der gemeente Sneek Officieel orgaan t BERVOETS W^**--* Al heciamekolom tót annex SNEEKER COURANT (73e Jaargang) NIEUWSTIJDINGEN. Dil Ho. bestaal ui! 2 bladen. ’ll Officiéél gedeelte. Gedurende dezen üitvepkoop Geven wq op alle naar maat te maken goederen een korting van N- 29 EerMe Bhd UJtiav»WEZEBWMK Ct>. WcmmumIaat 8 Ju nuarlJaargang Benoemd Is tot tijdelijk onderwijzer sS I Gevonden Voorwerpen. Aanwezig en te bevragen bij >t. STALEN OP AATSVhAAQ Krachten en tegenkrachten in het socialisme. p. ►te ol, 01. Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega(W.), IJsb: .ctitum, Wolsutn, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannenburg. Contröle op de oplaag toegestaan. Alle advertentiën worden in beide bladen opgenomen. De golflengte van Hilversum en Huizen. Kerknieuws. Ned. Herv. Kerk. Bedankt voor Maasdam Cillaarshoek door O. Huistra, cand. te Scharnegoutum. deze vee- Zaterdagmiddag is bepaald, dat de golf- lengteverdeeling van Hilversum en Huizen, zooals die thans geregeld is, ook zal gel den van 12 tot 18 Januari. f4922 -4805 -4725 -4276 -4135 - 4057 - 4022 -3570 - 3485 - 3451 - 3450 -3403 -2934 -2637 Bt, i5 HINDERWET. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van SNEEK maken bekend, dat door hen vergunning is verleend aan de Wed. J. GEERTSEMA te Groningen en haar recht verkrijgenden, tot het hebben van een be waarplaats voor buskruit, ter berging van een maximum hoeveelheid van 20 K.G. bus kruit, waarvan ten hoogste 3 K.G. los kruit, 5 K.G. Fiobertpatronen en voor het overige metaal- en jachtpatronen in het gebouw aan de Groote Kerkstraat no. 810, kadastraal bekend gemeente Sneek, Sectie B. no. 3675. SNEEK, 8 Januari 1930. De radiokwestie. Naar de „Tel.” van goedingelichte zijde zegt te vernemen, zou de Radioraad „on machtig zijn gebleken” advies uit te bren gen aan de regeering inzake de verdeeling van den beschikbaren zendtijd over de ver schillende omroepgroepen. In stede daarvan is, naar het blad meldt, een aantal minderheidsadviezen aan den minister toegezonden, die onderling zeer uiteenloopen. In een dezer minderheidsad viezen wordt het voorstel gedaan om de Voor het Troelstra-oord. De bondsraadsvergadering van den Al- gemeenen Nederlandschen Bouwarbelders- bond besloot, naar het „Volk” meldt, als feestgave ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van den bond aan het Troelstra- oord een schenking te doen van f 10 000. De L1EUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs In de stad f'2.50, naar bulten fr. per post f 3.60 Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid Vrijdags te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Ooënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega, Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Oaastmeer, Balk, Stavoren, Rijs, Oudemirdum, Wyckel Regelprijs 9 cent, abonnementen belangrijke korting AVRO één derde van haar zendtijd af te nemen ten gunste van de VARA. De minister van Waterstaat is dus thans even ver gevorderd met de oplossing dezer kwestie als vóór de instelling van den aan de Openbare U.L O. school te Sneek, Radioraad. Naar verluidt neemt de ministerraad thans in ernstige overweging het geheele vraag stuk wederom in de Kamer te brengen. Naast de Zendtijdverdeeling vraagt de Besmettelijke veeziekten. In de maand December jl. zijn in provincie de volgende besmettelijke ziekten geconstateerd: schurft bij 25 stuks vee van 2 veehouders in Schoterland en Tietjerksteradeel; rotkreupel bij 1 schaap van een veehou der in Schoterland; miltvuur bij 6 stuks vee van 4 veehouders in Kollumerland, Schoterland en Weststel- lingwerf. heeft de sociaal-democratie; de niet-geschoolden vormen het onder-proletariaat, die al reeds dui delijk waarneembaar door een kloof gescheiden schijnen van hun makkers. In de soc.