der gemeente Sneek
Officieel orgaan
JU Ho. beslaat alt 3 bladen. stemming, als uit die boeken ons tegenwaait.
annex SNEEKER COURANT (73e Jaargang)
4
46 e Jaargang
Eerste blad
No. 47
Uiticiöel gedeelte.
Ni^uwstijdmgea
1
Woei*B«ii»e 1W Maart 1S3O
HIEUWE SNEEKER COURANT
Uitgave: KIEZEMINK A 6».
De SNEEKER COURANT <s een
Wyckel,
Regelprijs 9 cent, abonnementen belangrijke korting.
Gelijkvloers bevinden zich de
jEAN JAURÉS.
problemen, waarvoor
het historisch
Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, OudegafW.),
I jsbi .chtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannenburg,
Popplngawier, Warns, Rauwerd
Contröle op de oplaag toegestaan
In een gisteren gehouden vergadering
van het door B. en W. uitgenoodigde comité
er voorbereiding van eenige feestelijkheden
bij de a.s. opening van onze nieuwe vee
markt, is tot voorzitter gekozen de heer IJ.
1’. Veldhuis, tot vice-voorzitter de heer E.
Priester, tot secretaris-penningmeester de
heer H. de Boer, tot 2e secretaris-penning-
ineester de heer G. v. d. Pijpekamp. Het
voorloopige plan dezer feestelijkheden is
npgemaakt en zal met een begroeting aan
bet gemeentebestuur worden voorgelegd.
Aan de drie hier bestaande Middenstands-
vereenigingen zal worden verzocht een com
missie te vormen om inzake de feestelijk
heden, welke zij zich hadden gedacht, samen
1e werken met het comité. De data zijn voor-
loopig gesteld op Dinsdag 16 en Woens
dag 17 Sept. a.s. en voor beide dagen is een
lijk programma ontworpen.
verklaarde de geschiedenis dus uit econo
mische krachten.
Jaurés erkende dat er waarheid school in
de stelling dat de bestaanszorg een groote
factor in het leven der menschheid is, dat
deze veel spanning en strijd veroorzaakt,
maar de edelste zijde der historie valt zoo
buiten belichting, immers de mensch rea
geert niet blindelings op wat hij wedervaart,
heeft zijn gedachten en zijn idealen, hij
Na de pauze behandelde spr. de vraag hoe
de bovenbeschreven wereld- en historie-be-
schouwing van Jaurés diens practisch inzicht
ten opzichte der socialistische problemen
beïnvloedde. Marx’ „Das Kapital” geeft ten
opzichte van de wijze waarop het socialisme
gerealiseerd zal worden geen klaar ant
woord. Twee gedachtestroomen zijn er im
mers in op te merken: lo. In de maatschap
pij neemt de macht der ondernemers toe.
concentreert zich het kapitaal en verzinkt
de arbeidersklasse door over-arbeid en on-
der-loon steeds dieper in het moeras, waar
uit het zich dan op de onteigenaars zal wer
pen om hen te onteigenen en de gemonopo
liseerde bedrijven in bezit te nemen (Ver-
elendungs-theorie). Volgens deze beschou
wing zijn alle hervormingen in deze dishar
monische maatschappij feitelijk uit den
booze en kan alleen de groote catastrophe
verandering brengen. Hier is Marx als He-
geliaan aan het woord.
Maar in hetzelfde „Kapital” erkent Marx
dat de Engelsche georganiseerde arbeiders
beweging in haar strijd om hooger loon en
korter werkdag zoodanig succes had gehad
dat zij een sociale en zedelijke wedergeboor
te beleefde. Een opgaande lijn valt dus te
constateeren.
De vraag is nu: moeten wij op de kaart
De voorz., de heer B. H. Peteri, dankte in
hartelijke bewoordingen den spreker voor
zijn schoone, boeiende en leerzame rede.
Zakennieuws.
N. V. Kleedingmagazijn
Leeuwenburg.
Wij waren in de gelegenheid de ver
beteringen welke bovengenoemd magazijn
heeft ondergaan in oogenschouw te nemen.
