1 J der gemeente Sneek OJficieel orgaan I 1 h Jll No. beslaat ait 3 bladen. Nieuwstijdingen. 4 \1 46e Jaargang I* Februari 1990 Jl Nu. 41 Eerste Blad uitgave. KiEZEuniNK en öo. De SNEFKER COURANT >9 een Waarom Montessori Lager Onderwijs? Debater wijst op het rapport van de Ned. en Natuurkundig Genootschap. Es NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f 2.50, naar buiten fr. per post f 3.60 Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huls verspreid Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.), IJsbt►.chtum, Wolsum, Harich, Hetnelum, Bakhuizen, Nijemlrdum, Sonde), Sloten, Tjerkgaast, Spannenburg. Contrdle op de oplaag toegestaan. Alle advertentiën worden in beide bladen opgenomen. Vrijdags te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goênga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbegs, Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaasttneer, Balk, Stavoren, Rijs, Oudemirdum, Wyckel Regelprijs 9 cent, abonnementen belangrijke korting Ê-l De kardinale fout in ons oude onderwijs stelsel is dat wij de energie-ontplooiing aan den verkeerden kant leggen, ze moet ver legd, ze moet niet meer liggen bij den on derwijzer maar bij de leerling. De kennis wordt in de gewone school de kinderen bijgebracht ook op momenten als ze er zich niet voor interesseeren, maar in de Montessori-school hangt geen rooster; er wordt bij de kinderen belangstelling gewekt voor een bepaald onderwerp als zij op een bepaald moment er ook werkelijk belang stelling voor toonen, en dan werken zij met wanorde leidt verboden, liefde en schieten zij veel meer op. Ofschoon £1-1- den; na lange onderhandelingen scheen de zaak voor elkaar, maar ’s nachts werden onze troepen verraderlijk overvallen en voor een groot deel in de pan gehakt. Spr. wijst er in dit verband op, dat wij een school voor middelbaar Montessori- onderwijs noodig waren, was de eerste die een aandeel nam de woordvoerster van de ouders, die destijds kwamen klagen. De re sultaten bij haar kind hadden deze dame tot een overtuigd voorstandster dezer me thode gemaakt. gouvernement niet eerder optrad, dan wan neer zijn hulp werd ingeroepen. Slechts een klein deel is zgn. veroverd. Lombok neemt nu een belangrijke plaats in in de voortbrenging van producten voor de markt. Op een gegeven oogenblik eischt de maat schappij een zekere hoeveelheid parate ken nis zoowel van studenten als van kinderen. Hoe zorgt de Montessori-school er voor dat de kinderen op dat bepaalde oogenblik die kennis bezitten? En hoe komen wij aan de noodige leerkrachten; zijn gewone onder wijzers op de hoogte of kunnen zij die me thode spoedig leeren? De heer M r. G e r b r a n d ij vraagt hoe in de praktijk zoo’n school te realiseeren ts. De schoolinspectie kent een rooster en leer plan en stelt bepaalde eischen. Hoe lapt men het te Amsterdam met zoo’n inrichting, hoe loopt dat rond, en hoe voert men dat kunst stuk daar uit. Hier zouden de aanspraken op de publieke kassen verloren gaan. Spr. gelooft dat in de kritiek op het klas sikale onderwijs ontzaglijk veel waarheid schuilt. Maar er zijn toch zaken die gemeen schappelijk geleerd moeten, bv. geschiedenis en voor de bijz. school bijbelsche geschiede nis. Vertelt men deze op een Montessori school, dan lijkt dat toch veel op klassikaal onderwijs volgens den rooster. En als nu eens een kind niets wil doen, moet dan de zweep des drijvers er bij? Er zijn luie menschen, die liever niets doen, er zullen toch, ook wel zulke kinderen zijn. De heer ir. v. R h ij n vraagt nog: Hoe staat de spreker tegenover algeheele tuch teloosheid, is dan de zweep des drijvers niet noodig? Tenslotte vraagt mevr. Hondius wat men doet als