-dem. dreigt het gevaar der verstar ring’, het gevaar der meerdere of mindere tevre denheid met het reeds bereikte, de soc.-dem. lijdt te weinig mee met de ellende van het onderproletariaat, waarop het geen vat schijnt te hebben. En toch is socialistische geest niet het zich tevreden stellen met eenige positiever betering van zekere groepen arbeiders, wat in zich zou sluiten het gevaar der verburgerlijking der soc.-dem. Het zou een mislukking van het socialisme zijn als het alleen maar kon zorgen voor een beter bed en betere huiskamer van de arbeider. Spr. wil hier wel zeggen, dat enkele feiten in het verloopen jaar hem inzake deze kwestie weer alleronaangenaamst hebben aan gedaan. Bv. wat op de 1 Mei-dag in Berlijn ge beurde, waar soc.-dem. en communisten op deze arbeidersfeestdag op elkaar schoten, dat is toch heel erg, en wijst er op, dat er iets niet deugt in onze beweging, al laat spr. de schuldvraag onaangeroerd. Het tweede dat zeer deed was het optreden van Philip Snowden op de Haagsche conferentie, die daar voor de nationale belangen van Enge land streed en door de Engelsche bourgeoisie werd toegejuicht. Zeker, de band met het eigen volk is wat waard, een internationale wordt pas gevuld met sterk leven door het nationale, zeide Jaurès terecht, maar een UITVERKOOP Sedert 1789 hebben we in West-Europa de politieke democratie der liberale burgerklasse gekregen. Deze politieke revolutie is voor de Felle brand te Steenwijk. Zondagmorgen is de vetsmelterij van de firma Pasman te Steenwijk tot den grond toe afgebrand. De brand werd omstreeks half zes ontdekt. De brandweer was spoedig ter plaatse en gaf met vier stralen water. Het kolossale gebouw is geheel uitgebrand. Het vuur vond gretig voedsel in de groote voorraden vet. De brand is ontstaan in de raffinaderij. De oorzaak is onbekend. Ver moedelijk is kortsluiting de oorzaak. De nachtploeg, die te 5 uur de fabriek had verlaten, had toen geen onraad bemerkt. Om 12 uur in den middag was men bet vuur meester en kon het gevaar als geweken worden beschouwd. Den geheelen Zondag en zelfs nog gistermorgen werden de puinhoopen nog nat gehouden, omdat het brandende vet nog steeds onder het puin te voorschijn komt. Het gebouw is op Beurspolis verzekerd, terwijl de heer Pasman eveneens tegen bedrijfsschade verzekerd is. De schade wordt op eenige tonnen ge schat. Door den brand zijn 70 personen werkloos geworden. Met den herbouw zal zoo spoedig mogelijk worden begonnen. stroomen van het leven zelf. Wij moeten de gebieden van moraal,- kunst, wetenschap enz. durven laten inwerken op onze beginselen. Het socialistische doel moet dus groot gezien, als een principiëele ommekeer van het geheele menschheidsleven, niet slechts als een econo mische ommekeer. Het socialisme dat tot doel heeft de socialist een beetje beter positie te ver schaffen, verstart en valt ten prooi aan de ver burgerlijking. Maar er is gelukkig nog een socia listisch geloof en geest, die ons doel ziet als de bevrijding van het menschengeslacht uit de slavernij van het kapitalisme. Dat is het socia lisme, dat ons dient te .bezielen. De voorzitter brach den spr. namens het