Deze zaak is in den loop van haar 20
DRANKWET.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van SNEEK maken ‘bekend, dat bij hen is
ingekomen een verzoek van S. VAN DER
WERF te HEERENVEEN, om verlof voor
den verkoop van uitsluitend alcoholvrijen
drank, in de beneden-voor-lokaliteit en be-
neden-lokaliteit achter den winkel van het
perceel aan den Oosterdijk no. 79.
Tegen het verleenen van het verlof kun
nen binnen 2 weken schriftelijk bezwaren
worden ingebracht
SNEEK. 12 Maart 1930.
I
j van gedachte, geloof,
- en gewetensleven in staat. Jaurés
ïs naast historisch materialist ook historisch
idealist, die deze ontwikkeling belijdt en
Jeruzalem naar Florence. Ranjero, een ruw
en woest man, komt in Jeruzalem als kruis
vaarder en zweert het kostbaarste wat hij
daar vindt, naar zijn vaderstad Florence
te zenden. Hij ontsteekt een kaars en nu
gaat hij met dat licht op weg om na heel
Bioscoopnieuws.
De Amicitia bioscoop heeft een
tot film verwerkt stuk van Henri Bataille
van de diepste waarheden meer is verwe
zenlijkt dan in deze arme maatschappij van
het heden.
Voor het I. v. A. O. sprak gisteravond in
de Harmonie Ds. Horreus de Haas van
Zwolle over Jean Jaurés.
Spr. wil niet lang stilstaan bij de persoon
van dezen grooten Franschman maar
en het is goed, dit werk in den huiselijken j
kring te lezen, omdat het zoo’n sfeer van
goedheid ademt.
Genieën zijn niet gemakkelijk tevreden. De
oude les: Herzie uw werk zevenmaal en laat
het dan een paar jaar rusten, kan tegen
woordig met de jachtende drukpersen, niet
meer in praktijk worden gebracht. Vandaar
ook, dat veel onrijps ter markt komt, dat
niet bewaard kan worden. Selma’s werk
,,De Voerman” is een bewijs van de hooge
cischen, die zij zich zelf stelde. Het eerste
hoofdstuk toch is 17 maal omgewerkt, alvo
rens het gepubliceerd werd.
Van een heel andere soort is haar werk
„Jeruzalem”. In dat boek wordt geteekend
de strijd van menschen om los te komen van
hun geboortegrond. Het is een werk van te
leurstelling, maar ook van overwinning.
De „Wonderen van den Antichrist" is niet
jliist. Het christendom wordt daarin in den
zuiversten vorm gegeven en het socialisme
in zijn afschrikwekkendste vorm. Dit gege
ven is niet zuiver en beter ware het geweest,
als beiden waren geteekend in hun ideëelen
vorm. De uitwerking zou dan rechtvaardig
en vooral juist zijn geweest.
Als iemand zooveel geschreven heeft, dan
heeft zij recht op onze dankbaarheid. Op
een leeftijd waarop anderen een welverdien
de rust gaan nemen, toont zij nog zooveel
élan in zich te bezitten, dat zij nog twee
boeken schrijft. Ook hierin bevestigt zij, dat
een menschenziel gered kan worden door
vertrouwen en liefde en zij zijn wederom
een bewijs, dat de liefde de meeste is.
Wij zijn, zoo eindigt spr., als Ranjero. Zij
heeft voor ons gedragen het eeuwige licht
en wij hebben onze kaars aan de hare mo
gen ontsteken. Daardoor hebben wij gezien,
dat het leven zoo rijk en zoo levenswaard is.
Een vrouw als Selma Lagerlof eischt dan
ook van ons groote bewondering en groote
dankbaarheid.
Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool,
Gaastmeer, Balk, Stavoren,
lereerst
Men heeft wel eens de gedachte dat een
genie alles kan. Het gaat er mee, als met
dien dominee, waarvan een gemeentelid zei.
dat dominee de preeken maar uit zijn mouw
aan
diens klare gedachten betreffende tal van
het socialisme ook
thans nog staat, de onze toetsen om deze
daarmede zoo mogelijk te trachten te ver
helderen.