een kind een bepaald vak niet wil leeren. De i 111 e i d e r zegt dat onder toepassing van bepaalde artikelen der onderwijswet de regeering op verzoek de eischen dier wet voor bepaalde inrichtingen kan opheffen; zoo kan men tot een Montessori-school, die uit de publieke kassen betaald wordt, ko men. Zeker streeft ieder onderwijzer er naar de tekortkomingen van het klassikaal onderwijs te ondervangen maar men kan toch niet tegemoet komen aan het verschil in ver standelijke capaciteiten der kinderen; men moet op eeen gewone school vergeten dat ieder kind een individu is. Wij hebben in het geheel geen teekenmethode; het principe bij ons is dat het kind uit innerlijke drang ook komt tot teekenen, nadat wij het de vaardigheid er toe hebben bijgebracht. Als men weet hoe het rapport van den Bond tot stand kwam, zal men alle waarde er aan ontzeggen. De onderwijzeres, die een klas bezocht, deed dat op den .Vrijdagmid dag, die op alle scholen anders is dan an dere middagen; bovendien valt het zwaarte punt bij dit onderwijs in den morgen en was deze onderwijzeres een verwoed voorvecht ster der Fröbel-methode. Wie inspectorisch een Montessori-school wil bezoeken, moet In 1560 kwamen de Portugeezen op Am bon. Een jaar of wat later kwamen ook Hollanders op dit eiland, en toen de bevol king zag, dat zij door de Hollanders eerlijk A kregen, niet gaarne zien verloren gaan aan gewone scholen. De hoofdinspecteur van het L. O., die sprekers school bezocht, zeide na afloop: „Al bereikt U hetzelfde peil maar, dan hebt U het pleit gewonnen, want de methode is veel kinderlijker”. Deze hoofdinspecteur had ook onder de 30 kinderen, die zich bij deze methode vrij mogen bewegen in de klas, geen enkele onordelijkheid waargenomen. Door de kinderen krijgen wij ook het ver trouwen der ouders. Toen spr. pas begon, kreeg hij al spoedig ongeruste ouders, om- dat zij meenden dat de kinderen niets leer den, maar toen verleden jaar fondsen voor 1 1t -1-1:1-BI-PI Dr. Montessori is een historische nood wendigheid. De groote vermechaniseering van den arbeid over de geheele wereld maakt den mensch ongelukkig als men niet aan zijn innerlijk leven tegemoet komt. Als men de verstandelijk misdeelde bv. in staat stelt het vermogen zijner handen te verhoo- gen, komt hij tot innerlijk levensgeluk; het is dus de taak der opvoeders in elk mensch te ontdekken waarin hij kan uitblinken, om die kern te ontwikkelen en te doen uitblin ken. De oude onderwijs-methoden schieten in dit opzicht veel te kort, wat vooral degene ontdekt, die niet meer in die methoden staat. Wat doet bv. onze gewone school voor mu zikale, voor aesthetische ontwikkeling; ze vermoordt zoo vaak de durf der kinderen, die moeten doen wat ze niet kunnen en niet mogen doen wat ze kunnen. Voor spr. ligt het kardinale scheidings- punt tusschen gewone en Montessori-school bij het klassikaal onderwijs, in de tijd van het rationalisme moge het noodig geweest zijn dat 30 kinderen werden toevertrouwd aan 1 leerkracht, ondanks de waarschuwin gen van Comenius en Rousseau, we weten nu dat we in ieder mensch de persoonlijk heid hebben naar voren te brengen. We zijn in het bijzonder te kort geschoten tegenover de begaafden en misdeelden, het minst tegen de gemiddelde, waarop wij ons immers richtten. Vrijdagavond vergaderde in de Harmonie het Natuurkundig Genootschap, waarin als spreker .optrad de heer Dr. N. G. van der Sleen,- van Haarlem, met een causerie over Bali, Lombok en Ambon. Spr. ving aan met de opmerking, dat deze drie eilanden behooren tot de minst bekende bij ons volk. Het is trouwens op vallend, hoe weinig kennis gevonden wordt over heel ons koloniaal bezit. Daar is, om een voorbeeld te noemen, het