hout- en steenbewerking 37. aan het Kieinzand. Alles is er gemoderni- Afd. B.Metaalbewerking, machinisten enz. 46. Afd. C.Schilderen, typografie enz. 31. Als leeraar in bouwkundig teekenen is aan de zelfde inrichting benoemd de heer B, v. d. Kooij, opzichter bij de gemeente werken alhier. oogenblik wordt die bewerking per week bij drie kalveren toegepast, Men behoeft dus geen enkele vrees te koesteren dat de vaccinatie op eenig tijdstip geen voortgang kan vinden. Ongelukken. Zaterdagmorgen is in de Kerkstraat te Don gen een naar schatting ongeveer 60-jarige man door een kolenwagen overreden. De dood trad onmiddellijk in. Te Horn werd het 3-jarig dochtertje van den arbeider v. Eek door de tram aangereden. In levensgevaarlijken toestand werd de kleine naar het Louisahuis te Roermond overgebracht, waar het is ontrieden. De jonge man, die de vorige week te Beet- gumermolen getroffen werd door een kogel uit een buks, is zonder dat het bewustzijn is te ruggekeerd, in het Diaconessenhuis te Leeuwar den overleden. Op de zandsteenfabriek te Remmerden nabij Rhenen, had de 15-jarige zoon van de wed. M. aldaar het ongeluk, bij het vervoeren van zand onder een kipkar te komen. De jongen was onmiddellijk dood. Te heel (L.) wast het 9-jarig zoontje van dr. V. wonende aldaar aan het spelen op een z.g. zandberg. Plotseling schoof een groote massa zand naar beneden, tengevolge waarvan het jongetje levend werd begraven. Hoewel hij spoedig uit het zand werd bevrijd, bleken de levensgeesten reeds te zijn geweken. Op den rijksstraatweg te Oegstgeest, nabij deriTVloschweg had Zaterdag een ernstig onge luk plaats. Een auto, bestuurd door den 19-ja- rigen G. de R., uit Den Haag, reed met groote snelheid door een bocht en raakte daarbij zijn stuur kwijt, zoodat de 29-jarige wielrijder H. Sasse, te Leimuiden werd aangereden en op slag gedood. De auto kwam in een sloot te recht. De bestuurder werd ernstig verwond aan het hoofd en vervoerd naar het Academisch Ziekenhuis te Leiden. Maandagochtend is een auto van de firma de Gruyter op de Mooksche baan bij Nijmegen tegen een boom gereden. De chauffeur had de macht over zijn stuur verloren, doordat een band was lek geworden en de vracht in den wagen was verschoven. De auto is totaal ver nield. Een inzittende passagier, een zekere A. uit Nijmegen, werd tegen een boom geslingerd en onmiddellijk gedood. De chauffeur kwam er met eenige schrammen af. Zondagmiddag had op den rijksweg bij Maasbracht een ernstig auto-ongeluk plaats. Twee auto’s naderden met groote snelheid uit de richting Maasbracht. Bij een kruispunt in den weg wilde de ach terste wagen passeeren maar reed daarbij een motorrijwiel uit Eindhoven aan, met het gevolg dat de motorrijder tegen den grond werd ge smakt. De man bekwam een ernstige schedelfrac- tuur en een armbreuk en werd in het hospitaal te Roermond opgenomen. De bestuurder van de auto die de aanrijding veroorzaakte reed, gegrepen werd. Hij is dus als door een wonder zonder zich om het slachtoffer te bekommeren, door. Zondagavond omstreeks halfelf wandelde een zekere Distelmeijer met zijn meisje op de Stree- perstraat te Schaarsberg. Een taxi uit de rich ting Heerlen reed het paar aan. De jongen is na enkele minuten overleden. Het meisje werd niet ernstig gewond. De chauffeur werd gearresteerd. De moord te ’s-Gravenhage. Naar de Haagsche Crt. meldt, heeft het verdere politieonderzoek in de zaak tegen K. v. d. M., verdacht van den moord op de 72-jarige mevr. Odem aan het Bezuiden- hout, nog een belangrijk feit naar voren gebracht. De huishoudster heeft namelijk verklaard, dat K. v. d. M. op den dag van den moord omstreeks 12 uur in den mid dag een bezoek aan mevrouw Odem heeft gebracht. Hij belde aan en toen zij hem opendeed maakte hij zich bekend als ver tegenwoordiger der firma Hus. Hij wenschte mevrouw te spreken. De huishoudster heeft den man bij mevr. Odem aangediend deze ontving hem onmiddellijk en had een on derhoud met hem, dat ongeveer 20 minu ten duurde. Wat er gedurende dit onder houd besproken is, weet de huishoudster vanzelf nietwel echter weet zij, dat mevr. Odem bij het weggaan tegen K. v. d. M. zeide, dat zij over de zaak zou denken en dat hij ’s middags om 5 uur maar eens terug moest komen. Het politie onderzoek in deze zaak is thans geheel geëindigd. ^Noodlanding van het tweede postvliegtuig Nederland-Indië Bij de Kon. Luchtvaartmij. is uit Tetal, seerd en alleen de vorm van de 17e eeuwsche trapgevel herinnert nog aan het oude ge bouw. In het interieur is zoowel met het aanzicht als met de hygiëne rekening ge houden. In de ruime, overvloedig verlichte winkel zijn stofdichte met eikenhout betimmerde etalagekasten, de wanden zijn boven wit betegeld jen beneden van graniet, evenals de vloer, de bodem der etalage en het toonbankvlak alles is een toonbeeld van reinheid en efficiency. Achter de winkel een practisch ingericht kantoortje. Het bouwwerk is uitgevoerd door den timmerm.