l^£imJ£IVs TAOMX
VERKADE’s
TROMP - Sneek
Voor de Feestdagen
eenjlescb ADVOCAAT’
Merk „De Friesche Kip,r
Wed. S. JDUSTRA&ZOON
H.8RENKINKMEI1E8Z0NEN
Grcotzand 50*56 - SNEEK
I
iui
Pruimster van
Niemelier is.
Engros
OHaieel Orgaan der taeoie Ml
Verschijnt
Autoverhunr-Tarief
neiiNtfSttK 1 S December <l>t»
Snoek
DRAISIflAwNVALKEHBURG'S^
e 1 ■•lLEVÈRTR/wn
y
DEKENS E
1R0MP, Sneek
CITROEN, BUM en ABAC PUNCH
Fijne kwaliteit-;
Horlogerie HENRI VAH ESCH
brengt ma1
^sÜuitgrö5t/
steeds Wybert-tabletten
meenemen, zoo gauw
hébt U kou gevat, lastig
zijn de gevolgen.
Zenuw Laxeer Hoofdpijn Kiespijn
I tabletten I I tabletten I I tabletten I I tabletten I
I Buisje 75 ct. I Doos 60 ct. Bol»)e 30 en 60 cl Bultje 30 en 60 ct.|
ARTISTIEK MAGAZIJN
SI
Gegooid
46e Ja&rgar g
SWCLAMl^KOLOM
maar
zéér
een
NIEUWSTIJDINGEN.
Pruimsn
rbesih
WOLLEN
Firma JOH». TROMP
1
1
Telefoon '103.
I
I
I
MIJNHARDT’S TABLETTEN
F.OZiaitlA
TROMP, Sneek
annex SHEERER COURANT on WYMBRITSERADEEL
heeft naast hare schitterende kwaliteiten in
alle prijsklassen, ook het bijkomstig
niettemin aantrekkelijk voordeel van
mooie cadeaux bij een klein aantal bons.
s?o. 25 Tweede Blad
Uitgave; K1EZEBR1NK en Go.
SNEEK
Telefoon No. ISO
ARTIKELEN
elke week één of twee
V
L
m-
Berndorf
maal versch aangevoerd,
voor wederverkoopers
tegen fabrieksprijzen bij
is eerst echt pruimen,
wanneer het de beroemde
Voor den handel bij
Groothandel in Tabaksfabrikaten.
70
70
18
20
88
83
25
28
iat
•ch
ste
’t Huis van den heer Elerie is in een vol
ledige ruïne herschapen. Waarschijnlijk zijr
groote stukken ijzer door ’t dak en de ven
sters geslingerd. De heer Elerie en zijl
vrouw lagen te bed, toen de zoldering var
de slaapkamer instortte. Puin en brandstof
fen waren op ’t bed en overal elders terech
gekomen. De heer Elerie, die geheel onge
deerd was gebleven, stapte onmiddellijk ui
het bed. Veel minder was het met de vrouw
gesteld, zij zat geheel bekneld tusscher
stukken ijzer en balken.
1 Leden van Eerste Hulp bij Ongelukken,
die hielpen wat zij konden, hebben de zwaai
gewonde vrouw uit haar netelige positie
verlost en gezorgd, dat zij per auto naar het
Academisch Ziekenhuis werd gebracht.
In de Moeskersgang, in perceel 16, bij dc
familie Kraak, was de toestand ook aller-
vreeselijkst.
Een gloeiend stuk van den ketel is daar
door het dak gevlogen, waardoor de geheele
bovenverdieping naar beneden is gestort.
Men ziet hieruit, hoe hevig de ontploffing
is geweest. Immers, de Moeskersgang ligt
toch zeker op een afstand van 500 M. van
de plaats des onhefts!
natuurlijk den gastoevoer af te sluiten. Ook
de brug werd beschadigd.
Ministeriëele belangstelling.
Minister Verschuur, minister van Arbeid,
heeft een bezoek aan ’t terrein van de ramp
gebracht.
■t
;e-
lat
ird
;r-
m-
de
le
uk
si
ng
le-
les
it-
in
>e-
DINSDAGS en VRIJDAGSAVONDS
HET BESTE
EN HET
GOEDKOOPSTE
ADRES
IS EN BLIJFT
8
8
0
0
0
en
in
ijn
de
n-
:r-
g-
:er
n-
WWW w w w www w
In de likeurstokerij van den heer P. Wol-
Iring is voor een duizend gulden schade
angericht aan essences en likeuren. Overal
agen we beschadigde gevelgedeelten en
;apotte ruiten, hier en daar hingen flarden
an kleedingstukken.