idee, alsof Hollanders naar Indië gaan om zich daar een groot-grondbezit te verwerven, om dan de arme inlanders uit te buiten. Niets is echter minder waar. Ons gouvernement heeft maatregelen getroffen, waarbij bepaald is, dat de grond moet zijn en blijven het eigen dom van den inlander. Van uitbuiting is dus geen sprake. Als spr. nu zal spreken over Bali, dan noemt hij dit eiland het eiland der geluk zaligen, waar eert der gelukkigste volken der aarde woont. Hoe dat komt? Op Bali ge looft men, dat de grond het eigendom is der góden. De menschen mogen er op wo nen en werken. Door dit geloof ontstaat er geen ruzie over land. Ieder inwoner is be stemd óm de zegen der góden te verwerven. IS er iemand ziek, zijn buren springen in om zijn sawah te bewerken. Treft iemand misgewas of mislukt door andere omstan digheden zijn oogst, geen nood; de oogst van de gezegenden wordt immers te zamen gebracht en ieder ontvangt zijn deel. Er heerscht daar dus een communistische ge meenschap, maar dan in den goeden zin van het woord. Bij het bezoeken van tempels trof het spr. In een vergadering Vrijdagavond door de Ver. Sneeker Montessorischool belegd in Aere Perennius sprak de heer S. de Vries Jzn., hoofd van de Wilhelmina Catharina- school te Amsterdam, over: „Waarom Mon- tëssori lager onderwijs?” Waarom, zou spr. zich liever afvragen, g>en Montessori onderwijs? Want er is alles voor en niets tegen. De feiten wettigen vertrouwen in deze opvoedingsmethode. Tien jaar geleden bestond immers in Am sterdam slechts één enkele Montessori school, nu bijna in elke wijk één. De Mon tessori ver. moet zelfs remmen, anders zou den rijk en gemeente niet kunnen voldoen aan de vele aanvragen. De allernieuwste scholen te Amsterdam zijn Montessori scho len. In ’23 is spr.’s school begonnen en is nu een Montessori-school met 160 leerl. naast ’n school met de oude methode. Het hoofd der oudste Montessori-school te Amsterdam schrijft aan spr., dat van 18 leerlingen door deze school aan middelbare scholen afge- ïeverd geen een doubleerde, 2 werden aan het gymnasium cum laude bevorderd. Van allé H. B. S. en gymnasia zeggen de direc- teuYëh dat de Montessori-leerlingen kunnen wérken; moeten van alle leerlingen 29.1 dê eerste klas der H. B. S. overdoen, van de Montessori-leerlingen slechts 10 het stre ven ook het Montessori-onderwijs op Mid delbare scholen te brengen heeft al officieel resultaat door het feit, dat te Amsterdam in Sept, de eerste Middelb. Montessori-school wordt geopend; niet omdat de Montessori- leerlingen het niet kunnen bolwerken op de gewone scholen inderdaad behooren zij daar tot de beste leerlingen maar omdat de Montessori-onderwijskrachten de werk houding door Montessori-leerlingen ver- lezen én schrijven leeren. Administratie- werk is er op Ambon heel weinig; ook op Java zijn deze krachten niet noodig. Rekent men, dat de inlander met 5 a 6 ct. per dag kan volstaan, dan begrijpt men dat een Indië niet hebberf veroverd, maar dat ons „geleerde” Ambonnees met een salaris van f30.per maand wel een 20 man kan on derhouden. Een lichtzijde is, dat de Ambonnees bui tengewoon betrouwbaar is. Velen van hen zijn in het Indische leger opgenomen en zij worden gerekend tot de beste soldaten. Dan wil spr. nog .een enkel goed woord zeggen van de soldatenvrouwtjes. Zij heb ben het moeilijke werk van de soldaten te velde enorm verlicht en velen aan zich ver plicht, niettegenstaande het zware leven dat zij zelf daardoor hadden. Na deze inleiding werd een groote aantal lantaarn-plaatjes vertoond, betrekking heb bend op het leven van de bewoners van Bali, de kleeding de vrouwen loopen tol de heup ontbloot; de voornamere standen hebben de borst