l^£imJ£IVs TAOMX VERKADE’s TROMP - Sneek Voor de Feestdagen eenjlescb ADVOCAAT’ Merk „De Friesche Kip,r Wed. S. JDUSTRA&ZOON H.8RENKINKMEI1E8Z0NEN Grcotzand 50*56 - SNEEK I iui Pruimster van Niemelier is. Engros OHaieel Orgaan der taeoie Ml Verschijnt Autoverhunr-Tarief neiiNtfSttK 1 S December <l>t» Snoek DRAISIflAwNVALKEHBURG'S^ e 1 ■•lLEVÈRTR/wn y DEKENS E 1R0MP, Sneek CITROEN, BUM en ABAC PUNCH Fijne kwaliteit-; Horlogerie HENRI VAH ESCH brengt ma1 ^sÜuitgrö5t/ steeds Wybert-tabletten meenemen, zoo gauw hébt U kou gevat, lastig zijn de gevolgen. Zenuw Laxeer Hoofdpijn Kiespijn I tabletten I I tabletten I I tabletten I I tabletten I I Buisje 75 ct. I Doos 60 ct. Bol»)e 30 en 60 cl Bultje 30 en 60 ct.| ARTISTIEK MAGAZIJN SI Gegooid 46e Ja&rgar g SWCLAMl^KOLOM maar zéér een NIEUWSTIJDINGEN. Pruimsn rbesih WOLLEN Firma JOH». TROMP 1 1 Telefoon '103. I I I MIJNHARDT’S TABLETTEN F.OZiaitlA TROMP, Sneek annex SHEERER COURANT on WYMBRITSERADEEL heeft naast hare schitterende kwaliteiten in alle prijsklassen, ook het bijkomstig niettemin aantrekkelijk voordeel van mooie cadeaux bij een klein aantal bons. s?o. 25 Tweede Blad Uitgave; K1EZEBR1NK en Go. SNEEK Telefoon No. ISO ARTIKELEN elke week één of twee V L m- Berndorf maal versch aangevoerd, voor wederverkoopers tegen fabrieksprijzen bij is eerst echt pruimen, wanneer het de beroemde Voor den handel bij Groothandel in Tabaksfabrikaten. 70 70 18 20 88 83 25 28 iat •ch ste ’t Huis van den heer Elerie is in een vol ledige ruïne herschapen. Waarschijnlijk zijr groote stukken ijzer door ’t dak en de ven sters geslingerd. De heer Elerie en zijl vrouw lagen te bed, toen de zoldering var de slaapkamer instortte. Puin en brandstof fen waren op ’t bed en overal elders terech gekomen. De heer Elerie, die geheel onge deerd was gebleven, stapte onmiddellijk ui het bed. Veel minder was het met de vrouw gesteld, zij zat geheel bekneld tusscher stukken ijzer en balken. 1 Leden van Eerste Hulp bij Ongelukken, die hielpen wat zij konden, hebben de zwaai gewonde vrouw uit haar netelige positie verlost en gezorgd, dat zij per auto naar het Academisch Ziekenhuis werd gebracht. In de Moeskersgang, in perceel 16, bij dc familie Kraak, was de toestand ook aller- vreeselijkst. Een gloeiend stuk van den ketel is daar door het dak gevlogen, waardoor de geheele bovenverdieping naar beneden is gestort. Men ziet hieruit, hoe hevig de ontploffing is geweest. Immers, de Moeskersgang ligt toch zeker op een afstand van 500 M. van de plaats des onhefts! natuurlijk den gastoevoer af te sluiten. Ook de brug werd beschadigd. Ministeriëele belangstelling. Minister Verschuur, minister van Arbeid, heeft een bezoek aan ’t terrein van de ramp gebracht. ■t ;e- lat ird ;r- m- de le uk si ng le- les it- in >e- DINSDAGS en VRIJDAGSAVONDS HET BESTE EN HET GOEDKOOPSTE ADRES IS EN BLIJFT 8 8 0 0 0 en in ijn de n- :r- g- :er n- WWW w w w www w In de likeurstokerij van den heer P. Wol- Iring is voor een duizend gulden schade angericht aan essences en likeuren. Overal agen we beschadigde gevelgedeelten en ;apotte ruiten, hier en daar hingen flarden an kleedingstukken. Een paar kleine huizen aan den overkant an het Winschoterdiep, in De Brink, lever- 'en een triesten aanblik op, met hun ver- ielde ruiten en kapot geslagen daken. En verder op, in het kantoor van de N. V louthandel v.h. J. L. Hemmes, zagen we chrijft het Gron. Dagblad, eveneens duide- ijke sporen van de gevolgen der ontplof- ïng. Óp verschillende punten van het ter- ein lagen de weggeslingerde ijzerstukken ot zelfs boven op de houtloodsen. Van verschillende