- aannnemer Punter, het granietwerk door door Fa. P. de Botr en gedeeltelijk door G. de ong. De electrische verlichting werd ge leverd door de Fa. Joh. Volkers alhier. RAUWERD. De Commissaris der Koningin heeft aan A. Jongstra alhier, wegens zijne be noeming tot rijksveldwachter ter standplaats Ureterp, met ingang van 16 October a.s. eervol ontslag verleend als veldwachter der gemeente Rauwerderhem. L. Ct. PROV. STATEN VAN FRIESLAND. De tram. De plannen om een tramlijn aan te leggen van Suameer over Quatrebras langs den rijks straatweg naar Leeuwarden, zijn destijds ver vallen, omdat door gebruikmaking van den spoorweg van Leeuwarden naar Veenwouden een goede tramverbinding van Leeuwarden naar Suameer was verkregen. Ook voor het tot stand brengen van deze laatste verbinding was echter aanleg van een gedeelte nieuwe lijn noo- dig, n.l. van Suameer naar Veenwouden, en het is voor deze lijn, dat de Ned. Tramweg-Maat- schappij thans een voorschot van de provincie vraagt van f26.772 of f4000 per K.M. De directie deelde in haar verzoekschrift me de, te vertrouwen, dat bij uitkeering van ge noemd voorschot, als gevolg waarvan ook door den Staat nog een voorschot voor de lijn SuameerLeeuwarden zal kunnen worden uit betaald, genoeg zal worden ontvangen om mis schien vijf, maar althans drie locomotieven aan te schaffen, waardoor het vervoer van spoor wagens over de tramlijnen in deze provincie ten volle hersteld zal kunnen worden, zoodat het verzoek aan de Staten, om bijzonderen steun voor aanschaffing van locomotieven, kan ver vallen. Gedeputeerden stellen voor het verzoek der Mij. in te willigen onder voorwaarde, dat het voorschot overgaat op den Staat voor ’t geval deze tot naasting van den tramweg mocht overgaan, mits de Staat zich dan ook verbinde bij het verleenen van het voorschot aan de maatschappij de gestelde voorwaarde te zullen naleven. Verder wordt voorgesteld in te trekken het besluit, waarbij 't adres der maatschappij, hou dende ’t verzoek om haar een renteloos voor schot van f 54.000 voor de aanschaffing van den was, hoewel om de een of andere reden de couranten er weldra het zwijgen toe de den. Maar, zal men vragen, wat heeft dat alles te maken met Gaunt en diens vergif? Wind u niet op, mijn vriend. Ik heb u van te voren gezegd dat ik geen romanschrijver ben; misschien zou ik uw toorn van mij heb ben kunnen afwenden, indien ik een van de kunstjes van de mannen van het vak ge weten had. En ik erken dat het er veel op lijkt als had ik plotseling mijn verstand ver loren, en dat het lijkt alsof ik evengoed een verhandeling over het leven der fretten er bij had kunnen sleepen. Ik wil alleen zeg gen, dat ik het te dien tijde volkomen met u eens geweest zou zijn. In mijn oog had het bestuurbare luchtschip van Wilmot even weinig met Robin Gaunt te maken als het eens na. Omringd door alle gemakken, kun- feit dat mijn klerk den naam van Stevens oen vijftig passagiers over een afstand van droeg. Wanneer ik ooit een gedachte aan 3000 mijlen vervoerd worden. Australië in mijnheer Wilmot wijdde, hetgeen ik vermoe- Eddies diamanten en Eddie ziet Lillian locomotieven te verleenen, in handen van Ge- voor de dievegge aan. Enfin, een dol stuk, deputeerden werd gesteld om prae-advies. waarin echter tenslotte alles terecht komt.1 Een christelijke lagere landbouwschool te Balk. De bioscoop bij de Waag blijft I Het bestuur van de Vereen, tot bevordering Tarzan de Machtige geven. De spar nende j van het landbouwonderwijs op christelijken van Tarzan Frank Merrill i grondslag voor Gaasterland en omstreken ver zoekt den Staten subsidie te verleenen voor de oprichting van een Chr. lagere landbouwschool te Balk. Uit inlichtingen is