Een paar kleine huizen aan den overkant
an het Winschoterdiep, in De Brink, lever-
'en een triesten aanblik op, met hun ver-
ielde ruiten en kapot geslagen daken.
En verder op, in het kantoor van de N. V
louthandel v.h. J. L. Hemmes, zagen we
chrijft het Gron. Dagblad, eveneens duide-
ijke sporen van de gevolgen der ontplof-
ïng. Óp verschillende punten van het ter-
ein lagen de weggeslingerde ijzerstukken
ot zelfs boven op de houtloodsen.
Van verschillende huizen in de straten in
len omtrek van de Veemarkt, zooals dc
/eemarktstraat en de Griffestraat en oof
lan het Winschoterdiep sprongen de ruiten
Dit gebeurde zelfs in de huizen aan den
:<adesingel en de Lijnbaanstraat.
Van de bovenwoning van den heer S. Ber-
kelo aan den Radesingel, hoek Tromp
straat, werd door een groot stuk van den
ketel een gedeelte van het „arkeneel”-ka-
mertje finaal weggeslagen. In dit vertrek
sliep de heer D. Lok, die vertelde, dat het
stuk ijzer op een afstand van een meter van
zijn bed terechtkwam en vervolgens langs
het balcon naar beneden viel. Aan het an
dere gedeelte van de woning, evenals aan
het daaronder staande Eelectro-Technische
Bureau van den heer W. Mulder, werd geen
schade toegebracht.
Groote verwoestingen werden, zooals ge
zegd, ook aangericht in de woning van de
fam Kraak.
Verwonderlijk goed is de heer De Vrie»,
Men vermoedt, dat zij nog tusschen brok
stukken van de boot op den bodem van het
kanaal liggen, terwijl het ook niet onmoge
lijk is, dat zij zijn weggeslagen en ergens
op een weinig bezochte plaats terecht ge
komen.
Juffrouw Jasper is langen tijd ziek ge
weest. Pas enkele maanden geleden was zij
in zooverre hersteld, dat ze weer met haar
man mocht gaan varen. Deze kocht toen
de sleepboot, die zooveel ongeluk zou bren
gen, en nam tegelijk met de vrouw ook zijn
jong kindje aan boord. Alles ging zeer naar
wensch en reeds was besloten om de boot,
die al oud was, te laten opknappen en een
grootere ketel aan te schaffen. Het heeft
niet mogen zijn. De boot en het gezin met
den jongen knecht zijn in duizend stukken
de lucht ingevlogen
Het gezin, waartoe Jasper behoorde, is
den laatsten tijd wel heel zwaar getroffen.
Twee groote zoons stierven kort na elkaar,
terwijl vroeger vier andere kinderen reeds
op jeugdigen leeftijd weggenomen werden.
Wonder boven wonder is op de schepen,
die „de Onderneming” sleepte, niets ge
beurd. Het waren de schippers Seinstra, J.
Kool, H. Venema, Derk Oorbrug en Norder.
De laatste vertelde aan een verslaggever
van het „Gron. Dagblad”, dat hij en zijn
collega’s daags tevoren kolen hadden ge
laden en daarmee naar Zuidbroek moesten,
’s Avonds, aldus de schipper, hebben wij
toen contract gemaakt met den sleepboot
kapitein Jan Jasper, die ons den volgenden
morgen dat was dus Vrijdagmorgen
van de Oosterbrug zou halen.
’s Middags hebben we onze schepen
gemiddeld 70 ton naar de Oosterbrug
geschoven, om daar verder op de sleepboot
te wachten. Twee van ons gingen door de
brug, drie bleven er voor. Kapitein Jan Jas
per lag toen met z’n boot „De Onderne
ming” in de nabijheid van de Museumbrug.
Behalve zijn vrouw, bevond zich bij hem aan
boord de 21-jarige machinist Derk Venema.
(Later is opgegeven dat de jongen Ridder
bos heette).
Aan zijn spraak te hooren moet Venema
een Groninger zijn.
Vrijdagmorgen, het zal ongeveer vijf uur
zijn geweest, pikte Jasper ons op en een
kwartier later vertrok de sleep. De sleep
bootkapitein, zelf nog een jonge man, ver
telde ons, dat zijn vrouw nog sliep.
Bij de Bontebrug moest de sleep even
stoppen, want er waren juist een paar sche
pen voor ons aan, die met de handlier door
de brug gedraaid moesten worden vanwege
den sterken stroom die er stond.