in grooten getale opgekomen publiek dank eil wekte op tot bezoek van de kleine cursussen van het I. v. A. O. nachtsoratorium van Muller, in 1927 Beet hovens Missa C-dur, in ’28 „Quo Vadis” van Nowowiejski en in 1929 „Verdi’s Re quiem”, kort waarna de man, die het groot ste aandeel in het succes dezer uitvoeringen had, kapelaan Stoverinck, in ’t Ziekenhuis moest worden opgenomen. Daar heeft thans het leven van een bemind priester, een ook buiten de parochie zeer gewaardeerd be gaafd musicus, een goéd mensch een einde gevonden. Hij ruste in vrede. Het stoffelijk overschot werd hedenmid- dag naar de R. K. Kerk overgebracht. Hedenavond 8 uur worden daar de Met ten gezongen. Woensdagmorgen om half 10 zullen de Lauden worden gezongen, waarna een plechtige Requiemmis zal wor den opgedragen. Na de Requiemmis zal de begrafenis plaats hebben op het R.K. Kerk hof aan den Leeuwarderweg. Bij den begrafenisstoet zullen zich aan sluiten de afgevaardigden van diverse R.K. Corporaties en het Kerkkoor zal op het Kerkhof nog enkele gezangen uitvoeren. aandacht van den Radio-raad. Hij zal trach ten met betrekking tot dit detail tot een meerderheidsadvies te komen. Rector B. Th. Stoverinck. f Lang heeft het lijden van rector B. Th Stoverinck, in den nacht van Vrijdag op Za terdag in het St. Antonius Ziekenhuis alhier overleden, geduurd. Wij wisten allen dat wij hier te Sneek straks dezen priester-musicus zouden moeten missen, immers in Septem ber 1929 was hij op zijn ziekbed door Z.D.H. den Aartsbisschop tot rector van ’t St. Eli- sabethsziekenhuis te Amersfoort benoemd, doch wij hadden gehoopt dat we van hieruit nog lang getuige zouden mogen zijn van de werkzaamheid van rector Stoverinck, tot goede gezondheid weergekeerd, elders. Het heeft niet zoo mogen zijn. Op 38-jarigen leeftijd, Z.Eerw. was 25 September 1891 te Groenlo geboren, is hij thans aan een lang durige, van hevig lijden gepaard gaande ziekte bezweken. We herinneren ons nog zoo goed een avond in Amicitia niet zoo lang voor hij in het ziekenhuis werd opge nomen toén kapelaan Stoverinck er, om ringd door de parochianen en tal van an dere belangstellenden, er de gelukwenschen had in ontvangst te nemen in verband met zijn 12‘/2-jarig priesterfeest, hij was immers na zijn studie te Culemborg en Rijsenburg, 15 Augustus 1916 tot priester gewijd. Nié mand heeft toen zeker gedacht dat het einde van een zoo veelbelovend priesterleven zoo spoedig zou komen. Veelbelovend en ook reeds welbesteed leven. Na kapelaan te Cothen, Culemborg en Arnhem geweest te zijn, volgde 28 April 1924 zijn benoeming tot kapelaan te Sneek. En zoo kreeg Sneek hier zijn priester-musicus, wiens werkzaam heid al spoedig in en buiten de parochie groote waardeering vond. Van den begaaf den kanselredenaar Stoverinck herinneren wij ons o.a. de rede in de Kerk ter gelegen heid van het jubileum van het St. Antonius Ziekenhuis, de musicus Stoverinck verrich te in een korte spanne tijds eigenlijk won deren. Het Kerkkoor, door hem spoedig ver sterkt met een jongenskoor, bracht het zoo ver, dat in October 1927 met groot succes de uitvoering van Palestrina’s Missa Papae Marcelli over de radio kon worden uit gezonden; een gemengd zangkoor van ruim 100 medewerkenden werd door hem ge vormd, dat o.a. uitvoerde in 1926 het Weih- beursje, T. H. Brinkman, le Badbuurt 10; zakmes, P. Broodwinder le Frittemahoven 40. slechts ééns pep jaar Ook in onzeAfd. W KLEEDUIö NAAR MAATi» de heer T. Straatsma, thans tijdelijk