huizen in de straten in len omtrek van de Veemarkt, zooals dc /eemarktstraat en de Griffestraat en oof lan het Winschoterdiep sprongen de ruiten Dit gebeurde zelfs in de huizen aan den :<adesingel en de Lijnbaanstraat. Van de bovenwoning van den heer S. Ber- kelo aan den Radesingel, hoek Tromp straat, werd door een groot stuk van den ketel een gedeelte van het „arkeneel”-ka- mertje finaal weggeslagen. In dit vertrek sliep de heer D. Lok, die vertelde, dat het stuk ijzer op een afstand van een meter van zijn bed terechtkwam en vervolgens langs het balcon naar beneden viel. Aan het an dere gedeelte van de woning, evenals aan het daaronder staande Eelectro-Technische Bureau van den heer W. Mulder, werd geen schade toegebracht. Groote verwoestingen werden, zooals ge zegd, ook aangericht in de woning van de fam Kraak. Verwonderlijk goed is de heer De Vrie», Men vermoedt, dat zij nog tusschen brok stukken van de boot op den bodem van het kanaal liggen, terwijl het ook niet onmoge lijk is, dat zij zijn weggeslagen en ergens op een weinig bezochte plaats terecht ge komen. Juffrouw Jasper is langen tijd ziek ge weest. Pas enkele maanden geleden was zij in zooverre hersteld, dat ze weer met haar man mocht gaan varen. Deze kocht toen de sleepboot, die zooveel ongeluk zou bren gen, en nam tegelijk met de vrouw ook zijn jong kindje aan boord. Alles ging zeer naar wensch en reeds was besloten om de boot, die al oud was, te laten opknappen en een grootere ketel aan te schaffen. Het heeft niet mogen zijn. De boot en het gezin met den jongen knecht zijn in duizend stukken de lucht ingevlogen Het gezin, waartoe Jasper behoorde, is den laatsten tijd wel heel zwaar getroffen. Twee groote zoons stierven kort na elkaar, terwijl vroeger vier andere kinderen reeds op jeugdigen leeftijd weggenomen werden. Wonder boven wonder is op de schepen, die „de Onderneming” sleepte, niets ge beurd. Het waren de schippers Seinstra, J. Kool, H. Venema, Derk Oorbrug en Norder. De laatste vertelde aan een verslaggever van het „Gron. Dagblad”, dat hij en zijn collega’s daags tevoren kolen hadden ge laden en daarmee naar Zuidbroek moesten, ’s Avonds, aldus de schipper, hebben wij toen contract gemaakt met den sleepboot kapitein Jan Jasper, die ons den volgenden morgen dat was dus Vrijdagmorgen van de Oosterbrug zou halen. ’s Middags hebben we onze schepen gemiddeld 70 ton naar de Oosterbrug geschoven, om daar verder op de sleepboot te wachten. Twee van ons gingen door de brug, drie bleven er voor. Kapitein Jan Jas per lag toen met z’n boot „De Onderne ming” in de nabijheid van de Museumbrug. Behalve zijn vrouw, bevond zich bij hem aan boord de 21-jarige machinist Derk Venema. (Later is opgegeven dat de jongen Ridder bos heette). Aan zijn spraak te hooren moet Venema een Groninger zijn. Vrijdagmorgen, het zal ongeveer vijf uur zijn geweest, pikte Jasper ons op en een kwartier later vertrok de sleep. De sleep bootkapitein, zelf nog een jonge man, ver telde ons, dat zijn vrouw nog sliep. Bij de Bontebrug moest de sleep even stoppen, want er waren juist een paar sche pen voor ons aan, die met de handlier door de brug gedraaid moesten worden vanwege den sterken stroom die er stond. Onder deze schepen bevond zich ook de „Goede Verwachting” van schipper Koers. Óngeveer drie minuten zullen we stil gele gen hebben, toen de machinist naar boven kwam en zei: „ik heb te veel druk”. Kapitein Jasper zei nog: „hoe kan dat?” maar de machinist wist er geen verklaring van te geven. Direct daarop gebeurde het ongeluk. Wij bevonden ons met z’n vijven op dek en ook op de andere