Onder deze schepen bevond zich ook de
„Goede Verwachting” van schipper Koers.
Óngeveer drie minuten zullen we stil gele
gen hebben, toen de machinist naar boven
kwam en zei: „ik heb te veel druk”.
Kapitein Jasper zei nog: „hoe kan dat?”
maar de machinist wist er geen verklaring
van te geven.
Direct daarop gebeurde het ongeluk. Wij
bevonden ons met z’n vijven op dek en ook
op de andere schepen was er veel volk te
zien. Plotseling zag ik een groote vuur
straal uit de pijp schieten. Een wel tien M.
hooge, breede vuurstraal, en meteen hoor-
‘den we een knal, alsof er tien kanonnen te
gelijk werden afgeschoten. We zagen de
boot de hoogte in gaan en weer neerplof
fen. Heelemaal boven het water uit ging de
boot. Een geweldige deining ontstond in het
water, onze schepen werden op en neer ge
slagen en een regen van ijzer en kolen vloog
door de lucht.
Wij begrepen niet wat er gebeurde wij
zelf werden allen door den luchtdruk tegen
het dek geslagen, wat misschien ons geluk
is geweest. Het was alsof er een aardbeving
begonnen was. D’r vloog mij iets voorbij,
misschien een stuk ijzer, of wat anders, ik
weet het niet, maar onwillekeurig greep ik
mijn vrouw vast. We waren de kluts kwijt
en konden ons niet direct rekenschap geven
van wat er gebeurde.
Direct na den knal hoorde ik een vreese-
lijk gegil. Het was de vrouw van schipper
Koers, die door een stuk ijzer tegen het
hoofd was geraakt.
Schipper Koers hield zijn vrouw vast en
riep: „Haal den dokter, menschen, haal den
dokter!”
En even later hoorde Ik hem zeggen: ,,’t
Hoeft niet meer... mijn vrouw is dood.”
Toen wij begrepen wat er gebeurd was,
zagen wij tot onze blijdschap, dat niemand
van ons geraakt was. Ik zelf had ’n schram
aan de hand opgeloopen, maar dat betee-
kende niet veel. Ook de schepen waren er
igoed afgekomen. De dikste stukken waren
ver weg gesprongen wij kregen meer de
splinters.
j Zooals gezegd, ontstond er onmiddellijk
na d« ontploffing een ontzaggelijke deining
Al* Laai» I a «ml T
slag wel is geweest, diene, dat het water
over de hoofe kaden stroomde en over ’t
Het andere lichaam is nog verder over de jiad slechts een onbeduidend gaatje in zijn
'T J ^1 hoofd. De vader en moeder van den kleinen
in de Griffestraat, vlak voor het perceel no. I baas, die ook in het huis waren. bleven on-
Leverancier van lafelcouverts voor de groote Oceaanstoomen
en Wereldhotels.
Alpacca en zwaar verzilverde couverts o.a. het model waarmede
bet luchtschip Graf Zeppelin is geïnstalleerd.
VERKRIJGBAAR IN HET
JOUSTEHKADE SNEEK
Zware sneeuwval in Italië.
Door de heftige koude worden de wolven
uit de Apenijnen uit hun schuilhoeken ge
dreven en vallen de dorpen binnen. Een
postauto, die tengevolge van de sneeuw
slechts langzaam vooruit kon komen, werd
door een troep wolven aangevallen. De
chauffeur slaagde er echter in de dieren
door schieten te verdrijven.
In Napels zijn verschillende personen
doodgevroren. Door de dikke sneeuwlaag is
een personentrein gederailleerd.
Een ondergrondsche trein in brand.
Te New York is Vrijdag een uit zes wa
gens bestaande trein van de ondergrondsche
spoor BrooklynManhattan in de tunnel
>nder de East River, die de stadswijken
Manhattan en Queens verbindt, tengevolge
van kortsluiting in brand geraakt. De ma
chinist van den trein remde dadelijk toen hij
le kortsluiting bemerkte. Onder de passa
giers ontstond wegens de brandende isola-
ies van den trein een paniek en in het ge-
irang raakten velen onder den voet, terwijl
tndere gewond werden door splinters van
ie stukgeslagen ruiten. Nadat de stroom
vas uitgeschakeld, stormden de passagiers
len trein uit, de met rook gevulde tunnel in.
ïnkele liepen langs het spoor naar het 800
VI. verwijderde station East Place, anderen
laar den nooduitgang en klommen naar het
loven de tunnel liggende eiland Welfare.
De overige passagiers zijn door een hulp-
rein uit de tunnel gehaald. In ’t geheel zijn
75 passagiers o.w. vele vrouwen, gekwetst.