onder wijzer te IJmuiden. Op de aanbeveling voor leerares in de scheikunde van het lyceum te R’dam, - - - komen voor mej. G. P. de Groot, Haarlemgolflengte-toewijzlng na 11 Januari thans de mej. S. J. Abel, Sneek mej. E. C. Huisman, Leeuwarden. der Oostersche volken. Het Al-Indische congres in Brïtsch-Indië vroeg nog pas van de Engel sche arbeidersregeering onmiddellijke zelfstan digheid. Dat brengt deze regeering in een bui tengewoon moeilijke positie, waarin ook de Ned. sociaal-democratie straks zal worden geplaatst. Het loslaten van Indië beteekent voor Engeland immers zoowel als voor Nederland meer werk loosheid. Stel nu eens dat de Britsche regeering steunde op een socialistische meerderheid, dus geheel zelfstandig kon beslissen wat moest zij dan doen? Het socialistisch gevoel zegt zoo wel dat de Engelsche arbeiders dienen be schermd als dat de Indiërs recht hebben op vrijheid welke weg we dan ook kiezen, men laadt altijd op zich de schuld een massa men- schen leed te hebben aangedaan. Uit dit ge wetensconflict komt de soc.-dem. dus niet zon der schuld op zich te laden, en met goedkoope frazen lossen we dit vraagstuk zeker niet op. In Ned. Indië duiken dezelfde vragen op. Het wantrouwen en de haat tegen Nederland kennen daar geen grens. Er is in Indië haast geen vrouw van een ambtenaar, die zonder vrees op straat loopt, zoo diep zit de haat bij de Indiërs, de vrees bij de blanken. De stomme streek die de regeering nu weer uithaalde door massa-huis- zoekingen te doen is een bewijs van een angst, die altijd het begin van het eind is. Ook wij komen dus voor een conflict te staan in ons socialistisch geweten. Laat men deze dingen dan niet met een fraze trachten op te lossen, en elkaar niet verketteren als we niet meegaan met de uiterste radicalen of ons zoo maar niet neerleggen bij de meest gematigden. Het geweld en Digoel kunnen wij niet acceptee- ren, dat staat vast, maar de vrijheid welke het Indische volk ons vraagt, beteekent offers voor groote groepen Nederlandsche arbeiders, dat dienen wij te beseffen, zoodat het er op aan komen zal of ons socialistisch geloof tot een dergelijke offerbereidheid in staat is. Spr. wil nu nog een en ander zeggen over 1 rein de beslissing zou vallen, door de soc.-dem. bepaalde verschijnselen in de huidige socialis- tot haar schade verwaarloosd. Als voorbeeld tische geest. De soc.-dem. wortelt thans in de noemt spr. het feit dat in Berlijn in 1885 243 groep der ietwat beter gesitueerde arbeiders, vrouwen veroordeeld werden wegens het toe- die het beter heeft dan nog een breede laag van passen van abortus; in 1925 7193; het aantal andere mede-arbeiders. Ook in sociologischen vrouwen dat er per jaar behandeld wordt wordt zin is er dus een splitsing gekomen van de door deskundigen geschat op 1 millioen, wat wil vroegere vierde stand in een 4e en 5e stand,zeggen, daf I millioen kinderen voor de ge- de laatste vormt het onderproletariaat. De ge- boorte worden vermoord, dat is meer, dan er schoolde arbeiders zijn georganiseerd en hen I kinderen geboren worden. Ziedaar een brok Aanbesteding ten gemeentehuize van het schilder- en glaswerk voor het in aan bouw zijnde abattoir alhier. Aantal inschrij vers 14. Ingeschreven door: Johan de Boer, Oosthem Bajema en Joh. Dijkstra, Sneek H. Miedema en Zn., id. D. Volkers, id. S. Tichelaar en van Noggeren, id. fa. Lusthoff, id. W. G. N. Brouwer, id. L. de Vos en K. Ruardi, id. H. C. Hofmeester, id. B. Visser, Oppenhuizen P. J. de