Gedeputeerden gebleken, dat voor deze school: voldoende belangstelling bestaat, terwijl ook vanwege 't Rijk subsidie zal worden verleend. Gedeputeerden stellen dan ook voor om het verzoek in te willigen en een subsidie toe te kennen tot het zelfde bedrag, f5500, dat voor andere lagere landbouwscholen is verleend,. veertien dagen; Amerika in drie. En het is delijk wel eens gedaan zal hebben, moet ik veilig heeren volkomen veilig. Dat is de mij hem hebben voorgesteld als een gewoon het f zakenman, die een groote toekomst zag in het stijf model luchtschip. En waarschijnlijk En ik kan mij voorstellen dat, hier ge- zal iedereen zulk een voorstelling van hem gehad hebben. Ik weet dat ik van hem hoorde wanneer hij in de City geluncht had; u** Chicago. Het vrouwelijk element ik weet dat, naar verluidde, een naamlooze x J‘ *‘*’i vennootschap inderdaad opgericht werd (de hertog van Wessex zou een van de direc teuren worden). Het voornaamste, hetgeen ik te dien tijde niet wist, was de waarheid. Wees dus lank moedig jegens mij, mijn vriend, te rechter tijd zult gij zelf de waarheid vernemen. Of gij haar gelooft of niet, is een geheel andere kwestie. Evenwel, nu ga ik er mij voor de tweede maal aan schuldig maken, dat ik uw toorn opwek. Er slippen meer haringen door het net; haringen, die, ik herhaal het nog eens, eveneens in Engeland inschepen, mij destijds evenmin de moeite van het van- gen waard schenen als gij er thans de schouders voor ophaalt. Den 31sten Juli stoomde de beroemde Amerikaansche multi-millionnair Cosmo A. AAiller, in zijn niet minder beroemd jacht „Hermione”, de reede van Southampton op. Hij had aan boord een gezelschap, zooals van een multi-millionnair mocht worden verwacht. Om te beginnen met de dames, waren daar zijn vrouw voor wie hij onlangs de veelbesproken Shan diamanten gekocht had. De diamanten des doods, zoo werden zij genoemd; vreemd niet waar, dat zij den kwaden roep die van hen uitging niet tot 41. „Het ligt niet in mijn voornemen veel te geruchten dat Wilrrfot krankzinnig gewor- zeggen,” sprak hij met diepe, vaste stem a-c - een stem, die slechts ’n flauw Amerikaansch accent verried „doch het is mijn over tuiging dat deze gelegenheid het begin zou kunnen zijn van een nieuw tijdperk in, de Britsche aviatiek. Heden hebt gij uzelven van de mogelijkheden van het luchtschip tegenover het vliegtuig kunnen overtuigen; het is mijn wensch dat deze mogelijkheden eveneens worden begrepen door ’t publiek. De lunch, aan welke gij zooeven aangezeten hebt, werd geheel aan boord gereed ge maakt; geen enkele schotel werd toebereid in de keuken gebracht. Ik vermeld zulks om u te toonen dat de huishoudelijke inrichting, zooals gij zult toegeven, niets te wenschen overlaat. Doch wel beschouwd, is dat slechts bijzaak. Ga liever de andere mogelijkheden Reclame van het middenstands- b e d r ij f. Op 2 October zal te Nijkerk een districts- congres worden gehouden, belegd door de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Geldersche Vallei,gevestigd te Amersfoort, op welk congres de vraag zal worden be sproken Hoe moet het middenstandsbedrijf reclame maken De Amsterdamsche werkloozen te Beilen. De te Beilen te werk gestelde Amsterdamsche arbeiders ten getale van ruim 80, zijn Vrijdag avond ondanks het verbod uit hun woonplaats, na het werk te hebben neergelegd, met hun hebben en houden naar Amsterdam afgereisd. Naar hun bewering vindt dit vertrek zijn oor zaak in de omstandigheid, dat men in de ba- rekken veel last heeft van ongedierte (wand luizen). De barakken zijn pas dit voorjaar van geheel nieuw hout vervaardigd. Het spoorweg-ongeluk bij Meppel. Naar het N. v. h. N. verneemt, is aan den hoofdconducteur Hillenga, die den trein ge leidde, waarmee het spoorwegongeluk bij Mep pel plaats had, op zijn verzoek met ingang van 1 October a.s. ontslag verleend. Beleediging van Mussolini. De radio-uitzendirig van de Vrijdenkersver. „Dageraad” uit Theater Tuschinsky te Amster dam, waar Zondagochtend Hoving sprak over Mussolini, is tijdens die uitzending door het hoofdbestuur der P. T. T. verboden, omdat de spreker Mussolini beleedigde. Een V.A.R.A.-zender. De V.A.R.A. heeft de minister verzocht een zender te mogen bouwen voor een golflengte van 298 M. i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1929 | | pagina 2