Deelneming van H. M. de Koningin.
H. M. de Koningin heeft den burgemees
ter van Groningen telegrafisch meegedeeld
zeer te zijn getroffen door het bericht be
treffende de ernstige ramp, waarbij 5 men-
schenlevens verloren gingen en anderen ern
stig gewond werden. H. M. verzocht den
burgemeester hare oprechte deelneming te
willen overbrengen aan de nagelaten betrek
kingen der slachtoffers en wel te willen me-
dedeelen hoe de toestand der ernstig gewon
den is.
Uitbetaling Ouderdoms- en Invaliditeitsrente.
De Directeur van het Postkantoor maakt
bekend, dat met het oog op de Kerstdagen
de renten die op den Eersten Kerst
dag zouden worden uitbetaald, betaalbaar
zijn op Dinsdag 24 Dec., ’s namiddags
van 25 uur; die welke betaalbaar zijn
op den Tweeden Kerstdag worden
uitbetaald op Vrijdag 27 December,
'9 morgens van 9 tot kwart voor 12.
De ramp te Groningen.
Groningen is zeer onder den indruk van
het ontzettend ongeluk aan het Winschoter
diep, waarbij vijf jonge menschen ’t leVen
verloren.
Omtrent het lot der zwaargewonden,
mej. Elery en mej. Kraak, is men ook nog
allesbehalve gerust. Hun toestand is n.l,
zeer ernstig.
Onjuist blijkt het bericht, dat de lijken
van juffrouw Jasper en haar kindje tus
schen de resten van het gezonken en ge
lichte deel der sleepboot gevonden zijn.
■fi
I
I in het water. Als bewijs hoe heog die golf-
Speciaal
wordt er met Sigaretten
merken, maar het is typee-
rend, dat de Standaard-
Sigaretten altijd maar meer
gevraagd worden.
Voor den handel b{j
die aan de Trompkade beneden de familie JLdfedaafeA^dRidR^
Er is veel schade aangericht, vooral aan
de huizen aan de Trompkade, zooals dat
van den heer H. Elerie. Het kantoor in het
graanpakhuis van den heer J. L. Brinker
geleek een chaos. De ramen zijn vernield
de boeken uit de kasten lagen her en der,
stukken hout overal verspreid.
De heer H. de Vries, een der bewoners,
vertelde.
Omstreeks half zes werd ik opgeschrikt
door den verschrikkelijken knal. Mijn vader
kwam direct bij me en zei: „Hendrik ga
eens gauw bij de Kraak’s kijken, want daar
is iets gebeurd.” I
dek der schepen spoelde. De schippers
dachten dat zij zouden zinken, doch geluk
kig ging alles goed.
Omtrent de oorzaak van dit ontzettende
gebeuren is eigenlijk niets definitiefs be
kend. Vermoed wordt echter, dat Jasper de
veiligheidsklep heeft vastgezet om meer
stoom te krijgen. Dit klopt met de verklaring
van Leeuwarder schippers dat de ketel
eigenlijk te klein was en niet genoeg stoom
kon houden. Tengevolge nu van ’t wachten
bij de brug heeft zich naar alle waarschijn
lijkheid de stoom te veel opgehoopt en dit
is den kapitein noodlottig geworden.
De ketel is '42 jaar oud, maar er schijnen
nog wel oudere ketels in gebruik. De laatste
ketelinspectie heeft in September plaats ge
had. Toen werd een kleine reparatie bevolen
en uitgevoerd.
Over den omvang der ontploffing staat
men perplex. Het was maar een ketel met
een middellijn van 1.60 meter en met niet
meer dan 5 K.G. druk.
Een van de beide mannen, die zich aan
dek van de sleepboot bevonden, kwam, zoo
als bekend, in de keuken van den heer
Stuitje, den chef der Albino-maatschappij,
terecht.
De heer Stuitje vertelde, dat hij door den
knal was wakker geschrokken en op het
zelfde oogenblik voor zijn bed had gelegen.
Het eerste wat ik toen deed, aldus de heer
Stuitje, was naar mijn vrouw kijken, die
naast me lag. Toen ik zag, dat die niet ge
wond was, vloog ik uit de achterkamer,
waar we slapen, naar boven, naar mijn
dochtertje, die gelukkig ook geen verwon
ding had opgeloopen. Toen ging ik verder
kijken. Achter is alles ingedrukt bij ons. Ik
kwam in de keuken, omdat ik er gas meen
de te ruiken en de kraan wilde afsluiten, ’t
Was nog pikdonker en ik liep er even rond
en voelde verschillende dingen, voordat ik
goed en wel begreep, dat hier iets ontzet
tends was gebeurd. Toen er licht kwam,
bleek het, dat er allemaal deelen van een
lijk lagen. Ik heb toen direct de politie ge
waarschuwd, die al buiten rondliep.