Boer, Snéek K. Wits.en Zn., Leeuwarden F. Hoekema, Sneek Auke Boomsma, id. Gegund aan de laagste. de navol gende ingezetenen, onderstaande voorwer pen, als gevonden aangegeven op 6 Jan. 1930: dameshandschoen, W. Moraal, Kloos- terdwarsstraat 13; een paar heeren hand schoenen, W. Jonkmans, IJlsterkade 34; oplossing van het sociale vraagstuk volkomen onvoldoende gebleken, juist de 19e eeuw schiep een proletariaat, dat in het arbeidsproces een onmisbare rol vervult zonder een macht in de maatschappij te hebben, overeenkomstig die beteekenis. Het liberalisme vermocht de klasse- tegenstellingen niet op te heffen; de politieke democratie bleek daarvoor onvoldoende. Boven dien bleef de staatsmacht nog altijd een tyran- nieke macht over het volksleven, groote massa’s ambtenaren vormen eigenlijk het regeer-appa- raat, de bureaucratische staat, die een geweldige macht in het volksleven is; in het militairisme symboliseert zich de geweldige groei van die staatsmacht. De verovering van de staatsmacht is dus niet het laatste woord voor het socia lisme, daarna komt eerst de groote omvorming vam het regeer-apparaat. Als de sociaal-democratie dan ook eischt de democratie van het geheele economische leven, is dat volkomen terecht. Meer en meer immers concentreert zich het kapitaal, de macht der banken over de regeering neemt voortdurend toe men zie maar eens naar het conflict Hil- ferdingdr. Schacht in Duitschland daarom eischt de sociaal-democratie democratiseering van het economisch leven, opdat ook het bank kapitaal niet meer keert wat het volk wil. Dan hebben we het vraagstuk der perma nente werkloosheid; van crisis-verschijnsel is, door de rafionaliseering van het bedrijfsleven, de werkloosheid een normaal verschijnsel ge worden. In Amerika kunnen jaar in jaar uit een millioen, in Engeland 700000, in Nederland 40000 a 50.000 menschen geen werk meer vinden. Dit vraagstuk dient zich des te dringender aan nu er de laatste maanden een eigenaardige onrust over de wereld gegaan is; het is mogelijk, dat we staan aan de vooravond van een nieuwe crisis, welke zich in Amerika kort geleden in de beurscrisis reeds aankondigde en welke het aantal permanent werkloozen vermeerderen zou mét een massa crisis-werkloozen. Het is alleen het socialisme dat tegenover dit vraagstuk der werkloosheid een oplossing durft stellen. Alleen dat socialisme immers wil de voortbrenging principiëel verleggen van de ba sis der productie om winst naar die van de pro ductie naar behoefte. Het solidarisme der chr. partijen geeft geen oplossing, het kapitalisme lacht er eenvoudig om. Dan is er een kwestie, die de soc.-dem. op een zware proef gaat stellen, nl. het ontwaken De SNEEKER COURANT <s een Gisteravond sprak in de Harmonie voor het 1. v. A. O. Ds. Banning van Barchem over bovengenoemd onderwerp. Op uitnoodiging van den voorzitter den heer P. v. d. Veen verhief het publiek zich voor de spreker aanving een oogenblik van de zetels als een stille hulde aan de nagedachtenis van den overleden, diepbetreurderi, partijgenoot mr. Sannes. Dan vangt ds. Banning zijn rede aan. Uit de hoeveelheid vraagstukken bij dit on derwerp aan de orde komend, zal spr. van avond slechts een greep doen. Het economisch leven, het politieke leven en het geestesleven, zijn de gebieden, waaronder het leven van een tijd is samen te vatten. Hoe staat het nu met de samenhang en wederzijdsche beïnvloeding dezer gebieden? Heeft bv.