bedekt, terwijl bij bezoek aan den tempel alle vrouwen zich eveneens de borst bedekken tempels, godenhuisjes, offerdiensten, hanengevechten. Van Lombok werd o.a. vertoond Mataram, de beruchte plek van de overval, enkele typen uit hei volk, waaraan nog te zien was de onder worpenheid, waaronder zij gezucht hadden. Ambon zagen wij in zijn moeilijke landings plaats, zijn schilderachtige natuur, een boot van de K. P. M., enz. Bij al deze plaatjes deed de spr. interessante mededeelingen. Dr. Posthumus dankte den spr. ten slotte jvoor zijn bijzonder interessante causerie. daarbij de hoop uitsprekend, dat mocht deze Ambonneezen werden weggezonden en als'weer eens een reis maken naar Indië, het 1 -1-1-1— 1 «-■-t._p van resul- men de" Makassaren met hun naakte body taten daarvan in een dergeïijke causerie zou al bij de boot op. Een ander bezwaar is, dat de menschen De asch en het water zijn dus de hoofd voorwaarden voor het verkrijgen van over vloedige oogsten. Daardoor is men in staat zich een flinke veestapel en veel varkens aan te schaffen. Maar dan is er nog een te veel aan geld, hetwelk wordt gebruikt voor den aanfeg van goede wegen. Het overschot dat er dan nog is aan werkkracht, goederen en tijd wordt gebruikt voor feesten en ter opsiering van den tempel. Op Lombok is de toestand geheel anders. Het moge vreemd klinken, maar een feit is het, dat dit de schuld is van de Balineezen. Een 50 jaar geleden vond men op Bali aller lei kleine staatjes. Het vechten was er haast niet van de lucht; alleen in den tijd van den rijstbouw rustte men van den krijg, om daarna weer met frissche moed te begin nen. Op zekeren tijd trok een groote groep Balineezen naar het naburige Lombok, on derwierp daar de inwoners, de Sasakkers, en voerde een heerschappij, zóó vreeselijk en legde schattingen op, zoo geweldig de mooiste vrouwen werden geroofd voor de Balineesche vorsten in één woord, men voerde daar een terreur, zoo ontzet tend, dat de Sasakkers alle lust in den ar beid verging. De vruchten waren immers toch voor de Baliërs! Lombok werd zoo doende één groote woestenij. Teneinde raad riep men de hulp in van het gouver nement. Een expeditie werd er heen gezon- doekje, een paar bloemen enz. De tempel dienst met een schaar van priesters kent men daar dan ook niet; op ieder erf vindt men zgn. godenhuisjes, waarheen men zich begeeft, als men wat aan de góden te vra gen heeft. En dan stort men zijn hart uit, in het vaste vertrouwen, dat de góden luis teren en het gevraagde zullen geven; wordt de bede niet verhoord, dan berust men daarin met de gedachte, dat de góden het anders hebben gewild. De Balinees is geen Hindoe. Zijn gods dienst is prachtig, vergeleken bij dig in Britsch-Indië, waar een angstwekkende godsdienst wordt aangehangen. Op Bali vindt men geen godenbeelden. Overal vindt men de godenhuisjes, waar de godheid wordt aangebeden en dan een klein offer wordt gebracht. Daarom is het volk zpo gelukkig. In Britsch-Indië wordt het offer aan den Brahmaan-priester aangeboden; deze brengt het in den tempel, waar de góden zich aan het aroma kunnen verzadigen, ter wijl de priesters dan verder zich over de zorg voor dat offer ontfermen. Zelfs de schaal, waarin men zijn gaven brengt, wordt niet teruggegeven. Daardoor is de bevolking in Britsch-Indië dood- en doodarm, terwijl de priesters zich in allerlei schatten ver heugen. Op Bali kent men geen speciale priester-stand. Is er feest in den tempel, dan fungeert iemand als priester; is het feest afgeloopen, dan wordt hij weer ge woon schoenmaker, brievenbesteller of iets dergelijks. Op Bali bestaat een zeker kastewezen; de hoofdzaak hiervan is, dat de vrouw bij een huwelijk zich niet met