L
k
N.V NEDERLANDSCHE
HYPOTHEEKBANK
51PANÖ88IEVEN a lOO h °l
W1
HESERVtS 1 3900 101.-
Vrijzinnig Hervormden
Eerste blad.
£»terdag£ 90 October 109®
46 Jaarg&r g
RSHHHHMa^GSra
aan
een
beperkt.
DE UITGEVERS.
1
Wegens een de
fect
onzer
persen is de bezorging
van dit nummer vertraagd
en moest het zeer worden
Efcieel ürgsao to (sole tat.
üit No. bestaal uit 4 bladen.
NieuwstljdiBgeth
Uitgave KIEZEBR1NK en Co.
_iu
e
L
2
o
47,
PANDBRIEVEN a 98 °/0
en
GELDEN BESCHIKBAAR
voor ie hypotheek op billijke voorwaarden
om Lis-/ beGladheid te KpLmeerenz
te bedorao, LLxa/ adem.
te x/er^>neem
Abdij TOO [O
KCai
(waarmede gefusioneerd de N.V. EERSTE
i
'l
M
t
k
5.
I-
1 4
Geplaatst Kapitaal
waarop gestort
Hypottieken
Pandbrieven
f
f
De moord in den Blijdorppotder.
Bij de Rotterdamsche politie heeft zich
een man gemeld, die heeft verklaard, dat
hij den verdachte W. V. van vroeger .kende
en dat hij hem op den avond van den moord
heeft gezien, om kwart over zes, in het uri
noir, welke staat op het pleintje tusschen
West-Kruiskade en Eerste Middellandstraat,
dus vlak bij de Coolschestraat.
Verschijnt
DINSDAGS en VRIJDAGSAVONDS
SN EEK - Telefoon No. ISO
u.
OPGERICHT TE VEENDAM IN 1880
5
t.
t.
o*
DirectieMr. M. J. Bos, Mr. J. Wilkens
en J. Roosenburg,
meen aan de eerbied voor het leven in velerlei
verschijningen, nogal wat hapert.
Ook haalt spr. een episode uit het leven van
den bekenden schrijver en paedagoog Jan Ligt-
hart aan; deze vertelt dat hij op een avond al
leen de duinen inzwierf en op een top ging
staan en het fonkelende firmament boven zich
zag uitgespannen. Het was hem toen alsof het
Heelal levend werd en in hem was huiverend
het besef van eigen nietigheid. Diep-ontroerd
door dezen aanblik is hij toen weggegaan. Het
Heilige, het raadsel waarvoor men in ontroe
ring terughuivert.
Ook kan het Heilige tot ons komen door een
groote en diepe liefde. Dit is ongetwijfeld een
uiterst moeilijk onderwerp, omdat juist hierbij
zoo smartelijk-veel wordt gezondigd. Want een
huwelijk is een menschelijk samenleven van
wonderlijke vervlochtenheid. Een van de facto
ren daarin is zeer zeker de wederzijdsche sexu-
eele aantrekkeling, doch ook zijn er de kame
raadschap, het innerlijk elkaar verstaan en ook
wel liefde. Wanneer in het huwelijk de Liefde
in haar heiligste beteekenis ontbreekt en dus
het huwelijk de wijding mist, dan is het in t’n
allerdiepste zin verloren. Het mag geen louter
sexueele vereeniging zijn. Waarlijke liefde sluit
in eerbied voor eikaars lichaam 'en geestelijk
wezen. Is dit er, dan is ook daarin het Heilige
aanwezig.
Een andere vorm, waarin het heilige zich aan
ons
en te behouden. Daarvoor is noodig het naar
binnen gekeerde leven, dus het leven met onze
ziel. Er is voor noodig een sprong, het wagen,
de overgave, zooals enkelen onder de mensch-
heid hebben gedaan, die de vuurtorens in de
wereldgeschiedenis zijn geworden, de profeten.