Jaurés was tijdgenoot van Pieter Jelles,
is nl. geboren in 1859, kwam in 1886 als
liberaal-politicus in de Kamer, sloot zich
in 1893 bij de socialistische beweging aan
en is er de groote leider van geworden,
wiens hartstocht het was van de Fransche
beweging één groote eenheid te vormen, een
eenheid echter niet gekocht ten koste der
waarheid, doch gebaseerd op een klare
overtuiging van hen die haar vormden, die
dus ten opzichte der vragen, waarover ge
schillen bestonden, definitieve keus hunner
meening hadden gedaan. Het is Jaurés niet
uit atomen, dus als een oneindige historie
van electrische processen, die elkaar in
evenwicht houden. In tegenstelling met
Marx en Engels, welke spr. meent wel te
mogen rekenen tot degenen, die er een ma
terialistische levensbeschouwing op nahiel
den, waarbij alles uit stof verklaard wordt,
□oënga, Gauw,
Scharnegoutum, Roodhuis,
Selma Lagerlof.
Voor het departement Sneek van de Maat
schappij tot Nut van ’t Algemeen trad Vrij
dagavond in de Harmonie op de heer A.
Klaver van Hoorn, met een lezing over
Selma Lagerlöf en haar werken.
Toen eenige jaren geleden een Ncorsch
gezelschap in Amsterdam op bezoek was,
heeft de burgemeester van die stad zeer
vleiende woorden gesproken over de li
teratuur van de Noorsche volkeren. Deze
woorden zijn dien ambtsdrager kwalijk ge
nomen, omdat daaruit weer sprak de achter
uitzetting van eigen werk; daaruit bleek
weer, zoo zeide men, dat wij toch eigenlijk
de Chineezen van Europa zijn. Spr. gelooft,
dat hoewel er in die woorden een deel hof-
lelijkheid zal zijn geweest, de burgemeester
toch wel gelijk heeft. Het is een indruk
wekkende massa, die uit het Noorden tot
ons komt en hier wordt gelezen. Hoe komt
dat? Die werken dragen een eigenaardig
cachet, zij zijn niet nuchter, niet practisch
en niet zakelijk. Wij zijn door onzen omgang
met Wistik, Pluizer en Cijfer zoo nuchter,
practisch en zakelijk geworden, dat in ons
dagelijksch leven geen plaats is voor een
stof maar als gebeurtenis, als golven van
ile eenheid is er ook nu nog verre, hij is antwoord schuldig moet blijven op de vraag
door het pistoolschot van een dwalend
mensch gedood, nadat hij nog in de Bazeler
Munster zijn groote pleidooi voor den vrede
had gehouden, is hij gevallen als symbool,
als martelaar van dien vrede.
Thans is de ingang op de hoek Groot-
zand Leeuwenburg, geheel benut voor
De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f 2.50, naar buiten fr. per post f 3.60
Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-htils verspreid
V r ij d a g s te Hommerts, Jutrijp, Tirns,
Abbega Oosthem, Deersum,
Langweer, Bozum -
Alle advertentiën worden in beide bladen opgenomen.
boek van deze schrijfster. Een ander merk
waardig werk van haar is „Gösta Berling”.
Het is als de „Kleine Johannes” van Van
Eeden. Op 15- a 16-jarigen leeftijd verslon
den wij deze boeken, doch toen wij ze later
weer eens lazen, vonden wij er meer relief
en meer diepte in. Over veel in dit werk van
Selma leest men bij eerste lezing heen,
maar bij een hernieuwde kennismaking ont
dekt men daarin de worsteling van een men
schenziel om redding. Het boek zelf is geen
werk van geweldige kracht, er zitten fouten
in. Spr. vertelt dan van den prediker, die
door den drank geheel aan lager wal ge
raakt, maar door de Majoorske gered wordt
en door haar in de vleugel van de cavaliers
wordt ondergebracht. Dit boek is een rijk
boek, een echt menschelijk boek, een boek
vol wijsheid. In het leven van den mensch
komen voor woestijnpaden, moeraspaden,
maar ook bergpaden. De mensch trekt uit,
de wereld in met zijn droom van oasen.
Doch deze zijn ver en vaak meent hij, dat hij
het beloofde land ziet, doch dan blijkt het
een luchtspiegeling, een fata morgana te
zijn. Langs den weg liggen de skeletten van
hen, die zoekend naar de oase van het ge
luk zijn omgekomen.
Andere paden zijn de moeraspaden van
zonde en ongerechtigheid; wondere bloemen
als orchideeën groeien er met vreemde tin
ten en grillige vormen. Er is een zuiging
naar de diepte en wie zijn voet op den
bedriegelijken bodem zet, zal niet in staat
zijn weer den vasten grond te bereiken.