Berndo ter Metallwaren Fsb ik Arihur Kruop A G.
Abonnementper jaar f 2.50 fr p.
post I 160
AdvertentiEn 9 ct. p. regel Ing
zonden mededeelingen hooger.
Abonnement belangrijke korting
Advertentlën worden tevens gratis gr-
ohatsl in de SNEEKER COURANT
Elerie woont, er af gekomen. In zijn bed
i vohd met groote stukken steen, waaronder
de heer De Vries zoo ongeveer lag bedol
ven, maar hij zelf bleef ongedeerd.
De gasbuis bij de Bontebrug werd voor
een groot gedeelte vernield. Het gas vatte
is iets gebeurd.” Ik zag geen kans de wo- door onbekende oorzaak vuur en ’n enorme
ning van de familie Kraak binnen te komen vlam steeg naar boven. Men haastte zich
en ben daarop bij den heer E. Hilberdink,1
die in de Moeskersgang no. 18 woont, ach
terlangs gegaan en wist zoodoende met heel
veel moeite op de bovenverdieping van per
ceel 16 te komen. De toestand Xvas daar
wanhopig. Ik moest eerst een heele hoop
dakpannen naar beneden gooien, laten door
zagen voor ik bij het bed kon komen, waar
een dochter van den heer Kraak en haar 11-
jarig dochtertje lagen. Het kind was vrijwel
ongedeerd, behalve een buil aan het hoofd.
Ik heb het naar beneden gebracht, waar
dokter Nathans aanwezig was. De dochter
van den heer- Kraak lag toen nog boven,
alleen kon ik haar niet helpen.
Met dokter Nathans ben ik toen weer
denzelfden weg gegaan, die ik eerst had ge-
’nomen om de bovenverdieping van Kraaks
huis te bereiken. Ik heb den dokter bewon
derd, hij ging overal tusschen door, terwij
de dakpannen aan alle kanten naar beneden
vielen. Met behulp van een lantaarn van
een politieagent, kon de dokter mej. Kraak
onderzoeken. Haar eene been was verbrij
zeld. Toen zij verbonden was, hebben wij
haar in dekens, die we van de brandweer
kregen, op een tadder gebonden en op zoo’n
manier konden wij haar uit het huis naar
beneden op straat laten zakken, vanwaar zij
naar het ziekenhuis is vervoerd.
Beneden in ’t huis lagen de oude Kraak,
die onder steenen bedolven werd, en een
j kleinzoontje. De eerste was tamelijk ernstig
J aan het hoofd verwond, de kleine jongen
huizen heen geslingerd. Het kwam terecht i ]100fd
in de Griffestraat. vlak voor het perceel no.lh22S’_
1, De romp bleef op de straat liggen, doch gedeérd.
het hoofd schijnt er af gevlogen te zijn, want
een venster van de voorkamer van het huis
is kapot en men vond in de kamer de her
sens tegen den wand geplakt.
Een verslaggever van het N.
bracht een bezoek aan het huis van den
heer Elerie en van mej. Kraak.
i
■i
2
-2
5
fc I
29
V. h. N.
n
AMANA*
-0.15
a -0.15
Auto zundtr chauffeur
Idem met chauffeur
Groote Auto 6-7 pers.
(zonder chauffeur)
Idem idem met chauffeur
rit
uur
en
2
6
1
2
1
7
5
5
8
8
jf-
3
J
STEEDS T BESTE
1
2
ih.
er,
«B
t-
;e
n
:t
n
n
n
d
s-
ir
g
ra
ir
te
>r
<s
:h
ri
al
m
et
:b
T.
Deze artikelen zijn voorzien van den naam Mijnhardt en verkrijgbaar bij Apoth. en Drogisten
I
- 0.171/,
Autabussen voor gezelschappen A - 0.20
Stadsritjes4 -1.00
WachtgeldA - 0.50
Trouwrijden zeer billijke condition
Voor groote ritten nog speciale tarieven
Alle verhuurwagens zijn nieuw en voor alles verzekerd
Beleefd aanbevelend,
OFF. FORN-BEALER TELEFOON 292
4 f 0.10 p. K M
NIEUWE SNEEZER OOÜEAIT
Berndorf, Niederösterrelch Opgericht 1843.