Hier ligt het verband tusschen het heilige en
het profetische, in onze gewone geloovigheid
zitten wij zoo rampzalig vast aan het gemoe
delijke en stichtelijke. De religie heeft veel aan
vaard van ons sleur- en vooral rekenleven, ze
nam er genoemen mee, dat Zondags tot ons
werd gesproken van het heilige, terwijl wij op
andere dagen onze onheilige gang gingen. Wij
willen teveel slechts God verheerlijken als hij
onzen' zin doet, dat, is afgoderij. Wij hebben
God en ons geloof ingesponnen in onze men-
schelijke denkbeelden en daardoor is het pro
fetische, de doorbraak van het Goddelijke door
het menschelijke verloren gegaan, dat echter
zijn teeken van dreigenden ondergang nog kan
schrijven aan de muur der helverlichte feestzaal
van deze krankzinnige wereld, die zoo prat
gaat op zijn bioscopen, Jazzband, .Zeppelins,
Het profetische maakte de leerlingen van Jezus
tor heldenharten, toen zij, ondanks de duisternis
getuigden van Zijn eeuwige leven.
Resumeerend zegt spr., dat het heil, waar
van het geloof spreekt, het verband tusschen
het menschenleven en het heilige, dus is boven-
verstandelijk en slechts met het hart te be
leven; het is het meer dan menschelijke dat de
mensch grijpt en innerlijk verandert, wij maken
het niet, het maakt ons; wij kunnen het heil,
waarvan de religie ons spreekt, dienen door de
zuiverheid van onze liefde, het wordt ons ge
geven niet omdat we het verdiend of er om ge
beden hebben, doch slechts als een genade. DAn
gaat het donkere van smart en dood en eigen
schuld niet uit ons leven weg, maar wij gaan
er niet meer aan onder. Onze levensmoed en
ons vertrouwen worden niet meer gebroken;
diep in ons hart voelen, we dan de wonderlijke
band tusschen ons onheilige leven en het heilige
dat uit God is en daarvoor is alleen maar te
danken.
Met gespannen aandacht volgde het talrijke
j publiek den spreker, wien de voorzitter een
schen ons leven en het heilige weten te vinden hartelijk woord van dank bracht.
Verduistering.
Voor de vijfde kamer te A’dam heeft
terecht gestaan de assuradeur P. J. J. H
gewezen lid der Eerste Kamer, thans woon
achtig te Zutphen, ter zake van verduiste
ring, meermalen gepleegd, valschheid in
geschrifte en de openbaarmaking van een
valsche bïlans. Eisch 1 jaar.
zegen te ontvangen. Bij een
de mensch terug, c...
zich bevindt. Innerlijk ervaart hij dit.
Een vierde vorm, waarin het heilige tot ons
kan komen is een groote smart, waarvoor wij
terughuiveren, doch waarvan
dat zij een zegen kan zijn. Tot Job in zijn venmenschelijk.
Ons heil ligt daarin, dat we het verband tus-
5.750.000.— 1
1.102.600.— 1
f 75.000.000.—
f 72 000.000.—
De moord op den heer Lans.
Opnieuw staat de gewezen procuratie
houder G. J. v. O. te Rotterdam terecht we
gens de moord op den heer Lans. Veel
nieuws is nog niet aan het licht gekomen.
Er was een getuige die kwam vertellen dat
hij eenige mannen op den dag van den
l op verdachte wijze bij het kantoor
In enkele bladen heeft eergisteren een foto
gestaan van W. V., alias W. Huisman, W.
Brouwer of Thijs de tuinman. Getuige heeft
deze foto gezien en toen de opmerking ge
maakt, dat hij dien man wel kende. Toen hij
kort daarop las, dat de te Heerlen gearres
teerde man en deze W. V. een en dezelfde
persoon zijn, heeft hij zich dadelijk bij de
politie gemeld om de verklaring af te leg
gen, dat hij V. op den avond van den moord
bij de Coolschestraat heeft gezien. Bij con
frontatie heeft getuige den verdachte op
nieuw uitdrukkelijk herkend.