iemand van een lagere kaste vermaagschapt. Verder merkt vaak, dat deze leeg en verlaten waren. Ach- men van het heele kastewezen niets, ter de muren klonk echter vaak de gamelangj Er zijn twee voorname góden op Bali: de I en trof men overal versieringen voor de god van de Batoer en de god van de Goenoe góden aan, niet bestaande in groote offers, anoeng. maar steeds kleine voorwerpen: een mooi j De Batoe is de vuurspuwende berg, die gen de kinderen niet elkaar helpen, niet des noods dagen achtereen aan een vak beste den? Spr. heeft twee jongens op school, die 14 dagen lang alleen maar rekenden, maar toen ook datgene hadden geleerd, waarover men volgens de oude methode 1 jaar moet doen. De jongens deden dgt omdat zij vrij waren te doen waarheen op een bepaald oogenblik hun belangstelling ging en omdat vakken worden verwaarloosd? De geestelijke het teekenonderwijs (waarover de spr. ook infectie is in zoo’n klas wel van dien aar een opmerking had gemaakt. Red.) ge- dat ook andere vakken tot hun recht komen, schiedt niet meer volgens een oude methode; De sluimerende activiteit der kinderen on- ook bij het klassikaal onderwijs heerscht der de gunstigst mogelijke omstandigheden wel een geest van samenwerking. naar buiten te brengen is het doel der Mon- Debater wijst op het rapport van de Ned. tessori-methode; de Montessori-school is Bond van Onderwijzers over het Montessori- dan de bereide omgeving om de psychische onderwijs. In Rome zelf bestaat geen Mon- vangarm die naar buiten komt stof te geven, tessori-onderwijs; de Italianen verwezen een Waarom is de oude school zoo schoolsch Hollandsche commissie naar Holland! Hiel en zoo weinig huiskamer, waarom het on- zag een rapporteur een Montessori-school, derwijs er zoo onmaatschappelijk? Waarom welke slechts een inrichting bleek waar jon- bv. het luid lezen van één leerling, waarnaar gelui van rijke ouders klaargestoomd wor de anderen moeten luisteren? tien voor H. B. S. en gymnasium. De naam Waarom de tijd verknoeid aan schoon- Montessori stond maar op de school, maar schrijven, en het idiote rekenen van de oude er werd heel gewoon onderwijs gegeven. Het methode? Spr. beschuldigt niemand, hoog- oordeel van een onderwijzeres luidde dat stens zichzelf dat hijzelf zoo lang in het ga- zij met Montessori-leerlingen moeite had hun reel liep! Hoe dankbaar is hij jegens de Ro- datgene af te leeren wat ze zich zelf óp meinsche vrouw, die de omgeving schiep, een voorbereidende Montessori-school ver- welke bij de kinderen de snaren roert, die keerd hebben geleerd. de ego-motor in beweging brengen en ar- De heer D r. Klein kreeg de indruk uit beidslust, hulpvaardigheid, meeleven met sprekers rede, dat de kinderen opgeleid elkaar, zin voor orde, eerbiediging van wat worden als studenten. Die studenten worden eens anders is, wakker roepen. Montessori gedreven door een doel, wat drijft echter die is zeer streng op orde, alles is in school kinderen tot leeren? En bezitten alle kinde- geoorloofd als het maar niemand schaadt ren di,e drijfkracht, het zijn toch allen geen niet strijdt met de wellevendheid. Het actieven! Bij studenten komen gesjeesden Montessori-kind is vrij met de leermiddelen voor, komen er ook bij de Montessori-kinde- op zijn tijd in zijn tempo te doen ,waarvoor ren voor die mislukken voor verdere scho- die bestemd zijn, en mits hij de wellevend- len? Er is toch zeker ook het gevaar dat de heid in acht neemt. Alles wat een ordenend kinderen buiten zoo’n school afleeren wat zij element in zich heeft is geoorloofd, wat tot in de school leeren, door gezinsinvloed bv. I a Bronchitis en Kinkhoest f M /S Sjroop rins 1 Til Iwf G Bonbons p«r doe* so tt jSfc 'Bij Apoth. <s