Gelukkig zijn er ook bergpaden. In den
mensch sluimert de begeerte naar het licht
en wil hij daarheen, dan zal hij ondervinden,
dat hij een kruisweg bewandelt, die hem
evenwel nader tot het licht brengt.
Uit Gösta Berling spreekt duidelijk, dat
er geen menschenleven zóó slecht is, of het
is nog te brengen tot zuivere blijdschap, mits
in zoo’n mensch wordt geloofd. Door dat
geloof wordt hij gelouterd en gereinigd. De
liefde, zoo wordt ons openbaar, is de
meeste en door die liefde wordt de mensch
behouden. En had dit werk ons niet meer
gegeven, dan zouden wij nog rijk zijn bege
nadigd en wonderlijk gezegend.
Na de pauze wil spr. niet zoo lang bij
ieder boek stilstaan. De nu volgende zal hij
meer oppervlakkig bezien. En dan komt al-
„Niels Holgersson’s wonderbare
Maar in onze beste oogenblikken voelen wij,
dat Wistik, Pluizer en Cijfer ons innerlijk
leeg laten. En dan grijpen wij naar die boe
ken uit het Noorden, die ons terug brengen
naar de dagen van kinderlijk hopen en ge-
looven. Het is goed voor den mensch naar
deze boeken te luisteren en het is Selma
Lagerlöf, die ons in die wereld wil inleiden.
De schrijfster groeide op op de hoeve
Moerbakka. Daar heerschten zorg, moeite
en geldgebrek. Maar er werd onder de leden
van het gezin gevonden een groote saam-
hoorigheid, waarvan de oude grootmoeder
het middelpunt was.
Spr. vraagt of dit ras van grootmoeders
aan het uitsterven is. Gelukkig het gezin,
waar een grootmoeder is, die den tijd heeft
om te luisteren en weet te vertellen. Onge
lukkig het gezin, waar de moeder geen tijd
voor haar man en kinderen heeft, waar zij
moet tennissen of hockeyen en waar het ge
vaar dreigt, dat straks de leden van het
gezin niet meer de vraag stellen: Waar is
moeder?
Selma Lagerlöf dan verheugde zich in het
bezit van een grootmoeder, die den tijd had
en die wist te vertellen. En deze vertellingen
heeft de schrijfster later in haar werken
weergegeven, met het eigenaardige waas,
waardoor ze juist zoo bekoren. Zoo vertelt
ze van den man, die in den Kerstnacht vader
werd. Niets was er in huis, en alles was
koud. Daar zag hij een herder bij de kudde
en deze, een hardvochtig man, gaat met den
vreemdeling mee en wordt zoo geroerd, dat
hij een nieuwe vacht uit zijn tasch haalt en
die over ’t kleine kindje uitspreidt. Hij werd
tot barmhartigheid bewogen.
In haar „Christus-legenden" vertelt Selma
van den 12-jarigen Jezus. Als deze in den
tempel komt, ziet hij de bazuin, die Mozes
gebruikt had om het volk te verzamelen in
de woestijn. Nadien was geen mensch in
staat geweest een klank aan die bazuin te
ontlokken. Hij komt bij het Damascener
zwaard, waarover alleen de toegang tot het
Paradijs mogelijk was. Voorts ziet hij de
zuilen, die zoo dicht opeen staan, dat geen
blad papier er tusschen gestoken kon wor
den. En als nu een leugenachtige geldschie
ter bij de bazuin bezweert geen geld van een
arme vrouw terug te hebben ontvangen,
neemt Jezus de bazuin op en brengt geluid
voort. Als een arm man een offer brengt en
de priester dit niet wil aannemen, is het
Jezus, die over de zwiepende kling van het
zwaard de poort der gerechtigheid opent.
En als een leeraar een Godzoekende ziel wil
uitstooten, omdat hij geen Jood is, is het
Jezus, die de zuilen vaneen doet wijken. Jo
zef en Maria zoeken Jezus en vinden Hem,
maar Maria voelt, dat zij haar zoon heeft
verloren, omdat, wil Hij de stem van den
wereldvorst doen klinken, Hij voor haar
niets meer kan wezen.