De rivierpolitie is aan het dreggen in de
daarvoor in aanmerking komende wateren,
omdat het niet totaal uitgesloten wordt ge
acht, dat de fiets van den dader in het water
is geworpen.
De rapporten van dr. Hesseling zullen ter
stond worden doorgezonden aan den rech-
ter-commissaris. Zeer waarschijnlijk zal de
inhoud niet ter publicatie aan de bladen
worden meegedeeld.
De commissaris van politie in de eerste
afdeeling verzoekt uitdrukkelijk aan de de
pothouders van rijwielstallingen bij de sta
tions in Nederland, die op den dag van den
moord of daarna een fiets in bewaring heb
ben gekregen van een man, die aan het sig
nalement beantwoordt, zich ten spoedigste
hetzij schriftelijk of mondeling te wenden
tot het bureau aan de Groote Paauwensteeg
Jack Mulhall de meest verrassende avonturen
als reiziger beleeft.
Sneeker Zweminrichting.
In hotel Hanenburg werd Woensdag 23
Oct. de jaarvergadering gehouden van aan
deelhouders der Sneeker Zweminrichting
onder voorzitterschap van den heer S. Bak
ker Jzn. De balans en winst- en verliesreke
ning werd goedgekeurd. Uit het jaarverslag
de behoefte te voorzien. Er werden dit jaar
toch genomen een totaal aantal baden van
33005 met een gemiddelde van 294 per dag.
De inrichting werd geopend den 16 Mei en
gesloten den 26 Sept. De gemiddelde tem
peratuur van het water was 15% gr. C.
Diploma’s werden uitgereikt 48 groote, 79
kleine, totaal 127. Aan de 1000 Meter tocht
namen deel 64. De wedstrijden van den Frie-
en
-z.a'
'jjwielbelastingmerk in étui, Johs. Slump,
i-jjeine Palen 21.
Geslaagd te den Haag voor de akte
B hpofdonderwijzeres bewaarschool mej.
T. Kroning, alhier.
zyoor het examen handenarbeid slaag
den tê-Groningen de h.h. R. Frank en
1. v. d. -Velde, alhier.
Herleving' in de geitenfokkerij.
De Geitenfokvereeniging „Ons Belang”
alhier beschikt thans over drie volbloed dek-
okken, waarvan een gestationneerd te
Sneek, een te Tjerkgaast en een te Schar-
jen onder Joure. Een geluk is dat elke gei-
umhouder begint in te zien de groote waarde
van het fokken met bokken van gecontro-
'eerde ouders. De opbrengst van de in de
natste tien jaar gefokte geiten is dan ook
niet 100 gestegen.
Bioscoopnieuws.
De bioscoop bij de Waag heeft
de eerste dagen een tweetal hoofdnummers.
In de eerste plaats de groote paramount
f.lm „Achter het voetlicht”. De titel ver-
•\adt al dat het een film uit het artisten-
leven is. Esther Ralston speelt schitterend
de hoofdrol in een geschiedenis welke tot
achtergrond heeft de groote Amerikaansche
Iheaters en de mondaine kringen.
In Dolle Buck hebben we een far West
f.lm met Buck Jones op z’n best. Spanning
ca amusement geeft deze film in ruime
mate.
De A rn i c i t i a - b i o s c o o p heeft een ver
filming van Sudermann’s „Vrouw Zorge”.
Mary Carr heeft hierin welverdiend de
hoofdrol van die altijd zorgende vrouw op
die kleine vervallen boerenhoeve, wier man
een fantast, wier dochter een lichtzinnig
meisje is. Gelukkig is er haar zoon Paul
,Wiihelm Dieterie) die met zijn moeder die
stille arbeid verricht, weike het gezin van
geld voorziet. Telkens schijnt de zon voor
e Meijhöfers door te breken, doch daden
van vader en dochter verhinderen dat weer.