schepen was er veel volk te zien. Plotseling zag ik een groote vuur straal uit de pijp schieten. Een wel tien M. hooge, breede vuurstraal, en meteen hoor- ‘den we een knal, alsof er tien kanonnen te gelijk werden afgeschoten. We zagen de boot de hoogte in gaan en weer neerplof fen. Heelemaal boven het water uit ging de boot. Een geweldige deining ontstond in het water, onze schepen werden op en neer ge slagen en een regen van ijzer en kolen vloog door de lucht. Wij begrepen niet wat er gebeurde wij zelf werden allen door den luchtdruk tegen het dek geslagen, wat misschien ons geluk is geweest. Het was alsof er een aardbeving begonnen was. D’r vloog mij iets voorbij, misschien een stuk ijzer, of wat anders, ik weet het niet, maar onwillekeurig greep ik mijn vrouw vast. We waren de kluts kwijt en konden ons niet direct rekenschap geven van wat er gebeurde. Direct na den knal hoorde ik een vreese- lijk gegil. Het was de vrouw van schipper Koers, die door een stuk ijzer tegen het hoofd was geraakt. Schipper Koers hield zijn vrouw vast en riep: „Haal den dokter, menschen, haal den dokter!” En even later hoorde Ik hem zeggen: ,,’t Hoeft niet meer... mijn vrouw is dood.” Toen wij begrepen wat er gebeurd was, zagen wij tot onze blijdschap, dat niemand van ons geraakt was. Ik zelf had ’n schram aan de hand opgeloopen, maar dat betee- kende niet veel. Ook de schepen waren er igoed afgekomen. De dikste stukken waren ver weg gesprongen wij kregen meer de splinters. j Zooals gezegd, ontstond er onmiddellijk na d« ontploffing een ontzaggelijke deining Al* Laai» I a «ml T slag wel is geweest, diene, dat het water over de hoofe kaden stroomde en over ’t Het andere lichaam is nog verder over de jiad slechts een onbeduidend gaatje in zijn 'T J ^1 hoofd. De vader en moeder van den kleinen in de Griffestraat, vlak voor het perceel no. I baas, die ook in het huis waren. bleven on- Leverancier van lafelcouverts voor de groote Oceaanstoomen en Wereldhotels. Alpacca en zwaar verzilverde couverts o.a. het model waarmede bet luchtschip Graf Zeppelin is geïnstalleerd. VERKRIJGBAAR IN HET JOUSTEHKADE SNEEK Zware sneeuwval in Italië. Door de heftige koude worden de wolven uit de Apenijnen uit hun schuilhoeken ge dreven en vallen de dorpen binnen. Een postauto, die tengevolge van de sneeuw slechts langzaam vooruit kon komen, werd door een troep wolven aangevallen. De chauffeur slaagde er echter in de dieren door schieten te verdrijven. In Napels zijn verschillende personen doodgevroren. Door de dikke sneeuwlaag is een personentrein gederailleerd. Een ondergrondsche trein in brand. Te New York is Vrijdag een uit zes wa gens bestaande trein van de ondergrondsche spoor BrooklynManhattan in de tunnel >nder de East River, die de stadswijken Manhattan en Queens verbindt, tengevolge van kortsluiting in brand geraakt. De ma chinist van den trein remde dadelijk toen hij le kortsluiting bemerkte. Onder de passa giers ontstond wegens de brandende isola- ies van den trein een paniek en in het ge- irang raakten velen onder den voet, terwijl tndere gewond werden door splinters van ie stukgeslagen ruiten. Nadat de stroom vas uitgeschakeld, stormden de passagiers len trein uit, de met rook gevulde tunnel in. ïnkele liepen langs het spoor naar het 800 VI. verwijderde station East Place, anderen laar den nooduitgang en klommen naar het loven de tunnel liggende eiland Welfare. De overige passagiers zijn door een hulp- rein uit de tunnel gehaald. In ’t geheel zijn 75 passagiers o.w. vele vrouwen, gekwetst. Deelneming van H. M. de Koningin. H. M. de Koningin heeft