Als Selma het verhaal van de doek van
Veronica vertelt, is het omdat ieder die
waarlijk en diep medelijden met de Lijden
den heeft, Zijn beeld op het weefsel van zijn
ziel ontvangt.
Een ander verhaal vertelde spr., nl. dat
van Ranjero, die het heilige licht droeg van
boek te schrijven, waardoor de belangstel-schitterend effect geeft en waardoor het
ling der kinderen wordt getrokken. Het lukte drukke stadsgedeelte belangrijk is verfraaid
De Christus-legenden is niet het eerste haar echter heelemaal niet. Telkens pro-Inwendig is de zaak keurig en praktisch
- --- beerde zij het en zij heeft volgehouden, tot ingericht. Gelijkvloers bevinden zich de
dit boek is ontstaan. Op magistrale wijze Heerenafdeelingen, aan de eene zijde de
laat zij hierin het heele menschenleven zien i MaatkIeeding aan de andere de Confectie,
en het is goed, dit werk in den huiselijken j terwijl daar ach(er de kantOren zijn gelegen.
Ëen groote breede, monumentale trap, die
onder een lichtbal is geplaatst, voert naar
de eerste etage, die geheel voor de dames-
afdeeling is ingericht. Aan de voorzijde is
de thans zeer overzichtelijk ingerichte af-
deeling Dames Confectie, en aan de achter
zijde de afdeeling Dameskleeding naar Maat,
modeartikelen en hoeden.
Een viertal keurig ingerichte paskamers
completeer en het geheel.
Langs een afgesloten wenteltrap komt
men op de tweede etage, die geheel voor
werkplaatsen is ingerichtvoor coupeurs,
kleermakers, coupeuse, modiste en naaisters
Een draaibare perskachel, die den geheelen
dag door verhit is, geeft steeds voor het
persen gereed zijnde ijzers, waardoor een
sterke besparing In onkosten is verkregen
Het gebouw is 28 Meter diep, terwijl
circa 40 personen steeds bezig zijn, om de
clientèle van kleeding te voorzien.
Zaterdag opende de heer P. Faber Uzn.
zijn zaak in Landbouwwerktuigen, Rijwielen,
Haarden en Kachels aan de Wijde Noorder-
home. Voor de rijwielen was een aantrek
kelijke etalage ingeriebt, terwijl ook van
de andere artikelen ruime collecties aan
wezig bleken.
Tournée Willy Derby 1930.
Naar wij vernemen zal Donderdag 20
Maart in Amicitia, Sneek, optreden de ge
vierde en populaire humorist Willy Derby
met zijn gezelschap, hetwelk o.a. bestaan
zal uit Paulton, de vermakelijke Manipulator,
□elysia en Partner, de verbluffende Mnemo-
Technikers, terwijl aan den vleugel de jonge
begaafde Haagsche pianist Joop de Leur
dit gezelschap zal begeleiden. Gezien het
groote succes, waarmede het gezelschap in
andere steden optreedt, voorspellen wij ook
hier ter plaatse Willy Derby, den bekenden
gramophoon- en radiozanger, een uitver
kochte zaal. Het geheel staat onder leiding
van het actieve int. Theaterbureau E. Saks
uit Amsterdam. Het zal een echt vroolijke
avond worden.
Spr. wenscht eerst te spreken over de
wereld- en geschiedenis beschouwing van
Jaurés. Hij, de denker besefte dat er in de
wereld andere vragen zijn dan die der
maatschappij, en dat men zelfs de maat
schappelijke problemen niet hanteeren kan,
schudde. Maar uit de mouw komen nooit jarig bestaan reeds vele malen vergroot, o.a.
goede preeken; er moet geworsteld worden |n 1919.
om iets goeds voort te brengen. Genieën i
hebben hun strijd om wat zij met hun ziels- 1
oog zagen in werkelijkheid om te zetten. een"’betang^jkê’ultbreï
wa. wederwaardigheden in geboorte- SdefbiK
plaats aan te komen. Dit verhaal bevestigt derwijs is voor de kinderen iets opgeplakts.~er® etalage ruimte nooaig was.