DrafUtca Staat in de oude methode de leermeester wij wel weten dat ieder kind het zijne moet op het eerste plan, in de Montessori-methode hebben, komen we bij de oude methode in staat de leerling, door activiteit en ervaring botsing’ met de wet als we ieder kind het groeiend,, op het eerste plan, de leerkracht zijne trachten te geven, ook al kan de on- op het tweede. derwijzer dat voor. 100 voor zijn onder- De energie in school moet dus verplaatst wijzersgeweten verantwoorden. Het klassi- worden, niet in het snijden der padi is de kaal onderwijs is het Procrustusbed voor vreugde, de vreugde is in het snijden der twee groepen leerlingen: de leerlingen, padi die men zelf gezaaid heeft; die woor- geestelijk te lang voor onze klassen, worden den gelden ook bij het onderwijs. Is eerst het er mishandeld, omdat zij boven de klasse- kind met de leermiddelen slechts bezig om norm uitgaan, de geestelijk te korten mis- zich te oefenen, later stuurt het aan op een handelen wij er eveneens, omdat wij weten intelligent doel. Als het daarin dan innerlijk dat ze de klassenorm niet kunnen halen. Dr. geconcentreerd is, dan dient die innerlijke Montessori is de tweede Theseus, die deze concentratie geëerbiedigd, die ook preventief Procrustus zal verslaan. In de school met en repressief ten opzichte van nerveuse af haar methode mag elk kind in zijn tempo wijkingen werkt, dus het innerlijk evenwicht voor elk vak doorgaan! bevordert. Voor spr. is de verschijning van Waarom houden we het klassikaal onder- Montessori de zon geweest,- die door de wijs toch zoo angstvallig vast? Waarom mo- nevelen wist te breken. Nadat spr. nu een aantal plaatjes van z’n school vertoond had, werd gelegenheid ge geven tot het stellen van vragen. De heer v. d. V e 1 d e wil een lans breken voor het klassikaal onderwijs zooals dat tegenwoordig hier gegeven wordt; __oo__. de kinderen mogen elkaar daarbij ook wel zij een doel haddeSi. Zouden daarbij andere helpen, de geest is er ook een van vrijheid; een opmerking had gemaakt, Red.) ge werden behandeld, in tegenstelling met de Portugeezen» die met allerlei knevelarijen de bevolkin tegen zich in het harnas joeg, kwamen de inlanders om hulp bij onze ïnenschen. Met het gevolg, dat in 1605 de Hollandsche vlag alleen op Ambon woei. Het grootste deel der bevolking is aan hanger van het christendom. Een bezwaar hiervan is, dat deze men schen nu voor het werken eigenlijk niet meer zijn te gebruiken. Komt er een boot van de K. P. M. op de reede, dan springen de bijna naakte Makas saren’ in het water, klauteren bij de reeling op en sjouwen de vracht in een minimum van tijd uit. De gekerstende Ambonneezen loopen in keurige witte jasjes en pantalons, en toen op zekeren keer verboden werd, dat de Makassaren de boot zouden lossen, kwa men de Ambonneezen keurig de loopplank- op, hingen hun witte jasjes aan een spijker en probeerden zeer voorzichtig de ietwat vuile lading te lossen. Het ging niet. De( A --ZZ ,z'" deze bij de loopplank neerwandelden klom-1 Natuurkundig Genootschap mogen mee genieten. DURANT NIEUWE SNEEKE annex SNEEKER COURANT (73e Jaargang) i geregeld kleine lava-uitstortingen heeft. Een enkele maal is zoo’n eruptie van grooter omvang en soms na heel wat jaren gewel dig. De asch van die uitbarstingen maakt de grond vruchtbaar. Ze is dus zegenwek- kend, hoewel de inlander dat niet weet. Zijn gebed tot den god van de Batoe is nu, dat hij het land wil sparen voor geweldige uit barstingen. De Goenoe anoeng is de berg, waar omheen de nevels zich samentrekken, daar verkoelen en in stroompjes en rivier tjes het land voor den rijstbouw bevochtigen.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1930 | | pagina 1