Tot ten slotte de vader verongelukt, de
dochter, dank zij haar broeder, in veilige
haven belandt en Paul een gelukkig huwelijk
lan sluiten, zoodat een gelukkige levens
avond de moeder wenkt. Deze korte be-
Leschrijving doet deze mooie film eigenlijk
£een recht, men moet haar zien. Tweede
iioofdnummer hier is „De gladde handels-
ieiziger” een humoristische film waarin
Woensdagmiddag is door warmloopen
van de jacobsladder, brand ontstaan op de
bovenste verdieping van de g aanmalerij
van den heer Kok aan de Waterpoorts-
gracht, waarin het bedrijf van de A.B.T.B.
gevestigd is. Eigen personeel wist uit
breiding van de brand te voorkomen en
toen onze motorspuiten waren verschenen
had het vuur geen kans meer. Spoedig was
het gebluscht. De gebouwen zijn ver
zekerd bij de fa. Hoogslag te Leeuwarden,
de voorraden bij de onderlinge van de
A.B.T.B. De waterschade is aanzienlijk.
Kerknieuws.
Ned. Herv. Kerk Beroepen te Oudemirdum
ds. N. C. Bakker te Benschop.
met woorden aantasten. Het is voor dominees
soms zoo pijnlijk te bemerken, dat in een gezin,
waarin een groot verdriet heerscht, door de ge
zinsleden zelf dat verdriet geschonden wordt
door luidruchtigheid.
De smart draait zoo vaak om het eigen ik.
Maar kan een groote smart de ziel dichtschroe-
ven, zoodat men alleen zich zelf ziet, ze kan ook
het hart openmaken en ontvankelijk voor het
leed’ van anderen, iemand brengen tot de stille
daad, die eens anders smart verlicht. Zoo kan
de smart iets heiligs hebben, waarvoor wij
huiveren en waarin toch een zegen ligt; die
smart kan ons niet breken.
Ook kan het heilige ons naderen in de dood.
Ook het sterven was bij de primitieve volken
het inbreken van een buiten-menschelijke sfeer
in het menschelijk leven, daar was dan ook de
eerbied voor de dood, en als we die eerbied
missen kan het beste dat zoo’n moment draagt
aan ons voorbijgaan. Henriette Roland Holst
zegt zoo treffend:
is het zich kleinvoelen van den mensch hier
tegenover. Vooral de machtige visionair Jesaja
geeft dit in een schoone verbeelding weer, waar
hij de serafs, die bij den Heer wonen zich met
twee vleugelen het aangezicht laat bedekken.
Dat is de schroom voor het Heilige.
Wanneer gij een bloem ziet bloeien in geuren
de pracht, dan denkt gij aan God. Ook in moe-1
aer-liefde en menschheids-liefde is God. Maar
als die bloem wordt vertrapt en liefde en goed
heid bezoedeld en gekruisigd, is Hij er dan
nog? Is God uit het leven weg wanneer iets
moois wordt stukgeslagen? Zie, wij worden be-
heerscht door een zucht om alles naar mensche
lijke maatstaf te bepalen. Doch een der karak
teristieke kenmerken van het Heilige is, dat het
zich aan de gewone normen onttrekt en zich niet
in formuleeringen laat vangen. Ook de groote
dichter Vondel heeft dat gevoeld in „Lucifer”.
Rilke was er ook zoo diep van overtuigd dat
wij over God eigenlijk nooit goed kunnen spre
ken. In de beeldspraak is God meestal het
Licht, het Klare en het Zuivere. Neen, zegt
Rilke, God is veeleer de Nacht, de Donkerheid,
het Menschelijk-Onbegrepene. Met onze woor
den maken wij vaak het wezen van het God
delijke stuk. Spr. citeert eenige mooie voor
beelden uit. het werk van Jacqueline van der
Waals, waarin zij het Heilige zuiver heeft door-
voeld. In zwijgen nadert ons hart ihet innigst
God.