den burgemees ter van Groningen telegrafisch meegedeeld zeer te zijn getroffen door het bericht be treffende de ernstige ramp, waarbij 5 men- schenlevens verloren gingen en anderen ern stig gewond werden. H. M. verzocht den burgemeester hare oprechte deelneming te willen overbrengen aan de nagelaten betrek kingen der slachtoffers en wel te willen me- dedeelen hoe de toestand der ernstig gewon den is. Uitbetaling Ouderdoms- en Invaliditeitsrente. De Directeur van het Postkantoor maakt bekend, dat met het oog op de Kerstdagen de renten die op den Eersten Kerst dag zouden worden uitbetaald, betaalbaar zijn op Dinsdag 24 Dec., ’s namiddags van 25 uur; die welke betaalbaar zijn op den Tweeden Kerstdag worden uitbetaald op Vrijdag 27 December, '9 morgens van 9 tot kwart voor 12. De ramp te Groningen. Groningen is zeer onder den indruk van het ontzettend ongeluk aan het Winschoter diep, waarbij vijf jonge menschen ’t leVen verloren. Omtrent het lot der zwaargewonden, mej. Elery en mej. Kraak, is men ook nog allesbehalve gerust. Hun toestand is n.l, zeer ernstig. Onjuist blijkt het bericht, dat de lijken van juffrouw Jasper en haar kindje tus schen de resten van het gezonken en ge lichte deel der sleepboot gevonden zijn. ■fi I I in het water. Als bewijs hoe heog die golf- Speciaal wordt er met Sigaretten merken, maar het is typee- rend, dat de Standaard- Sigaretten altijd maar meer gevraagd worden. Voor den handel b{j die aan de Trompkade beneden de familie JLdfedaafeA^dRidR^ Er is veel schade aangericht, vooral aan de huizen aan de Trompkade, zooals dat van den heer H. Elerie. Het kantoor in het graanpakhuis van den heer J. L. Brinker geleek een chaos. De ramen zijn vernield de boeken uit de kasten lagen her en der, stukken hout overal verspreid. De heer H. de Vries, een der bewoners, vertelde. Omstreeks half zes werd ik opgeschrikt door den verschrikkelijken knal. Mijn vader kwam direct bij me en zei: „Hendrik ga eens gauw bij de Kraak’s kijken, want daar is iets gebeurd.” I dek der schepen spoelde. De schippers dachten dat zij zouden zinken, doch geluk kig ging alles goed. Omtrent de oorzaak van dit ontzettende gebeuren is eigenlijk niets definitiefs be kend. Vermoed wordt echter, dat Jasper de veiligheidsklep heeft vastgezet om meer stoom te krijgen. Dit klopt met de verklaring van Leeuwarder schippers dat de ketel eigenlijk te klein was en niet genoeg stoom kon houden. Tengevolge nu van ’t wachten bij de brug heeft zich naar alle waarschijn lijkheid de stoom te veel opgehoopt en dit is den kapitein noodlottig geworden. De ketel is '42 jaar oud, maar er schijnen nog wel oudere ketels in gebruik. De laatste ketelinspectie heeft in September plaats ge had. Toen werd een kleine reparatie bevolen en uitgevoerd. Over den omvang der ontploffing staat men perplex. Het was maar een ketel met een middellijn van 1.60 meter en met niet meer dan 5 K.G. druk. Een van de beide mannen, die zich aan dek van de sleepboot bevonden, kwam, zoo als bekend, in de keuken van den heer Stuitje, den chef der Albino-maatschappij, terecht. De heer Stuitje vertelde, dat hij door den knal was wakker geschrokken en op het zelfde oogenblik voor zijn bed had gelegen. Het eerste wat ik toen deed, aldus de heer Stuitje, was naar mijn vrouw kijken, die naast me lag. Toen ik zag, dat die niet ge wond was, vloog ik uit de achterkamer, waar we slapen, naar boven, naar mijn dochtertje, die gelukkig ook geen verwon ding had opgeloopen. Toen ging ik verder kijken. Achter is alles ingedrukt bij ons. Ik kwam in de keuken, omdat ik er gas meen de te ruiken en de