de oude waarheid, dat zij, die ’t heilige lichtzij interesseeren er zich niet voor. Selma La- .heele front van het gebouw is thans voor
dragen zelven daardoor gewijd en gezegend gerlöf dacht: het moet mogelijk zijn een etalage ingericht, wat vooral bij avond een
worden. - - - - j
het experiment reeds zien, dat wat de ma-
terialist stof noemt, electriciteit is, dus een
ijelukt de Fransche partij bijeen te houden, i systeem van trillingen, terwijl hij reeds het
1 —f
wat nu eigenlijk electriciteit is. Maar het
menschelijk lichaam is meer dan een histo-
rie van electrische processen, het kan im-oï’kiassêbeiang op een”zeker moment over- lijk-wijsgeerige religieuse overtuiging die-
dOr,vOr, d» Li nen wjj lïlef het socialisme geen klassebe-
is tot geen enkel trillingsverschijnsel terug j jn hun redeneering bepaalde de economie lang alleen, maar een stuk menschheids-
...x x materialisme ideaal om ’n wereldorde te scheppen, waarin
aan zijn de preciese vergelder van de Mozai-
sche wet, maar hij kan ook zijn de belijder
1 o m L.-u.c’ x.-x-h-é /lïr» rrrtoH xmr-
en zeventig maal zeven maal vergeeft.
In natuur en geest zag Jaurés nu slechts
één eenheid die zich naar twee zijden open
baart: in het materieele, dus het waargeno-
mene, en in het geestelijke, dat is waarmee
we waarnemen, dus het innerlijk doorleven;
-beide zijn twee kanten van ’t wereldwezen,
zonder zich bezig te houden met de verder eeuwige, „de oceaan, waarvan wij de gol
ven zijn” (Spinoza, van wiens wijsgeerige
beschouwing Jaurés aanhanger was). Het
waargenomene, wat wij dus zien, is slechts: hij I- o- --- -
het atoom reeds leeren zien, niet meer als het voortgebrachte, het voortbrengende, hetkan zijn de Lamech, die zich zeventig maal
stof maar als gebeurtenis, als golven van I onzienlijke beginsel van het waarneembare zeven maal wreekt, de oneindige wreker, hij
electriciteit; het lichaam dat opgeboiwd is js het ware werkelijke, het eeuwige, de sub- k,
u._x stantie, zooals Spinoza zeide: God.
Langs de weg der bezinning klom Jaurés van Jezus’ wet, die kwaad met goed ver-
zoo op tot het beginsel der dingen, langs J geldt, en zeventig maal zeven maal vergeeft,
den weg der wetenschappelijke redeneering Er behoeft bij den mensch dus geen blinde-
kwam hij tot een religieuse levensbeschou- lingsch reageeren op uiterlijke toestanden te
wing, tot het eeuwige waarheidsbeginsel.zijn, de menschheid is tot zelfstandige voort-
dat men aanduidt met de Goddelijke naam. gaande ontwikkeling
komt Jaurés juist op grond zijner weten- i waarmee natuurlijk niet gezegd is dat Jaurés geestes-
schappelijke overtuiging tot verwerping van daarom Katholiek, Calvinist of vrijz. pro-ic r.aaet
die beschouwing. itestant was. |iueauöi, uic uc*c umwiAntimg u^ujui
De nuchtere geleerde laat ons immers met Het spreekt wel vanzelf dat deze wereld- voelt dat wij bij ons streven naar ’n mensch-
beschouwing van Jaurés in zich sloot een heidsideaal niet in de eerste plaats geleid
andere geschiedenis-beschouwing, dan worden door de dwang der economische toe-
Marx en Engels er op nahielden, die de ge-1 standen, maar door het verlangen van ons
schiedenis verklaarden als de strijd van be-1 hart; de historie is in laatste instantie door
langen van klasse tegen klasse en mensch I alles heen dc worsteling der geslachten om
tegen mensch en betoogden dat persoonlijk I hun ideaal. Krachtens deze wetenschappe-
mers denken over zich zelf, en de gedachtewegend bepaalden wat goed of kwaad was.
te brengen, ze is een uiting van den geest. de ideologie
verwijderde, dieper liggende vragen om
trent de zin van dit leven, de wereld en wat
er in\ is. De moderne wetenschap had ons
I
Het ge-
reis”.
i f 1/1 o ccolaol o n nn volzar nmiTTonf nvpr-
f