Het Heilige kan echter ook nog in andere
vormen op ons t--
men i
Zondag 27 Oct. Harmonie, 8 uur.
Feestavond Steun in den Strijd. Opvoering
revue Hallo Sneek.
Maandag 28 Oct. Volksonderwijs. 8
uur. Harmonie. Openbare vergadering. Mej.
L. de Haan, inspectrice kleuterscholen over
„Het voorbereidend lager onderwijs te
Sneek en elders”.
Dinsdag 29 Oct. Inst, voor Arbei-
dersontw. 8.15. Gerechtsgebouw. Lezing; A.
Meester over „De Fransche revolutie”.
Dinsdag 29 October 8'/2 uur On
der de Linden. Vergadering winkeliefs Ma
nufacturen, Heeren- en Damesmodevak en
aanverwante branches.over het Werktijden
besluit.
Donderdag 31 Oct. Inst. v. Arb.
Ontw. 8 uur. Harmonie. Het Schouwtooneel
met „Haar andere man”.
en zich voor het heil der wereld liet
bed liggende, dat ze wist dat haar sterfbed zou
zijn, in haar gedicht Annunciatie getuigde dat
geestesverrukking zij, het leven liefhebbend als nooit tevoren, de
dood berustend en vertrouwend aanvaardde.
Tenslotte kan het heilige tot ons komen in
Gevonden Voorwerpen.
Aanwezig aan het bureau van politie,
Nieuwe Veemarkt, en aldaar te bevragen op u o
alle werkdagen tusschen ll’A en 12/2 uur, blijkt dat de inricht, voortgaat in ’n bepaal
de navolgende voorwerpen als gevonden ge-
Geponeerd op 24 en 25 Oct. 1929: heeren-
ijwiel.
Aanwezig en te bevragen bij de navol
gende ingezetenen, onderstaande voorwer
pen, als gevonden aangegeven op 24 en 25
jet. 1929: nikkelen krukje, D. Deden, le
Woudstraat 8; flesch inkt, S. Altenburg, Le
liestraat 9; gedeelte damesarmband-horloge
a.-r. lijst is zijn opvolger de heer M. Oost-
woud te Franeker.
Tast niet in het uur van slaken
Haar hoogheid met Uw aardsche droefheid
aan.
NIEUWE SNEEKER COURAHT
annex SHEERER OOURAHT an WYMBRITSERRDEEL
(Adv. in Blokschrift).
tegenhouden. Er heerschte eenige oogen-
0 blikken groote opwinding.
i Getuige Hage gaat in gezelschap van in-
specteur Hermans op last van den president
op de binnenplaats en op de tribune zoeken
of hij den man dien hij gezien heeft soms
vindt. Dit heeft echter geen resultaat.
Zaterdag voortzetting. Van de psychia
ters die verdachte hadden onderzocht was
een van meening, dat v. O. wel tot de moord
in staat was, uit vrees dat zijn verduisterin
gen aan het licht zouden komen, de ander
wenschte geen stellige meening uit te spre
ken.
De burgemeester eh de arts van
N i e u w o 1 d a.
Gedep. Staten van Groningen hebben
het raadsbesluit der gemeente Nieuwolda,
om den gemeente-geneesheer dr. Wennlger
wegens wangedrag jegens den butgemees-
ter, oneervol te ontslaan, niet goedgekeurd.