kraan wilde afsluiten, ’t Was nog pikdonker en ik liep er even rond en voelde verschillende dingen, voordat ik goed en wel begreep, dat hier iets ontzet tends was gebeurd. Toen er licht kwam, bleek het, dat er allemaal deelen van een lijk lagen. Ik heb toen direct de politie ge waarschuwd, die al buiten rondliep. Berndo ter Metallwaren Fsb ik Arihur Kruop A G. Abonnementper jaar f 2.50 fr p. post I 160 AdvertentiEn 9 ct. p. regel Ing zonden mededeelingen hooger. Abonnement belangrijke korting Advertentlën worden tevens gratis gr- ohatsl in de SNEEKER COURANT Elerie woont, er af gekomen. In zijn bed i vohd met groote stukken steen, waaronder de heer De Vries zoo ongeveer lag bedol ven, maar hij zelf bleef ongedeerd. De gasbuis bij de Bontebrug werd voor een groot gedeelte vernield. Het gas vatte is iets gebeurd.” Ik zag geen kans de wo- door onbekende oorzaak vuur en ’n enorme ning van de familie Kraak binnen te komen vlam steeg naar boven. Men haastte zich en ben daarop bij den heer E. Hilberdink,1 die in de Moeskersgang no. 18 woont, ach terlangs gegaan en wist zoodoende met heel veel moeite op de bovenverdieping van per ceel 16 te komen. De toestand Xvas daar wanhopig. Ik moest eerst een heele hoop dakpannen naar beneden gooien, laten door zagen voor ik bij het bed kon komen, waar een dochter van den heer Kraak en haar 11- jarig dochtertje lagen. Het kind was vrijwel ongedeerd, behalve een buil aan het hoofd. Ik heb het naar beneden gebracht, waar dokter Nathans aanwezig was. De dochter van den heer- Kraak lag toen nog boven, alleen kon ik haar niet helpen. Met dokter Nathans ben ik toen weer denzelfden weg gegaan, die ik eerst had ge- ’nomen om de bovenverdieping van Kraaks huis te bereiken. Ik heb den dokter bewon derd, hij ging overal tusschen door, terwij de dakpannen aan alle kanten naar beneden vielen. Met behulp van een lantaarn van een politieagent, kon de dokter mej. Kraak onderzoeken. Haar eene been was verbrij zeld. Toen zij verbonden was, hebben wij haar in dekens, die we van de brandweer kregen, op een tadder gebonden en op zoo’n manier konden wij haar uit het huis naar beneden op straat laten zakken, vanwaar zij naar het ziekenhuis is vervoerd. Beneden in ’t huis lagen de oude Kraak, die onder steenen bedolven werd, en een j kleinzoontje. De eerste was tamelijk ernstig J aan het hoofd verwond, de kleine jongen huizen heen geslingerd. Het kwam terecht i ]100fd in de Griffestraat. vlak voor het perceel no.lh22S’_ 1, De romp bleef op de straat liggen, doch gedeérd. het hoofd schijnt er af gevlogen te zijn, want een venster van de voorkamer van het huis is kapot en men vond in de kamer de her sens tegen den wand geplakt. Een verslaggever van het N. bracht een bezoek aan het huis van den heer Elerie en van mej. Kraak. i ■i 2 -2 5 fc I 29 V. h. N. n AMANA* -0.15 a -0.15 Auto zundtr chauffeur Idem met chauffeur Groote Auto 6-7 pers. (zonder chauffeur) Idem idem met chauffeur rit uur en 2 6 1 2 1 7 5 5 8 8 jf- 3 J STEEDS T BESTE 1 2 ih. er, «B t- ;e n :t n n n d s- ir g ra ir te >r <s :h ri al m et :b T. Deze artikelen zijn voorzien van den naam Mijnhardt en verkrijgbaar bij Apoth. en Drogisten I - 0.171/, Autabussen voor gezelschappen A - 0.20 Stadsritjes4 -1.00 WachtgeldA - 0.50 Trouwrijden zeer billijke condition Voor groote ritten nog speciale tarieven Alle verhuurwagens zijn nieuw en voor alles verzekerd Beleefd aanbevelend, OFF. FORN-BEALER TELEFOON 292 4 f 0.10 p. K M NIEUWE SNEEZER OOÜEAIT Berndorf, Niederösterrelch Opgericht 1843.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1929 | | pagina 5