-de kapitalistische pro ductiewijze invloed op het geestelijk leven en omgekeerd het geestelijk leven invloed op de productiewijze? Het Marxisme ziet het geheele maatschappelijke leven gegrond op de econo mische onderbouw, verandering in deze zou ver andering in de andere gebieden van het mensch- heidsleven tengevolge hebben. Het Marxisme heeft dus in ieder geval begrepen, dat die ge bieden elkaar onderling beïnvloeden, al is met dat Marxisme zeker niet het laatste woord ge sproken inzake deze kwestie. Het Marxistisch socialisme legt dus het zwaartepunt in het eco nomisch gebied, vandaar dat de sociaal-demo cratie ook de democratie in de economische verhoudingen begeert. Het fascisme wil heen naar een staatsabsolu- tisme en van uit het politieke leven de andere gebieden transformeeren; deze beïnvloeden van uit de staatsalmacht dus. De derde strooming is het zuiverst belichaamd in het Katholicisme, dat uitgaat van de Gods- staat op aarde, in zekere zin belichaamd in de Kerk, die beheerscheres is van het geheele geestesleven ën zich ook geroepen acht het eco nomisch en politieke leven te beheerschen. Van uit dit standpunt wil men dan een zekere stan denordening in het economisch leven verwezen lijken. moraal van de hedendaagsche wereld. Onge twijfeld hebben ook economische oorzaken hier invloed, maar wat heeft de soc.-dem. over dit vraagstuk te zeggen; daarvan heeft zij zich nooit genoeg rekenschap gegeven. Er is gelukkig kentering; in onze jeugdorga nisatie en I. v. A. O. maken wij een aanvang met een opvoeding waaraan echter nog veel meer moet gedaan, sterker dient gevoeld dat socialisme niet beteekent alleen economische omvorming, maar omvorming van Tiet geheele leven. Hier heeft het Marxisme groote schuld jegens de sociaal-democratie. Ook met de religieuse dingen hebben de so cialisten gedacht veel te gauw klaar te zijn. Het kapitalisme heeft de arbeidersklasse vooral ook naar de ziel geschonden, het kan zijn dat als die klasse in het licht der sociaal-democratie leeft, zij opnieuw belangstelling voor deze dingen zal krijgen. Zeker, het leven van Sannes was één prach tige dienst aan het socialisme, zijn leven was dienen, ook al behoorde hij niet tot de religieuse socialisten, voor hem was het zedelijk ideaal van het socialisme voldoende, zeide Wibaut. Ook van uit het Marxisme kan men dus leven een leven van hooger orde, dat geeft spr., die zich tekent tot de religieus socialisten, volmondig toe, maar er zijn gebreken van het volksleven, waarvoor wij geen aandacht hebben gehad en onze taak niet gevoeld, dat dient anders te wor- 1 den. Het woord van Kuyper: „In ons isolement socialist mag nooitligt onze kracht” is de a.-r. partij duur te staan alleen opkomen voor het belang van zijn land gekomen, ze is er door verstard. Hopen wij daf en bij Snowden ontbrak iets van het werkelijk de soc.-cjem. zich nooit zoo afsluit van de breede socialistische leven, Spr.’s bedoeling was dus aan te toonen, dat de sociaal-democratie op economisch terrein zeer sterk staat, maar buitengewoon weinig oog heeft gehad voor de andere gebieden van het leven der menschheid, haar geestesleven, haar moraal, haar kunst enz., die zijn, als gevolg van v. j de Marxistische theorie, dat op economisch ter- bepaalde verschijnselen in de huidige socialis-tot haar schade verwaarloosd. Als voorbeeld I- a 1®, n Bil I II I TITHIr-WMWTr .- -~iiti-ff"II I II n Hl— «tt——«ng»—mir M itrrrr •- -* NIEUWE SNEEKER COURANT i-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1930 | | pagina 1