no°d'
in <.ii iv.vv.il v-v.il r van
gekend als het lot .hem overmild had bedeeld en
heeft hij, dan bij zich zelf stil het gevoel gehad, --- -=- --- -
dat hij het eigenlijk niet waard was, zulk een Christus, die in lief de,tot zondaren en tollenaren
„.j een groot geluk huivert gmg,
omdat ook daarin het Heilige kruisigen. Wij lezen meestal het Nieuwe Testa-
ment nog slechts om te zeggen dat men het er
1 niet mee eens is of dat het ouderwetsch is en
toch kan wat daar staat ons soms plotseling
iart, waarvoor wij zoo grijpen; te leven, te strijden en lief te heb-
wij tegelijk weten, i ben als Christus is niet menschelijk, doch bo-
•T'-i. i_i_ t vonmoncchpliilz
grootste smart durfden zijn vrienden de eerste 1
dagen niet spreken, omdat de smart, die hem
greep, voor hen heilig was, ze mochten ze niet
(zilver), Postma, Leeuwarderdwarsstraat; schen Zwembond werden dit jaar in Sneek
A weep, G. v. d. Berg, le Selfhelpstraat 3; gehouden, en verder mag genoemd worden
een onderlinge ledenzwemwedstrijd welke
beiden uitstekend slaagden. Geregeld werd
van het gemeentebestuur mededeeling ge
daan van het voorkomen van een besmet
telijke ziekte in een huisgezin van school
gaande kinderen. De andere huisgenooten
werd alsdan verboden te zwemmen.
Het water voldeed aan de hoogste
eischen van goed zwemwater. Voor het vol
gend jaar staan weer verschillende verbete
ringen op het programma van het bestuur.
De afgetreden penningmeester de heer
K. Vrolijk Fz. werd met bijna algemeene
stemmen herkozen.
Advendo.
Door de Chr. Gymnastiek-Vereeniging
„Advendo” is een afd. „Dames Seniores”
opgericht.
Voor aanvang der lessen zie men adver
tentie in dit nummer.
Aankondigingen.
Abonnementper jaar f 2.50 Ir. p
post f 3.60.
Advertenlièn 9 cl. p. regel Ing
zonden mededeeltngen hooger.
Abonnement belangrijke korting
Advertentlén worden tevens gratis ge
olMtoi in de SNEEKER COURANT
had zien staan, doch aan de tand gevoeld,
haastte hij zich dit in te trekken, hij had
zich in den datum vergist en deze getuige
ontsnapte ternauwernood aan een vervol
ging wegens meineed. Bezwarend voor ver
dachte was dat de deskundigen, met name
dr Hesselink, bloed op de kleeren van van
O. hadden aangetroffen, v. O. trachtte aan
te toonen dat dit bloed van een dochtertje
van hem was of van den heer De Kock, van
wie hij het pak kreeg. Maar het gevonden
bloed behoort tot de bloedgroep van den
heer Lans; v. O. zeide toen dat hij na den
moord in de bloedpas kan hebben getrapt.
De president wees er echter op dat er maar
weinig bloed -lag. Uit het onderzoek is ge
bleken, dat men getracht heeft het bloed van
de kleeren te verwijderen. Een getuige uit
Arnemuiden had twee mannen op een dag
op verdachte wijze over de moord hooren
spreken en beweerde nu voor de rechtbank
dat hij een dier mannen nu weer had ontdekt
die hem te Rotterdam telkens volgde. Het
was natuurlijk mogelijk dat die man ook op
de publieke tribune zat en de president ge-
lastte dat de deuren van de publieke tribune
moesten worden gesloten en niemand daar
meer af mocht. De veldwachter begrijpt of
hoort deze lastgeving blijkbaar niet goed en
er ontstaat groote beweging in de zaal, als
eenige menschen van de tribune verdwijnen.
Veldwachters hollen hen na; journalisten en
advocaten loopen naar de binnenplaats,
NÉD. HYP. BRTÉFBANK TE s GRAVENHAGE) waar de veldwachters een paar menschen
Iedere, lepe! V^elpl-
Gisteren trad in de .Harmonie voor de afd.
Sneek van de Ver. v. Vrijz.t. Hervormden op ds.
Fanning. Na een openingswoord van den heer
W. C. de Haas ving de spreker van den
avond met zijn onderwerp aan, dat getiteld
.was: „Het Heilige en ons Heil”.
A In dezen tijd, waarin de menschelijke aan
acht zoozeer is gericht op het uitwendige en
i.i allerlei kringen twijfel heerscht, lijkt zulk een
onderwerp misschien eenigszins misplaatst.
’.Vant een dergelijke geesteshouding geeft wei
nig klankbodem om te spreken over het Heilige
en ons Heil. Om dat zuiver en waarachtig te ge
voelen moeten wij uitstijgen boven een at-
osfeer van zelfvoldaanheid en eigengereidheid
en iets van die eeuwige onrust in ons hart heb-
•en, waarvan de oude Psalmen spreken.
Over de idee van het Heilige heeft Rudolf Otto
een merkwaardig boek geschreven. Dit begrip
is vervlakt in ons algemeen spraakgebruik en
list daar dikwijls zijn wezenlijke beteekenis.
Wij zeggen wel van dingen dat ze ons heilig
ijn, in de zin van dierbaar, en spreken ook met
eerbied én bewondering over heilige menschen,
ie dan meestal voortreffelijke eigenschap-
i en en een edele gemoedsdiepte bezitten, maar
aar eigenlijk godsdienste opvatting beteekent
b.et toch veel meer dan louter goed zijn. In het
Heilige ligt namelijk het gevoel verborgen van
te staan voor een onnoembaar mysterie, dat ons
:i ontroering sidderend doet terughuiveren,
‘.en treffend voorbeeld waarin iemand door het
o verweldigende en godsheerlijke van het Myste-
'e zielsdiep wordt aangegrepen vinden wij in
de prachtige beschrijving van Mozes in het
randende braambosch. Daar ziet men dit be
grip doorvoeld en uitgebeeld naar zijn essen-
eele beteekenis. Op lager plan bezigen we ook
i meer dagelijkschen zin 'het woord mysterieus
in de beteekenis van onbegrijpelijk. Maar het
Heilige in godsdienstigen zin is principieel voor
ons menschelijk verstand ontoegankelijk en
dan zoodanig aan, dat het ons gansche le- realiseeren hoeveel dieren louter ten gerieve
van de mode zijn geslachtofferd, dan worden
Ëe'n twêede“kënmerkelijke trek van het Heilige wij ons schrijnend bewust dat er over het alge-
Met egocentrische droefheid randen wij het
heilige van den dood aan. En als de dood ons
zelf nadert Het heilige komt dan tot ons
ah wij de dood durven* aanvaarden als de dich-
opënbaart'is in’het geluk. In onzen tijd zijn teres Jacqueline w d. Waals, die op aardziek
er. rp “3 toetreden. Het kan tot ons ko- er misschien niet veel werkelijk hoog-gelukkige
uit het leven zelf, dat zich in zijn voort-1 menschen. Maar toch heeft ieder wellicht ééns
durende vernieuwing aan ons kan opdringen als f in z’n leven een moment
waarlijk heilig. De oude volken hebben dit zoo
diep gevoeld, wanneer ze zeiden dat een pas
geboren kind niet mocht worden aangeraakt
door ongewijde handen. Dit zouden ze als een
schending van het Wonder hebben beschouwd.
Bij Albert Schweitzer was een fel-bewogen en
ontroerend oogenblik in zijn jeugd oorzaak, dat
later, wanneer hij het heeft over zedelijke
vraagstukken enz., steeds weer de eerbied voor
het Leven naar voren komt. En als we ons bij
draagt een intuitïef karakter. Het raadsel grijpt het aanschouwen van een pelswinkel eens goed
ons
ven niet los laat.
de mode zijn geslachtofferd, dan worden
De heer H. A. Verra te Leeuwarden
heeft om gezondheidsredenen bedankt als
lid der Staten van Friesland. Volgens del moord
voC”
's
V'n'a' ne'
peT
YA